PROGRAM DE ACŢIUNE din 7 februarie 2002pentru reducerea poluarii mediului acvatic şi a apelor subterane, cauzată de evacuarea unor substanţe periculoase
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 132 din 20 februarie 2002



     +  Articolul 1Obiective şi domeniu de aplicare (1) Prezentul program de acţiune stabileşte cadrul legal şi instituţional necesar prevenirii poluarii apelor de suprafaţa şi subterane cu substanţe prioritare/prioritare periculoase şi limitării consecinţelor acesteia asupra mediului acvatic şi sănătăţii umane, în vederea asigurării unui nivel ridicat de protecţie a mediului acvatic, pe tot cuprinsul tarii, într-un mod consecvent şi eficient. (2) Domeniul de aplicare a programului de acţiune vizează apele uzate industriale epurate sau neepurate, apele uzate evacuate din staţiile de epurare orăşeneşti care primesc ape uzate industriale neepurate, caracterizate şi prin alţi poluanti decât cei prevăzuţi în Normativul privind stabilirea limitelor de încărcare cu poluanti a apelor uzate evacuate în resursele de apa "NTPA-001", aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 730/1997, precum şi apele de suprafaţa şi apele subterane. (3) Prezentul program de acţiune se aplică utilizatorilor industriali de apa, proiectanţilor, precum şi autorităţilor de gospodărire a apelor şi de protecţie a mediului în activitatea de avizare/autorizare, monitorizare şi control. (4) Prezentul program de acţiune nu se aplică evacuarilor de apa uzata în mare prin intermediul conductelor, evacuari care trebuie reglementate prin dispoziţii speciale.  +  Articolul 2DefiniţiiTermenii şi expresiile utilizate în prezentul program de acţiune se definesc după cum urmează: a) ape de suprafaţa - ape interioare, cu excepţia apelor subterane, a apelor de tranzitie şi a apelor de coasta; b) ape subterane - toate apele care se afla sub pământ în zona de saturatie şi în contact direct cu solul sau cu subsolul; c) ape de tranzitie - masele de apa de suprafaţa aflate în vecinătatea gurilor de rau care au un caracter parţial salin ca urmare a invecinarii cu apele de coasta, dar care sunt influentate puternic de fluxurile de apa dulce; d) ape de coasta - apele de suprafaţa situate în partea interioară a unei linii care are fiecare punct situat la o distanta de o mila marina faţă de punctul cel mai apropiat de linia de baza de la care se măsoară apele teritoriale şi care, acolo unde este cazul, se extinde până la limita exterioară a unei ape de tranzitie; e) substanţe prioritare - substantele sau grupurile de substanţe care sunt toxice, persistente şi care tind să se bioacumuleze, precum şi alte substanţe sau grupuri de substanţe care creează un nivel similar de risc; f) bioacumulare - procesul prin care un compus este preluat de către un organism viu, atât prin apa, cat şi prin hrana; g) persistenta - caracteristica unui compus care nu este supus procesului de descompunere, degradare, transformare, volatilizare, hidroliza sau fotoliza; h) valori limita de emisie - masa, exprimată în anumiti parametri specifici, concentraţia şi/sau nivelul unei emisii, care nu poate fi depăşită pe durata uneia sau mai multor perioade şi care poate fi stabilită şi pentru anumite grupuri de substanţe; i) abordare combinata - controlul evacuarilor şi al imisiilor în apele de suprafaţa; j) evacuare - eliminarea directa sau indirecta în receptori acvatici a apelor uzate conţinând poluanti sau reziduuri care altereaza caracteristicile fizice, chimice şi bacteriologice iniţiale ale apei utilizate, precum şi a apelor de ploaie ce se scurg de pe terenuri contaminate; k) standard de calitate a mediului - un ansamblu de cerinţe care trebuie satisfacute la un moment dat, pentru un element de mediu dat sau pentru o parte specifică a acestuia, în conformitate cu legislaţia în vigoare; l) lista de substanţe prioritare/prioritare periculoase - lista cuprinzând substanţe selectate pe baza mai multor caracteristici - toxicitate, persistenta, bioacumulare -, cu excepţia celor care sunt inofensive faţă de componentele