ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 52 din 1 octombrie 2025pentru modificarea și completarea unor acte normative, pentru stabilirea unor măsuri privind implementarea programelor naționale din domeniul lucrărilor publice, precum și pentru stabilirea unor măsuri bugetare
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 907 din 2 octombrie 2025



    Având în vedere obligațiile statului de a garanta și a asigura cadrul legislativ pentru exercitarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor, stabilite prin Constituția României, republicată, obligații care se realizează prin toate structurile sale administrative și prin instrumentele instituite în vederea sprijinirii eforturilor autorităților administrației publice locale în dezvoltarea infrastructurii de bază: apă-canalizare, gaze, școli, spitale, drumuri și altele asemenea la nivelul tuturor localităților, precum și realizarea consolidării seismice, se impune intervenția legislativă de urgență pentru modificarea și completarea actelor normative prin care sunt reglementate programele naționale.Luând în considerare obligația Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele și obligațiile bugetare, precum și riscurile fiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziției fiscale pe termen mediu și lung, precum și predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, în scopul menținerii stabilității macroeconomice, prin modificările propuse se preconizează o creștere a eficienței utilizării fondurilor publice în cadrul programelor, prin canalizarea acestora către proiecte viabile, cu rezultate clare și măsurabile, realizându-se totodată și o îmbunătățire a disciplinei bugetare.Ținând cont de necesitatea păstrării echilibrelor bugetare prin adoptarea de măsuri menite să limiteze creșterea cheltuielilor bugetare permanente coroborat cu faptul că bugetul alocat Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației face imposibilă continuarea tuturor obiectivelor de investiții aprobate prin programele derulate, este necesară intervenția legislativă de urgență pentru a corecta anumite neconcordanțe, precum și pentru a stabili anumite măsuri pentru prioritizarea investițiilor.Prioritatea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației este de a finaliza obiectivele de investiții aflate în stadii mari de execuție, pentru care s-au alocat deja sume de la bugetul de stat, pentru a atinge indicatorii programelor pe care le derulează. În acest context este necesară intervenția legislativă de urgență pentru a veni în sprijinul beneficiarilor naționali de investiții pentru finalizarea unor obiective de investiții necesare dezvoltării comunităților locale. În ceea ce privește programele de consolidare seismică este necesară intervenția legislativă de urgență, întrucât au fost identificate situații în care clădiri încadrate în clasele seismice RsI și RsII deținute de unitățile administrativ-teritoriale nu au putut fi finanțate întrucât nu îndeplineau criteriile de includere în subprogramul dedicat acestora, motiv pentru care s-a clarificat și se asigură un tratament unitar clădirilor cu destinația principală de locuință, în raport cu criteriile de eligibilitate și subprogramul prin care acestea pot primi finanțare. De asemenea, pentru evitarea paralelismului legislativ, anumite prevederi au fost abrogate. Având în vedere importanța deosebită a acestor programe, se corectează anumite prevederi și se instituie o serie de obligații în sarcina beneficiarilor.Se creează posibilitatea utilizării sumelor constituite din cota de 50% virată de Inspectoratul de Stat în Construcții din sumele colectate pentru susținerea activităților de verificare și control în teren, pentru verificarea situației reale a lucrărilor executate și corespondența acestora cu datele furnizate ministerului de către beneficiarii programelor de investiții.Pentru toate programele naționale de investiții derulate de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației se creează un mecanism de eșalonare la plată a sumelor care trebuie restituite la bugetul de stat de către beneficiari, stabilit ținând cont de dificultățile generate de lipsa de disponibilități bănești și de capacitate financiară de plată a beneficiarilor.Neadoptarea prezentei ordonanțe de urgență ar conduce la întârzierea sau nefinalizarea obiectivelor de investiții aflate în implementare în stadii avansate, pentru care au fost deja alocate fonduri publice.Consecința negativă pe care o poate avea neadoptarea prezentei ordonanțe de urgență este faptul că unele dintre serviciile esențiale pe care statul și unitățile administrativ-teritoriale trebuie să le asigure tuturor cetățenilor nu pot fi oferite la standarde de calitate și siguranță sau nu pot fi oferite deloc în anumite zone izolate, atrăgând afectarea stării de sănătate a populației, a condițiilor de trai, precum și depopularea comunităților subdezvoltate, fiind necesară o abordare integrată, strategică la nivel național în asigurarea finanțării de către stat, prin administrația publică locală, a unor proiecte prioritare care conduc la îmbunătățirea condițiilor de trai prin asigurarea serviciilor publice elementare, de bază, în acord cu nevoile beneficiarilor programului. Nefinalizarea obiectivelor de investiții și deschiderea unor șantiere noi, în condițiile bugetare dificile, ar conduce la degradarea lucrărilor deja executate, lucrări pentru care au fost alocate fonduri publice, fapt ce determină utilizarea fondurilor publice fără respectarea principiului eficiență, eficacitate și economicitate. Din aceste considerente, pentru obiectivele de investiții constând în construcții din infrastructura sportivă mare, respectiv stadioane, din cadrul subprogramului „Complexuri sportive“, indiferent de stadiul de implementare, se pot realiza numai cu participarea beneficiarilor la finanțarea acestora, prin convenții de cofinanțare, în cuantum de 25% din valoarea lucrărilor de construcții-montaj.