ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 129 din 7 noiembrie 2024privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1124 din 11 noiembrie 2024



    Având în vedere consultările cu reprezentanții mediului de afaceri cu privire la timpul necesar pentru a implementa și testa complet sistemele interne în conformitate cu cerințele Sistemului RO e-Transport, precum și necesitatea adaptării sistemelor informatice și a metodologiilor de lucru ale contribuabililor la cerințele de conformare care privesc declararea transporturilor rutiere de bunuri, pornind de la necesitatea asigurării proporționalității sancțiunilor în raport cu gravitatea faptei, ținând cont de numeroasele solicitări ale operatorilor economici adresate Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală atât în scris, cât și în cadrul întâlnirilor care au avut loc cu reprezentanții mediului de afaceri, cu privire la sancțiunile impuse pentru nerespectarea obligațiilor prevăzute de Sistemul RO e-Transport, care sunt disproporționate în raport cu obiectivul combaterii fraudei în domeniul TVA,pornind de la faptul că Sistemul RO e-Transport, prin mecanismele pe care le gestionează, are o contribuție importantă la reducerea deficitului de încasare a TVA, prin monitorizarea transporturilor efectuate cu bunuri urmărindu-se fiscalizarea tranzacțiilor comerciale și creșterea încasărilor la bugetul de stat,ținând cont de necesitatea utilizării de către organele de control ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în vederea monitorizării transporturilor rutiere de bunuri, a unor date deținute la nivelul unor companii naționale/societăți naționale cu capital integral de stat,pentru asigurarea mijloacelor necesare combaterii activităților ilegale din domeniul transporturilor rutiere de bunuri, în lipsa cărora activitatea organelor de control poate fi lipsită de eficiență, fapt care ar putea afecta semnificativ încasările bugetare, în vederea reglementării urgente a unor măsuri care să permită tuturor categoriilor de persoane impozabile adaptarea în bune condiții la noile cerințe generate de proiectele de digitalizare implementate la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală,în vederea evitării unui blocaj la nivelul operatorilor economici autorizați care desfășoară activități cu pondere semnificativă în economia națională și care efectuează în mod curent transporturi de bunuri, cu consecințe negative atât în ceea ce privește desfășurarea în viitor a activității, cât și în ceea ce privește acumularea de noi datorii către bugetul general consolidat al statului, ca urmare a dificultății privind plata la termen a obligațiilor fiscale datorate,pentru a asigura eficiența și eficacitatea Sistemului RO e-Transport în combaterea evaziunii fiscale, fără a impune asupra patrimoniului contravenientului o sarcină de natură să afecteze considerabil situația financiară a acestuia prin aplicarea măsurii complementare a confiscării în proporție de 100% a contravalorii bunurilor nedeclarate, chiar de la prima abatere,în considerarea faptului că aspectele sus-menționate vizează interesul general public și constituie situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 11 aprilie 2022, aprobată prin Legea nr. 375/2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 4 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) elemente de interconectare cu alte sisteme de monitorizare deținute și/sau utilizate de instituțiile sau autoritățile publice, direct sau prin intermediul structurilor sau entităților subordonate, coordonate sau prin intermediul companiilor naționale și societăților naționale cu capital integral de stat: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantităților de produse transportate, precum și orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier;2. La articolul 4, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Sistemul RO e-Transport utilizează date și informații colectate și/sau deținute la nivelul instituțiilor sau autorităților publice, precum și al structurilor subordonate sau coordonate de către acestea sau prin intermediul companiilor naționale și societăților naționale cu capital integral de stat, care sunt necesare îndeplinirii scopului prevăzut de prezenta ordonanță de urgență.(3) Autoritățile sau instituțiile publice care, direct sau prin intermediul structurilor subordonate, coordonate sau prin intermediul companiilor naționale și societăților naționale cu capital integral de stat, colectează și/sau dețin orice fel de date sau informații necesare îndeplinirii scopului prevăzut la art. 3 au obligația de a le pune la dispoziție gratuit Agenției Naționale de Administrare Fiscală, pe bază de protocol încheiat în acest sens.3. La articolul 11, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) și (6), cu următorul cuprins:(5) Prin excepție de la prevederile alin. (3), denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate pot fi modificate după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, până cel mai târziu la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri.(6) Operațiunea de modificare a datelor prevăzute la alin. (5) reprezintă informație referitoare la profilele de risc specifice contribuabililor persoane fizice și juridice, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, cu modificările ulterioare.4. La articolul 13^1, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.5. La articolul 13^1, alineatul (2^1) se abrogă.6. La articolul 13^1, după alineatul (4) se introduc cinci noi alineate, alin. (5)-(9), cu următorul cuprins:(5) În situația în care, în termen de maximum 12 luni de la prima sancționare a faptei, operatorul economic săvârșește a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancționat, contravenția se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și cu confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.(6) În situația în care operatorul economic săvârșește a treia contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancționat, contravenția se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și cu confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.(7) Începând cu săvârșirea celei de-a patra contravenții din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care operatorul economic a fost sancționat, contravenția se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și cu confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.(8) În situația în care, într-un termen mai mare de 12 luni de la prima sancționare a faptei, operatorul economic săvârșește a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancționat, contravenția se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice. Prevederile alin. (5), (6) și (7) se aplică în mod corespunzător.(9) Prin excepție de la prevederile alin. (5)-(8), pentru contravenția prevăzută la alin. (1) lit. a), în ceea ce privește nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) și (3), sancțiunea complementară a confiscării nu se aplică în cazul constatărilor rezultate din verificări ulterioare încheierii transportului rutier de bunuri, când acestea au fost înregistrate în documentele justificative care stau la baza înregistrărilor contabile, precum și în contabilitatea utilizatorilor, după caz, în perioada la care se referă operațiunile respective.7. La articolul 14, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Contravențiilor prevăzute la art. 13^1 le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.8. La articolul 14, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (3) și (4), cu următorul cuprins:(3) În vederea aplicării sancțiunilor prevăzute la art. 13^1 alin. (2) și (5)-(8), Centrul Național pentru Informații Financiare pune la dispoziția persoanelor prevăzute la alin. (1) un registru electronic de evidență centralizată a sancțiunilor aplicate potrivit dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență.(4) Procedura prin care persoanele prevăzute la alin. (1) accesează registrul electronic prevăzut la alin. (3) se stabilește prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al președintelui Autorității Vamale Române și al ministrului afacerilor interne.  +  Articolul IIAplicarea dispozițiilor art. 13^1 alin. (1) lit. e) și alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată prin Legea nr. 375/2023, cu modificările și completările ulterioare, pentru săvârșirea faptei prevăzute la art. 13^1 alin. (1) lit. e) din aceeași ordonanță de urgență, se suspendă până la data de 31 martie 2025.  +  Articolul IIIOrdinul comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al președintelui Autorității Vamale Române și al ministrului afacerilor interne prevăzut la art. 14 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată prin Legea nr. 375/2023, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se emite în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul IVPrevederile art. 13^1 alin. (2), (2^1), (5), (6), (7), (8) și (9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022, aprobată prin Legea nr. 375/2023, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum au fost modificate și introduse prin prezenta ordonanță de urgență, intră în vigoare la 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
    Marian-Cătălin Predoiu
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    București, 7 noiembrie 2024.Nr. 129.-----