ORDIN nr. 355 din 12 septembrie 2024pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 393/2023 privind aprobarea Sistemului de sancțiuni administrative pentru condiționalitate începând cu anul de cerere 2023
EMITENT
  • MINISTERUL AGRICULTURII ȘI DEZVOLTĂRII RURALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 939 din 18 septembrie 2024



    Având în vedere Referatul de aprobare nr. 31.634 din 9.09.2024 al Direcției intervenții IACS - sector vegetal și condiționalitate din cadrul Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA),ținând seama de prevederile:– Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) și finanțate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 și (UE) nr. 1.307/2013, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013;– Regulamentului delegat (UE) 2022/126 al Comisiei din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului cu cerințe suplimentare referitoare la anumite tipuri de intervenții specificate de statele membre în planurile lor strategice PAC pentru perioada 2023-2027 în temeiul regulamentului respectiv, precum și cu norme privind raportul pentru standardul GAEC 1 (bune condiții agricole și de mediu);– Regulamentului delegat (UE) 2022/1.172 al Comisiei din 4 mai 2022 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul integrat de administrare și control din cadrul politicii agricole comune și aplicarea și calcularea sancțiunilor administrative aferente condiționalității;– Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2024/587 al Comisiei din 12 februarie 2024 de stabilire a unei derogări de la Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește aplicarea standardului privind bunele condiții agricole și de mediu ale terenurilor (standardul GAEC) 8, datele de eligibilitate a cheltuielilor pentru contribuția din FEGA și normele privind modificările planurilor strategice PAC pentru modificările anumitor eco-scheme pentru anul de cerere 2024;– Regulamentului (UE) 2024/1.468 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 mai 2024 de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/2.115 și (UE) 2021/2.116 în ceea ce privește standardele privind bunele condiții agricole și de mediu, schemele pentru climă, mediu și bunăstarea animalelor, modificările planurilor strategice PAC, revizuirea planurilor strategice PAC și derogările de la controale și sancțiuni;– Regulamentului delegat (UE) 2024/1.235 al Comisiei din 12 martie 2024 de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2022/126 al Comisiei de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele privind raportul pentru standardul privind bunele condiții agricole și de mediu (GAEC) 1;– Planului Strategic PAC 2023-2027 al României aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei nr. C(2022) 8.783 din 7 decembrie 2022, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârii Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârii Guvernului nr. 1.570/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor specifice dezvoltării rurale cuprinse în Planul strategic PAC 2023-2027, cu modificările și completările ulterioare;– Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 54/570/32/2023 pentru punerea în aplicare a normelor privind condiționalitatea în cadrul intervențiilor sub formă de plăți directe și al unor intervenții și măsuri pentru dezvoltare rurală, începând cu anul de cerere 2023, cu modificările și completările ulterioare; – Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condițiilor și altor cerințe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervențiile aferente sectoarelor vegetal și zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) și b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, începând cu anul 2024, cu modificările ulterioare;– Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 107/2024 privind implementarea măsurilor și intervențiilor compensatorii de mediu și climă din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 și din Planul strategic PAC 2023-2027, începând cu anul 2024, cu modificările ulterioare,în temeiul prevederilor:– art. 57 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;– art. 39 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, cu