REGULAMENT din 6 septembrie 2024de organizare și funcționare a birourilor și oficiilor electorale constituite la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 908 din 9 septembrie 2024
Notă
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1/H din 6 septembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 908 din 9 septembrie 2024. + Articolul 1(1) Membrii și personalul tehnic auxiliar ai birourilor și oficiilor electorale sunt cetățeni români cu drept de vot.(2) Candidații la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților, soțul/soția, rudele și afinii acestora până la gradul al doilea inclusiv nu pot fi membri ai birourilor sau oficiilor electorale constituite la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților.(3) În realizarea atribuțiilor ce revin birourilor și oficiilor electorale, membrii acestora exercită o funcție ce implică autoritatea de stat. (4) Exercitarea corectă și imparțială a funcției de membru al biroului sau al oficiului electoral este obligatorie. Nerespectarea acestei obligații atrage răspunderea contravențională sau penală, după caz.(5) Nimeni nu poate fi în același timp membru și/sau personal tehnic auxiliar al două sau mai multor birouri/oficii electorale constituite la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.(6) Procesele-verbale întocmite cu prilejul constituirii și completării birourilor și oficiilor electorale atestă calitatea de membru al biroului sau oficiului electoral, după caz.(7) Președinții birourilor și oficiilor electorale reprezintă interesele acestora în relația cu terții. + Articolul 2(1) În exercitarea atribuțiilor subsumate calității de membru al unui birou sau oficiu electoral, reprezentanții partidelor politice, ai alianțelor politice și ai alianțelor electorale, precum și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale în birourile și oficiile electorale nu pot primi și nu pot exercita alte însărcinări în afara celor legale.(2) Reprezentanții partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale în birourile și oficiile electorale pot fi înlocuiți la cererea scrisă a celor care i-au propus, în condițiile art. 9 alin. (2) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare.(3) Membrii birourilor și oficiilor electorale care nu reprezintă partide politice, alianțe politice, alianțe electorale sau organizații ale cetățenilor aparținând minorităților naționale pot fi înlocuiți în caz de deces, îmbolnăviri sau accidente de către cei care i-au desemnat, cu respectarea, după caz, a condițiilor prevăzute la art. 11, 13, 15 și 17 din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare.(4) Calitatea de membru al unui birou sau oficiu electoral încetează de drept în condițiile art. 10 din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 3(1) Birourile și oficiile electorale lucrează în prezența majorității membrilor care le compun și adoptă hotărâri, decizii, alte acte și/sau măsuri, după caz, cu votul majorității membrilor prezenți.(2) În caz de egalitate de voturi, votul președintelui este hotărâtor.(3) În sensul prezentului regulament, prin membru al biroului sau oficiului electoral se înțelege și președintele și locțiitorul acestuia. + Articolul 4(1) Ședința biroului sau oficiului electoral este condusă de președintele acestuia. În lipsa președintelui biroului sau oficiului electoral, atribuțiile acestuia sunt îndeplinite de locțiitorul său.(2) Ședințele birourilor și oficiilor electorale se desfășoară, de regulă, cu prezența fizică a membrilor la sediul biroului sau oficiului electoral. Cu excepția birourilor electorale ale secțiilor de votare, în eventualitatea în care nu se poate asigura prezența fizică a majorității membrilor biroului sau oficiului electoral, ședințele acestuia se pot desfășura cu prezența membrilor atât fizică, cât și prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare la distanță.(3) Prezența la ședințe a membrilor birourilor și oficiilor electorale este obligatorie. În cazuri justificate, președinții birourilor și oficiilor electorale pot aproba ca unii membri ai acestora să lipsească de la ședință. Locțiitorii reprezentanților partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale, precum și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale în Biroul Electoral Central pot înlocui, cu aceleași drepturi și obligații, titularii, când aceștia nu pot participa la ședințele Biroului Electoral Central.(4) Proiectul ordinii de zi a ședinței se propune la începutul ședinței de către președintele biroului sau oficiului electoral sau, în lipsa acestuia, de către locțiitorul președintelui și se aprobă cu votul majorității membrilor prezenți.(5) Punctele aflate pe ordinea de zi se înscriu și se soluționează, de regulă, în ordinea recepționării lucrărilor la nivelul biroului sau oficiului electoral. Documentele înregistrate în contextul gestionării resurselor umane, materiale și financiare nu se înscriu pe ordinea de zi, dar pot fi consultate de către membrii biroului sau oficiului electoral, la solicitarea acestora. Membrii biroului sau oficiului electoral și personalul tehnic auxiliar al acestuia pot propune înscrierea pe ordinea de zi a proiectelor de hotărâri, decizii sau adrese emise de biroul sau oficiul electoral din oficiu. Propunerile de modificare și/sau completare a ordinii de zi se supun aprobării biroului sau oficiului electoral. Dacă propunerile sunt aprobate, președintele este obligat să supună dezbaterilor subiectele aflate pe ordinea de zi, în versiunea actualizată.