NORME METODOLOGICE din 27 martie 2002privind clasificarea pe categorii a autobuzelor şi microbuzelor utilizate pentru transporturi publice de persoane prin servicii regulate în trafic naţional
EMITENT
  • MINISTERUL LUCRĂRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR ŞI LOCUINŢEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 680 din 13 septembrie 2002



    Scopul  +  Articolul 1Prezentele norme metodologice au ca scop stabilirea condiţiilor şi criteriilor pe baza cărora se eliberează certificatele de clasificare pe categorii de confort şi însemnele corespunzătoare clasificarii acordate autobuzelor şi microbuzelor destinate transportului public de persoane prin servicii regulate în trafic naţional, în vederea protecţiei pasagerilor şi a creşterii calităţii serviciilor de transport public rutier de persoane.Domeniul de aplicare  +  Articolul 2Clasificarea pe categorii a autobuzelor şi a microbuzelor se face de către Regia Autonomă "Registrul Auto Roman" pentru toate autobuzele şi microbuzele înmatriculate în România, deţinute de operatorii de transport, persoane juridice române, utilizate în transport public de persoane prin servicii regulate în trafic naţional, potrivit prezentelor norme metodologice.Definiţii, abrevieri a) autobuz - autovehicul destinat şi echipat pentru transportul de persoane şi al bagajelor acestora, având cel puţin 17 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto.După categoria de folosinţă autobuzele se clasifica astfel:- clasa I - autobuze urbane - autobuze destinate transportului urban sau suburban de pasageri, asezati pe scaune sau în picioare, care asigura în staţii posibilitatea unui schimb rapid de pasageri;- clasa a II-a - autobuze interurbane - autobuze destinate transportului interurban de pasageri, asezati pe scaune, cu posibilitatea transportului pe distanţe scurte al unui număr limitat de pasageri în picioare, pe culoar;- clasa a III-a - autocare - autobuze destinate transportului de persoane în condiţii de confort deosebit, prevăzute din construcţie cu spaţii special amenajate, în afară salonului, pentru depozitarea bagajelor şi alte servicii; b) microbuz (minibuz) - autovehicul destinat prin construcţie transportului a 10-17 persoane pe scaune, inclusiv al conducătorului auto, dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune şi în picioare; c) transport public de persoane - activitate de transport desfăşurată contra plata sau echivalentul în natura ori servicii; d) comisia de clasificare - comisie însărcinată cu verificarea autobuzelor şi microbuzelor în vederea acordării clasificarii corespunzătoare; e) responsabilul comisiei de clasificare - persoana desemnată sa coordoneze activitatea comisiei de clasificare şi să semneze în numele acesteia documentele care se eliberează, în conformitate cu prezentele norme metodologice; f) certificat de clasificare - certificat eliberat de comisia de clasificare, prin care se atesta gradul de confort al unui autobuz sau microbuz; g) însemne ale clasificarii acordate - panouri inscriptionate cu simbolurile clasei de confort, datele de identificare a emitentului şi a autovehiculului, care se monteaza pentru a putea fi citite din exteriorul autobuzului/ microbuzului; h) vigneta de valabilitate - ecuson autocolant de inspecţie tehnica, prevăzut în anexa nr. 7 la Reglementări şi norme tehnice în transporturile rutiere (RNTR-1); i) deţinător - persoana juridică, care poate fi:- proprietarul autovehiculului;- utilizatorul autovehiculului, în baza unui contract (de închiriere, de leasing) încheiat între acesta şi proprietarul autovehiculului, persoana fizica sau juridică; j) M.L.P.T.L - Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei; k) A.R.R - Autoritatea Rutiera Română; l) R.A.R - Regia Autonomă "Registrul Auto Roman".Reguli generale privind clasificarea autobuzelor şi microbuzelor utilizate pentru transporturi publice de persoane prin servicii regulate în trafic naţional  +  Articolul 3 (1) Clasificarea se efectuează la sediul R.A.R. din Bucureşti sau la reprezentantele sale judeţene de către comisiile de clasificare formate din specialişti desemnaţi din cadrul R.A.R. şi al A.R.R. (2) O comisie de clasificare este formată din 2 specialişti ai R.A.R., dintre care unul este responsabilul comisiei de clasificare, şi un specialist din cadrul agenţiei judeţene a A.R.R.  +  Articolul 4 (1) Comisiile de clasificare eliberează rapoartele de verificare în baza cărora se acordă certificatele de clasificare şi însemnele aferente. (2) Însemnele aferente clasificarii acordate în urma verificării autobuzelor/microbuzelor se eliberează în termen de maximum 30 de zile de la data verificării.  +  Articolul 5Verificările se efectuează pe baza cerinţelor prevăzute în anexa nr. 1.  +  Articolul 6Documentele necesare clasificarii sunt: a) cererea de clasificare completată de către deţinător, al carei model este prevăzut în anexa nr. 2; b) copie de pe licenta de transport rutier public; c) copie de pe cartea de identitate a autovehiculului; d) copie de pe certificatul de înmatriculare al autovehiculului cu inspecţia tehnica valabilă; e) copie de pe contractul (leasing, închiriere) încheiat între titularul licenţei de transport rutier public şi deţinătorul autovehiculului, după caz.  +  Articolul 7 (1) După primirea cererii de clasificare şi după analizarea documentelor prevăzute la art. 6 responsabilul comisiei de clasificare decide convocarea acesteia în maximum 7 zile, comunicându-se solicitantului data, locul şi tariful aferent verificării autobuzelor/microbuzelor. Data programata pentru verificarea autovehiculelor se comunică, cu minimum doua zile în avans, specialiştilor nominalizaţi din cadrul R.A.R. şi A.R.R. (2) Pentru clasificarea autobuzelor/microbuzelor pe categorii verificarea se face la reprezentanta R.A.R. din judeţul în care deţinătorul îşi are domiciliul sau sediul social ori unde are filiale, sucursale sau puncte de lucru pentru care deţine exemplar de serviciu al licenţei de transport rutier public. (3) La data programata pentru verificarea autovehiculelor deţinătorul acestora va face dovada achitării tarifului aferent şi va prezenta în original cartea de identitate a autovehiculului şi certificatul de înmatriculare cu dovada inspecţiei tehnice valabile.  +  Articolul 8Deţinătorul autobuzului/microbuzului trebuie să permită, în orice moment şi fără aviz prealabil, efectuarea inspecţiei de către reprezentanţii comisiei de clasificare şi/sau de către organele de control ale R.A.R. şi ale A.R.R., indiferent de locul şi de momentul controlului.Condiţiile de clasificare pe categorii  +  Articolul 9Clasificarea este solicitată comisiei de clasificare de către deţinătorul autobuzului/microbuzului.  +  Articolul 10Se admit la clasificare numai autobuzele/microbuzele care sunt în stare tehnica buna, după următoarele criterii de apreciere: a) exterior - stare generală buna, în special absenta ruginei şi a zgarieturilor vizibile, capacele portbagajului şi cele de acces să fie bine fixate şi incuietorile să fie functionale; b) interior - stare generală buna, în particular scaune, cotiere în stare buna (fără desirari, rupturi), invelisul de pe podea şi de pe plafon nedeteriorat, capacele podelei să fie etanse şi bine fixate; c) curăţenie - în mod deosebit invelisul scaunelor, invelisul interior, perdelele şi parasolarele.  +  Articolul 11Pentru a putea fi clasificate autobuzele/ microbuzele trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe legate de securitatea pasagerilor: a) ieşirile de siguranţă să fie inscriptionate şi echipate cu dispozitive corespunzătoare; b) treptele de acces în autovehicul, precum şi treptele interioare (dacă exista) să fie iluminate, alimentate pe circuitul lanternelor de poziţie ale autobuzului/microbuzului; c) să fie dotate cu stingatoare de incendiu şi truse medicale.  +  Articolul 12Se resping de la clasificare autobuzele/ microbuzele care nu îndeplinesc următoarele cerinţe tehnice: a) integritatea şi etanseitatea instalaţiei de evacuare; b) lipsa oricăror pierderi de lubrifianţi, combustibil etc.; c) existenta marcajului de omologare a ferestrelor şi execuţia acestora din geam securizat; d) integritatea instalaţiei de iluminare şi semnalizare luminoasa (inclusiv existenta catadioptrilor laterali).  +  Articolul 13 (1) Comisia de clasificare procedează la verificarea autobuzului/microbuzului în condiţiile prevăzute de prezentele norme metodologice, se asigura ca acesta satisface condiţiile prescrise şi completează raportul de verificare. (2) Orice verificare sau reverificare a comisiei de clasificare este însoţită de un raport de verificare. (3) În cazul îndeplinirii cerinţelor de clasificare comisia de clasificare eliberează un certificat de clasificare, panourile corespunzătoare categoriei de confort acordate urmând a fi ridicate ulterior de la furnizorul agreat de R.A.R.  +  Articolul 14 (1) Categoria de confort a autobuzului/microbuzului este atestata prin eliberarea unui certificat de clasificare al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3. Certificatul de clasificare se va păstra la bordul autovehiculului. (2) În urma clasificarii se aplică pe autobuz/microbuz însemnul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4. Însemnele clasificarii vor avea inscriptionate numărul de înmatriculare al autovehiculului, numărul de locuri destinat transportului pasagerilor, simbolurile echipamentelor suplimentare, denumirea judeţului în care s-a efectuat verificarea şi perioada de valabilitate. Însemnele clasificarii acordate se vor amplasa unul pe partea dreaptă, lângă usa de acces al pasagerilor, şi unul pe peretele din spate, astfel încât informaţiile conţinute de acestea să poată fi citite din exteriorul autovehiculului. (3) Simbolurile echipamentelor suplimentare sunt prevăzute în anexa nr. 5.  +  Articolul 15Se eliberează certificat de clasificare pe categorii numai autobuzelor/microbuzelor care îndeplinesc cumulativ condiţiile obligatorii corespunzătoare uneia dintre categoriile de confort, ale căror criterii de clasificare sunt prezentate în anexa nr. 1.  +  Articolul 16Certificatul de clasificare pe categorii are valabilitate un an de la data emiterii lui. Valabilitatea acestuia se poate prelungi pe durate de câte un an, în urma reverificării condiţiilor prevăzute în anexa nr. 1.  +  Articolul 17 (1) Deciziile comisiilor de clasificare se consemnează în raportul de verificare întocmit pentru fiecare autobuz/microbuz clasificat, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6. (2) Fiecare verificare se înregistrează în registrul de evidenta al comisiei de clasificare, menţionându-se următoarele: data verificării, marca şi tipul autobuzului/microbuzului, numărul de identificare, numărul de înmatriculare, numele şi prenumele deţinătorului, clasificarea acordată, numărul certificatului eliberat, problemele constatate la verificare.  +  Articolul 18Achitarea costului certificatelor de clasificare şi al însemnelor (conform tarifelor stabilite de R.A.R.) se efectuează după finalizarea verificării şi întocmirea raportului de verificare pe care se precizează decizia comisiei de clasificare.  +  Articolul 19Verificările în vederea prelungirii termenului de valabilitate al certificatului de clasificare pe categorii se vor efectua în fiecare an. Vigneta de valabilitate aplicată pe însemnele de clasificare va fi valabilă un an.  +  Articolul 20Dacă rezultatul verificărilor este negativ, deţinătorul autovehiculului poate cere o repetare a verificărilor, în termen de 30 de zile de la completarea raportului de verificare, în cadrul tarifului achitat, după ce a remediat neconformităţile menţionate în raport de către comisia de clasificare. În cazul depăşirii termenului de 30 de zile se achită din nou integral tariful de verificare.Prelungirea valabilităţii certificatului de clasificare  +  Articolul 21Cu cel puţin 30 de zile înainte de data expirării valabilităţii certificatului de clasificare deţinătorul autobuzului/microbuzului trebuie să solicite prelungirea valabilităţii acestuia. Prelungirea valabilităţii certificatului de clasificare se acordă în urma reverificării autobuzului/ microbuzului, dacă comisia de clasificare constata ca acesta îndeplineşte condiţiile şi criteriile de clasificare prevăzute în prezentele norme metodologice.  +  Articolul 22Prelungirea valabilităţii se menţionează de către comisia de clasificare în certificatul de clasificare. De asemenea, comisia de clasificare înlocuieşte vigneta de valabilitate acordată anterior, amplasata pe însemnele exterioare.  +  Articolul 23În cazul în care la verificarea pentru prelungirea valabilităţii certificatului de clasificare se constată că autobuzul/microbuzul nu mai satisface criteriile de clasificare, se solicita rezolvarea deficienţelor constatate în termen de maximum 30 de zile de la data constatării neregulilor. În situaţia în care la reverificare se constata în continuare neîndeplinirea criteriilor, certificatul de clasificare se anulează şi se retrag însemnele acordate anterior.Retragerea clasificarii acordate  +  Articolul 24În afară de cazul menţionat la art. 23, comisia de clasificare poate retrage certificatul de clasificare, precum şi însemnele corespunzătoare în următoarele situaţii: a) modificarea echiparii autobuzului/microbuzului, constatată la reverificare sau de către organele de inspecţie împuternicite, de o maniera care afectează modul de îndeplinire a criteriilor de clasificare avute în vedere la data clasificarii; b) nesolicitarea prelungirii valabilităţii certificatului de clasificare a autobuzului/microbuzului în termenul prevăzut la art. 21; c) înscrierea unor informaţii false privind clasificarea obţinută, în materialele de informare, promovare şi reclama sau pe însemnele exterioare; d) la solicitarea organelor împuternicite ale M.L.P.T.L., când se constata încălcări ale prevederilor prezentelor norme metodologice.  +  Articolul 25 (1) La sediul R.A.R. comisia de clasificare poate retrage certificatele şi însemnele de clasificare în cazul în care la verificare autobuzul/microbuzul nu mai întruneşte condiţiile iniţiale de clasificare. (2) În trafic inspectorii A.R.R. şi/sau ai R.A.R. vor retine certificatul de clasificare, dacă se constată că nu mai sunt îndeplinite condiţiile de clasificare, şi îl vor transmite imediat unităţii emitente în vederea reverificării autobuzului/microbuzului de către comisia de clasificare.  +  Articolul 26În cazul în care un autobuz/microbuz clasificat nu mai îndeplineşte criteriile pentru care a obţinut clasificarea, deţinătorul nu îl mai poate utiliza pentru transportul public de persoane în trafic naţional până la remedierea defectiunilor constatate.  +  Articolul 27În cazul în care autobuzul/microbuzul îşi schimba deţinătorul, certificatul de clasificare se retrage, noul deţinător fiind obligat să solicite clasificarea autovehiculului în conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.  +  Articolul 28Contestaţiile privind retragerea clasificarii se adresează reprezentantei R.A.R. care a emis certificatul de clasificare. Soluţionarea contestaţiei se face conform procedurilor R.A.R. aplicabile. Decizia luată în soluţionarea contestaţiei poate fi atacată la instanţele competente.Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare şi/sau a însemnelor clasificarii acordate  +  Articolul 29Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare şi/sau a însemnelor se va comunică imediat comisiei de clasificare care le-a eliberat. Comisia de clasificare poate elibera duplicate după achitarea de către deţinător a contravalorii certificatului de clasificare şi/sau a însemnelor. Comisia de clasificare poate să solicite şi o reverificare a autobuzului/microbuzului.Utilizarea materialelor de informare, promovare şi reclama  +  Articolul 30În cazul în care deţinătorul autobuzului/ microbuzului clasificat pune la dispoziţie pasagerilor transportaţi materiale de informare, acestea vor conţine minimum următoarele date: identificarea agentului economic deţinător, criteriile de confort pe care trebuie să le satisfacă autovehiculul clasificat, informaţii privind ieşirile de siguranţă din autobuz/microbuz şi norme de comportament în situaţii de incident/accident.  +  Articolul 31Suplimentar, materialele de informare pot sa cuprindă şi alte informaţii: date tehnice generale ale autobuzului/microbuzului, materiale de promovare cu referire la agentul economic deţinător, reclame diverse.Dispoziţii finale  +  Articolul 32Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.  +  Anexa 1    -------la normele metodologice-----------------------                                    CRITERII             de clasificare pe categorii a autobuzelor/microbuzelor
                 
