ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 din 4 aprilie 2002privind Parchetul Național Anticoruptie
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 244 din 11 aprilie 2002
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituția României,Guvernul României adopta prezenta ordonanță de urgență. + Capitolul 1 Dispoziții generale + Articolul 1(1) Prin prezenta ordonanță de urgență se înființează, la nivel național, Parchetul Național Anticoruptie, ca parchet specializat în combaterea infracțiunilor de corupție.(2) Parchetul Național Anticoruptie are sediul în municipiul București și își exercită atribuțiile pe întregul teritoriu al României prin procurori specializați în combaterea corupției.(3) Parchetul Național Anticoruptie se organizează ca structura autonomă, cu personalitate juridică, în cadrul Ministerului Public, este condus de un procuror general și este coordonat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție. Procurorul general al Parchetului Național Anticoruptie este asimilat adjunctului procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție.(4) Parchetul Național Anticoruptie își desfășoară activitatea potrivit principiului legalității, al imparțialității și al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului justiției. + Articolul 2Parchetul Național Anticoruptie este independent în raport cu instanțele judecătorești și cu parchetele de pe lângă acestea, precum și în relațiile cu celelalte autorități publice, exercitandu-și atribuțiile numai în temeiul legii și pentru asigurarea respectării acesteia. + Articolul 3(1) Atribuțiile Parchetului Național Anticoruptie sunt următoarele:a) efectuarea urmăririi penale pentru infracțiunile prevăzute în Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, în condițiile prevăzute în Codul de procedură penală, în Legea nr. 78/2000 și în prezenta ordonanță de urgență;b) conducerea, supravegherea și controlul actelor de cercetare penală, efectuate din dispoziția procurorului de către ofițerii de poliție judiciară aflați sub autoritatea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie;c) conducerea, supravegherea și controlul activităților de ordin tehnic ale urmăririi penale, efectuate de specialiști în domeniul economic, financiar, bancar, vamal, informatic, precum și în alte domenii, numiți în cadrul Parchetului Național Anticoruptie;d) studierea cauzelor care generează și a condițiilor care favorizează corupția, elaborarea și prezentarea propunerilor în vederea eliminării acestora, precum și pentru perfecționarea legislației penale;e) elaborarea raportului anual privind activitatea Parchetului Național Anticoruptie și prezentarea acestuia în fața Parlamentului;f) constituirea și actualizarea bazei de date în domeniul faptelor de corupție.(2) Parchetul Național Anticoruptie exercita drepturile și îndeplinește obligațiile procedurale prevăzute de lege, în cauzele privind infracțiunile atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența sa. + Capitolul 2 Organizarea și funcționarea Parchetului Național Anticoruptie + Articolul 4(1) Parchetul Național Anticoruptie este condus, potrivit prevederilor art. 1 alin. (3), de un procuror general, ajutat de un procuror general adjunct, asimilat cu procurorul consilier al procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție.(2) Procurorul general al Parchetului Național Anticoruptie este ordonator secundar de credite.(3) Finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale Parchetului Național Anticoruptie se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Public. + Articolul 5(1) Parchetul Național Anticoruptie se organizează în secții conduse de procurori șefi de secție, și anume:a) secția de combatere a corupției;b) secția de combatere a infracțiunilor conexe infracțiunilor de corupție.(2) În cadrul secțiilor se pot organiza servicii și birouri, prin ordin al ministrului justiției, la propunerea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie, cu avizul procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție.(3) În cadrul Parchetului Național Anticoruptie se înființează un birou pentru studierea cauzelor care generează și a condițiilor care favorizează corupția, subordonat direct procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie. + Articolul 6Parchetul Național Anticoruptie se încadrează cu procurori, ofițeri de poliție judiciară, specialiști în domeniul economic, financiar, bancar, vamal, informatic și în alte domenii, personal auxiliar de specialitate, precum și personal economic și administrativ, în limita posturilor prevăzute în statul de funcțiuni, aprobat potrivit legii. + Articolul 7(1) La nivelul parchetelor de pe lângă curțile de apel se înființează servicii ale Parchetului Național Anticoruptie.(2) Serviciile Parchetului Național Anticoruptie sunt conduse de procurori-șefi, care sunt în subordinea directa a procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie.(3) Numărul procurorilor, al ofițerilor de poliție judiciară și al specialiștilor menționați la art. 6, încadrați în serviciile prevăzute la alin. (1), este stabilit de procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție, la propunerea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie, pentru fiecare serviciu, în funcție de volumul și de complexitatea activității de urmărire penală, în limita numărului total de posturi aprobat. + Articolul 8(1) Procurorul general al Parchetului Național Anticoruptie este numit pe o perioadă de 6 ani, cu posibilitatea reînnoirii o singură dată a mandatului, și eliberat din funcție de Președintele României, la propunerea ministrului justiției.