(6) Schimbarea ordinii de dezbatere a problemelor înscrise pe ordinea de zi se poate face cu aprobarea majorității membrilor biroului sau oficiului electoral prezenți, la propunerea președintelui sau a oricăruia dintre membri.(7) La ședințele birourilor sau oficiilor electorale participă doar membrii acestora și personalul din aparatul tehnic auxiliar. Atunci când este cazul, raportat la natura subiectelor înscrise pe ordinea de zi, pot participa reprezentanți ai altor entități publice având atribuții, potrivit legii, în organizarea și desfășurarea alegerilor, cu aprobarea prealabilă a majorității membrilor biroului sau oficiului electoral.(8) Din dispoziția președintelui biroului sau oficiului electoral, solicitările, actele procedurale, plângerile, întâmpinările și contestațiile greșit îndreptate către un birou sau un oficiu electoral pot fi redirecționate automat, prin e-mail, către organismele electorale sau entitățile publice competente. În aceste situații, în mapa următoarei ședințe vor fi inserate atât documentele greșit îndreptate, cât și dovada redirecționării acestora, pentru a se lua act de operațiune. + Articolul 5(1) Convocarea membrilor birourilor și oficiilor electorale la ședințe se face telefonic, prin mesaj text și prin e-mail, de regulă, cu cel puțin 24 de ore înainte, cu excepția situațiilor urgente, când se face de îndată, telefonic și prin e-mail, de către președintele biroului sau oficiului electoral, cu sprijinul personalului tehnic auxiliar.(2) În convocarea membrilor birourilor și oficiilor electorale se precizează ora și locul de desfășurare a ședinței și se atașează versiunea la zi a mapei de ședință.(3) Membrii biroului sau oficiului electoral au acces la mapa de ședință, de regulă, prin mijloace electronice. Mapa de ședință se tipărește doar la cerere sau în situații excepționale, generate de lipsa sau disfuncționalitatea echipamentelor electronice puse la dispoziția membrilor. + Articolul 6(1) Membrii biroului sau oficiului electoral pot participa la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt și numai după acordarea acestuia de către președinte.(2) În luările de cuvânt, membrii biroului sau oficiului electoral au obligația de a se limita strict la problema pusă în discuție. (3) Președintele poate limita sau retrage cuvântul acordat, în situația în care vorbitorul se abate de la subiectul în discuție. Dacă cel în cauză nu se supune, președintele poate suspenda ședința.(4) Membrii birourilor și oficiilor electorale trebuie să păstreze solemnitatea ședințelor.(5) La finalizarea dezbaterilor privind o problemă înscrisă pe ordinea de zi, președintele biroului sau oficiului electoral sintetizează soluțiile propuse și le supune votului membrilor acestuia.(6) Președintele biroului sau oficiului electoral asigură, cu sprijinul personalului tehnic auxiliar, numărarea voturilor exprimate pentru fiecare aspect supus la vot și consemnarea acestora în procesul-verbal de ședință.(7) În cadrul dezbaterilor biroului sau oficiului electoral, membrii și personalul tehnic auxiliar al acestuia își pot exprima în mod liber punctul de vedere. + Articolul 7(1) În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege, precum și în soluționarea întâmpinărilor și contestațiilor, birourile și oficiile electorale adoptă acte și iau măsuri, potrivit competenței lor, numai cu votul majorității membrilor prezenți și cu respectarea prevederilor art. 3-6.(2) Votul se exprimă deschis și poate fi numai „pentru“ sau „împotrivă“ și va fi consemnat ca atare în procesul-verbal de ședință.(3) Hotărârile și deciziile adoptate se semnează de președinte, de locțiitorul acestuia și de membrii care au participat la adoptarea lor. Alte categorii de acte se semnează de președintele biroului/oficiului electoral sau de locțiitorul acestuia, după caz.(4) Lipsa semnăturilor unor membri nu influențează valabilitatea actului, dacă acesta a fost adoptat în condițiile alin. (1), îndeplinirea acestora fiind constatată în procesul-verbal de ședință.(5) Adresele emise din oficiu sau ca răspuns la solicitări de orice gen se semnează doar de către președintele biroului sau oficiului electoral. În situația în care formularea răspunsului la respectivele solicitări nu intră în sfera interpretării dispozițiilor legale, adresele pot fi întocmite și expediate fără a fi discutate în prealabil în ședință a biroului sau oficiului electoral, sub coordonarea președintelui acestuia. Adresele cu valoare de circulară care pun în vedere dispoziții legale, prin citarea acestora, pot fi emise fără a fi discutate în prealabil în ședință a biroului sau oficiului electoral, urmând a fi transmise membrilor biroului sau oficiului electoral respectiv, de îndată, spre luare la cunoștință. Adresele cu valoare de circulară prin care se iau măsuri vor fi emise doar în urma aprobării acestora cu votul majorității membrilor prezenți ai biroului sau oficiului electoral.