ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 116 din 25 septembrie 2024privind unele măsuri pentru sistemul de informare, comunicare și încasare a obligațiilor bugetare care fac obiectul măsurilor de anulare a unor obligații bugetare prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Publicată în
MONITORUL OFICIAL nr. 971 din 26 septembrie 2024
Având în vedere obligația Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele și obligațiile bugetare, precum și riscurile fiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziției fiscale pe termen mediu și lung, precum și predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, în scopul menținerii stabilității macroeconomice a României,ținând cont că pentru România a fost declanșată procedura de deficit excesiv, întrucât deficitul calculat potrivit metodologiei Sistemului european de conturi a depășit pragul stabilit de reglementările europene de 3% din produsul intern brut în anul 2019, iar în prezent din cauza deficitului bugetar, conform Sistemului european de conturi, de la finalul anului 2023 de 6,6% din PIB a fost declanșată o nouă procedură de deficit bugetar excesiv pentru care va trebui prezentat până la data de 15 octombrie 2024 planul fiscal structural al României pentru perioada 2025-2031, luând în considerare că evoluția execuției bugetare pe primele șapte luni ale anului impune măsuri suplimentare de limitare a cheltuielilor publice, deoarece, față de nivelul planificat al deficitului bugetar pe anul 2024 de 5% din PIB, la sfârșitul lunii iulie 2024 nivelul realizat era de 4,02% din PIB, iar în aceste condiții există perspectiva unei depășiri a deficitului bugetar pentru anul 2024, în condițiile în care Comisia Europeană în prognoza de primăvară a estimat un nivel al deficitului bugetar de 6,9% din PIB,întrucât volumul creanțelor bugetare neîncasate la buget a crescut, iar în acest context trebuie identificate măsuri care să permită o mai bună colectare a creanțelor bugetare, care să nu antreneze efectul de neplată a datoriilor față de buget,în contextul în care s-a adoptat măsura anulării accesoriilor aferente creanțelor bugetare acordate pe termene limitate de timp care poate conduce la îmbunătățirea colectării creanțelor bugetare,situația excepțională este determinată de faptul că neluarea măsurilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență poate conduce la materializarea riscului de nerealizare a veniturilor estimate din amnistia fiscală, prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.Ținând cont de faptul că, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, au fost adoptate o serie de facilități fiscale prin anularea unor obligații bugetare, pentru care termenul de accesare este limitat, respectiv până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv,totodată, pentru a facilita accesarea unor astfel de măsuri fiscale care conduc la conformarea voluntară a contribuabililor pentru achitarea obligațiilor bugetare restante, se impun distribuirea unor scrisori de informare cu privire la beneficiile acestor facilități fiscale, precum și a documentelor necesare ce trebuie depuse de către contribuabili pentru accesarea facilităților, dar și măsuri pentru consolidarea capacității administrative de încasare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală,în considerarea faptului că aceste elemente vizează un interes public și constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, întrucât termenul de accesare a facilității fiscale constând în anularea unor obligații bugetare este limitat până la data de 25 noiembrie 2024, și ținând cont de necesitatea informării contribuabililor cu privire la accesarea acestei facilități fiscale,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1Prezenta ordonanță de urgență reglementează măsurile specifice întreprinse de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală pentru informarea contribuabililor cu privire la accesarea facilităților fiscale reprezentând anularea unor obligații bugetare, precum și pentru încasarea prin mijloacele prevăzute de lege a obligațiilor bugetare în temeiul prevederilor art. I-XVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative. + Articolul 2În vederea ducerii la îndeplinire a prevederilor art. 1, Companiei Naționale „Poșta Română“ - S.A., denumită în continuare Poșta Română, i se încredințează, pe bază de convenție încheiată cu Agenția Națională de Administrare Fiscală, prestarea următoarelor servicii de utilitate publică:a) de tipărire, împlicuire și comunicare cu confirmare de primire către contribuabili a documentelor