ORDIN nr. 4.276 din 21 august 2024privind modificarea și completarea Ordinului ministrului sănătății nr. 1.992/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea și funcționarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical
EMITENT
  • MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 847 din 26 august 2024



    Văzând Referatul de aprobare al Direcției generale de asistență medicală din cadrul Ministerului Sănătății nr. 4.276R din 21.08.2024, având în vedere prevederile art. 1 alin. (3) și (7), art. 11 alin. (3), art. 12 alin. (1) și ale art. 13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea și funcționarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare,ministrul sănătății emite următorul ordin:  +  Articolul IOrdinul ministrului sănătății nr. 1.992/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea și funcționarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 26 iunie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. În anexa nr. 2, la articolul 3 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) sală de așteptare. Accesul în sala de așteptare va fi permis în limita asigurării a minimum 2 mp/persoană aflată în așteptare.2. În anexa nr. 2, la articolul 4 alineatul (1), literele b) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:b) sală de așteptare. Accesul în sala de așteptare va fi permis în limita asigurării a minimum 2 mp/persoană aflată în așteptare;......................d) grup sanitar dotat cu lavoar și vas WC;3. În anexa nr. 2, la articolul 4 alineatul (1), litera e) se abrogă.4. În anexa nr. 2, la articolul 5 alineatul (1), literele a)-h) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) posibilitatea accesului pentru persoanele cu dizabilități locomotorii, cu respectarea normativelor de proiectare în vigoare; b) sală de așteptare. Accesul în sala de așteptare va fi permis în limita asigurării a minimum 2 mp/persoană aflată în așteptare;c) grup sanitar dotat cu lavoar și vas WC; cabinetele amplasate în cadrul centrelor comerciale sau în cadrul altor spații în care există amenajate grupuri sanitare utilizează grupurile sanitare comune organizate în cadrul acestor spații;d) spațiu de lucru, care va avea pe una dintre laturi lungimea de minimum 5 m și va avea asigurat lavoar alimentat cu apă rece și caldă. În cazul în care cabinetul de liberă practică este dotat cu optotip proiector care poate fi așezat la o distanță mai mică de 5 m, se acceptă ca una dintre laturile spațiului de lucru să aibă lungimea de 3 m; e) spațiu pentru depozitarea materialelor necesare în desfășurarea activității;f) spațiu destinat depozitării și prelucrării sanitare a materialelor și a ustensilelor de curățenie, cu asigurarea unui lavoar alimentat cu apă rece și caldă și asigurarea ventilării naturale și/sau mecanice;g) finisajele vor fi din materiale lavabile, impermeabile;h) în cadrul cabinetului pentru servicii publice conexe actului medical de optică-optometrie, autorizat sanitar, se acceptă doar activități corespunzătoare domeniului de activitate. Pentru activitatea comercială corespunzătoare domeniului de activitate poate fi utilizată sala de așteptare.5. În anexa nr. 2, la articolul 6 alineatul (1), literele a)-h) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) posibilitatea accesului pentru persoanele cu dizabilități locomotorii, cu respectarea normativelor de proiectare în vigoare;b) sală de așteptare. Accesul în sala de așteptare va fi permis în limita asigurării a minimum 2 mp/persoană aflată în așteptare;c) grup sanitar dotat cu lavoar și vas WC; cabinetele amplasate în cadrul centrelor comerciale sau în cadrul altor spații în care există amenajate grupuri sanitare utilizează grupurile sanitare comune organizate în cadrul acestor spații;d) spațiul de lucru va avea asigurat lavoar alimentat cu apă rece și caldă;e) spațiu pentru depozitarea materialelor necesare în desfășurarea activității;f) spațiu destinat depozitării și prelucrării sanitare a materialelor și a ustensilelor de curățenie, cu asigurarea unui lavoar alimentat cu apă rece și caldă și asigurarea ventilării naturale și/sau mecanice;g) finisajele vor fi din materiale lavabile, impermeabile;h) în cadrul cabinetului pentru servicii publice conexe actului medical de protezare și ortezare, autorizat sanitar, se acceptă doar activități corespunzătoare domeniului de activitate. Pentru activitatea comercială corespunzătoare domeniului de activitate poate fi utilizată sala de așteptare.6. În anexa nr. 2, la articolul 7 alineatul (1), literele a)-h) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) posibilitatea accesului pentru persoanele cu dizabilități locomotorii, cu respectarea normativelor de proiectare în vigoare;b) sală de așteptare. Accesul în sala