PROCEDURI DE IMPLEMENTARE din 10 septembrie 2002a Programului "Parcuri industriale"
EMITENT
  • MINISTERUL DEZVOLTĂRII ŞI PROGNOZEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 762 din 18 octombrie 2002



    1. Prezentarea Programului "Parcuri industriale"1.1. Scopul programuluiÎmbunătăţirea mediului de afaceri din România reprezintă un obiectiv strategic pe perioada 2001-2004 al Programului de guvernare, a cărui realizare implica adoptarea unor politici şi direcţii de acţiune care să asigure dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii fizice, stimularea investiţiilor de capital româneşti şi străine.Scopul Programului "Parcuri industriale", denumit în continuare Program, este sa determine decizia de a investi în îmbunătăţirea infrastructurii economice regionale, respectiv în parcuri industriale, ştiinţifice şi tehnologice. Prin Program sunt promovate proiecte de realizare/modernizare a infrastructurii aferente parcurilor industriale, ştiinţifice şi tehnologice, prin care să se faciliteze desfăşurarea activităţii agenţilor economici.Proiectele vor fi realizate prin cofinantare, din fonduri de la bugetul de stat alocate de Guvern prin poziţia "Transferuri" prevăzută în bugetul Ministerului Dezvoltării şi Prognozei.1.2. ObiectiveObiectivele generale:● stimularea dezvoltării economice regionale şi locale;● atragerea firmelor capabile sa desfăşoare activităţi productive, generatoare de produse cu valoare adăugată mare.Obiectivele specifice:● crearea de condiţii atractive pentru desfăşurarea activităţilor economice, în condiţii de eficienta, prin înfiinţarea de parcuri industriale, ştiinţifice şi tehnologice, ca zone delimitate teritorial, cu infrastructura, utilităţi şi servicii conexe adecvate;● dezvoltarea activităţilor economice care pot sa determine, cu prioritate, angajarea personalului cu înaltă calificare, crearea de locuri de muncă în concordanta cu evolutiile de pe pieţele autohtone şi internaţionale;● creşterea volumului de investiţii;● stimularea parteneriatelor între sectoarele privat, universitar, de cercetare şi al administraţiei publice.Realizarea proiectelor creează premisele oferirii unor servicii eficiente şi de calitate societăţilor comerciale care vor desfăşura activităţi economice în parcul industrial.2. PrincipiiPrezentele proceduri pentru implementarea Programului sunt în conformitate cu principiile implementarii fondurilor structurale: a) concentrare - alocarea fondurilor programului pentru dezvoltarea parcurilor industriale, ştiinţifice şi tehnologice în scopul atingerii obiectivelor generale şi specifice ale Programului; b) programare - procesul de organizare, de luare a deciziei şi de finanţare, care se realizează în mai multe etape şi care urmăreşte implementarea pe baza unui buget multianual în scopul îndeplinirii obiectivelor generale şi specifice ale Programului; c) parteneriat - cooperarea dintre diferite instituţii publice centrale sau locale şi societăţi private sau numai dintre societăţi private cu scopul de a realiza obiectivele generale şi specifice ale Programului; d) cofinantare - participarea fondurilor private alături de fondurile publice; e) eficienta - capacitatea Programului de a atinge obiectivele planificate şi de a genera un impact pozitiv, capabil să contribuie la dezvoltarea sustenabila asupra regiunilor şi activităţilor finanţate prin Program pe criteriul concurential.3. DefiniţiiParc industrial - definit în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea şi funcţionarea parcurilor industriale, aprobată şi modificată prin Legea nr. 490/2002.Parc ştiinţific şi tehnologic - definit în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 14/2002 privind constituirea şi funcţionarea parcurilor ştiinţifice şi tehnologice.Solicitant - societatea comercială administrator al parcului industrial/ştiinţific/tehnologic constituit conform dispozitilor Ordonanţei Guvernului nr. 65/2001 sau, după caz, ale Ordonanţei Guvernului nr. 14/2002, care depune o cerere de finanţare a unui proiect de investiţii (denumit în continuare proiect) în cadrul Programului.Ghidul solicitantului - prezentare detaliată a Programului, a conţinutului Cererii de finanţare, precum şi detalii privind selecţia proiectelor. Acesta este pus la dispoziţie gratuit solicitanţilor de către Agenţia Naţionala pentru Dezvoltare Regionala (ADR) sau de Ministerul Dezvoltării şi Prognozei (MDP), tipărit şi prin mijloace electronice.Cerere de finanţare - solicitare de finanţare a unui proiect, initiata de un solicitant, elaborata de către acesta în cadrul Programului şi cu respectarea condiţiilor indicate în Ghidul solicitantului.Studiu de fezabilitate - documentaţia care cuprinde caracteristicile principale şi indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, prin care se asigura utilizarea raţională şi eficienta a cheltuielilor de capital şi a cheltuielilor materiale, pentru satisfacerea cerinţelor economice şi sociale în domeniul respectiv.Licitaţie deschisă - licitaţie la care pot participa toţi solicitanţii care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate şi conformitate. Analiza şi selecţia cererilor de finanţare se fac în ordinea depunerii, în limita bugetului alocat Programului.Comisie de evaluare - grup format din 5 persoane desemnate de MDP după criterii de competenţa, multidisciplinaritate, obiectivitate şi imparţialitate, în vederea evaluării cererilor de finanţare.Evaluarea cererilor de finanţare - analiza aspectelor de ordin tehnic şi financiar ale proiectelor care îndeplinesc condiţiile referitoare la conformitate şi eligibilitate. Propunerile neconforme şi/sau neeligibile nu vor intra în etapa de evaluare.Beneficiar - solicitant care încheie contractul de finanţare .Contract de finanţare - contractul încheiat între MDP şi beneficiarul selectat în urma licitaţiei, prin care se acordă ajutor financiar nerambursabil.4. Programarea4.1. Repartiţia fondurilorProgramul este implementat de către MDP, cu sprijinul agentiilor pentru dezvoltare regionala în a căror rază se implementeaza proiectele finanţate.Programul se implementeaza în perioada 2002-2005; suma alocata din bugetul de stat este de 583 miliarde lei şi reprezintă:- ajutoare financiare nerambursabile pentru beneficiari;- asistenţa tehnica pentru implementarea şi monitorizarea Programului, destinată finanţării cheltuielilor MDP şi agentiilor pentru dezvoltare regionala în a căror rază se implementeaza proiectele finanţate.MDP este ordonatorul principal de credite şi este responsabil de implementarea Programului, de contractarea şi de monitorizarea proiectelor.4.2. Componentele ProgramuluiDin bugetul Programului se finanţează realizarea de:● parcuri industriale - componenta A;● parcuri ştiinţifice şi tehnologice - componenta B.Componenta APentru proiectele din cadrul acestei componente Programul poate cofinanta investiţiile în bunuri şi servicii, în vederea constituirii şi dezvoltării infrastructurii aferente parcurilor industriale.Lucrările de infrastructura acceptate la finanţare constau în investiţii noi/modernizări/dezvoltări/reparaţii capitale/amenajări pentru:● alimentare cu energie electrica;● reţele de telecomunicaţii;● reţea de alimentare cu gaz;● alimentare cu apa;● instalaţii pentru agent termic, ventilaţie, climatizare;● canalizare, inclusiv pluviala;● tratarea apelor reziduale şi a deşeurilor;● drumuri de racord la drumul naţional;● drumuri interioare, parcari, rampe şi diverse amenajări cu caracter industrial;● iluminat public;● clădiri din interiorul parcului industrial.În cazul proiectelor complexe se accepta la finanţare şi lucrările pentru protecţia mediului şi/sau efectuarea de împrejmuiri aferente parcului industrial.Societăţile-administrator pot primi cofinantare pentru cheltuielile legate de dotările cu echipamente necesare prestării de servicii către locatarii parcului industrial.Pentru lucrările de infrastructura eligibile (conform condiţiilor menţionate anterior) Programul poate cofinanta cel mult 30% din totalul cheltuielilor aferente acestor lucrări, care reprezintă maximum 20 miliarde lei pentru un proiect de parc industrial.Componenta BPentru proiectele din cadrul acestei componente Programul poate cofinanta investiţiile în bunuri şi servicii, în vederea constituirii şi dezvoltării infrastructurii aferente parcurilor ştiinţifice şi tehnologice. Lucrările de infrastructura acceptate la finanţare constau în investiţii noi/modernizări/dezvoltări/reparaţii capitale/amenajări pentru:● alimentare cu energie electrica;● reţele de telecomunicaţii;● reţea de alimentare cu gaz;● alimentare cu apa;● instalaţii pentru agent termic, ventilaţie, climatizare;● canalizare, inclusiv pluviala;● tratarea apelor reziduale şi a deşeurilor;● drumuri de racord la drumul naţional;● drumuri interioare;● iluminat public;● clădiri din interiorul parcului industrial.În cazul proiectelor complexe se accepta la finanţare şi lucrările pentru protecţia mediului şi/sau efectuarea de împrejmuiri aferente parcului industrial.Societăţile-administrator pot primi cofinantare pentru cheltuielile legate de dotările cu echipamente necesare prestării de servicii către locatarii parcului industrial.Pentru lucrările de infrastructura eligibile (conform condiţiilor menţionate anterior) Programul poate cofinanta cel mult 50% din totalul cheltuielilor aferente acestor lucrări, care reprezintă maximum 10 miliarde lei pentru un proiect de parc ştiinţific şi tehnologic.Prevederile următoare din prezentele proceduri se referă la ambele componente, utilizându-se în mod generic termenul "parc".4.3. Implementare4.3.1. Etapele implementariiImplementarea Programului se va realiza în perioada 2002-2005, după următoarele etape:- lansarea oficială a Programului;- promovarea Programului: permanent;- termenul limita de depunere a cererilor de finanţare: 31 mai 2003*);- termenul limita de încheiere a contractelor: 1 septembrie 2003*);- termenul limita de selecţie a antreprenorului de către beneficiar: 31 decembrie 2003*);- termenul limita de plată: 31 august 2006*).