ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 5 din 5 februarie 2010pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 93 din 10 februarie 2010
Având în vedere obligația Comisiei pentru cetățenie de a respecta termenele legale pentru soluționarea cererilor în materie de cetățenie,luând în considerare obligația pozitivă de asigura caracterul efectiv, neiluzoriu al drepturilor conferite de lege, obligație instituită de Convenția Europeană a Drepturilor Omului,ținând cont de necesitatea creării cât mai rapide a instrumentelor legale prin care Comisia pentru cetățenie să poată soluționa în termenul de 5 luni prevăzut expres în Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cererile de redobândire și acordare a cetățeniei române,dată fiind necesitatea unei reorganizări administrativ-instituționale în scopul eficientizării activității Comisiei pentru cetățenie,ținând seama de importanța creării în termen cât mai scurt a unei instituții autonome, cu competențe depline în materie de cetățenie,având în vedere iminența unor noi litigii în materia cetățeniei în cazul nerespectării termenelor legale prevăzute pentru soluționarea cererilor în materie de cetățenie,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Se înființează Autoritatea Națională pentru Cetățenie, denumită în continuare Autoritate, instituție publică de interes național, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Justiției.(2) Sediul Autorității este în municipiul București, str. Petofi Șandor nr. 47, sectorul 1. Schimbarea sediului se poate realiza prin ordin al ministrului justiției. + Articolul 2Autoritatea este finanțată integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justiției. + Articolul 3În cadrul Autorității funcționează Comisia pentru cetățenie, potrivit prevederilor Legii cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare. + Capitolul II Scopul, funcțiile și atribuțiile principale ale Autorității + Articolul 4Autoritatea asigură aplicarea procedurii legale de acordare, redobândire, renunțare și retragere a cetățeniei române. + Articolul 5În realizarea scopului său fundamental, prevăzut la art. 4, Autoritatea are funcțiile și îndeplinește atribuțiile principale prevăzute de prezenta ordonanță de urgență și de alte reglementări în domeniu. + Articolul 6Autoritatea are următoarele funcții principale:a) îndeplinește prevederile legale cu privire la acordarea, redobândirea, renunțarea și retragerea cetățeniei române;b) desfășoară, prin structurile de specialitate, activitate de consiliere cu privire la problemele în materie de cetățenie, precum și cu privire la drepturile și obligațiile ce decurg din calitatea de cetățean european, în condițiile regulamentului de organizare și funcționare stabilit prin ordin al ministrului justiției;c) propune Ministerului Justiției și participă la elaborarea proiectelor de acte normative care vizează domeniul său de activitate. + Articolul 7Autoritatea are, în desfășurarea activității, următoarele atribuții principale:a) ține evidența cererilor de acordare, redobândire, renunțare și retragere a cetățeniei române, alcătuind dosare pentru fiecare caz în parte;b) asigură condițiile necesare pentru desfășurarea activității Comisiei pentru cetățenie;c) asigură secretariatul Comisiei pentru cetățenie;d) păstrează și organizează arhiva Comisiei pentru cetățenie;e) întocmește proiectele de ordine ale președintelui Autorității privind acordarea, redobândirea, retragerea și renunțarea la cetățenia română, precum și proiectele de ordine de respingere a acestor cereri;f) redactează certificatele de cetățenie și îndeplinește procedura de rectificare a acestora;g) asigură solemnitatea depunerii jurământului de credință față de România și păstrează evidența persoanelor care au depus jurământul de credință;h) colaborează cu autorități ale administrației publice centrale și cu instituții internaționale cu atribuții în domeniul cetățeniei, fiind abilitată să încheie protocoale de colaborare;i) comunică, la cerere, autorităților administrației publice centrale datele referitoare la persoanele care au dobândit, au redobândit sau au pierdut cetățenia română, potrivit legii;j) răspunde solicitărilor cu privire la problemele cu care a fost sesizată, dacă intră în sfera sa de competență;k) informează cu caracter general publicul cu privire la drepturile cetățenilor români, inclusiv cele care decurg din calitatea de cetățean european;l) asigură participarea personalului la programe de formare și perfecționare profesională, în limita bugetului aprobat;m) realizează orice alte obiective corespunzătoare domeniului de activitate al Autorității, în limita bugetului aprobat, a planului de activități și a legii. (la 20-06-2010, Litera m) a art. 7 a fost modificată de pct. 1 al articolului unic din LEGEA nr. 112 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 405 din 17 iunie 2010. ) + Articolul 7^1Autoritatea Națională pentru Cetățenie ține evidența informatică a cardurilor de cetățenie română, care cuprinde înregistrări ale datelor cu caracter personal ale persoanelor cărora li s-au eliberat astfel de carduri. (la 30-06-2026, Capitolul II a fost completat de Articolul IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 100 din 25 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 29 iulie 2024 ) Notă
Conform alineatului (1) al articolului XVI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 100 din 25 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 29 iulie 2024, dispozițiile art. IV, în ceea ce privește art. 7^1 și 7^3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, intră în vigoare la data de 30 iunie 2026. + Articolul 7^2(1) În realizarea scopului prevăzut la art. 7^1, Autoritatea înregistrează cererile de acordare și de redobândire a cetățeniei române și înscrie în sistemul informatic de management al documentelor și cererilor în materie de cetățenie următoarele date preluate:a) numărul de înregistrare al cererii de acordare sau de redobândire a cetățeniei române;b) numele și prenumele, data nașterii și sexul persoanei solicitante;c) locul nașterii solicitantului/titularului cardului;d) numele și prenumele părinților solicitantului/titularului cardului;e) date privind cetățenia solicitantului/titularului cardului, alta decât cea română;f) adresa de domiciliu/reședință a solicitantului/titularului cardului;g) imaginea facială și impresiunile digitale ale solicitantului/ titularului cardului, prelevate în condițiile legii;h) după caz, seria și numărul documentului de identitate străin;i) data și locul depunerii jurământului de credință;j) date privind cardul de cetățenie emis: numărul unic, pierderea, furtul sau deteriorarea, eliberarea unui nou card ca urmare a pierderii, furtului sau deteriorării acestuia.(2) Dispozițiile alin. (1) sunt aplicabile în mod corespunzător copiilor minori pentru care se solicită acordarea sau redobândirea cetățeniei române.(3) Evidența informatică prevăzută la art. 7^1 se actualizează permanent cu datele preluate și înscrise de misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României, dispozițiile alin. (1) și (2) fiind aplicabile în mod corespunzător. (la 29-07-2024, Capitolul II a fost completat de Articolul IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 100 din 25 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 29 iulie 2024 ) + Articolul 7^3(1) Prelucrarea datelor prevăzute la art. 7^2 este realizată de Autoritate împreună cu Ministerul Afacerilor Externe, în calitate de operatori asociați, în conformitate cu dispozițiile art. 26 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2016/679, având răspundere partajată astfel:a) pentru administrarea tehnică a sistemului și stocarea datelor - Autoritatea;b) pentru colectarea, introducerea și asigurarea calității datelor - Autoritatea și Ministerul Afacerilor Externe, prin intermediul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare.(2) Sistemul informatic de management al documentelor și cererilor în materie de cetățenie prevăzut la art. 7^2 alin. (1) este dezvoltat astfel încât să păstreze evidența prelucrărilor realizate.(3) Evidența prevăzută la alin. (2) este protejată prin măsuri corespunzătoare împotriva accesului neautorizat și poate fi utilizată numai în scopul monitorizării protecției datelor, inclusiv pentru a verifica admisibilitatea unei solicitări de informații și legalitatea prelucrării datelor, precum și pentru asigurarea securității datelor.(4) Autoritatea și Ministerul Afacerilor Externe stabilesc proceduri interne pentru asigurarea conformității cu legislația din domeniul protecției datelor cu caracter personal.(5) Procedurile prevăzute la alin. (4) includ obligativitatea ca personalul din cadrul Autorității și Ministerului Afacerilor Externe, autorizat să acceseze sistemul informatic prevăzut la alin. (2) în interes de serviciu, să fie instruit cu privire la regulile de protecție a datelor cu caracter personal anterior validării acestui acces și, ulterior, cel puțin o dată pe an.(6) Instruirea prevăzută la alin. (5) se referă, cel puțin, la următoarele:a) prelucrarea datelor să fie realizată exclusiv pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu;b) datele să fie prelucrate potrivit procedurilor și prin mijloacele prevăzute de dispozițiile legale aplicabile activităților în cadrul cărora sunt utilizate datele respective;c) prelucrarea datelor să respecte dispozițiile legale privind protecția datelor cu caracter personal aplicabile activităților în cadrul cărora sunt utilizate datele respective.(7) Instruirea personalului cu privire la regulile de protecție a datelor cu caracter personal va fi realizată de către fiecare autoritate implicată în parte, în conformitate cu dispozițiile Regulamentului (UE) 2016/679 și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare.(8) Pentru exercitarea drepturilor prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/679, persoana vizată va depune cererea la Autoritate, pentru prelucrările de date realizate de aceasta, respectiv la Ministerul Afacerilor Externe, pentru prelucrările de date realizate de misiunile diplomatice și oficiile consulare.(9) Datele stocate în sistemul informatic prevăzut la alin. (2) sunt păstrate pe teritoriul României. (la 30-06-2026, Capitolul II a fost completat de Articolul IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 100 din 25 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 29 iulie 2024 ) Notă
