CONVENŢIA DE LA VIENA din 22 martie 1985privind protectia stratului de ozon*)
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 292 din 15 decembrie 1993
------- Notă *) Traducere.PREAMBULPărţile la aceasta convenţie,constiente de impactul daunator al modificarii stratului de ozon asupra sănătăţii umane şi mediului înconjurător,reamintind prevederile pertinente ale Declaraţiei Conferintei Natiunilor Unite asupra mediului înconjurător şi, în special, principiul 21, care, în conformitate cu Carta Natiunilor Unite şi cu principiile dreptului international, prevede că "statele au dreptul suveran de a exploata propriile resurse în functie de politicile lor de mediu înconjurător şi responsabilitatea de a asigura ca activităţile sub controlul şi jurisdictia lor sa nu cauzeze daune mediului altor state sau zonelor de dincolo de limitele jurisdictiei naţionale",tinind cont de condiţiile şi cerinţele speciale ale tarilor în curs de dezvoltare,constiente de activitatea şi studiile desfăşurate atit în cadrul organizaţiilor internationale cit şi naţionale şi, în special, în Planul Mondial de Actiune pentru stratul de ozon al Programului Natiunilor Unite pentru Mediul Înconjurător,constiente, de asemenea, de masurile de precautie pentru protectia stratului de ozon, care au fost luate deja la nivel naţional şi international,constiente ca masurile vizind protectia stratului de ozon împotriva modificarilor datorate activităţilor umane necesita cooperare şi actiune internationala şi ca trebuie să se bazeze pe consideratii tehnico-stiintifice relevante,constiente, de asemenea, de necesitatea unei cercetari continue şi a unor observatii sistematice pentru dezvoltarea în continuare a cunoştinţelor stiintifice privind stratul de ozon şi posibilele efecte adverse ce rezultă în urma modificarii lui,hotarite sa protejeze sănătatea umana şi mediul înconjurător împotriva efectelor adverse rezultate în urma modificarilor stratului de ozon,au hotarit asupra urmatoarelor: + Articolul 1DefinitiiÎn scopul acestei conventii:1. stratul de ozon este stratul de ozon atmosferic de deasupra stratului limita planetar;2. efecte adverse sunt schimbările intervenite în mediul înconjurător fizic sau biotic, incluzind schimbările de clima, care au efecte nocive asupra sănătăţii umane sau asupra compozitiei, rezistentei şi productivitatii ecosistemelor naturale şi artificiale sau asupra materialelor folositoare omenirii;3. tehnologii şi echipamente alternative sunt tehnologii şi echipamente a caror utilizare face posibila reducerea sau eliminarea emisiilor de substante care au sau pot provoca efecte adverse asupra stratului de ozon;4. substante alternative sunt substante care reduc, elimina sau evita efectele adverse asupra stratului de ozon;5. părţi, dacă textul nu face alte precizări, sunt părţile la aceasta convenţie;6. organizaţie de integrare economica regionala este o organizaţie constituita de statele suverane dintr-o zona data care au competenţa în probleme privind aceasta convenţie sau protocoalele acesteia şi care au fost pe deplin autorizate, în conformitate cu procedurile interne, să semneze, sa ratifice, sa accepte, sa aprobe sau sa adere la instrumentele respective;7. protocoale sunt protocoalele acestei conventii. + Articolul 2Obligaţii generale1. Părţile vor lua masurile necesare, în conformitate cu prevederile acestei conventii şi ale acestor protocoale la care ele sunt parte, pentru a proteja sănătatea umana şi mediul înconjurător împotriva efectelor adverse care rezultă sau ar putea rezultă din activităţile umane care modifica sau ar putea modifica stratul de ozon.2. În acest scop părţile, în functie de mijloacele şi posibilitatile lor: a) coopereaza prin intermediul observatiilor sistematice, cercetării şi schimbului de informaţii pentru o mai buna înţelegere şi evaluare a efectelor activităţilor umane asupra stratului de ozon şi efectelor asupra sănătăţii umane şi a mediului provenite din modificarea stratului de ozon; b) adopta măsuri legislative şi administrative şi sa coopereze în cadrul politicilor adecvate pentru controlul, limitarea, reducerea sau prevenirea activităţilor umane sub jurisdictia sau controlul lor, dacă aceste activităţi au sau pot avea efecte adverse rezultind din modificarea sau posibilele modificari ale stratului de ozon; c) coopereaza în formularea masurilor, procedeelor şi standardelor pentru implementarea acestei conventii, în vederea adoptarii protocoalelor şi anexelor; d) coopereaza cu organisme internationale competente pentru implementarea eficienta a acestei conventii şi a protocoalelor la care sunt părţi.3. Prevederile acestei conventii nu vor afecta în nici un fel dreptul părţilor de a adopta, în concordanta cu dreptul international, măsuri interne suplimentare celor din paragrafele 1 şi 2 de mai sus şi nici nu vor afecta masurile suplimentare interne deja luate de către o parte, cu condiţia ca aceste măsuri sa nu fie incompatibile cu oblibaţiile ce îi revin în cadrul acestei conventii.4. Aplicarea acestui articol se va baza pe consideratii tehnico-stiintifice relevante. + Articolul 3Observatii sistematice şi de cercetare1. Părţile considera oportun sa initieze şi sa coopereze, direct sau prin intermediul organismelor internationale, la efectuarea evaluarilor stiintifice şi a cercetarilor privind: a) procesele fizice şi chimice ce influenţează stratul de ozon; b) sănătatea umana şi alte efecte biologice ce deriva din modificările stratului de ozon, în special cele rezultate din schimbările radiatiilor ultraviolete având efecte biologice (UV-B); c) efectele climatice ce deriva din orice modificari ale stratului de ozon; d) efectele ce deriva din orice modificari ale stratului de ozon şi orice modificare ulterioară în radiatiile UV-B asupra materialelor sintetice şi naturale utile omenirii; e) substantele, practicile, procesele şi activităţile ce pot influenţa stratul de ozon şi efectele lor cumulate; f) substantele şi tehnologiile alternative; g) problemele socio-economice conexe; şi elaborate în continuare în anexele nr. 1 şi 2.2. Părţile urmeaza sa promoveze sau sa stabileasca, după cum este oportun, direct sau prin intermediul unor organisme internationale competente şi tinind cont de legislatia naţionala şi activităţile relevante în desfăşurare atit la niveluri naţionale cit şi internationale, programe comune sau complementare pentru observatii sistematice privind starea stratului de ozon şi alti parametri relevanti, elaborate conform anexei nr. 1.3. Părţile urmeaza sa coopereze, direct sau prin organisme internationale competente, în asigurarea achizitiei, validarii şi transmiterii datelor provenite din observare şi cercetare prin intermediul centrelor de date mondiale corespunzătoare, regulat şi la timp. + Articolul 4Cooperare în domeniile juridic, ştiinţific şi tehnic1. Părţile vor inlesni şi incuraja schimbul de informaţii stiintifice, tehnice, socio-economice, comerciale şi juridice referitoare la aceasta convenţie, după cum urmeaza să fie elaborate în anexa nr. 2. Astfel de informaţii vor fi asigurate organismelor asupra cărora au cazut de acord părţile. Orice parte care primeste o informatie considerata a fi confidentiala şi furnizata de către altă parte va asigura ca o astfel de informatie sa nu fie data în vileag şi va fi protejata înainte ca ea să fie pusa la dispoziţia părţilor.2. Părţile vor coopera conform legilor, regulamentelor şi practicilor lor naţionale şi vor lua în considerare, în special, necesitatile tarilor în curs de dezvoltare în promovarea directa sau prin intermediul organismelor internationale competente a dezvoltării şi transferului de tehnologie şi cunoştinţe.Aceasta cooperare se va realiza în special prin: a) inlesnirea achizitionarii tehnologiilor alternative de către alte părţi; b) asigurarea informaţiilor asupra tehnologiilor şi echipamentelor alternative şi furnizarea unor manuale speciale sau linii directoare pentru acestea; c) furnizarea unor echipamente şi facilitarea cercetării şi observatiilor sistematice; d) scolarizarea personalului ştiinţific şi tehnic. + Articolul 5Transmiterea informatieiPărţile vor transmite prin secretariatul conferintei părţilor, stabilita la art. 6, masurile adoptate de acestea în implementarea acestei conventii şi a protocoalelor la care sunt parte, intr-o astfel de forma şi la intervale pe care le pot stabili reuniunile părţilor pentru instrumentele relevante. + Articolul 6Conferinta părţilor1. Se instituie o conferinta a părţilor. Prima reuniune a acestei conferinte a părţilor va fi convocata prin secretariatul desemnat pe o baza interimara conform art. 7, dar nu mai tirziu de un an de la intrarea în vigoare a prezentei conventii. După aceea se vor tine reuniuni ordinare ale conferintei părţilor la intervale regulate stabilite de către conferinta la prima ei reuniune.2. Se vor tine reuniuni extraordinare ale conferintei părţilor de fiecare data când se considera necesare sau la cererea scrisa a oricarei părţi, cu condiţia ca cererea să fie comunicata până la 6 luni la secretariat şi sustinuta de cel puţin o treime dintre părţi.3. Conferinta părţilor va cadea de acord şi va adopta atit regulile de procedura şi regulile financiare ale acestora sau ale oricăror organisme auxiliare ce vor fi stabilite, cit şi prevederile financiare ce guverneaza functionarea secretariatului.4. Conferinta părţilor va revizui permanent implementarea acestei conventii şi, în plus: a) va stabili forma şi intervalele de transmitere a informatiei ce urmeaza a fi supuse conform art. 5 şi va lua