HOTĂRÂRE nr. 1.393 din 7 noiembrie 2024pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, precum și pentru modificarea art. 9 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.342/2024 privind aprobarea schemei "Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate", pentru perioada 2024-2025
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1125 din 11 noiembrie 2024



    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul INormele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 13 ianuarie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:A. Titlul II „Impozitul pe profit“1. La capitolul I „Dispoziții generale“, după secțiunea a 3-a „Regimul special pentru contribuabilii care desfășoară activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor“ se introduce o nouă secțiune, secțiunea a 4-a, cu următorul cuprins:  +  Secţiunea a 4-a Impozit minim4^1. (1) În aplicarea prevederilor art. 18^1 din Codul fiscal, se au în vedere următoarele:a) indicatorul «venituri totale (VT)» prevăzut la art. 18^1 alin. (3) din Codul fiscal reprezintă totalul veniturilor înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, din care au fost scăzute reducerile comerciale acordate ulterior facturării; în același mod se determină și indicatorul «venituri totale (VT)» prevăzut la art. 18^3 alin. (2) din Codul fiscal;b) determinarea limitelor prevăzute la art. 18^1 alin. (10) din Codul fiscal se efectuează astfel:– pentru stabilirea limitei prevăzute la art. 18^1 alin. (10) lit. a) din Codul fiscal se au în vedere normele metodologice date în aplicarea prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal;– pentru stabilirea limitei prevăzute la art. 18^1 alin. (10) lit. b) din Codul fiscal, procentul de 20% se aplică la impozitul pe profit determinat potrivit regulilor generale prevăzute în cadrul titlului II din Codul fiscal care ar fi fost datorat dacă contribuabilii nu ar fi fost obligați la plata impozitului minim pe cifra de afaceri potrivit dispozițiilor art. 18^1 din Codul fiscal, denumit în continuare IMCA;c) pentru stabilirea impozitului pe profit/minim datorat trimestrial, din impozitul pe profit/minim calculat cumulat de la începutul anului fiscal se scade impozitul minim sau impozitul pe profit datorat pentru perioada anterioară celei de calcul, după caz; d) scăderea veniturilor reprezentând accizele care au fost reflectate concomitent în conturile de cheltuieli se efectuează de către plătitorii de accize, potrivit dispozițiilor titlului VIII «Accize și alte taxe speciale» din Codul fiscal, după cum urmează: 1. antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat sau orice altă persoană care eliberează produsele accizabile din regimul suspensiv de accize sau în numele căreia se efectuează această eliberare, astfel cum este prevăzut la art. 341 alin. (1) lit. a) pct. 1 din Codul fiscal;2. importatorul, astfel cum este prevăzut la art. 341 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal;3. destinatarul certificat, astfel cum este prevăzut la art. 341 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal;4. distribuitorii sau redistribuitorii autorizați de gaz natural, astfel cum este prevăzut la art. 356 alin. (1) din Codul fiscal;5. operatorii economici producători sau operatorii economici care efectuează achiziții intracomunitare ori care importă cărbune, cocs și lignit, astfel cum este prevăzut la art. 357 din Codul fiscal;6. producătorii, distribuitorii sau redistribuitorii de energie electrică, astfel cum este prevăzut la art. 358 alin. (2) din Codul fiscal;7. operatorii economici care produc și comercializează în România produsele prevăzute la art. 439 din Codul fiscal, achiziționează din teritoriul Uniunii Europene ori importă respectivele produse, astfel cum este prevăzut la art. 444 alin. (1) din Codul fiscal;e) în cazul în care contribuabilii datorează impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, creditul fiscal extern care se scade din acesta este cel determinat potrivit dispozițiilor art. 39 din Codul fiscal;f) impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, datorat potrivit dispozițiilor art. 18^1 din Codul fiscal, reprezintă impozit pe profit pentru aplicarea convențiilor de evitare a dublei impuneri;g) în cazul în care, în urma comparației efectuate între impozitul pe