(6) Publicitatea hotărârilor, deciziilor și a măsurilor adoptate de biroul electoral se asigură în condițiile prevăzute de lege, inclusiv ale dispozițiilor referitoare la protecția datelor cu caracter personal. Biroul Electoral Central, birourile electorale de circumscripție de la nivel județean, biroul electoral de circumscripție al municipiului București, oficiile electorale de sector al municipiului București și biroul electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării publică pe pagina de internet a biroului/oficiului electoral următoarele documente:a) ordinea de zi a ședinței acestuia, în care sunt enumerate punctele/subiectele supuse dezbaterilor, de îndată ce este aprobată;b) hotărârile și deciziile adoptate, sub semnătura președintelui biroului sau oficiului electoral în cel mult 24 de ore de la încheierea ședinței în care au fost adoptate;c) mapa ședinței, cuprinzând lucrările supuse dezbaterilor și actele emise de biroul sau oficiul electoral pentru soluționarea acestora, în cel mult 48 de ore de la încheierea ședinței;d) oricare alte documente și informații prevăzute de lege sau apreciate de către președintele biroului sau oficiului electoral sau de către personalul tehnic auxiliar al acestuia ca fiind necesar a fi publicate pentru corecta informare a alegătorilor și a entităților publice implicate în organizarea și desfășurarea procesului electoral.(7) Publicitatea actelor prevăzute la alin. (6) se asigură cu respectarea dispozițiilor referitoare la protecția datelor cu caracter personal.(8) Hotărârile, deciziile și măsurile adoptate se comunică și părților interesate prin e-mail sau poștă, după caz, de îndată ce sunt semnate de către președintele biroului sau oficiului electoral.(9) Hotărârile pronunțate de Biroul Electoral Central pentru interpretarea legii se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. + Articolul 8(1) Relația cu mass-media a Biroului Electoral Central, a birourilor electorale de circumscripție de la nivel județean, a biroului electoral de circumscripție al municipiului București, a oficiilor electorale de sector al municipiului București și a biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării se asigură, sub coordonarea președintelui biroului sau oficiului electoral, prin intermediul purtătorului de cuvânt desemnat din rândul membrilor sau al personalului tehnic auxiliar al biroului sau oficiului electoral cu votul majorității membrilor acestuia.(2) În cazul în care se consideră necesară emiterea unui comunicat de presă, conținutul acestuia se aprobă de către președintele biroului sau oficiului electoral. + Articolul 9(1) Birourile și oficiile electorale sunt obligate să țină evidența tuturor întâmpinărilor, contestațiilor, a altor cereri privind alegerile, a hotărârilor, deciziilor și a măsurilor adoptate.(2) După fiecare ședință, birourile și oficiile electorale întocmesc un proces-verbal de ședință care se semnează de președinte și de persoana care l-a întocmit. Acesta poate fi consultat, la cerere, de către membrii biroului sau oficiului electoral și nu poate fi făcut public. Este interzisă captarea de imagini ale proceselor-verbale, prin orice mijloc tehnic.(3) În procesul-verbal prevăzut la alin. (2) vor fi consemnate următoarele: membrii biroului sau oficiului electoral prezenți la ședință; problemele înscrise pe ordinea de zi; ordinea de zi aprobată de biroul sau oficiul electoral; pe scurt, eventualele dezbateri asupra punctelor de pe ordinea de zi; sintetic, soluțiile propuse pentru fiecare punct al ordinii de zi; rezultatul fiecărui vot, menționând doar numărul de voturi exprimate „pentru“ sau „împotrivă“; alte elemente relevante. + Articolul 10(1) Membrii și personalul tehnic auxiliar al birourilor și oficiilor electorale își desfășoară activitatea, de regulă, în fiecare zi a săptămânii în intervalul orar 9.00-17.00.(2) Distinct de intervalele orare în care își desfășoară activitatea membrii și personalul tehnic auxiliar al birourilor și oficiilor electorale, relația cu publicul este asigurată în fiecare zi a săptămânii în intervalul orar 9.00-17.00. Programul zilnic de lucru cu publicul se afișează la sediile birourilor și oficiilor electorale.(3) În zilele în care se împlinesc termene privind acțiuni care țin de competența biroului sau oficiului electoral se asigură programul de lucru cu publicul în intervalul 9.00-24.00.(4) În ziua sau zilele votării, după caz, și până la încheierea procesului de centralizare a rezultatelor, birourile și oficiile electorale asigură permanența activității și a programului de lucru cu publicul. + Articolul 11Aplicarea hotărârilor, deciziilor și a măsurilor adoptate de birourile și oficiile electorale este obligatorie și ele devin executorii în aria de competență teritorială a acestora de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, de la data comunicării către părțile interesate și/sau de la data afișării pe pagina proprie de internet sau la sediul biroului sau oficiului electoral, după caz. + Articolul 12Deciziile birourilor și oficiilor electorale prin care se soluționează întâmpinări, contestații sau alte cereri trebuie să conțină în mod obligatoriu:a) denumirea, numărul și adresa sediului biroului/oficiului electoral, precum și, dacă este cazul, adresa de e-mail, numărul de telefon și/sau fax;b) data ședinței;c) elemente de identificare a contestatarului;d) obiectul întâmpinării/contestației;e) probele care au fost administrate;f) susținerile altor părți interesate, dacă este cazul;g) soluția dată și măsurile luate de biroul/oficiul electoral, cu arătarea motivelor de fapt și de drept;h) calea de atac și termenul de exercitare a acesteia, unde este cazul;i) semnăturile membrilor biroului sau oficiului electoral. + Articolul 13Actele birourilor/oficiilor electorale sunt redactate de către membrii și/sau personalul tehnic auxiliar al acestora, din dispoziția președintelui biroului/oficiului electoral. + Articolul 14(1) Birourile electorale ale secțiilor de votare din țară nu pot funcționa cu mai puțin de 5 membri. La toate operațiunile, prezența președintelui biroului electoral al secției de votare din țară sau a locțiitorului acestuia este obligatorie.