----------- Notă *) Acest termen se poate modifica în funcţie de data la care valoarea proiectelor finantabile acoperă nivelul total alocat Programului şi de bugetul alocat Ministerului Dezvoltării şi Prognozei în fiecare an.4.3.2. LansareProgramul va fi lansat în cadrul unei conferinţe de presa. Responsabilitatea organizării conferintei de presa revine purtatorului de cuvânt al MDP.Ulterior lansării sunt puse la dispoziţie celor interesaţi Ghidul solicitantului şi anexele la proceduri:● Cererea de finanţare - anexa nr. 2 la proceduri;● conţinutul-cadru al studiului de fezabilitate - anexa nr. 3 la proceduri;● bugetul proiectului - anexa nr. 4 la proceduri;● conţinutul-cadru al proiectului tehnic - anexa nr. 5 la proceduri;● lista orientativa a criteriilor de evaluare - anexa nr. 6 la proceduri.4.3.3. PromovareMăsurile de informare şi publicitate privind asistenţa acordată prin Program au ca scop:● sa mărească gradul de informare şi de transparenta publică faţă de activităţile Guvernului şi MDP;● sa informeze potentialii beneficiari despre finantarile care se acordă din bugetul MDP;● informarea şi publicitatea trebuie să priveasca toate proiectele pentru care MDP asigura finanţări nerambursabile. Ţinta măsurilor de informare şi de publicitate este de a informa publicul general şi, de asemenea, potentialii beneficiari, inclusiv:- autorităţile publice locale;- partenerii sociali şi economici;- organizaţiile neguvernamentale;- firmele de consultanţa în afaceri;- orice alte părţi interesate,despre oportunitatile oferite de Guvern şi MDP, prin sprijinul financiar nerambursabil pe care îl acorda investitorilor.Susţinerea campaniilor de promovare a Programului de către agenţiile pentru dezvoltare regionala se va realiza din bugetul pentru asistenţa tehnica. Valoarea bugetului alocat, precum şi modul de utilizare a acestuia se vor stabili prin contractul ce se va încheia între MDP şi fiecare agenţie pentru dezvoltare regionala, după caz.4.3.4. Evaluare4.3.4.1. Comisia de evaluareComponenta Comisiei de evaluare - Comisia de evaluare va fi compusa dintr-un preşedinte, un secretar şi 5 membri votanti. Componenta Comisiei de evaluare va fi aprobată prin ordin al ministrului dezvoltării şi prognozei şi poate cuprinde şi reprezentanţi propuşi ai altor instituţii. Vor fi nominalizate cel puţin două rezerve, pentru cazurile în care se identifica un conflict de interese sau apar evenimente neprevăzute. Nu pot face parte din Comisia de evaluare experţii independenţi care realizează rapoarte tehnico-economice privind studiile de fezabilitate. În cazul evaluării proiectelor de parcuri ştiinţifice şi tehnologice, dintre membrii votanti în Comisia de evaluare vor face parte şi un reprezentant al Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi un reprezentant al Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei.Preşedintele şi secretarul Comisiei de evaluare nu au drept de vot.Secretariatul Comisiei de evaluare va fi asigurat de MDP. Secretarul Comisiei de evaluare asigura redactarea raportului-sinteza.Rolul Comisiei de evaluare este de a evalua proiectele depuse de solicitanţi şi de a selecta, în vederea finanţării, proiectele care au obţinut cel mai bun punctaj.Şedinţele Comisiei de evaluare - Comisia de evaluare se întruneşte în sesiuni compuse din una sau mai multe şedinţe, la convocarea preşedintelui. La sfârşitul fiecărei sesiuni Comisia de evaluare elaborează un raport-sinteza.În prima sesiune toţi membrii Comisiei de evaluare semnează Declaraţia de confidenţialitate şi imparţialitate.În aceasta şedinţa Comisia de evaluare stabileşte:● regulile şi programul de desfăşurare a sesiunilor Comisiei de evaluare în procesul de evaluare, inclusiv cazurile în care se pot cere clarificări din partea solicitanţilor, precum şi modalităţile în care Comisia de evaluare va comunică cu solicitanţii;● lista criteriilor de evaluare şi selecţie;● punctajul care se poate acorda pentru fiecare criteriu de selecţie, precum şi modul de punctare în cadrul fiecărui criteriu de selecţie.Orice membru al Comisiei de evaluare implicat într-un conflict de interese va fi recuzat şi exclus din aceasta.4.3.4.2. Evaluarea Cererii de finanţareProiectele se depun la sediul MDP începând cu lansarea Programului până la termenul limita de depunere a cererilor de finanţare prevăzut la pct. 4.3.1.Instrucţiunile de completare a Cererii de finanţare sunt prezentate detaliat în Ghidul solicitantului. Pentru completarea Cererii de finanţare MDP furnizează în mod gratuit toate informaţiile cerute de către potentialii solicitanţi. În scopul asigurării unor sanse egale tuturor solicitanţilor, se asigura confidenţialitatea datelor şi informaţiilor din Cererea de finanţare şi nu se face nici o apreciere cu privire la sansele de finanţare a diverselor proiecte.Proiectele vor fi depuse la sediul MDP (aducatorului i se va elibera o confirmare de primire cu data şi semnatura).MDP anexează fiecărui proiect fişa de proiect, în care completează datele generale ale solicitantului, partea de conformitate şi eligibilitate.Dacă proiectul este conform şi eligibil, acesta se înaintează Comisiei de evaluare în termen de 20 de zile de la depunerea sa, împreună cu fişa de proiect şi cu raportul tehnico-economic al expertului independent.În cazul în care proiectul este foarte complex şi necesita cunoştinţe multidisciplinare, MDP poate constitui o comisie de experţi. Punctul de vedere al expertului este opozabil membrilor comisiei de experţi; în acest caz membrii comisiei de experţi nu pot selecta şi nu pot propune spre finanţare un proiect care nu are avizul expertului sau al comisiei de experţi.ConformitateMDP examinează Cererea de finanţare pentru a verifica dacă aceasta este completa, respectiv dacă exista toate documentele solicitate pentru licitaţie. Dacă un proiect nu este conform, MDP poate cere clarificările necesare. Solicitantul are obligaţia de a răspunde în termen de 48 de ore de la confirmarea solicitării. Dacă răspunsul nu se primeşte în termenul stabilit, nu este concludent şi/sau nu este susţinut de documentele justificative, Comisia de evaluare va fi informată în vederea respingerii cererii.EligibilitateCriteriile de eligibilitate se regăsesc în Ghidul solicitantului. Eligibilitatea va fi verificata de MDP. Cererile de finanţare care nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate vor fi respinse. În aceasta situaţie Comisia de evaluare va fi informată în vederea respingerii cererilor.După constatarea îndeplinirii criteriilor de conformitate şi eligibilitate studiul de fezabilitate este analizat de către un expert independent sau de către o comisie de experţi independenţi, care îşi formulează observaţiile în cuprinsul raportului tehnico-economic. Acest raport este supus atenţiei Comisiei de evaluare, fiind opozabil acesteia.Anterior evaluării tehnice şi financiare reprezentanţii MDP viziteaza locaţia parcului industrial şi elaborează un raport de vizita pe care îl înaintează Comisiei de evaluare.Evaluare tehnica şi financiarăComisia de evaluare evalueaza fiecare proiect în funcţie de lista criteriilor şi ţinând seama de raportul tehnico-economic al expertului independent, iar rezultatele evaluării se vor trece într-un raport-sinteza.Comisia de evaluare poate solicita clarificările necesare privind proiectul. Solicitantul are obligaţia de a răspunde în cel mult 48 de ore de la confirmarea solicitării. Toată corespondenta este facuta în forma scrisă şi este predată personal sau trimisa prin posta ori fax. Dacă răspunsul la solicitare nu se primeşte în termenul stabilit, proiectul este respins.Raportul-sinteza, elaborat după fiecare sesiune a Comisiei de evaluare, conţine concluziile privind respingerea sau, după caz, recomandarea spre finanţare a proiectelor. Raportul-sinteza este transmis ministrului dezvoltării şi prognozei.Cererile de finanţare recomandate de Comisia de evaluare sunt aprobate de ministrul dezvoltării şi prognozei nu mai târziu de 1 septembrie 2003. Aprobarea cererilor de finanţare se comunică solicitanţilor în termen de 48 de ore de la data când a fost luată aceasta decizie.Decizia de a nu aproba o cerere de finanţare este finala. Pentru cererile de finanţare respinse, solicitanţilor le sunt comunicate motivele respingerii în termen de 48 de ore de la data când a fost luată aceasta decizie. Proiectele respinse nu mai pot intră în alta şedinţa de selecţie.4.4. AutorizareMDP notifica Consiliului Concurentei în vederea autorizării alocarilor specifice din cadrul Programului.Deciziile Consiliului Concurentei cu privire la autorizarea ajutoarelor de stat se comunică solicitanţilor.4.5. ContractareMDP finalizează proiectul contractului de finanţare ale cărui clauze urmează să fie agreate cu beneficiarul.Contractele de finanţare încheiate între MDP şi beneficiari, cu respectarea deciziilor Consiliului Concurentei de autorizare a ajutoarelor de stat, cuprind, pe lângă elementele generale şi obligatorii oricărui contract, clauze referitoare la: suma solicitată de la Program, riscurile neîndeplinirii obligaţiilor reciproce, monitorizare, raportare, publicitate, confidenţialitate, proprietate intelectuală. De asemenea, Cererea de finanţare este anexa la contract, iar nerespectarea obiectivelor proiectului, menţionate în aceasta, atrage răspunderea contractuală.4.6. Realizarea proiectului tehnicÎn cel mult 3 luni de la data semnării contractului de finanţare beneficiarii finalizează proiectul tehnic.