(2) Procurorii Parchetului Național Anticoruptie sunt numiți pe o perioadă de 6 ani, cu posibilitatea prelungirii încadrării în funcție cu acordul lor, și eliberați din funcție de ministrul justiției, la propunerea procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție, pe baza recomandarii procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie.(3) După încetarea funcției la Parchetul Național Anticoruptie, prin expirarea perioadei pentru care a fost numit ori datorită unor cauze neimputabile, procurorul are dreptul sa revină la postul ocupat anterior, rezervarea acestuia fiind obligatorie. + Articolul 9(1) Pentru a fi numiți în Parchetul Național Anticoruptie procurorii trebuie să aibă calități profesionale deosebite, să se bucure de o buna reputație, să aibă o conduita morala ireprosabila și o pregătire specializată în combaterea infracțiunilor de corupție.(2) Condițiile minime de vechime pe care trebuie să le îndeplinească procurorii Parchetului Național Anticoruptie sunt:a) pentru funcția de procuror general al Parchetului Național Anticoruptie, o vechime în funcția de procuror sau de judecător de 10 ani;b) pentru funcția de procuror în cadrul Parchetului Național Anticoruptie, o vechime în funcția de procuror sau de judecător de 6 ani. + Articolul 10(1) În scopul efectuării cu celeritate și în mod temeinic a activităților de descoperire și de urmărire a infracțiunilor de corupție, în cadrul Parchetului Național Anticoruptie funcționează ofițeri de poliție, constituind poliția judiciară a Parchetului Național Anticoruptie.(2) Ofițerii de poliție judiciară își desfășoară activitatea numai în cadrul Parchetului Național Anticoruptie, sub autoritatea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie.(3) Ofițerii de poliție judiciară efectuează actele de cercetare penală sub directa conducere, supraveghere și controlul nemijlocit al procurorilor din Parchetul Național Anticoruptie.(4) Dispozițiile procurorilor din Parchetul Național Anticoruptie sunt obligatorii pentru ofițerii de poliție judiciară prevăzuți la alin. (1). Actele întocmite de ofițerii de poliție judiciară din dispoziția scrisă a procurorului sunt efectuate în numele acestuia.(5) Numirea ofițerilor de poliție judiciară în cadrul Parchetului Național Anticoruptie se face prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție, la propunerea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie, cu avizul ministrului de interne, dintre ofițerii de poliție care au absolvit o formă de învățământ superior și au minimum 6 ani vechime în structuri cu atribuții de constatare, investigare și cercetare a infracțiunilor de corupție.(6) Ofițerii de poliție judiciară sunt numiți pe o perioadă de 6 ani, cu posibilitatea prelungirii numirii în funcție cu acordul acestora.(7) Ofițerii de poliție judiciară nu pot primi de la organele ierarhic superioare nici o alta însărcinare în afară unor situații și evenimente excepționale. În aceste cazuri calitatea lor de ofițer de poliție judiciară se suspenda, prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție, până la încetarea situației excepționale care a determinat primirea altor însărcinări.(8) Ofițerii de poliție judiciară, pe perioada numirii în cadrul Parchetului Național Anticoruptie, au drepturile și obligațiile prevăzute de lege pentru ofițerii de poliție, cu excepțiile prevăzute în prezenta ordonanță de urgență. Atribuțiile prevăzute de lege pentru ministrul de interne privind acordarea drepturilor și raspunderilor ce revin ofițerilor de poliție judiciară se exercită de procurorul general al Parchetului Național Anticoruptie.(9) Dispozițiile art. 8 alin. (3) se aplică în mod corespunzător. + Articolul 11(1) În cadrul Parchetului Național Anticoruptie sunt numiți, prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție, la propunerea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie, cu avizul ministerelor de resort, specialiști cu înaltă calificare în domeniul economic, financiar, bancar, vamal, informatic, precum și în alte domenii, pentru clarificarea unor aspecte tehnice în activitatea de urmărire penală.(2) Specialiștii prevăzuți la alin. (1) au calitatea de funcționar public și își desfășoară activitatea sub directa conducere, supraveghere și controlul nemijlocit al procurorilor din Parchetul Național Anticoruptie.(3) Actele întocmite de specialiștii prevăzuți la alin. (1) din dispoziția scrisă a procurorului pot constitui mijloace de proba. + Articolul 12Funcția de procuror, ofițer de poliție judiciară sau de specialist în cadrul Parchetului Național Anticoruptie este incompatibilă cu orice alta funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior. + Capitolul 3 Competența Parchetului Național Anticoruptie + Articolul 13(1) Procurorii specializați din cadrul Parchetului Național Anticoruptie efectuează în mod obligatoriu urmărirea penală în cazul infracțiunilor prevăzute în Legea nr. 78/2000.