ORDIN nr. 1.726 din 12 decembrie 2002pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind procedura și competentele de acordare a înlesnirilor la plata obligațiilor restante la bugetul de stat, administrate de Ministerul Finanțelor Publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 580/2002
EMITENT
  • MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 914 din 16 decembrie 2002



    În temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice,având în vedere prevederile Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 491/2002, cu modificările ulterioare,ministrul finanțelor publice emite următorul ordin:  +  Articolul 1Anexa la Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 580/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura și competentele de acordare a înlesnirilor la plata obligațiilor restante la bugetul de stat, administrate de Ministerul Finanțelor Publice, cu modificările și completările ulterioare, se modifica și se completează astfel:1. La articolul 1 alineatul (6), litera c) va avea următorul cuprins:c) în totalul obligațiilor prevăzute la art. 13 din ordonanța de urgență, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 491/2002, intra totalul obligațiilor bugetare datorate și neachitate, creditele scandente (mai puțin limitele de creditare pentru contul curent) și furnizorii neachitati peste termenele contractuale;2. La articolul 1 alineatul (6), litera f) va avea următorul cuprins:f) prin activități sezoniere, în sensul alin. (2) al art. 13 din ordonanța de urgență, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 491/2002, se înțelege activitățile pentru care fluxul principal al veniturilor se localizeaza în anumite perioade ale anului; cuantumul ratelor se stabilește în corelatie cu fluxul veniturilor obținute de comun acord cu debitorul, iar majorările se datorează și se achită lunar. Debitorii vor întocmi o declarație pe propria răspundere din care să rezulte cat reprezintă veniturile obținute din activități sezoniere în totalul veniturilor realizate în ultimele 12 luni;3. La articolul 1, alineatul (6) se completează cu literele g) și h) cu următorul cuprins:g) pentru debitorii persoane juridice, care s-au format prin fuziune și care au obligații restante la bugetul de stat, indicatorii prevăzuți în anexa la ordonanța de urgență vor fi calculati prin însumarea datelor din bilanțurile contabile ale celor două societăți;h) pentru debitorii persoane juridice, care au avut întreruptă activitatea în anii anteriori anului în care au depus cerere de acordare a înlesnirilor la plata și care au obligații restante la bugetul de stat, cifra de afaceri necesară la calcularea numărului de rate se estimeaza prin însumarea din balantele de verificare lunare, pe o perioadă de 12 luni consecutive anterioare datei depunerii cererii, a veniturilor lunare care contribuie la constituirea cifrei de afaceri în conformitate cu prevederile legale privind tipul de situații financiare anuale ce trebuie întocmite de debitori.4. La articolul 1 alineatul (8), literele c) și d) vor avea următorul cuprins:c) debitorii care obțin peste 63 de puncte și la data depunerii cererilor de acordare a înlesnirilor la plata au toate obligațiile achitate la bugetul de stat, inclusiv ale anului curent, cu excepția majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente debitelor datorate până la data de 31 decembrie 2001, vor beneficia de scutirea de plată a majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente obligațiilor datorate bugetului de stat până la data de 31 decembrie 2001, datorate și calculate până la data intrării în vigoare a ordonanței de urgenta; debitorii care obțin între 29 și 63 de puncte și la data depunerii cererilor de acordare a înlesnirilor la plata au toate obligațiile achitate la bugetul de stat, inclusiv ale anului curent, cu excepția majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente debitelor datorate până la data de 31 decembrie 2001, vor beneficia de reducerea cu 50% a majorărilor de întârziere și penalitatilor de întârziere aferente obligațiilor datorate bugetului de stat până la data de 31 decembrie 2001, datorate și calculate până la data intrării în vigoare a ordonanței de urgenta; diferența de majorări de întârziere și penalități de întârziere rămase de plată în sarcina debitorului după acordarea reducerii în conformitate cu prevederile alin. (2) al art. 14 din ordonanța de urgență, modificată prin Legea nr. 491/2002, reprezintă obligații cu termen de plată în anul curent, respectiv data intrării în vigoare a convenției;d) prevederile lit. c) se aplică și debitorilor în cazul în care au în derulare înlesniri la plata ce au ca obiect numai majorări de întârziere și penalități de întârziere, scutirea acordându-se pentru suma rămasă de plată la data încheierii convenției.5. La articolul 3 alineatul (3), litera b) va avea următorul cuprins:b) situația