METODOLOGIE din 20 decembrie 2024privind înființarea și organizarea programelor de studii universitare de licență "Educație timpurie"
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 20 din 13 ianuarie 2025



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 7.841 din 20 decembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 13 ianuarie 2025.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1Programul de studii universitare de licență „Educație timpurie“ este programul de studii organizat în vederea accesului absolvenților la o carieră didactică în învățământul preuniversitar și certifică competențele didactice corespunzătoare funcției didactice de profesor pentru educație timpurie.  +  Articolul 2Programul de studii universitare de licență „Educație timpurie“ pregătește resursa umană pentru o carieră didactică în educația timpurie, formată din învățământul antepreșcolar - pentru copii antepreșcolari cu vârste cuprinse între 3 luni și 3 ani și pentru preșcolar - copiilor preșcolari cu vârste între 3 și 6 ani.  +  Articolul 3Programul de studii universitare de licență „Educație timpurie“ asigură competențele didactice necesare pentru dezvoltarea cognitivă, socială, fizică și emoțională a copiilor care au vârsta până la nivelul învățământului primar.  +  Capitolul II Cadrul curricular al programelor de studii universitare de licență de educație timpurie  +  Articolul 4(1) Planurile de învățământ ale programelor de studii universitare de licență „Educație timpurie“ sunt structurate astfel încât să conducă la obținerea de către absolvenți a unui număr de 180 de credite transferabile, conform ECTS/SECT, repartizate pe o durată de 3 ani de studiu.(2) La elaborarea planurilor de învățământ se are în vedere definirea clară și delimitarea precisă a competențelor generale și de specialitate necesare cadrelor didactice pentru a sprijini dezvoltarea cognitivă, socială, fizică și emoțională a copilului.(3) Planul de învățământ și tematica sugerată pentru programul de studii universitare de licență „Educație timpurie“ este structurat astfel încât absolvenții să dobândească competențele aferente domeniilor prevăzute în profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic pentru educație timpurie.(4) Planul de învățământ pentru programul de studii universitare de licență „Educație timpurie“ trebuie să cuprindă discipline care să ducă la rezultatele învățării corespunzătoare domeniilor de competențe, prevăzute în profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic pentru educație timpurie, corelate cu nivelul 6 EQF/CNC.  +  Articolul 5(1) În stabilirea planurilor de învățământ, facultățile/departamentele organizatoare ale unui program de studii universitare de licență „Educație timpurie“ trebuie să aibă în vedere raportarea la nevoile profesorului în societatea actuală și la exigențele acestei societăți față de sistemul educațional. Pentru aceasta, planul de învățământ se structurează pe baza unor categorii de discipline care vizează pregătirea de specialitate și cultura funcțională necesară unei integrări competente pe piața muncii. (2) Planul de învățământ, denumit în continuare planul, cuprinde o ofertă de formare inițială, creativă și inovativă, în domeniul educației timpurii, la nivelul cursurilor și al seminarelor aferente acestora.(3) Planul este structurat pe următoarele domenii:a) elemente fundamentale de cunoaștere a domeniului educației timpurii;b) curriculum, didactici și practică pedagogică în domeniul educației timpurii;c) elemente de cercetare în științele educației.(4) Structura planului de învățământ al programului de studii universitare de licență „Educație timpurie“ este prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta metodologie. (5) Disciplinele pot fi organizate modular astfel încât să faciliteze participarea la stagii de practică comasată sau la stagii în străinătate, prin programe de mobilitate.(6) Lista disciplinelor opționale din plan, prezentate în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta metodologie, poate fi completată și cu alte discipline care să asigure formarea în acord cu specificul local. Lista poate cuprinde și discipline specifice predării în limbile minorităților.(7) Tematica recomandată aferentă disciplinelor cuprinse în plan se regăsește în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezenta metodologie.  +  Capitolul III Organizarea programelor de studii universitare de licență de educație timpurie  +  Articolul 6(1) Admiterea la programul de studii universitare de educație timpurie se realizează pe numărul de locuri alocat cu finanțare de la bugetul de stat aprobat de Ministerul Educației și pe locuri cu taxă. (2) Admiterea la programele de studii universitare de educație timpurie se realizează conform prevederilor legale în vigoare, în mod similar procesului de admitere de la programele de studii universitare de licență, conform metodologiilor proprii instituțiilor de învățământ superior elaborate în baza Metodologiei-cadru privind organizarea admiterii în învățământul superior în ciclurile de studii universitare de scurtă durată, de licență, de master și de doctorat (metodologia-cadru).