profit și impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit dispozițiilor art. 18^1 alin. (1) din Codul fiscal, contribuabilul este obligat la plata impozitului pe profit, acesta se datorează și în situația în care, după scăderea sumelor reprezentând credit fiscal extern, impozit pe profit scutit potrivit dispozițiilor art. 22 din Codul fiscal și impozit pe profit scutit potrivit Legii cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare, după caz, valoarea redusă a impozitului pe profit scade sub valoarea impozitului minim pe cifra de afaceri; h) în situația în care, în urma comparației efectuate între impozitul pe profit și impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit dispozițiilor art. 18^1 alin. (1) din Codul fiscal, contribuabilul este obligat la plata impozitului minim pe cifra de afaceri, acesta se datorează și în cazul în care, după scăderea sumelor reprezentând credit fiscal extern, sponsorizări/mecenat, potrivit dispozițiilor art. 18^1 alin. (10) din Codul fiscal, și a sumelor determinate potrivit dispozițiilor art. 18^1 alin. (11^1) din Codul fiscal, valoarea redusă a impozitului minim pe cifra de afaceri scade sub valoarea impozitului pe profit.(2) Determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri și a impozitului pe profit pentru efectuarea comparației cu impozitul minim pe cifra de afaceri - exemple de calcul: Exemplul 1 - Determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri și a impozitului pe profit pentru efectuarea comparației cu impozitul minim pe cifra de afaceri de către contribuabilii care aplică sistemul trimestrial de declarare și plată a impozitului pe profitLa sfârșitul trimestrului I al anului N, societatea A înregistrează următoarea situație:
    - mii lei -
    Nr. crt.Date financiareTrimestrul I anul N
    1.Venituri din vânzarea produselor finite150.000
    2.Venituri din vânzarea mărfurilor250.000
    3.Venituri din prestări servicii 300.000
    4.Venituri aferente costurilor stocurilor de produse30.000
    5.Venituri aferente costurilor serviciilor în curs de execuție 15.000
    6.Venituri din producția de imobilizări corporale și necorporale 25.000
    7.Venituri din subvenții 12.000
    8.Venituri totale (rd. 1 + rd. 2 + rd. 3 + rd. 4 + rd. 5 + rd. 6 + rd. 7)782.000
    9.Venituri care se scad din veniturile totale (Vs) (rd. 4 + rd. 5 + rd. 6 + rd. 7)82.000
    10.Imobilizări în curs de execuție*14.000
    11.Amortizare contabilă aferentă activelor achiziționate/produse după data de 1 ianuarie 2024** 16.000
    12.IMCA = 1% x (rd. 8 – rd. 9 – rd. 10 – rd. 11)6.700
    * Imobilizările în curs de execuție sunt ocazionate de achiziția/producția unor active care se regăsesc în Ordinul ministrului finanțelor nr. 10/2024 pentru stabilirea activelor care se cuprind în indicatorii I și A prevăzuți la art. 18^1 alin. (3) și art. 18^3 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal; categoriile de active eligibile se regăsesc în cuprinsul art. 1 din respectivul ordin.** Nu cuprinde amortizarea contabilă a activelor incluse în valoarea imobilizărilor în curs de execuție, de la rd. 10.
    Pentru determinarea impozitului pe profit în scopul efectuării comparației cu impozitul minim pe cifra de afaceri, la data de 31 martie anul N, societatea prezintă următoarea situație:
    -mii lei-
    1.Rezultatul fiscal30.000
    2.Impozit pe profit (16% x rd. 1)4.800
    3.Impozit pe profit scutit potrivit dispozițiilor art. 22 din Codul fiscal2.000
    4.Cheltuieli de sponsorizare care îndeplinesc limitele de scădere din impozitul pe profit prevăzute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal500
    5.Impozit pe profit determinat pentru efectuarea comparației cu impozitul minim pe cifra de afaceri (rd. 2 – rd. 4)4.300
    Având în vedere faptul că, potrivit calculelor efectuate, impozitul pe profit determinat pentru efectuarea comparației, în valoare de 4.300 mii lei, este mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri, în valoare de 6.700 mii lei, contribuabilul datorează impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, din care, potrivit prevederilor art. 18^1 alin. (10) din Codul fiscal, se scad sponsorizările efectuate. Astfel, valoarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat este de 6.700 mii lei – 500 mii lei = 6.200 mii lei.
