NORME din 31 ianuarie 2025privind condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un centru rezidențial pentru persoane vârstnice în vederea obținerii autorizației sanitare de funcționare
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 110 din 6 februarie 2025
Notă
Conținute de ORDINUL nr. 328 din 31 ianuarie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 6 februarie 2025. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1La proiectarea și amenajarea unui centru rezidențial se aplică următoarele criterii de organizare spațial-funcțională, și anume:a) spații de primire/recepție;b) spații de cazare;c) spații pentru servicii de asistență medicală și îngrijiri medicale;d) spații destinate activităților social-culturale și/sau ergoterapiei;e) spații destinate preparării și depozitării hranei, după caz;f) spații destinate activităților administrativ-gospodărești;g) spații tehnico-utilitare;h) spații pentru personal, vizitatori etc. + Articolul 2Organizarea spațial-funcțională a unui centru rezidențial și compartimentarea structurilor funcționale se realizează ținând cont de:a) capacitatea centrului;b) specificul activităților și serviciilor oferite beneficiarilor;c) condiționări tehnologice impuse de aparatura medicală și echipamentele utilizate;d) criterii de igienă și asepsie. + Articolul 3Centrul rezidențial dispune de o zonă de recreere, reabilitare sau recuperare. + Capitolul II Organizarea funcțională a centrului rezidențial + Articolul 4(1) Spațiul de primire/recepție se va amplasa în zona accesului principal, în apropierea sau în legătură cu spațiile destinate serviciului administrativ-gospodăresc al centrului rezidențial. Acesta se compune din: spațiul de acces general și o sală de așteptare (1 mp/persoană); birou de recepție-primire informații și de preluare a actelor pentru cazarea beneficiarului.(2) În spațiile de cazare se vor asigura următoarele condiții igienico-sanitare, care pot fi adaptate în funcție de dorințele beneficiarului:a) dormitor de cel puțin 7 mp/beneficiar, respectiv de 8 mp/beneficiar în cazul beneficiarilor imobilizați;b) capacitate maximă de 4 paturi în dormitoare și de 2 paturi în rezerve;c) cubaj de aer de 20 mc/pat, în caz de ventilație naturală;d) la amenajarea camerei se vor avea în vedere următoarele criterii:1. paturile se așază, de regulă, paralel cu frontul ferestrei, trebuie să fie accesibile pe ambele laturi și distanța dintre două paturi trebuie să permită trecerea fotoliului rulant pentru persoanele cu handicap;2. distanța dintre două paturi nu va fi mai mică de 0,70 m;3. distanța dintre pat și peretele exterior va fi de cel puțin 0,80 m;4. suprafața camerei va permite deplasarea în fotoliul rulant a cel puțin unuia dintre beneficiari;5. orientarea optimă a camerelor în care sunt cazați beneficiarii (pe direcția est, sud-est, sud-vest, nord-vest) va fi de preferat pe partea opusă arterelor stradale, cu evitarea orientării ferestrelor exclusiv spre nord;6. culoarele de acces vor avea minimum 1,20 m lățime, cu pardoseală aderentă și ușor de igienizat, fără trepte/denivelări, astfel încât să permită deplasarea cu fotoliului rulant;7. clădirile cu etaj vor fi dotate cu ascensor adaptat pentru transportul beneficiarilor cu fotoliul rulant. În situația în care această adaptare nu se poate realiza, beneficiarii dependenți vor fi cazați, obligatoriu, la parterul clădirii;8. pe pereți se aplică materiale de finisare lavabile, ușor de igienizat, în culori cu efect sanogen, relaxante pentru psihic, cum ar fi: galben deschis, bleu, vernil, crem, alb;9. asigurarea unei temperaturi optime (18-22ºC iarna, nu mai mult de 26ºC vara), pentru a evita senzația de oboseală fizică dată de frig, respectiv senzația de oboseală psihică dată de căldura excesivă;10. asigurarea unei ventilații optime, atât naturală, cât și artificială;11. asigurarea unei umidități relative optime de 35-65%;12. asigurarea unui iluminat natural optim și a unui iluminat artificial mixt, cu lumină caldă, pentru a evita oboseala oculară;13. izolarea fonică adecvată;14. izolarea camerelor de locuit de încăperile tehnice, unde se pot produce zgomote, mirosuri, vapori.(3) Centrul rezidențial de îngrijiri paliative trebuie să respecte și cerințele prevăzute în anexa nr. 5 la Ordinul ministrului sănătății nr. 253/2018 pentru aprobarea Regulamentului de organizare, funcționare și autorizare a serviciilor de îngrijiri paliative, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 5(1) Centrul rezidențial va asigura grupuri sanitare, cu respectarea normei ca fiecare cameră să fie dotată cu un grup sanitar dotat cu baie/duș și vas de toaletă, adaptate atât persoanelor care se pot deplasa, cât și persoanelor care nu se pot deplasa.(2) Fiecare cameră trebuie prevăzută cu grup sanitar propriu, dotat cu vas de toaletă, baie/duș, cu respectarea normativului privind adaptarea clădirilor civile la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap. + Articolul 6În centrul rezidențial trebuie să se asigure apă curentă, rece și caldă. Apa destinată consumului uman trebuie să îndeplinească condițiile de potabilitate în conformitate cu prevederile legale. + Articolul 7(1) Spațiul necesar pentru serviciile de asistență medicală și îngrijiri medicale este reprezentat de un cabinet pentru consultații/tratamente medicale de minimum 16,00 mp, dotat cu chiuvetă racordată la apă curentă rece și caldă.(2) Centrul rezidențial asigură un spațiu amenajat și dotat corespunzător pentru tratarea și izolarea beneficiarilor cu boli transmisibile sau colonizate cu germeni cu risc epidemiologic major.