ACORD din 17 februarie 2004între Guvernul României și Guvernul Republicii Turcia privind călătoriile reciproce ale cetățenilor lor
EMITENT
  • ACT INTERNAȚIONAL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 259 din 24 martie 2004



    Notă
    Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 335 din 18 martie 2004, publicată în Monitorul Oficial nr. 259 din 24 martie 2004.
    Guvernul României și Guvernul Republicii Turcia, denumite în continuare părți contractante,animate de dorința de a dezvolta în continuare relațiile dintre cele două state și de a promova cu bună-credință afacerile conduse de către cetățenii lor pe teritoriul statului celeilalte părți contractante,în vederea facilitării și reglementării călătoriilor reciproce ale cetățenilor celor două state,au convenit următoarele:  +  Articolul 1(1) Cetățenii statelor părților contractante, deținători de pașapoarte diplomatice, de serviciu sau speciale valabile, pot intra și rămâne pe teritoriul statului celeilalte părți contractante, fără viză, pentru o perioadă de ședere de până la 90 (nouăzeci) de zile.(2) Lista documentelor de călătorie folosite de către cetățenii statelor părților contractante este prezentată în anexa nr. 1 la prezentul acord.  +  Articolul 2(1) Membrii misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale statelor părților contractante pe teritoriul statului celeilalte părți contractante, deținători de pașapoarte diplomatice, de serviciu sau speciale valabile, precum și membrii familiilor lor sunt scutiți de vize pe toată durata misiunii titularilor.(2) Membrii delegațiilor oficiale ale oricăreia dintre părțile contractante și persoanele care însoțesc delegațiile vor intra fără viză pe teritoriul statului celeilalte părți contractante. Lista privind componența delegației și persoanele ce o însoțesc va fi comunicată în avans celeilalte părți contractante.(3) Prevederile alin. (1) al prezentului articol se aplică, de asemenea, cetățenilor statelor părților contractante care sunt angajați, acreditați pe lângă reprezentanțele organizațiilor internaționale care au sediul pe teritoriile statelor părților contractante, indiferent de tipul pașaportului, după notificarea prealabilă a reprezentanței în cauză.  +  Articolul 3(1) Cetățenii statelor părților contractante, membri ai echipajelor navelor și aeronavelor și ai echipelor de căi ferate, aparținând companiilor celor două țări, care efectuează curse regulate, sunt scutiți de vize pe bază de liste nominale.(2) Scutirile de viză se aplică și cetățenilor statelor părților contractante, angajați ai companiilor din statul unei părți contractante, care desfășoară în mod regulat activități de transport pe calea aerului, apei sau căile ferate, cu condiția ca aceste persoane să fie notificate de companiile respective că sunt reprezentanții acestora sau că lucrează în cadrul unui birou al companiei respective care funcționează pe teritoriul statului celeilalte părți contractante.(3) În cazul unui schimb obligatoriu de personal (îmbolnăvire, rănire, moarte, defecțiune tehnică, condiții meteorologice proaste), membrii echipajului și înlocuitorii acestora vor fi scutiți de viză.  +  Articolul 4(1) Cetățenii statelor părților contractante, deținători de pașapoarte simple valabile, eliberate de autoritățile competente naționale, pot intra și rămâne pe teritoriul statului celeilalte părți contractante numai pe bază de vize.(2) Vizele se eliberează numai de către misiunile diplomatice și oficiile consulare ale celor două state, cu plata taxelor consulare, în conformitate cu legislația din statul fiecărei părți contractante.(3) Cetățenii statelor părților contractante, deținători ai unui permis de ședere valabil eliberat de un stat membru al Uniunii Europene, Elveția, Canada, S.U.A. sau Japonia, pot intra și rămâne pe teritoriul statului celeilalte părți contractante, fără viză, pentru o perioadă de până la 30 (treizeci) de zile.(4) Cererile de viză înaintate de către cetățenii statelor părților contractante în scopuri turistice, care nu cad sub incidența prevederilor alin. (3) al prezentului articol, vor fi procesate în termen de până la 15 (cincisprezece) zile lucrătoare.  +  Articolul 5(1) Cetățenii statelor părților contractante, conducători de mijloace de transport auto de marfă sau persoane, vor obține viză cu multiple intrări valabile pentru un an, cu drept de ședere până la 5 (cinci) zile de la data intrării, pe bază de liste schimbate pe cale diplomatică. Durata totală a șederilor nu va putea depăși 90 (nouăzeci) de zile într-un interval de 6 (șase) luni. Solicitările de viză vor fi procesate în termen de maximum 5 (cinci) zile lucrătoare.