ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 35 din 27 iunie 2025privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 612 din 30 iunie 2025
Având în vedere contextul energetic european și regional profund afectat de criza energetică și de conflictul prelungit din Ucraina, care a determinat disfuncționalități majore în lanțurile de aprovizionare cu energie și o volatilitate accentuată a piețelor, afectând direct stabilitatea economică și securitatea energetică a României,luând în considerare caracterul de stat social al României, astfel cum este consacrat în art. 1 alin. (3) din Constituția României, republicată, precum și obligațiile constituționale ale statului român de a asigura protecția cetățenilor împotriva efectelor unei crize economice și sociale fără precedent, astfel cum sunt consacrate la art. 47 și 50 din Constituția României, republicată, privind asigurarea unui nivel de trai decent și respectiv protecția persoanelor cu handicap prin politici naționale de egalizare a șanselor,ținând cont de faptul că România se confruntă cu o creștere alarmantă a fenomenului de sărăcie energetică, conform raportului Băncii Mondiale din septembrie 2024, care arată că peste 25% din populație se află într-o situație de vulnerabilitate energetică, iar 17,8% dintre gospodării întâmpină dificultăți majore în plata facturilor la energie electrică sau alte utilități,având în vedere faptul că, în privința consumatorilor casnici de energie electrică, în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienților finali din piața de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările și completările ulterioare, măsurile de protecție vor înceta la 30 iunie 2025,ținând cont de creșterea alarmantă a tarifelor la energie, determinată de instabilitatea geopolitică și de atacurile asupra infrastructurii energetice din Ucraina, precum și de estimările economice care indică o posibilă dublare a tarifelor la energie electrică în absența unei intervenții urgente,luând în considerare beneficiul public generat de asigurarea unui nivel ridicat de protecție a vieții, sănătății, securității și intereselor economice ale consumatorilor casnici ale căror resurse financiare vor fi afectate negativ de plata facturilor la energia electrică,în considerarea faptului că aceste elemente creează o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, care afectează un număr de peste 4,2 milioane de consumatori casnici care consumă sub 1.000 kWh/an, precum și interesul general public, cu implicații asupra securității economice și sociale a României, și care necesită intervenția imediată a Guvernului prin măsuri normative urgente,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Prezenta ordonanță de urgență stabilește măsuri de protecție socială acordate consumatorilor casnici de energie electrică afectați de sărăcie energetică, ulterior expirării mecanismelor de sprijin prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienților finali din piața de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările și completările ulterioare, pentru consumul de energie electrică.(2) Măsurile de protecție socială se aplică în perioada 1 iulie 2025-31 martie 2026. + Articolul 2(1) Măsurile de protecție socială prevăzute la art. 1 alin. (1) constau în acordarea unui sprijin financiar, denumit în continuare sprijin, consumatorilor casnici care îndeplinesc condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, sub forma unui tichet electronic de energie.(2) Sprijinul este asimilat prestațiilor sociale, nu se consideră venit în înțelesul art. 10 alin. (1) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, și nu se ia în calcul la stabilirea altor drepturi de natură socială și nici la stabilirea obligațiilor legale de întreținere.(3) Sprijinul reprezintă venit neimpozabil, conform prevederilor art. 62 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și poate fi utilizat exclusiv pentru plata facturilor.(4) Sprijinul poate fi utilizat de beneficiar numai pentru a efectua plăți pentru consumul de energie electrică înregistrat la locul de consum pentru care acest sprijin se acordă. + Articolul 3În înțelesul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) sprijin - ajutor bănesc acordat lunar consumatorilor casnici de energie electrică, care îndeplinesc condițiile de acordare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, pentru un singur loc de consum;b) tichet electronic de energie - document emis conform prevederilor art. 9, cu valabilitate pe teritoriul României, care conferă persoanei singure sau familiei care îndeplinește condițiile de acordare dreptul de a beneficia de sprijin pentru compensarea parțială a cheltuielilor cu energia electrică. Tichetul electronic de energie se poate tipări pe suport hârtie;c) consumator casnic de energie electrică afectat de sărăcie energetică - consumator de energie electrică care se încadrează în condițiile de acordare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, cetățean român, străin sau apatrid, cu domiciliul sau reședința în România ale cărui venituri se situează la nivelul prevăzut la art. 4 alin. (1), denumit în continuare consumator;d) familie - soțul, soția, precum și alte persoane, indiferent dacă între acestea există sau nu relații de rudenie, care locuiesc la același loc de consum. Pentru beneficiarii de venit minim de incluziune, prevăzut de Legea nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare, familia este compusă din persoanele înscrise în documentele care atestă acordarea cel puțin a unuia dintre componentele venitului minim de incluziune;e) persoană singură - conform prevederilor art. 3 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările ulterioare;f) loc de consum - adresa asociată POD-ului regăsit pe factura emisă de furnizorul de energie electrică;g) beneficiar - persoana singură sau familia care îndeplinește condițiile de acordare a sprijinului, prevăzute la art. 4, după verificările prevăzute la art. 11 și pentru care se acordă sprijinul;h) titular - persoana majoră pe numele căreia se va emite tichetul electronic de energie;i) convenție pentru prestarea serviciului de mandat poștal - convenție încheiată între Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, denumită, în continuare, ANPIS, și Compania Națională „Poșta Română“ - S.A, pentru a se asigura emiterea, tipărirea, formarea și condiționarea plicurilor, distribuirea, comunicarea cu scrisoare de predare-primire, precum și efectuarea de plăți prin serviciul de mandat poștal, către beneficiarii de sprijin, în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență;j) dovada serviciului de mandat poștal - dovadă care conține elementele obligatorii prevăzute la art. 9 alin. (4), emisă de Compania Națională „Poșta Română“ - S.A. pentru serviciul de mandat poștal, prin care aceasta certifică operațiunea de prestare a serviciului de mandat poștal, respectiv completarea documentului, transferul și remiterea unei sume de bani în scopul efectuării plății, fără nicio deducere, către furnizorul de energie electrică. Compania Națională „Poșta Română“ - S.A. virează suma de bani care a făcut obiectul serviciului de mandat poștal către furnizorul de energie electrică;k) CNPR - Compania Națională „Poșta Română“ - S.A., furnizor de serviciu universal conform Deciziei Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 810/2024, responsabil cu emiterea, tipărirea, formarea și condiționarea plicurilor, distribuirea, comunicarea cu scrisoare de predare-primire, precum și efectuarea de plăți prin serviciul de mandat poștal, către beneficiarii/titularii de sprijin, în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență;l) aplicația EPIDS - aplicație electronică dezvoltată și administrată, din punct de vedere tehnic, de către Serviciul de Telecomunicații Speciale, denumit în continuare STS, prin care se asigură următoarele funcționalități: solicitarea sprijinului, verificarea îndeplinirii condițiilor de acordare a sprijinului și validarea acordării acestuia;m) POD - Point of Delivery - identificator unic al locului de consum de energie electrică;n) POSF - Platforma online de schimbare a furnizorului, pusă la dispoziție de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE;o) IGI - Inspectoratul General pentru Imigrări - structură de specialitate a administrației publice centrale, instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Afacerilor Interne. + Capitolul II Criterii de încadrare în categoria consumatorului afectat de sărăcie energetică + Articolul 4(1) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, beneficiază de sprijin sub forma tichetului electronic de energie următoarele categorii de persoane și familii:a) persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei;b) familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei.