SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 31 octombrie 2023Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban, aferentă Programului Educație și Ocupare, prioritate: 4. Antreprenoriat și economie socială, obiectiv specific: ESO4.1. Îmbunătățirea accesului la piața muncii și măsuri de activare pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în special pentru tineri, îndeosebi prin implementarea Garanției pentru tineret, pentru șomerii de lungă durată și grupurile defavorizate de pe piața muncii și pentru persoanele inactive, precum și prin promovarea desfășurării de activități independente și a economiei sociale (FSE+), măsura 4.a.2
EMITENT
  • MINISTERUL INVESTIȚIILOR ȘI PROIECTELOR EUROPENE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1018 din 8 noiembrie 2023



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 5.702 din 31 octombrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.018 din 8 noiembrie 2023.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1(1) Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban, aferentă Programului Educație și Ocupare, prioritate: 4. Antreprenoriat și economie socială, obiectiv specific: ESO4.1. Îmbunătățirea accesului la piața muncii și măsuri de activare pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în special pentru tineri, îndeosebi prin implementarea Garanției pentru tineret, pentru șomerii de lungă durată și grupurile defavorizate de pe piața muncii și pentru persoanele inactive, precum și prin promovarea desfășurării de activități independente și a economiei sociale (FSE+), măsura 4.a.2.(2) Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013^1 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare.^1 Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24.12.2013.(3) Prezenta schemă se aplică pe teritoriul României, exclusiv regiunilor mai puțin dezvoltate (Sud-Vest Oltenia, Sud-Est, Sud-Muntenia, Nord-Est, Nord-Vest, Vest și Centru).(4) Prezenta schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24.12.2013.(5) În baza prezentei scheme de ajutor de minimis și în conformitate cu prevederile acesteia pot fi lansate mai multe apeluri de proiecte.  +  Capitolul II Baza legală  +  Articolul 2Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:a) Programul Educație și Ocupare, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei din 9.12.2022 de aprobare a programului „Educație și Ocupare“ pentru sprijin din partea Fondului social european Plus în cadrul obiectivului „Investiții pentru ocuparea forței de muncă și creștere economică“ din România CCI 2021RO05SFPR001;b) Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare;c) Hotărârea Guvernului nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune și Fondul pentru o tranziție justă;d) Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, cu modificările și completările ulterioare;e) Legea nr. 219/2015 privind economia socială, cu modificările și completările ulterioare;f) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare;g) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare;h) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023;i) Hotărârea Guvernului nr. 829/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă.  +  Capitolul III Definiții  +  Articolul 3În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:1. activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piață;2. administrator al schemei de ajutor de minimis - persoană juridică delegată de către furnizor să deruleze proceduri în domeniul ajutorului de minimis în numele furnizorului^2, respectiv:^2 Conform ghidului/ghidurilor solicitantului - Condiții specifice „Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban“.a) entități ale economiei sociale, rețele, uniuni, federații din sectorul economiei sociale;b) entități relevante, respectiv: furnizori de formare profesională autorizați publici și privați, furnizori de servicii de ocupare acreditați publici și privați, furnizori de servicii sociale, organizații sindicale și organizații patronale, asociații profesionale, camere de comerț și industrie, ONG-uri;c) autorități publice centrale sau locale, exclusiv în calitate de parteneri, în parteneriat cu toate categoriile de entități eligibile menționate la lit. a) și b);3. schemă de antreprenoriat - ansamblul acțiunilor derulate în cadrul apelului/apelurilor de proiecte „Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban“ finanțat/finanțate prin prioritatea: 4. Antreprenoriat și economie socială, obiectiv specific: ESO4.1. Îmbunătățirea accesului la piața muncii și măsuri de activare pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în special pentru tineri, îndeosebi prin implementarea Garanției pentru tineret, pentru șomerii de lungă durată și grupurile defavorizate de pe piața muncii și pentru persoanele inactive, precum și prin promovarea desfășurării de activități independente și a economiei sociale (FSE+), măsura 4.a.2 din PEO, prin care entități publice sau private implementează, în calitate de administratori ai schemei de antreprenoriat și de beneficiari ai contractelor de finanțare (diferiți de beneficiarii de ajutor de minimis, care sunt întreprinderile sociale), proiecte integrate în cadrul cărora se atribuie ajutoare de minimis pentru înființarea de întreprinderi sociale, cu respectarea condițiilor impuse în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, și detaliate în ghidul/ghidurile solicitantului - Condiții specifice „Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban“;4. comercializarea produselor agricole^3 - deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;^3 Conform art. 2 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare.5. contract de subvenție - actul juridic prin care se acordă dreptul de a beneficia de ajutor de minimis, semnat între administratorul schemei de ajutor de minimis și beneficiarul ajutorului de minimis, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării măsurilor finanțate prin prezenta schemă de ajutor de minimis;6. data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului de ajutor de minimis, respectiv data semnării