(2) Sunt de competența Parchetului Național Anticoruptie, care funcționează la nivel național, infracțiunile prevăzute în Legea nr. 78/2000, săvârșite în una dintre următoarele condiții:a) dacă, indiferent de calitatea persoanelor care le-au comis, au cauzat o paguba materială mai mare decât echivalentul în lei a 100.000 euro sau o perturbare deosebit de grava a activității unei autorități publice, instituții publice sau oricărei alte persoane juridice;b) de către deputați, senatori, membrii Guvernului, secretari de stat și asimilații acestora, judecătorii Curții Constituționale, membrii, judecătorii, procurorii și controlorii financiari ai Curții de Conturi și ai camerelor de conturi județene, președintele Consiliului Legislativ, avocatul poporului, guvernatorul și viceguvernatorii Băncii Naționale a României, președintele Consiliului Concurentei, magistrați, ofițeri superiori, generali, maresali, amirali, notari publici, executori judecătorești, consilieri județeni și locali, primari, prefecți, subprefecți, persoane cu funcții de conducere și de control în cadrul autorităților publice centrale și locale sau în cadrul instituțiilor publice, membrii consiliilor de administrație și persoane care dețin funcții de conducere de la director, inclusiv, în sus în cadrul regiilor autonome de interes național sau local, al companiilor și societăților naționale, societăților comerciale la care statul sau o autoritate a administrației publice locale este acționar, instituțiilor publice care au atribuții în procesul de privatizare și al unităților centrale financiar-bancare.(3) Sunt de competența serviciilor Parchetului Național Anticoruptie, care funcționează la nivelul parchetelor de pe lângă curțile de apel, infracțiunile prevăzute în Legea nr. 78/2000, cu excepția celor prevăzute la alin. (2). + Capitolul 4 Dispoziții procedurale + Articolul 14(1) Persoanele cu atribuții de control sunt obligate sa sesizeze Parchetul Național Anticoruptie cu privire la orice date sau informații din care rezultă ca s-a săvârșit una dintre infracțiunile atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie.(2) Persoanele cu atribuții de control sunt obligate ca în cursul efectuării actului de control, în situațiile prevăzute la alin. (1), sa procedeze la asigurarea și conservarea urmelor infracțiunii, a corpurilor delicte și a oricăror mijloace de proba ce pot servi organelor de urmărire penală.(3) Serviciile și organele specializate în culegerea și prelucrarea informațiilor au obligația de a pune la dispoziție Parchetului Național Anticoruptie, de îndată, datele și informațiile deținute în legătură cu săvârșirea infracțiunilor privitoare la corupție.(4) Serviciile și organele specializate în culegerea și prelucrarea informațiilor, la cererea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie sau a procurorului anume desemnat de acesta, îi vor pune la dispoziție, la sediul lor, datele și informațiile prevăzute la alin. (3), neprelucrate.(5) Nerespectarea obligațiilor prevăzute la alin. (1)-(4) atrage răspunderea juridică, potrivit legii. + Articolul 15Dacă în efectuarea urmăririi penale procurorii parchetelor de pe lângă instanțele judecătorești constata ca infracțiunea care constituie obiectul cauzei este una dintre infracțiunile atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie, aceștia au obligația de a sesiza de îndată procurorii acestui parchet. + Articolul 16(1) Când sunt indicii temeinice cu privire la săvârșirea uneia dintre infracțiunile atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie, în scopul strangerii de probe sau al identificarii făptuitorului, procurorii Parchetului Național Anticoruptie pot sa dispună, pe o durată de cel mult 30 de zile:a) punerea sub supraveghere a conturilor bancare și a conturilor asimilate acestora;b) punerea sub supraveghere sau sub ascultare a liniilor telefonice;c) accesul la sisteme informationale.(2) Pentru motive temeinice măsurile prevăzute la alin. (1) pot fi prelungite de procuror prin ordonanța motivată, fiecare prelungire neputând depăși 30 de zile.(3) Dispozițiile art. 91^1-91^5 din Codul de procedură penală se aplică în mod corespunzător.(4) Procurorii Parchetului Național Anticoruptie pot dispune sa li se comunice înscrisuri, documente bancare, financiare ori contabile, în condițiile prevăzute la alin. (1). + Articolul 17(1) În cazul în care exista indicii temeinice ca s-a săvârșit sau ca se pregătește săvârșirea unei infracțiuni dintre cele atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie, care nu poate fi descoperită sau faptuitorii nu pot fi identificati prin alte mijloace, pot fi folosiți, în vederea strangerii datelor privind existenta infracțiunii și identificarea persoanelor față de care exista presupunerea ca au săvârșit o infracțiune, investigatori sub acoperire, în condițiile legii.(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) sunt ofițeri de poliție din cadrul Ministerului de Interne, special desemnați în acest scop, și pot efectua investigații numai cu autorizarea motivată a procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie. + Articolul 18Pentru buna desfășurare a urmăririi penale procurorii Parchetului Național Anticoruptie pot dispune măsuri specifice de protecție a martorilor, a experților și a victimelor, potrivit legii. + Articolul 19Persoana care a comis una dintre infracțiunile atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie, iar în timpul urmăririi penale denunta și facilitează identificarea și tragerea la răspundere penală a altor persoane care au săvârșit astfel de infracțiuni beneficiază de reducerea la jumătate a limitelor pedepsei prevăzute de lege. + Articolul 20(1) După începerea urmăririi penale secretul bancar și cel profesional nu sunt opozabile procurorilor Parchetului Național Anticoruptie. Datele și informațiile solicitate de procuror se comunică la cererea scrisă a acestuia.(2) Dispozițiile alin. (1) se aplică în mod corespunzător și cu privire la instanța de judecată.(3) Verificarea conturilor bancare și a conturilor asimilate acestora poate fi efectuată numai la cererea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie sau a procurorului anume desemnat de acesta. + Articolul 21Persoanele care efectuează urmărirea penală, specialiștii prevăzuți la art. 11, precum și personalul auxiliar de specialitate sunt obligați să respecte secretul profesional cu privire la datele și informațiile obținute în aceasta calitate. + Articolul 22(1) În cazul infracțiunilor atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie se aplică dispozițiile art. 118 din Codul penal privind confiscarea bunurilor.