(2) Nu beneficiază de acordarea sprijinului material:a) persoanele prevăzute la alin. (1), care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii;b) persoanele care nu au un act de identitate valabil;c) persoanele care beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial organizate ca structuri publice sau private. + Articolul 5(1) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, prin venituri, în cazul persoanelor singure și familiilor prevăzute la art. 4 alin. (1), se înțeleg:a) venituri din pensii acordate în sistemul public de pensii;b) venituri din pensii acordate în sistemele neintegrate sistemului public de pensii;c) venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii și casele de pensii sectoriale;d) venituri din indemnizația socială pentru pensionari acordată în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea indemnizației sociale pentru pensionari, aprobată prin Legea nr. 196/2009, cu modificările și completările ulterioare;e) venituri din activități independente, definite conform art. 67 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;f) venituri din drepturi de proprietate intelectuală, definite conform art. 70 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;g) venituri din salarii și asimilate salariilor, definite conform art. 76 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;h) venituri din cedarea folosinței bunurilor, definite conform art. 83 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;i) venituri din investiții, definite conform art. 91 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;j) venituri din premii și jocuri de noroc, definite la art. 108 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;k) venituri din alte surse, definite conform art. 114 și 117 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) Determinarea venitului mediu net lunar pentru fiecare persoană singură, respectiv persoană din familie se realizează potrivit următoarelor reguli:a) în cazul veniturilor pentru care se datorează impozit pe venit, nivelul venitului luat în calcul în vederea determinării venitului lunar realizat se stabilește prin deducerea din baza impozabilă determinată potrivit regulilor din fiecare categorie de venituri cuprinsă în titlul IV - Impozitul pe venit din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, a impozitului datorat;b) în cazul veniturilor scutite potrivit Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, nivelul venitului luat în calcul în vederea stabilirii venitului lunar realizat este egal cu baza de calcul al impozitului pentru care se aplică scutirea de la plata impozitului pe venit;c) la stabilirea venitului lunar realizat pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. e)-k) nu se iau în calcul veniturile neimpozabile reglementate astfel, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;d) pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. e), f) și h)-k), la stabilirea venitului lunar realizat se iau în calcul veniturile cumulate realizate în anul 2024; determinarea venitului lunar realizat se efectuează prin împărțirea la 12 a veniturilor realizate cumulate la nivelul anului 2024, stabilite potrivit regulilor prevăzute la lit. a)-c);e) pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor prevăzute la alin. (1) lit. g), la stabilirea venitului lunar realizat se ia în calcul media ultimelor 6 luni pentru care există obligativitatea de raportare, determinat potrivit regulilor prevăzute la lit. a)-c), anterior lunii pentru care se solicită sprijinul;f) pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) se iau în calcul veniturile aferente lunii anterioare solicitării sprijinului;g) venitul lunar realizat, utilizat la verificarea încadrării în limita de venituri prevăzută la art. 4 alin. (1), se determină prin cumularea venitului lunar calculat potrivit lit. d) cu venitul lunar determinat potrivit lit. e) și cu venitul determinat potrivit lit. f);h) venitul mediu net lunar utilizat pentru verificarea încadrării în prevederile art. 4 alin. (1) privind media veniturilor per locuitor/gospodărie se calculează prin însumarea veniturilor lunare realizate de către persoana singură sau familie, potrivit regulilor stabilite la lit. g), și împărțirea rezultatului la numărul de persoane care au domiciliul comun la respectivul loc de consum.(3) Informațiile privind venitul mediu net lunar calculat conform alin. (1) lit. a), c) și d) sunt puse la dispoziție, lunar, de către Casa Națională de Pensii Publice, denumită în continuare CNPP, pentru persoanele care primesc aceste drepturi de la casele teritoriale de pensii.(4) Informațiile privind venitul mediu net lunar calculat conform alin. (1) lit. e)-h) sunt puse la dispoziție lunar, prin serviciu web, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, la data de 10 a fiecărei luni, pentru veniturile declarate/raportate până în luna anterioară celei în care s-a depus solicitarea, conform regulilor prevăzute la alin. (2) lit. a)-e).(5) Informațiile privind venitul prevăzut la alin. (1) lit. b)-d) pentru persoanele care primesc aceste drepturi de la casele sectoriale de pensii sau din sistemele neintegrate sistemului public de pensii sunt cele declarate, pe propria răspundere a persoanei, în solicitarea pentru acordarea sprijinului.(6) Veniturile medii nete lunare luate în calcul la momentul determinării eligibilității lunare a locului de consum sunt valabile doar pentru luna respectivă și rămân aceleași pe tot parcursul aplicării mecanismului de sprijin prevăzut de prezenta ordonanță de urgență. + Capitolul III Acordarea sprijinului + Articolul 6(1) Sprijinul este în valoare de 50 lei și se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru al familiei care este major. Solicitarea se depune online, în aplicația EPIDS, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1.(2) Aplicația prevăzută la alin. (1) este dezvoltată și administrată din punct de vedere tehnic de către STS, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, conform cerințelor operaționale propuse de ANPIS și aprobate de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, denumit în continuare MMFTSS, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar datele de identificare ale membrilor familiei declarați de solicitant nu se regăsesc înregistrate la alt loc de consum.(4) Solicitarea prevăzută la alin. (1) poate fi depusă și prin intermediul reprezentanților oficiului poștal ori al reprezentanților primăriilor unde solicitantul declară locul de consum în solicitare, care au obligația de a asigura suportul logistic și de personal calificat necesar pentru acordarea de asistență solicitanților în vederea completării formularului de solicitare a sprijinului și încărcării formularelor/documentelor de solicitare a sprijinului în aplicația EPIDS.(5) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru beneficiarii categoriilor de ajutoare financiare care compun venitul minim de incluziune, prevăzut de Legea nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare, nu este necesară completarea unei solicitări în acest scop. Informațiile necesare înregistrării în aplicația EPIDS se centralizează de către ANPIS, pornind de la informațiile din baza de date de la nivelul acestei instituții în care sunt înregistrați beneficiarii acestor ajutoare financiare, la care se adaugă informațiile privind furnizorul de energie electrică, inclusiv codul POD al locului de consum aferent, informații furnizate de către primăria care a stabilit drepturile financiare prevăzute de Legea nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare. Modelele de liste cu ajutorul cărora se va face schimbul de date între ANPIS și primării se stabilesc prin decizie a directorului general al ANPIS. Modalitatea tehnică de înregistrare a acestor beneficiari în aplicația EPIDS se stabilește prin acordurile care se încheie potrivit art. 19.(6) În cazul solicitărilor depuse potrivit prevederilor alin. (4), solicitantul completează datele necesare în formularul de solicitare tipărit, pe care îl depune la oficiul poștal sau, după caz, la primăriile unde acesta declară locul de consum. Oficiile poștale și autoritățile administrației publice locale au obligația de a înregistra solicitarea primită în format letric și de a introduce datele în aplicația EPIDS în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia de către solicitant. + Articolul 7(1) În vederea verificării îndeplinirii de către solicitanți a condițiilor de acordare a sprijinului se utilizează aplicația informatică EPIDS prevăzută la art. 6 alin. (1).(2) Solicitările de acordare a sprijinului se înregistrează începând cu data operaționalizării aplicației conform art. 6 alin. (2), pentru perioada prevăzută la art. 1 alin. (2).(3) Sprijinul se utilizează pentru plata facturilor de energie electrică aferente locului de consum care, după verificările prevăzute la art. 11, este validat din punctul de vedere al eligibilității. Plata se efectuează prin serviciul de mandat poștal, exclusiv pentru facturile care conțin POD-ul validat prin intermediul aplicației EPIDS.(4) Tichetul electronic de energie este asociat contului de mandat poștal gestionat de CNPR. Achitarea facturilor aferente consumului de energie electrică prin mecanismul specific prevăzut de prezenta ordonanță de urgență nu este condiționată de prezentarea tichetului electronic de energie.(5) Sprijinul se utilizează în condițiile alin. (3) pentru plata facturilor emise după data de 1 iulie 2025 și sunt aferente consumului realizat începând cu această dată. Plata facturilor de energie electrică se efectuează din contul de mandat asociat POD-ului de pe factură.(6) În cazul în care factura emisă de furnizorul de energie electrică include mai multe locuri de consum, respectiv PODuri, sprijinul se utilizează exclusiv pentru suma aferentă locului de consum declarat eligibil, identificat distinct în factura prezentată. Plata se efectuează numai dacă POD-ul din anexa facturii de energie electrică corespunde POD-ului validat în aplicația EPIDS.(7) Soldul din contul de mandat asociat locului de consum poate fi folosit în termen de 12 luni de la data ultimei încărcări cu valoarea sprijinului, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 13.