Conform alineatului (1) al articolului XVI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 100 din 25 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 29 iulie 2024, dispozițiile art. IV, în ceea ce privește art. 7^1 și 7^3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, intră în vigoare la data de 30 iunie 2026. Notă
Articolele X-XII din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 100 din 25 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 29 iulie 2024 prevăd:Articolul X(1) Până la operaționalizarea de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie a soluțiilor informatice prevăzute la art. 13^2 alin. (8) și art. 34^2 alin. (1) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, respectiv la art. 7^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, pentru introducerea, stocarea și gestionarea datelor biometrice colectate în procesul de acordare la cerere a cetățeniei române se va utiliza o platformă informatică dezvoltată și administrată din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației, parte integrantă a Platformei HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, care va asigura preluarea și stocarea datelor prevăzute la art. 7^2 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.(2) Platforma informatică prevăzută la alin. (1) conține și datele din Sistemul informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul național de evidență a pașapoartelor simple, pentru care Ministerul Afacerilor Interne împreună cu Direcția generală de pașapoarte sunt operatori asociați, având răspundere comună, în conformitate cu prevederile art. 26 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor).(3) Pentru platforma informatică prevăzută la alin. (1) Ministerul Afacerilor Interne împreună cu Autoritatea Națională pentru Cetățenie și Ministerul Afacerilor Externe sunt operatori asociați, în conformitate cu dispozițiile art. 26 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului, având răspundere partajată astfel:a) pentru administrarea tehnică a sistemului și stocarea datelor - Ministerul Afacerilor Interne;b) pentru colectarea, introducerea și asigurarea calității datelor - Autoritatea Națională pentru Cetățenie și Ministerul Afacerilor Externe, prin intermediul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare.(4) Pentru exercitarea drepturilor prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului, persoana vizată va depune cererea la Autoritatea Națională pentru Cetățenie, pentru prelucrările de date realizate de aceasta, la Ministerul Afacerilor Externe, pentru prelucrările de date realizate de misiunile diplomatice și oficiile consulare, respectiv la Direcția generală de pașapoarte, pentru prelucrările realizate în cadrul Sistemului informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul național de evidență a pașapoartelor simple.(5) Ministerul Afacerilor Interne, Autoritatea Națională pentru Cetățenie și Ministerul Afacerilor Externe întreprind demersuri în scopul asigurării dotărilor necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 13^2 alin. (2) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.(6) În aplicarea dispozițiilor prezentului articol, Ministerul Afacerilor Interne asigură Autorității Naționale pentru Cetățenie, în cadrul procesului de preluare a cererilor de acordare/redobândire a cetățeniei române, infrastructura necesară pentru stocarea și gestionarea datelor, inclusiv a celor biometrice, precum și pentru transmiterea setului de date către Centrul național unic pentru personalizarea pașapoartelor electronice, în vederea personalizării cardurilor de cetățenie.(7) Platforma informatică prevăzută la alin. (1) se actualizează permanent cu datele preluate și înscrise de misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României.(8) Prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 13^2 alin. (9) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se stabilesc specificațiile tehnice privind prelevarea și stocarea electronică a datelor biometrice în cadrul platformei informatice administrate din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației, până la operaționalizarea soluțiilor informatice prevăzute la alin. (1) de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie, precum și modul de gestionare a datelor din aplicație, în vederea cooperării dintre Ministerul Afacerilor Interne și Autoritatea Națională pentru Cetățenie.Articolul XI(1) Platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) este dezvoltată astfel încât să păstreze evidența prelucrărilor realizate.(2) Evidența prevăzută la alin. (1) este protejată prin măsuri corespunzătoare împotriva accesului neautorizat și poate fi utilizată numai în scopul monitorizării protecției datelor, inclusiv pentru a verifica admisibilitatea unei solicitări de informații și legalitatea prelucrării datelor, precum și pentru asigurarea securității datelor.(3) Autoritatea Națională pentru Cetățenie, Ministerul Afacerilor Externe și Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației din cadrul Ministerului Afacerilor Interne stabilesc proceduri interne pentru asigurarea conformității cu legislația din domeniul protecției datelor cu caracter personal.(4) Procedurile prevăzute la alin. (3) includ obligativitatea ca personalul din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie, Ministerului Afacerilor Externe și Direcției generale pentru comunicații și tehnologia informației, autorizat să acceseze platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) în interes de serviciu, să fie instruit cu privire la regulile de protecție a datelor cu caracter personal anterior validării accesului la platforma informatică și, ulterior, cel puțin o dată pe an.(5) Instruirea prevăzută la alin. (4) se referă, cel puțin, la următoarele:a) prelucrarea datelor să fie realizată exclusiv pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu;b) datele să fie prelucrate potrivit procedurilor și prin mijloacele prevăzute de dispozițiile legale aplicabile activităților în cadrul cărora sunt utilizate datele respective;c) prelucrarea datelor să respecte dispozițiile legale privind protecția datelor cu caracter personal aplicabile activităților în cadrul cărora sunt utilizate datele respective.(6) Instruirea personalului cu privire la regulile de protecție a datelor cu caracter personal va fi realizată de către fiecare autoritate implicată în parte, în conformitate cu dispozițiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare.(7) Datele stocate în platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) sunt păstrate pe teritoriul României.(8) La data operaționalizării de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie a soluțiilor informatice prevăzute la art. 13^2 alin. (8) și art. 34^2 alin. (1) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, respectiv la art. 7^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, datele personale aferente acestor soluții sunt migrate din platforma prevăzută la art. X alin. (1) și șterse din evidențele Direcției generale pentru comunicații și tehnologia informației din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, prin proceduri ireversibile, cu excepția situațiilor în care sunt utilizate în cadrul unor proceduri judiciare, caz în care acestea urmează regimul probelor.