(3) Centrul rezidențial va asigura circuite funcționale optime și sigure pentru beneficiarii săi.(4) Pentru acordarea serviciilor de asistență medicală sau îngrijiri medicale se utilizează materiale sanitare și instrumentar de unică folosință sau care se sterilizează.(5) Centrele rezidențiale pot asigura sterilizarea instrumentarului, a dispozitivelor medicale și a materialelor sanitare pe baza contractelor încheiate cu unități specializate și autorizate în acest sens sau prin organizarea unui serviciu propriu de sterilizare.(6) La organizarea activităților propriu-zise de sterilizare, precum și a activităților conexe (spălare, decontaminare, împachetare și stocare) se vor avea în vedere următoarele:a) asigurarea circuitelor funcționale și utilizarea spațiilor anume desemnate;b) amplasarea punctului de sterilizare într-un spațiu adecvat organizării activității de curățare și pregătire pentru sterilizare a instrumentarului și/sau a materialului moale, sterilizării propriu-zise și depozitării temporare a materialului sterilizat, respectându-se principiul separării materialelor sterile de cele nesterile;c) utilizarea aparaturii de sterilizare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la normele tehnice privind curățarea, dezinfecția și sterilizarea dispozitivelor medicale reutilizabile, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății nr. 1.761/2021 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curățarea, dezinfecția și sterilizarea în unitățile sanitare publice și private, evaluarea eficacității procedurilor de curățenie și dezinfecție efectuate în cadrul acestora, procedurile recomandate pentru dezinfecția mâinilor în funcție de nivelul de risc, precum și metodele de evaluare a derulării procesului de sterilizare și controlul eficienței acestuia, cu modificările și completările ulterioare;d) se interzice sterilizarea la temperatură uscată (etuvă/pupinel);e) în locul de amplasare a aparaturii de sterilizare se vor afișa ciclul de sterilizare, precum și instrucțiunile de lucru specifice aparatului cu care se face sterilizarea;f) sterilizarea prin metode fizice și fizico-chimice se înregistrează în Registrul de evidență a sterilizării, care cuprinde:1. data și numărul aparatului, conținutul și numărul obiectelor din șarjă;2. numărul șarjei de sterilizare;3. temperatura și, după caz, presiunea la care s-a efectuat sterilizarea;4. ora de începere și de încheiere a fiecărui ciclu de sterilizare;5. rezultatele indicatorilor fizico-chimici și rezultatul testelor biologice;6. semnătura persoanei responsabile cu sterilizarea și care eliberează materialul steril;g) dacă sterilizarea se efectuează în altă parte decât locația centrului rezidențial, trebuie să se facă dovada sterilizării prin următoarele:1) contractul încheiat între cele două părți;2) documente privind tipul, metoda, parametrii de sterilizare, tipul de aparat folosit;3) documente privind data sterilizării și numele persoanei care a executat sterilizarea;4) documente privind cantitatea și tipul de instrumentar sterilizat;5) documente privind monitorizarea sterilizării prin indicatorii chimici sau biologici;6) documente privind condițiile de transport al instrumentarului sterilizat;7) asigurarea condițiilor specifice de păstrare a echipamentului/instrumentarului steril. + Articolul 8Spațiul destinat activităților social-culturale și/sau ergoterapiei se organizează în conformitate cu prevederile standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale în cauză, aprobate prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale. + Articolul 9(1) Dimensionarea spațiului de preparare a hranei se face în funcție de capacitatea de cazare a centrului rezidențial. Spațiul de preparare a hranei cuprinde următoarele spații/zone special destinate:a) zona de recepție și depozitare a alimentelor și produselor neprelucrate, care va fi organizată astfel încât să se respecte condițiile de recepție, depozitare și preparare a hranei prevăzute de legislația în vigoare referitoare la unitățile de alimentație publică;b) spații special destinate prelucrării primare a alimentelor, în funcție de categoria acestora: preparare legume și fructe, preparare carne și produse din carne, preparare lactate, pește, ouă;c) spațiile de preparare a hranei sunt prevăzute cu o zonă destinată prelucrării termice pentru mesele principale, precum și o zonă destinată preparatelor reci;d) spații speciale de prelucrare a materiei prime și a produselor finite (mese sau tocătoare diferite), marcate vizibil: „pește crud“, „pește fiert“, „pâine“;e) spațiul destinat spălării veselei va fi separat de cel al prelucrării și preparării alimentelor;f) spațiul de depozitare a veselei curate va fi separat de spațiul de depozitare a vaselor în care se prepară mâncarea;g) spații frigorifice separate, unde se păstrează produsele perisabile, la temperatura prevăzută de furnizor, separat pentru legume și fructe, carne și preparate din carne, ouă, lapte, pește;h) spații diferite de păstrare atât a preparatelor finite, a celor care se consumă fără a mai fi prelucrate termic, cât și a preparatelor din carne, pește, viscere crude, preparatelor din carne crudă (mititei, carne tocată etc.);i) spații special destinate păstrării preparatelor culinare finite, până la servirea lor de către beneficiari, care să asigure o temperatură de minimum +60 ºC (mâncărurile calde) sau de maximum +8 ºC (preparatele reci);j) spațiu de lucru pentru dietetician/bucătar, amplasat în apropierea zonei de preparare a hranei;k) sala de mese.