REGULAMENT din 4 octombrie 2001de funcţionare a comisiei de autorizare a contractării sau garantarii de împrumuturi externe de către autorităţile administraţiei publice locale
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 656 din 18 octombrie 2001
+ Articolul 1Comisia de autorizare a contractării sau garantarii de împrumuturi externe de către autorităţile administraţiei publice locale, denumita în continuare comisie, constituită în baza prezentei hotărâri, îşi desfăşoară activitatea în cadrul Ministerului Finanţelor Publice. + Articolul 2Comisia este condusă de un secretar de stat din Ministerul Finanţelor Publice, cu atribuţii de coordonare a datoriei publice, şi are în componenta sa 11 membri, dintre care 4 reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice, inclusiv preşedintele comisiei, 3 ai Ministerului Administraţiei Publice, 2 ai Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi câte un reprezentant al Băncii Naţionale a României şi al autorităţilor administraţiei publice locale. Reprezentanţii instituţiilor publice, membri în comisie, sunt desemnaţi prin ordin al conducătorului instituţiei respective. Persoanele care fac parte din comisie îşi păstrează calitatea de angajat în cadrul instituţiilor de la care provin, precum şi toate drepturile care deriva din aceasta calitate. + Articolul 3Comisia se întruneşte lunar şi ori de câte ori este nevoie, la sediul Ministerului Finanţelor Publice. Hotărârile comisiei se iau cu majoritate simpla, condiţionat de prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor acesteia. + Articolul 4La şedinţele comisiei pot participa ca invitaţi reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale, care solicită autorizarea, şi ai altor instituţii interesate. + Articolul 5Lucrările de secretariat ale comisiei vor fi asigurate, ca activitate permanenta şi distinctă, de către Ministerul Finanţelor Publice. Secretariatul comisiei va fi coordonat de un specialist desemnat de Ministerul Finanţelor Publice. Secretariatul va asigura convocarea comisiei. Convocarea comisiei se va face cu cel puţin 3 zile înainte de data stabilită pentru şedinţa. O dată cu convocarea se vor transmite membrilor comisiei proiectul ordinii de zi şi setul de materiale ce urmează să fie supuse discuţiilor. + Articolul 6La secretariatul comisiei se primesc şi se înregistrează într-un registru special de evidenta cererile primite de la autorităţile administraţiei publice locale, ocazie cu care se va verifica şi primirea documentaţiilor prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre. La constatarea lipsei unuia sau mai multor documente se va interveni la solicitant pentru a completa documentaţia. + Articolul 7Secretariatul comisiei, pe baza documentaţiei complete aferente primite de la autorităţile administraţiei publice locale, prezintă în comisie, în termen de maximum 15 zile calendaristice, cererea prin care se solicita autorizarea contractării împrumutului extern în baza garanţiilor proprii sau a garantarii unui împrumut extern. În cazul solicitărilor de autorizare a contractării de împrumuturi externe cu garanţia statului secretariatul comisiei prezintă în comisie cererea pentru autorizarea contractării de împrumut extern, în termen de maximum 45 de zile calendaristice de la completarea documentaţiei. + Articolul 8Pentru autorizarea contractării sau garantarii împrumutului extern comisia va analiza, pe baza documentaţiei primite de la solicitant: a) încadrarea în plafonul de îndatorare publică externa; b) întrunirea condiţiilor legale pentru contractarea sau garantarea împrumuturilor; c) oportunitatea lansării de titluri de valoare corelat cu programul de emisiuni al Ministerului Finanţelor Publice, în scopul evitării concurentei în atragerea de împrumuturi de pe pieţele de capital; d) respectarea stricta a prevederilor art. 51 alin. (1) din Legea nr. 189/1998, potrivit cărora autorităţilor administraţiei publice locale li se interzice accesul la orice fel de împrumut, dacă totalul datoriilor anuale, reprezentând rate scadente la împrumuturile contractate şi/sau garantate, dobânzile şi comisioanele aferente acestora, inclusiv ale împrumutului care urmează să fie angajat şi/sau garantat în anul respectiv, depăşeşte limita de 20% din totalul veniturilor curente ale bugetelor locale, inclusiv cotele defalcate din impozitul pe venit. + Articolul 9Comisia analizează documentaţia completa şi avizează contractarea sau garantarea de împrumuturi externe în condiţiile în care sunt îndeplinite prevederile stipulate în Normele şi procedurile privind autorizarea contractării sau garantarii de împrumuturi externe de către autorităţile administraţiei publice locale, prezentate în anexa nr. 1 la hotărâre. + Articolul 10Lucrările comisiei se consemnează într-un proces-verbal, pe baza căruia se comunică solicitanţilor aprobarea sau respingerea cererii de autorizare a contractării sau garantarii de împrumuturi externe. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care l-a întocmit şi va fi aprobat, prin semnatura, de membrii comisiei care au luat hotărârea de aprobare sau de respingere a cererii, în conformitate cu prevederile art. 3. + Articolul 11Hotărârea comisiei se transmite solicitantului în termen de 3 zile de la luarea deciziei. În cazul unui aviz nefavorabil hotărârea va fi însoţită de motivarea respingerii autorizării de contractare sau de garantare a împrumutului extern. + Articolul 12Contractul de împrumut/garanţie încheiat cu instituţia finanţatoare se transmite comisiei în termen de 5 zile de la data semnării, ca parte a documentaţiei aferente pentru evidenta şi actualizarea bazei de date proprii. + Articolul 13Pentru analiza documentelor prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre, autorităţile administraţiei publice locale suporta din bugetul local o taxa de 0,001% calculată asupra valorii împrumutului. Taxa se achită la depunerea documentaţiei complete. În cazul autorizării de către comisie a contractării sau garantarii împrumutului extern, în vederea eliberării hotărârii de autorizare, autorităţile administraţiei publice locale suporta din bugetul local un comision de 0,2% calculat asupra valorii împrumutului, din care se deduce taxa achitată la depunerea documentaţiei complete. + Articolul 14Gestionarea fondului de autorizare se face de către Ministerul Finanţelor Publice, în regim extrabugetar, prin contul general al trezoreriei statului. Sumele din comisioane se încasează în contul "Disponibil din mijloace extrabugetare ale ministerelor şi instituţiilor", deschis pe seama Ministerului Finanţelor Publice la Trezoreria Municipiului Bucureşti. Soldul disponibil existent la fondul de autorizare la sfârşitul anului se reportează, cu aceeaşi destinaţie, în anul următor. + Articolul 15Veniturile fondului de autorizare se constituie din sumele încasate de la autorităţile administraţiei publice locale reprezentând taxa de analiza şi comisionul de autorizare, precum şi din dobânzile bonificate de trezoreria statului la depozitele constituite din sursele temporar disponibile. + Articolul 16Toate cheltuielile legate de funcţionarea comisiei, inclusiv indemnizaţiile cuvenite membrilor acesteia, se suporta din fondul de autorizare. Competentele de aprobare a cheltuielilor din mijloace extrabugetare se vor stabili prin ordin al ministrului finanţelor publice. + Articolul 17Pentru activitatea efectiv depusa în cadrul comisiei persoanele vor fi remunerate pe baza unei indemnizaţii lunare. Nivelul indemnizaţiilor lunare ale persoanelor numite în comisie este similar nivelului indemnizaţiilor membrilor Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 293/1992 pentru aprobarea atribuţiilor, competentelor şi modului de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, precum şi a convenţiilor-cadru pentru derularea activităţii de finanţare şi asigurare a creditelor de comerţ exterior în numele şi contul statului, cu modificările ulterioare.------------
EMITENT |
+ Articolul 1Comisia de autorizare a contractării sau garantarii de împrumuturi externe de către autorităţile administraţiei publice locale, denumita în continuare comisie, constituită în baza prezentei hotărâri, îşi desfăşoară activitatea în cadrul Ministerului Finanţelor Publice. + Articolul 2Comisia este condusă de un secretar de stat din Ministerul Finanţelor Publice, cu atribuţii de coordonare a datoriei publice, şi are în componenta sa 11 membri, dintre care 4 reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice, inclusiv preşedintele comisiei, 3 ai Ministerului Administraţiei Publice, 2 ai Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi câte un reprezentant al Băncii Naţionale a României şi al autorităţilor administraţiei publice locale. Reprezentanţii instituţiilor publice, membri în comisie, sunt desemnaţi prin ordin al conducătorului instituţiei respective. Persoanele care fac parte din comisie îşi păstrează calitatea de angajat în cadrul instituţiilor de la care provin, precum şi toate drepturile care deriva din aceasta calitate. + Articolul 3Comisia se întruneşte lunar şi ori de câte ori este nevoie, la sediul Ministerului Finanţelor Publice. Hotărârile comisiei se iau cu majoritate simpla, condiţionat de prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor acesteia. + Articolul 4La şedinţele comisiei pot participa ca invitaţi reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale, care solicită autorizarea, şi ai altor instituţii interesate. + Articolul 5Lucrările de secretariat ale comisiei vor fi asigurate, ca activitate permanenta şi distinctă, de către Ministerul Finanţelor Publice. Secretariatul comisiei va fi coordonat de un specialist desemnat de Ministerul Finanţelor Publice. Secretariatul va asigura convocarea comisiei. Convocarea comisiei se va face cu cel puţin 3 zile înainte de data stabilită pentru şedinţa. O dată cu convocarea se vor transmite membrilor comisiei proiectul ordinii de zi şi setul de materiale ce urmează să fie supuse discuţiilor. + Articolul 6La secretariatul comisiei se primesc şi se înregistrează într-un registru special de evidenta cererile primite de la autorităţile administraţiei publice locale, ocazie cu care se va verifica şi primirea documentaţiilor prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre. La constatarea lipsei unuia sau mai multor documente se va interveni la solicitant pentru a completa documentaţia. + Articolul 7Secretariatul comisiei, pe baza