ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 121 din 9 octombrie 2024pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat "Creditul fermierului", în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, precum și pentru modificarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbției fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit și afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare și creditare, precum și pentru susținerea obiectivelor naționale de politică agricolă și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1039 din 16 octombrie 2024
Având în vedere, pe de o parte, funcția de reglementare a Guvernului, prin care se asigură elaborarea cadrului normativ și instituțional necesar în vederea realizării obiectivelor strategice, a securității alimentare a populației României, și, pe de altă parte, obligația de a conduce politica fiscal-bugetară, în scopul menținerii stabilității macroeconomice a României,luând în considerare că este necesară o soluție care să fluidizeze piața și să susțină continuarea activității agricole, esențială pentru economie și siguranța alimentară,având în vedere că s-a diminuat semnificativ capacitatea financiară a fermierilor din sectorul vegetal, precum și a celor din sectorul zootehnic, precum și faptul că se înregistrează creșteri ale cheltuielilor de producție agricolă, precum și ale prețurilor, este necesar ca Guvernul să ia urgent măsuri de natura ajutorului de stat pentru a atenua repercusiunile negative imediate, pentru a atenua dezechilibrele economice create atât de conflictul armat din Ucraina, cât și de seceta din vara anului 2024.Ținând cont de necesitatea de a menține ciclul agricol în funcțiune și de a asigura menținerea activităților economice și a locurilor de muncă,luând în considerare că pierderile de producție suferite de producătorii agricoli pot determina ca aceștia să renunțe la activitățile în domeniul agricol, aspect care ar influența negativ atât siguranța alimentară, cât și economia internă a țării, sectorul agricol contribuind la PIB cu aproape 10%,având în vedere impactul creat de seceta pedologică, respectiv imposibilitatea totală sau parțială de recoltare a culturilor/plantațiilor anului 2023/2024, luând în considerare sezonalitatea activității agricole și domeniul vital pe care îl reprezintă agricultura pentru economie și populație și faptul că producătorii agricoli se confruntă cu o lipsă de lichidități care afectează economia,ținând cont de faptul că în baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, precum și pentru modificarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbției fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit și afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare și creditare, precum și pentru susținerea obiectivelor naționale de politică agricolă, cu modificările ulterioare, prin intermediul Fondului de garantare a creditului rural, se derulează schema de ajutor de stat „Creditul fermierului“, prin care beneficiarii care își desfășoară activitatea doar în cadrul agriculturii primare beneficiază de un grant care acoperă componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni pe perioada creditului, dar nu mai mult de 60 de luni și fără a depăși plafonul maxim de 280.000 euro/beneficiar pentru toate ajutoarele de stat acordate în temeiul Cadrului temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei,totodată, având în vedere că războiul de agresiune neprovocat și nejustificat declanșat de Rusia împotriva Ucrainei, începând cu 24 februarie 2022, a avut un impact negativ profund asupra capacității Ucrainei de a face schimburi comerciale cu restul lumii și că operaționalizarea în România a culoarelor de solidaritate cu Ucraina a permis, pe de o parte, tranzitarea produselor agricole pe teritoriul României cu destinația comerț intra-UE sau export în state terțe, dar, în același timp, a creat premisele pentru descărcarea unor cantități importante de produse agricole și procesate pe teritoriul României, datorită faptului că prețurile au fost convenabile pentru cumpărători,întrucât prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, cu modificările și completările ulterioare, au fost prevăzute măsuri temporare de instituire a unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, pentru a atenua repercusiunile negative imediate în sectorul producției primare și al procesării, pentru a atenua dezechilibrele economice create și pentru a asigura menținerea activităților economice și a locurilor de muncă,având în vedere că, potrivit datelor statistice publicate de Institutul Național de Statistică, din cauza prețurilor mici ale unor produse importate din Ucraina, cum ar fi ouă și carne pasăre, operatorii economici din România au efectuat importuri masive, în detrimentul produselor locale, astfel:a) cantitatea de ouă de păsări cu codul NC 0407 21, importată, în anul 2022 a fost de 88,6 tone față de 0 tone în anul 2021, ajungând la 855,86 tone în anul 2023, reprezentând o creștere de 866% față