(2) Dacă bunurile care fac obiectul infracțiunilor prevăzute la alin. (1) nu se găsesc, se confisca echivalentul lor în bani sau bunurile dobândite în locul acestora.(3) Pentru a garanta aducerea la îndeplinire a confiscării bunurilor se pot lua măsurile asiguratorii prevăzute de Codul de procedură penală. Acestea se aduc la îndeplinire de îndată de persoanele anume desemnate din cadrul Parchetului Național Anticoruptie. + Articolul 23Persoanele arestate preventiv în cauzele de competența Parchetului Național Anticoruptie sunt deținute în locuri anume stabilite în cadrul Parchetului Național Anticoruptie sau, după caz, în secțiile de arest preventiv ale penitenciarelor. + Articolul 24Dispozițiile din Codul de procedură penală și dispozițiile procedurale din Legea nr. 78/2000 se aplică în mod corespunzător și în cauzele atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie. + Capitolul 5 Cooperare internationala + Articolul 25Prin prezenta ordonanță de urgență se instituie procurori de legătură la nivelul Parchetului Național Anticoruptie, care să asigure consultarea reciprocă în cazul infracțiunilor privitoare la corupție cu procurori de legătură care funcționează în alte state, în scopul coordonării acțiunilor acestora în cursul urmăririi penale. + Articolul 26În vederea schimbului de date și de informații cu privire la investigarea și urmărirea infracțiunilor atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie se constituie un punct de contact în cadrul acestui parchet cu instituții similare din alte state. + Capitolul 6 Dispoziții finale + Articolul 27Parchetul Național Anticoruptie funcționează cu următorul număr total de posturi:a) 75 de posturi de procurori;b) 150 de posturi de ofițeri de poliție judiciară;c) 35 de posturi de specialiști;d) 50 de posturi de personal auxiliar de specialitate;e) 10 posturi de personal economic și administrativ. + Articolul 28(1) Procurorii din cadrul Parchetului Național Anticoruptie sunt salarizați potrivit anexei nr. 1, cap. A nr. crt. 1-11, la Legea nr. 50/1996 privind salarizarea și alte drepturi ale personalului din organele autorității judecătorești, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Specialiștii prevăzuți la art. 11 sunt asimilați din punct de vedere al salarizarii cu procurorii de la parchetul de pe lângă curtea de apel și primesc o indemnizație lunară care reprezintă unica forma de salarizare.(3) Ofițerii de poliție judiciară beneficiază de drepturile bănești și materiale prevăzute în Legea nr. 138/1999 privind salarizarea și alte drepturi ale personalului militar din instituțiile publice de apărare naționala, ordine publică și siguranța naționala, precum și acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituții, cu modificările și completările ulterioare, precum și de drepturile prevăzute de legislația specială pentru personalul militar.(4) Personalul prevăzut la alin. (1)-(3), precum și judecătorii care compun completele specializate în infracțiunile de corupție, potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 78/2000, primesc pentru activitatea specializată de combatere a infracțiunilor de corupție un spor de 30% din indemnizația de încadrare lunară, respectiv solda lunară, în cazul ofițerilor de poliție judiciară.(5) Salarizarea personalului auxiliar de specialitate și a personalului economic și administrativ este cea prevăzută de lege pentru aceleași categorii de personal al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție. + Articolul 29Fondurile necesare aplicării prezentei ordonanțe de urgență se asigura din bugetul Ministerului Public aprobat pe anul 2002, care se suplimenteaza prin hotărâre a Guvernului din Fondul de rezerva la dispoziția Guvernului. + Articolul 30Dispozițiile Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se aplică și în cazul Parchetului Național Anticoruptie, în măsura în care prin prezenta ordonanță de urgență nu se prevede altfel. + Articolul 31(1) Guvernul și Consiliul General al Municipiului București vor lua măsuri imediate pentru asigurarea sediului Parchetului Național Anticoruptie.(2) Ministerul Justiției, Parchetul de pe lângă Curtea Suprema de Justiție, Ministerul de Interne și Ministerul Finanțelor Publice, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, vor lua măsurile necesare pentru organizarea Parchetului Național Anticoruptie.(3) Parchetul Național Anticoruptie va începe sa funcționeze pe data de 1 septembrie 2002. + Articolul 32(1) Pentru cauzele privind infracțiunile prevăzute în Legea nr. 78/2000, aflate în curs de urmărire penală la data de 1 septembrie 2002, urmărirea penală se efectuează de către procurorii Parchetului Național Anticoruptie. Actele și lucrările efectuate până la data de 1 septembrie 2002 rămân valabile.(2) Cauzele privind infracțiunile prevăzute în Legea nr. 78/2000, aflate în fața instanțelor de judecată, trimise, potrivit Codului de procedura penală, organelor de urmărire penală, sunt de competența Parchetului Național Anticoruptie. + Articolul 33Până la data de 1 septembrie 2002 Guvernul va adopta prin hotărâre regulamentul de aplicare a dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul 34Pe data de 1 septembrie 2002 dispozițiile art. 28 și ale art. 29 alin. (2) din Legea nr. 78/2000, cu modificările și completările ulterioare, se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemnează:
Ministrul justiției,
Rodica Mihaela Stanoiu
