PROCEDURĂ din 6 decembrie 2024privind plata onorariilor experților judiciari de către birourile locale pentru expertize judiciare tehnice și contabile din cadrul tribunalelor
EMITENT
  • MINISTERUL JUSTIȚIEI
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 2 din 3 ianuarie 2025



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 2.827/C din 6 decembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 2 din 3 ianuarie 2025.
     +  Dispoziții generaleExpertiză tehnică judiciară reprezintă expertiza tehnică efectuată din dispoziția organelor de urmărire penală, a instanțelor judecătorești sau a altor organe cu atribuții jurisdicționale, de către expertul sau specialistul numit de acestea, în vederea lămuririi unor fapte sau împrejurări ale cauzei.Activitatea de expertiză tehnică se poate exercita la alegere de către experții tehnici, individual sau în societăți comerciale constituite potrivit legii, care au ca obiect de activitate efectuarea de expertize tehnice.Potrivit dispozițiilor art. 82 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, „Orice persoană sau entitate care este subiect într-un raport juridic fiscal se înregistrează fiscal primind un cod de identificare fiscală“.Expertizele tehnice judiciare se efectuează de către experții tehnici judiciari sau specialiștii care dobândesc această calitate în urma unui examen/interviu organizat de către Ministerul Justiției.În cadrul tribunalelor funcționează birouri locale pentru expertize judiciare tehnice și contabile, care au următoarele atribuții:a) țin evidența experților tehnici judiciari și a experților contabili pe baza listelor publicate pe pagina de internet a Ministerului Justiției și a comunicărilor primite de la compartimentul de specialitate din Ministerul Justiției care îndeplinește atribuțiile acestei instituții privind experții tehnici judiciari (Serviciul profesii juridice conexe); tabelul nominal cuprinzând experții tehnici judiciari poate fi accesat, prin intranet, și în aplicația „Experți Tehnici Judiciari“ ori pe pagina de internet a Ministerului Justiției;b) comunică anual organelor de urmărire penală, instanțelor judecătorești sau altor organe cu atribuții jurisdicționale lista experților sau specialiștilor care pot efectua expertize judiciare în condițiile prevăzute de lege;c) urmăresc efectuarea la timp a expertizelor judiciare dispuse de organele în drept, sesizând compartimentul de specialitate din Ministerul Justiției care îndeplinește atribuțiile acestei instituții privind experții tehnici judiciari (Serviciul profesii juridice conexe) asupra întârzierilor produse din vina experților tehnici judiciari, a specialiștilor și a experților contabili;d) plătesc onorariile cuvenite experților tehnici judiciari, specialiștilor și experților contabili și sumele reprezentând cheltuieli de transport, cazare, diurnă sau alte cheltuieli necesare pentru efectuarea expertizei, după comunicarea cuantumului acestora;e) acordă sprijin compartimentului de specialitate din Ministerul Justiției care îndeplinește atribuțiile acestei instituții privind experții tehnici judiciari (Serviciul profesii juridice conexe) în organizarea examenului/interviului de expert tehnic judiciar și în selecționarea specialiștilor;f) întocmesc și trimit periodic compartimentului de specialitate din Ministerul Justiției care îndeplinește atribuțiile acestei instituții privind experții tehnici judiciari (Serviciul profesii juridice conexe) situații statistice privind dinamica efectuării expertizelor judiciare.NOTĂ:Procedura se va aplica, în mod corespunzător, și specialiștilor selecționați de Ministerul Justiției, precum și altor categorii care pot efectua expertize judiciare în temeiul unor legi speciale (experți contabili - expertize judiciare contabile; consultanți fiscali - expertize judiciare fiscale).  +  Cadru legal1. Ordonanța Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activității de expertiză tehnică judiciară și extrajudiciară, aprobată prin Legea nr. 156/2002, cu modificările și completările ulterioare;2. Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare;3. Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare;4. Regulamentul privind atribuirea calității de expert tehnic judiciar și de specialist, aprobat prin Ordinul ministrului justiției nr. 1.322/C/2000, cu modificările și completările ulterioare;5. Nomenclatorul specializărilor expertizei tehnice judiciare, aprobat prin Ordinul ministrului justiției nr. 1.190/C/2023;6. Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;7. Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările și completările ulterioare;8. Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;9. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare;10. Procedura de utilizare și funcționare a sistemului național privind factura electronică RO e-Factura, precum și de primire și descărcare a facturii electronice de către destinatarii facturii electronice emise în relația B2G în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 1.365/2021, cu modificările ulterioare;11. Procedura de atribuire a codului de înregistrare fiscală pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, a Procedurii de modificare a domiciliului fiscal pentru asocierile și alte entități fără personalitate juridică, precum și a modelului unor formulare, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.346/2006;12. Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.  +  Formulare– Anexa nr. 1 - Decont justificativ– Anexa nr. 2 - Borderou centralizator al deconturilor justificative– Anexa nr. 3 - Situație lunară privind virarea în contul Ministerului Justiției a cotei de 10% și a comisionului bancar (dacă este cazul)
    IntrăriIeșiri
    - adresa comunicată de către organul îndreptățit să dispună efectuarea expertizei judiciare;- decontul justificativ;- borderoul justificativ;- factura electronică RO e-Factura;- dovada depunerii raportului de expertiză;- documentul de la organul cu atribuții jurisdicționale care a dispus efectuarea expertizei, prin care s-au stabilit sumele definitive solicitate de către expert/specialist;- dovada efectuării plății, în contul biroului local, a sumelor stabilite de organul cu atribuții jurisdicționale care a dispus efectuarea expertizei sau încheierea de ședință în cazul ajutorului public judiciar- situația centralizatoare de plată;- situația lunară privind virarea în contul Ministerului Justiției a cotei de 10%
    DESCRIEREA PROCESULUI
    PasResponsabil(i)DescriereTimp alocatTermenRiscuri
    1Biroul local pentru expertize judiciare tehnice și contabilePrimește, din partea organului îndreptățit să dispună efectuarea expertizei judiciare, adresa prin care se aduce la cunoștință numirea expertului, care conține următoarele informații:a) denumirea și datele de contact ale organului cu atribuții jurisdicționale care a dispus numirea;b) numărul și obiectul dosarului în care a fost dispusă efectuarea expertizei tehnice judiciare;c) numele sau, după caz, denumirea părților din dosar și datele de contact ale acestora: domiciliul sau, după caz, sediul acestora, precum și numărul de telefon, numărul de fax și adresa de e-mail, dacă acestea sunt cunoscute;d) numărul și data încheierii sau ordonanței prin care a fost numit expertul;e) obiectivele expertizei tehnice judiciare dispuse la care trebuie să răspundă expertul;f) termenul stabilit pentru depunerea raportului de expertiză;g) suma stabilită cu titlu de onorariu provizoriu;h) suma stabilită cu titlu de cheltuieli provizorii;i) mențiunea că sumele provizorii, stabilite cu titlu de onorariu provizoriu și cheltuieli provizorii, au fost plătite în contul biroului local pentru expertize tehnice judiciare indicat de organul îndreptățit să dispună efectuarea expertizei judiciare.
    2Expertul judiciarDepune raportul de expertiză la organul care a încuviințat expertiza, însoțit de nota de evaluare a onorariului și, dacă este cazul, de decontul cheltuielilor de transport, cazare, diurnă sau al altor cheltuieli ocazionate de efectuarea expertizei și în strânsă legătură cu aceasta.NOTĂ:Nota de evaluare a onorariului și decontul cheltuielilor de transport, cazare, diurnă sau al altor cheltuieli ocazionate de efectuarea expertizei și în strânsă legătură cu aceasta nu se confundă cu decontul justificativ depus ulterior de către expertul judiciar, la biroul local, în vederea plății onorariului.- în cauzele civile: cu cel puțin 10 zile înainte de termenul fixat pentru judecată;- în cauzele penale: la termenul stabilit în ordonanța organului de urmărire penală sau în încheierea instanței
    3Biroul local pentru expertize judiciare tehnice și contabileFiecare birou local pentru expertize judiciare tehnice și contabile va analiza oportunitatea efectuării unei verificări prealabile, împreună cu expertul judiciar, a documentelor prevăzute la pasul 4 (cu excepția facturii electronice, care va fi încărcată ulterior), ce urmează a fi depuse în susținerea decontului justificativ, precum și încasarea sumelor solicitate de către expertul judiciar în contul de disponibil al biroului local, pentru a se evita încărcarea de către experții judiciari, în sistemul național RO e-Factura, a unor facturi electronice care ar trebui să fie ulterior stornate din diverse motive (spre exemplu, cuprind mențiuni eronate ori nu pot fi plătite din pricina lipsei sumelor în contul de disponibil al biroului local).