modificările și completările ulterioare;– art. 6 alin. (2) din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 54/570/32/2023 pentru punerea în aplicare a normelor privind condiționalitatea în cadrul intervențiilor sub formă de plăți directe și al unor intervenții și măsuri pentru dezvoltare rurală, începând cu anul de cerere 2023, cu modificările și completările ulterioare;– art. 9 alin. (5) și (6) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea și funcționarea Autorității pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor, cu modificările și completările ulterioare,ministrul agriculturii și dezvoltării rurale emite prezentul ordin.  +  Articolul IOrdinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 393/2023 privind aprobarea Sistemului de sancțiuni administrative pentru condiționalitate începând cu anul de cerere 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 859 și 859 bis din 25 septembrie 2023, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Sistemul de sancțiuni administrative prevăzut la alin. (1) se aplică următoarelor tipuri de plăți:a) plăților directe decuplate:(i) intervenția PD-01 - sprijin de bază pentru venit în scopul sustenabilității (BISS); (ii) intervenția PD-02 - sprijin redistributiv complementar pentru venit în scopul sustenabilității (CRISS); (iii) intervenția PD-03 - sprijin complementar pentru venit pentru tinerii fermieri (CIS-YF); (iv) intervențiile PD-04, PD-05, PD-06, PD-07, PD-08, PD-27 - pentru climă, mediu și bunăstarea animalelor (ecoschemele); b) plăților directe cuplate: (i) intervențiile PD-09, PD-10, PD-11, PD-12, PD-13, PD-14, PD-15, PD-16, PD-17, PD-18, PD-19, PD-20 și PD-26 - sprijin cuplat pentru venit în sectorul vegetal; (ii) intervențiile PD-21, PD-22, PD-23, PD-24, PD-25 - sprijin cuplat pentru venit în zootehnie; c) plăților aferente sprijinului compensatoriu de mediu și climă: (i) măsura 10 - Agromediu și climă din PNDR 2014-2020; (ii) măsura 11 - Agricultură ecologică, submăsura 11.1 - Sprijin pentru conversia la metodele de agricultură ecologică și submăsura 11.2 - Sprijin pentru menținerea practicilor de agricultură ecologică din PNDR 2014-2020; (iii) intervenția DR-01 - Agromediu și climă pe pajiști permanente din PS 2023-2027; (iv) intervenția DR-02 - Agromediu și climă pe terenuri arabile din PS 2023-2027; (v) intervenția DR-03 - Agromediu și climă - Creșterea animalelor de fermă din rase locale în pericol de abandon din PS 2023-2027; (vi) intervenția DR-04 - Agricultură ecologică - conversie din PS 2023-2027; (vii) intervenția DR-05 - Agricultură ecologică - menținerea certificării din PS 2023-2027; (viii) intervenția DR-06 - Bunăstarea animalelor din PS 2023-2027; (ix) intervenția DR-07 - Silvomediu și climă din PS 2023-2027; (x) intervenția DR-09 - Zone afectate de constrângeri naturale - zona montană din PS 2023-2027; (xi) intervenția DR-10 - Zone afectate de constrângeri naturale semnificative din PS 2023-2027; (xii) intervenția DR-11 - Zone afectate de constrângeri naturale specifice din PS 2023-2027.2. Anexa nr. 1 „Sistemul de sancțiuni administrative pentru condiționalitate începând cu anul de cerere 2023“ se modifică și se completează după cum urmează:a) La articolul 3 alineatul (2) litera a) punctul i, după poziția „GAEC 3 - Interdicția de a incendia miriștile“ se introduce o nouă poziție, cu următorul cuprins:GAEC 10 - Interdicția de a incendia vegetația pajiștilor permanente (GAEC suplimentar)b) La articolul 4 alineatul (3), după ultimul paragraf se introduce un nou paragraf, cu următorul cuprins:Nu se aplică sancțiuni administrative fermierilor care dețin exploatații cu o suprafață agricolă declarată în cererea de plată de maximum 10 ha.c) La articolul 4, tabelele 1, 4, 5 și 6 se modifică și vor avea următorul cuprins:Tabelul 1. Sancțiunile administrative pentru nerespectarea condiționalității
    Tipul neconformitățiiAmploareaGravitateaPersistențaPrima constatarePrima repetițieA doua repetiție (Intenție)Prima repetiție din intențieA doua repetiție din intenție