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul finanțelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Marian Sârbu-------
EMITENT |
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituția României,Guvernul României adopta prezenta ordonanță de urgență. + Capitolul 1 Dispoziții generale + Articolul 1(1) Prin prezenta ordonanță de urgență se înființează, la nivel național, Parchetul Național Anticoruptie, ca parchet specializat în combaterea infracțiunilor de corupție.(2) Parchetul Național Anticoruptie are sediul în municipiul București și își exercită atribuțiile pe întregul teritoriu al României prin procurori specializați în combaterea corupției.(3) Parchetul Național Anticoruptie se organizează ca structura autonomă, cu personalitate juridică, în cadrul Ministerului Public, este condus de un procuror general și este coordonat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție. Procurorul general al Parchetului Național Anticoruptie este asimilat adjunctului procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție.(4) Parchetul Național Anticoruptie își desfășoară activitatea potrivit principiului legalității, al imparțialității și al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului justiției. + Articolul 2Parchetul Național Anticoruptie este independent în raport cu instanțele judecătorești și cu parchetele de pe lângă acestea, precum și în relațiile cu celelalte autorități publice, exercitandu-și atribuțiile numai în temeiul legii și pentru asigurarea respectării acesteia. + Articolul 3(1) Atribuțiile Parchetului Național Anticoruptie sunt următoarele:a) efectuarea urmăririi penale pentru infracțiunile prevăzute în Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, în condițiile prevăzute în Codul de procedură penală, în Legea nr. 78/2000 și în prezenta ordonanță de urgență;b) conducerea, supravegherea și controlul actelor de cercetare penală, efectuate din dispoziția procurorului de către ofițerii de poliție judiciară aflați sub autoritatea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie;c) conducerea, supravegherea și controlul activităților de ordin tehnic ale urmăririi penale, efectuate de specialiști în domeniul economic, financiar, bancar, vamal, informatic, precum și în alte domenii, numiți în cadrul Parchetului Național Anticoruptie;d) studierea cauzelor care generează și a condițiilor care favorizează corupția, elaborarea și prezentarea propunerilor în vederea eliminării acestora, precum și pentru perfecționarea legislației penale;e) elaborarea raportului anual privind activitatea Parchetului Național Anticoruptie și prezentarea acestuia în fața Parlamentului;f) constituirea și actualizarea bazei de date în domeniul faptelor de corupție.(2) Parchetul Național Anticoruptie exercita drepturile și îndeplinește obligațiile procedurale prevăzute de lege, în cauzele privind infracțiunile atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența sa. + Capitolul 2 Organizarea și funcționarea Parchetului Național Anticoruptie + Articolul 4(1) Parchetul Național Anticoruptie este condus, potrivit prevederilor art. 1 alin. (3), de un procuror general, ajutat de un procuror general adjunct, asimilat cu procurorul consilier al procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție.(2) Procurorul general al Parchetului Național Anticoruptie este ordonator secundar de credite.(3) Finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale Parchetului Național Anticoruptie se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Public. + Articolul 5(1) Parchetul Național Anticoruptie se organizează în secții conduse de procurori șefi de secție, și anume:a) secția de combatere a corupției;b) secția de combatere a infracțiunilor conexe infracțiunilor de corupție.(2) În cadrul secțiilor se pot organiza servicii și birouri, prin ordin al ministrului justiției, la propunerea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie, cu avizul procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție.(3) În cadrul Parchetului Național Anticoruptie se înființează un birou pentru studierea cauzelor care generează și a condițiilor care favorizează corupția, subordonat direct procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie. + Articolul 6Parchetul Național Anticoruptie se încadrează cu procurori, ofițeri de poliție judiciară, specialiști în domeniul economic, financiar, bancar, vamal, informatic și în alte domenii, personal auxiliar de specialitate, precum și personal economic și administrativ, în limita posturilor prevăzute în statul de funcțiuni, aprobat potrivit legii. + Articolul 7(1) La nivelul parchetelor de pe lângă curțile de apel se înființează servicii ale Parchetului Național Anticoruptie.(2) Serviciile Parchetului Național Anticoruptie sunt conduse de procurori-șefi, care sunt în subordinea directa a procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie.(3) Numărul procurorilor, al ofițerilor de poliție judiciară și al specialiștilor menționați la art. 6, încadrați în serviciile prevăzute la alin. (1), este stabilit de procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție, la propunerea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie, pentru fiecare serviciu, în funcție de volumul și de complexitatea activității de urmărire penală, în limita numărului total de posturi aprobat. + Articolul 8(1) Procurorul general al Parchetului Național Anticoruptie este numit pe o perioadă de 6 ani, cu posibilitatea reînnoirii o singură dată a mandatului, și eliberat din funcție de Președintele României, la propunerea ministrului justiției.