ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 119 din 9 octombrie 2024privind instituirea de măsuri pentru elaborarea Planului național social pentru climă necesar României pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile în cadrul Fondului social pentru climă, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1028 din 14 octombrie 2024



    Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2023/955 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 de instituire a Fondului social pentru climă și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1.060, prin care se oferă sprijin financiar statelor membre pentru măsurile și investițiile incluse în planurile lor sociale pentru climă, se creează cadrul legal pentru ca România să poată utiliza, în perioada 2026-2032, o alocare financiară, contribuția Uniunii Europene, de minimum 5,05 mld. și de maximum 6,01 mld. euro pentru protejarea gospodăriilor și microîntreprinderilor vulnerabile, precum și a utilizatorilor de transport vulnerabili la efectele comercializării noilor certificate de emisii pentru clădiri și transportul rutier, care vor fi comercializate în baza Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unei scheme de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii și de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, cu modificările și completările ulterioare, Directiva ETS.Ținând cont de faptul că România, ca stat membru al Uniunii Europene, are obligația de a prezenta Comisiei Europene Planul național social pentru climă, care să conțină un set coerent de măsuri și de investiții existente sau noi la nivel național menite să abordeze impactul stabilirii prețului carbonului asupra gospodăriilor vulnerabile, a microîntreprinderilor vulnerabile și a utilizatorilor de transport vulnerabili, astfel încât să asigure încălzirea, răcirea și mobilitatea la prețuri accesibile, însoțind și accelerând totodată măsurile necesare pentru îndeplinirea obiectivelor climatice ale Uniunii Europene,în considerarea faptului că pentru a putea accesa fondurile externe nerambursabile în cadrul Fondului social pentru climă România ar trebui să prezinte Comisiei Europene Planul național social pentru climă până la 30 iunie 2025, iar pentru acest proces este necesară implicarea de resurse umane specializate, astfel încât respectivul plan să poată fi elaborat în termenul asumat,având în vedere faptul că Planul național social pentru climă, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023/955, este supus regulilor de evaluare de către Comisia Europeană care includ: conformitatea cu respectivul regulament, relevanța, eficacitatea, eficiența și coerența planului, ținând seama de provocările specifice și de alocarea financiară,ținând cont de importanța desemnării Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene în calitate de coordonator național pentru elaborarea, negocierea, aprobarea, implementarea, monitorizarea și controlul fondurilor acordate prin Planul național social pentru climă, care va permite prezentarea Planului național social pentru climă, în termenele menționate de Regulamentul (UE) 2023/955,în considerarea faptului că Administrația Națională „Apele Române“ se află în imposibilitatea realizării achizițiilor/efectuării plăților, pentru a-și desfășura activitatea curentă, inclusiv pentru realizarea lucrărilor necesare, ca urmare a fenomenelor hidrometeorologice extreme înregistrate în perioada curentă, precum și cele aferente echipamentelor folosite pentru înlăturarea efectelor acestor fenomene, și pentru a nu genera blocaje,ținând cont de faptul că, drept urmare a restricțiilor normative care au ca obiect, printre altele, limitarea unor cheltuieli bugetare specifice pentru bunuri și servicii, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne se înregistrează o disfuncționalitate pe palierul asigurării asistenței medicale în unitățile Ministerului Afacerilor Interne,având în vedere faptul că gradul de degradare al unor spații aflate în administrarea unor structuri din cadrul Ministerului Afacerilor Interne prezintă un pericol real în exploatarea acestora, iar funcționalitatea acestora constituie parte din procesele specifice de activitate ale celor două structuri ale instituției, afectând, în mod direct, procesul de pregătire fizică al personalului instituției și al sportivilor legitimați ai Clubului Sportiv Dinamo București, precum și procesul de formare inițială desfășurat de Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza“,în considerarea faptului că prin Programul național de investiții în infrastructura unităților spitalicești, aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2024 pentru aprobarea Programului național de investiții în infrastructura unităților spitalicești și pentru abrogarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2023 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate și din împrumuturi contractate cu instituțiile financiare internaționale, aprobată prin Legea nr. 227/2024, urmează să fie inițiate și finalizate obiective de investiții în domeniul infrastructurii publice a spitalelor orășenești, municipale/municipale de urgență, județene/județene de urgență, spitalelor de urgență și de specialitate, este nevoie de demararea unor astfel de investiții și la nivelul subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor în vederea asigurării de servicii medicale de calitate pentru toată populația României, pentru a putea recupera discrepanțele din sistemul de sănătate publică și a asigura creșterea calității serviciilor medicale publice la care să aibă acces cetățenii.