ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 152 din 18 decembrie 2024privind modificarea și completarea unor acte normative
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1297 din 20 decembrie 2024
Având în vedere necesitatea asigurării securității energetice a României și rolul important pe care operatorii economici naționali în domeniul energiei îl joacă în garantarea acesteia și observând că actuala incertitudine economică globală, marcată prin instabilitate financiară și fluctuații ale piețelor de capital, impune măsuri specifice pentru consolidarea poziției strategice a companiilor de stat în sectoarele-cheie ale energiei,luând în considerare că statul român, în calitate de garant al stabilității economice, trebuie să dispună de mecanisme legislative care să permită intervenții rapide și eficiente în susținerea operatorilor economici strategici în sectorul energetic, pentru a preveni orice risc ce ar putea afecta independența și securitatea energetică națională, și recunoscând necesitatea acestor măsuri într-un context în care soluțiile de piață tradiționale nu pot răspunde adecvat rapidității și amplitudinii impactului extern, impunându-se o soluție legislativă prin care se permite Guvernului consolidarea capacității statului de a interveni eficient pentru a asigura și proteja infrastructura esențială în domeniul energiei, având la bază rațiuni de securitate națională și necesitatea de a menține controlul asupra resurselor energetice vitale,ținând cont de faptul că, prin majorarea capitalului social, cumpărarea de acțiuni sau active și prin participarea activă a statului în structura acționariatului acestor societăți, se urmărește nu doar protejarea intereselor naționale ale României, dar și stimularea creșterii economice prin asigurarea unui climat investițional stabil și atractiv, capabil să atragă investitori atât din sectorul public, cât și din cel privat,având în vedere că, pentru a asigura protecția eficientă a acțiunilor deținute de stat și pentru a preveni pierderi economice semnificative, este imperativă adoptarea unor măsuri de consolidare a poziției statului ca acționar la operatorii economici de importanță strategică, conform politicii interne a Guvernului asumată în Programul de guvernare 2023-2024 - „Viziune pentru națiune“, adoptat prin Hotărârea Parlamentului nr. 22/2023 pentru acordarea încrederii Guvernului,având în vedere necesitatea planificării economiei naționale pentru apariția unor situații excepționale precum războiul, starea de asediu sau de urgență, mobilizarea parțială sau totală a trupelor armate, în contextul războiului de la granița României și atacurilor hibride asupra diverselor sectoare din economia națională,luând în considerare faptul că, în ultimul semestru, s-a observat o creștere cu aproximativ 10% a tentativelor de preluare ostilă a societăților de interes strategic ale căror acțiuni sunt admise la tranzacționare pe burse reglementate și consemnând că această situație prezintă riscuri semnificative pentru securitatea economică națională, în condițiile unui risc de decapitalizare accentuată a capitalurilor proprii ale principalelor companii de stat în ultimul an, în urma fluctuațiilor negative ale pieței de capital, conform rapoartelor de audit financiar ale acestora,pentru a limita importurile de energie electrică care, în semestrul I din 2024, înregistrând o creștere semnificativă de 107% comparativ cu aceeași perioadă a anului 2023, potrivit ultimelor analize realizate de operatorul de transport și sistem, C.N.T.E.E. „Transelectrica“ - S.A., ceea ce impune măsuri urgente de capitalizare și control în societățile de profil, de natură a crește capacitatea de producție electrică la nivel național,deoarece este importantă adoptarea de măsuri care să limiteze riscurile pentru preluări ostile sau la decapitalizare ale entităților strategice care amenință direct controlul statului asupra sectoarelor vitale și ar putea duce la o pierdere ireversibilă a influenței naționale în domenii-cheie pentru securitatea și bunăstarea generală a societății; apreciind că achiziționarea de acțiuni suplimentare de către ministerele cu rol de autorități tutelare constituie o măsură preventivă esențială pentru consolidarea capitalurilor proprii ale companiilor strategice și pentru contracararea oricăror tentative de preluare ostilă, sporind astfel reziliența economică și independența energetică a țării,având în vedere că, în condițiile în care economia românească este integrată într-un sistem global și european, este imperativ ca statul să fie capabil să intervină rapid pentru a proteja interesele sale strategice, asigurându-se totodată respectarea normelor concurențiale și a regulilor privind ajutorul de stat, așa cum sunt acestea reglementate de legislația Uniunii Europene,având în vedere că măsurile propuse contribuie la asigurarea securității energetice și industriale a României prin menținerea și dezvoltarea capacităților de producție aflate sub controlul statului, ceea ce reprezintă un obiectiv de interes național esențial, în conformitate cu prevederile art. 135 din Constituția României privind protejarea intereselor naționale în activitatea economică,ținând cont că, pe plan social, aceste măsuri au un impact semnificativ asupra menținerii locurilor de muncă și a stabilității economice în regiunile în care acești operatori economici își desfășoară activitatea, contribuind astfel la prevenirea unor eventuale crize sociale care ar putea decurge din pierderea de locuri de muncă, tăierea unor drepturi ale angajaților, nerespectarea contractelor colective de muncă sau din scăderea drastică a activității economice,având în vedere că, pe plan politic, prin consolidarea poziției de acționar a statului la companiile identificate ca fiind de interes strategic, se asigură nu doar protecția activelor strategice ale României, dar și o mai mare capacitate de negociere și influență în cadrul unor posibile parteneriate internaționale și regionale, ceea ce contribuie la întărirea suveranității naționale,luând în considerare că în sectoarele economice importante pentru asigurarea accesului la produsele și serviciile esențiale, precum energia, telecomunicațiile, serviciile de sănătate, alimentație, activează companii deținute de statul român, în calitate de acționar majoritar sau minoritar,întrucât unele companii cu capital majoritar de stat sunt responsabile cu asigurarea siguranței naționale, precum cele care activează în industria de apărare sau în sectorul nuclear civil, iar în absența unei acțiuni adecvate a statului român prin aceste companii aceste sectoare strategice ar fi expuse unor riscuri majore din perspectivă strategică,ținând cont de faptul că prin consolidarea poziției statului în structura acționariatului companiilor de interes strategic se garantează o administrare transparentă și responsabilă a fondurilor publice, cu respectarea principiilor de guvernanță corporativă și a obiectivelor de dezvoltare durabilă pe termen lung,având în vedere dependența relativ îngrijorătoare a României de importurile de energie și posibilitatea unor perturbări în aprovizionare din cauza tensiunilor geopolitice, fiind necesară adoptarea unor măsuri urgente care să permită statului să intervină în piața energetică, de natura achiziționării de acțiuni în companii energetice strategice pentru a asigura continuitatea aprovizionării și stabilitatea prețurilor la energie, evitând riscul unei crize energetice, de natură a afecta grav economia și siguranța populației,întrucât neadoptarea urgentă a acestor măsuri ar pune în pericol capacitatea României de a face față provocărilor economice, energetice și de securitate națională actuale și viitoare, subminând astfel eforturile de dezvoltare economică și de protejare a interesului național, dar și securitatea raporturilor juridice privind participarea statului la proceduri de achiziție de acțiuni,întrucât aspectele mai sus menționate constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,luând în considerare necesitatea eliminării unor neclarități cu privire la situațiile în care o persoană deține mai multe cetățenii, dintre care una aparține unui stat care nu este membru al Uniunii Europene, precum și cu privire la identificarea investitorului străin din cadrul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 164/2023, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere încasarea veniturilor într-un singur cont, deschis pe seama Consiliului Concurenței la Trezoreria Statului, pentru:– realizarea unei structuri coerente și facile a bugetului de venituri și cheltuieli a activității finanțate din venituri proprii;– uniformizarea modului de organizare a evidenței contabile pentru veniturile obținute din taxa de autorizare a concentrărilor economice și a contribuțiilor de examinare a investițiilor străine;– simplificarea activității de gestionare a bugetului de venituri și cheltuieli a activității finanțate integral din venituri proprii (deschideri de credite, actualizarea programelor bugetare),plecând de la cerința de organizare a activității finanțate integral din venituri proprii, se consideră a fi urgent, necesar și oportun din motive de eficientizare a derulării procedurilor ca, în cazul în care există un deficit de finanțare a activității prevăzute la art. 31 alin. (4) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sumele necesare acoperirii acestuia să poată fi asigurate din veniturile realizate de Consiliul Concurenței din sursa de finanțare la care nu există deficit, cu încadrarea în totalul veniturilor încasate pentru derularea celor două activități finanțate din fonduri proprii.Având în vedere necesitatea menținerii cheltuielilor bugetare la un nivel care să permită buna funcționare a serviciilor publice, iar creșterea veniturilor bugetare nu mai poate fi realizată prin creșterea presiunii fiscale asupra mediului economic și/sau al cetățenilor, se impune intensificarea eforturilor de creștere a gradului de colectare a sumelor la bugetul general consolidat.