(2) În unitățile cu un singur spațiu de producție, ca de exemplu bucătăria, în care se realizează prepararea, fierberea sau coacerea alimentelor se vor amenaja spații distincte conform alin. (1) sau se vor folosi ca materii prime numai produse agroalimentare gata curățate, porționate și ambalate.(3) Refolosirea ca materie primă a preparatelor culinare finite ori amestecarea tocăturilor de carne crudă cu cele tratate termic nu este permisă.(4) Meniul și dietele sunt stabilite de către un dietetician. În funcție de recomandările medicului curant, pentru persoanele cu afecțiuni cronice, cu diferite alergii/intoleranțe alimentare care necesită un regim alimentar special, se vor asigura meniuri speciale/ personalizate. Centrul rezidențial va asigura aprovizionarea cu alimentele necesare pregătirii meniurilor speciale/personalizate. + Articolul 10(1) Servirea hranei de către beneficiari se face în spații special amenajate sau în dormitoarele acestora, în cazul beneficiarilor a căror condiție de sănătate nu permite deplasarea.(2) Asigurarea hranei se poate realiza și în regim de catering, iar, în acest caz, centrul rezidențial trebuie să dețină spații pentru servirea hranei, care să corespundă cerințelor de igienă, accesibilitate, funcționalitate și confort, prevăzute de legislația în vigoare.(3) Se vor consuma doar mâncărurile pregătite în aceeași zi și obligatoriu se vor păstra, timp de 48 de ore, probe din fiecare fel de mâncare servit, în recipiente curate, acoperite și etichetate, la o temperatură de +4 ºC, în spații frigorifice, special destinate acestui scop, indiferent de modul de preparare și furnizare a hranei. + Articolul 11(1) Spațiile destinate servirii hranei trebuie să fie dotate cu mobilier funcțional, confortabil, realizat din materiale ușor de igienizat și cu spații frigorifice pentru uzul personal al beneficiarilor.(2) Se vor asigura veselă și tacâmuri suficiente. + Articolul 12(1) Spațiul destinat activităților administrativ-gospodărești cuprinde:a) spațiu de spălare-sterilizare a ploștilor și a altor recipiente;b) un spațiu de colectare a rufelor murdare și o boxă de curățenie;c) serviciul de spălătorie;d) un spațiu de depozitare a lenjeriei, prosoapelor și a hainelor curate ale beneficiarilor;e) spații pentru serviciul administrativ;f) spații pentru personalul medico-sanitar, auxiliar și personalul TESA.(2) Serviciul de spălătorie se organizează ca serviciu unic pentru centrul rezidențial și asigură operațiunile de primire, triere, spălare, uscare, călcare și depozitare a hainelor beneficiarilor și a lenjeriei comune. Dimensionarea și echiparea spălătoriei se fac în funcție de capacitatea centrului rezidențial, a personalului și a tipului de utilaj și tehnologie de spălare utilizate și de numărul beneficiarilor.(3) Amplasarea spațiilor spălătoriei se face în flux continuu, astfel:a) primirea și trierea textilelor murdare;b) înmuiere și dezinfecție;c) spălarea mecanică cu program;d) uscarea și călcarea textilelor se fac mecanizat, într-o încăpere distinctă, separată de partea de spălare și stoarcere.(4) Colectarea textilelor murdare se face în saci etanși, iar după spălare, hainele curate se distribuie din depozitul spălătoriei către beneficiari, în funcție de necesități.(5) Serviciul de spălătorie poate fi externalizat, caz în care sunt necesare 2 încăperi sau spații separate: pentru depozitarea textilelor murdare și pentru depozitarea textilelor curate.(6) Spațiile destinate pentru depozitarea hainelor, lenjeriei, încălțămintei, precum și a obiectelor de uz propriu ale beneficiarilor sunt dotate cu dulapuri și/sau noptiere, care pot fi amplasate în dormitoarele acestora sau, după caz, în camere cu destinație specială. + Articolul 13(1) Spațiile tehnico-utilitare cuprind instalații de ventilare, centrală termică, depozite.(2) Centrul rezidențial va fi racordat la sistemul public de alimentare cu apă potabilă sau la surse proprii de apă, care trebuie să corespundă condițiilor de calitate pentru apa potabilă, conform Ordonanței Guvernului nr. 7/2023 privind calitatea apei destinate consumului uman, aprobată cu modificări prin Legea nr. 96/2024, și Hotărârii Guvernului nr. 971/2023 pentru aprobarea Normelor de supraveghere, monitorizare și inspecție sanitară a calității apei potabile.(3) Centrul rezidențial va fi prevăzut cu instalații interioare de furnizare/alimentare cu apă, în conformitate cu normativele de proiectare, execuție și exploatare.(4) Monitorizarea calității apei distribuite din surse proprii în interiorul centrului rezidențial se realizează pe baza unui plan de monitorizare a calității apei, avizat de direcția de sănătate publică județeană (DSP)/a municipiului București. Punctele de prelevare a apei se stabilesc de către DSP județene/a municipiului București, de comun acord cu administratorul centrului rezidențial, cu precădere în zonele ce prezintă risc de infecții cu Legionella, precum și în blocul alimentar, spațiile de distribuție a alimentelor. + Articolul 14(1) Pentru asigurarea continuă a necesarului de apă, centrele rezidențiale sunt dotate cu rezervoare de acumulare dimensionate astfel încât să asigure o rezervă de consum de 1-3 zile.(2) Rezervoarele vor fi amplasate în circuitul general al apei, astfel încât aceasta să fie în permanență proaspătă. + Articolul 15Centrul rezidențial este racordat la sistemul public de colectare și epurare a apelor uzate, iar în lipsa unor sisteme publice de canalizare accesibile acesta are obligația de a se dota cu instalații proprii pentru colectarea, tratarea și evacuarea apelor uzate, care se vor executa și exploata astfel încât să nu provoace poluarea solului, a apelor sau a aerului. + Articolul 16Instalațiile interioare de distribuție a apei potabile și de evacuare a apelor uzate, sifoanele din pardoseală, obiectele sanitare, precum W.C.