HOTĂRÂRE nr. 1.204 din 24 octombrie 2002privind modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 774/2000 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 8 noiembrie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituție și al art. 30 din Ordonanța Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 459/2001, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. + Articolul IRegulamentul de aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, prevăzut în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 774/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 19 septembrie 2000, cu modificările ulterioare, se modifica și se completează după cum urmează:1. Articolul 1 va avea următorul cuprins: + Articolul 1Activitatea de medicina legală se desfășoară în conformitate cu dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, cu modificările și completările ulterioare, ale prezentului regulament și ale Normelor procedurale privind efectuarea expertizelor, a constatărilor și a altor lucrări medico-legale, aprobate prin Ordinul ministrului justiției și al ministrului sănătății nr. 1.134/C/255/2000.2. Alineatul (1) al articolului 4 va avea următorul cuprins: + Articolul 4(1) Institutul Național de Medicina Legală "Mina Minovici" București este unitate cu personalitate juridică, subordonata Ministerului Sănătății și Familiei. Conducerea institutului se asigura de un director general numit prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, pe bază de concurs. Pe lângă directorul general funcționează un consiliu consultativ din care fac parte directorul medical, directorul economic, consilierul juridic, precum și conducătorii laboratoarelor.3. Alineatul (2) al articolului 7 va avea următorul cuprins:(2) Institutele de medicina legală sunt conduse de un director numit prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, pe bază de concurs, conform legii. Pe lângă director funcționează un consiliu consultativ din care fac parte șefii de laboratoare, de servicii sau de birouri.4. Alineatul (1) al articolului 24 va avea următorul cuprins: + Articolul 24(1) Componenta nominală a Comisiei superioare medico-legale se aproba prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, iar lista cuprinzând specialiștii care pot fi cooptati la lucrările acesteia se stabilește prin ordin al ministrului sănătății și familiei.5. La articolul 29, după litera c) se introduc literele d) și e) cu următorul cuprins:d) propunerea spre adoptare Ministerului Sănătății și Familiei și Ministerului Justiției a componentei nominale și a modului de funcționare ale Comisiei superioare medicolegale și ale comisiilor de avizare și control al actelor medico-legale;e) întocmirea raportului anual cu privire la situația practicii medico-legale la nivel național.6. Litera G "Comisiile mixte" a capitolului III va avea următorul cuprins:G. Comisiile mixte + Articolul 29^1(1) Comisiile mixte pentru verificarea modului de efectuare a lucrărilor medico-legale, denumite în continuare comisii mixte, funcționează în componenta prevăzută la art. 25^1 din Ordonanța Guvernului nr. 1/2000, cu modificările ulterioare.(2) Comisiile mixte sunt alcătuite din cel puțin 4 membri, numărul medicilor din cadrul Ministerului Sănătății și Familiei și al personalului de specialitate juridică din Ministerul Justiției fiind egal. Medicii desemnați de Ministerul Sănătății și Familiei trebuie să aibă specialitatea medicina legală în gradul de medic primar.(3) Comisiile mixte pot beneficia de sprijinul altor specialiști din cadrul Ministerului Sănătății și Familiei sau al Ministerului Justiției, în funcție de specificul lucrărilor medico-legale ce urmează să fie verificate. + Articolul 29^2(1) Comisiile mixte se constituie ori de câte ori exista indicii cu privire la săvârșirea unor abateri în efectuarea lucrărilor medico-legale.(2) Efectuarea verificărilor este solicitată de către ministrul justiției sau de către ministrul sănătății și familiei. + Articolul 29^3(1) Comisiile mixte verifica dacă lucrările medico-legale au fost efectuate cu respectarea dispozițiilor legale.(2) Verificările comisiilor mixte se finalizează printr-un raport scris.(3) În cazul în care, în urma verificărilor efectuate, comisiile mixte constata ca au fost incalcate unele dispoziții legale, acestea sesizează, după caz, organele judiciare sau structurile competente ale Colegiului Medicilor din România. + Articolul 29^4Activitatea de control desfășurată de comisiile mixte și rapoartele întocmite de acestea sunt supuse evaluării Consiliului de analiza și evaluare a activității de medicina legală. + Articolul 29^5(1) Comisiile mixte sunt conduse de un președinte sau, în lipsa acestuia, de un vicepreședinte.(2) Președintele comisiilor mixte și, în lipsa acestuia, vicepreședintele asigura sub aspect tehnic conducerea și organizarea ședințelor pe care le prezidează.(3) Președintele și vicepreședintele sunt aleși prin vot deschis de membrii comisiei mixte, cu majoritate simpla. + Articolul 29^6(1) Comisiile mixte se întrunesc ori de câte ori este necesar, la cererea președintelui sau, în lipsa acestuia, a vicepreședintelui ori a cel puțin jumătate din numărul membrilor.