Contractului de subvenție, indiferent de data la care ajutorul se plătește întreprinderii respective;7. data plății ajutorului de minimis - data la care beneficiarul ajutorului de minimis intră efectiv în posesia ajutorului;8. furnizor de ajutor de minimis - Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, prin AM PEO/OIR PEO (OI PEO Regiunea Nord-Est, OI PEO Regiunea Sud-Est, OI PEO Regiunea Sud-Muntenia, OI PEO Regiunea Sud-Vest Oltenia, OI PEO Regiunea Vest, OI PEO Regiunea Nord-Vest, OI PEO Regiunea Centru, OI PEO Regiunea București-Ilfov);9. întreprindere socială^4:^4 Conform art. 3 și 4 din Legea nr. 219/2015 privind economia socială, cu modificările și completările ulterioare;(i) societățile cooperative de gradul I;(ii) cooperativele de credit;(iii) asociațiile și fundațiile;(iv) casele de ajutor reciproc ale salariaților;(v) casele de ajutor reciproc ale pensionarilor;(vi) societățile agricole;(vii) orice alte categorii de persoane juridice care prin actele de înființare și funcționare demonstrează faptul că activitatea desfășurată are scop social, respectă principiile prevăzute la art. 4, precum și criteriile prevăzute la art. 8 alin. (4) din Legea nr. 219/2015 privind economia socială, cu modificările și completările ulterioare;(viii) federațiile și uniunile persoanelor juridice prevăzute mai sus;10. întreprinderea unică^5 - include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:^5 Conform art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare.(i) o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;(iv) o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, relațiile la care se face referire la pct. i-iv sunt considerate „întreprinderi unice“.11. SMIS2021^6 - sistemul IT prin care potențialii beneficiari din România pot solicita bani europeni pentru perioada de programare 2021-2027;^6 Conform site-ului Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, https://mfe.gov.ro/my-smis.12. prelucrarea produselor agricole^7 - orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;^7 Conform art. 2 alin. (1) lit. (b) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare.13. produse agricole^8 - produsele enumerate în anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013^9;^8 Conform art. 2 alin. (1) lit. (b) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare.^9 Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului.14. rata de actualizare - rata de referință stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective și publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și pe pagina web a Comisiei Europene.  +  Capitolul IV Obiectivul schemei  +  Articolul 4Obiectivul prezentei scheme îl constituie acordarea de sprijin către întreprinderi sociale înființate în mediul urban în vederea dezvoltării acestora într-o manieră sustenabilă.  +  Capitolul V Domeniul de aplicare  +  Articolul 5(1) Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică întreprinderilor sociale înființate în mediul urban sprijinite în cadrul priorității: 4. Antreprenoriat și economie socială, obiectiv specific: ESO4.1. Îmbunătățirea accesului la piața muncii și măsuri de activare pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în special pentru tineri, îndeosebi prin implementarea Garanției pentru tineret, pentru șomerii de lungă durată și grupurile defavorizate de pe piața muncii și pentru persoanele inactive, precum și prin promovarea desfășurării de activități independente și a economiei sociale (FSE+), măsura 4.a.2.(2) Prezenta schemă de ajutor de minimis nu se aplică:a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană (Tratatul CE);c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul CE, în următoarele cazuri:(i) atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza prețului sau a cantității produselor în cauză achiziționate de la producătorii primari sau introduse pe piață de întreprinderile în cauză;(ii) atunci când ajutorul este condiționat de transferarea lui parțială sau integrală către producători primari;d) ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;e) ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de cele importate;f) ajutoarelor acordate pentru achiziția de vehicule de transport rutier de mărfuri.  +  Capitolul VI Condiții de eligibilitate pentru activități  +  Articolul 6Activitățile eligibile care intră în domeniul de aplicare al prezentei scheme de ajutor de minimis sunt:a) înființarea și demararea funcționării întreprinderilor sociale;b) funcționarea întreprinderilor sociale, în cadrul proiectelor finanțate în cadrul Programului Educație și Ocupare PEO, prioritate: 4. Antreprenoriat și economie socială, obiectiv specific: ESO4.1. Îmbunătățirea accesului la piața muncii și măsuri de activare pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în special pentru tineri, îndeosebi prin implementarea Garanției pentru tineret, pentru șomerii de lungă durată și grupurile defavorizate de pe piața muncii și pentru persoanele inactive, precum și prin promovarea desfășurării de activități independente și a economiei sociale (FSE+), măsura 4.a.2, cu respectarea prevederilor Legii nr. 219/2015 privind economia socială, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu încadrarea în categoriile de cheltuieli eligibile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis și detaliate în ghidul/ghidurile solicitantului - Condiții specifice aplicabil/aplicabile.  +  Capitolul VII Condiții de eligibilitate pentru beneficiarii de ajutor de minimis  +  Articolul 7Pot beneficia de ajutorul de minimis prevăzut în prezenta schemă întreprinderile sociale constituite conform Legii nr. 219/2015 privind economia socială, cu modificările și completările ulterioare, care îndeplinesc următoarele condiții:a) la momentul semnării contractului de subvenție sunt înregistrate în scopuri fiscale în România și își desfășoară activitatea pe teritoriul țării (chiar și prin punct de lucru/filială/sucursală) la momentul plății ajutorului;b) nu derulează activități în domeniile exceptate de la finanțare în condițiile prezentei scheme. În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele menționate la art. 5 alin. (2) lit. a), b) și c), cât și în unul sau mai multe sectoare de activitate incluse în domeniul de aplicare a prezentei scheme, aceasta se aplică ajutoarelor acordate pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiția ca beneficiarul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al schemei nu beneficiază de ajutoare de minimis;c) valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenți și anul fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depășește echivalentul în lei a 200.000 de euro (100.000 de euro în cazul întreprinderilor care activează în sectorul transporturilor de mărfuri în contul terților sau contra cost);d) atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terților sau contra cost desfășoară și alte activități, pentru care se aplică plafonul de 200.000 de euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 de euro, echivalent în lei, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități sau distincția între costuri, pentru a dovedi că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depășește echivalentul în lei a 100.000 de euro și că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri;e) plafoanele de minimis se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul acordat este finanțat în totalitate sau parțial din resurse europene;f) nu sunt în stare de insolvență, nu au afacerile administrate de un judecător sindic, nu au nicio restricție asupra activității comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente între creditori sau nu se află într-o altă situație similară cu cele menționate anterior, reglementate prin lege;g) nu înregistrează datorii publice și și-au plătit la timp taxele, obligațiile și alte contribuții la bugetul de stat, bugetele speciale și bugetele locale prevăzute de legislația în vigoare;h) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus unei condamnări de tip res judicata în ultimii 3 ani de către nicio instanță de judecată, din motive profesionale sau etic-profesionale;i) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost condamnat de tip res judicata pentru fraudă, corupție, implicare în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;j) reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează informații false;k) nu au fost subiectul unei/unui decizii/ordin de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis a Comisiei Europene/ instanței/Consiliului Concurenței ori al unui alt furnizor de ajutor sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, inclusiv dobânda de recuperare aferentă.  +  Capitolul VIII Calcularea plafonului de minimis și întreprinderea unică  +  Articolul 8(1) Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică. Astfel, dacă între întreprinderile care beneficiază de sprijinul prezentei scheme de finanțare există cel puțin una dintre relațiile menționate la art. 3 pct. 10, respectivele structuri vor fi tratate ca o „întreprindere unică“.(2) Valoarea maximă a ajutoarelor de minimis de care poate beneficia întreprinderea unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenți și anul fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare ce se intenționează a se acorda în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu va depăși echivalentul în lei a 200.000 de euro (100.000 de euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost). Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este finanțat din surse naționale sau europene.(3) În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăși plafonul maxim menționat la alineatul (2), întreprinderea poate beneficia, dacă solicită acest lucru, de prevederile prezentei schemei de ajutor de minimis doar pentru acea fracțiune din ajutor care, cumulată cu restul ajutoarelor de minimis primite anterior, nu depășește acest plafon^10.^10 A se vedea Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene în Cauza C-608/19, pronunțată la 28.10.2020 - „Trimitere preliminară - Ajutoare de stat - Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 - Articolul 3 - Ajutor de minimis - Articolul 6 - Monitorizare - Întreprinderi care depășesc plafonul de minimis din cauza cumulului cu ajutoare obținute anterior - Posibilitatea de a alege între reducerea unui ajutor anterior sau renunțarea la acesta pentru a respecta plafonul de minimis“, accesibilă la adresa web: https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text= docid=233007 pageIndex=0 doclang=RO mode=lst dir= occ=first part=1 cid=2603115.(4) În scopul verificării încadrării ajutorului de minimis în pragul maxim de 200.000 de euro sau 100.000 de euro, după caz, per întreprindere unică, precum și pentru stabilirea valorii în lei a ajutorului de minimis primit de fiecare întreprindere socială înființată, echivalentul în lei se calculează la cursul de schimb stabilit prin InforEuro, valabil la data acordării ajutorului de minimis, respectiv la data semnării contractului de subvenție.(5) Beneficiarii ajutorului de minimis care își desfășoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât și în sectoare/domenii neeligibile, așa cum sunt definite conform prezentei scheme, pot beneficia de finanțare pentru sectoarele eligibile, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități.(6) În cazul fuziunilor (prin absorbție sau prin contopire), atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi, în cazul fuziunii prin contopire, sau întreprinderii care fuzionează prin absorbția unei alte întreprinderi depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.(7) În cazul în care o întreprindere se împarte/divide în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.(8) Valoarea ajutorului va fi exprimată sub formă financiară, ca sumă brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligații fiscale.  +  Capitolul IX Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis  +  Articolul 9(1) Ajutorul de minimis prevăzut de prezenta schemă se acordă din fonduri europene și naționale.(2) Acordarea de subvenții (microgranturi) pentru înființarea de noi afaceri va fi condiționată de înființarea întreprinderii sociale.