Întrucât activitatea desfășurată de Agenția Națională de Administrare Fiscală necesită un grad foarte ridicat de competență profesională a personalului Agenției, administrarea eficientă a contribuabililor fiind esențială pentru colectarea veniturilor din impozite, taxe și contribuții pentru climatul investițional și recuperarea prejudiciilor aduse bugetului de stat,luând în considerare că situațiile diverse cu care se confruntă funcționarii publici de la nivelul activităților de control și de executare silită (activitate de control îngreunată, durata acțiunilor prelungită în mod nejustificat, plângeri penale ale unor contribuabili de rea-credință etc.) au un impact negativ nu numai asupra activității funcționarilor publici în cauză, dar și asupra întregului domeniu de activitate din care aceștia fac parte, eficiența acțiunilor desfășurate fiind grav afectată,deoarece există un deficit accentuat de personal la nivelul administrației fiscale, coroborat cu un grad scăzut de satisfacție în ceea ce privește condițiile de muncă, și ținând cont că și nivelul de salarizare constituie un factor important în fluctuația mare a personalului, în mod deosebit a celui cu un nivel ridicat de competență și experiență profesională,întrucât menținerea situației actuale a Agenției Naționale de Administrare Fiscală poate conduce la un impact negativ asupra activității cu consecința reducerii substanțiale a aportului acesteia la recuperarea creanțelor datorate bugetului de stat, adoptarea de urgență a măsurilor propuse devine o necesitate.Având în vedere că, în perioada de iarnă, cheltuielile cu utilitățile cresc, ceea ce poate determina o scădere a puterii de cumpărare a populației, iar nevoia populației de a achiziționa produse agricole și alimentare la prețuri scăzute se menține în ceea ce privește produsele incluse în anexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole și alimentare, aprobată prin Legea nr. 10/2024, nepromovarea în regim de urgență a prezentului act normativ poate avea un impact negativ asupra puterii de cumpărare a populației.Luând în considerare faptul că prețurile ridicate ale alimentelor vor afecta capacitatea persoanelor de a cumpăra astfel de produse și vor crește presiunea asupra gospodăriilor cu venituri mici, situație în care Guvernul este constrâns să reacționeze prompt pentru apărarea interesului public, constând în asigurarea accesului populației cu venituri mici la alimente de bază și, implicit, pentru protejarea consumatorului final, în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public și strategic, fiind o prioritate a Programului de guvernare, constituie o situație de urgență, extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, este necesară promovarea prezentei ordonanțe de urgență.Întrucât Agenția Națională pentru Sport este finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, iar activitățile finanțate integral din venituri proprii, în condițiile prevăzute la art. 67 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, nu sunt la acest moment funcționale, este necesară modificarea cadrului legal prin identificarea sursei reale de finanțare a Agenției.Având în vedere dispozițiile instituite prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, coroborate cu situația fiscal-bugetară actuală, în care bugetul de stat este sub presiuni uriașe, pentru a nu conduce la suplimentarea cheltuielilor de la bugetul de stat pentru anul 2025, se impune prelungirea termenului privind intrarea în vigoare a Legii nr. 133/2019 pentru înființarea Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare, cu modificările ulterioare, până la 1 ianuarie 2026.Ținând seama de faptul că nepromovarea în regim de urgență a prezentului act normativ ar crea un blocaj în desfășurarea activității Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare, cu consecințe negative majore, datorate, în primul rând, lipsei fondurilor necesare funcționării, respectiv pentru investiții, cheltuieli curente, cheltuieli de personal,întrucât mecanismul de licențiere prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, cu modificările și completările ulterioare, privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole a avut ca impact atenuarea și stabilizarea producției interne a României și a pieței unor produse agricole, respectiv: grâu sau meslin, porumb, oleaginoase, făină de grâu, zahăr, ouă, carne de pasăre, cu efecte benefice pentru viabilitatea fermelor și pentru lanțul agroalimentar,prin urmare este oportună și necesară prelungirea termenului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2023, cu modificările și completările ulterioare, după data de 31 decembrie 2024 până la 31 iulie 2025 inclusiv, pentru menținerea unui echilibru al pieței produselor agricole din România și a viabilității fermelor cu activitate în sectoarele vegetal și zootehnic, dar și a procesatorilor români.Având în vedere necesitatea corelării prevederilor Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie, astfel cum acestea au fost modificate prin Regulamentul (UE) 2024/1.106 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 aprilie 2024 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.227/2011 și (UE) 2019/942 în ceea ce privește îmbunătățirea protecției Uniunii împotriva manipulării pieței în cadrul pieței angro de energie,luând în considerare că România, în calitate de stat membru, se raliază obiectivului Uniunii Europene în ceea ce privește îmbunătățirea protecției Uniunii Europene împotriva manipulării pieței în cadrul pieței angro de energie,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 20/2014 privind stabilirea unor măsuri de eficientizare a activității de privatizare pentru dezvoltarea în condiții de profitabilitate a activității operatorilor economici cu capital de stat, pentru exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor ce decurg din calitatea de acționar a statului la anumiți operatori economici, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din 5 mai 2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 123/2015, cu modificările ulterioare, se completează după cum urmează:1. La articolul 15, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Prin derogare de la prevederile art. 9 alin. (6) și ale art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare, ministerele de resort pot cumpăra acțiuni la societățile la care acestea exercită, în numele statului, calitatea de acționar.2. La articolul 15, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:(8) În vederea aplicării dispozițiilor alin. (2^1), ministerele de resort sunt obligate să respecte prevederile alin. (3), prevederile alin. (5-(7) aplicându-se în mod corespunzător. Decizia privind cumpărarea de acțiuni se aprobă prin ordin al ministrului de resort, după efectuarea testului operatorului economic privat în economia de piață și în baza analizei prevăzute la alin. (3) lit. e), precum și a mandatului acordat în prealabil de către Guvern, prin hotărâre.3. La articolul 17, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Finanțarea cheltuielilor legate de procedurile de cumpărare de acțiuni efectuate conform art. 15 alin. (2^1), constând în cheltuieli legate de plata de onorarii pentru consultanți, societăți de servicii de investiții financiare sau firme de avocatură, cheltuielile pentru rapoarte de evaluare, precum și cheltuielile necesare pentru pregătirea și realizarea operațiunilor de cumpărare, se suportă de la bugetul de stat, din bugetele de venituri și cheltuieli ale ministerelor de resort, aprobate în condițiile legii, cu încadrare în prevederile bugetare aprobate anual cu această destinație. + Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, publicată în Monitorul Oficial României, Partea I, nr. 379 din 18 aprilie 2022, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 164/2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2 litera a), punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:1. persoană fizică, care nu este cetățean al unui stat membru al Uniunii Europene sau care are multiple cetățenii, iar una dintre acestea este o cetățenie a unui stat care nu este membru al Uniunii Europene, care a realizat sau intenționează să realizeze o investiție străină directă în România;2. La articolul 2 litera h), punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:1. persoană fizică, care este cetățean al unui stat membru al Uniunii Europene, care a realizat sau intenționează să realizeze o investiție în România. În categoria investitorului din Uniunea Europeană este inclusă și persoana fizică de cetățenie română, respectiv persoana juridică al cărei sediu social se află pe teritoriul României, care a realizat sau intenționează să realizeze o investiție în România;3. La articolul 6, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) Cererea de autorizare devine completă la data la care a fost înregistrată la Secretariatul CEISD, cu excepția cazurilor în care se constată că informațiile cuprinse în aceasta sunt inexacte sau incomplete, sub orice aspect, caz în care cererea de autorizare devine completă la data la care Secretariatul CEISD a primit toate informațiile exacte și complete.4. La articolul 7, alineatul (10) se modifică și va avea următorul cuprins:(10) În vederea îndeplinirii atribuțiilor care decurg din aplicarea Regulamentului și a prezentei ordonanțe de urgență se înființează, în limita fondurilor bugetare aprobate, în cadrul Consiliului Concurenței o structură specializată care va asigura secretariatul și funcționarea CEISD. Secretariatul CEISD este subordonat președintelui CEISD.5. La articolul 9, alineatul (12) se modifică și va avea următorul cuprins:(12) Atunci când la finalizarea cercetării detaliate prevăzute la alin. (10) CEISD propune una dintre soluțiile prevăzute la alin. (2) lit. b) sau c), CEISD va solicita CSAT emiterea unui aviz care va fi comunicat în cel mult 90 de zile de la data solicitării. Avizul CSAT este conform pentru soluțiile pe care Consiliul Concurenței sau Guvernul