ORDIN nr. 1.048 din 5 august 2002pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind procedura și competentele de acordare a înlesnirilor la plata obligațiilor restante la bugetul de stat, administrate de Ministerul Finanțelor Publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 580/2002
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 594 din 12 august 2002
Ministrul finanțelor publice,în temeiul prevederilor art. 29 din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare și ale art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere prevederile Legii nr. 491/2002 privind aprobarea Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare,emite următorul ordin: + Articolul 1Anexa la Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 580/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura și competentele de acordare a înlesnirilor la plata obligațiilor restante la bugetul de stat, administrate de Ministerul Finanțelor Publice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 318 din 14 mai 2002, se modifica și completează după cum urmează:1. La articolul 1, alineatul (6) se completează cu literele c), d), e) și f) cu următorul cuprins:c) în totalul obligațiilor prevăzute la art. 13 din ordonanța de urgență, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 491/2002, intra totalul obligațiilor bugetare datorate și neachitate, creditele bancare nerambursate la scadenta (mai puțin limitele de creditare pentru contul curent) și furnizorii neachitati peste termenele contractuale;d) pentru obligațiile neachitate la bugetul de stat, reprezentând T.V.A. datorată de unitățile administrativ-teritoriale, calculul numărului de rate se face pe baza raportului procentual dintre totalul acestor obligații și totalul veniturilor extrabugetare din situațiile financiare întocmite pentru data de 31 decembrie a anului precedent;e) pentru persoanele fizice autorizate calculul numărului de rate se face pe baza raportului procentual dintre obligațiile datorate și veniturile brute realizate în anul precedent;f) prin activități sezoniere, în sensul alin. (2) al art. 13 din ordonanța de urgență, se înțelege activitățile pentru care fluxul principal al veniturilor se localizeaza în anumite perioade ale anului.2. La articolul 1 alineatul (8), litera c) va avea următorul cuprins:c) debitorii care obțin peste 63 de puncte și la data depunerii cererilor de acordare a înlesnirilor la plata au toate obligațiile achitate la bugetul de stat, inclusiv ale anului curent, cu excepția majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente debitelor datorate până la data de 31 decembrie 2001, vor beneficia de scutirea de la plata majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente obligațiilor datorate bugetului de stat până la data de 31 decembrie 2001, datorate și calculate până la data intrării în vigoare a ordonanței de urgenta; debitorii care obțin între 29 și 63 de puncte și care la data depunerii cererilor de acordare a înlesnirilor la plata au toate obligațiile achitate la bugetul de stat, inclusiv ale anului curent, cu excepția majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente debitelor datorate până la data de 31 decembrie 2001, vor beneficia de reducerea cu 50% a majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente obligațiilor datorate bugetului de stat până la data de 31 decembrie 2001, datorate și calculate până la data intrării în vigoare a ordonanței de urgenta;3. La articolul 1 alineatul (8), după litera e) se introduc literele f), g), h) și i) cu următorul cuprins:f) debitorii care la data depunerii cererii de acordare a înlesnirilor la plata înregistrează obligații datorate și neachitate după data de 1 ianuarie 2002, inclusiv majorări de întârziere și penalități de întârziere aferente acestora, precum și majorări de întârziere și penalități de întârziere aferente obligațiilor restante la bugetul de stat la data de 31 decembrie 2001, beneficiază de eșalonarea la plata a obligațiilor datorate și neachitate după data de 1 ianuarie 2002, inclusiv a majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente acestora, și de amânarea la plata până la ultimul termen din eșalonare, în vederea reducerii sau scutirii de la plata, în funcție de punctajul obținut, a majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente obligațiilor restante la data de 31 decembrie 2001;g) pentru diferențele de impozite și taxe aferente perioadei până la data de 31 decembrie 2001 și majorările de întârziere și penalitățile de întârziere aferente acestora, stabilite prin acte de control încheiate după data de 1 ianuarie 2002, care, conform prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 2.103/2001, reprezintă obligații la bugetul de stat cu termene de plată în anul curent, se acordă eșalonări la plata;h) debitorii care au în derulare înlesniri la plata obligațiilor restante la bugetul de stat și la care după data acordării inlesnirii se constata diferențe de impozite și taxe, precum și majorări de întârziere și penalități de întârziere aferente