de 2022, iar în intervalul ianuarie-iunie 2024 s-au înregistrat importuri de 436,15 tone față de 316,50 tone în aceeași perioadă a anului 2023, reprezentând o creștere de 38%;b) cantitatea de carne și organe comestibile, proaspete, refrigerate sau congelate de pasări, codul NC 0207, importată în anul 2022 a fost de 1.116,19 tone față de 1.041,96 tone în anul 2021, ajungând la 2.977,86 tone în anul 2023, reprezentând o creștere de 186% față de 2021, iar în intervalul ianuarie-iunie 2024 s-au înregistrat importuri de 3.385,68 tone față de 1.481,44 tone în aceeași perioadă a anului 2023, reprezentând o creștere de 129%,ținând cont de faptul că cele prezentate anterior sunt condiții pentru ca importul de ouă de păsări, proaspete, în coajă, de la găini din specia Gallus domesticus cu codul NC 0407 2100, precum și de carne și organe comestibile, proaspete, refrigerate sau congelate de pasări, cu codul NC 0207 să poată fi realizat exclusiv pe baza unui acord în condițiile reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2023, cu modificările și completările ulterioare, până la finalul anului 2024, se impune adoptarea în regim de urgență a unui act normativ care să reglementeze aceste aspecte.Având în vedere că nepromovarea în regim de urgență a prezentului act normativ poate avea următoarele consecințe negative:a) riscul major ca o parte importantă a fermierilor și procesatorilor afectați să nu își poată achita obligațiile contractuale către furnizori, leasinguri, salarii, credite la termenele scadente, să se supraîndatoreze și să nu mai poată continua activitatea;b) reducerea efectivelor de pasări de carne și găini ouătoare, precum și închiderea fabricilor procesatoare;c) fluxul de ouă și carne de pasăre din Ucraina, importate pe teritoriul României va cauza pierderi în rândul fermierilor și procesatorilor, care au deja stocuri a căror valoare este mai mare decât prețurile produselor importate, și, prin urmare, nu vor putea fi vândute, crescând cheltuielile cu depozitarea;d) scăderea prețului la ouă și carnea de pasăre oferit de procesatori producătorilor, în condițiile intrării pe piață a unor cantități mari din aceste produse cu origine din Ucraina, în urma operațiunilor de import, întrucât sprijinirea domeniului producției vegetale și zootehnice reprezintă o prioritate națională în vederea asigurării securității alimentare, precum și o prioritate a economiei naționale, având în vedere că, în cazul neadoptării măsurilor propuse în regim de urgență, fermierii din sectorul producției vegetale și zootehnice nu vor avea capacitatea să își ramburseze ratele aferente finanțărilor contractate, conducând la imposibilitatea acestora de a continua activitatea,având în vedere necesitatea ca fermierii să asigure însămânțarea culturilor de primăvară pentru anul 2024/2025,în considerarea faptului că aspectele sus-menționate constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, precum și pentru modificarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbției fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit și afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare și creditare, precum și pentru susținerea obiectivelor naționale de politică agricolă, publicată in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 9 februarie 2024, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 3, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) credit - împrumut unic, denumit și facilitate non-revolving, acordat de banca finanțatoare sub forma unui credit pentru finanțarea capitalului de lucru, inclusiv pentru plata datoriilor restante către furnizori/distribuitori de inputuri; în cazul beneficiarilor care prezintă procese-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%, creditul poate fi utilizat și pentru rambursarea ratelor aferente altor credite/linii de credit/finanțări tip leasing financiar sau operațional contractate de către beneficiarii prevăzuți la lit. a), numai dacă destinația acestor finanțări corespunde activității desfășurate de beneficiar în sectorul producției agricole; în noțiunea de credit nu se includ plafoanele de facilități, respectiv plafon de scrisori de garanție bancară, plafon multiprodus, alte tipuri de plafoane;2. La articolul 5 alineatul (1), literele a) și f) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) au încheiat cu una sau mai multe instituții de credit înscrise în program unul sau mai multe credite, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. b), potrivit contractului de credit încheiat între beneficiar și instituția de credit;..............................................................................................f) nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanțările tip leasing, sau, dacă înregistrează restanțe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B și C în baza de date a Centralei Riscului de Credit;3. La articolul 5, alineatul (1), după litera g) se introduce o nouă literă, lit. h), cu următorul cuprins:h) dacă înregistrează restanțe, încadrate în