necesare accesării facilităților fiscale prevăzute la art. II-V și XVI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, respectiv:(i) scrisoarea de informare privind beneficiile și condițiile de accesare a facilităților fiscale, inclusiv cuantumul total al obligațiilor bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, din care, defalcat, valoarea acestora ce trebuie plătită și, respectiv, valoarea care poate face obiectul anulării;(ii) modelul „Notificării privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare“;(iii) modelul „Cererii privind anularea unor obligații bugetare“;b) de preluare a plicului care conține „Notificarea privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare“ și trimiterea acestuia către organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale datorate de contribuabilul de la care a fost preluat pentru încadrarea în prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024;c) de încasare prin mijloacele legale de plată, la domiciliul fiscal al contribuabilului sau la oficiul poștal, a sumelor aferente obligațiilor bugetare ce trebuie achitate în vederea accesării facilităților fiscale prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, în cazul contribuabililor care optează pentru plata acestor obligații în numerar sau prin intermediul cardurilor bancare. + Articolul 3(1) Ministerul Finanțelor asigură Agenției Naționale de Administrare Fiscală fondurile necesare, în limita creditelor bugetare și a creditelor de angajament aprobate cu această destinație, pentru efectuarea cheltuielilor cu prestarea de către Poșta Română a serviciilor prevăzute la art. 2, astfel:a) pentru prestarea serviciului prevăzut la art. 2 lit. a), tariful este de 10,90 lei, cu TVA, pe plic;b) pentru prestarea serviciilor prevăzute la art. 2 lit. a) și b), tariful este de 15,56 lei, cu TVA, pe plicul comunicat unui contribuabil;c) comisionul perceput pentru încasarea obligațiilor bugetare potrivit art. 2 lit. c) este de 4 lei, fără TVA, pentru fiecare operațiune de încasare prin salariații poștali de la contribuabilii care au primit plicul care conține documentele prevăzute la art. 2 lit. a).(2) Condițiile și termenele în care se asigură prestarea serviciilor prevăzute la art. 2 se stabilesc prin convenția încheiată între Agenția Națională de Administrare Fiscală și Poșta Română, în termen de 3 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) În scopul prestării serviciilor prevăzute la art. 2, personalul din cadrul Poștei Române este obligat să respecte:a) prelucrarea datelor cu caracter personal potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare;b) secretul fiscal asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu, conform prevederilor art. 11 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.(4) Ministerul Finanțelor suplimentează bugetul Agenției Naționale de Administrare Fiscală cu fondurile necesare, în limita creditelor bugetare și a creditelor de angajament aprobate cu această destinație, pentru efectuarea cheltuielilor de către organele fiscale centrale cu comunicarea documentelor prevăzute de lege, ca urmare a depunerii „Notificării privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare“. + Articolul 4(1) Pentru contribuabilii care sunt înrolați la serviciul „Spațiul privat virtual“, documentele prevăzute la art. 2 lit. a) se comunică de către Agenția Națională de Administrare Fiscală prin intermediul acestui serviciu, în format electronic. Depunerea „Notificării privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare“ și/sau a „Cererii de anulare a unor obligații bugetare“ se realizează de către contribuabili prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual“.(2) Pentru contribuabilii persoane fizice care nu sunt înrolați la serviciul „Spațiul privat virtual“, documentele prevăzute la art. 2 lit. a) se comunică prin Poșta Română, potrivit prezentei ordonanțe de urgență. În situația în care contribuabilii intenționează să comunice organului fiscal central competent „Notificarea privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare“, salariații poștali preiau plicul de la contribuabil, care conține acest document, pentru a fi transmis către organul fiscal căruia îi este destinat, potrivit art. 2 lit. b).(3) În vederea distribuirii și preluării, după caz, a documentelor conform prevederilor alin. (2), Agenția Națională de Administrare Fiscală, cu sprijinul Centrului Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor, pune la dispoziția Poștei Române, în format electronic, situația cu beneficiarii facilităților fiscale prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, conform evidențelor fiscale, odată cu încheierea convenției prevăzute la art. 2.