(3) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, întreprinderile sociale trebuie să înainteze o cerere administratorului schemei de ajutor de minimis.(4) Cererea de finanțare va fi însoțită de declarații pe propria răspundere a solicitantului, privind:a) ajutoarele de minimis primite de întreprinderea unică în acel an fiscal și în ultimii doi ani fiscali (fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse europene);b) structura întreprinderii unice din care face parte beneficiarul;c) eventualele alte ajutoare de stat primite anterior pentru aceleași costuri eligibile ca cele finanțate de prezenta schemă;d) faptul că nu a fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis, emisă de Comisia Europeană, instanțele judecătorești, Consiliul Concurenței sau de un furnizor de ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată;e) faptul că ajutorul de minimis acordat nu va finanța activități sau domenii exceptate de prezenta schemă.  +  Articolul 10(1) Atribuțiile Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene ca furnizor al schemei de ajutor de minimis, prin Autoritatea de management pentru PEO (AM PEO), sunt:a) selectarea administratorilor schemei de minimis, pe baza unei proceduri competitive, transparente, nediscriminatorii și suficient mediatizate, în conformitate cu prevederile următoarelor documente:(i) metodologia de verificare, evaluare și selecție a proiectelor PEO, aprobată de Comitetul de Monitorizare a Programului Educație și Ocupare;(ii) Ghidul solicitantului - Condiții generale aferent Programului Educație și Ocupare;(iii) ghidul/ghidurile solicitantului - Condiții specifice aplicabil/aplicabile;b) delegarea atribuțiilor privind evaluarea și contractarea cererilor de finanțare aferente apelului de propuneri de proiecte, precum și implementarea Schemei de ajutor de minimis către organismele intermediare regionale pentru PEO;c) validarea respectării criteriilor de acordare a ajutorului de minimis prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013, cu modificările și completările ulterioare. Această atribuție poate fi delegată către organismele intermediare regionale pentru PEO;d) monitorizarea permanentă a ajutoarelor de minimis acordate, aflate în derulare, și dispunerea de măsuri care se impun în cazul încălcării condițiilor stabilite prin schema de ajutor de minimis sau prin legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv. Această atribuție poate fi delegată către organismele intermediare regionale pentru PEO;e) emiterea deciziei de recuperare și recuperarea valorii ajutorului de minimis utilizat abuziv de către beneficiarul ajutorului de minimis sau a ajutorului de minimis primit cu nerespectarea condițiilor de acordare. Recuperarea valorii ajutorului de minimis poate fi delegată către organismele intermediare regionale pentru PEO;f) păstrarea de evidențe detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puțin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidențe trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de minimis;g) introducerea măsurii de ajutor în RegAS, precum și a contractelor de subvenție. Această atribuție poate fi delegată către organismele intermediare regionale pentru PEO.(2) Atribuțiile delegate ale organismelor intermediare regionale pentru PEO (OIR PEO) sunt:a) semnarea contractelor de finanțare cu beneficiarii de finanțare nerambursabilă, care devin administratori ai schemei de minimis;b) validarea respectării criteriilor de acordare a ajutorului de minimis prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013, cu modificările și completările ulterioare;c) monitorizarea permanentă a ajutoarelor de minimis acordate, aflate în derulare, și dispunerea de măsuri care se impun în cazul încălcării condițiilor stabilite prin schema de ajutor de minimis sau prin legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv;d) păstrarea de evidențe detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puțin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidențe trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de minimis;e) recuperarea valorii ajutorului de minimis utilizat abuziv de către beneficiarul ajutorului de minimis sau a ajutorului de minimis primit cu nerespectarea condițiilor de acordare, în baza procedurii de recuperare puse la dispoziție de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene - AM PEO;f) introducerea în RegAS a contractelor de subvenție.  +  Articolul 11(1) Atribuțiile administratorului schemei de ajutor de minimis sunt:a) identificarea potențialilor beneficiari de ajutor de minimis prin organizarea procedurii de selectare a planurilor de afaceri (selecția beneficiarilor de ajutor de minimis) ce urmează să fie finanțate, în conformitate cu prezenta schemă de ajutor de minimis, cu respectarea prevederilor legale naționale și comunitare aplicabile și conform prevederilor Ghidului solicitantului - Condiții specifice aplicabil, care sunt în concordanță cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis. Procedura de selectare a planurilor de afaceri elaborată de administratorul schemei de ajutor de minimis va detalia aspectele privind termenul în care se realizează evaluarea, documentele necesar a fi depuse în cadrul procesului de selecție, condițiile în care este admisă sau nu completarea documentației, termenul de depunere și soluționare a contestațiilor, alte aspecte relevante. Planurile de afaceri supuse procesului de selecție de către administratorul schemei de minimis vor include minimum următoarele elemente:(i) misiunea socială/programele sociale a/ale întreprinderii sociale;(ii) problema socială a cărei rezolvare constituie misiunea socială a întreprinderii: categoriile de persoane cărora li se adresează întreprinderea socială respectivă și nevoile sociale ale acestora, zona geografică, problema comunitară/de mediu pe care încearcă să o rezolve întreprinderea;(iii) modul în care se integrează activitatea întreprinderii în contextul social și în cel economic din zona respectivă: elemente de analiză de piață privind activitatea care face obiectul planului de afaceri;(iv) modelul de organizare și funcționare a întreprinderii