REGULAMENT din 23 decembrie 2003de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale pentru Deşeuri Radioactive
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 33 din 15 ianuarie 2004



     +  Capitolul I Dispoziţii generale  +  Articolul 1Agenţia Naţională pentru Deşeuri Radioactive, denumită în continuare ANDRAD, se organizează şi funcţionează în temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 11/2003 privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea definitivă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 320/2003, şi ale prezentului regulament.  +  Articolul 2ANDRAD este persoană juridică în subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului, denumit în continuare M.E.C., cu sediul în localitatea Mioveni, Str. Câmpului nr. 1, C.P. nr. 78, judeţul Argeş.  +  Capitolul II Obiect de activitate, atribuţii şi responsabilităţi  +  Articolul 3ANDRAD are ca obiect de activitate coordonarea la nivel naţional a procesului de gestionare în siguranţă atât a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, rezultate din operarea reactorilor nucleari de putere şi/sau de cercetare, dezafectarea instalaţiilor nucleare, cât şi a deşeurilor radioactive provenite din aplicaţiile tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în industrie, medicină, agricultură şi în alte domenii de interes socioeconomic, inclusiv depozitarea definitivă a acestora.  +  Articolul 4 (1) Pentru realizarea obiectului său de activitate ANDRAD are următoarele atribuţii:1. Pentru activităţi de coordonare la nivel naţional a procesului de gestionare în siguranţă a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive: a) elaborează Strategia naţională pe termen mediu şi lung privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea definitivă şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice, denumită în continuare Strategie naţională, şi o transmite spre aprobare Agenţiei Nucleare; b) elaborează şi transmite spre aprobare ministerului coordonator, în baza Strategiei naţionale, Planul anual de activităţi, denumit în continuare PAA, şi sursele de finanţare aferente privind coordonarea la nivel naţional a procesului de gestionare a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea definitivă şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice; c) asigură constituirea şi actualizarea anuală a unei baze de date naţionale privind cantităţile, tipurile de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat generate, inclusiv cele rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare; d) analizează datele relevante privind caracteristicile combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive rezultate din exploatarea instalaţiilor nucleare; e) întocmeşte anual un inventar la nivel naţional privind cantităţile şi tipurile de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat generate, în vederea elaborării PAA; f) elaborează proceduri şi norme tehnice specifice pentru toate etapele gestionării combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea finală şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice; g) coordonează elaborarea studiilor de fezabilitate şi de amplasament, proiectarea, construcţia, punerea în funcţiune şi exploatarea depozitelor definitive de combustibil nuclear uzat şi deşeuri radioactive; h) coordonează toate etapele procesului de dezafectare a instalaţiilor nucleare şi radiologice; i) asigură direct sau prin terţi protecţia fizică a depozitelor definitive de combustibil nuclear uzat şi deşeuri radioactive; j) colaborează cu autorităţile naţionale cu competenţe în domeniul nuclear; k) cooperează cu instituţii similare din străinătate în vederea utilizării celor mai noi tehnologii privind depozitarea definitivă a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive; l) colaborează cu titularii de autorizaţii pentru activităţi nucleare emise conform Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare, republicată, cu modificările ulterioare, şi verifică, în colaborare cu Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, modul de aplicare de către aceştia a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 11/2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 320/2003, şi ale Legii nr. 105/1999 pentru ratificarea Convenţiei comune asupra gospodăririi în siguranţă a combustibilului uzat şi asupra gospodăririi în siguranţă a deşeurilor