ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 31 din 30 aprilie 2025privind unele măsuri pentru simplificarea procedurilor în domeniul urbanismului și construcțiilor și accelerarea investițiilor
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 30 aprilie 2025



    Având în vedere că sectorul construcțiilor joacă un rol fundamental în dinamica economică a României, fiind un motor important pentru creștere, crearea de locuri de muncă și dezvoltarea infrastructurii necesare unei societăți moderne,întrucât dezvoltarea fizică a teritoriului trebuie făcută în mod coerent și sustenabil pe bază de planuri urbanistice actualizate și digitalizate, iar actualizarea de urgență a acestora a fost sprijinită prin fondurile consistente alocate prin Planul național de redresare și reziliență al României și de la bugetul de stat, dar trebuie sprijinită și prin măsuri de îmbunătățire a cadrului legal, în condițiile în care procesul actual de avizare a planurilor urbanistice și cel de obținere a autorizațiilor de construcție sunt complexe, îndelungate și costisitoare, generând dificultăți semnificative pentru persoane fizice și entități juridice, iar simplificarea procesului de autorizare ar putea debloca potențialul sectorului construcțiilor, reducând sarcinile administrative, stimulând investițiile, accelerând dezvoltarea proiectelor și, în ultimă instanță, îmbunătățind calitatea mediului construit, neadoptarea acestor măsuri făcând imposibilă aprobarea planurilor urbanistice generale actualizate și digitalizate care să sprijine accelerarea investițiilor în termenele asumate prin Planul național de redresare și reziliență al României,deoarece proiectele de investiții în construcții dezvoltate și implementate, fie de sectorul public, fie de mediul de afaceri, au un efect multiplicator major în economia națională prin crearea de noi locuri de muncă, implementarea de investiții, generarea de venituri noi, suplimentare, atât la bugetul de stat, cât și la bugetele locale, precum și prin dezvoltarea unor lanțuri de furnizare și de distribuție care au impact ulterior în consolidarea poziției competiționale a României pe piața europeană și internațională,fiind cunoscut că sectorul construcțiilor este un sector care contribuie semnificativ la PIB-ul României, fiind generator de locuri de muncă nu doar în proiectarea și execuția lucrărilor, ci inclusiv pe lanțul de producție și comercializare în domeniul materialelor și produselor pentru construcții,ținând cont de necesitatea urgentării implementării investițiilor publice în construcții finanțate prin Mecanismul de redresare și reziliență și prin Politica de coeziune, pentru încadrarea în termenele impuse prin regulamentele europene și pentru atingerea obiectivelor asumate prin Planul național de redresare și reziliență al României, pentru care se impune aprobarea unor măsuri legislative care să conducă la implementarea mai rapidă a proiectelor, deoarece neadoptarea de măsuri de urgentare a avizării investițiilor va genera continuarea proceselor îndelungate de avizare a lucrărilor de construcții, care va conduce la nefinalizarea proiectelor de lucrări publice finanțate prin Planul național de redresare și reziliență al României și implicit la suportarea acestora din bugetul de stat,având în vedere că cele de mai sus vizează interesul public și constituie o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate astfel fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul ILegea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 32, după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alin. (4^1), (4^2) și (4^3), cu următorul cuprins:(4^1) Autoritățile administrației publice locale competente cu emiterea avizului de oportunitate pentru planurile urbanistice zonale au obligația să introducă documentația pe agenda comisiei tehnice de amenajarea teritoriului și urbanism și să analizeze în comisie, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării la autoritatea administrației publice locale competente. În vederea programării documentației în comisia tehnică de amenajarea teritoriului și urbanism, autoritățile administrației publice locale verifică documentația depusă și transmit adresa de solicitări de completare sau clarificare a acesteia, dacă este cazul, în termen de 30 de zile de la depunerea la registratura instituției. (4^2) Avizul de oportunitate se emite în termen de maximum 15 zile de la analizarea documentației în cadrul comisiei tehnice de amenajarea teritoriului și urbanism de la nivelul autorității administrației publice locale emitente sau de la nivel județean, pentru autoritățile administrației publice locale care nu au comisie proprie. (4^3) Avizul de