(3) Admiterea la programele de studii universitare de licență de educație timpurie include o varietate de instrumente de evaluare - minimum o probă eliminatorie: „Abilități de comunicare și aptitudini“, astfel încât să se asigure selecția unor studenți cu potențial și cu motivație ridicată pentru cariera didactică.(4) Studenții declarați admiși și confirmați ca fiind înmatriculați în programul de studii universitare sunt înregistrați în Registrul matricol unic din România/Registrul unic național integrat al diplomelor și actelor de studii (RMUR/RUNIDAS).  +  Articolul 7(1) Practica pedagogică este disciplină obligatorie în planul de învățământ al programului „Educație timpurie“ și reprezintă minimum 15% din numărul total al orelor alocate programului și se desfășoară atât în grupe de nivel antepreșcolar, cât și preșcolar.(2) Practica pedagogică implică asumarea răspunderii deopotrivă de către instituția de învățământ superior, de către reprezentanții unităților de învățământ preuniversitar de aplicație unde se efectuează practica, precum și de către studenți.(3) Practica pedagogică se realizează sub coordonarea unui tutore de practică din cadrul instituției de învățământ superior și sub îndrumarea unui profesor mentor din unitatea de învățământ preuniversitar de aplicație.(4) Practica pedagogică se realizează pe baza unor acorduri-cadru între instituțiile de învățământ superior și unitățile de învățământ preuniversitar de aplicație care oferă servicii de educație timpurie. Avizul inspectoratului școlar județean/Inspectoratului Școlar al Municipiului București este necesar doar în cazul în care practica pedagogică se desfășoară într-o unitate de învățământ care nu are deja statutul de școală de aplicație. (5) Pe baza acestor acorduri-cadru, unitățile/instituțiile de învățământ care asigură formarea inițială încheie contracte de colaborare cu durata de 1-4 ani școlari cu unitățile de învățământ, pentru stabilirea condițiilor de organizare și desfășurare a practicii pedagogice.(6) Unitățile de învățământ preuniversitar și instituțiile de învățământ superior care asigură formarea inițială pot realiza independent parteneriate cu instituții de stat/private sau cu organizații neguvernamentale care pot să desfășoare activități de pregătire practică în consiliere, logopedie, activități extracurriculare și alte servicii în domeniu.(7) Pregătirea practică din cadrul programelor de formare inițială pentru cariera didactică se organizează în unități de aplicație cu particularități diferite, inclusiv în unități de învățământ cu un număr ridicat de antepreșcolari/preșcolari în risc de excluziune școlară. (8) Instituțiile de învățământ superior colaborează cu Corpul de mentorat și licențiere în cariera didactică în vederea identificării și îmbunătățirii ofertei de practică.  +  Articolul 8(1) Practica pedagogică include module compacte de cel puțin 1 săptămână de practică pe semestru în anul I, cel puțin 2 săptămâni de practică pe semestru în anul II, cel puțin 3 săptămâni de practică pe semestru în anul III.(2) Practica pedagogică poate include și un modul de work-based learning/service learning, în care studenții să dobândească o experiență de muncă (intern, shadow, asistent) într-o instituție de educație și îngrijire a copiilor sub supervizarea unui mentor de la instituția respectivă. Acest modul se poate realiza în ultimul semestru și poate fi parte a lucrării de licență prin efectuarea unui proiect de cercetare-dezvoltare, aplicații practice etc. în mediul respectiv. (3) Activitățile de practică din cadrul programului de studii se pot derula pe durata unei perioade de stagiu în străinătate în cadrul unui program al Uniunii Europene, care are o componentă dedicată formării inițiale a profesorilor, perioadă certificată prin documentul de mobilitate Europass. (4) Disciplina „Practica pedagogică“ este normată în statul de funcții ca disciplină de sine stătătoare.  +  Articolul 9(1) Finalizarea studiilor se realizează prin susținerea examenului de licență care constă în susținerea a două probe: un examen scris și susținerea unei lucrări de licență de tip cercetare-acțiune în domeniul educației timpurii, conform prevederilor legale prevăzute în metodologiile proprii instituțiilor de învățământ superior elaborate în baza metodologiei-cadru.(2) Absolventul acestui tip de program primește o diplomă de licență care atestă toate competențele dobândite. Diploma obținută va permite absolventului să se înscrie la programe de studii universitare de masterat.  +  Capitolul IV Dispoziții finale  +  Articolul 10(1) Absolvenții programelor de studii universitare de licență cu specializarea „Educație timpurie“ au dreptul de a participa la examenul de licențiere, pentru a obține statutul de cadru didactic cu drept de practică. (2) Pe parcursul studiilor, studenții alcătuiesc un portofoliu didactic personal, necesar examenului de licențiere, care conține rezultatul activităților practice derulate în contextul diverselor discipline din planul de învățământ. (3) Absolvenților care finalizează programul de studii universitare de licență „Educație timpurie“ li se consideră îndeplinită condiția de studiu pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru educație timpurie.