(2) Procurorii Parchetului Național Anticoruptie sunt numiți pe o perioadă de 6 ani, cu posibilitatea prelungirii încadrării în funcție cu acordul lor, și eliberați din funcție de ministrul justiției, la propunerea procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție, pe baza recomandarii procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie.(3) După încetarea funcției la Parchetul Național Anticoruptie, prin expirarea perioadei pentru care a fost numit ori datorită unor cauze neimputabile, procurorul are dreptul sa revină la postul ocupat anterior, rezervarea acestuia fiind obligatorie. + Articolul 9(1) Pentru a fi numiți în Parchetul Național Anticoruptie procurorii trebuie să aibă calități profesionale deosebite, să se bucure de o buna reputație, să aibă o conduita morala ireprosabila și o pregătire specializată în combaterea infracțiunilor de corupție.(2) Condițiile minime de vechime pe care trebuie să le îndeplinească procurorii Parchetului Național Anticoruptie sunt:a) pentru funcția de procuror general al Parchetului Național Anticoruptie, o vechime în funcția de procuror sau de judecător de 10 ani;b) pentru funcția de procuror în cadrul Parchetului Național Anticoruptie, o vechime în funcția de procuror sau de judecător de 6 ani. + Articolul 10(1) În scopul efectuării cu celeritate și în mod temeinic a activităților de descoperire și de urmărire a infracțiunilor de corupție, în cadrul Parchetului Național Anticoruptie funcționează ofițeri de poliție, constituind poliția judiciară a Parchetului Național Anticoruptie.(2) Ofițerii de poliție judiciară își desfășoară activitatea numai în cadrul Parchetului Național Anticoruptie, sub autoritatea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie.(3) Ofițerii de poliție judiciară efectuează actele de cercetare penală sub directa conducere, supraveghere și controlul nemijlocit al procurorilor din Parchetul Național Anticoruptie.(4) Dispozițiile procurorilor din Parchetul Național Anticoruptie sunt obligatorii pentru ofițerii de poliție judiciară prevăzuți la alin. (1). Actele întocmite de ofițerii de poliție judiciară din dispoziția scrisă a procurorului sunt efectuate în numele acestuia.(5) Numirea ofițerilor de poliție judiciară în cadrul Parchetului Național Anticoruptie se face prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție, la propunerea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie, cu avizul ministrului de interne, dintre ofițerii de poliție care au absolvit o formă de învățământ superior și au minimum 6 ani vechime în structuri cu atribuții de constatare, investigare și cercetare a infracțiunilor de corupție.(6) Ofițerii de poliție judiciară sunt numiți pe o perioadă de 6 ani, cu posibilitatea prelungirii numirii în funcție cu acordul acestora.(7) Ofițerii de poliție judiciară nu pot primi de la organele ierarhic superioare nici o alta însărcinare în afară unor situații și evenimente excepționale. În aceste cazuri calitatea lor de ofițer de poliție judiciară se suspenda, prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție, până la încetarea situației excepționale care a determinat primirea altor însărcinări.(8) Ofițerii de poliție judiciară, pe perioada numirii în cadrul Parchetului Național Anticoruptie, au drepturile și obligațiile prevăzute de lege pentru ofițerii de poliție, cu excepțiile prevăzute în prezenta ordonanță de urgență. Atribuțiile prevăzute de lege pentru ministrul de interne privind acordarea drepturilor și raspunderilor ce revin ofițerilor de poliție judiciară se exercită de procurorul general al Parchetului Național Anticoruptie.(9) Dispozițiile art. 8 alin. (3) se aplică în mod corespunzător. + Articolul 11(1) În cadrul Parchetului Național Anticoruptie sunt numiți, prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție, la propunerea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie, cu avizul ministerelor de resort, specialiști cu înaltă calificare în domeniul economic, financiar, bancar, vamal, informatic, precum și în alte domenii, pentru clarificarea unor aspecte tehnice în activitatea de urmărire penală.(2) Specialiștii prevăzuți la alin. (1) au calitatea de funcționar public și își desfășoară activitatea sub directa conducere, supraveghere și controlul nemijlocit al procurorilor din Parchetul Național Anticoruptie.(3) Actele întocmite de specialiștii prevăzuți la alin. (1) din dispoziția scrisă a procurorului pot constitui mijloace de proba. + Articolul 12Funcția de procuror, ofițer de poliție judiciară sau de specialist în cadrul Parchetului Național Anticoruptie este incompatibilă cu orice alta funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior. + Capitolul 3 Competența Parchetului Național Anticoruptie + Articolul 13(1) Procurorii specializați din cadrul Parchetului Național Anticoruptie efectuează în mod obligatoriu urmărirea penală în cazul infracțiunilor prevăzute în Legea nr. 78/2000.(2) Sunt de competența Parchetului Național Anticoruptie, care funcționează la nivel național, infracțiunile prevăzute în Legea nr. 78/2000, săvârșite în una dintre următoarele condiții:a) dacă, indiferent de calitatea persoanelor care le-au comis, au cauzat o paguba materială mai mare decât echivalentul în lei a 100.000 euro sau o perturbare deosebit de grava a activității unei autorități publice, instituții publice sau oricărei alte persoane juridice;b) de către deputați, senatori, membrii Guvernului, secretari de stat și asimilații acestora, judecătorii Curții Constituționale, membrii, judecătorii, procurorii și controlorii financiari ai Curții de Conturi și ai camerelor de conturi județene, președintele Consiliului Legislativ, avocatul poporului, guvernatorul și viceguvernatorii Băncii Naționale a României, președintele Consiliului Concurentei, magistrați, ofițeri superiori, generali, maresali, amirali, notari publici, executori judecătorești, consilieri județeni și locali, primari, prefecți, subprefecți, persoane cu funcții de conducere și de control în cadrul autorităților publice centrale și locale sau în cadrul instituțiilor publice, membrii consiliilor de administrație și persoane care dețin funcții de conducere de la director, inclusiv, în sus în cadrul regiilor autonome de interes național sau local, al companiilor și societăților naționale, societăților comerciale la care statul sau o autoritate a administrației publice locale este acționar, instituțiilor publice care au atribuții în procesul de privatizare și al unităților centrale financiar-bancare.