de așteptare va fi permis în limita asigurării a minimum 2 mp/persoană aflată în așteptare; c) grup sanitar dotat cu lavoar și vas WC; cabinetele amplasate în cadrul centrelor comerciale sau în cadrul altor spații în care există amenajate grupuri sanitare utilizează grupurile sanitare comune organizate în cadrul acestor spații;d) spațiul de lucru va avea asigurat lavoar alimentat cu apă rece și caldă;e) spațiu pentru depozitarea materialelor necesare în desfășurarea activității;f) spațiu destinat depozitării și prelucrării sanitare a materialelor și a ustensilelor de curățenie, cu asigurarea unui lavoar alimentat cu apă rece și caldă și asigurarea ventilării naturale și/sau mecanice;g) finisajele vor fi din materiale lavabile, impermeabile;h) în cadrul cabinetului de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical de protezare auditivă și audiologie, autorizat sanitar, se acceptă doar activități corespunzătoare domeniului de activitate. Pentru activitatea comercială corespunzătoare domeniului de activitate poate fi utilizată sala de așteptare.7. În anexa nr. 2, la articolul 8 alineatul (1), literele a)-h) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) posibilitatea accesului pentru persoanele cu dizabilități locomotorii, cu respectarea normativelor de proiectare în vigoare;b) sală de așteptare. Accesul în sala de așteptare va fi permis în limita asigurării a minimum 2 mp/persoană aflată în așteptare; c) grup sanitar dotat cu lavoar și vas WC; d) spațiul de lucru va avea asigurat lavoar alimentat cu apă rece și caldă;e) spațiu pentru depozitarea materialelor necesare în desfășurarea activității;f) spațiu destinat depozitării și prelucrării sanitare a materialelor și a ustensilelor de curățenie, cu asigurarea unui lavoar alimentat cu apă rece și caldă și asigurarea ventilării naturale și/sau mecanice;g) finisajele vor fi din materiale lavabile, impermeabile;h) în cadrul cabinetului de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical de nutriție și dietetică, autorizat sanitar, se acceptă doar activități corespunzătoare domeniului de activitate. Pentru activitatea comercială corespunzătoare domeniului de activitate poate fi utilizată sala de așteptare.8. În anexa nr. 3, articolul 5 se abrogă.9. În anexa nr. 3, la articolul 6 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) copii ale documentelor de studii de formare profesională reprezentate de:(i) diplomă de licență eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de optician-optometrist sau inginerie medicală/certificat de absolvire eliberat de o instituție de învățământ postliceal acreditată prin care se atestă formarea în profesia de optician-optometrist/certificat de atestare a competențelor profesionale emis în urma frecventării programelor postuniversitare de formare și dezvoltare profesională în optică-optometrie sau adeverință de absolvire a studiilor universitare/postliceale, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor;sau (ii) certificat de calificare profesională cu durată de minimum 1.440 de ore/nivel de calificare minimum 5, emis conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 772/2022 privind aprobarea Metodologiei de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesională a adulților, precum și pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învățământul preuniversitar, precum și durata de școlarizare, pentru absolvenți de învățământ mediu, cu diplomă de bacalaureat, sau superior;sau (iii) certificat de absolvire a unui program de formare profesională de minimum 500 de ore, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru persoanele cu experiență în domeniu de minimum 3 ani, atestată prin adeverință de salariat;sau (iv) diplomă de master eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de optician-optometrist sau adeverință de absolvire a studiilor de master, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor;10. În anexa nr. 3, la articolul 7 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) copii ale documentelor de studii de formare profesională reprezentate de:(i) diplomă de licență eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare-ortezare sau inginerie medicală/certificat de absolvire eliberat de o instituție de învățământ postliceal acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare-ortezare/diplomă de absolvire a studiilor medii eliberată de o instituție de învățământ mediu acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare-ortezare/certificat de atestare a competențelor profesionale emis în urma frecventării programelor postuniversitare de formare și dezvoltare profesională în protezare-ortezare sau adeverință de absolvire a studiilor universitare/postliceale, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor;sau (ii) certificat de calificare profesională cu durată de minimum 1.440 de ore/nivel de calificare minimum 5, emis conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 772/2022 privind aprobarea Metodologiei de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesională a adulților, precum și pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învățământul preuniversitar, precum și durata de școlarizare, pentru absolvenți de învățământ mediu, cu diplomă de bacalaureat, sau superior;sau (iii) certificat de absolvire a unui program de formare profesională de minimum 500 de ore, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru persoanele cu experiență în domeniu de minimum 3 ani, atestată prin adeverință de salariat;sau (iv) diplomă de master eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare și ortezare sau adeverință de absolvire a studiilor de master, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor;11. În anexa nr. 3, la articolul 8 alineatul (2), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) copii ale documentelor de studii de formare profesională reprezentate de:(i) diplomă de licență eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare auditivă, tehnician acustician-audioprotezist sau inginerie medicală/certificat de absolvire eliberat de o instituție de învățământ postliceal acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare auditivă, tehnician acustician-audioprotezist/certificat de atestare a competențelor profesionale emis în urma frecventării programelor postuniversitare de formare și dezvoltare profesională în profesia de tehnician protezare auditivă, tehnician acustician-audioprotezist/diplomă de absolvire a studiilor medii eliberată de o instituție de învățământ mediu acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare auditivă, tehnician acustician-audioprotezist sau adeverință de absolvire a studiilor universitare/postliceale, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor;sau (ii) certificat de calificare profesională cu durată de minimum 1.440 de ore/nivel de calificare minimum 5, emis conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 772/2022 privind aprobarea Metodologiei de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesională a adulților, precum și pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învățământul preuniversitar, precum și durata de școlarizare, pentru absolvenți de învățământ mediu, cu diplomă de bacalaureat, sau superior;sau (iii) certificat de absolvire a unui program de formare profesională de minimum 500 de ore, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru persoanele cu experiență în domeniu de minimum 3 ani, atestată prin adeverință de salariat;sau (iv) diplomă de master eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de protezare auditivă sau adeverință de absolvire a studiilor de master, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor;12. Anexele nr. 4 și 5 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1 și 2 care fac parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Ministrul sănătății,
    Alexandru Rafila
    București, 21 august 2024.Nr. 4.276.  +  Anexa nr. 1(Anexa nr. 4 la Ordinul nr. 1.992/2023)
    Modelul autorizațiilor de liberă practică pentru personalul care
    desfășoară servicii publice conexe actului medical: optician-optometrist/
    tehnician de proteze și orteze/tehnician de proteze auditive/audiolog/
    terapeut vocal (după caz)/fizician medical/sociolog medical
    MINISTERUL SĂNĂTĂȚIIDIRECȚIA ................*) *) Se va menționa numele structurii de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății responsabile de eliberarea autorizațiilor de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical.
    AUTORIZAȚIE DE LIBERĂ PRACTICĂ
    Nr. ................
    Ministerul Sănătății autorizează pe domnul/doamna ......................, CNP .........., absolvent/absolventă al/a ............, promoția .........., seria și nr. documentului de studii .............., domeniul/profilul ........., specializarea/profesia ................., să practice profesia/activitatea de ............. în unități autorizate de Ministerul Sănătății, conform pregătirii profesionale, în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea și funcționarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, cu modificările și completările ulterioare.Director,**)**) Se vor menționa numele și funcția conducătorului structurii de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății responsabile de eliberarea autorizațiilor de liberă practică pentru serviciile publice conexe actului medical.
    Referat DSP: Nr. ........ data ........
    Prezenta autorizație se avizează anual........................
