REGULAMENT din 16 aprilie 2004de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 409 din 7 mai 2004
+ Capitolul I Dispoziţii generale + Articolul 1Prezentul regulament stabileşte condiţiile necesare pentru persoanele fizice şi juridice care solicită abilitarea pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Normele generale de protecţie a muncii, precum şi procedura de abilitare a acestora. + Articolul 2Pe baza evaluării capacităţii şi competenţei solicitantului de a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei emite Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, denumit în continuare certificat de abilitare. + Articolul 3 (1) Persoanele fizice şi persoanele juridice abilitate de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei pot încheia contracte de prestări de servicii cu persoane juridice, care desfăşoară activităţi cu personal angajat, pentru următoarele activităţi din domeniul protecţiei muncii: a) elaborarea documentaţiilor necesare în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare a persoanelor juridice din punct de vedere al protecţiei muncii, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. b) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996, republicată, precum şi cu art. 1 alin. (4) şi art. 3 alin. (5) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalităţi administrative pentru înregistrarea şi autorizarea funcţionării comercianţilor, republicată, cu modificările ulterioare; b) elaborarea şi/sau completarea instrucţiunilor tehnice, de lucru, precum şi a instrucţiunilor/regulilor proprii de aplicare a normelor de protecţie a muncii în funcţie de particularităţile proceselor de muncă, în conformitate cu art. 5 alin. (6) şi art. 18 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 90/1996, republicată; c) consultanţă în vederea efectuării instructajului de protecţie a muncii, precum şi a testării cunoştinţelor în domeniul protecţiei muncii la categoriile de personal stabilite de conducerea unităţii contractante, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 90/1996, republicată, cu art. 86 şi art. 100 alin. (1) din Normele generale de protecţie a muncii, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale şi al ministrului sănătăţii şi familiei nr. 508/933/2002; d) consultanţă pentru cercetarea accidentelor de muncă cu incapacitate temporară de muncă, în conformitate cu art. 27 alin. (1) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi pentru întocmirea dosarului de cercetare; e) verificarea dotărilor echipamentelor tehnice cu aparatură de măsură şi control al parametrilor tehnologici, a dispozitivelor de protecţie, precum şi a dotărilor cu mijloace de prevenire şi avertizare a stărilor de pericol, în conformitate cu art. 12 alin. (1)-(3) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi informarea conducătorului unităţii; f) studii referitoare la procesele tehnologice şi/sau de muncă şi evaluarea factorilor de risc de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, inclusiv stabilirea măsurilor de asigurare a unor condiţii normale de lucru; g) verificarea documentaţiilor de proiectare şi execuţie a construcţiilor, a maşinilor/echipamentelor tehnice, precum şi a tehnologiilor de fabricaţie, cu respectarea legislaţiei în vigoare; h) consultanţă în vederea elaborării documentaţiei necesare pentru certificarea maşinilor/echipamentelor tehnice şi echipamentelor individuale de protecţie, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 119/2004 privind stabilirea condiţiilor pentru introducerea pe piaţă a maşinilor industriale, Hotărârea Guvernului nr. 115/2004 privind stabilirea cerinţelor esenţiale de securitate ale echipamentelor individuale de protecţie şi a condiţiilor pentru introducerea lor pe piaţă, cu art. 12 alin. (4) şi art. 15 alin. (3) din Legea nr. 90/1996, republicată; i) formarea specialiştilor în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu art. 20 lit. m) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi cu art. 114 din Normele generale de protecţie a muncii; j) instruirea, testarea şi perfecţionarea profesională a persoanelor cu atribuţii în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 90/1996, republicată; k) orice alte servicii care vizează îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale. (2) Activităţile prevăzute la alin. (1) reprezintă răspunderea angajatorului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. + Articolul 4Prestările de servicii în domeniul protecţiei muncii se pot efectua numai de către persoanele cu studii şi competenţă în domeniu, după cum urmează: a) persoanele care au lucrat cel puţin 5 ani în cadrul compartimentelor de specialitate ale Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă, Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale şi caselor teritoriale de pensii şi care, la data depunerii dosarului în vederea abilitării, sunt în activitate în alte unităţi sau sunt pensionate, cu respectarea prevederilor legale privind incompatibilităţile funcţionarilor publici; b) persoanele cu studii superioare şi cu atribuţii în domeniul protecţiei muncii din unităţi, aflate în activitate sau pensionate, având o vechime de cel puţin 5 ani în această activitate; c) persoanele cu studii medii cu o vechime de cel puţin 10 ani în domeniul protecţiei muncii din unităţi; d) persoanele cu studii superioare tehnice care au absolvit cursuri postuniversitare de minimum 8 săptămâni în domeniul protecţiei muncii. + Articolul 5Certificatul de abilitare se acordă pentru efectuarea activităţilor prevăzute la art. 3 alin. (1), dacă sunt îndeplinite condiţiile menţionate la art. 4, precum şi condiţiile generale şi specifice din prezentul regulament. + Articolul 6Condiţiile generale pentru solicitanţii menţionaţi la art. 3 alin. (1) sunt cunoaşterea prevederilor Legii nr. 90/1996, republicată, ale Legii nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată, ale Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare, ale Normelor generale de protecţie a muncii şi ale normelor specifice de securitate a muncii pentru ramurile, subramurile şi activităţile din economia naţională pentru care se solicită certificatul de abilitare. + Articolul 7Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. a), condiţiile specifice se referă la cunoaşterea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 76/2001, republicată, cu modificările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.345/2002 pentru stabilirea modelului şi conţinutului cererii de înregistrare şi ale certificatului de înregistrare a comerciantului şi ale Hotărârii Guvernului nr. 573/2002 pentru aprobarea procedurii de autorizare a funcţionării comercianţilor - anexa nr. 5 referitoare la procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere al protecţiei muncii. + Articolul 8Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. b) nu sunt necesare condiţii specifice. + Articolul 9Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. c) nu sunt necesare condiţii specifice. + Articolul 10Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. d), condiţiile specifice se referă la cunoaşterea Normelor metodologice privind comunicarea, cercetarea, înregistrarea, raportarea, evidenţa accidentelor de muncă şi declararea, confirmarea, înregistrarea, raportarea, evidenţa bolilor profesionale, precum şi a celorlalţi indicatori care definesc morbiditatea profesională. + Articolul 11Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. e) nu sunt necesare condiţii specifice. + Articolul 12Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. f), condiţiile specifice sunt după cum urmează: a) solicitantul trebuie să fie absolvent al cursurilor postuniversitare de minimum 8 săptămâni privind metodele de evaluare a riscurilor; b) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe în domeniu. + Articolul 13Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. g), condiţiile specifice se referă la cunoaşterea cerinţelor esenţiale de securitate şi sănătate în muncă transpuse prin norme, standarde şi alte reglementări în vigoare. + Articolul 14Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. h), condiţiile specifice sunt după cum urmează: a) solicitantul trebuie să fie absolvent al cursurilor postuniversitare de minimum 8 săptămâni privind certificarea; b) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe despre reglementările în vigoare referitoare la certificarea calităţii de protecţie a echipamentelor individuale de protecţie; c) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe despre reglementările în vigoare referitoare la certificarea calităţii din punct de vedere al securităţii muncii, a maşinilor/echipamentelor tehnice, cu modificările şi completările ulterioare; d) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe despre cerinţele esenţiale de securitate şi sănătate în muncă transpuse în norme, standarde şi alte reglementări în vigoare; e) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe despre seria de standarde ISO 9000, EN 45000 şi OHSAS 18001. + Articolul 15 (1) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a avea cunoştinţe despre Normele metodologice privind avizarea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi instruire în domeniul protecţiei muncii şi de a demonstra cu documente că, pentru o perioadă de cel puţin 3 ani, deţine sau are acces la spaţiu, aparatură şi mobilier, în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii. (2) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a prezenta materialul didactic (manuale, suport de curs, norme, standarde, cărţi, broşuri etc.) şi testele de verificare a cunoştinţelor, avizate de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei. (3) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a demonstra că lectorii au o vechime în domeniul protecţiei muncii de cel puţin 3 ani şi se încadrează în următoarele categorii: a) sunt din reţeaua direcţiilor de specialitate în domeniu din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, C.N.P.A.S. şi caselor teritoriale de pensii, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă; b) sunt din cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii - I.N.C.D.P.M. Bucureşti sau Institutul Naţional pentru Securitate Minieră şi Protecţie Antiexplozivă INSEMEX - Petroşani; c) sunt pensionari proveniţi din reţeaua compartimentelor de specialitate în domeniu din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale şi caselor teritoriale de pensii, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă, I.N.C.D.P.M. Bucureşti şi INSEMEX - Petroşani; d) sunt cadre didactice care predau cunoştinţe generale în domeniul protecţiei muncii pentru instituţiile de învăţământ liceal, tehnic, de maiştri, postliceal şi superior. (4) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a demonstra că deţine avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. + Articolul 16 (1) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. j), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a avea cunoştinţe despre Normele metodologice privind avizarea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi instruire în domeniul protecţiei muncii şi de a demonstra cu documente că, pentru o perioadă de cel puţin 3 ani, deţine sau are acces la spaţiu, aparatură şi mobilier, în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii. (2) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. j), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a prezenta materialul didactic (manuale, suport de curs, norme, standarde, cărţi, broşuri etc.) şi testele de verificare a cunoştinţelor, avizate de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei. (3) Condiţiile specifice pe care trebuie să le îndeplinească lectorii sunt similare cu cele prevăzute la art. 15 alin. (3). + Articolul 17Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. k), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a avea cunoştinţe despre: a) Normele metodologice privind locul de muncă cu pericol deosebit şi pericol iminent de accidentare; b) Normele metodologice privind finanţarea cheltuielilor pentru realizarea măsurilor de protecţie a muncii; c) Normele metodologice privind comunicarea, cercetarea, înregistrarea, raportarea, evidenţa accidentelor de muncă şi declararea, confirmarea, înregistrarea, raportarea, evidenţa bolilor profesionale, precum şi a celorlalţi indicatori care definesc morbiditatea profesională. + Capitolul II Procedura de acordare a certificatului de abilitare + Articolul 18În vederea obţinerii certificatului de abilitare, persoanele fizice şi juridice interesate vor înainta secretariatului Comisiei de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei - Serviciul sănătate şi securitate în muncă un dosar cu documentele necesare, conform prezentului regulament. + Articolul 19Pentru persoanele fizice care solicită abilitarea din punct de vedere al protecţiei muncii, dosarul trebuie să conţină următoarele documente: a) cererea-tip de acordare a certificatului de abilitare (anexa nr. 1) semnată în original; b) curriculum vitae; c) copii ale documentelor care atestă studiile (diplome de studii); d) copii ale documentelor care atestă pregătirea profesională (certificate sau adeverinţe de absolvire a cursurilor de formare şi/sau de instruire, testare şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii); e) documente care atestă vechimea în:- domeniul protecţiei muncii;- ramurile, subramurile şi activităţile economiei naţionale pentru care se solicită certificatul de abilitare (copie a cărţii de muncă şi adeverinţe în original de la locurile de muncă, din care să reiasă obiectul de activitate al unităţii, cu specificarea codului CAEN); f) copie a deciziei de pensionare, în cazul pensionarilor; g) copii ale documentelor care dovedesc atestarea sa de către instituţii abilitate, ca de exemplu: Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii (evaluarea riscurilor), Institutul Naţional pentru Securitate Minieră şi Protecţie Antiexplozivă INSEMEX - Petroşani, organisme abilitate de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei (medii explozive), Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (cazane şi recipiente sub presiune, mecanisme şi instalaţii de ridicat), Societatea Naţională de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. (instalaţii de alimentare cu gaze naturale) şi altele; h) documente care să ateste îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15 şi art. 16, după caz. + Articolul 20 (1) Pentru persoanele juridice care solicită abilitarea din punct de vedere al protecţiei muncii, dosarul trebuie să conţină următoarele documente: a) cererea-tip de acordare a certificatului de abilitare (anexa nr. 1), semnată în original; b) actul constitutiv al societăţii comerciale, cu menţionarea, în cadrul obiectului de activitate al persoanei juridice, a activităţilor de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii, stabilite conform art. 3; c) fişa de prezentare a persoanei juridice; d) persoana nominalizată să coordoneze activitatea de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii, desfăşurată în cadrul persoanei juridice, şi care trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 4; e) curriculum vitae al coordonatorului activităţii şi al personalului de specialitate în domeniul protecţiei muncii (experţi pe domenii); f) copii ale documentelor care atestă studiile (diplome de studii) pentru personalul de conducere şi de administrare a persoanei juridice, pentru coordonatorul activităţii şi pentru personalul de specialitate în domeniul protecţiei muncii; g) copii ale documentelor care atestă pregătirea profesională (certificate sau adeverinţe de absolvire a cursurilor de formare şi/sau de instruire, testare şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii) pentru personalul de conducere şi de administrare a persoanei juridice, pentru coordonatorul activităţii şi pentru personalul de specialitate în domeniul protecţiei muncii; h) copii ale documentelor care să ateste o vechime minimă de 3 ani în domeniul protecţiei muncii pentru personalul de specialitate angajat ca experţi; j) cazierul personalului de conducere şi administrare a persoanei juridice, precum şi cazierul coordonatorului activităţii în domeniul protecţiei muncii; j) documente care atestă vechimea în:- activitatea de protecţie a muncii;- ramurile, subramurile şi activităţile economiei naţionale pentru care se solicită certificatul de abilitare (copie a cărţii de muncă şi adeverinţe în original de la locurile de muncă, din care să reiasă obiectul de activitate al unităţii, cu specificarea codului CAEN) a persoanei care va coordona activitatea de prestări de servicii în domeniu, precum şi a personalului de specialitate în domeniul protecţiei muncii; k) documente care să ateste angajarea, de către persoana juridică, a coordonatorului activităţii de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii; l) documente care să ateste îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15 şi 16, după caz, în funcţie de activităţile pentru care se solicită certificatul de abilitare. (2) La interviu persoana juridică va fi reprezentată de patronul firmei şi persoana sau persoanele nominalizate să coordoneze activitatea în domeniul protecţiei muncii. (3) Din fişa de prezentare a persoanei juridice, însoţită de memoriu, trebuie să rezulte: a) capacitatea persoanei juridice de a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, dovedită prin: număr de salariaţi, număr de ingineri, jurişti, alţi specialişti, documente referitoare la sediu (amplasamentul, schiţa spaţiului disponibil), dacă are acces la cabinet amenajat, dotarea cu mobilier, aparatură, materiale de instruire, de testare şi mijloace de propagandă, eventuale recomandări etc.; b) pregătirea profesională şi experienţa personalului de specialitate (experţi pe domenii), a celui de conducere şi de administrare, cursuri de formare şi instruire/perfecţionare, în domeniul protecţiei muncii, absolvite. În funcţie de activităţile pentru care se solicită certificatul de abilitare, se vor prezenta copii de pe documentele care dovedesc atestarea de către instituţii abilitate, ca de exemplu: Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii (evaluarea riscurilor), Institutul Naţional pentru Securitate Minieră şi Protecţie Antiexplozivă INSEMEX - Petroşani, organisme abilitate de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei (medii explozive), Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (cazane şi recipiente sub presiune, mecanisme şi instalaţii de ridicat), Societatea Naţională de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. (instalaţii de alimentare cu gaze naturale) şi altele. + Articolul 21 (1) În cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei se înfiinţează Comisia de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, denumită în continuare Comisia de abilitare, ale cărei atribuţii sunt: a) analizarea documentaţiei prin care se solicită abilitarea; b) organizarea unui examen scris şi a unui interviu cu solicitanţii pentru evaluarea competenţei şi capacităţii de a presta servicii în domeniul protecţiei muncii. Examenul scris şi interviul se susţin de către toţi solicitanţii, fără excepţii, condiţia de promovare la examenul scris fiind obţinerea a minimum 7 puncte din 10; c) evaluarea, în funcţie de ramurile, subramurile şi activităţile pentru care se solicită abilitarea, a gradului de îndeplinire a condiţiilor prevăzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15 şi, după caz, art. 16; d) realizarea, dacă este cazul, a unui audit la sediul solicitantului; e) aprobarea sau respingerea solicitării de abilitare. (2) Componenţa şi modul de organizare şi funcţionare ale Comisiei de abilitare se stabilesc prin ordin al secretarului de stat coordonator al activităţii de securitate şi sănătate în muncă, din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei. + Articolul 22 (1) Certificatul de abilitare prezentat în anexa nr. 2 se eliberează dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiţii: a) persoana fizică sau, în cazul persoanei juridice, coordonatorul activităţii de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 4 şi dovedeşte aceasta cu documente; b) solicitantul îndeplineşte, după caz, condiţiile prevăzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15 şi 16; c) dosarul depus la secretariatul Comisiei de abilitare este complet; d) solicitantul este declarat "admis" la examenul susţinut în faţa Comisiei de abilitare. (2) În cazul în care solicitantul nu îndeplineşte una dintre condiţiile de mai sus, dosarul se restituie pe bază de semnătură, solicitantul având dreptul să mai depună documentaţia o singură dată, în vederea unei examinări ulterioare. (3) Certificatul de abilitare se eliberează în termen de 30 de zile de la data susţinerii examenului. + Articolul 23 (1) Valabilitatea certificatului de abilitare este de 3 ani. Pentru reînnoirea acestuia, personalul de specialitate va absolvi, obligatoriu, cursuri de instruire şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii. Cheltuielile pentru aceste cursuri vor fi suportate de către titularul certificatului de abilitare. (2) Modificarea oricărei condiţii iniţiale în baza căreia s-a obţinut certificatul de abilitare conduce la încetarea valabilităţii acestuia. + Articolul 24Inspectoratele teritoriale de muncă vor verifica respectarea de către persoanele care deţin certificatul de abilitare a tuturor condiţiilor prevăzute în prezentul regulament, a modului de desfăşurare a activităţii şi vor propune Comisiei de abilitare, dacă este cazul, retragerea certificatului de abilitare. + Capitolul III Procedura de reînnoire şi/sau de extindere a certificatului de abilitare + Articolul 25Reînnoirea certificatului de abilitare se face la expirarea termenului, la modificarea condiţiilor iniţiale sau în situaţia extinderii domeniilor de activitate pentru care a fost eliberat certificatul de abilitare. + Articolul 26Cererea de reînnoire a certificatului de abilitare se va depune cu 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate. + Articolul 27În vederea reînnoirii şi/sau extinderii certificatului de abilitare, persoanele fizice şi persoanele juridice abilitate vor prezenta următoarele documente: a) cerere pentru reînnoirea şi/sau extinderea certificatului de abilitare (anexa nr. 1), semnată în original; b) certificatul de abilitare; c) originalul şi copia documentelor care justifică reînnoirea şi/sau extinderea certificatului de abilitare (certificatul de absolvire a cursurilor de instruire şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii ori de pregătire profesională în alte ramuri şi subramuri de activitate etc.); d) document de la primărie, care să ateste că persoana fizică este autorizată să desfăşoare activităţi independente, potrivit legii, sau, în cazul persoanei juridice, actul constitutiv (statut şi/sau contract de societate) şi dovada înmatriculării societăţii comerciale în registrul comerţului; e) documente care să ateste că pentru o perioadă de cel puţin 3 ani deţine sau are acces la spaţiu, aparatură şi mobilier, în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii, în cazul în care solicită certificat de abilitare pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i). + Articolul 28 (1) Solicitanţii vor susţine un examen scris şi un interviu în vederea reînnoirii certificatului de abilitare, condiţia de promovare la examenul scris fiind obţinerea a minimum 7 puncte din 10. (2) Pentru persoanele fizice/juridice abilitate care solicită extinderea domeniului pe parcursul valabilităţii certificatului, Comisia de abilitare va decide acordarea extinderii numai pe baza documentelor justificative. + Capitolul IV Obligaţiile şi răspunderile persoanelor fizice şi persoanelor juridice abilitate să presteze servicii în domeniul protecţiei muncii + Articolul 29Persoanele fizice şi persoanele juridice abilitate să presteze servicii în domeniul protecţiei muncii au următoarele obligaţii: a) prezentarea unui raport semestrial asupra activităţii desfăşurate în domeniul protecţiei muncii, care se va înainta către inspectoratul teritorial de muncă până la data de 20 a lunii următoare încheierii semestrului, întocmit conform formularului prevăzut în anexa nr. 3; b) cunoaşterea legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, a Legii nr. 90/1996, republicată, a Normelor generale de protecţie a muncii şi a normelor specifice de securitate a muncii, corespunzătoare obiectului de activitate al unităţilor cu care încheie contracte de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii; c) cunoaşterea metodelor de evaluare a nivelului de risc profesional, după caz, şi de stabilire a locurilor de muncă cu pericol deosebit; d) evaluarea situaţiei protecţiei muncii, potrivit contractului de prestări de servicii, în strictă corelare cu prevederile actelor normative în vigoare; e) respectarea strictă a regulilor şi măsurilor de protecţie a informaţiilor confidenţiale privind persoanele juridice contractante de prestări de servicii; f) menţinerea capacităţii tehnice şi organizatorice care să permită prestarea serviciilor în domeniul protecţiei muncii în condiţiile pentru care a fost emis certificatul de abilitare. + Articolul 30Persoanele fizice şi juridice care deţin certificat de abilitare au răspunderea pentru: a) calitatea şi legalitatea serviciilor prestate; b) sesizarea în scris a angajatorului asupra unor deficienţe ale echipamentelor tehnice/maşini (lipsa sau nefuncţionarea aparaturii de măsură şi control, a dispozitivelor de protecţie etc.), care pot genera accidente de muncă sau boli profesionale; c) sesizarea în scris a angajatorului asupra unor riscuri care pot genera accidente cu urmări grave, constatate cu prilejul prestării serviciilor; d) sesizarea în scris a angajatorului şi a inspectoratului teritorial de muncă în situaţia refuzului angajatorului de a lua măsurile corespunzătoare propuse în cazul existenţei unor riscuri care pot genera accidente de muncă cu urmări grave, constatate cu prilejul prestării serviciilor; e) prestarea serviciilor numai în domeniile (ramuri, subramuri şi activităţi) şi condiţiile pentru care s-a eliberat certificatul de abilitare. + Capitolul V Dispoziţii finale + Articolul 31 (1) Contractul de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii, încheiat între prestator şi beneficiar, nu absolvă angajatorul de răspunderea ce îi revine, potrivit legii, pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii salariaţilor săi în exercitarea profesiei şi a atribuţiilor pentru care au fost angajaţi. (2) Persoanele fizice/juridice angajate pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii trebuie să fie în număr suficient pentru a se putea ocupa de organizarea măsurilor de protecţie şi prevenire, ţinând cont de mărimea întreprinderii/unităţii şi/sau de riscurile la care sunt expuşi angajaţii, precum şi de distribuţia acestora în cadrul întreprinderii/unităţii. + Articolul 32Tarifele pentru plata serviciilor prestate se stabilesc, în funcţie de complexitatea acestor servicii, pe bază de negocieri între părţile contractante. + Articolul 33Pentru depunerea dosarelor şi eliberarea certificatelor de abilitare nu se percep taxe. + Articolul 34Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament. + Anexa 1 -------la regulament-------------Nr. şi data de înregistrarela persoana solicitantă............/.......CătreMINISTERUL MUNCII ŞI SOLIDARITĂŢII SOCIALEComisia de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelorjuridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei munciiPrin prezenta vă rugăm să analizaţi dosarul anexat, în vederea eliberării Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii. Avem competenţă, capacitate şi personal cu pregătire corespunzătoare.