      Nr. crt.Criterii de apreciere(a) - condiţii minimale1)Categoria
      IV*)IIIIII
      1.Puterea motorului        
      1.1.Raportul putere(b)/masă(c) - minimum (CP(DIN)/t)771010
      2.Frânare(d)        
      2.1.Sisteme de frânare suplimentare - frâne încetinitoare2)xxxx
      3.Suspensie(e)        
      3.1.Suspensie clasicăxxx  
      3.2.Suspensie mixtă sau integral pneumatică       x
      4.Confort de drum        
      4.1.Spaţiul dintre scaune3) (cm)65656565
      4.2.Spaţiul dintre scaunele amplasate faţă în faţă(f) (cm)130130130130
      4.3.Înălţimea minimă a spătarului(g) (cm)50505252
      4.4.Numărul de cotiere(h)       1
      4.5.Scaune moi, tapiţate (şezut şi spătar)   xxx
      4.6.Scrumiere(i) (mai puţin în zona de nefumători)   xxx
      5.Climatizare(j)        
      5.1.Sistem de ventilaţie forţată (minimum 15 m3/h/pasager)       x sau
      5.2.Aer condiţionat       x
      6.Instalaţie de încălzire        
      6.1.Independentă de motor(k)     xx
      7.Ferestre laterale        
      7.1.Ferestre din geam securizatxxxx
      7.2.Dispozitive parasolare (storuri sau perdele)       x
      8.Iluminare interioară        
      8.1.Lămpi de citit individuale       x
      9.Instalaţie de sonorizare        
      9.1.Un difuzor la minimum 8 locuri       x
      9.2.Microfon pentru şofer şi ghid(l)       x
      9.3.Radio şi casetofon sau CD player       x
      10.Portbagaje        
      10.1.Portbagaj interior pentru bagaje de mână(m)   xxx
      10.2.Capacitatea minimă a portbagajului exterior(n) (dm3/pasager)     5060
    ----------- Notă *) Categoria a IV-a se poate acorda şi autobuzelor/microbuzelor care prin construcţie sunt prevăzute şi amenajate inclusiv pentru transportul călătorilor în picioare, menţionându-se în certificat numărul total de locuri pe scaune şi în picioare.La cererea deţinătorilor aceste autobuze/microbuze pot obţine categorie superioară (I-III), în funcţie de îndeplinirea condiţiilor impuse, luându-se în considerare numai locurile pe scaune care vor fi menţionate în certificatul de clasificare. 1) Normele şi echipamentele menţionate sunt obligatorii pentru obţinerea clasificarii în categoria indicată, mai puţin în cazurile în care legislaţia nu dispune altfel. 2) Frana incetinitoare (dispozitiv de franare constanta în panta, fără utilizarea franei de serviciu) este obligatorie pentru autobuzele/microbuzele având o masa totală maxima autorizata de minimum 5,5 tone. 3) Numărul maxim de randuri de scaune nu poate fi mai mare de 15 pentru un autobuz standard de 12 m lungime, locurile suplimentare pentru ghizi sau conducatori auto nefiind incluse. Aceste limite pot fi proporţional:- crescute, când este vorba de un autobuz cu podea ridicată;- reduse, când este vorba de un autocar cu o lungime mai mica de 12 m.În toate cazurile spaţiul minim între scaune, care rezultă din normele de baza pentru autobuzul standard de 12 m, trebuie să fie acelaşi în ceea ce priveşte vehiculul considerat pentru absolut toate randurile de scaune, cu echipamentele din dotare (bar, frigider, incalzitor de apa, toaleta, vestiar, cuseta) şi cu scarile cu care a fost amenajat.Note explicative asupra criteriilor de apreciere- Condiţii minimale -I. Notele explicative nu modifica dispoziţiile normelor metodologice privind condiţiile de clasificare a autobuzelor şi ale anexelor la acestea, ele precizându-le doar conţinutul, semnificatia şi importanţa.II. Notele explicative permit aplicarea dispoziţiilor menţionate mai sus, ţinând seama de evoluţia tehnica a cerinţelor în ceea ce priveşte construcţia de autovehicule. a) Normele se referă la autobuze cu o construcţie normală. În cazul autobuzelor cu o construcţie specială comisia de clasificare va lua decizia în funcţie de fiecare situaţie, asimiland anumite dotări interioare. Totuşi, atunci când execuţia specială nu reprezintă mai mult de o treime din capacitatea totală a autobuzului şi atunci când deţinătorul autobuzului solicita clasificarea într-o singura categorie de confort, decizia va fi luată doar în funcţie de execuţia normală. b) Puterea motorului este cea declarata de constructor. c) Se ia în considerare masa maxima totală autorizata. d) Norme obligatorii în funcţie de data de fabricaţie a autobuzului şi de prevederile Regulamentului nr. 13 C.E.E. - O.N.U. e) Anumite tipuri de suspensii neconventionale vor putea fi asimilate cu unul dintre tipurile menţionate, dar calitatea acestora trebuie să fie identică sau mai buna decât tipul menţionat (de exemplu: suspensia parabolica va fi asimilată suspensiei pneumatice). f) Măsurarea distantei minime dintre scaune se face de la un punct fix la un alt punct fix identic, scaunul fiind în poziţia de baza. Pentru primele randuri de scaune situate în spatele unui perete măsurarea se face între perete şi punctul fix de referinţa al scaunului, distanta minima fiind redusă cu 30 mm. g) Înălţimea minima a spatarului se măsoară cu scaunul neocupat. Tetierele scaunelor se includ în măsurarea inaltimii. Totuşi, dacă o singura tetiera lipseşte, clasificarea autobuzului va fi refuzată. h) Numărul de cotiere este determinat pe randuri de doua scaune. Se înţelege prin cotiera o cotiera plata şi dreapta cu o captuseala obişnuită (cotiera standard). i) Este vorba despre o scrumiera pentru doua scaune (cu excepţia zonei pentru nefumatori). j) Capacitatea sa va fi atestata de constructor. k) Instalatia trebuie să fie dimensionata corespunzător capacităţii de transport. Capacitatea acesteia trebuie atestata de constructor. l) Pentru autobuzele echipate cu un singur microfon obligativitatea echipamentului dublu poate fi satisfacuta cu un al doilea microfon fără fir. Microfonul trebuie să fie aşezat pe un suport flexibil, la indemana conducătorului auto. Microfonul poate să fie de tipul fără fir, cu condiţia ca totuşi conducătorul auto sa îl poată fixa la gat sau de haine, asigurând condiţiile de securitate rutiera. În mod excepţional, în cazul microbuzelor existenta microfonului la bord nu este obligatorie. m) Portbagajul interior