ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 81 din 28 iunie 2024pentru înființarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 613 din 29 iunie 2024



    Luând în considerare faptul că reglementarea, supravegherea și controlul domeniului operațiunilor petroliere în platoul continental al României din Marea Neagră, gestionarea durabilă și eficientă a resurselor minerale și obligațiile României privind reglementarea stocării geologice a dioxidului de carbon impun consolidarea capacității Agenției Naționale pentru Resurse Minerale cu personal de specialitate, cu un grad ridicat de experiență în domeniul acestor categorii de operațiuni petroliere și activități,ținând seama de evoluția structurii de personal a Agenției Naționale pentru Resurse Minerale, manifestată în sensul diminuării drastice a acesteia și al imposibilități atragerii de personal de specialitate corespunzător perspectivelor de dezvoltare ale domeniului petrolier, activităților miniere și de stocare a dioxidului de carbon,având în vedere necesitatea urgentă de consolidare a capacității administrative a Agenției Naționale pentru Resurse Minerale în ceea ce privește personalul de specialitate corespunzător supravegherii și controlului activităților miniere, operațiunilor petroliere și stocării geologice a dioxidului de carbon,luând în considerare situația privind insecuritatea juridică apreciată la nivelul actelor de concesiune minieră și de autorizare a începerii lucrărilor miniere, cu consecințe negative majore în buna desfășurare a acestor activități economice,având în vedere că, în lipsa unor măsuri urgente de ordin legislativ, există riscul de agravare a situației privind capacitatea administrativă a Agenției Naționale pentru Resurse Minerale, cu consecințe privind gestionarea bunurilor aparținând statului român, precum și perpetuarea insecurității juridice a actelor de concesiune minieră, în ceea ce privește modificarea acestora și/sau autorizarea începerii lucrărilor miniere, cu consecințe negative majore în buna desfășurare a acestor activități economice,ținând cont de nevoia urgentă de modificare și completare a unor articole din Legea minelor nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare, Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2011 privind stocarea geologică a dioxidului de carbon, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 114/2013,având în vedere necesitatea implementării la nivel național a Regulamentului (UE) 2024/1.252 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 aprilie 2024 de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure și durabile cu materii prime critice și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1.724 și (UE) 2019/1.020,în considerarea faptului că elementele de mai sus vizează interesul public, constituindu-se într-o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul 1(1) Se înființează Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, denumită în continuare ANRMPSG, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, finanțată integral din venituri proprii, în subordinea Guvernului și coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului, prin reorganizarea prin transformarea Agenției Naționale pentru Resurse Minerale, care se desființează.(2) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon preia atribuțiile, bugetul, sursele de finanțare, arhiva, personalul, drepturile și obligațiile Agenției Naționale pentru Resurse Minerale.(3) Încadrarea personalului preluat se realizează cu respectarea procedurii și a regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(4) Sediul ANRMPSG este în municipiul București, bd. Dacia nr. 59, sectorul 1.(5) ANRMPSG își desfășoară activitatea pe baza regulamentului de organizare și funcționare aprobat prin ordin al președintelui ANRMPSG.(6) Patrimoniul stabilit pe baza situațiilor financiare potrivit prevederilor art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, arhiva, activitatea, personalul și numărul de posturi, prevederile bugetare pe anul 2024 și execuția bugetară pe anul în curs la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, aferente activității Agenției Naționale pentru Resurse Minerale, sunt preluate de către ANRMPSG. Modificările în execuția bugetară pe anul în curs se efectuează pe baza instrucțiunilor elaborate de Ministerul Finanțelor, la solicitarea Secretariatului General al Guvernului.(7) ANRMPSG administrează resursele minerale care constituie obiect al Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare, resursele de petrol și sistemele naționale publice de transport al petrolului, inclusiv terminalul petrolier public, care constituie obiect al Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare.(8) ANRMPSG are dreptul să înființeze structuri teritoriale fără personalitate juridică, necesare ducerii la îndeplinire a atribuțiilor sale.  +  Articolul 2(1) Conducerea ANRMPSG este asigurată de un președinte, ajutat de doi vicepreședinți, numiți și eliberați din funcție prin decizie a prim-ministrului, pentru un mandat cu durata de 5 ani.