În susţinerea celor de mai sus vă prezentăm următoarele:1. Denumirea/numele şi prenumele, precum şi sediul/adresa persoanei juridice/fizice ..........................., cod poştal ....... telefon acasă ......, telefon serviciu ....., fax ........ .2. Numele şi prenumele patronului sau persoanei fizice ..................3. Numele şi prenumele, pregătirea profesională şi experienţa personalului care va presta asemenea servicii:*1) ......................................┌────┬─────────────────────┬───────────────────────────┬──────────────────────┐│Nr. │ │ │ ││crt.│Numele şi prenumele │ Pregătirea profesională │Funcţii îndeplinite*2)│├────┼─────────────────────┼───────────────────────────┼──────────────────────┤├────┼─────────────────────┼───────────────────────────┼──────────────────────┤├────┼─────────────────────┼───────────────────────────┼──────────────────────┤├────┼─────────────────────┼───────────────────────────┼──────────────────────┤└────┴─────────────────────┴───────────────────────────┴──────────────────────┘4. Activităţile pentru care se solicită certificatul de abilitare (conform art. 3 din regulament): ................................................5. Ramurile şi subramurile economiei naţionale pentru care se solicită certificatul de abilitare (conform CAEN): .....................................Semnătura---------------*1) Se va completa numai de către persoanele juridice.*2) Se vor completa funcţiile îndeplinite în activitatea de prestare de servicii în domeniul protecţiei muncii din cadrul persoanei juridice (coordonator al activităţii, expert tehnic, executant etc.). + Anexa 2 --------la regulament--------------ROMÂNIAMINISTERUL MUNCII, SOLIDARITĂŢII SOCIALE ŞI FAMILIEICERTIFICAT DE ABILITAREpentru a presta servicii în domeniul protecţiei munciiNr. 43PS ...... din ....Se abilitează persoana fizică/juridică ..........................*1) pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii pentru următoarele ramuri, subramuri şi activităţi:- ramurile şi subramurile: .................................................................................................................................................................................- activităţile conform anexei care face parte integrantă din prezentul certificat.Serviciile prestate vor respecta cu stricteţe prevederile Legii protecţiei muncii nr. 90/1996, republicată, Normele generale de protecţie a muncii, normele metodologice, normele specifice de securitate a muncii şi celelalte acte normative referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă.Valabil până la ........., cu posibilitate de prelungire.----------*1) Se vor completa denumirea şi adresa persoanei fizice/juridice.Secretar de stat,................Preşedintele Comisiei de abilitarea persoanelor fizice şi persoanelorjuridice pentru a presta servicii îndomeniul protecţiei muncii,............................. + Anexa -----la Certificatul de abilitare nr. .......----------------------------------------LISTAactivităţilor de prestări de servicii în domeniul protecţieimuncii, pentru care se eliberează certificatul de abilitare*) a) elaborarea documentaţiilor necesare în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare a persoanelor juridice din punct de vedere al protecţiei muncii, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. b) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996, republicată, precum şi cu art. 1 alin. (4) şi art. 3 alin. (5) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalităţi administrative pentru înregistrarea şi autorizarea funcţionării comercianţilor, republicată, cu modificările ulterioare; b) elaborarea şi/sau completarea instrucţiunilor tehnice, de lucru, precum şi a instrucţiunilor proprii de aplicare a normelor de protecţie a muncii în funcţie de particularităţile proceselor de muncă, în conformitate cu art. 5 alin. (6) şi art. 18 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 90/1996, republicată; c) consultanţă în vederea efectuării instructajului de protecţie a muncii, precum şi a testării cunoştinţelor în domeniul protecţiei muncii la categoriile de personal stabilite de conducerea unităţii contractante, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi cu art. 86 din Normele generale de protecţie a muncii; d) consultanţă pentru cercetarea accidentelor de muncă cu incapacitate temporară de muncă, în conformitate cu art. 27 alin. (1) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi pentru întocmirea dosarului; e) verificarea dotărilor echipamentelor tehnice cu aparatură de măsură şi control al parametrilor tehnologici, a dispozitivelor de protecţie, precum şi a dotărilor cu mijloace de prevenire şi avertizare a stărilor de pericol, în conformitate cu art. 12 alin. (1)-(3) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi informarea conducătorului unităţii; f) studii referitoare la procesele tehnologice şi/sau de muncă şi evaluarea factorilor de risc de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, inclusiv stabilirea măsurilor de asigurare a unor condiţii normale de lucru; g) consultanţă în vederea verificării documentaţiilor de proiectare şi execuţie a construcţiilor, a echipamentelor tehnice, precum şi a tehnologiilor de fabricaţie, cu respectarea normelor de protecţie a muncii şi/sau a standardelor, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 90/1996, republicată; h) consultanţă în vederea elaborării documentaţiei necesare pentru certificarea echipamentelor tehnice şi echipamentelor individuale de protecţie, precum şi pentru avizarea prototipurilor de echipament individual de protecţie şi de lucru, în conformitate cu art. 12 alin. (4) şi art. 15 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi cu legislaţia în vigoare; i) formarea specialiştilor în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu art. 20 lit. m) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi cu art. 114 din Normele generale de protecţie a muncii; j) instruirea, testarea şi perfecţionarea profesională a persoanelor cu atribuţii în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 90/1996, republicată; k) orice alte servicii care vizează îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale.Secretarul Comisiei de abilitare apersoanelor fizice şi persoanelor juridicepentru a presta servicii în domeniulprotecţiei muncii,.............................------------ Notă *) Se vor completa denumirea şi adresa titularului de autorizaţie (persoana fizică sau persoana juridică), precum şi numele şi prenumele coordonatorului activităţii de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii, după caz. + Anexa 3 --------la regulament--------------Nr. ...../... Denumirea persoanei juridice/Numele persoanei fizice ............ Adresa ............................................... Localitatea .............., judeţul .................. Cod poştal ........ telefon .......... fax ........... Posesor al Certificatului de abilitare nr. ..... din .... RAPORT DE ACTIVITATE SEMESTRIAL──┬───────┬─────┬────────────────────────────────────────────────────────────┬─┐N │Activi-│ │ Date referitoare la beneficiar │ │r.│tatea │Bene-├─────┬─────┬─────┬──────┬───────────────────────────────────┤ │ │desfă- │fici-│Pro- │Numa-│Numa-│Dacă │ │ │c │şurată │arul │filul│rul │rul │s-au │ │O│r │ │ │ de │total│de │inre- │ Felul evenimentelor │s│t.│ │ │acti-│ de │par- │gis- │ │r│ │ │ │vita-│sala-│tici-│trat │ │v│ │ │ │ te │riati│panti│eveni-│ │a│ │ │ │ │ │ la │mente │ │t│ │ │ │ │ │acti-├───┬──┼─────┬─────┬─────┬─────┬──────┬────┤i│ │ │ │ │ │vita-│Da │Nu│Acci-│Acci-│Acci-│Inci-│Îmbol-│Cau-│i│ │ │ │ │ │ tea │ │ │dente│dente│dente│dente│naviri│za │ │ │ │ │ │ │des- │ │ │usoa-│ de │ de │peri-│profe-│eve-│ │ │ │ │ │ │fasu-│ │ │ re │munca│tra- │ cu- │siona-│ni- │ │ │ │ │ │ │rata │ │ │ │ │seu │loase│ le │men-│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │sau │ │ │tu- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ de │ │ │lui │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │circu│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │latie│ │ │ │ │──┼───────┼────-┼─────┼─────┼─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┤──┼───────┼────-┼─────┼─────┼─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┤──┼───────┼────-┼─────┼─────┼─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┤──┼───────┼────-┼─────┼─────┼─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┤──┼───────┼────-┼─────┼─────┼─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┤──┼───────┼────-┼─────┼─────┼─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┤──┴───────┴────-┴─────┴─────┴─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┘ Total │ │ │ │ │ │ │ │ │───────────────-──────────────────┴───┴──┴─────┴─────┴─────┴─────┴──────┴────┘ Titularul certificatului de abilitare,*1) ...................................... Coordonatorul activităţii de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii,*2) ................................--------------*1) Semnătura persoanei fizice sau semnătura şi ştampila conducătorului persoanei juridice.*2) Valabil numai pentru persoane juridice.---------------
