METODOLOGIE din 13 aprilie 2023privind criteriile de eligibilitate, documentele justificative, condițiile și modul de implementare a intervenției IS-V-03 "Asigurarea recoltelor" din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027
EMITENT
  • MINISTERUL AGRICULTURII ȘI DEZVOLTĂRII RURALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 330 din 20 aprilie 2023



    Notă
    Conținută de ORDINUL nr. 148 din 13 aprilie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 330 din 20 aprilie 2023.
    Notă
    Conform articolului II din ORDINUL nr. 299 din 4 septembrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 834 din 10 septembrie 2025, cererile de plată depuse la centrele județene și al municipiului București ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) până la data intrării în vigoare a prezentului ordin se încarcă în sistemul informatic APIA, până la data de 15 octombrie, prin grija centrelor județene și al municipiului București ale APIA.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1Domeniul de aplicare(1) Prezenta metodologie reglementează implementarea intervenției IS-V-03 „Asigurarea recoltelor“ din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, respectiv asistența financiară, categoriile de beneficiari eligibili specifici, condițiile de eligibilitate și cheltuielile eligibile și neeligibile, termenele-limită și condițiile pentru depunerea cererilor de plată, tipurile de documente care însoțesc cererea de plată, modalitățile de verificare, crearea condițiilor artificiale și recuperare asistenței financiare.(2) Potrivit prevederilor art. 40 alin. (5) din Regulamentul delegat (UE) 2022/126 al Comisiei din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului cu cerințe suplimentare referitoare la anumite tipuri de intervenții specificate de statele membre în planurile lor strategice PAC pentru perioada 2023-2027 în temeiul regulamentului respectiv, precum și cu norme privind raportul pentru standardul GAEC 1 (bune condiții agricole și de mediu), denumit în continuare Regulamentul delegat (UE) 2022/126, nu se acordă sprijin producătorilor care cultivă plantații ilegale și suprafețe plantate cu viță-de-vie fără autorizație potrivit art. 71 din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79,(CE) nr. 1.037/2001 și (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, cu modificările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013.  +  Articolul 2DefinițiiÎn sensul prezentei metodologii, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) solicitant - producătorul viticol care exploatează suprafețe cultivate cu viță-de-vie care produc struguri pentru vin, înregistrate în Registrul plantațiilor viticole, denumit în continuare R.P.V.;b) beneficiar - solicitantul prevăzut la lit. a) a cărui cerere de plată, prin care se solicită sprijin financiar nerambursabil pentru implementarea intervenției de asigurare a recoltelor, a fost aprobată;c) exercițiul financiar - exercițiul financiar al anului „N“ care începe la data de 16 octombrie a anului „N – 1“ și se încheie la data de 15 octombrie a anului „N“, definit în conformitate cu art. 35 din Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/2.116;d) cerere de plată - documentul depus de solicitant, prin care se solicită Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, plata sumelor cuvenite, în baza documentației justificative care face obiectul intervenției de asigurare a recoltelor;e) condiții artificiale - acele condiții create în mod voluntar de către solicitant pentru a îndeplini criteriile de eligibilitate, pentru a implementa un anumit program sau pentru a evita o anumită obligație, în scopul obținerii sprijinului financiar în mod necuvenit.  +  Capitolul II Condițiile de eligibilitate, asistența financiară și tipurile de cheltuieli  +  Articolul 3Condițiile de eligibilitate(1) În vederea aprobării sprijinului financiar, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiții de eligibilitate:a) să exploateze o suprafață cultivată cu soiuri de viță-de-vie care produc struguri pentru vin, de minimum 0,1 ha;b) să fie înscrisă în Registrul plantațiilor viticole suprafața de viță-de-vie cu soiuri care produc struguri pentru vin, pentru care s-a încheiat polița de asigurare a recoltei;c) să fie declarată la APIA pe cererea unică de sprijin;d) să încheie cu un asigurător o poliță de asigurare a recoltei în care să fie menționate cel puțin:(i) denumirea producătorului viticol care exploatează parcela viticolă;(ii) codul numeric al parcelei viticole;(iii) suprafața parcelei asigurate;(iv) blocul fizic, respectiv localizarea suprafeței parcelei asigurate; soiul de struguri pentru vin;(v) cantitatea de struguri pentru vin asigurată;(vi) suma asigurată pe hectar;(vii) riscurile asigurate;(viii) valoarea primei de asigurare;e) plățile din asigurare nu compensează producătorii pentru mai mult de 100% din pierderea de venit suferită, ținând cont de orice compensație pe care producătorii o obțin din alte scheme de sprijin sau de asigurare legate de riscul asigurat.