României le poate pronunța potrivit prevederilor alin. (5) și (6). + Articolul IIIDupă articolul 31^3 din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 29 februarie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 31^4, cu următorul cuprins: + Articolul 31^4Prin excepție de la prevederile art. 31 alin. (5) și (9) și ale art. 31^2 alin. (4) din prezenta lege și prin derogare de la prevederile art. 68 alin. (3) și (4) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care în anul curent există un deficit de finanțare a activității prevăzute la art. 31 alin. (4) sau la art. 31^2 alin. (3), sumele necesare acoperirii acestuia pot fi asigurate din veniturile realizate sau, după caz, din excedentul anului anterior al activității la care nu există deficit, cu încadrarea în totalul veniturilor încasate pentru derularea celor două activități finanțate din fonduri proprii, cu acordul președintelui Consiliului Concurenței și al președintelui Comisiei pentru Examinarea Investițiilor Străine Directe, după caz. + Articolul IVLa articolul 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2023 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 536 din 15 iunie 2023, aprobată prin Legea nr. 359/2023, cu modificările si completările ulterioare, alineatul (1^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1^1) Agenția Națională pentru Sport este finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului. + Articolul VArticolul 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole și alimentare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din 30 iunie 2023, aprobată prin Legea nr. 10/2024, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 8Prezenta ordonanță de urgență se aplică până la data de 30 iunie 2025. + Articolul VIArticolul 11 din Legea nr. 133/2019 pentru înființarea Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 15 iulie 2019, cu modificările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 11Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2026. + Articolul VIILa articolul 13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 929 din 13 octombrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 13(1) Prezenta ordonanță de urgență se aplică până la data de 31 iulie 2025 inclusiv. + Articolul VIII(1) Contractele de finanțare încheiate în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 347/2016 privind stabilirea cadrului general de implementare a operațiunilor cofinanțate din Fondul European pentru Pescuit și Afaceri Maritime prin Programul operațional pentru pescuit și afaceri maritime 2014-2020, cu modificările și completările ulterioare, între Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și beneficiarii proiectelor finanțate din Fondul European pentru Pescuit și Afaceri Maritime, care la data de 30 septembrie 2023 nu aveau realizat minimum 5% progres financiar, dar la care beneficiarii au asigurat condițiile implementării proiectelor conform perioadei de execuție, nu se reziliază.(2) Dispozițiile alin. (1) se aplică contractelor de finanțare aflate în curs de analiză a progresului financiar și care nu sunt reziliate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul IX(1) Prin derogare de la prevederile art. 26 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, de la prevederile art. IV alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, precum și de la prevederile art. VIII alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, pentru sumele stabilite și încasate în cursul anului 2024 plata stimulentelor financiare acordate potrivit dispozițiilor art. VIII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2024 se realizează din bugetul Ministerului Finanțelor de la capitolul 51.01 „Autorități publice și acțiuni externe“, titlul 10 „Cheltuieli de personal“, alineatul 10.01.08 „Fond de premii“.(2) Se autorizează Ministerul Finanțelor, la propunerea ordonatorului principal de credite, să introducă pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală modificări în bugetul de cheltuieli pe anul 2024 prin includerea alineatului bugetar 10.01.08 „Fond de premii“ și să efectueze virări de credite bugetare și credite de angajament neutilizate, cu încadrarea în prevederile bugetare anuale aprobate.(3) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite ordin prin care stabilește acordarea stimulentelor financiare în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul XLa articolul VIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1169 din 22 noiembrie 2024, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) Procedura și metodologia specifică de constituire a fondului din care se acordă stimulentele financiare se stabilesc și se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor, cu respectarea prevederilor legale referitoare la fondurile speciale prevăzute de Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul XILegea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 16 iulie 2012, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 9, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Nu pot fi autorizați solicitanții care au ca acționari deținători ai controlului sau ca administratori persoane care anterior au avut calitatea de acționar deținător al controlului ori administrator în cadrul unor operatori economici titulari de licență care nu și-au achitat obligațiile de plată rezultate din tranzacțiile realizate pe piața de energie electrică și/sau rezultate din aplicarea de sancțiuni contravenționale prin raportare la cifra de afaceri a acestora, pentru faptele prevăzute la art. 93 alin. (1).2. La articolul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) Transferul locațiunii capacității energetice, respectiv vânzarea sau orice altă operațiune de înstrăinare a unei capacități energetice ce face obiectul unei licențe către o altă persoană juridică pot fi realizate doar cu acordul prealabil al autorității competente.3. La articolul 120, alineatul (1^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1^1) Nu pot fi autorizați solicitanții care au ca acționari deținători ai controlului sau ca administratori persoane care anterior au avut calitatea de acționar deținător al controlului ori administrator în cadrul unor operatori economici titulari de licență care nu și-au achitat obligațiile de plată rezultate din tranzacțiile realizate pe piața de gaze naturale și/sau rezultate din aplicarea de sancțiuni contravenționale prin raportare la cifra de afaceri a acestora, pentru faptele prevăzute la art. 195 alin. (2).4. La articolul 93 alineatul (1), punctele 41 și 42 se modifică și vor avea următorul cuprins:41. nerespectarea de către participanții la piață a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 4 și 15 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie, așa cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) 2024/1.106 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 aprilie 2024 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.227/2011 și (UE) 2019/942 în ceea ce privește îmbunătățirea protecției Uniunii împotriva manipulării pieței în cadrul pieței angro de energie;42. nerespectarea de către participanții la piață a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 3 și art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011, cu modificările și completările ulterioare;5. La articolul 93 alineatul (1), după punctul 42 se introduce un nou punct, pct. 42^1, cu următorul cuprins:42^1. nerespectarea de către participanții la piață a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 8 și art. 9 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011, cu modificările și completările ulterioare;6. La articolul 93 alineatul (2) punctul 1, după litera e) se introduc trei noi litere, lit. f)-h), cu următorul cuprins:f) cu amendă de cel puțin 5.000.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 42;g) cu amendă de cel puțin 1.000.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 41;h) cu amendă de cel puțin 500.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 42^1.7. La articolul 93 alineatul (2), după punctul 1 se introduce un nou punct, pct. 1^1, cu următorul cuprins:1^1. Valoarea amenzilor prevăzute la pct. 1 lit. f)-h) nu depășește 20% din venitul anual din anul calendaristic precedent. În cazul în care persoana a obținut, în mod direct sau indirect, beneficii de natură financiară realizate ca urmare a încălcării, valoarea amenzii trebuie să fie cel puțin egală cu beneficiul obținut.8. La articolul 93 alineatul (2) punctul 2, literele e) și g) se modifică și vor avea următorul cuprins:e) cu amendă de la 1% la 5% din cifra de afaceri anuală a persoanei juridice contraveniente realizată din activitatea licențiată, în anul financiar anterior sancționării, pentru faptele prevăzute la pct. 32-35, 51 și 52;.............................................................g) cu amendă minimă de 15% din cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent aplicării sancționării, pentru cele prevăzute la pct. 42;9. La articolul 93 alineatul (2) punctul 2, după litera i) se introduc două noi litere, lit. j) și k), cu următorul cuprins:j) cu amendă minimă de 2% din cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent aplicării sancționării, pentru cele prevăzute la pct. 41;k) cu amendă minimă de 1% din cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent aplicării sancționării, pentru cele prevăzute la pct. 42^1.10. La articolul 93 alineatul (2), după punctul 2 se introduce un nou punct, pct. 3, cu următorul cuprins:3. Valoarea amenzilor prevăzute la pct. 2 lit. g), j) și k) nu depășește 20% din cifra de afaceri anuală a persoanei juridice în cauză în exercițiul financiar precedent. În cazul în care persoana juridică a obținut, în mod direct sau indirect, beneficii de natură financiară realizate ca urmare a încălcării, valoarea amenzii administrative trebuie să fie cel puțin egală cu beneficiul obținut.11. La articolul 93, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:(5^1) Prin