Ținând cont de faptul că deja există astfel de situații, pentru a preîntâmpina crearea altora și pentru a asigura cetățenilor serviciile esențiale, se impune intervenția legislativă de urgență.Luarea măsurilor care vizează eficiența utilizării fondurilor publice alocate programelor de investiții în construcții este un aspect ce vizează interesul public general și constituie situație urgentă și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată.Este imperios necesară exceptarea până la 1 iunie 2026 a utilizării obligatorii a sistemului național privind factura electronică RO e-Factura, pentru institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale și pentru agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori, întrucât cerințele tehnice pentru utilizarea sistemului nu permit îndeplinirea normei actuale de către institutele culturale ale altor state și de către agricultorii persoane fizice, ceea ce ar determina imposibilitatea respectării de către aceștia a prevederilor legale, cu consecințe pecuniare.Având în vedere necesitatea respectării țintei de deficit de 8,4% din PIB, convenită cu Comisia Europeană, se impune aprobarea de măsuri suplimentare de limitare a cheltuielilor bugetare, constând în aplicarea în perioada octombrie-decembrie 2025 a măsurii adoptate și în anii anteriori, care vizează interzicerea încheierii de angajamente legale pentru anumite cheltuieli de natura bunurilor și serviciilor, precum și obligarea ordonatorilor de credite ca în această perioadă să efectueze plăți la titlul „Bunuri și servicii“ la nivelul mediei plăților efectuate în perioada ianuarie-septembrie 2025, majorată cu 10%.Planul național de redresare și reziliență este supus unor reguli de evaluare de către Comisia Europeană, care includ concordanța planului național cu recomandările specifice de țară din cadrul Semestrului european, contribuția măsurilor, respectiv a intervențiilor la tranziția verde și digitală, impactul economic și social asupra statului membru, potențialul de creștere economică și crearea de locuri de muncă, rezonabilitatea costurilor și a bugetului, guvernanța internă a planului național, fiind ulterior implementat prin intermediul proiectelor, proces care presupune elaborarea în paralel a documentațiilor tehnico-economice necesare implementării acestora.Având în vedere faptul că termenele de 10, respectiv 15 zile, prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2025 pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investițiilor finanțate din Planul național de redresare și reziliență și din fonduri publice naționale, cu completările ulterioare, pentru comunicarea notificărilor de denunțare/încetare/suspendare unilaterală sau a memorandumului s-au dovedit a fi prea scurte în practică, este imperios necesară prelungirea acestor termene, în caz contrar existând riscul de a se genera blocaje instituționale, precum și de nerespectare a unor obligații.Luând în considerare faptul că situația prezentată întrunește premisele unei situații urgente și extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, putând avea consecințe negative, în sensul că ar genera un impact suplimentar asupra deficitului bugetului general consolidat,întrucât elementele sus-menționate vizează interesul public și constituie o situație urgentă și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunându-se adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul ILegea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 14 iulie 2022, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 3 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) să asigure transmiterea raportului de expertiză tehnică către autoritățile administrației publice locale competente, precum și a concluziilor raportului de expertiză și a încadrării clădirii într-o clasă de risc seismic către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, în termen de 30 de zile de la data primirii raportului de expertiză tehnică, în vederea asigurării monitorizării acțiunilor pentru reducerea riscului seismic, respectiv a notării în partea a III-a a cărții funciare a imobilului a clasei de risc seismic în care a fost încadrată clădirea existentă;2. La articolul 8 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) avizarea din punct de vedere tehnic a soluțiilor de intervenție pentru clădirile încadrate, conform Codului de proiectare seismică P100-3, în clasa I de importanță, a căror funcționalitate, în timpul cutremurului și imediat după cutremur, trebuie să fie asigurată integral, precum și în clasa II de importanță, care prezintă un pericol major pentru siguranța publică în cazul prăbușirii sau avarierii grave, incluse în programul prevăzut la art. 11;3. La articolul 8, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) La solicitarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Comisia Națională de Inginerie Seismică transmite acestuia punctul de vedere la contestațiile formulate cu privire la eligibilitatea solicitărilor de includere în Programul național de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, prevăzut la art. 11.4. La articolul 15, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Clădirile care fac obiectul celor două subprograme prevăzute la art. 12 vor fi incluse în program numai dacă valoarea lucrărilor de intervenții prevăzute la art. 7 alin. (4) reprezintă cel puțin 50% din valoarea totală a obiectivului de investiții, iar pentru clădirile care fac obiectul subprogramului prevăzut la art. 12 lit. a), după efectuarea lucrărilor de intervenții pentru clădirile încadrate în clasa de risc seismic RsI, acestea să poată fi încadrate cel puțin în clasa de risc seismic RsIII, iar cele încadrate în clasa de risc seismic RsII să poată fi încadrate în clasa de risc seismic RsIV. Sunt exceptate de la încadrarea în clasa de risc seismic RsIV după efectuarea lucrărilor de intervenție, clădirile incluse în lista monumentelor istorice, cele situate în zonele de protecție a monumentelor istorice, precum și clădirile din zonele construite protejate, în situația în care cerințele impuse prin avizul Ministerului Culturii nu permite acest lucru.5. La articolul 16 alineatul (2), literele b), c) și e) se modifică și vor avea următorul cuprins:b) clădirile cu destinația de locuință aflate în proprietatea sau în administrarea unităților administrativ-teritoriale, unităților aflate în subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. a);c) clădirile cu destinația de locuință existente în proprietatea sau în administrarea autorităților și instituțiilor administrației publice centrale, unităților aflate în subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora, incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. a);.................................................................................................e) clădiri de interes și utilitate publică, precum și anexele acestora cu destinația de locuință, aflate în proprietatea sau administrarea beneficiarilor prevăzuți la art. 14 alin. (2), incluse în subprogramul prevăzut la art. 12 lit. b).6. La articolul 16 alineatul (2), litera f) se abrogă.7. La articolul 17, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) În categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (1) lit. c) nu sunt incluse cheltuielile aferente dotărilor și activelor necorporale.8. La articolul 21, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 21Pentru clădirile incluse în subprogramul proiectarea și