HOTĂRÂRE nr. 492 din 1 aprilie 2004privind organizarea şi funcţionarea institutelor culturale româneşti din străinătate prin reorganizarea centrelor culturale din străinătate, precum şi înfiinţarea unor institute noi
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 348 din 21 aprilie 2004



    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 17 alin. (1) şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 356/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului Cultural Român,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul 1 (1) Institutele culturale româneşti din străinătate se organizează şi funcţionează ca structuri în subordinea administrativă a Ministerului Afacerilor Externe, prin reorganizarea centrelor culturale româneşti din străinătate care se desfiinţează. (2) Institutele culturale româneşti din străinătate, reorganizate potrivit alin. (1), sunt următoarele: a) Institutul Cultural Român de la Paris, Republica Franceză; b) Institutul Cultural Român de la New York, Statele Unite ale Americii; c) Institutul Cultural Român de la Budapesta, Republica Ungară; d) Institutul Cultural Român "Titu Maiorescu" din Berlin, Republica Federală Germania; e) Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, Republica Italiană; f) Accademia di România din Roma, Republica Italiană. (3) Academia Română îşi menţine atribuţia de coordonare a activităţii Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia şi a Accademia di România din Roma.  +  Articolul 2Se aprobă înfiinţarea următoarelor institute culturale româneşti din străinătate: a) Institutul Cultural Român de la Viena, Republica Austria; b) Institutul Cultural Român de la Praga, Republica Cehă; c) Institutul Cultural Român de la Londra, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord; d) Institutul Cultural Român de la Madrid, Regatul Spaniei; e) Institutul Cultural Român de la Lisabona, Republica Portugheză; f) Institutul Cultural Român de la Varşovia, Republica Polonă; g) Institutul Cultural Român de la Moscova, Federaţia Rusă; h) Institutul Cultural Român de la Beijing, Republica Populară Chineză; i) Institutul Cultural Român de la Belgrad, Serbia şi Muntenegru; j) Institutul Cultural Român de la Stockholm, Regatul Suediei; k) Institutul Cultural Român de la Atena, Republica Elenă; l) Institutul Cultural Român de la Tel Aviv, Statul Israel; m) Institutul Cultural Român de la Istanbul, Republica Turcia.  +  Articolul 3Ministerul Afacerilor Externe va iniţia negocieri şi va încheia înţelegeri cu autorităţile din statele de reşedinţă, care să permită înfiinţarea unor institute culturale sau, dacă este cazul, pentru reorganizarea centrelor culturale existente, care vor intra în vigoare la data semnării acestora.  +  Articolul 4 (1) Institutele culturale româneşti din străinătate au următoarele obiective principale: a) promovarea pe plan internaţional a limbii, istoriei şi a valorilor cultural-artistice româneşti; b) promovarea pe plan internaţional a performanţelor creaţiei ştiinţifice şi culturale din România; c) stimularea, prin acţiuni şi programe proprii, a dialogului cu publicul din ţara de reşedinţă; d) creşterea vizibilităţii internaţionale a României şi promovarea unei imagini externe complete, actuale şi obiective a ţării; e) dinamizarea schimburilor culturale, ştiinţifice şi tehnologice bilaterale în spaţiile de maxim interes politico-diplomatic şi economic pentru România; f) promovarea pe plan internaţional, direct sau prin mass-media străine, a informaţiilor referitoare la viaţa culturală, academică, economică, socială şi politică a României; g) creşterea prezenţei româneşti la manifestările culturale cu impact asupra opiniei publice internaţionale, prin organizarea de expoziţii de grafică, pictură, seri muzicale, spectacole de teatru, balet, operă, lansări de carte sau alte acţiuni similare; h) culegerea unor informaţii semnificative despre viaţa culturală, academică şi ştiinţifică din ţările de reşedinţă; i) promovarea pe plan internaţional a limbii şi a culturii româneşti prin cursuri, traduceri şi mijloace multimedia; j) menţinerea şi dezvoltarea relaţiilor culturale şi spirituale cu românii din străinătate, în scopul conservării identităţii de limbă, cultură şi tradiţii a acestora şi al antrenării lor în realizarea intereselor naţionale ale României; k) dezvoltarea dialogului dintre instituţiile şi organizaţiile culturale publice şi private din ţară şi din străinătate. (2) Institutele culturale româneşti din străinătate au următoarele atribuţii principale: a) promovează produsele culturale de valoare şi performanţele româneşti din domeniile culturii, artei, ştiinţei şi educaţiei; b) promovează în ţara de reşedinţă activităţi de studiu şi cercetare privind istoria, cultura şi civilizaţia românilor, constituind şi gestionând fonduri de informaţii pentru aceste activităţi; c) furnizează documentaţie şi informaţii despre viaţa academică, socioculturală, economică şi politică din România şi despre instituţiile de profil; d) promovează manifestări culturale, expoziţii, evenimente mediatice, precum şi implementarea programelor anuale aprobate de Institutul Cultural Român; e) susţin iniţiative pentru dezvoltarea culturală a comunităţilor româneşti din străinătate, pentru a favoriza atât integrarea lor în statul de reşedinţă, cât şi menţinerea legăturilor cu ţara; f) avansează propuneri de cooperare şi facilitează contacte între instituţiile româneşti din sfera culturii, ştiinţei, tehnologiei, educaţiei, sportului, turismului şi instituţiile de acest tip din statul de reşedinţă; g) realizează programe de promovare a limbii române în străinătate, folosindu-se în acest scop de colaborarea cu cadrele didactice de limba şi literatura română de pe lângă universităţile din statul de reşedinţă şi universităţile româneşti care desfăşoară activităţi didactice şi ştiinţifice relevante. (3) Institutele culturale româneşti din străinătate îndeplinesc orice alte atribuţii, în condiţiile legii.  +  Articolul 5 (1) Institutele culturale româneşti din străinătate îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu acordurile şi convenţiile încheiate de România cu autorităţile statelor de reşedinţă, cu respectarea normelor dreptului internaţional şi a dreptului intern în materie. (2) Ministerul Afacerilor Externe va lua măsurile necesare pentru a notifica autorităţile competente din statele de reşedinţă cu privire la înfiinţarea institutelor culturale româneşti din străinătate.  +  Articolul 6 (1) Institutele culturale româneşti din străinătate susţin, în condiţiile legii, în colaborare cu misiunile diplomatice sau cu oficiile consulare din ţările de reşedinţă, activitatea externă a Institutului Cultural Român. (2) Finanţarea programelor şi proiectelor institutelor culturale româneşti din străinătate se asigură, în condiţiile legii, din bugetul Institutului Cultural Român.  +  Articolul 7Cheltuielile curente şi de capital necesare funcţionării institutelor culturale româneşti din străinătate sunt asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Externe.  +  Articolul 8 (1) Structura organizatorică şi regulamentul de organizare şi funcţionare a institutelor culturale româneşti din străinătate se aprobă în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, la propunerea Institutului Cultural Român, prin ordin comun al ministrului afacerilor externe, ministrului culturii şi cultelor şi preşedintelui Institutului Cultural Român. (2) Personalul fostelor centre culturale româneşti din străinătate se preia de către institutele culturale româneşti din străinătate, în limita numărului de posturi aprobat.  +  Articolul 9 (1) Structura de personal a institutelor culturale româneşti din străinătate este prevăzută în anexa nr. 1. (2) Numărul de posturi din serviciul exterior al Ministerului Afacerilor Externe se suplimentează cu 122 de posturi, majorându-se corespunzător numărul total de posturi aprobat Ministerului Afacerilor Externe.  +  Articolul 10Poziţiile nr. 3-6 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 837/1995 cu privire la criteriile de salarizare în valută şi celelalte drepturi în valută şi în lei ale personalului trimis în misiune permanentă în străinătate, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 5 septembrie 1996, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică potrivit anexei nr. 2. Celelalte funcţii prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 837/1995 rămân nemodificate.  +  Articolul 11Normativele privind dotarea cu autoturisme şi alte mijloace de transport pentru activităţile specifice desfăşurate de institutele culturale româneşti din străinătate, precum şi consumul lunar normat de carburanţi sunt cele prevăzute în anexa nr. 3.  +  Articolul 12Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.PRIM-MINISTRUADRIAN NĂSTASEContrasemnează:────────────────Ministrul culturii şi cultelor,Răzvan TheodorescuMinistrul afacerilor externe,Mircea GeoanăMinistrul educaţiei şi cercetării,Alexandru AthanasiuMinistrul finanţelor publice,Mihai Nicolae TănăsescuBucureşti, 1 aprilie 2004.Nr. 492.  +  Anexa 1 STRUCTURA DE PERSONALa institutelor culturale româneşti din străinătate1. Director2. Director adjunct3. Referent principal relaţii4. Referent principal relaţii5. Referent principal relaţii6. Secretar-dactilograf-contabil principal7. Intendent-şofer I8. Portar.  +  Anexa 2 NOMENCLATORULfuncţiilor şi coeficienţii de ierarhizare pentru determinarea salariilorîn valută pentru personalul trimis în misiune permanentă în străinătateNOMENCLATORUL funcţiilor şi coeficienţii de ierarhizare pentru determinarea salariilor în valută pentru personalul trimis în misiune permanentă în străinătate
      Nr. crt.FuncţiileNivelul studiilorCoeficientul de ierarhizare
      3.Ministru consilier, reprezentant diplomatico-militar pe lângă organizaţiile internaţionale, director al Institutului Cultural Român din străinătateS3,80
      4.Consilier diplomatic clasa I, consilier economic clasa I, ataşat apărare clasa I, ataşat de afaceri interne clasa I, şef birou presă clasa I, director adjunct al Institutului Cultural Român din străinătateS3,00
      5.Consilier diplomatic clasa a II-a, consilier economic clasa a II-a, ataşat apărare clasa a II-a, ataşat de afaceri interne clasa a II-a, reprezentant militar, şef birou presă clasa a II-aS2,80
      6.Secretar I clasa I, secretar economic I clasa I, consul clasa I, economist principal clasa I, ataşat apărare adjunct clasa I, ataşat de afaceri interne adjunct clasa I, director adjunct clasa IS2,50
     +  Anexa 3 NORMATIVEprivind dotarea cu autoturisme şi consumul lunar de carburanţi pentruinstitutele culturale româneşti din străinătateNORMATIVE privind dotarea cu autoturisme şi consumul lunar de carburanţi pentru institutele culturale româneşti din străinătate
        I. Norme privind dotarea cu autoturisme:Limită maximă
      Nr. crt.Baza de calculNormativul/limita maximă
      1.Director1 autoturism/1 persoană
      2.Activităţi logistice1 microbuz/reprezentanţă
        II. Norme privind consumul lunar normat de carburanţi pentru autoturismele care deservesc institutele culturale româneşti din străinătate:
      Limită maximă300 litri/lună/vehicul
    ----------