REGULAMENT din 23 octombrie 1995de organizare şi functionare a Corpului Expertilor Contabili şi Contabililor Autorizati din România
EMITENT
  • CORPUL EXPERŢILOR CONTABILI ŞI CONTABILILOR AUTORIZATI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 276 din 27 noiembrie 1995



     +  Capitolul 1 Dispozitii generale1. Corpul Expertilor Contabili şi Contabililor Autorizati din România, denumit în continuare Corpul, este persoana juridica de utilitate publică şi autonoma, din care fac parte expertii contabili şi contabilii autorizati, în condiţiile prevăzute de lege.2. Corpul, prin delegatia primita din partea autorităţii publice, acorda şi retrage dreptul de exercitare a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat şi are dreptul sa controleze competenţa şi moralitatea membrilor săi.Membrii Corpului, potrivit actului normativ de înfiinţare, îşi aleg organele de conducere care să îi reprezinte în faţa autorităţii publice, precum şi în raporturile cu persoanele fizice şi juridice din tara şi din strainatate.  +  Capitolul 2 Organele de conducere şi de control ale Corpului3. Organele centrale de conducere ale Corpului sunt: Conferinta naţionala a expertilor contabili şi contabililor autorizati (denumita, în continuare, Conferinta naţionala), Consiliul superior al Corpului, (denumit, în continuare, Consiliul superior) şi Biroul permanent al Consiliului superior (denumit, în continuare, Biroul permanent).4. Conferinta naţionala este organul superior de conducere şi de control al Corpului.Conferinta naţionala este constituita din membrii Consiliului superior, membrii consiliilor filialelor Corpului şi din cite un reprezentant la 50 de membri din fiecare filiala, desemnaţi în cadrul adunarilor generale ale filialelor.5. Conferinta naţionala este legal constituita, dacă este asigurata participarea majorităţii membrilor prevăzuţi la pct. 4, iar hotărârile sunt valabil adoptate cu votul majorităţii membrilor prezenţi. Dacă, la prima convocare, nu se intruneste numărul necesar, este convocata din nou Conferinta naţionala, care este legal constituita cu participarea a cel puţin 40% din numărul membrilor şi reprezentantilor prevăzuţi la pct. 4 alin. 2, iar hotărârile sunt valabil adoptate cu votul majorităţii membrilor prezenţi.Conferinta naţionala este ordinara şi extraordinara.6. Conferinta naţionala ordinara se intruneste anual prin grija Consiliului superior, care alege locul de desfăşurare, şi are loc în cel mult două luni de la incheierea exercitiului financiar. Convocarea Conferintei naţionale ordinare se face cu cel puţin 20 de zile inaintea datei de desfăşurare a acesteia.7. Conferinta naţionala ordinara are urmatoarele atribuţii: a) aproba Regulamentul de organizare şi functionare a Corpului şi Codul privind conduita etica şi profesionala a expertilor contabili şi contabililor autorizati, precum şi completările ulterioare ale acestora, avizate de Ministerul Finanţelor şi Ministerul Justiţiei; b) stabileste directiile de baza şi masurile necesare pentru asigurarea bunei exercitari a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat; c) examineaza şi aproba, prin vot deschis, raportul de activitate prezentat de Consiliul superior pentru exercitiul financiar expirat şi raportul cenzorilor asupra gestiunii financiare a Consiliului superior; d) aproba, prin vot deschis, bilantul contabil, execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pentru exercitiul financiar incheiat, precum şi bugetul de venituri şi cheltuieli al exercitiului financiar viitor, prezentate de Consiliul superior; e) aproba, prin vot deschis, organigrama Consiliului superior, sistemul de salarizare pentru anul următor, precum şi principiile şi criteriile de organizare şi de salarizare a aparatului propriu şi a consiliilor filialelor; f) aproba, prin vot deschis, sistemul de acordare şi cuantumul cheltuielilor de deplasare şi reprezentare în consiliile filialelor Corpului pe anul următor, la propunerea presedintelui Consiliului superior; g) alege şi revoca membrii Consiliului superior şi ai comisiei de cenzori a acestuia; h) aproba raportul Consiliului superior referitor la rezultatul alegerilor privind reinnoirea mandatelor membrilor consiliilor filialelor Corpului, inclusiv revocarea celor aleşi; i) aproba, prin vot deschis, nivelul indemnizatiilor pentru organele alese ale Corpului, nivelul cotizatiilor de membru şi al taxelor pentru examinare; j) stabileste masurile necesare şi urmareste indeplinirea altor atribuţii prevăzute de actele normative, precum şi a propriilor hotărâri.8. Conferinta naţionala extraordinara are loc numai în cazuri deosebite şi se convoaca cu cel puţin 15 zile inaintea datei fixate pentru desfăşurarea ei, de către Consiliul superior, pe baza ordinii de zi stabilite de acesta din proprie iniţiativă sau la propunerea filialelor reprezentind peste o cincime din totalul membrilor Corpului.9. Cu ocazia Conferintei naţionale extraordinare pot fi organizate "zile de studii" (seminarii, colocvii etc.), ca urmare a unor lucrari executate şi expuse de experti contabili şi contabili autorizati şi, eventual, cu concursul unor persoane şi personalitati din afara Corpului, sub conducerea unui raportor general, desemnat de Consiliul superior dintre membrii săi.10. Consiliul superior exercita drepturile Corpului aferente statutului sau de persoana juridica de utilitate publică; în mod esential, are ca atributie reprezentarea profesiunii în faţa autorităţilor publice prin preşedintele sau şi coordonarea acţiunilor consiliilor filialelor judetene.11. Consiliul superior cuprinde maximum 24 de membri şi 8 supleanti. Reprezentarea expertilor contabili şi a contabililor autorizati se stabileste în functie de procentajul expertilor contabili în raport cu totalul membrilor Corpului la nivelul tarii, conform tabelului următor:
      Ponderea experţilor contabili în raport cu numărul total al membrilor Corpului la nivelul ţăriiNr. membrilor titulariNr. membrilor supleanţi
      Experţi contabiliContabili autorizaţiExperţi contabiliContabili autorizaţi
      Până la 50% inclusiv141044
      Peste 50% şi până la 65% inclusiv15953
      Peste 65% şi până la 85% inclusiv18662
      Peste 85% şi până la 100%21371
      100%24-8-
    Stabilirea locurilor aferente celor două categorii profesionale se face, potrivit alin. 1, de către Biroul permanent, cu 3 luni inaintea datei stabilite pentru alegeri.12. Functiile membrilor Consiliului superior nu sunt remunerate; acestia însă beneficiaza de decontarea cheltuielilor de deplasare şi de reprezentare. De asemenea, pot primi indemnizatii pentru activităţile efectiv prestate pentru Corp, în limitele şi în condiţiile aprobate de Conferinta naţionala.13. Membrii titulari şi supleanti ai Consiliului superior sunt aleşi prin vot secret, pentru 4 ani, cu excepţia primului mandat, care este de 2 ani. Pentru asigurarea continuitatii activităţilor Corpului, mandatele a jumătate din numărul celor aleşi se reinnoiesc la fiecare 2 ani, respectiv la un an, în cadrul primului mandat.14. După un an de la primele alegeri, dar nu mai tirziu de prima adunare generală ordinara, stabilirea nominala a celor cărora le inceteaza mandatul se face prin vot secret în plenul Conferintei naţionale; la urmatoarele alegeri bianuale, locurile vacante provin prin încetarea mandatului celor care au implinit 4 ani în cadrul Consiliului superior, precum şi dintre cei care au suferit o sanctiune disciplinara care, potrivit legii, interzice exercitarea dreptului de a fi organ ales în Consiliul superior.Cei cărora le-a incetat mandatul pot să-şi depuna candidatura şi să fie realesi în Consiliul superior, după o perioadă egala cu cea a mandatului detinut.15 Alegerile pentru Consiliul superior se fac prin vot secret; sunt declarati aleşi candidatii care au obţinut minimum 2/3 din numărul voturilor exprimate. În cazul când candidatii nu intrunesc majoritatea absoluta a voturilor, se organizeaza al doilea tur de scrutin, la care sunt declarati aleşi candidatii care au intrunit majoritatea simpla din voturile exprimate.16. Modul de depunere a candidaturilor, de desfăşurare a votării şi de stabilire a celor aleşi este prezentat în anexa nr. 1 la prezentul regulament.17. Consiliul superior se convoaca cel puţin o dată pe semestru de către preşedintele sau şi ori de cite ori este necesar; de asemenea, poate fi convocat la cererea Biroului permanent, a majorităţii membrilor Consiliului superior, precum şi la cererea Comisiei superioare de disciplina. Hotărârile Consiliului superior sunt valabile dacă au fost luate cu 2/3 din numărul membrilor săi, care trebuie să reprezinte cel puţin 3/4 din numărul acestora. Dacă nu s-a intrunit acest numar de voturi, al doilea tur de scrutin are loc în cursul unei alte şedinţe, cu o participare de cel puţin 40% din numărul membrilor, cu aceeasi ordine de zi şi făcând obiectul unei convocari speciale în termen de 15 zile. În acest caz, hotărârile se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi. La paritate de voturi, votul presedintelui de sedinta este hotărâtor.Deliberarile Consiliului superior au caracter strict secret; hotărârile sunt date publicităţii în revista editata de Corpul Expertilor Contabili şi Contabililor Autorizati.18. Consiliul superior are urmatoarele atribuţii: a) alege dintre membrii săi pe presedinte şi 5 vicepresedinti. Preşedintele şi 4 vicepresedinti sunt aleşi dintre expertii contabili, iar un vicepresedinte, dintre contabilii autorizati; b) asigura elaborarea şi completarea Regulamentului de organizare şi functionarea a Corpului şi a Codului privind conduita etica şi profesionala a expertilor contabili şi contabililor autorizati, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Justiţiei; c) aproba normele privind desfăşurarea activităţii curente a compartimentelor şi a verigilor organizatorice ale Corpului; d) asigura administrarea şi gestionarea patrimoniului Corpului; e) delibereaza asupra tuturor problemelor privind profesia de expert contabil şi de contabil autorizat; f) vegheaza ca Regulamentul privind dobindirea calităţii de expert contabil şi contabil autorizat să fie strict aplicat; g) coordonează activitatea consiliilor filialelor Corpului; fixeaza cuantumul cotelor procentuale din veniturile anuale ale acestora, ce urmeaza a fi virate Consiliului superior; h) aproba statele de functii ale Corpului şi ale filialelor; i) asigura participarea membrilor săi în cadrul unor comisii de studii şi cercetari destinate a face sa progreseze profesia şi stiinta contabila sau în diverse grupe de lucru din cadrul instituţiilor guvernamentale şi neguvernamentale, la solicitarea acestora; j) decide, în termen de 30 de zile, asupra contestatiilor facute împotriva hotărârilor luate de Comisia superioara de disciplina.19. Biroul permanent este compus din presedinte şi vicepresedinti, aleşi de Consiliul superior.Preşedintele Consiliului superior este şi preşedintele Biroului permanent.20. Membrii Biroului permanent sunt aleşi, prin vot secret, dintre membrii Consiliului superior. Alegerea la primul tur de scrutin este valabila cu votul a 2/3 din numărul celor prezenţi, care trebuie să fie cel puţin 3/4 din numărul membrilor Consiliului superior. La un al doilea tur, candidatii sunt aleşi pe baza majorităţii simple, dintr-o participare de cel puţin 40% din numărul membrilor; la egalitate de voturi, este ales cel mai în vârsta. După expirarea mandatului, membrii Biroului permanent pot fi realesi după o perioadă egala cu cea a mandatului detinut.21. În cazul când postul devine vacant sau dacă un membru este în imposibilitatea de a-şi îndeplini mandatul, se procedeaza la o noua alegere.22. Biroul permanent se intruneste lunar şi ori de cite ori este necesar. Biroul permanent asigura infaptuirea hotărârilor Conferintei naţionale şi ale Consiliului superior în perioadele dintre sedintele acestuia. Deciziile emise de Biroul permanent între sedintele Consiliului superior se prezinta acestuia pentru validare.23. Biroul permanent, cu doua luni inaintea începerii anului, stabileste normativele de cheltuieli la nivelul Corpului şi al filialelor, ce trebuie avute în vedere la elaborarea bugetului, privind:- cheltuielile de deplasare în tara şi în strainatate;- cheltuielile de reprezentare la reuniunile Biroului