oportunitate nu poate fi considerat ca fiind emis la împlinirea termenelor prevăzute la alin. (4^1) și (4^2), prin avizare tacită.2. La articolul 46, alineatul (1^8) se modifică și va avea următorul cuprins:(1^8) Propunerea justificată de actualizare sau de prelungire a valabilității documentației de urbanism se realizează în baza analizei informațiilor statistice disponibile privind dinamica economică, socială și teritorială, în baza studiilor de specialitate existente, precum și în raport cu strategiile și programele de dezvoltare de la nivel local, județean și/sau național aprobate.3. La articolul 56, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (3^1) și (3^2), cu următorul cuprins:(3^1) Pentru planurile de urbanism zonale sau de detaliu inițiate de beneficiari privați este interzisă perceperea de taxe sau tarife multiple în etapa de avizare. Taxele sau tarifele achitate la prima depunere rămân valabile, chiar dacă a fost solicitată modificarea sau completarea și trebuie reanalizată documentația după revizuire sau dacă avizele sau acordurile trebuie reconfirmate.(3^2) În situația în care se solicită reconfirmare, avizele și acordurile obținute se vor reconfirma în termen de maximum 5 zile lucrătoare de entități emitente în situațiile în care nu există modificări ale soluției tehnice avizate inițial. În lipsa unui răspuns în termenul menționat, se va considera că nu există nicio obiecție din partea entităților emitente, iar avizul sau acordul se consideră reconfirmat.4. La articolul 56, după alineatul (8) se introduc doisprezece noi alineate, alin. (9)-(20), cu următorul cuprins:(9) Pentru avizarea documentațiilor de amenajare a teritoriului și de urbanism de către toate entitățile emitente de avize și acorduri se interzice: a) condiționarea emiterii avizelor sau acordurilor de obținerea prealabilă a altor avize sau acorduri, cu excepția avizului de oportunitate și a avizului arhitectului-șef. Avizele și acordurile se solicită concomitent de la toți avizatorii, iar informațiile și condiționalitățile din acestea se introduc prin grija proiectantului și a beneficiarului în documentație, pentru ca soluția finală ce va fi propusă spre aprobare să îndeplinească toate condițiile impuse de avizatori. b) solicitarea de documente sau informații care excedează studiilor de fundamentare sectoriale specifice și conținutului-cadru al documentațiilor de amenajarea teritoriului și a celor de urbanism, stabilite prin metodologiile de elaborare a documentațiilor de amenajarea teritoriului și de urbanism, emise în aplicarea legii, aprobate prin ordin al ministrului responsabil cu domeniul amenajării teritoriului și urbanismului;c) impunerea unor cerințe sau soluții care nu au legătură cu obiectul de reglementare sau cu gradul de detaliere al informațiilor specifice tipului de documentații de amenajare a teritoriului sau de urbanism.(10) Autoritățile și instituțiile publice, precum și entitățile emitente de avize și acorduri pentru planuri de amenajarea teritoriului și pentru planuri de urbanism au obligația analizării documentațiilor depuse și eliberării avizelor/acordurilor, cu sau fără condiții, în maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării eliberării acestora de către beneficiarul documentației, cu următoarele excepții:a) în cazul autorităților privind protecția mediului, termenul pentru emiterea actului administrativ este de maximum 15 zile de la data încheierii procedurilor specifice de mediu;b) în cazul autorităților administrației publice privind protecția monumentelor istorice, termenul este de maximum 30 de zile de la data analizării documentației în Comisia națională sau în Comisia zonală a monumentelor istorice, Comisia Națională de Arheologie, Comisia Națională pentru Monumentele de For Public, după caz; c) în cazul autorităților publice centrale a căror procedură stabilită prin lege presupune analiza documentației într-o comisie de specialitate, termenul este de maximum 15 zile de la data analizării documentației în comisie;d) în cazul inspectoratelor pentru situații de urgență județene/București-Ilfov, termenul este de maximum 15 zile de la depunerea documentației;e) în cazul instituțiilor din Sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, termenul este reglementat prin proceduri specifice.(11) Autoritățile publice prevăzute la alin. (10) lit. b) și c) au obligația să introducă spre analiză documentațiile de amenajarea teritoriului sau de urbanism, pe agenda comisiilor prevăzute de legislația specifică, și să le analizeze în comisie, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării la registratura instituției. (12) Toate autoritățile publice și entitățile emitente de avize și acorduri a căror procedură de emitere a avizului presupune analizarea documentației de amenajarea teritoriului sau de urbanism într-o comisie au obligația să anunțe beneficiarul și proiectanții cu privire la data la care documentația va fi analizată în respectivele comisii, indiferent dacă aceștia au dreptul sau nu să participe la ședință, conform procedurilor specifice.