(4) Absolvenților care finalizează studiile universitare de licență, programul Pedagogia învățământului primar și preșcolar, până în anul 2027 sau au absolvit un program de studii universitare de masterat „Educație timpurie“, li se consideră îndeplinită condiția de studiu pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru educație timpurie.(5) Absolvenții programelor de licență „Educație timpurie“ pot continua studiile, prin programe de conversie cu durata de 3 semestre, dedicate pentru Pedagogia învățământului primar, în vederea obținerii calificării de profesor pentru învățământul primar, conform legii.  +  Articolul 11(1) Instituțiile de învățământ superior care au în structură autorizat/acreditat și organizează programul Pedagogia învățământului primar și preșcolar pot organiza începând cu anul universitar 2025-2026 programul Pedagogia învățământului primar și/sau Educație timpurie cu păstrarea statutului (de autorizat/acreditat), a capacității maxime de școlarizare, cu obligația depunerii la Autoritatea Națională pentru Calificări a documentației privind recunoașterea/validarea calificării și cu solicitarea de evaluare periodică/monitorizare la Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (A.R.A.C.I.S.) pe noile programe, până la momentul expirării termenului de acreditare/autorizare deținut de fiecare universitate la data publicării prezentului ordin.(2) În termen de 60 de zile calendaristice de la data publicării ordinului privind aprobarea prezentei metodologii, A.R.A.C.I.S. va adapta standardele specifice de calitate privind evaluarea programelor de „Educație timpurie“ în conformitate cu cerințele cuprinse în prezenta metodologie.  +  Anexa nr. 1la metodologie
    Structura planului de învățământ
    Anul I, semestrul Iore/săptămână
    DisciplinaTipCod categ.ECTSFormă de evaluareCSLPL
    Pedagogie: teorii și practici DDDO4E22
    Psihologia dezvoltării copilului DDDO4E21
    Teoria și metodologia curriculumuluiDDDO4E22
    Limba română*)DSDO4E22
    Etică, integritate și scriere academicăDCDO3C11
    Practică pedagogică - învățământ antepreșcolar și preșcolarDSDO6C4
    Limba străinăDCDO2V11
    Educație fizicăDCDOV1
    OpționalDSDA3C11
    Total4E + 3C + 2V26
    *) Se pot organiza și discipline specifice predării în limba minorităților naționale (de exemplu: germană, maghiară etc.) prin împărțirea numărului de ore și a numărului de credite.
    Anul I, semestrul IIore/săptămână
    DisciplinaTipCod categ.ECTSFormă de evaluareCSLPL
    Educație timpurieDSDO4E22
    Psihologia educației DDDO4E21
    Sociologia educației*)DDDO4E21
    Matematică și științe DSDO4E22
    Literatură pentru copii*)DSDO4E22
    Practică pedagogică - învățământ antepreșcolar și preșcolarDSDO6C4
    Limba străinăDCDO2V11
    OpționalDSDA2C11
    Total5E + 2C + 1V26
    *) Se pot organiza și discipline specifice predării în limba minorităților naționale (de exemplu: germană, maghiară etc.) prin împărțirea numărului de ore și a numărului de credite.
    Anul II, semestrul Iore/săptămână
    DisciplinaTipCod categ.ECTSFormă de evaluareCSLPL
    Evaluarea în educația timpurie DSDO4E22
    Dezvoltarea limbajului, a comunicării, a premiselor citirii și scrierii la copilul mic DSDO4E22
    Dezvoltarea gândirii matematice și științifice la copilul mic DSDO4E22
    Managementul activităților de învățare prin jocDSDO4C12
    Activități motrice și jocuri de mișcare pentru copiiDSDO4E12
    Practică pedagogică - învățământ antepreșcolar și preșcolarDSDO8C6
    Opțional 1DSDA2C11
    Total4E + 3C26
    Anul II, semestrul IIore/săptămână
    DisciplinaTipCod categ.ECTSFormă de evaluareCSLPL
    Psihopedagogie specială: teorii și practiciDDDO4E21
    Dezvoltarea socioemoțională a copilului micDSDO4E21
    Sănătate, nutriție și igienă personală în copilăria timpurie DSDO4E22
    Medii de învățare în educația timpurie DSDO3E11
    Muzică și mișcare în educația timpurieDSDO3E12
    Metodologia cercetării în educațieDSDO3E21
    Practică pedagogică - învățământ antepreșcolar și preșcolarDSDO8C6
    Opțional 1DSDA1C11
    Total6E + 2C26
    Anul III, semestrul Iore/săptămână
    DisciplinaTipCod categ.ECTSFormă de evaluareCSLPL
    Managementul grupei în educația timpurieDSDO3E21
    Neuroștiința educațieiDDDO4E21
    Creativitate și exprimare artistică în educația timpurieDSDO3E12
    Educație timpurie incluzivă aplicatăDSDO3E12
    Pedagogie digitalăDSDO3C11
    Practică pedagogică - învățământ antepreșcolar și preșcolarDSDO10C10
    Opțional 1DSDA2C11
    Opțional 2DSDA2C11
    Total4E + 4C26
    Anul III, semestrul IIore/săptămână
    DisciplinaTipCod categ.ECTSFormă de evaluareCSLPL
    Drepturile copilului, colaborarea cu familia și instituțiile specializateDCDO4E21
    Management personal, reflexivitate și dezvoltare continuă în profesia didactică DSDO3C11
    ȘTIAM - aplicații în educația timpurieDSDO4E22
    Cercetare educațională pentru elaborarea lucrării de licență DSDO5C4