permanent, ale secţiunilor, departamentelor şi ale invitatilor acestora;- cheltuielile ocazionate de demersurile, sarcinile şi oblibaţiile diverse ce revin membrilor Consiliului superior, tinind seama de functiile acestora.24. Functia de presedinte sau de vicepresedinte poate fi exercitata de aceeasi persoana pe durata maxima a doua mandate consecutive.25. Preşedintele Consiliului superior asigura executarea hotărârilor Consiliului superior şi a deciziilor Biroului permanent şi coordonează activitatea curenta a Corpului.26. Preşedintele Consiliului superior are urmatoarele atribuţii; a) convoaca şi conduce sedintele Consiliului superior şi ale Biroului permanent; b) conduce şi coordonează dezbaterile potrivit condiţiilor prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul regulament; c) prezinta anual Consiliului superior, spre adoptare, proiectul de buget pentru exercitiul viitor; d) aproba angajarea şi efectuarea cheltuielilor în cadrul bugetului aprobat de Conferinta naţionala; e) prezinta bilantul contabil spre adoptare Consiliului superior şi spre aprobare Conferintei naţionale; f) numeste şi revoca, cu respectarea statelor de functii aprobate de Consiliul superior, personalul propriu al Corpului şi îi stabileste salariile, cu aprobarea Biroului permanent; g) reprezinta Corpul în faţa autorităţilor publice, a tertilor sau a organizaţiilor naţionale şi internationale, apărând prestigiul şi independenta profesionala a membrilor săi; h) indeplineste orice alte atribuţii stabilite de Conferinta naţionala, Consiliul superior şi Biroul permanent.27. Preşedintele Consiliului superior, cu acordul Biroului permanent, are acces la lucrarile consiliilor filialelor, secţiunilor şi departamentelor Corpului, participind la dezbateri fără drept de vot.28. Preşedintele Consiliului superior poate să delege un membru al acestuia pentru o actiune sau activitate determinata.29. Preşedintele Consiliului superior, cu acordul Biroului permanent, are competenţa sa reuneasca, la sediul uneia dintre filialele Corpului, pe presedintii consiliilor filialelor sau pe reprezentantii lor, în vederea examinarii unor probleme deosebit de importante ale apararii unor interese generale ale profesiei, de studiere a oricăror măsuri de ordin colectiv. Aceste reuniuni au numai un caracter de informare.Preşedintele Consiliului superior îşi desfăşoară activitatea la sediul Corpului, în program normal de lucru, cel puţin două zile pe saptamina.30. Fiecare vicepresedinte al Consiliului superior conduce activitatea unei secţiuni sau a unui departament al Consiliului superior, potrivit celor stabilite de Biroul permanent.Vicepresedintii, cu acordul Biroului permanent, au acces la lucrarile consiliilor filialelor, participind la dezbateri fără drept de vot.31. Cenzorii sunt aleşi pentru o perioadă de 4 ani, de Conferinta naţionala ordinara, prin vot deschis, dintre membrii Corpului care nu fac parte din Consiliul superior, şi anume: doi din cadrul expertilor contabili şi unul din cadrul contabililor autorizati. Cenzorii nu pot îndeplini mai mult de doua mandate consecutive.32. Cenzorii au ca atribuţii verificarea gestiunii financiare a Consiliului superior pentru exercitiul financiar incheiat, a concordantei dintre operaţiunile înregistrate în contabilitate şi cele aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli, raportind Conferintei naţionale în legătură cu regularitatea şi sinceritatea bilantului şi a executiei bugetare.De asemenea, cenzorii controlează respectarea condiţiilor privind convocarea Conferintei naţionale.Cenzorii îşi desfăşoară activitatea potrivit propriului regulament aprobat de Consiliul superior.
     +  Capitolul 3 Organizarea activităţii Corpului33. Activităţile Corpului se organizeaza şi se desfăşoară în cadrul secţiunilor, departamentelor şi Secretariatului general, subordonate Biroului permanent al Consiliului superior.Secţiunile Corpului se organizeaza pe categorii profesionale, şi anume: Secţiunea expertilor contabili şi Secţiunea contabililor autorizati.34. Conducerea fiecarei secţiuni este asigurata de cel mult 5 membri, desemnaţi din cadrul Consiliului superior, dintre care: un presedinte (desemnat dintre vicepresedintii Biroului permanent), un supleant şi 1-3 membri. La propunerea vicepresedintilor de resort, în functie de necesităţi, secţiunile se completeaza, prin decizia presedintelui Consiliului superior, cu specialisti, chiar din afara Corpului, cunoscuti pentru calificarea, competenţa şi lucrarile lor; acestia au în cadrul secţiunilor vot consultativ.35. Secţiunile Corpului au urmatoarele atribuţii principale: a) organizeaza examenele pentru atribuirea calităţii de expert contabil şi de contabil autorizat, conform regulamentului elaborat de Consiliul superior împreună cu Ministerul Finanţelor şi Ministerul Învăţământului, aprobat prin hotărâre a Guvernului; b) organizeaza examinarea persoanelor fizice române sau straine care urmeaza a exercita activitatea de expert contabil sau de contabil autorizat în România, asupra cunoasterii legislaţiei naţionale în domeniile fiscal, contabil şi al organizarii şi funcţionarii societatilor comerciale; c) organizeaza şi urmaresc modalitatile de perfectionare şi de formare continua a expertilor contabili şi a contabililor autorizati (cursuri, seminarii, invatamint individual şi alte forme, cu testarea cunoştinţelor dobindite); d) elaboreaza, potrivit legii, normele privind activitatea şi conduita etica a expertilor contabili şi a contabililor autorizati, pe care le da publicităţii; e) asigura respectarea normelor legale de către expertii contabili şi contabilii autorizati ce îşi desfăşoară activitatea individual, ca asociaţi intr-o societate comerciala de expertiza contabila sau ca salariati/colaboratori ai societatilor de expertiza; f) propun Biroului permanent acordarea de distinctii onorifice, potrivit prevederilor anexei nr. 3 la prezentul regulament; g) colaboreaza la elaborarea planului tematic al revistei Corpului şi a planului tematic al publicatiilor proprii de specialitate; h) solutioneaza, în termen de 30 de zile de la primire, contestaţiile împotriva respingerii cererilor de inscriere în Tabloul Corpului de către filialele Corpului; i) solutioneaza, în termen de 30 de zile, contestaţiile şi cererile adresate de către membrii Corpului, persoane fizice sau societăţi comerciale recunoscute de Corp, privind:- autorizarea încetării provizorii de a mai face parte din Corp;- neinregistrarea în Tabloul Corpului, de către filiale, a birourilor secundare - sucursalelor - ale membrilor ce îşi exercită profesiunea individual sau ale societatilor comerciale de expertiza contabila recunoscute de Corp;- radierea din oficiu pentru neplata, timp de un an, a cotizatiilor profesionale;- radierea din oficiu a persoanelor care nu mai indeplinesc condiţiile cerute pentru a fi inscrise în Tabloul Corpului (de exemplu: nesubscrierea sau insuficienta subscriere a politei de asigurare sau nevarsarea contributiei la fondul de garantii). În cazul în care contestaţia priveste aplicarea de sancţiuni pentru neindeplinirea condiţiilor de moralitate, Comisia superioara de disciplina este competenţa sa pronunte radierea.Procedura de luare a unei decizii privind înscrierea, contestarea acesteia sau radierea din Tabloul Corpului obliga la audierea celui interesat sau la citarea lui în acest scop; aceasta procedura este aplicata atit secţiunilor Consiliului superior, cit şi secţiunilor filialelor. Deciziile secţiunilor sunt luate cu majoritate de voturi. La egalitate de voturi, votul presedintelui este hotărâtor.În toate cazurile, deciziile secţiunilor trebuie să fie bine motivate.Deciziile secţiunilor Consiliului superior referitoare la solutionarea contestatiilor se comunică prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire celui interesat, consiliului filialei respective şi reprezentantului Ministerului Finanţelor, atit de pe linga Consiliul superior, cit şi de pe linga consiliul filialei respective.Hotărârile luate de secţiunile Consiliului superior pot fi atacate la Biroul permanent, în termen de 30 de zile de la sesizarea acestuia; j) indeplinesc alte activităţi stabilite prin acte normative sau hotărâri ale organelor de conducere ale Corpului, potrivit profilului lor de activitate.36. Tinerea sedintelor pe secţiuni se face cu respectarea prevederilor anexei nr. 2 la prezentul regulament.37. În cadrul Consiliului superior funcţionează Departamentul standarde, metodologii şi publicatii, Departamentul audit legal şi Departamentul de cooperare, conduse de către un vicepresedinte al Consiliului superior, precum şi Departamentul de control al profesiei, coordonat de preşedintele Consiliului superior.38. Atribuţiile departamentelor sunt stabilite prin norme aprobate de Consiliul superior.39. Activitatea secţiunilor şi a departamentelor se desfăşoară pe baza programelor de activitate aprobate de Consiliul superior.40. Membrii secţiunilor şi ai departamentelor Consiliului superior şi ai consiliilor şi secţiunilor filialelor, în exercitarea functiilor lor, sunt raspunzatori pentru pastrarea secretului profesional.41. Toţi membrii Consiliului superior care, fără o motivare valabila, refuza sau se abtin de la indeplinirea obligaţiilor profesionale sau de la efectuarea lucrărilor care le sunt impuse de functionarea normala a acestuia, sunt considerati, de drept, demisionati din calitatea lor de membri ai consiliului.De asemenea, sunt considerati demisionati membrii Consiliului superior care au fost sanctionati disciplinar.Constatarea renuntarii unui membru la functiile pentru care a fost ales se face prin decizia motivata a Consiliului superior.42. Sub coordonarea directa a presedintelui Biroului permanent, functionarea administrativa a Consiliului superior se realizează prin Secretariatul general al Corpului, condus de un secretar general salariat, numit de Consiliul superior, care raspunde de buna functionare a compartimentelor administrative.43. Secretarul general are urmatoarele atribuţii: a) executa hotărârile şi deciziile privind activitatea compartimentelor administrative; b) pregăteşte, analizeaza şi centralizeaza proiectele de buget ale filialelor; elaboreaza proiectul de buget al Corpului; după insusirea acestora de către Biroul permanent, prin preşedintele Biroului permanent, le prezinta Consiliului superior pentru adoptare, cu doua luni înainte de începerea exercitiului financiar; c) asigura execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, prezentind informari periodice Biroului permanent; în acest sens, asigura şi raspunde de organizarea şi tinerea contabilitatii la nivel central şi teritorial, potrivit legii; d) asigura executarea tuturor lucrărilor administrative şi de secretariat pentru Conferinta naţionala, Consiliul superior, Biroul permanent, secţiunile şi departamentele Corpului; e) organizeaza şi asigura evidenta centralizata a expertilor contabili şi a contabililor autorizati inscrisi în Tabloul Corpului de către filiale; f) asigura publicarea anuală în Monitorul Oficial al României a Tabloului Corpului; g) organizeaza, asigura şi urmareste publicitatea în legătură cu exercitarea profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat, în interesul profesiei membrilor Corpului; propune Comisiei superioare de disciplina pe cei care se fac vinovati de incalcarea reglementarilor privind publicitatea; h) asigura publicarea în revista Corpului a bilantului contabil şi a contului de gestiune anual, după aprobarea lor de către Conferinta naţionala; i) asigura condiţiile materiale pentru desfăşurarea activităţilor Consiliului superior, ale membrilor şi ale organelor subordonate; j) propune presedintelui Biroului permanent, anual, o dată cu proiectul de buget, schema de functii şi de salarizare a sectoarelor administrative şi a salariatilor din subordine; k) participa, fără drept de vot, la sedintele Biroului permanent, luând cunoştinţa de deciziile adoptate.44. În subordinea secretarului general funcţionează compartimentele administrative care asigura functionarea curenta a Corpului. Atribuţiile, competentele, structura de personal şi relatiile dintre compartimente se stabilesc prin norme aprobate de Consiliul superior, la propunerea secretarului general.45. Secretarul general şi personalul din subordine sunt obligati sa pastreze secretul profesional şi de serviciu.  +  Capitolul 4 Organe care activeaza pe linga Consiliul superior al CorpuluiA. Comisia superioara de disciplina46. Comisia superioara de disciplina este o comisie de sanctionare în materie disciplinara, pentru abateri de la conduita etica şi profesionala a membrilor Consiliului superior, precum şi o comisie de solutionare a contestatiilor împotriva hotărârilor disciplinare pronuntate de comisiile de disciplina ale filialelor.Pentru abaterile disciplinare, Comisia superioara de disciplina aplica urmatoarele sancţiuni: mustrare, avertisment scris, suspendarea exercitarii profesiei de expert contabil sau de contabil autorizat şi interzicerea dreptului de exercitare a profesiei.47. Comisia superioara de disciplina este formata din 5 membri titulari şi 5 membri supleanti, şi anume: a) un presedinte, expert contabil, desemnat de Consiliul superior dintre membrii inscrisi în Tabloul Corpului, care se bucura de autoritate profesionala şi morala deosebită; b) doi membri ai Consiliului superior desemnaţi de acesta, unul expert contabil, celalalt contabil autorizat, care vor fi, prin rotatie, raportori şi secretari ai comisiei; c) doi membri desemnaţi de Ministerul Finanţelor.Membrii supleanti sunt desemnaţi în aceleasi condiţii şi o dată cu titularii.48. Pot face contestatii la Comisia superioara de disciplina împotriva hotărârilor comisiilor de disciplina ale filialelor toţi cei interesati, precum şi consiliile filialelor.Termenul de contestare este de 30 de zile de la data comunicarii hotărârii comisiilor de disciplina ale filialelor.Contestatorul este instiintat de Comisia superioara de disciplina despre data punerii la dispoziţia sa a raportului elaborat de raportor şi, în timp util, despre data când are loc audierea sa.49. În perioada de judecare a contestaţiei se suspenda aplicarea prevederilor hotărârii de sanctionare, pentru lucrarile incepute.50. Pregătirea, audierea, deliberarea, natura şi comunicarea hotărârilor se fac în aceleasi condiţii ca şi în cazul celor prevăzute pentru faptele din competenţa de judecare a comisiilor de disciplina ale filialelor.51. Raportorul dispune de cel mult 30 de zile pentru a pregati raportul şi pentru a-l sustine în faţa Comisiei superioare de disciplina la termenul stabilit.52. Membrii Comisiei superioare de disciplina sunt raspunzatori de pastrarea secretului profesional în exercitarea mandatului lor.53. Hotărârile Comisiei superioare de disciplina pot fi contestate la Consiliul superior în termen de cel mult 15 zile calendaristice de la luarea la cunoştinţa. Contestaţia nu suspenda aplicarea hotărârii.54. Pentru constituirea jurisprudentei disciplinare, Comisia superioara de disciplina întocmeşte o culegere cu toate solutiile proprii pronuntate, cit şi cu cele pronuntate de comisiile de disciplina ale filialelor, publicându-le anual în revista Corpului.B. Reprezentantul Ministerului Finanţelor pe linga Consiliul superior55. Reprezentantul Ministerului Finanţelor pe linga Consiliul superior asista la Conferinta naţionala, la sedintele Consiliului superior şi ale Comisiei superioare de disciplina.În acest sens:- primeste convocarile şi materialele pentru lucrarile Conferintei naţionale şi ale Consiliului superior, în timp util;- este instiintat de secretarul Comisiei superioare de disciplina despre toate contestaţiile primite de aceasta comisie;- sesizeaza Consiliul superior asupra hotărârilor adoptate de Comisia superioara de disciplina pe care le considera nelegale;- sesizeaza pe ministrul finanţelor ori de cite ori hotărârile şi masurile adoptate de Corp contravin reglementarilor legale şi trimite, spre instiintare, presedintelui Biroului permanent, o copie a sesizarii. Hotărârile respective devin aplicabile numai după pronuntarea ministrului finanţelor.  +  Capitolul 5 Organele teritoriale ale CorpuluiA. Organele de conducere şi de control ale filialelor56. În resedintele de judet şi în municipiul Bucureşti Corpul îşi constituie filiale fără personalitate juridica.57. Organele de conducere ale filialelor sunt: adunările generale, consiliile filialelor şi birourile permanente ale acestora.Controlul activităţii filialei se exercită de către cenzori.58. Consiliul filialei cuprinde maximum 14 membri titulari şi 6 membri supleanti.Repartitia locurilor între expertii contabili şi contabilii autorizati variaza de la o filiala la alta, în functie de procentajul expertilor contabili în raport cu numărul total al membrilor Corpului la nivelul tarii şi după cum numărul membrilor inscrisi în filiala este superior sau inferior totalului de 500 de membri, conform tabelului de mai jos:
      Ponderea experţilor contabili în raport cu numărul total al membrilor Corpului la nivelul ţăriiNr. membrilor titulariNr. membrilor supleanţi
      Experţi contabiliContabili autorizaţiExperţi contabiliContabili autorizaţi
      Filiale cu peste 500 de membri        
      Până la 50% inclusiv8642
      Peste 50% şi până la 65% inclusiv10442
      Peste 65% şi până la 85% inclusiv12251
      Peste 85% şi până la 100%13151
      100%14060
      Filiale sub 500 de membri        
      Până la 65% inclusiv4222
      Peste 65% şi până la 100%5131
      100%6040
    59. Functiile membrilor consiliului filialei nu sunt remunerate; sunt acoperite însă de cheltuielile de deplasare şi de reprezentare. De asemenea, membrii consiliului filialei pot primi indemnizatii în limitele şi în condiţiile aprobate de Conferinta naţionala.60. Membrii titulari şi membrii supleanti ai consiliului filialei sunt aleşi prin vot secret pentru 4 ani, cu excepţia primului mandat, care va fi de 2 ani, de către membrii filialei Corpului apartinind categoriilor profesionale respective, inscrisi în Tabloul Corpului, care sunt la zi cu plata cotizatiilor.Mandatele a jumătate din numărul celor aleşi în consiliul filialei se reinnoiesc la fiecare 2 ani, cu excepţia primului mandat, care se reinnoieste la un an, în scopul asigurarii continuitatii.După un an de la primele alegeri, dar nu mai tirziu de prima adunare generală ordinara, stabilirea nominala a celor cărora le inceteaza mandatul se face prin vot secret, în plenul acesteia.Membrii care nu mai indeplinesc condiţiile de eligibilitate inceteaza de drept de a mai face parte din consiliul filialei.61. Modul de declarare a candidaturilor, de desfăşurare a votării şi de stabilire a celor aleşi este prezentat în anexa nr. 1 la prezentul regulament.62. Consiliul filialei este convocat de preşedintele sau ori de cite ori este nevoie şi cel puţin o dată pe trimestru.Convocarea, la cererea majorităţii membrilor săi, este obligatorie, data şi ordinea de zi comunicindu-se cu 10 zile înainte.63. Consiliul filialei nu poate delibera decit asupra problemelor ce sunt în competenţa sa şi care sunt inscrise pe ordinea de zi, cu excepţia celor care, datorita urgentei lor, sunt supuse în sedinta de către presedinte; dezbaterile sunt conduse potrivit condiţiilor prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul regulament.64. Hotărârile consiliului filialei sunt valabile dacă intrunesc un numar de voturi mai mare de 1/2 din numărul membrilor săi. Dacă aceasta majoritate nu a fost asigurata, al doilea tur de scrutin va avea loc intr-o sedinta, la care majoritatea voturilor celor prezenţi va fi suficienta. La egalitate de voturi, votul presedintelui este decisiv.65. Presedintii consiliilor filialelor se reunesc la intervale de timp regulate, sub presedintia presedintelui Consiliului superior, în vederea realizării unei informari reciproce şi armonizării pozitiilor lor adoptate la nivelul filialelor, în domeniul competentelor descentralizate.66. Deliberarile consiliului filialei au caracter strict secret; hotărârile însă sunt date publicităţii în revista editata de Corp.67. Consiliul filialei are urmatoarele atribuţii: a) supraveghează asupra modului de exercitare a profesiilor de expert contabil şi de contabil autorizat în raza de activitate a filialei; b) asigura apararea intereselor filialei şi administrarea bunurilor acesteia; c) asigura prevenirea şi concilierea tuturor contestatiilor sau conflictelor de ordin profesional; d) hotaraste în ceea ce priveste înscrierea în Tabloul Corpului sau asupra modificarilor ce se aduc acestuia, potrivit precizarilor Consiliului superior; e) încasează cotizatiile stabilite de Conferinta naţionala pe care trebuie să le depuna membrii Corpului; f) sesizeaza Consiliul superior cu propuneri şi sugestii privind exercitarea profesiilor de expert contabil şi de contabil autorizat; g) sesizeaza Comisia de disciplina a filialei cu abaterile profesionale constatate în sarcina membrilor Corpului; h) efectueaza sau autorizeaza pe intreg teritoriul filialei toate formele de publicitate colectiva considerate utile intereselor profesiei, conform hotărârii Consiliului superior.68. Biroul permanent al consiliului filialei este compus din 2-4 membri: un presedinte şi 1-3 vicepresedinti; când sunt mai mulţi vicepresedinti, unul dintre acestia este ales din cadrul contabililor autorizati.Preşedintele consiliului filialei este şi preşedintele Biroului permanent.Presedintii şi vicepresedintii filialelor nu pot fi în acelasi timp presedinte sau vicepresedinti ai Consiliului superior.69. Membrii Biroului permanent sunt aleşi prin vot secret, dintre membrii consiliului. Alegerea la primul tur de scrutin este valabila cu votul a 2/3 din numărul celor prezenţi, care trebuie să reprezinte cel puţin 3/4 din numărul membrilor Consiliului superior. Dacă un al doilea tur este necesar, votul majorităţii simple este suficient dintr-o participare de cel puţin 40% din membrii consiliului. La egalitatea de voturi, este ales cel mai în vârsta.70. Biroul permanent, cu doua luni inaintea începerii anului, stabileste cifrele de control în valori absolute, în conformitate cu cuantumul cotelor procentuale din veniturile anuale stabilite şi comunicate de Consiliul superior pentru a fi inscrise în proiectul de buget de venituri şi cheltuieli al anului viitor. În acelasi scop, pe baza comunicarii Biroului permanent al Consiliului superior, stabileste nivelul indemnizatiilor de deplasare şi al cheltuielilor ocazionate de reuniunile verigilor organizatorice ale consiliilor filialelor.71. Preşedintele Biroului permanent al filialei asigura executarea hotărârilor Consiliului superior şi ale consiliului filialei, ca şi buna desfăşurare a activităţii membrilor filialei, având urmatoarele atribuţii principale: a) convoaca consiliul filialei şi conduce dezbaterile acestuia potrivit prevederilor anexei nr. 2 la prezentul regulament; b) reprezinta consiliul filialei pe linga Consiliul superior şi pe linga membrii Corpului; c) reprezinta Corpul în faţa reprezentantilor autorităţilor publice şi ai colectivitatilor diverse din cuprinsul teritoriului filialei sale, pe baza imputernicirilor stabilite de Consiliul superior; d) angajează cheltuielile în cadrul bugetului aprobat; e) numeste şi revoca salariaţii compartimentelor administrative şi le fixeaza salariile corespunzător prevederilor bugetului; f) poate accepta sponsorizari şi donatii acordate filialei, în limitele stabilite de Consiliul superior şi în condiţiile legii; g) organizeaza alegerile în consiliile Corpului potrivit prevederilor anexei nr. 1 la prezentul regulament; h) supune spre aprobare adunarii generale execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul expirat. După aprobare, transmite Consiliului superior un exemplar al balantei de verificare şi al contului de execuţie a bugetului de venituri şi cheltuieli; i) arbitreaza eventualele litigii dintre membrii Corpului şi clientii acestora, în cazul când acestia din urma accepta acest arbitraj; j) supune adunarii generale anuale propunerile pentru acordarea de distinctii onorifice conform procedurii prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul regulament.72. În cazul în care un membru al Corpului este confruntat cu o dificultate particulara, indeosebi pe plan etic, acesta poate cere sprijinul colegial al presedintelui consiliului filialei; interventia presedintelui este de natura numai de a aplana aceste dificultati.73. În caz de deces al unui membru al Corpului, preşedintele poate, la cererea celor indreptatiti, sa desemneze un