-uri, pisoare, lavoare, băi, dușuri trebuie menținute în permanență în stare de funcționare și de curățenie. + Articolul 17(1) Spațiile pentru personalul medico-sanitar și vizitatori sunt dotate cu: vestiare (spațiu dotat cu dulapuri), spații pentru igienizare, W.C., lavoar și spații pentru îmbrăcare-dezbrăcare (1,00 mp/persoană).(2) Dimensionarea vestiarelor se face în raport cu numărul de angajați/capacitatea centrului rezidențial. + Articolul 18(1) Curățarea și dezinfecția se asigură ținând cont de următoarele aspecte igienico-sanitare:a) pentru curățarea pardoselilor se folosesc produse de curățare, iar suprafețele vizibil murdare cu sânge sau cu produse biologice se vor decontamina cu produse biocide înainte de a fi curățate; măturatul uscat este interzis;b) covoarele și mochetele se curăță prin folosirea zilnică a aspiratorului de praf; aspiratorul de praf trebuie prevăzut cu două filtre, pentru împiedicarea diseminării prafului bacterian; covoarele și mochetele se curăță cu produse de curățare, periodic sau când sunt vizibil murdare; măturatul uscat este interzis;c) pereții și pavimentele, dacă sunt finisate cu materiale lavabile, se curăță cu produse de curățare, periodic și când sunt vizibil murdare; în cazul finisajelor nelavabile, curățarea se face cu aspiratorul de praf, ori de câte ori este nevoie;d) mobila și pervazurile se șterg de praf zilnic cu un material moale, impregnat cu substanțe special destinate curățării; obiectele aflate la înălțime și tapițeria mobilei se curăță zilnic, cu aspiratorul de praf;e) W.C.-urile și pisoarele se curăță cu peria și cu produse de curățare adecvate și se dezinfectează zilnic și ori de câte ori este nevoie;f) cada de baie se spală cu produse de curățare, apoi se dezinfectează; operațiunile se realizează zilnic și după fiecare utilizare;g) chiuveta va avea suprafața intactă și nu va fi prevăzută cu scurgător de lemn; nu se admit tuburi din cauciuc, care să prelungească robinetele; chiuveta se curăță și se dezinfectează zilnic, inclusiv interiorul robinetului, folosind o perie subțire;h) săpunul solid se păstrează uscat într-o savonieră care să permită scurgerea apei sau suspendat cu dispozitiv magnetic; este de preferat montarea distribuitoarelor de perete pentru săpun; savonierele și dispozitivele de perete pentru distribuirea săpunului se curăță și se clătesc cu apă fierbinte înainte de reumplere;i) echipamentele și materialele de curățenie: lavetele, bureții, periile, ștergătoarele se spală zilnic cu produse de curățare și se clătesc cu apă fierbinte; se usucă și se depozitează uscate.(2) Curățenia, dezinfecția și sterilizarea se vor face în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătății nr. 1.761/2021, cu modificările și completările ulterioare.(3) Dezinsecția și deratizarea se realizează cu produse biocide, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului sănătății, al ministrului mediului și pădurilor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 10/368/11/2010 privind aprobarea procedurii de avizare a produselor biocide care sunt plasate pe piață pe teritoriul României, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 19(1) Dezinsecția periodică se face ori de câte ori este nevoie, dar nu la intervale mai mari de 3 luni, iar deratizarea se face la nevoie, dar nu la perioade mai mari de 6 luni.(2) Între operațiunile periodice se vor aplica proceduri de dezinsecție și deratizare curente, de întreținere, în funcție de prezența vectorilor, în conformitate cu Ordinul ministrului sănătății nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă și sănătate publică privind mediul de viață al populației, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 20Colectarea deșeurilor menajere se face în recipiente corespunzătoare, prevăzute cu pungi din material plastic, închise etanș și se va asigura evacuarea periodică a acestora, cu spălarea și dezinfectarea obligatorie după golire. + Articolul 21(1) Colectarea deșeurilor medicale și a celor cu potențial de risc epidemiologic se efectuează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătății nr. 1.226/2012 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deșeurilor rezultate din activități medicale și a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza națională de date privind deșeurile rezultate din activități medicale.(2) Pentru ridicarea și neutralizarea deșeurilor de tip menajer și a deșeurilor medicale, conducerea centrului rezidențial încheie un contract de prestări servicii cu firme autorizate. + Articolul 22(1) În centrul rezidențial își desfășoară activitatea personal medico-sanitar, astfel:a) un medic cu specialitatea medicină de familie, prin angajații proprii sau prin contractare de servicii;b) asistenți medicali, cu studii postliceale/superioare, care să asigure servicii medicale 24 de ore din 24, 7 zile din 7;c) personal auxiliar;d) un psiholog, cu specialitatea psihologie clinică, consiliere psihologică și psihoterapie, prin angajații proprii ai centrului rezidențial sau prin contractarea de servicii de specialitate.(2) Fiecare centru rezidențial trebuie să asigure următoarele:a) înregistrarea datelor medicale ale fiecărui beneficiar în fișa de consultație și în registrul de consultație;b) un program de vizite al aparținătorilor, adecvat situației epidemiologice;c) aplicarea normelor de prevenire și limitare a infecțiilor asociate asistenței medicale și rezistenței microbiene, conform legislației în vigoare;-----