vor achită aceste diferențe în conformitate cu prevederile legale în vigoare;i) pentru majorările de întârziere și penalitățile de întârziere aferente obligațiilor restante la data de 31 decembrie 2001, datorate și neachitate după data de 8 aprilie 2002, data intrării în vigoare a ordonanței de urgenta, la cererea debitorilor, se vor acorda eșalonări la plata.4. La articolul 3 alineatul (3), litera b) va avea următorul cuprins:b) situația privind soldurile conturilor de disponibilitati în lei și în valută și depozitele bancare, inclusiv pe unități plătitoare, la data scadentei obligațiilor restante la bugetul de stat pentru care se solicita înlesnire la plata, precum și situația privind creditele curente și cele nerambursate la scadenta; situația va cuprinde cuantumul obligațiilor bugetare la data scadentei acestora în comparatie cu soldul disponibilităților în lei și în valută, precum și cu diferențele neutilizate din limitele de creditare și depozitele bancare, la aceeași dată;5. La articolul 3 alineatul (3), după litera d) se introduce litera d^1) cu următorul cuprins:d^1) declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al societăților agricole, înființate în conformitate cu prevederile Legii nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultura, din care să rezulte structura asociaților, mobilitatea sediului și/sau a asociaților, inclusiv mențiuni referitoare la declanșarea procedurii de reorganizare sau faliment prevăzute de această lege;6. La articolul 3 alineatul (3), litera m) va avea următorul cuprins:m) situația privind totalul obligațiilor restante înregistrate în ultima balanța de verificare întocmită conform prevederilor legale, reprezentând obligații către toate bugetele, credite bancare nerambursate la scadenta (mai puțin limitele de creditare pentru contul curent) și soldul furnizorilor neachitati la termenele contractuale;7. La articolul 5, litera d) va avea următorul cuprins:d) termenul general de soluționare a cererilor de acordare a înlesnirilor la plata la nivelul organelor fiscale, conform competentelor de soluționare, este de 30 de zile lucrătoare de la data primirii documentației în forma completa.8. La articolul 7 punctul (1), litera a) va avea următorul cuprins:a) o sumă egala cu doua rate medii din eșalonare, reprezentând obligații eșalonate și majorări calculate conform art. 83 din Ordonanța Guvernului nr. 11/1996, aprobată și modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările ulterioare, în cazul esalonarilor la plata; în situația în care numărul de rate din eșalonare este mai mic de 12, garanția va fi constituită la nivelul unei rate medii din eșalonare;9. Articolul 8 va avea următorul cuprins: + Articolul 8(1) Majorările de întârziere și penalitățile de întârziere amânate în vederea reducerii, respectiv scutirii în conformitate cu prevederile alin. (2) al art. 10 din ordonanța de urgență, vor fi reduse, respectiv scutite la ultimul termen de plată din eșalonare, dacă au fost respectate întocmai termenele de plată și condițiile în care aceasta a fost acordată, sau la data la care obligațiile bugetare eșalonate la plata se sting în totalitate, indiferent de modalitatea de stingere.(2) Diferențele de majorări de întârziere și de penalități de întârziere, rămase de plată în sarcina debitorilor după acordarea reducerilor prevăzute în ordonanța de urgență, se datorează începând cu ziua lucrătoare imediat următoare celei în care s-a achitat ultima rata din eșalonare și se considera obligație cu termen de plată în anul curent.10. La articolul 11, alineatul (2) va avea următorul cuprins:(2) La cererea motivată a administratorului, cu încuviințarea judecătorului-sindic, în proiectul planului de reorganizare va fi cuprins tipul de înlesnire la plata care se solicită să fie acordată pentru obligațiile datorate bugetului de stat.11. După articolul 22 se introduc articolele 23 și 24 cu următorul cuprins: + Articolul 23(1) În situația în care ulterior încheierii convenției se constată că sumele și celelalte informații care au stat la baza analizei cererii de acordare a înlesnirilor la plata au fost eronate și au implicații majore în conținutul convenției încheiate, pe baza documentelor care atesta aceasta situație, organul fiscal competent care a aprobat înlesnirea la plata anulează convenția.(2) Anularea convenției va fi comunicată atât debitorului, cat și organului fiscal la care acesta este înregistrat ca plătitor de impozite și taxe, după caz. În aceasta situație documentația va fi completată în mod corespunzător și va fi reanalizata în vederea acordării inlesnirii la plata. + Articolul 24Referatele pentru acordarea înlesnirilor la plata înaintate la Ministerul Finanțelor Publice pentru soluționare, vor fi aprobate de către conducătorul organului fiscal unde s-a analizat și completat documentația depusa de debitori. + Articolul 2Cererile de acordare a înlesnirilor la plata obligațiilor restante la bugetul de stat, depuse și nesolutionate la data intrării în vigoare a Legii nr. 491/2002, se soluționează conform prevederilor prezentului ordin. + Articolul 3Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanțelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de statBucurești, 5 august 2002.Nr. 1.048.-----