(3) Sunt de competența serviciilor Parchetului Național Anticoruptie, care funcționează la nivelul parchetelor de pe lângă curțile de apel, infracțiunile prevăzute în Legea nr. 78/2000, cu excepția celor prevăzute la alin. (2). + Capitolul 4 Dispoziții procedurale + Articolul 14(1) Persoanele cu atribuții de control sunt obligate sa sesizeze Parchetul Național Anticoruptie cu privire la orice date sau informații din care rezultă ca s-a săvârșit una dintre infracțiunile atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie.(2) Persoanele cu atribuții de control sunt obligate ca în cursul efectuării actului de control, în situațiile prevăzute la alin. (1), sa procedeze la asigurarea și conservarea urmelor infracțiunii, a corpurilor delicte și a oricăror mijloace de proba ce pot servi organelor de urmărire penală.(3) Serviciile și organele specializate în culegerea și prelucrarea informațiilor au obligația de a pune la dispoziție Parchetului Național Anticoruptie, de îndată, datele și informațiile deținute în legătură cu săvârșirea infracțiunilor privitoare la corupție.(4) Serviciile și organele specializate în culegerea și prelucrarea informațiilor, la cererea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie sau a procurorului anume desemnat de acesta, îi vor pune la dispoziție, la sediul lor, datele și informațiile prevăzute la alin. (3), neprelucrate.(5) Nerespectarea obligațiilor prevăzute la alin. (1)-(4) atrage răspunderea juridică, potrivit legii. + Articolul 15Dacă în efectuarea urmăririi penale procurorii parchetelor de pe lângă instanțele judecătorești constata ca infracțiunea care constituie obiectul cauzei este una dintre infracțiunile atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie, aceștia au obligația de a sesiza de îndată procurorii acestui parchet. + Articolul 16(1) Când sunt indicii temeinice cu privire la săvârșirea uneia dintre infracțiunile atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie, în scopul strangerii de probe sau al identificarii făptuitorului, procurorii Parchetului Național Anticoruptie pot sa dispună, pe o durată de cel mult 30 de zile:a) punerea sub supraveghere a conturilor bancare și a conturilor asimilate acestora;b) punerea sub supraveghere sau sub ascultare a liniilor telefonice;c) accesul la sisteme informationale.(2) Pentru motive temeinice măsurile prevăzute la alin. (1) pot fi prelungite de procuror prin ordonanța motivată, fiecare prelungire neputând depăși 30 de zile.(3) Dispozițiile art. 91^1-91^5 din Codul de procedură penală se aplică în mod corespunzător.(4) Procurorii Parchetului Național Anticoruptie pot dispune sa li se comunice înscrisuri, documente bancare, financiare ori contabile, în condițiile prevăzute la alin. (1). + Articolul 17(1) În cazul în care exista indicii temeinice ca s-a săvârșit sau ca se pregătește săvârșirea unei infracțiuni dintre cele atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie, care nu poate fi descoperită sau faptuitorii nu pot fi identificati prin alte mijloace, pot fi folosiți, în vederea strangerii datelor privind existenta infracțiunii și identificarea persoanelor față de care exista presupunerea ca au săvârșit o infracțiune, investigatori sub acoperire, în condițiile legii.(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) sunt ofițeri de poliție din cadrul Ministerului de Interne, special desemnați în acest scop, și pot efectua investigații numai cu autorizarea motivată a procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie. + Articolul 18Pentru buna desfășurare a urmăririi penale procurorii Parchetului Național Anticoruptie pot dispune măsuri specifice de protecție a martorilor, a experților și a victimelor, potrivit legii. + Articolul 19Persoana care a comis una dintre infracțiunile atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie, iar în timpul urmăririi penale denunta și facilitează identificarea și tragerea la răspundere penală a altor persoane care au săvârșit astfel de infracțiuni beneficiază de reducerea la jumătate a limitelor pedepsei prevăzute de lege. + Articolul 20(1) După începerea urmăririi penale secretul bancar și cel profesional nu sunt opozabile procurorilor Parchetului Național Anticoruptie. Datele și informațiile solicitate de procuror se comunică la cererea scrisă a acestuia.(2) Dispozițiile alin. (1) se aplică în mod corespunzător și cu privire la instanța de judecată.(3) Verificarea conturilor bancare și a conturilor asimilate acestora poate fi efectuată numai la cererea procurorului general al Parchetului Național Anticoruptie sau a procurorului anume desemnat de acesta. + Articolul 21Persoanele care efectuează urmărirea penală, specialiștii prevăzuți la art. 11, precum și personalul auxiliar de specialitate sunt obligați să respecte secretul profesional cu privire la datele și informațiile obținute în aceasta calitate. + Articolul 22(1) În cazul infracțiunilor atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie se aplică dispozițiile art. 118 din Codul penal privind confiscarea bunurilor.