HOTĂRÂRE nr. 1.036 din 21 august 2024privind stabilirea măsurilor tehnice necesare bunei organizări și desfășurări a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024
Publicată în
MONITORUL OFICIAL nr. 841 din 22 august 2024
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 114 alin. (1) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 8 alin. (8) și (9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1(1) Pentru coordonarea și urmărirea îndeplinirii activităților care revin ministerelor și celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și instituțiilor prefectului, prevăzute de legislația în vigoare privind alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, se constituie Comisia tehnică centrală pentru coordonarea activităților de organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților, denumită în continuare Comisia tehnică centrală, fără personalitate juridică, având componența prevăzută în anexa nr. 1. (2) Componența nominală a Comisiei tehnice centrale se stabilește, prin ordin al viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, pe baza propunerilor formulate de conducătorii ministerelor și ai celorlalte instituții sau societăți prevăzute în anexa nr. 1. (3) La ședințele Comisiei tehnice centrale pot participa, în calitate de invitați, reprezentanți ai partidelor politice, ai alianțelor politice și ai alianțelor electorale, precum și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, ai altor instituții ale administrației publice centrale interesate, ai unor operatori economici care prestează servicii de interes economic general, precum și ai organizațiilor neguvernamentale interesate. (4) Ședințele Comisiei tehnice centrale se pot desfășura și prin mijloace electronice. (5) Comisia tehnică centrală evaluează stadiul realizării acțiunilor privind pregătirea și organizarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, informează săptămânal Guvernul cu privire la acestea și transmite, dacă este cazul, propuneri pentru rezolvarea problemelor întâmpinate. + Articolul 2(1) În termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se constituie comisiile tehnice județene pentru coordonarea activităților de organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, denumite în continuare comisiile tehnice județene, și Comisia tehnică a municipiului București pentru coordonarea activităților de organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, denumită în continuare Comisia tehnică a municipiului București, fără personalitate juridică, având componența prevăzută în anexa nr. 2, cu atribuții în coordonarea și urmărirea îndeplinirii sarcinilor ce revin autorităților administrației publice locale și serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, prevăzute de legislația în vigoare, în domeniul alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.(2) Componența nominală a comisiei tehnice județene sau a municipiului București se stabilește de prefect, prin ordin, pe baza propunerilor formulate de conducătorii instituțiilor/societăților prevăzute în anexa nr. 2. (3) La ședințele comisiilor tehnice județene și ale Comisiei tehnice a municipiului București pot participa, în calitate de invitați, reprezentanți ai partidelor politice, ai alianțelor politice și ai alianțelor electorale, precum și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, ai unor operatori economici care prestează servicii de interes public, precum și ai organizațiilor neguvernamentale. (4) Pentru urmărirea și soluționarea operativă a problemelor curente din județe, respectiv din municipiul București, pe lângă comisiile tehnice prevăzute la alin. (2) se constituie grupuri tehnice de lucru, fără personalitate juridică, conduse de către unul dintre subprefecți, desemnat de către prefect prin ordin, formate din personal desemnat de conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, organizate la nivelul județului, respectiv al municipiului București. Din grupul tehnic de lucru vor face parte și 3 persoane încadrate în aparatul de specialitate al președintelui consiliului județean, respectiv al primarului general al municipiului București. (5) Condițiile materiale necesare funcționării grupului tehnic de lucru se asigură prin grija prefectului. Salariile și celelalte drepturi bănești cuvenite personalului care își desfășoară activitatea în grupul tehnic de lucru se achită de către instituțiile sau autoritățile administrației publice de la care acesta provine. (6) Comisiile tehnice județene și Comisia tehnică a municipiului București vor informa săptămânal Comisia tehnică centrală în legătură cu stadiul pregătirii și organizării alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024. + Articolul 3(1) Ministerul Afacerilor Interne dispune măsuri pentru menținerea și asigurarea ordinii și liniștii publice în localitățile țării, pe întreaga perioadă electorală. (2) Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile sale, menține și asigură ordinea publică în zona secțiilor de votare, securitatea buletinelor de vot și a celorlalte materiale necesare votării, pe timpul operațiunilor de tipărire, confecționare, transport și depozitare, precum și securitatea materialelor, documentelor și a tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral. (3) În vederea asigurării securității procesului electoral și eficienței resurselor utilizate, transportul și predarea buletinelor de vot și a celorlalte materiale necesare votării către președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare se realizează cât mai aproape de momentul instituirii măsurilor de protecție la birourile electorale ale secțiilor de votare, dar nu mai târziu de ora 18.00 din preziua votării, pe baza unui grafic întocmit la nivel județean, respectiv al municipiului București, de prefect împreună cu președintele biroului electoral de circumscripție, respectiv al oficiului electoral, cu inspectorul-șef al inspectoratului județean de poliție/directorul general al Direcției Generale de Poliție a Municipiului București. (4) În procesul de planificare a transportului buletinelor de vot, precum și al celorlalte materiale necesare votării către birourile electorale ale secțiilor de votare se va ține cont de distanța dintre acestea și municipiile reședință de județ, precum și de specificul căilor de comunicații.(5) În aplicarea prevederilor alin. (3) și (4), la întocmirea graficului vor fi avute în vedere și dispozițiile art. 8 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024. Solicitările privind distribuirea cu două zile anterior votării se trimit instituțiilor prefectului cel mai târziu cu 10 zile înaintea zilei votării. Solicitările, însoțite de avizul prefectului, se transmit în vederea aprobării de către conducerea Ministerului Afacerilor Interne cel mai târziu cu 7 zile înaintea zilei votării.(6) La alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, birourile electorale ale secțiilor de votare primesc de la primari buletinele de vot, ștampila de control și ștampilele cu mențiunea „VOTAT“, formularele pentru încheierea proceselor-verbale și alte materiale necesare desfășurării procesului electoral, precum și două buletine de vot, câte unul pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, anulate de către președintele biroului electoral de circumscripție, pe care le vor afișa într-un loc vizibil, în preziua votării. Birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate primesc aceste materiale din partea biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării, pe bază de proces-verbal, cu sprijin logistic din partea Ministerului Afacerilor Externe.(7) Pentru asigurarea deplasării în mod organizat a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare către birourile electorale de circumscripție, respectiv către oficiile electorale după închiderea secțiilor de votare, prefecții stabilesc, după consultarea inspectorului-șef al inspectoratului județean de poliție/directorului general al Direcției Generale de Poliție a Municipiului București, a președinților birourilor electorale de circumscripție și ai oficiilor electorale, precum și a primarilor, un grafic privind realizarea transportului și predarea materialelor, documentelor și tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral, cel mai târziu cu 15 zile înaintea zilei votării. (8) Graficul prevăzut la alin. (7) se aprobă prin ordin al prefectului cel mai târziu cu 10 zile înaintea zilei votării și se comunică primarilor pentru punerea în aplicare. Graficul se transmite în prealabil Ministerului Afacerilor Interne în vederea avizării acestuia.