REGULAMENT din 16 septembrie 2024privind organizarea și atribuțiile comisiilor medicale regionale de contestații
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 995 din 4 octombrie 2024
Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 1.588 din 16 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 995 din 4 octombrie 2024. + Articolul 1(1) Comisiile medicale regionale de contestații, aflate în subordinea Institutului Național de Expertiză Medicală și Recuperare a Capacității de Muncă (INEMRCM), își desfășoară activitatea în cadrul caselor teritoriale de pensii din județele: Iași, Timiș, Cluj, Brașov, Galați și Dolj, iar în municipiul București în cadrul INEMRCM.(2) Comisiile medicale regionale de contestații, denumite în continuare comisii, au ca atribuții principale examinarea și soluționarea contestațiilor înregistrate la nivelul cabinetelor de expertiză medicală a capacității de muncă împotriva deciziilor medicale asupra capacității de muncă emise de către medicii experți ai asigurărilor sociale, după cum urmează:a) Comisia medicală regională de contestații Iași soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: Iași, Botoșani, Neamț, Suceava, Bacău și Vaslui; b) Comisia medicală regională de contestații Timiș soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: Timiș, Arad, Caraș-Severin și Hunedoara;c) Comisia medicală regională de contestații Cluj soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: Cluj, Bihor, Bistrița-Năsăud, Maramureș, Satu Mare și Sălaj;d) Comisia medicală regională de contestații Brașov soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: Brașov, Mureș, Alba, Sibiu, Harghita, Covasna și Dâmbovița;e) Comisia medicală regională de contestații Galați soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: Galați, Tulcea, Vrancea, Brăila, Buzău și Ialomița;f) Comisia medicală regională de contestații Dolj soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: Dolj, Mehedinți, Gorj, Vâlcea, Argeș și Olt;g) Comisia medicală regională de contestații București soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: București, Constanța, Călărași, Giurgiu, Teleorman și Prahova.(3) Activitatea comisiilor prevăzută la alin. (1) se desfășoară în ședințe, conform prevederilor prezentului regulament. + Articolul 2(1) Comisiile sunt compuse din 7 membri, dintre care un președinte, un președinte supleant, care poate avea și calitatea de membru, 5 membri și un secretar, numiți prin decizie a directorului general al INEMRCM.(2) Ședințele comisiilor se desfășoară în prezența președintelui sau a președintelui supleant, după caz, a minimum 2 membri și a secretarului. (3) Pot fi membri ai comisiilor medici specializați în expertiza medicală a capacității de muncă din subordinea și din cadrul INEMRCM.(4) La soluționarea contestației, medicul expert al asigurărilor sociale care a emis decizia medicală asupra capacității de muncă contestată nu poate face parte din comisie. (5) Secretarul comisiilor nu are drept de vot. + Articolul 3Președintele comisiei îndeplinește, în principal, următoarele atribuții:a) analizează dosarele medicale ale contestatarilor deciziilor medicale asupra capacității de muncă, anterior stabilirii ședinței comisiei;b) stabilește componența comisiilor pentru fiecare ședință în parte, în raport cu prevederile de la lit. a);c) dispune convocarea ședințelor, prin secretarul comisiei;d) organizează și conduce ședințele comisiei. + Articolul 4Membrii comisiei îndeplinesc, în principal, următoarele atribuții:a) analizează dosarele medicale în vederea soluționării contestațiilor depuse împotriva deciziilor medicale asupra capacității de muncă emise de medicul expert al asigurărilor sociale;b) examinează contestatarul, după caz, în vederea soluționării contestațiilor depuse împotriva deciziilor medicale asupra capacității de muncă emise de medicul expert al asigurărilor sociale;c) completează, parafează și semnează concluziile expertizei medicale;d) parafează și semnează deciziile medicale asupra capacității de muncă emise;e) semnează procesul-verbal de ședință emis de secretarul comisiei. + Articolul 5(1) În activitatea lor, comisiile beneficiază de suportul tehnic și logistic al unui secretariat din cadrul cabinetelor de expertiză medicală a capacității de muncă din subordinea INEMRCM.