(9) Datele biometrice prevăzute la art. 13^2 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se stochează în cadrul platformei informatice prevăzute la art. X alin. (1) și se șterg în mod ireversibil la data primirii informării din partea Autorității Naționale pentru Cetățenie cu privire la îndeplinirea condițiilor art. 13^2 alin. (8) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.Articolul XII(1) Prin excepție de la prevederile art. XI alin. (8), pe platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) se păstrează următoarele date:a) datele din Sistemul informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul național de evidență a pașapoartelor simple, prevăzute la art. 4^3 alin. (5^1) din Ordonanța Guvernului nr. 83/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea Direcției generale de pașapoarte, serviciilor publice comunitare de pașapoarte, Direcției generale permise de conducere și înmatriculări și serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 362/2002, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență;b) datele despre acordarea, redobândirea, retragerea cetățeniei române, respectiv renunțarea la cetățenia română, comunicate de Ministerul Justiției și de Autoritatea Națională pentru Cetățenie, precum și de misiunile diplomatice/oficiile consulare ale României în străinătate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(2) De la data asigurării infrastructurii tehnice necesare, datele de pe platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) pot fi accesate de către instituțiile/autoritățile/entitățile competente, care au drept de acces la această platformă informatică, în vederea îndeplinirii unor obligații legale. + Capitolul III Conducerea Autorității + Articolul 8(1) Autoritatea este condusă de un președinte, cu rang de secretar de stat, ajutat de 2 vicepreședinți, cu rang de subsecretar de stat.(2) Președintele și vicepreședinții Autorității sunt numiți și eliberați din funcție prin decizie a primului-ministru. Numirea se realizează pentru un mandat cu durata de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii o singură dată.(3) Președintele este ordonator terțiar de credite. + Articolul 9(1) Președintele conduce întreaga activitate a Autorității, pe care o reprezintă în relațiile cu autoritățile administrației publice, cu instituțiile publice centrale și locale, cu persoanele juridice și fizice române sau străine, precum și în justiție.(2) În exercitarea atribuțiilor sale, președintele emite ordine, decizii și instrucțiuni, în condițiile legii.(3) Președintele are dreptul de a delega atribuții, cu excepția celei de emitere a ordinului pentru acordarea, redobândirea, retragerea sau renunțarea la cetățenie, care nu poate fi delegată.(4) În caz de imposibilitate de exercitare a funcției de către președinte, ordinul pentru acordarea, redobândirea, retragerea sau renunțarea la cetățenie va putea fi emis numai de ministrul justiției.(5) Starea de imposibilitate a exercitării funcției se constată prin ordin al ministrului justiției, la sesizarea președintelui sau a unuia dintre vicepreședinții Autorității.(6) Vicepreședinții conduc și răspund de activitatea structurilor pe care le coordonează.(7) Vicepreședinții Autorității îndeplinesc atribuțiile președintelui în caz de imposibilitate temporară de exercitare a funcției de către acesta, cu excepția cazului prevăzut la alin. (4). + Articolul 10Calitatea de președinte sau de vicepreședinte al Autorității este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior, precum și a celor de instruire din cadrul instituțiilor de formare profesională. + Capitolul IV Organizarea Autorității + Articolul 11Organigrama și regulamentul de organizare și funcționare ale Autorității se stabilesc prin ordin al ministrului justiției, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul 12(1) Autoritatea dispune de un aparat administrativ propriu, organizat la nivel de direcții, servicii, birouri și birouri teritoriale.(2) Numărul maxim de posturi la nivelul Autorității pentru anul 2010 este de 126 și se va constitui în condițiile art. 19. După data de 1 ianuarie 2010, acest număr poate fi majorat sau diminuat, prin hotărâre a Guvernului, în funcție de necesitățile Autorității, prin reorganizarea acesteia.(3) Personalul Autorității este format din personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor în condițiile Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, funcționari publici și personal contractual. (la 02-07-2015, Alin. (3) al art. 12 a fost modificat de art. I din LEGEA nr. 161 din 24 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 469 din 29 iunie 2015. ) + Articolul 13Atribuțiile, sarcinile și răspunderile individuale ale personalului Autorității se stabilesc prin fișa postului, pe baza regulamentului de organizare și funcționare. + Capitolul V Dispoziții tranzitorii și finale + Articolul 14Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 6 martie 2000, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: Notă
Legea cetățeniei române nr. 21/1991 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 13 august 2010.1. Articolul 10^2 se abrogă.2. Articolul 11 va avea următorul cuprins: + Articolul 11Aprobarea cererilor de acordare ori de redobândire a cetățeniei române se face prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie, pe baza propunerilor Comisiei pentru cetățenie.3. Articolul 12 va avea următorul cuprins: + Articolul 12Cererea de acordare sau, după caz, de redobândire a cetățeniei române se formulează în limba română, se adresează Comisiei pentru cetățenie și se depune personal sau, în cazuri temeinic justificate, prin mandatar cu procură specială și autentică la sediul Autorității Naționale pentru Cetățenie, fiind însoțită de acte care dovedesc îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezenta lege.Cererile de redobândire sau de acordare a cetățeniei române întemeiate pe dispozițiile art. 10 alin. 1 și art. 10^1 pot fi depuse și la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României. În cazul în care cererile au fost depuse la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României, acestea vor fi trimise de îndată Comisiei pentru cetățenie din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie.4. Articolul 13 va avea următorul cuprins: + Articolul 13Comisia pentru cetățenie, denumită în continuare Comisia, entitate fără personalitate juridică din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie, verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege pentru acordarea, redobândirea, retragerea sau renunțarea la cetățenia română.Comisia are un secretariat tehnic constituit în cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie.Membrii Comisiei și președintele acesteia se numesc prin ordin al ministrului justiției, pentru un mandat de 2 ani, și pot fi revocați pe toată durata mandatului prin ordin al ministrului justiției.Comisia are activitate permanentă, este formată dintr-un președinte și din 20 de membri, personal din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie. Lucrările Comisiei nu sunt publice, acestea se desfășoară în prezența a cel puțin 3 membri și sunt prezidate de președinte, iar în lipsa acestuia, de către un membru desemnat de acesta. (la 20-06-2010, Alin. 4 al art. 13 de la pct. 4 al art. 14 a fost modificat de pct. 2 al articolului unic din LEGEA nr. 112 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 405 din 17 iunie 2010. ) Îndeplinirea sau, după caz, neîndeplinirea condițiilor prevăzute de lege pentru acordarea ori redobândirea cetățeniei române se constată printr-un raport motivat, care se adoptă de Comisie cu votul majorității celor prezenți. În caz de paritate, votul președintelui Comisiei sau al înlocuitorului acestuia este decisiv.5. La articolul 16, alineatul 1 va avea următorul cuprins: + Articolul 16În cazul în care nu sunt îndeplinite condițiile cerute de lege pentru acordarea ori redobândirea cetățeniei, precum și în cazul nepromovării interviului prevăzut la art. 14 alin. 6 ori al neprezentării, în mod nejustificat, la susținerea acestuia, Comisia, printr-un raport motivat, propune președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie respingerea cererii.6. La articolul 17, alineatul 2 va avea următorul cuprins:Raportul, însoțit de cererea de acordare ori de redobândire a cetățeniei, va fi înaintat președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie.7. La articolul 18, alineatele 1, 2 și 3 vor avea următorul cuprins: + Articolul 18Președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie, constatând îndeplinite condițiile prevăzute de prezenta lege, emite ordinul de acordare sau de redobândire a cetățeniei române, după caz. Ordinul de acordare sau de redobândire a cetățeniei române se comunică solicitantului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, de îndată, de la data emiterii ordinului.În cazul în care constată neîndeplinirea condițiilor prevăzute de lege, președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie respinge, prin ordin, cererea de acordare sau de redobândire a cetățeniei.Ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau de redobândire a cetățeniei române, respectiv ordinul de respingere a cererii de acordare sau de redobândire a cetățeniei române se comunică, de îndată, solicitantului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.8. La articolul 19, alineatele 2, 3 și 4 vor avea următorul cuprins:În termen de 3 luni de la data comunicării ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau redobândire a cetățeniei române, persoanele cărora li s-a acordat sau care au redobândit cetățenia română vor depune jurământul de credință față de România.Jurământul de credință se depune în ședință solemnă în fața ministrului justiției și a președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie sau a unuia dintre cei 2 vicepreședinți ai autorității delegați în acest sens și are următorul conținut:«Jur să fiu devotat patriei și poporului român, să apăr drepturile și interesele naționale, să respect Constituția și legile României.»După depunerea jurământului, Comisia eliberează certificatul de cetățenie română, care va fi întocmit în două exemplare, semnate de președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie, dintre care un exemplar va fi înmânat titularului. Ambele exemplare ale certificatului conțin elemente de siguranță și au aplicate fotografii ale titularului.9. La articolul 20, alineatele 2, 3 și 4 vor avea următorul cuprins:Constatarea încetării efectelor ordinului de acordare sau de redobândire a cetățeniei române față de persoanele care nu au depus jurământul în condițiile legii se face de către președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie, la sesizarea direcției de specialitate din cadrul autorității, sau, după caz, de șeful misiunii diplomatice ori al oficiului consular.Persoana care decedează înaintea depunerii jurământului de credință față de România este recunoscută ca fiind cetățean român, la cererea succesorilor săi legali, de la data emiterii ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau de redobândire a cetățeniei române, urmând a fi eliberat certificatul de cetățenie de către Comisie. Cererea poate fi depusă în termen de un an de la data decesului titularului cererii de acordare sau de redobândire a cetățeniei române.Persoana care nu poate depune jurământul de credință față de România din cauza unui handicap permanent sau a unei boli cronice obține cetățenia română de la data emiterii ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau, după caz, de redobândire a cetățeniei române, pe baza cererii și a înscrisurilor medicale, transmise în acest sens, personal sau prin reprezentantul legal ori convențional cu mandat special, până la data finalizării procedurii de acordare sau, după caz, de redobândire a cetățeniei. Cererea adresată Comisiei privind eliberarea certificatului de cetățenie poate fi formulată în termen de un an de la data luării la cunoștință a termenului de depunere a jurământului de credință. Nedepunerea cererii în termenul de un an atrage încetarea efectelor ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau de redobândire a cetățeniei române.10. La articolul 30, alineatele 4, 5 și 8 vor avea următorul cuprins:Președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie dispune, prin ordin, aprobarea sau, după caz, respingerea cererii de renunțare la cetățenia română, pe baza raportului Comisiei, prin care aceasta constată îndeplinirea sau neîndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 26.Ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de renunțare la cetățenia română se comunică solicitantului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire...........................................................Dovada renunțării la cetățenia română se face cu adeverință eliberată de secretariatul Comisiei, pentru persoanele cu domiciliul în România, ori de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, pentru persoanele cu domiciliul sau reședința în străinătate, în baza ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie.11. La articolul 31, alineatele 4, 5, 6 și 8 vor avea următorul cuprins:În cazul în care constată îndeplinirea sau, după caz, neîndeplinirea condițiilor legale de retragere a cetățeniei române, Comisia va propune președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie, printr-un raport motivat, aprobarea retragerii cetățeniei române sau, după caz, respingerea sesizării.Președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie, constatând îndeplinite condițiile prevăzute de lege, emite ordinul de retragere a cetățeniei române, respectiv de respingere a sesizării de retragere a cetățeniei, în cazul în care constată neîndeplinirea condițiilor prevăzute de lege.Ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de admitere sau de respingere a sesizării de retragere a cetățeniei se comunică persoanei în cauză, precum și persoanei care a făcut sesizarea, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire...........................................................Pierderea cetățeniei române prin retragere are loc la data emiterii ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de aprobare a retragerii cetățeniei române. + Articolul 15Articolul II din Legea nr. 354/2009 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 36/2009 pentru modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr. 21/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 16 noiembrie 2009, se modifică după cum urmează: + Articolul IIÎncepând cu data de 1 ianuarie 2010, în vederea înregistrării cererilor de redobândire sau acordare a cetățeniei române, formulate în temeiul dispozițiilor art. 10^1 din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se vor înființa birouri teritoriale în subordinea Autorității Naționale pentru Cetățenie. + Articolul 16În anul 2010, paza sediilor Autorității, a bunurilor și a valorilor aparținând acestora, supravegherea accesului și menținerea ordinii interioare necesare desfășurării normale a activității în aceste sedii se asigură, în mod gratuit, de către Jandarmeria Română, prin structurile sale specializate. + Articolul 17Cererile de acordare, redobândire, renunțare sau retragere a cetățeniei române aflate în curs de soluționare la Direcția cetățenie din cadrul Ministerului Justiției se transferă Autorității, iar soluționarea acestora se va realiza potrivit procedurii prevăzute de Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată prin prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 18(1) Cheltuielile aferente personalului și posturilor preluate de Autoritate de la Ministerul Justiției vor fi alocate din bugetul Ministerului Justiției în bugetul Autorității.(2) Pentru posturile preluate prin transfer potrivit art. 19 alin. (2), cheltuielile de personal aferente vor fi redistribuite pe bază de protocol încheiat între Ministerul Administrației și Internelor și, respectiv, Ministerul Afacerilor Externe cu Ministerul Justiției, din bugetul acestora în bugetul Ministerului Justiției, pentru Autoritate.(3) Cheltuielile necesare pentru funcționarea Autorității, altele decât cele prevăzute la alin. (1) și (2), vor fi alocate din bugetul Ministerului Justiției, în limita sumei de 766 mii lei. Echipamentele informatice, mobilierul, aparatura birotică, precum și alte active vor fi transferate, prin protocol de predare-preluare, din gestiunea Ministerului Justiției în gestiunea Autorității.(4) Cheltuielile care depășesc sumele alocate potrivit alin. (1)-(3) se vor asigura prin redistribuirea din bugetele altor ordonatori de credite bugetare sau din Fondul de rezervă bugetară, prin hotărâre a Guvernului.(5) Se autorizează Ministerul Finanțelor Publice ca, la propunerea ordonatorilor principali de credite bugetare, inclusiv pe baza protocoalelor prevăzute la alin. (2), să introducă modificările corespunzătoare în volumul și în structura bugetelor acestora. + Articolul 19(1) Prin reorganizarea Ministerului Justiției și constituirea Autorității, personalul încadrat la Direcția cetățenie din Ministerul Justiției, precum și posturile aferente acestuia vor fi preluate de Autoritate.(2) Posturile rămase vacante în urma aplicării alin. (1) pot fi ocupate, prin transfer, de personal din cadrul Ministerului Justiției, Ministerului Administrației și Internelor și al Ministerului Afacerilor Externe, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) După aplicarea alin. (1) și (2), Ministerul Justiției va organiza concurs, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, pentru ocuparea posturilor rămase vacante pentru anul 2010.(4) Până la operaționalizarea Autorității, procedura de acordare, redobândire, retragere sau renunțare la cetățenie, precum și orice alte aspecte care decurg din funcționarea Autorității vor fi asigurate prin Direcția cetățenie și, după caz, prin alte direcții de specialitate ale Ministerului Justiției.(5) În mod excepțional, atunci când nu sunt ocupate potrivit alin. (1)-(3), posturile din cadrul Autorității pot fi ocupate și prin detașare de personal din cadrul Ministerului Justiției, Ministerului Administrației și Internelor și al Ministerului Afacerilor Externe. + Articolul 20Guvernul va asigura, pe parcursul anului 2010, un nou sediu care să permită desfășurarea activității Autorității, odată cu extinderea personalului potrivit art. 12 alin. (2). + Articolul 21Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 6 martie 2000, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
---------------
Ministrul justiției,
Cătălin Marian Predoiu
Ministrul muncii,
familiei și protecției sociale,
Mihai Constantin Șeitan
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
Ministrul administrației și internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanțelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe VlădescuBucurești, 5 februarie 2010.Nr. 5.-----