    Neconformitate neintenționatăLimitare la fermăMicăNepermanentă1% +3% +15% +20% +40% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă1% +3% +15% +20% +40% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MedieNepermanentă3% +5% +15% +30% +50% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă3% +5% +15% +30% +50% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MareNepermanentă5% +7% +15% +30% +60% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă5% +10% +20% +40% +60% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Răspândire asupra altor fermeMicăNepermanentă3% +5% +15% +30% +50% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă5% +7% +15% +30% +50% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MedieNepermanentă5% +7% +15% +30% +60% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă5% +10% +15% +30% +60% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MareNepermanentă7% +10% +15% +30% +60% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă7% +10% +20% +40% +60% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Neconformitate deliberatăLimitare la fermăMicăNepermanentă15% +30% +50% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă15% +30% +50% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MedieNepermanentă20% +40% +60% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă20% +40% +60% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MareNepermanentă30% +50% +70% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă40% +60% +80% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Răspândire asupra altor fermeMicăNepermanentă30% +50% +70% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă30% +50% +70% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MedieNepermanentă40% +60% +80% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă50% +70% +100% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MareNepermanentă70% +100% +100% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă100% +100% +100% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    ........................................Tabelul 4. Criterii de stabilire a nivelului de gravitate și persistență pentru standardele GAEC care se verifică la nivelul parcelei agricole și descrierea acestora
    CriteriuNivelDefiniție
    GravitateMicăNerespectarea afectează0 < 40% din suprafața determinată a fermei [GAEC 1 pentru elementele de control 2.a) și 2.b), GAEC 2 pentru elementele de control 1.a), 1.c), 1.d), 1.e) și 2, GAEC 3, GAEC 4, GAEC 5, GAEC 7, GAEC 8 pentru elementele de control: 2, 3 și 4, GAEC 9, GAEC 10]
    MedieNerespectarea afectează≥ 40 < 80% din suprafața determinată a fermei [GAEC 1 pentru elementele de control 2.a) și 2.b), GAEC 2 pentru elementele de control 1.a), 1.c), 1.d), 1.e) și 2, GAEC 3, GAEC 4, GAEC 5, GAEC 7, GAEC 8 pentru elementele de control: 2, 3 și 4, GAEC 9, GAEC 10]
    MareNerespectarea afectează≥ 80% din suprafața determinată a fermei [GAEC 1 pentru elementele de control 2.a) și 2.b), GAEC 2 pentru elementele de control 1.a), 1.c), 1.d), 1.e) și 2, GAEC 3, GAEC 4, GAEC 5, GAEC 7, GAEC 8 pentru elementele de control: 2, 3 și 4, GAEC 9, GAEC 10]
    PersistențăNepermanentăCondiții nerespectate care pot fi rectificate pe parcursul anului pentru care a solicitat sprijinul
    PermanentăCondiții nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul anului pentru care a solicitat sprijinul
    Tabelul 5. Criterii de stabilire a gravității pentru standardele GAEC care se verifică la nivelul exploatației agricoleStabilirea nivelului de gravitate pentru standardele GAEC 1.1 și GAEC 2.1b)
    Specificare GAECElementul de control conform raportului de controlControlul se realizează la nivelul parcelei/exploatației.Încadrare gravitate
    GAEC 1(*)1.exploatațiemică
    GAEC 21.b) exploatațiemare
    (*) În cazul în care într-un anumit an suprafața cu pajiști permanente este menținută în limita a 0,5% din suprafețele cu pajiști permanente declarate în 2018 (parcele solicitate și nesolicitate) pentru care au fost îndeplinite toate criteriile de eligibilitate sau alte obligații legate de condițiile de acordare a plăților și determinate în urma tuturor controalelor administrative sau controalelor la fața locului, atunci se consideră că raportul dintre pajiștile permanente și suprafața agricolă comparativ cu raportul de referință din 2018 a fost respectat.
