NORME METODOLOGICE din 16 august 1999de aplicare a dispoziţiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 395 din 19 august 1999



     +  Capitolul 1 Constituirea Fondului naţional de solidaritate  +  Articolul 1 (1) Taxele de timbru social, reglementate la art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, reprezinta obligaţii de plată ale persoanelor fizice, participante la jocurile de noroc, precum şi ale persoanelor fizice sau juridice care achizitioneaza automobile noi din import cu o capacitate cilindrică de cel puţin 2.000 cmc inclusiv. (2) Sunt considerate jocuri de noroc, în sensul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, jocurile prevăzute la art. 6 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 69/1998 privind regimul de autorizare a activităţilor din domeniul jocurilor de noroc şi la art. 6 lit. b)-e) din Hotărârea Guvernului nr. 251/1999 privind condiţiile de autorizare, organizare şi exploatare a jocurilor de noroc.  +  Articolul 2 (1) Obligaţia colectarii sumelor reprezentand contravaloarea timbrului social revine în sarcina persoanelor fizice sau juridice organizatoare de jocuri de noroc, de jocuri interactive sau altele asemenea, respectiv în sarcina Regiei Autonome "Registrul Auto Roman". (2) Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" va inmatricula în circulatie automobilele prevăzute la art. 3 lit. b) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, dacă i se va prezenta împreună cu celelalte documente necesare înmatriculării, conform legislaţiei în vigoare, şi chitanta CEC din care să rezulte ca proprietarul automobilului a platit taxa de timbru social.  +  Articolul 3Unitatile care au sarcina colectarii sumelor reprezentand contravaloarea timbrului social au obligaţia ca, după deducerea comisionului de 1% care le revine potrivit prevederilor art. 10 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, sa vireze suma rămasă până la data de 5 a lunii, pentru încasările lunii anterioare. Sumele vor fi virate în contul direcţiilor generale de muncă şi protecţie sociala judetene, respectiv al Directiei generale de muncă şi protecţie sociala a municipiului Bucureşti, cu menţiunea ca viramentul reprezinta "contribuţii la Fondul naţional de solidaritate".  +  Articolul 4Până la desemnarea băncii comerciale la care se vor pastra disponibilitatile Fondului naţional de solidaritate, contribuţiile virate de unitatile platitoare se vor pastra în conturile deschise la unitatile trezoreriei statului pe seama direcţiilor generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale.  +  Articolul 5Fondurile încasate în cursul trimestrului vor fi virate Ministerului Muncii şi Protectiei Sociale până la data de 10 a lunii urmatoare trimestrului expirat.  +  Articolul 6Ordonatorul principal de credite al Fondului naţional de solidaritate este ministrul muncii şi protectiei sociale care îşi poate delega competenţa printr-un ordin secretarului de stat coordonator al Departamentului de protecţie sociala.  +  Articolul 7Execuţia cheltuielilor se realizează de către directiile generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale, precum şi de către institutii financiare şi organizaţii neguvernamentale acreditate, desemnate prin ordin al ministrului muncii şi protectiei sociale.  +  Articolul 8Sarcina executiei bugetare a Fondului naţional de solidaritate, a organizarii evidentei contabile a acestuia, precum şi a întocmirii contului de execuţie revine directiei care se va constitui în acest scop în cadrul Ministerului Muncii Muncii şi Protectiei Sociale şi, respectiv, compartimentelor de specialitate din cadrul direcţiilor generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale.  +  Articolul 9 (1) În functie de tipul de joc de noroc, valoarea timbrului social se marcheaza diferit, astfel: a) pentru jocurile de tip loto, expres şi pronosport se va imprima pe biletul de participare de către terminalul inteligent suma totala ce urmeaza a fi plătită de jucator; această sumă reprezinta valoarea variantelor jucate, la care se adauga taxa de timbru social, evidentiata distinct pe biletul de participare; b) pentru jocurile tip loz în plic, "instant loterry", cărţi postale, carton Bingo, bilet pariuri etc. se va realiza inscriptionarea prin tiparire pe suport material a trei valori:- preţul participării la joc;- valoarea taxei de timbru social; şi- suma totala ce