REGULAMENT din 1 iunie 2002de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii
EMITENT
  • MINISTERUL MUNCII ŞI SOLIDARITĂŢII SOCIALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 481 din 5 iulie 2002



     +  Capitolul 1 Dispoziţii generale  +  Articolul 1Prezentul regulament stabileşte condiţiile necesare pentru persoanele fizice şi juridice care solicită abilitarea pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu prevederile art. 39 din Normele generale de protecţie a muncii, precum şi procedura de abilitare a acestora.  +  Articolul 2Pe baza evaluării capacităţii şi competentei solicitantului de a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale emite Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii.  +  Articolul 3 (1) Persoanele fizice şi persoanele juridice abilitate de către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale pot încheia contracte de prestări de servicii cu persoane juridice care desfăşoară activităţi cu personal angajat, pentru următoarele activităţi din domeniul protecţiei muncii: a) elaborarea documentaţiilor necesare în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare a persoanelor juridice din punct de vedere al protecţiei muncii, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. b) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996, republicată, precum şi cu art. 1 alin. (4) şi art. 3 alin. (5) lit. e) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalităţi administrative pentru înregistrarea şi autorizarea funcţionarii comercianţilor; b) elaborarea şi/sau completarea instrucţiunilor tehnice, de lucru, precum şi a instrucţiunilor proprii de aplicare a normelor de protecţie a muncii în funcţie de particularităţile proceselor de muncă, în conformitate cu art. 5 alin. (6) şi art. 18 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 90/1996, republicată; c) efectuarea instructajului de protecţie a muncii, precum şi testarea cunoştinţelor în domeniul protecţie a muncii la categoriile de personal stabilite de conducerea unităţii contractante, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi cu art. 56 din Normele generale de protecţie a muncii; d) cercetarea accidentelor de muncă ce au produs incapacitate temporară de muncă, în conformitate cu art. 27 alin. (1) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi întocmirea dosarului; e) verificarea dotărilor echipamentelor tehnice cu aparatura de măsura şi control al parametrilor tehnologici, a dispozitivelor de protecţie, precum şi a dotărilor cu mijloace de prevenire şi avertizare a starilor de pericol şi informarea conducătorului unităţii în conformitate cu art. 12 alin. (1)-(3) din Legea nr. 90/1996, republicată; f) studii referitoare la procesele tehnologice şi/sau de muncă şi evaluarea factorilor de risc de accidentare sau de imbolnavire profesională, inclusiv stabilirea măsurilor de asigurare a unor condiţii normale de lucru; g) verificarea documentaţiilor de proiectare şi execuţie a construcţiilor, a echipamentelor tehnice, precum şi a tehnologiilor de fabricaţie, cu respectarea normelor de protecţie a muncii şi/sau a standardelor, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 90/1996, republicată; h) elaborarea documentaţiei necesare pentru certificarea echipamentelor tehnice şi echipamentelor individuale de protecţie, precum şi pentru avizarea prototipurilor de echipament individual de protecţie şi de lucru, în conformitate cu art. 12 alin. (4) şi art. 15 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 90/1996, republicată; i) formarea specialiştilor în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu art. 20 lit. m) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi cu art. 80 din Normele generale de protecţie a muncii; j) instruirea, testarea şi perfecţionarea profesională a persoanelor cu atribuţii în domeniul protecţiei muncii, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 90/1996, republicată; k) verificarea aptitudinilor psihoprofesionale ale solicitanţilor, în scopul orientarii şi îndrumării acestora pe locuri de muncă şi profesiuni, în concordanta cu caracteristicile lor psihologice, în raport cu particularităţile activităţii şi cu condiţiile de muncă impuse de postul de lucru, în conformitate cu art. 18 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi cu art. 40 din Normele generale de protecţie a muncii; l) orice alte servicii care vizează îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, prevenirea accidentelor de muncă şi a imbolnavirilor profesionale (sistem informaţional şi de evidenta statistica în domeniul protecţiei muncii, întocmirea registrelor de evidenta ale unităţii şi a rapoartelor anuale, în conformitate cu prevederile stabilite de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, sau la perioadele solicitate de angajator, cu privire la situaţia condiţiilor de muncă din unităţi, întocmirea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi atenţionare specifice unităţii). (2) Activităţile prevăzute la alin. (1) sunt cele care revin angajatorului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.  +  Articolul 4 (1) Serviciile în domeniul protecţiei muncii se pot efectua numai de către persoanele cu studii şi competenţa în domeniu, după cum urmează: a) persoanele care au lucrat cel puţin 5 ani în cadrul direcţiilor de specialitate ale Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă şi care în prezent sunt în activitate în alte unităţi sau sunt pensionate de cel mult 3 ani; b) persoanele cu studii superioare din compartimentele de protecţia muncii din unităţi, aflate în activitate sau pensionate de cel mult 3 ani, având o vechime de cel puţin 5 ani în aceasta activitate; c) persoanele cu studii medii, cu o vechime de cel puţin 10 ani în compartimentele de protecţia muncii din unităţi; d) persoanele cu studii superioare tehnice, care au absolvit cursuri postuniversitare de minimum 8 săptămâni în domeniul protecţiei muncii; e) persoanele cu studii superioare de specialitate în psihologie; f) persoanele care au dobândit funcţia de psiholog până în anul 1990, cu obligaţia prezentării de documente justificative care să ateste o experienta de minimum 5 ani în domeniu. (2) Se interzice acordarea de consultanţa, în baza prezentului regulament, de către persoanele aflate în activitate în cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă.  +  Articolul 5Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii se acordă pentru efectuarea activităţilor prevăzute la art. 3 alin. (1), dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 4, precum şi condiţiile generale şi specifice prevăzute în prezentul regulament.  +  Articolul 6Condiţiile generale pentru toate activităţile menţionate la art. 3 alin. (1) sunt cunoaşterea Legii nr. 90/1996, republicată, a Normelor generale de protecţie a muncii şi a normelor specifice de securitate a muncii pentru ramurile, subramurile şi activităţile din economia naţionala pentru care se solicita certificatul.  +  Articolul 7Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. a) condiţiile specifice se referă la cunoaşterea Normelor metodologice privind autorizarea funcţionarii persoanelor fizice şi juridice din punct de vedere al protecţiei muncii, Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001, Hotărârii Guvernului nr. 599/2001 pentru stabilirea modelului şi conţinutului cererii de înregistrare şi ale certificatului de înregistrare a comerciantului şi a Hotărârii Guvernului nr. 625/2001 pentru aprobarea procedurilor de autorizare a funcţionarii comercianţilor - partea referitoare la protecţia muncii.  +  Articolul 8Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. b) nu sunt necesare condiţii specifice.  +  Articolul 9Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. c) condiţiile specifice se referă la cunoaşterea Normelor metodologice privind avizarea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi instruire în domeniul protecţiei muncii.  +  Articolul 10Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. d) condiţiile specifice se referă la cunoaşterea Normelor metodologice privind comunicarea, cercetarea, înregistrarea, raportarea, evidenta accidentelor de muncă şi declararea, confirmarea, înregistrarea, raportarea, evidenta bolilor profesionale, precum şi a celorlalţi indicatori care definesc morbiditatea profesională.  +  Articolul 11Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. e) nu sunt necesare condiţii specifice.  +  Articolul 12Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. f) condiţiile specifice sunt după cum urmează: a) solicitantul trebuie să fie absolvent al cursurilor postuniversitare de minimum 8 săptămâni, dedicate metodelor de evaluare a riscurilor; b) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe în domeniu.  +  Articolul 13Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. g) condiţiile specifice se referă la cunoaşterea cerinţelor esenţiale de securitate şi sănătate în munca, transpuse prin norme, standarde şi alte reglementări în vigoare.  +  Articolul 14Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. h) condiţiile specifice sunt după cum urmează: a) solicitantul trebuie să fie absolvent al cursurilor postuniversitare de minimum 8 săptămâni, dedicate certificării; b) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe despre Normele metodologice privind certificarea calităţii de protecţie a prototipurilor sortimentelor de echipament individual de protecţie şi de lucru şi avizarea introducerii lor în fabricaţie, cu modificările şi completările ulterioare; c) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe despre Normele metodologice referitoare la certificarea calităţii din punct de vedere al securităţii muncii, a echipamentelor tehnice, cu modificările şi completările ulterioare; d) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe despre cerinţele esenţiale de securitate şi sănătate în munca, transpuse în norme, standarde şi alte reglementări în vigoare; e) solicitantul trebuie să posede cunoştinţe despre seria de standarde ISO 9000 şi EN 45000.  +  Articolul 15 (1) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i) condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a avea cunoştinţe despre Normele metodologice privind avizarea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi instruire în domeniul protecţiei muncii şi de a demonstra, cu documente, ca pentru o perioadă de cel puţin 3 ani deţine sau are acces la: a) spaţiu în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii şi ale normelor specifice de securitate a muncii; b) aparatura în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii; c) mobilier în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii. (2) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i) condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a prezenta materialul didactic (manuale, suport de curs, norme, standarde, cărţi, broşuri etc.) şi testele de verificare a cunoştinţelor, avizate de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale. (3) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i) condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a demonstra ca lectorii au o vechime în domeniul protecţiei muncii de cel puţin 5 ani şi se încadrează în următoarele categorii: a) sunt din reţeaua direcţiilor de specialitate în domeniu din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă, în condiţiile tarifarii conform ordinelor ministrului muncii şi solidarităţii sociale; b) sunt din cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii - I.N.C.D.P.M. Bucureşti; c) sunt pensionari proveniţi din reţeaua direcţiilor de specialitate în domeniu din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă; d) sunt cadre didactice care predau cunoştinţe generale în domeniul protecţiei muncii pentru instituţiile de învăţământ liceal, tehnic, de maiştri, postliceal şi superior. (4) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. i) condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a demonstra ca deţine avizul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.  +  Articolul 16 (1) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. j) condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a avea cunoştinţe despre Normele metodologice privind avizarea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi instruire în domeniul protecţiei muncii şi de a demonstra, cu documente, ca pentru o perioadă de cel puţin 3 ani deţine sau are acces la: a) spaţiu în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii şi ale normelor specifice de securitate a muncii; b) aparatura în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii; c) mobilier în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii. (2) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. j) condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a prezenta materialul didactic (manuale, suport de curs, norme, standarde, cărţi, broşuri etc.) şi testele de verificare a cunoştinţelor, avizate de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale. (3) Condiţiile specifice pe care trebuie să le îndeplinească lectorii sunt similare cu cele prevăzute la art. 15 alin. (3).  +  Articolul 17 (1) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. k) condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a demonstra ca pentru o perioadă de cel puţin 3 ani deţine sau are acces la: a) spaţiu, în conformitate cu prevederile Normelor generale de protecţie a muncii şi ale normelor specifice de securitate a muncii; b) aparatura adecvată. (2) Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. k) condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a demonstra ca deţine baterii de teste pentru determinarea caracteristicilor psihoprofesionale ale solicitanţilor. (3) Solicitantul trebuie să aibă studii superioare în domeniul psihologiei.  +  Articolul 18Pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. l) condiţiile specifice se referă la obligativitatea solicitantului de a avea cunoştinţe despre: a) Normele metodologice privind locul de muncă cu pericol deosebit şi pericol iminent de accidentare; b) Normele metodologice privind finanţarea cheltuielilor pentru realizarea măsurilor de protecţie a muncii; c) Normele metodologice privind comunicarea, cercetarea, înregistrarea, raportarea, evidenta accidentelor de muncă şi declararea, confirmarea, înregistrarea, raportarea, evidenta bolilor profesionale, precum şi a celorlalţi indicatori care definesc morbiditatea profesională.  +  Capitolul 2 Procedura de acordare a Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii  +  Articolul 19În vederea obţinerii Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, persoanele fizice şi juridice interesate vor inainta Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale - Direcţia securităţii şi sănătăţii în munca un dosar cuprinzând documentele necesare conform prezentului regulament.  +  Articolul 20Pentru persoanele fizice care solicită abilitarea din punct de vedere al protecţiei muncii dosarul trebuie să conţină următoarele documente: a) cerere-tip de acordare a Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii (anexa nr. 1), în doua exemplare semnate în original; b) curriculum vitae; c) copii de pe documentele care atesta pregătirea profesională (diploma de studii, certificate sau adeverinte de absolvire a cursurilor de formare şi/sau instruire, testare şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii); d) documente care atesta vechimea în activitatea de protecţie a muncii şi experienta în ramurile, subramurile şi activităţile pentru care se solicita Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii (copie de pe cartea de muncă sau adeverinte de la locul de muncă); e) copie de pe decizia de pensionare, în cazul pensionarilor; f) copii de pe documentele care dovedesc atestarea acestora de către instituţii abilitate, ca de exemplu: Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii - I.N.C.D.P.M. Bucureşti (evaluarea riscurilor), organisme abilitate de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale (medii explozive), Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (cazane şi recipiente sub presiune, mecanisme şi instalaţii de ridicat), Compania Naţionala de Electricitate - S.A. (instalaţii electrice), Societatea Naţionala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. (instalaţii de alimentare cu gaze naturale); g) documente care să ateste îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15, 16 şi 17, după caz; h) avizul scris al inspectoratului teritorial de muncă din judeţul în care îşi are sediul persoana juridică sau domiciliul persoana fizica.  +  Articolul 21 (1) Pentru persoanele juridice care solicită abilitarea din punct de vedere al protecţiei muncii sunt necesare următoarele documente: a) cerere-tip de acordare a Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii (anexa nr. 1), în doua exemplare semnate în original; b) actul constitutiv al societăţii comerciale, cu menţionarea, în cadrul obiectului de activitate al persoanei juridice, a activităţilor de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii; c) fişa de prezentare a persoanei juridice; d) acte care să dovedească faptul ca persoana nominalizată sa coordoneze activitatea de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii, desfăşurată în cadrul persoanei juridice, se încadrează în prevederile art. 4; e) curriculum vitae al coordonatorului activităţii şi al personalului de specialitate în domeniul protecţiei muncii (experţi pe domenii); f) copii de pe documentele care atesta pregătirea profesională (diploma de studii, certificate sau adeverinte de absolvire a cursurilor de formare şi/sau instruire, testare şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii) pentru personalul de conducere şi de administrare a persoanei juridice, pentru coordonatorul activităţii şi pentru personalul de specialitate în domeniul protecţiei muncii; g) copii de pe documentele care să ateste pentru personalul de specialitate angajat ca expert o vechime în protecţia muncii de minimum 3 ani; h) cazierul personalului de conducere şi de administrare a persoanei juridice, precum şi cazierul coordonatorului activităţii în domeniul protecţiei muncii; i) documente care atesta vechimea în activitatea de protecţie a muncii şi experienta în ramurile, subramurile şi activităţile pentru care se solicita abilitarea (copie de pe cartea de muncă sau adeverinte de la locul de muncă) persoanei care va coordona activitatea de prestări de servicii în domeniu, precum şi documente care atesta vechimea şi experienta personalului de specialitate; j) documente care să ateste angajarea de către persoana juridică a coordonatorului activităţii de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii; k) după caz, în funcţie de activităţile pentru care se solicita certificatul, documente care să ateste îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15, 16 şi 17, după caz. (2) La interviu persoana juridică va fi reprezentată de patronul firmei şi de persoana sau persoanele nominalizate sa coordoneze activitatea în domeniul protecţiei muncii. (3) Din fişa de prezentare a persoanei juridice, însoţită de memoriu, trebuie să rezulte: a) competenţa persoanei juridice, exprimată prin număr de salariaţi, număr de ingineri, jurişti, alţi specialişti, documente referitoare la sediu (amplasamentul, schita spaţiului disponibil), dacă are acces la cabinet amenajat, dotarea cu mobilier, aparatura, materiale de instruire, de testare şi mijloace de propaganda, eventuale recomandări etc.; b) compatibilitatea obiectivelor din sfera de activitate a persoanei juridice cu cerinţele actelor normative (legi, hotărâri ale Guvernului, norme, normative, standarde etc.) din domeniul protecţiei muncii; c) pregătirea profesională şi experienta personalului de specialitate (experţi pe domenii), a celui de conducere şi de administrare, cursuri de formare şi instruire/perfecţionare, în domeniul protecţiei muncii, absolvite. În funcţie de activităţile pentru care se solicita Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii se vor prezenta copii de pe documentele care dovedesc atestarea de către instituţii abilitate, ca de exemplu: Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Muncii - I.N.C.D.P.M. Bucureşti (evaluarea riscurilor), organisme abilitate de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale (medii explozive), Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat (cazane şi recipiente sub presiune, mecanisme şi instalaţii de ridicat), Compania Naţionala de Electricitate - S.A. (instalaţii electrice), Societatea Naţionala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. (instalaţii de alimentare cu gaze naturale).  +  Articolul 22Persoanele fizice sau juridice care solicită acordarea Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. k) vor depune dosarele la Comisia de evaluare pentru psihologi ulterior verificării conţinutului de către Direcţia securităţii şi sănătăţii în munca din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.  +  Articolul 23În situaţia în care o persoană juridică, titulara a unui certificat de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, intenţionează să îşi deschidă filiala în alt judeţ decât cel în care îşi are sediul, va inainta comisiei din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale cererea şi documentaţia necesară pentru abilitarea filialei de a presta servicii în domeniul protecţiei muncii. În acest caz dosarul va conţine şi certificatul de abilitare al persoanei juridice de care aparţine filiala, precum şi avizul scris al inspectoratului teritorial de muncă din judeţul pe teritoriul căruia îşi va desfăşura activitatea filiala.  +  Articolul 24 (1) În cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale se înfiinţează Comisia de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, ale carei atribuţii sunt: a) analiza documentaţiei prin care se solicita abilitarea; b) organizarea unui examen scris şi a unui interviu cu solicitanţii pentru evaluarea competentei şi capacităţii de a presta servicii în domeniul protecţiei muncii. Examenul scris şi interviul se susţin de către toţi solicitanţii, fără excepţii; c) evaluarea, după caz, în funcţie de ramurile, subramurile şi activităţile pentru care se solicita abilitarea, a gradului de îndeplinire a condiţiilor prevăzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15, 16 şi 17, după caz; d) realizarea, dacă este cazul, a unui audit la sediul solicitantului; e) aprobarea sau respingerea solicitării de abilitare. (2) Componenta şi modul de organizare şi funcţionare a Comisiei de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii se stabilesc prin ordin al secretarului de stat coordonator al activităţii de securitate şi sănătate în munca din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.  +  Articolul 25Pentru persoanele fizice sau juridice care solicită acordarea Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. k), examenul scris se va realiza de către Comisia de evaluare pentru psihologi.  +  Articolul 26 (1) Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, conform anexei nr. 2, se eliberează în următoarele condiţii: a) persoana fizica sau coordonatorul activităţii de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii, în cazul persoanei juridice, îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 4 şi dovedeşte aceasta cu documente; b) solicitantul îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 12 lit. a), art. 14 lit. a), art. 15, 16 şi 17, după caz; c) documentaţia depusa la comisie este completa; d) exista avizul favorabil scris al inspectoratului teritorial de muncă din judeţul în care solicitantul îşi are sediul ori, după caz, domiciliul; e) solicitantul este declarat admis la examenul susţinut în faţa comisiei. (2) În cazul în care solicitantul nu îndeplineşte una dintre condiţiile menţionate mai sus sau nu promovează examenul, dosarul se restituie pe bază de semnatura.  +  Articolul 27 (1) Valabilitatea Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii este de 3 ani. Pentru reînnoirea acestuia personalul de specialitate va absolvi în mod obligatoriu cursuri de instruire, testare şi perfecţionare. Cheltuielile pentru aceste cursuri vor fi suportate de către titularul certificatului. (2) Modificarea oricărei condiţii iniţiale în baza căreia s-a obţinut certificatul conduce la încetarea valabilităţii acestuia.  +  Articolul 28Inspectoratele teritoriale de muncă vor verifica respectarea de către persoanele care deţin Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii a tuturor condiţiilor prevăzute în prezentul regulament şi vor propune comisiei din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, dacă este cazul, retragerea certificatului.  +  Articolul 29Pentru persoanele fizice sau juridice abilitate în domeniul protecţiei muncii pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. k) supravegherea activităţii şi respectării condiţiilor pentru care a fost emis certificatul va fi efectuată de către Comisia de evaluare pentru psihologi împreună cu inspectoratele teritoriale de muncă.  +  Capitolul 3 Procedura de reinnoire şi/sau extindere a Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii  +  Articolul 30Reînnoirea Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii se face la expirarea termenului sau la modificarea condiţiilor iniţiale ori în situaţia extinderii domeniului de valabilitate a acestuia.  +  Articolul 31Cererea de reinnoire a Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii se va depune cu 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate.  +  Articolul 32În vederea reînnoirii şi/sau extinderii Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, persoanele fizice şi persoanele juridice abilitate vor prezenta următoarele documente: a) cerere pentru reînnoirea şi/sau extinderea certificatului (anexa nr. 1), în doua exemplare semnate în original; b) avizul scris al inspectoratului teritorial de muncă, care să conţină o evaluare a activităţii desfăşurate de solicitant; c) Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii, în original; d) originalul şi copia de pe documentele care justifica reînnoirea şi/sau extinderea certificatului (certificatul de absolvire a cursurilor de instruire, testare şi perfecţionare în domeniul protecţiei muncii ori de pregătire profesională în alte ramuri şi subramuri de activitate etc.); e) document de la primărie, care să ateste ca persoana fizica este autorizata sa desfăşoare activităţi independente, potrivit legii, sau în cazul persoanei juridice, actul constitutiv (statut şi/sau contract de societate) şi dovada înmatriculării societăţii comerciale în registrul comerţului.  +  Articolul 33Solicitanţii vor susţine un examen scris şi un interviu în vederea reînnoirii şi/sau extinderii Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii. Pentru persoanele fizice şi juridice abilitate în domeniul protecţiei muncii pentru activitatea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. k) reînnoirea se va face şi pe baza unui acord de principiu dat de către Comisia de evaluare pentru psihologi.  +  Capitolul 4 Obligaţiile şi răspunderile persoanelor fizice atestate şi persoanelor juridice abilitate sa presteze servicii în domeniul protecţiei muncii  +  Articolul 34Persoanele fizice şi persoanele juridice abilitate sa presteze servicii în domeniul protecţiei muncii au următoarele obligaţii: a) prezentarea unui raport semestrial asupra activităţii desfăşurate în domeniul protecţiei muncii, care se va inainta la inspectoratul teritorial de muncă până la data de 20 a lunii următoare încheierii semestrului, întocmit conform formularului prevăzut în anexa nr. 3; b) cunoaşterea legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în munca, a Normelor generale de protecţie a muncii şi a normelor specifice de securitate a muncii pentru unităţile cu care încheie contracte de prestări de servicii; c) cunoaşterea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 90/1996, republicată, elaborate de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale - Protecţia muncii; d) cunoaşterea metodelor de evaluare a nivelului de risc profesional şi de stabilire a locurilor de muncă cu pericol deosebit; e) evaluarea situaţiei protecţiei muncii, potrivit contractului de prestări de servicii, în stricta corelare cu prevederile actelor normative în vigoare; f) respectarea stricta a regulilor şi măsurilor de protecţie a informaţiilor confidenţiale privind persoanele juridice contractante de prestări de servicii; g) menţinerea capacităţii tehnice şi organizatorice care să permită prestarea serviciilor în domeniul protecţiei muncii în condiţiile pentru care a fost emis Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii.  +  Articolul 35Persoanele fizice şi juridice care deţin Certificat de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii au răspunderea pentru: a) calitatea şi legalitatea serviciilor prestate; b) sesizarea în scris a patronului sau managerului asupra unor deficiente ale echipamentelor tehnice (lipsa sau nefunctionarea aparaturii de măsura şi control, a dispozitivelor de protecţie etc.) care pot genera accidente de muncă sau boli profesionale; c) sesizarea în scris a inspectoratelor teritoriale de muncă asupra unor riscuri care pot genera accidente cu urmări grave, constatate cu prilejul prestării serviciilor; d) prestarea serviciilor numai în domeniile (ramuri, subramuri şi activităţi) şi condiţiile pentru care s-a eliberat Certificatul de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii.  +  Capitolul 5 Dispoziţii finale  +  Articolul 36Contractul de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii, încheiat între prestator şi beneficiar, nu absolvă patronul sau managerul de răspunderea ce îi revine, potrivit legii, pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii salariaţilor săi în exercitarea profesiei şi a atribuţiilor pentru care au fost angajaţi.  +  Articolul 37Tarifele pentru plata serviciilor prestate se stabilesc, în funcţie de complexitatea acestor servicii, pe bază de negocieri între părţile contractante.  +  Articolul 38Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament şi au următorul conţinut:- anexa nr. 1 - Cerere de solicitare a Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii;- anexa nr. 2 - Certificat de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii;- anexa nr. 3 - Raport de activitate semestrial.  +  Anexa 1Numărul şi data de înregistrarela persoana solicitanta.........../..............CătreMINISTERUL MUNCII ŞI SOLIDARITĂŢII SOCIALEComisia de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelorjuridice pentru a presta servicii în domeniulprotecţiei muncii
             
      Prin prezenta vă rugăm să analizaţi dosarul anexat, în vederea eliberării Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii. Avem competenţă, capacitate şi personal cu pregătire corespunzătoare.
      În susţinerea celor de mai sus vă prezentăm următoarele:
      1. Denumirea/Numele şi prenumele, precum şi sediul/adresa persoanei
      juridice/fizice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., codul poştal . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
      Telefon acasă . . . . . . . . . . , telefon serviciu . . . . . . ., fax . . . . . . . . . .
