ORDIN nr. 20 din 3 februarie 2025pentru modificarea și completarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea centrelor de reținere și arestare preventivă, precum și măsurile necesare pentru siguranța acestora, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 14/2018
EMITENT
  • MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 136 din 17 februarie 2025



    În temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare,viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, emite următorul ordin:  +  Articolul IRegulamentul privind organizarea și funcționarea centrelor de reținere și arestare preventivă, precum și măsurile necesare pentru siguranța acestora, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 14/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 și 212 bis din 8 martie 2018, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. După articolul 10 se introduce un nou articol, art. 10^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 10^1În cazul unor calamități naturale, fenomene meteo extreme, evenimente majore ce afectează ordinea și siguranța publică sau în scopul protejării vieții, integrității corporale și sănătății persoanelor private de libertate, ale personalului centrului și ale oricăror alte persoane, șeful structurii prevăzute la art. 234 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a Legii, la propunerea motivată a administrației centrului, poate dispune, cu aprobarea inspectorului general al Inspectoratului General al Poliției Române, suspendarea temporară a activității prevăzute la art. 21, fără însă a afecta executarea măsurilor preventive privative de libertate dispuse de organele judiciare din circumscripția administrativ-teritorială respectivă.2. Articolul 36 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 36(1) La primirea în centru, percheziția cavităților corporale, a plăgilor pansate, protezelor și atelelor gipsate, cu excepția cavităților bucale, auriculare și nazale, ale persoanelor private de libertate se realizează de către personalul medico-sanitar al centrului sau, după caz, de către personal medical de specialitate, în situații temeinic justificate, la solicitarea scrisă a personalului centrului.(2) Procesul-verbal sau documentele medicale întocmite cu ocazia efectuării percheziției cavităților, plăgilor, protezelor și atelelor prevăzute la alin. (1) se anexează la procesul-verbal întocmit cu ocazia introducerii în centru, iar concluziile se consemnează în fișa medicală și Registrul de consultații, de către personalul medical al centrului.(3) Pe toată perioada deținerii în centru, percheziția cavităților, plăgilor, protezelor și atelelor prevăzute la alin. (1) se realizează în condițiile aceluiași alineat ori de câte ori este nevoie, iar procesul-verbal sau documentele medicale întocmite cu această ocazie se anexează la dosarul individual.3. La articolul 62 alineatul (3), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) când activitatea centrului este suspendată temporar în condițiile art. 10 sau 10^1;4. La articolul 68 alineatul (1), litera l) se abrogă.5. La articolul 68, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) La nivelul structurii prevăzute la art. 234 alin. (1) din Regulamentul de aplicare a Legii se constituie Registrul de evidență a centrelor de reținere și arestare preventivă cu activitatea suspendată temporar, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2.6. La articolul 69 alineatul (1), după litera j) se introduce o nouă literă, lit. k), cu următorul cuprins:k) Registrul pentru evidența mărcilor traumatice.7. La articolul 87, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) și (2^2), cu următorul cuprins:(2^1) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în cazul în care exercitarea actului psihologic în spațiile special amenajate este imposibilă din cauza unor calamități naturale, fenomene meteo extreme, evenimente majore ce afectează ordinea și siguranța publică sau pentru că în acele spații nu poate fi asigurată protejarea vieții, integrității corporale și sănătății persoanelor private de libertate, personalului centrului sau oricăror altor persoane, acesta se poate exercita în spații prevăzute cu dispozitive de separare sau prin sistem videoconferință, după caz.(2^2) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în situația în care psihologul își desfășoară activitatea în afara zonei de responsabilitate a administrației centrului, actul psihologic se poate exercita și prin sistem videoconferință.8. La articolul 120, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Toate convorbirile telefonice se consemnează în fișa de evidență a convorbirilor telefonice și comunicărilor online a persoanei private de libertate, cu respectarea rubricației, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2.9. La articolul 120, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în situația în care sistemul prin care se acordă dreptul la convorbiri telefonice permite evidențierea electronică a acestora, fișa de evidență a convorbirilor telefonice și comunicărilor online a persoanei private de libertate se listează și se certifică prin semnătură, pentru conformitate, de personalul anume desemnat de către șeful centrului.10. La articolul 121, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Toate comunicările online se consemnează în fișa de evidență a convorbirilor telefonice și comunicărilor online a persoanei private de libertate, cu respectarea rubricației.11. La articolul 136, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Persoana privată de libertate poate beneficia în centru, contra cost, în urma unei cereri scrise, adresate administrației centrului de reținere și arestare preventivă, de asistență medicală din partea unui medic solicitat de aceasta, cu informarea medicului care asigură asistența medicală în centrul de reținere și arestare preventivă. Rezultatul examenului medical efectuat de către medicul solicitat se consemnează de către acesta în fișa medicală a persoanei private de libertate.12. La titlul II, după capitolul VII se introduce un nou capitol, capitolul VII^1 „Abateri și sancțiuni disciplinare“, cuprinzând articolele 173^1-173^6, cu următorul cuprins:  +  Capitolul VII^1 Abateri și sancțiuni disciplinare  +  Articolul 173^1(1) În cazul săvârșirii abaterilor disciplinare prevăzute la art. 100 din Lege, persoanelor private de libertate aflate în centre li se pot aplica sancțiunile disciplinare prevăzute de art. 101 alin. (1) din Lege, de către comisia de disciplină prevăzută la art. 110 alin. (4) din Lege, denumită în continuare Comisia. (2) Șeful unității în care este organizat și funcționează centrul desemnează, în fiecare an, prin dispoziție, Comisia, formată din unul dintre adjuncții acestuia, în calitate de președinte, cu drept de vot, șeful centrului de reținere și arestare preventivă, un ofițer cu studii juridice, în calitate de membri, și un secretar. (3) Sancțiunile prevăzute la alin. (1) se stabilesc de Comisie în urma parcurgerii procedurii disciplinare, prevăzută la art. 103 din Lege.  +  Articolul 173^2(1) Abaterile disciplinare se constată, din oficiu sau la sesizarea oricărei persoane, de către personalul centrului și se consemnează într-un raport de incident.(2) Raportul de incident prevăzut la alin. (1) se depune în termen de 24 de ore de la data constatării abaterii la șeful de schimb, care îl predă de îndată șefului centrului, și se înregistrează în registrul de intrare-ieșire a corespondenței ordinare. (3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în situația în care abaterea disciplinară este săvârșită pe perioada transferului între centre sau la unități de penitenciar, raportul de incident este întocmit de șeful escortei și remis în termenul prevăzut la același alineat șefului de schimb/șefului de tură din unitatea de destinație.(4) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în situația în care abaterea disciplinară este constatată în zilele de sâmbătă, duminică și sărbători legale, raportul de incident se depune la șeful de schimb, care îl predă în prima zi lucrătoare șefului centrului.(5) După înregistrare, raportul de incident se înaintează de îndată șefului unității la nivelul căreia funcționează centrul.  +  Articolul 173^3(1) Procedura disciplinară se declanșează de către șeful unității, care înaintează raportul de incident Comisiei în termen de 24 de ore.(2) Șeful unității desemnează una sau mai multe persoane din cadrul personalului subordonat de la nivelul unității unde funcționează centrul, altul decât cel care execută serviciul de pază și supraveghere în cadrul centrului, să efectueze cercetarea prealabilă.(3) Persoana/Persoanele desemnată/desemnate aduc la cunoștința persoanei private de libertate motivul declanșării procedurii disciplinare și faptul că acesta poate propune administrarea de probe. Dispozițiile art. 61 alin. (2) din Lege se aplică în mod corespunzător. (4) În termenul prevăzut la art. 103 alin. (4) din Lege, persoana/persoanele desemnată/desemnate prezintă Comisiei rezultatele cercetării prealabile. (5) În termen de 10 zile de la primirea rezultatelor cercetării prealabile, Comisia, după ascultarea persoanei private de libertate și a oricărei alte persoane care are cunoștință despre împrejurările în care a fost săvârșită fapta, prin hotărâre scrisă aplică una dintre sancțiunile disciplinare sau, după caz, clasează dosarul de cercetare disciplinară.(6) Hotărârea Comisiei se comunică persoanei private de libertate de îndată, sub semnătură, de către secretar, cu menționarea căii de atac existente și a termenului de exercitare a acesteia.  +  Articolul 173^4(1) Împotriva hotărârii Comisiei prin care a fost aplicată o sancțiune disciplinară, persoana privată de libertate poate face plângere la judecătorul de supraveghere a privării de libertate, în termen de 3 zile de la comunicare. Dispozițiile art. 104 din Lege se aplică în mod corespunzător.(2) Plângerea formulată de persoana privată de libertate se înregistrează în registrul de evidență cereri diverse, prevăzut în anexa nr. 2, și se înaintează, prin grija administrației centrului, judecătorului de supraveghere a privării de libertate de la penitenciarul la care este arondat.(3) Încheierea judecătorului de supraveghere a privării de libertate se înregistrează în registrul de intrare-ieșire a corespondenței ordinare și se comunică de îndată persoanei private de libertate.  +  Articolul 173^5(1) În cazul în care, pentru motive de siguranță sau în scopul prevenirii actelor de împiedicare a aflării adevărului ori influențare a rezultatului cercetării disciplinare, se impune separarea preventivă a persoanei private de libertate, șeful centrului poate dispune această măsură pe timpul cercetărilor.(2) În situația în care după săvârșirea unei abateri disciplinare se impune transferarea de îndată a persoanei private de libertate într-un alt loc de deținere, raportul de incident se trimite, împreună cu celelalte documente întocmite, unității în care a fost transferată, în vederea continuării procedurii disciplinare.  +  Articolul 173^6(1) Atunci când față de persoana privată de libertate a fost aplicată o sancțiune se efectuează mențiunile necesare în documentele de evidență. Evidența sancțiunilor aplicate persoanelor private de libertate aflate în centre se realizează în format letric și electronic.(2) Evidența letrică se realizează prin următoarele documente:a) raportul de incident, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2;b) Registrul de evidență a primirii și punerii în libertate a persoanelor reținute sau arestate preventiv, prevăzut în anexa nr. 2;c) Fișa de cunoaștere individuală, prevăzută în anexa nr. 2;d) Registrul de evidență cereri diverse, prevăzut în anexa nr. 2, dacă este cazul.(3) Hotărârea Comisiei și, după caz, încheierea judecătorului de supraveghere a privării de libertate se atașează dosarului personal al persoanei private de libertate.(4) Evidența informatizată se realizează prin înregistrarea datelor în modulul specific din aplicația informatizată de gestiune a datelor despre persoanele private de libertate. Responsabilitatea utilizării aplicației și a introducerii datelor în secțiunile specifice, conform domeniului de competență, revine personalului stabilit prin dispoziția șefului centrului.13. La articolul 177, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) În aplicarea prevederilor alin. (1) și (2), în funcție de evaluarea riscului privind siguranța centrului, administrația centrului dispune măsuri corespunzătoare pentru exercitarea temporară a activităților specifice regimului de executare a măsurilor preventive privative de libertate de către personal din cadrul altor structuri, ce urmează a fi instruit pentru îndeplinirea misiunilor și atribuțiilor specifice acestui gen de activități.14. La articolul 188, după litera f) se introduce o nouă literă, lit. g), cu următorul cuprins:g) să raporteze, în dinamică, utilizând mijloacele de comunicare avute la dispoziție, orice eveniment sau date de interes operativ, după caz, survenite pe timpul