privind soldurile conturilor de disponibilitati în lei și în valută și depozitele bancare, inclusiv pe unități plătitoare, la data scadentei obligațiilor restante la bugetul de stat pentru care se solicita înlesnire la plata, precum și situația privind creditele curente și creditele scadente; situația va cuprinde cuantumul obligațiilor bugetare la data scadentei acestora în comparatie cu soldul disponibilităților în lei și în valută, precum și cu diferențele neutilizate din limitele de creditare și depozitele bancare, la aceeași dată;6. La articolul 3 alineatul (3), litera d^1) va avea următorul cuprins:d^1) declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al societăților agricole, înființate în conformitate cu prevederile Legii nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultura, din care să rezulte structura asociaților, mobilitatea sediului și/sau a asociaților;7. La articolul 3 alineatul (3), litera m) va avea următorul cuprins:m) situația privind totalul obligațiilor restante înregistrate în ultima balanța de verificare întocmită conform prevederilor legale, reprezentând obligații către toate bugetele, credite scadente (mai puțin limitele de creditare pentru contul curent) și soldul furnizorilor neachitati la termenele contractuale;8. La articolul 4, alineatul (7) va avea următorul cuprins:(7) În cazul obligațiilor ce fac obiectul cererilor de înlesniri la plata ale debitorilor menționați la art. 3 alin. (1) lit. a) din prezentele norme metodologice, organul fiscal respectiv va solicita organelor fiscale la care sucursalele sau punctele de lucru stabile sunt înregistrate ca plătitoare de impozite și taxe întocmirea unor referate care să cuprindă informații referitoare la numărul de declarații de impozite și taxe depuse în ultimele 24 de luni, obligațiile neachitate în contul impozitelor cu stopaj la sursa, dacă a beneficiat anterior de înlesniri, situația privind achitarea debitelor anului curent, dacă contribuabilul a fost sancționat pentru evaziune fiscală, situația achitării integrale a debitelor din anii precedenti, diferența de obligații ale bugetului de stat constatate prin control fiscal, totalul impozitelor declarate în cursul perioadei verificate.9. La articolul 4, alineatul (10) va avea următorul cuprins:(10) În cazul în care competența de acordare a înlesnirilor la plata este a Ministerului Finanțelor Publice, direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București, după caz, verifica și analizează documentația și avizează, după caz, cap. I și II din referatul întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 4 de către organul fiscal la care a fost depusa cererea, iar pentru debitorii menționați la art. 3 alin. (1) lit. a) vor întocmi, pe baza referatelor transmise conform art. 4 alin. (7), și un referat centralizator pentru sucursale și puncte de lucru.10. La articolul 7, punctul 1 se completează cu literele h), i), j) și k) cu următorul cuprins:h) garanția constituită în numerar la trezoreria organului fiscal poate fi utilizata și pentru stingerea ultimei/ultimelor rate rămase de plată din înlesnirea aprobată, după caz;i) în cazul în care debitorul achită în totalitate una dintre obligațiile care au făcut obiectul inlesnirii la plata, nivelul garanției constituite nu se schimba;j) nu se constituie garanție în cazul majorărilor de întârziere și penalitatilor de întârziere amânate în vederea reducerii sau scutirii;k) pentru obligațiile la bugetul de stat datorate și neachitate începând cu 1 ianuarie 2003, pentru care se acordă amânare sau eșalonare la plata, garanția este de 100% din totalul creanțelor amânate/eșalonate la plata. Pentru obligațiile la bugetul de stat restante la 31 decembrie 2002, la constituirea garanției se aplică prevederile art. 7 pct. 1 lit. a), b) și c).11. La articolul 7, punctul 4 va avea următorul cuprins:4. Pe perioada derulării înlesnirilor la plata debitorii sunt obligați să își achite obligațiile curente la bugetul de stat, cu termene scadente începând cu data de întâi a lunii următoare intrării în vigoare a convenției. În cazul în care debitorii nu achită la scadenta obligațiile curente la bugetul de stat, pot efectua plata acestora în cel mult 90 de zile, împreună cu majorările de întârziere și penalitățile de întârziere aferente. Obligațiile curente la bugetul de stat, cu scadența după data de 1 octombrie a anului fiscal, împreună cu eventualele majorări de întârziere și penalități de întârziere trebuie achitate până cel târziu la data de 29 decembrie a anului fiscal. Debitorii care au sucursale și/sau puncte de lucru stabile sunt obligați să respecte aceasta prevedere pentru toate sucursalele și/sau punctele de lucru stabile.12. La articolul 7, punctul 6 va avea următorul cuprins:6. Pe perioada derulării înlesnirilor la plata debitorii vor transmite organului fiscal teritorial la care sunt înregistrați ca plătitori de impozite și taxe