(4) Poșta Română este obligată să tipărească, să împlicuiască și să comunice cu confirmare de primire către contribuabili documentele necesare accesării facilităților fiscale prevăzute la art. II-V și XVI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data încheierii convenției prevăzute la art. 2. + Articolul 5(1) Sumele încasate de către salariații poștali potrivit prevederilor art. 2 lit. c) se virează de către Poșta Română în contul 50.67.08 „Disponibil din sume încasate prin intermediul Poștei Române pentru achitarea obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024“, codificat cu codurile de identificare fiscală ale contribuabililor, deschis la Trezoreria Operativă Centrală.(2) Informațiile obligatorii ce trebuie înscrise de Poșta Română în documentele de plată întocmite ca urmare a încasării sumelor de bani de la contribuabilii cărora li s-au comunicat documentele prevăzute la art. 2, la rubricile destinate beneficiarului, sunt următoarele:a) în rubrica „Beneficiar“ se înscrie „bugetul general consolidat“;b) în rubrica „Cod de identificare fiscală“ se înscrie codul de identificare fiscală al contribuabilului;c) în rubrica „Cod IBAN beneficiar“ se înscrie codul IBAN aferent contului 50.67.08 „Disponibil din sume încasate prin intermediul Poștei Române pentru achitarea obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024“;d) în rubrica „La“ se înscrie „Trezoreria Operativă Centrală“.(3) În cazul în care viramentele efectuate de Poșta Română nu sunt validate la nivelul Trezoreriei Operative Centrale din punctul de vedere al existenței unui cod de identificare fiscală al contribuabilului, conform registrului contribuabililor, astfel cum este definit la art. 91 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, acestea se returnează în contul din care sumele respective au fost virate, în următoarea zi lucrătoare înregistrării în contabilitate a viramentelor.(4) Sumele încasate de Trezoreria Operativă Centrală de la Poșta Română sunt supuse în aceeași zi procesului de distribuire către contul 50.67.08 „Disponibil din sume încasate prin intermediul Poștei Române pentru achitarea obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024“, codificat cu codul de identificare fiscală al contribuabilului, deschis la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor bugetare datorate de acesta. Sumele distribuite de Trezoreria Operativă Centrală sunt înregistrate în contabilitatea unităților Trezoreriei Statului în următoarea zi lucrătoare. În cazul în care organul fiscal central competent constată că a recepționat viramente transmise de către unitățile Trezoreriei Statului pentru contribuabili care nu se află în administrarea sa, acesta dispune, în următoarea zi lucrătoare, unității Trezoreriei Statului transferul sumelor către unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent care administrează obligațiile bugetare datorate de contribuabil.(5) Organul fiscal central competent distribuie sumele încasate în contul prevăzut la alin. (4), în vederea stingerii obligațiilor bugetare datorate de contribuabili pentru accesarea facilităților fiscale, în ordinea vechimii acestora, altele decât cele care fac obiectul amânării în vederea anulării potrivit prevederilor art. VI alin. (5) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024. + Articolul 6(1) Prevederile art. 1 și 2 sunt aplicabile și autorităților administrației publice locale care administrează obligații bugetare ce fac obiectul prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024.(2) În aplicarea prevederilor art. 1 și 2, convenția se poate încheia între Poșta Română cu autoritățile administrației publice locale, iar cheltuielile aferente cu prestarea serviciilor se asigură din bugetele locale. + Articolul 7La articolul 26 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2024 privind acordarea de sprijin și asistență umanitară de către statul român cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 616 din 29 iunie 2024, cu completările ulterioare, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Pentru beneficiarii anteriori găzduiți în locațiile stabilite de comitetele județene/al municipiului București pentru situații de urgență se decontează lunar, până la data de 31 martie 2025, din bugetul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și, după caz, din bugetele/bugetul inspectoratelor județene pentru situații de urgență/Inspectoratului pentru Situații de Urgență București-Ilfov. Suma se