HOTĂRÂRE nr. 449 din 29 iulie 1994privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 219 din 16 august 1994



    În temeiul prevederilor art. 115 din Constituţia României şi al celorlalte reglementări legale,Guvernul României hotărăşte:  +  Articolul 1Ministerul Finanţelor se organizează şi funcţionează ca organ al administraţiei publice centrale de specialitate care aplica strategia şi programul Guvernului în domeniul finanţelor publice.  +  Articolul 2Ministerul Finanţelor exercita administrarea generală a finanţelor publice, asigurînd dezvoltarea activităţii economice pe criterii de eficienta şi echilibru economic, prin utilizarea pirghiilor financiare şi valutare în concordanta cu cerinţele economiei de piaţa şi prin stimularea iniţiativei agenţilor economici.  +  Articolul 3Ministerul Finanţelor îndeplineşte următoarele atribuţii principale : (1) elaborează proiectul bugetului de stat, iar după aprobarea acestuia de către Parlament ia măsurile necesare pentru asigurarea execuţiei veniturilor şi cheltuielilor prevăzute în legea bugetară anuală ; (2) stabileşte măsuri pentru asigurarea echilibrului financiar-valutar ; (3) asigura, potrivit legii, încasarea în numerar şi prin conturi a veniturilor bugetului de stat, bugetelor locale şi bugetului asigurărilor sociale de stat, precum şi a celorlalte fonduri speciale şi extrabugetare; efectuează operaţiunile de trezorerie privind împrumuturile guvernamentale, cît şi rambursarea acestora la scadenta şi achitarea dobînzilor; (4) exercita, prin organismele sale de specialitate, controlul şi supravegherea financiară a instituţiilor publice ; controlează, în condiţiile legii, activitatea financiară a regiilor autonome, a societăţilor comerciale, precum şi a celorlalţi agenţi economici ; (5) acţionează, prin instrumente specifice, pentru fundamentarea, urmărirea în execuţie şi asigurarea echilibrului financiar-valutar la nivel macroeconomic, în vederea protejării intereselor naţionale ; (6) acţionează, prin mijloace specifice, pentru combaterea şi eliminarea evaziunii fiscale şi a corupţiei ; (7) analizează, fundamentează şi propune cadrul legislativ privind împrumuturile necesare acoperirii deficitului bugetar sau pentru acţiuni şi lucrări de interes public ; administrează mijloacele financiare împrumutate, urmăreşte rambursarea acestora şi achitarea dobînzilor aferente ; (8) fundamentează şi înfăptuieşte politica fiscală promovata de Guvern ; (9) înfăptuieşte politica vamală în concordanta cu cadrul legislativ existent ; (10) elaborează cadrul metodologic şi instituţional general privind organizarea şi conducerea contabilităţii şi veghează asupra respectării legalităţii în activitatea de expertiza contabila ; (11) analizează procesul de evoluţie a preţurilor şi tarifelor în economie, pe fondul manifestării unei concurente reale, în scopul protecţiei intereselor consumatorilor şi al combaterii tendinţelor inflationiste ; (12) avizează proiectele de legi, hotărâri sau alte dispoziţii legale care determina sporuri de cheltuieli sau modificări de venituri ale statului şi au influente asupra echilibrului bugetar ; (13) coordonează, negociază şi încheie acorduri internaţionale în numele statului în domeniul relaţiilor financiare şi valutare, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe ; (14) asigura derularea operaţiunilor financiare în cadrul acordurilor guvernamentale, cu decontare în conturile de cliring, barter şi cooperare economică ; (15) exercita calitatea de reprezentant al României la organismele şi organizaţiile internaţionale cu