ORDIN nr. 132 din 11 februarie 2025pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 980/2011
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 190 din 5 martie 2025



    Având în vedere prevederile art. 6 alin. (2) lit. e) și alin. (3) lit. d) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul art. III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 141/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum și al art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificările și completările ulterioare,ministrul transporturilor și infrastructurii emite următorul ordin:  +  Articolul INormele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 980/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 854 și 854 bis din 2 decembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. Articolul 51^1 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 51^1Transportul rutier în trafic interjudețean al categoriei de elevi prevăzute la art. 83 alin. (1) și finanțate conform art. 83 alin. (2) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, se efectuează cu autovehiculele destinate transportului de persoane deținute de către unitățile de învățământ, autoritățile administrației publice locale și/sau operatorii de transport rutier, după caz, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.2. La articolul 53, alineatul (1) se abrogă.3. La articolul 53, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Începând cu data de 1 iulie 2025, transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate se efectuează în baza rețelei de mobilitate rutieră națională și a licențelor de traseu eliberate de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.4. La articolul 53, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Licența de traseu reprezintă documentul de transport pe baza căruia se efectuează transportul rutier național contra cost de persoane prin servicii regulate. Licența de traseu este document nominal și se află la bordul autobuzului cu care se efectuează operațiunea de transport.(3) În cazul transportului rutier interjudețean contra cost de persoane prin servicii regulate, licența de traseu se eliberează pentru fiecare cursă.5. La articolul 53, alineatul (5) se abrogă.6. Articolul 54 se abrogă.7. După articolului 54 se introduce un nou articol, articolul 54^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 54^1(1) Începând cu data de 1 iulie 2025, licența de traseu este valabilă numai în condițiile în care transportul este efectuat la orele și în zilele prevăzute în graficul de circulație anexă la aceasta, respectiv dacă transportul este efectuat cu respectarea prevederilor art. 55^1 alin. (10).(2) Începând cu data de 1 iulie 2025, operatorul de transport rutier poate înlocui autobuzul pentru care s-a emis licența de traseu în platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională, în condițiile în care noul autobuz deține copie conformă în termen de valabilitate, este clasificat pe categorii, este dotat cu instalație de aer condiționat, este deținut în proprietate, leasing, în baza unui contract de vânzare în rate sau în baza unui contract de închiriere, respectiv nu are o vechime mai mare de 9 ani la data nominalizării acestuia în platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională în vederea eliberării licenței de traseu.(3) Începând cu data de 1 iulie 2025, operatorii de transport rutier deținători de licențe de traseu pentru servicii regulate interjudețene pot utiliza autovehicule suplimentare pentru rezolvarea situațiilor excepționale sau temporare ocazionate de preluarea fluxului de călători pe cursa respectivă. Astfel de vehicule suplimentare pot fi utilizate numai cu respectarea condițiilor cumulative prevăzute la art. 55^1 alin. (11) și a condițiilor privind nominalizarea acestora prevăzute la art. 57^1 alin. (2), precum și cu deținerea la bordul autovehiculului a următoarelor documente:a) copie a licenței de traseu eliberate pentru respectiva cursă interjudețeană, însoțită de copia graficului de circulație - ștampilate și semnate de către administratorul operatorului de transport, având înscris în mod expres: «Subsemnatul, ..............................., declar pe propria răspundere, sub sancțiunea legii penale privind falsul în declarații, că prezentul act este conform cu originalul»;b) copia conformă a autovehiculului suplimentar deținut de operatorul serviciului regulat interjudețean.8. Articolul 55 se abrogă.9. După articolul 55 se introduce un nou articol, articolul 55^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 55^1(1) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. va pune la dispoziția operatorilor de transport rutier de persoane, pe site-ul acesteia, platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională.(2) Prin platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională se ține evidența și se monitorizează efectuarea traseelor, curselor, frecvenței acestora, graficelor de circulație, autobuzelor nominalizate pentru efectuarea curselor, a rezervelor, a curselor la care operatorii de transport au notificat intenția de renunțare, a curselor în cazul cărora a fost aplicată măsura retragerii licenței de traseu, a capacității de transport, a zilelor/perioadelor de efectuare a curselor, precum și a autogărilor care dețin licență pentru activități conexe transportului rutier - activități desfășurate de autogară în termen de valabilitate.(3) Începând cu data de 15 mai 2025, solicitările pentru o cursă interjudețeană de pe același traseu depuse de operatorii de transport prin intermediul platformei informatice care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională trebuie să respecte orele fixe, respectiv un decalaj de 30 de minute față de orele fixe, valabilitatea licențelor de traseu eliberate acestora fiind ulterioară datei de 30 iunie 2025.(4) Operatorii de transport rutier de persoane vor introduce în platforma informatică următoarele date:a) informațiile necesare generării graficului de circulație aferent cursei solicitate, respectiv autogara/stația publică din capetele de traseu, după caz, orele de plecare/sosire din/în capetele de traseu, autogările/stațiile publice din localitățile intermediare, după caz, respectiv orele de plecare din localitățile intermediare;b) zilele, respectiv perioada în care se efectuează cursa;c) numărul de înmatriculare al autobuzului nominalizat pentru efectuarea cursei, al autobuzului de rezervă nominalizat, precum și seriile de șasiu ale acestora;d) agenția teritorială a Autorității Rutiere Române - A.R.R. din capătul de traseu de unde se dorește eliberarea licenței de traseu și a graficului de circulație;e) data de începere a valabilității licenței de traseu.(5) Numărul total de autobuze de rezervă se calculează cu formula «N rezerve = N nominalizate x 1/5», cu aplicarea următoarelor corecții:a) în cazul în care operatorul a nominalizat maximum 5 autobuze pentru efectuarea cursei/curselor, acesta trebuie să nominalizeze un autobuz de rezervă;b) în cazul în care operatorul a nominalizat pentru efectuarea curselor între 6 și 10 autobuze, acesta trebuie să nominalizeze 2 autobuze de rezervă;c) în cazul în care operatorul a nominalizat pentru efectuarea curselor mai mult de 10 autobuze și «N rezerve» este supraunitar, dar nu este un număr întreg:– «N rezerve» se rotunjește în minus la numărul întreg dacă fracția este < 0,5;– «N rezerve» se rotunjește în plus la numărul întreg următor dacă fracția este ≥ 0,5.(6) Începând cu data de 1 iulie 2025, operatorul de transport efectuează cursele pentru care deține licențe de traseu cu oricare dintre autobuzele nominalizate în platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională.(7) Operatorii economici care dețin licență pentru activități conexe transportului rutier - activități desfășurate de autogară în termen de valabilitate transmit până la data de 30 aprilie 2025 coordonatele geografice ale locației în care desfășoară activități de autogară, respectiv numărul de peroane, conform precizărilor Autorității Rutiere Române - A.R.R.(8) Până la data de 1 decembrie 2025 se va implementa monitorizarea efectuării serviciilor regulate interjudețene prin intermediul sistemului de poziționare global care face parte din platforma informatică prevăzută la alin. (1).(9) Capetele de traseu aferente curselor interjudețene solicitate vor fi amplasate numai în autogări care dețin licență pentru activități conexe transportului rutier - activități desfășurate de autogară în termen de valabilitate sau, în cazul în care nu există autogări în localitățile respective sau capacitatea acestora nu este suficientă pentru a acoperi toate cererile, în stații publice pentru care a fost obținut avizul de la autoritatea administrației publice locale.(10) Pe raza administrativ-teritorială a județului unde este situat capătul de traseu de plecare este permisă numai îmbarcarea călătorilor pentru stațiile din județele de tranzit, respectiv pentru stațiile situate pe raza administrativ-teritorială a județului în care este situat capătul de traseu de sosire.