    Practică pedagogică - învățământ antepreșcolar și preșcolarDSDO10C10
    Opțional 1DSDA4E21
    Total3E + 3C26
     +  Anexa nr. 2la metodologie
    Lista disciplinelor opționale
    1. Filosofia educației2. Istoria ideilor/paradigmelor educaționale3. Antropologia educației4. Sociologia familiei5. Sociologia copilăriei6. Ateliere creative pentru copii7. Educație interculturală8. Educație pentru mediu9. Muzică instrumentală10. Cor/Muzică corală11. Teatru pentru copii12. Educație media13. Cultură populară românească pentru copii14. Leadership și management educațional15. Facilitarea tranziției de la învățământul preșcolar la învățământul primar16. Designul activităților extracurriculare și/sau extrașcolare17. Managementul programelor și proiectelor educaționale18. Alternative educaționale19. Intervenții educaționale în tulburarea de spectru autist și ADHD20. Consiliere educațională21. Elemente de logopedie22. Dezvoltare personală în copilăria timpurie23. Educație parentală24. Managementul calității în educația timpurie25. Politici educaționale și de protecție a copilului26. Practici și politici publice pentru o educație timpurie echitabilă27. Istoria și tradițiile minorităților28. Psihopedagogia comunicării29. Educație outdoor
     +  Anexa nr. 3la metodologie
    Tematică recomandată
    DisciplinăTeme
    Pedagogie: teorii și practici• Fundamente și determinări ale educației • Curente/Paradigme educaționale (perspectiva istorică și pedagogii alternative) • Complementaritatea formelor educației • Componentele/domeniile educației - abordări specifice și integrative • Practici educaționale contemporane - abordări comparative • Sistemul de învățământ și legislația educațională din România • Sisteme de învățământ europene • Incluziune și echitate
    Educație timpurie• Istoria educației timpurii • Educația timpurie, serviciu integrat de educație, îngrijire, sănătate și nutriție • Curriculum pentru educație timpurie • Planificarea și proiectarea activității didactice în creșe și grădinițe, inclusiv organizarea spațiului de învățare, valorificarea spațiilor alternative; organizarea procesului didactic • Strategii și metode de instruire diverse, incluzive, creative și eficiente • Resurse didactice specifice educației timpurii; aspecte aplicative ale corelării resurselor didactice cu finalitățile procesului educațional
    Psihologia dezvoltării copilului• Dezvoltarea umană - elemente introductive • Factori determinanți ai dezvoltării umane • Diferențe individuale în dezvoltare: semnificații și determinanți • Metode de cercetare în psihologie. Aspecte etice ale cercetării • Dezvoltarea copilului în perioada prenatală • Specificul dezvoltării nou-născutului și nevoile specifice ale familiei • Caracteristicile și nevoile de dezvoltare ale copiilor de la naștere la 6 ani. Analiză pe etape de vârstă (dezvoltarea fizică, cognitivă, socioemoțională, morală, dezvoltarea limbajului, elemente de nutriție și sănătate) • Dezvoltarea personalității copilului • Contexte de dezvoltare și tranziții: familia, comunitatea, creșa, grădinița, școala, programe afterschool etc. • Relația părinți-copii și influența practicilor educaționale parentale asupra dezvoltării • Dezvoltarea funcțiilor executive și performanța educațională • Factori de risc în dezvoltarea copilului mic
    Teoria și metodologia curriculumului• Conceptul de curriculum - definire, structură, tipologie • Curriculumul național - note definitorii, structură, reforme; proiectare (modele de proiectare curriculară), implementare, evaluare; curriculumul la decizia elevului din oferta școlii • Profilul absolventului • Produse curriculare: plan de învățământ, programe școlare, resurse auxiliare pentru predare, învățare și evaluare etc.Problematica educației timpurii, conexă cu tematica, va fi abordată în cadrul seminarelor.
    Neuroștiința educației• Introducere în anatomia sistemului nervos uman • Noțiuni generale de neuromodulare (comunicarea neuronală, neurotransmițători și neuromodulatori, relația dintre chimia creierului și comportament) • Perspectivă de ansamblu asupra dezvoltării și maturării sistemului nervos uman • Plasticitatea sistemului nervos uman • Studii neuroștiințifice în context educațional: - dezvoltarea limbajului - dezvoltarea abilităților senzoriale - dezvoltarea abilităților motorii - dezvoltarea abilităților cognitive/funcțiilor executive și de învățare - dezvoltarea abilităților emoționale și de autoreglare - dezvoltarea abilităților sociale - influența condițiilor de mediu asupra capacității de învățare (hrană, somn, program, spațiu de trai și de studiu) - dificultăți și diferențe individuale în învățare • Mituri și subiecte de dezbatere în neuroștiințele educației (exemple: lateralizarea funcțiilor cognitive și emoționale - emisfera cerebrală stângă versus cea dreaptă; efectele expunerii la multilingvism la vârste timpurii; efectele suprasolicitării senzoriale la vârste timpurii, precum accesul la dispozitive cu jocuri video sau social media; procentul din creier pe care îl folosim; diferențe de sex în funcționarea creierului uman; beneficiile utilizării stilului preferat de învățare etc.)