Ținând de cont de necesitatea de a fi eliminate inechitățile pentru personalul implicat în acțiuni deosebite și/sau periculoase, ca urmare a acumulării de ore suplimentare peste limita prevăzută în prezent de legislația în vigoare și care nu pot fi remunerate, luând în considerare necesitatea protejării intereselor instituționale în raport cu responsabilitățile specifice,având în vedere faptul că elementele mai sus menționate sunt o prioritate a Programului de guvernare și constituie o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera întârzieri în implementarea obiectivelor Regulamentului (UE) 2023/955 cu impact asupra gradului de absorbție a fondurilor externe nerambursabile alocate României, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În considerarea faptului că aceste elemente vizează un interes public și constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul 1Prin prezenta ordonanță de urgență se instituie măsuri pentru elaborarea Planului național social pentru climă, denumit în continuare PNSC, necesar României pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile în cadrul Fondului social pentru climă, denumit în continuare FSC, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023/955 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 de instituire a Fondului social pentru climă și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1060, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2023/955.  +  Articolul 2(1) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, PNSC reprezintă documentul strategic al României care conține un set coerent de măsuri și de investiții existente și/sau noi la nivel național în scopul punerii în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/955.(2) Scopul planului este de a institui măsuri și investiții existente și/sau noi menite să abordeze impactul stabilirii prețului carbonului asupra gospodăriilor vulnerabile, a microîntreprinderilor vulnerabile și a utilizatorilor de transport vulnerabili, astfel încât să asigure încălzirea, răcirea și mobilitatea la prețuri accesibile, însoțind și accelerând totodată măsurile necesare pentru îndeplinirea obiectivelor climatice ale Uniunii Europene.(3) PNSC respectă structura prevăzută în anexa nr. V la Regulamentul (UE) 2023/955.(4) Sursa de finanțare este reprezentată de fondurile externe nerambursabile alocate României prin FSC.  +  Articolul 3(1) Se desemnează Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, în calitate de coordonator național pentru elaborarea, negocierea, aprobarea, implementarea, monitorizarea și controlul fondurilor acordate prin PNSC.(2) MIPE realizează negocierile cu Comisia Europeană în vederea evaluării pozitive a PNSC și a emiterii deciziei de punere în aplicare, în baza mandatului acordat de către Guvernul României.(3) Procedurile de negociere prevăzute la alin. (2) sunt coordonate de către prim-ministru, prin Cancelaria Prim-Ministrului.(4) MIPE, prin structura de specialitate cu rol de coordonator național, îndeplinește atribuțiile de elaborare, programare, negociere, modificare și coordonare la nivel național a PNSC și colaborează cu autoritățile publice centrale cu atribuții în domeniile vizate de prevederile Regulamentului (UE) 2023/955 în vederea identificării măsurilor și investițiilor existente și/sau noi relevante pentru sprijinirea gospodăriilor vulnerabile, microîntreprinderilor vulnerabile și a utilizatorilor de transport vulnerabili, pentru elaborarea planului, precum și pentru punerea lui în aplicare.(5) În vederea elaborării PNSC se constituie grupuri de lucru la nivel interministerial, cu participarea autorităților publice centrale cu atribuții în domeniile vizate de prevederile Regulamentului (UE) 2023/955. Din componența acestor grupuri pot face parte reprezentanți ai partenerilor economici și sociali, ai organismelor relevante ale societății civile și ai altor părți interesate în baza procedurii de selecție elaborate de MIPE.(6) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin structura de specialitate, îndeplinește rolul de coordonator de investiții și jaloane pentru sectorul transport din cadrul PNSC, conform Regulamentului (UE) 2023/955, având ca scop identificarea măsurilor și investițiilor existente și/sau noi relevante pentru sprijinirea sectorului, și are atribuții de elaborare, programare și implementare sub coordonarea MIPE.  +  Articolul 4(1) Autoritățile publice centrale cu atribuții în domeniile vizate de Regulamentul (UE) 2023/955, denumite în continuare coordonatori de măsuri și/sau investiții, propun MIPE măsuri și investiții existente și/sau noi cu impact pe termen lung, ca urmare a desfășurării procedurilor de consultare publică la nivel național, regional, local, în conformitate cu prevederile aceluiași regulament.