coleg care să asigure administrarea profesionala provizorie a lucrărilor acestuia. O asemenea măsura poate fi luata, la cerere, şi în cazul incapacitatii temporare.74. În cazul când Comisia superioara de disciplina sau comisia de disciplina a filialei sancţionează un membru al Corpului cu suspendarea dreptului de a exercita profesia, preşedintele consiliului filialei desemneaza pe unul sau pe mai mulţi dintre membrii filialei Corpului, sub rezerva acceptarii clientului interesat, să execute misiunile încredinţate celui suspendat, oricare ar fi durata suspendarii.75. Preşedintele desemneaza pe unul dintre vicepresedinti ca inlocuitor de drept pe perioada cit el absenteaza sau în caz de demisie. Vicepresedintele desemnat ca inlocuitor de drept poate fi, la rindul sau, inlocuit cu un vicepresedinte desemnat în acest sens sau, în cazul în care şi acesta este nevoit sa lipseasca, de cel mai în vârsta membru al consiliului filialei.76. Sub conducerea presedintelui Biroului permanent al filialei, functionarea administrativa a consiliului filialei se realizează de către secretarul filialei, numit de consiliul filialei, salariat, responsabil cu buna functionare a compartimentelor administrative.77. Secretarul filialei are urmatoarele atribuţii: a) executa hotărârile consiliului filialei; b) elaboreaza proiectul de buget al filialei; c) asigura execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat; d) asigura executarea tuturor lucrărilor administrative şi de secretariat ale filialei; f) organizeaza şi asigura evidenta expertilor contabili şi a contabililor autorizati în cadrul Tabloului Corpului existent la filiale; g) asigura tinerea contabilitatii filialei conform reglementarilor legale; h) propune anual consiliului filialei schema de functiuni şi salarizarea personalului necesar, care urmeaza a fi supuse aprobării Consiliului superior; i) participa, fără drept de vot, la sedintele biroului permanent al filialei, luând cunoştinţa de deciziile adoptate.78. Secţiunea expertilor contabili este condusa de un vicepresedinte expert contabil, iar Secţiunea contabililor autorizati este condusa de vicepresedintele contabil autorizat.B. Organizarea activităţii filialelor79. Activităţile desfăşurate de consiliul filialei se organizeaza pe urmatoarele verigi:- Secţiunea expertilor contabili;- Secţiunea contabililor autorizati;- Sectorul audit legal.80. Conducerea secţiunilor este asigurata de 3 membri desemnaţi din cadrul consiliului filialei, dintre care: un presedinte desemnat dintre vicepresedintii Biroului permanent şi 2 membri.81. În functie de necesitatile secţiunilor, Biroul permanent al consiliului filialei, prin decizia sa, poate completa secţiunile cu specialisti apreciati pentru competenţa şi lucrarile lor; acestia au în cadrul secţiunilor drept de vot consultativ.82. Sedintele secţiunilor se ţin cu respectarea prevederilor anexei nr. 2 la prezentul regulament.83. Desemnarea membrilor Secţiunii expertilor contabili se face din categoria expertilor contabili, membri ai consiliului filialei, iar a membrilor Secţiunii contabililor autorizati, pe cit posibil, din categoria contabililor autorizati, membri ai consiliului filialei.84. Atribuţiile secţiunilor sunt:- asigura inregistrarea membrilor în Tabloul Corpului la nivelul filialei;- asigura buna desfăşurare a activităţii expertilor contabili şi a contabililor autorizati;- asigura, împreună cu preşedintele Biroului permanent al filialei, indeplinirea atribuţiilor acestuia privind organizarea alegerii organelor de conducere ale filialei şi ale Consiliului superior, potrivit anexei nr. 1 la prezentul regulament.C. Înscrierea în Tabloul Corpului85. Activitatea de expert contabil şi de contabil autorizat poate fi exercitata numai de persoanele fizice sau juridice membre ale filialelor Corpului.86. Înscrierea în Tabloul Corpului se face la cererea expertilor contabili şi a contabililor autorizati cu domiciliul sau sediul social în raza teritoriala a filialei respective.87. Candidatul depune la secţiunea categoriei profesionale de care aparţine dosarul cuprinzind cererea sa şi documentele justificative din care rezultă indeplinirea condiţiilor cerute de lege pentru acordarea calităţii de expert contabil sau de contabil autorizat.88. Dosarul este verificat de unul dintre membrii secţiunii respective din punct de vedere al indeplinirii condiţiilor cerute de lege pentru acordarea calităţii de expert contabil sau de contabil autorizat, cit şi a condiţiilor prevăzute de Codul de conduita etica şi profesionala. Acesta întocmeşte un raport cu constatarile sale, care este supus secţiunii respective pentru aprobarea sau respingerea cererii de inscriere în Tabloul Corpului; hotărârea se ia, în forma scrisa, în termen de 30 de zile de la inregistrarea cererii.89. Hotărârea privind înscrierea în Tabloul Corpului se trimite compartimentului administrativ insarcinat cu aceasta.90. În vederea garantarii drepturilor de aparare, inaintea hotărârii de respingere a cererii, cel interesat are acces la dosar, inclusiv la raportul de verificare, şi este convocat (dacă este cazul, insotit de un avocat sau de un coleg) pentru a fi audiat în sedinta membrilor secţiunii respective.91. Hotărârea privind refuzul de inscriere în Tabloul Corpului trebuie să fie temeinic motivata; cel interesat o poate contesta la secţiunea respectiva din cadrul Consiliului superior, în termen de 30 de zile de la comunicare, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.92. Procedura de inscriere a societatilor comerciale de expertiza contabila, cit şi a birourilor secundare ale acestora sau a cabinetului expertului contabil sau contabilului autorizat este cea prevăzută la pct. 86-91.93. Procedura de inscriere a persoanelor fizice sau juridice straine se va face cu respectarea procedurii prevăzute la pct. 86-92, însă numai după avizul prealabil emis de Consiliul superior.94. Tabloul Corpului este impartit în unsprezece părţi, cuprinzind pe membrii Corpului, şi anume:- Partea intii - experti contabili care îşi exercită profesia cu titlu independent, individual, în cadrul propriilor cabinete;- Partea a doua - experti contabili straini, autorizati de Consiliul superior să-şi exercite profesia în România, cu titlu independent, individual, în cadrul propriilor cabinete sau birouri;- Partea a treia - experti contabili salariati ai unor membri ai Corpului, persoane fizice sau juridice;- Partea a patra - experti contabili care au statut de salariati la persoane juridice din afara Corpului;- Partea a cincea - societăţi comerciale române de profil;- Partea a sasea - persoane juridice straine sau reprezentante ale acestora;- Partea a saptea - contabili autorizati care îşi exercită profesia cu titlu independent, individual, în cadrul propriilor cabinete;- Partea a opta - contabili autorizati, salariati ai unor membri ai Corpului, persoane fizice sau juridice;- Partea a noua - contabili autorizati care au statut de salariati la persoanele juridice din afara Corpului;- Partea a zecea - experti contabili onorifici;- Partea a unsprezecea - contabili autorizati onorifici.D. Drepturi şi obligaţii ce decurg din înscrierea în Tabloul Corpului95. Înscrierea în Tabloul Corpului conferă dreptul la exercitarea profesiunii pe intreg teritoriul tarii.Atunci când un membru al Corpului transfera activitatea sa intr-o alta filiala, el trebuie să ceara transferarea dosarului sau şi înscrierea în Tabloul Corpului la filiala pe teritoriul careia s-a transferat; la fel se va proceda şi în cazul societatilor comerciale de expertiza contabila.96. Societăţile comerciale de expertiza contabila, membre ale Corpului, au obligaţia sa comunice filialelor de care apartin toate modificările intervenite în componenta asociatilor sau acţionarilor lor şi/sau în obiectul de activitate al acestora.97. După înscrierea în Tabloul Corpului, expertii contabili şi contabilii autorizati depun, în forma scrisa, juramintul prevăzut la art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994.98. În exercitarea profesiei, expertii contabili şi contabilii autorizati raspund disciplinar, administrativ, civil sau penal, potrivit legii şi prezentului regulament.Este interzisa efectuarea de către expertii contabili şi contabilii autorizati de lucrari specifice profesiei pentru agentii economici sau pentru instituţiile unde sunt salariati sau pentru cei cu care acestea sunt în raporturi contractuale sau se afla în concurenta.99. Secţiunea de profil din cadrul consiliului filialei poate pronunţă radierea unui membru din Tabloul Corpului în urmatoarele situaţii:- în cazul în care împotriva membrului, persoana fizica, s-a pronuntat o hotărâre judecătorească definitivă, care, potrivit legii, interzice dreptul de gestiune şi administrare a societatilor comerciale;- membrului corpului i s-a aplicat o sanctiune disciplinara de interzicere a exercitarii profesiei pentru o abatere grava stabilita de regulament;- nedepunerea la bugetul de stat a impozitului asupra onorariilor încasate de la persoane fizice;- la cererea membrului Corpului de radiere a sa din Tabloul Corpului.100. Orice membru al Corpului poate cere încetarea provizorie de a mai face parte din acesta. La cererea adresata consiliului filialei, prin scrisoare recomandata ori prin depunerea la secţiunea de resort, cu semnatura de primire, se arata motivele şi data de la care doreste sa inceteze de a mai fi membru al Corpului.101. Intreruperea provizorie a activităţii se pronunţă în mod obligatoriu în cazul în care consiliul filialei estimeaza ca noua activitate a profesionistului este incompatibila cu calitatea de membru al Corpului.102. Faptul ca cel interesat a cerut încetarea provizorie de a mai face parte din Corp nu îl exonereaza de raspunderea disciplinara pentru abaterile comise anterior cererii sale.103. Incepind cu ziua în care i s-a comunicat acceptarea cererii, cel în cauza inceteaza de a mai fi membru al Corpului şi nu mai figurează în Tabloul Corpului. El nu mai este supus disciplinei Corpului şi nici regulilor sale; de asemenea, nu mai poate exercita profesiunea de expert contabil sau de contabil autorizat.104. Cel interesat poate, atunci când doreste şi când sunt indeplinite condiţiile necesare stabilite de Regulamentul de organizare şi functionare a Corpului, să obţină reinscrierea sa în Tabloul Corpului, dând curs procedurii prevăzute pentru inscriere.105. Orice membru al consiliului filialei care, fără motive temeinice, refuza sau se abtine de la indeplinirea obligaţiilor personale sau de la efectuarea lucrărilor care îi sunt impuse de functionarea normala a consiliului, este considerat demisionat, fără ca aceasta sa impiedice actiunea disciplinara al carei eventual subiect ar putea fi, ca urmare a aplicarii dispoziţiilor Codului de conduita etica şi profesionala.Măsura de renuntare la functiile sale se ia decizia motivata a consiliului filialei.106. Dacă, urmare a demisiei ori a refuzului de a participa la deliberari, membrii aleşi ai consiliului filialei provoaca prin aceasta imposibilitatea funcţionarii corespunzătoare a structurilor sale organizatorice, precum şi în situaţia în care, cu ocazia alegerilor generale sau partiale, nu se prezinta nici o candidatura, atribuţiile consiliului vor fi exercitate de către un administrator provizoriu, desemnat de Consiliul superior din rindul membrilor filialei respective, până la terminarea alegerilor generale sau partiale.Exercitarea atribuţiilor provizorii menţionate nu implica acte care să angajeze finanţele consiliului filialei şi nici luarea de decizii definitive privind personalul.107. Cheltuielile de functionare a consiliului filialei sunt asigurate prin bugetul sau anual. Acest buget este alimentat prin cotizatiile membrilor săi şi prin celelalte surse legal prevăzute.108. În cazul în care bugetul filialei nu a fost votat în timp util sau în cazul neaprobarii inca a bugetului, prevederile ultimului buget aprobat sunt luate în considerare, până la aprobarea noului buget.109. Organigrama structurii administrative a filialei este prezentată spre aprobare adunarii generale ordinare a filialei de către preşedintele Biroului permanent al consiliului filialei, pe baza recomandarilor facute de Consiliul superior.110. Personalul administrativ este obligat sa pastreze secretul profesional.