În sensul prezentelor proceduri, proiectul tehnic, verificat, avizat şi aprobat potrivit prevederilor legale, reprezintă documentaţia scrisă şi desenată pe baza căreia se executa lucrarea.Conţinutul-cadru al proiectului tehnic este prezentat în anexa nr. 5 la proceduri.Proiectantul este ales ca urmare a organizării unui concurs de soluţii conform legislaţiei privind achiziţiile publice.4.7. AchiziţiiPentru orice achiziţie efectuată în cadrul proiectului beneficiarii respecta legislaţia achiziţiilor publice şi prezentele proceduri.MDP avizează documentaţia de licitaţie şi hotărârea Comisiei de licitaţie înainte ca beneficiarii sa încheie contractele cu furnizorii/prestatorii respectivi.5. Monitorizarea şi evaluarea5.1. MonitorizareaMonitorizarea se bazează pe informaţiile furnizate de către beneficiari şi rezultatele constatărilor din teren. Beneficiarii ajutorului financiar trebuie să ofere toate informaţiile solicitate.5.1.1. Rapoarte de monitorizareBeneficiarii de ajutor financiar transmit către MDP:● rapoarte de monitorizare cu ocazia fiecărei cereri de plată sau, în lipsa acestora, un raport la 30 de zile de la transmiterea ultimului raport;● raport anual cu privire la graficul de realizare a lucrărilor şi, în concordanta cu acesta, datele preconizate ale cererilor de plată către MDP şi sumele estimate pentru anul viitor. Acest raport se transmite până la data de 1 decembrie a anului anterior celui pentru care este estimat necesarul de ajutoare financiare;● notificare în cazul intarzierilor faţă de graficul de realizare a lucrărilor, motivarea acestora şi măsurile preconizate;● raportul final, în maximum 30 de zile de la încheierea implementarii proiectului.MDP completează Fişa de monitorizare care cuprinde sinteza datelor menţionate în rapoartele de monitorizare, precum şi rezultatele vizitelor în teren. Pe baza acestor date se apreciază progresul proiectelor în raport cu obiectivele stabilite, respectarea planului de activitate, atingerea tintelor propuse etc.5.1.2. Comitetul de monitorizareComitetul de monitorizare se constituie pentru fiecare proiect, având un rol consultativ. Din Comitetul de monitorizare fac parte reprezentanţii beneficiarului, agentiilor pentru dezvoltare regionala MDP, precum şi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării (în cazul parcurilor ştiinţifice şi tehnologice). În funcţie de interesul manifestat şi de importanţa proiectului, MDP poate accepta participarea autorităţilor locale.Comitetul de monitorizare se reuneste ori de câte ori una dintre părţi considera ca este necesar şi analizează evoluţia proiectului, precum şi orice alta problema aparuta în implementarea acestuia. Comitetul de monitorizare identifica soluţiile pentru creşterea eficientei şi asigurarea calităţii implementarii proiectelor.Comitetul de monitorizare se poate reuni cu participarea tuturor reprezentanţilor beneficiarilor în prezenta unor invitaţi (experţi, consultanţi, alte persoane interesate) pentru dezbateri asupra politicii de dezvoltare a parcurilor industriale în România.5.1.3. Rapoartele de implementareRapoartele de implementare sunt realizate de MDP în maximum doua luni de la începutul fiecărui an calendaristic, pentru anul precedent. Rolul acestor rapoarte este de a prezenta stadiul implementarii Programului şi activităţile preconizate a se desfăşura pentru anul în curs. Raportul de implementare va fi avizat de ministrul dezvoltării şi prognozei.5.1.4. Vizitele de monitorizareReprezentanţii MDP efectuează vizite la locul de implementare a proiectului. Acestea se efectuează:● înainte de evaluarea tehnica şi financiară;● pe parcursul derulării proiectului, când este nevoie de o verificare a celor menţionate de beneficiar în rapoartele de monitorizare;● la finalizarea implementarii proiectului.Vizitele de monitorizare vor fi anunţate în scris beneficiarilor cu cel puţin o săptămâna înainte. Data stabilită pentru fiecare vizita poate fi modificată o singură dată.Dacă se constata diferenţe între rapoartele beneficiarilor şi situaţia existenta pe teren, MDP poate invita la discuţii echipa de conducere a unui proiect, care este obligată sa dea curs invitatiei în termen de 7 zile.5.2. EvaluareaPe baza rapoartelor beneficiarilor, a vizitelor în teren şi a fişelor de monitorizare MDP întocmeşte rapoarte de evaluare. Acestea cuprind examinarea calitativă a activităţilor de implementare, iar pentru proiectele cu probleme, recomandări.Raportul de evaluare finala va fi întocmit la cel puţin 6 luni de la încheierea implementarii proiectelor pentru a evidenţia rezultatele obţinute pe termen scurt. Acest raport va servi la îmbunătăţirea viitoarelor programe în domeniul parcurilor industriale.  +  Anexa 1-------la proceduri------------GHIDUL SOLICITANTULUIDefiniţiiParc industrial - definit în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea şi funcţionarea parcurilor industriale, aprobată şi modificată prin Legea nr. 490/2002.Parc ştiinţific şi tehnologic - definit în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 14/2002 privind constituirea şi funcţionarea parcurilor ştiinţifice şi tehnologice.Solicitant - societatea comercială administrator al parcului industrial/ştiinţific/tehnologic constituit conform dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 65/2001 sau, după caz, ale Ordonanţei Guvernului nr. 14/2002, care depune o cerere de finanţare a unui proiect de investiţii (denumit în continuare proiect) în cadrul Programului.Ghidul solicitantului - prezentarea detaliată a Programului, a conţinutului Cererii de finanţare, precum şi detalii privind selecţia proiectelor. Acesta este pus la dispoziţie gratuit solicitanţilor de către ADR sau MDP, tipărit şi prin mijloace electronice.Cerere de finanţare - solicitare de finanţare a unui proiect, initiata de un solicitant, elaborata de către acesta în cadrul Programului şi cu respectarea condiţiilor indicate în Ghidul solicitantului.Studiu de fezabilitate - documentaţia care cuprinde caracteristicile principale şi indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, prin care se asigura utilizarea raţională şi eficienta a cheltuielilor de capital şi a cheltuielilor materiale, pentru satisfacerea cerinţelor economice şi sociale în domeniul respectiv.Licitaţie deschisă - licitaţie la care pot participa toţi solicitanţii care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate şi conformitate. Analiza şi selecţia cererilor de finanţare se fac în ordinea depunerii, în limita bugetului alocat Programului.Comisie de evaluare - grup format din 5 persoane desemnate de MDP după criterii de competenţa, multidisciplinaritate, obiectivitate şi imparţialitate, în vederea evaluării cererilor de finanţare.Evaluarea cererilor de finanţare - analiza aspectelor de ordin tehnic şi financiar ale proiectelor care îndeplinesc condiţiile referitoare la conformitate şi eligibilitate. Propunerile neconforme şi/sau neeligibile nu vor intra în etapa de evaluare.Beneficiar - solicitant care încheie contractul de finanţare.Contract de finanţare - contractul încheiat între MDP şi beneficiarul selectat în urma licitaţiei, prin care se acordă asistenţa financiară.NOTĂ:Toate materialele care alcătuiesc Ghidul solicitantului şi procedurile de implementare a Programului au fost elaborate de MDP în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.116/2001 privind aprobarea structurii, indicatorilor şi fondurilor aferente programelor care se experimenteaza şi se finanţează din bugetul Ministerului Dezvoltării şi Prognozei în anul 2001, cu modificările şi completările ulterioare, ale legislaţiei în vigoare privind dezvoltarea regionala şi achiziţiile publice. Schema de ajutor de stat continuta de programe a fost autorizata de către Consiliul Concurentei prin Decizia nr. 275 din 29 iunie 2001.Prezentarea ofertelor şi participarea la licitaţie se fac în condiţiile şi cu respectarea dispoziţiilor prezentelor proceduri.Solicitanţii vor examina cu atenţie documentele cuprinse în Ghidul solicitantului pentru a putea respecta toate instrucţiunile cuprinse în acest dosar. Nerespectarea acestora conduce la respingerea ofertei.AdreseGhidul solicitantului este disponibil pe suport magnetic la MDP, Bucureşti, str. Cristian Popisteanu nr. 2-4, sectorul 1. Totodată poate fi accesat pe pagina de Internet a MDP: http://www.mdp.roOferta se depune la MDP până la termenul limita - 31 mai 2003. Acest termen se poate modifica în funcţie de data la care valoarea proiectelor finantabile acoperă nivelul total alocat Programului şi de bugetul alocat Ministerului Dezvoltării şi Prognozei în fiecare an. Modificarea termenului se va publică pe pagina de Internet a MDP, de unde se pot obţine şi alte informaţii suplimentare.1. Introducere1.1. Scopul ProgramuluiÎmbunătăţirea mediului de afaceri din România reprezintă un obiectiv strategic pe perioada 2001-2004 al Programului de guvernare, a cărui realizare implica adoptarea unor politici şi direcţii de acţiune care să asigure dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii fizice, stimularea investiţiilor de capital române şi străine.Scopul prezentului program este sa determine decizia de a investi în îmbunătăţirea infrastructurii economice regionale, respectiv în parcuri industriale. Prin Program sunt promovate proiecte de realizare/modernizare a infrastructurii aferente parcurilor industriale, ştiinţifice şi tehnologice, prin care să se faciliteze desfăşurarea activităţii agenţilor economici.Proiectele vor fi realizate prin cofinantare, din fonduri de la bugetul de stat, alocate de Guvern prin poziţia "Transferuri" prevăzută în bugetul Ministerului Dezvoltării şi Prognozei.1.2. ObiectiveObiectivele generale:● stimularea dezvoltării economice regionale şi locale;● atragerea firmelor capabile sa desfăşoare activităţi productive generatoare de produse cu valoare adăugată mare.Obiectivele specifice:● crearea de condiţii atractive pentru desfăşurarea activităţilor economice, în condiţii de eficienta, prin înfiinţarea de parcuri industriale, ştiinţifice şi tehnologice, ca zone delimitate teritorial, cu infrastructura, utilităţi şi servicii conexe adecvate;● dezvoltarea activităţilor economice care pot sa determine, cu prioritate, angajarea personalului înalt calificat, crearea de locuri de muncă în concordanta cu evolutiile de pe pieţele autohtone şi internaţionale;● creşterea volumului de investiţii;● stimularea parteneriatelor între sectoarele privat, universitar, de cercetare şi al administraţiei publice.Realizarea proiectelor creează premisele oferirii unor servicii eficiente şi de calitate societăţilor comerciale care vor desfăşura activităţi economice în parcul industrial, ştiinţific şi tehnologic.1.3. Suma disponibilă pentru ajutoarele financiare nerambursabileProgramul este implementat de către MDP, cu sprijinul agentiilor pentru dezvoltare regionala în a căror rază se implementeaza proiectele finanţate.Programul se implementeaza în perioada 2002-2005, suma alocata din bugetul de stat este de 583 miliarde lei şi reprezintă:- ajutoare financiare nerambursabile pentru beneficiari;- asistenţa tehnica pentru implementarea şi monitorizarea Programului, destinată finanţării cheltuielilor MDP şi ADR.MDP este ordonatorul principal de credite şi este responsabil de implementarea Programului, de contractarea şi de monitorizarea proiectelor.Din bugetul Programului se finanţează realizarea de:● parcuri industriale - componenta A;● parcuri ştiinţifice şi tehnologice - componenta B.1.4. Componentele ProgramuluiComponenta APentru proiectele din cadrul acestei componente Programul poate cofinanta investiţiile în bunuri şi servicii, în vederea constituirii şi dezvoltării infrastructurii aferente parcurilor industriale.Lucrările de infrastructura acceptate la finanţare constau în investiţii noi/modernizări/dezvoltări/reparaţii capitale/amenajări pentru:● alimentare cu energie electrica;● reţele de telecomunicaţii;● reţea de alimentare cu gaz;● alimentare cu apa;● instalaţii pentru agent termic, ventilaţie, climatizare;● canalizare, inclusiv pluviala;● tratarea apelor reziduale şi a deşeurilor;● drumuri de racord la drumul naţional;● drumuri interioare, parcari, rampe şi diverse amenajări cu caracter industrial;● iluminat public;● clădiri din interiorul parcului industrial.