PROCEDURĂ COMUNĂ DE LUCRU din 2 februarie 2024la nivel interinstituțional privind colectarea, raportarea și monitorizarea datelor statistice în domeniul prevenirii și combaterii violenței domestice
EMITENT
  • MINISTERUL FAMILIEI, TINERETULUI ȘI EGALITĂȚII DE ȘANSE
  • MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
  • MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1137 din 14 noiembrie 2024



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.040/21/5.505/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1137 din 14 noiembrie 2024.
     +  PreambulCa urmare a ratificării Convenției Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice, adoptată la Istanbul la 11 mai 2011 și ratificată prin Legea nr. 30/2016, România și-a asumat responsabilitatea transpunerii în legislația internă a unor măsuri concrete legate de prevenirea violenței domestice, protecția victimelor și pedepsirea agresorilor printr-o serie de politici integrate menite să reducă incidența acestui fenomen. În acest scop, una dintre atribuțiile principale ale Agenției Naționale pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați (ANES), ca instituție cu rol de coordonare a eforturilor de transpunere a prevederilor acestui document internațional, este aceea prevăzută de art. 11 din Convenție, de a colecta date statistice relevante pentru a putea monitoriza evoluția fenomenului, precum și de a evalua eficiența intervențiilor propuse la nivel național. Totodată, mecanismul de monitorizare al Convenției de la Istanbul, Comitetul GREVIO, prevede monitorizarea și raportarea periodică a unor indicatori statistici ai incidenței violenței domestice. De asemenea, conform prevederilor art. 8 alin. (5) din Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ANES exercită funcțiile de strategie, reglementare, reprezentare și autoritate de stat în domeniul violenței domestice, cu atribuții în elaborarea, coordonarea și aplicarea strategiilor și politicilor Guvernului în domeniul violenței domestice, iar potrivit dispozițiilor art. 8 alin. (3) din același act normativ, ANES are atribuții de coordonare metodologică a intervenției de asistență socială, precum și de monitorizare în domeniul prevenirii și combaterii violenței domestice.  +  Articolul 1Prezenta procedură reglementează principiile și procedura comună de lucru la nivel interinstituțional privind colectarea, raportarea și monitorizarea datelor statistice în domeniul prevenirii și combaterii violenței domestice.  +  Articolul 2Din perspectiva responsabilităților specifice în domeniul prevenirii și combaterii violenței domestice, în sensul prezentei proceduri, instituțiile care colectează, centralizează și gestionează date relevante pentru procesul de raportare la nivel național, european, internațional din perspectiva convențiilor și tratatelor la care România este parte sunt următoarele:a) Agenția Națională pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați (ANES);b) Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR);c) Consiliul Superior al Magistraturii (CSM);d) Consiliul Superior de Medicină Legală (CSML) și Institutul Național de Medicină Legală „Mina Minovici“ (INML);e) Ministerul Sănătății (MS).  +  Articolul 3(1) Prezenta procedură stabilește în mod unitar seriile de date statistice și activitățile specifice privind colectarea, raportarea și monitorizarea datelor statistice în domeniul prevenirii și combaterii violenței domestice.(2) Toate datele statistice relevante la nivelul instituțiilor responsabile vor fi transmise către ANES care asigură securizarea acestora în cadrul unei/unui platforme/sistem informatic.