în considerare atit informaţiile, cit şi rapoartele inaintate de către orice organisme auxiliare; b) va trece în revista informaţiile stiintifice privind stratul de ozon, modificările sale posibile şi efectele posibile ale unor astfel de modificari; c) va promova, conform art. 2, armonizarea politicilor, strategiilor şi masurilor adecvate pentru reducerea emisiilor de substante care influenţează sau pot influenţa stratul de ozon şi poate face recomandari asupra oricăror măsuri relevante convenţiei; d) va adopta, conform art. 3 şi 4, programe de cercetare, de observatii sistematice, de cooperare stiintifica şi tehnologica, schimbul de informaţii şi transferul de tehnologie şi cunoştinţe; e) va lua în considerare şi va adopta, după cum este necesar în conformitate cu art. 9 şi 10, amendamente la aceasta convenţie şi anexele sale; f) va lua în considerare amendamentele la oricare protocol, cit şi orice anexe ale acestora şi, dacă s-a decis astfel, va recomanda adoptarea lor de către părţile participante la protocolul în discutie; g) va lua în considerare şi va adopta, după cum este necesar, conform art. 10, anexe suplimentare la aceasta convenţie; h) va lua în considerare şi va adopta, după cum este necesar, protocoalele, conform art. 8; i) va stabili astfel de organisme auxiliare, după cum este cazul, pentru implementarea acestei conventii; j) va apela, atunci când este necesar, la serviciile organismelor internationale competente şi ale comitetelor stiintifice, în special ale Organizaţiei Meteorologice Mondiale şi Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, ca şi ale Comitetului coordonator privind stratul de ozon, pentru cercetari stiintifice, observatii sistematice şi alte activităţi pertinente pentru obiectivele acestei conventii şi va utiliza corespunzător aceste informaţii de la aceste organisme şi comitete; k) va lua în considerare şi va intreprinde orice actiune în plus, care ar putea fi necesară pentru realizarea scopurilor acestei conventii.5. Natiunile Unite, agentiile sale specializate şi Agentia Internationala pentru Energie Atomica, cit şi orice stat sau parte a acestei conventii pot fi reprezentate la intrunirile conferintei părţilor de către observatori. Orice organism sau agentie, fie naţionala fie internationala, guvernamentala sau nonguvernamentala, calificata în domenii legate de protectia stratului de ozon, care a informat secretariatul de dorinţa sa de a fi reprezentata la o intrunire a conferintei părţilor ca observator, poate fi admisa, în cazul în care nu exista obiectii din partea a cel puţin o treime a părţilor. Admiterea şi participarea observatorilor vor fi supuse regulilor de procedura ale conferintei părţilor. + Articolul 7Secretariatul1. Functiile secretariatului vor fi: a) organizarea şi asigurarea serviciilor de protocol pentru reuniunile stipulate în art. 6, 8, 9 şi 10; b) pregătirea şi transmiterea rapoartelor bazate pe informaţiile primite conform art. 4 şi 5, cit şi pe informaţiile provenind din reuniunile organismelor auxiliare stabilite la art. 6; c) indeplinirea functiilor atribuite lui prin orice protocol; d) pregătirea rapoartelor privind activităţile sale realizate în implementarea functiilor sale stabilite prin aceasta convenţie şi prezentarea lor conferintei părţilor; e) asigurarea coordonarii necesare cu alte organisme internationale relevante şi, în special, intrarea în astfel de înţelegeri administrative şi contractuale, după cum este cazul, pentru indeplinirea eficienta a acestora; f) indeplinirea oricăror alte functii ce pot fi stabilite de conferinta părţilor.2. Functiile secretariatului vor fi indeplinite, temporar, de către Programul Natiunilor Unite pentru Mediul Înconjurător până la incheierea primei reuniuni ordinare a conferintei părţilor, ţinuta conform art. 6. La aceasta prima reuniune ordinara, conferinta părţilor va desemna secretariatul dintre acele organizaţii internationale competente care au aratat dorinţa de a îndeplini functiile de secretariat sub auspiciile acestei conventii. + Articolul 8Adoptarea protocolului1. Conferinta părţilor poate, la o reuniune, sa adopte protocoale conform art. 2.2. Textul oricărui protocol propus va fi comunicat părţilor de către secretariat, cu cel puţin 6 luni inaintea unei astfel de reuniuni. + Articolul 9Amendamente la convenţie sau protocoale1. Oricare parte poate propune amendamente la aceasta convenţie sau la orice protocol. Astfel de amendamente vor tine seama, printre altele, de considerente stiintifice şi tehnice.2. Amendamentele la aceasta convenţie vor fi adoptate la o reuniune a conferintei părţilor. Amendamentele oricărui protocol vor fi adoptate la o reuniune a părţilor la protocolul respectiv. Textul oricărui amendament propus la aceasta convenţie sau la orice protocol, cu excepţia cazului în care s-a specificat altfel într-un astfel de protocol, va fi comunicat părţilor de către secretariat cu cel puţin 6 luni inaintea reuniunii la care a fost propus spre adoptare. Secretariatul, de asemenea, va comunică amendamentele propuse semnatarilor acestei conventii spre informare.3. Toate părţile vor face toate eforturile pentru a ajunge la o înţelegere privind orice modificare la aceasta convenţie prin consens. Dacă toate eforturile pentru consens au fost epuizate şi nu s-a ajuns la nici o înţelegere, amendamentul va fi adoptat cu o majoritate de cel puţin trei pătrimi din voturi a părţilor prezentate la intrunire şi care voteaza şi va fi supus de către depozitar tuturor părţilor pentru ratificare sau acceptare.4. Procedura mentionata în paragraful 3 de mai sus trebuie aplicata la amendamentele oricărui protocol, cu excepţia cazului când majoritatea de două treimi a părţilor la acel protocol, prezente şi având drept de vot la reuniune, este suficienta pentru adoptarea lor.5. Ratificarea, aprobarea şi acceptarea amendamentelor vor fi notificate la depozitar în scris. Amendamentele adoptate, conform paragrafelor 3 şi 4 de mai sus, intră în vigoare între părţile care l-au acceptat în a nouazecea zi după primirea de către depozitar a înştiinţării ratificarii, aprobării sau acceptarii lor de către cel puţin trei pătrimi dintre părţile la convenţie sau de către cel puţin două treimi dintre părţile la protocolul respectiv, cu excepţia cazului când s-a specificat altfel într-un astfel de protocol. După aceea, amendamentele vor intra în vigoare pentru oricare altă parte în a nouazecea zi după ce acea parte depune instrumentul sau de ratificare, de aprobare sau de acceptare a amendamentelor.6. În sensul acestui articol, părţile prezente şi care voteaza înseamnă părţile care sunt prezente şi care dau un vot afirmativ sau negativ. + Articolul 10Adoptarea şi amendarea anexelor1. Anexele acestei conventii sau ale oricărui protocol vor reprezenta parte integrantă a acestei conventii sau a oricărui protocol, după cum este cazul, şi, dacă nu s-a specificat altfel, o referinţa la aceasta convenţie sau la protocoalele sale constituie în acelasi timp o referinţa la orice anexa. Astfel de anexe se vor limita la chestiuni stiintifice, tehnice şi administrative.2. În caz că nu s-a specificat altfel în orice protocol privind anexele sale, urmatorul procedeu se va aplica la propunerea, adoptarea şi intrarea în vigoare a anexelor la aceasta convenţie sau a anexelor la un protocol: a) anexele la aceasta convenţie vor fi propuse şi adoptate conform procedurilor stabilite în art. 9 paragrafele 2 şi 3, în timp ce orice anexe la orice protocol vor fi propuse şi adoptate conform art. 9 paragrafele 2 şi 4; b) oricare parte ce nu poate aproba o anexa suplimentara la aceasta convenţie sau o anexa la orice protocol la care este parte va notifica depozitarului în scris, în 6 luni de la data comunicarii adoptarii de către depozitar. Depozitarul va notifica neintirziat tuturor părţilor despre orice fel de notificare primita. O parte poate oricând inlocui o declaratie anterioara de obiectie cu una de acceptare, după care anexele vor intra în vigoare pentru acea parte; c) la expirarea celor 6 luni de la data trimiterii comunicarii de către depozitar, anexa îşi va produce efectele pentru toate părţile la convenţie sau la orice protocol, care nu au supus o notificare conform prevederilor subparagrafului b) de mai sus.3. Propunerea, adoptarea şi intrarea în vigoare a amendamentelor la anexele acestei conventii sau a oricărui protocol vor fi supuse aceluiasi procedeu ca şi pentru propunerea sau adoptarea şi intrarea în vigoare a anexelor convenţiei sau a anexelor protocolului. Anexele şi amendamentele acestora vor tine seama, printre altele, de considerente stiintifice şi tehnice relevante.4. Dacă o anexa suplimentara sau un amendament la o anexa implica un amendament la aceasta convenţie sau la orice protocol, anexa suplimentara sau anexa amendata nu va intra în vigoare până în momentul în care amendamentul la aceasta convenţie sau la protocolul respectiv nu intră în vigoare. + Articolul 11Rezolvarea diferendelor1. În cazul unui diferend între părţi privind interpretarea sau aplicarea acestei conventii, părţile interesate vor cauta solutii prin negociere.2. Dacă părţile interesate nu pot ajunge la nici o înţelegere prin negociere, ele pot cauta, în comun, medierea unei a treia părţi.3. Când ratifica, accepta, aproba sau subscrie la aceasta convenţie sau oricând după aceasta, o organizaţie de integrare economica regionala sau un stat poate declara în scris la depozitar ca, pentru un diferend ce nu este rezolvat conform paragrafului 1 sau 2 de mai sus, accepta una sau ambele mijloace