orice intenție de înstrăinare de active pe toată perioada derulării inlesnirii la plata, cu excepția debitorilor care se încadrează în prevederile art. 21 din ordonanța de urgență, modificată prin Legea nr. 491/2002. Organul fiscal va putea aproba înstrăinarea de active, cu condiția încasării contravalorii acestora în contul obligațiilor bugetare pentru care s-au obținut înlesniri la plata. Prin active care nu pot fi înstrăinate pe perioada derulării înlesnirilor la plata decât cu acordul organului fiscal teritorial se înțelege activele corporale și necorporale, astfel cum sunt definite de Legea contabilității nr. 82/1991, republicată.13. Articolul 12 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:(4) Pentru ratele achitate în avans reprezentând obligații ale bugetului de stat și majorări datorate pe perioada eșalonării, majorările se recalculează la achitarea ultimei rate din grafic.14. La articolul 19, după alineatul (3) se introduc alineatele (4)-(15) cu următorul cuprins:(4) Pentru a beneficia de prevederile art. 28^1 alin. (1), (2) și (3) din ordonanța de urgență, introdus prin Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 147/2002, debitorii vor depune o cerere la organul fiscal teritorial unde sunt înregistrați ca plătitori de impozite și taxe.(5) Cererea depusa de debitor va conține numărul și data documentului prin care s-a aprobat înlesnirea inițială, sumele achitate din înlesnire, termenele la care au fost achitate și suma reprezentând majorări de întârziere și/sau penalități de întârziere ce urmează a fi scutite la plata.(6) Organul fiscal teritorial la care debitorul este înregistrat ca plătitor de impozite și taxe verifica, pe baza informațiilor din evidenta analitica pe plătitori, respectarea întocmai a inlesnirii la plata menționate în cerere, respectiv plata ratelor în cuantumul stabilit și la termen și a condițiilor în care înlesnirea a fost acordată, intocmindu-se în acest sens un referat.(7) Pe baza referatului întocmit conform alin. (6) direcțiile generale ale finanțelor publice județene sau a municipiului București, după caz, soluționează cererile, cu excepția celor pentru care ajutorul de stat este mai mare de 50 miliarde lei și pentru care soluționarea este de competența Ministerului Finanțelor Publice.(8) Pentru diferența de impozite, taxe, contribuții și alte venituri la bugetul de stat, eșalonate la plata conform alin. (1) al art. 28^1 din ordonanța de urgență, introdus prin Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 147/2002, se datorează majorări în conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanța Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanțelor bugetare, aprobată și modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările și completările ulterioare.(9) Ministerul Finanțelor Publice sau direcțiile generale ale finanțelor publice județene ori a municipiului București, după caz, încheie o convenție de plată cu debitorul, prin care precizează tipul obligațiilor și suma acestora, care fac obiectul înlesnirilor la plata, perioada de acordare, condițiile ce trebuie îndeplinite pentru menținerea valabilității inlesnirii, cuantumul majorărilor ce trebuie achitate, graficele de eșalonare la plata, care fac parte integrantă din aceasta.(10) Pe perioada derulării înlesnirilor la plata debitorii sunt obligați să își achite obligațiile curente la bugetul de stat, cu termene scadente începând cu data de întâi a lunii următoare încheierii convenției. În cazul în care debitorii nu achită la scadenta obligațiile curente la bugetul de stat, pot efectua plata acestora în cel mult 90 de zile, împreună cu majorările de întârziere și penalitățile de întârziere aferente. Obligațiile curente la bugetul de stat, cu scadența după data de 1 octombrie a anului fiscal, împreună cu eventualele majorări de întârziere și penalități de întârziere trebuie achitate până cel târziu la data de 29 decembrie a anului fiscal. Debitorii care au sucursale și/sau puncte de lucru stabile sunt obligați să respecte aceasta prevedere pentru toate sucursalele și/sau punctele de lucru stabile.(11) Majorările datorate în conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanța Guvernului nr. 11/1996, aprobată și modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările și completările ulterioare, calculate și achitate pe perioada inlesnirii la plata până la data depunerii cererii de aplicare a prevederilor art. 28^1 alin. (1) din ordonanța de urgență, introdus prin Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 147/2002, nu se restituie.(12) Majorările datorate în conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanța Guvernului nr. 11/1996, aprobată și modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările și completările ulterioare, și neachitate de către debitorii care se încadrează în prevederile art. 28^1 alin. (4) din ordonanța de urgență, introdus prin Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 147/2002, se amana la plata pe 5 ani pe baza unei cereri depuse de debitori la organul fiscal teritorial la care sunt înregistrați ca plătitori de impozite și taxe.