EMITENT |
Ministrul finanțelor publice,în temeiul prevederilor art. 29 din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare și ale art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere prevederile Legii nr. 491/2002 privind aprobarea Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare,emite următorul ordin: + Articolul 1Anexa la Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 580/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura și competentele de acordare a înlesnirilor la plata obligațiilor restante la bugetul de stat, administrate de Ministerul Finanțelor Publice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 318 din 14 mai 2002, se modifica și completează după cum urmează:1. La articolul 1, alineatul (6) se completează cu literele c), d), e) și f) cu următorul cuprins:c) în totalul obligațiilor prevăzute la art. 13 din ordonanța de urgență, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 491/2002, intra totalul obligațiilor bugetare datorate și neachitate, creditele bancare nerambursate la scadenta (mai puțin limitele de creditare pentru contul curent) și furnizorii neachitati peste termenele contractuale;d) pentru obligațiile neachitate la bugetul de stat, reprezentând T.V.A. datorată de unitățile administrativ-teritoriale, calculul numărului de rate se face pe baza raportului procentual dintre totalul acestor obligații și totalul veniturilor extrabugetare din situațiile financiare întocmite pentru data de 31 decembrie a anului precedent;e) pentru persoanele fizice autorizate calculul numărului de rate se face pe baza raportului procentual dintre obligațiile datorate și veniturile brute realizate în anul precedent;f) prin activități sezoniere, în sensul alin. (2) al art. 13 din ordonanța de urgență, se înțelege activitățile pentru care fluxul principal al veniturilor se localizeaza în anumite perioade ale anului.2. La articolul 1 alineatul (8), litera c) va avea următorul cuprins:c) debitorii care obțin peste 63 de puncte și la data depunerii cererilor de acordare a înlesnirilor la plata au toate obligațiile achitate la bugetul de stat, inclusiv ale anului curent, cu excepția majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente debitelor datorate până la data de 31 decembrie 2001, vor beneficia de scutirea de la plata majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente obligațiilor datorate bugetului de stat până la data de 31 decembrie 2001, datorate și calculate până la data intrării în vigoare a ordonanței de urgenta; debitorii care obțin între 29 și 63 de puncte și care la data depunerii cererilor de acordare a înlesnirilor la plata au toate obligațiile achitate la bugetul de stat, inclusiv ale anului curent, cu excepția majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente debitelor datorate până la data de 31 decembrie 2001, vor beneficia de reducerea cu 50% a majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente obligațiilor datorate bugetului de stat până la data de 31 decembrie 2001, datorate și calculate până la data intrării în vigoare a ordonanței de urgenta;3. La articolul 1 alineatul (8), după litera e) se introduc literele f), g), h) și i) cu următorul cuprins:f) debitorii care la data depunerii cererii de acordare a înlesnirilor la plata înregistrează obligații datorate și neachitate după data de 1 ianuarie 2002, inclusiv majorări de întârziere și penalități de întârziere aferente acestora, precum și majorări de întârziere și penalități de întârziere aferente obligațiilor restante la bugetul de stat la data de 31 decembrie 2001, beneficiază de eșalonarea la plata a obligațiilor datorate și neachitate după data de 1 ianuarie 2002, inclusiv a majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente acestora, și de amânarea la plata până la ultimul termen din eșalonare, în vederea reducerii sau scutirii de la plata, în funcție de punctajul obținut, a majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere aferente obligațiilor restante la data de 31 decembrie 2001;g) pentru diferențele de impozite și taxe aferente perioadei până la data de 31 decembrie 2001 și majorările de întârziere și penalitățile de întârziere aferente acestora, stabilite prin acte de control încheiate după data de 1 ianuarie 2002, care, conform prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 2.103/2001, reprezintă obligații la bugetul de stat cu termene de plată în anul curent, se acordă eșalonări la plata;h) debitorii care au în derulare înlesniri la plata obligațiilor restante la bugetul de stat și la care după data acordării inlesnirii se constata diferențe de impozite și taxe, precum și majorări de întârziere și penalități de întârziere aferente vor achită aceste diferențe în conformitate cu prevederile legale în vigoare;i) pentru majorările de întârziere și penalitățile de întârziere aferente obligațiilor restante la data