(2) În exercitarea rolului de coordonator național, prevăzut la art. 3 alin. (1), MIPE are următoarele atribuții:a) evaluează măsurile și investițiile existente și/sau noi propuse de coordonatorii de măsuri și/sau investiții și confirmă conformitatea și eligibilitatea acestora în raport cu obiectivele Regulamentului (UE) 2023/955 și ale Planului național integrat privind energia și schimbările climatice;b) selectează partenerii economici și sociali, organizațiile relevante ale societății civile, organizațiile de tineret și alte părți interesate în vederea consultării acestora pentru elaborarea PNSC.  +  Articolul 5(1) Se alocă Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene o cotă de 2,5% din costurile totale estimate ale PNSC, în limita negociată cu Comisia Europeană, corespunzător alocărilor aprobate, reprezentând costurile asistenței tehnice pentru a acoperi cheltuielile legate de activitățile de formare, programare, monitorizare, control, audit și evaluare, inclusiv cheltuieli de salarizare și stimulentele, care sunt necesare pentru gestionarea PNSC și îndeplinirea obiectivelor acestuia, sau orice fel de costuri administrative asociate în mod direct cu punerea în aplicare a planului. Cuantumul și criteriile de alocare, pe fiecare categorie de cheltuieli de asistență tehnică, precum și modul de folosire a resurselor financiare din respectiva categorie se stabilesc prin ordin al ministrului investițiilor și proiectelor europene.(2) Sumele necesare costurilor asistenței tehnice prevăzute la alin. (1) se susțin din bugetul MIPE, fiind incluse ulterior în cadrul PNSC în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1), art. 13 alin. (3) și ale art. 29 din Regulamentul (UE) 2023/955.  +  Articolul 6La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se abrogă:a) art. III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituțiilor publice în fața Curții de Arbitraj Internaționale a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții și în fața altor instanțe judiciare și arbitrale internaționale, precum și pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 87/2020 privind organizarea și funcționarea Corpului de control al prim-ministrului, precum și pentru instituirea unor măsuri de îmbunătățire a activității acestuia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 din 9 februarie 2024, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 101/2024;b) art. 1 alin. (2)-(4) din Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi și obligații ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 154 din 19 iulie 1995, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 7(1) Taxele de viză SUA plătite de către ministere și celelalte instituții și autorități ale administrației publice centrale, pentru personalul care nu a parcurs toată procedura legală de obținere a vizei SUA, inclusiv participarea la interviu, după caz, se valorifică conform procedurilor Ambasadei SUA în România.(2) Cheltuielile pentru taxa de viză SUA suportate de angajații proprii, de personalul din instituțiile/unitățile aflate în subordine/coordonare/sub autoritate, indiferent de forma de finanțare și, în cazul Ministerului Justiției, și de personalul din cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea, inclusiv al Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism și al Direcției Naționale Anticorupție, al Consiliului Superior al Magistraturii, al Inspecției Judiciare, al Institutului Național al Magistraturii și al Școlii Naționale de Grefieri și nedecontate, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, de către ministere și celelalte instituții și autorități ale administrației publice centrale, se decontează, cu condiția parcurgerii procedurii legale de obținere a vizei SUA, inclusiv participarea la interviu, după caz, în limita prevederilor bugetare aprobate și în conformitate cu procedurile interne aprobate, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, de ordonatorii principali de credite.  +  Articolul 8Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul XXI alineatul (1), literele a) și e) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) «Bunuri și servicii» pentru alineatul «Furnituri de birou», cu excepția tipizatelor/formularelor necesare acordării asistenței medicale în unitățile Ministerului Afacerilor Interne;..................................................................................................e) «Pregătire profesională», cu excepția pregătirii profesionale a personalului medical în vederea obținerii/menținerii autorizațiilor necesare acordării asistenței medicale în unitățile Ministerului Afacerilor Interne;2. La articolul XXII alineatul (9), după litera g) se introduce o nouă literă, lit. h), cu următorul cuprins:h) sunt necesare pentru efectuarea expertizelor, lucrărilor de intervenții și amenajărilor la imobilele aparținând Academiei de Poliție «Alexandru Ioan Cuza» și clubului sportiv din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.3. La articolul XXII, alineatul (12) se modifică și va avea următorul cuprins:(12) Prevederile alin. (1) și (2) nu