(13) Organul fiscal teritorial întocmește un referat din care să rezulte ca înlesnirea la plata a fost respectata astfel cum a fost acordată, respectiv au fost achitate integral și în termen toate ratele și au fost respectate condițiile în care aceasta a fost aprobată.(14) Direcțiile generale ale finanțelor publice județene sau a municipiului București, după caz, încheie o convenție cu debitorul în care se precizează suma amânată la plata și condițiile ce trebuie îndeplinite pe perioada amânării.(15) Pe perioada amânării la plata a majorărilor prevăzute la alin. (8), datorate în conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanța Guvernului nr. 11/1996, aprobată și modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările și completările ulterioare, debitorul este obligat sa achite obligațiile curente la bugetul de stat cu termene scadente începând cu ziua lucrătoare imediat următoare celei în care a achitat ultima rata din eșalonarea inițială. În cazul în care debitorul nu achită la scadenta obligațiile curente la bugetul de stat, poate efectua plata acestora în cel mult 90 de zile, împreună cu majorările de întârziere și penalitățile de întârziere aferente. Obligațiile curente la bugetul de stat, cu scadența după data de 1 octombrie a anului fiscal, împreună cu eventualele majorări de întârziere și penalități de întârziere trebuie achitate până cel târziu la data de 29 decembrie a anului fiscal. Debitorii care au sucursale și/sau puncte de lucru stabile sunt obligați să respecte aceasta prevedere pentru toate sucursalele și/sau punctele de lucru stabile. Neplata obligațiilor curente la bugetul de stat atrage anularea amânării la plata a majorărilor datorate în conformitate cu prevederile alin. (12), acestea urmând să se încaseze potrivit reglementărilor legale în vigoare.15. Litera d) din anexa nr. 3a) la normele metodologice va avea următorul cuprins:d) pe perioada derulării înlesnirilor la plata debitorul este obligat să își achite obligațiile curente la bugetul de stat cu termene scadente începând cu data de întâi a lunii următoare intrării în vigoare a convenției. În cazul în care debitorul nu achită la scadenta obligațiile curente la bugetul de stat, poate efectua plata acestora în cel mult 90 de zile, împreună cu majorările de întârziere și penalitățile de întârziere aferente. Obligațiile curente la bugetul de stat, cu scadența după data de 1 octombrie a anului fiscal, împreună cu eventualele majorări de întârziere și penalități de întârziere trebuie achitate până cel târziu la data de 29 decembrie a anului fiscal.16. Punctele 3 și 15 din capitolul II al anexei nr. 4 la normele metodologice vor avea următorul cuprins:3. Total datorii (bugetare + pe termen scurt) ........... lei;.................................................................15. Situația achitării debitelor anului curent:15.1. Sume achitate în contul debitelor anului curent ........ lei;15.2. Total debite cu termen de plată în anul curent ......... lei:– neachitate– achitat până la 30% inclusiv– achitat între 30% și 65% inclusiv– achitat între 65% și 90% inclusiv– achitat peste 90%.17. Nota la capitolul II din anexa nr. 4 la normele metodologice se completează și va avea următorul cuprins:a) Datele prevăzute la pct. 9, 13, 14, 15, 16, 29 și 30 din acest capitol se prezintă pe fiecare unitate plătitoare de impozite și taxe, cu precizarea organului fiscal la care aceasta este înregistrată ca plătitor de impozite și taxe.b) La pct. 9: în situația în care vechimea debitorului este mai mica de 24 de luni, dar s-au depus toate declarațiile de impozite, taxe și contribuții, se va acorda punctajul maxim.c) La pct. 13: sintagma "obligații neachitate în contul impozitelor cu stopaj la sursa" se referă la debitele neachitate reprezentând impozite cu reținere prin stopaj la sursa.d) La pct. 21: sintagma "unități economice cu finanțare bugetară" se referă la ministere, celelalte organe de specialitate ale administrației publice, alte autorități publice, instituțiile publice autonome, precum și la instituțiile din subordinea acestora. Situația prevăzută la acest criteriu se întocmește de către debitor și se semnează, pe propria răspundere, de către reprezentantul legal al acestuia.e) În aplicarea prevederilor pct. 24 se face precizarea ca acționarul semnificativ este definit de Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investiții financiare și piețele reglementate, aprobată și modificată prin Legea nr. 525/2002, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 2Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Ministrul finanțelor publice,
    Mihai Nicolae Tănăsescu
    București, 12 decembrie 2002.Nr. 1.726.------------