de 31 decembrie 2001, datorate și neachitate după data de 8 aprilie 2002, data intrării în vigoare a ordonanței de urgenta, la cererea debitorilor, se vor acorda eșalonări la plata.4. La articolul 3 alineatul (3), litera b) va avea următorul cuprins:b) situația privind soldurile conturilor de disponibilitati în lei și în valută și depozitele bancare, inclusiv pe unități plătitoare, la data scadentei obligațiilor restante la bugetul de stat pentru care se solicita înlesnire la plata, precum și situația privind creditele curente și cele nerambursate la scadenta; situația va cuprinde cuantumul obligațiilor bugetare la data scadentei acestora în comparatie cu soldul disponibilităților în lei și în valută, precum și cu diferențele neutilizate din limitele de creditare și depozitele bancare, la aceeași dată;5. La articolul 3 alineatul (3), după litera d) se introduce litera d^1) cu următorul cuprins:d^1) declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al societăților agricole, înființate în conformitate cu prevederile Legii nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultura, din care să rezulte structura asociaților, mobilitatea sediului și/sau a asociaților, inclusiv mențiuni referitoare la declanșarea procedurii de reorganizare sau faliment prevăzute de această lege;6. La articolul 3 alineatul (3), litera m) va avea următorul cuprins:m) situația privind totalul obligațiilor restante înregistrate în ultima balanța de verificare întocmită conform prevederilor legale, reprezentând obligații către toate bugetele, credite bancare nerambursate la scadenta (mai puțin limitele de creditare pentru contul curent) și soldul furnizorilor neachitati la termenele contractuale;7. La articolul 5, litera d) va avea următorul cuprins:d) termenul general de soluționare a cererilor de acordare a înlesnirilor la plata la nivelul organelor fiscale, conform competentelor de soluționare, este de 30 de zile lucrătoare de la data primirii documentației în forma completa.8. La articolul 7 punctul (1), litera a) va avea următorul cuprins:a) o sumă egala cu doua rate medii din eșalonare, reprezentând obligații eșalonate și majorări calculate conform art. 83 din Ordonanța Guvernului nr. 11/1996, aprobată și modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările ulterioare, în cazul esalonarilor la plata; în situația în care numărul de rate din eșalonare este mai mic de 12, garanția va fi constituită la nivelul unei rate medii din eșalonare;9. Articolul 8 va avea următorul cuprins: + Articolul 8(1) Majorările de întârziere și penalitățile de întârziere amânate în vederea reducerii, respectiv scutirii în conformitate cu prevederile alin. (2) al art. 10 din ordonanța de urgență, vor fi reduse, respectiv scutite la ultimul termen de plată din eșalonare, dacă au fost respectate întocmai termenele de plată și condițiile în care aceasta a fost acordată, sau la data la care obligațiile bugetare eșalonate la plata se sting în totalitate, indiferent de modalitatea de stingere.(2) Diferențele de majorări de întârziere și de penalități de întârziere, rămase de plată în sarcina debitorilor după acordarea reducerilor prevăzute în ordonanța de urgență, se datorează începând cu ziua lucrătoare imediat următoare celei în care s-a achitat ultima rata din eșalonare și se considera obligație cu termen de plată în anul curent.10. La articolul 11, alineatul (2) va avea următorul cuprins:(2) La cererea motivată a administratorului, cu încuviințarea judecătorului-sindic, în proiectul planului de reorganizare va fi cuprins tipul de înlesnire la plata care se solicită să fie acordată pentru obligațiile datorate bugetului de stat.11. După articolul 22 se introduc articolele 23 și 24 cu următorul cuprins: + Articolul 23(1) În situația în care ulterior încheierii convenției se constată că sumele și celelalte informații care au stat la baza analizei cererii de acordare a înlesnirilor la plata au fost eronate și au implicații majore în conținutul convenției încheiate, pe baza documentelor care atesta aceasta situație, organul fiscal competent care a aprobat înlesnirea la plata anulează convenția.(2) Anularea convenției va fi comunicată atât debitorului, cat și organului fiscal la care acesta este înregistrat ca plătitor de impozite și taxe, după caz. În aceasta situație documentația va fi completată în mod corespunzător și va fi reanalizata în vederea acordării inlesnirii la plata. + Articolul 24Referatele pentru acordarea înlesnirilor la plata înaintate la Ministerul Finanțelor Publice pentru soluționare, vor fi aprobate de către conducătorul organului fiscal unde s-a analizat și completat documentația depusa de debitori. + Articolul 2Cererile de acordare a înlesnirilor la plata obligațiilor restante la bugetul de stat, depuse și nesolutionate la data intrării în vigoare a Legii nr. 491/2002, se soluționează conform prevederilor prezentului ordin. + Articolul 3Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanțelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de statBucurești, 5 august 2002.Nr. 1.048.-----