exercitării atribuțiilor de serviciu.15. La articolul 190, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Predarea-primirea serviciului de pază și supraveghere se efectuează de către șefii de schimb, în prezența șefului centrului sau a șefilor structurilor prevăzute la art. 5 alin. (6) ori, în lipsa acestora, a ofițerului de serviciu pe unitate sau a personalului desemnat de șeful unității de poliție.16. La articolul 193, alineatele (1), (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 193(1) Șeful centrului, șefii structurilor prevăzute la art. 5 alin. (3) și (6) ori, în lipsa acestora, șeful de schimb, cu informarea prealabilă a șefului centrului, instituie, atunci când situația o impune, consemn special cu privire la paza, supravegherea și escortarea uneia sau mai multor persoane private de libertate care prezintă risc pentru siguranța deținerii. Șeful centrului poate solicita și intervenția psihologului pentru intervenția psihologică, precizând comportamentul, manifestările, stările afective evidente ale persoanei care prezintă risc pentru siguranța deținerii...........................................(3) Consemnul special se menționează într-un proces-verbal și se ia la cunoștință de către personalul aflat în serviciul de pază și supraveghere, sub semnătură. Mențiuni cu privire la consemnul special se înscriu, succesiv pe toată perioada de valabilitate a acestuia, în procesul-verbal de predare-primire a serviciului de pază și supraveghere, la rubrica «Dispoziții, ordine și consemne primite/instituite».(4) Consemnul special poate fi instituit și de către personalul desemnat de șeful centrului sau ofițerul de serviciu, cu informarea șefului centrului, dispozițiile alin. (3) aplicându-se în mod corespunzător.17. La articolul 194, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 194(1) La internarea persoanei private de libertate într-o unitate sanitară participă șeful centrului. În situația prevăzută la art. 236 alin. (10) și art. 260 alin. (3) din Regulamentul de aplicare a Legii, la instituirea pazei permanente a persoanei private de libertate într-o unitate sanitară participă un ofițer desemnat de șeful unității de poliție sau administrației centrului, după caz.18. Articolul 195 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 195(1) Supravegherea persoanei private de libertate internate într-o unitate sanitară este realizată de cel puțin doi polițiști, numărul acestora putând fi mărit în funcție de persoana și conduita acesteia sau riscul care îl prezintă pentru siguranța deținerii.(2) Pe timpul îndeplinirii misiunilor de pază și supraveghere a persoanelor private de libertate internate în unitățile sanitare, personalul este dotat cu:a) armament și muniție;b) mijloace de imobilizare;c) mijloace de comunicare.(3) Dispozițiile art. 197-201 și art. 203 se aplică în mod corespunzător.(4) Personalul care realizează paza și supravegherea informează periodic cu privire la situația operativă și de îndată, în cazul producerii unor incidente, dispeceratul unității de poliție, administrației centrului sau, după caz, al centrului.(5) Predarea-primirea serviciului de pază și supraveghere se realizează la sediul unității sanitare în baza unui proces-verbal, întocmit potrivit dispozițiilor art. 192 alin. (2), care se depune la dosarul individual al persoanei private de libertate la finalizarea misiunii. (6) Șeful centrului, șeful unității de poliție sau șeful administrației centrului pe raza căreia se află unitatea sanitară ia măsuri pentru realizarea de controale periodice la spitalele din rețeaua sanitară publică cu privire la modul de îndeplinire a activităților de pază și supraveghere.19. La articolul 196, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 196(1) Pentru unitățile sanitare în care se internează sau sunt prezentate frecvent persoane private de libertate, șefii unităților de poliție, ai administrației centrului sau șefii centrelor întreprind demersuri în vederea stabilirii din timp a detaliilor și a particularităților ce trebuie avute în vedere la constituirea și dimensionarea dispozitivului de pază și supraveghere.20. La articolul 198, alineatele (2) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Indiferent de numărul membrilor escortei, din compunerea acesteia face parte și conducătorul mijlocului de transport, atunci când este dotat și planificat corespunzător în registrul prevăzut la art. 68 alin. (1) lit. e), îndeplinind atribuții specifice personalului din compunerea escortei. Conducătorul mijlocului de transport este evidențiat în cuprinsul notei de scoatere și procesului-verbal de instruire a escortei în ambele calități...................................(4) La constituirea escortei, indiferent de numărul membrilor, șeful centrului sau personalul desemnat stabilește un șef al escortei care face parte din compunerea escortei, dispozițiile alin. (2) aplicându-se în mod corespunzător. Personalul din compunerea escortei se subordonează șefului de escortă.21. La articolul 198, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) În situația în care conducătorul mijlocului de transport execută exclusiv misiunea de deplasare pentru una sau mai multe escorte, acesta nu face parte din compunerea acestora, fiind evidențiat în cuprinsul notei de scoatere și procesului-verbal de instruire a escortei doar în această calitate, însă are obligația de a interveni și de a sprijini escorta în situația producerii unor evenimente negative.22. La articolul 203, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) În situația în care escorta este constituită din personal al Ministerului Afacerilor Interne din cadrul altor structuri decât centrele, instruirea se realizează de către șefii nemijlociți ai acestora, persoanele desemnate de aceștia, ofițerul care asigură continuitatea conducerii structurii sau ofițerul de serviciu, după caz, pe bază de proces-verbal.