ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 126 din 23 octombrie 2024pentru modificarea și completarea Legii nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. și pentru reglementarea unor măsuri bugetare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1074 din 25 octombrie 2024



    Având în vedere demersurile curente de operaționalizare a Băncii de Investiții și Dezvoltare - S.A., astfel încât banca să devină operațională conform Planului național de redresare și reziliență în trimestrul IV 2024,în lipsa unor măsuri imediate se pot produce întârzieri în implementarea aranjamentelor operaționale aferente Reformei 5 - Înființarea și operaționalizarea Băncii Naționale de Dezvoltare, componenta 8 din cadrul Planului național de redresare și reziliență, care includ, printre altele, eliminarea suprapunerilor între atribuțiile instituțiilor financiare cu rol de dezvoltare aflate în subordinea Ministerului Finanțelor, care presupune ajustarea corespunzătoare a obiectului de activitate al acestora și al mandatului desfășurat în numele și contul statului.Luând în considerare rolul acesteia de susținere a investițiilor și a obiectivelor de dezvoltare socioeconomică și regională în România prin mobilizarea resurselor publice și private pentru finanțarea proiectelor de investiții care să susțină dezvoltarea durabilă a țării, banca urmând să devină principalul actor în susținerea finanțării pentru sectoarele-cheie și investițiile în proiecte din domenii inovatoare, ecologice și cu caracter social, în care au fost identificate disfuncționalități ale pieței, cu un impact pozitiv asupra creșterii investițiilor în economie, fapt care impune revizuirea mandatului în numele și contul statului acordat Exim Banca Românească - S.A.,ținând cont de necesitatea consolidării rolului Exim Banca Românească - S.A., în calitate de agenție de credite de export,luând în considerare cadrul legal în vigoare, respectiv Legea nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii și funcționării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările și completările ulterioare, și Hotărârea Guvernului nr. 1.204/2022 privind constituirea, organizarea și funcționarea Băncii de Investiții și Dezvoltare - S.A., cu modificările și completările ulterioare, Banca de Investiții și Dezvoltare - S.A., instituție de credit aflată în curs de operaționalizare, va prelua atribuțiile exercitate în prezent de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. cu privire la activitatea Fondului Inițiativei celor 3 Mări (activitate de reprezentare împreună cu Ministerul Finanțelor), precum și participația la capitalul acestuia și cu fondurile aferente participării la activitatea fondului și la acțiunile inițiate de către acționarii acestuia.Ținând cont că Banca de Investiții și Dezvoltare - S.A. va deveni principala instituție la nivel național care va sprijini dezvoltarea sustenabilă și va acționa, prin instrumentele financiare promovate, la mobilizarea finanțării investițiilor pe termen lung, atât din partea sectorului public, cât și celui privat,ținând cont că neadoptarea în regim de urgență a prezentului act normativ și recurgerea la procedura legislativă obișnuită ar determina întârzieri în respectarea termenelor de operaționalizare a Băncii de Investiții și Dezvoltare - S.A. prevăzute în Planul național de redresare și reziliență, care ar afecta neîndeplinirea obiectivelor de dezvoltare economică și socială, precum și a celor privind creșterea inovării și competitivității economiei românești,având în vedere necesitatea asigurării fondurilor care permit autorităților de management să onoreze cererile de prefinanțare/plată/rambursare primite de la beneficiari, în situația indisponibilității surselor de finanțare prevăzute de cadrul legal care reglementează fluxurile financiare ale perioadelor de programare 2021-2027 și 2014-2020, în contextul constrângerilor bugetare actuale, a fost creat cadrul legal pentru asigurarea resurselor financiare necesare efectuării transferurilor de fonduri aferente cererilor de prefinanțare/plată/rambursare primite de la beneficiari pentru implementarea/încheierea proiectelor în cadrul perioadelor de programare 2021-2027/2014-2020, prin utilizarea temporară a fondurilor europene nerambursabile aferente Planului național de redresare și reziliență, până la sfârșitul anului 2025.Întrucât au fost epuizate disponibilitățile de fonduri europene primite sub formă de prefinanțare de la Comisia Europeană pentru programele aferente perioadei de programare financiară 2021-2027, coroborat cu contextul bugetar actual, este necesară adaptarea cadrului legal actual pentru a permite fie utilizarea fondurilor europene nerambursabile disponibile aferente Planului național de redresare și reziliență, fie a fondurilor alocate de la bugetul de stat, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările și completările ulterioare.Similar, este necesară aceeași abordare și pentru asigurarea fondurilor necesare rambursării cheltuielilor eligibile la finalizarea proiectelor aferente perioadei de programare 2014-2020.Având în vedere importanța asigurării surselor de finanțare a deficitului bugetar și refinanțării deficitului bugetar pentru anul 2024 și a prefinanțării parțiale a necesarului de finanțare pentru anul 2025, în conformitate cu strategia de administrare a datoriei publice guvernamentale aferente perioadei 2024-2026,în considerarea faptului că aspectele mai sus menționate constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, impunându-se adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul ILegea nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. În titlul și în tot cuprinsul legii, denumirea „Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.