excepție de la prevederile alin. (5), în cazul contravențiilor prevăzute la alin. (1) pct. 41, 42, 42^1, cifra de afaceri luată în considerare la stabilirea și individualizarea sancțiunii este cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent sancționării. În cazul în care, în anul financiar anterior sancționării, întreprinderea nu a înregistrat cifră de afaceri sau aceasta nu poate fi determinată, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care contravenientul a înregistrat cifră de afaceri, an imediat anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii. În ipoteza în care nici în anul anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii contravenientul nu a realizat cifră de afaceri, va fi luată în calcul ultima cifră de afaceri înregistrată. Dacă contravenientul este persoană juridică nou-înființată, care nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancționării, acesta va fi sancționat cu amendă contravențională de la 100.000 lei la 1.000.000 lei.12. Articolul 94 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 94Contravențiilor prevăzute la art. 93 alin. (1) le sunt aplicabile prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția dispozițiilor art. 8 alin. (2) lit. a), precum și ale art. 28 alin. (1) și art. 29 din respectiva ordonanță. Contravenientul achită amenda stabilită prin procesul-verbal în termen de cel mult 30 de zile de la data înmânării sau comunicării acestuia, agentul constatator făcând mențiune despre acest termen în procesul-verbal.13. La articolul 95, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Stabilirea și individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la alin. (2) se consemnează în procesul-verbal al ședinței, în funcție de:a) gravitatea și durata faptei;b) gradul de responsabilitate al operatorului economic investigat care răspunde pentru încălcare;c) cota de piață a operatorului economic investigat și/sau cifra de afaceri anuală totală din activitatea licențiată, respectiv veniturile totale obținute în România și înregistrate în situațiile financiare individuale ale contravenientului;d) importanța profiturilor cumulate sau a pierderilor evitate de persoana juridică investigată, în măsura în care acestea se pot stabili;e) măsura în care operatorul economic investigat răspunzător pentru încălcare cooperează și colaborează cu ANRE;f) încălcări ale prevederilor REMIT comise anterior de operatorul economic investigat;g) măsurile luate de către operatorul economic investigat răspunzător pentru încălcare, pentru a împiedica repetarea încălcării.14. La articolul 95, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) și (5), cu următorul cuprins:(4) Prin derogare de la art. 32 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii nu suspendă executarea.(5) În cazul amenzilor, instanța poate dispune, la cerere, suspendarea executării procesului-verbal de constatare și sancționare, cu condiția plății unei cauțiuni în procent de maximum 20% din valoarea amenzii.15. La articolul 194, punctele 44 și 45 se modifică și vor avea următorul cuprins:44. nerespectarea de către participanții la piață a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 4 și 15 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie, cu modificările și completările ulterioare;45. nerespectarea de către participanții la piață a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 3 și 5 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie, cu modificările și completările ulterioare;16. La articolul 194, după punctul 45 se introduce un nou punct, pct. 45^1, cu următorul cuprins:45^1. nerespectarea de către participanții la piață a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 8 și 9 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie, așa cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) 2024/1.106 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 aprilie 2024 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.227/2011 și (UE) 2019/942 în ceea ce privește îmbunătățirea protecției Uniunii împotriva manipulării pieței în cadrul pieței angro de energie;17. La articolul 195 alineatul (1) punctul 1, după litera d) se introduc trei noi litere, lit. e)-g), cu următorul cuprins:e) cu amendă de 5.000.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 45;f) cu amendă de 1.000.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 44;g) cu amendă de 500.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 451.18. La articolul 195 alineatul (1), după punctul 1 litera g) se introduce un nou paragraf, cu următorul cuprins:Valoarea amenzilor prevăzute la pct. 1 de la lit. e)-g) nu depășește 20% din venitul anual din anul calendaristic precedent. În cazul în care persoana a obținut, în mod direct sau indirect, beneficii de natură financiară de pe urma încălcării, valoarea amenzii trebuie să fie cel puțin egală cu beneficiul obținut.19. La articolul 195 alineatul (1) punctul 2, literele g) și i) se modifică și vor avea următorul cuprins:g) de la 1% la 5% din cifra de afaceri anuală din anul financiar anterior sancționării, cea de la pct. 48;.......................................................i) cu amendă de la 5% la 10% din cifra de afaceri anuală din anul financiar anterior sancționării, cea de la pct. 52;20. La articolul 195 alineatul (1) punctul 2, după litera k) se introduc trei noi litere, lit. l), m) și n), cu următorul cuprins:l) cu amendă minimă de 15% din cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent aplicării sancționării, pentru cele prevăzute la pct. 45;m) cu amendă minimă de 2% din cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent aplicării sancționării, pentru cele prevăzute la pct. 44;n) cu amendă minimă de 1% din cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent aplicării sancționării, pentru cele prevăzute la pct. 45^1.21. La articolul 195 alineatul (1), după punctul 2 litera n) se introduce un nou paragraf, cu următorul cuprins:Valoarea amenzilor prevăzute la pct. 2 de la lit. l)-n) nu depășește 20% din cifra de afaceri anuală a persoanei juridice în cauză în exercițiul financiar precedent. În cazul în care persoana juridică a obținut, în mod direct sau indirect, beneficii de natură financiară de pe urma încălcării, valoarea amenzii administrative trebuie să fie cel puțin egală cu beneficiul obținut.22. La articolul 195, după alineatul (4^2) se introduce un nou alineat, alin. (4^3), cu următorul cuprins:(4^3) Prin excepție de la prevederile alin. (4), în cazul contravențiilor prevăzute la pct. 44, 45 și 45^1, cifra de afaceri luată în considerare la stabilirea și individualizarea sancțiunii este cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent sancționării.În cazul în care, în anul financiar anterior sancționării, întreprinderea nu a înregistrat cifră de afaceri sau aceasta nu poate fi determinată, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care contravenientul a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii. În ipoteza în care nici în anul anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii contravenientul nu a realizat cifră de afaceri, va fi luată în calcul ultima cifră de afaceri înregistrată. Dacă contravenientul este persoană juridică nou-înființată, care nu a înregistrat cifra de afaceri în anul anterior sancționării, acesta va fi sancționat cu amendă contravențională de la 100.000 lei la 1.000.000 lei.23. La articolul 198, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1) Contravențiilor prevăzute la art. 194 le sunt aplicabile prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția dispozițiilor art. 8 alin. (2) lit. a), precum și ale art. 28 alin. (1) și art. 29 din respectiva ordonanță. Contravenientul achită amenda stabilită prin procesul-verbal, în termen de cel mult 30 de zile de la data înmânării sau comunicării acestuia, agentul constatator făcând mențiune despre acest termen în procesul-verbal..............................................................(3) Stabilirea și individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la alin. (2) se realizează în funcție de:a) gravitatea și durata faptei;b) gradul de responsabilitate al operatorului economic investigat care răspunde pentru încălcare;c) cota de piață a operatorului economic investigat și/sau cifra de afaceri anuală totală din activitatea licențiată, respectiv veniturile totale obținute în România și înregistrate în situațiile financiare individuale ale contravenientului;d) importanța profiturilor cumulate sau a pierderilor evitate de persoana juridică investigată, în măsura în care acestea se pot stabili;e) măsura în care operatorul economic investigat răspunzător pentru încălcare cooperează și colaborează cu ANRE;f) încălcări ale prevederilor REMIT comise anterior de operatorul economic investigat;g) măsurile luate de către operatorul economic investigat răspunzător pentru încălcare pentru a împiedica repetarea încălcării.24. La articolul 198, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) și (5), cu următorul cuprins:(4) Prin derogare de la prevederile art. 32 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii nu suspendă executarea.(5) În cazul amenzilor, instanța poate dispune, la cerere, suspendarea executării procesului-verbal de constatare și sancționare, cu condiția plății unei cauțiuni în procent de maximum 20% din valoarea amenzii. + Articolul XIIPrin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) și (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. XI pct. 4-24 intră în vigoare la 3 zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul energiei,
Sebastian-Ioan Burduja
Secretarul general al Guvernului,
Mircea Abrudean
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
Bogdan-Gruia Ivan
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, interimar,
Marin Țole,
secretar de stat
Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
Ștefan-Radu Oprea
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Florin-Ionuț Barbu