biologice acvatice sau care se transforma în substanţe ce devin inofensive, precum şi substanţe cu efect minim în sistemele ecologice acvatice, dar care pot determina apariţia unor modificări în zona de evacuare şi care sunt prevăzute în anexa nr. 1; m) poluarea apei - evacuarea de către om, direct sau indirect, de substanţe sau energie în apa, ale carei urmări pot fi periclitarea sănătăţii oamenilor, afectarea organismelor vii şi a ecosistemelor acvatice, stânjenirea folosintelor apei şi deteriorarea ambiantei naturale; n) manevrare de substanţe - orice proces industrial implicând utilizarea ori producerea de substanţe sau orice alt proces în care sunt prezente respectivele substanţe; o) evaluarea riscului - estimarea, incluzând identificarea pericolelor, mărimea efectelor şi probabilitatea unei manifestări, şi calcularea riscului, incluzând cuantificarea importantei pericolelor şi consecinţele pentru persoane şi/sau mediul afectat; p) starea chimica - compozitia chimica complexa, atinsa de o masa de apa în care concentratiile poluantilor se raportează la standardele de calitate stabilite pentru respectiva masa de apa.  +  Articolul 3Comitetul de lucru interministerial (1) Se înfiinţează Comitetul de lucru interministerial pentru promovarea, coordonarea şi implementarea Programului de acţiune pentru reducerea poluarii mediului acvatic şi a apelor subterane, cauzată de evacuarea unor substanţe periculoase, denumit în continuare Comitet, în numărul şi componenta prevăzute în anexa nr. 2. (2) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului program de acţiune Comitetul va adopta în prima şedinţa de lucru regulamentul de organizare şi funcţionare şi atribuţiile sale, care se aproba prin ordin comun al ministrului apelor şi protecţiei mediului, ministrului industriei şi resurselor şi al ministrului sănătăţii şi familiei. (3) Comitetul va fi condus de secretarul de stat pentru ape din Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, în calitate de preşedinte, şi este ajutat de un vicepreşedinte. În activitatea sa Comitetul va consulta un grup de sprijin tehnic, format din specialişti în domeniu, ale cărui componenta nominală şi atribuţii vor fi stabilite în prima şedinţa de lucru a Comitetului; activitatea membrilor Comitetului constituie sarcina de serviciu şi nu este remunerată. (4) Comitetul va promova seturi de măsuri pentru realizarea programului de acţiune, va realiza şi va pune în practica proceduri corespunzătoare de monitorizare şi va prelua rezultatele programului de monitorizare pentru realizarea unor rapoarte periodice. (5) Comitetul va revizui, o dată la 5 ani, lista de substanţe prioritare/prioritare periculoase şi poate transfera, în funcţie de rezultatele cercetărilor privind efectele acestora asupra mediului acvatic şi apelor subterane, substantele din lista de substanţe prioritare în lista de substanţe prioritare periculoase. (6) Modificarea valorilor limita şi a obiectivelor de referinţa pentru toxicitatea, persistenta, bioacumularea substanţelor prioritare/prioritare periculoase se face prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului. (7) În scopul stabilirii şi revizuirii inventarului cuprinzând apele afectate de poluare Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului solicita factorilor responsabili prezentarea unor rapoarte privind rezultatele activităţii de monitorizare a concentratiilor substanţelor prioritare/prioritare periculoase în apele de suprafaţa şi subterane.  +  Articolul 4Inventarul evacuarilorÎn termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentului program de acţiune Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului va întocmi inventarul iniţial al surselor de poluare pentru mediul acvatic şi pentru apele subterane, care conduc la poluarea apelor, pe care îl va actualiza la fiecare 5 ani în funcţie de schimbările survenite.  +  Articolul 5Programul de monitorizare (1) În termen de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentului program de acţiune Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului va întocmi Inventarul iniţial al apelor afectate de poluarea cu substanţe prioritare/prioritare periculoase, pe baza criteriilor prevăzute în anexa nr. 3, şi inventarul apelor care sunt susceptibile a fi expuse unei astfel de poluari. (2) În secţiunile de monitorizare analizate pentru întocmirea inventarelor prevăzute la alin. (1), în care concentratiile de substanţe prioritare/prioritare periculoase s-au înscris în valorile limita stabilite pentru calitatea apei şi nu a apărut nici un factor nou de creştere probabila a concentratiilor de substanţe prioritare/prioritare periculoase, programul de monitorizare se va realiza conform reglementărilor Comitetului. (3) În secţiunile de monitorizare analizate, în care concentraţia uneia sau mai multor substanţe prioritare/prioritare periculoase din probele analizate pentru întocmirea inventarelor iniţiale prevăzute la alin. (1) nu s-a înscris în valorile limita stabilite pentru calitatea apei, Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului şi autorităţile teritoriale de protecţia mediului vor monitoriza periodic efluentii evacuati de utilizatorii de apa pentru a verifica respectarea condiţiilor impuse prin autorizaţia de gospodărire a apelor şi prin prezentul program de acţiune. (4) Monitorizarea prevăzută la alin. (3) se va realiza cu ajutorul laboratoarelor de referinţa notificate de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului sau, în cazul neacoperirii solicitării de către acestea, cu ajutorul laboratoarelor independente acreditate, punând la dispoziţie acestora probele de apa pentru analize. (5) În cazul evacuarilor de ape uzate susceptibile a conţine substanţe prioritare/prioritare periculoase, prelevarea probelor se va efectua în prezenta utilizatorului potenţial poluator, iar costul analizelor va fi suportat de acesta ca beneficiar al autorizaţiei de gospodărire a apelor. (6) Metodele de măsurare şi analiza folosite la determinarea concentratiilor substanţelor prioritare/prioritare periculoase sunt cele prevăzute în standardele româneşti (SR) şi/sau standardele internaţionale (ISO) şi în cele europene (EN) şi se vor adopta prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului program de acţiune. (7) Actualizarea metodelor de măsurare şi analiza prevăzute la alin. (6) se face prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. (8) Lista cuprinzând laboratoarele de referinţa notificate de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului se va adopta prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.  +  Articolul 6Schema-cadru de prevenire şi reducere a poluarii mediului acvatic şi a apelor subterane, cauzată de evacuarea unor substanţe periculoase (1) În scopul asigurării pentru toate categoriile de ape de suprafaţa şi subterane a unui nivel ridicat de protecţie împotriva poluarii pe tot cuprinsul tarii, în termen de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentului program de acţiune Comitetul va elabora: a) o schema-cadru de prevenire şi reducere a poluarii mediului acvatic şi a apelor subterane, cauzată de evacuarea unor substanţe periculoase pentru domeniul industrial şi pentru sănătatea umană, pe baza liniilor directoare prevăzute în anexa nr. 4. Schema-cadru va fi reactualizata în funcţie de progresele în domeniu şi de apariţia de noi tehnologii şi practici industriale cu impact redus asupra mediului; b) un plan ce va include prevederi referitoare la promovarea schemei-cadru prevăzute la lit. a) în domeniul industrial şi pentru sănătatea umană. (2) În scopul realizării obiectivelor prevăzute la art. 1, în termen de un an de la întocmirea inventarului iniţial al apelor afectate de poluare cu substanţe prioritare/prioritare periculoase, Comitetul va stabili valorile limita la evacuare pentru substantele incluse în anexa nr. 1 pentru toate apele identificate ca fiind afectate de poluare sau pentru anumite zone ale acestora, după caz. (3) Valorile limita la evacuarea în apele de suprafaţa trebuie stabilite pe baza caracteristicilor de