HOTĂRÂRE nr. 697 din 19 iulie 2001privind organizarea şi funcţionarea Ministerului pentru Relaţia cu Parlamentul
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 426 din 31 iulie 2001



    În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 26 şi 27 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor,Guvernul României adopta prezenta hotărâre.  +  Capitolul 1 Organizarea şi funcţionarea Ministerului pentru Relaţia cu Parlamentul  +  Articolul 1Ministerul pentru Relaţia cu Parlamentul se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, având rolul de a asigura buna desfăşurare a raporturilor constituţionale dintre Guvern şi Parlament.  +  Articolul 2Ministerul pentru Relaţia cu Parlamentul are sediul în municipiul Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, sectorul 1. Ministerul pentru Relaţia cu Parlamentul dispune de spaţii corespunzătoare desfăşurării activităţii sale şi la sediile Senatului şi Camerei Deputaţilor.  +  Articolul 3Pentru asigurarea bunei desfăşurări a raporturilor constituţionale dintre Guvern şi Parlament Ministerul pentru Relaţia cu Parlamentul îndeplineşte următoarele funcţii: a) funcţia de strategie, prin care se creează sistemul de relaţii pentru fundamentarea şi elaborarea Programului legislativ al Guvernului în concordanta cu Programul de guvernare acceptat de Parlament; b) funcţia de reglementare, prin care se asigura participarea la elaborarea cadrului normativ şi instituţional necesar pentru organizarea şi funcţionarea întregului sistem de promovare a iniţiativelor legislative şi de urmărire a lor în toate fazele procesului legislativ, până la publicarea actelor normative în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor Constituţiei, celorlalte acte normative şi procedurii parlamentare; c) funcţia de reprezentare, prin care se asigura reprezentarea pe plan intern şi extern, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale; d) funcţia de autoritate de stat, prin care se asigura aplicarea unitară şi respectarea reglementărilor legale de către structurile sale; e) funcţia de administrare, prin care se asigura administrarea şi gestionarea patrimoniului sau în mod eficient şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.  +  Articolul 4 (1) În realizarea rolului sau Ministerul pentru Relaţia cu Parlamentul îndeplineşte următoarele atribuţii principale: a) urmăreşte transmiterea proiectelor de legi iniţiate de Guvern către una dintre Camerele Parlamentului şi trecerea acestora prin fazele procedurii legislative până la promulgarea legii şi publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I; b) susţine priorităţile Guvernului la întocmirea proiectului ordinii de zi şi a programului de activitate în şedinţele birourilor permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului; c) susţine cererile Guvernului cu privire la adoptarea unor proiecte de legi în procedura de urgenta de către Parlament; d) transmite comisiilor permanente, care examinează în fond proiectele de legi sau propunerile legislative, amendamentele formulate de Guvern; e) asigura participarea reprezentanţilor Guvernului la comisiile parlamentare şi la şedinţele parlamentare de fiecare data când prezenta membrilor Guvernului în Parlament este obligatorie; f) asigura susţinerea guvernamentală a proiectelor de legi în comisiile permanente şi în cadrul dezbaterilor din şedinţele celor două Camere ale Parlamentului; g) transmite către elaboratori proiectele de legi în forma adoptată de Guvern, rapoartele asupra acestor proiecte elaborate de comisiile permanente, precum şi formele adoptate de către fiecare dintre cele două Camere ale Parlamentului; h) elaborează proiectul legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, precum şi alte proiecte de acte normative solicitate de Guvern; i) primeşte şi distribuie întrebările şi interpelările adresate de parlamentari Guvernului ori membrilor acestuia; asigura transmiterea raspunsurilor şi prezentarea acestora în termenele stabilite de regulamentele parlamentare; j) ia măsurile necesare pentru pregătirea