În cazul proiectelor complexe se accepta la finanţare şi lucrările pentru protecţia mediului şi/sau efectuarea de împrejmuiri aferente parcului industrial.Societăţile-administrator pot primi cofinantare pentru cheltuielile legate de dotările cu echipamente necesare prestării de servicii către locatarii parcului industrial.Pentru lucrările de infrastructura eligibile (conform condiţiilor menţionate anterior) Programul poate cofinanta cel mult 30% din totalul cheltuielilor aferente acestor lucrări, care reprezintă maximum 20 miliarde lei pentru un proiect de parc industrial.Componenta BPentru proiectele din cadrul acestei componente Programul poate cofinanta investiţiile în bunuri şi servicii, în vederea constituirii şi dezvoltării infrastructurii aferente parcurilor ştiinţifice şi tehnologice. Lucrările de infrastructura acceptate la finanţare constau în investiţii noi/modernizări/dezvoltări/reparaţii capitale/amenajări pentru:● alimentare cu energie electrica;● reţele de telecomunicaţii;● reţea de alimentare cu gaz;● alimentare cu apa;● instalaţii pentru agent termic, ventilaţie, climatizare;● canalizare, inclusiv pluviala;● tratarea apelor reziduale şi a deşeurilor;● drumuri de racord la drumul naţional;● drumuri interioare;● iluminat public;● clădiri din interiorul parcului industrial.În cazul proiectelor complexe se accepta la finanţare şi lucrările pentru protecţia mediului şi/sau efectuarea de împrejmuiri aferente parcului industrial.Societăţile-administrator pot primi cofinantare pentru cheltuielile legate de dotările cu echipamente necesare prestării de servicii către locatarii parcului industrial.Pentru lucrările de infrastructura eligibile (conform condiţiilor menţionate anterior) Programul poate cofinanta cel mult 50% din totalul cheltuielilor aferente acestor lucrări, care reprezintă maximum 10 miliarde lei pentru un proiect de parc ştiinţific şi tehnologic.Prevederile următoare din prezentele proceduri se referă la ambele componente, utilizându-se în mod generic termenul "parc".ATENŢIE: Bugetul total al proiectului trebuie să fie mai mare decât costul total eligibil.2. Reguli privind licitaţia deschisăGhidul solicitantului stabileşte regulile de depunere, selecţie şi implementare a proiectelor pentru Program şi este elaborat în conformitate cu legislaţia în vigoare.2.1. Criterii de eligibilitateExista 3 seturi de criterii de eligibilitate. Acestea se referă la:- persoanele juridice care pot solicita o finanţare nerambursabilă;- proiectele care pot primi o finanţare nerambursabilă;- tipuri de costuri care pot fi acoperite cu finanţare în cadrul Programului.2.1.1. Eligibilitatea solicitanţilor: cine poate participa la licitaţiePentru a fi eligibili şi a primi o finanţare nerambursabilă solicitanţii trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: a) să aibă experienta şi să poată demonstra capacitatea de a gestiona proiecte; b) să fie persoane juridice române; c) să aibă ca obiect de activitate administrarea parcurilor industriale; d) să fie beneficiarii direcţi ai rezultatului proiectului; e) sa nu aibă datorii faţă de stat.Potentialii solicitanţi nu sunt în drept sa participe la licitaţia deschisă şi sa primească finanţare nerambursabilă, respectiv nu sunt eligibili, dacă se afla în oricare dintre situaţiile următoare: a) înregistrează pierderi; b) sunt în stare de faliment ori lichidare, afacerile le sunt administrate de către un judecător-sindic, activităţile lor comerciale sunt suspendate sau se afla în orice situaţie analoagă provenind dintr-o procedură similară prevăzută în legislaţia şi în reglementările în vigoare; c) nu şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a contribuţiilor la asigurările sociale conform prevederilor legale; d) nu şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a taxelor şi impozitelor conform prevederilor legale; e) sunt declaraţi a fi într-o situaţie grava de încălcare contractuală prin neîndeplinirea obligaţiilor provenind dintr-un alt contract încheiat cu MDP sau un alt contract finanţat din fondurile Comisiei Europene; f) au încercat să obţină informaţii confidenţiale sau sa influenteze Comisia de evaluare în timpul procesului de evaluare a licitaţiilor prezente ori anterioare.Impozitele şi taxele pentru care s-au acordat înlesniri la plata (amânări, eşalonări etc.) de către organele competente nu se considera obligaţii exigibile la plata, în măsura în care s-au respectat condiţiile impuse la acordarea înlesnirilor.2.1.2. Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care poate fi facuta o cerere de finanţare nerambursabilăMărimea proiectelorBugetul total al proiectului trebuie să fie mai mare decât costul total eligibil.Suma: nu exista nici o restrictie referitoare la costul total al proiectului. Indiferent de costul total al proiectului, solicitarea de finanţare nerambursabilă trebuie să se refere numai la cheltuielile eligibile.Finanţarea nerambursabilă nu poate depăşi procentul indicat potrivit componentei A şi componentei B din proceduri, din costurile eligibile totale ale proiectului. Diferenţa trebuie să fie finanţată din sursele proprii ale solicitantului.Durata de realizare a unui proiect nu poate să depăşească 24 de luni.Zone geograficeSunt eligibile toate regiunile României.Ajutorul financiar nerambursabil va fi plătit de către MDP în următoarele condiţii:● contractarea activităţilor de construcţii-montaj să se realizeze cu respectarea legislaţiei privind achiziţiile publice;● achiziţia serviciilor/lucrărilor/produselor să se realizeze cu respectarea legislaţiei privind achiziţiile publice;● sa nu fie utilizat la achiziţionarea prin închiriere sau leasing.Modul de efectuare a plăţilorPlata se va efectua de către MDP în baza cererii de plată transmise de beneficiar, în contul acestuia (deschis special pentru derularea operaţiunilor proiectului), în limita procentului stabilit prin contract.Termenul limita de depunere a cererilor de plată de către beneficiar, în cadrul unui an financiar, este data de 1 decembrie.Beneficiarul are posibilitatea de a depune cereri de plată în cursul anului financiar, pe măsura achitării contravalorii contractelor pe care le are în derulare, pentru realizarea obiectivelor proiectului.Beneficiarul va face dovada sumelor achitate pentru care solicită decontarea cu următoarele documente:- copii autentificate la biroul notarului public ale facturilor achitate ce fac obiectul decontării;- extrasele de cont şi ordinele de plată vizate de banca;- copie de pe DVI (dacă este cazul);- copie de pe DPVE (dacă este cazul);- contractul de prestări de servicii sau de achiziţii;- devizul de lucrări de construcţii sau de amenajări.În cazul achiziţionării de către beneficiar a unor bunuri sau servicii de pe piaţa externa, MDP va deconta, în limita şi în procentul stabilite prin contract, contravaloarea în lei a sumelor în valută, plătite de beneficiar, la cursul de schimb valutar la care a fost efectuată tranzacţia, conform documentelor bancare pe care acesta le va prezenta.Contribuţia cofinanţării de la bugetul de stat nu va depăşi 30% din totalul cheltuielilor fiecărui proiect aferent componentei A, reprezentând maximum 20 miliarde lei şi, respectiv, 50% din totalul cheltuielilor fiecărui proiect aferent componentei B, reprezentând maximum 10 miliarde lei.Următoarele tipuri de activităţi sunt neeligibileActivităţi deja finanţate sau în curs de finanţare de la bugetul de stat. În legătură cu aceasta, beneficiarii de finanţare nerambursabilă trebuie să declare în scris ca au luat la cunoştinţa faptul ca dubla finanţare a aceluiaşi proiect nu este permisă.Numărul cererilor de finanţare depuse de un clientSolicitantul unui ajutor financiar nerambursabil poate depune o singura cerere de finanţare în cadrul Programului.RecomandăriÎn cadrul acestui program se impune colaborarea activa a sectorului privat cu autorităţile administraţiei publice.Informaţii suplimentare, clarificarea unor detalii privind eligibilitatea unor iniţiative în cadrul acestui program se pot solicita la adresa e-mail: info-licitaţie@mdp.ro sau la numerele de fax: +401 312 41 71, +401 315 84 34.2.1.3. Costuri eligibileÎn sensul prezentului program, prin bugetul total al proiectului se înţelege valoarea totală estimativă a cheltuielilor de capital necesare realizării proiectului propus, valoare exprimată în moneda naţionala.Prin costuri eligibile se înţelege costurile ce pot fi luate în considerare pentru finanţarea nerambursabilă, valoare exprimată în moneda naţionala. Costurile eligibile sunt costuri justificabile şi nu pot lua forma unor sume forfetare.Bugetul trebuie să fie realist şi să se realizeze un raport optim cost/beneficiu. Bugetul total poate fi mai mare decât costurile eligibile.Costuri eligibileSunt costuri directe eligibile cheltuielile societăţii-administrator ce se executa pentru realizarea lucrărilor de infrastructura şi a dotărilor cu echipamente eligibile, potrivit componentei A şi componentei B din proceduri.Costuri neeligibileUrmătoarele costuri sunt neeligibile:● obţinerea terenului: cumpărări de terenuri, concesionari şi schimbarea