decontează către unitatea care asigură cazarea proporțional cu numărul de zile pentru care aceasta este asigurată. Cuantumul, mecanismul și condițiile urmează a fi stabilite prin hotărâre a Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului act normativ. + Articolul 8Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2024 privind unele măsuri pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și a unor instituții aflate în subordinea acestuia, precum și pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 12/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru susținerea activității crescătorilor din sectoarele suin și avicol, în perioada 1 august 2022-31 august 2023, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 609 din 29 iunie 2024, se modifică după cum urmează:1. La articolul 8, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Veniturile proprii neutilizate existente în contul oficiilor de studii pedologice și agrochimice la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se virează în conturile de venituri corespunzătoare direcțiilor pentru agricultură județene unde acestea își desfășoară activitatea, până la 31 decembrie 2024.2. La articolul 9, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Veniturile proprii neutilizate existente în contul Direcției pentru Agricultură a Municipiului București la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se virează la bugetul de stat, iar subvențiile rămase neutilizate se virează în contul de cheltuieli corespunzătoare bugetului de stat din care acestea au fost primite până la 31 decembrie 2024.3. Articolul 13 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 13Predarea-preluarea patrimoniului se efectuează pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și a protocoalelor de predare-preluare încheiate până la 31 decembrie 2024.4. La articolul 16, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Prin derogare de la prevederile art. XVII alin. (3), art. XVIII alin. (6), art. XX alin. (7) și ale art. XXIX alin. (7) din Legea nr. 296/2023, cu modificările și completările ulterioare, actele normative prevăzute la alin. (1) se supun spre aprobare Guvernului până la 31 decembrie 2024. Acestea vor reglementa și situația patrimoniului instituțiilor publice reorganizate.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Adrian-Ioan Veștea
Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
Bogdan-Gruia IvanBucurești, 25 septembrie 2024.Nr. 116.-----
EMITENT |
Având în vedere obligația Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele și obligațiile bugetare, precum și riscurile fiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziției fiscale pe termen mediu și lung, precum și predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, în scopul menținerii stabilității macroeconomice a României,ținând cont că pentru România a fost declanșată procedura de deficit excesiv, întrucât deficitul calculat potrivit metodologiei Sistemului european de conturi a depășit pragul stabilit de reglementările europene de 3% din produsul intern brut în anul 2019, iar în prezent din cauza deficitului bugetar, conform Sistemului european de conturi, de la finalul anului 2023 de 6,6% din PIB a fost declanșată o nouă procedură de deficit bugetar excesiv pentru care va trebui prezentat până la data de 15 octombrie 2024 planul fiscal structural al României pentru perioada 2025-2031, luând în considerare că evoluția execuției bugetare pe primele șapte luni ale anului impune măsuri suplimentare de limitare a cheltuielilor publice, deoarece, față de nivelul planificat al deficitului bugetar pe anul 2024 de 5% din PIB, la sfârșitul lunii iulie 2024 nivelul realizat era de 4,02% din PIB, iar în aceste condiții există perspectiva unei depășiri a deficitului bugetar pentru anul 2024, în condițiile în care Comisia Europeană în prognoza de primăvară a estimat un nivel al deficitului bugetar de 6,9% din PIB,întrucât volumul creanțelor bugetare neîncasate la buget a crescut, iar în acest context trebuie identificate măsuri care să permită o mai bună colectare a creanțelor bugetare, care să nu antreneze efectul de neplată a datoriilor față de buget,în contextul în care s-a adoptat măsura anulării accesoriilor aferente creanțelor bugetare acordate pe termene limitate de timp care poate conduce la îmbunătățirea colectării creanțelor bugetare,situația excepțională este determinată de faptul că neluarea măsurilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență poate conduce la materializarea riscului de nerealizare a veniturilor estimate din amnistia fiscală, prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.