(13) Prin excepție de la prevederile alin. (10), în cazul în care documentația de amenajarea teritoriului sau de urbanism depusă spre avizare este incompletă, necesită clarificări tehnice sau modificări, în termenele prevăzute la alin. (10), autoritățile și instituțiile publice centrale, locale și alte entități emitente de avize și acorduri au obligația de a transmite solicitantului, o singură dată, toate condițiile și solicitările de modificare, completare sau clarificare, printr-o singură adresă de comunicare, cu motivarea temeinică tehnică și/sau juridică a clarificărilor și modificărilor ori completărilor solicitate.(14) În termen de maximum 60 de zile de la data primirii adresei prevăzute la alin. (13), beneficiarul transmite răspunsul entităților sesizate pentru emiterea avizelor, respectiv precizarea modificărilor realizate și documentația revizuită, răspunsul la clarificările solicitate sau, după caz, justificarea temeinică din punct de vedere juridic, științific și tehnic a nepreluării observațiilor. În situația necompletării documentației de către beneficiar, în termenul prevăzut, documentația se restituie solicitantului, la cerere, potrivit legii.(15) După primirea de la beneficiar a clarificărilor/ completărilor/modificărilor solicitate, entitățile sesizate pentru eliberarea avizelor solicitate au obligația: a) de eliberare a avizului în termen de 15 zile de la depunerea de către beneficiarul lucrărilor a clarificărilor/ completărilor/modificărilor;b) de respingere a documentației în condițiile identificării de aspecte neconforme cu cadrul legal sau incorecte tehnic, cu justificarea temeinică din punct de vedere tehnic, științific și juridic în termenul prevăzut la lit. a).(16) În situația neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare potrivit prevederilor alin. (13) sau a avizelor cu sau fără condiții sau a adresei de respingere în termenele prevăzute la alin. (10) și (15), documentația depusă de către beneficiarul lucrării se consideră completă și corectă, iar avizele se consideră a fi acordate tacit. Avizele eliberate după invocarea acordării tacite de către beneficiar nu produc efecte juridice. (17) În situațiile prevăzute la alin. (16), în care avizele se consideră a fi acordate tacit, beneficiarii continuă procedura de aprobare a documentațiilor de amenajarea teritoriului sau de urbanism, iar structurile de specialitate ale autorităților publice centrale sau locale supun spre aprobare documentațiile beneficiarilor, pe baza dovezii înregistrării inițiale a documentației, respectiv a completării, modificării, clarificării acesteia, după caz, precum și a unei declarații pe propria răspundere prin care beneficiarul declară că nu a fost primită solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz cu sau fără condiții ori nu a fost eliberată adresa de respingere, după caz, înaintea împlinirii termenelor.(18) Prin excepție de la prevederile alin. (16) și (17), documentațiile depuse spre avizare la instituțiile din Sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională nu pot fi considerate ca fiind complete și conforme în situația neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare sau a avizelor cu sau fără condiții sau a adresei de respingere, iar avizele de la aceste instituții nu pot fi considerate ca fiind emise la împlinirea termenelor reglementate prin proceduri specifice, prin avizare tacită.(19) Avizul de oportunitate, avizele și acordurile emise în cadrul aceleași proceduri de elaborare sau actualizare a documentației de amenajare a teritoriului sau de urbanism își mențin valabilitatea de la momentul emiterii până la aprobarea documentației respective în condițiile legii, indiferent de termenele stabilite prin proceduri interne ale avizatorilor.