radioactive, adoptată la Viena la 5 septembrie 1997.2. Pentru activităţi privind depozitarea definitivă a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive: a) asigură înfiinţarea depozitelor definitive de combustibil nuclear uzat şi de deşeuri radioactive; b) coordonează elaborarea studiilor de fezabilitate şi de amplasament, proiectarea, construcţia, punerea în funcţiune şi exploatarea depozitelor finale de combustibil nuclear uzat şi deşeuri radioactive; c) gestionează depozitele definitive de combustibil nuclear uzat şi de deşeuri radioactive; d) asigură, în mod direct sau prin terţi, protecţia fizică a depozitelor definitive de combustibil nuclear uzat şi deşeuri radioactive; (2) Pentru aprobarea Strategiei naţionale de către Agenţia Nucleară, ANDRAD asigură transpunerea în PAA a prevederilor şi principiilor specifice gestionării deşeurilor radioactive şi dezafectării, prevăzute în Strategia naţională de dezvoltare a domeniului nuclear în România şi a Planului de acţiune pentru implementarea acestei strategii, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2002. (3) ANDRAD exercită atribuţiile de gestionare a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive în cazul declanşării procedurii de lichidare judiciară sau al imposibilităţii continuării activităţii de către titularul de autorizaţie, până la stabilirea noului titular de autorizaţie nucleară. (4) ANDRAD îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege sau stabilite de ministrul economiei şi comerţului.  +  Articolul 5 (1) ANDRAD, în realizarea obiectului său de activitate stabilit prin Ordonanţa Guvernului nr. 11/2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 320/2003, răspunde de modul de organizare şi desfăşurare a activităţilor de: a) depozitare definitivă a combustibilului nuclear uzat produs de funcţionarea reactorilor energetici şi de cercetare; b) depozitare definitivă a deşeurilor radioactive produse de activităţile nucleare industriale din energetica nucleară; c) depozitare definitivă a deşeurilor radioactive produse de activităţile nucleare din industrie, medicină, agricultură şi alte aplicaţii ale radioizotopilor; d) depozitare definitivă a deşeurilor radioactive produse de activităţile de dezafectare a obiectivelor şi instalaţiilor nucleare; e) depozitare definitivă a deşeurilor radioactive produse de activităţile de minerit şi prelucrare a minereurilor de uraniu şi toriu. (2) ANDRAD răspunde de constituirea, actualizarea şi securitatea Bazei naţionale de date privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, care este patrimoniu public strategic şi rămâne la dispoziţia statului. În acest scop ANDRAD utilizează mijloace şi tehnici avansate de evidenţă, păstrare şi securizare pentru perioade de arhivare de ordinul sutelor de ani.  +  Capitolul III Conducerea ANDRAD  +  Articolul 6ANDRAD este condusă de un consiliu de administraţie compus din 5 membri, din care fac parte: a) preşedintele ANDRAD, care este şi preşedintele consiliului de administraţie; b) un reprezentant al M.E.C.; c) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Energie Atomică; d) 2 reprezentanţi ai principalilor generatori de deşeuri radioactive.  +  Articolul 7 (1) Consiliul de administraţie se întruneşte lunar sau ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau la solicitarea unei treimi din numărul membrilor săi. (2) Activitatea consiliului de administraţie se desfăşoară în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare, aprobat prin decizie a preşedintelui acestuia.  +  Articolul 8 (1) Membrii Consiliului de administraţie al ANDRAD şi preşedintele acestuia sunt numiţi şi revocaţi prin ordin al ministrului economiei şi comerţului pe o perioadă de 5 ani. Numirile membrilor prevăzuţi la lit. b), c) şi d) ale art. 6 se fac ca urmare a propunerilor conducerii instituţiilor de la care aceştia provin. (2) Membrii consiliului de administraţie sunt cetăţeni români şi: a) îşi păstrează calitatea de angajat la instituţia de la care provin şi toate drepturile şi obligaţiile ce derivă din această calitate; b) sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurată în această calitate cu o indemnizaţie lunară stabilită de consiliul de administraţie, care nu poate fi mai mare de 20% din salariul de bază al preşedintelui ANDRAD. (3) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie: a) cei care au suferit condamnări; b) cei care, personal ori soţul sau soţia, copiii ori rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt patroni, asociaţi, directori sau deţin alte funcţii de conducere la societăţile comerciale cu capital privat cu acelaşi profil sau cu care agenţia se află în relaţii economice directe.  +  Articolul 9Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele responsabilităţi, atribuţii şi competenţe: a) avizează modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a ANDRAD, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea compartimentelor din structură; b) avizează Strategia naţională şi PAA şi le supune aprobării Agenţiei Nucleare; c) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al ANDRAD, care se depune la M.E.C. în vederea aprobării conform reglementărilor legale; d) avizează criteriile de eligibilitate şi metodologiile de selectare, aprobare şi promovare a proiectelor finanţate din bugetul ANDRAD aferent activităţilor prevăzute în PAA; e) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, cheltuielile pentru dezvoltare: cercetare, proiectare, investiţii, care urmează a fi realizate de ANDRAD în conformitate cu PAA; f) răspunde pentru modul de administrare a întregului patrimoniu, pentru integritatea acestuia, precum şi pentru modul de utilizare a mijloacelor financiare ale ANDRAD, potrivit legii; g) aprobă mandatul comisiei pentru negocierea contractului colectiv de muncă; h) aprobă regulamentul intern şi statul de personal; i) aprobă criteriile şi componenţa comisiei de concurs pentru ocuparea posturilor de conducere din cadrul ANDRAD; j) aprobă orice alte hotărâri şi dispune măsuri privind activitatea ANDRAD, cu excepţia celor date, potrivit legii, în competenţa altor organe.  +  Articolul 10 (1) Preşedintele reprezintă ANDRAD în raporturile cu ministerele, cu autorităţile şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale, cu alte autorităţi şi instituţii publice centrale şi locale, precum şi cu alte persoane juridice şi persoane fizice, române şi străine. (2) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele emite decizii, inclusiv cele referitoare la cerinţe şi specificaţii tehnice privind gestionarea combustibilului nuclear uzat, a deşeurilor radioactive şi a celor rezultate din dezafectarea obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, precum şi depozitarea finală. (3) Deciziile de interes general pentru generatorii de deşeuri radioactive se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.  +  Articolul 11Preşedintele ANDRAD are următoarele atribuţii principale: a) aprobă strategiile, programele de activitate şi programele de cooperare ale ANDRAD; b) asigură elaborarea Strategiei naţionale şi a PAA şi le supune aprobării conform prevederilor legale; c) asigură elaborarea criteriilor de eligibilitate şi metodologiile de selectare, aprobare şi promovare a proiectelor finanţate din bugetul ANDRAD aferent activităţilor prevăzute în PAA; d) urmăreşte respectarea prevederilor legale privind colectarea şi utilizarea sumelor reprezentând contribuţiile directe ale titularilor de activităţi, precum şi managementul proiectelor finanţate conform prevederilor art. 18 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 320/2003; e) asigură elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi a raportului anual de activitate, care se supun aprobării conform legii; f) aprobă, în limitele competenţelor stabilite conform legii, eliberarea de fonduri băneşti din bugetul ANDRAD aferent activităţilor prevăzute în PAA; g) informează periodic M.E.C. asupra stadiului implementării Strategiei naţionale şi PAA; h) participă, împreună cu specialişti din cadrul M.E.C., la elaborarea proiectelor de acte normative, în vederea armonizării acestora cu legislaţia Uniunii Europene, cu consultarea entităţilor specializate în domeniu; i) acordă delegările de competenţă şi împuternicirile de reprezentare personalului ANDRAD; j) aprobă angajările, promovările, retrogradările, detaşările, numirile şi eliberările din funcţie ale personalului, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare; k) aprobă deplasările în străinătate ale personalului ANDRAD; l) negociază şi semnează cu reprezentanţii salariaţilor contractul colectiv de muncă; m) coordonează activitatea direcţiilor şi a celorlalte compartimente aflate în subordinea sa.  +  Capitolul IV Structura organizatorică şi personalul ANDRAD  +  Articolul 12ANDRAD poate avea în structură direcţii, servicii, birouri şi alte compartimente necesare realizării obiectului său de activitate.  +  Articolul 13 (1) Structura organizatorică, precum şi modificările din cadrul acesteia se aprobă prin ordin al ministrului economiei şi comerţului. (2) Preşedintele ANDRAD stabileşte relaţiile dintre compartimentele aflate în structura acesteia, precum şi relaţiile lor cu terţii şi le poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele ANDRAD.  +  Articolul 14Conducătorii compartimentelor din structura ANDRAD răspund în faţa preşedintelui acesteia de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor ce le revin.  +  Articolul 15Atribuţiile conducătorilor compartimentelor ANDRAD, precum şi modul de funcţionare a acestora se aprobă prin decizie a preşedintelui ANDRAD.  +  Articolul 16 (1) Structura personalului, numărul salariaţilor pentru fiecare direcţie şi compartiment, precum şi drepturile şi obligaţiile acestora, inclusiv sub aspectul salarizării, se stabilesc, în condiţiile legii, prin decizie a preşedintelui ANDRAD. (2) Pe lângă personalul propriu încadrat pe perioadă nedeterminată, ANDRAD poate utiliza şi personal detaşat pe perioadă limitată din alte instituţii publice sau unităţi de producţie ori cercetare din domeniul nuclear, precum şi personal angajat pe o perioadă determinată sau prin cumul de funcţii de la alte unităţi de profil, potrivit legii. (3) Angajarea personalului se face pe posturile vacante, prin concurs sau examen, în condiţiile legii, pe criteriul aptitudinilor şi al competenţei profesionale.  +  Articolul 17Salarizarea personalului ANDRAD se face în condiţiile prevăzute de lege pentru salarizarea personalului din instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii.  +  Articolul 18 (1) Personalul angajat de către ANDRAD de la unităţi de producţie sau cercetare ori din instituţii din domeniul nuclear îşi păstrează toate drepturile avute până la negocierea unui nou contract colectiv de muncă. (2) Personalul ANDRAD beneficiază, în condiţiile legii, de încadrarea în condiţii speciale şi deosebite de muncă şi de categorii nucleare, în funcţie de zonele de risc în care îşi desfăşoară activitatea.  +  Capitolul V Bugetul de venituri şi cheltuieli, relaţii financiare  +  Articolul 19 (1) Bugetul de venituri şi cheltuieli al ANDRAD se aprobă în condiţiile legii. (2) Veniturile constituite în conformitate cu prevederile art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 320/2003. (3) Bugetul de venituri şi cheltuieli anual cuprinde categoriile de cheltuieli necesare pentru finanţarea activităţilor cuprinse în PAA, precum şi pe cele privind funcţionarea ANDRAD în vederea îndeplinirii atribuţiilor. (4) ANDRAD propune anual sumele necesare pentru finanţarea activităţilor cuprinse în PAA privind coordonarea la nivel naţional a procesului de gestionare a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea definitivă şi dezafectarea instalaţiilor nucleare. (5) Finanţarea activităţilor cuprinse în PAA se realizează pe bază de contracte încheiate de ANDRAD cu furnizorii de produse şi servicii, autorizaţi conform legii.  +  Articolul 20 (1) Sumele încasate de ANDRAD din vânzarea sau valorificarea materialelor rezultate în urma demolării, dezmembrării sau dezafectării, în condiţiile prevăzute de lege, a unor mijloace fixe ori din vânzarea unor bunuri materiale care îi aparţin, rămân la dispoziţia ANDRAD în vederea realizării de investiţii, în conformitate cu art. 77 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare. (2) Sumele încasate prin aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 29 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 320/2003, se fac venit la bugetul de stat în cotă de 75%, diferenţa revenind ANDRAD în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare. (3) Reprezentanţii ANDRAD care constată şi aplică sancţiunile sunt împuterniciţi ca agenţi constatatori, prin decizie a preşedintelui ANDRAD, şi pot efectua controale la titularii de autorizaţii nucleare.  +  Capitolul VI Dispoziţii finale  +  Articolul 21În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, ANDRAD va prezenta, pentru aprobare prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, regulamentul privind activităţile specifice şi limitele de competenţă în relaţiile cu alte autorităţi publice, relaţiile cu titularii de autorizaţii nucleare şi procedurile de raportare.-------