(9) Personalul structurilor Ministerului Afacerilor Interne asigură, la sediile Biroului Electoral Central, birourilor electorale de circumscripție, oficiilor electorale, birourilor electorale pentru votul prin corespondență și ale birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, punerea în aplicare a planurilor de măsuri specifice domeniilor ordinii și siguranței publice pentru asigurarea securității operațiunilor și activităților derulate pentru buna organizare și desfășurare a proceselor electorale, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Poliției Române, Direcției Generale de Poliție a Municipiului București și inspectoratelor de poliție județene. (10) Instituțiile prefectului duc la îndeplinire următoarele măsuri tehnice principale: a) asigură confecționarea ștampilelor birourilor electorale de circumscripție, ale oficiilor electorale și a ștampilelor de control ale secțiilor de votare din țară; b) asigură confecționarea ecusoanelor membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară; c) asigură imprimarea tipizatelor și formularelor necesare desfășurării activității birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, altele decât cele aflate în sarcina primarilor, Institutului Național de Statistică și a direcțiilor teritoriale de statistică; d) asigură preluarea și ambalarea materialelor necesare votării, în vederea distribuirii acestora către primari; e) asigură spațiile necesare pentru organizarea sesiunilor de instruire a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare, a locțiitorilor acestora, precum și a operatorilor de calculator;f) înaintează spre aprobare Ministerului Afacerilor Interne, în timp util, solicitarea privind distribuirea buletinelor de vot, ștampilei de control și ștampilelor cu mențiunea „VOTAT“, formularelor pentru încheierea proceselor-verbale și altor materiale necesare desfășurării procesului electoral, în condițiile prevăzute de art. 8 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024; g) coordonează activitatea primarilor pentru realizarea transportului materialelor, documentelor și al tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral, ținând cont de efectivele Ministerului Afacerilor Interne planificate pentru derularea în condiții de securitate a acestei activități. + Articolul 4(1) Personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central, al birourilor electorale de circumscripție din țară și al oficiilor electorale este asigurat de Autoritatea Electorală Permanentă, Ministerul Afacerilor Interne și prefecți, iar statisticienii necesari de către Institutul Național de Statistică și direcțiile teritoriale de statistică.(2) Personalul tehnic auxiliar al biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării este asigurat de Ministerul Afacerilor Externe și Autoritatea Electorală Permanentă, iar statisticienii necesari de către Institutul Național de Statistică.(3) Din personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale de circumscripție și al oficiilor electorale vor face parte, în mod obligatoriu, informaticieni, desemnați potrivit prevederilor art. 3 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024.(4) Personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central, al birourilor electorale de circumscripție și al oficiilor electorale asigură, în condițiile stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare a birourilor electorale, relația cu publicul, relația cu mass-media, accesul la informațiile de interes public, înregistrarea și arhivarea documentelor primite sau adoptate de birourile electorale, secretariatul ședințelor, elaborarea și redactarea actelor adoptate de birourile electorale, efectuarea operațiunilor materiale privind centralizarea candidaturilor, centralizarea rezultatelor alegerilor, precum și a operațiunilor materiale de predare-primire și arhivare a materialelor electorale.(5) Publicitatea actelor adoptate de Biroul Electoral Central se asigură prin intermediul paginii proprii de internet gestionate de Autoritatea Electorală Permanentă, publicitatea actelor adoptate de birourile electorale de circumscripție se asigură prin intermediul paginilor de internet ale instituțiilor prefectului, publicitatea actelor adoptate de oficiile electorale se asigură prin intermediul paginilor de internet ale primăriilor sectoarelor municipiului București, iar publicitatea actelor adoptate de biroul electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării se asigură prin intermediul paginii de internet a Ministerului Afacerilor Externe. + Articolul 5(1) Institutul Național de Statistică și direcțiile teritoriale de statistică asigură statisticienii necesari Biroului Electoral Central, birourilor electorale de circumscripție și oficiilor electorale, pentru operațiunile tehnice de consemnare și centralizare a rezultatelor alegerilor, dotarea necesară cu echipamente, tehnică de calcul, consumabile și servicii, în limita fondurilor alocate. (2) Institutul Național de Statistică și direcțiile teritoriale de statistică asigură instruirea personalului implicat în efectuarea operațiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor alegerilor. (3) Editarea și tipărirea proceselor-verbale privind consemnarea rezultatelor votării se asigură de Institutul Național de Statistică și direcțiile teritoriale de statistică. + Articolul 6(1) Serviciul de Telecomunicații Speciale duce la îndeplinire următoarele măsuri tehnice principale:a) asigură dezvoltarea aplicației informatice pentru verificarea dreptului la vot, precum și a aplicației informatice pentru centralizarea datelor din procesele-verbale privind rezultatele alegerilor, conform cerințelor operaționale furnizate cu 60 de zile înainte de data votării de către Autoritatea Electorală Permanentă; b) asigură dezvoltarea aplicației informatice pentru furnizarea datelor privind prezența la vot, a datelor provizorii, parțiale și finale aferente proceselor-verbale de consemnare a rezultatelor votării, precum și a fotografiilor proceselor-verbale de consemnare a rezultatelor votării, în vederea asigurării publicității acestora, conform cerințelor operaționale furnizate cu 60 de zile înainte de data votării de către Autoritatea Electorală Permanentă; c) asigură echipamente informatice și de comunicații pentru implementarea și funcționarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal și a Sistemului informatic pentru centralizarea datelor din procesele-verbale, precum și pentru asistența tehnică necesară acestora;d) asigură serviciile de telefonie specială și de comunicații de voce și date, necesare birourilor electorale din țară;e) asigură terminalele informatice necesare Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal, înregistrării video-audio a operațiunilor efectuate de către membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare și membrii birourilor electorale pentru votul prin corespondență pentru numărarea voturilor, precum și fotografierii proceselor-verbale privind consemnarea rezultatelor votării;f) asigură terminalele informatice pentru secțiile de votare organizate în străinătate care să permită preluarea electronică a semnăturilor alegătorilor;g) asigură sprijin Autorității Electorale Permanente, în calitatea sa de administrator al domeniului, pentru găzduirea și gestionarea adreselor de poștă electronică ale Biroului Electoral Central, birourilor electorale de circumscripție și ale oficiilor electorale;h) furnizează serviciul de semnătură electronică calificată prin autoritatea de certificare proprie, destinată exclusiv membrilor Biroului Electoral Central, președinților și locțiitorilor birourilor electorale de circumscripție și ai oficiilor electorale, în scopul îndeplinirii atribuțiilor funcționale ce le revin;i) participă la sesiunile de instruire a operatorilor de calculator organizate de Autoritatea Electorală Permanentă;j) participă la sesiunile de instruire a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și a locțiitorilor acestora;k) participă la sesiunile de instruire a statisticienilor, la solicitarea Institutului Național de Statistică, cu privire la utilizarea aplicației informatice pentru centralizarea datelor din procesele-verbale privind rezultatele alegerilor;l) asigură, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Național de Statistică și Autoritatea Electorală Permanentă, instruirea în sistem de videoconferință a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, a locțiitorilor acestora și a membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate care îndeplinesc și atribuțiile operatorilor de calculator.