    Exemplul 2 - Determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri și a impozitului pe profit datorat, la nivelul grupului fiscalEtape de calcul a) Determinarea la nivelul grupului fiscal a cifrei de afaceri înregistrate în anul N – 1Grupul fiscal aplică sistemul de plată trimestrial, iar anul fiscal este anul calendaristic.În vederea aplicării prevederilor art. 18^1 alin. (8) din Codul fiscal, persoana juridică responsabilă însumează cifrele de afaceri ale membrilor grupului, luând în considerare faptul că pentru calculul cifrei de afaceri din veniturile totale se scad anumite venituri prevăzute la art. 18^1 alin. (3) din Codul fiscal, denumite în continuare Vs. Membrii grupului fiscal, M_1, M_2, M_3, prezintă următoarele date financiare la data de 31 decembrie N – 1:
    - mii lei -
    Nr. crt.Date financiare la data de 31 decembrie N – 1M_1M_2M_3
    1.Venituri din vânzarea produselor finite150.000400.000-
    2.Venituri din vânzarea mărfurilor 40.00090.000250.000
    3.Venituri din dividende*-160.000-
    4.Venituri aferente costurilor stocurilor de produse120.00080.000-
    5.Venituri aferente costurilor serviciilor în curs de execuție -70.000-
    6.Venituri din producția de imobilizări corporale și necorporale 50.000500.000700.000
    7.Venituri din subvenții --40.000
    8.Venituri totale (VT) (rd. 1 + rd. 2 + rd. 3 + rd. 4 + rd. 5 + rd. 6 + rd. 7)360.0001.300.000990.000
    9.Venituri care se scad (Vs) (rd. 3 + rd. 4 + rd. 5 + rd. 6 + rd. 7)170.000810.000740.000
    10.Cifra de afaceri/membru (rd. 8 – rd. 9)190.000490.000250.000
    11.Cifra de afaceri însumată la nivelul grupului fiscal930.000
    * Îndeplinesc condițiile de venituri neimpozabile potrivit prevederilor art. 23 din Codul fiscal.Cifra de afaceri la nivelul grupului fiscal este de 930.000 mii lei, prin urmare, în anul fiscal N, există obligația de efectuare a comparației impozitului pe profit datorat cu impozitul minim pe cifra de afaceri.
    b) Stabilirea impozitului pe profit datorat pentru trimestrul III anul NPentru stabilirea impozitului pe profit datorat pentru trimestrul III anul N se calculează impozitul minim pe cifra de afaceri la nivelul grupului fiscal.
    - mii lei -
    Nr. crt.Date financiare la data de 30 septembrie anul N M_1M_2 M_3
    1.Venituri din vânzarea produselor finite37.500100.000-
    2.Venituri din vânzarea mărfurilor 10.00022.50062.500
    3.Venituri din prestări servicii -140.000-
    4.Venituri din vânzarea titlurilor de participare deținute la o persoană juridică română*-10.000-
    5.Venituri aferente costurilor stocurilor de produse30.00020.000-
    6.Venituri aferente costurilor serviciilor în curs de execuție -38.000-
    7.Venituri din producția de imobilizări corporale și necorporale 40.00010.000175.000
    8.Venituri din subvenții --10.000
    9.Venituri totale (rd. 1 + rd. 2 + rd. 3 + rd. 4 + rd. 5 + rd. 6 + rd. 7 + rd. 8)117.500340.500247.500
    10.Venituri care se scad (Vs) (rd. 4 + rd. 5 + rd. 6 + rd. 7 + rd. 8)70.00078.000185.000
    11.Venituri totale - Vs (rd. 9 – rd. 10)47.500262.50062.500
    12.Imobilizări în curs de execuție**40.00010.000175.000
    13.Amortizare contabilă aferentă activelor achiziționate/produse după data de 1 ianuarie 2024-5.000-
    14.IMCA transmis de membrii grupului fiscal (IMCA = 1% (rd. 11 – rd. 12 – rd. 13)752.4750***
    15.IMCA la nivelul grupului fiscal2.550
    * Îndeplinesc condițiile de venituri neimpozabile potrivit prevederilor art. 23 din Codul fiscal. ** Imobilizările în curs de execuție sunt aferente unor active care se regăsesc în Ordinul ministrului finanțelor nr. 10/2024.*** Din formula de calcul rezultă o valoare negativă.