    Managementul activităților de învățare prin joc• Rolul formativ și caracteristicile jocului în copilăria timpurie/mică • Tipologia și funcțiile jocului, inclusiv importanța jocului liber • Explorarea mediului prin joacă, caracteristicile și potențialul de joacă al spațiului și materialelor • Jucării educative, adecvate bebelușilor și copiilor mici • Dezvoltarea cognitivă, dezvoltarea limbajului și dezvoltarea socioemoțională prin joc • Joaca în familie/Rolul părinților în joc • Captarea atenției copiilor, angajarea în joc, acordajul/sincronizarea adultului cu copiii
    Etică, integritate și scriere academică• Tipuri de texte științifice, căutarea și gestionarea resurselor bibliografice • Lectura și sinteza literaturii științifice, argumentare științifică • Drepturile de autor, originalitatea științifică, plagiatul, autoplagiatul; • Redactarea științifică: stiluri de citare • Principiile eticii și integrității academice • Standarde și reglementări privind etica și integritatea academică; • Drepturile subiecților în cercetarea educațională, consimțământul informat • Reglementări și proceduri de obținere a avizului de etică (aplicații pentru lucrarea de licență)
    Psihologia educației• Învățarea: concept, mecanisme, principii • Teorii contemporane ale învățării și implicațiile lor practice • Condiții ale învățării eficiente • Motivația și învățarea • Atenția și învățarea • Inteligența - concept, teorii și date recente de cercetare • Creativitatea: concept, factori de dezvoltare, tehnici de stimulare a creativității • Dezvoltare personală: a) autoreglare, autoeficacitate și autonomie b) managementul resurselor personale (cognitive, emoționale etc.) și de timp • Metacogniția • Succesul și eșecul școlar • Acomodarea copilului în noi contexte educaționale (debutul școlarității, tranziția primar-gimnaziu) • Învățarea prin activități de grup. Dinamica grupului Problematica educației timpurii, conexă cu tematica, va fi abordată în cadrul seminarelor.
    Sociologia educației• Premise istorice ale sociologiei educației • Curente și teorii ale sociologiei educației • Reprezentări ale copilului și copilăriei în diverse culturi și momente istorice • Agentivitatea copilului, cultura copiilor, identități și relații de putere, viața cotidiană a creșelor, grădinițelor și școlilor primare; înțelegerea și interpretarea experiențelor copiilor mici • Elemente de demografie și implicații pentru educație • Elemente de sociologia familiei • Incluziune și echitate în educație
    Limba română• Comunicare - abordare teoretică și aplicativă: comunicarea (definire, tipologie, coordonate ale comunicării ca proces); contextualizări socioculturale actuale (inclusiv pentru locuitori/interlocutori aflați în dificultate sau în situații de risc social). Repere în teoria limbii și a limbajului; limba ca sistem de semne; raportul limbă-vorbire: delimitări conceptuale și terminologice • Fonetica limbii române; ortografie și ortoepie • Vocabular • Elemente de morfologie și sintaxă a limbii române • Redactare • Lectură
    Matematică și științe• Elemente de teoria mulțimilor • Numere naturale, sisteme de numerație, operații cu numere reale, proprietăți, ordinea operațiilor • Ecuații și sisteme de ecuații • Rapoarte și proporții, procente, mărimi direct/invers proporționale • Unități și instrumente de măsură • Elemente de geometrie în plan și geometrie în spațiu • Elemente din domeniul Științe
    Literatură pentru copii• Genuri, specii și opere literare accesibile copiilor sub 6 ani • Particularități tematice, de limbaj și de structură ale literaturii pentru copiii mici • Analiza valorilor/comportamentelor reflectate în literatura pentru copii • Selecția textelor și cărților adecvate copiilor mici, organizarea activităților/rutinelor de lectură la creșă și grădiniță • Selecția și utilizarea adecvată a cărților senzoriale la creșă/în activitățile/rutinele create pentru bebeluși • Strategii de stimulare a atenției copilului mic și a interesului pentru lectură • Colaborarea cu părinții pentru susținerea interacțiunii copilului mic cu cartea în familie
    Activități motrice și jocuri de mișcare pentru copii• Dezvoltarea fizică/psihomotorie a bebelușilor și copiilor mici • Repere de dezvoltare, profilul absolventului, prevederi curriculare • Proiectarea și integrarea activităților cu potențial de dezvoltare fizică în programul și rutinele zilnice la creșă și grădiniță • Principiile didactice și mijloacele utilizate în educație fizică • Metode de formare a deprinderilor motrice și pentru dezvoltarea fizică • Exersarea jocurilor eficiente pentru dezvoltarea fizică (exemple: jocurile dinamice, ștafeta) • Metode pentru cunoașterea schemei corporale, educarea capacității de percepere a orientării spațio-temporale și în mediul înconjurător, educarea coordonării, echilibrului și a ritmului mișcării • Utilizarea materialelor didactice specifice (mingi, bastoane, corzi etc.) • Observarea și evaluarea progresului bebelușilor și copiilor privind dezvoltarea fizică
