NORME METODOLOGICE din 20 decembrie 2024de organizare și funcționare a programelor postuniversitare de conversie profesională a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1331 din 31 decembrie 2024



    Notă
    Aprobate prin ORDINUL nr. 7.877 din 20 decembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1331 din 31 decembrie 2024.
     +  Articolul 1Programele de studii postuniversitare de conversie profesională, denumite în continuare programe de conversie profesională, sunt programe de formare profesională a adulților care se adresează cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, cu definitivare/licențiere în învățământ, titulare sau suplinitoare, absolvente cu diplomă de licență sau echivalentă, care doresc să dobândească o nouă specializare.  +  Articolul 2(1) În baza unui regulament propriu de organizare și funcționare aprobat de senatul universitar, instituțiile de învățământ superior acreditate pot organiza programe de conversie profesională fundamentate doar pe programele de studii universitare de licență acreditate.(2) Programele de conversie profesională se pot organiza numai în limbile și la formele de învățământ în care sunt școlarizate programele de studii universitare de licență pe care se fundamentează.(3) Programele de conversie profesională pentru specializarea „Educație tehnologică“ pot fi organizate de instituțiile de învățământ superior care au programe de studii universitare de licență acreditate în domeniul fundamental „Științe inginerești“.  +  Articolul 3(1) La programul de conversie profesională de 4 semestre, corespunzătoare acumulării unui număr de 120 de credite de studii transferabile, se pot înscrie cadrele didactice prevăzute la art. 1, care doresc să dobândească o nouă specializare într-un alt domeniu fundamental decât cel în care au finalizat studiile universitare de licență. (2) La programul de reconversie profesională de 3 semestre, corespunzătoare acumulării unui număr de 90 de credite de studii transferabile, se pot înscrie cadrele didactice prevăzute la art. 1, care doresc să dobândească o nouă specializare în același domeniu fundamental cu cel în care au finalizat studiile universitare de licență.(3) Prin excepție de la prevederile art. 1, la programele de conversie/reconversie profesională se pot înscrie și absolvenții învățământului superior cu diplomă de licență sau echivalentă incluși în Programul-pilot Teach for Romania în baza Protocolului de colaborare nr. 11.690/2023, încheiat între Ministerul Educației și Asociația Teach for Romania, încadrați în sistemul de învățământ preuniversitar cu statut de cadru didactic fără studii corespunzătoare postului.(4) Cererile pentru înscrierea la programul de conversie profesională trebuie însoțite de:a) adeverință eliberată de o unitate de învățământ preuniversitar care atestă că solicitantul este încadrat în anul școlar respectiv, postul/catedra ocupată, statutul acestuia (titular/suplinitor), precum și informații referitoare la acordarea definitivării în învățământ, respectiv a gradului didactic, după caz;b) copie a diplomei de licență sau echivalentă și, după caz, copie a diplomei de master.  +  Articolul 4(1) Planurile de învățământ pentru programele de conversie profesională cu durata de 3 sau 4 semestre se elaborează de către departamente/facultăți pe baza procedurilor proprii, cu respectarea cerințelor impuse de profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul, preuniversitar aprobate prin Ordinul ministrului educației nr. 7.386/2024 pentru aprobarea Profilului și standardelor profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ, și includ obligatoriu disciplinele „Didactica specialității“ și „Practica pedagogică“ în specializarea programului. (2) Activitatea de practică pedagogică (predare la clasă) reprezintă minimum 25% din orele aferente planului de învățământ.(3) Pentru organizarea și desfășurarea activității de practică pedagogică, instituțiile de învățământ superior încheie contracte cu unități de învățământ preuniversitar cu statut de școli de aplicație cuprinse în rețeaua națională a școlilor de aplicație, aprobată prin ordin al ministrului educației.(4) Acordarea creditelor de studii transferabile se stabilește în baza legislației specifice în vigoare.(5) Circuitul intern de elaborare a planurilor de învățământ pentru programele de conversie profesională se încheie cu prezentarea acestora, împreună cu programul de studii universitare de licență pe care se fundamentează, în senatul universitar în vederea aprobării. (6) Programul de conversie profesională și planul de învățământ aprobat de senatul universitar se transmit Direcției generale management, carieră didactică și rețea școlară în învățământul preuniversitar pentru diseminarea informației în sistemul de învățământ preuniversitar.  +  Articolul 5(1) Programele de conversie profesională se finalizează cu examen de absolvire care se susține numai la instituția de învățământ superior care a asigurat școlarizarea.(2) Absolvenților programului de conversie profesională, care au promovat inclusiv examenul de absolvire, li se eliberează, de către instituția de învățământ superior organizatoare, diploma de conversie profesională, însoțită de suplimentul la diplomă, cu respectarea prevederilor alin. (2) al art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 30/2024 privind tipurile de informații și formatul actelor de studii care vor fi eliberate absolvenților și personalului didactic din sistemul național de învățământ preuniversitar.(3) Diploma de conversie profesională conferă titularului dreptul de a ocupa posturi didactice/catedre în învățământul preuniversitar în concordanță cu noua specializare.(4) Cadrele didactice care finalizează programe de conversie/reconversie profesională după finalizarea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licență se pot încadra numai în învățământul antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, profesional, pe catedre de pregătire-instruire practică, în palate/cluburi ale copiilor sau cluburi sportive școlare, după caz.(5) Cadrele didactice care finalizează programe de conversie profesională după finalizarea cu diplomă de studii universitare de lungă durată sau cu diplomă a ciclului II de studii universitare de master se pot încadra la orice nivel al învățământului preuniversitar, inclusiv în palate/cluburi ale copiilor și cluburi sportive școlare.(6) Definitivarea în învățământ și gradele didactice II și I obținute de către cadrele didactice se recunosc automat pentru orice specializare dobândită prin finalizarea unui program de conversie/reconversie profesională.  +  Articolul 6(1) Activitatea în cadrul programelor de conversie profesională se normează separat.(2) Numărul maxim de ore pe care un cadru didactic îl poate desfășura în programele de conversie profesională se stabilește de către senatul universitar.(3) Cheltuielile pentru programele de conversie profesională sunt suportate din taxe de studii sau din alte surse de finanțare.  +  Articolul 7Până la data de 31 august a fiecărui an calendaristic, instituțiile de învățământ superior care organizează programe de conversie profesională au obligația de a transmite la Ministerul Educației lista centralizatoare a programelor de conversie profesională aprobate de senatul universitar pe care le vor derula în anul universitar/școlar următor, care conține următoarele informații: denumirea programului de conversie profesională, durata, numărul de credite de studii transferabile, denumirea domeniului și a programului de studii universitare de licență pe care se fundamentează programul de conversie și hotărârea de guvern care atestă acreditarea programului de studii universitare de licență pe care se fundamentează programul de conversie. Lista se publică pe site-ul Ministerului Educației. -----