(2) Birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate nu pot funcționa cu mai puțin de 3 membri, dintre care unul este președintele. + Articolul 15(1) Membrul biroului electoral al secției de votare are obligația de a face cunoscute alegătorilor numele, prenumele și funcția în biroul electoral, prin intermediul unui ecuson, purtat în mod vizibil asupra sa.(2) În exercitarea atribuțiilor care le revin, membrii și personalul tehnic auxiliar ai birourilor și ai oficiilor electorale sunt obligați să aibă un comportament bazat pe respect, bună-credință, corectitudine și amabilitate, fiindu-le interzise manifestările indecente. + Articolul 16(1) Birourile electorale de circumscripție, birourile electorale pentru votul prin corespondență și oficiile electorale își încetează activitatea la data indicată prin decizie a Biroului Electoral Central, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 12 alin. (2) și (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.(2) Birourile electorale ale secțiilor de votare își încetează activitatea în ziua imediat următoare alegerilor, la ora 24.00. După încetarea activității birourilor electorale ale secțiilor de votare, atribuțiile acestora sunt duse la îndeplinire de biroul electoral de circumscripție sau oficiul electoral ierarhic superior. + Articolul 17(1) Biroul Electoral Central își încetează activitatea la 48 de ore de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a rezultatului alegerilor, potrivit art. 12 alin. (6) din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) Biroul Electoral Central asigură relația cu publicul și înregistrează solicitările, întâmpinările și contestațiile recepționate cel mai târziu până la data publicării rezultatului alegerilor, pe care le soluționează până la momentul încetării activității. + Articolul 18(1) Pe toată perioada exercitării atribuțiilor privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, personalul tehnic auxiliar se subordonează președinților birourilor electorale sau oficiilor electorale a căror activitate o sprijină.(2) Personalul tehnic auxiliar are obligația de a respecta normele de conduită profesională prevăzute de lege. + Articolul 19(1) Personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central, al birourilor electorale de circumscripție de la nivel județean, al biroului electoral de circumscripție al municipiului București, al oficiilor electorale de sector al municipiului București și al biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării își duc la îndeplinire atribuțiile la sediul biroului/oficiului electoral sau la sediul entității publice care l-a desemnat, în funcție de specificul activității.(2) Din dispoziția și sub coordonarea președintelui biroului sau oficiului electoral, membrii acestuia duc la îndeplinire următoarele atribuții:a) asistă activitatea de redactare a deciziilor, hotărârilor și a oricăror alte acte emise de birourile sau oficiile electorale;b) asigură relația cu publicul a biroului sau oficiului electoral, în limitele mandatului acordat de către președintele biroului sau oficiului electoral;c) pregătesc analize și puncte de vedere față de subiectele înscrise pe ordinea de zi a ședinței;d) asigură reprezentarea în fața instanțelor de judecată a intereselor biroului sau oficiului electoral, în limitele mandatului acordat de către președintele acestuia;e) îndeplinesc orice alte sarcini dispuse de către președintele biroului sau oficiului electoral, necesare îndeplinirii atribuțiilor biroului/oficiului.(3) Din dispoziția și sub coordonarea președintelui biroului sau oficiului electoral, personalul tehnic auxiliar duce la îndeplinire următoarele atribuții:a) realizează lucrările de secretariat ale biroului sau oficiului electoral;b) asigură înregistrarea și arhivarea documentelor, precum și secretariatul ședințelor biroului sau oficiului electoral;c) asigură redactarea proceselor-verbale de ședință, a deciziilor, hotărârilor și a oricăror alte acte emise de birourile sau oficiile electorale;d) elaborează proiecte de decizii și hotărâri la solicitarea biroului sau oficiului electoral;e) asigură relația cu publicul a biroului sau oficiului electoral, precum și accesul la informațiile de interes public, în limitele mandatului acordat de către președintele acestuia;f) efectuează operațiunile materiale privind centralizarea rezultatelor alegerilor, precum și operațiunile materiale de predare-primire a materialelor electorale;g) întocmește listele de prezență;h) îndeplinește orice alte sarcini dispuse de către președintele biroului sau oficiului electoral, necesare îndeplinirii atribuțiilor biroului/oficiului. + Articolul 20Prevederile prezentului regulament se aplică în mod corespunzător birourilor electorale pentru votul prin corespondență.-----