de rezolvare a diferendului drept obligatorii: a) arbitrajul, conform procedurii ce urmeaza a fi adoptate de către conferinta părţilor la prima reuniune ordinara; b) supunerea diferendului la Curtea Internationala de Justiţie.4. Dacă, în conformitate cu paragraful 3 de mai sus, părţile nu au acceptat aceeasi procedura sau una din proceduri, diferendul va fi supus concilierii conform paragrafului 5 de mai jos, în cazul în care părţile nu se înţeleg altfel.5. Se va crea, la cererea uneia dintre părţile în disputa, o comisie de conciliere. Comisia va include un numar egal de membri numiti de fiecare parte interesata şi un presedinte ales în comun de către membrii numiti de fiecare parte. Comisia va face o recomandare pe care părţile o vor considera de buna-credinta.6. Prevederile acestui articol vor fi aplicate în legătură cu orice protocol, cu excepţia celor specificate altfel în protocolul respectiv. + Articolul 12SemnareaAceasta convenţie poate fi semnata de către state şi de către organizaţiile de integrare economica regionala la Ministerul Federal pentru Afaceri Externe al Austriei din Viena, în perioada 22 martie - 21 septembrie 1985, şi la sediul Natiunilor Unite din New York, incepind din 22 septembrie 1985 până la 21 septembrie 1986. + Articolul 13Ratificare, acceptare sau aprobare1. Aceasta convenţie şi orice protocol vor fi supuse ratificarii, acceptarii sau aprobării de către state şi de către organizaţiile de integrare economica regionala. Instrumentele ratificarii, acceptarii şi aprobării vor fi depuse la depozitar.2. Orice organizaţie prezentată în paragraful 1 de mai sus care devine o parte la aceasta convenţie sau la orice protocol, fără ca vreunul dintre statele membre să fie parte, va avea obligaţii ce rezultă din convenţie sau protocol, după caz. În cazul unor astfel de organizaţii, în cadrul cărora unul sau mai multe state membre este parte la convenţie sau la protocol, organizaţia şi statele membre vor decide asupra responsabilitatilor lor pentru indeplinirea obligaţiilor lor în convenţie sau protocol, după cum este cazul. În astfel de cazuri, organizaţia şi statele membre nu au dreptul să-şi exercite drepturile în acelasi timp în cadrul convenţiei sau al protocolului respectiv.3. În instrumentele lor de ratificare, de acceptare sau de aprobare, organizaţiile de la paragraful 1 de mai sus îşi vor declara competentele privind chestiunile guvernate de convenţie sau de protocolul corespunzător. Aceste organizaţii, de asemenea, vor informa depozitarul despre orice modificare substantiala privind competenţa lor. + Articolul 14Aderare1. Aceasta convenţie şi orice protocol vor fi deschise pentru aderare statelor şi organizaţiilor de integrare economica regionala de la data la care convenţia sau protocolul respectiv este incheiat spre semnare. Instrumentele de aderare vor fi depuse la depozitar.2. În instrumentele lor de aderare, organizaţiile de la paragraful 1 de mai sus îşi vor declara competentele privind chestiunile guvernate de convenţie sau de protocolul respectiv. Aceste organizaţii, de asemenea, vor informa depozitarul despre orice modificare substantiala privind competenţa lor.3. Prevederile art. 13 paragraful 2 se vor aplica la organizaţiile de integrare economica regionala care vor subscrie la aceasta convenţie sau protocol. + Articolul 15Dreptul la vot1. Fiecare parte la aceasta convenţie sau la orice protocol va avea un vot.2. Cu excepţia celor prevăzute în paragraful 1 de mai sus, organizaţiile de integrare economica regionala, în probleme care sunt de competenţa lor, îşi vor exercita dreptul de vot cu un numar de voturi egal cu cel al statelor membre care sunt părţi ale convenţiei sau ale unui protocol. Astfel de organizaţii nu-şi vor exercita dreptul la vot dacă statele membre îl exercita pe al lor şi invers. + Articolul 16Relaţia dintre convenţie şi protocoalele sale1. Un stat sau o organizaţie de integrare economica regionala nu poate deveni o parte a unui protocol, în afară de cazul în care deja este sau devine în acelasi timp parte a convenţiei.2. Hotărârile în legătură cu orice protocol trebuie să fie luate numai de către părţile la protocolul respectiv. + Articolul 17Intrarea în vigoare1. Aceasta convenţie va intra în vigoare în a 90-a zi după data depunerii celui de-al 20-lea instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare.2. Orice protocol, cu excepţia cazului în care se stabileste altfel într-un asemenea protocol, va intra în vigoare în a 90-a zi după data depunerii celui de-al 11-lea instrument de ratificare, de acceptare sau de aprobare a unui asemenea protocol sau de aderare la acesta.3. Pentru fiecare parte care ratifica, accepta sau aproba aceasta convenţie sau adera la ea după depunerea celui de-al 20-lea instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, convenţia va intra în vigoare în a 90-a zi după data depunerii de către partea respectiva a instrumentului sau de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare.4. Orice protocol, cu excepţia cazului în care se prevede altfel într-un asemenea protocol, va intra în vigoare pentru o parte care ratifica, accepta sau aproba acel protocol sau adera la el după intrarea în vigoare, în conformitate cu paragraful 2, în a 90-a zi după data la care acea parte îşi depune instrumentele de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare sau la data la care convenţia intră în vigoare pentru acea parte, oricare va fi aceasta din urma.5. Conform paragrafelor 1 şi 2 de mai sus, orice instrument depus de o organizaţie de integrare economica regionala nu va fi considerat ca aditional la cele depuse de către statele membre ale unei asemenea organizaţii. + Articolul 18RezerveNu poate fi facuta nici o rezervă la aceasta convenţie. + Articolul 19Retragere1. Oricând, după 4 ani de la data la care aceasta convenţie a intrat în vigoare pentru o parte, aceasta parte poate să se retraga din convenţie prin notificare scrisa către depozitar.2. Cu excepţia cazului în care se prevede altfel într-un protocol, oricând, după 4 ani de la data la care un asemenea protocol a intrat în vigoare pentru o parte, acea parte poate să se retraga din convenţie prin notificare scrisa către depozitar.3. Orice asemenea retragere va fi luata în considerare la un an de la data primirii acesteia de către depozitar sau la o dată ulterioară specificata în notificarea retragerii.4. Oricare parte care se retrage din aceasta convenţie va fi considerata ca retrasa şi din orice protocol la care este parte. + Articolul 20Depozitarul1. Secretarul general al Natiunilor Unite îşi va asuma functiile de depozitar al acestei conventii şi al oricăror protocoale.2. Depozitarul va informa părţile, în mod deosebit, despre: a) semnarea acestei conventii şi a oricărui protocol şi depunerea instrumentelor de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, în concordanta cu art. 13 şi 14; b) data la care convenţia şi orice protocol vor intra în vigoare în conformitate cu art. 17; c) notificarile retragerii efectuate în conformitate cu art. 19; d) amendamentele adoptate cu privire la convenţie şi la orice protocol, acceptarea lor de către părţi şi data de intrare în vigoare a lor, în concordanta cu art. 9; e) toate comunicarile referitoare la adoptarea şi aprobarea anexelor şi la amendamentul anexelor, în conformitate cu art. 10; f) notificarile efectuate de organizaţii de integrare economica regionala ale masurii competentei lor referitoare la chestiunile guvernate de aceasta convenţie şi orice protocoale şi ale oricăror modificari la acestea; g) declaratiile facute în concordanta cu art. 11 paragraful 3. + Articolul 21Texte autenticeOriginalul acestei conventii, ale cărui texte în limbile araba, chineza, engleza, franceza, rusa şi spaniola sunt autentice în egala măsura, va fi depus la secretarul general al Natiunilor Unite.Pentru conformitate, subsemnatii, pe deplin autorizati în acest scop, au semnat aceasta convenţie.Întocmită la Viena la 22 martie 1985. + Anexa 1 OBSERVATII SISTEMATICE ŞI DE CERCETARE1. Părţile la convenţie recunosc ca problemele stiintifice majore sunt: a) modificarea stratului de ozon care duce la schimbarea cantităţii de radiatii solare ultraviolete cu efecte biologice (UV-B) care ating suprafaţa terestra şi consecintele potentiale pentru sănătatea umana, pentru organisme, ecosisteme şi materiale folositoare omenirii; b) modificarea distributiei verticale a ozonului, care poate schimba structura temperaturii atmosferice şi consecintele potentiale pentru vreme şi clima.2. Părţile la convenţie, în conformitate cu art. 3, vor coopera la realizarea cercetării şi a observatiilor sistematice şi la formularea recomandarilor pentru viitoarea activitate de cercetare şi observatii în domenii ca: a) Cercetare în domeniul chimiei şi fizicii atmosferei:(i) modele teoretice globale; dezvoltarea în continuare a modelelor care examineaza interactiunea dintre procesele radiante, dinamice şi chimice; studii ale efectelor simultane ale diferitelor specii aparute artificial şi natural asupra ozonului atmosferic; interpretarea seturilor de date de măsurare prin satelit sau nu; evaluarea tendintelor parametrilor geofizici şi atmosferici şi perfectionarea metodelor pentru atribuirea schimbarilor acestor parametri unor cauze specifice;(îi) studii de laborator despre: coeficienti cinetici, secţiuni optime de absorbtie şi mecanisme ale proceselor fotochimice şi chimice stratosferice şi troposferice; date spectroscopice necesare masuratorilor efectuate în toate domeniile spectrale