      2. Numele şi prenumele patronului sau ale persoanei fizice . . . . . . . . . . . .
      . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
      3. Numele şi prenumele, pregătirea profesională şi experienţa personalului care va presta asemenea servicii1):
      Nr. crt.Numele şi prenumelePregătirea profesionalăFuncţii îndeplinite2)
       
       
       
       
       
       
      4. Activităţile pentru care se solicită certificatul (conform art. 3 din Regulamentul de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii):
      . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
      5. Ramurile şi subramurile economiei naţionale pentru care se solicită certificatul (conform Clasificării Activităţilor din Economia Naţională):
      . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    ------------- 1) Se va completa numai de către persoanele juridice. 2) Se vor completa funcţiile îndeplinite în activitatea de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii din cadrul persoanei juridice (coordonator al activităţii, expert tehnic, executant etc.).
     +  Anexa 2RomâniaMinisterul Muncii şi Solidarităţii SocialeCERTIFICAT DE ABILITAREpentru a presta servicii în domeniul protecţiei munciiNr. 43PS ............ din ...............Se abiliteaza persoana fizica/juridică .................*1) pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii pentru următoarele ramuri, subramuri şi activităţi:- ramurile şi subramurile .......................................- activităţile conform anexei care face parte integrantă din prezentul certificat.Serviciile prestate vor respecta cu stricteţe prevederileLegii protecţiei muncii nr. 90/1996, republicată, Normele generale de protecţie a muncii, normele metodologice, normele specifice de securitate a muncii şi celelalte acte normative referitoare la securitatea şi sănătatea în munca.Valabil până la ....................., cu posibilitate de prelungire.
         
        Secretar de stat,
        ...........................
      Preşedintele  
      Comisiei de abilitare a persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii,  
      ..........................................
    --------------*1) Se vor completa denumirea şi adresa persoanei fizice/juridice.  +  Anexa 1-------la Certificatul nr. ....------------------------LISTAcuprinzând activităţile de prestări de servicii în domeniulprotecţiei muncii pentru care se eliberează certificatul.....................................................*)--------- Notă *) Se vor completa denumirea şi adresa titularului de autorizaţie (persoana fizica sau persoana juridică), precum şi numele şi prenumele coordonatorului activităţii de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii, după caz. a) elaborarea documentaţiilor necesare în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare a persoanelor juridice din punct de vedere al protecţiei muncii, potrivitart. 18 alin. (1) lit. b) din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996, republicată, precum şi art. 1 alin. (4) şiart. 3 alin. (5) lit. e) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 76/2001privind simplificarea unor formalităţi administrative pentru înregistrarea şi autorizarea funcţionarii comercianţilor; b) elaborarea şi/sau completarea instrucţiunilor tehnice de lucru, precum şi a instrucţiunilor proprii de aplicare a normelor de protecţie a muncii în funcţie de particularităţile proceselor de muncă, în conformitate cu art. 5 alin. (6) şiart. 18 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 90/1996, republicată; c) efectuarea instructajului de protecţia muncii, precum şi testarea cunoştinţelor în domeniul protecţiei muncii la categoriile de personal stabilite de conducerea unităţii contractante, potrivitart. 18 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi art. 56 din Normele generale de protecţie a muncii; d) cercetarea accidentelor de muncă ce au produs incapacitate temporară de muncă, potrivitart. 27 alin. (1) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi întocmirea dosarului; e) verificarea dotărilor echipamentelor tehnice cu aparatura de măsura şi control al parametrilor tehnologici, a dispozitivelor de protecţie, precum şi a dotărilor cu mijloace de prevenire şi avertizare a starilor de pericol şi informarea conducătorului unităţii potrivitart. 12 alin. (1)-(3) din Legea nr. 90/1996, republicată; f) studii referitoare la procesele tehnologice şi/sau de muncă şi evaluarea factorilor de risc de accidentare sau de imbolnavire profesională, inclusiv stabilirea măsurilor de asigurare a unor condiţii normale de lucru; g) verificarea documentaţiilor de proiectare şi execuţie a construcţiilor, a echipamentelor tehnice, precum şi a tehnologiilor de fabricaţie cu respectarea normelor de protecţie a muncii şi/sau a standardelor, potrivitart. 