EMITENT |
+ Capitolul I Dispoziţii generale + Articolul 1Prezentul regulament stabileşte condiţiile necesare pentru persoanele fizice şi juridice care solicită abilitarea pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Normele generale de protecţie a muncii, precum şi procedura de abilitare a acestora. + Articolul 2Pe baza evaluării capacităţii şi competenţei solicitantului de a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei emite Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, denumit în continuare certificat de abilitare. + Articolul 3 (1) Persoanele fizice şi persoanele juridice abilitate de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei pot încheia contracte de prestări de servicii cu persoane juridice, care desfăşoară activităţi cu personal angajat, pentru următoarele activităţi din domeniul protecţiei muncii: a) elaborarea documentaţiilor necesare în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare a persoanelor juridice din punct de vedere al protecţiei muncii, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. b) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996, republicată, precum şi cu art. 1 alin. (4) şi art. 3 alin. (5) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalităţi administrative pentru înregistrarea şi autorizarea funcţionării comercianţilor, republicată, cu modificările ulterioare; b) elaborarea şi/sau completarea instrucţiunilor tehnice, de lucru, precum şi a instrucţiunilor/regulilor proprii de aplicare a normelor de protecţie a muncii în funcţie de particularităţile proceselor de muncă, în conformitate cu art. 5 alin. (6) şi art. 18 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 90/1996, republicată; c) consultanţă în vederea efectuării instructajului de protecţie a muncii, precum şi a testării cunoştinţelor în domeniul protecţiei muncii la categoriile de personal stabilite de conducerea unităţii contractante, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 90/1996, republicată, cu art. 86 şi art. 100 alin. (1) din Normele generale de protecţie a muncii, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale şi al ministrului sănătăţii şi familiei nr. 508/933/2002; d) consultanţă pentru cercetarea accidentelor de muncă cu incapacitate temporară de muncă, în conformitate cu art. 27 alin. (1) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi pentru întocmirea dosarului de cercetare; e) verificarea dotărilor echipamentelor tehnice cu aparatură de măsură şi control al parametrilor tehnologici, a dispozitivelor de protecţie, precum şi a dotărilor cu mijloace de prevenire şi avertizare a stărilor de pericol, în conformitate cu art. 12 alin. (1)-(3) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi informarea conducătorului unităţii; f) studii referitoare la procesele tehnologice şi/sau de muncă şi evaluarea factorilor de risc de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, inclusiv stabilirea măsurilor de asigurare a unor condiţii normale de lucru; g) verificarea documentaţiilor de proiectare şi execuţie a construcţiilor, a maşinilor/echipamentelor tehnice, precum şi a tehnologiilor de fabricaţie, cu respectarea legislaţiei în vigoare; h) consultanţă în vederea elaborării documentaţiei necesare pentru certificarea maşinilor/echipamentelor tehnice şi echipamentelor individuale de protecţie, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 119/2004 privind stabilirea condiţiilor pentru introducerea pe piaţă a maşinilor industriale, Hotărârea Guvernului nr. 115/2004 privind stabilirea cerinţelor esenţiale de securitate ale echipamentelor individuale de protecţie şi a condiţiilor pentru introducerea lor pe piaţă, cu art. 12 alin. (4) şi art. 15 alin. (3) din Legea nr. 90/1996, republicată; i) formarea specialiştilor în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu art. 20 lit. m) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi cu art. 114 din Normele generale de protecţie a muncii; j) instruirea, testarea şi perfecţionarea profesională a persoanelor cu atribuţii în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 90/1996, republicată; k) orice alte servicii care vizează îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale. (2) Activităţile prevăzute la alin. (1) reprezintă răspunderea angajatorului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. + Articolul 4Prestările de servicii în domeniul protecţiei muncii se pot efectua numai de către persoanele cu studii şi competenţă în domeniu, după cum urmează: a) persoanele care au lucrat cel puţin 5 ani în cadrul compartimentelor de specialitate ale Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă, Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale şi caselor teritoriale de pensii şi care, la data depunerii dosarului în vederea abilitării, sunt în activitate în alte unităţi sau sunt pensionate, cu respectarea prevederilor legale privind incompatibilităţile funcţionarilor publici; b) persoanele cu studii superioare şi cu atribuţii în domeniul protecţiei muncii din unităţi, aflate în activitate sau pensionate, având o vechime de cel puţin 5 ani în această activitate; c) persoanele cu studii medii cu o vechime de cel puţin 10 ani în domeniul protecţiei muncii din unităţi; d) persoanele cu studii superioare tehnice care au absolvit cursuri postuniversitare de minimum 8 săptămâni în domeniul protecţiei muncii. + Articolul 5Certificatul de abilitare se acordă pentru efectuarea activităţilor prevăzute la art. 3 alin. (1), dacă sunt îndeplinite condiţiile menţionate la art. 4, precum şi condiţiile generale şi specifice din prezentul regulament. + Articolul 6Condiţiile generale pentru solicitanţii menţionaţi la art. 3 alin. (1) sunt cunoaşterea prevederilor Legii nr. 90/1996, republicată, ale Legii nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată, ale Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare, ale Normelor generale de protecţie a muncii şi ale normelor specifice de securitate a muncii pentru ramurile, subramurile şi activităţile din economia naţională pentru care se solicită certificatul de abilitare. + Articolul 7Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. a), condiţiile specifice se referă la cunoaşterea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 76/2001, republicată, cu modificările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.345/2002 pentru stabilirea modelului şi conţinutului cererii de înregistrare şi ale certificatului de înregistrare a comerciantului şi ale Hotărârii Guvernului nr. 573/2002 pentru aprobarea procedurii de autorizare a funcţionării comercianţilor - anexa nr. 5 referitoare la procedura de autorizare a funcţionării comercianţilor din punct de vedere al protecţiei muncii. + Articolul 8Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. b) nu sunt necesare condiţii specifice. + Articolul 9Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. c) nu sunt necesare condiţii specifice. + Articolul 10Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. d), condiţiile specifice se referă la cunoaşterea Normelor metodologice privind comunicarea, cercetarea, înregistrarea, raportarea, evidenţa accidentelor de muncă şi declararea, confirmarea, înregistrarea, raportarea, evidenţa bolilor profesionale, precum şi a celorlalţi indicatori care definesc morbiditatea profesională. + Articolul 11Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. e) nu sunt necesare condiţii specifice. + Articolul 12Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. f), condiţiile specifice sunt după cum urmează: a) solicitantul trebuie să fie absolvent al cursurilor postuniversitare de minimum 8 săptămâni privind metodele de evaluare a riscurilor; b) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe în domeniu. + Articolul 13Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. g), condiţiile specifice se referă la cunoaşterea cerinţelor esenţiale de securitate şi sănătate în muncă transpuse prin norme, standarde şi alte reglementări în vigoare. + Articolul 14Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. h), condiţiile specifice sunt după cum urmează: a) solicitantul trebuie să fie absolvent al cursurilor postuniversitare de minimum 8 săptămâni privind certificarea; b) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe despre reglementările în vigoare referitoare la certificarea calităţii de protecţie a echipamentelor individuale de protecţie; c) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe despre reglementările în vigoare referitoare la certificarea calităţii din punct de vedere al securităţii muncii, a maşinilor/echipamentelor tehnice, cu modificările şi completările ulterioare; d) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe despre cerinţele esenţiale de securitate şi sănătate în muncă transpuse în norme, standarde şi alte reglementări în vigoare; e) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe despre seria de standarde ISO 9000, EN 45000 şi OHSAS 18001. + Articolul 15 (1) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a avea cunoştinţe despre Normele metodologice privind avizarea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi instruire în domeniul protecţiei