categoriile D, E în baza de date a Centralei Riscului de Credit, prezintă procese-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%.4. La articolul 6, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 6(1) Instituțiile de credite înscrise în program acordă beneficiarilor, în conformitate cu normele proprii de creditare în vigoare, credite non-revolving, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. b), pe o perioadă maximă de 60 de luni, fără posibilitate de prelungire.5. La articolul 7, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Bugetul schemei de ajutor de stat este de maximum 1.861,5 milioane lei. Ajutorul de stat sub formă de grant se finanțează în limita sumelor disponibile în soldul contului de disponibil simbol 50.89 - Disponibil din «Fondul pentru creditare și garantare a creditelor», iar după epuizarea acestora, în limita prevederilor bugetare anuale aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, la capitolul 83.01 «Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare», titlul VII «Alte transferuri» cod 55.(3) Prin implementarea schemei de ajutor de stat se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr de maximum 7.500 de beneficiari.6. După articolul 10 se introduce un nou articol, art. 10^1, cu următorul cuprins: + Articolul 10^1(1) Pentru creditele non-revolving, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. b), beneficiarii prevăzuți la art. 3 lit. a) pot solicita acordarea unui ajutor sub formă de garanție de până la 100% din valoarea creditului, acordată de către Fondul de Garantare a Creditului Rural SA IFN din sumele puse la dispoziție de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 43/2013 privind unele măsuri pentru dezvoltarea și facilitarea accesului la finanțare al fermierilor, al beneficiarilor PNDR 2014-2020, POPAM 2014-2020, precum și Planului Strategic PAC 2023-2027, pentru dezvoltarea afacerilor în domeniul producției vegetale, zootehnice și acvaculturii, aprobată cu modificări prin Legea nr. 289/2013, cu modificările și completările ulterioare.(2) Costul aferent ajutorului sub formă de garanție acordată de către Fondul de Garantare a Creditului Rural SA IFN prevăzută la alin. (1) cuprinde prima de garantare, face parte din ajutorul de stat sub formă de grant prevăzut de prezenta schemă de ajutor de stat și respectă condițiile suplimentare prevăzute la punctul 67 litera (i) din Comunicarea Comisiei Cadrul temporar de criză și de tranziție pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei 2023/C101/03, cu încadrarea în pragul maxim de 280.000 euro/beneficiar. (3) Prima de garantare reprezintă sumă cuvenită administratorului schemei de ajutor de stat pentru remunerarea activității de analiză, acordare, monitorizare și administrare a garanțiilor prevăzute la alin. (1), al cărei nivel este de 0,5% pe an aplicat la valoarea/soldul garanției, și se suportă de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale potrivit dispozițiilor art. 7 alin. (2).7. La articolul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) Procedura de acordare și plată a ajutoarelor de stat în cadrul schemei de ajutor de stat prevăzută la alin. (1) va cuprinde și dispoziții referitoare la procedura de acordare și plata a garanțiilor, documentele necesare solicitanților pentru a obține ajutorul de stat sub formă de garanție, precum și modalitatea de punere în aplicare a dispozițiilor art. 10^18. După articolul 11 se introduce un nou articol, art. 11^1, cu următorul cuprins: + Articolul 11^1În cazul în care se prelungește valabilitatea secțiunii 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Comunicarea Comisiei Europene - Cadru temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei (2022/C131/01), astfel cum a fost modificată prin Comunicarea Comisiei C/2023/1.188, și reglementările acesteia prevăd majorarea plafonului maxim de 280.000 euro/beneficiar, schema de ajutor de stat «Creditul fermierului» se aplică în mod corespunzător conform noilor dispoziții ale Comunicării Comisiei. + Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 929 din 13 octombrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1 alineatul (2), după litera f) se introduc două noi litere, lit. g) și h), cu următorul cuprins:g) ouă, codul NC 0407 21 00;h) carne de pui, codul NC 0207.2. La articolul 1 alineatul (3), după litera f) se introduc două noi litere, lit. g) și h), cu următorul cuprins:g) 1052 - Fabricarea înghețatei;h) 1013 - Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasăre).3. În anexa nr. 1, nota de subsol^2) se modifică și va avea următorul cuprins:^2) Se va completa cu unul din codurile CAEN prevăzute la art. 1 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, cu modificările și completările ulterioare.“ ^ + Articolul IIIÎn termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 88/2024 privind aprobarea Procedurii de acordare și plată a ajutoarelor de stat în cadrul schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, cu modificările ulterioare, se va modifica în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Florin-Ionuț Barbu