destinaţiei terenului;● studii de teren: geo-, topo-, hidro-;● cheltuieli pentru avize, acorduri, certificate, autorizaţii;● cheltuieli pentru realizarea planurilor urbanistice (PUG, PUD, PUZ);● cheltuieli privind organizarea licitaţiilor în vederea execuţiei lucrărilor;● consultanţa şi asistenţa tehnica, inclusiv plata personalului de supraveghere, pe parcursul realizării obiectivului;● alte cheltuieli (proiectare, organizare de şantier, comisioane, taxe);● cheltuieli pentru darea în exploatare;● pierderi de schimb valutar;● T.V.A.Rezerva pentru cheltuieli neprevăzuteMaximum 5% din costurile totale eligibile reprezintă rezerva pentru cheltuieli neprevăzute, care poate fi folosită doar cu autorizarea prealabilă scrisă a MDP.2.2. Proceduri. Completarea Cererii de finanţare nerambursabilă2.2.1. Formularul de Cerere de finanţare nerambursabilă şi documentele necesareFormularul de Cerere de finanţare şi documentele necesare sunt disponibile la sediul MDP. De asemenea, acestea se afla pe Internet la pagina MDP: http://www.mdp.ro.Solicitanţii trebuie să completeze formularul de Cerere de finanţare nerambursabilă şi ordinea paginilor. Proiectul trebuie indosariat, paginile numerotate, iar documentele cerute să fie separate prin despartitori. Copiile trebuie să fie lizibile. Cererea de finanţare, completată în limba română, trebuie depusa împreună cu toate anexele.Proiectul trebuie să cuprindă suficiente detalii pentru a asigura claritatea, privind, în special, modul în care vor fi atinse scopurile proiectului, avantajele ce vor rezultă din implementarea acestuia şi modul în care proiectul propus este relevant pentru obiectivele Programului.Nu sunt acceptate proiectele completate de mana.2.2.2. Unde şi cum se trimit cererile de finanţare nerambursabilăCererile de finanţare nerambursabilă trebuie trimise în plic sigilat, prin posta recomandată, sau sunt prezentate personal la Ministerul Dezvoltării şi Prognozei, str. Cristian Popisteanu nr. 2-4, sectorul 1, Bucureşti.MDP confirma solicitanţilor primirea cererilor de finanţare. Confirmarea de primire este datată şi semnată.Cererile de finanţare nerambursabilă trimise prin orice alte mijloace (de exemplu: fax sau e-mail) sau trimise la alte adrese vor fi respinse.Cererile de finanţare (formularul de Cerere de finanţare nerambursabilă şi anexele) trebuie să fie depuse în original, însoţite de doua copii.2.2.3. Termenul limitaCererile de finanţare nerambursabilă se pot depune la sediul MDP începând cu data lansării Programului până la termenul limita de depunere a cererilor de finanţare prevăzut la pct. 4.3.1 din proceduri. De aceea este în interesul solicitanţilor să prezinte proiecte cat mai bine fundamentate într-un termen cat mai scurt de la lansarea licitaţiei.Având în vedere faptul ca proiectele vor fi deschise, analizate, evaluate şi selectate în ordinea primirii lor la MDP, valoarea totală a bugetului pentru Program se va diminua progresiv, în funcţie de numărul proiectelor primite şi selectate pentru finanţare.MDP va publică periodic pe pagina de Internet sumele contractate şi sumele rămase disponibile, pe măsura încheierii fiecărui contract.Durata de realizare a unui proiect este de maximum 24 de luni.2.2.4. Informaţii suplimentareSolicitanţii pot formula întrebări prin fax sau e-mail, indicând clar programul pentru care se solicita clarificări. Întrebările sunt trimise la adresa de e-mail: info-licitaţie@mdp.ro sau la numerele de fax: +401 312 41 71, +401 315 84 34.2.3. Evaluarea şi selectarea cererilor de finanţare nerambursabilăCererile de finanţare nerambursabilă vor fi analizate şi evaluate de MDP. Toate proiectele solicitanţilor vor fi evaluate conform următoarelor criterii: a) ConformitateaSe verifica dacă Cererea de finanţare nerambursabilă este completa, respectiv dacă exista toate documentele solicitate pentru licitaţie, menţionate la pct. 2.2.1. Conformitatea va fi verificata de către MDP. Un proiect nu poate fi înaintat Comisiei de evaluare atât timp cat nu este conform. Dacă un proiect nu este conform, MDP poate cere documente suplimentare. Solicitantul trebuie să răspundă la cererea MDP în termen de 48 de ore. Dacă răspunsul este transmis mai târziu, Cererea de finanţare este respinsă. b) Eligibilitatea solicitanţilor şi proiectelorEligibilitatea solicitanţilor şi proiectelor este verificata de către MDP conform criteriilor din secţiunile 2.1.1, 2.1.2 şi 2.1.3. Proiectele care nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate vor fi respinse. c) Evaluarea tehnica, evaluarea financiară şi selecţia proiectelorEvaluarea se efectuează de către Comisia de evaluare pe baza proiectului şi a raportului tehnico-economic întocmit de MDP.Cererile de finanţare nerambursabilă sunt evaluate pe baza criteriilor de evaluare. După fiecare sesiune Comisia de evaluare întocmeşte un raport-sinteza prin care recomanda proiectele selectate în vederea finanţării, indicând, pentru fiecare proiect, suma propusă pentru finanţare din Program.Criteriile de evaluare şi de selecţie sunt aceleaşi pentru toate proiectele ajunse în faza de evaluare şi selecţie.Pentru orice neclaritati ale Comisiei de evaluare se admite, pentru clarificări, contactarea potenţialului beneficiar prin intermediul MDP. Orice comunicare, solicitare, notificare între MDP şi beneficiar trebuie să se transmită sub forma de document scris. Documentele scrise pot fi transmise prin una dintre următoarele forme: scrisoare transmisă prin posta, telegrama, telex, telefax. Solicitantul are obligaţia de a transmite documentele respective în cel mult 48 de ore. Dacă răspunsul la solicitare nu se primeşte în termen de 48 de ore, Cererea de finanţare nerambursabilă este respinsă.2.4. Informaţii privind decizia MDP de a acorda finanţări nerambursabileSolicitanţii vor fi informati în scris despre decizia MDP în legătură cu cererile de finanţare nerambursabilă depuse. Decizia de a respinge o cerere de finanţare nerambursabilă şi de neacordare a finanţării nerambursabile are la baza unul dintre următoarele motive:● Cererea de finanţare nerambursabilă a fost primită după data închiderii licitaţiei;● la cererea MDP de completare a documentelor lipsa şi/sau neconforme, solicitantul nu a prezentat în termen documentele solicitate;● solicitantul este neeligibil;● proiectul este neeligibil (de exemplu: propunerea depăşeşte durata maxima permisă, se solicita finanţarea unor cheltuieli neeligibile etc.);● relevanta şi calitatea tehnica a propunerii sunt considerate mai slabe decât cele ale propunerilor selectate;● calitatea financiară a propunerii este considerată insuficienta;● studiul de fezabilitate nu a avut avizul favorabil al expertului tehnic.Decizia MDP de a respinge o cerere şi de a nu acorda o finanţare nerambursabilă este finala; nu sunt admise contestaţii ulterioare.2.5. Condiţii aplicabile în faza de implementare a proiectului, ulterior deciziei MDP de a acorda finanţarea nerambursabilăContractulDupă aprobarea deciziei de finanţare nerambursabilă de către ministrul dezvoltării şi prognozei, solicitantului i se propune un contract de finanţare. Ulterior încheierii contractului de finanţare cu MDP solicitantul este denumit beneficiar.Contractele cuprind, pe lângă elementele generale şi obligatorii oricărui contract, clauze referitoare la:Valoarea finanţării nerambursabileVa fi stipulată suma maxima a finanţării nerambursabile.Neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a obiectivelorDacă beneficiarul nu reuşeşte sa pună în aplicare proiectul în condiţiile stipulate în contract, MDP îşi rezerva dreptul de a întrerupe plăţile şi/sau de a rezilia contractul. Dacă beneficiarul nu respecta termenii contractuali, MDP poate reduce finanţarea nerambursabilă şi/sau poate cere beneficiarului restituirea sumelor deja plătite, în totalitate sau parţial.Amendamente la contract şi modificări în cadrul bugetuluiOrice modificare a contractului trebuie stabilită într-un amendament la contract. Fac excepţie modificările legate de adrese, numărul conturilor bancare, pentru care este suficienta o notificare în scris.RaportareRapoartele trebuie întocmite în limba română. Cererile de plată se depun împreună cu rapoartele tehnice şi financiare. Rapoartele depuse pentru plati intermediare vor trebui să fie însoţite de un plan de acţiune, devize de cheltuieli şi de un buget pentru următoarea perioada de punere în aplicare a proiectului.Informaţii suplimentareMDP poate solicita beneficiarului informaţii suplimentare pentru orice neclaritate cu privire la derularea contractului.PlatiPlata se va efectua de către MDP, în baza cererii de plată transmise de beneficiar. Cererea de plată trebuie să fie însoţită de documente justificative din care să reiasă dovada de plată a fiecărui serviciu/lucrări/produs de către beneficiar.În cazul plăţilor intermediare este necesar ca beneficiarul să depună un raport intermediar, un plan de acţiune şi un buget pentru perioada următoare.În fiecare an financiar data maxima pentru primirea cererilor de plată este 1 decembrie.Înregistrări şi conturi ale proiectuluiBeneficiarul trebuie să ţină înregistrări exacte şi periodice, precum şi înregistrări contabile separate şi transparente ale implementarii proiectului. Beneficiarul trebuie să păstreze înregistrările timp de 5 ani după data de încheiere a proiectului.PublicitateaSe va urmări o publicitate adecvată pentru acest program finanţat cu fonduri de la bugetul de stat în rapoartele şi publicaţiile produse ca rezultat al proiectului sau în afisele publicitare ale proiectului.Proiectul tehnicÎn cel mult 3 luni de la data semnării contractului de finanţare beneficiarii finalizează proiectul tehnic.Proiectul tehnic, verificat, avizat şi aprobat potrivit prevederilor legale, reprezintă documentaţia scrisă şi desenată pe baza căreia se executa lucrările de infrastructura.Conţinutul-cadru al proiectului tehnic este prezentat în anexa nr. 5.Alegerea proiectantului se va realiza prin organizarea unui concurs de soluţii, conform legislaţiei privind achiziţiile publice.  +  Anexa 2    -------la proceduri------------               FORMULAR DE CERERE DE FINANŢARE NERAMBURSABILA
    Numele solicitantului
                                            
    Dosar nr.