“ se înlocuiește cu denumirea „Exim Banca Românească - S.A.“2. La articolul 1, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 1(1) Exim Banca Românească - S.A. este o instituție de credit specializată, prin care se derulează activități de susținere a mediului de afaceri românesc și a tranzacțiilor internaționale prin instrumente financiar-bancare și de asigurări specifice.3. La articolul 1, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Exim Banca Românească - S.A. desfășoară, în numele și în contul statului, în limita mandatului acordat de Guvernul României în baza prezentei legi, activități de finanțare, garantare și de asigurare, operațiuni financiar-bancare și asimilate pentru persoanele juridice rezidente sau nerezidente, în scopul susținerii tranzacțiilor internaționale, în calitate de instituție de susținere oficială a creditelor la export, Export Credit Agency - Agenția pentru Credite la Export.4. La articolul 1, alineatul (4) se abrogă.5. La articolul 2, litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:e) administrarea și derularea în numele și în contul statului a activităților și instrumentelor financiare specifice, detaliate la art. 9 alin. (1), susținerea exporturilor românești, a tranzacțiilor internaționale și a investițiilor românești în străinătate, precum și orice alte obiective punctuale stabilite de Guvernul României;6. La articolul 2, literele m^1) și m^2) se abrogă.7. La articolul 2, după litera p) se introduce o nouă literă, lit. p^1), cu următorul cuprins:p^1) deschiderea de conturi în străinătate și efectuarea de operațiuni în aceste conturi, în numele și contul statului, pe bază de convenție încheiată cu Ministerul Finanțelor, pentru îndeplinirea obligațiilor reglementate în sarcina acestuia prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții și în fața altor instanțe judiciare și arbitrale internaționale, aprobată prin Legea nr. 168/2006, cu modificările și completările ulterioare;8. La articolul 9, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 9(1) Exim Banca Românească - S.A. desfășoară, în limita competențelor aprobate de Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări și în conformitate cu obiectivele stabilite la art. 2, următoarele operațiuni, în numele și în contul statului:a) finanțări, cofinanțări, refinanțări pentru credite la export, tranzacții internaționale și investiții românești în străinătate;b) garanții pentru credite la export, tranzacții internaționale și investiții românești în străinătate;c) asigurări, reasigurări, coasigurări de credite de export, garanții de export, operațiuni de export în leasing și investiții românești în străinătate;d) avizează condițiile financiare privind emiterea de garanții de stat, precum și acordarea de subîmprumuturi sub forma unor obligații de natura datoriei publice guvernamentale;e) emiterea de opinii la solicitarea unor furnizori de ajutor de stat, privind aspecte legate de stabilirea capacității de rambursare a companiei beneficiare, a clasei de risc a beneficiarului de ajutor de stat și a dobânzii agregate pe componente dobândă de bază plus marjă. Costurile analizei realizate de Exim Banca Românească - S.A. se suportă de către beneficiarul de ajutor de stat;f) alte operațiuni prevăzute de lege.(2) Operațiunile desfășurate în numele și contul statului, în conformitate cu art. 1 alin. (3), se acordă cu respectarea angajamentelor României față de Uniunea Europeană, Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și alte structuri și inițiative regionale și internaționale din care România face parte.9. Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 10În scopul asigurării resurselor financiare necesare desfășurării operațiunilor în numele și în contul statului, Exim Banca Românească - S.A. beneficiază de constituirea, la dispoziția sa, a următoarelor fonduri:a) fondul pentru instrumente financiare de susținere a creditelor la export, tranzacțiilor internaționale și investițiilor românești în străinătate, pentru activitatea în calitate de Export Credit Agency - Agenția pentru Credite la Export;b) fondul pentru administrarea angajamentelor de finanțare și garantare în derulare la data de 30 septembrie 2025;c) alte fonduri care vor fi aprobate de Guvernul României, cu reglementarea destinației acestora în limitele mandatului acordat Exim Banca Românească - S.A. în numele și în contul statului de către Guvernul României.10. La articolul 11, alineatele (2^5) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2^5) Aprobarea finanțărilor acordate de către Exim Banca Românească - S.A., potrivit prevederilor alin. (2^1), se realizează odată cu aprobarea operațiunilor specifice prevăzute la art. 9 alin. (1), în limita maximă a expunerilor stabilite de către Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări.................................