EMITENT |
Notă
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1/H din 6 septembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 908 din 9 septembrie 2024. + Articolul 1(1) Membrii și personalul tehnic auxiliar ai birourilor și oficiilor electorale sunt cetățeni români cu drept de vot.(2) Candidații la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților, soțul/soția, rudele și afinii acestora până la gradul al doilea inclusiv nu pot fi membri ai birourilor sau oficiilor electorale constituite la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților.(3) În realizarea atribuțiilor ce revin birourilor și oficiilor electorale, membrii acestora exercită o funcție ce implică autoritatea de stat. (4) Exercitarea corectă și imparțială a funcției de membru al biroului sau al oficiului electoral este obligatorie. Nerespectarea acestei obligații atrage răspunderea contravențională sau penală, după caz.(5) Nimeni nu poate fi în același timp membru și/sau personal tehnic auxiliar al două sau mai multor birouri/oficii electorale constituite la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.(6) Procesele-verbale întocmite cu prilejul constituirii și completării birourilor și oficiilor electorale atestă calitatea de membru al biroului sau oficiului electoral, după caz.(7) Președinții birourilor și oficiilor electorale reprezintă interesele acestora în relația cu terții. + Articolul 2(1) În exercitarea atribuțiilor subsumate calității de membru al unui birou sau oficiu electoral, reprezentanții partidelor politice, ai alianțelor politice și ai alianțelor electorale, precum și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale în birourile și oficiile electorale nu pot primi și nu pot exercita alte însărcinări în afara celor legale.(2) Reprezentanții partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale în birourile și oficiile electorale pot fi înlocuiți la cererea scrisă a celor care i-au propus, în condițiile art. 9 alin. (2) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare.(3) Membrii birourilor și oficiilor electorale care nu reprezintă partide politice, alianțe politice, alianțe electorale sau organizații ale cetățenilor aparținând minorităților naționale pot fi înlocuiți în caz de deces, îmbolnăviri sau accidente de către cei care i-au desemnat, cu respectarea, după caz, a condițiilor prevăzute la art. 11, 13, 15 și 17 din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare.(4) Calitatea de membru al unui birou sau oficiu electoral încetează de drept în condițiile art. 10 din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 3(1) Birourile și oficiile electorale lucrează în prezența majorității membrilor care le compun și adoptă hotărâri, decizii, alte acte și/sau măsuri, după caz, cu votul majorității membrilor prezenți.(2) În caz de egalitate de voturi, votul președintelui este hotărâtor.(3) În sensul prezentului regulament, prin membru al biroului sau oficiului electoral se înțelege și președintele și locțiitorul acestuia. + Articolul 4(1) Ședința biroului sau oficiului electoral este condusă de președintele acestuia. În lipsa președintelui biroului sau oficiului electoral, atribuțiile acestuia sunt îndeplinite de locțiitorul său.(2) Ședințele birourilor și oficiilor electorale se desfășoară, de regulă, cu prezența fizică a membrilor la sediul biroului sau oficiului electoral. Cu excepția birourilor electorale ale secțiilor de votare, în eventualitatea în care nu se poate asigura prezența fizică a majorității membrilor biroului sau oficiului electoral, ședințele acestuia se pot desfășura cu prezența membrilor atât fizică, cât și prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare la distanță.(3) Prezența la ședințe a membrilor birourilor și oficiilor electorale este obligatorie. În cazuri justificate, președinții birourilor și oficiilor electorale pot aproba ca unii membri ai acestora să lipsească de la ședință. Locțiitorii reprezentanților partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale, precum și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale în Biroul Electoral Central pot înlocui, cu aceleași drepturi și obligații, titularii, când aceștia nu pot participa la ședințele Biroului Electoral Central.(4) Proiectul ordinii de zi a ședinței se propune la începutul ședinței de către președintele biroului sau oficiului electoral sau, în lipsa acestuia, de către locțiitorul președintelui și se aprobă cu votul majorității membrilor prezenți.(5) Punctele aflate pe ordinea de zi se înscriu și se soluționează, de regulă, în ordinea recepționării lucrărilor la nivelul biroului sau oficiului electoral. Documentele înregistrate în contextul gestionării resurselor umane, materiale și financiare nu se înscriu pe ordinea de zi, dar pot fi consultate de către membrii biroului sau oficiului electoral, la solicitarea acestora. Membrii biroului sau oficiului electoral și personalul tehnic auxiliar al acestuia pot propune înscrierea pe ordinea de zi a proiectelor de hotărâri, decizii sau adrese emise de biroul sau oficiul electoral din oficiu. Propunerile de modificare și/sau completare a ordinii de zi se supun aprobării biroului sau oficiului electoral. Dacă propunerile sunt aprobate, președintele este obligat să supună dezbaterilor subiectele aflate pe ordinea de zi, în versiunea actualizată.