    Evaluarea în educația timpurie• Evaluarea în educația timpurie. Concept, funcții, precauții • Responsabilitatea profesorului de educație timpurie în evaluarea copiilor • Tipuri de evaluare, metode și instrumente. Aplicații • Repere fundamentale de dezvoltare a copilului de la naștere la 7 ani • Evaluarea în echipe multidisciplinare (profesor, asistent medical, logoped, profesor de sprijin, psiholog, consilier școlar) • Interpretarea și utilizarea datelor evaluative pentru sprijinirea dezvoltării • Colaborarea cu familia în procesul de evaluare
    Metodologia cercetării în educație• Metodologia cercetării în științele educației: design, întrebări de cercetare, eșantionare, metode, tehnici și instrumente • Colectarea, analiza, prelucrarea și interpretarea datelor în contextul cercetărilor cantitative și calitative • Aplicarea metodelor și tehnicilor de cercetare specifice educației timpurii • Etica cercetării educaționale, consimțământul informat • Utilizarea evidențelor pentru îmbunătățirea proceselor/practicilor educaționale
    Dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii la copilul mic• Dezvoltarea capacității de ascultare și înțelegere a mesajelor orale • Dezvoltarea capacității de vorbire și interacțiune orală • Strategii de dezvoltare a limbajului, comunicării și premiselor citit-scrisului la copilul mic; Interacțiunea cu adultul ca bază a dezvoltării limbajului • Cultivarea interesului pentru lectură și cartea ilustrată; însușirea noțiunilor de bază despre carte și textul scris (distincția dintre textul scris și ilustrație; răsfoirea cărții, orientarea în pagina tipărită/direcționalitatea; recunoașterea imaginii unui cuvânt/a unor simboluri scrise din mediul apropiat, conceptul de literă) • Strategii de dezvoltare a conștientizării fonologice, vocabularului și înțelegerii textelor audiate în timpul lecturii • Etapele timpurii ale dezvoltării scrisului • Proiectarea, realizarea și evaluarea activităților de dezvoltare a limbajului și a comunicării • Colaborarea cu părinții pentru dezvoltarea limbajului și a comunicării • Dezvoltarea limbajului și a comunicării la copiii care în familie vorbesc altă limbă decât cea folosită la grădiniță/creșă
    Dezvoltarea gândirii matematice și științifice la copilul mic • Dezvoltarea gândirii matematice și științifice la copilul mic/dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii • Repere de dezvoltare, profilul absolventului, prevederi curriculare • Proiectarea și integrarea activităților cu potențial de dezvoltare a gândirii matematice și științifice în programul și rutinele zilnice • Strategii și metode eficiente, inclusiv jocuri, pentru dezvoltarea capacităților prevăzute în curriculumul pentru educație timpurie (exemple: experimente, jocuri de potrivire, jocuri de construcție etc.) • Importanța interacțiunilor cu adultul și dialogului matematic/științific în dezvoltarea copilului • Selecția și crearea de jucării și materiale didactice specifice • Strategii de sprijin diferențiat pentru copiii cu cerințe educaționale speciale (CES) • Educația pentru mediu și susținerea implicării civice în dezvoltarea sustenabilă a comunității • Observarea și evaluarea progresului copiilor privind dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii
    Muzică și mișcare în educația timpurie• Elemente de limbaj muzical - aspecte teoretice și practice • Mijloace specifice educației muzicale • Aspecte curriculare ale educației muzicale • Metodologia realizării educației muzicale și proiectarea interdisciplinară/integrată a acesteia • Aspecte didactice privind formarea și dezvoltarea deprinderilor și cunoștințelor muzicale (exercițiu, cântec, joc și audiție muzicală) • Studiul unui instrument muzical • Jocuri de muzică și mișcare
    Educație timpurie incluzivă aplicată• Egalitate de șanse, educație incluzivă și echitate: fundamente filosofice, modele, politici și practici • Experiențe de viață, identități și particularități ale copiilor cu status social, economic și cultural scăzut, cu dizabilități, refugiați, aparținând minorităților etnice și/sau aflați în diverse situații de risc• Curriculum incluziv: jocuri, rutine și activități diferențiate; recunoașterea identității copiilor • Evaluare psihopedagogică și intervenție timpurie la copiii cu CES și/sau dizabilități. Sisteme de suport și intervenție pentru copiii cu tulburări de neurodezvoltare (dizabilitatea intelectuală, tulburarea din spectrul autismului, tulburarea de comunicare, tulburarea cu deficit de atenție/hiperactivitate, tulburarea specifică de învățare, tulburările motorii) și dizabilități senzoriale (vedere și auz) • Recunoașterea diversității copiilor în context școlar; combaterea discriminării, segregării, rasismului și a altor forme de excluziune ce pot apărea în creșe/grădinițe • Designul universal de învățare, aplicații pentru educația timpurie • Provocările specifice și susținerea familiilor vulnerabile • Managementul multidisciplinar de caz și colaborarea membrilor echipei