    Stabilirea nivelului de gravitate pentru standardul GAEC 8.1.a)
    CriteriuNivelDefiniție
    GravitateMicăÎn cazul în care suprafața alocată zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenurilor lăsate pârloagă, și/sau culturilor fixatoare de azot care se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor și/sau culturilor secundare care se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor este:(> 3%-< 4%) din terenul arabil la nivel de fermă
    MedieÎn cazul în care suprafața alocată zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenurilor lăsate pârloagă, și/sau culturilor fixatoare de azot care se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor și/sau culturilor secundare care se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor este:(> 2%-≤ 3%) din terenul arabil la nivel de fermă
    MareÎn cazul în care suprafața alocată zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenurilor lăsate pârloagă, și/sau culturilor fixatoare de azot care se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor și/sau culturilor secundare care se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor este:(≥ 0%-≤ 2%) din terenul arabil la nivel de fermă
    Tabelul 6. Criterii gravitate GAEC 6 care se verifică la nivelul parcelei și se evaluează în funcție de gradul de acoperire a terenului arabil și a culturilor permanente în perioada 15 iunie-30 septembrieStabilirea nivelului de gravitate pentru standardul GAEC 6.1
    CriteriuNivelDefiniție
    GravitateMicăProcentul de acoperire este: (> 70%-≤ 80%) din suprafața arabilă totală a exploatației
    MedieProcentul de acoperire este: (> 50%-≤ 70%) din suprafața arabilă totală a exploatației
    MareProcentul de acoperire este: (≥ 0%-≤ 50%) din suprafața arabilă totală a exploatației
    Stabilirea nivelului de gravitate pentru standardul GAEC 6.2
    CriteriuNivelDefiniție
    GravitateMicăProcentul de acoperire este:(> 40%-≤ 50%) din suprafața totală a culturilor permanente din cadrul exploatației
    MedieProcentul de acoperire este:(> 30%-≤ 40%) din suprafața totală a culturilor permanente din cadrul exploatației
    MareProcentul de acoperire este:(≥ 0%-≤ 30%) din suprafața totală a culturilor permanente din cadrul exploatației
    3. La anexa nr. 2, tabelul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:Tabelul 1. Elemente de control privind respectarea bunelor condiții agricole și de mediu (GAEC)
    Specificare GAECElemente de control(Se verifică conform raportului de control.)Nivelul la care se realizează controlul
    GAEC 1 - Menținerea pajiștilor permanente pe baza unui raport proporțional între pajiștile permanente și suprafața agricolă la nivel național în comparație cu anul de referință 2018Reducerea maximă este de 5% în comparație cu anul de referință.1. Menținerea suprafeței pajiștilor permanente pe baza raportului dintre suprafața pajiștilor permanente și suprafața agricolă eligibilă după controalele administrative și la fața locului, la nivel național, în comparație cu anul de referință 2018 Reducerea maximă este de 5% în comparație cu anul de referință. Exploatație
    2. a) Menținerea destinației suprafețelor de pajiști permanente (menținerea categoriei de folosință a pajiștilor permanente) sau existența actului prin care se aprobă schimbarea categoriei de folosință a pajiștilor permanente în cazul terenurilor ocupate cu pajiști permanente care, prin degradare sau poluare, și-au pierdut total ori parțial capacitatea de producție și a terenurilor pe care se execută lucrări de ameliorare și amenajareParcelă
    2. b) Reconvertirea unor terenuri în pajiști permanente sau crearea unor suprafețe cu pajiști permanente de către fermierii care au la dispoziție terenuri care au fost transformate din pajiști permanente în terenuri pentru alte utilizări, în cazul în care se constată reducerea raportului proporțional cu peste 5% în comparație cu anul de referință și autoritatea competentă impune astfel de măsuri în temeiul GAEC 1Parcelă