şi susţinerea poziţiei Guvernului în cazul motiunilor simple şi al motiunilor de cenzura; k) asigura prezentarea punctului de vedere al Guvernului în cazul propunerilor legislative în general şi al informării prevăzute la art. 110 din Constituţie, în cazul în care o iniţiativă legislativă implica modificarea prevederilor bugetului de stat sau ale bugetului asigurărilor sociale de stat; l) prezintă informaţiile şi documentele cerute Guvernului şi celorlalte autorităţi ale administraţiei publice, în cadrul controlului parlamentar, de către Camera Deputaţilor, de către Senat sau de comisiile parlamentare, prin intermediul preşedinţilor acestora; m) asigura depunerea spre dezbatere de către Parlament sau de către una dintre Camerele acestuia a rapoartelor şi declaraţiilor primului-ministru cu privire la politica Guvernului; n) efectuează studii asupra legislaţiei şi propune măsuri pentru modificarea, completarea sau abrogarea unor acte normative; o) întocmeşte proiectul programului legislativ al Guvernului; p) prezintă Guvernului informări, la sfârşitul sesiunilor ordinare ale Parlamentului, cu privire la procesul legislativ, controlul parlamentar şi la relaţiile dintre Guvern şi Parlament. (2) Ministerul pentru Relaţia cu Parlamentul îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege sau de hotărâri ale Guvernului, precum şi însărcinări date de primul-ministru.  +  Articolul 5În structura Ministerului pentru Relaţia cu Parlamentul se organizează şi funcţionează, potrivit legii, cabinetul ministrului, cu personal propriu, căruia nu i se aplică prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare.  +  Articolul 6 (1) În exercitarea atribuţiilor sale Ministerul pentru Relaţia cu Parlamentul colaborează cu celelalte ministere şi autorităţi ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale, cu alte instituţii publice, precum şi cu persoane fizice şi juridice. (2) În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale Ministerul pentru Relaţia cu Parlamentul are dreptul să solicite informaţii de la ministere, de la celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, precum şi de la instituţii publice.  +  Capitolul 2 Conducerea ministerului  +  Articolul 7 (1) Conducerea Ministerului pentru Relaţia cu Parlamentul se exercită de către ministru. (2) Ministrul pentru relaţia cu Parlamentul reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte autorităţi publice, cu persoanele juridice şi fizice din ţara şi din străinătate, precum şi în justiţie. (3) Ministrul pentru relaţia cu Parlamentul răspunde de întreaga activitate a ministerului în faţa Guvernului, iar în calitate de membru al Guvernului, în faţa Parlamentului. (4) Ministrul pentru relaţia cu Parlamentul îndeplineşte, în domeniul de activitate al ministerului, atribuţiile generale prevăzute la art. 53 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor. (5) Ministrul pentru relaţia cu Parlamentul este ordonator principal de credite. (6) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin ministrul pentru relaţia cu Parlamentul emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii. (7) În activitatea de conducere a ministerului ministrul este ajutat de un secretar de stat. (8) Atribuţiile secretarului de stat se stabilesc prin ordin al ministrului pentru relaţia cu Parlamentul.  +  Articolul 8 (1) Ministerul pentru Relaţia cu Parlamentul are un secretar general, funcţionar public de cariera, numit prin concurs sau examen pe criterii de profesionalism, potrivit legii. (2) Secretarul general asigura stabilitatea funcţionarii ministerului, continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor functionale dintre structurile ministerului.  +  Articolul 9 (1) Secretarul general îndeplineşte atribuţiile şi responsabilităţile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor. (2) Secretarul general al ministerului îndeplineşte şi alte însărcinări stabilite de ministru sau prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a ministerului.  +  Articolul 10 (1) Pe lângă ministrul pentru relaţia cu Parlamentul funcţionează, ca organ consultativ, Colegiul ministerului. Componenta şi regulamentul de funcţionare ale Colegiului ministerului se aproba prin ordin al ministrului. (2) Preşedintele Colegiului ministerului este ministrul pentru relaţia cu Parlamentul. În lipsa acestuia atribuţiile preşedintelui se exercită de secretarul de stat. (3) Colegiul ministerului se întruneşte, de regula, trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, la cererea ministrului, pentru dezbaterea unor probleme privind activitatea ministerului.  +  Capitolul 3 Structura organizatorică a Ministerului pentru Relaţia cu Parlamentul  +  Articolul 11 (1) Structura organizatorică a Ministerului pentru Relaţia cu Parlamentul este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. În cadrul acesteia, prin ordin al ministrului pentru relaţia cu Parlamentul, se pot organiza servicii şi birouri. (2) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile personalului din aparatul propriu al Ministerului pentru Relaţia cu Parlamentul se stabilesc, în conformitate cu structura organizatorică prevăzută în anexa, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului.  +  Articolul 12 (1) Statul de funcţii şi structura posturilor pe compartimente, încadrarea personalului, modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu sau, după caz, a raporturilor de muncă se aproba prin ordin al ministrului pentru relaţia cu Parlamentul. (2) Numărul maxim de posturi este de 40, exclusiv demnitarii şi personalul aferent cabinetului ministrului. (3) Personalul necesar desfăşurării activităţilor Ministerului pentru Relaţia cu Parlamentul se numeşte sau se angajează, după caz, cu respectarea dispoziţiilor legale, în limita numărului maxim de posturi aprobat, ţinându-se seama de competenţa profesională, de nivelul de pregătire, studii de specialitate şi vechime în specialitate.  +  Articolul 13Stabilirea numărului maxim de autoturisme şi a consumului lunar de carburanţi se face potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.  +  Capitolul 4 Dispoziţii finale  +  Articolul 14Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga Hotărârea Guvernului nr. 10/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului pentru Relaţia cu Parlamentul, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 10 ianuarie 2001.PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:---------------Ministru pentru relaţia cu Parlamentul,Acsinte GasparMinistrul administraţiei publice,Octav CozmancaMinistrul finanţelor publice,Mihai Nicolae Tanasescup. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,Ion Giurescu,secretar de stat  +  Anexă    Numărul maxim de posturi = 40    (exclusiv demnitarii şi personalul    aferent cabinetului ministrului)                     MINISTERUL PENTRU RELAŢIA CU PARLAMENTUL ┌────────────────────┐ │ Serviciul pentru │ ┌──────────────────────┐ │ comunicare, imagine│ ┌────────────┐ ┌───┤ Colegiul ministerului│ │ publică şi protocol├─┬───┤ ├───┘ └──────────────────────┘ └────────────────────┘ │ │ MINISTRU │  ┌───────────────────┐ │ │ ├───┐ ┌──────────────────────┐  │ Biroul │ │ └─────┬──────┘ └───┤ Cabinetul ministrului│  │pentru audit intern├─┘ │ └──────────────────────┘  └───────────────────┘ │                                  │                    ┌─────────────┴─────────────────────┐                    │ │           ┌────────┴────────┐ ┌───────┴─────────┐           │ SECRETAR DE STAT│ │ SECRETAR GENERAL│           └───────┬─────────┘ └──────┬──────────┘                   │ . │                   │ . │                   │ . │                   │ . │                   │ . └─────────┐                   │ ............................... │                   │ . │ ┌────────────┐ │ . ┌────────────────┐ ┌───────┴───────┐ │ │ │ . │ DIRECŢIA │ │ DIRECŢIA │ │ DIRECŢIA │ │ . │PENTRU STUDIEREA│ │ PENTRU │ │ PENTRU ├────┴───┤ LEGISLAŢIEI │ │ RESURSE UMANE,│ │ URMĂRIREA │ │ ŞI INFORMARE │ │ FINANCIAR, │ │ PROCESULUI │ │ PARLAMENTARĂ │ │ CONTABILITATE│ │ LEGISLATIV │ └────────────────┘ └───────────────┘ └────────────┘---------------