Ținând cont de faptul că, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, au fost adoptate o serie de facilități fiscale prin anularea unor obligații bugetare, pentru care termenul de accesare este limitat, respectiv până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv,totodată, pentru a facilita accesarea unor astfel de măsuri fiscale care conduc la conformarea voluntară a contribuabililor pentru achitarea obligațiilor bugetare restante, se impun distribuirea unor scrisori de informare cu privire la beneficiile acestor facilități fiscale, precum și a documentelor necesare ce trebuie depuse de către contribuabili pentru accesarea facilităților, dar și măsuri pentru consolidarea capacității administrative de încasare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală,în considerarea faptului că aceste elemente vizează un interes public și constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, întrucât termenul de accesare a facilității fiscale constând în anularea unor obligații bugetare este limitat până la data de 25 noiembrie 2024, și ținând cont de necesitatea informării contribuabililor cu privire la accesarea acestei facilități fiscale,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1Prezenta ordonanță de urgență reglementează măsurile specifice întreprinse de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală pentru informarea contribuabililor cu privire la accesarea facilităților fiscale reprezentând anularea unor obligații bugetare, precum și pentru încasarea prin mijloacele prevăzute de lege a obligațiilor bugetare în temeiul prevederilor art. I-XVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative. + Articolul 2În vederea ducerii la îndeplinire a prevederilor art. 1, Companiei Naționale „Poșta Română“ - S.A., denumită în continuare Poșta Română, i se încredințează, pe bază de convenție încheiată cu Agenția Națională de Administrare Fiscală, prestarea următoarelor servicii de utilitate publică:a) de tipărire, împlicuire și comunicare cu confirmare de primire către contribuabili a documentelor necesare accesării facilităților fiscale prevăzute la art. II-V și XVI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, respectiv:(i) scrisoarea de informare privind beneficiile și condițiile de accesare a facilităților fiscale, inclusiv cuantumul total al obligațiilor bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, din care, defalcat, valoarea acestora ce trebuie plătită și, respectiv, valoarea care poate face obiectul anulării;(ii) modelul „Notificării privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare“;(iii) modelul „Cererii privind anularea unor obligații bugetare“;b) de preluare a plicului care conține „Notificarea privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare“ și trimiterea acestuia către organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale datorate de contribuabilul de la care a fost preluat pentru încadrarea în prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024;c) de încasare prin mijloacele legale de plată, la domiciliul fiscal al contribuabilului sau la oficiul poștal, a sumelor aferente obligațiilor bugetare ce trebuie achitate în vederea accesării facilităților fiscale prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, în cazul contribuabililor care optează pentru plata acestor obligații în numerar sau prin intermediul cardurilor bancare. + Articolul 3(1) Ministerul Finanțelor asigură Agenției Naționale de Administrare Fiscală fondurile necesare, în limita creditelor bugetare și a creditelor de angajament aprobate cu această destinație, pentru efectuarea cheltuielilor cu prestarea de către Poșta Română a serviciilor prevăzute la art. 2, astfel:a) pentru prestarea serviciului prevăzut la art. 2 lit. a), tariful este de 10,90 lei, cu TVA, pe plic;b) pentru prestarea serviciilor prevăzute la art. 2 lit. a) și b), tariful este de 15,56 lei, cu TVA, pe plicul comunicat unui contribuabil;c) comisionul perceput pentru încasarea obligațiilor bugetare potrivit art. 2 lit. c) este de 4 lei, fără TVA, pentru fiecare operațiune de încasare prin salariații poștali de la contribuabilii care au primit plicul care conține documentele prevăzute la art. 2 lit. a).(2) Condițiile și termenele în care se asigură prestarea serviciilor prevăzute la art. 2 se stabilesc prin convenția încheiată între Agenția Națională de Administrare Fiscală și Poșta Română, în termen de 3 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) În scopul prestării serviciilor prevăzute la art. 2, personalul din cadrul Poștei Române este obligat să respecte:a) prelucrarea datelor cu caracter personal potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare;b) secretul fiscal asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu, conform prevederilor art. 11 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.