(2) Serviciul de Telecomunicații Speciale asigură, la nivelul fiecărui județ, constituirea a minimum 4 centre de intervenție operativă pentru remedierea eventualelor disfuncționalități ale Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal.(3) Serviciul de Telecomunicații Speciale asigură funcționarea Centrului de suport tehnic prin care furnizează asistență tehnică pentru sistemele informatice dezvoltate. (4) Dotarea și funcționarea centrelor de intervenție operativă și a Centrului de suport tehnic se asigură de către Serviciul de Telecomunicații Speciale.(5) Terminalele informatice și de telefonie mobilă sunt predate de către reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale prin încheierea unui proces-verbal de predare-primire. Persoana desemnată să primească terminalul/terminalele răspunde ca un comodatar pentru prejudiciul creat ca urmare a pierderii, furtului și/sau deteriorării bunului din culpa sa. (6) Personalul centrelor de intervenție operativă și informaticienii au drept de acces în localul secției de votare pentru remedierea deranjamentelor sistemelor informatice și de comunicații utilizate în procesul electoral. + Articolul 7(1) Autoritățile administrației publice centrale și locale iau măsurile necesare pentru a pune la dispoziția primarilor spații în vederea organizării de secții de votare, precum și pentru sprijinirea cu personal a operațiunilor tehnice la secțiile de votare. (2) Spațiile puse la dispoziția primarilor în conformitate cu alin. (1) nu fac parte dintre unitățile de asistență medicală cu paturi sau de asistență medicală primară și ambulatorie de specialitate. (3) Ministerul Sănătății asigură măsurile de sănătate publică necesare la secțiile de votare. (4) Asistența medicală de urgență la secțiile de votare se asigură de echipajele serviciilor publice de ambulanță județene, de Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, respectiv de către Serviciul mobil de urgență, reanimare și descarcerare, prin apel la Sistemul național unic pentru apeluri de urgență 112. + Articolul 8(1) În termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul Afacerilor Interne, cu sprijinul Autorității Electorale Permanente, organizează instruirea prefecților și a subprefecților cu privire la organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024. (2) Prefecții, cu sprijinul structurilor teritoriale ale Autorității Electorale Permanente, organizează în cel mai scurt timp instruirea primarilor și a secretarilor comunelor, orașelor și municipiilor cu privire la sarcinile ce le revin în vederea organizării și desfășurării în bune condiții a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024. (3) Ministerul Afacerilor Interne și Autoritatea Electorală Permanentă acordă sprijin de specialitate prefecților și primarilor, în vederea realizării la termen și în condiții corespunzătoare a sarcinilor ce le revin în organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024. + Articolul 9(1) Autoritatea Electorală Permanentă asigură sediul Biroului Electoral Central, precum și dotarea tehnică și materială a acestuia.(2) Ministerul Afacerilor Interne, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă, asigură mijloacele de transport necesare bunei desfășurări a activității Biroului Electoral Central. (3) Prefecții, împreună cu președinții consiliilor județene, respectiv primarul general al municipiului București, asigură sediile și dotarea tehnico-materială ale birourilor electorale de circumscripție. (4) Primarii sectoarelor municipiului București, împreună cu prefectul municipiului București, asigură sediile și dotarea tehnico-materială ale oficiilor electorale. (5) Ministerul Afacerilor Externe asigură sediile și dotarea tehnico-materială ale biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării, ale birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, precum și ale birourilor electorale pentru votul prin corespondență.(6) Sediile și dotarea tehnico-materială ale birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară se asigură de către primari. (7) Primarii municipiilor reședință de județ și/sau președinții consiliilor județene asigură spațiile prevăzute la art. 8 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024, cel mai târziu cu 30 de zile înainte de ziua votării, și le aduc la cunoștința publică prin afișare la sediul primăriei municipiului reședință de județ și/sau al consiliului județean, la sediul biroului electoral de circumscripție și al oficiului electoral, precum și prin postare pe pagina de internet a instituției prefectului.(8) Pentru dotarea tehnico-materială a birourilor electorale de circumscripție, a oficiilor electorale, a birourilor electorale pentru votul prin corespondență și a birourilor electorale ale secțiilor de votare vor fi utilizate, de regulă, bunurile aflate în proprietatea publică a statului sau a autorităților administrației publice locale. (9) Pentru dotarea tehnico-materială a birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, primarii vor utiliza bunurile recuperate de la alegerile anterioare și aflate în stare de funcționare. (10) În cazurile în care bunurile necesare amenajării și dotării tehnico-materiale corespunzătoare a secțiilor de votare din țară nu se pot recupera, se vor achiziționa unele noi de către primari, în limita fondurilor disponibile, conform standardelor stabilite prin Hotărârea Autorității Electorale Permanente nr. 44/2016 privind setul de condiții minimale pe care trebuie să le îndeplinească locațiile în care funcționează secțiile de votare, precum și dotarea minimală a acestora, cu modificările și completările ulterioare. (11) Sediile birourilor electorale de circumscripție din țară sunt stabilite de prefecți, iar cel al biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării de către ministrul afacerilor externe, prin ordin, în cel mult 20 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. + Articolul 10(1) Primarii duc la îndeplinire următoarele măsuri tehnice principale: a) întocmesc și tipăresc listele electorale permanente; b) asigură imprimarea tipizatelor listelor electorale suplimentare și ale extraselor de pe lista electorală permanentă sau suplimentară, precum și ale formularelor disponibile pentru descărcare din Registrul electoral; c) informează alegătorii privind delimitarea secțiilor de votare și sediile acestora; d) asigură locurile speciale de afișaj electoral și amplasarea de panouri electorale; e) asigură urnele de vot, urnele speciale, cabinele de vot, marcajele și tăblițele indicatoare, precum și orice alte elemente privind accesibilitatea secțiilor de votare; f) asigură dotarea tehnico-materială a sediilor secțiilor de votare, precum și dotarea grupurilor sanitare ale acestora cu materiale destinate igienei personale, precum săpun, prosoape de hârtie și uscătoare de mâini; g) asigură tușul, tușierele și celelalte materiale necesare votării; h) acordă sprijin reprezentanților Serviciului de Telecomunicații Speciale pentru instalarea echipamentelor și furnizarea serviciilor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. c) și e); i) asigură, prin personalul desemnat, primirea, pe bază de proces-verbal încheiat cu persoanele prevăzute la lit. h), a echipamentelor instalate pentru asigurarea serviciilor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. d), precum și protecția fizică a acestora; j) asigură transportul materialelor, documentelor și tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral către birourile electorale ale secțiilor de votare; k) asigură transportul materialelor, documentelor și al tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral de la birourile electorale ale secțiilor de votare către birourile electorale de circumscripție, respectiv către oficiile electorale; l) acordă sprijin prefectului pentru exercitarea atribuțiilor cu caracter electoral care îi revin, potrivit actelor normative în vigoare.