(2) Nu se acordă sprijin financiar producătorilor din sectorul vitivinicol pentru:a) asigurarea recoltei plantațiilor viticole cu struguri de masă;b) asigurarea recoltei plantațiilor viticole cu soiurile Noah, Othello, Isabelle, Jacquez, Clinton și Herbemont.  +  Articolul 4Asistența financiară(1) Asistența financiară din partea Uniunii Europene pentru asigurarea recoltelor nu depășește:a) 80% din costul primelor de asigurare plătite de producători pentru a se asigura împotriva pierderilor cauzate de fenomene climatice nefavorabile care pot fi asimilate unor dezastre naturale;b) 50% din costul primelor de asigurare plătite de producători pentru a se asigura împotriva:(i) pierderilor prevăzute la lit. a) și a pierderilor cauzate de alte fenomene climatice nefavorabile;(ii) pierderilor cauzate de animale, de boli ale plantelor sau de infestări cu dăunători.(2) Asistența financiară din partea Uniunii Europene pentru asigurarea recoltei poate fi acordată dacă plățile din asigurarea în cauză nu îi despăgubesc pe producători peste 100% din pierderile de venit suferite, luând în calcul eventualele despăgubiri pe care producătorii le-ar fi putut obține în cadrul altor scheme de sprijin în legătură cu riscul asigurat.(3) Sunt rambursate costurile eligibile suportate efectiv de către beneficiar.(4) Beneficiarul se asigură că în contractele de asigurare sunt prevăzute măsurile necesare care trebuie luate de către acesta pentru prevenirea riscurilor, potrivit prevederilor art. 59 alin. (5) ultima teză din Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) și finanțate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 și (UE) nr. 1.307/2013.(5) Taxa pe valoarea adăugată aferentă cheltuielilor eligibile suportate de beneficiar nu este eligibilă, cu excepția cazului în care taxa respectivă nu poate fi recuperată în temeiul legislației în vigoare în materie de TVA.  +  Capitolul III Cererea de plată a sprijinului financiar  +  Articolul 5Termenul-limită și documentele care însoțesc cererea de plată(1) Pentru a beneficia de sprijin financiar în cadrul intervenției de asigurare a recoltelor, solicitantul, persoană fizică/juridică, trebuie să transmită în sistemul informatic utilizând portalul public pus la dispoziție de APIA (https://apia.org.ro/directia-masuri-de-piata/viti-vinicole/) până la data de 15 octombrie a anului pentru care este încheiată asigurarea la centrele județene și al municipiului București ale APIA o cerere de plată, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie, însoțită de următoarele documente, fără a se limita la acestea:a) copia actului de identitate (buletin/carte de identitate), pentru persoane fizice, sau copiile certificatului de înregistrare eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului și certificatului de înregistrare fiscală, pentru persoane juridice, și alte documente de reprezentare ale solicitanților, după caz;b) copia poliței de asigurare, însoțită de copia dovezii plății acesteia și a contractului de asigurare;c) document de identitate bancară. (la 10-09-2025, Alineatul (1) , Articolul 5 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 299 din 4 septembrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 834 din 10 septembrie 2025 ) (2) În situația în care unele dintre documentele solicitate sunt emise de către instituții publice sau organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, se aplică prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările și completările ulterioare.(3) Cererea de plată poate fi corectată în conformitate cu prevederile art. 59 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/2.116.(4) Solicitantul are obligația să notifice APIA cu privire la orice modificări intervenite între suprafețele administrate și datele înscrise în cererea de plată, în termen de 10 zile lucrătoare de la apariția acestora.  +  Articolul 6Condiții pentru depunerea cererilor de platăÎn situația în care un producător viticol asigură recolta plantațiilor viticole cu soiuri de struguri pentru vin, ale căror suprafețe sunt situate în mai multe unități administrativ-teritoriale, acesta transmite cererea de plată în sistemul informatic utilizând portalul public pus la dispoziție de centrele județene ale APIA (https://apia.org.ro/directia-masuri-de-piata/viti-vinicole/) în a căror rază de competență administrativă este situată plantația viticolă pentru care se solicită sprijin. (la 10-09-2025, Articolul 6 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 299 din 4 septembrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 834 din 10 septembrie 2025 )  +  Articolul 6^1Dispoziții privind încadrarea sprijinului financiar în cuantumul unitar mediu planificat și în plafonul financiar anual aferent intervenției ISV-03 «Asigurarea recoltelor»După verificarea cererilor de plată și determinarea sprijinului financiar eligibil, se aplică următoarele prevederi:1. Etapa 1 - încadrarea în cuantumul unitar mediu planificat:a) atunci când cuantumul unitar mediu eligibil pentru toate cererile de plată eligibile IS-V-03 «Asigurarea recoltelor» este mai mic sau egal cu cuantumul unitar mediu planificat din Planul strategic PAC 2023-2027, valoarea sprijinului financiar eligibil nu se diminuează;b) atunci când cuantumul unitar mediu eligibil pentru toate cererile de plată eligibile aferente IS-V-03 «Asigurarea recoltelor» depășește cuantumul unitar mediu planificat, valoarea sprijinului financiar eligibil aferent tuturor cererilor se reduce proporțional pentru a se încadra în cuantumul unitar mediu planificat.2. Etapa a 2-a - încadrarea în plafonul intervenției IS-V-03 «Asigurarea recoltelor» și în plafonul total alocat României pentru sectorul vitivinicol prevăzut în Planul strategic PAC 2023-2027:a) în situația în care valoarea sprijinului financiar eligibil depășește alocarea aferentă intervenției IS-V-03 «Asigurarea recoltelor», se pot redistribui fonduri neutilizate de la alte intervenții din sectorul vitivinicol cu încadrarea în plafonul total alocat României și prevăzut în Planul strategic PAC 2023-2027 și cu respectarea dispozițiilor art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2023 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA și FEADR, aferente politicii agricole comune, precum și a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027 și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul garantării, cu modificările și completările ulterioare;b) în situația în care valoarea sprijinului financiar eligibil după aplicarea prevederilor alin. (1) și ale lit. a) din prezentul alineat depășește în continuare plafonul alocat intervenției IS-V-03 «Asigurarea recoltelor», nivelul cuantumului unitar mediu realizat se diminuează proporțional până la încadrarea în buget, cu respectarea cuantumului unitar mediu planificat. (la 10-09-2025, Capitolul III a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 299 din 4 septembrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 834 din 10 septembrie 2025 )  +  Capitolul IV Implementare, monitorizare și condiții artificiale  +  Articolul 7Modalitățile de verificare și control(1) APIA, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea intervenției de asigurare a recoltelor, îndeplinește următoarele atribuții:a) aplică un sistem de avertizare timpurie și de monitorizare în ceea ce privește cheltuielile din Fondul european de garantare agricolă și disponibilitatea angajării fondurilor, în funcție de modificările care apar ca urmare a aprobării cererilor de plată;b) verifică cererile de plată în vederea aprobării sau respingerii, în ordinea primirii acestora, care vor fi admise la finanțare având în vedere sumele disponibile pentru această intervenție, până la atingerea plafonului maxim anual, și notifică beneficiarul cu privire la încadrarea valorii în plafon;c) asigură verificarea administrativă a suprafețelor parcelelor de viță-de-vie asigurate;d) efectuează controale la fața locului înainte de efectuarea plății, astfel:(i) solicitanții sprijinului sunt controlați după stabilirea unui eșantion de control care reprezintă minimum 5% din numărul cererilor și minimum 5% din sumele care fac obiectul cererilor;(ii) eșantionul de control este alcătuit dintr-un eșantion aleatoriu de minimum 1% și un eșantion de risc de minimum 4%;(iii) stabilirea eșantionului de control se face de către APIA după evaluarea riscurilor și impactului controalelor din anul anterior, conform procedurii operaționale aprobate;e) verifică existența și concordanța datelor înscrise în documentele aflate în dosar și în sistemele informatice;f) prin centrele județene, anunță beneficiarul în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii dacă aceasta a fost acceptată sau, în cazul în care documentația este incompletă, anunță beneficiarul în vederea completării dosarului;g) după verificarea și aprobarea cererilor, întocmește o situație centralizatoare a sumelor de plată, care va fi înaintată Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale în vederea asigurării fondurilor necesare pentru plată;h) efectuează plata sprijinului financiar producătorilor din sectorul vitivinicol pentru asigurarea recoltei, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2021/2.116.