    4Expertul judiciarA. Pentru onorariul provizoriuÎncarcă, în sistemul național RO e-Factura, factura electronică întocmită pe suma provizorie (compusă din onorariu provizoriu și, respectiv, avans cheltuieli) stabilită de organul care a dispus efectuarea expertizei și înscrie în decontul justificativ numărul primit la încărcarea facturii electronice.Depune la biroul local pentru expertize judiciare tehnice și contabile decontul justificativ, întocmit conform anexei nr. 1, însoțit de următoarele documente:- dovada depunerii raportului de expertiză;- dovada achitării onorariului provizoriu sau încheierea de ședință, în cazul ajutorului public judiciar;- dovada numirii expertului, ce cuprinde sumele stabilite cu titlu de onorariu provizoriu și cheltuieli provizorii.NOTĂ:Birourile locale pentru expertize judiciare tehnice și contabile pot renunța la depunerea, de către experții judiciari, a unuia sau mai multor documente menționate anterior (cu excepția decontului justificativ), în cazul în care dețin aceste informații și apreciază că nu mai este necesară depunerea documentelor de către experții judiciari.B. Pentru onorariul definitiv:Încarcă, în sistemul național RO e-Factura, factura electronică întocmită pe diferența dintre suma definitivă aprobată la plată (compusă din onorariu definitiv și, respectiv, cheltuieli definitive aprobate spre decontare) și suma provizorie (compusă din onorariu provizoriu și, respectiv, avans cheltuieli) și înscrie în decontul justificativ numărul primit la încărcarea facturii electronice.Depune la biroul local pentru expertize judiciare tehnice și contabile decontul justificativ, întocmit conform anexei nr. 1, însoțit de următoarele documente:- dovada achitării diferenței dintre onorariul definitiv și cel provizoriu sau încheierea de ședință, în cazul ajutorului public judiciar;- documentul de la organul cu atribuții jurisdicționale care a dispus efectuarea expertizei, prin care s-au stabilit sumele definitive solicitate de către expert/specialist.NOTA 1:Birourile locale pentru expertize judiciare tehnice și contabile pot renunța la depunerea, de către experții judiciari, a unuia sau a celor două documente menționate anterior (cu excepția decontului justificativ), în cazul în care dețin aceste informații și apreciază că nu mai este necesară depunerea documentelor de către experții judiciari.NOTA 2:Expertul tehnic judiciar va emite factura electronică RO e-Factura, pe care o va încărca în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, în vederea descărcării acesteia de către biroul local.Factura electronică RO e-Factura va fi emisă cu respectarea prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.Factura electronică RO e-Factura emisă de către expertul tehnic judiciar va conține următoarele poziții:- o poziție care cuprinde suma stabilită de organul cu atribuții jurisdicționale cu titlu de onorariu, cu indicarea numărului dosarului; - o poziție care cuprinde cheltuielile de transport, cazare, diurnă sau alte cheltuieli ocazionate de efectuarea expertizei și în strânsă legătură cu aceasta, încuviințate de organul cu atribuții jurisdicționale, dacă este cazul; - o poziție care cuprinde reținerea de către birourile locale a cotei de 10% din onorariul stabilit pentru expertiza tehnică judiciară, această sumă fiind evidențiată în minus („-“). În cazul în care se solicită plata mai multor onorarii aferente mai multor dosare, expertul judiciar poate emite o singură factură electronică, în care va evidenția sumele stabilite de organele cu atribuții jurisdicționale pentru fiecare dosar în parte (cu indicarea numărului fiecărui dosar), ori poate emite câte o factură electronică pentru fiecare onorariu în parte, caz în care va depune și borderoul centralizator prevăzut în anexa nr. 2. În cazul experților contabili judiciari și al consultanților fiscali judiciari, factura electronică RO e-Factura va conține doar pozițiile care cuprind sumele stabilite cu titlu de onorariu și cheltuielile de transport, cazare, diurnă sau alte cheltuieli ocazionate de efectuarea expertizei și în strânsă legătură cu aceasta, încuviințate de organul cu atribuții jurisdicționale. Documentele justificative (cu excepția facturii electronice, care trebuie încărcată în sistemul național RO e-Factura) pot fi depuse personal la biroul local sau pot fi transmise către biroul local prin e-mail, poștă ori prin servicii de curierat rapid. În situația transmiterii documentelor justificative prin email, acestea vor fi scanate într-un singur document de tip .pdf pentru fiecare decont justificativ în parte.Permanent