muncii şi de a demonstra cu documente că, pentru o perioadă de cel puţin 3 ani, deţine sau are acces la spaţiu, aparatură şi mobilier, în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii. (2) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a prezenta materialul didactic (manuale, suport de curs, norme, standarde, cărţi, broşuri etc.) şi testele de verificare a cunoştinţelor, avizate de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei. (3) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a demonstra că lectorii au o vechime în domeniul protecţiei muncii de cel puţin 3 ani şi se încadrează în următoarele categorii: a) sunt din reţeaua direcţiilor de specialitate în domeniu din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, C.N.P.A.S. şi caselor teritoriale de pensii, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă; b) sunt din cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii - I.N.C.D.P.M. Bucureşti sau Institutul Naţional pentru Securitate Minieră şi Protecţie Antiexplozivă INSEMEX - Petroşani; c) sunt pensionari proveniţi din reţeaua compartimentelor de specialitate în domeniu din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale şi caselor teritoriale de pensii, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă, I.N.C.D.P.M. Bucureşti şi INSEMEX - Petroşani; d) sunt cadre didactice care predau cunoştinţe generale în domeniul protecţiei muncii pentru instituţiile de învăţământ liceal, tehnic, de maiştri, postliceal şi superior. (4) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a demonstra că deţine avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. + Articolul 16 (1) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. j), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a avea cunoştinţe despre Normele metodologice privind avizarea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi instruire în domeniul protecţiei muncii şi de a demonstra cu documente că, pentru o perioadă de cel puţin 3 ani, deţine sau are acces la spaţiu, aparatură şi mobilier, în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii. (2) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. j), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a prezenta materialul didactic (manuale, suport de curs, norme, standarde, cărţi, broşuri etc.) şi testele de verificare a cunoştinţelor, avizate de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei. (3) Condiţiile specifice pe care trebuie să le îndeplinească lectorii sunt similare cu cele prevăzute la art. 15 alin. (3). + Articolul 17Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. k), condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a avea cunoştinţe despre: a) Normele metodologice privind locul de muncă cu pericol deosebit şi pericol iminent de accidentare; b) Normele metodologice privind finanţarea cheltuielilor pentru realizarea măsurilor de protecţie a muncii; c) Normele metodologice privind comunicarea, cercetarea, înregistrarea, raportarea, evidenţa accidentelor de muncă şi declararea, confirmarea, înregistrarea, raportarea, evidenţa bolilor profesionale, precum şi a celorlalţi indicatori care definesc morbiditatea profesională. + Capitolul II Procedura de acordare a certificatului de abilitare + Articolul 18În vederea obţinerii certificatului de abilitare, persoanele fizice şi juridice interesate vor înainta secretariatului Comisiei de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei - Serviciul sănătate şi securitate în muncă un dosar cu documentele necesare, conform prezentului regulament. + Articolul 19Pentru persoanele fizice care solicită abilitarea din punct de vedere al protecţiei muncii, dosarul trebuie să conţină următoarele documente: a) cererea-tip de acordare a certificatului de abilitare (anexa nr. 1) semnată în original; b) curriculum vitae; c) copii ale documentelor care atestă studiile (diplome de studii); d) copii ale documentelor care atestă pregătirea profesională (certificate sau adeverinţe de absolvire a cursurilor de formare şi/sau de instruire, testare şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii); e) documente care atestă vechimea în:- domeniul protecţiei muncii;- ramurile, subramurile şi activităţile economiei naţionale pentru care se solicită certificatul de abilitare (copie a cărţii de muncă şi adeverinţe în original de la locurile de muncă, din care să reiasă obiectul de activitate al unităţii, cu specificarea codului CAEN); f) copie a deciziei de pensionare, în cazul pensionarilor; g) copii ale documentelor care dovedesc atestarea sa de către instituţii abilitate, ca de exemplu: Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii (evaluarea riscurilor), Institutul Naţional pentru Securitate Minieră şi Protecţie Antiexplozivă INSEMEX - Petroşani, organisme abilitate de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei (medii explozive), Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (cazane şi recipiente sub presiune, mecanisme şi instalaţii de ridicat), Societatea Naţională de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. (instalaţii de alimentare cu gaze naturale) şi altele; h) documente care să ateste îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15 şi art. 16, după caz. + Articolul 20 (1) Pentru persoanele juridice care solicită abilitarea din punct de vedere al protecţiei muncii, dosarul trebuie să conţină următoarele documente: a) cererea-tip de acordare a certificatului de abilitare (anexa nr. 1), semnată în original; b) actul constitutiv al societăţii comerciale, cu menţionarea, în cadrul obiectului de activitate al persoanei juridice, a activităţilor de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii, stabilite conform art. 3; c) fişa de prezentare a persoanei juridice; d) persoana nominalizată să coordoneze activitatea de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii, desfăşurată în cadrul persoanei juridice, şi care trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 4; e) curriculum vitae al coordonatorului activităţii şi al personalului de specialitate în domeniul protecţiei muncii (experţi pe domenii); f) copii ale documentelor care atestă studiile (diplome de studii) pentru personalul de conducere şi de administrare a persoanei juridice, pentru coordonatorul activităţii şi pentru personalul de specialitate în domeniul protecţiei muncii; g) copii ale documentelor care atestă pregătirea profesională (certificate sau adeverinţe de absolvire a cursurilor de formare şi/sau de instruire, testare şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii) pentru personalul de conducere şi de administrare a persoanei juridice, pentru coordonatorul activităţii şi pentru personalul de specialitate în domeniul protecţiei muncii; h) copii ale documentelor care să ateste o vechime minimă de 3 ani în domeniul protecţiei muncii pentru personalul de specialitate angajat ca experţi; j) cazierul personalului de conducere şi administrare a persoanei juridice, precum şi cazierul coordonatorului activităţii în domeniul protecţiei muncii; j) documente care atestă vechimea în:- activitatea de protecţie a muncii;- ramurile, subramurile şi activităţile economiei naţionale pentru care se solicită certificatul de abilitare (copie a cărţii de muncă şi adeverinţe în original de la locurile de muncă, din care să reiasă obiectul de activitate al unităţii, cu specificarea codului CAEN) a persoanei care va coordona activitatea de prestări de servicii în domeniu, precum şi a personalului de specialitate în domeniul protecţiei muncii; k) documente care să ateste angajarea, de către persoana juridică, a coordonatorului activităţii de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii; l) documente care să ateste îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15 şi 16, după caz, în funcţie de activităţile pentru care se solicită certificatul de abilitare. (2) La interviu persoana juridică va fi reprezentată de patronul firmei şi persoana sau persoanele nominalizate să coordoneze activitatea în domeniul protecţiei muncii. (3) Din fişa de prezentare a persoanei juridice, însoţită de memoriu, trebuie să rezulte: a) capacitatea persoanei juridice de a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, dovedită prin: număr de salariaţi, număr de ingineri, jurişti, alţi specialişti, documente referitoare la sediu (amplasamentul, schiţa spaţiului disponibil), dacă are acces la cabinet amenajat, dotarea cu mobilier, aparatură, materiale de instruire, de testare şi mijloace de propagandă, eventuale recomandări etc.; b) pregătirea profesională şi experienţa personalului de specialitate (experţi pe domenii), a celui de conducere şi de administrare, cursuri de formare şi instruire/perfecţionare, în domeniul protecţiei muncii, absolvite. În funcţie de activităţile pentru care se solicită certificatul de abilitare, se vor prezenta copii de pe documentele care dovedesc atestarea de către instituţii abilitate, ca de exemplu: Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii (evaluarea riscurilor), Institutul Naţional pentru Securitate Minieră şi Protecţie Antiexplozivă INSEMEX - Petroşani, organisme abilitate de Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei (medii