(2) Primarii municipiilor reședință de județ și/sau președinții consiliilor județene duc la îndeplinire asigurarea spațiilor prevăzute la art. 8 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024. + Articolul 11(1) Ministerul Afacerilor Externe asigură sediul, dotarea tehnică și materială ale biroului electoral de circumscripție pentru românii cu domiciliul sau reședința în afara țării și ale birourilor electorale pentru votul prin corespondență. (2) Ministerul Afacerilor Externe asigură sprijinul logistic necesar biroului electoral de circumscripție pentru românii cu domiciliul sau reședința în afara țării, pentru pregătirea și organizarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților. (3) Ministerul Afacerilor Externe, prin misiunile diplomatice și oficiile consulare, ia măsuri pentru identificarea de spații adecvate pentru sediile secțiilor de votare din străinătate, precum și pentru obținerea acordului autorităților din statele străine pentru organizarea acestora pe teritoriul lor. (4) Ministerul Afacerilor Externe asigură serviciile de comunicații de voce și date, necesare birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, inclusiv cartelele de telefonie mobilă aferente terminalelor informatice utilizate în secțiile de votare din străinătate. (5) Ministerul Afacerilor Externe și Autoritatea Electorală Permanentă iau măsuri pentru informarea cetățenilor români cu domiciliul sau reședința în străinătate privind modalitățile de exercitare a dreptului de vot în străinătate. (6) Ministerul Afacerilor Externe comunică Autorității Electorale Permanente, în timp util, necesarul de buletine de vot, ștampile cu mențiunea „VOTAT“ și timbre autocolante pentru secțiile de votare din străinătate. (7) Paza secțiilor de votare din străinătate se asigură cu luarea în considerare a condițiilor specifice de organizare a procesului de votare din străinătate. (8) Ministerul Afacerilor Externe asigură distribuirea terminalelor informatice furnizate de Serviciul de Telecomunicații Speciale către birourile electorale ale secțiilor de votare organizate în străinătate. + Articolul 12(1) Autoritatea Electorală Permanentă asigură achiziționarea buletinelor de vot, a timbrelor autocolante, a ștampilelor Biroului Electoral Central și a ștampilelor cu mențiunea „VOTAT“. (2) Autoritatea Electorală Permanentă coordonează activitățile privind funcționarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal, precum și activitățile de centralizare electronică a datelor consemnate în procesele-verbale privind rezultatele votării și aduce la cunoștința publică, pe site-ul propriu și al Biroului Electoral Central, datele și informațiile de interes public rezultate din acestea. (3) Autoritatea Electorală Permanentă ia măsuri pentru informarea și/sau instruirea membrilor birourilor și oficiilor electorale, a celorlalți participanți la procesul electoral, precum și a alegătorilor, prin realizarea, distribuirea și/sau difuzarea de publicații, ghiduri, broșuri, pliante și producții audio-video. (4) Prefecții și primarii sprijină Autoritatea Electorală Permanentă în distribuirea și/sau difuzarea materialelor de informare prevăzute la alin. (3). + Articolul 13Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale asigură transportul hârtiei necesare tipăririi buletinelor de vot de la sediul unităților teritoriale subordonate până la punctele în care se realizează tipărirea, precum și transportul hârtiei rămase neutilizate de la punctele în care s-a realizat tipărirea buletinelor de vot la sediile unităților teritoriale subordonate. + Articolul 14Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. + Articolul 15Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 2 septembrie 2024.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
Președintele Autorității Electorale Permanente,
Toni Greblă
p. Secretarul general al Guvernului,
Mihnea-Claudiu Drumea
Ministrul afacerilor externe,
Luminița-Teodora Odobescu
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Marin Țole,
secretar de stat
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan BoloșBucurești, 21 august 2024.Nr. 1.036. + Anexa nr. 1
COMPONENȚA
Comisiei tehnice centrale pentru coordonarea activităților de organizare
a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024Președinte:– viceprim-ministru, ministrul afacerilor interneMembri:– președintele Autorității Electorale Permanente*;* Președintele Autorității Electorale Permanente poate fi înlocuit de către unul dintre vicepreședinții Autorității Electorale Permanente, desemnat prin ordin.– secretar de stat pentru ordine și siguranță publică din Ministerul Afacerilor Interne;– secretar de stat pentru relația cu instituțiile prefectului din Ministerul Afacerilor Interne;a) reprezentanți, la nivel de secretar de stat/subsecretar de stat, secretar general sau de reprezentant cu însărcinări speciale, ai:– Secretariatului General al Guvernului;– Ministerului Afacerilor Externe;– Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației;– Ministerului Finanțelor;– Ministerului Muncii și Solidarității Sociale;– Ministerului Educației;– Ministerului Sănătății;– Institutului Național de Statistică;– Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale;– Serviciului de Telecomunicații Speciale;b) reprezentanți ai:– Agenției Naționale de Presă AGERPRES;– Societății Române de Televiziune;– Societății Române de Radiodifuziune;c) reprezentanți ai societăților de distribuție și furnizare a energiei electrice.NOTĂ:Lucrările de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice centrale pentru coordonarea activităților de organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024 sunt asigurate de Ministerul Afacerilor Interne. + Anexa nr. 2
COMPONENȚA
Comisiei tehnice județene/a municipiului București pentru coordonarea
activităților de organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024Președinte:– prefectul județului, respectiv al municipiului BucureștiMembri:– subprefecții județului, respectiv ai municipiului București;– secretarul general al județului, respectiv secretarul general al municipiului București;– directorul executiv al direcției regionale/județene de statistică;– directorul general al direcției regionale a finanțelor publice/șeful administrației județene a finanțelor publice, după caz;– inspectorul-șef al inspectoratului județean de poliție, respectiv directorul general al Direcției Generale de Poliție a Municipiului București;– inspectorul-șef al inspectoratului pentru situații de urgență județean, respectiv inspectorul-șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Dealul Spirii“ București-Ilfov;– șeful structurii județene de administrare a bazelor de date de evidență a persoanelor, respectiv a municipiului București;– șeful serviciului public comunitar județean de evidență a persoanelor;– inspectorul-șef al inspectoratului de jandarmi județean, respectiv directorul general al Direcției Generale de Jandarmi a Municipiului București;– inspectorul general al inspectoratului școlar județean, respectiv al municipiului București;– directorul direcției de sănătate publică a județului, respectiv al Direcției de Sănătate Publică a Municipiului București;– reprezentantul teritorial al Serviciului de Telecomunicații Speciale;– reprezentantul Autorității Electorale Permanente;– reprezentanți teritoriali ai societăților de distribuție și furnizare a energiei electrice;– corespondentul teritorial al Agenției Naționale de Presă AGERPRES.NOTĂ:Lucrările de secretariat tehnic ale comisiei tehnice județene/a municipiului București sunt asigurate de personalul din cadrul instituției prefectului.-----