    5Biroul local pentru expertize judiciare tehnice și contabile Verifică încărcarea, în sistemul național RO eFactura, a facturii electronice, precum și conținutul documentelor justificative prevăzute la pasul 4 al procedurii. Verifică dacă există corespondență între valoarea înscrisă în factura electronică și suma stabilită de organul îndreptățit să dispună efectuarea expertizei, diminuată cu cota de 10% din onorariul stabilit pentru expertiza tehnică judiciară. Verifică încasarea în contul de disponibil a sumei stabilite de organul îndreptățit să dispună efectuarea expertizei (onorariu provizoriu și avans pentru cheltuielile de deplasare/diferența dintre onorariul definitiv și onorariul provizoriu). Întocmește situația centralizatoare de plată a experților, după cum urmează: - până pe data de 10 a fiecărei luni, pentru facturile electronice care îndeplinesc condițiile de plată și pentru care documentele justificative prevăzute la pasul 4 al procedurii au fost depuse la biroul local în perioada 15-30/31 a lunii precedente; - până pe data de 25 a fiecărei luni, pentru facturile electronice care îndeplinesc condițiile de plată și pentru care documentele justificative prevăzute la pasul 4 al procedurii au fost depuse la biroul local în perioada 1-14 a lunii curente. Biroul local poate opta pentru o singură plată lunară a experților, caz în care întocmește situația centralizatoare lunară de plată, până la data de 25 a lunii, pentru facturile electronice care îndeplinesc condițiile de plată și pentru care documentele justificative prevăzute la pasul 4 al procedurii au fost depuse la biroul local în perioada 15 a lunii precedente - 14 a lunii curente. Biroul local se îngrijește de obținerea vizei de control financiar preventiv propriu și a semnăturilor persoanelor responsabile pe situațiile de plată. NOTĂ: Se va avea în vedere ca sumele stabilite defalcat de organul cu atribuții jurisdicționale să fie evidențiate defalcat pe toate documentele: suma provizorie (compusă din onorariu provizoriu și, respectiv, avans cheltuieli)/suma definitivă (compusă din onorariu definitiv și, respectiv, cheltuieli definitive aprobate spre decontare).Până la data de 10/25 a fiecărei luni
    6Responsabilul din cadrul biroului local pentru expertize judiciare tehnice și contabileVirează sumele calculate și reținute cu titlu de cotă de 10% din onorariul stabilit pentru expertiza tehnică judiciară, diminuate cu sumele reținute de unitatea bancară cu titlu de comision, dacă este cazul, în contul special deschis pe numele Ministerului Justiției cu această destinație. La data efectuării plăților către experți
    7Responsabilul din cadrul biroului local pentru expertize judiciare tehnice și contabileEfectuează plata sumelor cuvenite experților judiciari, prin alimentarea conturilor indicate în facturile electronice.Până la data de 10/25 a fiecărei luni
    8Responsabilul cu ținerea evidenței contabile a activității biroului local pentru expertize judiciare tehnice și contabileÎnregistrează în contabilitate încasările/plățile, conform extraselor de cont și ordinelor de plată. Ține evidența contabilă a activității biroului local pentru expertize judiciare tehnice și contabile. Întocmește balanța lunară de verificare și o transmite persoanei responsabile din cadrul departamentului economico-financiar și administrativ al tribunalului.Permanent Până pe data de 10 a lunii următoare
    9Responsabilul din cadrul biroului local pentru expertize judiciare tehnice și contabileÎntocmește situația lunară privind virarea în contul Ministerului Justiției a cotei de 10% și a comisionului bancar (dacă este cazul), conform anexei nr. 3, pe care o transmite Direcției economice din cadrul Ministerului Justiției și, spre știință, departamentului economico-financiar și administrativ din cadrul curții de apel căreia tribunalul la care funcționează îi este arondat.Până la data de 10 a lunii următoare trimestrului de raportare
     +  Anexa nr. 1la procedurăTribunalul .............................Biroul local pentru expertize judiciare tehnice și contabileConturi IBAN:– ..............................., deschis la CEC Bank - S.A. - Agenția ................ - viramente– ..............................., deschis la CEC Bank - S.A. - Agenția ............... - numerarCod fiscal: .....................Numărul și data înregistrării decontului justificativ: ......................