(3) Persoana care conduce activitatea de instruire potrivit alin. (1) și (2) întocmește procesul-verbal de instruire, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2, verifică actele ce însoțesc persoanele supuse măsurilor privative de libertate, ținuta polițiștilor din escortă și starea de sănătate a acestora, starea armamentului, muniției, cătușelor și a celorlalte mijloace din dotare și transmite personalului care execută serviciul de escortare dispozițiile cu privire la:a) compunerea escortei/escortelor;b) repartizarea pe destinații;c) numărul și categoria persoanelor private de libertate care urmează a fi escortate;d) modul, mijloacele și itinerarele de deplasare la și de la destinație;e) programul misiunii.23. La articolul 205, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:(6) În situația modificării itinerarului sau a modului de deplasare, șeful de escortă comunică persoanei care a condus activitatea de instruire sau ofițerului de serviciu pe unitate, prin intermediul stației de emisie-recepție sau prin orice alt mijloc de comunicare, noul itinerar și noul mod de deplasare.24. La articolul 218, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2) Asigurarea intimității persoanei private de libertate se realizează prin efectuarea controlului corporal separat de celelalte persoane, în spații anume amenajate, în condițiile art. 35, și prin efectuarea percheziției în două etape, astfel încât persoana percheziționată să nu aibă atât partea superioară a corpului, cât și cea inferioară dezbrăcate în același timp.25. După articolul 218 se introduc patru noi articole, art. 218^1-218^4, cu următorul cuprins:  +  Articolul 218^1Percheziția corporală amănunțită se execută în următoarea succesiune: controlul corporal, controlul lenjeriei, controlul îmbrăcăminții, controlul încălțămintei, controlul bagajelor, alimentelor și celorlalte obiecte aparținând persoanei private de libertate.  +  Articolul 218^2(1) La controlul corporal se urmărește descoperirea de bunuri, obiecte sau substanțe interzise, în părțile ascunse ale corpului sau aplicate pe acesta.(2) La verificarea lenjeriei și îmbrăcăminții se controlează amănunțit gulerul, coifura, manșetele, peticele aplicate, diferite cusături și alte locuri care se pretează ascunderii unor bunuri, obiecte sau substanțe interzise.(3) Încălțămintea se controlează în interior și exterior. Cea care prezintă caracteristici suspecte - talpă dublă, toc voluminos și altele asemenea, cu aprobarea șefului de centru sau, după caz, a șefului de schimb, se poate desface, urmând a fi reparată prin grija administrației locului de deținere sau pe cheltuiala persoanei private de libertate dacă, cu ocazia percheziției, se descoperă bunuri, obiecte sau substanțe interzise. (4) După controlul lenjeriei, îmbrăcăminții, încălțămintei, acestea se dau persoanei private de libertate pentru a se echipa și se execută, în prezența acesteia, controlul bagajelor, alimentelor și altor obiecte permise să fie deținute de către aceasta.  +  Articolul 218^3(1) Persoana care efectuează percheziția corporală amănunțită desfășoară următoarele activități:a) supraveghează în permanență persoana privată de libertate în cauză;b) întreabă persoana privată de libertate dacă deține bunuri, obiecte sau substanțe interzise și cere prezentarea obiectelor personale;c) se dispune la o distanță suficient de mare pentru a putea contracara o eventuală acțiune vătămătoare din partea celui percheziționat;d) dispune persoanei private de libertate să se dezechipeze până la nivelul taliei, să se întoarcă cu spatele, să depărteze picioarele și să ridice mâinile paralel cu solul;e) efectuează controlul persoanei private de libertate, în următoarea succesiune: păr, urechi, gât, sub brațe, între degetele mâinii, unghii, eventuale cute ale pielii;f) solicită persoanei să se întoarcă cu fața și continuă prin vizualizarea și observarea cavității bucale, a nărilor, a urechilor, a buricului și eventualele cute ale pielii;g) dacă există indicii că sunt ascunse bunuri, obiecte sau substanțe interzise în cavitățile corporale, plăgile pansate, protezele și atelele gipsate, cu excepția cavităților bucale, auriculare și nazale, solicită în scris personalului medico-sanitar al centrului sau, după caz, personalului medical de specialitate, în situații temeinic justificate, să efectueze controlul;h) după efectuarea controlului corporal până la nivelul taliei, solicită persoanei private de libertate să se echipeze și dispune dezechiparea și sub nivelul taliei, acordând atenție zonei inghinale, între degetele picioarelor și sub tălpi;i) după efectuarea controlului corporal dispune persoanei private de libertate să se echipeze și îi indică acesteia locul unde să se poziționeze.(2) Cu ocazia controlului bagajelor personale se acordă o atenție deosebită:a) mânerelor, buzunarelor și eventualelor părți duble;b) deodorantelor solide, la care se ridică partea superioară și se verifică spațiul gol al containerului;c) tuburilor de pastă de dinți, cremă de ras etc., care se apasă urmărind să nu existe ascunse diverse bunuri, obiecte sau substanțe interzise;d) scrisorilor, care se scot din plicuri, fără a fi citite, pentru a verifica dacă nu sunt ascunse bunuri, obiecte sau substanțe interzise;e) cărților, revistelor și ziarelor care se răsfoiesc pentru a verifica dacă nu sunt ascunse bunuri, obiecte sau substanțe interzise;f) obiectelor de podoabă și ochelarilor, care se verifică în scopul depistării unor eventuale modificări constructive cu ajutorul cărora se pot disimula bunuri, obiecte sau substanțe interzise;g) celelalte obiecte deținute se controlează cu atenție, ținându-se cont de caracteristicile fiecăruia: se acordă atenție sporită alimentelor, verificându-se termenul de valabilitate al acestora, aspectul organoleptic, iar în cazul conservelor se urmărește ca acestea să nu fie deformate și se urmăresc semne de modificare constructivă și modul de aplicare a etichetelor.  +  Articolul 218^4În cazul în care asupra persoanei supuse percheziției corporale amănunțite sunt descoperite bunuri, obiecte sau substanțe interzise se încheie un proces-verbal în care se consemnează bunul, obiectul sau substanța descoperit/ă și măsurile dispuse.26. După articolul 219 se introduc trei noi articole, art. 219^1-219^3, cu următorul cuprins:  +  Articolul 219^1Percheziția corporală sumară începe cu controlul coifurii, iar apoi prin palpare, apăsare sau îndoire, după caz, se controlează gulerul, umerii, mânecile, buzunarele, eventualele petice aplicate și celelalte locuri unde pot fi ascunse bunuri, obiecte sau substanțe interzise.  +  Articolul 219^2(1) Persoana care efectuează percheziția corporală sumară desfășoară următoarele activități:a) supraveghează în permanență persoana privată de libertate în cauză;b) întreabă persoana privată de libertate dacă deține bunuri, obiecte sau substanțe interzise și cere prezentarea obiectelor personale;c) solicită persoanei private de libertate să ridice brațele la nivelul umerilor în plan orizontal, paralel cu solul, și să țină picioarele cât mai depărtate unul de celălalt;d) efectuează controlul corporal, prin palpare și observare, în următoarea ordine: capul și gâtul (se scoate pălăria, căciula, șapca etc.), brațele, de la umăr la încheieturile mâinilor, zona trunchiului și a bazinului (față, spate), membrele inferioare (partea exterioară și interioară);e) se poziționează astfel încât să nu fie lovit atunci când controlează partea inferioară a corpului.