documentaţiei complete aferente primite de la autorităţile administraţiei publice locale, prezintă în comisie, în termen de maximum 15 zile calendaristice, cererea prin care se solicita autorizarea contractării împrumutului extern în baza garanţiilor proprii sau a garantarii unui împrumut extern. În cazul solicitărilor de autorizare a contractării de împrumuturi externe cu garanţia statului secretariatul comisiei prezintă în comisie cererea pentru autorizarea contractării de împrumut extern, în termen de maximum 45 de zile calendaristice de la completarea documentaţiei. + Articolul 8Pentru autorizarea contractării sau garantarii împrumutului extern comisia va analiza, pe baza documentaţiei primite de la solicitant: a) încadrarea în plafonul de îndatorare publică externa; b) întrunirea condiţiilor legale pentru contractarea sau garantarea împrumuturilor; c) oportunitatea lansării de titluri de valoare corelat cu programul de emisiuni al Ministerului Finanţelor Publice, în scopul evitării concurentei în atragerea de împrumuturi de pe pieţele de capital; d) respectarea stricta a prevederilor art. 51 alin. (1) din Legea nr. 189/1998, potrivit cărora autorităţilor administraţiei publice locale li se interzice accesul la orice fel de împrumut, dacă totalul datoriilor anuale, reprezentând rate scadente la împrumuturile contractate şi/sau garantate, dobânzile şi comisioanele aferente acestora, inclusiv ale împrumutului care urmează să fie angajat şi/sau garantat în anul respectiv, depăşeşte limita de 20% din totalul veniturilor curente ale bugetelor locale, inclusiv cotele defalcate din impozitul pe venit. + Articolul 9Comisia analizează documentaţia completa şi avizează contractarea sau garantarea de împrumuturi externe în condiţiile în care sunt îndeplinite prevederile stipulate în Normele şi procedurile privind autorizarea contractării sau garantarii de împrumuturi externe de către autorităţile administraţiei publice locale, prezentate în anexa nr. 1 la hotărâre. + Articolul 10Lucrările comisiei se consemnează într-un proces-verbal, pe baza căruia se comunică solicitanţilor aprobarea sau respingerea cererii de autorizare a contractării sau garantarii de împrumuturi externe. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care l-a întocmit şi va fi aprobat, prin semnatura, de membrii comisiei care au luat hotărârea de aprobare sau de respingere a cererii, în conformitate cu prevederile art. 3. + Articolul 11Hotărârea comisiei se transmite solicitantului în termen de 3 zile de la luarea deciziei. În cazul unui aviz nefavorabil hotărârea va fi însoţită de motivarea respingerii autorizării de contractare sau de garantare a împrumutului extern. + Articolul 12Contractul de împrumut/garanţie încheiat cu instituţia finanţatoare se transmite comisiei în termen de 5 zile de la data semnării, ca parte a documentaţiei aferente pentru evidenta şi actualizarea bazei de date proprii. + Articolul 13Pentru analiza documentelor prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre, autorităţile administraţiei publice locale suporta din bugetul local o taxa de 0,001% calculată asupra valorii împrumutului. Taxa se achită la depunerea documentaţiei complete. În cazul autorizării de către comisie a contractării sau garantarii împrumutului extern, în vederea eliberării hotărârii de autorizare, autorităţile administraţiei publice locale suporta din bugetul local un comision de 0,2% calculat asupra valorii împrumutului, din care se deduce taxa achitată la depunerea documentaţiei complete. + Articolul 14Gestionarea fondului de autorizare se face de către Ministerul Finanţelor Publice, în regim extrabugetar, prin contul general al trezoreriei statului. Sumele din comisioane se încasează în contul "Disponibil din mijloace extrabugetare ale ministerelor şi instituţiilor", deschis pe seama Ministerului Finanţelor Publice la Trezoreria Municipiului Bucureşti. Soldul disponibil existent la fondul de autorizare la sfârşitul anului se reportează, cu aceeaşi destinaţie, în anul următor. + Articolul 15Veniturile fondului de autorizare se constituie din sumele încasate de la autorităţile administraţiei publice locale reprezentând taxa de analiza şi comisionul de autorizare, precum şi din dobânzile bonificate de trezoreria statului la depozitele constituite din sursele temporar disponibile. + Articolul 16Toate cheltuielile legate de funcţionarea comisiei, inclusiv indemnizaţiile cuvenite membrilor acesteia, se suporta din fondul de autorizare. Competentele de aprobare a cheltuielilor din mijloace extrabugetare se vor stabili prin ordin al ministrului finanţelor publice. + Articolul 17Pentru activitatea efectiv depusa în cadrul comisiei persoanele vor fi remunerate pe baza unei indemnizaţii lunare. Nivelul indemnizaţiilor lunare ale persoanelor numite în comisie este similar nivelului indemnizaţiilor membrilor Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 293/1992 pentru aprobarea atribuţiilor, competentelor şi modului de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior, precum şi a convenţiilor-cadru pentru derularea activităţii de finanţare şi asigurare a creditelor de comerţ exterior în numele şi contul statului, cu modificările ulterioare.------------