nu este obligatoriu pentru autovehiculele cu o capacitate de maximum 16 pasageri. n) Cuseta pentru conducătorul auto va fi cuprinsă în calculul volumului total al portbagajului exterior. Se pot accepta remorcile integrate sau dispozitivele pentru schiuri, cu condiţia ca fiecare să ofere cel puţin aceeaşi capacitate pe pasager ca şi compartimentele convenţionale. Prin remorca integrată se înţelege o remorca vopsita în aceleaşi culori ca şi autobuzul.Alte criterii1. În interiorul autovehiculului, lângă usa din faţa, cu pictograme sau litere de cel puţin 15 mm înălţime (25 mm în cazul cifrelor), vor fi clar marcate şi vizibile următoarele indicaţii: numărul de locuri pe scaune, numărul total de locuri, numărul de scaune cu rotile pe care vehiculul îl poate transporta, dacă este cazul.2. Vehiculul va fi echipat cu cel puţin un stingator de incendiu de clasa 8A sau 21B, situat în apropierea scaunului conducătorului auto şi care respecta standardul naţional SR EN3 sau norma EN3.3. Autovehiculele având o masa totală maxima autorizata de peste 3,5 tone vor fi prevăzute cu o cala de blocare a rotilor amplasata într-un loc accesibil (pentru cele cu doua axe), respectiv cu doua cale de blocare (pentru cele cu 3 sau mai multe axe).4. Autovehiculul va fi echipat cu cel puţin o trusa de prim ajutor, situata într-un spaţiu cu volum minim de 7 dmc şi cu cea mai mica dimensiune de 80 mm.5. Stingatorul de incendiu şi trusa de prim ajutor vor fi amplasate în locuri special amenajate, de unde pot fi extrase cu usurinta de către pasageri, aceste locuri fiind marcate corespunzător.6. Fiecare ieşire de siguranţă este marcată cu inscripţia "IEŞIRE DE SIGURANTA", lizibila atât din interiorul, cat şi din exteriorul autovehiculului.7. Modul de operare al iesirilor de siguranţă va fi marcat în apropierea dispozitivelor de actionare.8. Inscriptionarile vor fi în limba română.9. Culoarele şi pasajele de acces vor fi acoperite cu material care nu prezintă risc de alunecare.10. Conducătorul auto va fi protejat de obiecte susceptibile de a cădea din plasele pentru bagaje în caz de franare brusca.11. Scaunele autovehiculelor care nu au în faţa lor un alt scaun sau un dispozitiv de protecţie (panou, bara etc.) vor fi în mod obligatoriu echipate cu centuri de siguranţă cu doua sau trei puncte de ancorare.12. La autovehiculele cu scaune amplasate longitudinal faţă de direcţia de mers (cu excepţia autobuzelor urbane) este obligatorie fie montarea de centuri de siguranţă cu prindere în doua puncte de ancorare, fie montarea de cotiere la fiecare doua locuri.
     +  Anexa 2
        -------
    la normele metodologice
    -----------------------
                                         CERERE
                 de clasificare pe categorii a autobuzelor/microbuzelor
    ┌────────────────────────────┬──────────────────────┬───────────────┬──────────┐│Societatea Comercială │ │ forma juridică│ │├────────────────────────────┼─────┬────────────┬───┼───────────────┼──────────┤│nr. din registrul comerţului│ │ cod fiscal │ │ localitatea │ │├───────────┬────────────────┴─┬───┼────────────┼───┴──────────┬────┴──────────┤│str. │ │nr.│ │judeţ/sector │ │├───────────┴─────┬────────────┴───┴────────────┼────────┬─────┴───────────────┤│nr. cont bancar │ │banca │ │├─────────────────┼────────┬─────────┬──────────┼────────┴─────────────────────┤│telefon │ │ fax │ │în calitate de deţinător al ││ │ │ │ │vehiculului │├──────┬──────────┴────────┼─────────┼──────────┴┬─────────────────────┬───────┤│marca │ │ tipul │ │anul de fabricaţie │ │├──────┴──────┬─────┬──────┼─────────┴───────────┼─────────────────────┼───────┤│capacitate │ │serie │ │ │ ││de transport │ │sasiu │ │Nr. de înmatriculare │ │├─────────────┴─────┴──────┴─────────────────────┴─────────────────────┴───────┤│solicita efectuarea verificării autobuzului/microbuzului la data programata de││comisia de clasificare, în conformitate cu reglementările în vigoare, ││eliberarea certificatului şi a însemnelor corespunzătoare │├─────────────┬──────┬─────┬───────┬─────────┬─────────────────────────────────┤│categoriei │ I │ II │ III │ IV │(se anulează celelalte categorii)│├─────────────┴──────┴─────┴───────┴─────────┴─────────────────────────────────┤│Declaram ca am luat la cunoştinţa conţinutul Normelor metodologice privind ││clasificarea pe categorii a autobuzelor şi microbuzelor utilizate pentru ││transporturi publice de persoane prin servicii regulate în trafic naţional şi ││ne obligam: ││- sa nu utilizam certificatul de clasificare şi însemnele aferente pe alt ││autobuz/microbuz sau sa permitem utilizarea acestora de către terţi; ││- sa comunicăm imediat comisiei de clasificare orice modificări ale ││autobuzului/microbuzului; ││- sa retragem din activitate autovehiculul care nu mai îndeplineşte criteriile││care au stat la baza clasificarii iniţiale şi sa solicitam o noua clasificare ││înainte de repunerea acestuia în exploatare; ││- sa prezentam autobuzul/microbuzul la data stabilită pentru verificare în ││vederea prelungirii valabilităţii certificatului de clasificare; ││- sa permitem reprezentanţilor R.A.R. sau A.R.R. sa verifice în orice moment ││şi fără preaviz autobuzul/microbuzul clasificat, în traseu sau la locul de ││parcare. │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬────┤│Autobuzul/microbuzul este disponibil pentru verificare începând cu data │ │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴────┤│Achitarea costului verificării autobuzului/microbuzului, eliberării ││certificatului şi a însemnelor aferente se face prin: │├───────────────────┬────┬────┬───┬─────────┬────┬─────────────────────────────┤│dispoziţie de plată│ │ cec│ │ numerar │ │ (se menţionează varianta) │├───────────────────┴────┴────┴───┴─────────┴────┴─────────────────────────────┤│ │├────────────────┬────────────────────────┬────────────────────────────────────┤│ Semnatura │ Numele şi prenumele │ Funcţia ││ autorizata ├────────────────────────┼────────────────────────────────────┤│ şi ştampila │ │ │└────────────────┴────────────────────────┴────────────────────────────────────┘