sociale, cu accent pe modul în care se asigură participarea membrilor și a altor actori interesați, inclusiv persoane din grupuri vulnerabile, dacă acestea fac parte din grupurile vizate de întreprindere, la deciziile privind activitățile acesteia și modul în care acesta reflectă principiile prevăzute la art. 4 lit. c) și d) din Legea nr. 219/2015 privind economia socială, cu modificările și completările ulterioare;(v) direcțiile strategice de dezvoltare a întreprinderii, având în vedere atât activitatea economică, cât și misiunea/programele sociale a/ale acesteia;(vi) descrierea produsului/produselor, serviciului/serviciilor, respectiv a lucrării/lucrărilor care vor face obiectul activității întreprinderilor sociale, inclusiv întreprinderilor sociale de inserție;(vii) justificarea activităților propuse: analiza punctelor tari și a celor slabe ale întreprinderii, respectiv analiza amenințărilor și a oportunităților din mediul în care funcționează aceasta (analiza SWOT), precum și justificarea activităților propuse față de acestea;(viii) planul de finanțare al întreprinderii: va include modalitatea prin care se va finanța întreprinderea socială, inclusiv prin intermediul unei finanțări nerambursabile;(ix) rezultate economice și sociale specific preconizate: solicitantul ajutorului de minimis va defini în planul de afaceri un set de rezultate proprii corespunzătoare activităților planificate;(x) numărul de persoane angajate în întreprinderile sociale nou-înființate;b) verificarea respectării criteriilor de eligibilitate și de acordare a ajutorului de minimis prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013, cu modificările și completările ulterioare, și transmiterea documentelor justificative către furnizorul schemei de ajutor de minimis pentru validare;c) verifică dacă solicitantul a mai beneficiat de alte ajutoare de stat sau de minimis pentru aceleași cheltuieli eligibile;d) acordă un ajutor de minimis după ce verifică faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice pe parcursul unei perioade de trei ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse europene, nu depășește pragul de 200.000 de euro (100.000 de euro pentru întreprinderile care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost), echivalent în lei;e) semnarea cu beneficiarii de ajutor de minimis a contractelor de subvenție, în baza cărora se acordă ajutorul de minimis, după primirea validării de la furnizor;f) realizarea plății sumelor aferente ajutorului de minimis către beneficiarii ajutorului de minimis, în conformitate cu planurile de afaceri selectate și cu normele legale aplicabile;g) raportarea către furnizorul de ajutor de minimis a tuturor datelor și informațiilor necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție de către furnizorul schemei;h) monitorizarea ajutorului de minimis acordat pe toată durata contractului de subvenție. Această obligație presupune monitorizarea activității întreprinderilor înființate, inclusiv exploatarea și sustenabilitatea planului de afaceri asumat în sensul dezvoltării, și nu doar al supraviețuirii în piață, precum și a atingerii tuturor rezultatelor asumate prin proiect, cu acordarea unei atenții deosebite menținerii locurilor de muncă create, precum și funcționalității întreprinderilor create;i) raportarea către furnizorul de ajutor de minimis a tuturor situațiilor care impun recuperarea totală sau parțială a ajutorului de minimis acordat, în condițiile prevăzute în prezenta schemă;j) monitorizarea respectării regulilor de sustenabilitate de către beneficiarul ajutorului de minimis, respectiv: continuarea funcționării afacerii, inclusiv menținerea locurilor de muncă create, pe întreaga perioadă de sustenabilitate asumată de beneficiarul de minimis, după finalizarea implementării proiectului;k) rezilierea contractelor de subvenție în condițiile prevăzute în prezenta schemă, cu identificarea sumelor de recuperat din ajutorul de minimis acordat beneficiarului de ajutor de minimis;l) păstrarea de evidențe detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puțin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidențe trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de minimis.(2) Pentru identificarea potențialilor beneficiari prevăzuți la alin. (1) lit. a), juriul va avea în vedere aplicarea unui mecanism de evaluare și selecție a planurilor de afaceri bazat pe următoarele principii:(i) vor fi aplicate principii și criterii de tratament egale, echitabile, nediscriminatorii, transparente și obiective, precum și respectarea regulilor pentru evitarea conflictului de interese, conform legislației aplicabile;(ii) vor fi finanțate planuri de afaceri în limita bugetului disponibil la nivel de proiect, în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute;(iii) nu vor fi finanțate două sau mai multe planuri de afaceri, chiar dacă sunt propuse de persoane diferite, identice sau cu un grad foarte mare de asemănare în ceea ce privește descrierea segmentului de piață, planului de management și marketing și bugetul detaliat. Pentru astfel de cazuri, administratorul schemei de ajutor de minimis va prevedea criterii de departajare a planurilor de afaceri în procedura de selectare a planurilor de afaceri;(iv) planurile de afaceri propuse spre finanțare vor reflecta realitatea segmentului de piață vizat și vor fi fundamentate tehnic și economic, pornind de la informații verificabile în zona geografică de implementare a proiectului;(v) vor fi respectate condițiile de evitare a conflictului de interese.  +  Articolul 12(1) Drepturile și obligațiile beneficiarilor de ajutor de minimis sunt:1. beneficiarul ajutorului de minimis are dreptul de a primi ajutorul de minimis pentru implementarea planului de afaceri selectat, în condițiile respectării prevederilor prezentei scheme de ajutor de minimis;2. ajutorul de minimis se va putea acorda în maximum trei tranșe, luând în considerare prevederile planurilor de afaceri. Prima tranșă va reprezenta maximum 80% din valoarea totală a finanțării nerambursabile solicitate de către întreprinderea socială. (la 04-02-2025, Punctul 2. , Alineatul (1) , Articolul 12 , Capitolul IX a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 142 din 29 ianuarie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 101 din 4 februarie 2025 ) 3. pentru a beneficia de ajutor de minimis, beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a implementa planul de afaceri selectat și de a asigura sustenabilitatea activităților în condițiile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis, respectiv: continuarea funcționării afacerii, inclusiv menținerea locurilor de muncă create, pe o perioadă de minimum 6 luni după finalizarea implementării proiectului;4. întreprinderile sociale nou-înființate vor asigura o cofinanțare de minimum 10% din valoarea sprijinului financiar acordat (cofinanțarea proprie poate fi asigurată exclusiv în bani);5. fiecare persoană juridică înființată în una din formele prevăzute la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 219/2015 privind economia socială, cu modificările și completările ulterioare, și finanțată în cadrul prezentei scheme are obligația de a dobândi atestatul de întreprindere socială în termen de maximum 4 luni de la semnarea contractului de subvenție;6. fiecare beneficiar al ajutorului de minimis va trebui să angajeze numărul minim de persoane pe care s-a obligat să le angajeze în cadrul întreprinderilor nou-înființate, conform planului de afaceri, dar nu mai puțin de 4 persoane, corespunzător a 4 locuri de muncă înființate;7. locurile de muncă nou-create (minimum 4/întreprindere socială) trebuie să fie cu normă de lucru de cel puțin 4 ore/zi și pe perioadă nedeterminată. Nu se acceptă angajarea aceleiași persoane la mai mult de o întreprindere socială înființată în cadrul aceluiași proiect sau la alte proiecte gestionate de către același administrator de schemă de antreprenoriat în cadrul aceluiași apel de proiecte;8. în cazul în care în perioada menționată locul/locurile de muncă creat(e) în cadrul întreprinderilor nou-înființate se vacantează, beneficiarul de ajutor de minimis va avea un termen de maximum 30 de zile să ocupe locul/locurile de muncă vacant(e), păstrând numărul și tipul acestora, pentru care a primit punctaj la evaluarea planului de afaceri;9. beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a raporta furnizorului schemei de ajutor de minimis/administratorului schemei de ajutor de minimis toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție de către furnizorul schemei;10. în cazul în care în perioada de sustenabilitate asumată locul/locurile de muncă creat(e) în cadrul întreprinderilor sociale se vacantează, beneficiarul ajutorului de minimis va avea un termen de maximum 30 de zile să ocupe locul/locurile de muncă vacant(e), fără a fi aplicate corecții financiare;11. beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a restitui, după caz, parțial sau total, valoarea ajutorului de minimis primit în situația nerespectării condițiilor de acordare și utilizare a ajutorului, inclusiv dobânda aferentă;12. beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a raporta administratorului schemei de minimis toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție de către furnizorul schemei;13. beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura sustenabilitatea întreprinderii înființate pentru o perioadă de minimum 6 luni de la finalizarea implementării proiectului.(2) Constituie motive de restituire integrală a ajutorului de minimis primit:a) nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare;b) nerespectarea termenului de ocupare a locurilor de muncă asumate: în situația în care după 8 luni de la semnarea contractului de subvenție nu sunt ocupate toate locurile de muncă asumate prin planul de afaceri, ajutorul de minimis se recuperează integral, iar contractul de subvenție va fi reziliat;c) nerespectarea termenului de obținere a atestatului de întreprindere socială: în situația în care după 8 luni de la semnarea contractului de subvenție o persoană juridică înființată prin proiect nu obține atestatul de întreprindere socială, ajutorul de minimis se recuperează integral, iar contractul de subvenție va fi reziliat;d) încetarea activității sau pierderea atestatului de întreprindere socială, pe durata implementării proiectului, în perioada de minimum 14 luni de la data obținerii atestatului de întreprindere socială - în acest caz, ajutorul de minimis se recuperează integral, iar contractul de subvenție va fi reziliat;e) nemenținerea locurilor de muncă ocupate în perioada de sustenabilitate asumată - se vor aplica următoarele corecții financiare, proporționale cu numărul de locuri de muncă neocupate și cu durata de neocupare a acestora, în procent calculat după cum urmează și care se aplică la valoarea totală a ajutorului de minimis primit:Valoare corecție = [(număr luni de neocupare/număr luni de sustenabilitate –1) x 100]/număr locuri de muncă asumate x Valoare totală ajutor de minimis.(3) Constituie motive de restituire parțială a ajutorului de minimis plătit:a) efectuarea unor cheltuieli care nu respectă prevederile art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 873/2022;b) nerespectarea termenului de obținere a atestatului de întreprindere socială: în situația în care termenul de obținere a atestatului de întreprindere socială (4 luni de la semnarea contractului de subvenție) nu este respectat, începând cu luna a 5-a de la semnarea contractului de subvenție următoarele corecții financiare (%) vor fi aplicate (sume care se scad din valoarea totală a ajutorului de minimis), după cum urmează:(i) 25% din valoarea ajutorului financiar acordat aferent planului de afaceri pentru o întârziere de maximum 1 lună;(ii) 50% din valoarea ajutorului financiar acordat aferent planului de afaceri pentru o întârziere de maximum 2 luni;(iii) 75% din valoarea ajutorului financiar acordat aferent planului de afaceri pentru o întârziere de maximum 3 luni;(iv) 100% din valoarea ajutorului financiar aferent planului de afaceri pentru o întârziere de maximum 4 luni;c) nerespectarea termenului de ocupare a locurilor de muncă asumate: în situația în care termenul de angajare (4 luni de la semnarea contractului de subvenție) nu