(2) Ordinea de zi a ședințelor de lucru este stabilită de președinte și va fi adusă la cunoștința membrilor cu cel puțin 7 zile înainte de ziua ședinței, data la care se vor transmite spre consultare și documentele ce urmează să fie verificate. + Articolul 29^7(1) Sesizările privind săvârșirea unor abateri în efectuarea lucrărilor medico-legale, însoțite de acte doveditoare în original sau în copii legalizate, se depun la Secretariatul general al Ministerului Sănătății și Familiei sau al Ministerului Justiției.(2) După solicitarea efectuării verificărilor de către ministrul sănătății și familiei sau de către ministrul justiției, sesizările vor fi transmise secretariatului tehnic al comisiilor mixte, prevăzut la art. 29^10 alin. (2).(3) În măsura în care pentru efectuarea verificărilor sunt necesare documente, date sau informații suplimentare, președintele va solicita transmiterea acestora de către instituțiile publice sau persoanele fizice ori juridice care le dețin.(4) Instituțiile publice sau persoanele fizice ori juridice au obligația de a transmite, în termen de 10 zile de la primirea solicitării, documentele, datele sau informațiile solicitate. + Articolul 29^8(1) Prin verificările efectuate comisiile mixte stabilesc dacă lucrările medico-legale au fost efectuate cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare.(2) Verificările comisiei mixte se finalizează printr-un raport scris, adoptat cu majoritate simpla, în prezenta a cel puțin două treimi din numărul membrilor acesteia.(3) Dacă la prima convocare nu se realizează cvorumul, după o săptămâna se organizează o noua ședința cu aceeași ordine de zi, iar hotărârea asupra conținutului raportului se va lua cu majoritate simpla, indiferent de numărul membrilor prezenți. + Articolul 29^9Raportul prevăzut la art. 29^8 alin. (2) este prezentat Consiliului de analiza și evaluare a activității de medicina legală. + Articolul 29^10(1) Comisiile mixte își desfășoară activitatea la Ministerul Sănătății și Familiei, municipiul București, str. Cristian Popisteanu nr. 1-3, sectorul 1.(2) Ministerul Sănătății și Familiei asigura secretariatul tehnic al comisiilor mixte.(3) Secretariatul tehnic redactează procesele-verbale ale ședințelor, tehnoredacteaza rapoartele și corespondenta comisiilor mixte și efectuează orice alte lucrări necesare în vederea desfășurării activității acestora.(4) Cheltuielile materiale necesare pentru funcționarea comisiilor mixte și a secretariatului tehnic al acestora se asigura din bugetul de venituri și cheltuieli al Ministerului Sănătății și Familiei și al Ministerului Justiției.7. La capitolul III, după litera G "Comisiile mixte" se introduce litera H cu următorul cuprins:H. Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală + Articolul 29^11(1) Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală funcționează în componenta și are atribuțiile prevăzute la art. 25^4 și, respectiv, art. 25^5 din Ordonanța Guvernului nr. 1/2000, cu modificările ulterioare.(2) În exercitarea atribuțiilor sale Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală colaborează cu ministerele, cu celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, cu autoritățile publice locale, cu instituțiile publice, precum și cu alte organizații guvernamentale sau neguvernamentale interesate. + Articolul 29^12(1) Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală se întrunește semestrial sau ori de câte ori este necesar.(2) La lucrările Consiliului de analiza și evaluare a activității de medicina legală pot participa, în calitate de invitați, reprezentanți ai altor autorități sau instituții publice, reprezentanți ai comisiilor mixte, specialiști și reprezentanți ai societății civile.(3) Lucrările pregătitoare ale întrunirilor se asigura de secretariatele generale ale Ministerului Sănătății și Familiei și Ministerului Justiției.8. Alineatul (2) al articolului 32 va avea următorul cuprins:(2) La efectuarea expertizelor medico-legale realizate de experții oficiali pot participa experți numiți de organele judiciare la cererea părților, dintre cei înscriși pe listele întocmite de Ministerul Sănătății și Familiei și de Ministerul Justiției, cu avizul Consiliului superior de medicina legală. + Articolul IIÎn cuprinsul Regulamentului de aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, prevăzut în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 774/2000, denumirea Institutul de Medicina Legală "Prof. Dr. Mina Minovici" București se înlocuiește cu denumirea Institutul Național de Medicina Legală "Mina Minovici" București, iar Ministerul Sănătății cu Ministerul Sănătății și Familiei. + Articolul IIIHotărârea Guvernului nr. 774/2000 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 19 septembrie 2000, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul justiției,
Ioan Alexandru,
secretar de stat
Ministrul sănătății și familiei,
Daniela Bartoș