explozive), Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (cazane şi recipiente sub presiune, mecanisme şi instalaţii de ridicat), Societatea Naţională de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. (instalaţii de alimentare cu gaze naturale) şi altele. + Articolul 21 (1) În cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei se înfiinţează Comisia de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, denumită în continuare Comisia de abilitare, ale cărei atribuţii sunt: a) analizarea documentaţiei prin care se solicită abilitarea; b) organizarea unui examen scris şi a unui interviu cu solicitanţii pentru evaluarea competenţei şi capacităţii de a presta servicii în domeniul protecţiei muncii. Examenul scris şi interviul se susţin de către toţi solicitanţii, fără excepţii, condiţia de promovare la examenul scris fiind obţinerea a minimum 7 puncte din 10; c) evaluarea, în funcţie de ramurile, subramurile şi activităţile pentru care se solicită abilitarea, a gradului de îndeplinire a condiţiilor prevăzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15 şi, după caz, art. 16; d) realizarea, dacă este cazul, a unui audit la sediul solicitantului; e) aprobarea sau respingerea solicitării de abilitare. (2) Componenţa şi modul de organizare şi funcţionare ale Comisiei de abilitare se stabilesc prin ordin al secretarului de stat coordonator al activităţii de securitate şi sănătate în muncă, din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei. + Articolul 22 (1) Certificatul de abilitare prezentat în anexa nr. 2 se eliberează dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiţii: a) persoana fizică sau, în cazul persoanei juridice, coordonatorul activităţii de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 4 şi dovedeşte aceasta cu documente; b) solicitantul îndeplineşte, după caz, condiţiile prevăzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15 şi 16; c) dosarul depus la secretariatul Comisiei de abilitare este complet; d) solicitantul este declarat "admis" la examenul susţinut în faţa Comisiei de abilitare. (2) În cazul în care solicitantul nu îndeplineşte una dintre condiţiile de mai sus, dosarul se restituie pe bază de semnătură, solicitantul având dreptul să mai depună documentaţia o singură dată, în vederea unei examinări ulterioare. (3) Certificatul de abilitare se eliberează în termen de 30 de zile de la data susţinerii examenului. + Articolul 23 (1) Valabilitatea certificatului de abilitare este de 3 ani. Pentru reînnoirea acestuia, personalul de specialitate va absolvi, obligatoriu, cursuri de instruire şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii. Cheltuielile pentru aceste cursuri vor fi suportate de către titularul certificatului de abilitare. (2) Modificarea oricărei condiţii iniţiale în baza căreia s-a obţinut certificatul de abilitare conduce la încetarea valabilităţii acestuia. + Articolul 24Inspectoratele teritoriale de muncă vor verifica respectarea de către persoanele care deţin certificatul de abilitare a tuturor condiţiilor prevăzute în prezentul regulament, a modului de desfăşurare a activităţii şi vor propune Comisiei de abilitare, dacă este cazul, retragerea certificatului de abilitare. + Capitolul III Procedura de reînnoire şi/sau de extindere a certificatului de abilitare + Articolul 25Reînnoirea certificatului de abilitare se face la expirarea termenului, la modificarea condiţiilor iniţiale sau în situaţia extinderii domeniilor de activitate pentru care a fost eliberat certificatul de abilitare. + Articolul 26Cererea de reînnoire a certificatului de abilitare se va depune cu 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate. + Articolul 27În vederea reînnoirii şi/sau extinderii certificatului de abilitare, persoanele fizice şi persoanele juridice abilitate vor prezenta următoarele documente: a) cerere pentru reînnoirea şi/sau extinderea certificatului de abilitare (anexa nr. 1), semnată în original; b) certificatul de abilitare; c) originalul şi copia documentelor care justifică reînnoirea şi/sau extinderea certificatului de abilitare (certificatul de absolvire a cursurilor de instruire şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii ori de pregătire profesională în alte ramuri şi subramuri de activitate etc.); d) document de la primărie, care să ateste că persoana fizică este autorizată să desfăşoare activităţi independente, potrivit legii, sau, în cazul persoanei juridice, actul constitutiv (statut şi/sau contract de societate) şi dovada înmatriculării societăţii comerciale în registrul comerţului; e) documente care să ateste că pentru o perioadă de cel puţin 3 ani deţine sau are acces la spaţiu, aparatură şi mobilier, în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii, în cazul în care solicită certificat de abilitare pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i). + Articolul 28 (1) Solicitanţii vor susţine un examen scris şi un interviu în vederea reînnoirii certificatului de abilitare, condiţia de promovare la examenul scris fiind obţinerea a minimum 7 puncte din 10. (2) Pentru persoanele fizice/juridice abilitate care solicită extinderea domeniului pe parcursul valabilităţii certificatului, Comisia de abilitare va decide acordarea extinderii numai pe baza documentelor justificative. + Capitolul IV Obligaţiile şi răspunderile persoanelor fizice şi persoanelor juridice abilitate să presteze servicii în domeniul protecţiei muncii + Articolul 29Persoanele fizice şi persoanele juridice abilitate să presteze servicii în domeniul protecţiei muncii au următoarele obligaţii: a) prezentarea unui raport semestrial asupra activităţii desfăşurate în domeniul protecţiei muncii, care se va înainta către inspectoratul teritorial de muncă până la data de 20 a lunii următoare încheierii semestrului, întocmit conform formularului prevăzut în anexa nr. 3; b) cunoaşterea legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, a Legii nr. 90/1996, republicată, a Normelor generale de protecţie a muncii şi a normelor specifice de securitate a muncii, corespunzătoare obiectului de activitate al unităţilor cu care încheie contracte de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii; c) cunoaşterea metodelor de evaluare a nivelului de risc profesional, după caz, şi de stabilire a locurilor de muncă cu pericol deosebit; d) evaluarea situaţiei protecţiei muncii, potrivit contractului de prestări de servicii, în strictă corelare cu prevederile actelor normative în vigoare; e) respectarea strictă a regulilor şi măsurilor de protecţie a informaţiilor confidenţiale privind persoanele juridice contractante de prestări de servicii; f) menţinerea capacităţii tehnice şi organizatorice care să permită prestarea serviciilor în domeniul protecţiei muncii în condiţiile pentru care a fost emis certificatul de abilitare. + Articolul 30Persoanele fizice şi juridice care deţin certificat de abilitare au răspunderea pentru: a) calitatea şi legalitatea serviciilor prestate; b) sesizarea în scris a angajatorului asupra unor deficienţe ale echipamentelor tehnice/maşini (lipsa sau nefuncţionarea aparaturii de măsură şi control, a dispozitivelor de protecţie etc.), care pot genera accidente de muncă sau boli profesionale; c) sesizarea în scris a angajatorului asupra unor riscuri care pot genera accidente cu urmări grave, constatate cu prilejul prestării serviciilor; d) sesizarea în scris a angajatorului şi a inspectoratului teritorial de muncă în situaţia refuzului angajatorului de a lua măsurile corespunzătoare propuse în cazul existenţei unor riscuri care pot genera accidente de muncă cu urmări grave, constatate cu prilejul prestării serviciilor; e) prestarea serviciilor numai în domeniile (ramuri, subramuri şi activităţi) şi condiţiile pentru care s-a eliberat certificatul de abilitare. + Capitolul V Dispoziţii finale + Articolul 31 (1) Contractul de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii, încheiat între prestator şi beneficiar, nu absolvă angajatorul de răspunderea ce îi revine, potrivit legii, pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii salariaţilor săi în exercitarea profesiei şi a atribuţiilor pentru care au fost angajaţi. (2) Persoanele fizice/juridice angajate pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii trebuie să fie în număr suficient pentru a se putea ocupa de organizarea măsurilor de protecţie şi prevenire, ţinând cont de mărimea întreprinderii/unităţii şi/sau de riscurile la care sunt expuşi angajaţii, precum şi de distribuţia acestora în cadrul întreprinderii/unităţii. + Articolul 32Tarifele pentru plata serviciilor prestate se stabilesc, în funcţie de complexitatea acestor servicii, pe bază de negocieri între părţile contractante. + Articolul 33Pentru depunerea dosarelor şi eliberarea certificatelor de abilitare nu se percep taxe. + Articolul 34Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament. + Anexa 1 -------la regulament-------------Nr. şi data de înregistrarela persoana solicitantă............/.......CătreMINISTERUL MUNCII ŞI SOLIDARITĂŢII SOCIALEComisia de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelorjuridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei munciiPrin prezenta vă rugăm să analizaţi dosarul anexat, în vederea eliberării Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii. Avem competenţă, capacitate şi personal cu pregătire corespunzătoare.