execuția lucrărilor de intervenții pentru clădirile cu destinația principală de locuință, beneficiarii vor lua măsurile necesare pentru:9. La articolul 23^1, alineatul (4) se abrogă.10. La articolul 26, alineatul (3) se abrogă.11. La articolul 27, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 27(1) În perioada de valabilitate a contractelor de finanțare multianuală, în situația în care beneficiarii, unitățile și subdiviziunile administrativ-teritoriale, unitățile de cult recunoscute conform legii și organizațiile, asociațiile, fundațiile și federațiile de utilitate publică recunoscute potrivit legii decontează sumele aferente contribuției de la bugetul de stat din surse proprii sau alte surse legal constituite, au dreptul să solicite recuperarea acestora la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, care transferă aceste sume în limita creditelor bugetare aprobate în buget cu această destinație, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitării de transfer al sumelor necesare pentru decontarea serviciilor/lucrărilor executate.  +  Articolul IIÎn termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației va modifica în mod corespunzător Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, privind derularea Programului național de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației nr. 2.853/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1085 din 10 noiembrie 2022, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul IIIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2023 pentru aprobarea Programului național de investiții „Școli sigure și sănătoase“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 189 din 6 martie 2023, aprobată prin Legea nr. 235/2023, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 4 alineatul (1), litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:e) cheltuieli pentru elaborarea documentațiilor tehnico-economice sau actualizarea studiilor și expertizelor - actualizarea expertizei tehnice, a studiului geotehnic, studiului topografic, la solicitarea beneficiarului, elaborarea proiectului tehnic și detaliile de execuție, efectuarea auditului energetic, precum și elaborarea certificatului de performanță energetică înainte și după intervenție, asistența tehnică, obținere de avize, acorduri, autorizații și alte categorii de cheltuieli.2. La articolul 4, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (1) sunt cele menționate la capitolul 1: subcapitolele 1.2-1.4, capitolul 2, capitolul 3: subcapitolele 3.1-3.6 și 3.8, capitolul 4: subcapitolele 4.1-4.4, capitolul 5: subcapitolele 5.1, 5.2.2-5.2.5 și 5.3 și capitolul 6 din devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare.3. La articolul 11, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Pentru fiecare obiectiv de investiții, la valoarea determinată prin aplicarea costului unitar/mp suprafață desfășurată, prevăzut la alin. (2), se adaugă o marjă de buget de 25%, determinând valoarea de finanțare prin program. Valoarea totală aprobată a obiectivului de investiții se determină prin adăugarea, la valoarea de finanțare prin program, a sumelor aferente cheltuielilor care nu se finanțează prin program.4. La articolul 11, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) Sumele aferente marjei de buget prevăzută la alin. (3) nu sunt incluse în valoarea estimată a achiziției și se cuprind în devizul general aferent obiectivului de investiții, prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare, la capitolul 7. Repartizarea sumelor între subcapitolele 7.1 și 7.2 se face de către beneficiar, cu respectarea limitei prevăzută pentru subcapitolul 7.1.5. La articolul 12, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Neconformitățile documentațiilor prevăzute la alin. (3), constatate în urma analizei de conformitate administrativă, sunt comunicate beneficiarilor programului, motivat, în urma comunicării beneficiarul având obligația completării/corectării/ revizuirii și retransmiterii acestora către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.6. La articolul 13, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6) Pe perioada de derulare a contractelor de finanțare, în situația în care solicitările de transfer depuse conform alin. (1) și (5) depășesc nivelul creditelor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, sumele aferente acestora se transferă de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, cu prioritate, în anul bugetar următor, în ordinea cronologică de înregistrare în anul anterior a solicitării de transfer al sumelor necesare pentru decontarea bunurilor/serviciilor/lucrărilor executate.7. La articolul 14, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 14(1) În cazul în care beneficiarii utilizează sumele transferate cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației notifică beneficiarii cu privire la prevederile încălcate și solicită restituirea acestor sume în termen de 30 de zile de la data transmiterii notificării.8. La articolul 15, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) și (5), cu următorul cuprins:(4) După încheierea procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor pentru obiectivele de investiții finanțate prin program, inclusiv în situația în care obiectivele de investiții sunt finalizate în perioada de grație prevăzută la art. 13 alin. (9), beneficiarii au obligația să mențină destinația clădirilor și să asigure întreținerea acestora, o perioadă de 5 ani de la data încheierii procesului-verbal, sub sancțiunea restituirii sumelor transferate de la bugetul de stat prin program.(5) În situația în care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației constată că nu au fost respectate obligațiile prevăzute la alin. (4), acesta inițiază procedurile de recuperare a sumelor transferate de la bugetul de stat, conform prevederilor art. 14, în termen de 30 de zile de la data constatării.  +  Articolul IVÎn termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației va modifica în mod corespunzător Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 7/2023 pentru aprobarea Programului național de investiții „Școli sigure și sănătoase“, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației nr. 422/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 24 martie 2023, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul VOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2023 privind aprobarea Programului național de investiții pentru consolidarea spitalelor „Mihail Cantacuzino“ și a Programului național de expertizare a clădirilor publice cu risc seismic din sistemele de sănătate și de învățământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 din 26 mai 2023, aprobată prin Legea nr. 55/2024, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 4 alineatul (1), litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:e) cheltuieli pentru elaborarea documentațiilor tehnico-economice sau actualizarea studiilor și expertizelor - actualizarea la solicitarea beneficiarului, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (4), a expertizei tehnice, a studiului geotehnic, studiului topografic, pentru elaborarea proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, efectuarea auditului energetic, precum și elaborarea certificatului de performanță energetică înainte și după intervenție, asistența tehnică, obținere de avize, acorduri, autorizații și alte categorii de cheltuieli.2. La articolul 4, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (1) sunt cele menționate la capitolul 1: subcapitolele 1.2-1.4, capitolul 2, capitolul 3: subcapitolele 3.1-3.6 și 3.8, capitolul 4: subcapitolele 4.1-4.4, capitolul 5: subcapitolele 5.1, 5.2.2-5.2.5 și 5.3 și capitolul 6 din devizul general al obiectivului de investiție prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare.3. La articolul 10, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Pentru fiecare obiectiv de investiții, la valoarea determinată prin aplicarea costului unitar/mp suprafață desfășurată, prevăzut la alin. (2), se adaugă o marjă de buget de 25%, determinând valoarea de finanțare prin program. Valoarea totală aprobată a obiectivului de investiții se determină prin adăugarea la valoarea de finanțare prin program a sumelor aferente cheltuielilor care nu se finanțează prin program.4. La articolul 10, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) Sumele aferente marjei de buget prevăzută la alin. (3) nu sunt incluse în valoarea estimată a achiziției și se cuprind în devizul general aferent obiectivului de investiții prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare, la capitolul 7. Repartizarea sumelor între subcapitolele 7.1 și 7.2 se face de către beneficiar, cu respectarea limitei prevăzută pentru subcapitolul 7.1.5. La articolul 11, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației verifică administrativ și centralizează documentele prevăzute la alin. (3) transmise, în ordinea cronologică de înregistrare, iar pentru documentațiile conforme, în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinație, prevăzute în legea bugetară anuală, încheie contracte de finanțare. Neconformitățile documentațiilor prevăzute la alin. (3), constatate în urma analizei de conformitate administrativă, sunt comunicate beneficiarilor programului, motivat, ulterior beneficiarul având obligația completării/corectării/revizuirii și retransmiterii acestora către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.6. La articolul 15, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) și (5), cu următorul cuprins:(4) După încheierea procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor pentru obiectivele de investiții finanțate prin program, inclusiv în situația în care obiectivele de investiții sunt finalizate în perioada de grație prevăzută la art. 14 alin. (1) sau în termenul prevăzut la art. 14 alin. (3), beneficiarii au obligația să mențină destinația clădirilor și să asigure întreținerea acestora, o perioadă de 5 ani de la data încheierii procesului-verbal, sub sancțiunea restituirii sumelor transferate de la bugetul de stat prin program.(5) În situația în care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației constată că nu au fost respectate obligațiile prevăzute la alin. (4), acesta inițiază procedurile de recuperare a sumelor transferate de la bugetul de stat, conform prevederilor art. 13, în termen de 30 de zile de la data constatării.  +  Articolul VIÎn termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației va modifica în mod corespunzător Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2023 privind aprobarea Programului național de investiții pentru consolidarea spitalelor „Mihail Cantacuzino“ și a Programului național de expertizare a clădirilor publice cu risc seismic din sistemele de sănătate și de învățământ, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației nr. 1.322/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 589 din 29 iunie 2023, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul VIIArticolul 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului național de investiții „Anghel Saligny“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 849 din 6 septembrie 2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 183/2022, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. După alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Contractele de finanțare prevăzute la alin. (1) se încheie cel târziu până la data de 31 decembrie 2026. La expirarea termenului, în situația în care în lista aprobată prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, prevăzută la art. 6 alin. (3), există obiective de investiții pentru care nu au fost încheiate contracte de finanțare între beneficiari și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, acestea se elimină din listă.2. Alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) În situația epuizării creditelor bugetare disponibile în anul în curs, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației cu această destinație, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației sistează depunerea solicitărilor de transfer în platforma digitală prevăzută la art. 6 alin. (1) și înștiințează beneficiarii contractelor de finanțare prevăzute la alin. (1) cu privire la aceasta.3. După alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:(4^1) În situația în care solicitările de transfer se decontează în baza unor criterii de prioritizare și acestea depășesc creditele bugetare alocate, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației poate sista depunerea solicitărilor de transfer în platforma digitală prevăzută la art. 6 alin. (1) pentru toți beneficiarii sau pentru o parte dintre aceștia, în funcție de criteriile de prioritizare și înștiințează beneficiarii contractelor de finanțare prevăzute la alin. (1), aflați în această situație, cu privire la aceasta.4. Alineatele (5) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:(5) După primirea înștiințării prevăzute la alin. (4) sau (4^1) beneficiarii au obligația să notifice prestatorii, executanții și furnizorii cu care au încheiate contracte și să dispună măsurile necesare evitării înregistrării de arierate sau să continue implementarea obiectivelor de investiții din surse proprii sau alte surse legal constituite.