     +  Capitolul 6 Adunarea generală a filialei111. Adunarea generală este forul superior de conducere şi de control al filialei şi este compusa din toţi membrii inscrisi în Tabloul Corpului, care sunt la zi cu plata cotizatiilor profesionale. Un membru al Corpului nu poate participa decit la adunarea generală a filialei de care aparţine.112. Adunarea generală ordinara se convoaca anual, în luna februarie, şi, în cazuri excepţionale, în cursul anului, se convoaca adunarea generală extraordinara. Convocarea adunarii generale se publică într-un ziar local de mare tiraj, cu cel puţin 15 zile înainte de data fixata pentru desfăşurarea adunarii.113. Adunarea generală este legal constituita, dacă sunt prezenţi cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor inscrisi în Tabloul Corpului şi care sunt la zi cu plata cotizatiilor.Nu este admisa participarea prin delegare a membrilor.Dacă la prima convocare nu se intruneste numărul necesar, se convoaca o noua adunare generală, prin aceleasi mijloace, şi se considera legal constituita prin participarea a cel puţin 40% din numărul membrilor inscrisi în Tabloul Corpului filialei.114. Hotărârile adunarii generale sunt valabile, dacă sunt adoptate cu majoritatea celor prezenţi.115. Adunarea generală are urmatoarele atribuţii: a) ia cunoştinţa, dezbate şi aproba prin vot deschis raportul consiliului filialei pentru exercitiul financiar expirat şi raportul cenzorilor asupra gestiunii financiare a consiliului filialei; b) aproba, prin vot deschis, bugetul de venituri şi cheltuieli al filialei pentru exercitiul financiar viitor şi execuţia bugetului pentru exercitiul financiar expirat; c) ia cunoştinţa de raportul consiliului filialei privind rezultatul analizei activităţii profesionale a expertilor individuali şi a societatilor comerciale controlate, în vederea asigurarii bunei exercitari a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat pe teritoriul filialei. Adunarea generală aproba lista expertilor individuali şi a societatilor comerciale ce vor fi analizate în anul următor; d) aproba organigrama şi salarizarea personalului administrativ al filialei, pe baza principiilor de organizare administrativa şi de salarizare stabilite de Consiliul superior; e) alege şi revoca pe membrii consiliului filialei Corpului; f) propune, dintre membrii săi, candidati pentru Consiliul superior; g) ia cunoştinţa de raportul consiliului filialei privind rezultatul alegerilor anuale în cadrul Biroului permanent al filialei; de asemenea, dacă în anul expirat au avut loc alegerile privind reinnoirea bienala a mandatelor membrilor consiliului filialei, se insereaza în raport şi rezultatul acestora; h) stabileste masurile necesare pentru indeplinirea altor atribuţii prevăzute de acte normative sau de hotărâri ale Consiliului superior.116. În cazuri excepţionale sau atunci când trebuie luate hotărâri urgente care depasesc competenţa consiliului filialei, prin grija presedintelui acestuia se convoaca adunarea generală extraordinara, folosindu-se procedura de convocare pentru adunarea generală anuală.117. Cenzorii sunt aleşi pentru o perioadă de 4 ani de către adunarea generală, prin vot deschis, dintre membrii Corpului care nu fac parte din consiliul filialei, şi anume: doi din cadrul expertilor contabili şi unul din cadrul contabililor autorizati. Cenzorii nu pot îndeplini mai mult de doua mandate consecutive.118. Cenzorii au misiunea de a verifica şi de a raporta adunarii generale asupra gestiunii financiare a consiliului filialei pentru fiecare exercitiu financiar din perioada pentru care au fost aleşi, asupra concordantei dintre operaţiunile înregistrate în contabilitate şi documentele aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli, atestind regularitatea şi sinceritatea bilantului şi a executiei bugetare.Cenzorii controlează respectarea condiţiilor privind convocarea adunarilor generale ale filialei.  +  Capitolul 7 Organele care activeaza pe linga consiliul filialeiA. Comisia de disciplina a filialei119. Comisia de disciplina a filialei este formata din 5 membri titulari şi 5 membri supleanti:- un presedinte desemnat de consiliul filialei, dintre expertii contabili inscrisi în Tabloul Corpului, care se bucura de autoritatea profesionala şi morala deosebită;- 2 membri desemnaţi de consiliul filialei, care vor fi, prin rotatie, secretar sau raportor;- 2 membri desemnaţi de ministrul finanţelor.Membrii supleanti sunt desemnaţi în aceleasi condiţii, o dată cu titularii.120. Exercitarea profesiei de către membrii Corpului se face cu respectarea regulilor de conduita etica şi profesionala. Nerespectarea regulilor de etica şi a normelor tehnice ale profesiunii va face obiectul unor anchete şi, atunci când este cazul, vor fi luate măsuri de sanctionare.121. Comisiile de disciplina ale filialelor sunt competente sa sanctioneze abaterile de la indatoririle profesionale, atit ale persoanelor fizice, cit şi ale persoanelor juridice române sau straine, inscrise în Tabloul Corpului.122. Încetarea provizorie de a face parte din Corp, la cererea celor interesati, nu exonereaza de raspunderea disciplinara pentru abaterile comise anterior.123. Comisia de disciplina a filialei este competenţa sa sanctioneze abaterile de la indatoririle profesionale, comise de membrii Corpului stabiliti cu domiciliul sau cu sediul social în raza sa de functionare, chiar dacă abaterile au fost savirsite în raza teritoriala a altor filiale.Nu se supun procedurii de mai sus membrii Consiliului superior şi ai Birourilor permanente ale filialelor, pentru care competenţa de judecată aparţine Comisiei superioare de disciplina.B. Procedura de judecată disciplinara124. Toate reclamatiile privind fapte susceptibile de a antrena raspunderea disciplinara, indreptate contra unui membru al Corpului sau al unei societăţi comerciale recunoscute de Corp, se adreseaza comisiei de disciplina a filialei de care aparţine cel reclamat. Aceasta instiinteaza pe preşedintele consiliului filialei şi pe reprezentantul Ministerului Finanţelor despre reclamatiile primite.Fac excepţie reclamatiile indreptate împotriva membrilor Consiliului superior, a membrilor Birourilor permanente ale filialelor sau a profesionistilor şi ai societatilor straine care se adreseaza Comisiei superioare de disciplina.125. Preşedintele comisiei de disciplina a filialei, după ce a consultat pe preşedintele consiliului filialei, desemneaza ca raportor pe unul dintre cei 2 membri titulari desemnaţi de consiliul filialei, dacă apreciaza ca abaterea respectiva este susceptibila de a fi sanctionata disciplinar.Raportorul convoaca şi audiaza pe reclamant şi pe pirit, inclusiv pe martorii care i se par utili. El procedeaza în asa fel incit să fie complet edificat asupra realitatii în cazul cercetat.126. Raportul trebuie să fie întocmit în termen de 30 de zile, în afara prelungirilor acordate de preşedintele comisiei de disciplina pentru completarea cercetării sau pentru desemnarea unui nou raportor.127. Preşedintele comisiei de disciplina apreciaza, pe baza raportului, dacă exista sau nu abateri disciplinare sau dacă faptele nu justifica aplicarea de sancţiuni. De asemenea, el apreciaza dacă ar trebui aminata cercetarea, în special atunci când cel în cauza este cercetat de către alte organe. El supune concluzia sa comisiei de disciplina, care poate confirma clasarea cauzei sau poate decide continuarea cercetării.În caz contrar, preşedintele îl citeaza pe cel în cauza la comisia de disciplina şi sesizeaza pe reprezentantul Ministerului Finanţelor despre aceasta.128. Citatia este trimisa celui în cauza cu cel puţin 15 zile înainte de data audierii, iar dosarul (cuprinzind în special concluziile raportului) este pus la dispoziţia acestuia sau a reprezentantului sau, la secretariatul consiliului filialei, cu 12 zile înainte de data audierii. Citarea trebuie facuta prin scrisoare recomandata.129. Audierea nu este publică.Persoana în cauza îşi prezinta apararea fie singura, fie asistată de un coleg sau de un avocat. Ea poate, de asemenea, în cazul unei absente motivate, să fie reprezentata de un coleg sau de un avocat şi sa transmita un memoriu presedintelui comisiei de disciplina.130. Membrul Corpului în cauza poate recuza pentru motive temeinice pe presedinte sau pe unii dintre membrii comisiei de disciplina.131. Comisia de disciplina poate, în cazul unei plângeri, sa îl asculte pe autorul acesteia. Ea este obligata la aceasta, dacă autorul o cere expres.132. Persoana în cauza este audiata de presedinte şi, cu autorizarea acestuia, de către membrii comisiei de disciplina. Ea îşi poate prezenta, de asemenea, observatiile sale. Dacă nu se prezinta personal sau prin reprezentant, comisia de disciplina apreciaza dacă poate sau nu sa treaca la dezbateri.133. Comisia de disciplina delibereaza exclusiv în prezenta membrilor săi.Hotărârile sunt luate cu majoritate de voturi.134. Incalcarea cu vinovatie, de către membrul Corpului, a obligaţiilor sale, inclusiv a regulilor privind conduita etica şi profesionala, constituie abatere disciplinara, care se sancţionează de către comisia de disciplina, potrivit legii, cu:
      ÎnvinuireaSancţiunea
      a)Comportament necuviincios faţă de membrii Corpului, faţă de reprezentanţii Ministerului Finanţelor sau faţă de alţi participanţi la lucrările reuniunii de lucru ale organelor de conducere şi control ale CorpuluiMustrare
      b)Absenţa nemotivată de la întrunirea adunării generale a filialei sau de la Conferinţa naţionalăAvertisment scris
      c)Absenţa nemotivată de la două şedinţe consecutive ale adunării generale a filialei sau ale Conferinţei naţionaleSuspendarea dreptului de exercitare a profesiei
      d)Absenţa nemotivată de la trei reuniuni consecutive ale adunării generale a filialei sau ale Conferinţei naţionaleInterdicţia dreptului de exercitare a profesiei
      e)Publicitate fără respectarea prevederilor Codului privind conduita etică şi profesională a experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi din RomâniaInterdicţia dreptului de exercitare a profesiei
      f)Neplată cotizaţiei anuale şi/sau a celorlalte obligaţii băneşti, la termenele stabilite de prezentul regulament, pe durata unui an calendaristicSuspendarea dreptului de exercitare a profesiei
      g)Neplata cotizaţiei anuale şi a celorlalte obligaţii băneşti aferente unui an calendaristicInterdicţia dreptului de exercitare a profesiei
      h)Condamnarea membrului Corpului pentru săvârşirea unei fapte penale care, potrivit legii, interzice dreptul de gestiune şi de administrare a societăţii comerciale de profilInterdicţia dreptului de exercitare a profesiei
      i)Executarea unei pedepse privative de libertate pentru săvârşirea unei fapte care nu interzice dreptul de gestiune şi de administrare a societăţii comerciale de profilInterdicţia dreptului de exercitare a profesiei
      j)Neplata la buget, în termenul şi în cuantumul prevăzute de lege, a impozitelor cuvenite statului asupra onorariilor încasate de către persoanele fiziceInterdicţia dreptului de exercitare a profesiei
      k)Nerespectarea normelor privind apărarea şi păstrarea secretului profesionalSuspendarea dreptului de exercitare a profesiei
      l)Încălcarea normelor de lucru privind exercitarea profesieiInterdicţia dreptului de exercitare a profesiei
      m)Refuzul de a pune la dispoziţia organelor de control ale Corpului a documentelor privind activitatea profesionalăInterdicţia dreptului de exercitare a profesiei