În susţinerea celor de mai sus vă prezentăm următoarele:1. Denumirea/numele şi prenumele, precum şi sediul/adresa persoanei juridice/fizice ..........................., cod poştal ....... telefon acasă ......, telefon serviciu ....., fax ........ .2. Numele şi prenumele patronului sau persoanei fizice ..................3. Numele şi prenumele, pregătirea profesională şi experienţa personalului care va presta asemenea servicii:*1) ......................................┌────┬─────────────────────┬───────────────────────────┬──────────────────────┐│Nr. │ │ │ ││crt.│Numele şi prenumele │ Pregătirea profesională │Funcţii îndeplinite*2)│├────┼─────────────────────┼───────────────────────────┼──────────────────────┤├────┼─────────────────────┼───────────────────────────┼──────────────────────┤├────┼─────────────────────┼───────────────────────────┼──────────────────────┤├────┼─────────────────────┼───────────────────────────┼──────────────────────┤└────┴─────────────────────┴───────────────────────────┴──────────────────────┘4. Activităţile pentru care se solicită certificatul de abilitare (conform art. 3 din regulament): ................................................5. Ramurile şi subramurile economiei naţionale pentru care se solicită certificatul de abilitare (conform CAEN): .....................................Semnătura---------------*1) Se va completa numai de către persoanele juridice.*2) Se vor completa funcţiile îndeplinite în activitatea de prestare de servicii în domeniul protecţiei muncii din cadrul persoanei juridice (coordonator al activităţii, expert tehnic, executant etc.). + Anexa 2 --------la regulament--------------ROMÂNIAMINISTERUL MUNCII, SOLIDARITĂŢII SOCIALE ŞI FAMILIEICERTIFICAT DE ABILITAREpentru a presta servicii în domeniul protecţiei munciiNr. 43PS ...... din ....Se abilitează persoana fizică/juridică ..........................*1) pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii pentru următoarele ramuri, subramuri şi activităţi:- ramurile şi subramurile: .................................................................................................................................................................................- activităţile conform anexei care face parte integrantă din prezentul certificat.Serviciile prestate vor respecta cu stricteţe prevederile Legii protecţiei muncii nr. 90/1996, republicată, Normele generale de protecţie a muncii, normele metodologice, normele specifice de securitate a muncii şi celelalte acte normative referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă.Valabil până la ........., cu posibilitate de prelungire.----------*1) Se vor completa denumirea şi adresa persoanei fizice/juridice.Secretar de stat,................Preşedintele Comisiei de abilitarea persoanelor fizice şi persoanelorjuridice pentru a presta servicii îndomeniul protecţiei muncii,............................. + Anexa -----la Certificatul de abilitare nr. .......----------------------------------------LISTAactivităţilor de prestări de servicii în domeniul protecţieimuncii, pentru care se eliberează certificatul de abilitare*) a) elaborarea documentaţiilor necesare în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare a persoanelor juridice din punct de vedere al protecţiei muncii, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. b) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996, republicată, precum şi cu art. 1 alin. (4) şi art. 3 alin. (5) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalităţi administrative pentru înregistrarea şi autorizarea funcţionării comercianţilor, republicată, cu modificările ulterioare; b) elaborarea şi/sau completarea instrucţiunilor tehnice, de lucru, precum şi a instrucţiunilor proprii de aplicare a normelor de protecţie a muncii în funcţie de particularităţile proceselor de muncă, în conformitate cu art. 5 alin. (6) şi art. 18 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 90/1996, republicată; c) consultanţă în vederea efectuării instructajului de protecţie a muncii, precum şi a testării cunoştinţelor în domeniul protecţiei muncii la categoriile de personal stabilite de conducerea unităţii contractante, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi cu art. 86 din Normele generale de protecţie a muncii; d) consultanţă pentru cercetarea accidentelor de muncă cu incapacitate temporară de muncă, în conformitate cu art. 27 alin. (1) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi pentru întocmirea dosarului; e) verificarea dotărilor echipamentelor tehnice cu aparatură de măsură şi control al parametrilor tehnologici, a dispozitivelor de protecţie, precum şi a dotărilor cu mijloace de prevenire şi avertizare a stărilor de pericol, în conformitate cu art. 12 alin. (1)-(3) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi informarea conducătorului unităţii; f) studii referitoare la procesele tehnologice şi/sau de muncă şi evaluarea factorilor de risc de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, inclusiv stabilirea măsurilor de asigurare a unor condiţii normale de lucru; g) consultanţă în vederea verificării documentaţiilor de proiectare şi execuţie a construcţiilor, a echipamentelor tehnice, precum şi a tehnologiilor de fabricaţie, cu respectarea normelor de protecţie a muncii şi/sau a standardelor, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 90/1996, republicată; h) consultanţă în vederea elaborării documentaţiei necesare pentru certificarea echipamentelor tehnice şi echipamentelor individuale de protecţie, precum şi pentru avizarea prototipurilor de echipament individual de protecţie şi de lucru, în conformitate cu art. 12 alin. (4) şi art. 15 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi cu legislaţia în vigoare; i) formarea specialiştilor în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu art. 20 lit. m) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi cu art. 114 din Normele generale de protecţie a muncii; j) instruirea, testarea şi perfecţionarea profesională a persoanelor cu atribuţii în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 90/1996, republicată; k) orice alte servicii care vizează îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale.Secretarul Comisiei de abilitare apersoanelor fizice şi persoanelor juridicepentru a presta servicii în domeniulprotecţiei muncii,.............................------------ Notă *) Se vor completa denumirea şi adresa titularului de autorizaţie (persoana fizică sau persoana juridică), precum şi numele şi prenumele coordonatorului activităţii de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii, după caz. + Anexa 3 --------la regulament--------------Nr. ...../... Denumirea persoanei juridice/Numele persoanei fizice ............ Adresa ............................................... Localitatea .............., judeţul .................. Cod poştal ........ telefon .......... fax ........... Posesor al Certificatului de abilitare nr. ..... din .... RAPORT DE ACTIVITATE SEMESTRIAL──┬───────┬─────┬────────────────────────────────────────────────────────────┬─┐N │Activi-│ │ Date referitoare la beneficiar │ │r.│tatea │Bene-├─────┬─────┬─────┬──────┬───────────────────────────────────┤ │ │desfă- │fici-│Pro- │Numa-│Numa-│Dacă │ │ │c │şurată │arul │filul│rul │rul │s-au │ │O│r │ │ │ de │total│de │inre- │ Felul evenimentelor │s│t.│ │ │acti-│ de │par- │gis- │ │r│ │ │ │vita-│sala-│tici-│trat │ │v│ │ │ │ te │riati│panti│eveni-│ │a│ │ │ │ │ │ la │mente │ │t│ │ │ │ │ │acti-├───┬──┼─────┬─────┬─────┬─────┬──────┬────┤i│ │ │ │ │ │vita-│Da │Nu│Acci-│Acci-│Acci-│Inci-│Îmbol-│Cau-│i│ │ │ │ │ │ tea │ │ │dente│dente│dente│dente│naviri│za │ │ │ │ │ │ │des- │ │ │usoa-│ de │ de │peri-│profe-│eve-│ │ │ │ │ │ │fasu-│ │ │ re │munca│tra- │ cu- │siona-│ni- │ │ │ │ │ │ │rata │ │ │ │ │seu │loase│ le │men-│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │sau │ │ │tu- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ de │ │ │lui │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │circu│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │latie│ │ │ │ │──┼───────┼────-┼─────┼─────┼─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┤──┼───────┼────-┼─────┼─────┼─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┤──┼───────┼────-┼─────┼─────┼─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┤──┼───────┼────-┼─────┼─────┼─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┤──┼───────┼────-┼─────┼─────┼─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┤──┼───────┼────-┼─────┼─────┼─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┤──┴───────┴────-┴─────┴─────┴─────┼───┼──┼─────┼─────┼─────┼─────┼──────┼────┼─┘ Total │ │ │ │ │ │ │ │ │───────────────-──────────────────┴───┴──┴─────┴─────┴─────┴─────┴──────┴────┘ Titularul certificatului de abilitare,*1) ...................................... Coordonatorul activităţii de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii,*2) ................................--------------*1) Semnătura persoanei fizice sau semnătura şi ştampila conducătorului persoanei juridice.*2) Valabil numai pentru persoane juridice.---------------