(8) Pentru a beneficia de sprijin începând cu luna iulie 2025, solicitanții au obligația de a se înscrie în aplicație în termen de 30 de zile de la data menționată la alin. (2). După expirarea acestui termen, sprijinul se va acorda din luna depunerii solicitării în aplicația EPIDS, dacă sunt îndeplinite condițiile de acordare. + Articolul 8(1) În vederea verificării îndeplinirii de către persoana singură sau de către familie a condițiilor de acordare a sprijinului, formularul de solicitare se completează cu următoarele informații:a) numele, prenumele și codul numeric personal ale solicitantului și ale membrilor de familie, după caz;b) datele de identificare ale locului de consum - POD;c) adresa poștală a locului de consum, conform POSF;d) după caz, adresa de e-mail valabilă, prin intermediul căreia se vor face comunicările;e) opțiunea de obținere a tichetului electronic de energie în formă tipărită, pe suport hârtie.(2) Solicitantul își asumă pe propria răspundere realitatea și actualitatea datelor declarate.(3) În situația în care solicitantul obține venituri prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-d), plătite de casele sectoriale de pensii și/sau obținute în sistemele neintegrate sistemului public de pensii, acestea se vor completa în solicitare, pe propria răspundere. + Articolul 9(1) Titularul primește tichetul electronic de energie, în format electronic, la adresa de e-mail furnizată în cerere, în momentul validării îndeplinirii condițiilor de acordare a sprijinului în aplicația EPIDS. Tichetul electronic poate fi printat de către beneficiar sau de către entitatea care a completat solicitarea pentru solicitantul în cauză.(2) În situația în care solicitantul a optat pentru emiterea tichetului electronic de energie în format fizic, acesta se transmite destinatarului în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la validarea solicitării în aplicația EPIDS.(3) Pentru fiecare loc de consum se emite un singur tichet electronic de energie, care are rol de informare asupra existenței dreptului la sprijin și a valorii disponibile în contul de mandat poștal aferent locului de consum. Efectuarea plății nu este condiționată de prezentarea tichetului electronic de energie, ci exclusiv de existența facturii de energie electrică. Modelul tichetului electronic de energie este prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta ordonanță de urgență.(4) Tichetul electronic de energie are înscrise următoarele mențiuni:a) numele emitentului, respectiv datele sale de identificare;b) perioada de valabilitate a sprijinului;c) numele și prenumele destinatarului și adresa locului de consum;d) cod de bare/cod QR;e) informații privind numărul de telefon ce poate fi apelat în scopul obținerii de informații privind utilizarea tichetelor electronice de energie, precum și pentru transmiterea de sesizări.(5) Destinatarul tichetului electronic de energie are următoarele drepturi și obligații:a) să utilizeze sprijinul pentru a efectua plăți prin serviciul de mandat poștal prin intermediul CNPR, numai în vederea decontării facturilor de energie electrică emise potrivit art. 7 alin. (5);b) să nu utilizeze sprijinul pentru a efectua plăți aferente altui loc de consum decât cel pentru care a fost emis sau pentru alte perioade în afara celei prevăzute de prezenta ordonanță de urgență;c) să nu tranzacționeze/să nu înstrăineze tichetul de energie. + Articolul 10(1) În vederea asigurării plății prin serviciul de mandat poștal a cheltuielilor cu energia electrică, CNPR deschide pentru fiecare loc de consum declarat eligibil cont de sume în mandat poștal prin intermediul cărora se vor desfășura operațiunile de plăți.(2) Conturile de sume în mandat poștal deschise pentru fiecare loc de consum eligibil, pe baza listelor validate de ANPIS, sunt conturi de evidență extracontabile, care funcționează drept conturi de pasiv, prin intermediul cărora se creditează sumele trimise în mandat poștal la fiecare tranșă lunară a sprijinului pentru compensarea prețului la energie și se debitează cu plățile efectuate prin serviciul de mandat poștal de către beneficiarul sprijinului. Soldul creditor al contului de sume în mandat poștal reprezintă sume la dispoziția beneficiarului de sprijin pentru compensarea prețului la energie electrică, în baza cărora urmează a se efectua plăți prin serviciul de mandat poștal către furnizorii de energie electrică, pe toată perioada de valabilitate a sprijinului.(3) Valoarea plăților prin servicii de mandat poștal nu poate depăși valoarea sumelor din contul de mandat poștal. Din contul de sume în mandat poștal nu se pot ridica și efectua plăți în numerar, nu se pot preschimba în numerar și nici nu pot fi efectuate plăți prin serviciul de mandat poștal pentru alte destinații decât cele privind plata facturilor de energie electrică, potrivit art. 7 alin. (5), exclusiv pentru locul de consum aferent POD-ului asociat.(4) Obligațiile CNPR privind efectuarea plății prin serviciul de mandat poștal se stabilesc prin convenția prevăzută la art. 3 lit. i).(5) CNPR va asigura furnizarea de informații publicului în ceea ce privește emiterea, obținerea și utilizarea tichetelor electronice de energie în format tipărit, prin afișarea informațiilor respective la sediul fiecărui oficiu poștal. + Articolul 11(1) Validarea și prelucrarea informațiilor declarate în aplicația EPIDS de solicitanți în vederea stabilirii eligibilității se realizează astfel:a) în aplicația EPIDS se pot completa cereri pentru acordarea sprijinului care vor cuprinde informații privind identificarea locurilor de consum și a tuturor persoanelor care se regăsesc la locul de consum, inclusiv cele necesare includerii în categoriile prevăzute la art. 4 alin. (1);b) informațiile prevăzute la lit. a) sunt validate pe baza interogării serviciilor web puse la dispoziție de către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, denumită în continuare DGEP, ANRE, a datelor puse la dispoziție de ANPIS, precum și de către IGI;c) prin aplicația EPIDS se înregistrează doar cererile care au validate toate informațiile prevăzute la lit. a);d) aplicația EPIDS efectuează lunar, în mod automat, pe toată perioada de aplicare a mecanismului, verificări ale eligibilității locurilor de consum pentru care s-au înregistrat cereri, prin interogarea serviciilor prevăzute la lit. b), și calculează venitul mediu lunar pe loc de consum pe baza informațiilor prevăzute la art. 5 alin. (3)-(5), în funcție de componența actualizată a acestuia;e) analiza în vederea validării/invalidării solicitărilor se realizează de către reprezentanți anume desemnați din ANPIS și structurile sale deconcentrate, într-o interfață de tip backoffice, în care sunt afișate datele din solicitări, împreună cu documentele atașate și rezultatele verificărilor automate;f) pentru solicitanții care sunt de acord să furnizeze o adresă de poștă electronică, în conformitate cu prevederile art. 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale, administrației publice locale și al instituțiilor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările și completările ulterioare, prin aplicația EPIDS se transmit tichetele electronice de energie, precum și alte comunicări;g) aplicația EPIDS expune, prin servicii web, informații referitoare la eligibilitatea cererilor pentru fiecare lună din perioada de aplicare a mecanismului;h) locurile de consum validate potrivit lit. e) sunt expuse printr-un serviciu web care este interogat la fiecare acordare a sprijinului.(2) În vederea asigurării dezvoltării și funcționării aplicației EPIDS, MMFTSS, DGEP, IGI, CNPP, ANRE și ANPIS și ANAF, în calitate de operatori de date cu caracter personal, împuternicesc STS, în sensul Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal prin intermediul aplicației EPIDS.(3) Comunicarea către beneficiari a îndeplinirii/neîndeplinirii condițiilor de acordare a sprijinului se transmite conform modelului ce face parte integrantă din convenția prevăzută la art. 3 lit. i).(4) Comunicarea se transmite fie prin intermediul aplicației EPIDS, la adresa de e-mail declarată de solicitant, fie la domiciliul titularului, prin serviciile CNPR, în termen de maximum 15 zile de la data validării potrivit alin. (1) lit. e). + Articolul 12În situația în care cererea este declarată neeligibilă, ca urmare a neconcordanțelor dintre adresele uneia sau mai multor persoane declarate în cerere și adresa locului de consum, ANPIS, prin structurile sale deconcentrate, solicită efectuarea, de către primărie, a unei verificări de teren prin care să se ateste numărul și identitatea persoanelor care locuiesc efectiv la acel loc de consum. Rezultatul verificării de teren se încarcă în aplicația EPIDS de către reprezentanții autorității administrației publice locale. + Articolul 13(1) În cazul în care intervin modificări în componența familiei, altele decât decesul unui membru, cererea existentă își încetează efectele și se depune o nouă solicitare în aplicația EPIDS.(2) În cazul în care solicitanții declarați eligibili pentru un anumit loc de consum își schimbă adresa, pentru a beneficia de sprijin, cererea existentă își încetează efectele și se reia procesul de solicitare în aplicația EPIDS.(3) În cazul în care se înregistrează decesul persoanei singure beneficiare de sprijin, cererea aferentă locului de consum nu mai este valabilă, de la data înregistrării decesului. + Articolul 14(1) În situația în care, în urma verificărilor efectuate potrivit art. 11 alin. (1) lit. e), o cerere devine neeligibilă pentru acordarea sprijinului, soldul contului de mandat poate fi utilizat pentru plata, în continuare, a cheltuielilor cu energia electrică, în termenul de valabilitate prevăzut la art. 7 alin. (7).