(11) Autobuzele nominalizate în platforma informatică de către operatorii de transport trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a) să dețină copii conforme în termen de valabilitate;b) să fie clasificate pe categorii;c) să fie dotate cu instalație de aer condiționat;d) să fie deținute în proprietate, leasing, în baza unui contract de vânzare în rate sau în baza unui contract de închiriere;e) să nu aibă o vechime mai mare de 9 ani de la anul fabricației la data nominalizării acestora în platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională în vederea eliberării licenței de traseu;f) să nu fie nominalizate pe curse regulate interjudețene ale căror grafice de circulație se suprapun cu cele solicitate.(12) În cazul în care se înființează o autogară într-o localitate capăt de traseu în care nu a existat autogară la data eliberării licenței de traseu pentru cursa respectivă, operatorul de transport trebuie să nominalizeze autogara nou-înființată prin intermediul platformei informatice care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională și să ridice noul grafic de circulație de la agenția teritorială emitentă a licenței de traseu, unde trebuie să prezinte contractul încheiat cu autogara respectivă, în termen de maximum 60 de zile.(13) În cazul în care în capătul de traseu se desființează o autogară nominalizată în graficul de circulație aferent cursei interjudețene, operatorul de transport are obligația să nominalizeze o altă autogară prin intermediul platformei informatice care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională și să ridice noul grafic de circulație de la agenția teritorială emitentă a licenței de traseu, unde trebuie să prezinte contractul încheiat cu autogara respectivă, în termen de maximum 60 de zile.(14) În cazul în care se desființează singura autogară din localitatea capăt de traseu care a fost nominalizată în graficul de circulație aferent cursei interjudețene, agenția teritorială emitentă a licenței de traseu va proceda la actualizarea platformei informatice care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională, prin introducerea unei stații publice aprobate în acest sens de autoritatea locală. La cererea agenției teritoriale emitente a licenței de traseu, autoritatea locală, în termen de 30 de zile de la data sesizării, va indica stația publică ce va putea fi utilizată de transportul rutier interjudețean.(15) În cazurile prevăzute la alin. (12)-(14), graficele de circulație și licențele de traseu deținute de operatorul de transport rutier până la efectuarea modificării își pierd valabilitatea.(16) În cazul în care sunt impuse restricții de circulație de către administratorul drumului pe anumite tronsoane de drum, graficele de circulație se pot modifica temporar, cu acordul Autorității Rutiere Române - A.R.R., până la ridicarea restricției.10. Articolul 57 se abrogă.11. După articolul 57 se introduce un nou articol, articolul 57^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 57^1(1) Începând cu data de 15 mai 2025, în platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională se pot depune cereri de solicitare a unei curse interjudețene dacă pentru acestea sunt îndeplinite cumulativ condițiile prevăzute la art. 55^1 alin. (4), (9) și (11).(2) Licența de traseu se eliberează tuturor operatorilor de transport a căror cerere a fost depusă, potrivit alin. (1), și care prezintă la agenția teritorială a Autorității Rutiere Române - A.R.R. din capătul de traseu de unde dorește eliberarea licenței de traseu și a graficului de circulație contractele încheiate cu autogările din capetele de traseu, avizele de la autoritatea administrației publice locale pentru stații publice din capetele de traseu, după caz, respectiv declarația prevăzută în anexa nr. 50, după acceptarea cererii depuse.(3) Înainte de acceptarea cererii depuse de către agenția teritorială a Autorității Rutiere Române - A.R.R. din capătul de traseu de unde dorește eliberarea licenței de traseu și a graficului de circulație, operatorul de transport poate modifica cererea depusă în cazul în care o autogară pe care a nominalizat-o într-o localitate s-a desființat sau în cazul în care s-a înființat o autogară.12. Articolele 59-61 se abrogă.13. După articolul 61 se introduce un nou articol, articolul 61^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 61^1(1) Începând cu data de 01 iulie 2025, în perioada de valabilitate a licenței de traseu eliberate, graficul de circulație poate fi modificat de operatorii de transport rutier prin platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională, în