EMITENT |
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 114 alin. (1) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 8 alin. (8) și (9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1(1) Pentru coordonarea și urmărirea îndeplinirii activităților care revin ministerelor și celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și instituțiilor prefectului, prevăzute de legislația în vigoare privind alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, se constituie Comisia tehnică centrală pentru coordonarea activităților de organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților, denumită în continuare Comisia tehnică centrală, fără personalitate juridică, având componența prevăzută în anexa nr. 1. (2) Componența nominală a Comisiei tehnice centrale se stabilește, prin ordin al viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, pe baza propunerilor formulate de conducătorii ministerelor și ai celorlalte instituții sau societăți prevăzute în anexa nr. 1. (3) La ședințele Comisiei tehnice centrale pot participa, în calitate de invitați, reprezentanți ai partidelor politice, ai alianțelor politice și ai alianțelor electorale, precum și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, ai altor instituții ale administrației publice centrale interesate, ai unor operatori economici care prestează servicii de interes economic general, precum și ai organizațiilor neguvernamentale interesate. (4) Ședințele Comisiei tehnice centrale se pot desfășura și prin mijloace electronice. (5) Comisia tehnică centrală evaluează stadiul realizării acțiunilor privind pregătirea și organizarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, informează săptămânal Guvernul cu privire la acestea și transmite, dacă este cazul, propuneri pentru rezolvarea problemelor întâmpinate. + Articolul 2(1) În termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se constituie comisiile tehnice județene pentru coordonarea activităților de organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, denumite în continuare comisiile tehnice județene, și Comisia tehnică a municipiului București pentru coordonarea activităților de organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, denumită în continuare Comisia tehnică a municipiului București, fără personalitate juridică, având componența prevăzută în anexa nr. 2, cu atribuții în coordonarea și urmărirea îndeplinirii sarcinilor ce revin autorităților administrației publice locale și serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, prevăzute de legislația în vigoare, în domeniul alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.(2) Componența nominală a comisiei tehnice județene sau a municipiului București se stabilește de prefect, prin ordin, pe baza propunerilor formulate de conducătorii instituțiilor/societăților prevăzute în anexa nr. 2. (3) La ședințele comisiilor tehnice județene și ale Comisiei tehnice a municipiului București pot participa, în calitate de invitați, reprezentanți ai partidelor politice, ai alianțelor politice și ai alianțelor electorale, precum și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, ai unor operatori economici care prestează servicii de interes public, precum și ai organizațiilor neguvernamentale. (4) Pentru urmărirea și soluționarea operativă a problemelor curente din județe, respectiv din municipiul București, pe lângă comisiile tehnice prevăzute la alin. (2) se constituie grupuri tehnice de lucru, fără personalitate juridică, conduse de către unul dintre subprefecți, desemnat de către prefect prin ordin, formate din personal desemnat de conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, organizate la nivelul județului, respectiv al municipiului București. Din grupul tehnic de lucru vor face parte și 3 persoane încadrate în aparatul de specialitate al președintelui consiliului județean, respectiv al primarului general al municipiului București. (5) Condițiile materiale necesare funcționării grupului tehnic de lucru se asigură prin grija prefectului. Salariile și celelalte drepturi bănești cuvenite personalului care își desfășoară activitatea în grupul tehnic de lucru se achită de către instituțiile sau autoritățile administrației publice de la care acesta provine. (6) Comisiile tehnice județene și Comisia tehnică a municipiului București vor informa săptămânal Comisia tehnică centrală în legătură cu stadiul pregătirii și organizării alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024. + Articolul 3(1) Ministerul Afacerilor Interne dispune măsuri pentru menținerea și asigurarea ordinii și liniștii publice în localitățile țării, pe întreaga perioadă electorală. (2) Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile sale, menține și asigură ordinea publică în zona secțiilor de votare, securitatea buletinelor de vot și a celorlalte materiale necesare votării, pe timpul operațiunilor de tipărire, confecționare, transport și depozitare, precum și securitatea materialelor, documentelor și a tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral. (3) În vederea asigurării securității procesului electoral și eficienței resurselor utilizate, transportul și predarea buletinelor de vot și a celorlalte materiale necesare votării către președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare se realizează cât mai aproape de momentul instituirii măsurilor de protecție la birourile electorale ale secțiilor de votare, dar nu mai târziu de ora 18.00 din preziua votării, pe baza unui grafic întocmit la nivel județean, respectiv al municipiului București, de prefect împreună cu președintele biroului electoral de circumscripție, respectiv al oficiului electoral, cu inspectorul-șef al inspectoratului județean de poliție/directorul general al Direcției Generale de Poliție a Municipiului București. (4) În procesul de planificare a transportului buletinelor de vot, precum și al celorlalte materiale necesare votării către birourile electorale ale secțiilor de votare se va ține cont de distanța dintre acestea și municipiile reședință de județ, precum și de specificul căilor de comunicații.(5) În aplicarea prevederilor alin. (3) și (4), la întocmirea graficului vor fi avute în vedere și dispozițiile art. 8 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024. Solicitările privind distribuirea cu două zile anterior votării se trimit instituțiilor prefectului cel mai târziu cu 10 zile înaintea zilei votării. Solicitările, însoțite de avizul prefectului, se transmit în vederea aprobării de către conducerea Ministerului Afacerilor Interne cel mai târziu cu 7 zile înaintea zilei votării.(6) La alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, birourile electorale ale secțiilor de votare primesc de la primari buletinele de vot, ștampila de control și ștampilele cu mențiunea „VOTAT“, formularele pentru încheierea proceselor-verbale și alte materiale necesare desfășurării procesului electoral, precum și două buletine de vot, câte unul pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, anulate de către președintele biroului electoral de circumscripție, pe care le vor afișa într-un loc vizibil, în preziua votării. Birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate primesc aceste materiale din partea biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării, pe bază de proces-verbal, cu sprijin logistic din partea Ministerului Afacerilor Externe.(7) Pentru asigurarea deplasării în mod organizat a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare către birourile electorale de circumscripție, respectiv către oficiile electorale după închiderea secțiilor de votare, prefecții stabilesc, după consultarea inspectorului-șef al inspectoratului județean de poliție/directorului general al Direcției Generale de Poliție a Municipiului București, a președinților birourilor electorale de circumscripție și ai oficiilor electorale, precum și a primarilor, un grafic privind realizarea transportului și predarea materialelor, documentelor și tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral, cel mai târziu cu 15 zile înaintea zilei votării. (8) Graficul prevăzut la alin. (7) se aprobă prin ordin al prefectului cel mai târziu cu 10 zile înaintea zilei votării și se comunică primarilor pentru punerea în aplicare. Graficul se transmite în prealabil Ministerului Afacerilor Interne în vederea avizării acestuia.