EMITENT |
Având în vedere obligația Comisiei pentru cetățenie de a respecta termenele legale pentru soluționarea cererilor în materie de cetățenie,luând în considerare obligația pozitivă de asigura caracterul efectiv, neiluzoriu al drepturilor conferite de lege, obligație instituită de Convenția Europeană a Drepturilor Omului,ținând cont de necesitatea creării cât mai rapide a instrumentelor legale prin care Comisia pentru cetățenie să poată soluționa în termenul de 5 luni prevăzut expres în Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cererile de redobândire și acordare a cetățeniei române,dată fiind necesitatea unei reorganizări administrativ-instituționale în scopul eficientizării activității Comisiei pentru cetățenie,ținând seama de importanța creării în termen cât mai scurt a unei instituții autonome, cu competențe depline în materie de cetățenie,având în vedere iminența unor noi litigii în materia cetățeniei în cazul nerespectării termenelor legale prevăzute pentru soluționarea cererilor în materie de cetățenie,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Se înființează Autoritatea Națională pentru Cetățenie, denumită în continuare Autoritate, instituție publică de interes național, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Justiției.(2) Sediul Autorității este în municipiul București, str. Petofi Șandor nr. 47, sectorul 1. Schimbarea sediului se poate realiza prin ordin al ministrului justiției. + Articolul 2Autoritatea este finanțată integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justiției. + Articolul 3În cadrul Autorității funcționează Comisia pentru cetățenie, potrivit prevederilor Legii cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare. + Capitolul II Scopul, funcțiile și atribuțiile principale ale Autorității + Articolul 4Autoritatea asigură aplicarea procedurii legale de acordare, redobândire, renunțare și retragere a cetățeniei române. + Articolul 5În realizarea scopului său fundamental, prevăzut la art. 4, Autoritatea are funcțiile și îndeplinește atribuțiile principale prevăzute de prezenta ordonanță de urgență și de alte reglementări în domeniu. + Articolul 6Autoritatea are următoarele funcții principale:a) îndeplinește prevederile legale cu privire la acordarea, redobândirea, renunțarea și retragerea cetățeniei române;b) desfășoară, prin structurile de specialitate, activitate de consiliere cu privire la problemele în materie de cetățenie, precum și cu privire la drepturile și obligațiile ce decurg din calitatea de cetățean european, în condițiile regulamentului de organizare și funcționare stabilit prin ordin al ministrului justiției;c) propune Ministerului Justiției și participă la elaborarea proiectelor de acte normative care vizează domeniul său de activitate. + Articolul 7Autoritatea are, în desfășurarea activității, următoarele atribuții principale:a) ține evidența cererilor de acordare, redobândire, renunțare și retragere a cetățeniei române, alcătuind dosare pentru fiecare caz în parte;b) asigură condițiile necesare pentru desfășurarea activității Comisiei pentru cetățenie;c) asigură secretariatul Comisiei pentru cetățenie;d) păstrează și organizează arhiva Comisiei pentru cetățenie;e) întocmește proiectele de ordine ale președintelui Autorității privind acordarea, redobândirea, retragerea și renunțarea la cetățenia română, precum și proiectele de ordine de respingere a acestor cereri;f) redactează certificatele de cetățenie și îndeplinește procedura de rectificare a acestora;g) asigură solemnitatea depunerii jurământului de credință față de România și păstrează evidența persoanelor care au depus jurământul de credință;h) colaborează cu autorități ale administrației publice centrale și cu instituții internaționale cu atribuții în domeniul cetățeniei, fiind abilitată să încheie protocoale de colaborare;i) comunică, la cerere, autorităților administrației publice centrale datele referitoare la persoanele care au dobândit, au redobândit sau au pierdut cetățenia română, potrivit legii;j) răspunde solicitărilor cu privire la problemele cu care a fost sesizată, dacă intră în sfera sa de competență;k) informează cu caracter general publicul cu privire la drepturile cetățenilor români, inclusiv cele care decurg din calitatea de cetățean european;l) asigură participarea personalului la programe de formare și perfecționare profesională, în limita bugetului aprobat;m) realizează orice alte obiective corespunzătoare domeniului de activitate al Autorității, în limita bugetului aprobat, a planului de activități și a legii. (la 20-06-2010, Litera m) a art. 7 a fost modificată de pct. 1 al articolului unic din LEGEA nr. 112 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 405 din 17 iunie 2010. ) + Articolul 7^1Autoritatea Națională pentru Cetățenie ține evidența informatică a cardurilor de cetățenie română, care cuprinde înregistrări ale datelor cu caracter personal ale persoanelor cărora li s-au eliberat astfel de carduri. (la 30-06-2026, Capitolul II a fost completat de Articolul IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 100 din 25 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 29 iulie 2024 ) Notă
Conform alineatului (1) al articolului XVI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 100 din 25 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 29 iulie 2024, dispozițiile art. IV, în ceea ce privește art. 7^1 și 7^3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, intră în vigoare la data de 30 iunie 2026. + Articolul 7^2(1) În realizarea scopului prevăzut la art. 7^1, Autoritatea înregistrează cererile de acordare și de redobândire a cetățeniei române și înscrie în sistemul informatic de management al documentelor și cererilor în materie de cetățenie următoarele date preluate:a) numărul de înregistrare al cererii de acordare sau de redobândire a cetățeniei române;b) numele și prenumele, data nașterii și sexul persoanei solicitante;c) locul nașterii solicitantului/titularului cardului;d) numele și prenumele părinților solicitantului/titularului cardului;e) date privind cetățenia solicitantului/titularului cardului, alta decât cea română;f) adresa de domiciliu/reședință a solicitantului/titularului cardului;g) imaginea facială și impresiunile digitale ale solicitantului/ titularului cardului, prelevate în condițiile legii;h) după caz, seria și numărul documentului de identitate străin;i) data și locul depunerii jurământului de credință;j) date privind cardul de cetățenie emis: numărul unic, pierderea, furtul sau deteriorarea, eliberarea unui nou card ca urmare a pierderii, furtului sau deteriorării acestuia.(2) Dispozițiile alin. (1) sunt aplicabile în mod corespunzător copiilor minori pentru care se solicită acordarea sau redobândirea cetățeniei române.(3) Evidența informatică prevăzută la art. 7^1 se actualizează permanent cu datele preluate și înscrise de misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României, dispozițiile alin. (1) și (2) fiind aplicabile în mod corespunzător. (la 29-07-2024, Capitolul II a fost completat de Articolul IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 100 din 25 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 29 iulie 2024 ) + Articolul 7^3(1) Prelucrarea datelor prevăzute la art. 7^2 este realizată de Autoritate împreună cu Ministerul Afacerilor Externe, în calitate de operatori asociați, în conformitate cu dispozițiile art. 26 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2016/679, având răspundere partajată astfel:a) pentru administrarea tehnică a sistemului și stocarea datelor - Autoritatea;b) pentru colectarea, introducerea și asigurarea calității datelor - Autoritatea și Ministerul Afacerilor Externe, prin intermediul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare.(2) Sistemul informatic de management al documentelor și cererilor în materie de cetățenie prevăzut la art. 7^2 alin. (1) este dezvoltat astfel încât să păstreze evidența prelucrărilor realizate.(3) Evidența prevăzută la alin. (2) este protejată prin măsuri corespunzătoare împotriva accesului neautorizat și poate fi utilizată numai în scopul monitorizării protecției datelor, inclusiv pentru a verifica admisibilitatea unei solicitări de informații și legalitatea prelucrării datelor, precum și pentru asigurarea securității datelor.(4) Autoritatea și Ministerul Afacerilor Externe stabilesc proceduri interne pentru asigurarea conformității cu legislația din domeniul protecției datelor cu caracter personal.(5) Procedurile prevăzute la alin. (4) includ obligativitatea ca personalul din cadrul Autorității și Ministerului Afacerilor Externe, autorizat să acceseze sistemul informatic prevăzut la alin. (2) în interes de serviciu, să fie instruit cu privire la regulile de protecție a datelor cu caracter personal anterior validării acestui acces și, ulterior, cel puțin o dată pe an.(6) Instruirea prevăzută la alin. (5) se referă, cel puțin, la următoarele:a) prelucrarea datelor să fie realizată exclusiv pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu;b) datele să fie prelucrate potrivit procedurilor și prin mijloacele prevăzute de dispozițiile legale aplicabile activităților în cadrul cărora sunt utilizate datele respective;c) prelucrarea datelor să respecte dispozițiile legale privind protecția datelor cu caracter personal aplicabile activităților în cadrul cărora sunt utilizate datele respective.(7) Instruirea personalului cu privire la regulile de protecție a datelor cu caracter personal va fi realizată de către fiecare autoritate implicată în parte, în conformitate cu dispozițiile Regulamentului (UE) 2016/679 și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare.(8) Pentru exercitarea drepturilor prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/679, persoana vizată va depune cererea la Autoritate, pentru prelucrările de date realizate de aceasta, respectiv la Ministerul Afacerilor Externe, pentru prelucrările de date realizate de misiunile diplomatice și oficiile consulare.(9) Datele stocate în sistemul informatic prevăzut la alin. (2) sunt păstrate pe teritoriul României. (la 30-06-2026, Capitolul II a fost completat de Articolul IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 100 din 25 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 29 iulie 2024 ) Notă