18 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 90/1996, republicată; h) elaborarea documentaţiei necesare pentru certificarea echipamentelor tehnice şi echipamentelor individuale de protecţie, precum şi pentru avizarea prototipurilor de echipament individual de protecţie şi de lucru, potrivit art. 12 alin. (4) şiart. 15 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 90/1996, republicată; i) formarea specialiştilor în domeniul protecţiei muncii, potrivitart. 20 lit. m) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi art. 80 din Normele generale de protecţie a muncii; j) instruirea, testarea şi perfecţionarea profesională a persoanelor cu atribuţii în domeniul protecţiei muncii, potrivitart. 18 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 90/1996, republicată; k) verificarea aptitudinilor psihoprofesionale ale solicitanţilor în scopul orientarii şi îndrumării acestora pe locuri de muncă şi profesiuni, în concordanta cu caracteristicile lor psihologice, în raport cu particularităţile activităţii şi cu condiţiile de muncă impuse de postul de lucru, potrivitart. 18 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 90/1996, republicată, şi art. 40 din Normele generale de protecţie a muncii; l) orice alte servicii care vizează îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, prevenirea accidentelor şi a imbolnavirilor profesionale (sistem informaţional şi de evidenta statistica în domeniul protecţiei muncii, întocmirea registrelor de evidenta ale unităţii şi a rapoartelor anuale, în conformitate cu cerinţele Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, sau la perioadele solicitate de client, cu privire la situaţia condiţiilor de muncă din unităţi, întocmirea documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi atenţionare specifice unităţii).Secretarul Comisiei de abilitarea persoanelor fizice şi persoanelor juridicepentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii,......................................................
     +  Anexa 3
         
      Denumirea persoanei juridice/numele persoanei fizice ....Nr. ........../.........
      Adresa ..................................................
      Localitatea ......................, judeţul .............
      Cod poştal .........., telefon ..........., fax .........
      Posesor al Certificatului de abilitare pentru a presta
      servicii în domeniul protecţiei muncii nr. .... din .....
                            RAPORT DE ACTIVITATE SEMESTRIAL┌──┬─────┬────┬──────────────────────────────────────────────────────────┬────┐│N │Acti-│ │ Date referitoare la beneficiar │ ││r.│vita-│Be- ├────┬────┬────┬─────────┬─────────────────────────────────┤ ││c │tea │ne- │Pro-│Nr. │Nr. │Dacă s-au│ │Ob- ││r │des- │fi- │fi- │to- │de │inregis- │ │ser-││t.│fasu │ci- │lul │tal │par-│trat eve-│ Felul evenimentelor │va- ││ │rata │arul│ac- │de │ti- │nimente │ │tii ││ │ │ │ti- │sa- │ci- ├────┬────┼────┬────┬────┬─────┬──────┬─────┤ ││ │ │ │vi- │la- │pan-│ DA │ NU │Ac- │Ac- │Ac- │În- │Im- │Cauza│ ││ │ │ │ta- │ri- │ti │ │ │ci- │ci- │ci- │ci- │bol- │e- │ ││ │ │ │tii │aţi │la │ │ │den-│den-│den-│den- │na- │ve- │ ││ │ │ │ │ │ac- │ │ │te │te │te │te │viri │ni- │ ││ │ │ │ │ │ti- │ │ │u- │de │de │pe- │pro- │men- │ ││ │ │ │ │ │vi- │ │ │soa-│mun-│tra-│ri- │fe- │tu- │ ││ │ │ │ │ │ta- │ │ │re │ca │seu │cu- │sio- │lui │ ││ │ │ │ │ │tea │ │ │ │ │sau │loa- │na- │ │ ││ │ │ │ │ │des-│ │ │ │ │de │se │le │ │ ││ │ │ │ │ │fa- │ │ │ │ │cir-│ │ │ │ ││ │ │ │ │ │su- │ │ │ │ │cu- │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ra- │ │ │ │ │la- │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ta │ │ │ │ │tie │ │ │ │ │├──┼─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼──────┼─────┼────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├──┼─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼──────┼─────┼────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├──┼─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼──────┼─────┼────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├──┼─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼──────┼─────┼────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├──┼─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼──────┼─────┼────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├──┼─────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┼──────┼─────┼────┤│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├──┴─────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴─────┴──────┴─────┼────┘│ TOTAL: │└────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
         
      Titularul Certificatului de abilitare pentru a presta servicii în domeniul protecţiei muncii1)Coordonatorul activităţii de prestări de servicii în domeniul protecţiei muncii2
    -------------- 1) Semnatura persoanei fizice sau semnatura şi ştampila conducătorului persoanei juridice. 2) Valabil numai pentru persoane juridice.-----------