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan BoloșBucurești, 18 decembrie 2024.Nr. 152.-----
EMITENT |
Având în vedere necesitatea asigurării securității energetice a României și rolul important pe care operatorii economici naționali în domeniul energiei îl joacă în garantarea acesteia și observând că actuala incertitudine economică globală, marcată prin instabilitate financiară și fluctuații ale piețelor de capital, impune măsuri specifice pentru consolidarea poziției strategice a companiilor de stat în sectoarele-cheie ale energiei,luând în considerare că statul român, în calitate de garant al stabilității economice, trebuie să dispună de mecanisme legislative care să permită intervenții rapide și eficiente în susținerea operatorilor economici strategici în sectorul energetic, pentru a preveni orice risc ce ar putea afecta independența și securitatea energetică națională, și recunoscând necesitatea acestor măsuri într-un context în care soluțiile de piață tradiționale nu pot răspunde adecvat rapidității și amplitudinii impactului extern, impunându-se o soluție legislativă prin care se permite Guvernului consolidarea capacității statului de a interveni eficient pentru a asigura și proteja infrastructura esențială în domeniul energiei, având la bază rațiuni de securitate națională și necesitatea de a menține controlul asupra resurselor energetice vitale,ținând cont de faptul că, prin majorarea capitalului social, cumpărarea de acțiuni sau active și prin participarea activă a statului în structura acționariatului acestor societăți, se urmărește nu doar protejarea intereselor naționale ale României, dar și stimularea creșterii economice prin asigurarea unui climat investițional stabil și atractiv, capabil să atragă investitori atât din sectorul public, cât și din cel privat,având în vedere că, pentru a asigura protecția eficientă a acțiunilor deținute de stat și pentru a preveni pierderi economice semnificative, este imperativă adoptarea unor măsuri de consolidare a poziției statului ca acționar la operatorii economici de importanță strategică, conform politicii interne a Guvernului asumată în Programul de guvernare 2023-2024 - „Viziune pentru națiune“, adoptat prin Hotărârea Parlamentului nr. 22/2023 pentru acordarea încrederii Guvernului,având în vedere necesitatea planificării economiei naționale pentru apariția unor situații excepționale precum războiul, starea de asediu sau de urgență, mobilizarea parțială sau totală a trupelor armate, în contextul războiului de la granița României și atacurilor hibride asupra diverselor sectoare din economia națională,luând în considerare faptul că, în ultimul semestru, s-a observat o creștere cu aproximativ 10% a tentativelor de preluare ostilă a societăților de interes strategic ale căror acțiuni sunt admise la tranzacționare pe burse reglementate și consemnând că această situație prezintă riscuri semnificative pentru securitatea economică națională, în condițiile unui risc de decapitalizare accentuată a capitalurilor proprii ale principalelor companii de stat în ultimul an, în urma fluctuațiilor negative ale pieței de capital, conform rapoartelor de audit financiar ale acestora,pentru a limita importurile de energie electrică care, în semestrul I din 2024, înregistrând o creștere semnificativă de 107% comparativ cu aceeași perioadă a anului 2023, potrivit ultimelor analize realizate de operatorul de transport și sistem, C.N.T.E.E. „Transelectrica“ - S.A., ceea ce impune măsuri urgente de capitalizare și control în societățile de profil, de natură a crește capacitatea de producție electrică la nivel național,deoarece este importantă adoptarea de măsuri care să limiteze riscurile pentru preluări ostile sau la decapitalizare ale entităților strategice care amenință direct controlul statului asupra sectoarelor vitale și ar putea duce la o pierdere ireversibilă a influenței naționale în domenii-cheie pentru securitatea și bunăstarea generală a societății; apreciind că achiziționarea de acțiuni suplimentare de către ministerele cu rol de autorități tutelare constituie o măsură preventivă esențială pentru consolidarea capitalurilor proprii ale companiilor strategice și pentru contracararea oricăror tentative de preluare ostilă, sporind astfel reziliența economică și independența energetică a țării,având în vedere că, în condițiile în care economia românească este integrată într-un sistem global și european, este imperativ ca statul să fie capabil să intervină rapid pentru a proteja interesele sale strategice, asigurându-se totodată respectarea normelor concurențiale și a regulilor privind ajutorul de stat, așa cum sunt acestea reglementate de legislația Uniunii Europene,având în vedere că măsurile propuse contribuie la asigurarea securității energetice și industriale a României prin menținerea și dezvoltarea capacităților de producție aflate sub controlul statului, ceea ce reprezintă un obiectiv de interes național esențial, în conformitate cu prevederile art. 135 din Constituția României privind protejarea intereselor naționale în activitatea economică,ținând cont că, pe plan social, aceste măsuri au un impact semnificativ asupra menținerii locurilor de muncă și a stabilității economice în regiunile în care acești operatori economici își desfășoară activitatea, contribuind astfel la prevenirea unor eventuale crize sociale care ar putea decurge din pierderea de locuri de muncă, tăierea unor drepturi ale angajaților, nerespectarea contractelor colective de muncă sau din scăderea drastică a activității economice,având în vedere că, pe plan politic, prin consolidarea poziției de acționar a statului la companiile identificate ca fiind de interes strategic, se asigură nu doar protecția activelor strategice ale României, dar și o mai mare capacitate de negociere și influență în cadrul unor posibile parteneriate internaționale și regionale, ceea ce contribuie la întărirea suveranității naționale,luând în considerare că în sectoarele economice importante pentru asigurarea accesului la produsele și serviciile esențiale, precum energia, telecomunicațiile, serviciile de sănătate, alimentație, activează companii deținute de statul român, în calitate de acționar majoritar sau minoritar,întrucât unele companii cu capital majoritar de stat sunt responsabile cu asigurarea siguranței naționale, precum cele care activează în industria de apărare sau în sectorul nuclear civil, iar în absența unei acțiuni adecvate a statului român prin aceste companii aceste sectoare strategice ar fi expuse unor riscuri majore din perspectivă strategică,ținând cont de faptul că prin consolidarea poziției statului în structura acționariatului companiilor de interes strategic se garantează o administrare transparentă și responsabilă a fondurilor publice, cu respectarea principiilor de guvernanță corporativă și a obiectivelor de dezvoltare durabilă pe termen lung,având în vedere dependența relativ îngrijorătoare a României de importurile de energie și posibilitatea unor perturbări în aprovizionare din cauza tensiunilor geopolitice, fiind necesară adoptarea unor măsuri urgente care să permită statului să intervină în piața energetică, de natura achiziționării de acțiuni în companii energetice strategice pentru a asigura continuitatea aprovizionării și stabilitatea prețurilor la energie, evitând riscul unei crize energetice, de natură a afecta grav economia și siguranța populației,întrucât neadoptarea urgentă a acestor măsuri ar pune în pericol capacitatea României de a face față provocărilor economice, energetice și de securitate națională actuale și viitoare, subminând astfel eforturile de dezvoltare economică și de protejare a interesului național, dar și securitatea raporturilor juridice privind participarea statului la proceduri de achiziție de acțiuni,întrucât aspectele mai sus menționate constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,luând în considerare necesitatea eliminării unor neclarități cu privire la situațiile în care o persoană deține mai multe cetățenii, dintre care una aparține unui stat care nu este membru al Uniunii Europene, precum și cu privire la identificarea investitorului străin din cadrul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 164/2023, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere încasarea veniturilor într-un singur cont, deschis pe seama Consiliului Concurenței la Trezoreria Statului, pentru:– realizarea unei structuri coerente și facile a bugetului de venituri și cheltuieli a activității finanțate din venituri proprii;– uniformizarea modului de organizare a evidenței contabile pentru veniturile obținute din taxa de autorizare a concentrărilor economice și a contribuțiilor de examinare a investițiilor străine;– simplificarea activității de gestionare a bugetului de venituri și cheltuieli a activității finanțate integral din venituri proprii (deschideri de credite, actualizarea programelor bugetare),plecând de la cerința de organizare a activității finanțate integral din venituri proprii, se consideră a fi urgent, necesar și oportun din motive de eficientizare a derulării procedurilor ca, în cazul în care există un deficit de finanțare a activității prevăzute la art. 31 alin. (4) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sumele necesare acoperirii acestuia să poată fi asigurate din veniturile realizate de Consiliul Concurenței din sursa de finanțare la care nu există deficit, cu încadrarea în totalul veniturilor încasate pentru derularea celor două activități finanțate din fonduri proprii.Având în vedere necesitatea menținerii cheltuielilor bugetare la un nivel care să permită buna funcționare a serviciilor publice, iar creșterea veniturilor bugetare nu mai poate fi realizată prin creșterea presiunii fiscale asupra mediului economic și/sau al cetățenilor, se impune intensificarea eforturilor de creștere a gradului de colectare a sumelor la bugetul general consolidat.