NORME METODOLOGICE din 18 decembrie 2003privind deschiderea şi repartizarea/retragerea creditelor bugetare din bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
EMITENT
  • MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 938 din 24 decembrie 2003



     +  Articolul 1 (1) În conformitate cu prevederile art. 27 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi unităţile din subordinea acestora pot efectua cheltuieli în limita aprobată prin buget şi a creditelor bugetare deschise, în condiţiile legii. (2) Deschiderea şi repartizarea/retragerea creditelor bugetare pentru cheltuielile aprobate în bugetul asigurărilor sociale de stat, în bugetul asigurărilor pentru şomaj şi în bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate se efectuează în limita creditelor bugetare şi potrivit destinaţiilor aprobate în aceste bugete şi în raport cu gradul de folosire a fondurilor puse la dispoziţie anterior.  +  Articolul 2 (1) În vederea efectuării cheltuielilor bugetare, ordonatorii principali de credite ai bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru şomaj şi bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate solicită lunar Ministerului Finanţelor Publice, până la data de 25 a lunii curente pentru luna următoare, deschiderea de credite bugetare pe capitole de cheltuieli, cu defalcare pe titluri, atât pentru activitatea proprie, cât şi pentru activitatea instituţiilor subordonate. (2) Cererile pentru deschiderea de credite bugetare se aprobă de către ordonatorii principali de credite sau alte persoane cărora le-au fost delegate aceste atribuţii, în condiţiile legii, şi de către conducătorii compartimentelor financiar-contabile şi se avizează pentru control financiar preventiv propriu şi delegat.NOTĂ: În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 737/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, cu modificările ulterioare, calitatea de ordonator principal de credite al bugetului asigurărilor pentru şomaj a fost delegată de către ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei conducătorului executiv al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, iar cea de ordonator principal de credite al bugetului asigurărilor sociale de stat, conducătorului executiv al Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale.  +  Articolul 3 (1) În scopul deschiderii creditelor bugetare, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, după caz, completează şi prezintă Ministerului Finanţelor Publice - Direcţia generală de programare bugetară sectorială şi securitate socială exemplarul 1 (galben) şi 3 (roz) din formularul "Cerere pentru deschidere de credite", cod 14.20.07/TS, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.801/1995, cu modificările şi completările ulterioare. Formularul "Cerere pentru deschidere de credite" este însoţit de următoarele documente: a) "Nota justificativă pentru deschiderea creditelor bugetare", potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1; b) "Situaţia centralizatoare a borderourilor privind transmiterea dispoziţiilor pentru repartizarea/retragerea creditelor bugetare", potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2; c) "Borderou privind transmiterea dispoziţiilor pentru repartizarea/retragerea creditelor bugetare prin Trezoreria Statului din judeţul/sectorul/municipiul Bucureşti", potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3; d) "Dispoziţie bugetară privind repartizarea/retragerea creditelor bugetare", potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4. (2) Formularele prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) nu au regim special şi se întocmesc pe suport hârtie, potrivit modelelor prevăzute în anexele nr. 1-4 la prezentele norme metodologice. (3) Documentele enumerate la alin. (1) se aprobă de către persoanele menţionate la art. 2 alin. (2), care vor fi prevăzute în specimenele de semnături depuse de către Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă la Ministerul Finanţelor Publice - Direcţia generală a contabilităţii publice.  +  Articolul 4În cazuri justificate, până la data de 25 a fiecărei luni, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă pot dispune retragerea creditelor bugetare deschise şi neutilizate din conturile proprii sau ale instituţiilor subordonate, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice. În acest scop se întocmesc şi se prezintă Ministerului Finanţelor Publice - Direcţia generală a contabilităţii publice formularele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b), c) şi d).  +  Articolul 5 (1) După aprobarea deschiderii de credite bugetare de către Ministerul Finanţelor Publice, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă au obligaţia de a ridica de la Direcţia generală a contabilităţii publice exemplarele nr. 3 şi 4 din dispoziţiile bugetare privind repartizarea/retragerea creditelor bugetare, împreună cu exemplarul nr. 3 (roz) din "Cerere pentru deschiderea creditelor bugetare", vizate şi ştampilate de către persoanele cu atribuţii în acest sens din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, prin care se confirmă deschiderea şi repartizarea/retragerea creditelor bugetare respective. (2) Exemplarul nr. 3 din "Dispoziţia bugetară privind repartizarea/retragerea creditelor bugetare", vizată şi ştampilată de persoanele cu atribuţii în acest sens din Ministerul Finanţelor Publice, se transmite de către Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă ordonatorilor de credite din subordine cărora le-au fost repartizate credite bugetare, astfel încât aceştia să aibă cunoştinţă de creditele bugetare care le-au fost repartizate pentru luna respectivă.  +  Articolul 6 (1) În scopul înregistrării în contabilitatea Trezoreriei Statului a creditelor bugetare deschise şi repartizate/retrase din bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, Planul de conturi al Trezoreriei Statului se completează cu următoarele conturi în afara bilanţului: a) contul 05 "Credite deschise şi repartizate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate", care se deschide pe numele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi al instituţiilor publice din subordine, cu desfăşurare pe capitole şi titluri de cheltuieli conform Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.394/1995, cu modificările şi completările ulterioare; b) contul 08 "Credite deschise şi repartizate din bugetul asigurărilor pentru şomaj", care se deschide pe numele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi al instituţiilor publice din subordine, cu desfăşurare pe capitole şi titluri de cheltuieli conform Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.394/1995, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Conturile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se deschid la solicitarea instituţiilor publice finanţate din bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, după caz, la unităţile Trezoreriei Statului în a căror rază sunt înregistrate fiscal, cu excepţia instituţiilor publice ai căror conducători au calitatea de ordonator principal şi secundar de credite, cu sediul în municipiul Bucureşti, precum şi al instituţiilor publice autonome cu sediul în municipiul Bucureşti, ale căror conturi se deschid la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti. (3) Înregistrarea în contabilitatea Trezoreriei Statului a creditelor bugetare deschise şi repartizate/retrase din bugetul asigurărilor sociale de stat de către Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale şi instituţiile publice din subordine se asigură în continuare cu ajutorul contului 03 "Credite bugetare deschise şi repartizate din bugetul asigurărilor sociale de stat", cu desfăşurare pe capitole şi titluri de cheltuieli conform Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.394/1995, cu modificările şi completările ulterioare.NOTĂ: Codul contului de credite deschise şi repartizate (xx.yy.yy.00.zz) se formează astfel:- "xx" Codul contului contabil atribuit deschiderilor de credite bugetare, care se completează, după caz, astfel:- "03" - pentru bugetul asigurărilor sociale de stat;- "05" - pentru bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate;- "08" - pentru bugetul asigurărilor pentru şomaj;- "yy.yy" Codul capitolului de cheltuială, conform clasificaţiei bugetare;- "00" Câmp rezervat pentru codificarea Ministerului Finanţelor Publice;- "zz" Cod titular care se completează, după caz, astfel:- "19" Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei pentru bugetul asigurărilor sociale de stat şi pentru bugetul asigurărilor pentru şomaj;- "01" Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.Codul contului deschis la Trezoreria Statului se înscrie atât pe formularul "Cerere pentru deschidere de credite", cod 14.20.07/TS, cât şi pe formularul "Dispoziţiile bugetare de repartizare/retragere de credite bugetare" prevăzut în anexa nr. 4.  +  Articolul 7 (1) În scopul înregistrării în contabilitatea Trezoreriei Statului a plăţilor de casă din bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, Planul de conturi al Trezoreriei Statului se completează cu următoarele conturi de cheltuieli bugetare: a) contul 27 "Cheltuielile bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate", care se deschide pe numele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi al instituţiilor publice din subordine, cont de activ cu ajutorul căruia se evidenţiază plăţile de casă efectuate de ordonatorii de credite ai bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate în limita creditelor bugetare deschise şi repartizate, cu desfăşurare pe conturi analitice, pe capitole şi titluri de cheltuieli;Notă: Începând cu data de 1 ianuarie 2004, contul 27 îşi schimbă denumirea din "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" în "Cheltuielile bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate".Începând cu aceeaşi dată, veniturile încasate de către primăriile de sector pentru bugetul propriu al municipiului Bucureşti se evidenţiază cu ajutorul contului 50.83 "Disponibil din venituri încasate pentru bugetul Capitalei", evidenţa analitică pe subcapitole de venituri bugetare fiind organizată în contabilitatea proprie a primăriilor sectoarelor municipiului Bucureşti; b) contul 29 "Cheltuielile bugetului asigurărilor pentru şomaj", care se deschide pe numele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi al instituţiilor publice din subordine, cont de activ cu ajutorul căruia se evidenţiază plăţile de casă efectuate de ordonatorii de credite ai bugetului asigurărilor pentru şomaj în limita creditelor bugetare deschise şi repartizate, cu desfăşurare pe conturi analitice, pe capitole şi titluri de cheltuieli. (2) Conturile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se deschid la solicitarea instituţiilor publice finanţate din bugetul asigurărilor pentru şomaj şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, după caz, la unităţile Trezoreriei Statului în a căror rază sunt înregistrate fiscal, cu excepţia instituţiilor publice ai căror conducători au calitatea de ordonator principal şi secundar de credite, cu sediul în municipiul Bucureşti, ale căror conturi se deschid la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti. (3) Înregistrarea în contabilitatea Trezoreriei Statului a plăţilor de casă efectuate de către Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale şi instituţiile publice din subordine se asigură în continuare cu ajutorul contului 25 "Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat", cu desfăşurare pe capitole şi titluri de cheltuieli conform Clasificaţiei indicatorilor privind finanţele publice, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 1.394/1995, cu modificările şi completările ulterioare.  +  Articolul 8Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi instituţiile subordonate organizează şi conduc evidenţa creditelor bugetare deschise în cadrul creditelor bugetare aprobate, cu ajutorul conturilor din clasa 9 "Conturi în afara bilanţului" prevăzute în Planul de conturi pentru instituţiile publice, şi anume:- contul 941 "Credite deschise şi repartizate";- contul 944 "Credite deschise pentru cheltuieli proprii".Contul 941 "Credite deschise şi repartizate"Cu ajutorul acestui cont instituţiile publice ai căror conducători au calitatea de ordonator principal şi secundar de credite ţin evidenţa creditelor deschise pentru a fi repartizate instituţiilor