(4) Ministerul Finanțelor suplimentează bugetul Agenției Naționale de Administrare Fiscală cu fondurile necesare, în limita creditelor bugetare și a creditelor de angajament aprobate cu această destinație, pentru efectuarea cheltuielilor de către organele fiscale centrale cu comunicarea documentelor prevăzute de lege, ca urmare a depunerii „Notificării privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare“. + Articolul 4(1) Pentru contribuabilii care sunt înrolați la serviciul „Spațiul privat virtual“, documentele prevăzute la art. 2 lit. a) se comunică de către Agenția Națională de Administrare Fiscală prin intermediul acestui serviciu, în format electronic. Depunerea „Notificării privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare“ și/sau a „Cererii de anulare a unor obligații bugetare“ se realizează de către contribuabili prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual“.(2) Pentru contribuabilii persoane fizice care nu sunt înrolați la serviciul „Spațiul privat virtual“, documentele prevăzute la art. 2 lit. a) se comunică prin Poșta Română, potrivit prezentei ordonanțe de urgență. În situația în care contribuabilii intenționează să comunice organului fiscal central competent „Notificarea privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare“, salariații poștali preiau plicul de la contribuabil, care conține acest document, pentru a fi transmis către organul fiscal căruia îi este destinat, potrivit art. 2 lit. b).(3) În vederea distribuirii și preluării, după caz, a documentelor conform prevederilor alin. (2), Agenția Națională de Administrare Fiscală, cu sprijinul Centrului Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor, pune la dispoziția Poștei Române, în format electronic, situația cu beneficiarii facilităților fiscale prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, conform evidențelor fiscale, odată cu încheierea convenției prevăzute la art. 2.(4) Poșta Română este obligată să tipărească, să împlicuiască și să comunice cu confirmare de primire către contribuabili documentele necesare accesării facilităților fiscale prevăzute la art. II-V și XVI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data încheierii convenției prevăzute la art. 2. + Articolul 5(1) Sumele încasate de către salariații poștali potrivit prevederilor art. 2 lit. c) se virează de către Poșta Română în contul 50.67.08 „Disponibil din sume încasate prin intermediul Poștei Române pentru achitarea obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024“, codificat cu codurile de identificare fiscală ale contribuabililor, deschis la Trezoreria Operativă Centrală.(2) Informațiile obligatorii ce trebuie înscrise de Poșta Română în documentele de plată întocmite ca urmare a încasării sumelor de bani de la contribuabilii cărora li s-au comunicat documentele prevăzute la art. 2, la rubricile destinate beneficiarului, sunt următoarele:a) în rubrica „Beneficiar“ se înscrie „bugetul general consolidat“;b) în rubrica „Cod de identificare fiscală“ se înscrie codul de identificare fiscală al contribuabilului;c) în rubrica „Cod IBAN beneficiar“ se înscrie codul IBAN aferent contului 50.67.08 „Disponibil din sume încasate prin intermediul Poștei Române pentru achitarea obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024“;d) în rubrica „La“ se înscrie „Trezoreria Operativă Centrală“.(3) În cazul în care viramentele efectuate de Poșta Română nu sunt validate la nivelul Trezoreriei Operative Centrale din punctul de vedere al existenței unui cod de identificare fiscală al contribuabilului, conform registrului contribuabililor, astfel cum este definit la art. 91 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, acestea se returnează în contul din care sumele respective au fost virate, în următoarea zi lucrătoare înregistrării în contabilitate a viramentelor.