(3) Fiecare dintre instituțiile responsabile va avea acces liber și neîngrădit în ceea ce privește consultarea datelor statistice stocate la nivelul ANES, pe care celelalte instituții responsabile le transmit, pe bază de credențiale de acces. (4) Seriile de date statistice care sunt furnizate trimestrial, până la data de 15 aprilie pentru perioada 1 ianuarie-31 martie a anului în curs, ulterior, până la data de 15 a lunii imediat următoare unui trimestru încheiat, de către instituțiile responsabile, sunt colectate și stocate:a) în vederea monitorizării dinamicii fenomenului de violență domestică la nivel național; b) cu scopul asigurării măsurilor necesare pentru îndeplinirea obligației României de a raporta, periodic, anumiți indicatori statistici către Grupul de experți în acțiunea împotriva violenței împotriva femeilor și a violenței domestice de la nivelul Consiliului Europei (GREVIO), precum și către Comitetul pentru eliminarea discriminării împotriva femeilor (CEDAW);c) în vederea fundamentării politicilor publice și actelor normative în domeniul violenței domestice.  +  Articolul 4Colaborarea între instituțiile responsabile vizează:a) utilizarea prezentei proceduri unitare și integrate de monitorizare a datelor administrative colectate de către fiecare instituție în parte, în domeniul prevenirii și combaterii violenței domestice;b) dezvoltarea schimbului reciproc de date statistice cu privire la cazurile de violență domestică, la incidența fenomenului;c) identificarea unor oportunități privind organizarea de sesiuni de formare profesională destinate angajaților proprii în domeniile de prevenire și combatere a violenței domestice și egalitate de șanse între femei și bărbați, precum facilitarea participării angajaților proprii la aceste sesiuni de formare profesională.  +  Articolul 5Pentru asigurarea unei bune colaborări și implementări a prezentei proceduri, instituțiile responsabile au următoarele responsabilități:a) să desemneze cel puțin o persoană cu atribuții în domeniul monitorizării/statisticii/evidenței statistice care să mențină legătura cu ANES în vederea colaborării eficiente și asigurării schimbului de date statistice cu periodicitate;b) să coopereze pentru stabilirea calendarului propriu de lucru pentru a determina necesarul de informații statistice, periodicitatea și formatul raportării datelor solicitate;c) să asigure schimbul de expertiză care intră sub incidența prezentei proceduri în vederea prevenirii și combaterii violenței domestice;d) să stabilească îndatoririle și obligațiile fiecărui specialist desemnat cu atribuții privind colectarea de date administrative;e) să se întâlnească periodic și ori de câte ori vor considera necesar, pentru a discuta orice aspecte ce ar putea apărea în procesul cooperării. În acest sens, oricare dintre părți are dreptul de a convoca celelalte părți;f) să asigure aplicarea prezentei proceduri, potrivit competențelor lor legale.  +  Articolul 6(1) ANES colectează de la furnizorii de servicii destinate victimelor violenței domestice și raportează trimestrial date statistice privind următorii indicatori privind victimele adulte și cuplurile părinte-copil victime ale violenței domestice:a) numărul de servicii sociale destinate victimelor violenței domestice la nivel național; b) numărul de servicii sociale specializate în domeniul violenței domestice pe județ/sector al municipiului București; c) numărul de victime ale violenței domestice beneficiare ale serviciilor sociale și altor servicii specializate, la nivel național, dezagregat pe sex, mediu de rezidență, vârstă, tip de violență domestică, dizabilitate;d) numărul de victime beneficiare ale serviciilor sociale și altor servicii specializate, diferențiate pe județ/sector al municipiului București;e) numărul de agresori beneficiari ai serviciilor sociale și altor servicii specializate, la nivel național;f) numărul de agresori beneficiari ai serviciilor sociale și altor servicii specializate, pentru fiecare județ/sector al municipiului București;g) numărul de servicii sociale la nivel național, diferențiate pe tipul de servicii oferite pentru victimele violenței domestice;h) numărul de servicii sociale acreditate la nivel național, în funcție de tipul de furnizor și în funcție de tipul de servicii oferite victimelor violenței domestice;i) numărul total de apeluri primite la linia națională telefonică de urgență - 0800 500 333, destinată victimelor violenței domestice;j) numărul de solicitări de informații primite la linia națională telefonică de urgență;k) numărul de cazuri/incidente sesizate la linia națională telefonică de urgență;l) numărul de cazuri/incidente sesizate la linia națională telefonică de urgență și confirmate în cazuri de violență domestică;m) numărul și tipurile de demersuri întreprinse pentru cazurile/incidente sesizate la linia națională telefonică de urgență și confirmate în cazuri de violență domestică.