(2) Secretariatul prevăzut la alin. (1) are următoarele atribuții principale:a) asigură primirea și înregistrarea contestațiilor și a dosarelor medicale înaintate comisiilor de către cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă;b) prezintă contestațiile și dosarele medicale comisiilor și întocmește documentația recomandată de acestea;c) asigură programarea și convocarea contestatarului pentru examinare, după caz;d) asigură comunicarea în termen a deciziilor comisiilor către părțile interesate și restituirea dosarelor medicale la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă.(3) Secretariatul prevăzut la alin. (1) poate fi constituit din asistenți medicali/sociali și/sau referenți/referenți de specialitate. + Articolul 6(1) În îndeplinirea atribuțiilor lor, comisiile pot colabora cu unități sanitare, precum și cu alte instituții publice.(2) Structurile funcționale din cadrul INEMRCM, precum și din cadrul caselor teritoriale de pensii au obligația să pună la dispoziția comisiilor, la cerere, toate informațiile necesare soluționării în termen legal a contestațiilor. + Articolul 7(1) Comisiile analizează documentația medicală care a stat la baza deciziilor medicale emise de medicii experți ai asigurărilor sociale în condițiile Legii nr. 360/2023 privind sistemul de pensii publice și contestate în termen de 30 de zile de la data comunicării, potrivit legii.(2) Pentru soluționarea contestațiilor, comisiile convoacă contestatarul pentru examinare, după caz, și pot solicita completarea documentației cu investigații suplimentare, examinări de specialitate sau efectuarea de anchete sociale, după caz, acolo unde constată că medicul expert al asigurărilor sociale emitent al deciziei contestate nu a investigat suficient cazul. + Articolul 8(1) Contestația împotriva deciziei medicale asupra capacității de muncă se depune la cabinetul de expertiză medicală a capacității de muncă emitent.(2) Cabinetul de expertiză medicală a capacității de muncă emitent are obligația înregistrării contestației în Registrul special de evidență a contestațiilor depuse împotriva deciziilor medicale asupra capacității de muncă. + Articolul 9Deciziile medicale asupra capacității de muncă emise de medicul expert al asigurărilor sociale se comunică după cum urmează:a) prin prezentarea persoanei la sediul cabinetului de expertiză medicală a capacității de muncă emitent și primirea deciziei medicale de către aceasta sub semnătură, data comunicării fiind data primirii sub semnătură a deciziei medicale asupra capacității de muncă;b) prin poștă, la domiciliul persoanei, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, data comunicării fiind data primirii sub semnătură a deciziei medicale asupra capacității de muncă. + Articolul 10(1) Contestația se consideră depusă în termenul prevăzut la art. 7 alin. (1) și în situația în care este depusă eronat la un alt cabinet de expertiză medicală a capacității de muncă decât cel emitent sau la INEMRCM.(2) În situația prevăzută la alin. (1), cabinetul de expertiză medicală a capacității de muncă care a înregistrat contestația sau INEMRCM o va comunica, în cel mult 3 zile de la înregistrare, cabinetului emitent, care va transmite contestația, împreună cu dosarul medical al contestatarului, la comisia competentă, conform prevederilor prezentului regulament.(3) În situațiile prevăzute la alin. (1) și (2), termenul de soluționare a contestației se calculează de la data înregistrării acesteia la cabinetul de expertiză medicală a capacității de muncă emitent al deciziei contestate. + Articolul 11Cabinetul de expertiză medicală a capacității de muncă emitent al deciziei medicale asupra capacității de muncă are obligația înaintării contestației la comisie, în termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrare, împreună cu următoarele documente:a) dosarul medical;b) dovada datei de comunicare a deciziei medicale contestate;c) adresa de înaintare a dosarului medical. + Articolul 12(1) Comisiile soluționează, în termenul prevăzut la art. 64 alin. (9) din Legea nr. 360/2023, contestațiile pe baza documentelor existente în dosarul medical și a examinării clinice a contestatarului, după caz.