toxicitate, persistenta şi a capacităţii de bioacumulare ale substanţelor prevăzute în anexa nr. 1, cu luarea în considerare a specificitatii tipului de activitate sau de produs realizat, ţinându-se seama de dezvoltarea recenta a celor mai bune tehnici disponibile corespunzătoare domeniului, impuse de cerinţele de siguranţă a mediului, precum şi cu luarea în considerare a condiţiilor de mediu din zonele respective ce vor impune stabilirea termenelor finale pentru conformarea cu valorile limita şi cu obiectivele de referinţa prevăzute în anexa nr. 3. (4) Valorile limita la evacuarea în apele de suprafaţa trebuie corelate şi cu: a) cantitatea maxima a substanţei permisă a fi evacuata în apele de suprafaţa, exprimată ca unitate de greutate a poluantului pe unitatea elementului specific al activităţii poluatoare; b) obiectivele de referinţa pentru ape de suprafaţa, prevăzute în anexa nr. 3. (5) Comitetul va propune realizarea şi aplicarea unor proceduri corespunzătoare de monitorizare, prin care autorităţile responsabile vor urmări respectarea de către utilizatori a valorilor limita la evacuare, stabilite conform alin. (4). (6) În termen de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentului program de acţiune Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, Ministerul Industriei şi Resurselor şi Ministerul Sănătăţii şi Familiei vor adopta prin ordin comun metodologii de evaluare a riscului şi a impactului asupra mediului, necesare pentru realizarea prezentului program de acţiune.  +  Articolul 7Raportarea şi evaluarea (1) O dată la 3 ani Comitetul, împreună cu Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, va întocmi un raport conţinând informaţii referitoare la îndeplinirea obiectivelor de referinţa, cu precizarea apelor poluate identificate potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) şi cu localizarea noilor ape poluate identificate de la raportul anterior, inclusiv considerentele care au condus la identificarea respectivei ape. (2) Raportul va fi înaintat ministerelor responsabile şi altor structuri interesate. Concluziile raportului vor fi utilizate pentru revizuirea programului de acţiune care trebuie să conţină în mod obligatoriu termenele estimate în care se preconizeaza ca efectele schemei-cadru de reducere a poluarii sa atinga rezultatele scontate, indicandu-se şi nivelul de nesiguranta al acestei estimari.  +  Articolul 8Alte prevederiAnexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul program de acţiune.  +  Anexa 1    ANEXA 1    -------la programul de acţiune-----------------------                                     LISTA                 de substanţe prioritare/prioritare periculoase
               
      Substanţa prioritară/prioritară periculoasăNumărSubstanţa periculoasă***)
      CAS*)UE
      1.alaclor15972-60-8240-110-8  
      2.antracen120-12-7204-371-1***)
      3.atrazin1912-24-9217-617-8***)
      4.benzen71-43-2200-753-7  
      5.difenileteri bromuraţin.d.n.d.**/****)
      6.cadmiu şi compuşi7440-43-9231-152-8  
      7.cloralcani C10-C1385535-84-8287-476-5**)
      8.clorfenvinfos470-90-6207-432-0  
      9.clorpirifos2921-88-2220-864-4***)
      10.1,2-dicloretan107-06-2203-458-1  
      11.diclormetan75-09-2200-838-9  
      12.2-etilhexil-diftalat117-81-7330204-211-0***)
      13.diuron54-1206-354-4  
      14.endosulfan (alfa)959-98-8n.d.***)
      15.hexaclorbenzen118-74-1204-273-9  
      16.hexaclorbutadienă87-68-3201-765-5  
      17.hexaclorciclohexan (gama)58-89-9200-401-2  
      18.isoproturon34123-59-6251-835-4  
      19.plumb şi compuşi7439-92-1231-100-4***)
      20.mercur şi compuşi7439-97-6231-106-7  
      21.naftalină91-20-3202-049-5***)
      22.nichel şi compuşi7440-02-0231-111-4  
      23.nonil-fenoli (4-para-nonil-fenol)25154-52-3246-672-0  
      104-40-5203-199-4***)
      24.octil-fenoli (para-terţ-octil-fenol)1806-26-4217-302-5  
      140-66-9n.d.***)
      25.pentaclorbenzen608-93-5210-172-5  
      26.pentaclorfenol87-86-5201-778-6  
      27.hidrocarburi poliaromaticen.d.n.d.  