     +  Anexa 3    -------la normele metodologice-----------------------                                   CERTIFICAT             de clasificare pe categorii a autobuzelor/microbuzelor┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ ││ ││PRELUNGIRE VALABILITATE AVIZ IMPORTANT ││CERTIFICAT DE CLASIFICARE│ │ ││(5) Se atesta respectarea│1. Prezentul Certificat │ Registrul Auto Roman ││condiţiilor impuse │de clasificare a fost │ ││autobuzelor utilizate │eliberat în baza │ Comisia de clasificare ││pentru transporturile │examinarilor efectuate de│ ││publice de persoane prin │Comisia de clasificare a │ ││servicii regulate în │R.A.R. în conformitate │ CERTIFICAT DE ││trafic naţional. │cu "Normele metodologice │ CLASIFICARE ││Modificări ale dotărilor │privind clasificarea pe │ ││suplimentare. │categorii a autobuzelor │ ││ │utilizate pentru │ ││ │transporturile publice de│ CATEGORIA ________ ││──────────────────────── │persoane prin servicii │ ││──────────────────────── │regulate în trafic │ ││──────────────────────── │naţional". │ Certificat nr.________ ││──────────────────────── │ │ ││Semnatura şi ştampila │2. Dreptul de a utiliza │ REGISTRUL ││responsabil comisie _____│prezentul Certificat de │ AUTO ROMAN RA││ │clasificare încetează │Eliberat de ────────────││Data eliberării _______ │atunci când: │ Reprezentanta││ │- autobuzul pentru care a│ RAR ││Valabil până la _________│fost eliberat nu mai │ emitenta ││ │îndeplineşte condiţiile │ judeţul ││_________________________│tehnice care au fost │ ││ │atestate la verificare; │ ││PRELUNGIRE VALABILITATE │- autovehiculul îşi │ ││CERTIFICAT DE CLASIFICARE│schimba deţinătorul. │Deţinător_______________││(6) Se atesta respectarea│ │ Numele şi ││condiţiilor impuse │3. Certificatul de │ adresa deţinătorului││autobuzelor utilizate │clasificare este valabil │ ││pentru transporturile │un an, cu posibilitatea │ ││publice de persoane prin │prelungirii pe durata de │ ││servicii regulate în │câte 1 an, în urma │ ││trafic naţional. │reverificării condiţiilor│ ______________________ ││Modificări ale dotărilor │tehnice. │ ││suplimentare. │ │ ││ │4. În cazul în care │ ││________________________ │autobuzul îşi schimba │ ││ │deţinătorul, se eliberea-│ ││________________________ │za un nou Certificat de │ ││ │clasificare. │ ││________________________ │ │ ││ │5. Deţinătorul autovehicu│ ││________________________ │lului răspunde de starea │ ││ │tehnica a acestuia, de │ ││Semnatura şi ştampila │efectuarea I.T.P. la │ ││responsabil comisie______│periodicitatea prevăzută │ ││ │de lege şi de informare │ ││Data eliberării_________ │R.A.R. cu privire la │ ││ │modificările ce se aduc │ ││Valabil până la ________ │autobuzului. │ ││ │ │ │└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ ││CARACTERISTICI TEHNICE PRELUNGIRE VALABILITATE PRELUNGIRE VALABILITATE││ ALE AUTOBUZULUI CERTIFICAT DE CLASIFICARE CERTIFICAT DE ││ │(1) Se atesta respectarea│ CLASIFICARE ││ │condiţiilor impuse │(3) Se atesta respecta- ││ │autobuzelor utilizate │rea condiţiilor impuse ││Marca autobuzului________│pentru transporturile │autobuzelor utilizate ││ │publice de persoane prin │pentru transporturile ││Tip _____________________│servicii regulate în │publice de persoane prin││ │trafic naţional. │servicii regulate în ││ │ │trafic naţional. ││Nr. de înmatriculare_____│_________________________│________________________││ │ │ ││Nr. de identificare______│_________________________│________________________││ │ │ ││Nr. de locuri pt. │_________________________│________________________││pasageri_________________│ │ ││ │_________________________│________________________││ │ │ ││Amplasare portbagaj │Semnatura şi ştampila │Semnatura şi ştampila ││exterior volum (dmc)_____│responsabil comisie______│responsabil comisie_____││ │ │ ││_________________________│Data eliberării__________│Data eliberării_________││ │ │ ││Dotări suplimentare pt. │Valabil până la _________│Valabil până la________ ││confortul pasagerilor │ │ ││________________________ │_________________________│________________________││ │ │ ││_________________________│ │ ││ │PRELUNGIRE VALABILITATE │PRELUNGIRE VALABILITATE ││ │CERTIFICAT DE CLASIFICARE│ CERTIFICAT DE ││ │(2) Se atesta respectarea│ CLASIFICARE ││Se atesta respectarea │condiţiilor impuse │(4) Se atesta respecta- ││condiţiilor tehnice │autobuzelor utilizate │rea condiţiilor impuse ││impuse autobuzelor │pentru transporturile │autobuzelor utilizate ││utilizate pentru │publice de persoane prin │pentru transporturile ││transporturile publice de│servicii regulate în │publice de persoane prin││persoane prin servicii │trafic naţional. │servicii regulate în ││regulate în trafic │ │trafic naţional. ││naţional. │________________________ │ _______________________││ │ │ ││ │________________________ │ _______________________││ │ │ ││ │________________________ │ _______________________││ │ │ ││Semnatura şi ştampila │________________________ │ _______________________││responsabil comisie______│ │ ││ │Semnatura şi ştampila │Semnatura şi ştampila ││ │responsabil comisie______│responsabil comisie_____││ │ │ ││Data eliberării_________ │Data eliberării_________ │Data eliberării ________││ │ │ ││ │Valabil până la ________ │Valabil până la ________││Valabil până la _________│ │ ││ │ │ ││ ││ │└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘  +  Anexa 4    -------la normele metodologice-----------------------                                    ÎNSEMNE             de clasificare pe categorii a autobuzelor/microbuzelor  +  Anexa 5    -------la normele metodologice-----------------------                                   SIMBOLURI              ale echipamentelor ataşate panourilor de clasificare--------------    *) NOTA C.T.C.E. PIATRA NEAMT       Simbolurile se găsesc la pag. 12 a Monitorului Oficial al României, Partea I, Nr. 680/13.09.2002.  +  Anexa 6    -------la normele metodologice-----------------------                                     RAPORT                    de verificare a autobuzelor/microbuzelor
               