Întrucât activitatea desfășurată de Agenția Națională de Administrare Fiscală necesită un grad foarte ridicat de competență profesională a personalului Agenției, administrarea eficientă a contribuabililor fiind esențială pentru colectarea veniturilor din impozite, taxe și contribuții pentru climatul investițional și recuperarea prejudiciilor aduse bugetului de stat,luând în considerare că situațiile diverse cu care se confruntă funcționarii publici de la nivelul activităților de control și de executare silită (activitate de control îngreunată, durata acțiunilor prelungită în mod nejustificat, plângeri penale ale unor contribuabili de rea-credință etc.) au un impact negativ nu numai asupra activității funcționarilor publici în cauză, dar și asupra întregului domeniu de activitate din care aceștia fac parte, eficiența acțiunilor desfășurate fiind grav afectată,deoarece există un deficit accentuat de personal la nivelul administrației fiscale, coroborat cu un grad scăzut de satisfacție în ceea ce privește condițiile de muncă, și ținând cont că și nivelul de salarizare constituie un factor important în fluctuația mare a personalului, în mod deosebit a celui cu un nivel ridicat de competență și experiență profesională,întrucât menținerea situației actuale a Agenției Naționale de Administrare Fiscală poate conduce la un impact negativ asupra activității cu consecința reducerii substanțiale a aportului acesteia la recuperarea creanțelor datorate bugetului de stat, adoptarea de urgență a măsurilor propuse devine o necesitate.Având în vedere că, în perioada de iarnă, cheltuielile cu utilitățile cresc, ceea ce poate determina o scădere a puterii de cumpărare a populației, iar nevoia populației de a achiziționa produse agricole și alimentare la prețuri scăzute se menține în ceea ce privește produsele incluse în anexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole și alimentare, aprobată prin Legea nr. 10/2024, nepromovarea în regim de urgență a prezentului act normativ poate avea un impact negativ asupra puterii de cumpărare a populației.Luând în considerare faptul că prețurile ridicate ale alimentelor vor afecta capacitatea persoanelor de a cumpăra astfel de produse și vor crește presiunea asupra gospodăriilor cu venituri mici, situație în care Guvernul este constrâns să reacționeze prompt pentru apărarea interesului public, constând în asigurarea accesului populației cu venituri mici la alimente de bază și, implicit, pentru protejarea consumatorului final, în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public și strategic, fiind o prioritate a Programului de guvernare, constituie o situație de urgență, extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, este necesară promovarea prezentei ordonanțe de urgență.Întrucât Agenția Națională pentru Sport este finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, iar activitățile finanțate integral din venituri proprii, în condițiile prevăzute la art. 67 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, nu sunt la acest moment funcționale, este necesară modificarea cadrului legal prin identificarea sursei reale de finanțare a Agenției.Având în vedere dispozițiile instituite prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, coroborate cu situația fiscal-bugetară actuală, în care bugetul de stat este sub presiuni uriașe, pentru a nu conduce la suplimentarea cheltuielilor de la bugetul de stat pentru anul 2025, se impune prelungirea termenului privind intrarea în vigoare a Legii nr. 133/2019 pentru înființarea Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare, cu modificările ulterioare, până la 1 ianuarie 2026.Ținând seama de faptul că nepromovarea în regim de urgență a prezentului act normativ ar crea un blocaj în desfășurarea activității Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare, cu consecințe negative majore, datorate, în primul rând, lipsei fondurilor necesare funcționării, respectiv pentru investiții, cheltuieli curente, cheltuieli de personal,întrucât mecanismul de licențiere prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, cu modificările și completările ulterioare, privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole a avut ca impact atenuarea și stabilizarea producției interne a României și a pieței unor produse agricole, respectiv: grâu sau meslin, porumb, oleaginoase, făină de grâu, zahăr, ouă, carne de pasăre, cu efecte benefice pentru viabilitatea fermelor și pentru lanțul agroalimentar,prin urmare este oportună și necesară prelungirea termenului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2023, cu modificările și completările ulterioare, după data de 31 decembrie 2024 până la 31 iulie 2025 inclusiv, pentru menținerea unui echilibru al pieței produselor agricole din România și a viabilității fermelor cu activitate în sectoarele vegetal și zootehnic, dar și a procesatorilor români.Având în vedere necesitatea corelării prevederilor Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie, astfel cum acestea au fost modificate prin Regulamentul (UE) 2024/1.106 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 aprilie 2024 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.227/2011 și (UE) 2019/942 în ceea ce privește îmbunătățirea protecției Uniunii împotriva manipulării pieței în cadrul pieței angro de energie,luând în considerare că România, în calitate de stat membru, se raliază obiectivului Uniunii Europene în ceea ce privește îmbunătățirea protecției Uniunii Europene împotriva manipulării pieței în cadrul pieței angro de energie,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 20/2014 privind stabilirea unor măsuri de eficientizare a activității de privatizare pentru dezvoltarea în condiții de profitabilitate a activității operatorilor economici cu capital de stat, pentru exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor ce decurg din calitatea de acționar a statului la anumiți operatori economici, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din 5 mai 2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 123/2015, cu modificările ulterioare, se completează după cum urmează:1. La articolul 15, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Prin derogare de la prevederile art. 9 alin. (6) și ale art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare, ministerele de resort pot cumpăra acțiuni la societățile la care acestea exercită, în numele statului, calitatea de acționar.2. La articolul 15, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:(8) În vederea aplicării dispozițiilor alin. (2^1), ministerele de resort sunt obligate să respecte prevederile alin. (3), prevederile alin. (5-(7) aplicându-se în mod corespunzător. Decizia privind cumpărarea de acțiuni se aprobă prin ordin al ministrului de resort, după efectuarea testului operatorului economic privat în economia de piață și în baza analizei prevăzute la alin. (3) lit. e), precum și a mandatului acordat în prealabil de către Guvern, prin hotărâre.3. La articolul 17, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Finanțarea cheltuielilor legate de procedurile de cumpărare de acțiuni efectuate conform art. 15 alin. (2^1), constând în cheltuieli legate de plata de onorarii pentru consultanți, societăți de servicii de investiții financiare sau firme de avocatură, cheltuielile pentru rapoarte de evaluare, precum și cheltuielile necesare pentru pregătirea și realizarea operațiunilor de cumpărare, se suportă de la bugetul de stat, din bugetele de venituri și cheltuieli ale ministerelor de resort, aprobate în condițiile legii, cu încadrare în prevederile bugetare aprobate anual cu această destinație. + Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investițiilor străine directe în Uniune, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, publicată în Monitorul Oficial României, Partea I, nr. 379 din 18 aprilie 2022, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 164/2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2 litera a), punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:1. persoană fizică, care nu este cetățean al unui stat membru al Uniunii Europene sau care are multiple cetățenii, iar una dintre acestea este o cetățenie a unui stat care nu este membru al Uniunii Europene, care a realizat sau intenționează să realizeze o investiție străină directă în România;2. La articolul 2 litera h), punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:1. persoană fizică, care este cetățean al unui stat membru al Uniunii Europene, care a realizat sau intenționează să realizeze o investiție în România. În categoria investitorului din Uniunea Europeană este inclusă și persoana fizică de cetățenie română, respectiv persoana juridică al cărei sediu social se află pe teritoriul României, care a realizat sau intenționează să realizeze o investiție în România;3. La articolul 6, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) Cererea de autorizare devine completă la data la care a fost înregistrată la Secretariatul CEISD, cu excepția cazurilor în care se constată că informațiile cuprinse în aceasta sunt inexacte sau incomplete, sub orice aspect, caz în care cererea de autorizare devine completă la data la care Secretariatul CEISD a primit toate informațiile exacte și complete.4. La articolul 7, alineatul (10) se modifică și va avea următorul cuprins:(10) În vederea îndeplinirii atribuțiilor care decurg din aplicarea Regulamentului și a prezentei ordonanțe de urgență se înființează, în limita fondurilor bugetare aprobate, în cadrul Consiliului Concurenței o structură specializată care va asigura secretariatul și funcționarea CEISD. Secretariatul CEISD este subordonat președintelui CEISD.5. La articolul 9, alineatul (12) se modifică și va avea următorul cuprins:(12) Atunci când la finalizarea cercetării detaliate prevăzute la alin. (10) CEISD propune una dintre soluțiile prevăzute la alin. (2) lit. b) sau c), CEISD va solicita CSAT emiterea unui aviz care va fi comunicat în cel mult 90 de zile de la data solicitării. Avizul CSAT este conform pentru soluțiile pe care Consiliul Concurenței sau Guvernul României le poate pronunța potrivit prevederilor