                                                 (doar pentru uz intern)  +  Secţiunea A Date generale despre solicitant și parteneri    1. Date generale despre solicitant:
    Denumirea legală completa:
    Prescurtare (acronim):
    Statutul legal:
    Codul fiscal:
    Adresa oficială:
    Adresa poştală:
    Reprezentant:
    Telefon:
    Fax:
    Adresa e-mail:
    Website:
        2. Detalii despre banca:
    Numele titularului de cont:
    Contul bancar:
    Numele băncii:
    Adresa băncii:
        3. Asociaţii/actionarii solicitantului:
    Persoane fizice:
    Adresa:
    Telefon:
    Cetăţenia:
    Procentul fiecărui asociat/acţionar:
    Persoane juridice:
    Adresa:
    Telefon:
    Nr. din registrul comerţului:
    Codul fiscal:
    Naţionalitatea:
    Procentul fiecărui asociat/acţionar:
        4. Date financiare referitoare la solicitant:
    Cifra de afaceri (2001):
    Profit net:
    Pierderi:
    Total active (ultimul bilanţ):
    Numărul total de angajaţi:
        5. Asociaţii/actionarii parcului industrial:
    Persoane fizice:
    Adresa:
    Telefon:
    Cetăţenia:
    Persoane juridice:
    Adresa:
    Telefon:
    Nr. din registrul comerţului:
    Codul fiscal:
    Naţionalitatea:
     +  Secţiunea B Descrierea proiectului1. Titlul proiectului:2. Durata de implementare a proiectului ... (nu mai mult de ... ani)3. Localizarea/aria geografică de cuprindere a proiectului:Regiunea:Judeţul:Localitatea:4. Descrierea generală: a) rezumat; b) obiectivele proiectului; c) principalele activităţi necesare realizării investiţiei; d) modul în care vor fi finanţate activităţile după încetarea finanţării nerambursabile; e) modul de exploatare a parcului industrial; f) gradul de limitare a desfăşurării activităţii de către agenţii economici care îşi vor desfăşura activitatea în parcul industrial.  +  Secţiunea C Bugetul total al proiectuluiBugetul total al proiectului este de ............ milioane lei.Costul total eligibil conform Programului este de ................. milioane lei, din care:- suma solicitată de la Program: ............... milioane lei, reprezentând ......... % din costul total eligibil al proiectului;- contribuţia solicitantului: ................ milioane lei, reprezentând ............... % din costul total eligibil al proiectului.Cheltuieli neeligibile: .................. milioane lei.  +  Secţiunea D Calendarul desfăşurării proiectuluiIndicaţi graficul anticipat al proiectului pentru care este cerută aceasta asistenţa:
    Data începerii Data finalizarii
    Proiectare
    Organizarea licitaţiei pentru execuţia lucrărilor
    Realizarea investiţiei de baza
    Faza operationala
        Prezentaţi detaliat activităţile din faza operationala, menţionând:┌────┬───────────┬─────────┬─────────────────────────────────────────────────┐│Nr. │Activitatea│ Durata │ Planificarea implementarii activităţii ││crt.│ prevăzută │ de ├────────────┬───────────┬────────────┬───────────┤│ │ │realizare│ Anul 1 │ Anul 2 │ Anul 3 │ Anul 4 ││ │ │ ├───┬───┬────┼───┬───┬───┼───┬───┬────┼──┬───┬────┤│ │ │ │ L1│...│L12 │ L1│...│L12│ L1│...│L12 │L1│...│L12 │├────┼───────────┼─────────┼───┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼───┼────┼──┼───┼────┤│ 1. │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────┼───────────┼─────────┼───┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼───┼────┼──┼───┼────┤│ 2. │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├────┼───────────┼─────────┼───┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼───┼────┼──┼───┼────┤│... │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │└────┴───────────┴─────────┴───┴───┴────┴───┴───┴───┴───┴───┴────┴──┴───┴────┘NOTĂ:Dacă proiectul a început deja, indicaţi starea prezenta a lucrărilor.
     +  Secţiunea E Documente care trebuie anexate la cerereDocumente care trebuie anexate - Va rugăm verificaţi dacă lista este completa şi bifati casuta. În cazul în care nu anexati un document, precizati motivele.1. Copie de pe ordinul ministrului dezvoltării şi prognozei pentru acordarea titlului de parc industrial sau, după caz, copie de pe Ordinul ministrului delegat la Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru activitatea de cercetare pentru autorizaţia de funcţionare a parcului ştiinţific şi tehnologic2. Certificat de înmatriculare la registrul comerţului, cod fiscal sau cod unic de înregistrare, actele constitutive ale persoanei juridice, cu eventualele modificări ulterioare3. Certificat constatator emis de camera de comerţ teritorială - registrul ROLEG, prin care se atesta ca solicitantul nu este falimentar sau subiect al unor procese pentru declararea falimentului, nu are activităţile suspendate şi nu are afacerile administrate de judecătorul-sindic4. Bilanţul contabil cu anexe la 31 decembrie 2001, raportarea contabila la 30 iunie 2002, ultima situaţie financiară oficială, iar pentru persoanele juridice nou-înfiinţate, ultima situaţie financiară oficială - vizate şi înregistrate de organele competente5. Cea mai recenta balanţa de verificare a persoanei juridice6. Studiu de fezabilitate - anexa nr. 3 la proceduri.7. Bugetul - anexa nr. 4 la proceduri.8. Curriculum vitae al persoanelor implicate în managementul proiectului9. Licenţe/certificate/autorizaţii (de construcţie, de mediu etc.)/brevete pentru desfăşurarea activităţilor preconizate în cadrul proiectului10. Scrisoare de bonitate de la banca solicitantului, din care să rezulte o buna situaţie financiară a acestuia11. Certificat emis de casa judeteana de pensii, din care să rezulte ca solicitantul nu are obligaţii restante la plata către bugetul asigurărilor sociale de stat12. Certificat emis de organele teritoriale ale direcţiei generale a finanţelor publice, din care să rezulte ca solicitantul nu are obligaţii restante la plata către bugetul de stat13. Certificat emis de casa de asigurări de sănătate judeteana, din care să rezulte ca solicitantul nu are obligaţii restante la plata către fondul asigurărilor de sănătatePrecizare: Societăţile comerciale care declara că nu au avut activitate vor anexa şi o dovadă în acest sens de la administraţia financiară.
                                   SECŢIUNEA F
                           Declaraţia solicitantului
    DECLARAŢIE
    Subsemnatul, în calitate de reprezentant legal al societăţii comerciale solicitante a ajutorului financiar neram- bursabil pentru realizarea prezentului proiect, certific următoarele: - informaţia furnizată în aceasta cerere şi orice alta informaţie furnizată ca suport pentru aceasta cerere sunt complete şi corecte; - am luat cunoştinţa de faptul ca dubla finanţare a aceluiaşi proiect de la bugetul de stat nu este permisă; - înţeleg ca MDP dreptul de a solicita, în scopul verificării şi confirmării declaraţiilor şi documentelor care însoţesc oferta, orice informaţii suplimentare privind eligibilitatea, experienta, competenţa şi resursele de care dispunem; - de la înfiinţare societatea comercială a beneficiat de următoarele sume corespunzătoare unor alocari specifice şi/sau ajutoare de stat individuale. NOTĂ: Se vor enumera dacă este cazul. Numele reprezentantului legal al societăţii comerciale Ştampila societăţii comerciale Semnatura ....................... Data .................