(2) Conturile de sume în mandat poștal nu vor mai fi alimentate pentru beneficiarii ale căror locuri de consum nu mai sunt valabile sau pentru perioadele în care beneficiarii nu mai îndeplinesc condițiile de acordare a sprijinului.(3) Sumele rămase necheltuite în situațiile prevăzute la art. 13 se returnează la ANPIS de către CNPR, în termen de 30 de zile de la data la care cererea își încetează efectele. + Capitolul IV Dispoziții finale + Articolul 15(1) Sprijinul, precum și costurile cu serviciile prestate de CNPR se suportă din bugetul de stat aprobat MMFTSS în acest scop, prin ANPIS.(2) ANPIS și structurile sale deconcentrate, în baza validării, conform art. 11 alin. (1) lit. e), calculează suma necesară pentru acordarea sprijinului, solicită MMFTSS deschiderea de credite bugetare și o virează lunar către CNPR. Modalitatea de virare a sumelor, precum și datele la care se va face virarea acestora se stabilesc prin convenția prevăzută la art. 3 lit. i).(3) În primele 5 zile lucrătoare ale fiecărei luni CNPR furnizează ANPIS o situație în detaliu a tuturor plăților efectuate în luna anterioară, din care să reiasă toate informațiile necesare pentru identificarea facturii, furnizorului, locului de consum, valorii energiei electrice din factură și subvenției.(4) Sumele virate cu titlu de sprijin și neutilizate până la data de 31 martie 2026 pot fi folosite pentru plata facturilor aferente perioadei de acordare a sprijinului și ulterior acestei date, în termenul de valabilitate prevăzut la art. 7 alin. (7).(5) Sumele cu titlu de sprijin rămase neutilizate după încetarea valabilității tichetului de energie se returnează la ANPIS de către CNPR, în termen de 30 de zile de la încetarea valabilității tichetului de energie potrivit prevederilor art. 7 alin. (7).(6) Pe toate anexele cu defalcarea costurilor pe locurile de consum aferente facturilor pe baza cărora se facturează consumul de energie electrică, începând cu luna iulie 2025, furnizorii de energie electrică au obligația să adauge un cod de bare cu POD-ul aferent fiecărui loc de consum.(7) Furnizorii de energie electrică au obligația să adauge, începând cu luna iulie 2025, în factura în format XML transmisă în sistemul e-factura, în câmpurile BG-32, BT-160 și BT-161, lista POD-urilor și valoarea defalcată a energiei electrice facturate.(8) ANAF pune la dispoziția ANPIS datele colectate prin sistemul e-factura aferente facturilor de energie din situația prevăzută la alin. (3).(9) Metodologia de implementare tehnică a obligațiilor prevăzute la alin. (6) și (8) se stabilește prin acordurile de colaborare prevăzute la art. 19. + Articolul 16(1) Entitățile implicate în implementarea măsurilor pentru acordarea sprijinului și prelucrarea datelor cu caracter personal sunt obligate să respecte prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 și prevederile Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare.(2) Datele cu caracter personal colectate în temeiul prezentei ordonanțe de urgență nu pot fi prelucrate în alte scopuri, cu excepția situațiilor prevăzute expres de lege și numai dacă sunt asigurate garanțiile necesare pentru protejarea drepturilor persoanelor vizate.(3) Perioada de stocare a datelor cu caracter personal în cadrul aplicației informatice prevăzute la art. 6 alin. (1) se stabilește prin ordinul menționat la art. 20. Pe perioada stocării datelor, ștergerea datelor cu caracter personal la cererea persoanelor vizate este interzisă.(4) Cererile referitoare la datele prelucrate în aplicația EPIDS, precum și cererile formulate pentru exercitarea drepturilor persoanelor vizate, prevăzute la art. 13-22 din Regulamentul (UE) 2016/679, în raport cu datele cu caracter personal prelucrate, se adresează și se soluționează de către ANPIS, conform art. 17.(5) Instituțiile și autoritățile publice care dețin și furnizează date în aplicația EPIDS răspund pentru actualitatea, realitatea și integralitatea datelor furnizate, precum și pentru respectarea tuturor drepturilor persoanelor vizate și a măsurilor de securitate și confidențialitate a prelucrărilor de date cu caracter personal.(6) Instituțiile și autoritățile publice care dețin și furnizează date în aplicația EPIDS și Compania Națională „Poșta Română“ - S.A. au calitatea de operator de date cu caracter personal. + Articolul 17(1) ANPIS utilizează serviciul de call-center existent, unde solicitanții pot depune petiții și solicitări de clarificare pe toată durata de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență și de unde pot obține informații privind procesul de înregistrare a solicitărilor de sprijin.(2) Sesizările depuse de beneficiarii de sprijin în cadrul serviciului telefonic dedicat sunt analizate de personalul acestuia, iar sesizările care nu pot fi soluționate la nivelul ANPIS sunt redirecționate, după caz, către DGEP, ANAF, ANRE, CNPR, IGI și CNPP spre soluționare, în limita atribuțiilor și competențelor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență și a termenelor legale. + Articolul 18(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, la solicitarea furnizorilor de energie electrică, DGEP poate asigura validarea datelor clienților finali, persoane fizice, și furnizarea datelor actualizate ale acestora, cu plata taxelor prevăzute de lege, dacă sunt îndeplinite cerințele de oportunitate, securitate și de legalitate ale prelucrării.(2) Conținutul, modalitățile, frecvența și termenele de transmitere a datelor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin contracte încheiate între furnizori și DGEP. + Articolul 19În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, MMFTSS/ANPIS, CNPP, ANRE, DGEP, IGI și STS încheie acorduri de colaborare pentru interogare/schimb de date, cu respectarea prevederilor art. 16. + Articolul 20În termen de maximum 60 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, MMFTSS, MAI, ANAF și STS stabilesc prin ordin comun, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, condițiile tehnice și modalitatea de interogare, agregare și validare a datelor. + Articolul 21Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Ministrul energiei,
Bogdan-Gruia Ivan
Ministrul muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale,
Petre-Florin Manole
Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului,
Radu-Dinel Miruță
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Orsolya-Mária Kövér,
secretar de stat
Ministrul finanțelor,
Alexandru NazareBucurești, 27 iunie 2025.Nr. 35. + Anexa nr. 1
Formular de solicitare a ajutorului
(Conform platformei EPIDS - Serviciul de Telecomunicații Speciale - STS)1. Date de identificare ale solicitantuluiNumele: .....................................Prenumele: ................................CNP: .................................Numărul de telefon: ......................Adresa de e-mail (opțional): ...................2. Date de identificare ale persoanelor care locuiesc împreună cu solicitantulPersoana 1Numele: .....................................Prenumele: ..............................CNP: ..................................Persoana 2Numele: ...................................Prenumele: ...............................CNP: .................................(Se vor putea adăuga câte câmpuri sunt necesare, în funcție de numărul persoanelor.)3. Date de identificare ale locului de consumCodul POD (punct de consum): ......................Strada: ...................................Număr: ............................Bloc: .........................Scara: ........................Etaj: ..........................Apartament: .........................Localitatea: ...........................Județul/Sectorul: .....…..........Codul poștal: .........................4. Informații suplimentare (după caz)[ ] Solicitantul obține venituri din sistemul național de apărare, case de pensii sectoriale și/sau neintegrate în sistemul național de pensii.• Specificați tipul de venit și nivelul net al acestuia, potrivit art. 5 alin. (1) lit. a)-d) din ordonanța de urgență: .....................5. Documente necesare pentru atașare[ ] rezultatul verificării în teren prevăzute la art. 12 din ordonanța de urgență, dacă este cazul6. Declarație pe propria răspundere[ ] Declar că informațiile furnizate sunt complete și corecte.[ ] Sunt de acord ca datele personale să fie prelucrate în conformitate cu legislația în vigoare, exclusiv în scopul evaluării eligibilității pentru acordarea sprijinului și transmiterii tichetului electronic de energie.[ ] Sunt de acord ca pentru solicitarea sprijinului datele personale să fie prelucrate în conformitate cu legislația în vigoare, de către personalul oficiului poștal/de către personalul autorității administrației publice locale, exclusiv în scopul evaluării eligibilității pentru acordarea sprijinului și transmiterii tichetului electronic de energie.[ ] Declar că la adresa indicată locuiesc împreună cu persoanele menționate la punctul 2 din prezenta solicitare și că aceasta este adresa unică de corespondență.7. Doresc să primesc comunicările, respectiv tichetul electronic de energie:[ ] prin aplicație, la adresa de e-mail menționată la punctul 1;[ ] în format fizic, prin serviciile Companiei Naționale „Poșta Română“ - S.A.Data completării: ...................... + Anexa nr. 2*)*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