    În cazul savirsirii unei fapte identice, într-un interval de 6 luni, persoana care a savirsit o faptă sanctionata cu mustrare sau avertisment se sancţionează cu interdictia dreptului de exercitare a profesiei.135. Hotărârile comisiei de disciplina sunt comunicate în termen de 10 zile de la data luării lor, prin scrisoare recomandata, presedintelui Consiliului superior, presedintelui consiliului filialei, persoanei în cauza şi, dacă este cazul, celui care a depus plingerea.136. Membrii Corpului, suspendati sau radiati din Tabloul Corpului vor fi inlocuiti, cu acceptul beneficiarilor, în lucrarile în curs de executare, din oficiu sau la cererea părţii interesate. Beneficiarii au dreptul sa retraga membrilor Corpului care au fost suspendati sau radiati din Tabloul Corpului lucrarile ce le-au fost încredinţate, fără despăgubiri de vreo parte, dar cu obligaţia, pentru membrii Corpului, de a restitui toate documentele, precum şi sumele primite, care nu reprezinta rambursarea unor cheltuieli deja efectuate.137. Membrii Corpului radiati din Tabloul Corpului trebuie să plateasca salariatilor lor, care îşi inceteaza activitatea, o indemnizatie de conducere în condiţiile prevăzute de lege.Membrul Corpului care a fost suspendat trebuie să plateasca salariatilor săi, pe durata suspendarii sale, salariile şi indemnizatiile de orice natura prevăzute de contractele individuale sau colective de muncă şi de dispozitiile legale în vigoare.În cazul suspendarii, preşedintele consiliului filialei desemneaza imediat pe membrul sau pe membrii Corpului, insarcinati sa continue executarea lucrărilor încredinţate profesionistilor care fac obiectul acestei măsuri, sub rezerva acceptarii lor de către clienti.138. Sunt nule toate actele, contractele şi conventiile care incearca să permită, direct sau indirect, exercitarea profesiei de expert contabil sau de contabil autorizat de către persoanele radiate din Tabloul Corpului sau suspendate temporar, pe perioada suspendarii.Membrul Corpului supus de către comisia de disciplina a filialei la o sanctiune disciplinara este obligat la plata cheltuielilor care rezultă din actiunea angajata împotriva lui, cu excepţia cazului în care Comisia superioara de disciplina decide că nu trebuie aplicata nici o sanctiune celui în cauza.Plata cheltuielilor ramine datorata atunci când se acordă aminarea audierii fără examinarea fondului, la cererea celui interesat, dacă cererea este prezentată cu mai puţin de 8 zile înainte de data stabilita pentru audiere şi dacă ulterior se pronunţă o sanctiune. Consiliul filialei asigura incasarea sumelor reprezentind cheltuielile.139. Hotărârile de suspendare sau radiere din Tabloul Corpului sunt publicate, fără motivarea lor, în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi într-un ziar local de mare tiraj.Hotărârile prevăzute la alin. 1 sunt comunicate consiliilor filialelor Corpului, cu motivarile corespunzătoare.140. Membrii comisiilor de disciplina sunt obligati sa pastreze secretul profesional în exercitarea functiilor lor.C. Reprezentantul Ministerului Finanţelor141. Reprezentantul Ministerului Finanţelor pe linga consiliul filialei are urmatoarele atribuţii:- asista la sedintele consiliului filialei, ale comisiei de disciplina şi la adunările generale ale filialei, primind în acest sens, în timp util, convocarea ordinii de zi şi materialele ce se dezbat;- sesizeaza Biroul permanent al Consiliului superior cu privire la aprobarea sau refuzul de inscriere în Tabloul Corpului de către consiliul filialei, pe care le considera nelegale;- sesizeaza Comisia superioara de disciplina cu privire la hotărârile comisiei de disciplina a filialei pe care le considera nelegale;- sesizeaza pe reprezentantul Ministerului Finanţelor de pe linga Consiliul superior asupra hotărârilor şi masurilor consiliului filialei care contravin reglementarilor legale, precum şi cu privire la cazurile prevăzute mai sus.
     +  Capitolul 8 Exercitarea profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat142. Expertul contabil sau contabilul autorizat trebuie să fie şi să se manifeste liber faţă de orice interes care este incompatibil cu integritatea, obiectivitatea şi, în general, cu independenta profesionala.Exercitarea profesiei de expert contabil şi contabil autorizat se face cu respectarea principiului independentei profesiei, fiind incompatibile cu acestea: orice mandat comercial, cu excepţia mandatului de administrator sau director în societăţi comerciale recunoscute de Corp; expertul contabil şi contabilul autorizat nu trebuie niciodata să se gaseasca în situaţia ca relaţia contractuala cu clientul sau sa-l puna în situaţia de a i se aduce atingere independentei profesionale.143. Relatiile expertilor contabili, contabililor autorizati şi societatilor comerciale de profil cu clientii se stabilesc prin contract scris de prestări de servicii, semnat de ambele părţi.144. Profesia de expert contabil sau de contabil autorizat poate fi exercitata individual, prin cabinete, sau printr-o societate comerciala de profil, infiintata potrivit legii.145. În exercitarea profesiei, expertii contabili şi contabilii autorizati, raspund disciplinar, administrativ, civil sau penal, după caz, potrivit legii.146. Pentru onorariile stabilite prin contract incheiat cu agentii economici se emit de către societăţile comerciale, la terminarea lucrărilor, facturi sau chitante, potrivit legii.147. Potrivit legii, obligaţia calcularii şi varsarii impozitului aferent sumelor platite expertilor contabili şi contabililor autorizati individuali drept onorarii de către societăţi comerciale revine acestora.148. Incasarea onorariului se va face de executantul lucrării direct de la beneficiar, în cazul când acesta este persoana juridica, după ce s-a retinut impozitul pe venit spre a se varsă la buget.În cazul în care onorariul se încasează de la o persoană fizica, expertul contabil sau contabilul autorizat este obligat la stabilirea impozitului datorat pentru onorariul incasat şi la depunerea acestuia la organismul autorizat sa-l incaseze.149. Societăţile comerciale de expertiza pot fi constituite din unul sau mai mulţi asociaţi sau actionari. Acestea executa întreaga gama de lucrari prevăzute de lege, cu respectarea dispoziţiilor legale.În cazul în care experti, membri sau colaboratori ai unei societăţi comerciale de expertiza sunt solicitati şi numiti să efectueze expertize judiciare, operaţiuni de audit sau mandatul de cenzor, beneficiarii respectivi vor depune sau vor vira costul acestor lucrari, inclusiv T.V.A. şi regia, în contul acestei societăţi. Aceasta este răspunzătoare, alaturi de membrul sau colaboratorul sau, de calitatea lucrării pe care o vizeaza.În acelasi timp, este obligata sa retina şi sa vireze impozitul legal datorat bugetului.150. Membrii Corpului, care sunt asociaţi sau actionari ai unei societăţi comerciale recunoscute de Corp sau salariati ai unei societăţi comerciale de profil înscrisă în Tabloul Corpului, pot executa în numele şi pe raspunderea lor lucrarile sau mandatul care le-a fost direct încredinţat de client. Ei exercita acest drept în condiţiile prevăzute în statutul sau în contractul de muncă ce îl leagă de societatea comerciala respectiva sau de patronul lor.Responsabilitatea profesionala şi civila a societatilor comerciale de profil inscrise în Tabloul Corpului este circumscrisa la responsabilitatea personala a fiecarui expert contabil sau contabil autorizat, în functie de lucrarile executate în contul acestei societăţi.Lucrarile acestora trebuie să fie insotite de semnatura personala, cit şi de viza sau semnatura autorizata a societatii comerciale.151. Lucrarile ce se pot executa, fără a fi limitative, de către expertii contabili, în cadrul contractelor de prestări de servicii, sunt: a) tinerea sau supravegherea contabilitatii şi intocmirea bilantului contabil;- acordarea asistentei privind organizarea şi tinerea contabilitatii, inclusiv în cazul sistemelor informatice;- elaborarea şi punerea în aplicare de: procedee contabile; planul de conturi adaptat unităţii; contabilitatea de gestiune, tabloul de bord, control de gestiune şi control prin buget, în baza şi cu respectarea normelor generale; b) efectuarea de analize economico-financiare, ca:- analiza structurilor financiare;- analiza gestiunii financiare şi a rentabilitatii capitalului investit;- tehnici de analiza şi de gestiune a fondului de rulment;- sisteme de credit-leasing, factoring etc.;- determinarea situaţiilor financiare şi de gestiune prin rapoarte procentuale;- elaborarea de tablouri de finanţare şi planuri de trezorerie;- elaborarea de tablouri de utilizari şi resurse;- asistenţa în prevenirea şi înlăturarea dificultatilor unităţii; c) efectuarea de audit financiar-contabil, ca:- diagnostic financiar - cresterea, rentabilitatea, echilibrul şi riscurile financiare;- audit intern - organizarea sau controlul regularitatii şi sinceritatii sistemului;- studii, asistenţa pentru realizarea de investitii financiare;- audit şi certificarea bilantului contabil; d) efectuarea de evaluari patrimoniale, ca:- evaluari de bunuri şi active patrimoniale;- evaluari de întreprinderi şi de valori mobiliare, pentru vinzari, succesiuni, partaje, donatii sau la cererea celor interesati;- evaluari de elemente intangibile; e) efectuarea de expertize contabile dispuse de organele judiciare sau solicitate de persoane fizice ori juridice în condiţiile prevăzute de lege, ca:- expertize amiabile (la cerere);- expertize contabil-judiciare;- arbitraje în cauze civile;- expertize de gestiune; f) executarea de lucrari cu caracter financiar-contabil, ca:- intocmirea de situaţii periodice;- consolidarea conturilor şi bilantului;- intocmirea de planuri de finanţare pe termen mediu şi lung; g) executarea de lucrari cu caracter fiscal, ca:- studii şi consultaţii pe probleme de ordin fiscal;- participarea la intocmirea şi depunerea declaratiilor fiscale;- asistenţa în probleme de T.V.A. şi impozite;- fiscalitate imobiliara;- asistenţa în aplicarea tarifului vamal;- asistarea contribuabilului cu ocazia verificărilor; h) efectuarea de lucrari de organizare administrativa şi informatica, cum ar fi:- organigrame, structuri, definiri de functii;- legaturi între servicii, circulatia documentelor şi informaţiilor;- mecanizarea şi automatizarea prelucrarii informaţiilor, alegerea echipamentelor;- analiza şi organizarea fluxului informational;- alegerea softurilor necesare;- formarea profesionala continua;- contribuţii la protectia patrimoniului unităţii; i) indeplinirea atribuţiilor prevăzute în mandatul de cenzor la societăţile comerciale, conform prevederilor legale.152. Lucrarile ce se pot executa de către contabilii autorizati în cadrul contractelor de prestări de servicii, individual sau prin societăţi comerciale, sunt:- tinerea contabilitatii financiare şi de gestiune;- intocmirea bilantului contabil;- verificarea şi certificarea bilantului contabil numai de către contabili autorizati având studii superioare;- indeplinirea atribuţiilor prevăzute de cenzorii numiti în societăţile comerciale, numai de contabili autorizati cu studii superioare.  +  Capitolul 9 Veniturile şi cheltuielile Corpului153. Corpul, având statut de persoana juridica de utilitate publică autonoma, îşi constituie veniturile din activităţile stabilite potrivit prevederilor legale, acoperindu-şi cheltuielile în intregime din aceste venituri.Contabilitatea patrimoniului şi a activităţilor desfăşurate de Corp se organizeaza şi se conduce potrivit legii.Inregistrarea veniturilor în contabilitate se face pe baza documentelor legale care vor atesta crearea dreptului de încasare sau în momentul incasarii efective a acestora.154. Contabilitatea sintetica şi analitica a cheltuielilor se organizeaza distinct, potrivit bugetului aprobat.Inregistrarea cheltuielilor se face pe baza documentelor justificative vizate pentru controlul financiar preventiv şi aprobate de preşedintele Consiliului superior sau de presedintii consiliilor filialelor.155. Presedintii consiliilor filialelor au obligaţia ca, după aprobarea de către adunarea generală ordinara a filialei, sa transmita presedintelui Consiliului superior o copie de pe bilant şi de pe contul de execuţie a bugetului de venituri şi cheltuieli.156. Preşedintele Consiliului superior asigura centralizarea bilanturilor şi a conturilor de execuţie ale filialelor, împreună cu aceleasi documente de sinteza ale Consiliului superior.157. Veniturile filialelor se formeaza din:- taxe de inscriere la examenul de expert contabil şi, respectiv, de contabil autorizat;- taxa de inscriere în Tabloul Corpului;- cotizatii anuale asupra veniturilor realizate de către membrii Corpului care îşi exercită profesia individual sau de către societăţi comerciale recunoscute de Corp;- donatii, încasări din vinzarea publicatiilor proprii şi alte venituri.158. Taxa de inscriere în Tabloul CorpuluiTaxa de inscriere în evidenta Corpului este datorata şi se achită o dată cu admiterea cererii de inscriere. Sunt exonerati de la plata taxei de inscriere membrii onorifici ai Corpului.Expertul contabil sau contabilul autorizat care a fost radiat din Tabloul Corpului şi solicita reinscrierea este obligat sa plateasca taxa de inscriere cuvenita.Taxa de inscriere în Tabloul Corpului se stabileste în valori absolute, anual, de către Conferinta naţionala ordinara.159. Cotizatiile anuale şi alte obligaţii banesti ce se platesc de către membrii CorpuluiMembrii Corpului (experti contabili şi contabili autorizati, precum şi societăţile comerciale de profil) sunt obligati la plata urmatoarelor cotizatii:- o cotizatie anuală stabilita de Consiliul superior, care se plateste în doua transe egale, respectiv la finele trimestrelor I şi al II-lea;- 2% din venitul net anual realizat din exercitarea sau/şi afisarea profesiei de expert contabil sau de contabil autorizat, de către persoanele care profeseaza individual;- 2% din cifra de afaceri anuală (fără T.V.A.) a societatilor comerciale de profil, române sau straine, recunoscute de Corp; cotizatia anuală se determina pe baza venitului realizat în anul anterior sau în cazul primului an de activitate, pe baza venitului declarat, cu regularizare la finele anului.Calculul cotizatiei anuale proportionale se determina de către fiecare cotizant pe baza unei declaratii proprii, scrise şi trimise consiliului filialei până la sfirsitul semestrului I al anului în curs, pentru anul următor.Cotizatia anuală asupra veniturilor se achită trimestrial, cel mai tirziu până la data de 25 a lunii urmatoare incheierii trimestrului, şi se suporta din venituri înainte de impozitare.160. Veniturile Consiliului superior destinate acoperirii cheltuielilor necesare exercitarii atribuţiilor sale se constituie din cotele procentuale stabilite de acesta anual pe fiecare consiliu de filiala, determinate în functie de numărul membrilor inscrisi în Tabloul Corpului, astfel:- Cota A - din veniturile filialelor având până la 150 de membri;- Cota B - din veniturile filialelor având între 150 şi 300 de membri;- Cota C - din veniturile filialelor având peste 300 de membri.Intra în acest calcul membrii Corpului, persoane fizice şi juridice, inclusiv birourile secundare sau sucursalele societatilor comerciale de expertiza contabila şi profesionistii straini, persoane fizice şi juridice, autorizati sa activeze în România.Sumele datorate anual de către consiliile filialelor, corespunzătoare cotelor de mai sus, vor fi virate în contul bancar al Consiliului superior astfel:- o treime înainte de 31 martie;- o treime înainte de 30 iunie;- restul în trimestrul al IV-lea.161. Cheltuielile Consiliului superior sau ale consiliilor filialelor se pot efectua numai pe bază de documente justificative legal intocmite, în limita bugetelor de venituri şi cheltuieli, cu respectarea dispoziţiilor legale.  +  Capitolul 10 Dispozitii finale şi tranzitorii162. În exercitarea atribuţiilor prevăzute în prezentul regulament, Conferinta naţionala, adunarea generală a filialei, Consiliul superior şi consiliul filialei emit hotărâri, Biroul permanent al Consiliului superior sau al consiliului filialei, secţiunile Corpului, precum şi presedintii de filiale emit decizii, iar preşedintele Consiliului superior emite ordine.163. Prevederile prezentului regulament de organizare şi functionare se aplică tuturor membrilor Corpului, care îşi exercită profesia individual sau sunt constituiti în societăţi comerciale, potrivit legii.164. Prevederile prezentului regulament de organizare şi functionare se aplică tuturor persoanelor fizice şi juridice straine care nu au domiciliul sau, după caz, sediul în România, care au calitatea de expert contabil sau de contabil autorizat în tarile lor şi care au indeplinit condiţiile de inscriere în Tabloul Corpului şi îşi exercită activitatea în România potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 65/1994.165. Prezentul regulament de organizare şi functionare intră în vigoare după aprobarea lui de către Conferinta naţionala a Corpului.  +  Anexa 1ALEGERI IN CONSILIILE CORPULUI  +  Capitolul 1 Generalitati1. Alegerile în Consiliul superior şi, respectiv, în consiliile filialelor se fac prin vot secret, pentru o perioadă de 4 ani, cu reinnoirea bienala a jumătate dintre membrii aleşi, cu excepţia primului mandat, care va fi de 2 ani, iar reinnoirea se face la un an.2. Sunt eligibili toţi membrii Corpului cu drept de vot în adunările generale ale filialelor şi care au achitat la zi cotizatiile profesionale. Membrii cărora le inceteaza mandatul pot fi realesi. Nu pot fi aleşi membrii Corpului care:- au o sanctiune disciplinara;- sunt persoane fizice de cetatenie străină care au primit autorizarea de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat în România.3. Membrii Corpului inscrisi în Tabloul Corpului filialelor care au achitat la zi cotizatiile profesionale îşi pot exercita dreptul de a alege şi de a fi aleşi în organele de conducere; achitarea la zi a cotizatiilor poate avea loc până la data inchiderii definitive a listei alegatorilor, adica cu 3 zile inaintea datei primului tur de scrutin.Membrii Corpului care şi-au achitat la zi cotizatiile profesionale în perioada dintre datele celor două tururi de scrutin nu pot participa nici la cel de-al doilea tur de scrutin, deoarece listele electorale stabilite inaintea primului tur de scrutin nu se modifica.4. Nu pot fi alegatori şi deci nu pot participa la alegerea membrilor Consiliului superior şi nici ai consiliilor filialelor: a) societăţile comerciale române sau straine recunoscute de Corp; b) membrii de onoare ai Corpului; c) profesionistii cetăţeni straini, persoane fizice, care au primit autorizarea de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat în România.5. Votul este secret şi are loc la data fixata de Consiliul superior.6. Toţi membrii Corpului care au dreptul de a fi aleşi în consiliile filialelor sau în Consiliul superior pot face declaratii de candidatura pentru un loc de titular sau de supleant aferent profesiunii de care apartin: expert contabil sau contabil autorizat.Aceste date, inclusiv modelul declaraţiei de candidatura, se publică de către consiliile filialelor într-un ziar local şi se afişează la sediul filialelor.  +  Capitolul 2 Alegerile pentru consiliile filialelor7. Declaratiile de candidaturi, scrise citet, cuprind: numele, prenumele, adresa şi calificarea profesionala (expert contabil, contabil autorizat) ale candidaţilor, mentionindu-se obligatoriu, sub sancţiunea nulitatii, dacă se solicita un mandat de titular sau de supleant; de asemenea, se menţionează functiile - mandatele - deja exercitate în cadrul Corpului şi perioadele respective; în lipsa acestora, declaratia nu se ia în considerare.8. Declaratiile de candidaturi, atit pentru Consiliul superior, cit şi pentru consiliile filialelor respective, se trimit prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire consiliului filialei, până la data limita stabilita de preşedintele Consiliului superior.Declaratiile de candidaturi primite după data limita stabilita sunt considerate tardive şi deci nu sunt luate în considerare, anexindu-se însă la procesul-verbal de declarare a rezultatelor alegerilor.9. Preşedintele consiliului filialei verifica indeplinirea condiţiilor de eligibilitate a membrilor care au trimis declaratii de candidaturi.10. Preşedintele consiliului filialei trimite presedintelui Consiliului superior declaratiile de candidaturi pentru un loc în Consiliul superior, insotite de o atestare, de către preşedintele fiecarei filiale, ca respectivul candidat indeplineste condiţiile de eligibilitate prevăzute de prezentul regulament.11. Preşedintele consiliului filialei, pentru declaratiile de candidaturi pentru un loc în consiliul filialei, întocmeşte: a) lista candidaţilor experti contabili, titulari şi supleanti; b) lista candidaţilor contabili autorizati, titulari şi supleanti.Listele sunt intocmite în ordine alfabetica, pornind de la o litera trasa la sorti de către preşedintele consiliului filialei, inscriind candidatii în interiorul fiecarei rubrici: titulari şi supleanti.Acest procedeu are drept scop remedierea dezavantajului pe care l-ar avea candidatii al caror nume începe cu una dintre ultimele litere ale alfabetului.Listele cuprind menţiuni privind: datele calendaristice pentru doua tururi de scrutin; numărul total de locuri (titulari şi supleanti) pentru care candideaza; numele, prenumele şi adresa candidaţilor, excluzându-se orice alte menţiuni privind persoana acestora şi, în special, cele referitoare la faptul ca le-ar fi incetat mandatul.Listele candidaţilor pot servi drept buletin de vot şi, ca urmare, la returnarea lor către consiliul filialei pot sa cuprindă eventual anularea (radierea) numelor unor candidati, dar nu şi înscrierea altor candidati.12. Lista membrilor Corpului, candidati pentru un loc în consiliul filialei, este afisata la sediul consiliului filialei respective cu cel puţin 15 zile inaintea datei fixate pentru alegeri.13. Este interzis consiliilor în functiune sa faca orice fel de propaganda în favoarea unuia sau a mai multor candidati sau să se asocieze la propaganda facuta în favoarea candidaturii unor membri ai Corpului.14. Preşedintele consiliului filialei întocmeşte listele membrilor Corpului cu drept de vot în cadrul filialei, în ordine alfabetica: a) lista membrilor experti contabili; b) lista membrilor contabili autorizati.Listele cuprind: nume, prenumele, adresa şi doua coloane rezervate pentru înscrierea prezentei la primul tur de scrutin şi, eventual, la al doilea.15. Pentru reinnoirea bienala a consiliilor filialelor, numărul membrilor care vor fi aleşi este determinat în functie de efectivul existent, tinind seama de numărul membrilor inscrisi în Tabloul Corpului la filiala respectiva.16. Pe fiecare dintre listele intocmite pe categorii profesionale, asa cum se menţionează la pct. 14, vor fi inscrisi numai expertii contabili şi contabilii autorizati în Tabloul Corpului filialei, având cotizatia profesionala achitata la zi.17. La data hotarita pentru alegeri, preşedintele consiliului filialei, ajutat de membrii Biroului permanent, deschide adunarea generală, constatind dacă este legal constituita, potrivit prezentului regulament.