subordonate. Contabilitatea analitică a creditelor deschise de repartizat se ţine pe capitole şi titluri ale bugetului aprobat.La ordonatorii principali de credite, în debitul contului se înregistrează credite deschise pentru a fi repartizate ordonatorilor de credite subordonaţi, precum şi creditele de retras de la aceştia, iar în credit, creditele repartizate acestora, precum şi creditele retrase.La ordonatorii secundari de credite, în debitul contului se înregistrează creditele repartizate de ordonatorul principal de credite pentru a fi repartizate ordonatorilor terţiari de credite, precum şi creditele de retras de la ordonatorii terţiari de credite, iar în credit, creditele repartizate ordonatorilor terţiari de credite, precum şi creditele retrase.Contul 944 "Credite deschise pentru cheltuieli proprii"Cu ajutorul acestui cont instituţiile publice ai căror conducători au calitatea de ordonator principal, secundar sau terţiar de credite, după caz, ţin evidenţa creditelor bugetare deschise pentru cheltuieli proprii.Contabilitatea analitică a creditelor deschise pentru cheltuieli proprii se ţine pe capitolele şi titlurile bugetului aprobat.Ordonatorii principali de credite înregistrează în debitul contului creditele deschise de Ministerul Finanţelor Publice pentru cheltuieli proprii, iar în credit, creditele retrase.Ordonatorii secundari şi terţiari de credite înregistrează în debit creditele bugetare primite prin repartizare de la ordonatorul de credite ierarhic superior pentru cheltuieli proprii, iar în credit, creditele retrase.Soldurile conturilor 941 "Credite deschise şi repartizate" şi 944 "Credite deschise pentru cheltuieli proprii" nu se redeschid în anul următor.  +  Articolul 9Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi unităţile subordonate înregistrează în contabilitate plăţile efectuate prin conturile 27 "Cheltuielile bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate" şi 29 "Cheltuielile bugetului asigurărilor pentru şomaj" cu ajutorul contului 700 "Finanţare de la buget privind anul curent", a cărui funcţiune este prezentată în Planul de conturi pentru instituţiile publice.  +  Articolul 10Anexele nr. 1-4*) fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.  +  Anexa 1
        -------
    la normele metodologice
    -----------------------
    DENUMIREA INSTITUŢIEI PUBLICE
    .............................
    DIRECŢIA ....................
                                   NOTA JUSTIFICATIVA
          pentru deschiderea creditelor bugetare de la capitolul ............
                      pe anul ....... trim ...... luna ..........
                                                                   - mii lei -
    NR. CRT. DENUMIRE INDICATOR SUMA
    1 Credite bugetare aprobate cumulat de la începutul anului până la finele trimestrului pentru care se solicita deschiderea de credite
    - cu detaliere pe titluri de cheltuieli
    2 Credite bugetare aprobate aferente trimestrului pentru care se solicita deschiderea de credite
    - cu detaliere pe titluri de cheltuieli
    3 Credite bugetare deschise cumulat de la începutul anului
    - cu detaliere pe titluri de cheltuieli
    4 Plaţi de casa la finele lunii precedente celei în care se solicita deschiderea de credite
    - cu detaliere pe titluri de cheltuieli
    5 Disponibilităţi existente în cont la finele lunii precedente celei în care se solicita deschiderea de credite
    - cu detaliere pe titluri de cheltuieli
    6 Cheltuieli preliminate pe luna în curs
    7 Cheltuieli preliminate pentru perioada pentru care se solicita deschiderea de credite
    - cu detaliere pe titluri de cheltuieli
    8 Credite bugetare solicitate a fi deschise (pct.4+6+7) - pct.3)
    - cu detaliere pe titluri de cheltuieli
            Director General, Verificat şi vizat pt. control
                                                financiar preventiv,
        Notă: Se întocmeşte în 2 exemplare
        din care un exemplar se prezintă
        Ministerului Finanţelor Publice
     +  Anexa 2
        -------
    la normele metodologice
    -----------------------
    DENUMIREA INSTITUŢIEI PUBLICE
    .............................