(2) În situația în care există indicii cu privire la deținerea de bunuri, obiecte sau substanțe interzise, care pot periclita siguranța personalului, ori în timpul gestionării incidentelor, percheziția corporală sumară se poate efectua și cu persoana percheziționată aflată în poziția în genunchi, culcată la sol, cu sau fără mijloacele de imobilizare aplicate, ori cu mâinile în sus, pe cap, la ceafă sau la spate.(3) Obiectele descoperite asupra persoanei private de libertate sunt prezentate acesteia.(4) În situația percheziționării unui grup de persoane private de libertate de către doi membri ai personalului, acestea sunt dispuse în linie, cu distanță de aproximativ un metru una față de cealaltă. Unul dintre membrii personalului supraveghează grupul, fiind poziționat într-o parte a acestuia, iar celălalt membru efectuează controlul corporal din cealaltă parte.  +  Articolul 219^3În cazul în care asupra persoanei supuse percheziției corporale sumare sunt descoperite bunuri, obiecte sau substanțe interzise se încheie un proces-verbal în care se consemnează bunul, obiectul sau substanța descoperit/ă și măsurile dispuse.27. La articolul 223, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2) În cuprinsul procesului-verbal prevăzut la alin. (1) se menționează numărul de înregistrare al planului de acțiune în baza căruia s-a desfășurat.28. La titlul III, titlul capitolului VII se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Capitolul VII Verificarea activităților de pază, supraveghere, escortare și însoțire29. Articolul 226 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 226(1) Pentru verificarea modului de îndeplinire a misiunilor de pază, supraveghere, escortare și însoțire, șeful unității în care funcționează centrul, șeful structurii prevăzute la art. 5 alin. (3) sau șeful centrului, după caz, dispune efectuarea de verificări. Verificările pot fi inopinate sau planificate.(2) Verificările au ca scop identificarea deficiențelor și a cauzelor acestora, precum și diseminarea rezultatelor din activitatea desfășurată de personalul din subordine.30. Articolul 227 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 227Persoanelor desemnate pentru executarea verificărilor li se stabilesc obiective în concordanță cu dispozițiile prezentului regulament.31. După articolul 239 se introduce un nou articol, art. 239^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 239^1În scopul eficientizării misiunilor de escortare a persoanelor private de libertate, prin valorificarea resurselor umane și logistice disponibile la nivel zonal, șeful structurii prevăzute la art. 239 alin. (1) poate dispune comasarea misiunilor de escortare planificate a se desfășura în circumscripția mai multor unități administrativ-teritoriale, raportat la dinamica și finalitatea activităților judiciare dispuse.32. La articolul 244, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 244(1) Normele privind amenajarea spațiilor destinate asigurării asistenței medicale, consultației și efectuării triajului epidemiologic sunt prevăzute în anexa nr. 1.33. La articolul 244, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins: (1^1) Normele metodologice privind înființarea, organizarea și funcționarea cabinetelor medicale, aprobate de ministrul sănătății, în partea care privește dotarea minimă obligatorie a cabinetelor medicale se aplică, în mod corespunzător, după caz, spațiilor destinate asigurării asistenței medicale, consultației și efectuării triajului epidemiologic.34. După articolul 245 se introduce un nou articol, art. 245^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 245^1(1) În cuprinsul prezentului regulament, referirile la «personalul centrelor», respectiv «personalul centrului» se consideră a fi făcute, în mod corespunzător și după caz, și la personalul structurii înființate potrivit art. 5 alin. (3).(2) Personalul centrelor are obligația de a completa integral formularistica prevăzută de legislația execuțional penală utilizată în activitatea centrelor. În situația în care nu se impune completarea anumitor câmpuri, rubricația aferentă se completează cu mențiuni corespunzătoare sau se barează, după caz.35. La anexa nr. 1, în partea introductivă, sintagma finală „Anexele nr. 1.A-1.I fac parte integrantă din prezentul ordin.“ se înlocuiește cu sintagma „Anexele nr. 1.A-1.K fac parte integrantă din prezenta anexă.“36. În cuprinsul anexelor, sintagma „Document care conține date cu caracter personal protejate de prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare!“ se înlocuiește cu sintagma „Document care conține date cu caracter personal, protejate de prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE“.37. După anexa nr. 1.J se introduce o nouă anexă, anexa nr. 1.K, prevăzută în anexa nr. 1 la prezentul ordin.38. La anexa nr. 2, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:Formularele utilizate în activitatea centrelor de reținere și arestare preventivă, al căror model este prevăzut în anexele nr. 2.A-2.AD, sunt:– proces-verbal primire în centru;– registru de evidență a primirii și punerii în libertate a persoanelor reținute sau arestate preventiv;– registru de evidență privind utilizarea mijloacelor de imobilizare;– registru de evidență a scoaterilor la curtea de plimbare;– proces-verbal de percheziție corporală la primirea în centrul de reținere și arestare preventivă;– registru de evidență a scoaterilor din centru;– registru de evidență camere de deținere;– registru de evidență a proceselor-verbale de percheziție a camerelor;– registru de evidențiere a proceselor-verbale de predare-primire a serviciului;– registru de evidență a cererilor de azil;– registru de evidență a solicitărilor la consultații medicale;– registru de evidență cereri diverse;– fișa de evidență a convorbirilor telefonice și comunicărilor online;– registru de evidență a citărilor telefonice;– registru de evidență corespondență primită;– registru de evidență audiențe șef centru;– registru de consemn general/special și predare-primire a serviciului de pază și supraveghere a persoanelor private de libertate internate în spital;– registru de evidență vizite, pachete și sume de bani;– notă de introducere/scoatere din centru;– registru de evidență a activităților de muncă neremunerată;– bon