------
| EMITENT |
Având în vedere contextul energetic european și regional profund afectat de criza energetică și de conflictul prelungit din Ucraina, care a determinat disfuncționalități majore în lanțurile de aprovizionare cu energie și o volatilitate accentuată a piețelor, afectând direct stabilitatea economică și securitatea energetică a României,luând în considerare caracterul de stat social al României, astfel cum este consacrat în art. 1 alin. (3) din Constituția României, republicată, precum și obligațiile constituționale ale statului român de a asigura protecția cetățenilor împotriva efectelor unei crize economice și sociale fără precedent, astfel cum sunt consacrate la art. 47 și 50 din Constituția României, republicată, privind asigurarea unui nivel de trai decent și respectiv protecția persoanelor cu handicap prin politici naționale de egalizare a șanselor,ținând cont de faptul că România se confruntă cu o creștere alarmantă a fenomenului de sărăcie energetică, conform raportului Băncii Mondiale din septembrie 2024, care arată că peste 25% din populație se află într-o situație de vulnerabilitate energetică, iar 17,8% dintre gospodării întâmpină dificultăți majore în plata facturilor la energie electrică sau alte utilități,având în vedere faptul că, în privința consumatorilor casnici de energie electrică, în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienților finali din piața de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările și completările ulterioare, măsurile de protecție vor înceta la 30 iunie 2025,ținând cont de creșterea alarmantă a tarifelor la energie, determinată de instabilitatea geopolitică și de atacurile asupra infrastructurii energetice din Ucraina, precum și de estimările economice care indică o posibilă dublare a tarifelor la energie electrică în absența unei intervenții urgente,luând în considerare beneficiul public generat de asigurarea unui nivel ridicat de protecție a vieții, sănătății, securității și intereselor economice ale consumatorilor casnici ale căror resurse financiare vor fi afectate negativ de plata facturilor la energia electrică,în considerarea faptului că aceste elemente creează o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, care afectează un număr de peste 4,2 milioane de consumatori casnici care consumă sub 1.000 kWh/an, precum și interesul general public, cu implicații asupra securității economice și sociale a României, și care necesită intervenția imediată a Guvernului prin măsuri normative urgente,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Prezenta ordonanță de urgență stabilește măsuri de protecție socială acordate consumatorilor casnici de energie electrică afectați de sărăcie energetică, ulterior expirării mecanismelor de sprijin prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienților finali din piața de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările și completările ulterioare, pentru consumul de energie electrică.(2) Măsurile de protecție socială se aplică în perioada 1 iulie 2025-31 martie 2026. + Articolul 2(1) Măsurile de protecție socială prevăzute la art. 1 alin. (1) constau în acordarea unui sprijin financiar, denumit în continuare sprijin, consumatorilor casnici care îndeplinesc condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, sub forma unui tichet electronic de energie.(2) Sprijinul este asimilat prestațiilor sociale, nu se consideră venit în înțelesul art. 10 alin. (1) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, și nu se ia în calcul la stabilirea altor drepturi de natură socială și nici la stabilirea obligațiilor legale de întreținere.(3) Sprijinul reprezintă venit neimpozabil, conform prevederilor art. 62 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și poate fi utilizat exclusiv pentru plata facturilor.(4) Sprijinul poate fi utilizat de beneficiar numai pentru a efectua plăți pentru consumul de energie electrică înregistrat la locul de consum pentru care acest sprijin se acordă. + Articolul 3În înțelesul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) sprijin - ajutor bănesc acordat lunar consumatorilor casnici de energie electrică, care îndeplinesc condițiile de acordare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, pentru un singur loc de consum;b) tichet electronic de energie - document emis conform prevederilor art. 9, cu valabilitate pe teritoriul României, care conferă persoanei singure sau familiei care îndeplinește condițiile de acordare dreptul de a beneficia de sprijin pentru compensarea parțială a cheltuielilor cu energia electrică. Tichetul electronic de energie se poate tipări pe suport hârtie;c) consumator casnic de energie electrică afectat de sărăcie energetică - consumator de energie electrică care se încadrează în condițiile de acordare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, cetățean român, străin sau apatrid, cu domiciliul sau reședința în România ale cărui venituri se situează la nivelul prevăzut la art. 4 alin. (1), denumit în continuare consumator;d) familie - soțul, soția, precum și alte persoane, indiferent dacă între acestea există sau nu relații de rudenie, care locuiesc la același loc de consum. Pentru beneficiarii de venit minim de incluziune, prevăzut de Legea nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare, familia este compusă din persoanele înscrise în documentele care atestă acordarea cel puțin a unuia dintre componentele venitului minim de incluziune;e) persoană singură - conform prevederilor art. 3 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările ulterioare;f) loc de consum - adresa asociată POD-ului regăsit pe factura emisă de furnizorul de energie electrică;g) beneficiar - persoana singură sau familia care îndeplinește condițiile de acordare a sprijinului, prevăzute la art. 4, după verificările prevăzute la art. 11 și pentru care se acordă sprijinul;h) titular - persoana majoră pe numele căreia se va emite tichetul electronic de energie;i) convenție pentru prestarea serviciului de mandat poștal - convenție încheiată între Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, denumită, în continuare, ANPIS, și Compania Națională „Poșta Română“ - S.A, pentru a se asigura emiterea, tipărirea, formarea și condiționarea plicurilor, distribuirea, comunicarea cu scrisoare de predare-primire, precum și efectuarea de plăți prin serviciul de mandat poștal, către beneficiarii de sprijin, în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență;j) dovada serviciului de mandat poștal - dovadă care conține elementele obligatorii prevăzute la art. 9 alin. (4), emisă de Compania Națională „Poșta Română“ - S.A. pentru serviciul de mandat poștal, prin care aceasta certifică operațiunea de prestare a serviciului de mandat poștal, respectiv completarea documentului, transferul și remiterea unei sume de bani în scopul efectuării plății, fără nicio deducere, către furnizorul de energie electrică. Compania Națională „Poșta Română“ - S.A. virează suma de bani care a făcut obiectul serviciului de mandat poștal către furnizorul de energie electrică;k) CNPR - Compania Națională „Poșta Română“ - S.A., furnizor de serviciu universal conform Deciziei Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 810/2024, responsabil cu emiterea, tipărirea, formarea și condiționarea plicurilor, distribuirea, comunicarea cu scrisoare de predare-primire, precum și efectuarea de plăți prin serviciul de mandat poștal, către beneficiarii/titularii de sprijin, în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență;l) aplicația EPIDS - aplicație electronică dezvoltată și administrată, din punct de vedere tehnic, de către Serviciul de Telecomunicații Speciale, denumit în continuare STS, prin care se asigură următoarele funcționalități: solicitarea sprijinului, verificarea îndeplinirii condițiilor de acordare a sprijinului și validarea acordării acestuia;m) POD - Point of Delivery - identificator unic al locului de consum de energie electrică;n) POSF - Platforma online de schimbare a furnizorului, pusă la dispoziție de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE;o) IGI - Inspectoratul General pentru Imigrări - structură de specialitate a administrației publice centrale, instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Afacerilor Interne. + Capitolul II Criterii de încadrare în categoria consumatorului afectat de sărăcie energetică + Articolul 4(1) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, beneficiază de sprijin sub forma tichetului electronic de energie următoarele categorii de persoane și familii:a) persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei;b) familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei.(2) Nu beneficiază de acordarea sprijinului material:a) persoanele prevăzute la alin. (1), care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii;b) persoanele care nu au un act de identitate valabil;c) persoanele care beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial organizate ca structuri publice sau private. + Articolul 5(1) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, prin venituri, în cazul persoanelor singure și familiilor prevăzute la art. 4 alin. (1), se înțeleg:a) venituri din pensii acordate în sistemul public de pensii;b) venituri din pensii acordate în sistemele neintegrate sistemului public de pensii;c) venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii și casele de pensii sectoriale;d) venituri din indemnizația socială pentru pensionari acordată în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea indemnizației sociale pentru pensionari, aprobată prin Legea nr. 196/2009, cu modificările și completările ulterioare;e) venituri din activități independente, definite conform art. 67 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;f) venituri din drepturi de proprietate intelectuală, definite conform art. 70 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;g) venituri din salarii și asimilate salariilor, definite conform art. 76 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;h) venituri din cedarea folosinței bunurilor, definite conform art. 83 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;i) venituri din investiții, definite conform art. 91 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;j) venituri din premii și jocuri de noroc, definite la art. 108 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;k) venituri din alte surse, definite conform art. 114 și 117 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) Determinarea venitului mediu net lunar pentru fiecare persoană singură, respectiv persoană din familie se realizează potrivit următoarelor reguli:a) în cazul veniturilor pentru care se datorează impozit pe venit, nivelul venitului luat în calcul în vederea determinării venitului lunar realizat se stabilește prin deducerea din baza impozabilă determinată potrivit regulilor din fiecare categorie de venituri cuprinsă în titlul IV - Impozitul pe venit din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, a impozitului datorat;b) în cazul veniturilor scutite potrivit Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, nivelul venitului luat în calcul în vederea stabilirii venitului lunar realizat este egal cu baza de calcul al impozitului pentru care se aplică scutirea de la plata impozitului pe venit;c) la stabilirea venitului lunar realizat pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. e)-k) nu se iau în calcul veniturile neimpozabile reglementate astfel, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;d) pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. e), f) și h)-k), la stabilirea venitului lunar realizat se iau în calcul veniturile cumulate realizate în anul 2024; determinarea venitului lunar realizat se efectuează prin împărțirea la 12 a veniturilor realizate cumulate la nivelul anului 2024, stabilite potrivit regulilor prevăzute la lit. a)-c);e) pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor prevăzute la alin. (1) lit. g), la stabilirea venitului lunar realizat se ia în calcul media ultimelor 6 luni pentru care există obligativitatea de raportare, determinat potrivit regulilor prevăzute la lit. a)-c), anterior lunii pentru care se solicită sprijinul;f) pentru veniturile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) se iau în calcul veniturile aferente lunii anterioare solicitării sprijinului;g) venitul lunar realizat, utilizat la verificarea încadrării în limita de venituri prevăzută la art. 4 alin. (1), se determină prin cumularea venitului lunar calculat potrivit lit. d) cu venitul lunar determinat potrivit lit. e) și cu venitul determinat potrivit lit. f);h) venitul mediu net lunar utilizat pentru verificarea încadrării în prevederile art. 4 alin. (1) privind media veniturilor per locuitor/gospodărie se calculează prin însumarea veniturilor lunare realizate de către persoana singură sau familie, potrivit regulilor stabilite la lit. g), și împărțirea rezultatului la numărul de persoane care au domiciliul comun la respectivul loc de consum.(3) Informațiile privind venitul mediu net lunar calculat conform alin. (1) lit. a), c) și d) sunt puse la dispoziție, lunar, de către Casa Națională de Pensii Publice, denumită în continuare CNPP, pentru persoanele care primesc aceste drepturi de la casele teritoriale de pensii.(4) Informațiile privind venitul mediu net lunar calculat conform alin. (1) lit. e)-h) sunt puse la dispoziție lunar, prin serviciu web, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, la data de 10 a fiecărei luni, pentru veniturile declarate/raportate până în luna anterioară celei în care s-a depus solicitarea, conform regulilor prevăzute la alin. (2) lit. a)-e).(5) Informațiile privind venitul prevăzut la alin. (1) lit. b)-d) pentru persoanele care primesc aceste drepturi de la casele sectoriale de pensii sau din sistemele neintegrate sistemului public de pensii sunt cele declarate, pe propria răspundere a persoanei, în solicitarea pentru acordarea sprijinului.(6) Veniturile medii nete lunare luate în calcul la momentul determinării eligibilității lunare a locului de consum sunt valabile doar pentru luna respectivă și rămân aceleași pe tot parcursul aplicării mecanismului de sprijin prevăzut de prezenta ordonanță de urgență. + Capitolul III Acordarea sprijinului + Articolul 6(1) Sprijinul este în valoare de 50 lei și se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru al familiei care este major. Solicitarea se depune online, în aplicația EPIDS, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1.(2) Aplicația prevăzută la alin. (1) este dezvoltată și administrată din punct de vedere tehnic de către STS, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, conform cerințelor operaționale propuse de ANPIS și aprobate de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, denumit în continuare MMFTSS, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar datele de identificare ale membrilor familiei declarați de solicitant nu se regăsesc înregistrate la alt loc de consum.(4) Solicitarea prevăzută la alin. (1) poate fi depusă și prin intermediul reprezentanților oficiului poștal ori al reprezentanților primăriilor unde solicitantul declară locul de consum în solicitare, care au obligația de a asigura suportul logistic și de personal calificat necesar pentru acordarea de asistență solicitanților în vederea completării formularului de solicitare a sprijinului și încărcării formularelor/documentelor de solicitare a sprijinului în aplicația EPIDS.(5) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru beneficiarii categoriilor de ajutoare financiare care compun venitul minim de incluziune, prevăzut de Legea nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare, nu este necesară completarea unei solicitări în acest scop. Informațiile necesare înregistrării în aplicația EPIDS se centralizează de către ANPIS, pornind de la informațiile din baza de date de la nivelul acestei instituții în care sunt înregistrați beneficiarii acestor ajutoare financiare, la care se adaugă informațiile privind furnizorul de energie electrică, inclusiv codul POD al locului de consum aferent, informații furnizate de către primăria care a stabilit drepturile financiare prevăzute de Legea nr. 196/2016, cu modificările și completările ulterioare. Modelele de liste cu ajutorul cărora se va face schimbul de date între ANPIS și primării se stabilesc prin decizie a directorului general al ANPIS. Modalitatea tehnică de înregistrare a acestor beneficiari în aplicația EPIDS se stabilește prin acordurile care se încheie potrivit art. 19.(6) În cazul solicitărilor depuse potrivit prevederilor alin. (4), solicitantul completează datele necesare în formularul de solicitare tipărit, pe care îl depune la oficiul poștal sau, după caz, la primăriile unde acesta declară locul de consum. Oficiile poștale și autoritățile administrației publice locale au obligația de a înregistra solicitarea primită în format letric și de a introduce datele în aplicația EPIDS în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia de către solicitant. + Articolul 7(1) În vederea verificării îndeplinirii de către solicitanți a condițiilor de acordare a sprijinului se utilizează aplicația informatică EPIDS prevăzută la art. 6 alin. (1).(2) Solicitările de acordare a sprijinului se înregistrează începând cu data operaționalizării aplicației conform art. 6 alin. (2), pentru perioada prevăzută la art. 1 alin. (2).(3) Sprijinul se utilizează pentru plata facturilor de energie electrică aferente locului de consum care, după verificările prevăzute la art. 11, este validat din punctul de vedere al eligibilității. Plata se efectuează prin serviciul de mandat poștal, exclusiv pentru facturile care conțin POD-ul validat prin intermediul aplicației EPIDS.(4) Tichetul electronic de energie este asociat contului de mandat poștal gestionat de CNPR. Achitarea facturilor aferente consumului de energie electrică prin mecanismul specific prevăzut de prezenta ordonanță de urgență nu este condiționată de prezentarea tichetului electronic de energie.(5) Sprijinul se utilizează în condițiile alin. (3) pentru plata facturilor emise după data de 1 iulie 2025 și sunt aferente consumului realizat începând cu această dată. Plata facturilor de energie electrică se efectuează din contul de mandat asociat POD-ului de pe factură.(6) În cazul în care factura emisă de furnizorul de energie electrică include mai multe locuri de consum, respectiv PODuri, sprijinul se utilizează exclusiv pentru suma aferentă locului de consum declarat eligibil, identificat distinct în factura prezentată. Plata se efectuează numai dacă POD-ul din anexa facturii de energie electrică corespunde POD-ului validat în aplicația EPIDS.(7) Soldul din contul de mandat asociat locului de consum poate fi folosit în termen de 12 luni de la data ultimei încărcări cu valoarea sprijinului, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 13.