(9) Personalul structurilor Ministerului Afacerilor Interne asigură, la sediile Biroului Electoral Central, birourilor electorale de circumscripție, oficiilor electorale, birourilor electorale pentru votul prin corespondență și ale birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, punerea în aplicare a planurilor de măsuri specifice domeniilor ordinii și siguranței publice pentru asigurarea securității operațiunilor și activităților derulate pentru buna organizare și desfășurare a proceselor electorale, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Poliției Române, Direcției Generale de Poliție a Municipiului București și inspectoratelor de poliție județene. (10) Instituțiile prefectului duc la îndeplinire următoarele măsuri tehnice principale: a) asigură confecționarea ștampilelor birourilor electorale de circumscripție, ale oficiilor electorale și a ștampilelor de control ale secțiilor de votare din țară; b) asigură confecționarea ecusoanelor membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară; c) asigură imprimarea tipizatelor și formularelor necesare desfășurării activității birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, altele decât cele aflate în sarcina primarilor, Institutului Național de Statistică și a direcțiilor teritoriale de statistică; d) asigură preluarea și ambalarea materialelor necesare votării, în vederea distribuirii acestora către primari; e) asigură spațiile necesare pentru organizarea sesiunilor de instruire a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare, a locțiitorilor acestora, precum și a operatorilor de calculator;f) înaintează spre aprobare Ministerului Afacerilor Interne, în timp util, solicitarea privind distribuirea buletinelor de vot, ștampilei de control și ștampilelor cu mențiunea „VOTAT“, formularelor pentru încheierea proceselor-verbale și altor materiale necesare desfășurării procesului electoral, în condițiile prevăzute de art. 8 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024; g) coordonează activitatea primarilor pentru realizarea transportului materialelor, documentelor și al tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral, ținând cont de efectivele Ministerului Afacerilor Interne planificate pentru derularea în condiții de securitate a acestei activități. + Articolul 4(1) Personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central, al birourilor electorale de circumscripție din țară și al oficiilor electorale este asigurat de Autoritatea Electorală Permanentă, Ministerul Afacerilor Interne și prefecți, iar statisticienii necesari de către Institutul Național de Statistică și direcțiile teritoriale de statistică.(2) Personalul tehnic auxiliar al biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării este asigurat de Ministerul Afacerilor Externe și Autoritatea Electorală Permanentă, iar statisticienii necesari de către Institutul Național de Statistică.(3) Din personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale de circumscripție și al oficiilor electorale vor face parte, în mod obligatoriu, informaticieni, desemnați potrivit prevederilor art. 3 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024.(4) Personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central, al birourilor electorale de circumscripție și al oficiilor electorale asigură, în condițiile stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare a birourilor electorale, relația cu publicul, relația cu mass-media, accesul la informațiile de interes public, înregistrarea și arhivarea documentelor primite sau adoptate de birourile electorale, secretariatul ședințelor, elaborarea și redactarea actelor adoptate de birourile electorale, efectuarea operațiunilor materiale privind centralizarea candidaturilor, centralizarea rezultatelor alegerilor, precum și a operațiunilor materiale de predare-primire și arhivare a materialelor electorale.(5) Publicitatea actelor adoptate de Biroul Electoral Central se asigură prin intermediul paginii proprii de internet gestionate de Autoritatea Electorală Permanentă, publicitatea actelor adoptate de birourile electorale de circumscripție se asigură prin intermediul paginilor de internet ale instituțiilor prefectului, publicitatea actelor adoptate de oficiile electorale se asigură prin intermediul paginilor de internet ale primăriilor sectoarelor municipiului București, iar publicitatea actelor adoptate de biroul electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării se asigură prin intermediul paginii de internet a Ministerului Afacerilor Externe. + Articolul 5(1) Institutul Național de Statistică și direcțiile teritoriale de statistică asigură statisticienii necesari Biroului Electoral Central, birourilor electorale de circumscripție și oficiilor electorale, pentru operațiunile tehnice de consemnare și centralizare a rezultatelor alegerilor, dotarea necesară cu echipamente, tehnică de calcul, consumabile și servicii, în limita fondurilor alocate. (2) Institutul Național de Statistică și direcțiile teritoriale de statistică asigură instruirea personalului implicat în efectuarea operațiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor alegerilor. (3) Editarea și tipărirea proceselor-verbale privind consemnarea rezultatelor votării se asigură de Institutul Național de Statistică și direcțiile teritoriale de statistică. + Articolul 6(1) Serviciul de Telecomunicații Speciale duce la îndeplinire următoarele măsuri tehnice principale:a) asigură dezvoltarea aplicației informatice pentru verificarea dreptului la vot, precum și a aplicației informatice pentru centralizarea datelor din procesele-verbale privind rezultatele alegerilor, conform cerințelor operaționale furnizate cu 60 de zile înainte de data votării de către Autoritatea Electorală Permanentă; b) asigură dezvoltarea aplicației informatice pentru furnizarea datelor privind prezența la vot, a datelor provizorii, parțiale și finale aferente proceselor-verbale de consemnare a rezultatelor votării, precum și a fotografiilor proceselor-verbale de consemnare a rezultatelor votării, în vederea asigurării publicității acestora, conform cerințelor operaționale furnizate cu 60 de zile înainte de data votării de către Autoritatea Electorală Permanentă; c) asigură echipamente informatice și de comunicații pentru implementarea și funcționarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal și a Sistemului informatic pentru centralizarea datelor din procesele-verbale, precum și pentru asistența tehnică necesară acestora;d) asigură serviciile de telefonie specială și de comunicații de voce și date, necesare birourilor electorale din țară;e) asigură terminalele informatice necesare Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal, înregistrării video-audio a operațiunilor efectuate de către membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare și membrii birourilor electorale pentru votul prin corespondență pentru numărarea voturilor, precum și fotografierii proceselor-verbale privind consemnarea rezultatelor votării;f) asigură terminalele informatice pentru secțiile de votare organizate în străinătate care să permită preluarea electronică a semnăturilor alegătorilor;g) asigură sprijin Autorității Electorale Permanente, în calitatea sa de administrator al domeniului, pentru găzduirea și gestionarea adreselor de poștă electronică ale Biroului Electoral Central, birourilor electorale de circumscripție și ale oficiilor electorale;h) furnizează serviciul de semnătură electronică calificată prin autoritatea de certificare proprie, destinată exclusiv membrilor Biroului Electoral Central, președinților și locțiitorilor birourilor electorale de circumscripție și ai oficiilor electorale, în scopul îndeplinirii atribuțiilor funcționale ce le revin;i) participă la sesiunile de instruire a operatorilor de calculator organizate de Autoritatea Electorală Permanentă;j) participă la sesiunile de instruire a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și a locțiitorilor acestora;k) participă la sesiunile de instruire a statisticienilor, la solicitarea Institutului Național de Statistică, cu privire la utilizarea aplicației informatice pentru centralizarea datelor din procesele-verbale privind rezultatele alegerilor;l) asigură, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Național de Statistică și Autoritatea Electorală Permanentă, instruirea în sistem de videoconferință a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, a locțiitorilor acestora și a membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate care îndeplinesc și atribuțiile operatorilor de calculator.