următoarele cazuri:a) înlocuirea de autogări în localitățile prevăzute în graficul de circulație;b) eliminarea stației/autogării, după caz, dintr-o localitate de tranzit prevăzută în graficul de circulație în condițiile în care această solicitare nu duce la posibilitatea de deviere a cursei față de parcursul traseului inițial;c) modificarea zilelor din săptămână în care este efectuată cursa și/sau a perioadei de efectuare a cursei într-un an calendaristic;d) introducerea de stații/autogări situate în alte localități decât cele prevăzute în graficul de circulație în condițiile în care această solicitare nu duce la posibilitatea de deviere a cursei față de parcursul traseului inițial;e) modificarea orelor de plecare din capetele de traseu.(2) Graficul de circulație, anexa la licența de traseu deținută de operatorul de transport pentru cursa respectivă, își pierde valabilitatea după efectuarea modificării în cazurile prevăzute la alin. (1), urmând ca operatorul de transport să ridice graficul de circulație modificat de la agenția teritorială a Autorității Rutiere Române - A.R.R. emitentă a licenței de traseu după prezentarea contractului cu noua autogară nominalizată.(3) Eliberarea graficului de circulație modificat conform alin. (1) presupune eliberarea unei noi licențe de traseu cu plata tarifului aferent și predarea licenței de traseu deținute însoțită de graficul de circulație la agenția teritorială a Autorității Rutiere Române - A.R.R. emitentă a acestora.(4) Modificările prevăzute la alin. (1) intră în vigoare după 30 de zile de la data ridicării graficelor de circulație și a licențelor de traseu, cu respectarea de către operatorii de transport a obligației prevăzute la art. 134 lit. s) pct. xxiv).14. Articolele 62 și 62^1 se abrogă.15. După articolul 62^1 se introduce un nou articol, articolul 62^2, cu următorul cuprins:  +  Articolul 62^2Începând cu data de 1 iulie 2025, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier - I.S.C.T.R. va introduce în platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională măsurile de retragere a licențelor de traseu, în termen de maximum 30 de zile de la data rămânerii definitive a acestora.16. Articolul 63 se abrogă.17. După articolul 63, se introduce un nou articol, articolul 63^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 63^1(1) Pentru cererile depuse începând cu data de 15 mai 2025 în platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională, operatorii de transport rutier au obligația de a ridica licența de traseu înainte de începerea valabilității acesteia, prevăzută la art. 55^1 alin. (4) lit. e).(2) În cazul nerespectării prevederilor alin. (1) operatorul de transport rutier va depune o nouă cerere pentru eliberarea unei licențe de traseu pentru cursa respectivă după o perioadă de un an.18. Articolul 64 se abrogă.19. După articolul 64 se introduce un nou articol, articolul 64^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 64^1Perioada de valabilitate maximă a licenței de traseu eliberate potrivit art. 57^1 alin. (2) pentru servicii regulate interjudețene este de 3 ani. Valabilitatea acesteia poate fi stabilită pentru o perioadă mai scurtă, la cererea solicitantului.20. La articolul 65, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Licența de traseu este documentul nominal al operatorului de transport rutier, nefiind transmisibilă.21. La articolul 65, alineatele (3)-(5) se abrogă.22. Articolul 66 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 66Renunțarea la licența de traseu se face prin intermediul platformei informatice care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională la cererea operatorului de transport rutier. Cererea se depune cu 30 de zile înainte de încetarea efectuării cursei. Licența de traseu și graficul de circulație aferent cursei pentru care s-a formulat cererea de renunțare se depun de către operatorul de transport la agenția teritorială emitentă în prima zi lucrătoare de după expirarea acestei perioade.23. Articolul 67 se abrogă.24. După articolul 67 se introduce un nou articol, articolul 67^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 67^1(1) În cazul în care operatorului de transport rutier i s-a retras licența de traseu pentru o cursă, acesta nu mai poate solicita o nouă licență de traseu pe același traseu pe o perioadă de un an.