(8) Pentru a beneficia de sprijin începând cu luna iulie 2025, solicitanții au obligația de a se înscrie în aplicație în termen de 30 de zile de la data menționată la alin. (2). După expirarea acestui termen, sprijinul se va acorda din luna depunerii solicitării în aplicația EPIDS, dacă sunt îndeplinite condițiile de acordare. + Articolul 8(1) În vederea verificării îndeplinirii de către persoana singură sau de către familie a condițiilor de acordare a sprijinului, formularul de solicitare se completează cu următoarele informații:a) numele, prenumele și codul numeric personal ale solicitantului și ale membrilor de familie, după caz;b) datele de identificare ale locului de consum - POD;c) adresa poștală a locului de consum, conform POSF;d) după caz, adresa de e-mail valabilă, prin intermediul căreia se vor face comunicările;e) opțiunea de obținere a tichetului electronic de energie în formă tipărită, pe suport hârtie.(2) Solicitantul își asumă pe propria răspundere realitatea și actualitatea datelor declarate.(3) În situația în care solicitantul obține venituri prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-d), plătite de casele sectoriale de pensii și/sau obținute în sistemele neintegrate sistemului public de pensii, acestea se vor completa în solicitare, pe propria răspundere. + Articolul 9(1) Titularul primește tichetul electronic de energie, în format electronic, la adresa de e-mail furnizată în cerere, în momentul validării îndeplinirii condițiilor de acordare a sprijinului în aplicația EPIDS. Tichetul electronic poate fi printat de către beneficiar sau de către entitatea care a completat solicitarea pentru solicitantul în cauză.(2) În situația în care solicitantul a optat pentru emiterea tichetului electronic de energie în format fizic, acesta se transmite destinatarului în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la validarea solicitării în aplicația EPIDS.(3) Pentru fiecare loc de consum se emite un singur tichet electronic de energie, care are rol de informare asupra existenței dreptului la sprijin și a valorii disponibile în contul de mandat poștal aferent locului de consum. Efectuarea plății nu este condiționată de prezentarea tichetului electronic de energie, ci exclusiv de existența facturii de energie electrică. Modelul tichetului electronic de energie este prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta ordonanță de urgență.(4) Tichetul electronic de energie are înscrise următoarele mențiuni:a) numele emitentului, respectiv datele sale de identificare;b) perioada de valabilitate a sprijinului;c) numele și prenumele destinatarului și adresa locului de consum;d) cod de bare/cod QR;e) informații privind numărul de telefon ce poate fi apelat în scopul obținerii de informații privind utilizarea tichetelor electronice de energie, precum și pentru transmiterea de sesizări.(5) Destinatarul tichetului electronic de energie are următoarele drepturi și obligații:a) să utilizeze sprijinul pentru a efectua plăți prin serviciul de mandat poștal prin intermediul CNPR, numai în vederea decontării facturilor de energie electrică emise potrivit art. 7 alin. (5);b) să nu utilizeze sprijinul pentru a efectua plăți aferente altui loc de consum decât cel pentru care a fost emis sau pentru alte perioade în afara celei prevăzute de prezenta ordonanță de urgență;c) să nu tranzacționeze/să nu înstrăineze tichetul de energie. + Articolul 10(1) În vederea asigurării plății prin serviciul de mandat poștal a cheltuielilor cu energia electrică, CNPR deschide pentru fiecare loc de consum declarat eligibil cont de sume în mandat poștal prin intermediul cărora se vor desfășura operațiunile de plăți.(2) Conturile de sume în mandat poștal deschise pentru fiecare loc de consum eligibil, pe baza listelor validate de ANPIS, sunt conturi de evidență extracontabile, care funcționează drept conturi de pasiv, prin intermediul cărora se creditează sumele trimise în mandat poștal la fiecare tranșă lunară a sprijinului pentru compensarea prețului la energie și se debitează cu plățile efectuate prin serviciul de mandat poștal de către beneficiarul sprijinului. Soldul creditor al contului de sume în mandat poștal reprezintă sume la dispoziția beneficiarului de sprijin pentru compensarea prețului la energie electrică, în baza cărora urmează a se efectua plăți prin serviciul de mandat poștal către furnizorii de energie electrică, pe toată perioada de valabilitate a sprijinului.(3) Valoarea plăților prin servicii de mandat poștal nu poate depăși valoarea sumelor din contul de mandat poștal. Din contul de sume în mandat poștal nu se pot ridica și efectua plăți în numerar, nu se pot preschimba în numerar și nici nu pot fi efectuate plăți prin serviciul de mandat poștal pentru alte destinații decât cele privind plata facturilor de energie electrică, potrivit art. 7 alin. (5), exclusiv pentru locul de consum aferent POD-ului asociat.(4) Obligațiile CNPR privind efectuarea plății prin serviciul de mandat poștal se stabilesc prin convenția prevăzută la art. 3 lit. i).(5) CNPR va asigura furnizarea de informații publicului în ceea ce privește emiterea, obținerea și utilizarea tichetelor electronice de energie în format tipărit, prin afișarea informațiilor respective la sediul fiecărui oficiu poștal. + Articolul 11(1) Validarea și prelucrarea informațiilor declarate în aplicația EPIDS de solicitanți în vederea stabilirii eligibilității se realizează astfel:a) în aplicația EPIDS se pot completa cereri pentru acordarea sprijinului care vor cuprinde informații privind identificarea locurilor de consum și a tuturor persoanelor care se regăsesc la locul de consum, inclusiv cele necesare includerii în categoriile prevăzute la art. 4 alin. (1);b) informațiile prevăzute la lit. a) sunt validate pe baza interogării serviciilor web puse la dispoziție de către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, denumită în continuare DGEP, ANRE, a datelor puse la dispoziție de ANPIS, precum și de către IGI;c) prin aplicația EPIDS se înregistrează doar cererile care au validate toate informațiile prevăzute la lit. a);d) aplicația EPIDS efectuează lunar, în mod automat, pe toată perioada de aplicare a mecanismului, verificări ale eligibilității locurilor de consum pentru care s-au înregistrat cereri, prin interogarea serviciilor prevăzute la lit. b), și calculează venitul mediu lunar pe loc de consum pe baza informațiilor prevăzute la art. 5 alin. (3)-(5), în funcție de componența actualizată a acestuia;e) analiza în vederea validării/invalidării solicitărilor se realizează de către reprezentanți anume desemnați din ANPIS și structurile sale deconcentrate, într-o interfață de tip backoffice, în care sunt afișate datele din solicitări, împreună cu documentele atașate și rezultatele verificărilor automate;f) pentru solicitanții care sunt de acord să furnizeze o adresă de poștă electronică, în conformitate cu prevederile art. 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale, administrației publice locale și al instituțiilor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările și completările ulterioare, prin aplicația EPIDS se transmit tichetele electronice de energie, precum și alte comunicări;g) aplicația EPIDS expune, prin servicii web, informații referitoare la eligibilitatea cererilor pentru fiecare lună din perioada de aplicare a mecanismului;h) locurile de consum validate potrivit lit. e) sunt expuse printr-un serviciu web care este interogat la fiecare acordare a sprijinului.(2) În vederea asigurării dezvoltării și funcționării aplicației EPIDS, MMFTSS, DGEP, IGI, CNPP, ANRE și ANPIS și ANAF, în calitate de operatori de date cu caracter personal, împuternicesc STS, în sensul Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal prin intermediul aplicației EPIDS.(3) Comunicarea către beneficiari a îndeplinirii/neîndeplinirii condițiilor de acordare a sprijinului se transmite conform modelului ce face parte integrantă din convenția prevăzută la art. 3 lit. i).(4) Comunicarea se transmite fie prin intermediul aplicației EPIDS, la adresa de e-mail declarată de solicitant, fie la domiciliul titularului, prin serviciile CNPR, în termen de maximum 15 zile de la data validării potrivit alin. (1) lit. e). + Articolul 12În situația în care cererea este declarată neeligibilă, ca urmare a neconcordanțelor dintre adresele uneia sau mai multor persoane declarate în cerere și adresa locului de consum, ANPIS, prin structurile sale deconcentrate, solicită efectuarea, de către primărie, a unei verificări de teren prin care să se ateste numărul și identitatea persoanelor care locuiesc efectiv la acel loc de consum. Rezultatul verificării de teren se încarcă în aplicația EPIDS de către reprezentanții autorității administrației publice locale. + Articolul 13(1) În cazul în care intervin modificări în componența familiei, altele decât decesul unui membru, cererea existentă își încetează efectele și se depune o nouă solicitare în aplicația EPIDS.(2) În cazul în care solicitanții declarați eligibili pentru un anumit loc de consum își schimbă adresa, pentru a beneficia de sprijin, cererea existentă își încetează efectele și se reia procesul de solicitare în aplicația EPIDS.(3) În cazul în care se înregistrează decesul persoanei singure beneficiare de sprijin, cererea aferentă locului de consum nu mai este valabilă, de la data înregistrării decesului. + Articolul 14(1) În situația în care, în urma verificărilor efectuate potrivit art. 11 alin. (1) lit. e), o cerere devine neeligibilă pentru acordarea sprijinului, soldul contului de mandat poate fi utilizat pentru plata, în continuare, a cheltuielilor cu energia electrică, în termenul de valabilitate prevăzut la art. 7 alin. (7).