relevante;(iii) masuratori în teren: concentraţia şi fluxurile surselor cheie de gaze atit cele de origine antropica cit şi cele naturale; studii de dinamica atmosferica; masuratori simultane ale speciilor legate fotochimic până la stratul limita planetar, folosind instrumente locale şi de teledetectie; intercompararea diferitilor senzori, inclusiv masurari corelative coordonate pentru instrumente satelitare; cimpuri tridimensionale ale microconstituienţilor atmosferici specifici, flux spectral solar şi parametri meteorologici;(iv) dezvoltarea aparaturii, inclusiv senzori pentru satelit şi fără satelit pentru microconstituienţi atmosferici, flux solar şi parametri meteorologici. b) Cercetarea efectelor de fotodegradare, biologice şi asupra sănătăţii:(i) relaţia dintre expunerea umana la radiatii solare ultraviolete şi vizibile şi: a) dezvoltarea atit a cancerului de piele cu şi fără melanom; şi b) efectele asupra sistemului imunitar;(îi) efectele radiatiilor UV-B, inclusiv în functie de lungimea de unda, asupra: a) culturilor, pădurilor şi altor ecosisteme terestre; şi b) asupra lantului trofic acvatic şi pescuitului, ca şi asupra posibilei inhibitii a capacităţii de producere a oxigenului de către fitoplanctonul marin;(iii) mecanismele prin care radiatiile UV-B acţionează asupra materialelor biologice, a speciilor şi ecosistemelor, inclusiv: relaţia dintre doza, marimea dozei şi replica; fotorevenire, adaptare şi protecţie;(iv) studii ale spectrelor cu actiune biologica şi replicile spectrale la utilizarea radiatiei policromatice în vederea determinarii posibilelor interactiuni ale diferitelor domenii de lungimi de unda;(v) influenţa radiatiilor UV-B asupra sensibilitatilor şi activităţilor speciilor biologice importante pentru echilibrul biosferic, proceselor primare, cum ar fi fotosinteza şi biosinteza;(vi) influenţa radiatiilor UV-B asupra fotodegradarii poluantilor, chimicalelor utilizate în agricultura şi a altor materiale. c) Cercetari privind efectele asupra climei:(i) studii de observare şi teoretice ale efectelor radiatiilor solare asupra ozonului şi a altor microspecii şi impactul asupra parametrilor climatici, cum ar fi temperaturile suprafetei oceanului şi pământului, modele de precipitatii, schimbul dintre troposfera şi stratosfera;(îi) investigarea efectelor unor astfel de impacturi asupra diferitelor aspecte ale activităţii umane. d) Observatii sistematice privind:(i) starea stratului de ozon (adica variabilitatea temporala şi spatiala a continutului total al coloanei şi distributia pe verticala) prin realizarea Sistemului de observare globală a ozonului bazat pe integrarea sistemelor terestre şi prin satelit, cu functionare completa;(îi) concentratiile stratosferice şi troposferice ale gazelor de sursa pentru HO x, NO x, CIO x şi derivatii carbonului;(iii) temperatura de la sol la mezosfera, folosind atit sisteme terestre cit şi prin satelit;(iv) fluxul solar - pe lungimi de unda - care ajunge în atmosfera Pământului şi radiatiile termice care o parasesc, folosindu-se masuratori prin satelit;(v) fluxul solar - pe lungimi de unda - care atinge suprafaţa Pământului în domeniul ultraviolet cu efecte biologice (UV-B);(vi) proprietăţile aerosolilor şi distributia de la sol la mezosfera, folosind sistemele terestre, aeriene şi prin satelit;(vii) variabile importante din punct de vedere climatic prin pastrarea programelor de masuratori meteorologice la sol, de înaltă calitate;(viii) specii trasoare, temperaturi, flux solar şi aerosoli, folosind metode îmbunătăţite pentru analizarea datelor globale.3. Părţile la convenţie vor colabora, tinind seama de nevoile specifice ale tarilor în curs de dezvoltare, în promovarea specializarii stiintifice şi tehnice corespunzătoare, necesare pentru participarea la cercetare şi observatii sistematice, subliniate în aceasta anexa. O atenţie deosebită trebuie acordată intercalibrarii metodelor şi instrumentatiei observationale, în scopul de a produce seturi de date stiintifice comparabile sau standardizate.4. Se considera ca urmatoarele substante de origine antropica şi naturala, neenumerate în ordinea prioritatilor, au capacitatea de a modifica proprietăţile fizice şi chimice ale stratului de ozon: a) Substante cu continut de carbon:(i) Monoxid de carbon (CO)Monoxidul de carbon provine din surse importante naturale şi antropice şi se presupune ca joaca un rol major în fotochimia troposferica şi un rol secundar în fotochimia stratosferica.(îi) Bioxidul de carbon (CO2)Bioxidul de carbon provine din surse importante naturale şi antropice şi afectează ozonul stratosferic prin influentarea structurii termice a atmosferei.(iii) Metanul (CH4)Metanul are atit surse naturale cit şi antropice şi afectează atit ozonul troposferic cit şi pe cel stratosferic.(iv) Specii de hidrocarburi fără metanSpeciile de hidrocarburi fără metan, care cuprind un numar mare de substante chimice, au atit surse naturale cit şi antropice şi joaca un rol direct în fotochimia stratosferica. b) Substante cu continut de azot:(i) Protoxidul de azot (N2O)Sursele principale ale N2O sunt naturale dar contribuţia antropica creşte simtitor. Protoxidul de azot este sursa primara a NOx stratosferic, care joaca un rol vital pentru controlul abundentei ozonului stratosferic.(îi) Oxizii de azot (NOx)Sursele la nivelul solului de NOx joaca un rol direct, major, numai în procesele fotochimice troposferice şi un rol indirect în fotochimia stratosferei, în timp ce injectarea oxizilor de azot la apropierea tropopauzei poate duce direct la o schimbare în ozonul troposferic şi stratosferic superior. c) Substante clorurate:(i) Alcani complet halogenati, ex: CCl4, CFCl3(CFC-11), CF2Cl2 (CFC-12), C2F3Cl3(CFC-113), C2F4Cl2(CFC-114).Alcanii complet halogenati sunt antropici şi acţionează ca o sursa de ClOx, care joaca un rol vital în fotochimia ozonului, mai ales în regiunile aflate la o altitudine de 30-50 km.(îi) Alcani halogenati parţial, ex: CH3Cl, CHF2Cl(CFC-22), CH3CCl3, CHFCl2(CFC-21).Sursele de CH3Cl sunt naturale, în timp ce ceilalti alcani parţial halogenati, menţionaţi mai sus, au origine antropica. Aceste gaze acţionează şi ca o sursa de ClOx stratosferic. d) Substante bromurate:Alcani complet halogenati, ex: CF3Br.Aceste gaze sunt antropice şi acţionează ca o sursa de BrOx, care se comporta intr-o maniera asemanatoare cu ClOx. e) Substante hidrogenate:(i) Hidrogen (H2)Hidrogenul, a cărui sursa este naturala şi antropica, joaca un rol minor în fotochimia stratosferica.(îi) Apa (H2O)Apa, a carei sursa este naturala, joaca un rol vital atit în chimia troposferica cit şi în stratosferica. Sursele locale de vapori de apa din stratosfera includ oxidarea metanului şi, intr-o mai mica măsura, a hidrogenului. + Anexa 2 SCHIMB DE INFORMATII1. Părţile la convenţie recunosc ca achizitionarea şi distribuirea informaţiilor constituie o modalitate importanţa de implementare a obiectivelor acestei conventii şi asigura ca orice măsuri care pot fi luate sunt adecvate şi echitabile. De aceea părţile vor schimba informaţii stiintifice, tehnice, economico-sociale, de afaceri, comerciale şi juridice.2. Părţile la aceasta convenţie, când stabilesc ce informaţii trebuie achiziţionate şi schimbate, trebuie să aibă în vedere utilitatea informatiei şi preţul de obtinere a acesteia. Părţile recunosc în continuare ca cooperarea coordonata prin aceasta anexa trebuie să fie în concordanta cu legile naţionale, regulamentele şi practica privind patentele, secretele comerciale şi protectia informatiei confidentiale şi de proprietate.3. Informaţii stiintificeAcestea includ informaţii despre: a) cercetarea planificata şi în derulare, atit la nivel guvernamental, cit şi particulara, în scopul facilitarii coordonarii programelor de cercetare, astfel incit să se utilizeze cit mai eficient resursele naţionale şi internationale disponibile; b) datele despre emisii necesare cercetării; c) rezultate stiintifice publicate în literatura cu specific de cercetare asupra înţelegerii fizicii şi chimiei atmosferei Pământului şi a posibilităţii de modificare, mai ales asupra stării stratului de ozon şi efectele asupra sănătăţii umane, mediului şi climei, care pot rezultă din schimbările tuturor schemelor de timp, fie în conţinutul total al coloanei, fie în distributia verticala a ozonului; d) evaluarea rezultatelor cercetării şi recomandarile pentru viitoarele cercetari.4. Informaţii tehniceAcest capitol cuprinde informaţii despre: a) disponibilitatea şi costul substituentilor chimici şi al tehnologiilor alternative pentru reducerea emisiilor de substante care modifica ozonul şi prezentarea cercetarilor planificate şi în derulare; b) limitarile şi orice riscuri legate de folosirea chimicalelor sau a altor substituenti şi tehnologii alternative.5. Informaţii socio-economice şi comerciale asupra substanţelor prezentate în anexa nr. 1Aceasta include informaţii cu privire la: a) productie şi capacitati de productie; b) utilizare şi moduri de utilizare; c) import/export; d) costurile, riscurile şi beneficiile legate de activitatea umana, care pot modifica indirect stratul de ozon, şi impacturile acţiunilor regulate efectuate sau propuse pentru a controla aceste activităţi.6. Informaţii juridiceAcestea cuprind informaţii privind: a) legislatii naţionale, măsuri administrative şi cercetari în cadrul juridic, relevante pentru protectia stratului de ozon; b) conventii internationale, inclusiv conventii bilaterale, relevante pentru protectia stratului de ozon; c) metode şi condiţii de acordare a licentelor şi disponibilitatea brevetelor relevante pentru protectia stratului de ozon.----