(6) După înștiințarea beneficiarilor în conformitate cu prevederile alin. (4) sau (4^1), în situația suplimentării creditelor bugetare pentru anul în curs, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației deschide platforma digitală și anunță beneficiarii cu privire la reluarea transferurilor de sume în condițiile alin. (3), cu respectarea criteriilor de prioritizare, dacă este cazul, și, după caz, cu privire la epuizarea creditelor bugetare suplimentare, când se reia procedura de sistare prevăzută la alin. (4) sau (4^1).  +  Articolul VIII(1) Pe parcursul derulării Programului național de investiții „Anghel Saligny“ și Programului național de construcții de interes public sau social, în funcție de data aprobării deschiderilor de credite bugetare de către Ministerul Finanțelor lunar, termenele de plată stabilite prin acte normative pot fi decalate cu numărul de zile cu care termenele stabilite prin acte normative au fost depășite până la aprobarea deschiderilor de credite bugetare de către Ministerul Finanțelor, fără a depăși ultima zi a lunii respective.(2) Suspendarea temporară a încheierii de noi contracte de finanțare pentru proiecte de investiții noi în vederea finanțării acestora prin Programul național de investiții „Anghel Saligny“, în baza unor acte normative, nu produce niciun efect asupra datei-limită de încheiere a contractelor de finanțare, prevăzută la art. 7 alin. (1^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului național de investiții „Anghel Saligny“, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 183/2022, cu modificările și completările ulterioare.(3) Pentru contractele de finanțare încheiate începând cu data de 1 ianuarie 2026, solicitările de transfer se depun de către beneficiari începând cu data de 1 ianuarie 2027.  +  Articolul IXLa articolul 43, alineatul (5) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 765 din 30 septembrie 2016, cu modificările și completările ulterioare, după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:e) activitatea de verificare și control a obiectivelor de investiții finanțate prin programele naționale de investiții derulate.  +  Articolul XAnexa nr. 3 la Ordonanța Guvernului nr. 25/2001 privind înființarea Companiei Naționale de Investiții „C.N.I.“ - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 17 august 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1 alineatul (2), literele h), o) și t) se abrogă.2. La articolul 1 alineatul (2), literele j), k) și l) se modifică și vor avea următorul cuprins:j) alte obiective de interes public sau social în domeniul construcțiilor: orice tip de investiții care se realizează pentru satisfacerea nevoilor materiale și spirituale ale comunităților locale și la nivel național, care nu se încadrează în categoriile menționate la lit. a)-g), i) și p)-s);k) beneficiari: statul, prin autoritățile administrației publice centrale, unitățile administrativ-teritoriale, prin autoritățile administrației publice locale, alte instituții publice și instituții de interes public și persoane juridice recunoscute ca fiind de utilitate publică potrivit legii, părți componente cu personalitate juridică ale cultelor religioase recunoscute potrivit legii, precum și alte entități ce funcționează în baza unor legi speciale, inclusiv persoane fizice sau juridice în cazul subprogramului «Lucrări în primă urgență»;l) amplasament: imobilul constituit din terenuri și/sau construcții, după caz, aparținând domeniului public sau privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale, instituțiilor publice, instituțiilor de interes public, persoanelor juridice recunoscute ca fiind de utilitate publică în condițiile legii, altor entități care funcționează în baza unor legi speciale, inclusiv aparținând părților componente cu personalitate juridică ale cultelor religioase recunoscute conform legii, precum și aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, în cazul subprogramului «Lucrări în primă urgență»;3. La articolul 2 alineatul (1), literele h), j), k) și n) se abrogă.4. La articolul 2, după alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alin. (6)-(8), cu următorul cuprins:(6) Obiectivele de investiții constând în construcții din infrastructura sportivă mare, respectiv stadioane, din cadrul subprogramului «Complexuri sportive», prevăzut la alin. (1) lit. c) se pot realiza numai cu participarea beneficiarilor la finanțarea acestora, prin convenții de cofinanțare, în cuantum de 25% din valoarea totală a lucrărilor de construcții-montaj.(7) Unitățile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale pe a căror rază teritorială sunt amplasate obiectivele de investiții prevăzute la alin. (6) pot decide, prin hotărâre a autorității deliberative emisă în acest sens, participarea la cofinanțarea beneficiarilor de 25% din valoarea totală a lucrărilor de construcții-montaj. În vederea participării la cofinanțarea beneficiarilor se încheie convenție între aceștia, Compania Națională de Investiții „C.N.I.“ - S.A. și unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale.(8) Participarea la cofinanțarea obiectivului de investiții nu dă naștere niciunui drept real sau de creanță în beneficiul unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale și nu creează nicio obligație în sarcina beneficiarului cu privire la obiectivul de investiții realizat.5. La articolul 3, alineatul (1) și partea introductivă a alineatului (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 3(1) În cadrul subprogramelor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a)-g), l) și m) se pot finanța următoarele categorii de servicii și lucrări: expertize și studii aferente obiectivelor de investiții, proiectare, asistență tehnică, dirigenție de șantier, servicii de coordonare în materie de sănătate și securitate în muncă, execuție de lucrări pentru construcții noi, reabilitare, consolidare, extindere, modernizare, finalizare structuri începute, dotare.(2) În cadrul subprogramului prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. i) se pot finanța următoarele categorii de servicii și lucrări:6. La articolul 3, alineatul (4) se abrogă.7. La articolul 4, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul în care obiectivul de investiții solicitat de o unitate administrativ-teritorială afectează și amplasamente drumuri proprietate publică a statului și/sau a altei unități administrativ-teritoriale, acestea nu se predau, iar investiția se poate realiza cu acordul prealabil și pe baza autorizației de amplasare și/sau de acces în zona drumului public, emisă de administratorul drumului respectiv, în conformitate cu prevederile art. 46 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare.8. La articolul 7, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 7(1) Pentru obiectivele de investiții propuse a fi finanțate în cadrul programului, beneficiarii predau amplasamentele conform protocolului prevăzut în anexa nr. 3^2, cu excepția celor prevăzute la art. 4 alin. (3) și (4). Amplasamentele sunt preluate pe durata de realizare a investiției, după aprobarea listei obiectivelor de investiții de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și obținerea surselor de finanțare, în condițiile legii.9. La articolul 13, alineatul (2) se abrogă.  +  Articolul XIObiectivele de investiții cuprinse în subprogramele abrogate potrivit dispozițiilor art. X pct. 3 pentru care au fost aprobați indicatorii tehnico-economici și a fost inițiată procedura de achiziție publică de lucrări de către Compania Națională de Investiții „C.N.I.“ - S.A., prin transmiterea spre publicare a anunțului sau invitației de participare, sau pentru care a fost încheiat contractul de achiziție publică de lucrări, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se derulează până la finalizarea acestora, potrivit prevederilor din anexa nr. 3 la Ordonanța Guvernului nr. 25/2001 privind înființarea Companiei Naționale de Investiții „C.N.I.“ - S.A., aprobată cu modificări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul XII(1) Prevederile art. 2 alin. (6) din anexa nr. 3 la Ordonanța Guvernului nr. 25/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările și completările ulterioare, se aplică obiectivelor de investiții începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(2) Pentru obiectivele de investiții prevăzute la art. 2 alin. (6) din anexa nr. 3 la Ordonanța Guvernului nr. 25/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările și completările ulterioare, aflate în execuție la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, procentul de 25% din valoarea lucrărilor de construcții-montaj aferent cofinanțării beneficiarilor se aplică restului de executat existent la această dată.(3) În situația în care nu a început execuția lucrărilor la obiectivele de investiții prevăzute la alin. (1) la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, aceasta poate începe după data de 1 ianuarie 2027, condiționat de încheierea convenției de cofinanțare între beneficiar și Compania Națională de Investiții „C.N.I.“ - S.A.(4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), execuția la obiectivele de investiții prevăzute la alin. (1) poate începe și anterior datei de 1 ianuarie 2027, urmând ca până la această dată să se realizeze exclusiv lucrări finanțate în limita cotei de cofinanțare stabilită prin convenția încheiată între beneficiar și Compania Națională de Investiții „C.N.I.“ - S.A.  +  Articolul XIII(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență până la data de 1 ianuarie 2028, se suspendă realizarea unor obiective de investiții noi din cadrul subprogramelor „Săli de sport“, „Așezăminte culturale“ și „Fose septice, microstații de epurare, sisteme de alimentare cu apă și sisteme de canalizare“, prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), d) și l) din anexa nr. 3 la Ordonanța Guvernului nr. 25/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările și completările ulterioare.(2) Prevederile alin. (1) se aplică și obiectivelor de investiții pentru care au fost elaborate sau sunt în curs de elaborare documentațiile tehnico-economice aferente, precum și obiectivelor pentru care au fost aprobați indicatorii tehnico-economici dar nu a fost inițiată procedura de achiziție publică de lucrări.  +  Articolul XIVOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2007 privind asigurarea fondului de locuințe sociale destinate chiriașilor evacuați sau care urmează a fi evacuați din locuințele retrocedate foștilor proprietari, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 29 iunie 2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 84/2008, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. La articolul 6, alineatele (2), (3) și (6) se abrogă.2. Articolele 7 și 8 se abrogă.3. Articolul 9 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 9În scopul asigurării fondurilor necesare pentru finanțarea executării construcțiilor de locuințe sociale destinate închirierii persoanelor și/sau familiilor evacuate sau care urmează a fi evacuate din locuințele retrocedate în natură foștilor proprietari, la fundamentarea proiectelor de bugete locale anuale autoritățile publice locale ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale vor prevedea pentru fiecare dintre construcții sumele aferente, pe surse de finanțare.4. Articolele 10 și 11 se abrogă.5. Articolul 16 se abrogă.6. Anexele nr. 1-5 se abrogă.  +  Articolul XV(1) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației acordă, la cererea beneficiarilor programelor naționale de investiții derulate, eșalonări la plată pe o perioadă de cel mult 5 ani, dacă sunt îndeplinite condițiile de acordare a acestora prevăzute la alin. (4).(2) Eșalonarea la plată se acordă pentru sumele care trebuie restituite la bugetul de stat ca urmare a utilizării acestora cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, de către beneficiarii programelor, prevăzuți la:a) art. 10 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 183/2022, cu modificările și completările ulterioare;b) art. 10^1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală, aprobată prin Legea nr. 89/2015, cu modificările și completările ulterioare;c) art. 30 alin. (1) și (7) din Legea nr. 212/2022, cu modificările și completările ulterioare;d) art. 13 alin. (1) și (7) și art. 21 alin. (2) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2023, aprobată prin Legea nr. 55/2024;e) art. 14 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2023, aprobată prin Legea nr. 235/2023;f) art. X alin. (2) din Legea nr. 45/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative și pentru stabilirea unor măsuri financiare în domeniul unor programe gestionate de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.(3) Perioada de eșalonare la plată se stabilește de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în funcție de cuantumul sumelor datorate și de capacitatea financiară de plată a beneficiarului, în limita perioadei prevăzute la alin. (1). Perioada de eșalonare la plată acordată nu poate fi mai mare decât perioada de eșalonare la plată solicitată. Eșalonarea la plată nu se acordă pentru sume al căror cuantum este mai mic de 1.000 lei. Pentru sume al căror cuantum este între 1.001 lei și 50.000 lei, eșalonarea la plată se acordă pe o perioadă de maximum 6 luni.