EMITENT |
Notă
Conținute de ORDINUL nr. 328 din 31 ianuarie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 6 februarie 2025. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1La proiectarea și amenajarea unui centru rezidențial se aplică următoarele criterii de organizare spațial-funcțională, și anume:a) spații de primire/recepție;b) spații de cazare;c) spații pentru servicii de asistență medicală și îngrijiri medicale;d) spații destinate activităților social-culturale și/sau ergoterapiei;e) spații destinate preparării și depozitării hranei, după caz;f) spații destinate activităților administrativ-gospodărești;g) spații tehnico-utilitare;h) spații pentru personal, vizitatori etc. + Articolul 2Organizarea spațial-funcțională a unui centru rezidențial și compartimentarea structurilor funcționale se realizează ținând cont de:a) capacitatea centrului;b) specificul activităților și serviciilor oferite beneficiarilor;c) condiționări tehnologice impuse de aparatura medicală și echipamentele utilizate;d) criterii de igienă și asepsie. + Articolul 3Centrul rezidențial dispune de o zonă de recreere, reabilitare sau recuperare. + Capitolul II Organizarea funcțională a centrului rezidențial + Articolul 4(1) Spațiul de primire/recepție se va amplasa în zona accesului principal, în apropierea sau în legătură cu spațiile destinate serviciului administrativ-gospodăresc al centrului rezidențial. Acesta se compune din: spațiul de acces general și o sală de așteptare (1 mp/persoană); birou de recepție-primire informații și de preluare a actelor pentru cazarea beneficiarului.(2) În spațiile de cazare se vor asigura următoarele condiții igienico-sanitare, care pot fi adaptate în funcție de dorințele beneficiarului:a) dormitor de cel puțin 7 mp/beneficiar, respectiv de 8 mp/beneficiar în cazul beneficiarilor imobilizați;b) capacitate maximă de 4 paturi în dormitoare și de 2 paturi în rezerve;c) cubaj de aer de 20 mc/pat, în caz de ventilație naturală;d) la amenajarea camerei se vor avea în vedere următoarele criterii:1. paturile se așază, de regulă, paralel cu frontul ferestrei, trebuie să fie accesibile pe ambele laturi și distanța dintre două paturi trebuie să permită trecerea fotoliului rulant pentru persoanele cu handicap;2. distanța dintre două paturi nu va fi mai mică de 0,70 m;3. distanța dintre pat și peretele exterior va fi de cel puțin 0,80 m;4. suprafața camerei va permite deplasarea în fotoliul rulant a cel puțin unuia dintre beneficiari;5. orientarea optimă a camerelor în care sunt cazați beneficiarii (pe direcția est, sud-est, sud-vest, nord-vest) va fi de preferat pe partea opusă arterelor stradale, cu evitarea orientării ferestrelor exclusiv spre nord;6. culoarele de acces vor avea minimum 1,20 m lățime, cu pardoseală aderentă și ușor de igienizat, fără trepte/denivelări, astfel încât să permită deplasarea cu fotoliului rulant;7. clădirile cu etaj vor fi dotate cu ascensor adaptat pentru transportul beneficiarilor cu fotoliul rulant. În situația în care această adaptare nu se poate realiza, beneficiarii dependenți vor fi cazați, obligatoriu, la parterul clădirii;8. pe pereți se aplică materiale de finisare lavabile, ușor de igienizat, în culori cu efect sanogen, relaxante pentru psihic, cum ar fi: galben deschis, bleu, vernil, crem, alb;9. asigurarea unei temperaturi optime (18-22ºC iarna, nu mai mult de 26ºC vara), pentru a evita senzația de oboseală fizică dată de frig, respectiv senzația de oboseală psihică dată de căldura excesivă;10. asigurarea unei ventilații optime, atât naturală, cât și artificială;11. asigurarea unei umidități relative optime de 35-65%;12. asigurarea unui iluminat natural optim și a unui iluminat artificial mixt, cu lumină caldă, pentru a evita oboseala oculară;13. izolarea fonică adecvată;14. izolarea camerelor de locuit de încăperile tehnice, unde se pot produce zgomote, mirosuri, vapori.(3) Centrul rezidențial de îngrijiri paliative trebuie să respecte și cerințele prevăzute în anexa nr. 5 la Ordinul ministrului sănătății nr. 253/2018 pentru aprobarea Regulamentului de organizare, funcționare și autorizare a serviciilor de îngrijiri paliative, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 5(1) Centrul rezidențial va asigura grupuri sanitare, cu respectarea normei ca fiecare cameră să fie dotată cu un grup sanitar dotat cu baie/duș și vas de toaletă, adaptate atât persoanelor care se pot deplasa, cât și persoanelor care nu se pot deplasa.(2) Fiecare cameră trebuie prevăzută cu grup sanitar propriu, dotat cu vas de toaletă, baie/duș, cu respectarea normativului privind adaptarea clădirilor civile la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap. + Articolul 6În centrul rezidențial trebuie să se asigure apă curentă, rece și caldă. Apa destinată consumului uman trebuie să îndeplinească condițiile de potabilitate în conformitate cu prevederile legale. + Articolul 7(1) Spațiul necesar pentru serviciile de asistență medicală și îngrijiri medicale este reprezentat de un cabinet pentru consultații/tratamente medicale de minimum 16,00 mp, dotat cu chiuvetă racordată la apă curentă rece și caldă.(2) Centrul rezidențial asigură un spațiu amenajat și dotat corespunzător pentru tratarea și izolarea beneficiarilor cu boli transmisibile sau colonizate cu germeni cu risc epidemiologic major.(3) Centrul rezidențial va asigura circuite funcționale optime și sigure pentru beneficiarii săi.