(2) La soluționarea contestațiilor, comisiile verifică sub toate aspectele deciziile medicale asupra capacității de muncă emise de medicul expert al asigurărilor sociale, contestate de către titular, și urmăresc aplicarea unitară a criteriilor medicale de diagnostic clinic, diagnostic funcțional și de evaluare a capacității de muncă pe baza cărora se face încadrarea în gradele I, II și III de invaliditate și a legislației referitoare la expertizarea medicală a capacității de muncă. + Articolul 13După fiecare soluționare a contestațiilor, comisiile emit o nouă decizie medicală asupra capacității de muncă, prin care se stabilește păstrarea concluziilor deciziilor contestate emise de medicul expert al asigurărilor sociale sau, după caz, înlocuirea concluziilor deciziilor contestate emise de medicul expert al asigurărilor sociale. + Articolul 14(1) În activitatea lor, membrii comisiilor au obligația de a fi imparțiali, de a asigura aplicarea unui tratament nediscriminatoriu tuturor persoanelor care contestă deciziile medicale asupra capacității de muncă, de a nu se lăsa influențați în exprimarea liberă a votului în cadrul comisiilor și de a respecta principiile eticii și deontologiei profesionale.(2) La soluționarea contestațiilor depuse împotriva deciziilor medicale asupra capacității de muncă, membrii comisiilor sunt independenți în exprimarea votului lor. + Articolul 15(1) Comisiile se întrunesc ori de câte ori este nevoie, la convocarea președintelui comisiilor, prin secretarul de ședință.(2) Ședințele se desfășoară în prezența tuturor membrilor conform art. 2 alin. (2), iar în urma acestora, comisiile emit decizii medicale asupra capacității de muncă cu majoritatea voturilor, în toate cazurile supuse dezbaterilor.(3) Acel membru al comisiilor care a avut o opinie medicală diferită față de opinia care a întrunit majoritatea de voturi este obligat să o motiveze. El își va exprima opinia printr-o motivare separată în cadrul raportului privind concluziile medicale la soluționarea contestației deciziei medicale asupra capacității de muncă.(4) Deciziile se redactează în 4 exemplare, dintre care un exemplar se comunică contestatarului, împreună cu programul recuperator, acolo unde este cazul, două exemplare rămân în dosarul medical și unul se păstrează și se arhivează prin grija secretariatului prevăzut la art. 5.(5) În cadrul ședințelor votul este deschis, atât președintele, cât și membrii având un vot cu aceeași putere de decizie.(6) Ședințele comisiilor nu sunt publice, ele se desfășoară în prezența membrilor comisiei, a secretarului de caz și a contestatarului, după caz.------
EMITENT |
Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 1.588 din 16 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 995 din 4 octombrie 2024. + Articolul 1(1) Comisiile medicale regionale de contestații, aflate în subordinea Institutului Național de Expertiză Medicală și Recuperare a Capacității de Muncă (INEMRCM), își desfășoară activitatea în cadrul caselor teritoriale de pensii din județele: Iași, Timiș, Cluj, Brașov, Galați și Dolj, iar în municipiul București în cadrul INEMRCM.(2) Comisiile medicale regionale de contestații, denumite în continuare comisii, au ca atribuții principale examinarea și soluționarea contestațiilor înregistrate la nivelul cabinetelor de expertiză medicală a capacității de muncă împotriva deciziilor medicale asupra capacității de muncă emise de către medicii experți ai asigurărilor sociale, după cum urmează:a) Comisia medicală regională de contestații Iași soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: Iași, Botoșani, Neamț, Suceava, Bacău și Vaslui; b) Comisia medicală regională de contestații Timiș soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: Timiș, Arad, Caraș-Severin și Hunedoara;c) Comisia medicală regională de contestații Cluj soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: Cluj, Bihor, Bistrița-Năsăud, Maramureș, Satu Mare și Sălaj;d) Comisia medicală regională de contestații Brașov soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: Brașov, Mureș, Alba, Sibiu, Harghita, Covasna și Dâmbovița;e) Comisia medicală regională de contestații Galați soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: Galați, Tulcea, Vrancea, Brăila, Buzău și Ialomița;f) Comisia medicală regională de contestații Dolj soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: Dolj, Mehedinți, Gorj, Vâlcea, Argeș și Olt;g) Comisia medicală regională de contestații București soluționează contestațiile înregistrate la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă din următoarele case teritoriale de pensii: București, Constanța, Călărași, Giurgiu, Teleorman și Prahova.