EMITENT |
------- Notă *) Traducere.PREAMBULPărţile la aceasta convenţie,constiente de impactul daunator al modificarii stratului de ozon asupra sănătăţii umane şi mediului înconjurător,reamintind prevederile pertinente ale Declaraţiei Conferintei Natiunilor Unite asupra mediului înconjurător şi, în special, principiul 21, care, în conformitate cu Carta Natiunilor Unite şi cu principiile dreptului international, prevede că "statele au dreptul suveran de a exploata propriile resurse în functie de politicile lor de mediu înconjurător şi responsabilitatea de a asigura ca activităţile sub controlul şi jurisdictia lor sa nu cauzeze daune mediului altor state sau zonelor de dincolo de limitele jurisdictiei naţionale",tinind cont de condiţiile şi cerinţele speciale ale tarilor în curs de dezvoltare,constiente de activitatea şi studiile desfăşurate atit în cadrul organizaţiilor internationale cit şi naţionale şi, în special, în Planul Mondial de Actiune pentru stratul de ozon al Programului Natiunilor Unite pentru Mediul Înconjurător,constiente, de asemenea, de masurile de precautie pentru protectia stratului de ozon, care au fost luate deja la nivel naţional şi international,constiente ca masurile vizind protectia stratului de ozon împotriva modificarilor datorate activităţilor umane necesita cooperare şi actiune internationala şi ca trebuie să se bazeze pe consideratii tehnico-stiintifice relevante,constiente, de asemenea, de necesitatea unei cercetari continue şi a unor observatii sistematice pentru dezvoltarea în continuare a cunoştinţelor stiintifice privind stratul de ozon şi posibilele efecte adverse ce rezultă în urma modificarii lui,hotarite sa protejeze sănătatea umana şi mediul înconjurător împotriva efectelor adverse rezultate în urma modificarilor stratului de ozon,au hotarit asupra urmatoarelor: + Articolul 1DefinitiiÎn scopul acestei conventii:1. stratul de ozon este stratul de ozon atmosferic de deasupra stratului limita planetar;2. efecte adverse sunt schimbările intervenite în mediul înconjurător fizic sau biotic, incluzind schimbările de clima, care au efecte nocive asupra sănătăţii umane sau asupra compozitiei, rezistentei şi productivitatii ecosistemelor naturale şi artificiale sau asupra materialelor folositoare omenirii;3. tehnologii şi echipamente alternative sunt tehnologii şi echipamente a caror utilizare face posibila reducerea sau eliminarea emisiilor de substante care au sau pot provoca efecte adverse asupra stratului de ozon;4. substante alternative sunt substante care reduc, elimina sau evita efectele adverse asupra stratului de ozon;5. părţi, dacă textul nu face alte precizări, sunt părţile la aceasta convenţie;6. organizaţie de integrare economica regionala este o organizaţie constituita de statele suverane dintr-o zona data care au competenţa în probleme privind aceasta convenţie sau protocoalele acesteia şi care au fost pe deplin autorizate, în conformitate cu procedurile interne, să semneze, sa ratifice, sa accepte, sa aprobe sau sa adere la instrumentele respective;7. protocoale sunt protocoalele acestei conventii. + Articolul 2Obligaţii generale1. Părţile vor lua masurile necesare, în conformitate cu prevederile acestei conventii şi ale acestor protocoale la care ele sunt parte, pentru a proteja sănătatea umana şi mediul înconjurător împotriva efectelor adverse care rezultă sau ar putea rezultă din activităţile umane care modifica sau ar putea modifica stratul de ozon.2. În acest scop părţile, în functie de mijloacele şi posibilitatile lor: a) coopereaza prin intermediul observatiilor sistematice, cercetării şi schimbului de informaţii pentru o mai buna înţelegere şi evaluare a efectelor activităţilor umane asupra stratului de ozon şi efectelor asupra sănătăţii umane şi a mediului provenite din modificarea stratului de ozon; b) adopta măsuri legislative şi administrative şi sa coopereze în cadrul politicilor adecvate pentru controlul, limitarea, reducerea sau prevenirea activităţilor umane sub jurisdictia sau controlul lor, dacă aceste activităţi au sau pot avea efecte adverse rezultind din modificarea sau posibilele modificari ale stratului de ozon; c) coopereaza în formularea masurilor, procedeelor şi standardelor pentru implementarea acestei conventii, în vederea adoptarii protocoalelor şi anexelor; d) coopereaza cu organisme internationale competente pentru implementarea eficienta a acestei conventii şi a protocoalelor la care sunt părţi.3. Prevederile acestei conventii nu vor afecta în nici un fel dreptul părţilor de a adopta, în concordanta cu dreptul international, măsuri interne suplimentare celor din paragrafele 1 şi 2 de mai sus şi nici nu vor afecta masurile suplimentare interne deja luate de către o parte, cu condiţia ca aceste măsuri sa nu fie incompatibile cu oblibaţiile ce îi revin în cadrul acestei conventii.4. Aplicarea acestui articol se va baza pe consideratii tehnico-stiintifice relevante. + Articolul 3Observatii sistematice şi de cercetare1. Părţile considera oportun sa initieze şi sa coopereze, direct sau prin intermediul organismelor internationale, la efectuarea evaluarilor stiintifice şi a cercetarilor privind: a) procesele fizice şi chimice ce influenţează stratul de ozon; b) sănătatea umana şi alte efecte biologice ce deriva din modificările stratului de ozon, în special cele rezultate din schimbările radiatiilor ultraviolete având efecte biologice (UV-B); c) efectele climatice ce deriva din orice modificari ale stratului de ozon; d) efectele ce deriva din orice modificari ale stratului de ozon şi orice modificare ulterioară în radiatiile UV-B asupra materialelor sintetice şi naturale utile omenirii; e) substantele, practicile, procesele şi activităţile ce pot influenţa stratul de ozon şi efectele lor cumulate; f) substantele şi tehnologiile alternative; g) problemele socio-economice conexe; şi elaborate în continuare în anexele nr. 1 şi 2.2. Părţile urmeaza sa promoveze sau sa stabileasca, după cum este oportun, direct sau prin intermediul unor organisme internationale competente şi tinind cont de legislatia naţionala şi activităţile relevante în desfăşurare atit la niveluri naţionale cit şi internationale, programe comune sau complementare pentru observatii sistematice privind starea stratului de ozon şi alti parametri relevanti, elaborate conform anexei nr. 1.3. Părţile urmeaza sa coopereze, direct sau prin organisme internationale competente, în asigurarea achizitiei, validarii şi transmiterii datelor provenite din observare şi cercetare prin intermediul centrelor de date mondiale corespunzătoare, regulat şi la timp. + Articolul 4Cooperare în domeniile juridic, ştiinţific şi tehnic1. Părţile vor inlesni şi incuraja schimbul de informaţii stiintifice, tehnice, socio-economice, comerciale şi juridice referitoare la aceasta convenţie, după cum urmeaza să fie elaborate în anexa nr. 2. Astfel de informaţii vor fi asigurate organismelor asupra cărora au cazut de acord părţile. Orice parte care primeste o informatie considerata a fi confidentiala şi furnizata de către altă parte va asigura ca o astfel de informatie sa nu fie data în vileag şi va fi protejata înainte ca ea să fie pusa la dispoziţia părţilor.2. Părţile vor coopera conform legilor, regulamentelor şi practicilor lor naţionale şi vor lua în considerare, în special, necesitatile tarilor în curs de dezvoltare în promovarea directa sau prin intermediul organismelor internationale competente a dezvoltării şi transferului de tehnologie şi cunoştinţe.Aceasta cooperare se va realiza în special prin: a) inlesnirea achizitionarii tehnologiilor alternative de către alte părţi; b) asigurarea informaţiilor asupra tehnologiilor şi echipamentelor alternative şi furnizarea unor manuale speciale sau linii directoare pentru acestea; c) furnizarea unor echipamente şi facilitarea cercetării şi observatiilor sistematice; d) scolarizarea personalului ştiinţific şi tehnic. + Articolul 5Transmiterea informatieiPărţile vor transmite prin secretariatul conferintei părţilor, stabilita la art. 6, masurile adoptate de acestea în implementarea acestei conventii şi a protocoalelor la care sunt parte, intr-o astfel de forma şi la intervale pe care le pot stabili reuniunile părţilor pentru instrumentele relevante. + Articolul 6Conferinta părţilor1. Se instituie o conferinta a părţilor. Prima reuniune a acestei conferinte a părţilor va fi convocata prin secretariatul desemnat pe o baza interimara conform art. 7, dar nu mai tirziu de un an de la intrarea în vigoare a prezentei conventii. După aceea se vor tine reuniuni ordinare ale conferintei părţilor la intervale regulate stabilite de către conferinta la prima ei reuniune.2. Se vor tine reuniuni extraordinare ale conferintei părţilor de fiecare data când se considera necesare sau la cererea scrisa a oricarei părţi, cu condiţia ca cererea să fie comunicata până la 6 luni la secretariat şi sustinuta de cel puţin o treime dintre părţi.3. Conferinta părţilor va cadea de acord şi va adopta atit regulile de procedura şi regulile financiare ale acestora sau ale oricăror organisme auxiliare ce vor fi stabilite, cit şi prevederile financiare ce guverneaza functionarea secretariatului.4. Conferinta părţilor va revizui permanent implementarea acestei conventii şi, în plus: a) va stabili forma şi intervalele de transmitere a informatiei ce urmeaza a fi supuse conform art. 5 şi va lua în considerare atit informaţiile, cit şi rapoartele inaintate de către