(3) Sumele prevăzute anual în bugetul de stat pentru constituirea fondurilor prevăzute la art. 10 vor fi virate lunar de Ministerul Finanțelor la Exim Banca Românească - S.A. și vor fi repartizate de Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări, în funcție de necesitățile de susținere a exporturilor românești și a tranzacțiilor internaționale.11. La articolul 11, alineatele (3^1) și (3^2) se abrogă.12. La articolul 12, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 12(1) Fondurile prevăzute la art. 10 vor fi utilizate de Exim Banca Românească - S.A. pentru achitarea angajamentelor asumate de aceasta, în numele și în contul statului, conform normelor aprobate de Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări, astfel:a) fondul pentru instrumente financiare de susținere a creditelor la export, tranzacțiilor internaționale și a investițiilor românești în străinătate, prevăzut la art. 10 lit. a) - pentru acordarea de finanțări conform art. 9 alin. (1) lit. a), pentru plata garanțiilor emise conform art. 9 alin. (1) lit. b) și pentru plata despăgubirilor privind angajamentele asumate conform art. 9 alin. (1) lit. c);b) fondul pentru administrarea angajamentelor de finanțare și garantare în derulare la data de 30 septembrie 2025, prevăzut la art. 10 lit. b) - pentru plata angajamentelor asumate în numele și contul statului, precum și pentru orice alte cheltuieli generate de administrarea și derularea acestor angajamente, conform prevederilor convenției încheiate cu Ministerul Finanțelor.13. La articolul 12, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Fondurile prevăzute la art. 10 lit. a) și b) vor fi utilizate de Exim Banca Românească - S.A. și pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de recuperarea creanțelor statului din activitatea desfășurată de Exim Banca Românească - S.A., în numele și contul statului, pentru plata comisioanelor de administrare, precum și pentru acoperirea oricăror alte cheltuieli efectuate de Exim Banca Românească - S.A., în numele și contul statului.14. La articolul 12, alineatele (2^1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2^1) Sumele disponibile din fondurile prevăzute la art. 10 rămân la dispoziția Exim Banca Românească - S.A. pe perioadă nedeterminată, cu excepția acelor sume la care se stabilește prin convenție, strict corelat cu riscul asociat produselor acordate, menținerea pe perioade determinate. Oportunitatea privind menținerea pe perioadă determinată a fondurilor, momentul și maturitatea aferentă revine Ministerului Finanțelor și Exim Banca Românească - S.A., iar mecanismul de plasare a fondurilor se va stabili prin convenție încheiată între cele două instituții...........................................(3) Pentru administrarea fondurilor prevăzute la art. 10, respectiv pentru desfășurarea operațiunilor și administrarea instrumentelor financiare prevăzute la art. 9 alin. (1), Exim Banca Românească - S.A. percepe comisioane stabilite prin convenție încheiată cu Ministerul Finanțelor și care se vor deconta pe seama acestor fonduri.15. La articolul 12, alineatele (3^1) și (3^2) se abrogă.16. La articolul 12, alineatele (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:(4) Diminuarea cu peste 20% a fondurilor prevăzute la art. 10 lit. a) și c) comparativ cu soldul la sfârșitul anului precedent ca urmare a plăților efectuate din fondurile statului, conform prezentei legi, se acoperă din bugetul de stat, în limita sumelor aprobate cu această destinație în bugetul de stat. Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări poate decide, cu avizul Ministerului Finanțelor, realocarea de sume disponibile între fondurile prevăzute la art. 10 lit. a) și c).(5) La împlinirea a 6 luni de la data expirării duratei de derulare a schemelor de ajutor de stat/de minimis și a produselor acordate în numele și contul statului în condiții de piață, sumele rămase disponibile se restituie la bugetul de stat la o poziție distinctă de venituri bugetare.17. La articolul 12, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:(6) Până la rambursarea finală a garanțiilor acordate în numele și contul statului, din sumele rămase disponibile prevăzute la alin. (5) Exim Banca Românească - S.A. păstrează la dispoziția sa fonduri suficiente pentru plata executării de garanții, la un nivel prudent și fundamentat, care se stabilește anual prin convenție încheiată între Ministerul Finanțelor și Exim Banca Românească - S.A.18. La articolul 14, alineatul (3^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(3^1) Acordarea de garanții pentru credite la export în numele și în contul statului