(4) Pentru acordarea unei eșalonări la plată, debitorul trebuie să facă dovada îndeplinirii cumulative a următoarelor condiții:a) datoria constând în sumele care trebuie restituite la bugetul de stat ca urmare a utilizării acestora cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale este mai veche de 3 ani la data solicitării de eșalonare;b) se află în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești;c) dispune de capacitate financiară de plată pe perioada de eșalonare la plată.(5) Cererea de acordare a eșalonării la plată, denumită în continuare cerere, se depune la registratura Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației sau se transmite prin poștă, cu confirmare de primire, și se soluționează în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii. Conținutul cererii, precum și documentele justificative care se anexează acesteia se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, care se publică în Monitorul Oficial al României, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(6) Cererea poate fi retrasă de beneficiar până la data emiterii deciziei de eșalonare la plată sau a deciziei de respingere. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației comunică beneficiarului decizia prin care se ia act de retragerea cererii. În această situație, devin incidente prevederile privind sistarea alimentării cu cote defalcate din impozitul pe venit și cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrare, prevăzută de actele normative menționate la alin. (2), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației reluând procedura de sistare.(7) Cererea beneficiarului se soluționează de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației prin decizie de eșalonare la plată ori decizie de respingere, după caz.(8) Decizia de eșalonare se emite atât pentru sumele principale de restituit, cât și pentru accesoriile aferente, datorate de la data la care trebuiau restituite sumele principale și până la data emiterii deciziei de eșalonare. Accesoriile sumelor principale solicitate a fi eșalonate prin cerere de către beneficiar sunt calculate de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. Cuantumul și termenele de plată a ratelor de eșalonare se stabilesc prin grafice de eșalonare care fac parte integrantă din decizia de eșalonare la plată. Ratele sunt exigibile la termenele de plată prevăzute în decizia de eșalonare. La cererea beneficiarului, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației poate aproba plata diferențiată a ratelor de eșalonare, respectiv rate de eșalonare cu cuantumuri și termene de plată lunare diferite.(9) Cererea se soluționează prin decizie de respingere în oricare dintre următoarele situații:a) nu sunt îndeplinite condițiile de acordare prevăzute la alin. (4);b) debitorul nu depune documentele justificative necesare soluționării cererii;c) cererea și documentele aferente nu prezintă nicio modificare față de condițiile de acordare a eșalonării la plată dintr-o cerere anterioară care a fost respinsă;d) în cazul stingerii în totalitate, până la data emiterii deciziei de eșalonare la plată, a datoriilor care au făcut obiectul cererii de eșalonare la plată.(10) Pe perioada derulării eșalonării la plată, cu sumele eșalonate restituite se sting, în ordine, întâi obligațiile principale și apoi cele accesorii, în limita sumei aprobate prin eșalonare.(11) Eșalonarea la plată acordată își menține valabilitatea în situația în care se respectă cuantumul și termenele de plată din graficul de eșalonare. Prin excepție, eșalonarea la plată își menține valabilitatea și dacă rata de eșalonare întârziată este achitată până la următorul termen de plată din graficul de eșalonare.(12) Beneficiarul poate renunța la eșalonarea la plată pe perioada de valabilitate a acesteia, prin depunerea unei cereri de renunțare la eșalonare. Încetarea valabilității eșalonării la plată intervine la data înregistrării la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a cererii de renunțare sau la un termen ulterior precizat în cerere. În cazul renunțării la eșalonare, beneficiarul trebuie să achite sumele datorate rămase din eșalonare până la data la care intervine pierderea valabilității eșalonării la plată. În situația în care beneficiarul nu restituie sumele datorate până la data pierderii valabilității eșalonării la plată, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației reia procedura sistării alimentării atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât și cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrare, prevăzută de actele normative menționate la alin. (2).(13) Pentru sumele principale eșalonate la plată nu se calculează și nu se datorează dobânzi penalizatoare, pe perioada pentru care au fost acordate eșalonări la plată. Prin excepție, se datorează dobânzi penalizatoare prevăzute de actele normative menționate la alin. (2) pentru ratele întârziate potrivit dispozițiilor alin. (11), calculate între data la care trebuia achitată rata și data achitării, inclusiv.(14) La data emiterii deciziei de eșalonare la plată, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației încetează procedura sistării alimentării cu cote defalcate din impozitul pe venit și cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrare, prevăzută de actele normative menționate la alin. (2). Dacă a intervenit suspendarea alimentării conturilor beneficiarilor, în termen de 10 zile de la data emiterii deciziei eșalonării la plată Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației solicită direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice în a căror rază teritorială se află beneficiarii încetarea suspendării.(15) Eșalonarea la plată își pierde valabilitatea la data la care nu sunt achitate două rate consecutive la termenele stabilite. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației emite o decizie de constatare a pierderii valabilității eșalonării la plată, care se comunică beneficiarului. Pierderea valabilității eșalonării la plată atrage începerea sau continuarea, după caz, a procedurii sistării alimentării conturilor beneficiarilor.  +  Articolul XVI(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dispozițiile art. 10^5 alin. (2) și (6), precum și ale art. 10^7 alin. (1) și (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 960 din 7 octombrie 2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător până la data de 1 iunie 2026.(2) Începând cu data prevăzută la alin. (1), dispozițiile art. 10^7 alin. (4) prima teză din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare, se aplică până la data de 1 iunie 2026. Persoanele care încep să desfășoare activități economice după data de 30 mai 2026 au obligația de a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu înainte de a începe desfășurarea activităților economice și sunt înscrise în registru în termen de 3 zile lucrătoare de la data solicitării.  +  Articolul XVII(1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, nu pot încheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la următoarele articole de cheltuieli bugetare:a) „Bunuri și servicii“ pentru alineatul „Furnituri de birou“;b) reparații curente;c) bunuri de natura obiectelor de inventar;d) cărți, publicații și materiale documentare;e) consultanță și expertiză;f) pregătire profesională;g) studii și cercetări;h) contribuții ale administrației publice locale la realizarea unor lucrări și servicii de interes public local, în baza unor convenții sau contracte de asociere;i) alte cheltuieli, cu excepția alineatelor „Chirii“, „Prime de asigurare nonviață“ și „Executarea silită a creanțelor bugetare“;j) asociații și fundații, cu excepția angajamentelor ce vizează domeniile „Sănătate“, „Asistență socială“ și finanțarea structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale prevăzute la art. 86 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, și ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară prevăzute la art. 10 din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Conducătorii autorităților și instituțiilor publice prevăzute la alin. (1) au obligația de a dispune măsurile necesare astfel încât plățile lunare efectuate în perioada octombrie-decembrie 2025 la titlul de cheltuieli bugetare „Bunuri și servicii“ să fie cel mult la nivelul mediei plăților efectuate în perioada ianuarie-septembrie 2025, majorată cu 10%.(3) Prevederile alin. (1) și (2) nu se aplică pentru cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale cu îngrijirea bolnavilor, cu serviciile cu asigurarea hranei în unitățile sanitare, în penitenciare, în instituții de asistență socială și în unități de asistență medico-socială, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, cheltuielile aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar, precum și în cazul cheltuielilor generate de intervenții în situații de urgență, de menținerea ordinii publice și operative, precum și cheltuielile aferente lucrărilor de deszăpezire.(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (2), în situații excepționale, temeinic justificate, Guvernul României poate aproba pe bază de memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite sau, după caz, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în situația unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, încheierea de angajamente legale, respectiv depășirea limitelor de plăți la titlul de cheltuieli bugetare „Bunuri și servicii“.(5) În cazuri temeinic justificate, ordonatorul principal de credite poate aproba ordonatorilor secundari și/sau terțiari de credite din subordine depășirea nivelului prevăzut la alin. (2), situație în care respectarea condiționalității prevăzute la alin. (2) se urmărește cumulat la nivel de ordonator principal de credite, pentru fiecare sursă de finanțare în parte.  +  Articolul XVIII(1) Tranșele aferente sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din instituțiile și autoritățile publice, care fac obiectul plății eșalonate, conform legii, scadente până la 31 decembrie 2025 și care nu au fost plătite până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se plătesc în anul 2026.(2) Prevederile alin. (1) se aplică și în ceea ce privește tranșele aferente sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești definitive având ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eșalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, care fac obiectul plății eșalonate, conform legii.(3) Prevederile alin. (1) se aplică și tranșelor aferente sumelor care reprezintă diferența dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referință sectorială în cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducătorilor instituțiilor din sistemul justiției și drepturile salariale aflate în plată începând cu data de 1 ianuarie 2018, neachitate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul XIX(1) În situația în care contractele/deciziile/ ordinele prevăzute la art. 3 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2025 pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investițiilor finanțate din Planul național de redresare și reziliență și din fonduri publice naționale, cu completările ulterioare, nu au fost denunțate/încetate, după caz, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în termenul prevăzut la art. 3 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2025, cu completările ulterioare, acestea sunt denunțate unilateral/încetate, după caz, prin notificare de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale până la data de 1 noiembrie 2025.(2) În situația în care contractele/deciziile/ordinele prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2025, cu completările ulterioare, nu au fost suspendate unilateral, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în termenul prevăzut la art. 4 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2025, cu completările ulterioare, acestea sunt suspendate unilateral prin notificare de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale până la data de 1 noiembrie 2025.(3) În situația în care memorandumul prevăzut la art. 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2025, cu completările ulterioare, nu a fost prezentat Guvernului în termenul prevăzut la alin. (1), acesta se prezintă de către fiecare coordonator de reforme și/sau investiții până la data de 1 noiembrie 2025, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 8 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2025, cu completările ulterioare.  +  Articolul XXLa data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se abrogă:a) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanțare prin credite bancare cu garanție guvernamentală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 1 iulie 2010, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 76/2011;b) Hotărârea Guvernului nr. 736/2010 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 69/2010 privind reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanțare prin credite bancare cu garanție guvernamentală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 537 din 2 august 2010, cu modificările și completările ulterioare.
    PRIM-MINISTRU
    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Tánczos Barna
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Cseke Attila-Zoltán
    Ministrul sănătății,
    Alexandru-Florin Rogobete
    p. Ministrul educației și cercetării,
    Gigel Paraschiv,
    secretar de stat
    Ministrul energiei,
    Bogdan-Gruia Ivan
    Ministrul finanțelor,
    Alexandru Nazare
    București, 1 octombrie 2025.Nr. 52.-----