    Pentru determinarea impozitului pe profit în scopul efectuării comparației cu impozitul minim pe cifra de afaceri, la data de 30 septembrie anul N, grupul fiscal prezintă următoarea situație:
    - mii lei -
    Nr. crt.Elemente fiscale la data de 30 septembrie anul NM_1M_2M_3
    1.Rezultatul fiscal9.0003.250–4.000
    2.Impozit pe profit scutit potrivit dispozițiilor art. 22 din Codul fiscal1.000200-
    3.Sponsorizare sau acte de mecenat*6040-
    4.Sume determinate potrivit dispozițiilor art. 18^1 alin. (11^1) din Codul fiscal pentru activitățile de cercetare-dezvoltare**200300500
    5.Rezultat fiscal consolidat la nivelul grupului fiscal (9.000 + 3.250 – 4.000)8.250
    6.Impozit pe profit la nivelul grupului fiscal pentru efectuarea comparației cu impozitul minim pe cifra de afaceri Rd. 6 = (16% x rd. 5) – rd. 3 = (16% x 8.250) – (60 + 40) = 1.320 – 100 = 1.220 mii lei1.220
    * Sumele se transmit reprezentantului grupului fiscal de către fiecare membru al grupului și se determină potrivit prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal, având în vedere și prevederile art. 42^5 alin. (4) și (4^1) din Codul fiscal.** Sumele se transmit reprezentantului grupului fiscal de către fiecare membru al grupului, după caz, și se determină potrivit prevederilor art. 18^1 alin. (11^1) din Codul fiscal.Având în vedere faptul că, potrivit calculelor efectuate, cumulat de la începutul anului, impozitul pe profit determinat pentru efectuarea comparației cu impozitul minim pe cifra de afaceri este mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri, grupul fiscal datorează impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri din care se scad sponsorizările efectuate, potrivit prevederilor art. 18^1 alin. (10) din Codul fiscal, sumele determinate potrivit dispozițiilor art. 18^1 alin. (11^1) din Codul fiscal, valoarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat fiind de 2.550 mii lei – 100 mii lei – 1.000 mii lei = 1.450 mii lei.Pentru determinarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat pentru trimestrul III, din impozitul minim calculat cumulat de la începutul anului fiscal se scade impozitul minim sau impozitul pe profit datorat pentru perioada anterioară celei de calcul, după caz.
    Exemplul 3 - Determinarea impozitului pe profit/impozitului minim datorat, trimestrial, în cazul contribuabililor care aplică sistemul anual de plată cu efectuarea de plăți anticipate
    - mii lei -
    TrimestrulPlăți anticipate trimestrialeImpozit minim pe cifra de afaceri (IMCA) cumulat de la începutul anuluiImpozit datorat trimestrial
    I280350350
    II300550300
    III300900250
    Impozitul datorat se determină astfel:– pentru trimestrul I - se compară plata anticipată în sumă de 280 mii lei cu impozitul minim pe cifra de afaceri aferent trimestrului I în sumă de 350 mii lei. Ca urmare a comparației, impozitul datorat este 350 mii lei;– pentru trimestrul II - se compară suma plăților anticipate aferente trimestrelor I și II în sumă de 580 mii lei, respectiv 580 mii lei = 280 mii lei + 300 mii lei, cu impozitul minim pe cifra de afaceri aferent trimestrului II determinat cumulat de la începutul anului, în sumă de 550 mii lei. Ca urmare a comparației, suma plăților anticipate este mai mare decât impozitul minim pe cifra de afaceri aferent trimestrului II determinat cumulat de la începutul anului, astfel că impozitul pentru trimestrul II este la nivelul sumei reprezentând plata anticipată pentru trimestrul II, respectiv suma de 300 mii lei;– pentru trimestrul III - se compară suma plăților anticipate aferente trimestrelor I-III în sumă de 880 mii lei, respectiv 880 mii lei = 280 mii lei + 300 mii lei + 300 mii lei, cu impozitul minim pe cifra de afaceri aferent trimestrului III determinat cumulat de la începutul anului, în sumă de 900 mii lei. Ca urmare a comparației, impozitul cumulat datorat este 900 mii lei. Pentru determinarea impozitului datorat aferent trimestrului III, din suma de 900 mii lei se scade impozitul datorat pentru trimestrele I și II în sumă de 650 mii lei, rezultând suma de 250 mii lei.Pentru trimestrul IV se efectuează plata anticipată, potrivit dispozițiilor art. 41 din Codul fiscal, fără efectuarea comparației cu impozitul minim pe cifra de afaceri, urmând ca definitivarea impozitului pe profit anual să se efectueze până la termenul de depunere a declarației anuale de impozit pe profit.