este respectat, începând cu luna a 5-a de la semnarea contractului de subvenție următoarele corecții financiare (%) per loc de muncă neocupat vor fi aplicate (sume care se scad din valoarea totală a ajutorului de minimis), după cum urmează:(i) în procent de 25/număr total de locuri de muncă, din valoarea ajutorului financiar acordat aferent planului de afaceri pentru o întârziere de maximum 1 lună/loc de muncă neocupat;(ii) în procent de 50/număr total de locuri de muncă, din valoarea ajutorului financiar acordat aferent planului de afaceri pentru o întârziere de maximum 2 luni/loc de muncă neocupat;(iii) în procent de 75/număr total de locuri de muncă, din valoarea ajutorului financiar acordat aferent planului de afaceri pentru o întârziere de maximum 3 luni/loc de muncă neocupat;(iv) în procent de 100/număr total de locuri de muncă din valoarea ajutorului financiar aferent planului de afaceri pentru o întârziere de maximum 4 luni/loc de muncă neocupat.(4) Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis va prezenta o declarație de eligibilitate pe propria răspundere, în care va menționa informațiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit în ultimii 2 ani fiscali anteriori datei de depunere a cererii de finanțare, precum și în anul fiscal curent, până la depunerea cererii de finanțare, respectiv încheierea contractului de subvenție, cu respectarea prevederilor referitoare la întreprinderea unică.(5) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cadrul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv^11. Ajutoarele de minimis acordate în condițiile prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la art. 8 alin. (2) din prezenta schemă.^11 Regulamentul (U.E) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general (art. 2 alin. 2 - „Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi care prestează servicii de interes economic general nu depășește 500 000 de euro pentru o perioadă de trei ani fiscali“).(6) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat în sensul art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene acordate pentru aceleași costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depășește intensitatea maximă stabilită în fiecare caz în parte printr-un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană.(7) Ajutoarele de minimis aferente prezentei scheme care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.  +  Capitolul X Cheltuieli eligibile  +  Articolul 13Lista privind încadrarea cheltuielilor aferente proiectului în categoriile/subcategoriile de cheltuieli conform MySMIS este următoarea:
    Categorie MySMISSubcategorie MySMISDescrierea cheltuielii:
    Cheltuieli eligibile directe care intră sub incidența ajutorului de minimisCheltuieli cu taxe/abonamente/ cotizații/acorduri/autorizații/ garanții bancare necesare pentru implementarea proiectuluiTaxe pentru înființarea de întreprinderi sociale^12
    Subvenții pentru înființarea unei afaceri (antreprenoriat)^131. Cheltuieli cu salariile personalului nou-angajat 1.1. Cheltuieli salariale 1.2. Venituri asimilate salariilor pentru experți proprii/cooptați 1.3. Contribuții sociale aferente cheltuielilor salariale și cheltuielilor asimilate acestora (contribuții angajați și angajatori) 2. Cheltuieli cu deplasarea personalului întreprinderilor sprijinite: 2.1. Cheltuieli pentru cazare 2.2. Cheltuieli cu diurna personalului propriu
    2.3. Cheltuieli pentru transportul persoanelor (inclusiv transportul efectuat cu mijloacele de transport în comun sau taxi, între gară, autogară sau port și locul delegării ori locul de cazare, precum și transportul efectuat pe distanța dintre locul de cazare și locul delegării) 2.4. Taxe și asigurări de călătorie și asigurări medicale aferente deplasării 3. Cheltuieli aferente diverselor achiziții de servicii specializate, pentru care beneficiarul ajutorului de minimis nu are expertiza necesară 4. Cheltuieli cu achiziția de active fixe corporale (altele decât terenuri și imobile), obiecte de inventar, materii prime și materiale, inclusiv materiale consumabile, alte cheltuieli pentru investiții necesare funcționării întreprinderilor 5. Cheltuieli cu închirierea de sedii (inclusiv depozite), spații pentru desfășurarea diverselor activități ale întreprinderii, echipamente, vehicule, diverse bunuri 6. Cheltuieli de leasing fără achiziție (leasing operațional) aferente funcționării întreprinderilor (rate de leasing operațional plătite de întreprindere pentru: echipamente, vehicule, diverse bunuri mobile și imobile) 7. Utilități aferente funcționării întreprinderilor 8. Servicii de administrare a clădirilor aferente funcționării întreprinderilor 9. Servicii de întreținere și reparare de echipamente și mijloace de transport aferente funcționării întreprinderilor 10. Arhivare de documente aferente funcționării întreprinderilor 11. Amortizare de active aferente funcționării întreprinderilor 12. Cheltuieli financiare și juridice (notariale) aferente funcționării întreprinderilor 13. Conectare la rețele informatice aferente funcționării întreprinderilor 14. Cheltuieli de informare și publicitate aferente funcționării întreprinderilor 15. Alte cheltuieli aferente funcționării întreprinderilor 15.1. Prelucrare de date 15.2. Întreținere, actualizare și dezvoltare de aplicații informatice 15.3. Achiziționare de publicații, cărți, reviste de specialitate relevante pentru operațiune, în format tipărit și/sau electronic 15.4. Concesiuni, brevete, licențe, mărci comerciale, drepturi și active similare 16. Cheltuielile aferente garanțiilor oferite de bănci sau alte instituții financiare
    ^12 Cheltuiala aferentă taxelor pentru înființarea de întreprinderi, efectuată înaintea semnării contractului de subvenție, se decontează către beneficiarii de ajutor de minimis după semnarea contractului de subvenție.^13 Cheltuielile aferente subvențiilor pentru înființarea unei afaceri (antreprenoriat) se decontează către beneficiarii de ajutor de minimis după semnarea contractului de subvenție, în conformitate cu prevederile legale aplicabile în domeniul finanțării nerambursabile din fonduri europene.