Conform alineatului (1) al articolului XVI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 100 din 25 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 29 iulie 2024, dispozițiile art. IV, în ceea ce privește art. 7^1 și 7^3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, intră în vigoare la data de 30 iunie 2026. Notă
Articolele X-XII din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 100 din 25 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 740 din 29 iulie 2024 prevăd:Articolul X(1) Până la operaționalizarea de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie a soluțiilor informatice prevăzute la art. 13^2 alin. (8) și art. 34^2 alin. (1) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, respectiv la art. 7^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, pentru introducerea, stocarea și gestionarea datelor biometrice colectate în procesul de acordare la cerere a cetățeniei române se va utiliza o platformă informatică dezvoltată și administrată din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației, parte integrantă a Platformei HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, care va asigura preluarea și stocarea datelor prevăzute la art. 7^2 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.(2) Platforma informatică prevăzută la alin. (1) conține și datele din Sistemul informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul național de evidență a pașapoartelor simple, pentru care Ministerul Afacerilor Interne împreună cu Direcția generală de pașapoarte sunt operatori asociați, având răspundere comună, în conformitate cu prevederile art. 26 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor).(3) Pentru platforma informatică prevăzută la alin. (1) Ministerul Afacerilor Interne împreună cu Autoritatea Națională pentru Cetățenie și Ministerul Afacerilor Externe sunt operatori asociați, în conformitate cu dispozițiile art. 26 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului, având răspundere partajată astfel:a) pentru administrarea tehnică a sistemului și stocarea datelor - Ministerul Afacerilor Interne;b) pentru colectarea, introducerea și asigurarea calității datelor - Autoritatea Națională pentru Cetățenie și Ministerul Afacerilor Externe, prin intermediul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare.(4) Pentru exercitarea drepturilor prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului, persoana vizată va depune cererea la Autoritatea Națională pentru Cetățenie, pentru prelucrările de date realizate de aceasta, la Ministerul Afacerilor Externe, pentru prelucrările de date realizate de misiunile diplomatice și oficiile consulare, respectiv la Direcția generală de pașapoarte, pentru prelucrările realizate în cadrul Sistemului informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul național de evidență a pașapoartelor simple.(5) Ministerul Afacerilor Interne, Autoritatea Națională pentru Cetățenie și Ministerul Afacerilor Externe întreprind demersuri în scopul asigurării dotărilor necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 13^2 alin. (2) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.(6) În aplicarea dispozițiilor prezentului articol, Ministerul Afacerilor Interne asigură Autorității Naționale pentru Cetățenie, în cadrul procesului de preluare a cererilor de acordare/redobândire a cetățeniei române, infrastructura necesară pentru stocarea și gestionarea datelor, inclusiv a celor biometrice, precum și pentru transmiterea setului de date către Centrul național unic pentru personalizarea pașapoartelor electronice, în vederea personalizării cardurilor de cetățenie.(7) Platforma informatică prevăzută la alin. (1) se actualizează permanent cu datele preluate și înscrise de misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României.(8) Prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 13^2 alin. (9) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se stabilesc specificațiile tehnice privind prelevarea și stocarea electronică a datelor biometrice în cadrul platformei informatice administrate din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației, până la operaționalizarea soluțiilor informatice prevăzute la alin. (1) de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie, precum și modul de gestionare a datelor din aplicație, în vederea cooperării dintre Ministerul Afacerilor Interne și Autoritatea Națională pentru Cetățenie.Articolul XI(1) Platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) este dezvoltată astfel încât să păstreze evidența prelucrărilor realizate.(2) Evidența prevăzută la alin. (1) este protejată prin măsuri corespunzătoare împotriva accesului neautorizat și poate fi utilizată numai în scopul monitorizării protecției datelor, inclusiv pentru a verifica admisibilitatea unei solicitări de informații și legalitatea prelucrării datelor, precum și pentru asigurarea securității datelor.(3) Autoritatea Națională pentru Cetățenie, Ministerul Afacerilor Externe și Direcția generală pentru comunicații și tehnologia informației din cadrul Ministerului Afacerilor Interne stabilesc proceduri interne pentru asigurarea conformității cu legislația din domeniul protecției datelor cu caracter personal.(4) Procedurile prevăzute la alin. (3) includ obligativitatea ca personalul din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie, Ministerului Afacerilor Externe și Direcției generale pentru comunicații și tehnologia informației, autorizat să acceseze platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) în interes de serviciu, să fie instruit cu privire la regulile de protecție a datelor cu caracter personal anterior validării accesului la platforma informatică și, ulterior, cel puțin o dată pe an.(5) Instruirea prevăzută la alin. (4) se referă, cel puțin, la următoarele:a) prelucrarea datelor să fie realizată exclusiv pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu;b) datele să fie prelucrate potrivit procedurilor și prin mijloacele prevăzute de dispozițiile legale aplicabile activităților în cadrul cărora sunt utilizate datele respective;c) prelucrarea datelor să respecte dispozițiile legale privind protecția datelor cu caracter personal aplicabile activităților în cadrul cărora sunt utilizate datele respective.(6) Instruirea personalului cu privire la regulile de protecție a datelor cu caracter personal va fi realizată de către fiecare autoritate implicată în parte, în conformitate cu dispozițiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare.(7) Datele stocate în platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) sunt păstrate pe teritoriul României.(8) La data operaționalizării de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie a soluțiilor informatice prevăzute la art. 13^2 alin. (8) și art. 34^2 alin. (1) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, respectiv la art. 7^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, datele personale aferente acestor soluții sunt migrate din platforma prevăzută la art. X alin. (1) și șterse din evidențele Direcției generale pentru comunicații și tehnologia informației din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, prin proceduri ireversibile, cu excepția situațiilor în care sunt utilizate în cadrul unor proceduri judiciare, caz în care acestea urmează regimul probelor.