NORME din 26 septembrie 2005privind monitorizarea emisiilor radioactive de la instalaţiile nucleare şi radiologice
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI - COMISIA NAŢIONALĂ PENTRU CONTROLUL ACTIVITĂŢILOR NUCLEARE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 923 din 17 octombrie 2005



     +  Capitolul I Scop, domeniu de aplicare  +  Articolul 1 (1) Prezentele norme stabilesc cerinţele privind monitorizarea la sursa de emisie a efluenţilor radioactivi rezultaţi în urma unei activităţi nucleare autorizate, în condiţii de operare normală şi în situaţii de urgenţă nucleară sau radiologică, în conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Normelor fundamentale de securitate radiologică, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 14/2000, cu completările ulterioare. (2) Prezentele norme se aplică centralelor nuclearo-electrice, reactorilor nucleari de cercetare, uzinelor de producere şi de reprocesare a combustibilului nuclear, unităţilor de extracţie, preparare şi prelucrare a minereurilor uranifere şi torifere, depozitelor intermediare de combustibil nuclear uzat, depozitelor intermediare şi finale de deşeuri radioactive, precum şi tuturor instalaţiilor radiologice care utilizează surse radioactive deschise. (3) Prezentele norme se aplică, de asemenea, şi anumitor instalaţii radiologice ce utilizează surse radioactive închise, conform prevederilor normelor specifice şi/sau cerinţelor de autorizare.  +  Articolul 2 (1) Pentru toate instalaţiile nucleare sau radiologice prevăzute la art. 1 alin. (2), solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să determine din etapa de proiectare posibilitatea oricărui impact radiologic al instalaţiei în vecinătatea acesteia, cu referire specială la: a) căile de expunere umană la radiaţii, inclusiv lanţurile trofice; b) impactul radiologic asupra ecosistemelor locale; c) posibila acumulare a materialelor radioactive în mediu; d) posibilitatea existenţei altor căi de emisie a radionuclizilor în mediu, neautorizate. (2) În funcţie de rezultatele evaluării preliminare a impactului radiologic, Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, poate cere, în cadrul procesului de autorizare, solicitantului/titularului de autorizaţie să asigure, pe lângă monitorizarea emisiilor radioactive, şi monitorizarea radioactivităţii mediului în vecinătatea instalaţiei. (3) Cerinţele specifice referitoare la monitorizarea radioactivităţii mediului în vecinătatea instalaţiei nucleare sau radiologice care emite radionuclizi în mediu sunt prezentate în Normele privind monitorizarea radioactivităţii mediului în vecinătatea unei instalaţii nucleare sau radiologice, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 275/2005.  +  Articolul 3 (1) Cerinţele generale privind limitarea dozelor pentru practicile din domeniul nuclear, estimarea dozelor, radioprotecţia operaţională a expuşilor profesional, radioprotecţia populaţiei în condiţii normale, transferarea în mediu a deşeurilor radioactive, radioprotecţia în intervenţii, evidenţe, raportări şi anunţări sunt prezentate în Normele fundamentale de securitate radiologică. (2) Cerinţele specifice referitoare la limitarea eliberărilor de efluenţi radioactivi în mediu, calculul dispersiei efluenţilor radioactivi evacuaţi în mediu de o instalaţie nucleară, programul de măsurări meteorologice şi hidrologice pentru amplasamentul instalaţiei nucleare sunt prezentate în Normele privind limitarea eliberărilor de efluenţi radioactivi în mediu, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 221/2005, în Normele privind calculul dispersiei efluenţilor radioactivi evacuaţi în mediu de instalaţiile nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 360/2004, şi, respectiv, în Normele privind măsurările meteorologice şi hidrologice la instalaţiile nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 361/2004.  +  Articolul 4 (1) În scopul aplicării prezentelor norme, pe lângă termenii şi expresiile definite în Legea nr. 111/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în Normele fundamentale de securitate radiologică, mai sunt utilizaţi şi alţi termeni de specialitate, definiţi în anexa nr. 1 la prezentele norme. (2) În contextul prezentelor norme, prin urgenţă se va înţelege urgenţă nucleară sau radiologică. (3) În contextul prezentelor norme, prin instalaţie se va înţelege instalaţie nucleară sau radiologică.  +  Capitolul II Cerinţe generale, responsabilităţi  +  Articolul 5În domeniul menţinerii controlului asupra eliberărilor de radionuclizi în mediu, solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să asigure: a) prevenirea oricărui risc inacceptabil de iradiere sau de contaminare a populaţiei, ca urmare a deversărilor de substanţe radioactive în mediu; b) conformarea cu cerinţele specifice ale CNCAN; c) raportarea către CNCAN a oricărei modificări survenite în activitatea de eliberare de substanţe radioactive în mediu.  +  Articolul 6 (1) În vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 5, solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să asigure monitorizarea de rutină a efluenţilor radioactivi. (2) Monitorizarea de rutină a efluenţilor radioactivi trebuie să se desfăşoare pe baza unui program de monitorizare de rutină. (3) În vederea realizării monitorizării de rutină a efluenţilor radioactivi, solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie: a) să întreprindă toate investigaţiile preoperaţionale necesare; b) să proiecteze, să elaboreze procedurile operaţionale necesare şi să desfăşoare un program adecvat de monitorizare a efluenţilor radioactivi, în timpul şi după încetarea operării instalaţiei, astfel încât să dovedească faptul că nu au loc eliberări de radioactivitate neaşteptate şi că dozele de radiaţii primite de populaţie se situează sub nivelul constrângerilor de doză impuse de CNCAN; c) să raporteze periodic către CNCAN rezultatele programelor de monitorizare a efluenţilor radioactivi; d) să anunţe imediat CNCAN orice modificări semnificative ale nivelului eliberărilor de radioactivitate în mediu şi orice creşteri ale nivelurilor câmpurilor de radiaţii din mediu sau ale contaminării radioactive a mediului, în conformitate cu cerinţele stabilite de CNCAN în procesul de autorizare.  +  Articolul 7Tipul, amploarea şi gradul de complexitate al programului de monitorizare de rutină a efluenţilor radioactivi vor fi în concordanţă cu caracteristicile surselor de emisie la ratele de emisie radioactivă curente sau prevăzute, compoziţia de radionuclizi a efluenţilor, semnificaţia comparativă a căilor de expunere şi nivelul dozelor de radiaţii potenţiale ori prevăzute pentru populaţie.  +  Articolul 8 (1) În situaţie de urgenţă nucleară sau radiologică, titularul de autorizaţie trebuie să realizeze monitorizarea în urgenţă a efluenţilor radioactivi atât la sursa de emisie, cât mai ales direct în mediile contaminate radioactiv. (2) Monitorizarea în urgenţă a efluenţilor radioactivi trebuie să se desfăşoare pe baza unui program de monitorizare în urgenţă. (3) În vederea realizării monitorizării în urgenţă a efluenţilor radioactivi, solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să stabilească aranjamentele necesare pentru: a) monitorizarea radiaţiilor, prelevarea şi măsurarea probelor de mediu şi interpretarea rezultatelor; b) evaluarea rapidă a oricărei contaminări radioactive, a emisiilor radioactive şi a dozelor de radiaţii; c) monitorizarea în timp util a contaminării radioactive a solului, prelevarea, măsurarea şi analiza probelor de alimente şi apă.  +  Articolul 9Tipul, amploarea şi gradul de complexitate al programului de monitorizare în urgenţă a efluenţilor radioactivi vor fi în concordanţă cu caracteristicile surselor de emisie la ratele de emisie radioactivă curente sau prevăzute, compoziţia de radionuclizi a efluenţilor, semnificaţia comparativă a căilor de expunere şi nivelul dozelor de radiaţii potenţiale ori prevăzute pentru populaţie.  +  Articolul 10 (1) Monitorizarea la sursa de emisie a efluenţilor radioactivi trebuie să se desfăşoare pe baza unor programe de monitorizare a emisiilor radioactive atât în situaţie de rutină, cât şi în situaţie de urgenţă. (2) Monitorizarea în mediile receptoare a efluenţilor radioactivi trebuie să se desfăşoare pe baza unor programe de monitorizare a radioactivităţii mediului atât în situaţie de rutină, cât şi în situaţie de urgenţă.  +  Articolul 11 (1) În vederea elaborării programului de monitorizare a emisiilor radioactive, programului de monitorizare a radioactivităţii mediului, programului de monitorizare de rutină şi programului de monitorizare în urgenţă, solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să consulte un expert acreditat în radioprotecţie, în domeniul şi în specialitatea corespunzătoare instalaţiei pentru care este necesară monitorizarea efluenţilor radioactivi. (2) Toate programele de monitorizare se aprobă de CNCAN în cadrul procesului de autorizare.  +  Articolul 12 (1) În vederea îndeplinirii responsabilităţilor privind monitorizarea efluenţilor radioactivi, solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să asigure stabilirea, implementarea, desfăşurarea şi menţinerea în stare de funcţionare a echipamentelor şi programelor de monitorizare corespunzătoare atât în faza operaţională, cât şi în cea postoperaţională a instalaţiei, precum şi în situaţie de urgenţă. (2) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure monitorizarea efluenţilor radioactivi printr-un laborator de măsurări de radioactivitate recunoscut de CNCAN.  +  Articolul 13În etapa operaţională titularul de autorizaţie trebuie să verifice periodic valabilitatea ipotezelor evaluării preliminare a impactului radiologic al instalaţiei şi să implementeze corecţiile necesare, după caz.  +  Capitolul III Programe de monitorizare a efluenţilor radioactivi, aspecte generice  +  Articolul 14 (1) Programul de monitorizare a efluenţilor radioactivi trebuie să asigure îndeplinirea următoarelor obiective generale: a) dovedirea conformităţii nivelurilor eliberărilor radioactive cu limitele derivate de emisie şi cu orice alte cerinţe ale CNCAN referitoare la impactul asupra populaţiei şi mediului, datorat operării normale a instalaţiei; b) furnizarea informaţiilor şi datelor necesare evaluării expunerii sau expunerii potenţiale a grupurilor critice şi populaţiei, datorate prezenţei în mediu a materialelor radioactive sau câmpurilor de radiaţii rezultate în urma operării normale a unei instalaţii, a unei urgenţe sau a încetării activităţilor nucleare; c) să permită verificarea condiţiilor de operare şi a oportunităţii controlului efluenţilor radioactivi şi, de asemenea, să permită observarea apariţiei unor condiţii neobişnuite sau neprevăzute în activitatea de eliberare de radionuclizi în mediu şi, la nevoie, iniţierea unui program suplimentar de monitorizare a efluenţilor radioactivi. (2) Suplimentar, programul de monitorizare a efluenţilor radioactivi trebuie să asigure şi îndeplinirea următoarelor obiective secundare, după caz: a) furnizarea de informaţii publicului; b) menţinerea unei înregistrări continue a impactului instalaţiei sau activităţii nucleare asupra nivelurilor de radioactivitate din mediu; c) verificarea predicţiilor furnizate de modelele de transfer al radionuclizilor în mediu şi modificarea corespunzătoare a modelelor, după caz.  +  Articolul 15În vederea îndeplinirii obiectivelor generale şi secundare, programele de monitorizare a efluenţilor radioactivi trebuie să conţină prevederi referitoare la: a) măsurarea radiaţiilor şi colectarea informaţiilor necesare; b) evaluarea dozelor de radiaţii primite de populaţie, datorită prezenţei materialelor radioactive în mediu; c) demonstrarea conformităţii cu limitele derivate de emisie pentru practica în cauză.  +  Articolul 16 (1) În cazurile în care se impune atât monitorizarea emisiilor radioactive, cât şi monitorizarea radioactivităţii mediului, solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să elaboreze cele două programe de monitorizare, astfel încât acestea să se suplimenteze, rămânând însă independente unul faţă de celălalt. (2) În vederea reducerii incertitudinilor în evaluarea dozelor, titularul de autorizaţie trebuie să asigure validarea calculelor de doză efectuate pe baza rezultatelor programului de monitorizare a efluenţilor radioactivi cu ajutorul rezultatelor programului de monitorizare a radioactivităţii mediului. (3) În cazurile în care activităţile radionuclizilor emişi sau nivelurile de doză în factorii de mediu monitorizaţi sunt foarte mici, neputând fi decelate ca valori semnificative în procesul de măsurare, dozele de radiaţii primite de populaţie ca urmare a funcţionării instalaţiei nucleare vor fi calculate exclusiv pe baza rezultatelor furnizate de programul de monitorizare a emisiilor radioactive.  +  Articolul 17La proiectarea programului de monitorizare a efluenţilor radioactivi, solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să ţină cont de: a) inventarul radioactiv şi compoziţia de radionuclizi a sursei de emisie; b) caracteristicile spaţiale şi temporale ale câmpurilor de radiaţii din jurul sursei de emisie; c) ratele de emisie radioactivă şi limitele derivate de emisie autorizate; d) posibilele contribuţii ale oricăror alte surse de radiaţii sau activităţi nucleare din vecinătatea instalaţiei, căile de eliberare a efluenţilor radioactivi în mediu, căile de expunere umană la radiaţii, caracteristicile mediului din zona de amplasare a instalaţiei, caracteristicile şi obiceiurile populaţiei din vecinătatea instalaţiei; e) valoarea probabilă a dozei medii anuale individuale pentru grupul/grupurile critic/critice şi a radioactivităţii mediului, datorată emisiilor radioactive planificate şi potenţiale.  +  Articolul 18 (1) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să elaboreze programul de monitorizare de rutină a efluenţilor radioactivi, astfel încât acesta să reprezinte o bază solidă pentru monitorizarea în caz de urgenţă. În acest sens, aranjamentele necesare monitorizării trebuie să fie caracterizate de flexibilitatea necesară trecerii rapide de la operarea normală la operarea în urgenţă. (2) De asemenea, programul de monitorizare de rutină trebuie să conţină prevederi referitoare la monitorizarea suplimentară care ar putea fi necesară în timpul unor operaţii planificate sau în eventualitatea unor situaţii neuzuale, dar predictibile, când pot avea loc creşteri ale expunerii la radiaţii.  +  Articolul 19Proiectarea programului de monitorizare a efluenţilor radioactivi trebuie să fie rezultatul unui proces de optimizare în care solicitantul/titularul de autorizaţie a ţinut cont de importanţa relativă a diferitelor căi de expunere, de nivelul activităţilor şi dozelor de radiaţii faţă de constrângerile de doză impuse de CNCAN, precum şi de disponibilitatea resurselor de monitorizare necesare.  +  Articolul 20 (1) După implementarea programului de monitorizare a efluenţilor radioactivi, titularul de autorizaţie trebuie să revizuiască periodic programul, în vederea asigurării că măsurătorile continuă să fie relevante pentru scopul propus şi că nu au fost omise căi de emisie sau de transfer în mediu importante ori căi de expunere semnificative. (2) De asemenea, la revizuirea programului de monitorizare titularul de autorizaţie trebuie să ţină cont de experienţa acumulată şi de progresele din domeniul tehnicilor de monitorizare. (3) Programul de monitorizare a efluenţilor radioactivi va fi revizuit din 5 ani în 5 ani şi ori de câte ori este necesar.  +  Capitolul IV Monitorizarea de rutină a emisiilor radioactive  +  Articolul 21 (1) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să proiecteze programul de monitorizare a emisiilor radioactive astfel încât să asigure cel puţin măsurarea debitelor de doză la sursa de emisie şi/sau a ratelor de emisie radioactivă. (2) În cadrul programului de monitorizare a emisiilor radioactive, pentru fiecare tip de sursă de emisie şi pentru fiecare cale de expunere potenţială se vor alege locaţiile adecvate de prelevare şi de măsurare, tipul de monitorizare necesar (continuă sau periodică), frecvenţa corespunzătoare de prelevare şi de măsurare a probelor, stabilindu-se, de asemenea, şi necesitatea obţinerii unor informaţii suplimentare. (3) Pentru caracterizarea eliberărilor de radionuclizi în mediu se impune obţinerea de informaţii despre forma chimică, densitatea şi debitul efluentului, precum şi alte informaţii referitoare la mediile receptoare ale efluenţilor radioactivi.  +  Articolul 22Întrucât obiectivele monitorizării emisiilor radioactive sunt diferite în diferitele etape ale operării unei instalaţii nucleare sau radiologice, titularul de autorizaţie trebuie să modifice corespunzător natura şi amploarea programului de monitorizare pe parcursul etapelor operaţionale ale instalaţiei.IV. 1. Monitorizarea emisiilor radioactive în diferite stadii de operareEtapa preoperaţională  +  Articolul 23În etapa preoperaţională solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să deruleze studii pentru: a) măsurarea nivelurilor de radiaţii şi de concentraţii radioactive din mediu în vederea decelării ulterioare a impactului sursei de emisie asupra mediului; b) evaluarea inventarelor radioactive prevăzute pe durata operării instalaţiei, a căilor de emisie potenţiale şi a cantităţilor probabile de radionuclizi care vor fi eliberaţi în mediu, luându-se în considerare, după caz, sistemele de tratare a efluenţilor care urmează să fie instalate; c) determinarea factorilor locali care ar putea influenţa valorile dozelor de radiaţii primite de populaţie (condiţii meteorologice şi hidrologice, caracteristici hidrobiologice ale mediului acvatic, distribuţii de populaţie, rate de consum alimentar, factori de ocupare, utilizarea diferitelor compartimente de mediu etc.).  +  Articolul 24 (1) Pe baza rezultatelor studiilor preoperaţionale solicitantul/titularul de autorizaţie va stabili primele condiţii şi limite derivate de emisie a radionuclizilor în mediu. (2) De asemenea, în etapa preoperaţională solicitantul/titularul de autorizaţie va proiecta programele de monitorizare a efluenţilor radioactivi, pe baza rezultatelor studiilor preoperaţionale întreprinse. (3) În vederea verificării ipotezelor şi validării rezultatelor analizei iniţiale de securitate nucleară, programele de monitorizare a efluenţilor radioactivi proiectate de solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să acorde o atenţie deosebită căilor de expunere critice şi radionuclizilor critici.Etapa operaţională  +  Articolul 25Monitorizarea emisiilor radioactive va consta în determinări de radionuclizi specifici sau/şi în măsurători globale, după caz: a) în general, se vor măsura concentraţiile de activitate ale radionuclizilor prezenţi în efluenţi; b) în cazul în care limitele derivate de emisie sunt date sub formă de activităţi globale, se vor măsura activităţile globale respective emise.  +  Articolul 26 (1) Atât pentru efluenţii gazoşi, cât şi pentru cei lichizi solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să aibă în vedere următoarele: a) monitorizarea continuă a emisiilor; b) prelevarea continuă şi măsurarea în laborator a concentraţiilor de activitate ale radionuclizilor prezenţi în probele de efluenţi; şi/sau c) prelevarea periodică şi măsurarea în laborator a concentraţiilor de activitate ale radionuclizilor prezenţi în probele de efluenţi. (2) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să selecteze procedurile de prelevare şi măsurare a probelor în funcţie de: a) caracteristicile şi cantităţile de radionuclizi deversaţi; b) sensibilitatea sistemelor de măsurare; c) variaţia în timp a ratelor de emisie radioactivă, dacă există; d) probabilitatea emisiilor neplanificate.  +  Articolul 27Programul de monitorizare a emisiilor elaborat de solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să conţină, de asemenea, prevederi referitoare la: a) determinarea cu exactitate a volumului de material eliberat în mediu ca funcţie de timp, astfel încât activitatea totală emisă într-o anumită perioadă de timp să poată fi calculată pe baza măsurării concentraţiei de activitate; b) determinarea următorilor parametri necesari caracterizării efluenţilor radioactivi: forma chimică şi solubilitatea radionuclizilor emişi, distribuţia efluenţilor gazoşi după dimensiunea particulelor, pH-ul efluenţilor lichizi.  +  Articolul 28La stabilirea cerinţelor referitoare la instrumentele necesare monitorizării emisiilor radioactive şi la prelucrarea datelor, solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să ia în considerare emisiile posibile atât în condiţii de operare normală, cât şi anormală, astfel încât intervalele de măsură ale instrumentelor să fie suficient de largi încât să permită detectarea nivelurilor crescute de radioactivitate emise în condiţiile unui accident nuclear sever, sistemele de alarmare să fie corespunzătoare şi analiza datelor să poată fi făcută suficient de rapid.  +  Articolul 29Titularul de autorizaţie trebuie să asigure înregistrarea şi păstrarea înregistrărilor datelor furnizate de programele de monitorizare de rutină a emisiilor radioactive, în vederea folosirii lor în timpul unei urgenţe, în evaluările posturgenţă şi pentru monitorizarea medicală pe termen lung a personalului implicat în intervenţie şi a membrilor populaţiei care pot fi afectaţi.  +  Articolul 30 (1) Pe durata operării instalaţiei, titularul de autorizaţie poate reduce amploarea programului de monitorizare a emisiilor radioactive numai cu aprobarea CNCAN. (2) Propunerea de reducere a programului de monitorizare va fi analizată ţinându-se cont de posibilitatea modificării regimului de deversare a radionuclizilor în mediu sau apariţiei unor emisii neprevăzute, precum şi de interesul publicului.  +  Articolul 31 (1) În eventualitatea apariţiei unor modificări în modul de operare a instalaţiei sau în natura emisiilor radioactive, titularul de autorizaţie trebuie să reevalueze programul de monitorizare a emisiilor radioactive, astfel încât să se asigure continuitatea validităţii sale. (2) De asemenea, titularul de autorizaţie trebuie să modifice corespunzător programul de monitorizare a emisiilor radioactive în situaţia modificării limitelor derivate de emisie. (3) Noul program de monitorizare a emisiilor radioactive va fi supus spre aprobare CNCAN.Etapa de dezafectare a instalaţiei  +  Articolul 32 (1) Întrucât pe durata procesului de dezafectare a instalaţiei impactul potenţial datorat iradierii directe şi emisiilor radioactive asupra populaţiei din vecinătatea acesteia se va modifica faţă de etapa operaţională, solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să evalueze oportunitatea păstrării sistemelor de monitorizare folosite în perioada de operare, precum şi necesitatea modificării acestora, după caz. (2) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să specifice în planul de dezafectare cerinţele de monitorizare a emisiilor radioactive.  +  Articolul 33 (1) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să proiecteze un program de monitorizare a emisiilor radioactive în perioada de dezafectare, care să răspundă aceloraşi obiective specifice ca şi în perioada de operare, ţinându-se cont că: a) activităţile de deversare a radionuclizilor în mediu şi ca atare câmpurile de radiaţii externe din jurul surselor se vor modifica; b) apare posibilitatea unor emisii radioactive constând în aerosoli contaminaţi, rezultaţi în urma activităţilor de dezafectare, care nu pot fi trecuţi prin sistemele existente de filtrare şi monitorizare a efluenţilor gazoşi. (2) Pe măsura dezafectării solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să revizuiască şi să adapteze programul de monitorizare a emisiilor, astfel încât să se asigure în continuare verificarea conformităţii cu limitele derivate de emisie şi cu celelalte criterii stabilite de CNCAN.  +  Articolul 34Titularul de autorizaţie va sista derularea programului de monitorizare a emisiilor radioactive după încheierea procesului de dezafectare.IV.2. Tehnici de prelevare şi măsurare a emisiilor radioactive  +  Articolul 35 (1) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să adapteze strategia de prelevare a probelor la situaţia care trebuie monitorizată, astfel încât să răspundă obiectivelor specifice ale programului de monitorizare. (2) Locaţiile şi frecvenţa de prelevare a probelor vor depinde de scopul măsurătorilor, tipul emisiei, inventarul radioactiv şi de expunerea prevăzută ca rezultat al emisiilor radioactive.  +  Articolul 36 (1) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să stabilească frecvenţa de prelevare a probelor în funcţie de rezultatele monitorizării anterioare a instalaţiei în cauză sau a uneia similare, astfel încât să se asigure sensibilitatea necesară determinării oricăror modificări ale compoziţiei de radionuclizi a efluenţilor. (2) Frecvenţa de prelevare a probelor va depinde de mărimea care urmează să fie măsurată, de exactitatea de măsurare cerută şi de variaţia în timp a mărimii măsurate. (3) Frecvenţa de măsurare a probelor va fi stabilită ţinându-se cont în special de timpul de înjumătăţire a radionuclizilor urmăriţi. (4) Un ghid al tipurilor şi frecvenţelor de prelevare şi măsurare a probelor în vederea determinării diferitelor mărimi importante pentru monitorizarea de rutină a emisiilor radioactive este redat în anexa nr. 2 la prezentele norme.  +  Articolul 37 (1) Pentru toate instalaţiile nucleare şi radiologice la care se impune monitorizarea emisiilor radioactive, solicitanţii/titularii de autorizaţie trebuie să elaboreze şi să implementeze cel puţin un program minimal de monitorizare a emisiilor radioactive, care va consta în măsurarea continuă a debitului de doză gamma şi/sau a activităţii betaglobale a efluenţilor în punctele de emisie (coşul de evacuare, pentru efluenţii gazoşi, sau conducta de deversare, pentru efluenţii lichizi). (2) În cazurile în care se impune determinarea compoziţiei efluenţilor radioactivi, programul de monitorizare a emisiilor radioactive va conţine prevederi referitoare la prelevări continue sau periodice de probe de efluenţi din punctele de emisie, înainte de diluţie, urmate de măsurări specifice de radioactivitate pe probele prelevate. (3) Mărimile care urmează să fie măsurate, precum şi tipurile şi frecvenţele de prelevare şi de măsurare a probelor vor fi cele stabilite de CNCAN în cadrul procesului de autorizare.  +  Articolul 38 (1) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să selecteze echipamentele de măsurare a radiaţiilor în funcţie de scopul pentru care sunt folosite, ţinându-se cont de radionuclizii care pot fi emişi atât la operare normală, cât şi în caz de urgenţă. (2) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să prezinte în cadrul procesului de autorizare toate caracteristicile tehnice ale echipamentelor de monitorizare, care pot influenţa calitatea măsurătorilor, prin autorizaţia de securitate radiologică emisă de CNCAN sau prin alte documente similare recunoscute de CNCAN, în conformitate cu legislaţia în vigoare.  +  Articolul 39 (1) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să selecteze echipamentele de prelevare şi măsurare a probelor, tehnicile analitice şi procedurile utilizate, astfel încât să satisfacă cerinţele de sensibilitate minimă. (2) Sensibilitatea minimă a echipamentelor şi metodelor de măsurare folosite trebuie să asigure detectarea cu un nivel de încredere de minimum 95% a unor niveluri de radioactivitate cu cel puţin un ordin de mărime mai mici decât limitele derivate de emisie pentru fiecare radionuclid eliberat în mediu.  +  Articolul 40 (1) Sensibilitatea minimă cerută pentru echipamentele şi metodele de măsurare folosite va fi exprimată în termeni de activitate minim detectabilă. (2) Modul de calcul şi valorile activităţilor minim detectabile, calculate pentru fiecare radionuclid sau categorie de radionuclizi emişi pe fiecare cale de emisie, trebuie să fie prezentate explicit în programul de monitorizare a emisiilor radioactive.IV.3. Cerinţe specifice privind monitorizarea instalaţiilor de depozitare a deşeurilor radioactive şi combustibilului nuclear uzat  +  Articolul 41 (1) Orice instalaţie de depozitare a deşeurilor radioactive sau a combustibilului nuclear uzat trebuie proiectată astfel încât să permită implementarea unui program de monitorizare destinat verificării capacităţii de reţinere a sistemului de depozitare, în timpul operării instalaţiei şi după închiderea acesteia, în cazul instalaţiilor de depozitare finală a deşeurilor radioactive. (2) Aranjamentele de monitorizare a emisiilor radioactive vor fi stabilite astfel încât să nu compromită capacitatea de reţinere pe termen lung a sistemului de depozitare. (3) Prevederile prezentei secţiuni se aplică împreună cu cerinţele prezentate în celelalte capitole aplicabile ale prezentelor norme.IV.4. Cerinţe specifice privind monitorizarea emisiilor radioactive de la o centrală nuclearoelectrică  +  Articolul 42 (1) Prevederile prezentei secţiuni reprezintă cerinţele specifice de monitorizare a emisiilor radioactive gazoase şi lichide, în condiţii de operare normală a unei centrale nuclearoelectrice cu reactori de tip CANDU. (2) Cerinţele specifice de monitorizare a emisiilor radioactive de la alte instalaţii nucleare sau radiologice vor fi stabilite de CNCAN pentru fiecare instalaţie în cadrul procesului de autorizare. (3) Cerinţele specifice de monitorizare a emisiilor radioactive de la o instalaţie nucleară sau radiologică vor fi aplicate împreună cu cerinţele generale prezentate în celelalte capitole aplicabile ale prezentelor norme.  +  Articolul 43 (1) Conţinutul de radioactivitate din efluenţii gazoşi şi lichizi va fi măsurat continuu cu ajutorul monitoarelor de efluenţi gazoşi şi, respectiv, lichizi şi periodic prin prelevarea de probe de efluenţi şi măsurarea ulterioară în laborator. (2) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să selecteze metodele de măsurare astfel încât să garanteze o sensibilitate minimă a echipamentelor de măsurare şi o exactitate a măsurărilor cât mai apropiate de cele mai moderne tehnici existente.Monitorizarea emisiilor radioactive gazoase  +  Articolul 44 (1) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să asigure prelevarea şi monitorizarea continuă de probe reprezentative din punct de vedere al compoziţiei materialului emis şi dinamicii procesului de evacuare, cu ajutorul unui sistem adecvat de prelevare şi monitorizare a efluenţilor gazoşi (denumit în continuare monitor de efluenţi gazoşi). (2) Monitorul de efluenţi gazoşi trebuie să asigure, de asemenea, colectarea reprezentativă de probe de efluenţi din curentul principal, pe medii de prelevare adecvate, amplasate pe conducte de prelevare, în vederea măsurării şi analizelor de laborator ulterioare ale substanţelor radioactive, în altă formă decât cea gazoasă (particule, aerosoli). (3) Monitorul de efluenţi gazoşi trebuie să fie redundant, cel puţin în ceea ce priveşte toate funcţiile sale active (conducte de curgere care conţin pompe şi valve, sisteme de monitorizare a radioactivităţii, filtre de prelevare de probe etc.).  +  Articolul 45Monitorul de efluenţi gazoşi trebuie să îndeplinească următoarele funcţii: a) monitorizarea continuă a activităţii beta/gamma globale a particulelor radioactive, activităţii gammaglobale a radioizotopilor de iod şi activităţii radioizotopilor gazelor nobile emise; b) furnizarea unui semnal de alarmă în cazul oricărei creşteri a radioactivităţii particulelor radioactive, radioizotopilor iodului sau radioizotopilor gazelor nobile din efluenţii gazoşi peste pragurile de alarmare corespunzătoare; c) prelevarea de probe de efluenţi pe filtre adecvate pentru analiza de laborator, în vederea determinării conţinutului de particule radioactive şi radioizotopi de iod; d) colectarea de probe pentru determinarea în laborator a conţinutului de tritiu total şi carbon-14 total din efluenţii gazoşi cu ajutorul unor sisteme de prelevare adecvate.  +  Articolul 46Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să asigure măsurarea emisiilor de gaze nobile radioactive cu ajutorul unui sistem fix de monitorizare gammaspectrometrică continuă, care să permită măsurarea continuă a ratelor de emisie radioactivă a tuturor radioizotopilor gazelor nobile prezente în efluenţii gazoşi emişi.  +  Articolul 47 (1) Prelevarea probelor pentru determinarea radioizotopilor iodului se va face în mod continuu, pe filtre caracterizate de un factor de retenţie adecvat fixării compuşilor moleculari şi organici ai iodului. (2) Filtrele vor fi analizate prin spectrometrie gamma de laborator, zilnic şi ori de câte ori este necesar (în evenimente în care compoziţia sau cantitatea efluenţilor radioactivi s-a modificat ori se presupune că se va modifica), în vederea determinării concentraţiilor de activitate ale tuturor radioizotopilor de iod prezenţi în efluenţii gazoşi emişi.  +  Articolul 48 (1) Prelevarea probelor pentru determinarea particulelor radioactive se va face în mod continuu, pe filtre caracterizate de un factor de retenţie adecvat fixării diferitelor particule radioactive prezente în efluenţii gazoşi. (2) Filtrele vor fi analizate prin spectrometrie gamma de laborator, zilnic şi ori de câte ori este necesar (în evenimente în care compoziţia sau cantitatea efluenţilor radioactivi s-a modificat ori se presupune că se va modifica). (3) Suplimentar, fiecare filtru va fi analizat şi betaglobal. (4) Dacă activitatea betaglobală sumată pe o săptămână este mai mare decât sau egală cu nivelul prevăzut în programul de monitorizare a emisiilor radioactive, se vor efectua analize de stronţiu radioactiv pe setul de filtre cumulate în săptămâna respectivă.  +  Articolul 49 (1) Prelevarea probelor pentru determinarea tritiului total (vapori de apă tritiată şi tritiu gazos) se va face în mod continuu, cu ajutorul unui sistem de colectare prevăzut cu un mediu de absorbţie selectiv, caracterizat de un randament de reţinere cât mai mare şi care să asigure o puritate a probelor corespunzătoare analizelor cu scintilator lichid. (2) Conţinutul de tritiu va fi măsurat de două ori pe săptămână şi ori de câte ori este necesar (în evenimente în care compoziţia sau cantitatea efluenţilor radioactivi s-a modificat ori se presupune că se va modifica), prin spectrometrie beta cu scintilator lichid.  +  Articolul 50 (1) Prelevarea probelor pentru determinarea carbonului-14 total (dioxid de carbon, monoxid de carbon şi carbon legat organic) se va face în mod continuu, cu ajutorul unui sistem de colectare prevăzut cu un mediu de absorbţie selectiv, caracterizat de un randament de reţinere cât mai mare şi care să asigure o puritate a probelor corespunzătoare analizelor cu scintilator lichid. (2) Conţinutul de carbon-14 va fi măsurat săptămânal şi ori de câte ori este necesar (în evenimente în care compoziţia sau cantitatea efluenţilor radioactivi s-a modificat ori se presupune că se va modifica), prin spectrometrie beta cu scintilator lichid.  +  Articolul 51Raportările oficiale ale titularului de autorizaţie vor consta în: a) citirile monitorului de efluenţi gazoşi, pentru radioizotopii gazelor nobile; b) rezultatele analizelor de laborator, pentru conţinutul de radioizotopi de iod, particule radioactive, tritiu total şi carbon-14 total.  +  Articolul 52 (1) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să asigure monitorizarea emisiilor radioactive în atmosferă pe parcursul tuturor regimurilor permanente şi tranzitorii de funcţionare normală şi anormală, atât prin intermediul sistemelor fixe de monitorizare continuă, cât şi prin prelevări de probe urmate de analize specifice de laborator. (2) Titularul de autorizaţie va implementa aranjamentele necesare prelevării şi măsurării probelor de efluenţi în cazul emisiilor radioactive gazoase anormale, astfel încât să se asigure obţinerea cu un nivel corespunzător de încredere de date suficiente despre emisii. (3) Activitatea totală evacuată până în momentul alarmei va fi evaluată pe baza rezultatelor analizelor de laborator şi a valorilor furnizate de monitorul de efluenţi gazoşi.Monitorizarea emisiilor radioactive lichide  +  Articolul 53În vederea asigurării că evacuarea unui tanc de colectare a deşeurilor radioactive lichide nu va conduce la depăşirea limitelor derivate de emisie, înainte de deversare se vor efectua următoarele operaţii: a) recircularea apei din tanc, în vederea asigurării unei omogenizări corespunzătoare a conţinutului tancului; b) prelevarea unei probe de apă colectată în tancul ce urmează să fie deversat, pentru analize specifice de laborator; c) proba prelevată va fi analizată:- gammaglobal, în vederea determinării activităţii globale a radionuclizilor gamma-emiţători;- betaspectrometric, prin metoda cu scintilatori lichizi, pentru determinarea conţinutului de tritiu.  +  Articolul 54În timpul deversării titularul de autorizaţie trebuie să asigure monitorizarea continuă a căilor de deversare a efluenţilor radioactivi lichizi, cu ajutorul unui sistem fix de monitorizare (denumit în continuare monitor de efluenţi lichizi), care va îndeplini următoarele funcţii: a) monitorizarea continuă a activităţii gammaglobale şi/sau betaglobale emise; b) furnizarea unui semnal de alarmă şi oprirea deversării în cazul apariţiei unor activităţi mari care depăşesc pragul de alarmare stabilit.  +  Articolul 55 (1) Totodată titularul de autorizaţie trebuie să asigure prelevarea unei probe reprezentative din curentul principal de efluent lichid, integrată pe perioada deversării, prin una dintre metodele următoare: a) prelevare automată, asigurată de un dispozitiv special ataşat monitorului de efluenţi lichizi; b) prelevare din tanc. (2) Proba astfel prelevată va fi analizată în laborator: a) gammaspectrometric, în vederea determinării concentraţiilor de activitate ale radionuclizilor gamma-emiţători; b) betaspectrometric, prin metoda cu scintilatori lichizi, pentru determinarea conţinutului de tritiu şi carbon-14; c) în vederea determinării conţinutului de stronţiu radioactiv, atunci când situaţia o impune. (3) Rezultatele acestor analize de laborator vor constitui raportările oficiale ale titularului de autorizaţie.  +  Articolul 56 (1) În vederea confirmării că nu au avut loc emisii lichide mari, titularul de autorizaţie trebuie să asigure prelevarea unei probe integrate din canalul de deversare. (2) Proba prelevată va fi analizată: a) gammaspectrometric, în vederea determinării conţinutului de radionuclizi gamma-emiţători; b) betaspectrometric, prin metoda cu scintilatori lichizi, în vederea determinării conţinutului de tritiu şi carbon-14.  +  Articolul 57 (1) Monitorul de efluenţi lichizi va comanda închiderea conductei de deversare în cazul în care activitatea măsurată depăşeşte pragul de alarmare stabilit sau dacă sistemul de monitorizare este inoperabil. (2) Activitatea totală evacuată până în momentul alarmei va fi evaluată pe baza rezultatelor analizelor de laborator efectuate.  +  Articolul 58În cazul în care sunt identificate căi de deversare excepţionale (circuite secundare sau intermediare), titularul de autorizaţie trebuie să asigure monitorizarea acestora prin intermediul sistemelor de prelevare de probe şi al analizelor specifice de laborator adecvate.  +  Capitolul V Monitorizarea emisiilor radioactive în situaţie de urgenţă  +  Articolul 59 (1) Prevederile prezentului capitol se aplică instalaţiilor nucleare la care pot să apară situaţii de urgenţă implicând emisii radioactive în mediu, care să impună implementarea măsurilor de protecţie în exteriorul amplasamentului, şi anume centrale nuclearoelectrice şi reactori nucleari de cercetare. (2) Cerinţele specifice de monitorizare a emisiilor radioactive în situaţie de urgenţă pentru alte instalaţii nucleare sau radiologice vor fi stabilite de CNCAN, pentru fiecare instalaţie, în cadrul procesului de autorizare.  +  Articolul 60 (1) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să stabilească o strategie de monitorizare şi remediere în caz de urgenţă, strategie care să ţină seama de caracteristicile locale specifice amplasamentului instalaţiei nucleare, de sursele de emisie şi de căile de expunere posibile. (2) Strategia de monitorizare în urgenţă trebuie proiectată astfel încât să asigure satisfacerea cerinţelor de evaluare a situaţiei, de luare a deciziilor referitoare la măsurile de protecţie şi la acţiunile de remediere necesare şi de răspuns practic la urgenţă.  +  Articolul 61 (1) Monitorizarea efluenţilor radioactivi atât la sursa de emisie, cât şi în mediile receptoare este obligatorie în cazul oricărei urgenţe nucleare sau radiologice. (2) Metodele şi amploarea monitorizării în urgenţă vor depinde de severitatea urgenţei şi de consecinţele potenţiale sau actuale ale acesteia. (3) În vederea asigurării unei aplicări cât mai rapide a măsurilor de protecţie şi a acţiunilor de remediere necesare, solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să elaboreze o astfel de strategie încât să asigure detecţia rapidă a nivelurilor de expunere a populaţiei şi a personalului implicat în intervenţie.  +  Articolul 62Monitorizarea în urgenţă se va încheia în momentul restabilirii controlului asupra sursei de emisie sau în momentul în care nivelurile expunerii ori contaminării mediului au scăzut sub nivelurile generice de intervenţie şi, respectiv, de acţiune.  +  Articolul 63 (1) La proiectarea programului de monitorizare în urgenţă solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să ţină cont în primul rând de tipurile de urgenţe prevăzute. (2) În acest sens solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să stabilească aranjamentele necesare pregătirii pentru întreg domeniul de urgenţe posibile, cu referire la echipamentele de măsurare necesare, tehnicile de prelevare, pregătire şi măsurare de probe, interpretarea rezultatelor, evaluarea dozelor, sistemele şi modalităţile de comunicare şi primirea de asistenţă din partea altor instituţii, la nevoie. (3) De asemenea, la stabilirea programului de monitorizare în urgenţă solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să aibă în vedere asigurarea utilizării cât mai eficiente a resurselor necesare monitorizării în urgenţă.  +  Articolul 64Titularul de autorizaţie trebuie să implementeze corect aranjamentele necesare trecerii rapide la monitorizarea în urgenţă, astfel încât să se asigure un răspuns automat la urgenţă, bazat pe un program de monitorizare în urgenţă a emisiilor radioactive, proiectat corespunzător.  +  Articolul 65Având în vedere că în situaţie de urgenţă pot avea loc emisii radioactive prin punctele de deversare a efluenţilor radioactivi în condiţii normale de operare, titularul de autorizaţie trebuie: a) să instaleze sisteme de monitorizare continuă sau discontinuă (pentru efluenţii lichizi colectaţi în tancuri) la toate coşurile de evacuare şi în toate punctele de deversare lichidă, caracterizate de un interval de măsurare suficient de larg încât să poată fi utilizat pentru definirea unei emisii radioactive în caz de urgenţă; b) să stabilească din etapa preoperaţională metode de evaluare a emisiilor radioactive în condiţii de urgenţă pentru toate căile de evacuare de rutină (atmosferică şi lichidă); c) să ţină cont că întotdeauna pot avea loc, suplimentar, emisii radioactive şi prin alte puncte decât cele destinate deversărilor de rutină.  +  Articolul 66 (1) În orice situaţie de urgenţă în care se cunosc sau se pot identifica locaţiile emisiilor radioactive potenţiale ori actuale se vor efectua măsurări în teren ale câmpurilor de radiaţii asociate cu starea de urgenţă, utilizându-se instrumente de măsurare portabile adecvate. (2) În cazul unei urgenţe în care emisia radioactivă provine dintr-un punct nemonitorizat sau în situaţia în care personalul implicat în intervenţie nu poate accesa zona emisiei, monitorizarea emisiei se va reduce la trasarea unor izolinii de debit de doză în jurul punctului de emisie.  +  Articolul 67Dacă o emisie radioactivă a avut loc printr-un mecanism neanticipat, cum ar fi o explozie, monitorizarea emisiei va consta în identificarea materialului radioactiv care ar putea fi implicat; în cazul în care emisia continuă, se vor avea în vedere acţiuni de măsurare a ratei de emisie.  +  Articolul 68Întrucât cunoaşterea termenului-sursă în condiţii de urgenţă este esenţială pentru deciderea contramăsurilor necesare, solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să proiecteze şi să implementeze un program de monitorizare în urgenţă a emisiilor radioactive, care să furnizeze cel puţin date despre radionuclizii cei mai importanţi din punct de vedere radiologic în astfel de cazuri.  +  Articolul 69 (1) Având în vedere că pentru evaluarea consecinţelor radiologice este foarte importantă determinarea cât mai des posibil a compoziţiei de radionuclizi emişi, titularul de autorizaţie trebuie să utilizeze în cazul unei urgenţe aceleaşi sisteme de monitorizare şi metode de măsurare a emisiilor radioactive ca şi în cazul operării normale, frecvenţele de prelevare şi măsurare a probelor fiind însă modificate corespunzător cerinţelor de evaluare rapidă. (2) Un ghid al tipurilor şi frecvenţelor de prelevare şi măsurare a probelor în vederea determinării diferitelor mărimi importante din punctul de vedere al monitorizării în urgenţă sunt redate în anexa nr. 2 la prezentele norme.  +  Capitolul VI Rezultatele programului de monitorizare a emisiilor radioactive  +  Articolul 70Titularul de autorizaţie trebuie să prezinte rezultatele programului de monitorizare a emisiilor radioactive în termeni de: a) niveluri de radiaţii la sursa de emisie şi concentraţii de radionuclizi în efluenţi; b) doza reală primită de indivizii din grupurile critice sau de populaţie, în condiţii de operare normală, în cazurile prevăzute la art. 16 alin. (3).  +  Articolul 71 (1) În general, în vederea asigurării că nu au avut loc emisii radioactive nemonitorizate, se vor utiliza valori integrate în timp ale măsurătorilor continue de radiaţii sau prelevărilor continue de probe. (2) Pentru emisiile de radionuclizi care nu sunt deversaţi în cantităţi mari sau care nu sunt semnificativi din punct de vedere radiologic, pot fi acceptate valori medii ale măsurătorilor sau prelevărilor periodice, dacă nu se prevăd variaţii mari ale emisiilor, caz în care se vor efectua verificări periodice ale variabilităţii.  +  Articolul 72Pentru evitarea unei interpretări greşite a datelor furnizate de programul de monitorizare, titularul de autorizaţie trebuie să se asigure de înţelegerea exactă şi completă a condiţiilor de prelevare şi măsurare a probelor, condiţii care includ: a) localizarea geografică a punctelor de prelevare; b) data şi momentul prelevării; c) durata prelevării; d) procedurile de prelevare şi măsurare folosite; e) înţelegerea corectă a mărimii fizice măsurate; f) nivelul fondului de radiaţii.  +  Articolul 73La interpretarea rezultatelor programului de monitorizare, titularul de autorizaţie trebuie să acorde atenţia cuvenită corectitudinii datelor, ţinând cont de: a) exactitatea prelevării şi măsurării probelor; b) reprezentativitatea prelevării şi măsurării probelor; c) măsurarea activităţii totale, care necesită alte presupuneri despre compoziţia radionuclidică; d) interpretarea valorilor măsurate care se situează sub limita minimă de detecţie a echipamentelor şi metodelor de măsurare folosite; e) interpretarea valorilor măsurate care se situează în afara intervalului de distribuţie a unui set de măsurători.  +  Articolul 74 (1) Programul de monitorizare a emisiilor radioactive trebuie să conţină: a) proceduri clare de includere printre rezultate a valorilor măsurate care se situează sub limita de detecţie a echipamentelor şi metodelor de măsurare folosite; b) proceduri clare de interpretare a valorilor măsurate care se situează în afara intervalului de distribuţie a unui set de măsurători. (2) Titularul de autorizaţie trebuie să prezinte împreună cu rezultatele programului de monitorizare atât modul de interpretare a valorilor măsurate care se situează sub limita de detecţie a echipamentelor şi metodelor de măsurare folosite, cât şi modul de interpretare a valorilor măsurate care se situează în afara intervalului de distribuţie a unui set de măsurători, într-o astfel de formă încât să justifice alegerea făcută.  +  Articolul 75În vederea interpretării corecte a rezultatelor programului de monitorizare a emisiilor radioactive, titularul de autorizaţie trebuie să ţină cont de corelaţiile dintre: a) rezultatele programului de monitorizare a mediului şi rezultatele programului de monitorizare a emisiilor radioactive; b) măsurarea nivelurilor de radiaţii şi măsurarea concentraţiilor de radionuclizi; c) măsurarea parametrilor integraţi (măsurători gammaglobale, betaglobale) şi măsurarea radionuclizilor specifici; d) măsurările în teren şi măsurările de probe de laborator; e) măsurătorile continue şi cele periodice; f) măsurarea radioactivităţii şi măsurarea altor parametri (cum ar fi condiţiile meteorologice).  +  Capitolul VII Managementul calităţii monitorizării emisiilor radioactiveVII.1. Incertitudinea datelor furnizate de programele de monitorizare  +  Articolul 76 (1) Incertitudinile asociate rezultatelor programului de monitorizare vor fi determinate ţinându-se cont de incertitudinile datorate metodelor de prelevare, metodelor de pregătire şi metodelor de măsurare a probelor, precum şi de incertitudinile datorate etalonării echipamentelor de monitorizare. (2) Incertitudinile asociate rezultatelor programului de monitorizare vor fi luate în considerare în mod conservativ la evaluarea dozelor şi la interpretarea rezultatelor programului de monitorizare.  +  Articolul 77 (1) Dacă nu este posibilă calcularea incertitudinilor asociate metodelor de prelevare şi de pregătire a probelor, vor fi calculate doar incertitudinile asociate metodelor de măsurare a probelor, cu condiţia menţinerii la un nivel cât mai scăzut posibil a tuturor incertitudinilor, prin stabilirea şi implementarea de proceduri adecvate de management al calităţii monitorizării. (2) În cazul prezentat la alin. (1) rezultatele vor fi prezentate împreună cu incertitudinea de măsurare, specificându-se totodată: a) locaţia şi metoda de prelevare a probelor, cu incertitudinea asociată metodei respective, dacă se poate calcula; b) metoda de pregătire a probelor, cu incertitudinea asociată metodei respective, dacă se poate calcula; c) metoda de analiză, cu principalele specificaţii tehnice ale aparaturii de detecţie utilizate; d) unitatea de măsură, în Sistemul Internaţional de Unităţi; e) nivelul de încredere pentru care s-a calculat incertitudinea de măsurare indicată (sau numărul de abateri standard reprezentat de incertitudinea de măsurare indicată); f) pentru valorile situate sub limita minimă de detecţie, se va indica valoarea limitei minime de detecţie.VII.2. Sistemul de management al calităţii  +  Articolul 78 (1) Solicitantul/titularul de autorizaţie trebuie să instituie, să dezvolte şi să menţină un sistem de management al calităţii, prin care să demonstreze că cerinţele din normele CNCAN privind sistemele de management al calităţii aplicate instalaţiilor nucleare, aprobate prin ordinele preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 65-76/2003, sunt implementate corespunzător activităţii pe care o desfăşoară. (2) Sistemul de management al calităţii trebuie să fie autorizat de CNCAN. (3) Sistemul de management al calităţii trebuie să integreze cerinţele specifice de management al calităţii şi, în plus, să asigure că: a) sunt îndeplinite cerinţele CNCAN de monitorizare a emisiilor radioactive; b) sunt utilizate metode adecvate de prelevare, pregătire şi măsurare a probelor; c) locaţiile şi frecvenţele de prelevare şi măsurare sunt alese corespunzător; d) se realizează intercomparări ale metodelor şi instrumentelor de monitorizare, între laboratoare, la nivel naţional şi internaţional.  +  Articolul 79Sistemul de management al calităţii trebuie să cuprindă prevederi specifice privind: a) proiectarea şi implementarea programelor de monitorizare, inclusiv selectarea echipamentelor, locaţiilor şi procedurilor de prelevare şi măsurare adecvate, precum şi a documentaţiei tehnice potrivite; b) menţinerea, testarea şi etalonarea corespunzătoare a echipamentelor şi instrumentelor în scopul asigurării funcţionării corecte a acestora; c) utilizarea unor etaloane trasabile la etaloane naţionale sau internaţionale; d) mecanismele şi procedurile de control al calităţii în scopul revizuirii şi evaluării eficienţei totale a programului de monitorizare; e) analiza incertitudinilor asociate rezultatelor programului de monitorizare; f) cerinţele de păstrare a înregistrărilor de date; g) pregătirea şi instruirea personalului, adecvate unităţii în care îşi desfăşoară activitatea.VII.3. Pregătirea teoretică şi practică a personalului  +  Articolul 80 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să implementeze strategia de dezvoltare a pregătirii teoretice şi practice necesare în domeniul monitorizării emisiilor radioactive, pe baza cerinţelor specifice stabilite de CNCAN în cadrul procesului de autorizare. (2) În acest sens, titularul de autorizaţie trebuie să asigure pregătirea teoretică şi practică, iniţială şi periodică, la un nivel corespunzător, a unui număr adecvat de persoane implicate în monitorizarea emisiilor radioactive.  +  Articolul 81 (1) Pregătirea personalului implicat în monitorizarea emisiilor radioactive trebuie efectuată în baza unui program de pregătire. (2) Programele de pregătire trebuie să includă cursuri despre cunoştinţele teoretice necesare, principiile de bază şi cerinţele radioprotecţiei, legislaţia şi reglementările relevante, dezvoltarea tehnicilor de monitorizare, precum şi prezentări ale experienţei practice câştigate de alţi titulari de autorizaţii, prin studii de caz. (3) Programele de pregătire trebuie, de asemenea, să includă demonstraţii practice ale echipamentelor de monitorizare, simulări ale tehnicilor de colectare, pregătire şi măsurare de probe, interpretarea rezultatelor măsurătorilor, schimburi de experienţă în domeniul monitorizării emisiilor cu alte instalaţii similare şi pregătirea profesională sub supervizarea unor specialişti calificaţi. (4) Programele de pregătire trebuie revizuite şi îmbunătăţite periodic, pentru a include inovaţiile tehnologice din domeniu şi experienţele recent câştigate de operatorii sistemelor de monitorizare, în urma analizării erorilor umane şi disfuncţionalităţilor care pot apărea în diferite situaţii.  +  Capitolul VIII Raportarea rezultatelor programelor de monitorizare a emisiilor radioactiveVIII.1. Înregistrarea rezultatelor programului de monitorizare  +  Articolul 82În vederea dovedirii cu documente a nivelurilor şi ratelor de emisie a radiaţiilor, precum şi a tipurilor, cantităţilor şi ratelor de emisie a radionuclizilor deversaţi, titularul de autorizaţie trebuie să asigure înregistrarea datelor de monitorizare a emisiilor radioactive. În acest sens, trebuie păstrate: a) înregistrări detaliate ale măsurărilor ratelor de expunere la radiaţii (locaţii, date, instrumente, informaţii referitoare la etalonarea instrumentelor utilizate); b) informaţii detaliate despre măsurarea radionuclizilor emişi pe cale aeriană şi lichidă (puncte de deversare, perioada de prelevare a probelor, proceduri analitice, instrumente folosite, informaţii referitoare la etalonarea instrumentelor utilizate); c) înregistrări detaliate ale măsurărilor debitelor de deversare, corelate cu măsurători de radionuclizi, împreună cu informaţiile despre etalonarea instrumentelor de măsură utilizate.  +  Articolul 83 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure posibilitatea verificării datelor de monitorizare, prin păstrarea înregistrărilor tuturor rezultatelor relevante intermediare din timpul analizelor, ca şi ale parametrilor utilizaţi în calculul datelor raportate, precum şi a modului de interpretare a rezultatelor monitorizării efectuate. (2) Totodată trebuie păstrate toate rezultatele investigaţiilor desfăşurate în cazul obţinerii unor rezultate neobişnuite.  +  Articolul 84 (1) Înregistrările rezultatelor programului de monitorizare a emisiilor radioactive trebuie păstrate pe perioada de valabilitate a autorizaţiei, inclusiv în perioada de dezafectare şi în următorii 30 de ani. (2) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure înregistrarea rezultatelor programului de monitorizare a emisiilor radioactive atât sub formă fizică (pe hârtie), cât şi sub formă electronică (bază de date computerizată).VIII.2. Rapoarte periodice sumare  +  Articolul 85 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să întocmească şi să transmită către CNCAN, trimestrial şi anual, rapoarte sumare de monitorizare a emisiilor radioactive. (2) Rapoartele periodice sumare vor cuprinde rezultatele programului de monitorizare a emisiilor radioactive, prezentate într-o formă care să permită compararea cu limitele derivate de emisie. (3) Rapoartele trebuie, de asemenea, să cuprindă interpretarea rezultatelor şi explicarea semnificaţiei acestora, în special în cazul valorilor care prezintă variaţii semnificative faţă de valorile obişnuite. (4) Rapoartele vor conţine, după caz, şi alte informaţii relevante, conform cerinţelor specifice ale CNCAN stabilite în cadrul procesului de autorizare.  +  Articolul 86 (1) Rapoartele sumare trimestriale vor conţine emisiile radioactive din trimestrul de raportare şi din trimestrul/trimestrele anterioare ale anului în curs, prezentate atât sub formă de activitate emisă în trimestrul respectiv şi activitate totală emisă de la începutul anului, cât şi sub formă de procente din limitele derivate de emisie aplicabile. (2) Rapoartele sumare anuale vor consta în cel de-al patrulea raport sumar trimestrial dintr-un an, conţinând, de asemenea, şi emisiile anuale din anii de funcţionare precedenţi. (3) Rapoartele sumare trimestriale vor fi transmise către CNCAN în prima lună a trimestrului următor trimestrului de raportare.VIII.3. Rapoarte anuale detaliate  +  Articolul 87 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să întocmească şi să transmită anual către CNCAN un raport detaliat de monitorizare a emisiilor radioactive, care va cuprinde: a) o descriere succintă a programului de monitorizare a emisiilor radioactive; b) raportul sumar anual de monitorizare a emisiilor radioactive; c) alte informaţii relevante, referitoare la emisiile radioactive din anul sau din anii precedenţi. (2) Raportul anual detaliat de monitorizare a emisiilor radioactive va fi transmis către CNCAN în primul trimestru al anului următor anului de raportare.  +  Articolul 88În cazul în care titularul de autorizaţie derulează programe de monitorizare atât a emisiilor radioactive, cât şi a mediului, rezultatele celor două programe de monitorizare vor fi prezentate împreună, într-o formă care să dovedească conformitatea cu constrângerea de doză stabilită de CNCAN.VIII.4. Notificări  +  Articolul 89 (1) Titularul de autorizaţie trebuie să notifice imediat la CNCAN orice depăşire a limitelor derivate de emisie zilnică/deversare, săptămânală, lunară sau trimestrială. (2) În termen de cel mult 3 zile de la deversare, titularul de autorizaţie trebuie să întocmească şi să transmită la CNCAN un raport preliminar care va include, pe lângă nivelul emisiei radioactive, şi o descriere a investigaţiilor întreprinse, rezultatele preliminare ale investigaţiilor, acţiunile imediate întreprinse şi acţiunile prevăzute pentru viitorul apropiat.  +  Capitolul IX Controlul efectuat de organismul de reglementare  +  Articolul 90 (1) Titularii de autorizaţii trebuie să pună la dispoziţie inspectorilor CNCAN documentele necesare verificării conformităţii cu cerinţele prezentelor norme. (2) Titularii de autorizaţii trebuie să pună la dispoziţie inspectorilor CNCAN documentele prin care să ateste corectitudinea rezultatelor programului de monitorizare a emisiilor radioactive. (3) La solicitarea CNCAN, titularii de autorizaţii trebuie să modifice corespunzător programele de monitorizare de rutină, de urgenţă şi de management al calităţii monitorizării efluenţilor radioactivi, în urma reviziilor periodice independente sau inspecţiilor efectuate de CNCAN. (4) La solicitarea CNCAN, titularii de autorizaţii trebuie să asigure inspectorilor CNCAN posibilitatea de verificare a datelor de monitorizare furnizate de titulari prin rapoartele întocmite de aceştia.  +  Articolul 91Titularii de autorizaţii trebuie să dovedească deţinerea capacităţii necesare de monitorizare a eliberărilor de radionuclizi în mediu în condiţii de urgenţă nucleară sau radiologică, punând la dispoziţie inspectorilor CNCAN documentele care să ateste implementarea corectă a activităţilor de pregătire pentru răspunsul la urgenţă.  +  Capitolul X Dispoziţii tranzitorii şi finale  +  Articolul 92Prevederile prezentelor norme nu exclud respectarea de către titularii de autorizaţii a oricăror alte cerinţe prevăzute de reglementările specifice în vigoare.  +  Articolul 93Prezentele norme intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.  +  Articolul 94Titularii de autorizaţii valabile la data intrării în vigoare a prezentelor norme trebuie să se încadreze în prevederile acestora în termen de cel mult 12 luni de la data intrării în vigoare a acestora, cu excepţia prevederilor art. 46, pentru care termenul de încadrare este de 24 de luni de la data intrării în vigoare a prezentelor norme.  +  Articolul 95Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele norme.  +  Anexa 1-------la norme--------DEFINIŢII● Activitate minim detectabilă - activitatea care, dacă este prezentă într-o probă, produce o rată de numărare ce va fi detectată (considerată peste fond, adică) cu un anumit nivel de încredere (de obicei 95%).● Accident nuclear sever - deviaţie de la operarea normală, mai severă decât un accident bază de proiect şi implicând o degradare gravă a miezului reactorului.● Aranjament - set integrat de elemente de infrastructură necesare asigurării capacităţii de îndeplinire a unor funcţii sau sarcini specifice, cum ar fi: autorităţi şi responsabilităţi, organizare, coordonare, personal, planuri, proceduri, unităţi, echipamente, pregătire.● Cale de expunere critică (semnificativă) - traseul parcurs prin mediu de radionuclizi şi/sau radiaţii, de la sursa de emisie la om, pe care este cel mai probabil să se producă expunerea cea mai mare la radiaţii a unui membru mediu din grupul critic.● Canal de deversare - termen folosit, în sensul prezentelor norme, pentru canalul intermediar, situat între conducta de deversare şi mediul acvatic receptor, pentru calea de emisie folosită.● CNCAN - Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare.● Contramăsură - acţiune menită să diminueze consecinţele radiologice ale unui accident; forme ale intervenţiei la accident, contramăsurile pot fi acţiuni (măsuri) de protecţie sau acţiuni (măsuri) de remediere.● Efluenţi radioactivi - substanţe radioactive rezultate dintr-o sursă ca urmare a unei practici, care sunt eliberate în mediu sub formă de gaze, aerosoli, lichide sau solide, în general în vederea diluţiei sau dispersiei.● Eliberarea de radionuclizi în mediu - emisia planificată şi controlată de materiale radioactive gazoase sau lichide în mediu, ca practică legitimă, sub limitele autorizate de CNCAN, ca urmare a operării normale a unor instalaţii nucleare sau radiologice autorizate.● Etalonare - măsurarea sau ajustarea unui instrument, component sau sistem în vederea asigurării că exactitatea ori răspunsul său este acceptabil.● Exactitate (de măsurare) - gradul de concordanţă dintre rezultatul unei măsurări şi o valoare adevărată a măsurândului.● Grup critic - grup de membri din populaţie, rezonabil omogen în legătură cu expunerea sa la o sursă de radiaţii şi o cale de expunere date, ai cărei indivizi primesc de la sursa dată cea mai mare doză efectivă sau doză echivalentă, dacă este aplicabilă, pe calea de expunere dată.● Incertitudine (de măsurare) - parametru asociat cu rezultatul unei măsurări (de exemplu, o abatere standard) care caracterizează împrăştierea valorilor care, în mod rezonabil, ar putea fi atribuite măsurândului.● Interval de măsurare - modulul diferenţei dintre cele două limite ale unui domeniu nominal (sau domeniul de indicaţii care se pot obţine într-o configuraţie dată a comenzilor unui mijloc de măsurare).● Laborator de măsurări de radioactivitate recunoscut de CNCAN - termen folosit în contextul prezentelor norme pentru a defini un laborator care desfăşoară activităţi în domeniul măsurărilor de radioactivitate şi care îndeplineşte toate cerinţele tehnice specificate în prezentele norme, referitoare la măsurarea efluenţilor radioactivi.● Managementul calităţii - toate activităţile coordonate pentru a orienta şi a controla o organizaţie în ceea ce priveşte calitatea.● Monitorizare - măsurarea dozei de radiaţii sau a contaminării radioactive în scopul evaluării ori controlului expunerii la radiaţii sau substanţe radioactive, precum şi interpretarea rezultatelor măsurătorilor efectuate.● Monitorizarea emisiilor radioactive - monitorizarea la sursa de emisie a efluenţilor radioactivi, constând în măsurarea activităţii materialelor radioactive ce urmează să fie eliberate în mediu sau a debitelor de doză externă datorate surselor de radiaţii în interiorul instalaţiei nucleare ori radiologice.● Monitorizarea radioactivităţii mediului - monitorizarea efluenţilor radioactivi în mediile receptoare, constând în măsurarea în mediu a debitelor de doză datorate surselor de radiaţii sau a concentraţiilor de radionuclizi din compartimentele de mediu.● Monitorizarea de rutină - monitorizarea regulată a efluenţilor radioactivi, în condiţii normale de operare a unei instalaţii nucleare sau radiologice, în scopul demonstrării că condiţiile de lucru, inclusiv nivelurile de doză individuală, sunt satisfăcătoare şi că cerinţele de reglementare sunt îndeplinite.● Monitorizarea în urgenţă - formă de monitorizare specială (proiectată în vederea investigării unei situaţii speciale în care nu sunt disponibile suficiente date care să demonstreze un control adecvat, prin furnizarea de informaţii detaliate necesare elucidării oricărei probleme şi elaborării procedurilor viitoare), efectuată în urma unui accident nuclear sau radiologic.● Nivel de încredere - probabilitatea de acoperire a unui interval de încredere (care defineşte, în jurul rezultatului măsurării, un interval ce cuprinde o anumită fracţiune a distribuţiei de probabilitate).● Operare (funcţionare) normală - operarea unei instalaţii nucleare sau radiologice în limitele şi în condiţiile operaţionale specificate în proiect.● Operare (funcţionare) anormală - proces operaţional deviat de la operarea normală a unei instalaţii nucleare sau radiologice, care este de aşteptat să se întâmple cel puţin o dată pe durata de viaţă în exploatare a instalaţiei şi care, având în vedere prevederile proiectului, nu afectează semnificativ elementele de securitate nucleară sau nu conduce la un accident nuclear.● Rată de emisie radioactivă - termen folosit, în contextul prezentelor norme, pentru descrierea activităţii emise în unitatea de timp.● Sistem de monitorizare continuă - dispozitiv de măsurare a activităţii din aer sau apă, care măsoară continuu emisiile de radionuclizi care trec prin camerele de numărare localizate în fluxul de efluenţi sau radionuclizii care sunt colectaţi în diferite medii de prelevare amplasate în fluxul de efluenţi.● Termen-sursă - cantitatea şi compoziţia izotopică a materialului emis (sau postulat că va fi emis) de o instalaţie nucleară ori radiologică; termen folosit în modelarea emisiilor de radionucluzi în mediu, în special în contextul unor accidente la instalaţii nucleare sau radiologice ori emisiilor din depozitele finale de deşeuri radioactive.● Timp de înjumătăţire (radioactivă) - timpul după care activitatea unui radionuclid scade, prin dezintegrare radioactivă, la jumătate.● Urgenţă nucleară sau radiologică - acea urgenţă (situaţie sau eveniment neobişnuit care necesită acţiuni prompte de reducere a pericolului şi a consecinţelor negative asupra sănătăţii şi securităţii oamenilor, calităţii vieţii, proprietăţii sau mediului) în care există sau este perceput ca atare un pericol datorat energiei rezultate dintr-o reacţie nucleară în lanţ ori din dezintegrarea produşilor unei reacţii în lanţ sau expunerii la radiaţii.  +  Anexa 2-------la norme--------MĂRIMI măsurate, tipuri şi frecvenţe de prelevare şi măsurare, aplicaţii
           
      Mărimea măsuratăTipurile şi frecvenţele de prelevare şi măsurareAplicaţii
      Debitul dozei gamma la sursa de emisieSistem fix de monitorizare continuă- operare normală
      - urgenţă
      Radioactivitatea gazelor emise în atmosferăSistem fix de monitorizare continuă- operare normală
      - urgenţă
      Radioactivitatea aerosolilor emişi în atmosferăSistem fix de monitorizare şi/sau prelevare continuă, urmată de analize specifice de laborator, periodice (spectrometrice, alfaglobale sau betaglobale)- operare normală
      - urgenţă
      Radioactivitatea lichidelor emise în mediul acvaticSistem fix de monitorizare şi/sau prelevare continuă, urmată de analize specifice de laborator, periodice (spectrometrice, alfaglobale sau betaglobale)- operare normală
      - urgenţă
    -------