HOTĂRÂRE nr. 577 din 21 mai 2003privind structura organizatorică şi atribuţiile Autorităţii pentru străini
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 391 din 6 iunie 2003



    În temeiul art. 107 din Constituţie şi al art. 131 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,Guvernul României adopta prezenta hotărâre.  +  Capitolul 1 Dispoziţii generale  +  Articolul 1Autoritatea pentru străini este structura specializată, organizată în subordinea Ministerului de Interne, care exercită atribuţiile ce îi sunt date în competenţa prin lege, cu privire la regimul străinilor în România, combaterea şederii ilegale, precum şi cu privire la gestionarea evidentei străinilor cărora li s-a acordat drept de şedere în România.  +  Articolul 2Activitatea Autorităţii pentru străini constituie serviciu public şi se desfăşoară în interesul persoanei şi al comunităţii, în sprijinul instituţiilor statului, exclusiv pe baza şi în executarea legii.  +  Articolul 3În executarea atribuţiilor ce îi revin, Autoritatea pentru străini cooperează cu alte unităţi ale Ministerului de Interne şi cu instituţii ale statului care au atribuţii în asigurarea ordinii de drept şi colaborează în acest sens cu cetăţenii, în condiţiile legii.  +  Capitolul 2 Organizarea Autorităţii pentru străini  +  Articolul 4Autoritatea pentru străini se organizează la nivel central şi teritorial.  +  Articolul 5 (1) Structura organizatorică a Autorităţii pentru străini este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. (2) Statul de funcţii al Autorităţii pentru străini se aproba de către ministrul de interne, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. (3) Coordonarea Autorităţii pentru străini în cadrul Ministerului de Interne se stabileşte prin ordin al ministrului de interne. (4) Autoritatea pentru străini este condusă de un director, ajutat de un director adjunct, numiţi prin ordin al ministrului de interne. (5) Posturile necesare constituirii Autorităţii pentru străini se asigura prin redistribuire, din cele existente în statele de funcţii ale Direcţiei Generale de Evidenta Informatizata a Persoanei.  +  Articolul 6Atribuţiile compartimentelor şi sarcinile concrete ale personalului, precum şi circuitul intern al documentelor se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a aparatului propriu, care se aproba, potrivit competentei, de către conducerea Ministerului de Interne, în termen de 30 de zile de la data aprobării statului de funcţii prevăzut la art. 5 alin. (2).  +  Capitolul 3 Atribuţiile Autorităţii pentru străini  +  Articolul 7Autoritatea pentru străini are următoarele atribuţii principale: a) avizează acordarea vizelor de intrare în România a străinilor conform competentelor legale; b) aproba invitaţiile prevăzute la art. 37 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România; c) verifica îndeplinirea de către străini a condiţiilor necesare pentru acordarea dreptului de şedere în România, potrivit legii; d) verifica îndeplinirea de către străini a condiţiilor necesare pentru prelungirea dreptului de şedere în România, potrivit legii; e) acorda dreptul de şedere permanenta prin aprobarea stabilirii domiciliului în România străinilor care îndeplinesc condiţiile legale; f) prelungeşte dreptul de şedere temporară în România străinilor care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 194/2002; g) anulează ori revoca, după caz, dreptul de şedere al străinilor în România, în condiţiile legii; h) întreprinde demersurile legale corespunzătoare pentru clarificarea situaţiei juridice a străinilor minori neinsotiti; i) eliberează, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, permise de şedere şi documente de călătorie; j) prin lucrătorii anume desemnaţi, constata contravenţiile şi aplica sancţiunile contravenţionale prevăzute de Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 194/2002; k) elaborează studii, analize şi prognoze referitoare la migratia străinilor pe teritoriul României şi înaintează conducerii Ministerului de Interne propuneri de soluţionare a problemelor identificate cu aceasta ocazie în domeniul controlului fenomenului migratiei, în vederea includerii acestora în proiectul hotărârii Guvernului prevăzute la art. 5 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 194/2002; l) gestionează Sistemul Naţional de Evidenta a Străinilor asigurând funcţionarea, păstrarea şi exploatarea evidentelor în conformitate cu prevederile legale; m) exercita atribuţiile conferite prin lege cu privire la regimul indepartarii străinilor de pe teritoriul României; n) culege, stocheaza, prelucreaza, valorifica şi face schimb de date şi informaţii despre străinii cu şedere ilegala, locurile şi mediile frecventate de aceştia, precum şi despre cei care au ca preocupări traficul de persoane; o) cooperează cu instituţii similare din străinătate şi cu alte organisme internaţionale cu competenţa în domeniul migratiei, în baza înţelegerilor la care România este parte; p) cooperează cu misiunile diplomatice şi oficiile acreditate în România, în condiţiile legii; q) exercita orice alte atribuţii sau competente conferite prin lege.  +  Articolul 8Pentru îndeplinirea atribuţiilor legale, şeful Autorităţii pentru străini emite dispoziţii obligatorii pentru întreg personalul din subordine.  +  Capitolul 4 Personalul Autorităţii pentru străini  +  Articolul 9Personalul Autorităţii pentru străini este constituit din politisti, funcţionari publici şi personal contractual.  +  Articolul 10Autoritatea pentru străini îşi asigura personalul dintre absolvenţii instituţiilor de învăţământ ale Ministerului de Interne, personal selecţionat sau provenit din alte instituţii, în condiţiile legii.  +  Articolul 11În exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 7, personalul specializat al Autorităţii pentru străini este investit cu exerciţiul autorităţii publice şi este abilitat sa desfăşoare următoarele activităţi: a) organizarea şi efectuarea, în condiţiile legii, de controale în mediile şi în locurile frecventate de străini, în instituţiile publice sau particulare, precum şi în incinta agenţilor economici, indiferent de proprietar sau deţinător, atunci când exista date sau indicii cu privire la existenta în aceste locuri sau medii a unor străini care nu respecta prevederile legale privind regimul străinilor în România; b) invitarea la sediul formatiunii teritoriale a străinilor a căror prezenta este necesară pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege, prin aducerea la cunoştinţa acestora, în scris, a scopului şi motivului invitatiei; c) legitimarea şi stabilirea identităţii străinilor care încalcă dispoziţiile legale privind regimul juridic al străinilor; d) depistarea şi conducerea la sediul formatiunilor teritoriale, în cooperare cu organele de poliţie competente, a străinilor care încalcă dispoziţiile legale privind regimul străinilor în România sau a căror identitate nu poate fi stabilită, precum şi verificarea şi luarea măsurilor legale în cel mult 24 de ore de la depistare; e) escortarea, pe toată perioada de la depistare şi până la îndepărtarea de pe teritoriul României, a străinilor împotriva cărora s-a dispus această măsură, precum şi imobilizarea, potrivit legii, a celor care au un comportament violent; f) desfăşurarea de activităţi specifice pentru obţinerea şi verificarea, în vederea exploatării, a datelor şi informaţiilor referitoare la străini cu şedere ilegala, la cei care au ca preocupări traficul ilegal de persoane, precum şi locurile şi mediile frecventate de aceştia.  +  Capitolul 5 Dispoziţii finale  +  Articolul 12Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:---------------p. Ministrul de interne,Toma Zaharia,secretar de statMinistrul administraţiei publice,Octav CozmancaBucureşti, 21 mai 2003.Nr. 577.  +  Anexă                                  ORGANIGRAMA                           Autorităţii pentru străini                                 ┌────────────┐                                 │ DIRECTOR │                                 └──────┬─────┘    APARAT CENTRAL │                               ┌────────┴───────┐                               │DIRECTOR ADJUNCT│                               └─────────────┬──┘      ┌───────────────┬─────────────┬────────┼──────┬───────────┬───────┐      │ │ │ │ │ │ │┌─────┴──────┐┌───────┴─────┐┌──────┴──────┐ │ ┌────┴───┐┌──────┴────┐┌─┴──┐│SERVICIUL 1-││SERVICIUL 2 -││SERVICIUL 3 -│ │ │BIROUL ││ BIROUL ││SE- ││ RELAŢII ││GESTIONAREA ││ COMBATEREA │ │ │STUDII, ││ADMINISTRA-││CRE-││ CONSULARE, ││ ŞEDERII ││ ŞEDERII │ │ │PROGNOZA││RE ŞI ÎNTRE││TA- ││LEGATURA CU ││ LEGALE A ││ ILEGALE A │ │ │ ŞI ││ŢINERE A ││RI- ││ MISIUNILE ││STRĂINILOR ││ STRĂINILOR │ │ │STATIS- ││SISTEMULUI ││AT ││DIPLOMATICE ││ ││ │ │ │TICI ││NAŢIONAL DE││ ││ ŞI ││ ││ │ │ │ ││EVIDENTA A ││ ││ORGANISMELE ││ ││ │ │ │ ││STRĂINILOR ││ ││INTER- ││ ││ │ │ │ ││ ││ ││NAŢIONALE ││ ││ │ │ │ ││ ││ │└────────────┘└─────────────┘└─────────────┘ │ └────────┘└───────────┘└────┘                                             │                                             │                                    ┌────────┴─────────┐                                    │ │                               ┌────┴────────┐ ┌─────┴─────┐                               │ ANALIZA │ │COORDONAREA│                               │INFORMAŢIILOR│ │ACTIVITĂŢII│                               │ │ │ CENTRELOR │                               │ │ │ DE CAZARE │                               └─────────────┘ └───────────┘APARAT TERITORIAL---------------------------------------------------------------------┌──────────────────┐┌───────────────┐┌───────────────────┐│SERVICIUL 1 PENTRU││ 41 BIROURI ││ CENTRE DE CAZARE ││ STRĂINI AL ││(COMPARTIMENTE)││A STRĂINILOR LUATI ││ MUNICIPIULUI ││JUDEŢENE PENTRU││ÎN CUSTODIE PUBLICA││ BUCUREŞTI ││ STRĂINI ││ │└──────────────────┘└───────────────┘└───────────────────┘┌──────────────────┐│SERVICIUL 2 PENTRU││ STRĂINI AL ││ MUNICIPIULUI ││ BUCUREŞTI │└──────────────────┘-------------