p. Ministrul finanțelor,
Alin Marius Andrieș,
secretar de statBucurești, 9 octombrie 2024.Nr. 121.-----
EMITENT |
Având în vedere, pe de o parte, funcția de reglementare a Guvernului, prin care se asigură elaborarea cadrului normativ și instituțional necesar în vederea realizării obiectivelor strategice, a securității alimentare a populației României, și, pe de altă parte, obligația de a conduce politica fiscal-bugetară, în scopul menținerii stabilității macroeconomice a României,luând în considerare că este necesară o soluție care să fluidizeze piața și să susțină continuarea activității agricole, esențială pentru economie și siguranța alimentară,având în vedere că s-a diminuat semnificativ capacitatea financiară a fermierilor din sectorul vegetal, precum și a celor din sectorul zootehnic, precum și faptul că se înregistrează creșteri ale cheltuielilor de producție agricolă, precum și ale prețurilor, este necesar ca Guvernul să ia urgent măsuri de natura ajutorului de stat pentru a atenua repercusiunile negative imediate, pentru a atenua dezechilibrele economice create atât de conflictul armat din Ucraina, cât și de seceta din vara anului 2024.Ținând cont de necesitatea de a menține ciclul agricol în funcțiune și de a asigura menținerea activităților economice și a locurilor de muncă,luând în considerare că pierderile de producție suferite de producătorii agricoli pot determina ca aceștia să renunțe la activitățile în domeniul agricol, aspect care ar influența negativ atât siguranța alimentară, cât și economia internă a țării, sectorul agricol contribuind la PIB cu aproape 10%,având în vedere impactul creat de seceta pedologică, respectiv imposibilitatea totală sau parțială de recoltare a culturilor/plantațiilor anului 2023/2024, luând în considerare sezonalitatea activității agricole și domeniul vital pe care îl reprezintă agricultura pentru economie și populație și faptul că producătorii agricoli se confruntă cu o lipsă de lichidități care afectează economia,ținând cont de faptul că în baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, precum și pentru modificarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbției fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit și afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare și creditare, precum și pentru susținerea obiectivelor naționale de politică agricolă, cu modificările ulterioare, prin intermediul Fondului de garantare a creditului rural, se derulează schema de ajutor de stat „Creditul fermierului“, prin care beneficiarii care își desfășoară activitatea doar în cadrul agriculturii primare beneficiază de un grant care acoperă componenta de dobândă reprezentând partea de ROBOR la 3 luni pe perioada creditului, dar nu mai mult de 60 de luni și fără a depăși plafonul maxim de 280.000 euro/beneficiar pentru toate ajutoarele de stat acordate în temeiul Cadrului temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei,totodată, având în vedere că războiul de agresiune neprovocat și nejustificat declanșat de Rusia împotriva Ucrainei, începând cu 24 februarie 2022, a avut un impact negativ profund asupra capacității Ucrainei de a face schimburi comerciale cu restul lumii și că operaționalizarea în România a culoarelor de solidaritate cu Ucraina a permis, pe de o parte, tranzitarea produselor agricole pe teritoriul României cu destinația comerț intra-UE sau export în state terțe, dar, în același timp, a creat premisele pentru descărcarea unor cantități importante de produse agricole și procesate pe teritoriul României, datorită faptului că prețurile au fost convenabile pentru cumpărători,întrucât prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, cu modificările și completările ulterioare, au fost prevăzute măsuri temporare de instituire a unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, pentru a atenua repercusiunile negative imediate în sectorul producției primare și al procesării, pentru a atenua dezechilibrele economice create și pentru a asigura menținerea activităților economice și a locurilor de muncă,având în vedere că, potrivit datelor statistice publicate de Institutul Național de Statistică, din cauza prețurilor mici ale unor produse importate din Ucraina, cum ar fi ouă și carne pasăre, operatorii economici din România au efectuat importuri masive, în detrimentul produselor locale, astfel:a) cantitatea de ouă de păsări cu codul NC 0407 21, importată, în anul 2022 a fost de 88,6 tone față de 0 tone în anul 2021, ajungând la 855,86 tone în anul 2023, reprezentând o creștere de 866% față de 2022, iar în intervalul ianuarie-iunie 2024 s-au înregistrat importuri de 436,15 tone față de 316,50 tone în aceeași perioadă a anului 2023, reprezentând o creștere de 38%;b) cantitatea de carne și organe comestibile, proaspete, refrigerate sau congelate de pasări, codul NC 0207, importată în anul 2022 a fost de 1.116,19 tone față de 1.041,96 tone în anul 2021, ajungând la 2.977,86 tone în anul 