alin. (5) și (6). + Articolul IIIDupă articolul 31^3 din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 29 februarie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 31^4, cu următorul cuprins: + Articolul 31^4Prin excepție de la prevederile art. 31 alin. (5) și (9) și ale art. 31^2 alin. (4) din prezenta lege și prin derogare de la prevederile art. 68 alin. (3) și (4) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care în anul curent există un deficit de finanțare a activității prevăzute la art. 31 alin. (4) sau la art. 31^2 alin. (3), sumele necesare acoperirii acestuia pot fi asigurate din veniturile realizate sau, după caz, din excedentul anului anterior al activității la care nu există deficit, cu încadrarea în totalul veniturilor încasate pentru derularea celor două activități finanțate din fonduri proprii, cu acordul președintelui Consiliului Concurenței și al președintelui Comisiei pentru Examinarea Investițiilor Străine Directe, după caz. + Articolul IVLa articolul 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2023 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 536 din 15 iunie 2023, aprobată prin Legea nr. 359/2023, cu modificările si completările ulterioare, alineatul (1^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1^1) Agenția Națională pentru Sport este finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului. + Articolul VArticolul 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole și alimentare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din 30 iunie 2023, aprobată prin Legea nr. 10/2024, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 8Prezenta ordonanță de urgență se aplică până la data de 30 iunie 2025. + Articolul VIArticolul 11 din Legea nr. 133/2019 pentru înființarea Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 15 iulie 2019, cu modificările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 11Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2026. + Articolul VIILa articolul 13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 929 din 13 octombrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 13(1) Prezenta ordonanță de urgență se aplică până la data de 31 iulie 2025 inclusiv. + Articolul VIII(1) Contractele de finanțare încheiate în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 347/2016 privind stabilirea cadrului general de implementare a operațiunilor cofinanțate din Fondul European pentru Pescuit și Afaceri Maritime prin Programul operațional pentru pescuit și afaceri maritime 2014-2020, cu modificările și completările ulterioare, între Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și beneficiarii proiectelor finanțate din Fondul European pentru Pescuit și Afaceri Maritime, care la data de 30 septembrie 2023 nu aveau realizat minimum 5% progres financiar, dar la care beneficiarii au asigurat condițiile implementării proiectelor conform perioadei de execuție, nu se reziliază.(2) Dispozițiile alin. (1) se aplică contractelor de finanțare aflate în curs de analiză a progresului financiar și care nu sunt reziliate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul IX(1) Prin derogare de la prevederile art. 26 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, de la prevederile art. IV alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, precum și de la prevederile art. VIII alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, pentru sumele stabilite și încasate în cursul anului 2024 plata stimulentelor financiare acordate potrivit dispozițiilor art. VIII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2024 se realizează din bugetul Ministerului Finanțelor de la capitolul 51.01 „Autorități publice și acțiuni externe“, titlul 10 „Cheltuieli de personal“, alineatul 10.01.08 „Fond de premii“.(2) Se autorizează Ministerul Finanțelor, la propunerea ordonatorului principal de credite, să introducă pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală modificări în bugetul de cheltuieli pe anul 2024 prin includerea alineatului bugetar 10.01.08 „Fond de premii“ și să efectueze virări de credite bugetare și credite de angajament neutilizate, cu încadrarea în prevederile bugetare anuale aprobate.(3) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite ordin prin care stabilește acordarea stimulentelor financiare în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul XLa articolul VIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1169 din 22 noiembrie 2024, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) Procedura și metodologia specifică de constituire a fondului din care se acordă stimulentele financiare se stabilesc și se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor, cu respectarea prevederilor legale referitoare la fondurile speciale prevăzute de Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul XILegea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 16 iulie 2012, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 9, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Nu pot fi autorizați solicitanții care au ca acționari deținători ai controlului sau ca administratori persoane care anterior au avut calitatea de acționar deținător al controlului ori administrator în cadrul unor operatori economici titulari de licență care nu și-au achitat obligațiile de plată rezultate din tranzacțiile realizate pe piața de energie electrică și/sau rezultate din aplicarea de sancțiuni contravenționale prin raportare la cifra de afaceri a acestora, pentru faptele prevăzute la art. 93 alin. (1).2. La articolul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) Transferul locațiunii capacității energetice, respectiv vânzarea sau orice altă operațiune de înstrăinare a unei capacități energetice ce face obiectul unei licențe către o altă persoană juridică pot fi realizate doar cu acordul prealabil al autorității competente.3. La articolul 120, alineatul (1^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1^1) Nu pot fi autorizați solicitanții care au ca acționari deținători ai controlului sau ca administratori persoane care anterior au avut calitatea de acționar deținător al controlului ori administrator în cadrul unor operatori economici titulari de licență care nu și-au achitat obligațiile de plată rezultate din tranzacțiile realizate pe piața de gaze naturale și/sau rezultate din aplicarea de sancțiuni contravenționale prin raportare la cifra de afaceri a acestora, pentru faptele prevăzute la art. 195 alin. (2).4. La articolul 93 alineatul (1), punctele 41 și 42 se modifică și vor avea următorul cuprins:41. nerespectarea de către participanții la piață a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 4 și 15 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie, așa cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) 2024/1.106 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 aprilie 2024 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.227/2011 și (UE) 2019/942 în ceea ce privește îmbunătățirea protecției Uniunii împotriva manipulării pieței în cadrul pieței angro de energie;42. nerespectarea de către participanții la piață a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 3 și art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011, cu modificările și completările ulterioare;5. La articolul 93 alineatul (1), după punctul 42 se introduce un nou punct, pct. 42^1, cu următorul cuprins:42^1. nerespectarea de către participanții la piață a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 8 și art. 9 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011, cu modificările și completările ulterioare;6. La articolul 93 alineatul (2) punctul 1, după litera e) se introduc trei noi litere, lit. f)-h), cu următorul cuprins:f) cu amendă de cel puțin 5.000.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 42;g) cu amendă de cel puțin 1.000.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 41;h) cu amendă de cel puțin 500.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 42^1.7. La articolul 93 alineatul (2), după punctul 1 se introduce un nou punct, pct. 1^1, cu următorul cuprins:1^1. Valoarea amenzilor prevăzute la pct. 1 lit. f)-h) nu depășește 20% din venitul anual din anul calendaristic precedent. În cazul în care persoana a obținut, în mod direct sau indirect, beneficii de natură financiară realizate ca urmare a încălcării, valoarea amenzii trebuie să fie cel puțin egală cu beneficiul obținut.8. La articolul 93 alineatul (2) punctul 2, literele e) și g) se modifică și vor avea următorul cuprins:e) cu amendă de la 1% la 5% din cifra de afaceri anuală a persoanei juridice contraveniente realizată din activitatea licențiată, în anul financiar anterior sancționării, pentru faptele prevăzute la pct. 32-35, 51 și 52;.............................................................g) cu amendă minimă de 15% din cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent aplicării sancționării, pentru cele prevăzute la pct. 42;9. La articolul 93 alineatul (2) punctul 2, după litera i) se introduc două noi litere, lit. j) și k), cu următorul cuprins:j) cu amendă minimă de 2% din cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent aplicării sancționării, pentru cele prevăzute la pct. 41;k) cu amendă minimă de 1% din cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent aplicării sancționării, pentru cele prevăzute la pct. 42^1.10. La articolul 93 alineatul (2), după punctul 2 se introduce un nou punct, pct. 3, cu următorul cuprins:3. Valoarea amenzilor prevăzute la pct. 2 lit. g), j) și k) nu depășește 20% din cifra de afaceri anuală a persoanei juridice în cauză în exercițiul financiar precedent. În cazul în care persoana juridică a obținut, în mod direct sau indirect, beneficii de natură financiară realizate ca urmare a încălcării, valoarea amenzii administrative trebuie să fie cel puțin egală cu beneficiul obținut.11. La articolul 93, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:(5^1) Prin excepție de la prevederile alin. (5), în cazul contravențiilor