(2) Beneficiarul intervenției de asigurare a recoltelor are obligația păstrării oricăror documente și înregistrări care dovedesc efectuarea operațiunilor pe o perioadă de 5 ani de la data încasării sprijinului financiar prevăzut de prezenta metodologie.(3) APIA poate delega anumite acțiuni în baza unui protocol de delegare către Oficiul Național al Viei și Produselor Vitivinicole.(4) Suprafața eligibilă la plată este reprezentată de valoarea cea mai mică determinată prin compararea suprafețelor menționate în polița de asigurare, în procesul-verbal privind verificarea în Registrul plantațiilor viticole, în cererea de plată pe suprafață și în procesul-verbal de măsurătoare cu GPS-ul pentru cererile cuprinse în eșantionul de control.  +  Articolul 8Condiții artificiale și recuperarea asistenței financiare(1) Nu se acordă sprijin financiar/Se retrage sprijinul acordat beneficiarului în privința căruia s-a constatat că au fost create în mod artificial condițiile necesare acordării sprijinului, contrar prevederilor art. 62 din Regulamentul (UE) 2021/2.116.(2) Se consideră condiții artificiale acele condiții create în mod voluntar de către beneficiarii sprijinului financiar pentru a obține un avantaj necuvenit.(3) În cazul în care, în urma efectuării plății, se constată că beneficiarul a creat condiții artificiale pentru a i se acorda sprijinul financiar, APIA aplică procedura de recuperare a plăților necuvenite.  +  Articolul 9Dispoziții finale(1) Beneficiarul trebuie să depună, din propria inițiativă, toate eforturile pentru a lua cunoștință de toate informațiile publice referitoare la plățile prevăzute în prezenta metodologie, pentru care depune cererea de plată, astfel încât să cunoască toate condițiile și criteriile de acordare a acestora.(2) În vederea protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene, în conformitate cu prevederile art. 59 din Regulamentul (UE) 2021/2.116, datele privind beneficiarii și/sau cererile de plată depuse de aceștia la APIA se fac publice, în conformitate cu art. 98 din Regulamentul (UE) 2021/2.116, și pot fi prelucrate de către instituții de audit și/sau de investigare ale Uniunii Europene și/sau ale statelor membre.  +  ANEXĂla metodologie
    CERERE DE PLATĂ
    privind sprijinul financiar pentru intervenția
    IS-V-03 „Asigurarea recoltelor“
    Nr. de înregistrare/Data:1. Nr. unic de identificare beneficiar RUI (ID):2. Denumirea/Numele/Prenumele solicitantului:2.1. CUI/CIF/CNP*:* Date de identificare solicitant PF/PFA/ÎI/IF/PF.2.2. Numele/prenumele/CNP administrator/reprezentant legal:2.3. Numele/prenumele/CNP împuternicit:3. Adresa domiciliului/Sediul solicitantului:4. Cod poștal:4.1. Cod țară/Nr. act de identitate (pentru solicitantul cu altă cetățenie):5. Telefon:5.1. E-mail:6. Banca/Filiala:6.1. Cod IBAN:7. Suprafața totală asigurată din cerere:7.1. Valoarea totală a primei de asigurare din cerere:7.2. Valoarea totală solicitată pentru sprijin:8. Suprafața totală eligibilă din cerere:8.1. Valoarea totală eligibilă prime de asigurare din cerere:8.2. Valoare eligibilă sprijin:Informații privind polițele de asigurare:
    Număr polițăValabil de laValabil până laDenumire emitentCUI emitentSumă suprafețe parcele APIASumă suprafețe parcele viticole asociate, identificate cu cod CNPV (codul numeric al parcelei viticole)Suma suprafeței asigurate
     +  Angajamente și declarațiiSubsemnatul, ......................., legitimat cu BI/CI serie și nr. ......, eliberat(ă) de ......... la data de .........., CNP ........., reprezentant/împuternicit legal al .................., declar că:
    Nr. crt.Angajamente**
    1
    2
    ....
    ** Angajamentele vizează, în principal, obligația furnizării oricărui document justificativ solicitat de APIA, supunerea la orice control din partea APIA, înapoierea, la solicitarea APIA, a sumei virate cu titlu de sprijin financiar aferent intervenției IS-V-03, fără prejudicierea eventualelor urmări ce ar putea fi angajate împotriva solicitantului.
    Documentele ce însoțesc cererea:
    Nr. crt.Denumire documentTip document
    1
    2
    Centralizator parcele:
    Număr parcelăSirutaUATNumăr BFNumăr culturăCategorie folosințăCod culturăCNPV declarat anterior la APIAAria declaratăAria geometricăCNPV asociatSuprafață CNPVDenumire soiSuprafața asiguratăErori
    Numele și prenumele/denumirea solicitantului:Reprezentant legal/Împuternicit:
    Data...................Semnătura:...................
    (la 10-09-2025, ANEXA a fost modificată de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 299 din 4 septembrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 834 din 10 septembrie 2025 )
    -----