scoatere din centru;– informații pentru cetățenii străini aflați în centre de reținere și arestare preventivă în România;– fișă de cunoaștere individuală;– fișă de evidență conform art. V din Legea nr. 169/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal;– proces-verbal de încarcerare;– broșură cu informații referitoare la drepturi, obligații și interdicții, precum și cu privire la recompensele care pot fi acordate, abateri și sancțiuni disciplinare care pot fi aplicate conform Legii, inclusiv dispozițiile art. 228 alin. (2)-(5) din Codul de procedură penală;– formular pentru procedura refuzului de hrană;– raport de incident;– proces-verbal de instruire a escortei;– registru de evidență a centrelor de reținere și arestare preventivă cu activitatea suspendată temporar. Anexele nr. 2.A-2.AD fac parte integrantă din prezenta anexă.39. La anexa nr. 2.A, în cadrul secțiunii a II-a, după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:b^1) Persoana privată de libertate poate beneficia în centru, contra cost, în urma unei cereri scrise, adresate administrației centrului de reținere și arestare preventivă, de asistență medicală din partea unui medic solicitat de aceasta, cu informarea medicului care asigură asistența medicală în centrul de reținere și arestare preventivă. Rezultatul examenului medical efectuat de către medicul solicitat se consemnează de către acesta în fișa medicală a persoanei private de libertate.40. Anexa nr. 2.I se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2 la prezentul ordin. 41. Anexa nr. 2.M se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 3 la prezentul ordin.42. După anexa nr. 2.AA se introduc trei noi anexe, anexele nr. 2.AB-2.AD, prevăzute în anexele nr. 4-6 la prezentul ordin.  +  Articolul IIAnexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
    Marian-Cătălin Predoiu
    București, 3 februarie 2025.Nr. 20.  +  Anexa nr. 1(Anexa nr. 1.K la regulament)
    AMENAJAREA
    spațiilor destinate asigurării asistenței medicale, consultației și efectuării triajului epidemiologic din centre
    A. Amenajarea spațiilor destinate asigurării asistenței medicale, consultației și efectuării triajului epidemiologic1. Cabinet de consultații medicale2. Sală de tratamente3. Spațiu cu destinație de vestiar, spațiu de depozitare pentru materiale sanitare și separat pentru produse dezinfectante și materiale de curățenie4. Ferestre cu gratii5. Chiuvetă, racordată la apă curentă, caldă și rece6. Buton panică/alarmă7. Aparat de aer condiționat8. Uși9. Grup sanitar personal10. Punct de sterilizare (după caz)11. Spațiu prelevări fluide biologice (după caz)B. Caracteristicile privind amenajarea spațiilor destinate asigurării asistenței medicale, consultației și efectuării triajului epidemiologicSpațiile se amenajează, de regulă, în apropierea punctului de primire sau chiar în incinta acestuia, în funcție de configurație, astfel încât să asigure un microclimat corespunzător și limitarea zgomotului sub normele admise sau protecție antifonică eficientă în interiorul acestor spații.Spațiile vor avea ferestre cu gratii cu aceleași caracteristici ca cele din anexa nr. 1.A, iar în interior se montează un buton de alarmă și un sistem de comunicație bidirecțional, de tip interfon. Alarma și sistemul de comunicație vor avea corespondentul în biroul șefului de schimb și/sau la ușa de acces, după caz.Pavimentele, pereții și tavanele vor fi:a. lavabile;b. rezistente la dezinfectante;c. rezistente la decontaminări radioactive, după caz;d. rezistente la acțiunea acizilor, în săli de tratament, după caz;e. negeneratoare de fibre sau particule care pot rămâne suspendate în aer;f. fără asperități care să rețină praful.Cabinetul de consultații și sala de tratamente vor avea o suprafață minimă de 9 mp.C. Normele metodologice privind înființarea, organizarea și funcționarea cabinetelor medicale, aprobate de ministrul sănătății, în partea care privește dotarea minimă obligatorie a cabinetelor medicale, se aplică, în mod corespunzător, după caz, spațiilor destinate asigurării asistenței medicale, consultației și efectuării triajului epidemiologic.
     +  Anexa nr. 2*)*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.(Anexa nr. 2.I la regulament)MODEL REGISTRU DE EVIDENȚIERE A PROCESELOR-VERBALE DE PREDARE-PRIMIRE A SERVICIULUI
    Nr. ………….. din ……… 20 ……….

    REGISTRUL DE EVIDENȚIERE
    A PROCESELOR-VERBALE DE PREDARE-PRIMIRE A SERVICIULUI
    Volumul _
    Început: …………Terminat: ………….Nr. file = ……………Termen de păstrare ……….
    PROCES-VERBAL
    Anul ……, luna ………, ziua ………….. ora/…………………………………………. – șef schimb și ………………….. – șef schimb, am procedat primul la predarea și secundul la primirea serviciului de pază și supraveghere la centrul de reținere și arestare preventivă, după cum urmează:Efectivul schimbului care predă serviciul s-a prezentat la timp la program și a executat serviciul de pază și supraveghere în intervalul ……/-……./……, astfel:
    - …………………….. postul ……………………………….;- …………………….. postul ……………………………….;- …………………….. postul ……………………………….;- …………………….. postul ……………………………….;- …………………….. postul ……………………………….;- …………………….. postul ……………………………….;- …………………….. postul ……………………………….;- …………………….. postul ……………………………….;- …………………….. postul ……………………………….;- …………………….. postul ……………………………….;
    Instruirea personalului la intrarea în serviciu a fost efectuată de către ……………………………., iar activitatea de predare-primire a serviciului s-a desfășurat în intervalul orar …………. .Personalul de pază și supraveghere a luat la cunoștință la intrarea în serviciu de conținutul fișelor de cunoaștere a persoanelor private de libertate custodiate.
    În centru sunt încarcerate un număr de ……………….. persoane private de libertate, din care:
    Reținute: ……………….Arestate preventiv: ……………..Condamnate: …………Femei: ……………Minori: ………….Efectiv prezent = ……………….Total răspândiri = …………….., conform registrului de evidență a scoaterilor din centru
    La predarea-primirea serviciului s-a procedat la efectuarea apelului nominal al tuturor persoanelor private de libertate, verificarea dispozitivelor de siguranță, a integrității camerelor de deținere prin verificarea tavanelor, pardoselii, pereților, ușilor, grilajelor și gratiilor interioare sau exterioare, a sistemelor de închidere, ferestrelor, gratiilor, a grupului sanitar, spațiului pentru depozitarea alimentelor, a spațiilor și încăperilor aflate în zona de responsabilitate în care au acces persoanele private de liberate, fiind constatate următoarele: ………………….………………………………………………………………………………………………..