(2) Dacă bunurile care fac obiectul infracțiunilor prevăzute la alin. (1) nu se găsesc, se confisca echivalentul lor în bani sau bunurile dobândite în locul acestora.(3) Pentru a garanta aducerea la îndeplinire a confiscării bunurilor se pot lua măsurile asiguratorii prevăzute de Codul de procedură penală. Acestea se aduc la îndeplinire de îndată de persoanele anume desemnate din cadrul Parchetului Național Anticoruptie. + Articolul 23Persoanele arestate preventiv în cauzele de competența Parchetului Național Anticoruptie sunt deținute în locuri anume stabilite în cadrul Parchetului Național Anticoruptie sau, după caz, în secțiile de arest preventiv ale penitenciarelor. + Articolul 24Dispozițiile din Codul de procedură penală și dispozițiile procedurale din Legea nr. 78/2000 se aplică în mod corespunzător și în cauzele atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie. + Capitolul 5 Cooperare internationala + Articolul 25Prin prezenta ordonanță de urgență se instituie procurori de legătură la nivelul Parchetului Național Anticoruptie, care să asigure consultarea reciprocă în cazul infracțiunilor privitoare la corupție cu procurori de legătură care funcționează în alte state, în scopul coordonării acțiunilor acestora în cursul urmăririi penale. + Articolul 26În vederea schimbului de date și de informații cu privire la investigarea și urmărirea infracțiunilor atribuite prin prezenta ordonanță de urgență în competența Parchetului Național Anticoruptie se constituie un punct de contact în cadrul acestui parchet cu instituții similare din alte state. + Capitolul 6 Dispoziții finale + Articolul 27Parchetul Național Anticoruptie funcționează cu următorul număr total de posturi:a) 75 de posturi de procurori;b) 150 de posturi de ofițeri de poliție judiciară;c) 35 de posturi de specialiști;d) 50 de posturi de personal auxiliar de specialitate;e) 10 posturi de personal economic și administrativ. + Articolul 28(1) Procurorii din cadrul Parchetului Național Anticoruptie sunt salarizați potrivit anexei nr. 1, cap. A nr. crt. 1-11, la Legea nr. 50/1996 privind salarizarea și alte drepturi ale personalului din organele autorității judecătorești, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Specialiștii prevăzuți la art. 11 sunt asimilați din punct de vedere al salarizarii cu procurorii de la parchetul de pe lângă curtea de apel și primesc o indemnizație lunară care reprezintă unica forma de salarizare.(3) Ofițerii de poliție judiciară beneficiază de drepturile bănești și materiale prevăzute în Legea nr. 138/1999 privind salarizarea și alte drepturi ale personalului militar din instituțiile publice de apărare naționala, ordine publică și siguranța naționala, precum și acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituții, cu modificările și completările ulterioare, precum și de drepturile prevăzute de legislația specială pentru personalul militar.(4) Personalul prevăzut la alin. (1)-(3), precum și judecătorii care compun completele specializate în infracțiunile de corupție, potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 78/2000, primesc pentru activitatea specializată de combatere a infracțiunilor de corupție un spor de 30% din indemnizația de încadrare lunară, respectiv solda lunară, în cazul ofițerilor de poliție judiciară.(5) Salarizarea personalului auxiliar de specialitate și a personalului economic și administrativ este cea prevăzută de lege pentru aceleași categorii de personal al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție. + Articolul 29Fondurile necesare aplicării prezentei ordonanțe de urgență se asigura din bugetul Ministerului Public aprobat pe anul 2002, care se suplimenteaza prin hotărâre a Guvernului din Fondul de rezerva la dispoziția Guvernului. + Articolul 30Dispozițiile Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se aplică și în cazul Parchetului Național Anticoruptie, în măsura în care prin prezenta ordonanță de urgență nu se prevede altfel. + Articolul 31(1) Guvernul și Consiliul General al Municipiului București vor lua măsuri imediate pentru asigurarea sediului Parchetului Național Anticoruptie.(2) Ministerul Justiției, Parchetul de pe lângă Curtea Suprema de Justiție, Ministerul de Interne și Ministerul Finanțelor Publice, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, vor lua măsurile necesare pentru organizarea Parchetului Național Anticoruptie.(3) Parchetul Național Anticoruptie va începe sa funcționeze pe data de 1 septembrie 2002. + Articolul 32(1) Pentru cauzele privind infracțiunile prevăzute în Legea nr. 78/2000, aflate în curs de urmărire penală la data de 1 septembrie 2002, urmărirea penală se efectuează de către procurorii Parchetului Național Anticoruptie. Actele și lucrările efectuate până la data de 1 septembrie 2002 rămân valabile.(2) Cauzele privind infracțiunile prevăzute în Legea nr. 78/2000, aflate în fața instanțelor de judecată, trimise, potrivit Codului de procedura penală, organelor de urmărire penală, sunt de competența Parchetului Național Anticoruptie. + Articolul 33Până la data de 1 septembrie 2002 Guvernul va adopta prin hotărâre regulamentul de aplicare a dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul 34Pe data de 1 septembrie 2002 dispozițiile art. 28 și ale art. 29 alin. (2) din Legea nr. 78/2000, cu modificările și completările ulterioare, se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemnează:
Ministrul justiției,
Rodica Mihaela Stanoiu
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul finanțelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Marian Sârbu-------