se realizează cu încadrarea în plafonul privind emiterea de garanții de către Guvern, prin Ministerul Finanțelor, stabilit potrivit prevederilor art. 26 alin. (2) și (5) și ale art. 29 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1) pct. 4 din același act normativ.19. Articolul 17^1 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 17^1Controlul modului de constituire și utilizare a surselor financiare necesare desfășurării operațiunilor în numele și în contul statului de către Exim Banca Românească - S.A. se efectuează de Ministerul Finanțelor prin aparatul de inspecție economico-financiară, astfel cum acesta este definit la art. 3 alin. (1) din Normele metodologice privind înființarea, organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 101/2012.20. Articolul 22 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 22(1) Instrumentele financiare prevăzute de prezenta lege se vor acorda cu respectarea prevederilor legislației naționale, europene și ale Organizației de Cooperare Economică pentru Dezvoltare (OCDE).(2) Măsurile de ajutor de stat, prevăzute de prezenta lege, vor fi implementate cu respectarea prevederilor europene și a procedurilor naționale în domeniul ajutorului de stat.  +  Articolul II(1) De la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Exim Banca Românească - S.A. nu mai acordă angajamente noi de finanțare și garantare în numele și în contul statului destinate să asigure dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea utilităților de interes public, dezvoltarea regională, susținerea activității de cercetare-dezvoltare, protecția mediului înconjurător, ocuparea și formarea personalului, susținerea și dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii.(2) Angajamentele de finanțare și garantare în numele și contul statului destinate susținerii domeniilor menționate la alin. (1), aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, vor fi administrate în continuare de către Exim Banca Românească - S.A. în baza unei metodologii de administrare a portofoliului, care va include, în principal, principii și reguli referitoare la:a) modalitatea de administrare a angajamentelor cu funcționalitate revolving, prin includerea tuturor opțiunilor specifice unei strategii de exit în cadrul unei perioade de tranziție rezonabile;b) modalitatea de administrare a angajamentelor non-revolving;c) opțiunile și condițiile de restructurare a angajamentelor în derulare;d) modalitatea de soluționare a altor solicitări de modificare a condițiilor de acordare a angajamentelor, în condițiile evaluării impactului acestor modificări asupra derulării angajamentului;e) competențele de aprobare a operațiunilor menționate la lit. a)-d), în scopul asigurării unui flux operațional eficient și operativ.(3) Metodologia de administrare a portofoliului va fi supusă avizării Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări până la data de 31 decembrie 2024 și ulterior supusă aprobării Guvernului prin memorandum până la data de 31 martie 2025.(4) Solicitările de angajamente noi sau de modificare a condițiilor inițiale de acordare a unor angajamente existente destinate susținerii domeniilor menționate la alin. (2), care au fost înregistrate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se află în curs de analiză/implementare, vor fi soluționate de către Exim Banca Românească - S.A. conform reglementărilor interne aplicabile în vigoare la data înregistrării solicitării.(5) Angajamentele de finanțare și garantare în numele și în contul statului acordate în cadrul schemelor de ajutor de stat și aflate în derulare vor fi administrate în continuare de către Exim Banca Românească - S.A. conform reglementărilor interne specifice elaborate în aplicarea respectivelor scheme de ajutor de stat.(6) Fondul pentru administrarea angajamentelor în derulare la data de 30 septembrie 2025 prevăzut la art. 10 lit. b) din Legea nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată, cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, va fi menținut la dispoziția Exim Banca Românească - S.A. până la ieșirea din obligo a garanțiilor, iar nivelul acestuia va fi stabilit de Ministerul Finanțelor și Exim Banca Românească - S.A. prin convenție.  +  Articolul IIIActivitățile derulate la data prezentei ordonanțe de urgență de către Exim Banca Românească - S.A., în conformitate cu prevederile art. 2 lit. m^1) și m^2) din Legea nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată, cu modificările și completările ulterioare, se preiau de către Banca de Investiții și Dezvoltare - S.A. și de către Ministerul Finanțelor, pe bază de protocol de predare-primire, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prevederilor prezentului articol.  +  Articolul IVActivitățile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. d) și e) din Legea nr. 96/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare, vor fi realizate de către Exim Banca Românească - S.A. până la preluarea acestora de către Banca de Investiții și Dezvoltare - S.A., respectiv pe o perioadă de cel mult 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul V(1) Se autorizează Banca de Investiții și Dezvoltare - S.A. să participe, în numele României, pe bază de mandat acordat de Guvern, la fonduri de investiții regionale, inclusiv cele promovate de instituții financiare internaționale, precum și la acțiunile de promovare care contribuie la creșterea vizibilității proiectelor comune ale țărilor din regiune, cu excepția Fondului de Investiții al Inițiativei celor 3 Mări, pentru care participarea se va asigura de către Banca de Investiții și Dezvoltare - S.A. și Ministerul Finanțelor.(2) Fondurile privind contribuția României la fondurile de investiții regionale și la acțiunile de promovare prevăzute la alin. (1) se asigură de la bugetul de stat, în limita sumelor aprobate cu această destinație, prin bugetul Ministerului Finanțelor - Acțiuni generale, sau din alte surse legal constituite, cu respectarea legislației privind ajutorul de stat.  +  Articolul VILa articolul XLVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul XLVIII(1) Soldul creditor înregistrat în contul distinct de disponibil deschis la Trezoreria operativă centrală pe numele Ministerului Finanțelor, potrivit dispozițiilor art. 19 alin. (1^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, se poate utiliza până la finalul anului 2025, pentru onorarea cererilor de fonduri ale autorităților de management pentru programele finanțate din fonduri europene în cadrul perioadei de programare 2021-2027, în vederea efectuării plăților aferente cererilor de prefinanțare/plată/ rambursare primite de la beneficiari, în situația indisponibilității temporare a fondurilor europene.  +  Articolul VIILa articolul II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 274 din 29 martie 2024, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2024, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul II(1) Soldul creditor înregistrat în contul distinct de disponibil deschis la Trezoreria operativă centrală pe numele Ministerului Finanțelor, potrivit dispozițiilor art. 19 alin. (1^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, se poate utiliza până la finalul anului 2025 pentru onorarea cererilor de fonduri ale autorităților de management pentru programele finanțate din fonduri europene nerambursabile aferente perioadei de programare 2014-2020, în vederea efectuării plăților aferente cererilor de rambursare primite de la beneficiari, în situația indisponibilității temporare a fondurilor europene.  +  Articolul VIIILa articolul 29 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 963 din 25 septembrie 2024, litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f) plafonul privind datoria publică, conform metodologiei Uniunii Europene, pentru sfârșitul anului 2024, este de 53% din produsul intern brut.  +  Articolul IXTermenul prevăzut la art. 1 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 103/2024 privind reorganizarea unor instituții publice din domeniul mediului, apelor și pădurilor, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 870 din 29 august 2024, se prorogă până la data de 31 ianuarie 2025.  +  Articolul XLa articolul 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2002 privind înființarea Administrației Naționale „Apele Române“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 691 din 20 septembrie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (7^1) se introduce un nou alineat, alin. (7^2), cu următorul cuprins:(7^2) Prin excepție de la prevederile alin. (7), se autorizează Administrația Națională «Apele Române» să suporte din surse proprii finanțarea realizării în regim de urgență a unor lucrări de înlăturare a efectelor calamităților naturale produse de fenomenele hidrometeorologice extreme înregistrate în perioada 13-19 septembrie 2024, în județele Galați și Vaslui.  +  Articolul XIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul XX, alineatele (2) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică pentru cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale cu îngrijirea bolnavilor, cu serviciile cu asigurarea hranei în unitățile sanitare, în instituții de asistență socială și în unități de asistență medico-socială, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, cheltuielile aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar, precum și în cazul cheltuielilor generate de intervenții în situații de urgență, al cheltuielilor operative ale instituțiilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, pentru cheltuielile necesare implementării obiectivelor de politică externă, pentru cheltuielile aferente lucrărilor de deszăpezire, precum și pentru cheltuielile aferente serviciului datoriei publice, inclusiv cheltuieli aferente agențiilor de rating, pentru cheltuielile cu bunurile și prestări servicii cu caracter funcțional realizate din bugetul Trezoreriei Statului și cele aferente plății comisioanelor prilejuite de participarea și decontarea operațiunilor Ministerului Finanțelor în Sistemul electronic de plăți - ReGIS, SaFIR, SENT, cheltuielile aferente