    Pe timpul executării serviciului de pază și supraveghere
    Au fost introduse în centru …………. persoane private de libertate, astfel:
    - …………………………………………………;- …………………………………………………;- …………………………………………………;- …………………………………………………;- …………………………………………………;- …………………………………………………..;- …………………………………………………..;- …………………………………………………..;- …………………………………………………..;- …………………………………………………..;
    Au fost transferate …………. persoane private de libertate, astfel:
    - …………………………………………………;- …………………………………………………;- …………………………………………………;- …………………………………………………;- …………………………………………………;- …………………………………………………..;- …………………………………………………..;- …………………………………………………..;- …………………………………………………..;- …………………………………………………..;
    Au fost puse în libertate …………. persoane private de libertate, astfel:
    - …………………………………………………;- …………………………………………………;- …………………………………………………;- …………………………………………………;- …………………………………………………;- …………………………………………………..;- …………………………………………………..;- …………………………………………………..;- …………………………………………………..;- …………………………………………………..;
    S-au efectuat mutări pe camere în centru, astfel:- ……………………………….. de la camera ………….. la camera ………………;- ……………………………….. de la camera ………….. la camera ………………;- ……………………………….. de la camera ………….. la camera ………………;- ……………………………….. de la camera ………….. la camera ………………;- ……………………………….. de la camera ………….. la camera ………………;- ……………………………….. de la camera ………….. la camera ………………;
    Refuz de hrană: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………….
    Armamentul, muniția și celelalte mijloace de imobilizare din dotare ……………………..………………………………………………………………………………………
    Dispoziții, ordine și consemne primite/instituite ……………………..………………………………………………………………………………………
    Hrana a fost distribuită de …………………….. orele: ……………./……………/………..
    Pe perioada serviciului s-au/nu s-au constatat probleme: ………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
    Pentru care am încheiat prezentul proces-verbal.
    AM PREDAT……………………..AM PRIMIT…………………………
    Document care conține date cu caracter personal, protejate de prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice in ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.
     +  Anexa nr. 3*)*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.(Anexa nr. 2.M la regulament)ROMÂNIA MINISTERUL AFACERILOR INTERNE............................................................
    FIȘĂ DE EVIDENȚĂ
    A CONVORBIRILOR TELEFONICE/COMUNICĂRILOR ONLINE
    Numere de telefon/id-uri comunicări online aprobate
    Nr. telefon/id-uriNume, prenumeCalitatea^1
    1.
    2.
    3.
    4.
    5.
    6.
    7.
    8.
    9.
    10.
    ^1 Aparținător, avocat etc.
    Date de identificare persoană privată de libertate:
    Nr. matricol ……………………Nume ……………, prenume ……………, fiul/fiica lui ………… și al/a ……………., născut (a) la data de ………… în…………., cu domiciliul în …………………………, CNP ……………………Reținut(ă)/Arestat(ă) preventiv/Condamnat(ă) pentru săvârșirea infracțiunii de ………………………..……………………………………………………………………………………………………………………………………
    Nr.crt.Data convorbirii elefonice/comnicării OnlineIntervalul orar de acordare a convorbirilor telefonice/comunicărilor OnlineNumăr apelat/persoană apelatăCalitateaSemnătura de exercitare a dreptuluiGrad, nume, prenume al polițistului care a acordat dreptulSemnătura
    Document care conține date cu caracter personal, protejate de prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice in ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.
     +  Anexa nr. 4(Anexa nr. 2.AB la regulament)
    ROMÂNIAMINISTERUL AFACERILOR INTERNE…………………………………………………………………………NESECRETNr. ………….. din …………………

    RAPORT DE INCIDENT^1
    ^1 Se atașează la dosarul de cercetare a incidentului.
    Date de identificare persoană privată de libertate:
    Numele ............, prenumele ..........., fiul/fiica lui ......... și al/a ........., născut(ă) la data de ...... în ....., cu domiciliul în ........, CNP ...............Reținut(ă)/Arestat(ă) preventiv/Condamnat(ă) pentru săvârșirea infracțiunii de ..................….Anul ........, ziua ........, luna ........., ora ....., locul ............................
    Descrierea faptei^2:
    ^2 În mod descriptiv, se prezintă fapta concis și obiectiv, fără opinii și concluzii. Se vor menționa martori (dacă există).....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................Întocmit^3 ^3 Persoana care a observat în mod direct incidentul/abaterea respectivă.Funcția ......./Gradul ...........Numele și prenumele .......L.S. .............
     +  Anexa nr. 5(Anexa nr. 2.AC la regulament)
    ROMÂNIAMINISTERUL AFACERILOR INTERNEINSPECTORATUL GENERAL AL POLIȚIEI ROMÂNENESECRET
    Unitate ...............Structură ............
    PROCES-VERBAL
    de instruire a escortei
    Anul ..........., luna ............, ziua ............, ora ..................., la sediul ............
    .......(gradul profesional, numele și prenumele)............ din cadrul …...................................................................................,astăzi, data de mai sus, am procedat la instruirea escortei compuse din:
    Gradul profesional, numele și prenumeleCalitatea în cadrul escortei^1Gradul profesional, numele și prenumeleCalitatea în cadrul escortei
    ^1 Șef escortă, membru escortă, conducător auto. Conducătorul auto va fi individualizat în calitate de conducător auto sau conducător auto și membru al escortei, după caz, fiind instruit corespunzător fiecărei calități în cadrul escortei.
    1) ……….5) …………
    2) ……….6) ……….
    3) ………..7) ……….
    4) ……..8) …………
    cu privire la modalitatea de executare a misiunii, după cum urmează:1. Compunerea și itinerarul escortei:
    Numele și prenumele persoanei private de libertate și categoria din care face parte (bărbat, femeie, minor)Membrii escorteiItinerar
    1.1.2.
    2.1.2.
    3.1.2.
    4.1.2.
    2. Mijloacele de transport cu care se realizează misiunea:
    AutospecialaNumăr înmatriculareConducător autoDestinațiaOra începerii misiunii
    1.
    2.
    3.
    4.