2023, reprezentând o creștere de 186% față de 2021, iar în intervalul ianuarie-iunie 2024 s-au înregistrat importuri de 3.385,68 tone față de 1.481,44 tone în aceeași perioadă a anului 2023, reprezentând o creștere de 129%,ținând cont de faptul că cele prezentate anterior sunt condiții pentru ca importul de ouă de păsări, proaspete, în coajă, de la găini din specia Gallus domesticus cu codul NC 0407 2100, precum și de carne și organe comestibile, proaspete, refrigerate sau congelate de pasări, cu codul NC 0207 să poată fi realizat exclusiv pe baza unui acord în condițiile reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2023, cu modificările și completările ulterioare, până la finalul anului 2024, se impune adoptarea în regim de urgență a unui act normativ care să reglementeze aceste aspecte.Având în vedere că nepromovarea în regim de urgență a prezentului act normativ poate avea următoarele consecințe negative:a) riscul major ca o parte importantă a fermierilor și procesatorilor afectați să nu își poată achita obligațiile contractuale către furnizori, leasinguri, salarii, credite la termenele scadente, să se supraîndatoreze și să nu mai poată continua activitatea;b) reducerea efectivelor de pasări de carne și găini ouătoare, precum și închiderea fabricilor procesatoare;c) fluxul de ouă și carne de pasăre din Ucraina, importate pe teritoriul României va cauza pierderi în rândul fermierilor și procesatorilor, care au deja stocuri a căror valoare este mai mare decât prețurile produselor importate, și, prin urmare, nu vor putea fi vândute, crescând cheltuielile cu depozitarea;d) scăderea prețului la ouă și carnea de pasăre oferit de procesatori producătorilor, în condițiile intrării pe piață a unor cantități mari din aceste produse cu origine din Ucraina, în urma operațiunilor de import, întrucât sprijinirea domeniului producției vegetale și zootehnice reprezintă o prioritate națională în vederea asigurării securității alimentare, precum și o prioritate a economiei naționale, având în vedere că, în cazul neadoptării măsurilor propuse în regim de urgență, fermierii din sectorul producției vegetale și zootehnice nu vor avea capacitatea să își ramburseze ratele aferente finanțărilor contractate, conducând la imposibilitatea acestora de a continua activitatea,având în vedere necesitatea ca fermierii să asigure însămânțarea culturilor de primăvară pentru anul 2024/2025,în considerarea faptului că aspectele sus-menționate constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2024 privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, precum și pentru modificarea art. 12 alin. (1) din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbției fondurilor alocate României pentru agricultură, dezvoltare rurală, pescuit și afaceri maritime, gestionate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin instrumente financiare de garantare și creditare, precum și pentru susținerea obiectivelor naționale de politică agricolă, publicată in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 9 februarie 2024, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 3, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) credit - împrumut unic, denumit și facilitate non-revolving, acordat de banca finanțatoare sub forma unui credit pentru finanțarea capitalului de lucru, inclusiv pentru plata datoriilor restante către furnizori/distribuitori de inputuri; în cazul beneficiarilor care prezintă procese-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%, creditul poate fi utilizat și pentru rambursarea ratelor aferente altor credite/linii de credit/finanțări tip leasing financiar sau operațional contractate de către beneficiarii prevăzuți la lit. a), numai dacă destinația acestor finanțări corespunde activității desfășurate de beneficiar în sectorul producției agricole; în noțiunea de credit nu se includ plafoanele de facilități, respectiv plafon de scrisori de garanție bancară, plafon multiprodus, alte tipuri de plafoane;2. La articolul 5 alineatul (1), literele a) și f) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) au încheiat cu una sau mai multe instituții de credit înscrise în program unul sau mai multe credite, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. b), potrivit contractului de credit încheiat între beneficiar și instituția de credit;..............................................................................................f) nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanțările tip leasing, sau, dacă înregistrează restanțe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B și C în baza de date a Centralei Riscului de Credit;3. La articolul 5, alineatul (1), după litera g) se introduce o nouă literă, lit. h), cu următorul cuprins:h) dacă înregistrează restanțe, încadrate în categoriile D, E în baza de date a Centralei Riscului de Credit, prezintă procese-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%.4. La articolul 6, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 6(1) Instituțiile de credite