orice organisme auxiliare; b) va trece în revista informaţiile stiintifice privind stratul de ozon, modificările sale posibile şi efectele posibile ale unor astfel de modificari; c) va promova, conform art. 2, armonizarea politicilor, strategiilor şi masurilor adecvate pentru reducerea emisiilor de substante care influenţează sau pot influenţa stratul de ozon şi poate face recomandari asupra oricăror măsuri relevante convenţiei; d) va adopta, conform art. 3 şi 4, programe de cercetare, de observatii sistematice, de cooperare stiintifica şi tehnologica, schimbul de informaţii şi transferul de tehnologie şi cunoştinţe; e) va lua în considerare şi va adopta, după cum este necesar în conformitate cu art. 9 şi 10, amendamente la aceasta convenţie şi anexele sale; f) va lua în considerare amendamentele la oricare protocol, cit şi orice anexe ale acestora şi, dacă s-a decis astfel, va recomanda adoptarea lor de către părţile participante la protocolul în discutie; g) va lua în considerare şi va adopta, după cum este necesar, conform art. 10, anexe suplimentare la aceasta convenţie; h) va lua în considerare şi va adopta, după cum este necesar, protocoalele, conform art. 8; i) va stabili astfel de organisme auxiliare, după cum este cazul, pentru implementarea acestei conventii; j) va apela, atunci când este necesar, la serviciile organismelor internationale competente şi ale comitetelor stiintifice, în special ale Organizaţiei Meteorologice Mondiale şi Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, ca şi ale Comitetului coordonator privind stratul de ozon, pentru cercetari stiintifice, observatii sistematice şi alte activităţi pertinente pentru obiectivele acestei conventii şi va utiliza corespunzător aceste informaţii de la aceste organisme şi comitete; k) va lua în considerare şi va intreprinde orice actiune în plus, care ar putea fi necesară pentru realizarea scopurilor acestei conventii.5. Natiunile Unite, agentiile sale specializate şi Agentia Internationala pentru Energie Atomica, cit şi orice stat sau parte a acestei conventii pot fi reprezentate la intrunirile conferintei părţilor de către observatori. Orice organism sau agentie, fie naţionala fie internationala, guvernamentala sau nonguvernamentala, calificata în domenii legate de protectia stratului de ozon, care a informat secretariatul de dorinţa sa de a fi reprezentata la o intrunire a conferintei părţilor ca observator, poate fi admisa, în cazul în care nu exista obiectii din partea a cel puţin o treime a părţilor. Admiterea şi participarea observatorilor vor fi supuse regulilor de procedura ale conferintei părţilor. + Articolul 7Secretariatul1. Functiile secretariatului vor fi: a) organizarea şi asigurarea serviciilor de protocol pentru reuniunile stipulate în art. 6, 8, 9 şi 10; b) pregătirea şi transmiterea rapoartelor bazate pe informaţiile primite conform art. 4 şi 5, cit şi pe informaţiile provenind din reuniunile organismelor auxiliare stabilite la art. 6; c) indeplinirea functiilor atribuite lui prin orice protocol; d) pregătirea rapoartelor privind activităţile sale realizate în implementarea functiilor sale stabilite prin aceasta convenţie şi prezentarea lor conferintei părţilor; e) asigurarea coordonarii necesare cu alte organisme internationale relevante şi, în special, intrarea în astfel de înţelegeri administrative şi contractuale, după cum este cazul, pentru indeplinirea eficienta a acestora; f) indeplinirea oricăror alte functii ce pot fi stabilite de conferinta părţilor.2. Functiile secretariatului vor fi indeplinite, temporar, de către Programul Natiunilor Unite pentru Mediul Înconjurător până la incheierea primei reuniuni ordinare a conferintei părţilor, ţinuta conform art. 6. La aceasta prima reuniune ordinara, conferinta părţilor va desemna secretariatul dintre acele organizaţii internationale competente care au aratat dorinţa de a îndeplini functiile de secretariat sub auspiciile acestei conventii. + Articolul 8Adoptarea protocolului1. Conferinta părţilor poate, la o reuniune, sa adopte protocoale conform art. 2.2. Textul oricărui protocol propus va fi comunicat părţilor de către secretariat, cu cel puţin 6 luni inaintea unei astfel de reuniuni. + Articolul 9Amendamente la convenţie sau protocoale1. Oricare parte poate propune amendamente la aceasta convenţie sau la orice protocol. Astfel de amendamente vor tine seama, printre altele, de considerente stiintifice şi tehnice.2. Amendamentele la aceasta convenţie vor fi adoptate la o reuniune a conferintei părţilor. Amendamentele oricărui protocol vor fi adoptate la o reuniune a părţilor la protocolul respectiv. Textul oricărui amendament propus la aceasta convenţie sau la orice protocol, cu excepţia cazului în care s-a specificat altfel într-un astfel de protocol, va fi comunicat părţilor de către secretariat cu cel puţin 6 luni inaintea reuniunii la care a fost propus spre adoptare. Secretariatul, de asemenea, va comunică amendamentele propuse semnatarilor acestei conventii spre informare.3. Toate părţile vor face toate eforturile pentru a ajunge la o înţelegere privind orice modificare la aceasta convenţie prin consens. Dacă toate eforturile pentru consens au fost epuizate şi nu s-a ajuns la nici o înţelegere, amendamentul va fi adoptat cu o majoritate de cel puţin trei pătrimi din voturi a părţilor prezentate la intrunire şi care voteaza şi va fi supus de către depozitar tuturor părţilor pentru ratificare sau acceptare.4. Procedura mentionata în paragraful 3 de mai sus trebuie aplicata la amendamentele oricărui protocol, cu excepţia cazului când majoritatea de două treimi a părţilor la acel protocol, prezente şi având drept de vot la reuniune, este suficienta pentru adoptarea lor.5. Ratificarea, aprobarea şi acceptarea amendamentelor vor fi notificate la depozitar în scris. Amendamentele adoptate, conform paragrafelor 3 şi 4 de mai sus, intră în vigoare între părţile care l-au acceptat în a nouazecea zi după primirea de către depozitar a înştiinţării ratificarii, aprobării sau acceptarii lor de către cel puţin trei pătrimi dintre părţile la convenţie sau de către cel puţin două treimi dintre părţile la protocolul respectiv, cu excepţia cazului când s-a specificat altfel într-un astfel de protocol. După aceea, amendamentele vor intra în vigoare pentru oricare altă parte în a nouazecea zi după ce acea parte depune instrumentul sau de ratificare, de aprobare sau de acceptare a amendamentelor.6. În sensul acestui articol, părţile prezente şi care voteaza înseamnă părţile care sunt prezente şi care dau un vot afirmativ sau negativ. + Articolul 10Adoptarea şi amendarea anexelor1. Anexele acestei conventii sau ale oricărui protocol vor reprezenta parte integrantă a acestei conventii sau a oricărui protocol, după cum este cazul, şi, dacă nu s-a specificat altfel, o referinţa la aceasta convenţie sau la protocoalele sale constituie în acelasi timp o referinţa la orice anexa. Astfel de anexe se vor limita la chestiuni stiintifice, tehnice şi administrative.2. În caz că nu s-a specificat altfel în orice protocol privind anexele sale, urmatorul procedeu se va aplica la propunerea, adoptarea şi intrarea în vigoare a anexelor la aceasta convenţie sau a anexelor la un protocol: a) anexele la aceasta convenţie vor fi propuse şi adoptate conform procedurilor stabilite în art. 9 paragrafele 2 şi 3, în timp ce orice anexe la orice protocol vor fi propuse şi adoptate conform art. 9 paragrafele 2 şi 4; b) oricare parte ce nu poate aproba o anexa suplimentara la aceasta convenţie sau o anexa la orice protocol la care este parte va notifica depozitarului în scris, în 6 luni de la data comunicarii adoptarii de către depozitar. Depozitarul va notifica neintirziat tuturor părţilor despre orice fel de notificare primita. O parte poate oricând inlocui o declaratie anterioara de obiectie cu una de acceptare, după care anexele vor intra în vigoare pentru acea parte; c) la expirarea celor 6 luni de la data trimiterii comunicarii de către depozitar, anexa îşi va produce efectele pentru toate părţile la convenţie sau la orice protocol, care nu au supus o notificare conform prevederilor subparagrafului b) de mai sus.3. Propunerea, adoptarea şi intrarea în vigoare a amendamentelor la anexele acestei conventii sau a oricărui protocol vor fi supuse aceluiasi procedeu ca şi pentru propunerea sau adoptarea şi intrarea în vigoare a anexelor convenţiei sau a anexelor protocolului. Anexele şi amendamentele acestora vor tine seama, printre altele, de considerente stiintifice şi tehnice relevante.4. Dacă o anexa suplimentara sau un amendament la o anexa implica un amendament la aceasta convenţie sau la orice protocol, anexa suplimentara sau anexa amendata nu va intra în vigoare până în momentul în care amendamentul la aceasta convenţie sau la protocolul respectiv nu intră în vigoare. + Articolul 11Rezolvarea diferendelor1. În cazul unui diferend între părţi privind interpretarea sau aplicarea acestei conventii, părţile interesate vor cauta solutii prin negociere.2. Dacă părţile interesate nu pot ajunge la nici o înţelegere prin negociere, ele pot cauta, în comun, medierea unei a treia părţi.3. Când ratifica, accepta, aproba sau subscrie la aceasta convenţie sau oricând după aceasta, o organizaţie de integrare economica regionala sau un stat poate declara în scris la depozitar ca, pentru un diferend ce nu este rezolvat conform paragrafului 1 sau 2 de mai sus, accepta una sau ambele mijloace de rezolvare a diferendului drept obligatorii: a) arbitrajul, conform