(4) Sumele încasate de Trezoreria Operativă Centrală de la Poșta Română sunt supuse în aceeași zi procesului de distribuire către contul 50.67.08 „Disponibil din sume încasate prin intermediul Poștei Române pentru achitarea obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024“, codificat cu codul de identificare fiscală al contribuabilului, deschis la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor bugetare datorate de acesta. Sumele distribuite de Trezoreria Operativă Centrală sunt înregistrate în contabilitatea unităților Trezoreriei Statului în următoarea zi lucrătoare. În cazul în care organul fiscal central competent constată că a recepționat viramente transmise de către unitățile Trezoreriei Statului pentru contribuabili care nu se află în administrarea sa, acesta dispune, în următoarea zi lucrătoare, unității Trezoreriei Statului transferul sumelor către unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent care administrează obligațiile bugetare datorate de contribuabil.(5) Organul fiscal central competent distribuie sumele încasate în contul prevăzut la alin. (4), în vederea stingerii obligațiilor bugetare datorate de contribuabili pentru accesarea facilităților fiscale, în ordinea vechimii acestora, altele decât cele care fac obiectul amânării în vederea anulării potrivit prevederilor art. VI alin. (5) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024. + Articolul 6(1) Prevederile art. 1 și 2 sunt aplicabile și autorităților administrației publice locale care administrează obligații bugetare ce fac obiectul prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024.(2) În aplicarea prevederilor art. 1 și 2, convenția se poate încheia între Poșta Română cu autoritățile administrației publice locale, iar cheltuielile aferente cu prestarea serviciilor se asigură din bugetele locale. + Articolul 7La articolul 26 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2024 privind acordarea de sprijin și asistență umanitară de către statul român cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 616 din 29 iunie 2024, cu completările ulterioare, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Pentru beneficiarii anteriori găzduiți în locațiile stabilite de comitetele județene/al municipiului București pentru situații de urgență se decontează lunar, până la data de 31 martie 2025, din bugetul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și, după caz, din bugetele/bugetul inspectoratelor județene pentru situații de urgență/Inspectoratului pentru Situații de Urgență București-Ilfov. Suma se decontează către unitatea care asigură cazarea proporțional cu numărul de zile pentru care aceasta este asigurată. Cuantumul, mecanismul și condițiile urmează a fi stabilite prin hotărâre a Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului act normativ. + Articolul 8Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2024 privind unele măsuri pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și a unor instituții aflate în subordinea acestuia, precum și pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 12/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru susținerea activității crescătorilor din sectoarele suin și avicol, în perioada 1 august 2022-31 august 2023, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 609 din 29 iunie 2024, se modifică după cum urmează:1. La articolul 8, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Veniturile proprii neutilizate existente în contul oficiilor de studii pedologice și agrochimice la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se virează în conturile de venituri corespunzătoare direcțiilor pentru agricultură județene unde acestea își desfășoară activitatea, până la 31 decembrie 2024.2. La articolul 9, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Veniturile proprii neutilizate existente în contul Direcției pentru Agricultură a Municipiului București la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se virează la bugetul de stat, iar subvențiile rămase neutilizate se virează în contul de cheltuieli corespunzătoare bugetului de stat din care acestea au fost primite până la 31 decembrie 2024.3. Articolul 13 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 13Predarea-preluarea patrimoniului se efectuează pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și a protocoalelor de predare-preluare încheiate până la 31 decembrie 2024.4. La articolul 16, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Prin derogare de la prevederile art. XVII alin. (3), art. XVIII alin. (6), art. XX alin. (7) și ale art. XXIX alin. (7) din Legea nr. 296/2023, cu modificările și completările ulterioare, actele normative prevăzute la alin. (1) se supun spre aprobare Guvernului până la 31 decembrie 2024. Acestea vor reglementa și situația patrimoniului instituțiilor publice reorganizate.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Adrian-Ioan Veștea
Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
Bogdan-Gruia IvanBucurești, 25 septembrie 2024.Nr. 116.-----