activităților culturale, cheltuielile cu bunurile și servicii specifice autorităților de reglementare, cheltuieli cu bunuri și servicii care au fost angajate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cheltuieli cu bunuri și servicii stabilite prin acte normative de forța legii aprobate în cursul anului 2024, cheltuielile aferente organizării și desfășurării alegerilor pentru Președintele României, pentru Senat și pentru Camera Deputaților, pentru cheltuielile aferente unor obligații instituite prin hotărâri judecătorești a căror executare nu poate fi amânată, cheltuielile necesare asigurării reprezentării în litigiile internaționale, cheltuielile aferente transmiterii drepturilor de pensie și asistență socială, cheltuielile necesare cu poșta, telecomunicații, radio, televiziune și internet plătite din bugetul de asigurări sociale de stat, cheltuielile cu energia electrică aferentă pompării și repompării apei utilizate în irigații de către Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare din subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Senat și Camera Deputaților, cheltuielile cu bunuri și servicii din instituțiile cu atribuții în prevenirea și combaterea evaziunii și fraudei fiscale și în domeniul administrării finanțelor publice, cheltuielile aferente implementării proiectelor finanțate din fonduri externe rambursabile și nerambursabile și prin Planul național de redresare și reziliență al României, cheltuielile aferente implementării Planului Strategic PAC 2023-2027, cheltuielile aferente implementării proiectelor finanțate din Fondul pentru modernizare, precum și pentru sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului............................................(7) Prevederile alin. (1) nu se aplică pentru cheltuielile efectuate din donații și sponsorizări, pentru cheltuielile aferente sistemului național de decorații al României, pentru cheltuielile ce derivă din obligații internaționale în ceea ce privește implementarea Foii de parcurs a Uniunii Europene cu măsuri de combatere a traficului de droguri și a criminalității organizate, din programele de interes național antidrog, din combaterea fenomenului migrației ilegale, din aderarea la spațiul Schengen, din măsuri de protecție civilă și asistență tehnică și/sau umanitară internațională și din implementarea sarcinilor stabilite prin hotărâri ale Consiliului Suprem de Apărare a Țării, pentru cheltuielile instituțiilor și unităților de cercetare-dezvoltare din domeniul agricol, pentru cheltuielile cu serviciile de mentenanță corectivă care vizează întreținerea sistemului informatic și asigurarea procesului de digitalizare privind funcționalitățile noi generate de implementarea Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii prin Sistemul Informatic Integrat al Casei Naționale de Pensii Publice, precum și pentru cheltuielile din domeniul afacerilor interne aferente obținerii finanțării și implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, rambursabile și PNRR.2. La articolul XXI, alineatul (8) se modifică și va avea următorul cuprins:(8) Prevederile alin. (1) lit. e) și g) nu se aplică cheltuielilor aferente participării la programe de pregătire profesională organizate de Institutul Național de Administrație, cheltuielilor cu personalul specializat necesar pentru organizarea acestora, precum și cheltuielilor comisiilor de autorizare județene/a municipiului București aflate în subordinea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, pentru autorizarea furnizorilor de formare profesională, conform prevederilor art. 24 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare.3. La articolul XXII, alineatele (3), (5), (11) și (14) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3) Se exceptează de la prevederile alin. (1) și (2) cheltuielile aferente obținerii finanțării și implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile și rambursabile, precum și cele din Planul național de redresare și reziliență al României și Fondul pentru modernizare, cheltuielile aferente implementării Planului Strategic PAC 2023-2027, precum și transferurile, respectiv cheltuielile cu investițiile din domeniul cultură, asistență socială, educație, sănătate, apărare națională, al administrării finanțelor publice, industria de apărare, Senatul României și Camera Deputaților, cheltuielile aferente obligațiilor stabilite prin candidatura României pentru asigurarea sediului Centrului European de Competențe în domeniul Securității Cibernetice, cheltuielile efectuate în scopul combaterii și prevenției adicției de jocuri de noroc, cele necesare achiziționării de imobile care intră în patrimoniul statului român pentru care au fost încheiate angajamente legale înainte de 5 septembrie 2024, cheltuielile finanțate din sumele constituite din încasările obținute în urma scoaterii la licitație a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cheltuielile a căror finanțare se asigură din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, cheltuielile reprezentând contravaloarea exproprierilor aferente lucrărilor de utilitate publică de interes național efectuate în conformitate cu prevederile Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele implementate de autoritățile de reglementare pentru desfășurarea activității acestora în bune condiții.............................................