    GAEC 2 - Protejarea zonelor umede și a turbăriilor1. Pentru fermierii care dețin sau administrează terenuri cu destinație agricolă și care desfășoară activități agricole în perimetrul zonelor umede și turbăriilor se verifică:a) existența suprafeței agricole a fermierilor în perimetrul zonelor umede și turbăriilor în aplicația IPA Online/LPIS GIS;- respectarea restricțiilor prevăzute în planul de management și în regulamentul ariei în ceea ce privește utilizarea suprafețelor de teren cu destinație agricolă și regimul activităților agricole în cazul zonelor umede și turbăriilor desemnate arii naturale protejate, inclusiv zonele umede de importanță internațională (situri Ramsar);Parcelă
    b) deținerea actelor de reglementare: acordul de mediu/avizul de mediu, după caz, pentru proiecte sau planuri; autorizație de mediu pentru activități care pot afecta aria naturală protejată (captări de apă, introducerea de poluanți, exploatarea turbei, introducerea de specii alohtone); avizul eliberat de către administratorul ariei naturale protejate căruia i s-a atribuit în administrare aria care include zone umede și turbării/structurile teritoriale din subordinea Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate pentru ariile neatribuite în administrare; permisul de acces sau acordul/avizul/autorizația de mediu și permisul de desfășurare a activităților în cazul fermierilor care dețin sau administrează terenuri cu destinație agricolă în perimetrul Rezervației Biosferei «Delta Dunării»;Exploatație
    c) existența unor indicii privind desfășurarea activităților ce contravin scopului de protecție și conservare a habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, inclusiv a solurilor bogate în carbon din perimetrul zonelor umede și turbăriilor, precum: drenarea zonelor umede și a turbăriilor, inclusiv a suprafețelor de teren cu destinație agricolă din perimetrul zonelor umede și turbăriilor; incendierea zonelor umede și a turbăriilor, inclusiv a suprafețelor de teren cu destinație agricolă din perimetrul zonelor umede și turbăriilor; defrișarea zonelor umede și a turbăriilor, cu excepția activităților aprobate prin planul de management; evacuarea de poluanți în apele de suprafață și subterane din zonele umede, din turbării și din zonele cu destinație agricolă din perimetrul zonelor umede și turbăriilor; depozitarea deșeurilor în zonele umede și turbării și în zonele cu destinație agricolă din perimetrul zonelor umede și turbăriilor; activități de exploatare a turbei; introducerea deliberată de specii alohtone în zonele umede și turbării; conversia zonelor umede și a turbăriilor; schimbări în folosința terenurilor și în cursul apelor; aratul pajiștilor permanente din zonele umede și turbării; lucrări profunde ale solului, la adâncimi mai mari de 25 cm;Parcelă
    d) respectarea măsurilor minime de conservare stabilite de administratorii ariilor naturale protejate, în cazul zonelor umede și turbăriilor desemnate arii naturale protejate pentru care planurile de management nu sunt încă elaborate/aprobate;Parcelă
    e) respectarea măsurilor minime de conservare stabilite de autoritatea competentă în cazul zonelor umede și turbăriilor, altele decât cele desemnate arii naturale protejate sau care sunt situate în afara ariilor naturale protejate, inclusiv interzicerea unor drenaje noi și a aratului pajiștilor permanente din zonele umede și turbării.Parcelă
    2. Efectuarea de către fermieri a unei activități minime pe terenurile cu destinație agricolă din perimetrul zonelor umede și turbăriilor pe care nu pot fi desfășurate activități agricole, precum: îndepărtarea vegetației ierboase și lemnoase considerate vegetație invazivă sau dăunătoare culturilor agricole, prin lucrări de cosit/tăvălugit/lucrări superficiale pe terenul arabil, nivelarea mușuroaielor și eliminarea resturilor vegetale pe pajiștile permanente, după caz, cu respectarea planului de management și/sau a măsurilor minime de conservareParcelă
    GAEC 3 - Interdicția de a incendia miriștile, cu excepția cazurilor justificate din motive fitosanitareExistența unor indicii privind arderea miriștilor, a vegetației uscate și a resturilor vegetale existente pe terenurile arabileParcelă