În caz afirmativ, după legitimarea cu carnet de membru, fiecare alegator primeste lista candidaţilor (care tine loc şi de buletin de vot) categoriei profesionale din care face parte.18. Unul dintre membrii Biroului permanent se asigura ca acest alegator figurează pe lista alegatorilor, mentionind (bifând) aceasta în coloana aferenta primului sau a celui de-al doilea tur de scrutin, după caz.19. Votul este secret; în acest scop, se vor asigura de către preşedintele consiliului filialei condiţiile necesare votării.Modul de votare20. Toţi candidatii desemnaţi (aleşi) de alegatori trebuie să figureze pe aceeasi lista (buletin de vot).Dacă alegerea cuprinde, în acelasi timp, desemnarea de titulari şi supleanti, lista candidaţilor (buletinul de vot) cuprinde doua rubrici în care sunt inscrisi candidatii titulari şi cei supleanti.În cazul în care alegatorul nu îl voteaza pe un candidat oarecare, îşi exprima voinţa prin anularea (radierea) pozitiei respective, fără însă sa inscrie un alt candidat în loc. În acelasi mod va anula pe toţi candidatii inscrisi pe buletinul de vot peste numărul de candidati fixat.Buletinul de vot (lista candidaţilor) nu trebuie să conţină decit numele, prenumele, categoria profesionala: expert contabil sau contabil autorizat şi adresa candidaţilor; orice alta indicatie sau semnatura a alegătorului conduce la anularea votului.21. Numararea voturilor este asigurata de o comisie formata din 3-5 persoane, alese de adunarea generală.22. Când toate buletinele de vot ale alegatorilor au fost introduse în urna, se procedeaza la deschiderea şi numararea voturilor. Buletinele considerate valabile sunt menţionate (bifate) pe lista candidaţilor.23. Buletinele albe sau completate necitet, cele care cuprind mai multe nume decit locuri de ocupat, cele care nu cuprind o desemnare precisa a candidatului sau a calităţii de titular sau de supleant, cele care conţin un semn de recunoastere sau o menţiune referitoare la candidati sau terti nu sunt luate în seama la stabilirea rezultatului, fiind anexate la procesul-verbal.24. Candidatii sunt declarati aleşi ca membri titulari sau supleanti în primul tur de scrutin dacă au obţinut majoritatea absoluta (2/3 din totalul alegatorilor inscrisi pe lista categoriei profesionale a expertilor contabili). Pentru primul tur de scrutin este necesară prezenta majorităţii expertilor contabili şi contabililor autorizati cu drept de vot.25. După declararea rezultatului votării expertilor contabili, se procedeaza la numararea voturilor şi la declararea rezultatelor pentru alegerea contabililor autorizati în consiliul filialei, în aceleasi condiţii prevăzute mai înainte pentru expertii contabili.26. Comisia de numărare a voturilor întocmeşte imediat un proces-verbal al operaţiunilor de numărare a voturilor şi de stabilire a rezultatului votării, care se semneaza de către toţi membrii săi.27. Procesul-verbal cuprinde obligatoriu categoriile profesionale şi la fiecare dintre acestea, în rubrici aferente titularilor şi supleantilor, numele şi prenumele, precum şi adresele candidaţilor aleşi, numărul de voturi obtinute de fiecare dintre ei, numărul de alegatori prezenţi, numărul de alegatori care au votat, numărul de voturi valabil obtinute şi numărul buletinelor anulate.De asemenea, se menţionează: numele şi prenumele candidaţilor aleşi, cu numărul de voturi obţinut de fiecare dintre ei, numărul buletinelor nule, obiectiile şi hotărârile luate referitoare la acestea.28. Rezultatul votării, după controlarea numarului de voturi şi de alegatori, este imediat declarat şi afisat la sediul consiliului filialei.29. Preşedintele consiliului filialei unde au avut loc alegerile adreseaza candidaţilor aleşi, în maximum 4 zile, invitaţia sa participe la prima reuniune (sedinta) a consiliului după alegeri.30. Preşedintele filialei transmite, în acelasi interval de timp, presedintelui Consiliului superior o copie a procesului-verbal al rezultatului alegerilor.31. Dacă este cazul organizarii unui al doilea tur de scrutin, preşedintele consiliului filialei face cunoscuta aceasta situaţie cu cel puţin 10 zile înainte de data tinerii acestuia, prin afisare la sediul filialei şi prin publicare într-un ziar local.32. Alegatorii procedeaza la exercitarea drepturilor de vot asa cum se prevede la pct. 20 din prezenta anexa.33. Procedurile pentru numararea voturilor, declararea rezultatelor votării şi consemnarea acestora în procesul-verbal sunt aceleasi ca la primul tur de scrutin, prezentate mai sus.34. Candidatii la cel de-al doilea tur de scrutin sunt declarati aleşi, dacă au obţinut cel mai mare numar de voturi. La egalitate de voturi, este ales cel mai în vârsta.  +  Capitolul 3 Alegerile pentru Consiliul superior35. Alegerea Consiliului superior are loc în cadrul Conferintei naţionale.36. Procedurile privind aceste alegeri sunt asemanatoare cu cele privind alegerile pentru consiliile filialelor prevăzute la cap. 2, cu urmatoarele precizări: a) sunt aplicabile declaratiilor de candidaturi pentru Consiliul superior prevederile aratate la pct. 7-9 din prezenta anexa; b) declaratiile de candidaturi primite din partea Consiliului filialelor potrivit pct. 10 trebuie să fie atestate de preşedintele filialei, ca respectivul candidat indeplineste condiţiile de eligibilitate prevăzute la pct. 2 de mai sus.37. Pentru declaratiile de candidaturi primite, preşedintele Consiliului superior întocmeşte cele doua liste de candidati, pentru expertii contabili şi, separat, pentru contabilii autorizati, conform prevederilor pct. 11 din prezenta anexa.38. Preşedintele Consiliului superior trimite listele candidaţilor pentru Consiliul superior presedintilor consiliilor filialelor, care le vor afisa la sediile filialelor respective cu cel puţin 15 zile inaintea datei fixate pentru alegeri.39. Prevederile pct. 13 din prezenta anexa se aplică şi membrilor Consiliului superior, precum şi ai verigilor sale organizatorice:40. Modul de votare este identic cu cel prevăzut la pct. 19 şi 20 din prezenta anexa.41. Prevederile pct. 21, 22, 23 şi 24 din prezenta anexa se aplică şi pentru alegerile Consiliului superior.42. Numararea voturilor pentru alegerea Consiliului superior se face potrivit procedurii prevăzute la pct. 25-35 din prezenta anexa.  +  Anexa 2SEDINTELE ORGANELOR DE CONDUCERE1. Sedintele de lucru ale consiliilor Corpului şi ale birourilor permanente sunt legal constituite numai în condiţiile asigurarii prezentei majorităţii membrilor acestora.2. Consiliile Corpului pot delibera numai asupra problemelor inscrise în ordinea de zi, comunicata cu cel puţin 10 zile înainte, şi numai în mod excepţional asupra celor care, datorita urgentei lor, sunt supuse direct în sedinta.3. Preşedintele conduce deliberarile; el nu poate refuza cuvintul unui participant.Preşedintele poate atenţiona pe oricare participant care ia cuvintul fără a-l fi cerut şi obţinut, care depăşeşte timpul acordat sau care, după ce a fost invitat de presedinte să se limiteze la problema în curs de dezbatere, nu se conformeaza acestei invitatii.Preşedintele poate chema la ordine, cu menţionarea în procesul-verbal, pe oricare membru al Corpului care profereaza atacuri la persoana sau provoaca dezordine.4. Durata expozeului fiecarui participant este limitata la cel mult 10 minute, cu excepţia celui al presedintelui, precum şi al presedintilor şi al raportorilor secţiunilor şi comisiilor, inclusiv al reprezentantului Ministerului Finanţelor.5. Sedinta poate fi suspendata de presedinte după consultarea adunarii sau la cererea majorităţii participantilor.6. Deciziile consiliilor Corpului şi ale birourilor permanente sunt luate cu majoritatea voturilor. Pentru determinarea majorităţii cerute, numărul de membri ai consiliilor este considerat a fi efectiv stabilit cu ocazia alegerilor acestora. Aceasta prevedere se aplică şi în cazul numirilor de persoane pentru care legea sau regulamentul cere aprobarea Consiliului superior.7. Votul se exprima prin ridicarea miinii. Secretarul de sedinta procedeaza la numararea voturilor, iar rezultatul se comunică de către presedinte. Votul secret poate fi cerut ori de cite ori este cazul şi indeosebi: a) în cazurile avute în vedere la pct. 5 de mai sus; b) când se procedeaza la o numire, dacă votul secret este cerut de presedinte sau de un membru al consiliului; c) în alte cazuri, când este cerut de majoritatea membrilor prezenţi.8. Se întocmeşte un proces-verbal de sedinta de către secretar. Acest document este semnat de presedinte şi de secretar. În procesul-verbal se menţionează numele şi prenumele membrilor prezenţi, cit şi ale membrilor a caror absenta a fost recunoscută ca motivata.9. Deliberarile au caracter strict secret. Cu toate acestea, consiliul poate, prin decizie speciala, sa admita publicarea lor în extras sau în intregime.10. Hotărârile adoptate sunt facute publice.  +  Anexa 3ACORDAREA DE DISTINCTII ONORIFICE1. Expertii contabili şi contabilii autorizati, care au o activitate profesionala în una dintre aceste calităţi de cel puţin 30 de ani, pot primi titlul de:- expert contabil de onoare;- contabil autorizat de onoare.2. De asemenea, presedintii consiliilor filialelor şi presedintii Consiliului superior pot primi titlul de:- presedinte de onoare al filialei;- presedinte de onoare al Corpului Expertilor Contabili şi Contabililor Autorizati din România, dacă indeplinesc cumulativ urmatoarele condiţii: a) au exercitat acest mandat timp de cel puţin 6 ani; b) au fost timp de cel puţin 6 ani membri titulari ai unui consiliu al Corpului; c) au fost inscrisi în evidenta expertilor şi au activat în aceasta calitate timp de cel puţin 10 ani.Acceptarea acestui titlu implica pentru beneficiarul sau renuntarea de a solicita un nou mandat de presedinte.3. Expertii contabili şi contabilii autorizati, membri ai Corpului Contabililor Autorizati şi Expertilor Contabili înfiinţat în anul 1921, precum şi expertii contabili care au obţinut calitatile respective în baza decretelor nr. 434/1957 şi nr. 79/1991 pot primi titlul de "Expert contabil de onoare" şi "Contabil autorizat de onoare", dacă au o vechime cumulata în aceste calităţi de cel puţin 30 de ani, pe baza cererii proprii, a copiei de pe carnetele respective de membru depuse la filialele de care apartin şi a copiei de pe cazierul judiciar.4. Procedeul de acordare a titlului de "Expert contabil de onoare" şi "Contabil autorizat de onoare" este urmatorul: a) preşedintele filialei supune propunerile de acordare a titlurilor onorifice adunarii generale anuale; după aprobare, inainteaza lista spre confirmare Conferintei naţionale anuale; b) preşedintele Consiliului superior inscrie pe ordinea de zi a Conferintei naţionale anuale lista membrilor de onoare aprobata în adunările generale ale filialelor şi o supune confirmarii acesteia; c) după confirmarea Conferintei naţionale, filialele fac transferarea din partea Tabloului Corpului în care membrii confirmati ca onorifici figurau până atunci în partea corespunzătoare din Tabloul Corpului destinata membrilor de onoare, acestia putind, de la acea data, să se bucure de drepturile ce le sunt conferite.5. Expertii contabili de onoare şi contabilii autorizati de onoare pot asista la adunările generale ale filialelor de care apartin.Consiliile filialelor pot decide, potrivit unor modalităţi pe care le stabilesc, ca acestia sa primeasca gratuit revista Corpului.6. Membrii de onoare trebuie să se abtina de la orice actiune de natura sa desconsidere profesia al carei titlu de onoare le-a fost conferit.7. Ei trebuie să instiinteze pe preşedintele Comisiei de disciplina despre implicarile, penalizarile şi condamnarile al caror subiect sunt sau ar putea fi, pentru fapte calificate ca fiind de natura penala.8. Membrii de onoare ai Corpului sunt exonerati de taxa de inscriere şi de cotizatii.