                                SITUAŢIA CENTRALIZATOARE
                   a borderourilor privind transmiterea dispoziţiilor
                   pentru repartizarea/retragerea creditelor bugetare
                                                                        MII LEI
    ┌────┬────────┬────────┬─────┬─────┬───────────────────────────────────────────┐│NR. │DENUMIRE│BORDEROU│COD │SUMA │din care detaliat pe titluri de cheltuieli ││CRT.│ JUDEŢ ├───┬────┤CAPI-│ ├────────┬─────────┬────────┬───────┬───────┤│ │ │NR.│DATA│TOL │ │PERSONAL│MATERIALE│TRANSFE-│SUBVEN-│CAPITAL││ │ │ │ │CHELT│TOTAL│ │ │RURI │ŢII │ │├────┼────────┼───┼────┼─────┼─────┼────────┼─────────┼────────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────┼────────┼───┼────┼─────┼─────┼────────┼─────────┼────────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────┼────────┼───┼────┼─────┼─────┼────────┼─────────┼────────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────┼────────┼───┼────┼─────┼─────┼────────┼─────────┼────────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────┼────────┼───┼────┼─────┼─────┼────────┼─────────┼────────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────┼────────┼───┼────┼─────┼─────┼────────┼─────────┼────────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────┼────────┼───┼────┼─────┼─────┼────────┼─────────┼────────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────┼────────┼───┼────┼─────┼─────┼────────┼─────────┼────────┼───────┼───────┤│ │TOTAL │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │GENERAL │ │ │ │ │ │ │ │ │ │└────┴────────┴───┴────┴─────┴─────┴────────┴─────────┴────────┴───────┴───────┘   ORDONATOR PRINCIPAL DE CREDITE CONDUCĂTORUL COMPARTIMENTULUI                                                    FINANCIAR-CONTABIL    Notă: Se întocmeşte în 2 exemplare din care          un exemplar se prezintă Ministerului          Finanţelor Publice          Se întocmeşte numai de către          ordonatorul principal de credite
     +  Anexa 3
        -------
    la normele metodologice
    -----------------------
    DENUMIREA INSTITUŢIEI PUBLICE
    .............................
                          BORDEROU NR. ..... din ............
           privind transmiterea dispoziţiilor pentru repartizarea/retragerea
                    creditelor bugetare prin trezoreria statului din
                         judeţul/sectorul/municipiul Bucureşti
                                                                       -mii lei-
    ┌─┬────────┬─────┬────────┬────────┬───────────────────────────────────────────┐│N│DISPOZI-│ COD │ORDONA- │ SUMA │din care detaliat pe titluri de cheltuieli ││R│TIA │CAPI-│TOR │ ├────────┬─────────┬────────┬───────┬───────┤│C│BUGETARA│TOL │ DE │ │PERSONAL│MATERIALE│TRANSFE-│SUBVEN-│CAPITAL││R├───┬────┤ │CREDITE │ TOTALA │ │ │RURI │ŢII │ ││T│NR.│DATA│CHELT│ │ │ │ │ │ │ │├─┼───┼────┼─────┼────────┼────────┼────────┼─────────┼────────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├─┼───┼────┼─────┼────────┼────────┼────────┼─────────┼────────┼───────┼───────┤│ │ │ │ │ TOTAL │ │ │ │ │ │ │└─┴───┴────┴─────┴────────┴────────┴────────┴─────────┴────────┴───────┴───────┘   ORDONATOR PRINCIPAL DE CREDITE, CONDUCĂTORUL COMPARTIMENTULUI                                                FINANCIAR - CONTABIL    Notă: Se întocmeşte în 2 exemplare care se          prezintă Ministerului Finanţelor Publice          Se întocmesc distinct, cate 2 exemplare          pentru fiecare judeţ
     +  Anexa 4    -------la normele metodologice-----------------------
    DENUMIRE INSTITUŢIE PUBLICA ........................... DISPOZIŢIE BUGETARA PRIVIND REPARTIZAREA/RETRAGEREA CREDITELOR BUGETARE NR. ............. DATA ..............
    Banca plătitorului
    Platitor: Cont nr.
    Banca beneficiarului:
    Beneficiar: Cont nr.
    Suma (în litere/în cifre) Lei
    Cu drept de utilizare de la data de: zi........luna.........an....... Stampila şi semnătura Banca plătitor Banca beneficiar ordonatorului principal de credite (data inreg. (data inreg. stampila, semnătura) stampila,semnatura)
                                                                       - verso -
    Cont contabil Capitol de cheltuieli Titlu Cod fiscal Suma lei
    TOTAL CAPITOL
        Notă: Se întocmeşte în 4 exemplare (faţa-verso sau pe format A4)care se          prezintă Ministerului Finanţelor Publice          Se întocmeşte în lei (ultimele 3 cifre din suma înscrisa sunt în          mod obligatoriu zero)----------