    GAEC 4 - Crearea de zone-tampon de-a lungul cursurilor de apă1. Înființarea/Existența benzilor-tampon (fâșii de protecție) pe terenurile agricole adiacente zonelor de protecție a cursurilor de apă stabilite prin Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, în care este interzisă aplicarea fertilizanților și a produselor de protecție a plantelor. Lățimea minimă a benzilor-tampon este de 3 m pentru terenurile cu panta până la 12% și de 5 m pe terenurile cu panta peste 12%, panta terenului fiind panta medie a blocului fizic în care se află parcela agricolă utilizată de fermier, adiacent cursului de apă. Lățimea benzilor-tampon se consideră de la limita blocului fizic în care se află parcela agricolă utilizată de fermier, adiacent zonei de protecție stabilite prin Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, spre interiorul acestuia.Parcelă
    2. Menținerea benzilor-tampon (fâșiile de protecție) existente pe terenurile agricole adiacente zonelor de protecție a cursurilor de apă stabilite prin Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, în care este interzisă aplicarea fertilizanților și a produselor de protecție a plantelorParcelă
    GAEC 5 - Gestionarea lucrărilor solului, reducerea riscului de degradare și eroziune a solului, inclusiv luarea în considerare a unghiului pantei1. Efectuarea, de-a lungul curbelor de nivel, a lucrărilor solului, inclusiv semănatul culturilor pe terenul arabil cu panta mai mare de 12%. Panta terenului înseamnă panta medie a parcelei agricole utilizate de fermier.Parcelă
    2. Existența unor indicii privind lucrările solului (aratul, scarificatul, lucrarea cu grapa și sapa rotativă, prașila mecanică) pe terenurile cu soluri foarte slab fertile, improprii pentru folosință arabilă (clasa de calitate V), indiferent de panta terenuluiParcelă
    GAEC 6 - Acoperirea minimă a solului pentru a evita solul descoperit în perioadele cele mai sensibile1. Acoperirea terenului arabil, asigurată prin: culturi agricole aflate în vegetație, miriștea și resturile vegetale rămase după recoltare, culturi secundare, culturi de acoperire verzi sau culturi de toamnă nou-înființate(*) pe cel puțin 80% din suprafața arabilă a exploatației în perioada cea mai sensibilă a anului (15 iunie-30 septembrie) (*) Sunt permise lucrările superficiale care nu afectează acoperirea vegetală a terenului sau care lasă pe teren miriștea și resturile vegetale de la cultura anterioară, până la adâncimea de maximum 10 cm, precum: discuirea superficială a miriștii fără întoarcerea brazdei sau afânarea superficială a solului. Lucrarea superficială asigură menținerea umidității solului și formarea unui strat vegetal de acoperire (samulastră) după recoltarea culturii principale. Lucrarea superficială a solului poate fi realizată după recoltarea culturii aflate în vegetație și înainte de începerea lucrărilor necesare pentru pregătirea terenului și înființarea noii culturi.Parcelă
    2. Acoperirea minimă a solului în cazul culturilor permanente, asigurată prin existența fâșiilor înierbate între rânduri, a mulcilor sau a resturilor vegetale pe cel puțin 50% din suprafața culturilor permanente din exploatațieParcelă
    GAEC 7 - Rotația culturilor pe terenuri arabile, cu excepția culturilor care cresc sub apăRotația culturilor cel puțin o dată pe an (an de cultură), cu excepția culturilor multianuale, a ierburilor și a altor plante furajere erbacee, a terenurilor lăsate pârloagă și a culturilor din spații protejate (sere și solarii). Prin excepție de la regula generală, una și aceeași specie de plante (cultura de bază sau principală) poate fi cultivată pe aceeași suprafață de teren arabil (parcelă agricolă), pe cel mult 50% din suprafața arabilă a exploatației, astfel: a) rotația culturilor principale pe cel mult 50% din suprafața arabilă a exploatației o perioadă de cel mult 3 ani consecutivi, cu obligația ca între două culturi principale să fie înființată o cultură secundară diferită ca specie față de cultura principală; b) rotația culturilor principale o perioadă de cel mult 2 ani consecutivi pe suprafețele pe care acestea au fost recoltate toamna târziu (după data de 1 noiembrie), ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile, iar înființarea culturii secundare nu mai este posibilă întrucât nu există condiții optime de răsărire și dezvoltare a plantelor.Parcelă