    Psihopedagogie specială: teorii și practici• Caracterul interdisciplinar al psihopedagogiei speciale (PPS). Paradigme psihopedagogice și aparatul conceptual al PPS. Clasificarea deficiențelor. Principalele criterii din Clasificarea Internațională a Funcționării, Dizabilității și Sănătății (CIF) • Dizabilitățile intelectuale. Gradele dizabilității intelectuale, învățarea abilităților de viață cotidiană, terapia cognitivă, terapia ocupațională, însușirea scris-cititului și calculului matematic • Dizabilitatea de vedere. Învățarea conceptelor spațiale, învățarea mobilității și deplasării independente, educația vizuală, tehnologii de suport specifice, învățatul scris-cititului Braille • Dizabilitatea de auz. Educația auditivă, terapia limbajului, modelul terapeutic oral, manual, total, însușirea scris-cititului, tehnologii de suport • Tulburări de neurodezvoltare: tulburarea din spectrul autismului (TSA); tulburarea cu deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD); tulburarea specifică de învățare (TSÎ): dislexie, disgrafie, discalculie, dispraxie, însușirea scris-cititului și calculului matematic; tulburarea de comunicare • Tulburări emoțional-comportamentale. Management comportamental, automanagement comportamental, răspunsul la intervenție (RTI), LSCI, Check in/Check out, planul de suport comportamental • Abordarea psihopedagogică a copiilor cu CES și/sau dizabilități. Management de caz, depistare, evaluare psihopedagogică, planificarea intervenției psihopedagogice. Planul educațional personalizat, terapii specifice, monitorizare, integrare socială Problematica educației timpurii, conexă cu tematica, va fi abordată în cadrul seminarelor.
    Sănătate, nutriție și igienă personală în copilăria timpurie• Caracteristicile generale ale dezvoltării fizice a copiilor până la 6 ani • Îngrijirea și alimentația copilului în primii doi ani de viață • Relația dintre îngrijire, hrănire și dezvoltarea psihică • Nutriția copilului mic, alergii alimentare • Igiena bebelușilor și copiilor până la 6 ani • Inițierea și menținerea rutinelor de alimentație, igienă și odihnă pentru copiii de 3 luni-3 ani, respectiv 3-6 ani • Sănătatea copiilor, vaccinările, cele mai frecvente boli ale copilăriei • Prevenirea și gestionarea accidentelor • Acordarea primului ajutor
    Medii de învățare în educația timpurie• Organizarea spațiului de învățare în mod ergonomic, accesibil, stimulativ, ludic, prietenos și adecvat copiilor de 3 luni-3 ani, respectiv 3-6 ani • Utilizarea unor resurse variate pentru eficientizarea activității educaționale, susținerea dezvoltării și învățării; strategii de sprijinire a copiilor pentru folosirea eficientă și autonomă a resurselor • Dotarea și amenajarea spațiilor interioare cu mobilier adecvat copiilor de 3 luni-3 ani, respectiv 3-6 ani• Alegerea și managementul jucăriilor și materialelor didactice potrivite copiilor de 3 luni-3 ani, respectiv 3-6 ani • Amenajarea centrelor de activitate (bibliotecă, joc de rol, construcții, nisip și apă, artă, știință) • Dotarea și amenajarea spațiilor exterioare într-un mod adecvat copiilor de 3 luni-3 ani, respectiv 3-6 ani • Organizarea și folosirea spațiului în aer liber din curtea creșei/grădiniței; joaca în aer liber • Asigurarea condițiilor de siguranță și securitate a mediului fizic (truse de prim ajutor, extinctor, camere de luat vederi etc.) • Valorificarea spațiilor alternative, în afara celor din sala de grupă sau a instituției de învățământ, pentru a oferi copiilor experiențe diverse și semnificative de învățare
    Creativitate și exprimare artistică în educația timpurie• Procesul creativ. Gândirea și exprimarea creativă. Factori favorizanți și bariere în dezvoltarea creativității • Rolul artelor în dezvoltarea copiilor (psihomotrică, cognitivă, morală, socioemoțională, dezvoltarea limbajului) • Organizarea mediului sigur, prietenos și estetic • Modalități și mijloace variate de exprimare artistică (desen, teatru, teatru de păpuși, teatru de umbre, dans, muzică, prelucrarea lemnului, împletitul, olăritul, desen în nisip, jocuri de construcție etc.). Practici de sprijinire a dezvoltării creativității • Activități integrate (de exemplu, arta culinară)
    Managementul grupei în educația timpurie• Managementul comportamentului și al comunicării în educația timpurie (reguli, rutine, interacțiuni) • Strategii pentru inițierea și menținerea rutinelor și regulilor comportamentale/de organizare la grupă, dezvoltarea unui mediu afectiv pozitiv, structurat și predictiv • Strategii pentru susținerea unei culturi democratice, a învățării și a colaborării la nivelul grupei • Tehnici de mediere a conflictelor dintre copii • Colaborare cu personalul care deservește grupa, cultivând apartenența la comunitatea creșei/a grădiniței • Strategii pentru valorizarea diversității etnice, lingvistice, culturale, socioeconomice etc. în organizarea mediului de învățare (amenajarea spațiului, reguli, rutine, roluri, limbaj etc.)