        - benz-a-piren50-32-8200-028-5  
        - benz-b-fluorantren205-99-2205-911-9  
        - benz-g,h,i-perilen191-24-2205-883-8  
        - benz-k-fluorantren207-08-9205-916-6  
        - fluorantren206-44-0205-912-4  
        - indeno-1,2,3-cd-piren193-39-5205-893-2  
      28.simazin122-34-9204-535-2***)
      29.compuşi tributilstanici688-73-3211-704-4  
      - cation tributilstaniu36643-28-4n.d.***)
      30.triclorbenzeni12002-48-1234-413-4  
      - 1,2,4-triclorbenzen120-82-1204-428-0  
      31.triclormetan (cloroform)67-66-3200-663-8  
      32.trifluralin1582-09-8216-428-8  
      33.DDT (p,p'-DDT)50-29-3    
      34.PCB (28, 52, 101, 118, 138, 153, 180)1336-36-3    
      35.drinurin.d.n.d.  
        - aldrin309-00-2    
        - dieldrin60-57-1    
        - endrin72-20-8    
        - isodrin465-73-6    
    Notă *) CAS - Chemical Abstract Service - Serviciul de catalogare achimicalelor. Notă **) Aceste clase de substanţe includ în mod normal un număr considerabilde compuşi individuali; în prezent nu sunt stabiliţi cei mai adecvati compuşiindividuali. Notă ***) Aceste substanţe prioritare sunt supuse revizuirii pentru a ficonsiderate "substanţe prioritare periculoase" până la data de 31 decembrie2003. Notă ****) Se considera numai penta-bromo-bifenil-eter (CAS 32534-81-9).n.d. - nedisponibil
     +  Anexa 2-------la programul de acţiune-----------------------COMPONENTAComitetului de lucru interministerial1. Comitetul de lucru interministerial înfiinţat pentru promovarea, coordonarea şi urmărirea Programului de acţiune pentru reducerea poluarii mediului acvatic şi a apelor subterane, cauzată de evacuarea unor substanţe periculoase, va fi format din:- 5 specialişti ai Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului;- 2 specialişti ai Ministerului Industriei şi Resurselor;- 2 specialişti ai Ministerului Sănătăţii şi Familiei.2. Pentru o buna desfăşurare a activităţii Comitetul de lucru interministerial va consulta un grup de sprijin tehnic format din reprezentant i ai Companiei Naţionale "Apele Române" - S.A., ai comitetelor de bazin, ai unor institute de cercetare şi unităţi de specialitate aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea ministerelor prevăzute la pct. 1, precum şi din alţi experţi în domeniu.  +  Anexa 3-------la programul de acţiune-----------------------CRITERIIpentru identificarea apelor poluate cu substanţeprioritare/prioritare periculoase sau care sunt expuseunei astfel de poluari1. Apele afectate de poluarea cu substanţe prioritare/prioritare periculoase sau care sunt expuse unei astfel de poluari vor fi inventariate utilizându-se, printre altele, următoarele criterii: a) apele de suprafaţa conţin sau sunt susceptibile (de la sursele de poluare) sa conţină concentratii ale substanţelor prioritare/prioritare periculoase prevăzute în anexa nr. 1 mai mari decât cele prevăzute în obiectivele de referinţa precizate în tabelul de mai jos; b) apele subterane conţin sau sunt susceptibile sa conţină concentratii mai mari ale substanţelor prioritare/prioritare periculoase decât limitele maxime admisibile stabilite în standardele de calitate a apelor subterane; aceste limite maxime admisibile vor fi stabilite în concordanta cu obiectivele de referinţa vizate pentru apele subterane.2. La aplicarea acestor criterii se va ţine seama de: a) caracteristicile fizice, chimice şi biologice ale apei şi sedimentului/materiei în suspensie obţinute pe baza procedurilor de monitorizare stabilite; b) situaţia curenta a evaluării riscului substanţelor prioritare/prioritare periculoase asupra mediului acvatic (apa, sediment şi biocenoza); c) situaţia curenta a impactului asupra mediului acvatic (apa, sediment şi biocenoza) în urma măsurilor luate în conformitate cu art. 6 alin. (1) din programul de acţiune.Tabel
               