    GAEC 8 • Procentajul minim din suprafața agricolă dedicat zonelor sau elementelor neproductive - Ponderea minimă de cel puțin 4% din terenul arabil la nivel de fermă alocat zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenuri lăsate pârloagă - Ponderea minimă de cel puțin 7% din terenul arabil la nivel de fermă dacă acesta include, de asemenea, culturi intermediare (secundare) sau culturi fixatoare de azot, cultivate fără utilizarea de produse de protecție a plantelor, din care 3% reprezintă terenuri lăsate pârloagă sau elemente neproductive. Pentru culturile secundare se utilizează factorul de ponderare 0,3. • Menținerea elementelor de peisaj • Interzicerea tăierii gardurilor vii și a arborilor în perioada de reproducere și creștere a păsărilor • Măsuri pentru evitarea speciilor de plante invazive1. Asigurarea procentului minim din suprafața agricolă alocat zonelor sau elementelor neproductive la nivel de fermă, prin aplicarea uneia dintre următoarele opțiuni:a) cel puțin 4% din terenul arabil la nivel de fermă este alocat zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenurilor lăsate pârloagă; b) cel puțin 7% din terenul arabil al fermei, destinat zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenurilor lăsate pârloagă, culturilor secundare și/sau culturilor fixatoare de azot, cultivate fără utilizarea de produse de protecție a plantelor, din care cel puțin 3% reprezintă zone și elemente neproductive, inclusiv terenuri lăsate pârloagă. Pentru culturile secundare se utilizează factorul de ponderare 0,3(*). (*) Prin aplicarea derogării în anul de cerere 2024, fermierii și alți beneficiari care fac obiectul acestui standard pot îndeplini prima cerință a standardului prin alocarea unei ponderi minime de cel puțin 4% din terenul arabil la nivel de fermă: (i) zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenurilor lăsate în pârloagă și/sau (ii) culturilor fixatoare de azot și/sau (iii) culturilor secundare. Culturile fixatoare de azot și culturile secundare se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor. Pentru culturile secundare se utilizează factorul de ponderare 1. [Conform articolului 1 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/587 al Comisiei din 12 februarie 2024 de stabilire a unei derogări de la Regulamentul (UE) 2021/2.115 în ceea ce privește aplicarea standardului GAEC 8]Exploatație
    2. Menținerea elementelor de peisaj, incluzând garduri vii individuale și grupuri de rânduri de arbori, movile, rigole și terase, existente pe terenul agricolParcelă
    3. Existența unor indicii privind tăierea gardurilor vii și a arborilor în perioada de reproducere și creștere a păsărilor sălbatice, cuprinsă între 15 martie și 31 augustParcelă
    4. Luarea măsurilor pentru evitarea instalării și extinderii speciilor de plante invazive pe terenul agricolParcelă
    GAEC 9 - Interzicerea conversiei sau aratului pajiștilor permanente desemnate drept pajiști permanente sensibile din punct de vedere ecologic1. Schimbarea destinației sau aratul pajiștilor permanente desemnate ca pajiști permanente sensibile din punct de vedere ecologic din perimetrul siturilor Natura 2000(*)(*) Vizează toate pajiștile permanente din perimetrul siturilor Natura 2000.Parcelă
    2. Efectuarea lucrărilor de exploatare și întreținere a pajiștilor permanente din perimetrul siturilor Natura 2000 cu respectarea măsurilor de conservare prevăzute în planurile de management ale siturilor sau cu respectarea măsurilor de conservare stabilite de administratorul sitului, până la aprobarea planului de managementParcelă
    GAEC 10 - Interdicția de a incendia vegetația pajiștilor permanente Obiectiv principal: menținerea nivelului de materie organică din solEste interzisă arderea vegetației pajiștilor permanente (pășuni și fânețe).Parcelă
     +  Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
    Violeta Mușat,
    secretar de stat
    București, 12 septembrie 2024.Nr. 355.-------