(9) Datele biometrice prevăzute la art. 13^2 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se stochează în cadrul platformei informatice prevăzute la art. X alin. (1) și se șterg în mod ireversibil la data primirii informării din partea Autorității Naționale pentru Cetățenie cu privire la îndeplinirea condițiilor art. 13^2 alin. (8) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.Articolul XII(1) Prin excepție de la prevederile art. XI alin. (8), pe platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) se păstrează următoarele date:a) datele din Sistemul informatic de evidență a datelor despre cetățenia română din Registrul național de evidență a pașapoartelor simple, prevăzute la art. 4^3 alin. (5^1) din Ordonanța Guvernului nr. 83/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea Direcției generale de pașapoarte, serviciilor publice comunitare de pașapoarte, Direcției generale permise de conducere și înmatriculări și serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 362/2002, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență;b) datele despre acordarea, redobândirea, retragerea cetățeniei române, respectiv renunțarea la cetățenia română, comunicate de Ministerul Justiției și de Autoritatea Națională pentru Cetățenie, precum și de misiunile diplomatice/oficiile consulare ale României în străinătate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(2) De la data asigurării infrastructurii tehnice necesare, datele de pe platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) pot fi accesate de către instituțiile/autoritățile/entitățile competente, care au drept de acces la această platformă informatică, în vederea îndeplinirii unor obligații legale. + Capitolul III Conducerea Autorității + Articolul 8(1) Autoritatea este condusă de un președinte, cu rang de secretar de stat, ajutat de 2 vicepreședinți, cu rang de subsecretar de stat.(2) Președintele și vicepreședinții Autorității sunt numiți și eliberați din funcție prin decizie a primului-ministru. Numirea se realizează pentru un mandat cu durata de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii o singură dată.(3) Președintele este ordonator terțiar de credite. + Articolul 9(1) Președintele conduce întreaga activitate a Autorității, pe care o reprezintă în relațiile cu autoritățile administrației publice, cu instituțiile publice centrale și locale, cu persoanele juridice și fizice române sau străine, precum și în justiție.(2) În exercitarea atribuțiilor sale, președintele emite ordine, decizii și instrucțiuni, în condițiile legii.(3) Președintele are dreptul de a delega atribuții, cu excepția celei de emitere a ordinului pentru acordarea, redobândirea, retragerea sau renunțarea la cetățenie, care nu poate fi delegată.(4) În caz de imposibilitate de exercitare a funcției de către președinte, ordinul pentru acordarea, redobândirea, retragerea sau renunțarea la cetățenie va putea fi emis numai de ministrul justiției.(5) Starea de imposibilitate a exercitării funcției se constată prin ordin al ministrului justiției, la sesizarea președintelui sau a unuia dintre vicepreședinții Autorității.(6) Vicepreședinții conduc și răspund de activitatea structurilor pe care le coordonează.(7) Vicepreședinții Autorității îndeplinesc atribuțiile președintelui în caz de imposibilitate temporară de exercitare a funcției de către acesta, cu excepția cazului prevăzut la alin. (4). + Articolul 10Calitatea de președinte sau de vicepreședinte al Autorității este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior, precum și a celor de instruire din cadrul instituțiilor de formare profesională. + Capitolul IV Organizarea Autorității + Articolul 11Organigrama și regulamentul de organizare și funcționare ale Autorității se stabilesc prin ordin al ministrului justiției, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul 12(1) Autoritatea dispune de un aparat administrativ propriu, organizat la nivel de direcții, servicii, birouri și birouri teritoriale.(2) Numărul maxim de posturi la nivelul Autorității pentru anul 2010 este de 126 și se va constitui în condițiile art. 19. După data de 1 ianuarie 2010, acest număr poate fi majorat sau diminuat, prin hotărâre a Guvernului, în funcție de necesitățile Autorității, prin reorganizarea acesteia.(3) Personalul Autorității este format din personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor în condițiile Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, funcționari publici și personal contractual. (la 02-07-2015, Alin. (3) al art. 12 a fost modificat de art. I din LEGEA nr. 161 din 24 iunie 2015 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 469 din 29 iunie 2015. ) + Articolul 13Atribuțiile, sarcinile și răspunderile individuale ale personalului Autorității se stabilesc prin fișa postului, pe baza regulamentului de organizare și funcționare. + Capitolul V Dispoziții tranzitorii și finale + Articolul 14Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 6 martie 2000, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează: Notă
Legea cetățeniei române nr. 21/1991 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 13 august 2010.1. Articolul 10^2 se abrogă.2. Articolul 11 va avea următorul cuprins: + Articolul 11Aprobarea cererilor de acordare ori de redobândire a cetățeniei române se face prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie, pe baza propunerilor Comisiei pentru cetățenie.3. Articolul 12 va avea următorul cuprins: + Articolul 12Cererea de acordare sau, după caz, de redobândire a cetățeniei române se formulează în limba română, se adresează Comisiei pentru cetățenie și se depune personal sau, în cazuri temeinic justificate, prin mandatar cu procură specială și autentică la sediul Autorității Naționale pentru Cetățenie, fiind însoțită de acte care dovedesc îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezenta lege.Cererile de redobândire sau de acordare a cetățeniei române întemeiate pe dispozițiile art. 10 alin. 1 și art. 10^1 pot fi depuse și la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României. În cazul în care cererile au fost depuse la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României, acestea vor fi trimise de îndată Comisiei pentru cetățenie din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie.4. Articolul 13 va avea următorul cuprins: + Articolul 13Comisia pentru cetățenie, denumită în continuare Comisia, entitate fără personalitate juridică din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie, verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege pentru acordarea, redobândirea, retragerea sau renunțarea la cetățenia română.Comisia are un secretariat tehnic constituit în cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie.Membrii Comisiei și președintele acesteia se numesc prin ordin al ministrului justiției, pentru un mandat de 2 ani, și pot fi revocați pe toată durata mandatului prin ordin al ministrului justiției.Comisia are activitate permanentă, este formată dintr-un președinte și din 20 de membri, personal din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie. Lucrările Comisiei nu sunt publice, acestea se desfășoară în prezența a cel puțin 3 membri și sunt prezidate de președinte, iar în lipsa acestuia, de către un membru desemnat de acesta. (la 20-06-2010, Alin. 4 al art. 13 de la pct. 4 al art. 14 a fost modificat de pct. 2 al articolului unic din LEGEA nr. 112 din 16 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 405 din 17 iunie 2010. ) Îndeplinirea sau, după caz, neîndeplinirea condițiilor prevăzute de lege pentru acordarea ori redobândirea cetățeniei române se constată printr-un raport motivat, care se adoptă de Comisie cu votul majorității celor prezenți. În caz de paritate, votul președintelui Comisiei sau al înlocuitorului acestuia este decisiv.5. La articolul 16, alineatul 1 va avea următorul cuprins: + Articolul 16În cazul în care nu sunt îndeplinite condițiile cerute de lege pentru acordarea ori redobândirea cetățeniei, precum și în cazul nepromovării interviului prevăzut la art. 14 alin. 6 ori al neprezentării, în mod nejustificat, la susținerea acestuia, Comisia, printr-un raport motivat, propune președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie respingerea cererii.6. La articolul 17, alineatul 2 va avea următorul cuprins:Raportul, însoțit de cererea de acordare ori de redobândire a cetățeniei, va fi înaintat președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie.7. La articolul 18, alineatele 1, 2 și 3 vor avea următorul cuprins: + Articolul 18Președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie, constatând îndeplinite condițiile prevăzute de prezenta lege, emite ordinul de acordare sau de redobândire a cetățeniei române, după caz. Ordinul de acordare sau de redobândire a cetățeniei române se comunică solicitantului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, de îndată, de la data emiterii ordinului.În cazul în care constată neîndeplinirea condițiilor prevăzute de lege, președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie respinge, prin ordin, cererea de acordare sau de redobândire a cetățeniei.Ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau de redobândire a cetățeniei române, respectiv ordinul de respingere a cererii de acordare sau de redobândire a cetățeniei române se comunică, de îndată, solicitantului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.8. La articolul 19, alineatele 2, 3 și 4 vor avea următorul cuprins:În termen de 3 luni de la data comunicării ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau redobândire a cetățeniei române, persoanele cărora li s-a acordat sau care au redobândit cetățenia română vor depune jurământul de credință față de România.Jurământul de credință se depune în ședință solemnă în fața ministrului justiției și a președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie sau a unuia dintre cei 2 vicepreședinți ai autorității delegați în acest sens și are următorul conținut:«Jur să fiu devotat patriei și poporului român, să apăr drepturile și interesele naționale, să respect Constituția și legile României.»După depunerea jurământului, Comisia eliberează certificatul de cetățenie română, care va fi întocmit în două exemplare, semnate de președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie, dintre care un exemplar va fi înmânat titularului. Ambele exemplare ale certificatului conțin elemente de siguranță și au aplicate fotografii ale titularului.9. La articolul 20, alineatele 2, 3 și 4 vor avea următorul cuprins:Constatarea încetării efectelor ordinului de acordare sau de redobândire a cetățeniei române față de persoanele care nu au depus jurământul în condițiile legii se face de către președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie, la sesizarea direcției de specialitate din cadrul autorității, sau, după caz, de șeful misiunii diplomatice ori al oficiului consular.Persoana care decedează înaintea depunerii jurământului de credință față de România este recunoscută ca fiind cetățean român, la cererea succesorilor săi legali, de la data emiterii ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau de redobândire a cetățeniei române, urmând a fi eliberat certificatul de cetățenie de către Comisie. Cererea poate fi depusă în termen de un an de la data decesului titularului cererii de acordare sau de redobândire a cetățeniei române.Persoana care nu poate depune jurământul de credință față de România din cauza unui handicap permanent sau a unei boli cronice obține cetățenia română de la data emiterii ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau, după caz, de redobândire a cetățeniei române, pe baza cererii și a înscrisurilor medicale, transmise în acest sens, personal sau prin reprezentantul legal ori convențional cu mandat special, până la data finalizării procedurii de acordare sau, după caz, de redobândire a cetățeniei. Cererea adresată Comisiei privind eliberarea certificatului de cetățenie poate fi formulată în termen de un an de la data luării la cunoștință a termenului de depunere a jurământului de credință. Nedepunerea cererii în termenul de un an atrage încetarea efectelor ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de acordare sau de redobândire a cetățeniei române.10. La articolul 30, alineatele 4, 5 și 8 vor avea următorul cuprins:Președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie dispune, prin ordin, aprobarea sau, după caz, respingerea cererii de renunțare la cetățenia română, pe baza raportului Comisiei, prin care aceasta constată îndeplinirea sau neîndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 26.Ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de renunțare la cetățenia română se comunică solicitantului, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire...........................................................Dovada renunțării la cetățenia română se face cu adeverință eliberată de secretariatul Comisiei, pentru persoanele cu domiciliul în România, ori de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, pentru persoanele cu domiciliul sau reședința în străinătate, în baza ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie.11. La articolul 31, alineatele 4, 5, 6 și 8 vor avea următorul cuprins:În cazul în care constată îndeplinirea sau, după caz, neîndeplinirea condițiilor legale de retragere a cetățeniei române, Comisia va propune președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie, printr-un raport motivat, aprobarea retragerii cetățeniei române sau, după caz, respingerea sesizării.Președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie, constatând îndeplinite condițiile prevăzute de lege, emite ordinul de retragere a cetățeniei române, respectiv de respingere a sesizării de retragere a cetățeniei, în cazul în care constată neîndeplinirea condițiilor prevăzute de lege.Ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de admitere sau de respingere a sesizării de retragere a cetățeniei se comunică persoanei în cauză, precum și persoanei care a făcut sesizarea, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire...........................................................Pierderea cetățeniei române prin retragere are loc la data emiterii ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie de aprobare a retragerii cetățeniei române. + Articolul 15Articolul II din Legea nr. 354/2009 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 36/2009 pentru modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr. 21/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 16 noiembrie 2009, se modifică după cum urmează: + Articolul IIÎncepând cu data de 1 ianuarie 2010, în vederea înregistrării cererilor de redobândire sau acordare a cetățeniei române, formulate în temeiul dispozițiilor art. 10^1 din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se vor înființa birouri teritoriale în subordinea Autorității Naționale pentru Cetățenie. + Articolul 16În anul 2010, paza sediilor Autorității, a bunurilor și a valorilor aparținând acestora, supravegherea accesului și menținerea ordinii interioare necesare desfășurării normale a activității în aceste sedii se asigură, în mod gratuit, de către Jandarmeria Română, prin structurile sale specializate. + Articolul 17Cererile de acordare, redobândire, renunțare sau retragere a cetățeniei române aflate în curs de soluționare la Direcția cetățenie din cadrul Ministerului Justiției se transferă Autorității, iar soluționarea acestora se va realiza potrivit procedurii prevăzute de Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată prin prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 18(1) Cheltuielile aferente personalului și posturilor preluate de Autoritate de la Ministerul Justiției vor fi alocate din bugetul Ministerului Justiției în bugetul Autorității.(2) Pentru posturile preluate prin transfer potrivit art. 19 alin. (2), cheltuielile de personal aferente vor fi redistribuite pe bază de protocol încheiat între Ministerul Administrației și Internelor și, respectiv, Ministerul Afacerilor Externe cu Ministerul Justiției, din bugetul acestora în bugetul Ministerului Justiției, pentru Autoritate.(3) Cheltuielile necesare pentru funcționarea Autorității, altele decât cele prevăzute la alin. (1) și (2), vor fi alocate din bugetul Ministerului Justiției, în limita sumei de 766 mii lei. Echipamentele informatice, mobilierul, aparatura birotică, precum și alte active vor fi transferate, prin protocol de predare-preluare, din gestiunea Ministerului Justiției în gestiunea Autorității.(4) Cheltuielile care depășesc sumele alocate potrivit alin. (1)-(3) se vor asigura prin redistribuirea din bugetele altor ordonatori de credite bugetare sau din Fondul de rezervă bugetară, prin hotărâre a Guvernului.(5) Se autorizează Ministerul Finanțelor Publice ca, la propunerea ordonatorilor principali de credite bugetare, inclusiv pe baza protocoalelor prevăzute la alin. (2), să introducă modificările corespunzătoare în volumul și în structura bugetelor acestora. + Articolul 19(1) Prin reorganizarea Ministerului Justiției și constituirea Autorității, personalul încadrat la Direcția cetățenie din Ministerul Justiției, precum și posturile aferente acestuia vor fi preluate de Autoritate.(2) Posturile rămase vacante în urma aplicării alin. (1) pot fi ocupate, prin transfer, de personal din cadrul Ministerului Justiției, Ministerului Administrației și Internelor și al Ministerului Afacerilor Externe, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) După aplicarea alin. (1) și (2), Ministerul Justiției va organiza concurs, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, pentru ocuparea posturilor rămase vacante pentru anul 2010.(4) Până la operaționalizarea Autorității, procedura de acordare, redobândire, retragere sau renunțare la cetățenie, precum și orice alte aspecte care decurg din funcționarea Autorității vor fi asigurate prin Direcția cetățenie și, după caz, prin alte direcții de specialitate ale Ministerului Justiției.(5) În mod excepțional, atunci când nu sunt ocupate potrivit alin. (1)-(3), posturile din cadrul Autorității pot fi ocupate și prin detașare de personal din cadrul Ministerului Justiției, Ministerului Administrației și Internelor și al Ministerului Afacerilor Externe. + Articolul 20Guvernul va asigura, pe parcursul anului 2010, un nou sediu care să permită desfășurarea activității Autorității, odată cu extinderea personalului potrivit art. 12 alin. (2). + Articolul 21Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 6 martie 2000, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
---------------
Ministrul justiției,
Cătălin Marian Predoiu
Ministrul muncii,
familiei și protecției sociale,
Mihai Constantin Șeitan
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
Ministrul administrației și internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanțelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe VlădescuBucurești, 5 februarie 2010.Nr. 5.-----