      REGISTRUL AUTO ROMÂN
       
      Comisia de clasificare pe categorii a autobuzelor/microbuzelorRaport de verificare1) nr. ......
       
      Informaţii generale
       
      1.1. Numele şi adresa deţinătorului autovehiculului ............................ ................................................................................
      1.2. Numărul de înmatriculare ..................................................
      1.3. Numărul de identificare ...................................................
      1.4. Marca autovehiculului .....................................................
      1.5. Tipul autovehiculului .....................................................
      1.6. Numărul de scaune (fără conducător auto şi ghid) ..........................
      1.7. Numărul de rânduri de scaune ..............................................
      1.8. Alte informaţii ...........................................................
       
      Starea de întreţinere a autovehiculului
       
      2.1. Exterior[ ] bună[ ] nesatisfăcătoare
      2.2. Interior[ ] bună[ ] nesatisfăcătoare
      2.3. Curăţenie[ ] bună[ ] nesatisfăcătoare
       
      Categoria autovehiculului
       
      Autobuzul/microbuzul îndeplineşte condiţiile categoriei:
      [ ] I[ ] II[ ] III[ ] IV  
      astfel cum sunt definite în prezentul raport.  
           
      Echipament special    
           
      [ ] frigider[ ] WC/lavoar[ ] suport de pahare
      [ ] restaurant de bord[ ] video[ ] măsuţe rabatabile
      [ ] vestiar[ ] număr de monitoare[ ] telefon
      [ ] climatizare    
           
           
      Decizia[ ] pozitivă[ ] negativă
      Locul şi dataŞtampila şi semnătura responsabilului comisiei de clasificare
    -----------    *1) Pentru a fi valabil raportul de verificare trebuie completat        în întregime.
     +  Anexa 6a)                                               Raport de verificare nr. .....                         Condiţiile minimale verificate
             
      Categoria: IVCORESPUNDE
      6.1.Raport puterea motorului/masă - cel puţin 7 CP/t[ ] da[ ] nu
      6.2.Sistem suplimentar de frânare:    
        - frână încetinitoare1)[ ] da[ ] nu
      6.3.Spaţiul dintre:    
        - scaunele amplasate în acelaşi sens - minimum 65 cm2)[ ] da[ ] nu
        - scaunele amplasate vizavi - minimum 130 cm[ ] da[ ] nu
      6.4.Înălţimea spătarului - minimum 50 cm[ ] da[ ] nu
      6.5.Ferestre din geam securizat[ ] da[ ] nu
    -------------    1) Obligatorie în cazul autobuzelor cu masa totală maxima autorizata        mai mare de 5.500 kg.    2) Spaţiul minim dintre scaune de 65 cm (respectiv de 130 cm pentru        scaunele amplasate vizavi) trebuie să fie acelaşi pentru absolut        toate randurile de scaune pentru pasagerii din autocar. Distanta        dintre scaunele amplasate vizavi se măsoară la o înălţime de 15 cm        deasupra sezuturilor scaunelor, de la un spatar la celălalt.
         
