ORDONANȚA nr. 57 din 30 august 2001pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 531 din 31 august 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituția României și ale art. 1 pct. V.3 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,Guvernul României adopta prezenta ordonanță. + Articolul IOrdonanța Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 21 ianuarie 2000, aprobată și modificată prin Legea nr. 459/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 27 iulie 2001, se modifica și se completează după cum urmează:1. Alineatul (3) al articolului 6 va avea următorul cuprins:(3) Ministerul Sănătății și Familiei și Ministerul Justiției asigura controlul și evaluarea activității de medicina legală.2. La articolul 8, după alineatul (1) se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:(2) Cu sumele recuperate de la părți sau de la alți participanți la proces, în condițiile prevăzute în Codul de procedură penală, reprezentând cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. c), se reconstituie plățile de casa și se reintregesc creditele bugetare utilizate de Ministerul de Interne cu aceasta destinație, în cursul anului curent.3. Alineatele (2) și (3) ale articolului 12 vor avea următorul cuprins:(2) Președintele Consiliului superior de medicina legală este desemnat prin votul majorității membrilor Consiliului, pe o perioadă de 2 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului. În caz de imposibilitate a exercitării atribuțiilor, președintele poate fi înlocuit de un alt membru al Consiliului, desemnat potrivit aceleiași proceduri.(3) Directorul general al Institutului Național de Medicina Legală "Mina Minovici" București și directorii institutelor de medicina legală din centrele medicale universitare sunt numiți prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, pe bază de concurs.4. La articolul 12, după alineatul (3) se introduce alineatul (4), cu următorul cuprins:(4) Concursul se organizează de Ministerul Sănătății și Familiei și Ministerul Justiției, pe baza regulamentului aprobat prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției.5. Litera e) a articolului 13 va avea următorul cuprins:e) propune spre aprobare Ministerul Sănătății și Familiei și Ministerului Justiției componenta nominală și modul de funcționare ale Comisiei superioare medico-legale și ale comisiilor de avizare și control al actelor medico-legale;6. La articolul 13, după litera e) se introduce litera e^1) cu următorul cuprins;e^1) Întocmește raportul anual cu privire la situația practicii medico-legale la nivel național;7. Litera f) a alineatului (1) al articolului 20 va avea următorul cuprins:f) 4 medici primari legisti, cu experienta în specialitate, desemnați prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, la propunerea directorului general al Institutului Național de Medicina Legală «Mina Minovici» București.8. Alineatul (3) al articolului 20 va avea următorul cuprins:(3) Președintele Comisiei superioare medico-legale este desemnat prin votul majorității membrilor Comisiei, pentru o perioadă de un an, cu posibilitatea reînnoirii mandatului.9. Litera b) a alineatului (1) a articolului 21 va avea următorul cuprins:b) 4 medici primari legisti, cu experienta în specialitate, desemnați prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, la propunerea directorului general al Institutului Național de Medicina Legală «Mina Minovici» București.10. Alineatul (3) al articolului 21 va avea următorul cuprins:(3) Președintele Comisiei de avizare și control al actelor medico-legale este desemnat prin votul majorității membrilor Comisiei pentru o perioadă de un an, cu posibilitatea reînnoirii mandatului.'11. Articolul 22 va avea următorul cuprins: + Articolul 22Componenta nominală și modul de funcționare ale Comisiei superioare medico-legale și ale comisiilor de avizare și control al actelor medico-legale se aproba prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, la propunerea Consiliului superior de medicina legală.12. După capitolul IV se introduce capitolul IV^1, cu următorul cuprins: + Capitolul IV^1 Controlul și evaluarea activității de medicina legală + Articolul 25^1În vederea asigurării controlului activității de medicină legală, prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, se constituie comisii mixte, formate din medici din cadrul Ministerului Sănătății și Familiei și din personal de specialitate juridică din cadrul Ministerului Justiției, care să verifice modul de efectuare a lucrărilor medico-legale. + Articolul 25^2Comisiile mixte se constituie ori de câte ori exista indicii cu privire la săvârșirea unor abateri în efectuarea lucrărilor medico-legale și ministrul sănătății și familiei sau ministrul justiției solicita efectuarea unor verificări de către acestea. + Articolul 25^3(1) Comisiile mixte verifica dacă lucrările medico-legale au fost efectuate cu respectarea dispozițiilor legale.(2) Verificările comisiilor mixte se finalizează printr-un raport scris.