     +  Anexa nr. 2(Anexa nr. 5 la Ordinul nr. 1.992/2023)
    Modelul cererii pentru solicitarea autorizației de liberă practică
    pentru serviciile publice conexe actului medical
    A. Modelul de cerere pentru optician-optometristDoamnă/Domnule director,Subsemnatul(a), ................, născut(ă) la data de ........., CNP ..............., cu domiciliul stabil în localitatea ........, str. ........ nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/județul ........., tel. ............, absolvent(ă) al/a ................., cu diploma ............., având specialitatea ............., Certificat de competență/Certificat de perfecționare nr. ............/......., perioada ........., cu un număr total de ore de pregătire de ..........., angajat(ă) la ............, vă rog a-mi emite autorizația de liberă practică în specialitatea ............. .Anexez următoarele acte:a) copii ale documentelor de studii de formare profesională reprezentate de:(i) diplomă de licență eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de optician-optometrist sau inginerie medicală/certificat de absolvire eliberat de o instituție de învățământ postliceal acreditată prin care se atestă formarea în profesia de optician-optometrist/certificat de atestare a competențelor profesionale emis în urma frecventării programelor postuniversitare de formare și dezvoltare profesională în optică-optometrie sau adeverință de absolvire a studiilor universitare/postliceale, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor;sau(ii) certificat de calificare profesională cu durată de minimum 1.440 de ore/nivel de calificare minimum 5, emis conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 772/2022 privind aprobarea Metodologiei de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesională a adulților, precum și pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învățământul preuniversitar, precum și durata de școlarizare, pentru absolvenți de învățământ mediu, cu diplomă de bacalaureat, sau superior;sau(iii) certificat de absolvire a unui program de formare profesională de minimum 500 de ore, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru persoanele cu experiență în domeniu de minimum 3 ani, atestată prin adeverință de salariat;sau(iv) diplomă de master eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de optician-optometrist sau adeverință de absolvire a studiilor de master, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor;b) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;c) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și a medicului de medicina muncii, în original;d) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;e) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate.Data ...................Semnătura .............................B. Modelul de cerere pentru tehnician protezare și ortezareDoamnă/Domnule director,Subsemnatul(a), .............., născut(ă) la data de ........., CNP .............., cu domiciliul stabil în localitatea ........, str. .......... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/județul ............, tel. ........., absolvent(ă) al/a ............., cu diploma ............, având specialitatea ............, Certificat de competență/Certificat de perfecționare nr. ............/.........., perioada ..............., cu un număr total de ore de pregătire de ............, angajat(ă) la ........., vă rog a-mi emite autorizația de liberă practică în specialitatea ............Anexez următoarele acte:a) copii ale documentelor de studii de formare profesională, reprezentate de:(i) diplomă de licență eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare-ortezare sau inginerie medicală/certificat de absolvire eliberat de o instituție de învățământ postliceal acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare-ortezare/diplomă de absolvire a studiilor medii eliberată de o instituție de învățământ mediu acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare-ortezare/certificat de atestare a competențelor profesionale emis în urma frecventării programelor postuniversitare de formare și dezvoltare profesională în protezare-ortezare sau adeverință de absolvire a studiilor universitare/postliceale, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor;sau(ii) certificat de calificare profesională cu durată de minimum 1.440 de ore/nivel de calificare minimum 5, emis conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 772/2022 privind aprobarea Metodologiei de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesională a adulților, precum și pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învățământul preuniversitar, precum și durata de școlarizare, pentru absolvenți de învățământ mediu, cu diplomă de bacalaureat, sau superior;sau(iii) certificat de absolvire a unui program de formare profesională de minimum 500 de ore, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru persoanele cu experiență în domeniu de minimum 3 ani, atestată prin adeverință de salariat;sau(iv) diplomă de master eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare-ortezare sau adeverință de absolvire a studiilor de master, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor;b) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;c) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și a medicului de medicina muncii, în original;d) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;e) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate.Data ........................Semnătura .............................C. Modelul de cerere pentru audiologDoamnă/Domnule director,Subsemnatul(a), ................, născut(ă) la data de ........, CNP ........, cu domiciliul stabil în localitatea ............, str. ........... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/județul ..........., tel. ............, absolvent(ă) al/a ............., cu diploma ........, având specialitatea ................, Certificat de competență/Certificat de perfecționare nr. ............