procedurii ce urmeaza a fi adoptate de către conferinta părţilor la prima reuniune ordinara; b) supunerea diferendului la Curtea Internationala de Justiţie.4. Dacă, în conformitate cu paragraful 3 de mai sus, părţile nu au acceptat aceeasi procedura sau una din proceduri, diferendul va fi supus concilierii conform paragrafului 5 de mai jos, în cazul în care părţile nu se înţeleg altfel.5. Se va crea, la cererea uneia dintre părţile în disputa, o comisie de conciliere. Comisia va include un numar egal de membri numiti de fiecare parte interesata şi un presedinte ales în comun de către membrii numiti de fiecare parte. Comisia va face o recomandare pe care părţile o vor considera de buna-credinta.6. Prevederile acestui articol vor fi aplicate în legătură cu orice protocol, cu excepţia celor specificate altfel în protocolul respectiv. + Articolul 12SemnareaAceasta convenţie poate fi semnata de către state şi de către organizaţiile de integrare economica regionala la Ministerul Federal pentru Afaceri Externe al Austriei din Viena, în perioada 22 martie - 21 septembrie 1985, şi la sediul Natiunilor Unite din New York, incepind din 22 septembrie 1985 până la 21 septembrie 1986. + Articolul 13Ratificare, acceptare sau aprobare1. Aceasta convenţie şi orice protocol vor fi supuse ratificarii, acceptarii sau aprobării de către state şi de către organizaţiile de integrare economica regionala. Instrumentele ratificarii, acceptarii şi aprobării vor fi depuse la depozitar.2. Orice organizaţie prezentată în paragraful 1 de mai sus care devine o parte la aceasta convenţie sau la orice protocol, fără ca vreunul dintre statele membre să fie parte, va avea obligaţii ce rezultă din convenţie sau protocol, după caz. În cazul unor astfel de organizaţii, în cadrul cărora unul sau mai multe state membre este parte la convenţie sau la protocol, organizaţia şi statele membre vor decide asupra responsabilitatilor lor pentru indeplinirea obligaţiilor lor în convenţie sau protocol, după cum este cazul. În astfel de cazuri, organizaţia şi statele membre nu au dreptul să-şi exercite drepturile în acelasi timp în cadrul convenţiei sau al protocolului respectiv.3. În instrumentele lor de ratificare, de acceptare sau de aprobare, organizaţiile de la paragraful 1 de mai sus îşi vor declara competentele privind chestiunile guvernate de convenţie sau de protocolul corespunzător. Aceste organizaţii, de asemenea, vor informa depozitarul despre orice modificare substantiala privind competenţa lor. + Articolul 14Aderare1. Aceasta convenţie şi orice protocol vor fi deschise pentru aderare statelor şi organizaţiilor de integrare economica regionala de la data la care convenţia sau protocolul respectiv este incheiat spre semnare. Instrumentele de aderare vor fi depuse la depozitar.2. În instrumentele lor de aderare, organizaţiile de la paragraful 1 de mai sus îşi vor declara competentele privind chestiunile guvernate de convenţie sau de protocolul respectiv. Aceste organizaţii, de asemenea, vor informa depozitarul despre orice modificare substantiala privind competenţa lor.3. Prevederile art. 13 paragraful 2 se vor aplica la organizaţiile de integrare economica regionala care vor subscrie la aceasta convenţie sau protocol. + Articolul 15Dreptul la vot1. Fiecare parte la aceasta convenţie sau la orice protocol va avea un vot.2. Cu excepţia celor prevăzute în paragraful 1 de mai sus, organizaţiile de integrare economica regionala, în probleme care sunt de competenţa lor, îşi vor exercita dreptul de vot cu un numar de voturi egal cu cel al statelor membre care sunt părţi ale convenţiei sau ale unui protocol. Astfel de organizaţii nu-şi vor exercita dreptul la vot dacă statele membre îl exercita pe al lor şi invers. + Articolul 16Relaţia dintre convenţie şi protocoalele sale1. Un stat sau o organizaţie de integrare economica regionala nu poate deveni o parte a unui protocol, în afară de cazul în care deja este sau devine în acelasi timp parte a convenţiei.2. Hotărârile în legătură cu orice protocol trebuie să fie luate numai de către părţile la protocolul respectiv. + Articolul 17Intrarea în vigoare1. Aceasta convenţie va intra în vigoare în a 90-a zi după data depunerii celui de-al 20-lea instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare.2. Orice protocol, cu excepţia cazului în care se stabileste altfel într-un asemenea protocol, va intra în vigoare în a 90-a zi după data depunerii celui de-al 11-lea instrument de ratificare, de acceptare sau de aprobare a unui asemenea protocol sau de aderare la acesta.3. Pentru fiecare parte care ratifica, accepta sau aproba aceasta convenţie sau adera la ea după depunerea celui de-al 20-lea instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, convenţia va intra în vigoare în a 90-a zi după data depunerii de către partea respectiva a instrumentului sau de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare.4. Orice protocol, cu excepţia cazului în care se prevede altfel într-un asemenea protocol, va intra în vigoare pentru o parte care ratifica, accepta sau aproba acel protocol sau adera la el după intrarea în vigoare, în conformitate cu paragraful 2, în a 90-a zi după data la care acea parte îşi depune instrumentele de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare sau la data la care convenţia intră în vigoare pentru acea parte, oricare va fi aceasta din urma.5. Conform paragrafelor 1 şi 2 de mai sus, orice instrument depus de o organizaţie de integrare economica regionala nu va fi considerat ca aditional la cele depuse de către statele membre ale unei asemenea organizaţii. + Articolul 18RezerveNu poate fi facuta nici o rezervă la aceasta convenţie. + Articolul 19Retragere1. Oricând, după 4 ani de la data la care aceasta convenţie a intrat în vigoare pentru o parte, aceasta parte poate să se retraga din convenţie prin notificare scrisa către depozitar.2. Cu excepţia cazului în care se prevede altfel într-un protocol, oricând, după 4 ani de la data la care un asemenea protocol a intrat în vigoare pentru o parte, acea parte poate să se retraga din convenţie prin notificare scrisa către depozitar.3. Orice asemenea retragere va fi luata în considerare la un an de la data primirii acesteia de către depozitar sau la o dată ulterioară specificata în notificarea retragerii.4. Oricare parte care se retrage din aceasta convenţie va fi considerata ca retrasa şi din orice protocol la care este parte. + Articolul 20Depozitarul1. Secretarul general al Natiunilor Unite îşi va asuma functiile de depozitar al acestei conventii şi al oricăror protocoale.2. Depozitarul va informa părţile, în mod deosebit, despre: a) semnarea acestei conventii şi a oricărui protocol şi depunerea instrumentelor de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare, în concordanta cu art. 13 şi 14; b) data la care convenţia şi orice protocol vor intra în vigoare în conformitate cu art. 17; c) notificarile retragerii efectuate în conformitate cu art. 19; d) amendamentele adoptate cu privire la convenţie şi la orice protocol, acceptarea lor de către părţi şi data de intrare în vigoare a lor, în concordanta cu art. 9; e) toate comunicarile referitoare la adoptarea şi aprobarea anexelor şi la amendamentul anexelor, în conformitate cu art. 10; f) notificarile efectuate de organizaţii de integrare economica regionala ale masurii competentei lor referitoare la chestiunile guvernate de aceasta convenţie şi orice protocoale şi ale oricăror modificari la acestea; g) declaratiile facute în concordanta cu art. 11 paragraful 3. + Articolul 21Texte autenticeOriginalul acestei conventii, ale cărui texte în limbile araba, chineza, engleza, franceza, rusa şi spaniola sunt autentice în egala măsura, va fi depus la secretarul general al Natiunilor Unite.Pentru conformitate, subsemnatii, pe deplin autorizati în acest scop, au semnat aceasta convenţie.Întocmită la Viena la 22 martie 1985. + Anexa 1 OBSERVATII SISTEMATICE ŞI DE CERCETARE1. Părţile la convenţie recunosc ca problemele stiintifice majore sunt: a) modificarea stratului de ozon care duce la schimbarea cantităţii de radiatii solare ultraviolete cu efecte biologice (UV-B) care ating suprafaţa terestra şi consecintele potentiale pentru sănătatea umana, pentru organisme, ecosisteme şi materiale folositoare omenirii; b) modificarea distributiei verticale a ozonului, care poate schimba structura temperaturii atmosferice şi consecintele potentiale pentru vreme şi clima.2. Părţile la convenţie, în conformitate cu art. 3, vor coopera la realizarea cercetării şi a observatiilor sistematice şi la formularea recomandarilor pentru viitoarea activitate de cercetare şi observatii în domenii ca: a) Cercetare în domeniul chimiei şi fizicii atmosferei:(i) modele teoretice globale; dezvoltarea în continuare a modelelor care examineaza interactiunea dintre procesele radiante, dinamice şi chimice; studii ale efectelor simultane ale diferitelor specii aparute artificial şi natural asupra ozonului atmosferic; interpretarea seturilor de date de măsurare prin satelit sau nu; evaluarea tendintelor parametrilor geofizici şi atmosferici şi perfectionarea metodelor pentru atribuirea schimbarilor acestor parametri unor cauze specifice;(îi) studii de laborator despre: coeficienti cinetici, secţiuni optime de absorbtie şi mecanisme ale proceselor fotochimice şi chimice stratosferice şi troposferice; date spectroscopice necesare masuratorilor efectuate în toate domeniile spectrale relevante;(iii) masuratori în teren: concentraţia şi fluxurile surselor cheie