     +  Capitolul XI Durata schemei  +  Articolul 14(1) Prezenta schemă se aplică de la data intrării în vigoare a ordinului prin care aceasta este aprobată, până la data de 31 decembrie 2026, în limita fondurilor alocate pentru această schemă, urmând ca plățile să fie efectuate până la 31 decembrie 2029.(2) Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, prin AM PEO, în calitate de furnizor al prezentei scheme, va actualiza prezenta schemă conform reglementărilor europene privind ajutorul de minimis în vigoare după data de 31 decembrie 2023 și va solicita în prealabil avizul Consiliului Concurenței asupra respectivelor modificări. Toate ajutoarele de minimis acordate începând cu data de 1 ianuarie 2024, în baza prezentei scheme de minimis, vor respecta condițiile stabilite de reglementările europene privind ajutorul de minimis aplicabile la acel moment.  +  Capitolul XII Bugetul schemei și numărul estimat de beneficiari  +  Articolul 15(1) Sursa de finanțare pentru prezenta schemă este Programul Educație și Ocupare, prioritate: 4. Antreprenoriat și economie socială, obiectiv specific: ESO4.1. Îmbunătățirea accesului la piața muncii și măsuri de activare pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în special pentru tineri, îndeosebi prin implementarea Garanției pentru tineret, pentru șomerii de lungă durată și grupurile defavorizate de pe piața muncii și pentru persoanele inactive, precum și prin promovarea desfășurării de activități independente și a economiei sociale (FSE+), măsura 4.a.2.(2) Valoarea totală estimată a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 73.442.352,90 euro, respectiv de 362.129.553,67 echivalent în lei la cursul inforeuro din luna august 2023, de 4,9308 lei/1 euro, din care finanțarea FSE+ este de 85%, respectiv 62.425.999,96 euro, iar contribuția națională este de 15%, respectiv 11.016.352,94 euro. Valoarea totală estimată în lei (RON) a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme se actualizează la valoarea ajutoarelor de minimis de la data acordării acestora.(3) Valoarea ajutorului de minimis acordat unui beneficiar de ajutor de minimis, în baza prezentei scheme, este de maximum 100.000 de euro.(4) Ajutorul de minimis se va putea acorda în maximum trei tranșe, luând în considerare prevederile planurilor de afaceri depuse de către persoanele din grupul-țintă. Prima tranșă va reprezenta maximum 80% din valoarea totală a finanțării nerambursabile solicitate de către întreprinderea socială. (la 04-02-2025, Alineatul (4) , Articolul 15 , Capitolul XII a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 142 din 29 ianuarie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 101 din 4 februarie 2025 ) (5) Ajutoarele plătibile în viitor, inclusiv ajutoarele plătibile în mai multe tranșe, se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Costurile eligibile se actualizează la valoarea pe care o au la momentul acordării ajutoarelor. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.(6) Alocarea indicativă a bugetului pe ani și pe surse de finanțare este următoarea:
    AnTotal fonduri euro
    Total euroTotal fonduri publice euroContribuție proprie
    Contribuție naționalăContribuție comunitară
    Procent %Valoare euroProcent %Valoare euroProcentValoare euro
    202429.376.941,16154.406.541,188524.970.399,9800
    202536.721.176,45155.508.176,478531.212.999,9800
    20267.344.235,29151.101.635,29856.242.600,0000
    TOTAL73.442.352,9011.016.352,9462.425.999,96
     +  Articolul 16Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme este de 1.050 de întreprinderi.
     +  Capitolul XIII Efecte și beneficii  +  Articolul 17Prin aplicarea prezentei scheme se vizează obținerea următoarelor efecte și beneficii:a) promovarea antreprenoriatului social în mediul urban din România;b) promovarea integrării vocaționale în întreprinderile sociale din mediul urban, promovarea economiei sociale și accesul la ocuparea forței de muncă în mediul urban.  +  Capitolul XIV Reguli privind transparența  +  Articolul 18(1) În cazul în care solicitantul este eligibil pentru a primi o finanțare în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis și este selectat pentru finanțare în urma procesului de evaluare, administratorul schemei de ajutor de minimis comunică în scris întreprinderii beneficiare cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat și caracterul acestuia de ajutor de minimis, făcând referire expresă la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, cu modificările și completările ulterioare, prin menționarea titlului acestuia și a numărului de publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.(2) Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe pagina de internet a Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene - Autoritatea de management pentru Programul operațional Capital uman, la adresa http://mfe.gov.ro.(3) În cazul în care întreprinderea nu este eligibilă să primească o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, administratorul schemei de ajutor de minimis îi comunică în scris acest lucru.  +  Capitolul XV Reguli privind raportarea și monitorizarea ajutorului de minimis, precum și sustenabilitatea măsurilor  +  Articolul 19(1) Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, precum și cu legislația națională și comunitară aplicabilă.(2) Furnizorul are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislația națională sau europeană aplicabilă la momentul respectiv.  +  Articolul 20(1) Furnizorul schemei de minimis are obligația de a înregistra schema de minimis în Registrul electronic al ajutoarelor de stat (RegAS), în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(2) Furnizorul schemei de minimis (Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, prin AM PEO, direct sau prin OIR PEO) are obligația de a înregistra în RegAS contractele de subvenție, ajutoarele de minimis plătite, eventualele obligații de rambursare și rambursări efective aferente acestora etc., în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăților, după caz.(3) Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național.(4) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite Consiliului Concurenței valori estimative.(5) Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează Consiliului Concurenței până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.  +  Articolul 21Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de minimis.  +  Articolul 22Beneficiarii de ajutoare de minimis au obligația de a pune la dispoziția furnizorului și a administratorului schemei de ajutor de minimis, în formatul și în termenul solicitate de aceștia, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului, respectiv a administratorului.  +  Articolul 23(1) În conformitate cu art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenței în termen de 15 zile lucrătoare de la data adoptării schemei de ajutor de minimis.(2) În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.  +  Capitolul XVI Recuperarea ajutorului de minimis  +  Articolul 24(1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către furnizorul schemei (AM PEO sau OIR PEO), conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările și completările ulterioare, iar dobânda se calculează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.-----