caracter financiar ; (16) asigura, în numele şi în contul statului, activitatea de finanţare a operaţiunilor de export, precum şi de garantare a creditelor de export şi import prin intermediul instituţiilor specializate în acest domeniu ; (17) reprezintă statul ca subiect de drepturi şi obligaţii în faţa organelor de justiţie, precum şi în orice alte situaţii în care acesta participa nemijlocit - în nume propriu -, în raporturi juridice, dacă legea nu stabileşte în acest scop un alt organ ; (18) asigura, prin instrumente specifice, administrarea eficienta a patrimoniului regiilor autonome şi a capitalului de stat al societăţilor comerciale, în scopul protejării interesului public şi al creării condiţiilor normale de desfăşurare a procesului de privatizare ; (19) analizează şi acţionează, împreună cu organele bancare, pentru respectarea şi întărirea disciplinei financiare şi de plati la agenţii economici, în scopul limitării şi restringerii fenomenului de blocaj financiar ; (20) expertizeaza documentaţiile tehnico-economice şi emite acordul pentru realizarea obiectivelor noi de investiţii finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat şi de la bugetele locale ; participa la organizarea licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea execuţiei investiţiilor respective ; (21) propune cadrul legislativ şi elaborează cadrul metodologic privind activitatea de asigurări şi exercită supravegherea aplicării dispoziţiilor legale în acest domeniu, pentru prevenirea stării de insolvabilitate a societăţilor comerciale din sfera asigurărilor şi pentru apărarea drepturilor asiguraţilor ; (22) reglementează circulaţia institutionalizata a titlurilor de valoare reprezentind acţiuni şi obligaţiuni emise de societăţi comerciale şi certifica agenţii de intermediere a titlurilor de valoare ; (23) exercita atribuţiile ce-i revin, potrivit legii, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale sub a cărui autoritate funcţionează regiile autonome din domeniul sau de activitate ; (24) coordonează şi supraveghează activitatea în domeniul loteriilor de stat, elaborează licenţe, în condiţiile legii, pentru practicarea jocurilor de noroc ; (25) asigura, potrivit legii, tipărirea hirtiilor de valoare de natura titlurilor de stat, bonurilor de tezaur, obligaţiunilor necesare finanţării datoriei publice, timbrelor fiscale, precum şi a formularelor şi imprimatelor tipizate utilizate în activitatea fiscală şi financiar-contabila ; (26) editează materiale de specialitate necesare mediatizarii problematicii financiare în vederea cunoaşterii sale de către personalul propriu şi contribuabil.  +  Articolul 4În exercitarea atribuţiilor sale, Ministerul Finanţelor colaborează cu celelalte ministere şi organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu autorităţile publice locale şi cu alte organisme interesate.  +  Articolul 5În îndeplinirea atribuţiilor sale, Ministerul Finanţelor poate : (1) sa dea agenţilor economici, ca urmare a controlului, dispoziţii obligatorii pentru luarea măsurilor de respectare a legii ; sa ia măsuri pentru aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege în competenţa ministerului ; (2) sa aprobe, în condiţiile prevăzute de lege, înlesniri, precum şi restituiri, compensări şi aminari la plata impozitelor, taxelor şi altor vărsăminte obligatorii la buget, precum şi repunerea în termen a cererilor şi contestaţiilor ; (3) sa dispună plata, din conturile agenţilor economici, a vărsămintelor obligatorii la buget, neachitate în termen, precum şi a majorărilor pentru intirzierea la plata a acestora ; (4) sa stabilească orice alte măsuri, în condiţiile prevăzute de lege.  +  Articolul 6Ministerele, celelalte autorităţi ale administraţiei publice, instituţiile publice, precum şi agenţii economici au obligaţia de a pune la dispoziţia Ministerului Finanţelor, la cerere, datele şi informaţiile necesare realizării atribuţiilor sale.  +  Articolul 7 (1) Conducerea Ministerului Finanţelor se exercită de către ministru. Ministrul conduce întreaga activitate a ministerului şi îl reprezintă în raporturile cu celelalte ministere, alte autorităţi publice şi organizaţii din ţara, cu organisme similare din alte tari, precum şi cu persoane juridice şi fizice.Pe lângă ministru funcţionează colegiul ministerului ca organ consultativ, a cărui competenţa se aproba de ministrul finanţelor.În exercitarea conducerii ministerului, ministrul finanţelor emite ordine, norme şi instrucţiuni, putind delega unele din aceste competente structurilor din subordine.Ordinele, normele şi instrucţiunile emise de ministrul finanţelor şi de structurile din subordine, care se referă la probleme financiare din sfera competentelor de reglementare ale ministerului, se dau publicităţii în condiţiile legii. (2) Direcţia Generală a Vamilor şi Garda financiară se subordonează ministrului finanţelor, iar secretarul de stat care coordonează domeniul veniturilor statului este şi şef al Comandamentului Gărzii financiare. (3) Ministerul Finanţelor are structura organizatorică prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al ministrului finanţelor se pot organiza servicii şi birouri, precum ci colective temporare prevăzute de art. 9 din Legea nr. 40/1991, republicată.  +  Articolul 8 (1) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile aparatului propriu al Ministerului Finanţelor se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al ministrului finanţelor. (2) Atribuţiile şi sarcinile secretarilor de stat se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor. (3) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile individuale ale personalului Ministerului Finanţelor se stabilesc prin fişa postului, întocmită pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare, semnată de şeful ierarhic şi de titular.  +  Articolul 9 (1) Numărul maxim de posturi pentru Ministerul Finanţelor este de 1.642, exclusiv demnitarii. (2) În numărul maxim de posturi prevăzut la alin. (1) nu sunt incluse posturile aferente activităţii de control financiar de stat şi a Gărzii financiare, care, potrivit legii, se aproba de ministrul finanţelor.  +  Articolul 10Unităţile din subordinea Ministerului Finanţelor, numărul maxim de posturi ale acestora, precum şi regiile autonome din sistemul sau sunt cele prevăzute în anexa nr. 2.  +  Articolul 11Înfiinţarea şi desfiinţarea unităţilor subordonate Ministerului Finanţelor, obiectul de activitate al acestora, precum şi structurile lor organizatorice se aproba prin ordin al ministrului finanţelor, în condiţiile legii.  +  Articolul 12 (1) Prefecturile, împreună cu consiliile judeţene, Consiliul local al Municipiului Bucureşti şi consiliile locale, vor sprijini asigurarea spaţiilor corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţii unităţilor din teritoriu subordonate Ministerului Finanţelor. (2) În localităţile în care unităţile teritoriale subordonate Ministerului Finanţelor nu dispun de spaţii corespunzătoare, consiliile locale vor sprijini aceste unităţi prin asigurarea, în condiţiile legii, de amplasamente în vederea construirii de sedii proprii. Ministerul Finanţelor va prevedea, în programul, propriu de investiţii, fonduri în vederea construirii unor astfel de obiective.  +  Articolul 13Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.  +  Articolul 14 (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga Hotărârea Guvernului nr. 788/1992 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările ulterioare, cu excepţia anexei nr. 3 privind autovehiculele de transport persoane şi marfa din dotarea Ministerului Finanţelor şi a unităţilor subordonate. (2) Încadrarea în numărul de posturi aprobate se va încheia în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.PRIM-MINISTRUNICOLAE VACAROIUContrasemnează:-----------------Ministru de stat,ministrul finanţelor,Florin GeorgescuMinistru de stat,ministrul muncii şiprotecţiei sociale,Dan Mircea Popescu  +  Anexa 1 MINISTERUL FINANŢELORNumărul maxim de posturi : 1642(exclusiv demnitarii)                             ┌───────────┐                     ┌───────┤ MINISTRU ├────────────────┐                     │ └──────┬────┘ │                     │ │ ┌────────────────┴──────────┐            ┌────────┴─────────┐ │ │COMITETUL INTERMINISTERIAL │            │ CONSILIERI │ │ │DE GARANTII ŞI CREDITE │            └──────────────────┘ │ │DE COMERT EXTERIOR │                                    │ ├───────────────────────────┤                                    │ │ PRESEDINTE*) │                                    │ └───────────────────────────┘                                    │       ┌─────────────────────┬──────┴────────────┬─────────────────┬────────┐       │ │ │ │ │┌──────┴─────────┐┌──────────┴─────┐┌────────────┴───┐ ┌───────────┴────┐ ││SECRETAR DE STAT││SECRETAR DE STAT││SECRETAR DE STAT│ │SECRETAR DE STAT│ │└───────┬────────┘└───────────┬────┘└─────────────┬──┘ └───────────┬────┘ │        │ │ │ │ │ ┌──┬──┬┴─┬──┬──┬──┐ ┌──┬───┼───┬──┬───┐ │ ┌───┼────┐ │┌┴┐┌┴┐┌┴┐┌┴┐┌┴┐┌┴┐┌┴┐ ┌┴┐┌┴┐┌─┴┐┌─┴┐┌┴─┐┌┴─┐ │ ┌┴─┐┌┴─┐┌─┴┐ ││1││2││3││4││5││6││7│ │8││9││10││11││12││13│ │ │20││21││22│ │└─┘└─┘└─┘└─┘└─┘└─┘└─┘ └─┘└─┘└──┘└──┘└──┘└──┘ │ └──┘└──┘└──┘ │                                        ┌─────────┘ ┌─────┘                         ┌───┬───┬───┬──┼────┐ ┌────┬───┬───┬───┬───┼───┬───┐                       ┌─┴┐┌─┴┐┌─┴┐┌─┴┐┌┴─┐┌─┴┐ ┌┴─┐┌─┴┐┌─┴┐┌─┴┐┌─┴┐┌─┴┐┌─┴┐┌─┴┐                       │14││15││16││17││18││19│ │23││24││25││26││27││28││29││30│                       └──┘└──┘└──┘└──┘└──┘└──┘ └──┘└──┘└──┘└──┘└──┘└──┘└──┘└──┘    LEGENDĂ    -------    1 - DIRECŢIA GENERALĂ A BUGETULUI DE STAT    2 - DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR INSTITUŢIILOR PUBLICE ŞI DREPTURI SALARIALE    3 - DIRECŢIA GENERALĂ EVALUAREA FINANŢĂRII ACTIVITĂŢILOR ECONOMICE    4 - DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR APĂRĂRII NAŢIONALE ŞI ORDINII PUBLICE    5 - DIRECŢIA GENERALĂ PROGRAME INVESTIŢII PUBLICE ŞI EXPERTIZAREA INVESTIŢIILOR        PUBLICE    6 - DIRECŢIA GENERALĂ CREANŢE ŞI ANGAJAMENTE INTERNE ŞI EXTERNE ALE STATULUI    7 - DIRECŢIA GENERALĂ DE CONTABILITATE PUBLICA ŞI TREZORERIE A STATULUI    8 - DIRECŢIA GENERALĂ IMPOZITE DIRECTE    9 - DIRECŢIA GENERALĂ IMPOZITE INDIRECTE    10 - DIRECŢIA DE POLITICI FISCALE ŞI INFORMATIZARE A ADMINISTRAŢIEI FISCALE    11 - DIRECŢIA DE PROCEDURI ŞI METODOLOGII FISCALE    12 - DIRECŢIA GENERALĂ DE EVALUARE ŞI EXECUTARE SILITĂ A VENITURILOR         STATULUI    13 - DIRECŢIA GENERALĂ A CONTABILITĂŢII    14 - DIRECŢIA GENERALĂ A CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT    15 - DIRECŢIA GENERALĂ A REGIILOR AUTONOME ŞI PARTICIPATIILOR STATULUI    16 - DIRECŢIA GENERALĂ A RELAŢIILOR FINANCIARE CU ORGANISME INTERNAŢIONALE    17 - DIRECŢIA GENERALĂ A REGIMULUI VALUTAR    18 - AGENŢIA VALORILOR MOBILIARE**)    19 - OFICIUL DE SUPRAVEGHERE A ACTIVITĂŢII DE ASIGURARE ŞI REASIGURARE**    20 - DIRECŢIA GENERALĂ SINTEZA, METODOLOGIE, DOCUMENTARE, ADMINISTRARE A         SISTEMULUI INFORMATIV    21 - DIRECŢIA GENERALĂ DE POLITICA ŞI PROTECŢIE A CONCURENTEI    22 - DIRECŢIA GENERALĂ DE REGLEMENTARE ŞI ADMINISTRARE A MONOPOLURILOR    23 - DIRECŢIA GENERALĂ A VAMILOR***)    24 - GARDA FINANCIARĂ    25 - INSPECŢIA GENERALĂ PENTRU ACTIVITATEA INTERNA**    26 - DIRECŢIA GENERALĂ ORGANIZARE, RESURSE UMANE ŞI SERVICII GENERALE    27 - DIRECŢIA GENERALĂ JURIDICĂ ŞI CONTENCIOS    28 - DIRECŢIA GENERALĂ DE STUDII ECONOMICO-FINANCIARE ŞI INFORMATICA    29 - DIRECŢIA PRESA, RELAŢII CU PUBLICUL, PROTOCOL ŞI ADMINISTRATIV    30 - DIRECŢIA GENERALĂ DE SOLUŢIONARE A CONTESTAŢIILOR--------- Notă *) Cu rang de secretar de stat. Notă **) Se organizează ca direcţia generală. Notă ***) Funcţionează în structura aprobată prin Hotărârile Guvernului nr. 630/1992şi nr. 32/1993.  +  Anexa 2 UNITĂŢILEsubordonate Ministerului FinanţelorNumărul maxim de posturide specialitate--------------------    I. Instituţii publice finanţate de la bugetul       de stat    1. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi    controlului financiar de stat din judeţe şi din    municipiul Bucureşti - servicii publice descentralizate    În subordinea direcţiilor generale ale finanţelor    publice şi controlului financiar de stat funcţionează :    administraţiile financiare municipale, ale sectoarelor    municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov,    circumscripţiile rurale 25.920    2. Unităţile vamale teritoriale, coordonate de Direcţia    Generală a Vamilor 6.098    3. Centrul de Tehnologie a Informatiei Financiare,    coordonat de Direcţia generală de studii economico-    financiare şi informatica 227    4. Cabinetul medical. 6    II. Instituţii publice finanţate din venituri       extrabugetare    1. Revista "Finanţe, credite, contabilitate", coordo-    nata de un secretar de stat desemnată de ministrul finanţelor. 8    III. Regii autonome    1. Regia Autonomă "Imprimeria naţionala", înfiinţată     prin Hotărârea Guvernului nr. 596/1992.    2. Regia Autonomă a Loteriilor şi Pronosticurilor Sportive    din România, înfiinţată prin Hotărârea Guvernului nr. 130/1991,    cu modificări ulterioare.NOTA : a) În numărul de posturi de la pct. I nu sunt incluse :- posturile aferente activităţii de control financiar de stat şi a Gărzii financiare, care, potrivit art. 4 din Legea nr. 30/1991, se aproba de ministrul finanţelor ;- posturile de agent fiscal şi operator de rol de la municipii, oraşe, comune, care se stabilesc prin normativ aprobat de ministrul finanţelor, în funcţie de numărul de localităţi (sate, comune, oraşe), dispersia geografică a acestora şi numărul poziţiilor de rol. b) În numărul de posturi de specialitate prevăzut în prezenta anexa nu sunt cuprinse posturile de dactilograf şi stenodactilograf, secretar-dactilograf, funcţionar, şef depozit, magaziner, arhivar, portar, paznic, îngrijitor, bufetier, manipulant bunuri, curier, muncitor şi altele asemenea, care pot fi de cel mult 15% din numărul de posturi de specialitate, care se repartizează pe unităţi cu aprobarea ministrului finanţelor. c) Acelaşi procent de 15% se aplică şi asupra numărului de posturi care se aproba de ministrul finanţelor în condiţiile prevăzute la lit. a) din nota la prezenta anexa.---------