(6) Schimbarea ordinii de dezbatere a problemelor înscrise pe ordinea de zi se poate face cu aprobarea majorității membrilor biroului sau oficiului electoral prezenți, la propunerea președintelui sau a oricăruia dintre membri.(7) La ședințele birourilor sau oficiilor electorale participă doar membrii acestora și personalul din aparatul tehnic auxiliar. Atunci când este cazul, raportat la natura subiectelor înscrise pe ordinea de zi, pot participa reprezentanți ai altor entități publice având atribuții, potrivit legii, în organizarea și desfășurarea alegerilor, cu aprobarea prealabilă a majorității membrilor biroului sau oficiului electoral.(8) Din dispoziția președintelui biroului sau oficiului electoral, solicitările, actele procedurale, plângerile, întâmpinările și contestațiile greșit îndreptate către un birou sau un oficiu electoral pot fi redirecționate automat, prin e-mail, către organismele electorale sau entitățile publice competente. În aceste situații, în mapa următoarei ședințe vor fi inserate atât documentele greșit îndreptate, cât și dovada redirecționării acestora, pentru a se lua act de operațiune. + Articolul 5(1) Convocarea membrilor birourilor și oficiilor electorale la ședințe se face telefonic, prin mesaj text și prin e-mail, de regulă, cu cel puțin 24 de ore înainte, cu excepția situațiilor urgente, când se face de îndată, telefonic și prin e-mail, de către președintele biroului sau oficiului electoral, cu sprijinul personalului tehnic auxiliar.(2) În convocarea membrilor birourilor și oficiilor electorale se precizează ora și locul de desfășurare a ședinței și se atașează versiunea la zi a mapei de ședință.(3) Membrii biroului sau oficiului electoral au acces la mapa de ședință, de regulă, prin mijloace electronice. Mapa de ședință se tipărește doar la cerere sau în situații excepționale, generate de lipsa sau disfuncționalitatea echipamentelor electronice puse la dispoziția membrilor. + Articolul 6(1) Membrii biroului sau oficiului electoral pot participa la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt și numai după acordarea acestuia de către președinte.(2) În luările de cuvânt, membrii biroului sau oficiului electoral au obligația de a se limita strict la problema pusă în discuție. (3) Președintele poate limita sau retrage cuvântul acordat, în situația în care vorbitorul se abate de la subiectul în discuție. Dacă cel în cauză nu se supune, președintele poate suspenda ședința.(4) Membrii birourilor și oficiilor electorale trebuie să păstreze solemnitatea ședințelor.(5) La finalizarea dezbaterilor privind o problemă înscrisă pe ordinea de zi, președintele biroului sau oficiului electoral sintetizează soluțiile propuse și le supune votului membrilor acestuia.(6) Președintele biroului sau oficiului electoral asigură, cu sprijinul personalului tehnic auxiliar, numărarea voturilor exprimate pentru fiecare aspect supus la vot și consemnarea acestora în procesul-verbal de ședință.(7) În cadrul dezbaterilor biroului sau oficiului electoral, membrii și personalul tehnic auxiliar al acestuia își pot exprima în mod liber punctul de vedere. + Articolul 7(1) În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege, precum și în soluționarea întâmpinărilor și contestațiilor, birourile și oficiile electorale adoptă acte și iau măsuri, potrivit competenței lor, numai cu votul majorității membrilor prezenți și cu respectarea prevederilor art. 3-6.(2) Votul se exprimă deschis și poate fi numai „pentru“ sau „împotrivă“ și va fi consemnat ca atare în procesul-verbal de ședință.(3) Hotărârile și deciziile adoptate se semnează de președinte, de locțiitorul acestuia și de membrii care au participat la adoptarea lor. Alte categorii de acte se semnează de președintele biroului/oficiului electoral sau de locțiitorul acestuia, după caz.(4) Lipsa semnăturilor unor membri nu influențează valabilitatea actului, dacă acesta a fost adoptat în condițiile alin. (1), îndeplinirea acestora fiind constatată în procesul-verbal de ședință.(5) Adresele emise din oficiu sau ca răspuns la solicitări de orice gen se semnează doar de către președintele biroului sau oficiului electoral. În situația în care formularea răspunsului la respectivele solicitări nu intră în sfera interpretării dispozițiilor legale, adresele pot fi întocmite și expediate fără a fi discutate în prealabil în ședință a biroului sau oficiului electoral, sub coordonarea președintelui acestuia. Adresele cu valoare de circulară care pun în vedere dispoziții legale, prin citarea acestora, pot fi emise fără a fi discutate în prealabil în ședință a biroului sau oficiului electoral, urmând a fi transmise membrilor biroului sau oficiului electoral respectiv, de îndată, spre luare la cunoștință. Adresele cu valoare de circulară prin care se iau măsuri vor fi emise doar în urma aprobării acestora cu votul majorității membrilor prezenți ai biroului sau oficiului electoral.