    (3) În aplicarea prevederilor art. 18^1 alin. (1) și (14), respectiv art. 18^3 alin. (1), (10) și (11) din Codul fiscal, se au în vedere următoarele:a) în aplicarea prevederilor art. 18^1 alin. (1) și art. 18^3 alin. (1) din Codul fiscal, pentru determinarea cifrei de afaceri se iau în considerare veniturile menționate în cadrul acestor alineate aferente întregii activități, fără a fi excluse veniturile aferente activităților menționate la art. 18^1 alin. (14), respectiv art. 18^3 alin. (10) și (11) din Codul fiscal;b) următoarele activități, realizate ca urmare a respectării de către contribuabili a obligațiilor care îi revin în calitate de titular al licenței de distribuție a energiei electrice și a altor reglementări din domenii precum telecomunicații, mediu și altele asemenea, sunt incluse în sfera activității de distribuție a energiei electrice:– serviciul de distribuție a energiei electrice pe baza tarifelor reglementate;– activități de racordare a locurilor de consum și/sau de producere care cuprind și serviciile de emitere a avizelor și studiilor necesare în procesul de racordare a utilizatorilor la rețelele electrice de distribuție;– alte activități desfășurate la cererea utilizatorilor, dar pe baza obligațiilor prevăzute în reglementări, de exemplu: servicii de conectare-deconectare la cerere, servicii de verificare a grupurilor de măsurare la cerere și altele asemenea;– alte activități care au legătură în general cu activele deținute și utilizate pentru prestarea serviciului de distribuție, de exemplu: închiriere stâlpi pentru amplasarea rețelelor de telecomunicații, activitate reglementată prin acte normative specifice din domeniul telecomunicațiilor, valorificare deșeuri;c) următoarele activități sunt incluse în sfera activităților de distribuție a gazelor naturale, fiind activități realizate în baza obligațiilor ce revin titularilor licențelor de distribuție a gazelor naturale:– activități de distribuție a gazelor naturale;– activități de racordare la sistemul de distribuție a gazelor naturale;– prestarea serviciilor conexe; în categoria activităților conexe sunt incluse următoarele activități: emiterea avizelor referitoare la sistemul de distribuție conform prevederilor legale privind autorizarea executării lucrărilor în construcții, punerea în funcțiune a instalațiilor de utilizare a gazelor naturale aparținând clienților finali, eliberarea de copii după documentația tehnică și altele asemenea;– regularizarea diferențelor dintre cantitățile de gaze naturale alocate și cele distribuite este o activitate aferentă serviciilor de distribuție a gazelor naturale.
    B. Titlul III „Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor“2. La punctul 1, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit prevederilor art. 47 alin. (1) din Codul fiscal, o persoană juridică română cu asociați/acționari care dețin, în mod direct sau indirect, 25% sau mai puțin de 25% din valoarea/numărul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot verifică, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, condițiile prevăzute la art. 47 alin. (1) lit. c)-g) și i) din Codul fiscal, coroborate, după caz, cu cele prevăzute la alin. (1^1) al aceluiași articol. Pentru asociații/acționarii persoanei juridice respective, procentul de deținere din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a/al drepturilor de vot se calculează pe baza deținerilor existente la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent.(3) În aplicarea prevederilor art. 47 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, respectiv a celor prevăzute la alin. (1^1) al aceluiași articol, deținerea indirectă se referă la situația în care o persoană deține o cotă-parte din capitalul social sau din totalul drepturilor de vot la o persoană juridică, prin intermediul unei alte persoane juridice la care persoana respectivă deține titluri de participare sau drepturi de vot. Deținerea indirectă se calculează prin înmulțirea procentelor deținerilor, începând cu procentul deținerii sale directe la prima persoană juridică română deținută și continuând cu procentele de deținere, pe lanțul de persoane juridice, până la cea pentru care se verifică statutul de microîntreprindere. Prevederile art. 47 alin. (1^1) din Codul fiscal sunt aplicabile dacă procentul deținerii indirecte, astfel calculat, este de peste 25% sau dacă rezultatul însumării procentelor de deținere directă și indirectă este de peste 25%.Exemplul 1Persoana juridică română, PJ1, prezintă la sfârșitul anului precedent dețineri directe și/sau indirecte la alte trei persoane juridice române, respectiv PJ2, PJ3 și PJ4.