    Dezvoltarea socioemoțională a copilului mic• Modele și teorii explicative pentru dezvoltarea competențelor socioemoționale • Finalitățile educației socioemoționale. Competența socioemoțională • Interacțiunea, comunicarea și relaționarea cu bebelușul și copilul mic • Dezvoltarea socioemoțională a bebelușilor și a copiilor mici • Relații de atașament sigur cu copiii • Proiectarea activităților de educație emoțională • Evaluarea activităților de educație socioemoțională • Strategii de reglare emoțională
    ȘTIAM - aplicații în educația timpurie• Dezvoltarea creativității, curiozității, abilităților de rezolvare a problemelor și gândirii critice în rândul copiilor mici • Activități educaționale integrate legate de știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică • Amenajarea centrelor de învățare cu elemente ȘTIAM • Învățare pe baza proiectelor ȘTIAM • Instrumente/Unelte potrivite copiilor de până la 6 ani, crearea și utilizarea kiturilor ȘTIAM • Organizarea activităților ȘTIAM în aer liber și/sau în colaborare cu educatori muzeali, profesioniști, cercetători și artiști • Valorificarea experiențelor de viață și intereselor de cunoaștere ale copiilor • Sprijin diferențiat pentru copiii cu cerințe educaționale speciale • Literatură pentru copii cu conținut ȘTIAM
    Pedagogie digitală• Predarea, învățarea și evaluarea cu ajutorul tehnologiilor educaționale • Metode și activități specifice pentru dezvoltarea gândirii computaționale a copiilor mici (exemplu: utilizarea roboților fără ecran) • Utilizarea critică, în siguranță, cu responsabilitate și etică a tehnologiei în educația timpurie și în învățământul primar • Utilizarea tehnologiei pentru monitorizarea și raportarea progresului elevilor, organizarea resurselor educaționale, comunicarea cu părinții, colaborarea cu colegii și alți specialiști • Accesibilitate, incluziune și personalizare cu ajutorul tehnologiilor educaționale • Utilizarea tehnologiei digitale pentru dezvoltarea profesională continuă Problematica educației timpurii, conexă cu tematica, va fi abordată în cadrul seminarelor.
    Drepturile copilului, colaborarea cu familia și instituțiile specializate• Drepturile copilului • Legislația din domeniul siguranței copiilor • Politici sociale și privind sănătatea copilului, legislația din domeniul protecției și promovării drepturilor copilului, precum și din domeniul sănătății copilului • Instituții și profesioniști specializați în protecția și sănătatea copilului • Prevenirea și intervenția în echipă multidisciplinară și în rețea în situațiile de violență asupra copilului • Prevenirea violenței în mediul școlar, traficului de persoane, consumului de substanțe psihoactive • Familia ca mediu primar de socializare • Stilul educativ din familie • Strategii pentru facilitarea tranziției copilului de la mediul familial la școală • Activități de informare, consiliere și sprijin al părinților privind nevoile de dezvoltare ale copiilor (nutriție, siguranță, igienă, îngrijire, sănătate, educație) • Strategii/Activități de comunicare și susținere a familiei pentru a înțelege așteptările și rolul școlii • Colaborarea cu părinții pentru reușita educațională a copilului Problematica educației timpurii, conexă cu tematica, va fi abordată în cadrul seminarelor.
    Management personal, reflexivitate și dezvoltare continuă în profesia didactică• Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ • Perspective de dezvoltare profesională și evoluție în carieră a profesorilor pentru învățământ primar și educație timpurie • Norme de etică și de conduită profesională • Comunicare educațională - elemente componente, forme, blocaje • Practici și contexte de reflecție asupra propriilor practici didactice și asupra feedbackului primit • Managementul emoțiilor, strategii de autoechilibrare și de adaptare în diferite contexte, inclusiv în situații noi sau stresante, menținând o autoritate adecvată în relație cu copiii și cu adulții • Drepturi, responsabilități, oportunități și strategii de dezvoltare profesională continuă • Participarea la activități colaborative de dezvoltare profesională, cercetări educaționale și la comunități de practici
    -----