(2) IGPR, prin Direcția cazier judiciar, statistică și evidențe operative, raportează trimestrial date dezagregate privind diferitele forme de violență domestică în ceea ce privește următorii indicatori: a) numărul total de infracțiuni de omor (art. 188 - 189 din Codul penal):1. număr total de victime;2. număr de victime de sex feminin;3. număr de victime soț/soție sau foști soți;4. număr de victime actuali sau foști parteneri;5. număr total de autori;6. număr de autori de sex masculin;b) numărul de infracțiuni de loviri sau alte violențe (art. 193 din Codul penal):1. număr total de victime;2. număr de victime de sex feminin;3. număr de victime soț/soție sau foști soți;4. număr de victime actuali sau foști parteneri;5. număr total de autori;6. număr de autori de sex masculin;c) numărul de infracțiuni de vătămare corporală (art. 194 din Codul penal):1. număr total de victime;2. număr de victime de sex feminin;3. număr de victime soț/soție sau foști soți;4. număr de victime actuali sau foști parteneri;5. număr total de autori;6. număr de autori de sex masculin;d) numărul de infracțiuni de loviri sau vătămări cauzatoare de moarte (art. 195 din Codul penal):1. număr total de victime;2. număr de victime de sex feminin;3. număr de victime soț/soție sau foști soți;4. număr de victime actuali sau foști parteneri;5. număr total de autori;6. număr de autori de sex masculin;e) număr total de ordine de protecție emise;f) număr total de ordine de protecție provizorii emise;g) număr total de intervenții ale polițiștilor la sesizări privind cazuri de violență domestică;h) număr de infracțiuni prevăzute la art. 47 alin. (1) și (2) din Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3) CSM raportează trimestrial date statistice referitoare la activitatea instanțelor, dezagregate pe sex, vârstă și relația victimă-agresor, după cum urmează:a) număr de persoane trimise în judecată pentru infracțiuni de violență domestică, conform art. 199 din Codul penal privind fapte prevăzute la art. 188-189 și 193-195;b) număr de persoane condamnate pentru infracțiuni de violență domestică conform art. 199 din Codul penal privind fapte prevăzute la art. 188-189 și 193-195;c) tipuri de sentințe pentru fapte de violență domestică;d) număr de sentințe privative de libertate pentru fapte de violență domestică;e) număr și tipuri de sancțiuni neprivative de libertate pentru fapte de violență domestică;f) durata între depunerea unei plângeri penale și trimiterea în judecată, respectiv emiterea unei sentințe definitive.(4) INML și CSML raportează trimestrial date statistice privind următorii indicatori din domeniul violenței domestice, dezagregate pe criteriul de sex, grupe de vârstă (minori între 0-7 ani, 7-13 ani, 13-15 ani, 15-17 ani, adulți 18-35 ani, 35-60 ani, > 60 ani), tipul de relație victimă-agresor (soți/foști soți/ concubini/foști concubini/frați/alte tipuri de înrudiri), mediul de proveniență (urban, rural); diferențiate pe județe/sectoare ale municipiului București și însumate la nivel național:a) număr de examinări medico-legale care atestă violență domestică;b) număr de autopsii medico-legale prin care se constată că persoana examinată este victimă a violenței domestice;c) număr de examinări medico-legale care atestă violență sexuală;d) număr de autopsii medico-legale prin care se constată urme ale unor acte de violență sexuală.(5) Ministerul Sănătății raportează date statistice privind numărul de externări din spital pentru care a fost utilizat ca diagnostic secundar unul din codurile ICD-10 pentru violență domestică.  +  Articolul 7În aplicarea prezentei proceduri instituțiile se consultă reciproc, pe canalele de comunicare agreate de comun acord.-------