– Societatea PJ1 deține direct 70% din valoarea/numărul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot la societatea PJ2;– Societatea PJ1 deține indirect 35% din valoarea/numărul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot la societatea PJ3, respectiv 70% x 50% = 35%; – Societatea PJ1 are în PJ4 o deținere totală de 41%, formată din deținerea directă, de 20%, și din deținerea indirectă, de 21%, respectiv 70% x 50% x 60% = 21%.Exemplul 2O persoană fizică, PF, deține, la sfârșitul anului fiscal precedent, 30% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a/al drepturilor de vot la o persoană juridică română, PJ, și desfășoară, totodată, activitate prin intermediul unei persoane fizice autorizate, PFA. PJ verifică condiția referitoare la întreprinderi legate, potrivit prevederilor art. 47 alin. (1^1) lit. d) din Codul fiscal, având în vedere următoarea situație, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, astfel:– PJ a realizat venituri de 1.000.000 lei, potrivit reglementărilor contabile aplicabile;– PFA a realizat venituri încasate, înregistrate în registrul-jurnal de încasări și plăți, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, de 500.000 lei.Veniturile realizate de 1.000.000 lei, respectiv de 500.000 lei sunt din categoriile de venituri care constituie baza impozabilă potrivit dispozițiilor art. 53 din Codul fiscal.PJ este întreprindere legată cu PFA, prin intermediul deținerii PF, de peste 25% din capitalul PJ, persoana juridică calculează valoarea totală a veniturilor prin însumarea veniturilor celor două persoane, PJ și PFA. Având în vedere că suma totală a veniturilor este de 1.500.000 lei și nu depășește echivalentul în lei al plafonului de 500.000 euro, la un curs de schimb de 5 lei/euro, PJ ar putea aplica sistemul de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, pentru anul fiscal următor, dacă îndeplinește și celelalte condiții pentru aplicarea sistemului de impunere, prevăzute la art. 47 din Codul fiscal. Exemplul 3La sfârșitul trimestrului II al unui an fiscal, o persoană fizică, PF, deține 40% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a/al drepturilor de vot la o persoană juridică română, PJ, plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor și desfășoară, totodată, activitate prin intermediul unei persoane fizice autorizate, PFA. PJ verifică condiția referitoare la întreprinderi legate, potrivit prevederilor art. 47 alin. (1^1) lit. d) din Codul fiscal, având în vedere următoarea situație, la data de 30 iunie, după cum urmează:– PJ a realizat venituri cumulate de 500.000 lei, potrivit reglementărilor contabile aplicabile;– PFA a realizat venituri încasate, înregistrate în registrul-jurnal de încasări și plăți, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, de 2.500.000 lei.Veniturile realizate de 500.000 lei, respectiv de 2.500.000 lei sunt din categoriile de venituri care constituie baza impozabilă potrivit dispozițiilor art. 53 din Codul fiscal.PJ calculează valoarea totală prin însumarea veniturilor înregistrate de PJ și PFA. Având în vedere că suma veniturilor, respectiv suma de 3.000.000 lei, depășește echivalentul în lei al plafonului de 500.000 euro, la un curs de schimb de 5 lei/euro, începând cu trimestrul II al anului respectiv, PJ datorează impozit pe profit.3. La punctul 1, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alin. (4)-(6), cu următorul cuprins:(4) În aplicarea prevederilor art. 47 alin. (1^1) lit. d) din Codul fiscal, se au în vedere următoarele:a) activitățile economice desfășurate de persoane fizice autorizate/întreprinderi individuale/întreprinderi familiale/altă formă de organizare, fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare, includ activități de comerț, prestări servicii, activități specifice profesiilor liberale, realizate în mod individual și/sau într-o formă de asociere, precum și activități adiacente, vizate de titlul IV din Codul fiscal;b) veniturile persoanei fizice autorizate/întreprinderii individuale/întreprinderii familiale/altei forme de organizare a unei activități economice fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare, care se cumulează cu cele realizate de persoana juridică română/alte întreprinderi legate, sunt cele prevăzute la art. 53 din Codul fiscal, încasate și înregistrate în registrul-jurnal de încasări și plăți, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.(5) Pentru aplicarea în anul fiscal N a sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, în ceea ce privește îndeplinirea condiției prevăzute la art. 47 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, referirea la situațiile financiare anuale vizează doar persoana juridică română care nu a depus situațiile financiare corespunzătoare exercițiului financiar al anului N – 2 și/sau cele corespunzătoare anilor anteriori anului N – 2 din perioada de existență a persoanei juridice române respective.