(4) Pentru acordarea serviciilor de asistență medicală sau îngrijiri medicale se utilizează materiale sanitare și instrumentar de unică folosință sau care se sterilizează.(5) Centrele rezidențiale pot asigura sterilizarea instrumentarului, a dispozitivelor medicale și a materialelor sanitare pe baza contractelor încheiate cu unități specializate și autorizate în acest sens sau prin organizarea unui serviciu propriu de sterilizare.(6) La organizarea activităților propriu-zise de sterilizare, precum și a activităților conexe (spălare, decontaminare, împachetare și stocare) se vor avea în vedere următoarele:a) asigurarea circuitelor funcționale și utilizarea spațiilor anume desemnate;b) amplasarea punctului de sterilizare într-un spațiu adecvat organizării activității de curățare și pregătire pentru sterilizare a instrumentarului și/sau a materialului moale, sterilizării propriu-zise și depozitării temporare a materialului sterilizat, respectându-se principiul separării materialelor sterile de cele nesterile;c) utilizarea aparaturii de sterilizare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la normele tehnice privind curățarea, dezinfecția și sterilizarea dispozitivelor medicale reutilizabile, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății nr. 1.761/2021 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curățarea, dezinfecția și sterilizarea în unitățile sanitare publice și private, evaluarea eficacității procedurilor de curățenie și dezinfecție efectuate în cadrul acestora, procedurile recomandate pentru dezinfecția mâinilor în funcție de nivelul de risc, precum și metodele de evaluare a derulării procesului de sterilizare și controlul eficienței acestuia, cu modificările și completările ulterioare;d) se interzice sterilizarea la temperatură uscată (etuvă/pupinel);e) în locul de amplasare a aparaturii de sterilizare se vor afișa ciclul de sterilizare, precum și instrucțiunile de lucru specifice aparatului cu care se face sterilizarea;f) sterilizarea prin metode fizice și fizico-chimice se înregistrează în Registrul de evidență a sterilizării, care cuprinde:1. data și numărul aparatului, conținutul și numărul obiectelor din șarjă;2. numărul șarjei de sterilizare;3. temperatura și, după caz, presiunea la care s-a efectuat sterilizarea;4. ora de începere și de încheiere a fiecărui ciclu de sterilizare;5. rezultatele indicatorilor fizico-chimici și rezultatul testelor biologice;6. semnătura persoanei responsabile cu sterilizarea și care eliberează materialul steril;g) dacă sterilizarea se efectuează în altă parte decât locația centrului rezidențial, trebuie să se facă dovada sterilizării prin următoarele:1) contractul încheiat între cele două părți;2) documente privind tipul, metoda, parametrii de sterilizare, tipul de aparat folosit;3) documente privind data sterilizării și numele persoanei care a executat sterilizarea;4) documente privind cantitatea și tipul de instrumentar sterilizat;5) documente privind monitorizarea sterilizării prin indicatorii chimici sau biologici;6) documente privind condițiile de transport al instrumentarului sterilizat;7) asigurarea condițiilor specifice de păstrare a echipamentului/instrumentarului steril. + Articolul 8Spațiul destinat activităților social-culturale și/sau ergoterapiei se organizează în conformitate cu prevederile standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale în cauză, aprobate prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale. + Articolul 9(1) Dimensionarea spațiului de preparare a hranei se face în funcție de capacitatea de cazare a centrului rezidențial. Spațiul de preparare a hranei cuprinde următoarele spații/zone special destinate:a) zona de recepție și depozitare a alimentelor și produselor neprelucrate, care va fi organizată astfel încât să se respecte condițiile de recepție, depozitare și preparare a hranei prevăzute de legislația în vigoare referitoare la unitățile de alimentație publică;b) spații special destinate prelucrării primare a alimentelor, în funcție de categoria acestora: preparare legume și fructe, preparare carne și produse din carne, preparare lactate, pește, ouă;c) spațiile de preparare a hranei sunt prevăzute cu o zonă destinată prelucrării termice pentru mesele principale, precum și o zonă destinată preparatelor reci;d) spații speciale de prelucrare a materiei prime și a produselor finite (mese sau tocătoare diferite), marcate vizibil: „pește crud“, „pește fiert“, „pâine“;e) spațiul destinat spălării veselei va fi separat de cel al prelucrării și preparării alimentelor;f) spațiul de depozitare a veselei curate va fi separat de spațiul de depozitare a vaselor în care se prepară mâncarea;g) spații frigorifice separate, unde se păstrează produsele perisabile, la temperatura prevăzută de furnizor, separat pentru legume și fructe, carne și preparate din carne, ouă, lapte, pește;h) spații diferite de păstrare atât a preparatelor finite, a celor care se consumă fără a mai fi prelucrate termic, cât și a preparatelor din carne, pește, viscere crude, preparatelor din carne crudă (mititei, carne tocată etc.);i) spații special destinate păstrării preparatelor culinare finite, până la servirea lor de către beneficiari, care să asigure o temperatură de minimum +60 ºC (mâncărurile calde) sau de maximum +8 ºC (preparatele reci);j) spațiu de lucru pentru dietetician/bucătar, amplasat în apropierea zonei de preparare a hranei;k) sala de mese.(2) În unitățile cu un singur spațiu de producție, ca de exemplu bucătăria, în care se realizează prepararea, fierberea sau coacerea alimentelor se vor amenaja spații distincte conform alin. (1) sau se vor folosi ca materii prime numai produse agroalimentare gata curățate, porționate și ambalate.