(5) În cazuri temeinic justificate, ordonatorul principal de credite poate aproba ordonatorilor secundari și/sau terțiari de credite din subordine depășirea nivelului prevăzut la alin. (2), situație în care respectarea condiționalității prevăzute la alin. (2) se urmărește cumulat la nivel de ordonator principal de credite, pentru fiecare sursă de finanțare în parte............................................(11) Prevederile alin. (1) și (2) nu se aplică pentru investițiile necesare pentru implementarea unor acte normative de forța legii și implementarea procesului de digitalizare a sistemului finanțelor publice, cheltuielilor programelor care vizează implementarea Legii nr. 360/2023 prin procesul de digitalizare privind funcționalitățile Sistemului Informatic Integrat al Casei Naționale de Pensii Publice, asigurarea suportului hardware al acestuia și a aplicației EXPMED a Institutului Național de Expertiză Medicală și recuperare a Capacității de Muncă, cheltuielilor infrastructurii pentru asigurarea resurselor de apă brută, precum și de apărare împotriva inundațiilor............................................(14) Prevederile alin. (1) și (2) nu se aplică pentru cheltuielile Secretariatului General al Guvernului și ale Administrației Naționale «Apele Române», instituție publică aflată în coordonarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, în limita bugetului aprobat.4. La articolul XXII alineatul (9), după litera h) se introduce o nouă literă, lit. i), cu următorul cuprins:i) cheltuielile reprezentând contravaloarea exproprierilor aferente lucrărilor de utilitate publică de interes național efectuate în conformitate cu prevederile Legii nr. 255/2010, cu modificările și completările ulterioare.5. La articolul XXVII, alineatele (2), (4) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) În situația nerespectării prevederilor alin. (1), se autorizează Ministerul Finanțelor sau unitățile Trezoreriei Statului, după caz, să blocheze deschiderile de credite bugetare la titlul «Bunuri și servicii»..............................................(4) În situații excepționale, de natură să afecteze asigurarea serviciilor publice de către ordonatorii de credite ai bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și de necesitate a efectuării de reparații curente urgente aferente unităților de învățământ, unităților sanitare, instituțiilor de asistență socială, unităților de asistență medico-socială, infrastructurii de transport și de aplicare a prevederilor art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, pe bază de note justificative, ordonatorii principali de credite pot aproba depășirea limitei prevăzute la alin. (1) cu informarea unității Trezoreriei Statului...........................................(6) În situații excepționale, temeinic justificate, de natură să afecteze asigurarea serviciilor publice, Guvernul României poate aproba, prin memorandum, depășirea limitei prevăzute la alin. (1) pentru cererile de deschideri de credite bugetare care se depun de ordonatorii principali de credite, potrivit reglementărilor legale în vigoare, la Ministerul Finanțelor, precum și pentru autoritățile de reglementare.6. La articolul XXVII, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:(7) În situații excepționale, temeinic justificate, de natură să afecteze asigurarea serviciilor publice, pentru cererile de deschidere de credite bugetare care se depun de ordonatorii de credite la unitățile Trezoreriei Statului, alții decât cei prevăzuți la alin. (4)-(6), se poate depăși limita prevăzută la alin. (1), cu aprobarea ordonatorilor principali de credite și cu informarea unității Trezoreriei Statului.  +  Articolul XIIPrevederile alin. (1) al art. XXVII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică Secretariatului General al Guvernului.  +  Articolul XIIILa articolul III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 274 din 29 martie 2024, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2024, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Valoarea prefinanțării rămase la dispoziția beneficiarilor conform alin. (1) trebuie justificată până cel mai târziu la data de 31 martie 2025.  +  Articolul XIVSumele aferente neregulilor constatate în legătură cu contractele de achiziție publică de lucrări încheiate de beneficiarii unităților administrativ-teritoriale, subdiviziuni ale unităților administrativ-teritoriale și instituții publice locale, pentru proiectele finalizate în cadrul Programului operațional Regional 2014-2020, pentru care au fost stabilite corecții financiare, care nu au formulată și/sau în investigare suspiciune de fraudă sau pentru care suspiciunile de fraudă formulate au fost clasate și care nu sunt în procedură litigioasă, se suportă de bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, în calitate de ordonator principal de credite, cu rol de Autoritate de management pentru Programul operațional regional 2014-2020, de la o poziție distinctă din cadrul titlului 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“.  +  Articolul XVOrganizarea și funcționarea Institutului Național de Expertiză Medicală și Recuperare a Capacității de Muncă, instituție publică cu personalitate juridică și autonomie științifică, aflată în subordinea Casei Naționale de Pensii Publice, precum și structura organizatorică se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea președintelui Casei Naționale de Pensii Publice.  +  Articolul XVISe aprobă plata sumei de 4.706.139,211 lei, reprezentând diferența de preț dintre valoarea solicitată de proprietar și valoarea maximă stabilită prin Metodologia de achiziționare prin cumpărare, schimb sau donație de către stat, prin Regia Națională a Pădurilor - Romsilva și ceilalți administratori, a terenurilor ce pot fi incluse în fondul forestier proprietate publică a statului, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 118/2010, precum și a taxelor aferente, de către Regia Națională a Pădurilor - Romsilva, din fonduri proprii, pentru finalizarea achiziției prin cumpărare de către statul român, prin Regia Națională a Pădurilor - Romsilva, a bunului imobil ale cărui date sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul XVIILa articolul 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2023 privind transferul rețelei sanitare a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii către alte ministere și instituții cu rețele sanitare proprii, așa cum sunt reglementate la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 25 mai 2023, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 429/2023, cu modificările ulterioare, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), se diminuează bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii cu creditele bugetare și de angajament aprobate în bugetul de stat pentru finanțarea unităților sanitare pentru care se transferă managementul asistenței medicale către instituțiile de învățământ superior de drept public acreditate care au în structură facultăți de medicină sau stomatologie și se majorează corespunzător bugetul Ministerului Educației, care le utilizează cu aceeași destinație.  +  Articolul XVIIIPrevederile art. XX alin. (1), art. XXI alin. (1) lit. b) și g) și ale art. XXII alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică cheltuielilor Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, în limita bugetului aprobat.  +  Articolul XIXLa articolul 8 din Legea nr. 165/2016 privind siguranța operațiunilor petroliere offshore, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 572 din 28 iulie 2016, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (13^10) se abrogă.  +  Articolul XXPrin derogare de la prevederile art. XXI alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Sănătății, precum și instituțiile de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate care organizează programe de pregătire în rezidențiat pot organiza proceduri de achiziție publică și pot încheia angajamente legale, în vederea organizării concursului național de rezidențiat, pentru categoriile de cheltuieli necesare.  +  Articolul XXIPrevederile art. XX și XXI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică în cazul fondurilor necesare pentru plata taxei speciale prevăzute la art. XLIV alin. (1) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul XXIIPrezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepția prevederilor art. I pct. 1-6 și 8-20, art. II alin. (1), (2) și (4)-(6) și ale art. IV, care intră în vigoare la data de 30 septembrie 2025.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Adrian Câciu
    București, 23 octombrie 2024.Nr. 126.  +  ANEXĂ
    DATELE DE IDENTIFICARE
    ale bunului imobil care se achiziționează prin cumpărare
    de către statul român, prin Regia Națională a Pădurilor - Romsilva
    Nr. crt.Denumirea bunuluiNumăr carte funciarăSuprafața (mp)ProprietarCategoria de folosințăLocalizarea terenului
    1Teren forestierCF nr. 50146 Grințieș89.860Sturdza Eric IoanPădure (89.860 mp)Județul Neamț, extravilanul comunei Grințieș, U.P. III, Bistricioara Sturdza
    2Teren forestierCF nr. 50149 Grințieș18.460.560Sturdza Eric IoanPădure (18.399.290 mp), drum (61.270 mp)Județul Neamț, extravilanul comunei Grințieș, U.P. III, Bistricioara Sturdza
    3Teren forestierCF nr. 50158 Grințieș17.885.890Sturdza Eric IoanPădure (4.780.210 mp), drum (13.105.680 mp)Județul Neamț, extravilanul comunei Grințieș, U.P. III, Bistricioara Sturdza
    4Teren forestierCF nr. 50161 Grințieș 3.169.490Sturdza Eric IoanPădure (3.145.910 mp), drum (23.580 mp)Județul Neamț, extravilanul comunei Grințieș, U.P. III, Bistricioara Sturdza
    5Teren forestierCF nr. 50266 Ceahlău 533.910Sturdza Eric IoanPădure (523.090 mp), drum (10.820 mp)Județul Neamț, extravilanul comunei Ceahlău, U.P. III, Bistricioara Sturdza
    Total:40.139.710
    -------