(2) În cazul în care un operator de transport renunță la o licență de traseu conform art. 66 sau în cazul în care nu respectă obligațiile prevăzute la art. 134 lit. s) pct. xxii) și pct. xxiii), acesta nu mai poate solicita o licență de traseu pe același traseu pe o perioadă de un an.25. La articolul 74, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) dacă un autobuz a fost nominalizat pe o cursă regulată interjudețeană, al cărei grafic de circulație se suprapune cu cel vizat de beneficiarul transportului.26. La articolul 119 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) actele din care să reiasă dreptul de deținere sau de folosință a terenului aferent peroanelor și a construcției în care vor fi desfășurate activități de autogară, care sunt actualizate ori de câte ori este necesar până la expirarea valabilității licenței pentru activități conexe transportului rutier - activități desfășurate de autogară. Neactualizarea documentelor depuse duce la pierderea valabilității licenței respectiv;27. La articolul 119 alineatul (2), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) aprobarea autorității administrației publice locale executive/deliberative pentru înființarea autogării. Pe durata valabilității acesteia nu se va solicita o altă aprobare, iar în cazul schimbării operatorului economic, aprobarea autorității administrației publice locale executive/deliberative pentru înființarea autogării rămâne valabilă până la expirarea acesteia;28. La articolul 134 litera s), după punctul xxi) se introduc patru noi puncte, punctele xxii), xxiii), xxiv) și xxv), cu următorul cuprins:xxii) să notifice Autorității Rutiere Române - A.R.R., prin platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională începând cu data de 1 iulie 2025, renunțarea la efectuarea unei curse cu 30 de zile înainte de încetarea efectuării acesteia;xxiii) să comunice utilizatorilor, cu 30 de zile înainte de încetarea efectuării cursei, prin orice mijloace de publicitate, intenția de renunțare;xxiv) să informeze călătorii în termenul prevăzut la art. 61^1 alin. (4) prin orice mijloace asupra modificării graficelor de circulație, inclusiv prin afișarea respectivelor modificări la bordul autovehiculelor;xxv) să asigure monitorizarea curselor regulate interjudețene conform prevederilor art. 55^1 alin. (8);29. La articolul 135 litera p), după punctul (iii) se introduce un nou punct, punctul (iv), cu următorul cuprins:(iv) în cazul efectuării transportului interjudețean de persoane prin curse regulate, înainte de plecarea în cursă să realizeze conexiunea cu platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională în vederea monitorizării efectuării acesteia conform prevederilor art. 55^1 alin. (8);30. La articolul 136, litera h) se modifică și va avea următorul cuprins:h) să încheie contracte de acces în autogară, în conformitate cu graficele de circulație propuse, cu operatorii de transport rutier;31. La articolul 136, litera k) se modifică și va avea următorul cuprins:k) să încheie contracte de acces în autogară cu operatorii de transport rutier fără a depăși perioada de valabilitate a licenței de traseu eliberate prin intermediul platformei informatice care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională;32. La articolul 136, după litera m) se introduce o nouă literă, litera n), cu următorul cuprins:n) să transmită Autorității Rutiere Române - A.R.R., la momentul transmiterii solicitării de licențiere, coordonatele geografice ale locației în care desfășoară activități de autogară, respectiv numărul de peroane33. Anexa nr. 16 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.34. Anexa nr. 18 se abrogă.35. Anexa nr. 22 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.36. După anexa nr. 49 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 50, al cărei cuprins este prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul IIAutogările care dețin licență pentru activități conexe transportului rutier - activități desfășurate de autogară, valabilă la data intrării în vigoare a prezentului ordin, au obligația să transmită Autorității Rutiere Române - A.R.R. până la data de 30 aprilie 2025 coordonatele geografice ale locației în care desfășoară activități de autogară, respectiv numărul de peroane.  +  Articolul IIIPână la epuizarea stocurilor de documente de control naționale existente la data intrării în vigoare a prezentului ordin, operatorii de transport nu mai completează lista călătorilor de pe versoul foilor de parcurs.  +  Articolul IV(1) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. utilizează stocurile de licențe de traseu pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate, existente înainte de modificarea anexei nr. 16 din Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 980/2011, cu modificările și completările ulterioare, până la epuizarea acestora.