(20) Emitenții de avize/acorduri au obligația să transmită avizele/acordurile către beneficiar, prin mijloace electronice, în ziua eliberării.5. La articolul 63 alineatul (2), după litera h) se introduc patru litere noi, lit. i)-l), cu următorul cuprins:i) nerespectarea de către autoritățile administrației publice locale a termenului prevăzut la art. 32 alin. (4^1) cu privire la introducerea pe agenda comisiei tehnice de amenajarea teritoriului și urbanism;j) neemiterea unei solicitări de completare, modificare sau clarificare cu privire la documentația depusă, dacă este cazul, conform prevederilor art. 32 alin. (4^1) teza a doua;k) neemiterea avizului de oportunitate sau a unei adrese de comunicare a respingerii justificate a propunerii de inițiere a unui plan urbanistic zonal în termenul prevăzut la art. 32 alin. (4^1);l) respingerea nejustificată temeinic din punct de vedere tehnic, științific și juridic a avizelor și acordurilor, conform prevederilor art. 56 alin. (15) lit. b).6. La articolul 63^1, după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:e) de la 3.000 lei la 10.000 lei, pentru nerespectarea prevederilor lit. i)-l).7. La articolul 64, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Faptele de încălcare a prezentei legi se constată de organele de control al activității de amenajare a teritoriului și de urbanism ale consiliilor județene și locale, de reprezentanți ai instituțiilor publice de specialitate ale autorităților centrale implicate în avizare, precum și de Inspectoratul de Stat în Construcții. Contravențiile prevăzute la art. 63 alin. (2) lit. i)-l) se constată și se sancționează de către persoane împuternicite din cadrul Inspectoratului de Stat în Construcții.  +  Articolul IILegea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 5, după alineatul (1) se introduc paisprezece noi alineate, alin. (1^3)-(1^16), cu următorul cuprins:(1^3) Autoritățile și instituțiile publice și entitățile emitente de avize și acorduri au obligația analizării documentațiilor depuse și eliberării avizelor/acordurilor, cu sau fără condiții, în maximum 15 zile de la data depunerii solicitării eliberării acestora de către beneficiarul documentației, cu următoarele excepții:(i) în cazul autorităților privind protecția mediului, termenul pentru emiterea actului administrativ este de maximum 15 zile de la data încheierii procedurilor specifice de mediu;(ii) în cazul autorităților privind protecția monumentelor istorice, termenul este de maximum 30 de zile de la data analizării documentației în Comisia națională sau în Comisia zonală a monumentelor istorice ori în Comisia Națională de Arheologie sau Comisia Națională pentru Monumentele de For Public, după caz;(iii) în cazul autorităților publice centrale a căror procedură stabilită prin lege presupune analiza documentației într-o comisie de specialitate, termenul este de maximum 15 zile de la data analizării documentației în comisie;(iv) în cazul Autorității Aeronautice Civile Române, termenul este de maximum 30 de zile de la depunerea documentației.(1^4) În situația în care, ca urmare a analizării documentației depuse, se constată că sunt necesare clarificări, completări sau modificări, autoritățile și instituțiile publice, precum și entitățile emitente de avize și acorduri pot solicita revizuirea/completarea documentației o singură dată, motivând temeinic din punct de vedere științific, tehnic sau juridic, după caz, în termenele prevăzute la alin. (1^3). (1^5) Autoritățile publice pentru care prin lege se stabilește analizarea documentației într-o comisie au obligația să introducă spre analiză documentațiile de avizare aferente proiectelor de investiții în construcții și să analizeze în comisie, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentației la registratura instituției.(1^6) Toate autoritățile publice și entitățile emitente de avize și acorduri a căror procedură de emitere a avizului presupune analizarea documentației într-o comisie au obligația să anunțe beneficiarul și proiectanții cu privire la data la care documentația va fi analizată în respectivele comisii, indiferent dacă aceștia au dreptul sau nu să participe la ședință, conform procedurilor specifice.(1^7) În situația primirii solicitării de completări sau modificări, beneficiarul lucrărilor transmite entităților emitente ale avizelor solicitate răspunsul la solicitare, respectiv precizarea modificărilor realizate și documentația revizuită, răspunsul la clarificările solicitate sau, după caz, justificarea temeinică din punct de vedere juridic și tehnic a nepreluării observațiilor, în termen de maximum 60 de zile de la data primirii adresei prin care acestea sunt solicitate.(1^8) Entitățile emitente sesizate au obligația de emitere a avizului în termen de 15 zile de la depunerea de către beneficiarul lucrărilor a clarificărilor/completărilor/modificărilor, după caz, asupra condiționărilor impuse. În situația în care răspunsul la clarificări nu corespunde prevederilor legale și reglementărilor tehnice în vigoare, entitățile emitente au obligația de respingere justificată, tehnic și juridic, a documentației.