(2) Serviciul de Telecomunicații Speciale asigură, la nivelul fiecărui județ, constituirea a minimum 4 centre de intervenție operativă pentru remedierea eventualelor disfuncționalități ale Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal.(3) Serviciul de Telecomunicații Speciale asigură funcționarea Centrului de suport tehnic prin care furnizează asistență tehnică pentru sistemele informatice dezvoltate. (4) Dotarea și funcționarea centrelor de intervenție operativă și a Centrului de suport tehnic se asigură de către Serviciul de Telecomunicații Speciale.(5) Terminalele informatice și de telefonie mobilă sunt predate de către reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale prin încheierea unui proces-verbal de predare-primire. Persoana desemnată să primească terminalul/terminalele răspunde ca un comodatar pentru prejudiciul creat ca urmare a pierderii, furtului și/sau deteriorării bunului din culpa sa. (6) Personalul centrelor de intervenție operativă și informaticienii au drept de acces în localul secției de votare pentru remedierea deranjamentelor sistemelor informatice și de comunicații utilizate în procesul electoral. + Articolul 7(1) Autoritățile administrației publice centrale și locale iau măsurile necesare pentru a pune la dispoziția primarilor spații în vederea organizării de secții de votare, precum și pentru sprijinirea cu personal a operațiunilor tehnice la secțiile de votare. (2) Spațiile puse la dispoziția primarilor în conformitate cu alin. (1) nu fac parte dintre unitățile de asistență medicală cu paturi sau de asistență medicală primară și ambulatorie de specialitate. (3) Ministerul Sănătății asigură măsurile de sănătate publică necesare la secțiile de votare. (4) Asistența medicală de urgență la secțiile de votare se asigură de echipajele serviciilor publice de ambulanță județene, de Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, respectiv de către Serviciul mobil de urgență, reanimare și descarcerare, prin apel la Sistemul național unic pentru apeluri de urgență 112. + Articolul 8(1) În termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul Afacerilor Interne, cu sprijinul Autorității Electorale Permanente, organizează instruirea prefecților și a subprefecților cu privire la organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024. (2) Prefecții, cu sprijinul structurilor teritoriale ale Autorității Electorale Permanente, organizează în cel mai scurt timp instruirea primarilor și a secretarilor comunelor, orașelor și municipiilor cu privire la sarcinile ce le revin în vederea organizării și desfășurării în bune condiții a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024. (3) Ministerul Afacerilor Interne și Autoritatea Electorală Permanentă acordă sprijin de specialitate prefecților și primarilor, în vederea realizării la termen și în condiții corespunzătoare a sarcinilor ce le revin în organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024. + Articolul 9(1) Autoritatea Electorală Permanentă asigură sediul Biroului Electoral Central, precum și dotarea tehnică și materială a acestuia.(2) Ministerul Afacerilor Interne, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă, asigură mijloacele de transport necesare bunei desfășurări a activității Biroului Electoral Central. (3) Prefecții, împreună cu președinții consiliilor județene, respectiv primarul general al municipiului București, asigură sediile și dotarea tehnico-materială ale birourilor electorale de circumscripție. (4) Primarii sectoarelor municipiului București, împreună cu prefectul municipiului București, asigură sediile și dotarea tehnico-materială ale oficiilor electorale. (5) Ministerul Afacerilor Externe asigură sediile și dotarea tehnico-materială ale biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării, ale birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, precum și ale birourilor electorale pentru votul prin corespondență.(6) Sediile și dotarea tehnico-materială ale birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară se asigură de către primari. (7) Primarii municipiilor reședință de județ și/sau președinții consiliilor județene asigură spațiile prevăzute la art. 8 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024, cel mai târziu cu 30 de zile înainte de ziua votării, și le aduc la cunoștința publică prin afișare la sediul primăriei municipiului reședință de județ și/sau al consiliului județean, la sediul biroului electoral de circumscripție și al oficiului electoral, precum și prin postare pe pagina de internet a instituției prefectului.(8) Pentru dotarea tehnico-materială a birourilor electorale de circumscripție, a oficiilor electorale, a birourilor electorale pentru votul prin corespondență și a birourilor electorale ale secțiilor de votare vor fi utilizate, de regulă, bunurile aflate în proprietatea publică a statului sau a autorităților administrației publice locale. (9) Pentru dotarea tehnico-materială a birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, primarii vor utiliza bunurile recuperate de la alegerile anterioare și aflate în stare de funcționare. (10) În cazurile în care bunurile necesare amenajării și dotării tehnico-materiale corespunzătoare a secțiilor de votare din țară nu se pot recupera, se vor achiziționa unele noi de către primari, în limita fondurilor disponibile, conform standardelor stabilite prin Hotărârea Autorității Electorale Permanente nr. 44/2016 privind setul de condiții minimale pe care trebuie să le îndeplinească locațiile în care funcționează secțiile de votare, precum și dotarea minimală a acestora, cu modificările și completările ulterioare. (11) Sediile birourilor electorale de circumscripție din țară sunt stabilite de prefecți, iar cel al biroului electoral de circumscripție pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării de către ministrul afacerilor externe, prin ordin, în cel mult 20 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. + Articolul 10(1) Primarii duc la îndeplinire următoarele măsuri tehnice principale: a) întocmesc și tipăresc listele electorale permanente; b) asigură imprimarea tipizatelor listelor electorale suplimentare și ale extraselor de pe lista electorală permanentă sau suplimentară, precum și ale formularelor disponibile pentru descărcare din Registrul electoral; c) informează alegătorii privind delimitarea secțiilor de votare și sediile acestora; d) asigură locurile speciale de afișaj electoral și amplasarea de panouri electorale; e) asigură urnele de vot, urnele speciale, cabinele de vot, marcajele și tăblițele indicatoare, precum și orice alte elemente privind accesibilitatea secțiilor de votare; f) asigură dotarea tehnico-materială a sediilor secțiilor de votare, precum și dotarea grupurilor sanitare ale acestora cu materiale destinate igienei personale, precum săpun, prosoape de hârtie și uscătoare de mâini; g) asigură tușul, tușierele și celelalte materiale necesare votării; h) acordă sprijin reprezentanților Serviciului de Telecomunicații Speciale pentru instalarea echipamentelor și furnizarea serviciilor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. c) și e); i) asigură, prin personalul desemnat, primirea, pe bază de proces-verbal încheiat cu persoanele prevăzute la lit. h), a echipamentelor instalate pentru asigurarea serviciilor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. d), precum și protecția fizică a acestora; j) asigură transportul materialelor, documentelor și tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral către birourile electorale ale secțiilor de votare; k) asigură transportul materialelor, documentelor și al tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral de la birourile electorale ale secțiilor de votare către birourile electorale de circumscripție, respectiv către oficiile electorale; l) acordă sprijin prefectului pentru exercitarea atribuțiilor cu caracter electoral care îi revin, potrivit actelor normative în vigoare.