     +  Anexa 3-------la proceduri------------CONŢINUTUL-CADRU AL STUDIULUI DE FEZABILITATEStructura prezentată este considerată ca minima, conform legislaţiei în vigoare în România.Pentru susţinerea Cererii de finanţare nerambursabilă solicitanţii pot sa furnizeze orice alte date suplimentare care să fie luate în considerare de către Comisia de evaluare.Studiul de fezabilitate reprezintă documentaţia care cuprinde caracteristicile principale şi indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, prin care se asigura utilizarea raţională şi eficienta a cheltuielilor de capital şi a cheltuielilor materiale pentru satisfacerea cerinţelor economice şi sociale în domeniul respectiv.Conţinutul-cadru al studiului de fezabilitate:A. Părţile scrise1. Date generale:1.1. Denumirea investiţiei1.2. Elaboratorul studiului de fezabilitate1.3. Beneficiarul1.4. Amplasamentul (judeţul, localitatea, strada, numărul)1.5. Tema, cu fundamentarea necesităţii şi oportunităţii avute în vedere1.6. Descrierea funcţională şi tehnologică, inclusiv memorii tehnice, pe specialităţi2. Date tehnice ale lucrării:2.1. Suprafaţa şi situaţia juridică ale terenului care urmează să fie ocupat (definitiv şi/sau temporar) de lucrare2.2. Caracteristicile geofizice ale terenului din amplasament (zona seismică de calcul şi perioada de colt; natura terenului de fundare şi presiunea conventionala, nivelul maxim al apelor freatice)2.3. Caracteristicile principale ale construcţiilor2.3.1. Pentru clădiri: deschideri, travee, aria construită, aria desfăşurată, numărul de niveluri şi înălţimea acestora, volumul construitSe va specifică care dintre acestea sunt clădiri şi construcţii speciale de utilitate comuna.2.3.2. Pentru reţele: lungimi, lăţimi, diametre, materiale, condiţii de pozare etc.2.4. Structura constructivăPentru clădiri şi reţele se va face o descriere a soluţiilor tehnice avute în vedere, cu recomandări privind tehnologia de realizare şi condiţiile de exploatare ale fiecărui obiect.2.5. Principalele utilaje de dotare a construcţiilor de utilitate comuna (cazane de abur sau apa fierbinte, hidrofoare, ascensoare etc.)2.6. Instalaţii aferente construcţiilorSe vor descrie soluţiile adoptate pentru instalaţiile de iluminat, forta, curenţi slabi, apa, canalizare etc.2.7. UtilităţiSe vor descrie modul de asigurare a acestora şi soluţiile tehnice adoptate.3. Date privind forta de muncă ocupată după realizarea investiţiei3.1. Total personal, din care:- personal de execuţie3.2. Locuri de muncă nou-create4. Devizul general estimativ al investiţieiValoarea totală a investiţiei, cu detalierea pe structura devizului general, conform prevederilor legale. Se vor specifică valorile totale, din care:- cheltuieli neeligibile- cheltuieli eligibile şi valoarea finanţării nerambursabile solicitate5. Principalii indicatori tehnico-economici ai investiţiei5.1. Valoarea totală(în preţuri - luna, anul),din care:- construcţii-montaj5.2. Eşalonarea (INV/C + M):- anul I- anul II- .....5.3. Durata de realizare (luni)5.4. Capacităţi (în unităţi fizice)Principalii indicatori se vor completa, după caz, cu date privind:- condiţiile financiare de realizare a obiectivului (analiza cash-flow, inclusiv cu rata de actualizare, rata interna de rentabilitate, analiza raportului cost-profit, rata impozitului pe profit, perioada de scutire de impozit pe profit, influenţa variaţiei în timp a preţurilor, rata dobânzii la credite bancare, rata de schimb valutar etc.);- maşinile şi utilajele necesare prestării serviciilor (lista cuprinzând principalele utilaje, echipamente şi dotări, cu indicarea capacităţii tehnice a acestora);- serviciile ce urmează să fie oferite agenţilor economici care vor desfăşura activitatea în parcul industrial (lista cuprinzând serviciile, matrice de preţ, preţul de vânzare/închiriere al terenurilor);- materiile prime, materialele, combustibilii, energia şi preţurile de procurare a acestora;- manopera (cu detalierea pe structura de personal);- cheltuielile generale ale unităţii (taxe, comisioane, impozite, instruire personal, chirii şi/sau amortismente, cheltuieli de administraţie şi marketing etc.).6. Finanţarea investiţieiDin valoarea totală a investiţiei:... mii lei din surse proprii, ... mii lei din credite bancare, ... mii lei din fondurile bugetului de stat sau ale bugetului local, ... mii lei din fondurile speciale constituite prin lege în afară acestor bugete, ... mii lei din credite externe garantate sau contractate direct de stat etc.7. Avize şi acorduriAvizele şi acordurile emise de organele în drept, potrivit legislaţiei în vigoare, privind:- certificatul de urbanism, cu încadrarea amplasamentului în planul urbanistic, avizat şi aprobat potrivit legii;- avizele privind asigurarea utilităţilor (energie termica şi electrica, gaz metan, apa, canal, telecomunicaţii etc.);- avizele pentru consumul de combustibil;- acordurile şi avizele pentru protecţia mediului şi a apelor;- alte avize de specialitate, stabilite potrivit dispoziţiilor legale.B. Părţile desenate1. Plan de amplasare în zona (1:25.000-1:5.000)2. Plan general (1:5.000-1:500)3. Planuri de arhitectura - planurile nivelurilor, faţade, vederi, secţiuni pentru principalele obiecte de construcţii.C. Detalii cu privire la managementul activităţii operationale (după finalizarea proiectului), precum şi cu privire la managementul resurselor umane din zona, disponibile, care sunt utilizate pentru realizarea proiectului şi pentru desfăşurarea activităţilor curente de operare.D. Studiu de piaţaEvidenţiază în special oportunitatile de intrare pe piaţa parcurilor din Europa de Est, cererea de servicii de piaţa, politici de promovare etc.  +  Anexa 4
    la proceduri
    ┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ BUGETUL PROIECTULUI │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ I. Costuri eligibile │├────┬──────────────┬─────────────────┬─────────────────────┬──────────────────┤│Nr. │Tip Costuri │Suma transferata │ Suma reprezentând │ Valoarea totală ││crt.│ │ de la program │ contribuţia privată │ │├────┼──────────────┼─────────┬───────┼──────────┬──────────┼─────────┬────────┤│ │ │ lei │ % │ lei │ % │ lei │ % │├────┴──────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┤│ A. Cheltuieli pentru realizarea infrastructurii obiectivului (reţele de ││ racord, utilităţi exterioare incintei) │├────┬──────────────┬─────────┬───────┬──────────┬──────────┬─────────┬────────┤│ 1. │ │ │ │ │ │ │ │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ 2. │ │ │ │ │ │ │ │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│... │ │ │ │ │ │ │ │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ │Subtotal A: │ │ │ │ │ │ │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤├────┴──────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┤│ B. Cheltuieli pentru investiţia de baza (de utilitate comuna din incinta) │├────┬──────────────┬─────────┬───────┬──────────┬──────────┬─────────┬────────┤│ 1. │ │ │ │ │ │ │ │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ 2. │ │ │ │ │ │ │ │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│... │ │ │ │ │ │ │ │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ │Subtotal B: │ │ │ │ │ │ │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ │Total costuri │ │ │ │ │ │ ││ │eligibile: │ │ │ │ │ │ │├────┴──────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┤│ II. Alte costuri suportate integral de solicitant │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ A. Cheltuieli pentru obţinerea şi achiziţia terenului │├────┬──────────────┬─────────┬───────┬──────────┬──────────┬─────────┬────────┤│ 1. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ 2. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│... │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ │Subtotal A: │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤├────┴──────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┤│ B. Cheltuieli pentru studii, avize, organizare licitaţii, consultanţa, ││ asistenţa tehnica etc. │├────┬──────────────┬─────────┬───────┬──────────┬──────────┬─────────┬────────┤│ 1. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ 2. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│... │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ │Subtotal B: │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤├────┴──────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┤│ C. Alte cheltuieli │├────┬──────────────┬─────────┬───────┬──────────┬──────────┬─────────┬────────┤│ 1. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ 2. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│... │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ │Subtotal C: │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤├────┴──────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┤│ D. Cheltuieli pentru darea în exploatare │├────┬──────────────┬─────────┬───────┬──────────┬──────────┬─────────┬────────┤│ 1. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ 2. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│... │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ │Subtotal D: │ x │ x │ │ x │ x │ x │├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ │Total costuri │ │ │ │ │ │ ││ │+ B18 │ │ │ │ │ │ ││ │neeligibile: │ x │ x │ │ │ x │ x │├────┴──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤│ TOTAL BUGET │ │ │ │ │ │ ││ PROIECT (I + II) │ │ │ │ │ │ │└───────────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┘
     +  Anexa 5-------la proceduri------------CONŢINUTUL-CADRU AL PROIECTULUI TEHNICStructura prezentată este considerată ca minima conform legislaţiei în vigoare în România.Conţinutul-cadru al proiectului tehnicA. Părţile scrise1. Descrierea generală a lucrărilor1.1. Elemente generale:Proiectul tehnic verificat, avizat şi aprobat potrivit prevederilor legale reprezintă documentaţia scrisă şi desenată pe baza căreia se executa lucrarea.Proiectul tehnic trebuie să fie elaborat în mod clar şi să asigure informaţii complete, astfel încât autoritatea contractantă să obţină date tehnice şi economice complete privind viitoarea lucrare, care va răspunde cerinţelor sale tehnice, economice şi tehnologice.De asemenea, este necesar ca proiectul tehnic să fie complet şi suficient de clar, astfel încât să se poată elabora pe baza lui detaliile de execuţie în conformitate cu materialele şi tehnologia de execuţie propusă, dar cu respectarea stricta a prevederilor proiectului tehnic, fără să fie necesară suplimentarea cantităţilor de lucrări respective şi fără să se depăşească costul lucrării, stabilit în faza de oferta pentru execuţia lucrărilor.1.2. Descrierea lucrărilorÎn cadrul descrierii lucrărilor care fac obiectul proiectului tehnic se vor face referiri la următoarele elemente:- amplasamentul;- topografia;- clima şi fenomenele naturale specifice zonei;- geologia, seismicitatea;- prezentarea proiectului pe volume, broşuri, capitole;- organizarea de şantier, descriere sumară, demolări, devieri de reţele etc.;- căile de acces provizorii;- sursele de apa, energie electrica, gaze, telefon etc., pentru organizarea de şantier şi definitive;- căile de acces, căile de comunicaţii etc.;- programul de execuţie a lucrărilor, graficele