(3) Activitatea comisiilor prevăzută la alin. (1) se desfășoară în ședințe, conform prevederilor prezentului regulament. + Articolul 2(1) Comisiile sunt compuse din 7 membri, dintre care un președinte, un președinte supleant, care poate avea și calitatea de membru, 5 membri și un secretar, numiți prin decizie a directorului general al INEMRCM.(2) Ședințele comisiilor se desfășoară în prezența președintelui sau a președintelui supleant, după caz, a minimum 2 membri și a secretarului. (3) Pot fi membri ai comisiilor medici specializați în expertiza medicală a capacității de muncă din subordinea și din cadrul INEMRCM.(4) La soluționarea contestației, medicul expert al asigurărilor sociale care a emis decizia medicală asupra capacității de muncă contestată nu poate face parte din comisie. (5) Secretarul comisiilor nu are drept de vot. + Articolul 3Președintele comisiei îndeplinește, în principal, următoarele atribuții:a) analizează dosarele medicale ale contestatarilor deciziilor medicale asupra capacității de muncă, anterior stabilirii ședinței comisiei;b) stabilește componența comisiilor pentru fiecare ședință în parte, în raport cu prevederile de la lit. a);c) dispune convocarea ședințelor, prin secretarul comisiei;d) organizează și conduce ședințele comisiei. + Articolul 4Membrii comisiei îndeplinesc, în principal, următoarele atribuții:a) analizează dosarele medicale în vederea soluționării contestațiilor depuse împotriva deciziilor medicale asupra capacității de muncă emise de medicul expert al asigurărilor sociale;b) examinează contestatarul, după caz, în vederea soluționării contestațiilor depuse împotriva deciziilor medicale asupra capacității de muncă emise de medicul expert al asigurărilor sociale;c) completează, parafează și semnează concluziile expertizei medicale;d) parafează și semnează deciziile medicale asupra capacității de muncă emise;e) semnează procesul-verbal de ședință emis de secretarul comisiei. + Articolul 5(1) În activitatea lor, comisiile beneficiază de suportul tehnic și logistic al unui secretariat din cadrul cabinetelor de expertiză medicală a capacității de muncă din subordinea INEMRCM.(2) Secretariatul prevăzut la alin. (1) are următoarele atribuții principale:a) asigură primirea și înregistrarea contestațiilor și a dosarelor medicale înaintate comisiilor de către cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă;b) prezintă contestațiile și dosarele medicale comisiilor și întocmește documentația recomandată de acestea;c) asigură programarea și convocarea contestatarului pentru examinare, după caz;d) asigură comunicarea în termen a deciziilor comisiilor către părțile interesate și restituirea dosarelor medicale la cabinetele de expertiză medicală a capacității de muncă.(3) Secretariatul prevăzut la alin. (1) poate fi constituit din asistenți medicali/sociali și/sau referenți/referenți de specialitate. + Articolul 6(1) În îndeplinirea atribuțiilor lor, comisiile pot colabora cu unități sanitare, precum și cu alte instituții publice.(2) Structurile funcționale din cadrul INEMRCM, precum și din cadrul caselor teritoriale de pensii au obligația să pună la dispoziția comisiilor, la cerere, toate informațiile necesare soluționării în termen legal a contestațiilor. + Articolul 7(1) Comisiile analizează documentația medicală care a stat la baza deciziilor medicale emise de medicii experți ai asigurărilor sociale în condițiile Legii nr. 360/2023 privind sistemul de pensii publice și contestate în termen de 30 de zile de la data comunicării, potrivit legii.(2) Pentru soluționarea contestațiilor, comisiile convoacă contestatarul pentru examinare, după caz, și pot solicita completarea documentației cu investigații suplimentare, examinări de specialitate sau efectuarea de anchete sociale, după caz, acolo unde constată că medicul expert al asigurărilor sociale emitent al deciziei contestate nu a investigat suficient cazul. + Articolul 8(1) Contestația împotriva deciziei medicale asupra capacității de muncă se depune la cabinetul de expertiză medicală a capacității de muncă emitent.