(3) În cazul în care, în urma verificărilor efectuate, comisiile mixte apreciază ca au fost incalcate unele dispoziții legale, acestea sesizează, după caz, organele judiciare sau structurile competente ale Colegiului Medicilor din România. + Articolul 25^4În vederea evaluării activității de medicina legală și a activității de control desfășurate de comisiile mixte se înființează Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală, format din:a) ministrul sănătății și familiei;b) ministrul justiției;c) ministru de interne;d) procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție;e) directorul general al Institutului Național de Medicina Legală "Mina Minovici" București și directorii institutelor de medicina legală din centrele medicale universitare. + Articolul 25^5Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală are următoarele atribuții principale:a) evalueaza activitatea de medicina legală desfășurată la nivel național;b) analizează raportul cu privire la situația practicii medico-legale la nivel național, întocmit de Consiliul superior de medicina legală;c) analizează activitatea comisiilor mixte și a rapoartelor întocmite de acestea;d) adopta măsurile necesare pentru îmbunătățirea activității de medicina legală și, prin aceasta, pentru o administrare mai eficienta a actului de justiție. + Articolul 25^6(1) Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală se întrunește semestrial sau ori de câte ori este necesar.(2) Lucrările pregătitoare ale întrunirilor se asigura de secretariatele generale ale Ministerului Sănătății și Familiei și Ministerului Justiției.13. Articolul 26 va avea următorul cuprins: + Articolul 26(1) Finanțarea activității Institutului Național de Medicina Legală «Mina Minovici» București, a institutelor de medicina legală din centrele medicale universitare, a serviciilor de medicina legală județene și a cabinetelor de medicina legală se asigura din venituri extrabugetare și din alocații de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății și Familiei de la capitolul «Sănătate» .(2) Veniturile extrabugetare prevăzute la alin. (1) se constituie din contravaloarea prestațiilor medico-legale.14. Alineatul (1) al articolului 28 va avea următorul cuprins: + Articolul 28(1) Listele cuprinzând experții din rândul cărora părțile interesate pot solicita cu plata medici legisti sau specialiști care să asiste experții oficiali desemnați, potrivit legii, pentru anumite activități medico-legale sunt întocmite de Ministerul Sănătății și Familiei și de Ministerul Justiției, cu avizul Consiliului superior de medicina legală." + Articolul IILa data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se abrogă art. 30 și 31 din Regulamentul de aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 774/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 19 septembrie 2000, precum și orice alte dispoziții contrare. + Articolul IIIÎn termen de 60 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe, Guvernul va modifica în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 774/2000 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală. + Articolul IVOrdonanța Guvernului nr. 1/2000, aprobată și modificată prin Legea nr. 459/2001, cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia de către Parlament, dându-se capitolelor, articolelor și alineatelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemnează:
Ministrul justiției,
Rodica Mihaela Stanoiu
Ministrul sănătății și familiei,
Daniela Bartoș
Ministru de interne,
Ioan Rus---------------
EMITENT |
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituția României și ale art. 1 pct. V.3 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,Guvernul României adopta prezenta ordonanță. + Articolul IOrdonanța Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 21 ianuarie 2000, aprobată și modificată prin Legea nr. 459/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 27 iulie 2001, se modifica și se completează după cum urmează:1. Alineatul (3) al articolului 6 va avea următorul cuprins:(3) Ministerul Sănătății și Familiei și Ministerul Justiției asigura controlul și evaluarea activității de medicina legală.2. La articolul 8, după alineatul (1) se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:(2) Cu sumele recuperate de la părți sau de la alți participanți la proces, în condițiile prevăzute în Codul de procedură penală, reprezentând cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. c), se reconstituie plățile de casa și se reintregesc creditele bugetare utilizate de Ministerul de Interne cu aceasta destinație, în cursul anului curent.3. Alineatele (2) și (3) ale articolului 12 vor avea următorul cuprins:(2) Președintele Consiliului superior de medicina legală este desemnat prin votul majorității membrilor Consiliului, pe o perioadă de 2 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului. În caz de imposibilitate a exercitării atribuțiilor, președintele poate fi înlocuit de un alt membru al Consiliului, desemnat potrivit aceleiași proceduri.(3) Directorul general al Institutului Național de Medicina Legală "Mina Minovici" București și directorii institutelor de medicina legală din centrele medicale universitare sunt numiți prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, pe bază de concurs.4. La articolul 12, după alineatul (3) se introduce alineatul (4), cu următorul cuprins:(4) Concursul se organizează de Ministerul Sănătății și Familiei și Ministerul Justiției, pe baza regulamentului aprobat prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției.5. Litera e) a articolului 13 va avea următorul cuprins:e) propune spre aprobare Ministerul Sănătății și Familiei și Ministerului Justiției componenta nominală și modul de funcționare ale Comisiei superioare medico-legale și ale comisiilor de avizare și control al actelor medico-legale;6. La articolul 13, după litera e) se introduce litera e^1) cu următorul cuprins;e^1) Întocmește raportul anual cu privire la situația practicii medico-legale la nivel național;7. Litera f) a alineatului (1) al articolului 20 va avea următorul cuprins:f) 4 medici primari legisti, cu experienta în specialitate, desemnați prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, la propunerea directorului general al Institutului Național de Medicina Legală «Mina Minovici» București.8. Alineatul (3) al articolului 20 va avea