      Substanţa prioritară/ prioritară periculoasă*)Valori limită la evacuareObiective de referinţă în ape de suprafaţă μg/l
      mg/l(1)g/t de produs obţinut lunar(2)
      1.alaclor0,05120,05(10)
      2.antracen*)0,0540,02(D)
      3.atrazin*)0,0510,1(3)
      4.benzen0,1(4)2(R)
      5.difenileteri bromuraţi*)**)(4)0,35(D)
      6.cadmiu şi compuşi0,2200(5)1(3)
      1500(6)
      7.cloralcani C10-C131100,5(R)
      8.clorfenvinfos**)(4)0,01(D)
      9.clorpirifos*)**)(4)0,0001(D)
      10.1,2-dicloretan22,51(D)
      11.diclormetan31010(7)
      12.2-etilhexil-diftalat*)0,01(4)0,8(R)
      13.diuron**)(4)0,006(D)
      14.endosulfan (alfa)*)**)20,001(D)
      15.hexaclorbenzen**)100,001(D)
      16.hexaclorbutadienă**)1,50,5(D)
      17.hexaclorciclohexan (gama)0,240,1(3)
      18.isoproturon**)(4)0,1(R)
      19.plumb şi compuşi*)0,245(3)
      20.mercur şi compuşi0,051(8)0,1(3)
      0,7(9)
      21.naftalină*)0,0540,1(10)
      22.nichel şi compuşi0,1450(3)
      23.nonil-fenoli**)(4)0,3(7)
      24.octil-fenoli*)**)(4)0,01(7)
      25.pentaclorbenzen**)(4)0,2(D)
      26.pentaclorfenol*)0,01(4)0,1(D)
      27.hidrocarburi poliaromatice**)100,1(R)
        - benz-a-piren0,022(11)
        - benz-b-fluorantren0,022(11)
        - benz-g,h,i-perilen**)(4)(11)
        - benz-k-fluorantren0,012(11)
        - fluorantren0,012(11)
        - indeno-1,2,3-cd-piren0,012(11)
      28.simazin0,0160,06(R)
      29.compuşi tributilstanici**)(4)0,001(R)
      30.triclorbenzeni*)**)(4)0,1(R)
      31.triclormetan30,5 (fără spălare)0,6(3)
      10 (cu spălare)
      32.trifluralin*)0,107,50,002(D)
      33.PCB (28,52,101,118, 138,153,180)**)(4)(11)
      34.drinuri      
        - aldrin0,240,001(R)
        - dieldrin0,240,001(R)
        - endrin0,120,001(R)
        - isodrin0,120,001(R)
      35.DDT(p,p')0,280,01(3)
    (1) Normativul privind stabilirea limitelor de încărcare cu poluanti a apelor uzate evacuate în resursele de apa "NTPA-001". (2) Se rectifica etapizat în concordanta cu considerarea tehnologiei existente.(3)Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 377/2001privind Normativul pentru obiective de referinţa. (4) Vor fi stabilite după inventarul naţional al surselor de poluare, cu considerarea tehnologiilor impuse de cerinţele privind siguranţa mediului. (5) Pentru industria de pigmenti, stabilizatori, electroacoperiri, metale feroase şi neferoase. (6) Pentru industria de baterii primare şi secundare. (7) COMMPS (Combined Monitoring based and Modelling based Priority Setting Scheme - Schema combinata de stabilire a priorităţii pe baza monitorizarii şi a modelarii). (8) Evacuari de mercur din industria de electroliza a cloralcanilor. (9) Evacuari de mercur din diferite industrii, altele decât electroliza cloralcanilor. (10) Studii ale Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului. (11) Se stabilesc pe baza evaluării de risc; pentru Dunăre se accepta valorile ICPDR (ICPDR -Convenţia internationala pentru protecţia fluviului Dunarea).(D) Valori limita de prag pentru Dunăre (ICPDR).(R) Valori preluate prin similitudine cu cele stabilite pentru Rin.-------------- Notă *) Substanţa prioritara periculoasa. Notă **) Va fi stabilită pe plan local în autorizaţiile de gospodărire a apelor, în concordanta cu prevederile NTPA-001.