(2) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. utilizează stocurile existente de documente de control pentru transportul rutier național contra cost de persoane prin servicii ocazionale înainte de modificarea anexei nr. 22 din Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 980/2011, cu modificările și completările ulterioare, până la epuizarea acestora.  +  Articolul V(1) Transportul rutier contra cost de persoane prin serviciile regulate în traficul interjudețean se efectuează până la data de 30 iunie 2025 în baza licențelor de traseu, astfel cum acestea sunt deținute de operatorii de transport la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 141/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere.(2) Graficele de circulație anexă la licențele de traseu prevăzute la alin. (1) se pot modifica prin înlocuirea de autogări în localitățile prevăzute în graficul de circulație, în condițiile asigurării unui decalaj de minimum 30 de minute față de plecările din autogara solicitată pe segmentele comune de traseu care se regăsesc în graficele de circulație aferente curselor interjudețene care sunt efectuate de alți operatori de transport.(3) Pentru cazurile prevăzute la alin. (2), dacă pe cursa respectivă există mai mulți operatori de transport deținători de licență de traseu, trebuie să existe solicitări identice de la toți operatorii de transport rutier aflați în această situație.(4) În cazul prevăzut la alin. (2), graficul de circulație, anexă la licența de traseu prevăzută la alin. (1) deținută de operatorul de transport pentru cursa respectivă până la data efectuării modificării, își pierde valabilitatea după efectuarea modificării.  +  Articolul VIPrezentul ordin intră în vigoare la data publicării, cu excepția art. I pct. 6, care intră în vigoare la 1 iulie 2025.  +  Articolul VIIAutoritatea Rutieră Română - A.R.R. și Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier - I.S.C.T.R. vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.  +  Articolul VIIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Ministrul transporturilor și infrastructurii,
    Sorin-Mihai Grindeanu
    București, 11 februarie 2025.Nr. 132.  +  Anexa nr. 1(Anexa nr. 16 la normele metodologice)
    (Model de imprimat format A4 hârtie albastră cu fond stema României)
    (prima pagină a licenței)
    RO

    ROMÂNIA
    MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII
    LICENȚĂ DE TRASEU
    Seria: ...... nr.: ............
    Transport de persoane prin servicii regulate
    Prezenta licență de traseu s-a eliberat operatorului de transport rutier: ............................................................... să efectueze transporturi rutiere de persoane prin servicii regulate în trafic interjudețean.Valabilă de la data de ........... până la data de .....................Eliberată în baza Licenței comunitare nr. .....................
    Emitent:
    Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.
    .........................................
    Data eliberării: .................
    Semnătura
    ................................
    și
    ștampila
    Operatorul de transport rutier poate efectua transport de persoane prin servicii regulate în trafic interjudețean pe traseul menționat pe verso numai în conformitate cu graficul de circulație anexat.
    (a doua pagină a licenței)
    Traseul:

    Seria ......... nr. .............
     +  Anexa nr. 2(Anexa nr. 22 la normele metodologice)
    (hârtie albastră - dimensiune A4)
    (copertă)
    Documentul de control pentru transportul rutier național
    contra cost de persoane prin servicii ocazionale
    ROMÂNIA MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII
    RO AUTORITATEA RUTIERĂ ROMÂNĂ - A.R.R.
    Document control nr. ........
    Document de control pentru transportul rutier
    contra cost de persoane prin servicii ocazionale
    - național -
    Denumirea operatorului de transport rutier .......................................................................................................................................................................................................................................................................................Adresa ..............................................................................................................................................................................................................................................................................