Ministru de interne,
Ioan RusBucurești, 24 octombrie 2002.Nr. 1.204.-----------
EMITENT |
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituție și al art. 30 din Ordonanța Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 459/2001, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. + Articolul IRegulamentul de aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, prevăzut în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 774/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 19 septembrie 2000, cu modificările ulterioare, se modifica și se completează după cum urmează:1. Articolul 1 va avea următorul cuprins: + Articolul 1Activitatea de medicina legală se desfășoară în conformitate cu dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, cu modificările și completările ulterioare, ale prezentului regulament și ale Normelor procedurale privind efectuarea expertizelor, a constatărilor și a altor lucrări medico-legale, aprobate prin Ordinul ministrului justiției și al ministrului sănătății nr. 1.134/C/255/2000.2. Alineatul (1) al articolului 4 va avea următorul cuprins: + Articolul 4(1) Institutul Național de Medicina Legală "Mina Minovici" București este unitate cu personalitate juridică, subordonata Ministerului Sănătății și Familiei. Conducerea institutului se asigura de un director general numit prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, pe bază de concurs. Pe lângă directorul general funcționează un consiliu consultativ din care fac parte directorul medical, directorul economic, consilierul juridic, precum și conducătorii laboratoarelor.3. Alineatul (2) al articolului 7 va avea următorul cuprins:(2) Institutele de medicina legală sunt conduse de un director numit prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, pe bază de concurs, conform legii. Pe lângă director funcționează un consiliu consultativ din care fac parte șefii de laboratoare, de servicii sau de birouri.4. Alineatul (1) al articolului 24 va avea următorul cuprins: + Articolul 24(1) Componenta nominală a Comisiei superioare medico-legale se aproba prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, iar lista cuprinzând specialiștii care pot fi cooptati la lucrările acesteia se stabilește prin ordin al ministrului sănătății și familiei.5. La articolul 29, după litera c) se introduc literele d) și e) cu următorul cuprins:d) propunerea spre adoptare Ministerului Sănătății și Familiei și Ministerului Justiției a componentei nominale și a modului de funcționare ale Comisiei superioare medicolegale și ale comisiilor de avizare și control al actelor medico-legale;e) întocmirea raportului anual cu privire la situația practicii medico-legale la nivel național.6. Litera G "Comisiile mixte" a capitolului III va avea următorul cuprins:G. Comisiile mixte + Articolul 29^1(1) Comisiile mixte pentru verificarea modului de efectuare a lucrărilor medico-legale, denumite în continuare comisii mixte, funcționează în componenta prevăzută la art. 25^1 din Ordonanța Guvernului nr. 1/2000, cu modificările ulterioare.(2) Comisiile mixte sunt alcătuite din cel puțin 4 membri, numărul medicilor din cadrul Ministerului Sănătății și Familiei și al personalului de specialitate juridică din Ministerul Justiției fiind egal. Medicii desemnați de Ministerul Sănătății și Familiei trebuie să aibă specialitatea medicina legală în gradul de medic primar.(3) Comisiile mixte pot beneficia de sprijinul altor specialiști din cadrul Ministerului Sănătății și Familiei sau al Ministerului Justiției, în funcție de specificul lucrărilor medico-legale ce urmează să fie verificate. + Articolul 29^2(1) Comisiile mixte se constituie ori de câte ori exista indicii cu privire la săvârșirea unor abateri în efectuarea lucrărilor medico-legale.(2) Efectuarea verificărilor este solicitată de către ministrul justiției sau de către ministrul sănătății și familiei. + Articolul 29^3(1) Comisiile mixte verifica dacă lucrările medico-legale au fost efectuate cu respectarea dispozițiilor legale.(2) Verificările comisiilor mixte se finalizează printr-un raport scris.(3) În cazul în care, în urma verificărilor efectuate, comisiile mixte constata ca au fost incalcate unele dispoziții legale, acestea sesizează, după caz, organele judiciare sau structurile competente ale Colegiului Medicilor din România. + Articolul 29^4Activitatea de control desfășurată de comisiile mixte și rapoartele întocmite de acestea sunt supuse evaluării Consiliului de analiza și evaluare a activității de medicina legală. + Articolul 29^5(1) Comisiile mixte sunt conduse de un președinte sau, în lipsa acestuia, de un vicepreședinte.(2) Președintele comisiilor mixte și, în lipsa acestuia, vicepreședintele asigura sub aspect tehnic conducerea și organizarea ședințelor pe care le prezidează.(3) Președintele și vicepreședintele sunt aleși prin vot deschis de membrii comisiei mixte, cu majoritate simpla. + Articolul 29^6(1) Comisiile mixte se întrunesc ori de câte ori este necesar, la cererea președintelui sau, în lipsa acestuia, a vicepreședintelui ori a cel puțin jumătate din numărul membrilor.