de lucru, programul de recepţie;- trasarea lucrărilor;- protejarea lucrărilor executate şi a materialelor din şantier;- măsurarea lucrărilor;- laboratoarele contractantului (ofertantului) şi testele care cad în sarcina sa;- curăţenia în şantier;- serviciile sanitare;- relaţiile dintre contractant (ofertant), consultant şi persoana juridică achizitoare (investitor);- memoriile tehnice, pe specialităţi.2. Caietele de sarcini, pe specialităţiCaietele de sarcini dezvolta în scris elementele tehnice menţionate în planşe şi prezintă informaţii, precizări şi prescripţii complementare planşelor.Aceste caiete de sarcini se elaborează de către proiectant pe baza planşelor deja terminate şi se organizează, de regula, în broşuri distincte, pe specialităţi.2.1. Rolul şi scopul caietelor de sarcini:- reprezintă descrierea scrisă a lucrărilor a căror execuţie va face obiectul achiziţiei; în planşe se face prezentarea lor grafica, iar în breviarele de calcul se justifica dimensionarea elementelor constituente;- planşele, breviarele de calcul şi caietele de sarcini sunt complementare. Notele explicative înscrise în planşe sunt scurte şi cu caracter general, vizând în special explicarea desenelor;- conţin nivelul de performanţă al lucrărilor, descrierea soluţiilor tehnice şi tehnologice folosite, care să asigure exigenţele de performanţă calitative;- detaliază aceste note şi cuprind caracteristicile şi calităţile materialelor folosite, testele şi probele acestora, descriu lucrările care se executa, calitatea, modul de realizare, testele, verificările şi probele acestor lucrări, ordinea de execuţie şi de montaj şi aspectul final;- împreună cu planşele, trebuie să fie astfel concepute încât pe baza lor să se poată determina cantităţile de lucrări, costurile lucrărilor şi utilajelor, forta de muncă şi dotarea necesară în vederea execuţiei lucrărilor;- elaborarea acestora se face pe baza breviarelor de calcul şi a planşelor de către ingineri specialişti, pentru fiecare categorie de lucrare;- forma de prezentare trebuie să fie ampla, clara, sa conţină şi sa clarifice precizările din planşe, sa definească calităţile materialelor, cu trimitere la standarde, sa definească calitatea execuţiei, normativele şi prescripţiile tehnice în vigoare;- stabilesc responsabilităţile pentru calităţile materialelor şi ale lucrărilor şi responsabilităţile pentru teste, verificări şi probe;- orice neclaritate în execuţia lucrărilor trebuie să îşi găsească precizări în caietele de sarcini;- nu trebuie să fie restrictive;- redactarea acestora trebuie să fie concisă, sistematizată şi exprimarea se va face cu minimum de cuvinte;- sa prevadă modul de urmărire a comportării în timp a lucrării;- sa prevadă măsurile şi acţiunile de demontare, de demolare (inclusiv reintegrarea în mediul natural a deşeurilor), după expirarea perioadei de viaţa (postutilizarea).2.2. Tipuri şi forme de caiete de sarciniÎn funcţie de destinaţie caietele de sarcini pot fi:- caiete de sarcini pentru execuţia lucrărilor;- caiete de sarcini pentru recepţii, teste, probe, verificări şi puneri în funcţiune, urmărirea comportării în timp a construcţiilor şi conţinutul cărţii tehnice a construcţiei;- caiete de sarcini pentru furnizori de materiale, utilaje, echipamente şi confecţii diverse.În funcţie de domeniul la care se referă, caietele de sarcini pot fi:- caiete de sarcini generale, care se referă la lucrări curente în domeniul construcţiilor şi care acoperă majoritatea categoriilor de lucrări; acestea se pot sistematiza pe categorii şi capitole de lucrări, pot deveni repetitive şi pot fi introduse în memoria calculatoarelor;- caiete de sarcini speciale, care se referă la lucrări specifice şi care sunt elaborate independent pentru fiecare lucrare.2.3. Conţinutul caietelor de sarciniDat fiind ca fiecare lucrare în construcţii are un anumit specific, caietele de sarcini sunt elaborate pentru fiecare lucrare, folosindu-se, dacă este posibil, părţi, secţiuni, capitole etc., elaborate anterior, verificate şi adaptate la noile condiţii tehnice ale lucrării şi puse de acord cu prescripţiile tehnice în vigoare.Astfel, conţinutul unui capitol de lucrări din caietul de sarcini trebuie să cuprindă:- breviarele de calcul pentru dimensionarea elementelor de construcţii şi de instalaţii;- nominalizarea planşelor care guvernează lucrarea;- proprietăţile fizice, chimice, de aspect, de calitate, tolerante, probe, teste etc. pentru materialele componente ale lucrării, cu indicarea standardelor;- dimensiunea, forma, aspectul şi descrierea execuţiei lucrării;- ordinea de execuţie, probe, teste şi verificări ale lucrării;- standardele, normativele şi alte prescripţii care trebuie respectate la materiale, utilaje, confecţii, execuţie, montaj, probe, teste şi verificări;- condiţiile de recepţie, măsurători, aspect, culori, tolerante etc.3. Listele cantităţilor de lucrăriAcest capitol va cuprinde toate elementele necesare în vederea cuantificării valorice şi a duratei de execuţie a lucrărilor, şi anume:- centralizatorul obiectelor, pe obiectiv;- centralizatorul categoriilor de lucrări, pe obiecte;- listele cuprinzând cantităţile de lucrări pe capitole de lucrări, aferente categoriilor de lucrări, cu descrierea în detaliu a acestora;- listele cuprinzând cantităţile de utilaje şi echipamente tehnologice, inclusiv dotările (după caz);- specificăţiile tehnice.4. Graficul general de realizare a lucrăriiB. Părţile desenateSunt documentele principale ale proiectului tehnic pe baza cărora se elaborează părţile scrise ale proiectului şi care, de regula, se compun din:1. Planurile generale:- planurile de amplasare a reperelor de nivelment şi planimetrice;- planurile topografice principale;- planurile de amplasare a forajelor, profilurilor geotehnice, inclusiv cu înscrierea în acestea a condiţiilor şi a recomandărilor privind lucrările de pământ şi de fundare;- planurile principale de amplasare a obiectelor, inclusiv cote de nivel, distanţe de amplasare, orientări, coordonate, axe, repere de nivelment şi planimetrice, cotele +/0,00, cotele trotuarelor, cotele şi distanţele principale de amplasare a drumurilor, trotuarelor, aleilor pietonale, platformelor etc.;- planurile principale privind sistematizarea pe verticala a terenului, inclusiv înscrierea în acestea a volumelor de terasamente, săpături-umpluturi, depozite de pământ, volumul pământului transportat (excedent şi deficit), lucrările privind stratul vegetal, precum şi precizări privind utilajele şi echipamentele de lucru, completări şi alte date şi elemente tehnice şi tehnologice;- planurile principale privind construcţiile subterane - amplasarea lor, secţiuni, profiluri longitudinale, dimensiuni, cote de nivel, cofraj şi armare, ariile şi marca secţiunilor din oţel, marca betoanelor, protecţii şi izolaţii hidrofuge, protecţii împotriva agresivităţii solului, a coroziunii etc.;- planurile de amplasare a reperelor fixe şi mobile de trasare.2. Planşele principale ale obiectelorSe recomanda ca fiecare obiect subteran sau suprateran să aibă un număr sau un cod şi o denumire proprii, iar planşele să fie organizate într-un volum propriu, independent pentru fiecare obiect. În cazul în care proiectul este voluminos, planşele se vor organiza în volume şi/sau broşuri pentru fiecare specialitate, distinct.3. ArhitecturaVa cuprinde planşe principale privind arhitectura fiecărui obiect, inclusiv cote, dimensiuni, tolerante, din care:- planul individual de amplasare;- planurile de arhitectura ale nivelurilor subterane şi supraterane, ale teraselor, acoperişurilor etc., inclusiv cote, dimensiuni, suprafeţe, funcţiuni tehnologice, cu precizări privind materialele, confecţiile etc.;- secţiuni, faţade, detalii importante, cotate etc.;- tablouri de prefabricate, confecţii;- tablouri de tâmplării şi tablouri de finisaje interioare şi exterioare.Planşele vor conţine cote, dimensiuni, distanţe, funcţiuni, arii, precizări privind finisajele şi calitatea acestora etc.4. StructuraVa cuprinde planşele principale privind alcătuirea şi execuţia structurii de rezistenta, pentru fiecare obiect, şi anume:- planurile infrastructurii şi secţiunile caracteristice cotate;- planurile suprastructurii şi secţiunile caracteristice cotate;- descrierea soluţiilor constructive, descrierea ordinii tehnologice de execuţie şi montaj, recomandări privind transportul, manipularea, depozitarea şi montajul, care se vor înscrie pe planşele principale.5. InstalaţiileVor cuprinde planşele principale privind execuţia instalaţiilor fiecărui obiect, inclusiv cote, dimensiuni, tolerante etc., şi anume:- planurile principale de amplasare a utilajelor;- schemele principale ale instalaţiilor;- secţiunile, vederile, detaliile principale; planşele vor conţine cote, dimensiuni, calităţile materialelor, verificările şi probele necesare, izolaţii termice, acustice, protecţii anticorosive şi parametrii principali ai instalaţiilor.6. Dotări şi instalaţii tehnologiceVor cuprinde planurile principale de tehnologie şi montaj, secţiuni, vederi, detalii, inclusiv cote, dimensiuni, tolerante, detalii de montaj etc., şi anume:- desenele de ansamblu;- schemele tehnologice ale fluxului tehnologic;- schemele cinematice, cu indicarea principalilor parametri;- schemele instalaţiilor hidraulice, pneumatice, electrice, de automatizare, comunicaţii, reţele de combustibil, apa, iluminat etc., ale instalaţiilor tehnologice;- planurile de montaj, geometrii, dimensiuni de amplasare, prestaţii, sarcini etc., inclusiv schemele tehnologice de montaj;- diagramele, nomogramele, calculele inginereşti, tehnologice şi de montaj, inclusiv materialul grafic necesar punerii în funcţiune şi exploatării;- listele cu utilajele şi echipamentele din componenta planurilor tehnologice, inclusiv parametrii, performanţele şi caracteristicile acestora.7. Dotări de mobilier, inventar gospodăresc, paza contra incendiilor, protecţia muncii etc.:- planurile principale de amplasare şi montaj, inclusiv cote, dimensiuni, secţiuni, vederi, tablouri de dotări etc.;- listele cu dotări, inclusiv parametrii, performanţele şi caracteristicile acestora.  +  Anexa 6-------la proceduri------------LISTA ORIENTATIVA A CRITERIILOR DE EVALUARE1. Criterii generale: a) încadrarea în obiectivele Programului; b) capacitatea tehnica; c) calitatea managementului proiectului; d) planul de exploatare a rezultatelor; e) credibilitatea tehnica şi eficacitatea partenerilor; f) impactul economic, social şi asupra mediului.2. Criterii specifice: a) fezabilitatea tehnica; b) orientarea spre cerere - indicarea clara a utilizatorilor potenţiali, a nevoilor acestora sau a subsectoarelor economice vizate; c) cunoaşterea situaţiei curente în domeniu (infrastructura, servicii, facilităţi - oferite de alte parcuri industriale) la nivel mondial; d) nivelul adecvat al bugetului propus; e) riscul tehnic al proiectului; f) viabilitatea financiară - capacitatea de a plati contribuţia financiară; costurile estimate ale proiectului comparativ cu beneficiile potenţiale economice şi cu amortizarea investiţiilor; g) gradul de limitare a desfăşurării activităţii de către agenţii economici care îşi vor desfăşura activitatea în parcul industrial; h) implicarea diferitelor categorii de parteneri.--------