(2) Conturile de sume în mandat poștal nu vor mai fi alimentate pentru beneficiarii ale căror locuri de consum nu mai sunt valabile sau pentru perioadele în care beneficiarii nu mai îndeplinesc condițiile de acordare a sprijinului.(3) Sumele rămase necheltuite în situațiile prevăzute la art. 13 se returnează la ANPIS de către CNPR, în termen de 30 de zile de la data la care cererea își încetează efectele. + Capitolul IV Dispoziții finale + Articolul 15(1) Sprijinul, precum și costurile cu serviciile prestate de CNPR se suportă din bugetul de stat aprobat MMFTSS în acest scop, prin ANPIS.(2) ANPIS și structurile sale deconcentrate, în baza validării, conform art. 11 alin. (1) lit. e), calculează suma necesară pentru acordarea sprijinului, solicită MMFTSS deschiderea de credite bugetare și o virează lunar către CNPR. Modalitatea de virare a sumelor, precum și datele la care se va face virarea acestora se stabilesc prin convenția prevăzută la art. 3 lit. i).(3) În primele 5 zile lucrătoare ale fiecărei luni CNPR furnizează ANPIS o situație în detaliu a tuturor plăților efectuate în luna anterioară, din care să reiasă toate informațiile necesare pentru identificarea facturii, furnizorului, locului de consum, valorii energiei electrice din factură și subvenției.(4) Sumele virate cu titlu de sprijin și neutilizate până la data de 31 martie 2026 pot fi folosite pentru plata facturilor aferente perioadei de acordare a sprijinului și ulterior acestei date, în termenul de valabilitate prevăzut la art. 7 alin. (7).(5) Sumele cu titlu de sprijin rămase neutilizate după încetarea valabilității tichetului de energie se returnează la ANPIS de către CNPR, în termen de 30 de zile de la încetarea valabilității tichetului de energie potrivit prevederilor art. 7 alin. (7).(6) Pe toate anexele cu defalcarea costurilor pe locurile de consum aferente facturilor pe baza cărora se facturează consumul de energie electrică, începând cu luna iulie 2025, furnizorii de energie electrică au obligația să adauge un cod de bare cu POD-ul aferent fiecărui loc de consum.(7) Furnizorii de energie electrică au obligația să adauge, începând cu luna iulie 2025, în factura în format XML transmisă în sistemul e-factura, în câmpurile BG-32, BT-160 și BT-161, lista POD-urilor și valoarea defalcată a energiei electrice facturate.(8) ANAF pune la dispoziția ANPIS datele colectate prin sistemul e-factura aferente facturilor de energie din situația prevăzută la alin. (3).(9) Metodologia de implementare tehnică a obligațiilor prevăzute la alin. (6) și (8) se stabilește prin acordurile de colaborare prevăzute la art. 19. + Articolul 16(1) Entitățile implicate în implementarea măsurilor pentru acordarea sprijinului și prelucrarea datelor cu caracter personal sunt obligate să respecte prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 și prevederile Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare.(2) Datele cu caracter personal colectate în temeiul prezentei ordonanțe de urgență nu pot fi prelucrate în alte scopuri, cu excepția situațiilor prevăzute expres de lege și numai dacă sunt asigurate garanțiile necesare pentru protejarea drepturilor persoanelor vizate.(3) Perioada de stocare a datelor cu caracter personal în cadrul aplicației informatice prevăzute la art. 6 alin. (1) se stabilește prin ordinul menționat la art. 20. Pe perioada stocării datelor, ștergerea datelor cu caracter personal la cererea persoanelor vizate este interzisă.(4) Cererile referitoare la datele prelucrate în aplicația EPIDS, precum și cererile formulate pentru exercitarea drepturilor persoanelor vizate, prevăzute la art. 13-22 din Regulamentul (UE) 2016/679, în raport cu datele cu caracter personal prelucrate, se adresează și se soluționează de către ANPIS, conform art. 17.(5) Instituțiile și autoritățile publice care dețin și furnizează date în aplicația EPIDS răspund pentru actualitatea, realitatea și integralitatea datelor furnizate, precum și pentru respectarea tuturor drepturilor persoanelor vizate și a măsurilor de securitate și confidențialitate a prelucrărilor de date cu caracter personal.(6) Instituțiile și autoritățile publice care dețin și furnizează date în aplicația EPIDS și Compania Națională „Poșta Română“ - S.A. au calitatea de operator de date cu caracter personal. + Articolul 17(1) ANPIS utilizează serviciul de call-center existent, unde solicitanții pot depune petiții și solicitări de clarificare pe toată durata de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență și de unde pot obține informații privind procesul de înregistrare a solicitărilor de sprijin.(2) Sesizările depuse de beneficiarii de sprijin în cadrul serviciului telefonic dedicat sunt analizate de personalul acestuia, iar sesizările care nu pot fi soluționate la nivelul ANPIS sunt redirecționate, după caz, către DGEP, ANAF, ANRE, CNPR, IGI și CNPP spre soluționare, în limita atribuțiilor și competențelor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență și a termenelor legale. + Articolul 18(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, la solicitarea furnizorilor de energie electrică, DGEP poate asigura validarea datelor clienților finali, persoane fizice, și furnizarea datelor actualizate ale acestora, cu plata taxelor prevăzute de lege, dacă sunt îndeplinite cerințele de oportunitate, securitate și de legalitate ale prelucrării.(2) Conținutul, modalitățile, frecvența și termenele de transmitere a datelor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin contracte încheiate între furnizori și DGEP. + Articolul 19În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, MMFTSS/ANPIS, CNPP, ANRE, DGEP, IGI și STS încheie acorduri de colaborare pentru interogare/schimb de date, cu respectarea prevederilor art. 16. + Articolul 20În termen de maximum 60 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, MMFTSS, MAI, ANAF și STS stabilesc prin ordin comun, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, condițiile tehnice și modalitatea de interogare, agregare și validare a datelor. + Articolul 21Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Ministrul energiei,
Bogdan-Gruia Ivan
Ministrul muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale,
Petre-Florin Manole
Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului,
Radu-Dinel Miruță
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Orsolya-Mária Kövér,
secretar de stat
Ministrul finanțelor,
Alexandru NazareBucurești, 27 iunie 2025.Nr. 35. + Anexa nr. 1
Formular de solicitare a ajutorului
(Conform platformei EPIDS - Serviciul de Telecomunicații Speciale - STS)1. Date de identificare ale solicitantuluiNumele: .....................................Prenumele: ................................CNP: .................................Numărul de telefon: ......................Adresa de e-mail (opțional): ...................2. Date de identificare ale persoanelor care locuiesc împreună cu solicitantulPersoana 1Numele: .....................................Prenumele: ..............................CNP: ..................................Persoana 2Numele: ...................................Prenumele: ...............................CNP: .................................(Se vor putea adăuga câte câmpuri sunt necesare, în funcție de numărul persoanelor.)3. Date de identificare ale locului de consumCodul POD (punct de consum): ......................Strada: ...................................Număr: ............................Bloc: .........................Scara: ........................Etaj: ..........................Apartament: .........................Localitatea: ...........................Județul/Sectorul: .....…..........Codul poștal: .........................4. Informații suplimentare (după caz)[ ] Solicitantul obține venituri din sistemul național de apărare, case de pensii sectoriale și/sau neintegrate în sistemul național de pensii.• Specificați tipul de venit și nivelul net al acestuia, potrivit art. 5 alin. (1) lit. a)-d) din ordonanța de urgență: .....................5. Documente necesare pentru atașare[ ] rezultatul verificării în teren prevăzute la art. 12 din ordonanța de urgență, dacă este cazul6. Declarație pe propria răspundere[ ] Declar că informațiile furnizate sunt complete și corecte.[ ] Sunt de acord ca datele personale să fie prelucrate în conformitate cu legislația în vigoare, exclusiv în scopul evaluării eligibilității pentru acordarea sprijinului și transmiterii tichetului electronic de energie.[ ] Sunt de acord ca pentru solicitarea sprijinului datele personale să fie prelucrate în conformitate cu legislația în vigoare, de către personalul oficiului poștal/de către personalul autorității administrației publice locale, exclusiv în scopul evaluării eligibilității pentru acordarea sprijinului și transmiterii tichetului electronic de energie.[ ] Declar că la adresa indicată locuiesc împreună cu persoanele menționate la punctul 2 din prezenta solicitare și că aceasta este adresa unică de corespondență.7. Doresc să primesc comunicările, respectiv tichetul electronic de energie:[ ] prin aplicație, la adresa de e-mail menționată la punctul 1;[ ] în format fizic, prin serviciile Companiei Naționale „Poșta Română“ - S.A.Data completării: ...................... + Anexa nr. 2*)*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
------

Google Chrome
Mozilla Firefox
Internet Explorer
Apple Safari