prevăzute la alin. (1) pct. 41, 42, 42^1, cifra de afaceri luată în considerare la stabilirea și individualizarea sancțiunii este cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent sancționării. În cazul în care, în anul financiar anterior sancționării, întreprinderea nu a înregistrat cifră de afaceri sau aceasta nu poate fi determinată, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care contravenientul a înregistrat cifră de afaceri, an imediat anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii. În ipoteza în care nici în anul anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii contravenientul nu a realizat cifră de afaceri, va fi luată în calcul ultima cifră de afaceri înregistrată. Dacă contravenientul este persoană juridică nou-înființată, care nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancționării, acesta va fi sancționat cu amendă contravențională de la 100.000 lei la 1.000.000 lei.12. Articolul 94 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 94Contravențiilor prevăzute la art. 93 alin. (1) le sunt aplicabile prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția dispozițiilor art. 8 alin. (2) lit. a), precum și ale art. 28 alin. (1) și art. 29 din respectiva ordonanță. Contravenientul achită amenda stabilită prin procesul-verbal în termen de cel mult 30 de zile de la data înmânării sau comunicării acestuia, agentul constatator făcând mențiune despre acest termen în procesul-verbal.13. La articolul 95, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Stabilirea și individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la alin. (2) se consemnează în procesul-verbal al ședinței, în funcție de:a) gravitatea și durata faptei;b) gradul de responsabilitate al operatorului economic investigat care răspunde pentru încălcare;c) cota de piață a operatorului economic investigat și/sau cifra de afaceri anuală totală din activitatea licențiată, respectiv veniturile totale obținute în România și înregistrate în situațiile financiare individuale ale contravenientului;d) importanța profiturilor cumulate sau a pierderilor evitate de persoana juridică investigată, în măsura în care acestea se pot stabili;e) măsura în care operatorul economic investigat răspunzător pentru încălcare cooperează și colaborează cu ANRE;f) încălcări ale prevederilor REMIT comise anterior de operatorul economic investigat;g) măsurile luate de către operatorul economic investigat răspunzător pentru încălcare, pentru a împiedica repetarea încălcării.14. La articolul 95, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) și (5), cu următorul cuprins:(4) Prin derogare de la art. 32 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii nu suspendă executarea.(5) În cazul amenzilor, instanța poate dispune, la cerere, suspendarea executării procesului-verbal de constatare și sancționare, cu condiția plății unei cauțiuni în procent de maximum 20% din valoarea amenzii.15. La articolul 194, punctele 44 și 45 se modifică și vor avea următorul cuprins:44. nerespectarea de către participanții la piață a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 4 și 15 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie, cu modificările și completările ulterioare;45. nerespectarea de către participanții la piață a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 3 și 5 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie, cu modificările și completările ulterioare;16. La articolul 194, după punctul 45 se introduce un nou punct, pct. 45^1, cu următorul cuprins:45^1. nerespectarea de către participanții la piață a obligațiilor ce le revin în temeiul prevederilor art. 8 și 9 din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie, așa cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) 2024/1.106 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 aprilie 2024 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.227/2011 și (UE) 2019/942 în ceea ce privește îmbunătățirea protecției Uniunii împotriva manipulării pieței în cadrul pieței angro de energie;17. La articolul 195 alineatul (1) punctul 1, după litera d) se introduc trei noi litere, lit. e)-g), cu următorul cuprins:e) cu amendă de 5.000.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 45;f) cu amendă de 1.000.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 44;g) cu amendă de 500.000 euro, pentru cele prevăzute la pct. 451.18. La articolul 195 alineatul (1), după punctul 1 litera g) se introduce un nou paragraf, cu următorul cuprins:Valoarea amenzilor prevăzute la pct. 1 de la lit. e)-g) nu depășește 20% din venitul anual din anul calendaristic precedent. În cazul în care persoana a obținut, în mod direct sau indirect, beneficii de natură financiară de pe urma încălcării, valoarea amenzii trebuie să fie cel puțin egală cu beneficiul obținut.19. La articolul 195 alineatul (1) punctul 2, literele g) și i) se modifică și vor avea următorul cuprins:g) de la 1% la 5% din cifra de afaceri anuală din anul financiar anterior sancționării, cea de la pct. 48;.......................................................i) cu amendă de la 5% la 10% din cifra de afaceri anuală din anul financiar anterior sancționării, cea de la pct. 52;20. La articolul 195 alineatul (1) punctul 2, după litera k) se introduc trei noi litere, lit. l), m) și n), cu următorul cuprins:l) cu amendă minimă de 15% din cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent aplicării sancționării, pentru cele prevăzute la pct. 45;m) cu amendă minimă de 2% din cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent aplicării sancționării, pentru cele prevăzute la pct. 44;n) cu amendă minimă de 1% din cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent aplicării sancționării, pentru cele prevăzute la pct. 45^1.21. La articolul 195 alineatul (1), după punctul 2 litera n) se introduce un nou paragraf, cu următorul cuprins:Valoarea amenzilor prevăzute la pct. 2 de la lit. l)-n) nu depășește 20% din cifra de afaceri anuală a persoanei juridice în cauză în exercițiul financiar precedent. În cazul în care persoana juridică a obținut, în mod direct sau indirect, beneficii de natură financiară de pe urma încălcării, valoarea amenzii administrative trebuie să fie cel puțin egală cu beneficiul obținut.22. La articolul 195, după alineatul (4^2) se introduce un nou alineat, alin. (4^3), cu următorul cuprins:(4^3) Prin excepție de la prevederile alin. (4), în cazul contravențiilor prevăzute la pct. 44, 45 și 45^1, cifra de afaceri luată în considerare la stabilirea și individualizarea sancțiunii este cifra de afaceri anuală totală din exercițiul financiar precedent sancționării.În cazul în care, în anul financiar anterior sancționării, întreprinderea nu a înregistrat cifră de afaceri sau aceasta nu poate fi determinată, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care contravenientul a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii. În ipoteza în care nici în anul anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii contravenientul nu a realizat cifră de afaceri, va fi luată în calcul ultima cifră de afaceri înregistrată. Dacă contravenientul este persoană juridică nou-înființată, care nu a înregistrat cifra de afaceri în anul anterior sancționării, acesta va fi sancționat cu amendă contravențională de la 100.000 lei la 1.000.000 lei.23. La articolul 198, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1) Contravențiilor prevăzute la art. 194 le sunt aplicabile prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția dispozițiilor art. 8 alin. (2) lit. a), precum și ale art. 28 alin. (1) și art. 29 din respectiva ordonanță. Contravenientul achită amenda stabilită prin procesul-verbal, în termen de cel mult 30 de zile de la data înmânării sau comunicării acestuia, agentul constatator făcând mențiune despre acest termen în procesul-verbal..............................................................(3) Stabilirea și individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la alin. (2) se realizează în funcție de:a) gravitatea și durata faptei;b) gradul de responsabilitate al operatorului economic investigat care răspunde pentru încălcare;c) cota de piață a operatorului economic investigat și/sau cifra de afaceri anuală totală din activitatea licențiată, respectiv veniturile totale obținute în România și înregistrate în situațiile financiare individuale ale contravenientului;d) importanța profiturilor cumulate sau a pierderilor evitate de persoana juridică investigată, în măsura în care acestea se pot stabili;e) măsura în care operatorul economic investigat răspunzător pentru încălcare cooperează și colaborează cu ANRE;f) încălcări ale prevederilor REMIT comise anterior de operatorul economic investigat;g) măsurile luate de către operatorul economic investigat răspunzător pentru încălcare pentru a împiedica repetarea încălcării.24. La articolul 198, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) și (5), cu următorul cuprins:(4) Prin derogare de la prevederile art. 32 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii nu suspendă executarea.(5) În cazul amenzilor, instanța poate dispune, la cerere, suspendarea executării procesului-verbal de constatare și sancționare, cu condiția plății unei cauțiuni în procent de maximum 20% din valoarea amenzii. + Articolul XIIPrin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) și (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. XI pct. 4-24 intră în vigoare la 3 zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul energiei,
Sebastian-Ioan Burduja
Secretarul general al Guvernului,
Mircea Abrudean
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
Bogdan-Gruia Ivan
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, interimar,
Marin Țole,
secretar de stat
Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
Ștefan-Radu Oprea
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Florin-Ionuț Barbu
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan BoloșBucurești, 18 decembrie 2024.Nr. 152.-----