se aplică pentru cheltuielile ce derivă din obligații internaționale în ceea ce privește implementarea Foii de parcurs a Uniunii Europene cu măsuri de combatere a traficului de droguri și a criminalității organizate, din programele de interes național antidrog, din combaterea fenomenului migrației ilegale, din aderarea la spațiul Schengen, din măsuri de protecție civilă și asistență tehnică și/sau umanitară internațională și din implementarea sarcinilor stabilite prin hotărâri ale Consiliului Suprem de Apărare a Țării, pentru cheltuielile din domeniul afacerilor interne aferente obținerii finanțării și implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, rambursabile și PNRR, precum și pentru dezvoltarea și modernizarea bazei materiale a clubului sportiv din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.4. La articolul XXII, după alineatul (13) se introduce un nou alineat, alin. (14), cu următorul cuprins:(14) Prevederile alin. (1) și (2) nu se aplică pentru cheltuielile Administrației Naționale «Apele Române», instituție publică aflată în coordonarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, în limita bugetului aprobat.5. La articolul XXVII, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Se exceptează de la prevederile alin. (1) cheltuielile Administrației Naționale «Apele Române», instituție publică aflată în coordonarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.  +  Articolul 9Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2024 pentru aprobarea Programului național de investiții în infrastructura unităților spitalicești și pentru abrogarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2023 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate și din împrumuturi contractate cu instituțiile financiare internaționale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 28 martie 2024, aprobată prin Legea nr. 227/2024, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2, literele a) și c) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) unitățile administrativ-teritoriale și subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. mm) și pp) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, care au în coordonare/subordonare/ autoritate sau în administrare/proprietate infrastructură spitalicească;................................................................................................c) parteneriat între autoritățile/instituțiile publice locale/ subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. mm) și pp) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, care administrează de drept și vor pune la dispoziția parteneriatului terenuri și clădiri în vederea realizării proiectului, și unitățile sanitare publice.2. La articolul 6, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alin. (5^1) și (5^2), cu următorul cuprins:(5^1) În vederea evaluării proiectelor care vizează investițiile de la art. 4 alin. (1) lit. a) și b), se constituie, prin ordin comun al ministrului investițiilor și proiectelor europene și al ministrului sănătății, o comisie mixtă de evaluare.(5^2) Comisia prevăzută la alin. (5^1) evaluează proiectele în baza unei proceduri de evaluare aprobate prin ordin comun al ministrului investițiilor și proiectelor europene și al ministrului sănătății.  +  Articolul 10După articolul 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1178 din 14 decembrie 2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, se introducdouă noi articole, art. 2^1 și 2^2, cu următorul cuprins:  +  Articolul 2^1În vederea implementării obiectivelor de investiții din cadrul componentei 12 - Sănătate, autoritățile publice locale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale acestora pot deveni structuri de implementare pentru beneficiarii aprobați pentru finanțare, prin încheierea unui act adițional la contractul de finanțare.  +  Articolul 2^2În vederea implementării obiectivelor de investiții din domeniul sănătății, Ministerul Sănătății poate realiza acorduri de parteneriat cu alte ministere și instituții publice cu rețea sanitară proprie.  +  Articolul 11La articolul III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1139 din 15 decembrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (7^1), cu următorul cuprins:(7^1) Prin excepție de la prevederile alin. (7), munca suplimentară dispusă în scris de șeful ierarhic poate fi plătită și peste 180 de ore anual, dacă a fost prestată pentru limitarea și înlăturarea consecințelor situațiilor de urgență și/sau pentru menținerea ordinii și siguranței publice, cu respectarea condiționalității prevăzute la alin. (5).
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Adrian Câciu
    Șeful Cancelariei Prim-Ministrului,
    Alexandru-Mihai Ghigiu
    Ministrul sănătății,
    Alexandru Rafila
    Ministrul transporturilor și infrastructurii,
    Sorin-Mihai Grindeanu
    Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
    Mircea Fechet
    p. Ministrul finanțelor,
    Alin Marius Andrieș,
    secretar de stat
    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
    Bogdan Despescu,
    secretar de stat
    București, 9 octombrie 2024.Nr. 119.-----