    ......................................
    (semnătura și ștampila autorității care a eliberat carnetul)
    .........................................
    (locul și data eliberării)

    (Pagina de gardă a documentului de control)
    AVIZ IMPORTANT
    1. Transportul rutier național contra cost de persoane prin servicii ocazionale se poate efectua:– între două localități sau începând și sfârșind pe teritoriul aceleiași localități, cu tranzitarea cel puțin a unei alte localități;– în baza unui contract pentru deplasarea unui grup de persoane dinainte constituit;– de către autovehiculele neîncărcate utilizate exclusiv pentru înlocuirea unui autovehicul defect sau accidentat în timp ce efectua un serviciu ocazional.2. În aceeași categorie intră și transportul în gol al autovehiculelor pentru executarea acestor servicii.3. Transportul mărfurilor în scopuri comerciale în autovehicule proiectate pentru transportul de persoane nu constituie transport de persoane prin servicii ocazionale.4. Informații privind modul de completare a foii de parcurs:a) Pentru fiecare călătorie efectuată ca un serviciu ocazional, operatorul de transport rutier/întreprinderea autorizată trebuie, înainte de începerea călătoriei, să completeze o foaie de parcurs, în dublu exemplar.b) Foaia de parcurs trebuie să poarte ștampila operatorului de transport rutier/întreprinderii autorizate și semnătura reprezentantului legal al acestuia/acesteia sau a conducătorului autovehiculului, după caz.c) Originalul foii de parcurs se va păstra la bordul autovehiculului pe tot parcursul călătoriei și va fi prezentat la cererea organelor de control autorizate.5. În timpul derulării serviciilor ocazionale nicio persoană nu poate urca sau coborî în timpul transportului.6. Operatorul de transport rutier/Întreprinderea autorizată este obligat(ă) să verifice corectitudinea și conformitatea completării foilor de parcurs. Acestea vor fi completate cu majuscule și cu cerneală care nu se șterge.7. Documentul de control este nominal și nu este transmisibil.
    (foaia de parcurs* - față)
    * Foaia de parcurs este reprodusă în facsimil.
     +  Anexa nr. 3(Anexa nr. 50 la normele metodologice)
    DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
    privind utilizarea autobuzelor nominalizate în platforma informatică
    care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională
    Subsemnatul, ................................................., posesor al B.I. (C.I.) seria ....... nr. ................., CNP .............................., domiciliat în ................................., str. ............................... nr. ......., bl. ......, sc. ...., et. ......., ap. ......., tel. .............................................., în calitate de administrator la operatorul de transport rutier de persoane ..........................................................., CUI ..........................., declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la falsul în declarații, că de la data începerii valabilității licențelor de traseu autobuzele nominalizate în platforma informatică care gestionează rețeaua de mobilitate rutieră națională nu sunt nominalizate/utilizate pe trasee regulate speciale interjudețene ale căror grafice de circulație se suprapun cu cele ale curselor regulate interjudețene, respectiv nu sunt nominalizate/utilizate pe trasee internaționale regulate, trasee județene regulate, trasee județene regulate speciale sau trasee locale.
    Data: .....................
    Semnătura ..............................
    Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. (bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, București, www.arr.ro, e-mail: arutiera@arr.ro) procesează și prelucrează date și informații, inclusiv de natura datelor cu caracter personal, cărora le sunt aplicabile prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), datele fiind furnizate în scopul eliberării documentelor solicitate, în condițiile legii.Completarea datelor dumneavoastră pe acest formular constituie consimțământul explicit pentru a prelucra în continuare aceste date.Informațiile înregistrate sunt destinate utilizării de către operator și sunt comunicate numai destinatarilor abilitați de lege, cum sunt organele de poliție, parchet, instanțe, și pot fi transmise inclusiv în străinătate organelor judiciare, în condițiile legii.
    -----