(6) Publicitatea hotărârilor, deciziilor și a măsurilor adoptate de biroul electoral se asigură în condițiile prevăzute de lege, inclusiv ale dispozițiilor referitoare la protecția datelor cu caracter personal. Biroul Electoral Central, birourile electorale de circumscripție de la nivel județean, biroul electoral de circumscripție al municipiului București, oficiile electorale de sector al municipiului București și biroul electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării publică pe pagina de internet a biroului/oficiului electoral următoarele documente:a) ordinea de zi a ședinței acestuia, în care sunt enumerate punctele/subiectele supuse dezbaterilor, de îndată ce este aprobată;b) hotărârile și deciziile adoptate, sub semnătura președintelui biroului sau oficiului electoral în cel mult 24 de ore de la încheierea ședinței în care au fost adoptate;c) mapa ședinței, cuprinzând lucrările supuse dezbaterilor și actele emise de biroul sau oficiul electoral pentru soluționarea acestora, în cel mult 48 de ore de la încheierea ședinței;d) oricare alte documente și informații prevăzute de lege sau apreciate de către președintele biroului sau oficiului electoral sau de către personalul tehnic auxiliar al acestuia ca fiind necesar a fi publicate pentru corecta informare a alegătorilor și a entităților publice implicate în organizarea și desfășurarea procesului electoral.(7) Publicitatea actelor prevăzute la alin. (6) se asigură cu respectarea dispozițiilor referitoare la protecția datelor cu caracter personal.(8) Hotărârile, deciziile și măsurile adoptate se comunică și părților interesate prin e-mail sau poștă, după caz, de îndată ce sunt semnate de către președintele biroului sau oficiului electoral.(9) Hotărârile pronunțate de Biroul Electoral Central pentru interpretarea legii se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. + Articolul 8(1) Relația cu mass-media a Biroului Electoral Central, a birourilor electorale de circumscripție de la nivel județean, a biroului electoral de circumscripție al municipiului București, a oficiilor electorale de sector al municipiului București și a biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării se asigură, sub coordonarea președintelui biroului sau oficiului electoral, prin intermediul purtătorului de cuvânt desemnat din rândul membrilor sau al personalului tehnic auxiliar al biroului sau oficiului electoral cu votul majorității membrilor acestuia.(2) În cazul în care se consideră necesară emiterea unui comunicat de presă, conținutul acestuia se aprobă de către președintele biroului sau oficiului electoral. + Articolul 9(1) Birourile și oficiile electorale sunt obligate să țină evidența tuturor întâmpinărilor, contestațiilor, a altor cereri privind alegerile, a hotărârilor, deciziilor și a măsurilor adoptate.(2) După fiecare ședință, birourile și oficiile electorale întocmesc un proces-verbal de ședință care se semnează de președinte și de persoana care l-a întocmit. Acesta poate fi consultat, la cerere, de către membrii biroului sau oficiului electoral și nu poate fi făcut public. Este interzisă captarea de imagini ale proceselor-verbale, prin orice mijloc tehnic.(3) În procesul-verbal prevăzut la alin. (2) vor fi consemnate următoarele: membrii biroului sau oficiului electoral prezenți la ședință; problemele înscrise pe ordinea de zi; ordinea de zi aprobată de biroul sau oficiul electoral; pe scurt, eventualele dezbateri asupra punctelor de pe ordinea de zi; sintetic, soluțiile propuse pentru fiecare punct al ordinii de zi; rezultatul fiecărui vot, menționând doar numărul de voturi exprimate „pentru“ sau „împotrivă“; alte elemente relevante. + Articolul 10(1) Membrii și personalul tehnic auxiliar al birourilor și oficiilor electorale își desfășoară activitatea, de regulă, în fiecare zi a săptămânii în intervalul orar 9.00-17.00.(2) Distinct de intervalele orare în care își desfășoară activitatea membrii și personalul tehnic auxiliar al birourilor și oficiilor electorale, relația cu publicul este asigurată în fiecare zi a săptămânii în intervalul orar 9.00-17.00. Programul zilnic de lucru cu publicul se afișează la sediile birourilor și oficiilor electorale.(3) În zilele în care se împlinesc termene privind acțiuni care țin de competența biroului sau oficiului electoral se asigură programul de lucru cu publicul în intervalul 9.00-24.00.(4) În ziua sau zilele votării, după caz, și până la încheierea procesului de centralizare a rezultatelor, birourile și oficiile electorale asigură permanența activității și a programului de lucru cu publicul. + Articolul 11Aplicarea hotărârilor, deciziilor și a măsurilor adoptate de birourile și oficiile electorale este obligatorie și ele devin executorii în aria de competență teritorială a acestora de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, de la data comunicării către părțile interesate și/sau de la data afișării pe pagina proprie de internet sau la sediul biroului sau oficiului electoral, după caz. + Articolul 12Deciziile birourilor și oficiilor electorale prin care se soluționează întâmpinări, contestații sau alte cereri trebuie să conțină în mod obligatoriu:a) denumirea, numărul și adresa sediului biroului/oficiului electoral, precum și, dacă este cazul, adresa de e-mail, numărul de telefon și/sau fax;b) data ședinței;c) elemente de identificare a contestatarului;d) obiectul întâmpinării/contestației;e) probele care au fost administrate;f) susținerile altor părți interesate, dacă este cazul;g) soluția dată și măsurile luate de biroul/oficiul electoral, cu arătarea motivelor de fapt și de drept;h) calea de atac și termenul de exercitare a acesteia, unde este cazul;i) semnăturile membrilor biroului sau oficiului electoral. + Articolul 13Actele birourilor/oficiilor electorale sunt redactate de către membrii și/sau personalul tehnic auxiliar al acestora, din dispoziția președintelui biroului/oficiului electoral. + Articolul 14(1) Birourile electorale ale secțiilor de votare din țară nu pot funcționa cu mai puțin de 5 membri. La toate operațiunile, prezența președintelui biroului electoral al secției de votare din țară sau a locțiitorului acestuia este obligatorie.