trebuie plătită de jucator, ca rezultat al aditionarii primelor doua valori; c) pentru jocurile desfăşurate prin intermediul liniilor telefonice sau al altor mijloace de telecomunicatii:- se va menţiona valoarea taxei de timbru social în contractul de prestări de servicii între organizatorii jocurilor de noroc prin intermediul liniilor telefonice ori al altor mijloace de telecomunicatii şi Societatea Naţionala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. sau alti prestatori de servicii de telecomunicatii;- valoarea taxei de timbru social la acest tip de joc de noroc reprezinta suma rezultata din aplicarea cotei de 10% asupra costului convorbirii individuale colectate de prestatorul de servicii telefonice sau de alte mijloace de telecomunicatii pentru organizatorii de jocuri de noroc; d) pentru jocurile tip cazino taxa de timbru social prevăzută la art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 se datorează de către jucator şi se deduce zilnic din încasările casieriei şi din sumele colectate la mesele de joc în casetele sigilate, obligaţia virarii ei revenind organizatorilor de joc; e) pentru jocurile interactive TV organizatorul va evidentia valoarea taxei de timbru social, care reprezinta 5% asupra pretului de participare la joc, în una dintre formele prevăzute la lit. a)-c) ale art. 9 din prezentele norme metodologice, în raport cu modul în care se materializeaza dreptul de participare la joc (carton Bingo, servicii telefonice etc.); în sensul prezentelor norme metodologice prin joc interactiv TV se înţelege jocul de noroc definit potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice şi în care se acordă în direct minimum 50% din valoarea castigurilor, prin intermediul retelelor de televiziune. (2) Regia Autonoma "Imprimeria Naţionala", Regia Autonoma "Loteria Naţionala", precum şi alti producători, care au ca obiect de activitate şi fabricarea de suport material destinat jocurilor de noroc, au obligaţia evidentierii clare pe suportul material tiparit destinat jocurilor de noroc a valorii taxei de timbru social. (3) Regia Autonoma "Imprimeria Naţionala", Regia Autonoma "Loteria Naţionala", precum şi ceilalti producători, care au ca obiect de activitate şi fabricarea de suport material destinat jocurilor de noroc, au obligaţia transmiterii, lunar, către directia de specialitate din cadrul Ministerului Muncii şi Protectiei Sociale, a situaţiei privind comenzile facturate de suport material destinat jocurilor de noroc (cantitativ şi valoric), detaliate pe beneficiari. (4) Prestatorii de servicii care colecteaza de la participantii la jocurile de noroc atât preţul participării la joc, cat şi valoarea taxei de timbru social, în vederea transmiterii acestora către organizatorii de jocuri de noroc au obligaţia transmiterii, lunar, către directia de specialitate din cadrul Ministerului Muncii şi Protectiei Sociale, a situaţiei privind vanzarile şi prestarile de servicii pentru organizatorii de jocuri de noroc. (5) Pentru stocurile de suport material, existente la data publicarii în Monitorul Oficial al României a prezentelor norme metodologice, destinat jocurilor de noroc, organizatorii de jocuri de noroc au obligaţia constituirii şi virarii taxei de timbru social în condiţiile stabilite de Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 şi de prezentele norme metodologice, fără ca taxa de timbru social să fie evidentiata distinct pe suportul material respectiv; organizatorii de jocuri de noroc au obligaţia afisarii, în condiţii optime, a prevederilor art. 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999.  +  Capitolul 2 Utilizarea Fondului naţional de solidaritate  +  Articolul 10Alocarea sumelor pentru cheltuielile efectuate din Fondul naţional de solidaritate, potrivit art. 5 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, se stabileste prin hotărâre a Guvernului adoptata în prima luna a trimestrului expirat, pe baza incasarilor efective evidentiate în execuţia fondului pentru trimestrul respectiv.  +  Articolul 11Sumele platite din Fondul naţional de solidaritate, potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) lit. a), b) şi e) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 nu se iau în calculul veniturilor la stabilirea altor drepturi şi obligaţii reglementate de lege.Secţiunea A - Prestatii de solidaritate sociala  +  Articolul 12Completarea fondurilor destinate platii alocatiilor acordate beneficiarilor Legii nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, ai Legii nr. 67/1995 privind ajutorul social, ai Legii nr. 119/1997 privind alocatia suplimentara pentru familiile cu copii, potrivit prevederilor art. 5 alin. (2) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, se stabileste prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Protectiei Sociale.  +  Articolul 13Alocatiile de solidaritate se acordă, în temeiul art. 5 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, categoriilor de persoane prevăzute la art. 6 din acelasi act normativ, pe baza cererii şi a anchetei sociale realizate de directiile generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale.  +  Articolul 14 (1) Termenul familie, în vederea acordarii alocatiei de solidaritate, desemneaza sotul, sotia şi copiii lor minori, care locuiesc şi gospodaresc împreună. (2) Termenul familie desemneaza şi persoana necasatorita sau vaduva care domiciliaza împreună cu copilul sau. (3) Sunt considerati ca facand parte din familie şi copiii adoptati, copiii aflati în plasament familial sau incredintati familiei.  +  Articolul 15Cuantumul alocatiei de solidaritate se stabileste ca diferenţa între valoarea rezultata din aplicarea cotei de 50% asupra salariului lunar minim brut pe tara şi venitul net lunar pe membru de familie.  +  Articolul 16În cazul familiilor cu copii minori, alocatia de solidaritate se acordă pentru fiecare membru de familie.  +  Articolul 17 (1) Dreptul la alocatia de solidaritate se stabileste pe baza cererii scrise şi a anchetei sociale, prin dispoziţie a directorului general adjunct cu asistenţa sociala din cadrul direcţiilor generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale, în a caror raza domiciliaza solicitantul, potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999. (2) Cererea se întocmeşte de persoana sau, după caz, numai de către unul dintre membrii familiei care are capacitatea de exercitiu al drepturilor civile. În cazurile prevăzute de lege, cererea poate fi întocmită de curatorul sau de tutorele persoanei indreptatite, de persoana careia i s-a încredinţat un minor sau, după caz, de către conducatorul centrului de primire, al centrului de plasament sau al organismului privat autorizat. Titularul alocatiei de solidaritate este persoana care a întocmit cererea. (3) Cererea pentru alocatia de solidaritate se solutioneaza de directia generală de muncă şi protecţie sociala teritoriala în termen de 30 de zile de la înregistrare, perioada în care se efectueaza ancheta sociala la domiciliul solicitantului. (4) Modul de solutionare a cererii se comunică titularului, în scris, în termen de 5 zile de la emiterea dispozitiei.  +  Articolul 18Solicitantul alocatiei de solidaritate, cu ocazia efectuării anchetei sociale, are obligaţia să prezinte declaratia privind veniturile nete lunare realizate de membrii familiei, precum şi alte acte doveditoare necesare pentru justificarea veniturilor.  +  Articolul 19 (1) La stabilirea venitului net lunar al familiei se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le realizează, inclusiv cele care provin din creante legale sau din conventii civile de întreţinere, aflate în executare, şi indemnizatiile cu caracter permanent acordate potrivit legii. (2) Dacă familia are în proprietate terenuri, cladiri, spatii locative sau alte bunuri, mobile sau imobile, la stabilirea venitului net lunar al familiei se iau în considerare arenda, chiriile, alte fructe naturale, industriale sau civile, precum şi veniturile obtinute din valorificarea bunurilor respective, sub condiţia pastrarii locuinţei şi a bunurilor necesare nevoilor familiale.  +  Articolul 20Plata alocatiei de solidaritate se efectueaza lunar, începând cu luna urmatoare celei în care s-a înregistrat cererea la directia generală de muncă şi protecţie sociala teritoriala, prin mandat postal la domiciliu sau în cont curent deschis de titular la o unitate financiar-bancara.  +  Articolul 21Plata alocatiei de solidaritate la domiciliul beneficiarilor poate fi realizata şi de către Compania Naţionala "Posta Română" pe bază de convenţie incheiata cu Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale.  +  Articolul 22 (1) Modificarea titularului alocatiei de solidaritate se face la solicitarea scrisa a familiei, pe bază de ancheta sociala, prin dispoziţie a directorului general adjunct cu asistenţa sociala de la directiile generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale. (2) Dispoziţia de modificare a titularului alocatiei de solidaritate se comunică familiei.  +  Articolul 23 (1) Persoanele din familie, apte de muncă, beneficiare de alocaţie de solidaritate, au obligaţia sa dovedeasca cu acte, din 3 în 3 luni, ca au solicitat agentiei de ocupare şi formare profesionala teritoriala repartizarea în munca sau că nu au refuzat nejustificat sa dea curs unei repartizari pentru orice loc de muncă oferit. (2) Neindeplinirea obligaţiei prevăzute la alin. (1) conduce la suspendarea dreptului la alocatia de solidaritate pe o perioadă de 3 luni.  +  Articolul 24Plata alocatiei de solidaritate inceteaza din luna urmatoare celei în care nu mai sunt indeplinite condiţiile stabilite de Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, precum şi de prezentele norme metodologice.  +  Articolul 25Suspendarea şi, după caz, încetarea platii alocatiei de solidaritate se stabilesc prin dispoziţie a directorului general adjunct cu asistenţa sociala şi produce efecte de la data de întâi a lunii urmatoare constatarii modificarii situaţiei.  +  Articolul 26Pe baza solicitarilor formulate de directiile generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale, Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale va fundamenta hotărârea Guvernului prin care se aproba efectuarea cheltuielilor din Fondul naţional de solidaritate.  +  Articolul 27 (1) Alocarea de fonduri pentru înfiinţarea, dezvoltarea şi diversificarea serviciilor sociale organizate de asociaţii, fundatii sau de institutii de cult recunoscute de lege se face prin ordin al ministrului muncii şi protectiei sociale în limita fondului aprobat prin hotărâre a Guvernului. (2) Criteriile pentru selectionarea asociaţiilor, fundatiilor şi instituţiilor de cult recunoscute de lege, precum şi fondurile alocate acestora se stabilesc prin ordin al ministrului muncii şi protectiei sociale.Secţiunea B - Microcredite  +  Articolul 28 (1) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi pe cont propriu, generatoare de venituri, sau care doresc sa desfasoare în viitor o astfel de activitate pentru întreţinerea materiala proprie sau a familiei şi care se afla în situaţii de extrema dificultate pot beneficia de microcredite acordate în acest scop, potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999. (2) Microcreditul poate fi solicitat şi pentru activităţi de valorificare a dreptului de proprietate asupra unor bunuri.  +  Articolul 29Persoanele fizice care beneficiaza de microcredite au obligaţia ca până la sfârşitul perioadei de gratie să prezinte directiei generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale autorizatia pentru desfăşurarea unei activităţi independente în baza Decretului-lege nr. 54/1990 şi cerere pentru incheierea contractului individual de asigurare sociala.  +  Articolul 30Cheltuielile necesare obtinerii autorizatiei pentru desfăşurarea unei activităţi independente în baza Decretului-lege nr. 54/1990 se suporta din microcreditul acordat.  +  Articolul 31Microcreditele se acordă fără dobânda, pe o perioadă de maximum 60 de luni, cu o perioadă de gratie inclusa de până la 12 luni.  +  Articolul 32Rambursarea microcreditelor se face în rate lunare, corectate cu rata inflatiei comunicata de Comisia Naţionala pentru Statistica.  +  Articolul 33 (1) Garantarea microcreditelor se face pe baza unui contract incheiat între beneficiar şi institutia financiară sau organizaţia neguvernamentala care le acorda, prin care se stabilesc masurile asiguratorii privind rambursarea sumelor. (2) Microcreditul se garanteaza cu bunurile achiziţionate pentru desfăşurarea activităţii propuse şi/sau cu produsele obtinute ca urmare a utilizarii microcreditului.  +  Articolul 34Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale deruleaza activitatea de acordare a microcreditelor prin intermediul unor institutii financiare sau organizaţii neguvernamentale, pe care le acrediteaza în acest scop.  +  Articolul 35Criteriile de evaluare, în vederea acreditarii instituţiilor financiare şi a organizaţiilor neguvernamentale şi contractul-cadru sunt prezentate în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.  +  Articolul 36 (1) Pe baza de cerere, persoanele fizice prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 pot solicita instituţiilor financiare şi organizaţiilor neguvernamentale acreditate acordarea unui microcredit din Fondul naţional de solidaritate. (2) Ca urmare a anchetelor sociale efectuate de către directiile generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale, potrivit prevederilor art. 8 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999, directorul general adjunct cu asistenţa sociala poate propune acordarea de prestatii şi servicii sociale sau acordarea de microcredite prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c) din acest act normativ. (3) În cazul propunerii de microcredite, anchetele sociale sunt trimise către una dintre instituţiile financiare sau organizaţiile neguvernamentale acreditate conform art. 34 din prezentele norme metodologice.  +  Articolul 37Institutia financiară sau organizaţia neguvernamentala acreditata, după analiza cererii de microcreditare, împreună cu potentialul beneficiar, realizează proiectul de microcreditare.  +  Articolul 38 (1) Proiectele de microcreditare sunt transmise de către institutia acreditata Comisiei de avizare a microcreditelor, care funcţionează în cadrul Ministerului Muncii şi Protectiei Sociale şi care este subordonata secretarului de stat responsabil cu protectia sociala. (2) Aprobarea proiectelor de microcreditare se face prin ordin al ministrului muncii şi protectiei sociale.  +  Articolul 39Comisia de avizare a microcreditelor are urmatoarele atribuţii: a) selectioneaza proiectele de microcreditare pe baza criteriilor stabilite şi aprobate prin ordin al ministrului muncii şi protectiei sociale; b) stabileste graficul derularii fondurilor, acolo unde este cazul; c) întocmeşte referatul privind acordarea microcreditului, a cuantumului prevăzut în proiectele selectate şi îl inainteaza spre aprobare ministrului muncii şi protectiei sociale sau, după caz, secretarului de stat coordonator al Departamentului de protecţie sociala; d) incheie contractul de microcreditare cu institutia financiară sau cu organizaţia neguvernamentala prin care se deruleaza proiectul de microcreditare.  +  Articolul 40Constatarea contraventiilor şi aplicarea sanctiunilor privind constituirea, virarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate se fac de către organele prevăzute la art. 9 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999.  +  Anexă-------(la normele metodologice)-------------------------CRITERIIde acreditare a instituţiilor financiare şi a organizaţiilor neguvernamentale privind acordarea de microcredite
      Denumirea instituţieiCriteriul de evaluareCondiţiile de punctarePunctajul recomandatPunctajul obţinut
        Comisionul perceputla fiecare procent-1  
        Numărul angajaţilor (consilieri)- până la 10+1  
        - până la 20+2  
        - peste 20+3  
        Aportul la fondul destinat microcreditării (cofinanţare)- până la:    
        - 100 milioane lei+1  
        - 500 milioane lei+2  
        - peste 500 milioane lei+3  
        Experienţă   0-5  
        Proiecte (fonduri) în derulare- până la:    
        - 100 milioane lei+1  
        - 500 milioane lei+2  
        - peste 500 milioane lei+3  
        Calitatea proiectelor prezentate   0-10  
        TOTAL:xx  
    CONTRACT-CADRU DE ACORDARE A MICROCREDITELORNr. ....... din ........ÎntreMinisterul Muncii şi Protectiei Sociale, cu sediul în Bucureşti, str. Dem I. Dobrescu nr. 2-4, sectorul 1, având contul nr. ......, deschis la Banca ......, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate, reprezentat de Comisia de avizare a microcreditelor, având componenta: .......................................................................................................................................................................................şiorganizaţia neguvernamentala, desemnata prin ordin al ministrului muncii şi protectiei sociale, având calitatea de persoana juridica, dobandita potrivit Legii nr. 21/1924 prin Sentinta civila nr. ......, emisa de Tribunalul ......., denumita administrator, cu sediul în ......, telefon ........, codul fiscal ......., având contul nr. ......, deschis la ......., reprezentata prin Comitetul de coordonare a proiectului, având componenta:........................................................................................................................................................................................................................sauinstitutia financiară acreditata, desemnata prin ordin al ministrului muncii şi protectiei sociale, denumita administrator, înregistrată la Oficiul registrului comerţului nr. ......., cu sediul în ....., telefon ......., codul fiscal ....., având contul nr. ...., deschis la ......, reprezentata prin Comitetul de coordonare a proiectului, având componenta:................................................................................................................................................1. Obiectul contractului pentru acordarea microcreditelor1.1. Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale acorda din Fondul naţional de solidaritate, în termenii şi în condiţiile prezentului contract, cu titlu rambursabil, suma de ..........., care urmeaza a fi utilizata exclusiv în vederea realizării proiectului ".............", aprobat prin hotărârea Comisiei de avizare a microcreditelor nr. ...... din data de ....., proiect care constituie anexa nr. 1 la prezentul contract.1.2. Suma de bani acordată cu titlu rambursabil în scopul şi în condiţiile prevăzute la punctul 1.1 este denumita microcredit.1.3.*) Administratorul se angajează să contribuie în bani, cu suma de ........ lei, reprezentand ..% din valoarea contractului, după cum se precizeaza în anexa nr. 1 la prezentul contract.1.4. Contribuţia mentionata la pct. 1.3 trebuie să fie depusa inaintea semnarii contractului de acordare a microcreditului în contul curent distinct, deschis de administrator pentru acest proiect la Banca ...... în contul nr. ....... .1.5. Suma totala necesară derularii proiectului este ........, din care contribuţia administratorului este ........ .1.6. Eliberarea sumelor reprezentand microcreditul acordat prin intermediul administratorului se face conform graficului stabilit de Comisia de avizare a microcreditelor, pe baza formularelor standard de solicitare a platii, completate de administrator.1.7. Nivelul avansului, precum şi al celorlalte transe este stabilit după cum urmeaza:avans ..............;transa I ...........;transa a II-a ......;transa a III-a ...... .1.8. Eliberarea transelor se face numai în functie de executarea şi de incheierea lucrărilor sau a activităţilor prevăzute în proiect, precum şi pe baza raportului de evaluare întocmit de directiile generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale, în urma verificărilor la faţa locului. Raportul se inainteaza Comisiei de avizare a microcreditelor.1.9. La solicitarea urmatoarei transe administratorul trebuie să justifice direcţiilor generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale utilizarea a cel puţin 75% din transa anterioara. Restul de 25% se justifica cu ocazia formulării solicitarii pentru urmatoarea transa. În caz contrar, directiile generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale nu vor mai întocmi raportul de evaluare a activităţii.1.10. Eventualele sume rămase în contul deschis pentru contractul pentru microcreditul acordat, după finalizarea proiectului, vor fi returnate Fondului naţional de solidaritate în termen de 15 zile lucratoare de la închiderea proiectului în contul deschis cu aceasta destinatie de directia generală de muncă şi protecţie sociala teritoriala.2. Drepturile şi oblibaţiile părţilor2.1. Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale şi directiile generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale au dreptul de a verifica datele şi documentele necesare justificarii plăţilor facute de administrator.2.2. Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale poate, în orice moment, prin notificare către administrator, sa suspende eliberarile ulterioare pentru finantarea proiectului, dacă unul dintre urmatoarele evenimente a avut loc: a) activităţile nu au fost realizate în conformitate cu procedurile stabilite în normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999; b) bugetul Fondului naţional de solidaritate nu mai poate sustine plata microcreditelor prevăzute la art. 5 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999; c) administratorul nu şi-a indeplinit oblibaţiile la care s-a angajat prin proiect.2.3. Administratorul se obliga sa cunoasca şi să respecte prevederile legislaţiei care reglementeaza functionarea Fondului naţional de solidaritate şi sa indeplineasca toate obiectivele proiectului, asa cum sunt ele descrise în anexa nr. 1 la prezentul contract de