înscrise în program acordă beneficiarilor, în conformitate cu normele proprii de creditare în vigoare, credite non-revolving, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. b), pe o perioadă maximă de 60 de luni, fără posibilitate de prelungire.5. La articolul 7, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Bugetul schemei de ajutor de stat este de maximum 1.861,5 milioane lei. Ajutorul de stat sub formă de grant se finanțează în limita sumelor disponibile în soldul contului de disponibil simbol 50.89 - Disponibil din «Fondul pentru creditare și garantare a creditelor», iar după epuizarea acestora, în limita prevederilor bugetare anuale aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, la capitolul 83.01 «Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare», titlul VII «Alte transferuri» cod 55.(3) Prin implementarea schemei de ajutor de stat se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr de maximum 7.500 de beneficiari.6. După articolul 10 se introduce un nou articol, art. 10^1, cu următorul cuprins: + Articolul 10^1(1) Pentru creditele non-revolving, astfel cum sunt definite la art. 3 lit. b), beneficiarii prevăzuți la art. 3 lit. a) pot solicita acordarea unui ajutor sub formă de garanție de până la 100% din valoarea creditului, acordată de către Fondul de Garantare a Creditului Rural SA IFN din sumele puse la dispoziție de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 43/2013 privind unele măsuri pentru dezvoltarea și facilitarea accesului la finanțare al fermierilor, al beneficiarilor PNDR 2014-2020, POPAM 2014-2020, precum și Planului Strategic PAC 2023-2027, pentru dezvoltarea afacerilor în domeniul producției vegetale, zootehnice și acvaculturii, aprobată cu modificări prin Legea nr. 289/2013, cu modificările și completările ulterioare.(2) Costul aferent ajutorului sub formă de garanție acordată de către Fondul de Garantare a Creditului Rural SA IFN prevăzută la alin. (1) cuprinde prima de garantare, face parte din ajutorul de stat sub formă de grant prevăzut de prezenta schemă de ajutor de stat și respectă condițiile suplimentare prevăzute la punctul 67 litera (i) din Comunicarea Comisiei Cadrul temporar de criză și de tranziție pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei 2023/C101/03, cu încadrarea în pragul maxim de 280.000 euro/beneficiar. (3) Prima de garantare reprezintă sumă cuvenită administratorului schemei de ajutor de stat pentru remunerarea activității de analiză, acordare, monitorizare și administrare a garanțiilor prevăzute la alin. (1), al cărei nivel este de 0,5% pe an aplicat la valoarea/soldul garanției, și se suportă de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale potrivit dispozițiilor art. 7 alin. (2).7. La articolul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) Procedura de acordare și plată a ajutoarelor de stat în cadrul schemei de ajutor de stat prevăzută la alin. (1) va cuprinde și dispoziții referitoare la procedura de acordare și plata a garanțiilor, documentele necesare solicitanților pentru a obține ajutorul de stat sub formă de garanție, precum și modalitatea de punere în aplicare a dispozițiilor art. 10^18. După articolul 11 se introduce un nou articol, art. 11^1, cu următorul cuprins: + Articolul 11^1În cazul în care se prelungește valabilitatea secțiunii 2.1 - Cuantumuri limitate ale ajutoarelor din Comunicarea Comisiei Europene - Cadru temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei (2022/C131/01), astfel cum a fost modificată prin Comunicarea Comisiei C/2023/1.188, și reglementările acesteia prevăd majorarea plafonului maxim de 280.000 euro/beneficiar, schema de ajutor de stat «Creditul fermierului» se aplică în mod corespunzător conform noilor dispoziții ale Comunicării Comisiei. + Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 929 din 13 octombrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1 alineatul (2), după litera f) se introduc două noi litere, lit. g) și h), cu următorul cuprins:g) ouă, codul NC 0407 21 00;h) carne de pui, codul NC 0207.2. La articolul 1 alineatul (3), după litera f) se introduc două noi litere, lit. g) și h), cu următorul cuprins:g) 1052 - Fabricarea înghețatei;h) 1013 - Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasăre).3. În anexa nr. 1, nota de subsol^2) se modifică și va avea următorul cuprins:^2) Se va completa cu unul din codurile CAEN prevăzute la art. 1 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare și reacție coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, cu modificările și completările ulterioare.“ ^ + Articolul IIIÎn termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 88/2024 privind aprobarea Procedurii de acordare și plată a ajutoarelor de stat în cadrul schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului“, cu modificările ulterioare, se va modifica în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Florin-Ionuț Barbu
p. Ministrul finanțelor,
Alin Marius Andrieș,
secretar de statBucurești, 9 octombrie 2024.Nr. 121.-----