/..........., perioada ........, cu un număr total de ore de pregătire de ..........., angajat(ă) la ............, vă rog a-mi emite autorizația de liberă practică în specialitatea .............. .Anexez următoarele acte:a) document de studii superioare specifice de lungă durată (diplomă de absolvire/diplomă de licență/master):(i) specializarea de audiologie și protezare auditivă - în cadrul universităților de medicină (facultatea de medicină sau facultatea de bioinginerie) - 3 ani;(ii) colegiul de audiologie și protezare auditivă - în cadrul universităților de medicină - 3 ani;b) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;c) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă vizele medicului psihiatru și a medicului de medicina muncii, în original;d) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;e) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate.D. Modelul de cerere pentru tehnician protezare auditivă/tehnician acustician-audioprotezistDoamnă/Domnule director,Subsemnatul(a), .............., născut(ă) la data de .........., CNP ........., cu domiciliul stabil în localitatea .........., str. ......... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/județul ............, tel. ........., absolvent(ă) al/a .........., cu diploma ........., având specialitatea ............, Certificat de competență/Certificat de perfecționare nr. ........./......., perioada ......., cu un număr total de ore de pregătire de ..........., angajat(ă) la ..........., vă rog a-mi emite autorizația de liberă practică în specialitatea .......... .Anexez următoarele acte:a) copii ale documentelor de studii de formare profesională, reprezentate de:(i) diplomă de licență eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare auditivă, tehnician acustician-audioprotezist sau inginerie medicală/certificat de absolvire eliberat de o instituție de învățământ postliceal acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare auditivă, tehnician acustician-audioprotezist/certificat de atestare a competențelor profesionale emis în urma frecventării programelor postuniversitare de formare și dezvoltare profesională în profesia de tehnician protezare auditivă, tehnician acustician-audioprotezist/diplomă de absolvire a studiilor medii eliberată de o instituție de învățământ mediu acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare auditivă, tehnician acustician-audioprotezist sau adeverință de absolvire a studiilor universitare/postliceale, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor;sau(ii) certificat de calificare profesională cu durată de minimum 1.440 de ore/nivel de calificare minimum 5, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, pentru absolvenți de învățământ mediu, cu diplomă de bacalaureat, sau superior și ale Hotărârii Guvernului nr. 772/2022 privind aprobarea Metodologiei de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesională a adulților, precum și pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învățământul preuniversitar, precum și durata de școlarizare, pentru absolvenți de învățământ mediu, cu diplomă de bacalaureat, sau superior;sau(iii) certificat de absolvire a unui program de formare profesională de minimum 500 de ore, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru persoanele cu experiență în domeniu de minimum 3 ani, atestată prin adeverință de salariat;sau(iv) diplomă de master eliberată de o instituție de învățământ superior acreditată prin care se atestă formarea în profesia de tehnician protezare auditivă sau adeverință de absolvire a studiilor de master, valabilă 12 luni de la promovarea examenului de finalizare a studiilor;b) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;c) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și a medicului de medicina muncii, în original;d) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;e) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate.E. Modelul de cerere pentru terapeut vocalDoamnă/Domnule director,Subsemnatul(a), ............, născut(ă) la data de ................, CNP .........., cu domiciliul stabil în localitatea .........., str. ........... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/județul ......., tel. ......., absolvent(ă) al/a ............, cu diploma ........., având specialitatea ..........., Certificat de competență/Certificat de perfecționare nr. ........./........., perioada ..........., cu un număr total de ore de pregătire de ................, angajat(ă) la ..........., vă rog a-mi emite autorizația de liberă practică în specialitatea .......... .Anexez următoarele acte:a) copii ale documentelor de studii superioare de lungă durată (diplomă de absolvire/diplomă de licență) emise de:(i) facultatea de psihopedagogie specială;(ii) facultatea de medicină generală;(iii) facultatea de muzică - secția pedagogie muzicală, canto;b) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;c) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și a medicului de medicina muncii, în original;d) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;e) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate.F. Modelul de cerere pentru fizician medical/sociolog medicalDoamnă/Domnule director,Subsemnatul(a), ..........., născut(ă) la data de ............, CNP ..........., cu domiciliul stabil în localitatea ........., str. ........... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/județul .............., tel. ..........., absolvent(ă) al/a .............., cu diploma ........., având specialitatea .............., Certificat de competență/Certificat de perfecționare nr. ........../........, perioada ............., cu un număr total de ore de pregătire de ............., angajat(ă) la ............., vă rog a-mi emite autorizația de liberă practică în specialitatea .............. .Anexez următoarele acte:a) copii ale documentelor de studii eliberate de o instituție de învățământ superior acreditată care atestă formarea în profesia de fizician (licență în fizică) sau sociolog (licență în sociologie), precum diplomă de licență sau adeverință de absolvire a studiilor universitare;b) cazierul judiciar sau o declarație pe propria răspundere că nu există antecedente penale incompatibile cu profesia exercitată;c) certificat de sănătate fizică și psihică tip A5, valabil 3 luni, care să includă viza medicului psihiatru și a medicului de medicina muncii, în original;d) copia actului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz;e) copie de pe dovada de schimbare a numelui, în cazul în care numele înscris pe documentul de studii nu mai coincide cu cel din actul de identitate.
    -------