    3. Pe timpul executării misiunii membrii escortei au următoarele obligații:– la luarea în primire a persoanei private de libertate, șeful escortei va proceda la verificarea actelor de însoțire, bagajelor și valorilor, la identificarea acesteia, se va interesa de starea sa de sănătate și va da dispoziție membrilor escortei pentru efectuarea percheziției corporale sumare a acesteia;– șeful de escortă va consulta fișa de cunoaștere individuală a persoanei private de libertate ce urmează a fi escortată, în vederea cunoașterii comportamentului acesteia; – înainte de îmbarcarea persoanei private de libertate, șeful de escortă controlează mijloacele de transport auto, în scopul verificării gradului de siguranță și descoperirii obiectelor interzise, și stabilește dispozitivul de pază la locul îmbarcării și pe timpul deplasării;– la urcarea în autospecială persoana privată de libertate va fi introdusă, după caz, în compartimentul special amenajat, încătușată^2, cu centura de siguranță prinsă, iar lumina va sta în permanență aprinsă;^2 În condițiile Regulamentului privind organizarea și funcționarea centrelor de reținere și arestare preventivă, precum și măsurile necesare pentru siguranța acestora, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 14/2018, cu modificările și completările ulterioare.– în situații excepționale (pentru necesități fiziologice ale personalului din escortă sau ale persoanelor private de libertate, dacă conducătorul auto este obosit și nu mai poate conduce mașina în condiții de securitate etc.) se va opri numai la sediile organelor de poliție de pe traseul de deplasare, cu informarea prealabilă a șefului nemijlocit/polițistului desemnat la comandă/ofițerului de serviciu pe unitate, după caz;– membrii escortei vor supraveghea permanent persoanele private de libertate, pe toată durata misiunii de escortare, manifestând vigilență pentru a preveni orice intenție de fugă de sub escortă, atacarea acesteia sau încercarea de automutilare;– în cazul escortării persoanelor private de libertate în scopul efectuării unor reconstituiri, experimente judiciare, percheziții domiciliare sau alte activități operative ce impun prezența acestora în teren, escorta adaptează măsurile de pază în funcție de măsurile dispuse de către organul de urmărire penală;– șeful escortei raportează, de îndată, prin orice mijloc de comunicare (stație radio, Serviciul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 etc.) conducerii subunității despre apariția unor evenimente negative (autospeciala se defectează sau este implicată într-un eveniment rutier, comportamentul persoanelor private de libertate pe timpul deplasării și desfășurării activităților la care au fost prezentate este necorespunzător), precum și orice eveniment de interes sau impact public (prezența media etc.) care ar putea afecta imaginea Poliției Române și se va conforma celor dispuse în contextul dat;– la întoarcerea din misiune șeful escortei raportează verbal șefului nemijlocit sau polițistului desemnat la comandă, iar după orele de program ofițerului de serviciu pe subunitate despre modul de îndeplinire a misiunii;– pe durata desfășurării misiunii, polițiștii vor purta uniforma/ținuta de serviciu și armamentul, muniția, cătușele, precum și alte mijloace de constrângere și de protecție din dotare și vor raporta prin stația radio, folosind indicativele cunoscute, orice date de interes operativ.4. Pe timpul executării misiunii membrii escortei au următoarele interdicții:– părăsirea escortei. În cazuri justificate, doar dacă nu se pune în pericol siguranța misiunii, șeful escortei poate aproba părăsirea escortei de către un membru al acesteia, doar după ce în prealabil a raportat șefului nemijlocit acest lucru, pe stația radio sau prin orice alt mijloc de comunicare;– să stea împreună cu persoanele private de libertate în compartimentul special amenajat pentru acestea;– să oprească pe traseu în mod nejustificat, să părăsească autospeciala sau să lase persoanele private de libertate fără supraveghere.5. Conducătorul/Conducătorii auto a/au fost instruit/instruiți cu privire la respectarea normelor de circulație pe drumurile publice, inclusiv cu privire la obligațiile ce îi/le revin în cazul conducerii în regim prioritar conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și exploatarea corespunzătoare a autovehiculului și adoptarea unei conduite circumscrise caracterului misiunii.6. Persoanelor private de libertate li se vor aduce la cunoștință, de către șeful escortei, următoarele interdicții:– să vorbească între ei sau cu membrii escortei, să dețină obiecte care ar putea fi folosite pentru a ataca escorta, a se automutila, să fumeze, să comunice cu alte persoane;– să primească sau să transmită orice fel de obiecte sau înscrisuri.Persoanelor private de libertate li se atrage atenția că dacă vor încerca să fugă sau să atace escorta se vor folosi mijloacele din dotare, inclusiv se va face uz de armă.7. Mențiuni suplimentare și particularități pentru desfășurarea misiunii - persoana care efectuează instruirea escortei va stabili următoarele aspecte:Modalitatea și locul de dispunere a persoanei/persoanelor private de libertate în cadrul autospecialei: .........................................................................................Modalitatea de aplicare a cătușelor pe timpul escortării/deplasării: ................................................................................................Modul de efectuare a deplasării (regim normal/de urgență): ...........................................................................................................................................................................Alte mențiuni .............................................................................................................................................................................................Șeful escortei poate modifica itinerarul de deplasare sau modul de efectuare a deplasării în cazul apariției unor situații excepționale pe parcursul efectuării misiunii de escortare, precum: aglomerări de persoane, stare de calamitate, îmbolnăviri ale personalului escortei sau persoanelor supuse măsurilor privative de libertate și în caz de forță majoră, cu informarea prealabilă a șefului nemijlocit.Cu ocazia instructajului am verificat actele ce însoțesc persoanele supuse măsurilor privative de libertate, ținuta polițiștilor din escortă și starea de sănătate a acestora, starea armamentului, muniției, cătușelor și a celorlalte mijloace din dotare, ocazie cu care nu au fost constatate nereguli.Pentru care am încheiat prezentul proces-verbal.
    Cine a efectuat instruireaEscorta și conducătorul auto
    1.
    2.
    3.
    4.
     +  Anexa nr. 6(Anexa nr. 2.AD la regulament)
    Model Registru de evidență a centrelor de reținere și arestare preventivă cu activitatea suspendată temporar
    Nr. ...... din ..... 20 ......
    REGISTRU DE EVIDENȚĂ
    a centrelor de reținere și arestare preventivă cu activitatea suspendată temporar
    Început: ......Terminat: .......Nr. file = .........Termen de păstrare .........
    Nr. crt.Centru de reținere și arestare preventivăDocumentul prin care s-a dispusData suspendării temporare a activitățiiMotivul suspendării temporare a activității centrului Data reluării activitățiiObservații
    -------