(6) Persoanele juridice române care nu intră sub incidența sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit dispozițiilor art. 47 alin. (3) lit. f)-i) din Codul fiscal, sunt următoarele:a) persoanele juridice - instituții de credit, definite potrivit legilor speciale de organizare și funcționare din domeniul bancar, cum sunt: băncile, organizațiile cooperatiste de credit, băncile de economisire și creditare în domeniul locativ și băncile de credit ipotecar;b) persoanele juridice care se organizează și funcționează potrivit legilor speciale din domeniul asigurărilor și reasigurărilor, respectiv din domeniul pieței de capital, cum sunt: societăți de asigurare, societăți de reasigurare, societăți de asigurare-reasigurare, burse de valori sau de mărfuri, societăți de servicii de investiții financiare, societăți de registru, societăți de depozitare;c) persoanele juridice române care desfășoară activități de intermediere/distribuție în domeniul asigurărilor și reasigurărilor, respectiv al pieței de capital, cu excepția intermediarilor secundari de asigurări și/sau reasigurări, definiți potrivit legii, care au realizat venituri din activitatea de distribuție de asigurări/reasigurări în proporție de până la 15% inclusiv din veniturile totale;d) persoanele juridice care desfășoară activități în domeniul jocurilor de noroc, potrivit legii speciale de organizare și funcționare;e) persoanele juridice care desfășoară activități de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor petroliere și gazelor naturale, potrivit legilor speciale de organizare și funcționare.4. Punctele 2^1 și 4 se abrogă.5. Punctul 4^1 se modifică și va avea următorul cuprins:4^1. În cursul anului fiscal N, prevederile art. 52 alin. (2) din Codul fiscal se aplică prin referință la situațiile financiare anuale pentru exercițiul financiar N – 1 și la termenul de depunere la organele fiscale competente, conform Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.6. La punctul 5, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:5. (1) Baza impozabilă asupra căreia se aplică cotele de impozitare prevăzute la art. 51 alin. (1) din Codul fiscal este reprezentată de totalul veniturilor trimestriale care sunt înregistrate în creditul conturilor din clasa a 7-a «Conturi de venituri», potrivit reglementărilor contabile aplicabile, din care se scad categoriile de venituri prevăzute la art. 53 alin. (1) din Codul fiscal, la care se adaugă și elementele prevăzute la alin. (2) al aceluiași articol.7. La punctul 5, alineatul (3) se abrogă. C. Titlul VIII „Accize și alte taxe speciale“ 8. La punctul 30, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:(3^1) În aplicarea prevederilor art. 364 alin. (2) din Codul fiscal, antrepozitarii autorizați pentru producția de tutun prelucrat, astfel cum este definit la art. 354 din Codul fiscal, pot desfășura în antrepozitul fiscal de producție activitatea de producție a produselor supuse accizelor nearmonizate prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal.9. La punctul 30, alineatele (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:(4) Antrepozitarul autorizat care intenționează să desfășoare în antrepozitul fiscal de producție și activități de producție prevăzute la alin. (3) și (3^1) anunță în scris această intenție la autoritatea vamală teritorială și depune la această autoritate manualul de procedură corespunzător produselor neaccizabile și produselor supuse accizelor nearmonizate prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, pe care intenționează să le realizeze în antrepozitul fiscal de producție pe care îl deține.(5) În antrepozitul fiscal de producție este permisă desfășurarea tuturor activităților care fac parte din procesul de producție a produselor accizabile înscrise în autorizația de antrepozit fiscal, inclusiv a activităților prevăzute la alin. (3) și (3^1), începând cu procesarea materiilor prime până la realizarea produsului finit, așa cum este acesta descris în manualul de procedură, depus la momentul autorizării antrepozitului fiscal de producție sau la momentul în care antrepozitarul autorizat a anunțat că intenționează să desfășoare în antrepozitul fiscal de producție și activități de producție prevăzute la alin. (3) și (3^1).
     +  Articolul IILa articolul 9 din Hotărârea Guvernului nr. 1.342/2024 privind aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate“, pentru perioada 2024-2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1095 din 1 noiembrie 2024, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 9(1) Potențialii beneficiari prevăzuți la art. 4 alin. (2) pot solicita ajutorul de minimis la DAJ până la data de 18 noiembrie inclusiv, printr-o cerere al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
    Florin-Ionuț Barbu
    București, 7 noiembrie 2024.Nr. 1.393.-----