(3) Refolosirea ca materie primă a preparatelor culinare finite ori amestecarea tocăturilor de carne crudă cu cele tratate termic nu este permisă.(4) Meniul și dietele sunt stabilite de către un dietetician. În funcție de recomandările medicului curant, pentru persoanele cu afecțiuni cronice, cu diferite alergii/intoleranțe alimentare care necesită un regim alimentar special, se vor asigura meniuri speciale/ personalizate. Centrul rezidențial va asigura aprovizionarea cu alimentele necesare pregătirii meniurilor speciale/personalizate. + Articolul 10(1) Servirea hranei de către beneficiari se face în spații special amenajate sau în dormitoarele acestora, în cazul beneficiarilor a căror condiție de sănătate nu permite deplasarea.(2) Asigurarea hranei se poate realiza și în regim de catering, iar, în acest caz, centrul rezidențial trebuie să dețină spații pentru servirea hranei, care să corespundă cerințelor de igienă, accesibilitate, funcționalitate și confort, prevăzute de legislația în vigoare.(3) Se vor consuma doar mâncărurile pregătite în aceeași zi și obligatoriu se vor păstra, timp de 48 de ore, probe din fiecare fel de mâncare servit, în recipiente curate, acoperite și etichetate, la o temperatură de +4 ºC, în spații frigorifice, special destinate acestui scop, indiferent de modul de preparare și furnizare a hranei. + Articolul 11(1) Spațiile destinate servirii hranei trebuie să fie dotate cu mobilier funcțional, confortabil, realizat din materiale ușor de igienizat și cu spații frigorifice pentru uzul personal al beneficiarilor.(2) Se vor asigura veselă și tacâmuri suficiente. + Articolul 12(1) Spațiul destinat activităților administrativ-gospodărești cuprinde:a) spațiu de spălare-sterilizare a ploștilor și a altor recipiente;b) un spațiu de colectare a rufelor murdare și o boxă de curățenie;c) serviciul de spălătorie;d) un spațiu de depozitare a lenjeriei, prosoapelor și a hainelor curate ale beneficiarilor;e) spații pentru serviciul administrativ;f) spații pentru personalul medico-sanitar, auxiliar și personalul TESA.(2) Serviciul de spălătorie se organizează ca serviciu unic pentru centrul rezidențial și asigură operațiunile de primire, triere, spălare, uscare, călcare și depozitare a hainelor beneficiarilor și a lenjeriei comune. Dimensionarea și echiparea spălătoriei se fac în funcție de capacitatea centrului rezidențial, a personalului și a tipului de utilaj și tehnologie de spălare utilizate și de numărul beneficiarilor.(3) Amplasarea spațiilor spălătoriei se face în flux continuu, astfel:a) primirea și trierea textilelor murdare;b) înmuiere și dezinfecție;c) spălarea mecanică cu program;d) uscarea și călcarea textilelor se fac mecanizat, într-o încăpere distinctă, separată de partea de spălare și stoarcere.(4) Colectarea textilelor murdare se face în saci etanși, iar după spălare, hainele curate se distribuie din depozitul spălătoriei către beneficiari, în funcție de necesități.(5) Serviciul de spălătorie poate fi externalizat, caz în care sunt necesare 2 încăperi sau spații separate: pentru depozitarea textilelor murdare și pentru depozitarea textilelor curate.(6) Spațiile destinate pentru depozitarea hainelor, lenjeriei, încălțămintei, precum și a obiectelor de uz propriu ale beneficiarilor sunt dotate cu dulapuri și/sau noptiere, care pot fi amplasate în dormitoarele acestora sau, după caz, în camere cu destinație specială. + Articolul 13(1) Spațiile tehnico-utilitare cuprind instalații de ventilare, centrală termică, depozite.(2) Centrul rezidențial va fi racordat la sistemul public de alimentare cu apă potabilă sau la surse proprii de apă, care trebuie să corespundă condițiilor de calitate pentru apa potabilă, conform Ordonanței Guvernului nr. 7/2023 privind calitatea apei destinate consumului uman, aprobată cu modificări prin Legea nr. 96/2024, și Hotărârii Guvernului nr. 971/2023 pentru aprobarea Normelor de supraveghere, monitorizare și inspecție sanitară a calității apei potabile.(3) Centrul rezidențial va fi prevăzut cu instalații interioare de furnizare/alimentare cu apă, în conformitate cu normativele de proiectare, execuție și exploatare.(4) Monitorizarea calității apei distribuite din surse proprii în interiorul centrului rezidențial se realizează pe baza unui plan de monitorizare a calității apei, avizat de direcția de sănătate publică județeană (DSP)/a municipiului București. Punctele de prelevare a apei se stabilesc de către DSP județene/a municipiului București, de comun acord cu administratorul centrului rezidențial, cu precădere în zonele ce prezintă risc de infecții cu Legionella, precum și în blocul alimentar, spațiile de distribuție a alimentelor. + Articolul 14(1) Pentru asigurarea continuă a necesarului de apă, centrele rezidențiale sunt dotate cu rezervoare de acumulare dimensionate astfel încât să asigure o rezervă de consum de 1-3 zile.(2) Rezervoarele vor fi amplasate în circuitul general al apei, astfel încât aceasta să fie în permanență proaspătă. + Articolul 15Centrul rezidențial este racordat la sistemul public de colectare și epurare a apelor uzate, iar în lipsa unor sisteme publice de canalizare accesibile acesta are obligația de a se dota cu instalații proprii pentru colectarea, tratarea și evacuarea apelor uzate, care se vor executa și exploata astfel încât să nu provoace poluarea solului, a apelor sau a aerului. + Articolul 16Instalațiile interioare de distribuție a apei potabile și de evacuare a apelor uzate, sifoanele din pardoseală, obiectele sanitare, precum W.C.