(2) Cetățenii turci, deținători ai unei vize Schengen valabile, vor tranzita teritoriul României fără viză, în maximum 5 (cinci) zile, dar fără a depăși termenul de valabilitate al vizei Schengen.(3) Cetățenii români posesori de vize ale statului de destinație vor tranzita teritoriul Republicii Turcia în maximum 5 (cinci) zile, fără viză.  +  Articolul 6(1) Cetățenii statelor părților contractante, oameni de afaceri sau reprezentanți ai companiilor comerciale, vor obține vize de scurtă ședere cu multiple intrări, valabile pe o perioadă de un an, cu drept de ședere pentru maximum 90 (nouăzeci) de zile într-o perioadă de 6 (șase) luni de la data primei intrări, cu un document de călătorie valabil și numai în baza unei scrisori de recomandare din partea camerelor de comerț sau a altor comitete economice relevante menționate în anexa nr. 2 la prezentul acord. Anexa nr. 2 va fi actualizată în timp util prin note schimbate pe căi diplomatice. Scrisorile de recomandare vor fi eliberate în conformitate cu criteriile prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul acord. Misiunile diplomatice și oficiile consulare ale părților contractante vor acorda vizele, de regulă, în termen de o zi lucrătoare.(2) Cetățenii statelor părților contractante, oameni de afaceri sau reprezentanți ai companiilor comerciale, deținători ai unui permis de ședere valabil eliberat de un stat membru al Uniunii Europene, Elveția, Canada, S.U.A. sau Japonia, vor putea intra și rămâne pe teritoriul statului celeilalte părți contractante, în scop de afaceri, fără viză, pentru o perioadă de până la 30 (treizeci) de zile, dar fără să depășească perioada de valabilitate a permisului de ședere.  +  Articolul 7Misiunile diplomatice și oficiile consulare ale statelor părților contractante vor acorda, cu avizul autorităților competente ale părților contractante, vize de lungă ședere lectorilor, cadrelor didactice, reprezentanților cultelor religioase care desfășoară activități pe teritoriile statelor celor două părți contractante în baza unor acorduri bilaterale și/sau programe de schimb în concordanță cu acordurile încheiate între cele două state/guverne, precum și pentru corespondenții rezidenți ai mass-media. Pentru deținătorii acestui tip de viză, autoritățile competente ale părților contractante vor putea elibera permise de ședere temporară, valabile pentru cel mult 2 (doi) ani, cu posibilitatea prelungirii succesive pentru perioade similare.  +  Articolul 8Părțile contractante vor acordă prioritate procesării solicitărilor de viză pentru reunificarea familială.  +  Articolul 9(1) Cetățenii statului unei părți contractante sunt obligați să respecte legislația în vigoare pe teritoriul statului celeilalte părți contractante.(2) Persoanele care încalcă prevederile prezentului acord se vor supune sancțiunilor stabilite de legislația națională a părților contractante și procedurilor de readmisie.  +  Articolul 10Prezentul acord nu aduce atingere dreptului părților contractante de a refuza intrarea sau șederea, pe teritoriile statelor lor, persoanelor declarate indezirabile, respectiv acelor persoane care nu îndeplinesc condițiile de intrare sau ședere.  +  Articolul 11Cetățenii statului oricăreia dintre părțile contractante, ale căror documente de călătorie au fost pierdute, deteriorate, distruse ori au dispărut pe teritoriul statului celeilalte părți contractante, sunt obligați să prezinte o declarație la autoritățile competente ale acestui stat, care vor elibera o adeverință în acest sens, pe baza căreia reprezentanța diplomatică sau consulară a statului ai cărui cetățeni sunt persoanele în cauză le va elibera un nou document de călătorie. Ieșirea de pe teritoriul statului celeilalte părți contractante se face pe baza noului document de călătorie și a adeverinței eliberate de către autoritățile competente, nefiind necesar nici un alt permis.  +  Articolul 12Aplicarea prezentului acord poate fi suspendată temporar, în parte sau în totalitate, de către oricare dintre părțile contractante, pentru motive ce țin de ordinea publică, siguranță sau sănătate publică. Partea contractantă care a inițiat suspendarea, respectiv încetarea suspendării, notifică imediat celeilalte părți contractante luarea acestei măsuri, în scris, pe cale diplomatică. Suspendarea, respectiv încetarea suspendării, intră în vigoare de la data primirii notificării de către cealaltă parte contractantă.  +  Articolul 13(1) În decurs de 30 (treizeci) de zile de la semnarea prezentului acord, părțile contractante își vor trimite reciproc, pe cale diplomatică, specimenele documentelor de călătorie menționate în anexa nr. 1, precum și descrierea acestora.(2) În cazul în care, după intrarea în vigoare a prezentului acord, oricare dintre părțile contractante modifică documentele de călătorie menționate în anexa nr. 1 sau introduce noi documente de călătorie, aceasta va notifica celeilalte părți contractante, pe cale diplomatică, cu 30 (treizeci) de zile înainte de punerea lor în circulație, anexând specimenele, precum și descrierea acestora.  +  Articolul 14Părțile contractante își vor notifica reciproc, pe căi diplomatice, îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea în vigoare a prezentului acord. Prezentul acord intră în vigoare la data primirii ultimei notificări.  +  Articolul 15Prezentul acord își poate înceta valabilitatea prin acordul comun al părților contractante sau poate fi denunțat de către oricare dintre părțile contractante printr-o notă verbală adresată celeilalte părți contractante. În acest caz acordul își încetează valabilitatea în cea de-a 60-a zi după primirea notificării.Semnat la București la 17 februarie 2004, în două exemplare originale, fiecare în limbile română, turcă și engleză, toate textele fiind egal autentice. În cazul divergențelor în interpretarea prevederilor prezentului acord, textul în limba engleză prevalează.
    Pentru Guvernul României,
    Cristian Diaconescu,
    secretar de stat
    Pentru Guvernul Republicii Turcia,
    Omer Zeytinoglu,
    ambasadorul Republicii Turcia la București
     +  Anexa nr. 1Lista documentelor de călătorie utilizate de cetățenii români:a) pașaport simplu;b) pașaport diplomatic;c) pașaport de serviciu;d) pașaport consular/titlu de călătorie;e) carnet de marinar;f) certificat de apartenență la un echipaj.Lista documentelor de călătorie utilizate de cetățenii turci:a) pașaport simplu;b) pașaport diplomatic;c) pașaport special;d) pașaport de serviciu;e) pașaport consular/titlu de călătorie;f) carnet de marinar;g) certificat de apartenență la un echipaj;h) certificat de cale ferată.  +  Anexa nr. 2
    LISTA CAMERELOR DE COMERȚ SAU ALTOR COMITETE
    ECONOMICE RELEVANTE
    A. ROMÂNIA1. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURĂ - ALBA2. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - ARGEȘ3. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURĂ - ARAD4. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - BACĂU5. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - BIHOR6. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - NĂSĂUD, BIROUL BISTRIȚA7. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - BOTOȘANI8. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - BRAȘOV9. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURĂ - BRĂILA10. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURĂ - BUZĂU11. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURĂ - CARAS SEVERIN12. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURĂ - CĂLĂRAȘI13. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURĂ - CLUJ14. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURĂ - CLUJ, BIROUL DEJ15. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURĂ - CLUJ, BIROUL HUEDIN16. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURĂ - CLUJ, BIROUL TURDA17. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE, NAVIGAȚIE ȘI AGRICULTURĂ - CONSTANȚA18. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE, NAVIGAȚIE ȘI AGRICULTURĂ - CONSTANȚA, BIROUL CONSTANȚA19. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE, NAVIGAȚIE ȘI AGRICULTURĂ - CONSTANȚA, BIROUL MANGALIA20. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - COVASNA21. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - DÂMBOVIȚA22. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - DOLJ23. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - GALAȚI24. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - GALAȚI, BIROUL TECUCI25. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - GIURGIU26. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - GORJ27. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - HARGHITA28. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - HUNEDOARA29. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - HUNEDOARA, BIROUL PETROȘANI30. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - IALOMIȚA31. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - IAȘI32. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - IAȘI, BIROUL PAȘCANI33. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - ILFOV34. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - MARAMUREȘ35. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - MEHEDINȚI36. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - MUREȘ37. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - NEAMȚ38. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - OLT39. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - PRAHOVA40. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - SAȚU MARE41. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - SĂLAJ42. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - SIBIU43. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - SUCEAVA44. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - TELEORMAN45. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - TIMIȘ46. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - TIMIȘ, BIROUL LUGOJ47. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - TULCEA48. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - VASLUI49. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE - VÂLCEA50. CAMERA DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI AGRICULTURA - VRANCEA51. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE A ROMÂNIEI ȘI A MUNICIPIULUI BUCUREȘTI52. ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ A EXPORTATORILOR ȘI IMPORTATORILOR A ROMÂNIEI (ANEIR)53. ASOCIAȚIA PENTRU TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI ȘI COMUNICAȚIILOR A ROMÂNIEI54. ASOCIAȚIA PENTRU PROMOVAREA PRODUSELOR ȘI SERVICIILOR ROMÂNEȘTI55. ASOCIAȚIA FABRICANȚILOR DE MOBILĂ A ROMÂNIEI56. ASOCIAȚIA ORGANIZATORILOR ROMÂNI DE TÂRGURI ȘI EXPOZIȚII57. ASOCIAȚIA FABRICANTELOR ȘI IMPORTATORILOR DE AUTOMOBILE (APIA)58. ASOCIAȚIA OAMENILOR DE AFACERI A ROMÂNIEI59. ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ A FURNIZORILOR DE SERVICII DE INTERNET (ANISP)60. ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ A AGENȚIILOR ROMÂNE DE TURISM61. ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ DE TURISM RURAL, ECOLOGIC ȘI CULTURAL (ANTREC)62. ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ A FURNIZORILOR DE SERVICII DE SECURITATE63. ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ A INDUSTRIEI PRODUCĂTOARE DE SOFT ȘI SERVICII64. UNIUNEA NAȚIONALĂ A TRANSPORTATORILOR DIN ROMÂNIA65. ASOCIAȚIA ROMÂNĂ PENTRU CALITATE66. ASOCIAȚIILE ROMÂNEȘTI PENTRU OPERAȚIUNI BANCAREB. REPUBLICA TURCIAUNIUNI ALE EXPORTATORILOR1. UNIUNEA EXPORTATORILOR TEXTILIȘTI ÎSTANBUL2. UNIUNEA EXPORTATORILOR EGEENI3. UNIUNEA EXPORTATORILOR MEDITERANEENI4. UNIUNEA EXPORTATORILOR - ULUDAG5. UNIUNEA EXPORTATORILOR - ANTALYA6. UNIUNEA EXPORTATORILOR DIN ANATOLIA DE SUD-EST7. UNIUNEA EXPORTATORILOR TEXTILIȘTI - DENIZLI8. UNIUNEA EXPORTATORILOR DIN BAZINUL MĂRII NEGRE9. UNIUNEA EXPORTATORILOR DIN ANATOLIA CENTRALĂ10. UNIUNEA EXPORTATORILOR DIN ANATOLIA DE EST11. UNIUNEA EXPORTATORILOR - ISTANBUL12. UNIUNEA EXPORTATORILOR DE MINERALE ȘI METALE -ISTANBUL13. UNIUNEA EXPORTATORILOR DIN ESTUL MĂRII NEGRECAMERE DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE1. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ADAPAZARI2. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE AFYON3. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE AKSARAY4. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ALANYA5. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE AMASYA6. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ANAMUR7. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ANTAKYA8. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ANTALYA9. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE BABAESKI10. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE BIGA11. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE BILECIK12. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE BOLU13. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE BURSA14. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE CANAKKALE15. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE CORLU16. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE CORUM17. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE DIYARBAKIR18. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE DUZCE19. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE EDIRNE20. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ELAZIG21. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ELBISTAN22. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ERDEMLI23. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ERZINCAN24. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ERZURUM25. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE GELIBOLU26. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE GEMLIK27. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE GEREDE28. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE GIRESUN29. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE HAYRABOLU30. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ISKENDERUN31. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ISPARTA32. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE KAHRAMANMARAS33. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE KARABUK34. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE KESAN35. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE KIRKLARELI36. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE KUTĂHYA37. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE LULEBURGAZ38. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE MALATYA39. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE MALKARÂ40. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE MANISA41. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE MERȘIN42. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE NEVSEHIR43. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ORHANGAZI44. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE SALIHLI45. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE SAMSUN46. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE TARSUS47. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE TEKIRDAG48. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE TRABZON49. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE TURGUTLU50. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE USAK51. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE YALOVA52. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE ZONGULDAK53. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE CERKEZKOY54. CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE IZNIKCAMERE DE INDUSTRIE1. CAMERA DE INDUSTRIE ADANA2. CAMERA DE INDUSTRIE ANKARA3. CAMERA DE INDUSTRIE BALIKEȘIR4. CAMERA DE INDUSTRIE DENIZLI5. CAMERA DE INDUSTRIE A REGIUNII EGE6. CAMERA DE INDUSTRIE ESKISEHIR7. CAMERA DE INDUSTRIE GAZIANTEP8. CAMERA DE INDUSTRIE ISTANBUL9. CAMERA DE INDUSTRIE AYSERI10. CAMERA DE INDUSTRIE KOCAELI11. CAMERA DE INDUSTRIE KONYACAMERE DE COMERȚ1. CAMERA DE COMERȚ ADANA2. CAMERA DE COMERȚ ALIAGA3. CAMERA DE COMERȚ ANKARA4. CAMERA DE COMERȚ AYDIN5. CAMERA DE COMERȚ BALIKEȘIR6. CAMERA DE COMERȚ BODRUM7. CAMERA DE COMERȚ BULDAN8. CAMERA DE COMERȚ CEYHAN9. CAMERA DE COMERȚ DENIZLI10. CAMERA DE COMERȚ ESKISEHIR11. CAMERA DE COMERȚ GAZIANTEP12. CAMERA DE COMERȚ GEBZE13. CAMERA DE COMERȚ ISTANBUL14. CAMERA DE COMERȚ IZMIR15. CAMERA DE COMERȚ IZMIT16. CAMERA DE COMERȚ KAYSERI17. CAMERA DE COMERȚ KONYA18. CAMERA DE COMERȚ KUSADAȘI19. CAMERA DE COMERȚ KORFEZ20. CAMERA DE COMERȚ MARMARIS21. CAMERA DE COMERȚ MUGLA22. CAMERA DE COMERȚ NAZILLI23. CAMERA DE COMERȚ ODEMIS24. CAMERA DE COMERȚ SEREFLIKOCHISAR25. CAMERA DE COMERȚ SOKECAMERE DE NAVIGAȚIE1. CAMERA DE NAVIGAȚIE A REGIUNILOR IST MARMARA. EGE. ADZ. KDZ.2. CAMERA DE NAVIGAȚIE MERȘINALTE INSTITUȚII1. ASOCIAȚIA OAMENILOR DE AFACERI ȘI INDUSTRIAȘILOR TURCI (TUSIAD)2. COMITETUL PENTRU RELAȚII ECONOMICE INTERNAȚIONALE (DEIK)3. BURSA DE VALORI ISTANBUL (IMKB)4. ASOCIAȚIA AGENȚIILOR DE TURISM DIN TURCIA (TURSAB)5. UNIUNEA CAMERELOR DE COMERȚ, INDUSTRIE ȘI COMERȚ MARITIM (TOBB)6. ASOCIAȚIA EXPORTATORILOR TURCI (TIM)7. ASOCIAȚIA TRANSPORTATORILOR INTERNAȚIONALI RUTIERI (UND)8. ASOCIAȚIA CONSTRUCTORILOR TURCI (TMB)9. ASOCIAȚIA BĂNCILOR DIN TURCIA (TBB)10. ASOCIAȚIA RO-RO A OPERATORILOR NAVALI ȘI A TRANSPORTATORILOR MICȘTI11. UNIUNEA CAMERELOR INGINERILOR ȘI ARHITECȚILOR DIN TURCIA (TMMOB)
     +  Anexa nr. 3Criteriile pentru eliberarea scrisorilor de recomandare menționate la art. 6, de către organizațiile prevăzute în anexa nr. 2, sunt:– poziția solicitantului în cadrul companiei;– profilul companiei (date despre natura, locul și durata activității sale);– ultimul bilanț disponibil al companiei;– compania să fie membră de cel puțin un an a camerei de comerț sau a altor organizații economice relevante;– scopul specific al șederii pe teritoriul statului celeilalte părți contractante, incluzând numele partenerilor locali, dacă este cazul.-----