(2) Ordinea de zi a ședințelor de lucru este stabilită de președinte și va fi adusă la cunoștința membrilor cu cel puțin 7 zile înainte de ziua ședinței, data la care se vor transmite spre consultare și documentele ce urmează să fie verificate. + Articolul 29^7(1) Sesizările privind săvârșirea unor abateri în efectuarea lucrărilor medico-legale, însoțite de acte doveditoare în original sau în copii legalizate, se depun la Secretariatul general al Ministerului Sănătății și Familiei sau al Ministerului Justiției.(2) După solicitarea efectuării verificărilor de către ministrul sănătății și familiei sau de către ministrul justiției, sesizările vor fi transmise secretariatului tehnic al comisiilor mixte, prevăzut la art. 29^10 alin. (2).(3) În măsura în care pentru efectuarea verificărilor sunt necesare documente, date sau informații suplimentare, președintele va solicita transmiterea acestora de către instituțiile publice sau persoanele fizice ori juridice care le dețin.(4) Instituțiile publice sau persoanele fizice ori juridice au obligația de a transmite, în termen de 10 zile de la primirea solicitării, documentele, datele sau informațiile solicitate. + Articolul 29^8(1) Prin verificările efectuate comisiile mixte stabilesc dacă lucrările medico-legale au fost efectuate cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare.(2) Verificările comisiei mixte se finalizează printr-un raport scris, adoptat cu majoritate simpla, în prezenta a cel puțin două treimi din numărul membrilor acesteia.(3) Dacă la prima convocare nu se realizează cvorumul, după o săptămâna se organizează o noua ședința cu aceeași ordine de zi, iar hotărârea asupra conținutului raportului se va lua cu majoritate simpla, indiferent de numărul membrilor prezenți. + Articolul 29^9Raportul prevăzut la art. 29^8 alin. (2) este prezentat Consiliului de analiza și evaluare a activității de medicina legală. + Articolul 29^10(1) Comisiile mixte își desfășoară activitatea la Ministerul Sănătății și Familiei, municipiul București, str. Cristian Popisteanu nr. 1-3, sectorul 1.(2) Ministerul Sănătății și Familiei asigura secretariatul tehnic al comisiilor mixte.(3) Secretariatul tehnic redactează procesele-verbale ale ședințelor, tehnoredacteaza rapoartele și corespondenta comisiilor mixte și efectuează orice alte lucrări necesare în vederea desfășurării activității acestora.(4) Cheltuielile materiale necesare pentru funcționarea comisiilor mixte și a secretariatului tehnic al acestora se asigura din bugetul de venituri și cheltuieli al Ministerului Sănătății și Familiei și al Ministerului Justiției.7. La capitolul III, după litera G "Comisiile mixte" se introduce litera H cu următorul cuprins:H. Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală + Articolul 29^11(1) Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală funcționează în componenta și are atribuțiile prevăzute la art. 25^4 și, respectiv, art. 25^5 din Ordonanța Guvernului nr. 1/2000, cu modificările ulterioare.(2) În exercitarea atribuțiilor sale Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală colaborează cu ministerele, cu celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, cu autoritățile publice locale, cu instituțiile publice, precum și cu alte organizații guvernamentale sau neguvernamentale interesate. + Articolul 29^12(1) Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală se întrunește semestrial sau ori de câte ori este necesar.(2) La lucrările Consiliului de analiza și evaluare a activității de medicina legală pot participa, în calitate de invitați, reprezentanți ai altor autorități sau instituții publice, reprezentanți ai comisiilor mixte, specialiști și reprezentanți ai societății civile.(3) Lucrările pregătitoare ale întrunirilor se asigura de secretariatele generale ale Ministerului Sănătății și Familiei și Ministerului Justiției.8. Alineatul (2) al articolului 32 va avea următorul cuprins:(2) La efectuarea expertizelor medico-legale realizate de experții oficiali pot participa experți numiți de organele judiciare la cererea părților, dintre cei înscriși pe listele întocmite de Ministerul Sănătății și Familiei și de Ministerul Justiției, cu avizul Consiliului superior de medicina legală. + Articolul IIÎn cuprinsul Regulamentului de aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, prevăzut în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 774/2000, denumirea Institutul de Medicina Legală "Prof. Dr. Mina Minovici" București se înlocuiește cu denumirea Institutul Național de Medicina Legală "Mina Minovici" București, iar Ministerul Sănătății cu Ministerul Sănătății și Familiei. + Articolul IIIHotărârea Guvernului nr. 774/2000 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 19 septembrie 2000, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul justiției,
Ioan Alexandru,
secretar de stat
Ministrul sănătății și familiei,
Daniela Bartoș
Ministru de interne,
Ioan RusBucurești, 24 octombrie 2002.Nr. 1.204.-----------