-uri, pisoare, lavoare, băi, dușuri trebuie menținute în permanență în stare de funcționare și de curățenie. + Articolul 17(1) Spațiile pentru personalul medico-sanitar și vizitatori sunt dotate cu: vestiare (spațiu dotat cu dulapuri), spații pentru igienizare, W.C., lavoar și spații pentru îmbrăcare-dezbrăcare (1,00 mp/persoană).(2) Dimensionarea vestiarelor se face în raport cu numărul de angajați/capacitatea centrului rezidențial. + Articolul 18(1) Curățarea și dezinfecția se asigură ținând cont de următoarele aspecte igienico-sanitare:a) pentru curățarea pardoselilor se folosesc produse de curățare, iar suprafețele vizibil murdare cu sânge sau cu produse biologice se vor decontamina cu produse biocide înainte de a fi curățate; măturatul uscat este interzis;b) covoarele și mochetele se curăță prin folosirea zilnică a aspiratorului de praf; aspiratorul de praf trebuie prevăzut cu două filtre, pentru împiedicarea diseminării prafului bacterian; covoarele și mochetele se curăță cu produse de curățare, periodic sau când sunt vizibil murdare; măturatul uscat este interzis;c) pereții și pavimentele, dacă sunt finisate cu materiale lavabile, se curăță cu produse de curățare, periodic și când sunt vizibil murdare; în cazul finisajelor nelavabile, curățarea se face cu aspiratorul de praf, ori de câte ori este nevoie;d) mobila și pervazurile se șterg de praf zilnic cu un material moale, impregnat cu substanțe special destinate curățării; obiectele aflate la înălțime și tapițeria mobilei se curăță zilnic, cu aspiratorul de praf;e) W.C.-urile și pisoarele se curăță cu peria și cu produse de curățare adecvate și se dezinfectează zilnic și ori de câte ori este nevoie;f) cada de baie se spală cu produse de curățare, apoi se dezinfectează; operațiunile se realizează zilnic și după fiecare utilizare;g) chiuveta va avea suprafața intactă și nu va fi prevăzută cu scurgător de lemn; nu se admit tuburi din cauciuc, care să prelungească robinetele; chiuveta se curăță și se dezinfectează zilnic, inclusiv interiorul robinetului, folosind o perie subțire;h) săpunul solid se păstrează uscat într-o savonieră care să permită scurgerea apei sau suspendat cu dispozitiv magnetic; este de preferat montarea distribuitoarelor de perete pentru săpun; savonierele și dispozitivele de perete pentru distribuirea săpunului se curăță și se clătesc cu apă fierbinte înainte de reumplere;i) echipamentele și materialele de curățenie: lavetele, bureții, periile, ștergătoarele se spală zilnic cu produse de curățare și se clătesc cu apă fierbinte; se usucă și se depozitează uscate.(2) Curățenia, dezinfecția și sterilizarea se vor face în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătății nr. 1.761/2021, cu modificările și completările ulterioare.(3) Dezinsecția și deratizarea se realizează cu produse biocide, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului sănătății, al ministrului mediului și pădurilor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 10/368/11/2010 privind aprobarea procedurii de avizare a produselor biocide care sunt plasate pe piață pe teritoriul României, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 19(1) Dezinsecția periodică se face ori de câte ori este nevoie, dar nu la intervale mai mari de 3 luni, iar deratizarea se face la nevoie, dar nu la perioade mai mari de 6 luni.(2) Între operațiunile periodice se vor aplica proceduri de dezinsecție și deratizare curente, de întreținere, în funcție de prezența vectorilor, în conformitate cu Ordinul ministrului sănătății nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă și sănătate publică privind mediul de viață al populației, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 20Colectarea deșeurilor menajere se face în recipiente corespunzătoare, prevăzute cu pungi din material plastic, închise etanș și se va asigura evacuarea periodică a acestora, cu spălarea și dezinfectarea obligatorie după golire. + Articolul 21(1) Colectarea deșeurilor medicale și a celor cu potențial de risc epidemiologic se efectuează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătății nr. 1.226/2012 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deșeurilor rezultate din activități medicale și a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza națională de date privind deșeurile rezultate din activități medicale.(2) Pentru ridicarea și neutralizarea deșeurilor de tip menajer și a deșeurilor medicale, conducerea centrului rezidențial încheie un contract de prestări servicii cu firme autorizate. + Articolul 22(1) În centrul rezidențial își desfășoară activitatea personal medico-sanitar, astfel:a) un medic cu specialitatea medicină de familie, prin angajații proprii sau prin contractare de servicii;b) asistenți medicali, cu studii postliceale/superioare, care să asigure servicii medicale 24 de ore din 24, 7 zile din 7;c) personal auxiliar;d) un psiholog, cu specialitatea psihologie clinică, consiliere psihologică și psihoterapie, prin angajații proprii ai centrului rezidențial sau prin contractarea de servicii de specialitate.(2) Fiecare centru rezidențial trebuie să asigure următoarele:a) înregistrarea datelor medicale ale fiecărui beneficiar în fișa de consultație și în registrul de consultație;b) un program de vizite al aparținătorilor, adecvat situației epidemiologice;c) aplicarea normelor de prevenire și limitare a infecțiilor asociate asistenței medicale și rezistenței microbiene, conform legislației în vigoare;-----