(2) Cabinetul de expertiză medicală a capacității de muncă emitent are obligația înregistrării contestației în Registrul special de evidență a contestațiilor depuse împotriva deciziilor medicale asupra capacității de muncă. + Articolul 9Deciziile medicale asupra capacității de muncă emise de medicul expert al asigurărilor sociale se comunică după cum urmează:a) prin prezentarea persoanei la sediul cabinetului de expertiză medicală a capacității de muncă emitent și primirea deciziei medicale de către aceasta sub semnătură, data comunicării fiind data primirii sub semnătură a deciziei medicale asupra capacității de muncă;b) prin poștă, la domiciliul persoanei, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, data comunicării fiind data primirii sub semnătură a deciziei medicale asupra capacității de muncă. + Articolul 10(1) Contestația se consideră depusă în termenul prevăzut la art. 7 alin. (1) și în situația în care este depusă eronat la un alt cabinet de expertiză medicală a capacității de muncă decât cel emitent sau la INEMRCM.(2) În situația prevăzută la alin. (1), cabinetul de expertiză medicală a capacității de muncă care a înregistrat contestația sau INEMRCM o va comunica, în cel mult 3 zile de la înregistrare, cabinetului emitent, care va transmite contestația, împreună cu dosarul medical al contestatarului, la comisia competentă, conform prevederilor prezentului regulament.(3) În situațiile prevăzute la alin. (1) și (2), termenul de soluționare a contestației se calculează de la data înregistrării acesteia la cabinetul de expertiză medicală a capacității de muncă emitent al deciziei contestate. + Articolul 11Cabinetul de expertiză medicală a capacității de muncă emitent al deciziei medicale asupra capacității de muncă are obligația înaintării contestației la comisie, în termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrare, împreună cu următoarele documente:a) dosarul medical;b) dovada datei de comunicare a deciziei medicale contestate;c) adresa de înaintare a dosarului medical. + Articolul 12(1) Comisiile soluționează, în termenul prevăzut la art. 64 alin. (9) din Legea nr. 360/2023, contestațiile pe baza documentelor existente în dosarul medical și a examinării clinice a contestatarului, după caz.(2) La soluționarea contestațiilor, comisiile verifică sub toate aspectele deciziile medicale asupra capacității de muncă emise de medicul expert al asigurărilor sociale, contestate de către titular, și urmăresc aplicarea unitară a criteriilor medicale de diagnostic clinic, diagnostic funcțional și de evaluare a capacității de muncă pe baza cărora se face încadrarea în gradele I, II și III de invaliditate și a legislației referitoare la expertizarea medicală a capacității de muncă. + Articolul 13După fiecare soluționare a contestațiilor, comisiile emit o nouă decizie medicală asupra capacității de muncă, prin care se stabilește păstrarea concluziilor deciziilor contestate emise de medicul expert al asigurărilor sociale sau, după caz, înlocuirea concluziilor deciziilor contestate emise de medicul expert al asigurărilor sociale. + Articolul 14(1) În activitatea lor, membrii comisiilor au obligația de a fi imparțiali, de a asigura aplicarea unui tratament nediscriminatoriu tuturor persoanelor care contestă deciziile medicale asupra capacității de muncă, de a nu se lăsa influențați în exprimarea liberă a votului în cadrul comisiilor și de a respecta principiile eticii și deontologiei profesionale.(2) La soluționarea contestațiilor depuse împotriva deciziilor medicale asupra capacității de muncă, membrii comisiilor sunt independenți în exprimarea votului lor. + Articolul 15(1) Comisiile se întrunesc ori de câte ori este nevoie, la convocarea președintelui comisiilor, prin secretarul de ședință.(2) Ședințele se desfășoară în prezența tuturor membrilor conform art. 2 alin. (2), iar în urma acestora, comisiile emit decizii medicale asupra capacității de muncă cu majoritatea voturilor, în toate cazurile supuse dezbaterilor.(3) Acel membru al comisiilor care a avut o opinie medicală diferită față de opinia care a întrunit majoritatea de voturi este obligat să o motiveze. El își va exprima opinia printr-o motivare separată în cadrul raportului privind concluziile medicale la soluționarea contestației deciziei medicale asupra capacității de muncă.(4) Deciziile se redactează în 4 exemplare, dintre care un exemplar se comunică contestatarului, împreună cu programul recuperator, acolo unde este cazul, două exemplare rămân în dosarul medical și unul se păstrează și se arhivează prin grija secretariatului prevăzut la art. 5.(5) În cadrul ședințelor votul este deschis, atât președintele, cât și membrii având un vot cu aceeași putere de decizie.(6) Ședințele comisiilor nu sunt publice, ele se desfășoară în prezența membrilor comisiei, a secretarului de caz și a contestatarului, după caz.------