de gaze atit cele de origine antropica cit şi cele naturale; studii de dinamica atmosferica; masuratori simultane ale speciilor legate fotochimic până la stratul limita planetar, folosind instrumente locale şi de teledetectie; intercompararea diferitilor senzori, inclusiv masurari corelative coordonate pentru instrumente satelitare; cimpuri tridimensionale ale microconstituienţilor atmosferici specifici, flux spectral solar şi parametri meteorologici;(iv) dezvoltarea aparaturii, inclusiv senzori pentru satelit şi fără satelit pentru microconstituienţi atmosferici, flux solar şi parametri meteorologici. b) Cercetarea efectelor de fotodegradare, biologice şi asupra sănătăţii:(i) relaţia dintre expunerea umana la radiatii solare ultraviolete şi vizibile şi: a) dezvoltarea atit a cancerului de piele cu şi fără melanom; şi b) efectele asupra sistemului imunitar;(îi) efectele radiatiilor UV-B, inclusiv în functie de lungimea de unda, asupra: a) culturilor, pădurilor şi altor ecosisteme terestre; şi b) asupra lantului trofic acvatic şi pescuitului, ca şi asupra posibilei inhibitii a capacităţii de producere a oxigenului de către fitoplanctonul marin;(iii) mecanismele prin care radiatiile UV-B acţionează asupra materialelor biologice, a speciilor şi ecosistemelor, inclusiv: relaţia dintre doza, marimea dozei şi replica; fotorevenire, adaptare şi protecţie;(iv) studii ale spectrelor cu actiune biologica şi replicile spectrale la utilizarea radiatiei policromatice în vederea determinarii posibilelor interactiuni ale diferitelor domenii de lungimi de unda;(v) influenţa radiatiilor UV-B asupra sensibilitatilor şi activităţilor speciilor biologice importante pentru echilibrul biosferic, proceselor primare, cum ar fi fotosinteza şi biosinteza;(vi) influenţa radiatiilor UV-B asupra fotodegradarii poluantilor, chimicalelor utilizate în agricultura şi a altor materiale. c) Cercetari privind efectele asupra climei:(i) studii de observare şi teoretice ale efectelor radiatiilor solare asupra ozonului şi a altor microspecii şi impactul asupra parametrilor climatici, cum ar fi temperaturile suprafetei oceanului şi pământului, modele de precipitatii, schimbul dintre troposfera şi stratosfera;(îi) investigarea efectelor unor astfel de impacturi asupra diferitelor aspecte ale activităţii umane. d) Observatii sistematice privind:(i) starea stratului de ozon (adica variabilitatea temporala şi spatiala a continutului total al coloanei şi distributia pe verticala) prin realizarea Sistemului de observare globală a ozonului bazat pe integrarea sistemelor terestre şi prin satelit, cu functionare completa;(îi) concentratiile stratosferice şi troposferice ale gazelor de sursa pentru HO x, NO x, CIO x şi derivatii carbonului;(iii) temperatura de la sol la mezosfera, folosind atit sisteme terestre cit şi prin satelit;(iv) fluxul solar - pe lungimi de unda - care ajunge în atmosfera Pământului şi radiatiile termice care o parasesc, folosindu-se masuratori prin satelit;(v) fluxul solar - pe lungimi de unda - care atinge suprafaţa Pământului în domeniul ultraviolet cu efecte biologice (UV-B);(vi) proprietăţile aerosolilor şi distributia de la sol la mezosfera, folosind sistemele terestre, aeriene şi prin satelit;(vii) variabile importante din punct de vedere climatic prin pastrarea programelor de masuratori meteorologice la sol, de înaltă calitate;(viii) specii trasoare, temperaturi, flux solar şi aerosoli, folosind metode îmbunătăţite pentru analizarea datelor globale.3. Părţile la convenţie vor colabora, tinind seama de nevoile specifice ale tarilor în curs de dezvoltare, în promovarea specializarii stiintifice şi tehnice corespunzătoare, necesare pentru participarea la cercetare şi observatii sistematice, subliniate în aceasta anexa. O atenţie deosebită trebuie acordată intercalibrarii metodelor şi instrumentatiei observationale, în scopul de a produce seturi de date stiintifice comparabile sau standardizate.4. Se considera ca urmatoarele substante de origine antropica şi naturala, neenumerate în ordinea prioritatilor, au capacitatea de a modifica proprietăţile fizice şi chimice ale stratului de ozon: a) Substante cu continut de carbon:(i) Monoxid de carbon (CO)Monoxidul de carbon provine din surse importante naturale şi antropice şi se presupune ca joaca un rol major în fotochimia troposferica şi un rol secundar în fotochimia stratosferica.(îi) Bioxidul de carbon (CO2)Bioxidul de carbon provine din surse importante naturale şi antropice şi afectează ozonul stratosferic prin influentarea structurii termice a atmosferei.(iii) Metanul (CH4)Metanul are atit surse naturale cit şi antropice şi afectează atit ozonul troposferic cit şi pe cel stratosferic.(iv) Specii de hidrocarburi fără metanSpeciile de hidrocarburi fără metan, care cuprind un numar mare de substante chimice, au atit surse naturale cit şi antropice şi joaca un rol direct în fotochimia stratosferica. b) Substante cu continut de azot:(i) Protoxidul de azot (N2O)Sursele principale ale N2O sunt naturale dar contribuţia antropica creşte simtitor. Protoxidul de azot este sursa primara a NOx stratosferic, care joaca un rol vital pentru controlul abundentei ozonului stratosferic.(îi) Oxizii de azot (NOx)Sursele la nivelul solului de NOx joaca un rol direct, major, numai în procesele fotochimice troposferice şi un rol indirect în fotochimia stratosferei, în timp ce injectarea oxizilor de azot la apropierea tropopauzei poate duce direct la o schimbare în ozonul troposferic şi stratosferic superior. c) Substante clorurate:(i) Alcani complet halogenati, ex: CCl4, CFCl3(CFC-11), CF2Cl2 (CFC-12), C2F3Cl3(CFC-113), C2F4Cl2(CFC-114).Alcanii complet halogenati sunt antropici şi acţionează ca o sursa de ClOx, care joaca un rol vital în fotochimia ozonului, mai ales în regiunile aflate la o altitudine de 30-50 km.(îi) Alcani halogenati parţial, ex: CH3Cl, CHF2Cl(CFC-22), CH3CCl3, CHFCl2(CFC-21).Sursele de CH3Cl sunt naturale, în timp ce ceilalti alcani parţial halogenati, menţionaţi mai sus, au origine antropica. Aceste gaze acţionează şi ca o sursa de ClOx stratosferic. d) Substante bromurate:Alcani complet halogenati, ex: CF3Br.Aceste gaze sunt antropice şi acţionează ca o sursa de BrOx, care se comporta intr-o maniera asemanatoare cu ClOx. e) Substante hidrogenate:(i) Hidrogen (H2)Hidrogenul, a cărui sursa este naturala şi antropica, joaca un rol minor în fotochimia stratosferica.(îi) Apa (H2O)Apa, a carei sursa este naturala, joaca un rol vital atit în chimia troposferica cit şi în stratosferica. Sursele locale de vapori de apa din stratosfera includ oxidarea metanului şi, intr-o mai mica măsura, a hidrogenului. + Anexa 2 SCHIMB DE INFORMATII1. Părţile la convenţie recunosc ca achizitionarea şi distribuirea informaţiilor constituie o modalitate importanţa de implementare a obiectivelor acestei conventii şi asigura ca orice măsuri care pot fi luate sunt adecvate şi echitabile. De aceea părţile vor schimba informaţii stiintifice, tehnice, economico-sociale, de afaceri, comerciale şi juridice.2. Părţile la aceasta convenţie, când stabilesc ce informaţii trebuie achiziţionate şi schimbate, trebuie să aibă în vedere utilitatea informatiei şi preţul de obtinere a acesteia. Părţile recunosc în continuare ca cooperarea coordonata prin aceasta anexa trebuie să fie în concordanta cu legile naţionale, regulamentele şi practica privind patentele, secretele comerciale şi protectia informatiei confidentiale şi de proprietate.3. Informaţii stiintificeAcestea includ informaţii despre: a) cercetarea planificata şi în derulare, atit la nivel guvernamental, cit şi particulara, în scopul facilitarii coordonarii programelor de cercetare, astfel incit să se utilizeze cit mai eficient resursele naţionale şi internationale disponibile; b) datele despre emisii necesare cercetării; c) rezultate stiintifice publicate în literatura cu specific de cercetare asupra înţelegerii fizicii şi chimiei atmosferei Pământului şi a posibilităţii de modificare, mai ales asupra stării stratului de ozon şi efectele asupra sănătăţii umane, mediului şi climei, care pot rezultă din schimbările tuturor schemelor de timp, fie în conţinutul total al coloanei, fie în distributia verticala a ozonului; d) evaluarea rezultatelor cercetării şi recomandarile pentru viitoarele cercetari.4. Informaţii tehniceAcest capitol cuprinde informaţii despre: a) disponibilitatea şi costul substituentilor chimici şi al tehnologiilor alternative pentru reducerea emisiilor de substante care modifica ozonul şi prezentarea cercetarilor planificate şi în derulare; b) limitarile şi orice riscuri legate de folosirea chimicalelor sau a altor substituenti şi tehnologii alternative.5. Informaţii socio-economice şi comerciale asupra substanţelor prezentate în anexa nr. 1Aceasta include informaţii cu privire la: a) productie şi capacitati de productie; b) utilizare şi moduri de utilizare; c) import/export; d) costurile, riscurile şi beneficiile legate de activitatea umana, care pot modifica indirect stratul de ozon, şi impacturile acţiunilor regulate efectuate sau propuse pentru a controla aceste activităţi.6. Informaţii juridiceAcestea cuprind informaţii privind: a) legislatii naţionale, măsuri administrative şi cercetari în cadrul juridic, relevante pentru protectia stratului de ozon; b) conventii internationale, inclusiv conventii bilaterale, relevante pentru protectia stratului de ozon; c) metode şi condiţii de acordare a licentelor şi disponibilitatea brevetelor relevante pentru protectia stratului de ozon.----