(2) Primarii municipiilor reședință de județ și/sau președinții consiliilor județene duc la îndeplinire asigurarea spațiilor prevăzute la art. 8 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024. + Articolul 11(1) Ministerul Afacerilor Externe asigură sediul, dotarea tehnică și materială ale biroului electoral de circumscripție pentru românii cu domiciliul sau reședința în afara țării și ale birourilor electorale pentru votul prin corespondență. (2) Ministerul Afacerilor Externe asigură sprijinul logistic necesar biroului electoral de circumscripție pentru românii cu domiciliul sau reședința în afara țării, pentru pregătirea și organizarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților. (3) Ministerul Afacerilor Externe, prin misiunile diplomatice și oficiile consulare, ia măsuri pentru identificarea de spații adecvate pentru sediile secțiilor de votare din străinătate, precum și pentru obținerea acordului autorităților din statele străine pentru organizarea acestora pe teritoriul lor. (4) Ministerul Afacerilor Externe asigură serviciile de comunicații de voce și date, necesare birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, inclusiv cartelele de telefonie mobilă aferente terminalelor informatice utilizate în secțiile de votare din străinătate. (5) Ministerul Afacerilor Externe și Autoritatea Electorală Permanentă iau măsuri pentru informarea cetățenilor români cu domiciliul sau reședința în străinătate privind modalitățile de exercitare a dreptului de vot în străinătate. (6) Ministerul Afacerilor Externe comunică Autorității Electorale Permanente, în timp util, necesarul de buletine de vot, ștampile cu mențiunea „VOTAT“ și timbre autocolante pentru secțiile de votare din străinătate. (7) Paza secțiilor de votare din străinătate se asigură cu luarea în considerare a condițiilor specifice de organizare a procesului de votare din străinătate. (8) Ministerul Afacerilor Externe asigură distribuirea terminalelor informatice furnizate de Serviciul de Telecomunicații Speciale către birourile electorale ale secțiilor de votare organizate în străinătate. + Articolul 12(1) Autoritatea Electorală Permanentă asigură achiziționarea buletinelor de vot, a timbrelor autocolante, a ștampilelor Biroului Electoral Central și a ștampilelor cu mențiunea „VOTAT“. (2) Autoritatea Electorală Permanentă coordonează activitățile privind funcționarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal, precum și activitățile de centralizare electronică a datelor consemnate în procesele-verbale privind rezultatele votării și aduce la cunoștința publică, pe site-ul propriu și al Biroului Electoral Central, datele și informațiile de interes public rezultate din acestea. (3) Autoritatea Electorală Permanentă ia măsuri pentru informarea și/sau instruirea membrilor birourilor și oficiilor electorale, a celorlalți participanți la procesul electoral, precum și a alegătorilor, prin realizarea, distribuirea și/sau difuzarea de publicații, ghiduri, broșuri, pliante și producții audio-video. (4) Prefecții și primarii sprijină Autoritatea Electorală Permanentă în distribuirea și/sau difuzarea materialelor de informare prevăzute la alin. (3). + Articolul 13Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale asigură transportul hârtiei necesare tipăririi buletinelor de vot de la sediul unităților teritoriale subordonate până la punctele în care se realizează tipărirea, precum și transportul hârtiei rămase neutilizate de la punctele în care s-a realizat tipărirea buletinelor de vot la sediile unităților teritoriale subordonate. + Articolul 14Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. + Articolul 15Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 2 septembrie 2024.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
Președintele Autorității Electorale Permanente,
Toni Greblă
p. Secretarul general al Guvernului,
Mihnea-Claudiu Drumea
Ministrul afacerilor externe,
Luminița-Teodora Odobescu
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Marin Țole,
secretar de stat
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan BoloșBucurești, 21 august 2024.Nr. 1.036. + Anexa nr. 1
COMPONENȚA
Comisiei tehnice centrale pentru coordonarea activităților de organizare
a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024Președinte:– viceprim-ministru, ministrul afacerilor interneMembri:– președintele Autorității Electorale Permanente*;* Președintele Autorității Electorale Permanente poate fi înlocuit de către unul dintre vicepreședinții Autorității Electorale Permanente, desemnat prin ordin.– secretar de stat pentru ordine și siguranță publică din Ministerul Afacerilor Interne;– secretar de stat pentru relația cu instituțiile prefectului din Ministerul Afacerilor Interne;a) reprezentanți, la nivel de secretar de stat/subsecretar de stat, secretar general sau de reprezentant cu însărcinări speciale, ai:– Secretariatului General al Guvernului;– Ministerului Afacerilor Externe;– Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației;– Ministerului Finanțelor;– Ministerului Muncii și Solidarității Sociale;– Ministerului Educației;– Ministerului Sănătății;– Institutului Național de Statistică;– Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale;– Serviciului de Telecomunicații Speciale;b) reprezentanți ai:– Agenției Naționale de Presă AGERPRES;– Societății Române de Televiziune;– Societății Române de Radiodifuziune;c) reprezentanți ai societăților de distribuție și furnizare a energiei electrice.NOTĂ:Lucrările de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice centrale pentru coordonarea activităților de organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024 sunt asigurate de Ministerul Afacerilor Interne. + Anexa nr. 2
COMPONENȚA
Comisiei tehnice județene/a municipiului București pentru coordonarea
activităților de organizare a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024Președinte:– prefectul județului, respectiv al municipiului BucureștiMembri:– subprefecții județului, respectiv ai municipiului București;– secretarul general al județului, respectiv secretarul general al municipiului București;– directorul executiv al direcției regionale/județene de statistică;– directorul general al direcției regionale a finanțelor publice/șeful administrației județene a finanțelor publice, după caz;– inspectorul-șef al inspectoratului județean de poliție, respectiv directorul general al Direcției Generale de Poliție a Municipiului București;– inspectorul-șef al inspectoratului pentru situații de urgență județean, respectiv inspectorul-șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Dealul Spirii“ București-Ilfov;– șeful structurii județene de administrare a bazelor de date de evidență a persoanelor, respectiv a municipiului București;– șeful serviciului public comunitar județean de evidență a persoanelor;– inspectorul-șef al inspectoratului de jandarmi județean, respectiv directorul general al Direcției Generale de Jandarmi a Municipiului București;– inspectorul general al inspectoratului școlar județean, respectiv al municipiului București;– directorul direcției de sănătate publică a județului, respectiv al Direcției de Sănătate Publică a Municipiului București;– reprezentantul teritorial al Serviciului de Telecomunicații Speciale;– reprezentantul Autorității Electorale Permanente;– reprezentanți teritoriali ai societăților de distribuție și furnizare a energiei electrice;– corespondentul teritorial al Agenției Naționale de Presă AGERPRES.NOTĂ:Lucrările de secretariat tehnic ale comisiei tehnice județene/a municipiului București sunt asigurate de personalul din cadrul instituției prefectului.-----