acordare a microcreditului şi conform graficului stabilit.2.4. Administratorul se obliga sa utilizeze sumele microcreditului, precum şi sumele reprezentand contribuţia sa la proiect numai pentru realizarea obiectivelor proiectului. În caz contrar, sumele microcreditului vor fi recuperate de către Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale, în contul Fondului naţional de solidaritate, de la instituţiile financiare şi de la organizaţiile neguvernamentale desemnate, iar finantarea proiectului va fi oprita până la recuperarea sumelor.2.5. Administratorul proiectului, în calitate de unitate de gestiune şi de conducere a proiectului, organizeaza şi conduce contabilitatea drepturilor şi obligaţiilor patrimoniale în conformitate cu legislatia în vigoare.2.6. Administratorul se obliga să permită neconditionat Ministerului Muncii şi Protectiei Sociale şi direcţiilor generale de muncă şi protecţie sociala teritoriale urmarirea şi controlul realizării proiectului şi sa puna la dispoziţie acestora toate datele şi documentele solicitate.3. Forta majoră3.1. Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale nu raspunde pentru prejudiciul cauzat administratorului în situaţia în care bugetul Fondului naţional de solidaritate nu poate asigura finantarea proiectelor aprobate.3.2. Administratorul este exonerat de raspundere în cazul în care nu poate executa total sau parţial proiectul datorita unei situaţii de forta majoră, definita conform legii.4. Valabilitatea şi modificarea contractului4.1. Prezentul contract intră în vigoare la data semnarii lui de către ambele părţi şi este valabil până la data de ............., dacă părţile nu vor conveni altfel.4.2. Utilizarea microcreditului în alte scopuri decat cele prevăzute în contract este interzisa şi atrage rezilierea contractului fără interventia instanţei judecătorești.4.3. Dacă în cursul executarii contractului se constata încălcări ale prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 şi ale dispoziţiilor normelor metodologice de aplicare a acesteia, Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale, prin Comisia de avizare a microcreditelor, poate proceda la rezilierea contractului fără interventia instanţei judecătorești.4.4. Modificarea prezentului contract se poate face numai prin acordul părţilor.4.5. Partea care are iniţiativa modificarii va notifica în scris celeilalte părţi propria propunere.Partea care primeste notificarea se obliga sa răspundă în termen de 30 de zile lucratoare de la primirea acesteia.5. Incheierea proiectului5.1. Inaintea eliberarii ultimei transe administratorul va prezenta planul definitiv, acceptat de Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale prin Comisia de avizare a microcreditelor, conţinând detaliile privind realizarea activităţilor pentru obiectivul realizat în cadrul proiectului.5.2. Proiectul se considera incheiat după aprobarea de către Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale prin Comisia de avizare a microcreditelor a raportului final, în care se va consemna dacă obiectivele proiectului au fost indeplinite şi dacă au fost justificate toate sumele acordate prin prezentul contract, şi după anuntarea incheierii proiectului de către administrator.5.3. Situaţia juridica a obiectivelor rezultate prin realizarea proiectului se stabileste la data inchiderii proiectului, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.6. Solutionarea neintelegerilor6.1. Orice neintelegere care decurge din interpretarea şi din aplicarea prezentului contract va fi solutionata de părţi, pe cale amiabila, în termen de 30 de zile lucratoare.6.2. În cazul în care părţile nu ajung la un consens pe cale amiabila, neintelegerile vor fi solutionate potrivit prevederilor legale în vigoare.7. Dispozitii finale7.1. Prezentul contract a fost incheiat în doua exemplare, ambele având valoare de original şi constituind împreună un singur act juridic.----- Notă *) Punctul 1.3 se completeaza numai în situaţia în care administratorul se angajează ca va contribui cu bani la realizarea proiectului.MINISTERUL MUNCII ŞI                 ADMINISTRATORPROTECTIEI SOCIALEComisia de avizare                   Comitetul de coordonarea microcreditelor,                           a proiectului,.........................                     ..................................................                     .........................-----------------