(2) Birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate nu pot funcționa cu mai puțin de 3 membri, dintre care unul este președintele. + Articolul 15(1) Membrul biroului electoral al secției de votare are obligația de a face cunoscute alegătorilor numele, prenumele și funcția în biroul electoral, prin intermediul unui ecuson, purtat în mod vizibil asupra sa.(2) În exercitarea atribuțiilor care le revin, membrii și personalul tehnic auxiliar ai birourilor și ai oficiilor electorale sunt obligați să aibă un comportament bazat pe respect, bună-credință, corectitudine și amabilitate, fiindu-le interzise manifestările indecente. + Articolul 16(1) Birourile electorale de circumscripție, birourile electorale pentru votul prin corespondență și oficiile electorale își încetează activitatea la data indicată prin decizie a Biroului Electoral Central, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 12 alin. (2) și (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.(2) Birourile electorale ale secțiilor de votare își încetează activitatea în ziua imediat următoare alegerilor, la ora 24.00. După încetarea activității birourilor electorale ale secțiilor de votare, atribuțiile acestora sunt duse la îndeplinire de biroul electoral de circumscripție sau oficiul electoral ierarhic superior. + Articolul 17(1) Biroul Electoral Central își încetează activitatea la 48 de ore de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a rezultatului alegerilor, potrivit art. 12 alin. (6) din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) Biroul Electoral Central asigură relația cu publicul și înregistrează solicitările, întâmpinările și contestațiile recepționate cel mai târziu până la data publicării rezultatului alegerilor, pe care le soluționează până la momentul încetării activității. + Articolul 18(1) Pe toată perioada exercitării atribuțiilor privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, personalul tehnic auxiliar se subordonează președinților birourilor electorale sau oficiilor electorale a căror activitate o sprijină.(2) Personalul tehnic auxiliar are obligația de a respecta normele de conduită profesională prevăzute de lege. + Articolul 19(1) Personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central, al birourilor electorale de circumscripție de la nivel județean, al biroului electoral de circumscripție al municipiului București, al oficiilor electorale de sector al municipiului București și al biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării își duc la îndeplinire atribuțiile la sediul biroului/oficiului electoral sau la sediul entității publice care l-a desemnat, în funcție de specificul activității.(2) Din dispoziția și sub coordonarea președintelui biroului sau oficiului electoral, membrii acestuia duc la îndeplinire următoarele atribuții:a) asistă activitatea de redactare a deciziilor, hotărârilor și a oricăror alte acte emise de birourile sau oficiile electorale;b) asigură relația cu publicul a biroului sau oficiului electoral, în limitele mandatului acordat de către președintele biroului sau oficiului electoral;c) pregătesc analize și puncte de vedere față de subiectele înscrise pe ordinea de zi a ședinței;d) asigură reprezentarea în fața instanțelor de judecată a intereselor biroului sau oficiului electoral, în limitele mandatului acordat de către președintele acestuia;e) îndeplinesc orice alte sarcini dispuse de către președintele biroului sau oficiului electoral, necesare îndeplinirii atribuțiilor biroului/oficiului.(3) Din dispoziția și sub coordonarea președintelui biroului sau oficiului electoral, personalul tehnic auxiliar duce la îndeplinire următoarele atribuții:a) realizează lucrările de secretariat ale biroului sau oficiului electoral;b) asigură înregistrarea și arhivarea documentelor, precum și secretariatul ședințelor biroului sau oficiului electoral;c) asigură redactarea proceselor-verbale de ședință, a deciziilor, hotărârilor și a oricăror alte acte emise de birourile sau oficiile electorale;d) elaborează proiecte de decizii și hotărâri la solicitarea biroului sau oficiului electoral;e) asigură relația cu publicul a biroului sau oficiului electoral, precum și accesul la informațiile de interes public, în limitele mandatului acordat de către președintele acestuia;f) efectuează operațiunile materiale privind centralizarea rezultatelor alegerilor, precum și operațiunile materiale de predare-primire a materialelor electorale;g) întocmește listele de prezență;h) îndeplinește orice alte sarcini dispuse de către președintele biroului sau oficiului electoral, necesare îndeplinirii atribuțiilor biroului/oficiului. + Articolul 20Prevederile prezentului regulament se aplică în mod corespunzător birourilor electorale pentru votul prin corespondență.-----