următorul cuprins:(3) Președintele Comisiei superioare medico-legale este desemnat prin votul majorității membrilor Comisiei, pentru o perioadă de un an, cu posibilitatea reînnoirii mandatului.9. Litera b) a alineatului (1) a articolului 21 va avea următorul cuprins:b) 4 medici primari legisti, cu experienta în specialitate, desemnați prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, la propunerea directorului general al Institutului Național de Medicina Legală «Mina Minovici» București.10. Alineatul (3) al articolului 21 va avea următorul cuprins:(3) Președintele Comisiei de avizare și control al actelor medico-legale este desemnat prin votul majorității membrilor Comisiei pentru o perioadă de un an, cu posibilitatea reînnoirii mandatului.'11. Articolul 22 va avea următorul cuprins: + Articolul 22Componenta nominală și modul de funcționare ale Comisiei superioare medico-legale și ale comisiilor de avizare și control al actelor medico-legale se aproba prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, la propunerea Consiliului superior de medicina legală.12. După capitolul IV se introduce capitolul IV^1, cu următorul cuprins: + Capitolul IV^1 Controlul și evaluarea activității de medicina legală + Articolul 25^1În vederea asigurării controlului activității de medicină legală, prin ordin comun al ministrului sănătății și familiei și al ministrului justiției, se constituie comisii mixte, formate din medici din cadrul Ministerului Sănătății și Familiei și din personal de specialitate juridică din cadrul Ministerului Justiției, care să verifice modul de efectuare a lucrărilor medico-legale. + Articolul 25^2Comisiile mixte se constituie ori de câte ori exista indicii cu privire la săvârșirea unor abateri în efectuarea lucrărilor medico-legale și ministrul sănătății și familiei sau ministrul justiției solicita efectuarea unor verificări de către acestea. + Articolul 25^3(1) Comisiile mixte verifica dacă lucrările medico-legale au fost efectuate cu respectarea dispozițiilor legale.(2) Verificările comisiilor mixte se finalizează printr-un raport scris.(3) În cazul în care, în urma verificărilor efectuate, comisiile mixte apreciază ca au fost incalcate unele dispoziții legale, acestea sesizează, după caz, organele judiciare sau structurile competente ale Colegiului Medicilor din România. + Articolul 25^4În vederea evaluării activității de medicina legală și a activității de control desfășurate de comisiile mixte se înființează Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală, format din:a) ministrul sănătății și familiei;b) ministrul justiției;c) ministru de interne;d) procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiție;e) directorul general al Institutului Național de Medicina Legală "Mina Minovici" București și directorii institutelor de medicina legală din centrele medicale universitare. + Articolul 25^5Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală are următoarele atribuții principale:a) evalueaza activitatea de medicina legală desfășurată la nivel național;b) analizează raportul cu privire la situația practicii medico-legale la nivel național, întocmit de Consiliul superior de medicina legală;c) analizează activitatea comisiilor mixte și a rapoartelor întocmite de acestea;d) adopta măsurile necesare pentru îmbunătățirea activității de medicina legală și, prin aceasta, pentru o administrare mai eficienta a actului de justiție. + Articolul 25^6(1) Consiliul de analiza și evaluare a activității de medicina legală se întrunește semestrial sau ori de câte ori este necesar.(2) Lucrările pregătitoare ale întrunirilor se asigura de secretariatele generale ale Ministerului Sănătății și Familiei și Ministerului Justiției.13. Articolul 26 va avea următorul cuprins: + Articolul 26(1) Finanțarea activității Institutului Național de Medicina Legală «Mina Minovici» București, a institutelor de medicina legală din centrele medicale universitare, a serviciilor de medicina legală județene și a cabinetelor de medicina legală se asigura din venituri extrabugetare și din alocații de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății și Familiei de la capitolul «Sănătate» .(2) Veniturile extrabugetare prevăzute la alin. (1) se constituie din contravaloarea prestațiilor medico-legale.14. Alineatul (1) al articolului 28 va avea următorul cuprins: + Articolul 28(1) Listele cuprinzând experții din rândul cărora părțile interesate pot solicita cu plata medici legisti sau specialiști care să asiste experții oficiali desemnați, potrivit legii, pentru anumite activități medico-legale sunt întocmite de Ministerul Sănătății și Familiei și de Ministerul Justiției, cu avizul Consiliului superior de medicina legală." + Articolul IILa data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se abrogă art. 30 și 31 din Regulamentul de aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 774/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 19 septembrie 2000, precum și orice alte dispoziții contrare. + Articolul IIIÎn termen de 60 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe, Guvernul va modifica în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 774/2000 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activității și funcționarea instituțiilor de medicina legală. + Articolul IVOrdonanța Guvernului nr. 1/2000, aprobată și modificată prin Legea nr. 459/2001, cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia de către Parlament, dându-se capitolelor, articolelor și alineatelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemnează:
Ministrul justiției,
Rodica Mihaela Stanoiu
Ministrul sănătății și familiei,
Daniela Bartoș
Ministru de interne,
Ioan Rus---------------