      Observaţii: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
       
      Ştampila şi semnătura responsabilului comisiei de clasificare
      Membrii comisiei de clasificare. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
        . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
        . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
        . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
     +  Anexa 6b)                                              Raport de verificare nr. ....                         Condiţiile minimale verificate
             
      Categoria: IIICORESPUNDE
      6.1.Raport puterea motorului/masă - cel puţin 7 CP/t[ ] da[ ] nu
      6.2.Sistem suplimentar de frânare:    
        - frână încetinitoare1)[ ] da[ ] nu
      6.3.Spaţiul dintre:    
        - scaunele amplasate în acelaşi sens - minimum 65 cm2)[ ] da[ ] nu
        - scaunele amplasate vizavi - minimum 130 cm[ ] da[ ] nu
      6.4.Înălţimea spătarului - minimum 50 cm[ ] da[ ] nu
      6.5.Scaune moi, tapiţate[ ] da[ ] nu
      6.6.Scrumiere (mai puţin în zona pentru nefumători)[ ] da[ ] nu
      6.7.Ferestre din geam securizat[ ] da[ ] nu
      6.8.Portbagaj interior pentru bagaje de mână[ ] da[ ] nu
    -----------    1) Obligatorie în cazul autobuzelor cu masa totală maxima autorizata        mai mare de 5.500 kg.    2) Spaţiul minim dintre scaune de 65 cm (respectiv de 130 cm pentru        scaunele amplasate vizavi) trebuie să fie acelaşi pentru absolut        toate randurile de scaune pentru pasagerii din autocar. Distanta        dintre scaunele amplasate vizavi se măsoară la o înălţime de 15 cm        deasupra sezuturilor scaunelor, de la un spatar la celălalt.
         
      Observaţii: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
       
      Ştampila şi semnătura responsabilului comisiei de clasificare
      Membrii comisiei de clasificare. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
        . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
        . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
        . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
     +  Anexa 6c)                                             Raport de verificare nr. .....                         Condiţiile minimale verificate
               
      Categoria: IICORESPUNDE
      6.1.Raport puterea motorului/masă - cel puţin 10 CP/t[ ] da[ ] nu
      6.2.Sistem suplimentar de frânare:    
        - frână încetinitoare1)[ ] da[ ] nu
      6.3.Spaţiul dintre:    
        - scaunele amplasate în acelaşi sens - minimum 65 cm2)[ ] da[ ] nu
        - scaunele amplasate vizavi - minimum 130 cm[ ] da[ ] nu
      6.4.Înălţimea spătarului - minimum 50 cm[ ] da[ ] nu
      6.5.Scaune moi, tapiţate[ ] da[ ] nu
      6.6.Scrumiere (mai puţin în zona pentru nefumători)[ ] da[ ] nu
      6.7.Încălzire independentă de motor, funcţionând şi atunci când autocarul este oprit[ ] da[ ] nu
      6.8.Ferestre din geam securizat[ ] da[ ] nu
      6.9.Portbagaj interior pentru bagaje de mână[ ] da[ ] nu
      6.10.Portbagaj exterior - capacitate minimă: 50 dm3/loc[ ] da[ ] nu
    -----------    1) Obligatorie în cazul autobuzelor cu masa totală maxima autorizata        mai mare de 5.500 kg.    2) Spaţiul minim dintre scaune de 65 cm (respectiv de 130 cm pentru        scaunele amplasate vizavi) trebuie să fie acelaşi pentru absolut toate        randurile de scaune pentru pasagerii din autocar. Distanta dintre        scaunele amplasate vizavi se măsoară la o înălţime de 15 cm deasupra        sezuturilor scaunelor, de la un spatar la celălalt.
         
      Observaţii: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
       
      Ştampila şi semnătura responsabilului comisiei de clasificare
      Membrii comisiei de clasificare. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
        . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
        . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
        . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
     +  Anexa 6d)                                             Raport de verificare nr. ....                         Condiţiile minimale verificate
             
      Categoria: ICORESPUNDE
      6.1.Raport puterea motorului/masă - cel puţin 10 CP/t[ ] da[ ] nu
      6.2.Sistem suplimentar de frânare:    
        - frână încetinitoare1)[ ] da[ ] nu
      6.3.Suspensie mixtă sau integral pneumatică[ ] da[ ] nu
      6.4.Spaţiul dintre:    
        - scaunele amplasate în acelaşi sens - minimum 65 cm2)[ ] da[ ] nu
        - scaunele amplasate vizavi - minimum 130 cm[ ] da[ ] nu
      6.5.Înălţimea spătarului - minimum 52 cm[ ] da[ ] nu
      6.6.Scaune moi, tapiţate[ ] da[ ] nu
      6.7.Numărul de cotiere, minimum 1[ ] da[ ] nu
      6.8.Scrumiere (mai puţin în zona pentru nefumători)[ ] da[ ] nu
      6.9.Sistem de ventilaţie forţată (capacitate minimă: 15 m3/h/loc) reglabil individual, funcţionând şi atunci când autocarul este oprit, sau aer condiţionat (minimum 300 kcal/h/loc)[ ] da[ ] nu
      6.10.Încălzire independentă de motor, funcţionând şi atunci când autocarul este oprit[ ] da[ ] nu
      6.11.Ferestre din geam securizat[ ] da[ ] nu
      6.12.Dispozitive parasolare (storuri sau perdele)[ ] da[ ] nu
      6.13.Lămpi de citit individuale[ ] da[ ] nu
      6.14.Instalaţie de sonorizare (minimum 1 difuzor la 8 locuri, microfon pentru conducătorul auto şi ghid)[ ] da[ ] nu
      6.15.Radio şi casetofon sau CD player[ ] da[ ] nu
      6.16.Portbagaj interior pentru bagaje de mână[ ] da[ ] nu
      6.17.Portbagaj exterior - capacitate minimă: 60 dm3/loc[ ] da[ ] nu
    ------------    1) Obligatorie în cazul autobuzelor cu masa totală maxima autorizata        mai mare de 5.500 kg.    2) Spaţiul minim dintre scaune de 65 cm (respectiv de 130 cm pentru        scaunele amplasate vizavi) trebuie să fie acelaşi pentru absolut        toate randurile de scaune pentru pasagerii din autocar. Distanta        dintre scaunele amplasate vizavi se măsoară la o înălţime de 15 cm        deasupra sezuturilor scaunelor, de la un spatar la celălalt.
           
      Observaţii: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
       
      Ştampila şi semnătura responsabilului comisiei de clasificare
        Membrii comisiei de clasificare. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
        . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
        . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    --------------