    DECONT JUSTIFICATIV
    Expert judiciar/Specialist ........................................................Specializarea ............................................Autorizație .................................................Forma de desfășurare a activității de expertiză judiciară și CUI/CIF: ................................Domiciliul: ................................................................................Numărul de telefon: ..........................Adresa de e-mail: ...............................Dosar nr.: ..........................Organul care a dispus efectuarea expertizei: .................................Data numirii: ..........................Data depunerii raportului de expertiză: .........................1. Suma provizorie stabilită de organul cu atribuții jurisdicționale care a dispus efectuarea expertizei, în valoare de ...................... lei, din care onorariu provizoriu ...................... lei și avans cheltuieli ...................... lei;sausuma definitivă stabilită de organul cu atribuții jurisdicționale care a dispus efectuarea expertizei, în valoare de ...................... lei, din care onorariu definitiv ...................... lei și cheltuieli definitive aprobate spre decontare ...................... lei;sausuma de ...................... lei, reprezentând diferența dintre suma definitivă stabilită de organul cu atribuții jurisdicționale care a dispus efectuarea expertizei, în valoare de ...................... lei, din care onorariu definitiv ...................... lei și cheltuieli definitive aprobate spre decontare ...................... lei, și suma provizorie stabilită de organul cu atribuții jurisdicționale care a dispus efectuarea expertizei, în valoare de ...................... lei, din care onorariu provizoriu ...................... lei și avans cheltuieli ...................... lei.2. Documente justificative privind suma depusă în contul biroului local pentru expertize judiciare tehnice și contabile:– Ordinul de plată nr. ............../data ................., pentru suma de ............... lei, emis de ......................................, plătitor: ...................................;– Ordinul de plată nr. .............../data ...................., pentru suma de .................. lei, emis de .............................., plătitor: ..............................;– Extrasul de cont nr. .............../data ..................., pentru suma de .................. lei, emis de ..........................., plătitor: ..................................;– Extrasul de cont nr. .............../data ..................., pentru suma de ..................... lei, emis de ................................, plătitor: .................................;– Chitanța CEC Bank - S.A. - Agenția .................... nr. ............/data ................., pentru suma de ................. lei, deponent: ..................................................;– Chitanța CEC Bank - S.A. - Agenția ................... nr. ............../data ..................., pentru suma de ............... lei, deponent: .......................................... .NOTĂ: În cazul în care se solicită plata mai multor onorarii aferente mai multor dosare, expertul judiciar va completa și va depune câte un decont justificativ pentru fiecare onorariu în parte.3. Numărul primit la încărcarea facturii electronice în sistemul național RO e-Factura:..............................................................Următoarea secțiune se completează de biroul local pentru expertize judiciare tehnice și contabile:4. Numărul primit la descărcarea facturii electronice din sistemul național RO e-Factura:........................................................
    Nr. crt.Data încasării conform extrasului de contSuma încasatăDeponentul
    Total sume depuse în contul biroului local...........………. (lei)
    Semnătura responsabilului din cadrul biroului local

    Semnătură expert/specialist
    ..........................
     +  Anexa nr. 2la procedură
    BORDEROU CENTRALIZATOR
    al deconturilor justificative
    Expert judiciar/Specialist: ...........................Specializarea: ............................
    Nr. crt.Numărul primit la încărcarea facturii electroniceNumărul dosaruluiInstanța judecătoreascăOnorariul stabilitCota de 10% reținută de Ministerul JustițieiRest de plată
    TOTAL

    Semnătura expertului judiciar/specialistului
    .........................
     +  Anexa nr. 3la procedurăCurtea de Apel .......................Tribunalul ....................
    SITUAȚIA LUNARĂ
    privind virarea în contul Ministerului Justiției
    a cotei de 10% și a comisionului bancar (dacă este cazul)
    Luna ........... anul ................
    Sume calculate și reținute cu titlu de cotă de 10% din onorariul definitiv stabilit pentru expertiza tehnică judiciarăComisionul bancar plătit unității bancare de către biroul local (dacă este cazul)Sume virate în contul Ministerului Justiției
    O.P. nr. …………..din data …………..Suma
    -----