(1^9) Răspunsul la clarificările/completările/modificările solicitate și analiza modului de preluare a acestora se realizează de către structura de specialitate din cadrul autorității/entității emitente și nu se mai supune unei noi analize a comisiei. (1^10) Atât în situația neemiterii avizului sau nesolicitării clarificărilor/completărilor/modificărilor în termenele prevăzute la alin. (1^3), cât și în cea în care entitățile emitente de avize și acorduri solicitate prin certificatul de urbanism nu emit avizele sau nu resping justificat potrivit alin. (1^8), în termen de 15 zile de la data depunerii documentației corectate și completate conform legislației, documentația depusă de către beneficiarul lucrării este considerată ca fiind completă, avizele se consideră a fi acordate. Avizele eliberate după invocarea aprobării tacite de către beneficiar nu produc efecte juridice.(1^11) Prin excepție de la prevederile alin. (1^8), documentațiile depuse spre avizare la instituțiile din Sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională nu pot fi considerate ca fiind complete și conforme în situația neemiterii solicitărilor de clarificare, modificare sau completare sau a avizelor cu sau fără condiții sau a adresei de respingere, iar avizele de la aceste instituții nu pot fi considerate ca fiind emise la împlinirea termenelor reglementate prin proceduri specifice, prin avizare tacită.(1^12) În situațiile prevăzute la alin. (1^3), (1^8) și (1^10), procedura de autorizare a construirii poate continua, autoritățile competente având dreptul să emită autorizația de construire fără avizele respective, pe baza dovezii depunerii de către beneficiar a răspunsului la adresa de solicitare de modificare/completare, clarificare și, după caz, a documentației corectate și completate, precum și a unei declarații pe propria răspundere prin care beneficiarul declară că nu a fost primită solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz cu sau fără condiții ori nu a fost eliberată adresa de respingere, după caz, înaintea împlinirii termenelor.(1^13) Răspunderea cu privire la informațiile privind imobilul beneficiarului, zonele de protecție, existența de rețele tehnico-edilitare și altele asemenea, care nu sunt publice și care trebuiau comunicate în termenul legal prin aviz, revine exclusiv entității emitente care trebuia să comunice informațiile, în situația avizării tacite. (1^14) În situația depunerii documentației spre autorizare, ulterior obținerii acesteia și începerii lucrărilor de construire pe baza unei autorizații de construire emise pe bază de avize tacite, beneficiarul, proiectanții și executanții construcției au obligația să respecte întreaga legislație aplicabilă în domeniul urbanismului și construcțiilor, protecției monumentelor istorice, precum și prevederile legislației conexe aplicabile și să facă toate diligențele necesare pentru identificarea informațiilor necesare pentru proiectare și execuție. (1^15) Autorizațiile de construire nu pot fi emise de autorități fără avizul instituțiilor din Sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, dacă prin certificatul de urbanism/reglementările urbanistice s-a solicitat/impus obținerea acestor avize.(1^16) Emitenții de avize și acorduri au obligația de a comunica beneficiarului, prin mijloace electronice, avizele sau acordurile în ziua emiterii.2. La articolul 5, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) Este interzisă condiționarea emiterii avizelor sau acordurilor de obținerea prealabilă a altor avize sau acorduri. Avizele și acordurile se solicită concomitent de la toți avizatorii, iar informațiile și condițiile obținute de la avizatori se integrează și se corelează de către proiectanți pe baza analizării împreună cu beneficiarul, astfel încât documentația tehnică depusă în vederea obținerii autorizației de construire să îndeplinească toate condițiile impuse de avizatori și să respecte tema de proiectare.3. La articolul 7 alineatul (20), literele b), b^2) și b^3) se abrogă.  +  Articolul IIIAvizele și acordurile emise, solicitate prin certificatul de urbanism, inclusiv la faza de studiu de fezabilitate sau documentație de autorizare a lucrărilor de intervenție, își păstrează valabilitatea până la recepția la terminarea lucrărilor, dacă nu intervin elemente noi sau nu se modifică condițiile care au stat la baza emiterii acestora, respectiv soluțiile tehnice la faza de documentație tehnică pentru obținerea autorizației de construire, până la finalizarea executării lucrărilor corespunzătoare pentru care au fost eliberate, respectiv până la încheierea procesului-verbal de recepție finală corespunzător.  +  Articolul IVAutoritățile administrației publice locale și entitățile emitente, abilitate de lege să emită avize și acorduri, au următoarele obligații:a) să analizeze și să avizeze cu prioritate și în regim de urgență documentațiile pentru investițiile finanțate din Planul național de redresare și reziliență al României, cu respectarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență; b) să prioritizeze lucrările depuse spre avizare în funcție de complexitate;c) să realizeze semestrial o analiză a numărului și tipului de investiții pentru care avizele și acordurile au fost considerate acordate conform procedurii stabilite de prezenta ordonanță de urgență și să dispună măsurile organizatorice ce se impun pentru reducerea numărului acestor situații.  +  Articolul V(1) Constituie contravenție neintroducerea spre analiză a documentațiilor de amenajare a teritoriului, a documentațiilor de urbanism și a documentațiilor de avizare aferente proiectelor de investiții în construcții, pe agenda ședințelor comisiilor prevăzute de legislația specifică, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii solicitării la registratura instituției și se sancționează cu amendă de la 3.000 lei la 10.000 lei. (2) Constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii prevăzute la alin. (1) se fac de către persoanele împuternicite din cadrul Inspectoratului de Stat în Construcții.(3) Contravenției prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul VIAnaliza și emiterea de avize/acorduri pentru avizarea proiectelor de lucrări publice atât pentru construcții noi, cât și pentru intervenții la construcții existente se face fără perceperea de taxe sau tarife de analiză, tarife de consultanță sau altele asemenea.  +  Articolul VIIÎn vederea realizării unui cadru normativ unitar privind amenajarea teritoriului, urbanismul și construcțiile, toate reglementările tehnice - norme, proceduri normative, instrucțiuni, cu aplicabilitate în aceste domenii, elaborate de ministere și de alte autorități de reglementare, se transmit în mod obligatoriu pentru avizarea conformității acestora către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.  +  Articolul VIIIÎn vederea asigurării continuității procedurale și a optimizării proceselor de avizare/autorizare, se interzice schimbarea responsabilului de dosar pe parcursul derulării procedurilor de analiză și avizare a documentațiilor de amenajare a teritoriului, a celor de urbanism, precum și a celor de avizare în vederea autorizării executării lucrărilor de construire, cu excepția cazurilor în care acesta nu mai lucrează în structura respectivă, este în concediu, este în incapacitate de muncă sau este cercetat disciplinar.  +  Articolul IXPrevederile Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse potrivit art. I din prezenta ordonanță de urgență, se aplică inclusiv procedurilor de aprobare a documentațiilor de amenajare a teritoriului sau de urbanism în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, după cum urmează:a) acordurile și avizele deja obținute își păstrează valabilitatea;b) pentru acordurile și avizele solicitate, dar care încă nu au fost emise, noile termene încep să curgă de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul XPrevederile art. II și III se aplică inclusiv pentru investițiile finanțate din fonduri europene/fonduri publice naționale, dacă procesul de avizare/autorizare este deja în curs de realizare și pentru investițiile finanțate din fonduri private dacă pentru acestea a fost emis un certificat de urbanism care se află în perioada de valabilitate și nu au fost încă depuse documentațiile pentru autorizarea construirii. Pentru documentațiile aflate în curs de avizare pentru care nu au fost încă obținute avizele și acordurile, termenele prevăzute la art. 5 din Legea nr. 50/1991, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin art. II din prezenta ordonanță de urgență, se calculează ca termene noi care încep să curgă de la data intrării în vigoare a actului normativ.  +  Articolul XIÎn termen de 10 zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației adoptă prin ordin formularul privind declarația pe propria răspundere prin care beneficiarul declară că nu a fost primită solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz cu sau fără condiții ori nu a fost eliberată adresa de respingere, după caz.  +  Articolul XIIPrezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepția dispozițiilor art. I pct. 5-7 și art. V, care intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,
    Tánczos Barna
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Cseke Attila-Zoltan
    p. Ministrul culturii,
    Demeter Andras-Istvan,
    secretar de stat
    Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
    Mircea Fechet
    Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Marcel-Ioan Boloș
    București, 30 aprilie 2025.Nr. 31.-----