     +  Anexa 4-------la programul de acţiune-----------------------LINII DIRECTOAREde realizare a schemei-cadru de prevenire şi reducere a poluariimediului acvatic şi a apelor subteraneLiniile directoare, având ca obiect realizarea Programului de acţiune pentru prevenirea şi reducerea poluarii mediului acvatic şi a apelor subterane, cauzată de evacuarea unor substanţe prioritare/prioritare periculoase, precum şi optimizarea folosirii de către utilizatori a produselor ce conţin aceste substanţe pe baza compoziţiei şi utilizării lor şi ţinând seama de condiţiile din diferite regiuni ale tarii, conţin proceduri:1. de evitare a descărcării în mediul acvatic a substanţelor prevăzute în anexa nr. 1 de către utilizatori, care sunt obligaţi să aplice tehnologii performanţe şi nepoluante;2. de evitare a poluarii mediului acvatic cu substantele prevăzute în anexa nr. 1 de către utilizatori, care sunt obligaţi să obţină autorizaţie de gospodărire a apelor de la autorităţile competente; autorizaţia va prevedea: a) concentraţia maxima admisibilă a substanţei ce urmează a fi evacuata în apa de suprafaţa; se va ţine seama de factorul de dilutie, de încărcarea cu poluanti deja existenta în apa de suprafaţa în amonte de punctul de evacuare a apelor uzate, precum şi de utilizatorii de apa din aval şi de debitul de dilutie; b) cantitatea maxima a substanţei ce este permis a fi evacuata într-o perioadă de timp limitată; aceasta cantitate va fi exprimată ca unitate de greutate a poluantului pe unitatea efluentului caracteristic;3. de măsurare şi evaluare a rezultatelor măsurătorilor pentru stabilirea gradului de conformare, care vor include: a) punctele de evacuare şi mediul de dispersie afectat; b) punctele de prelevare reprezentative ; c) matricele de prelevare (apa, sediment, peste, moluste, plante acvatice); d) frecventa prelevarilor (care să reflecte modificările şi variatiile naturale ale mediului acvatic); e) metodele de prelevare, de măsurare şi analiza de referinţa; f) utilizarea biotestelor (inhibitie algala, toxicitate acuta pentru Daphnia şi peşti); g) obiectivele de calitate ale zonei; h) raportarea rezultatelor obţinute;4. de urmărire a aplicării măsurilor stabilite de schema-cadru de prevenire şi reducere a poluarii apelor, interzicand toate actele care, intentionat sau neintentionat, împiedica aplicarea acestor măsuri, scopul acestui program de acţiune fiind acela de a evita, micşora sau elimina poluarea mediului acvatic şi a apelor subterane cu substanţe prioritare/prioritare periculoase;5. de verificare a respectării termenelor finale, precizate la art. 6 alin. (1), (3) şi (6) din programul de acţiune, prin colectarea datelor conţinute în autorizaţiile obţinute de utilizatori, a rezultatelor inventarului, a rezultatelor monitorizarii la nivel naţional, a informaţiilor suplimentare despre aplicarea măsurilor de protecţie;6. de verificare a utilizării informaţiilor obţinute numai în scopul pentru care au fost solicitate.-----------