(2) Președintele și vicepreședinții trebuie să fi absolvit studii superioare în domeniile inginerie, economic sau juridic, să aibă o vechime în muncă și în specialitatea studiilor de minimum 10 ani, dintre care o vechime în funcții de conducere de cel puțin 5 ani în instituții publice ori companii din domeniul resurselor minerale sau al petrolului.(3) Salarizarea președintelui și vicepreședinților ANRMPSG se stabilește la nivelul coeficienților maximi prevăzuți în anexa nr. IX lit. D din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, dispozițiile art. 6 alin. (2) aplicându-se în mod corespunzător.(4) ANRMPSG are un secretar general, înalt funcționar public, numit și eliberat din funcție în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.(5) Președintele ANRMPSG are următoarele atribuții:a) organizează și conduce activitatea ANRMPSG, în vederea îndeplinirii atribuțiilor legale;b) reprezintă ANRMPSG în raporturile cu autoritățile administrației publice centrale și locale, cu instituțiile naționale și internaționale, cu persoanele fizice și juridice române sau străine, precum și cu organizații internaționale și organisme cu atribuții similare din alte state;c) încadrează, în condițiile legii, personalul ANRMPSG;d) exercită funcția de ordonator principal de credite.(6) Președintele ANRMPSG poate delega calitatea de ordonator de credite, prin ordin, unui vicepreședinte, secretarului general sau altor persoane împuternicite în acest scop, cu excepția conducătorului compartimentului financiar-contabil; prin ordin al președintelui ANRMPSG se precizează competențele delegate și condițiile delegării acestora.(7) Mandatele președintelui și vicepreședinților încetează:a) la împlinirea duratei mandatului;b) prin demisie;c) prin imposibilitate de exercitare a mandatului pe o perioadă mai mare de 120 de zile consecutive;d) la survenirea unei incompatibilități conform legii;e) în cazul în care s-a dispus condamnarea pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității, contra statului sau contra autorității, infracțiuni de corupție sau de serviciu, infracțiuni care împiedică înfăptuirea justiției, infracțiuni de fals ori a unei infracțiuni săvârșite cu intenție, incompatibilă cu exercitarea unei funcții de demnitate publică, cu excepția situației în care a intervenit reabilitarea, amnistia postcondamnatorie sau dezincriminarea faptei;f) prin deces.  +  Articolul 3(1) Pentru analizarea actelor de reglementare în domeniul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon se constituie în cadrul ANRMPSG, ca organ consultativ, un comitet de reglementare format din președintele și vicepreședinții ANRMPSG și un număr de patru specialiști în domeniul economie, inginerie sau juridic.(2) Cei patru specialiști din Comitetul de reglementare prevăzuți la alin. (1) sunt numiți sau revocați prin decizie a prim-ministrului, la propunerea președintelui ANRMPSG.(3) Calitatea de membru în Comitetul de reglementare este incompatibilă cu exercitarea oricăror activități cu caracter comercial în domeniul resurselor minerale, petrolului sau stocării geologice a dioxidului de carbon.(4) Durata mandatului membrilor Comitetului de reglementare este de 5 ani, acesta putând fi reînnoit o singură dată.(5) Membrii Comitetului de reglementare împotriva cărora sunt dispuse măsuri penale preventive, care au drept efect imposibilitatea temporară a exercitării mandatului pentru o durată mai mare de 30 de zile, sunt suspendați de drept; imposibilitatea temporară a exercitării mandatului pentru o durată mai mare de 30 de zile se constată de către președintele ANRMPSG sau de către vicepreședintele desemnat în acest scop și se aduce de îndată la cunoștința prim-ministrului.(6) În cazul imposibilității definitive de exercitare a mandatului de către unul dintre membri, președintele ANRMPSG propune prim-ministrului, în termen de 30 de zile de la data constatării imposibilității definitive de exercitare a mandatului, persoana care va fi numită pentru restul de durată a mandatului; se consideră imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului orice împrejurare care creează o indisponibilizare cu o durată mai mare de 60 de zile consecutive.(7) Membrii Comitetului de reglementare trebuie să fie cetățeni români, cu domiciliul în România, cu studii superioare și pregătire profesională în domeniile prevăzute la alin. (1), să aibă o vechime în muncă și în specialitatea studiilor de minimum 10 ani, din care o experiență în funcții de conducere de cel puțin 5 ani în instituții publice ori companii din domeniul resurselor minerale sau al petrolului, precum și să nu fi suferit o condamnare pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității, contra statului sau contra autorității, infracțiuni de corupție sau de serviciu, infracțiuni care împiedică înfăptuirea justiției, infracțiuni de fals, cu excepția situației în care a intervenit reabilitarea, amnistia postcondamnatorie sau dezincriminarea faptei.(8) Membrii Comitetului de reglementare acționează în mod independent de orice interes al operatorilor economici din domeniul resurselor minerale, petrolului sau stocării geologice a dioxidului de carbon, nu solicită și nu acceptă instrucțiuni directe, obligatorii din partea vreunei entități publice ori private în îndeplinirea atribuțiilor de reglementare care le revin, nu dețin acțiuni sau părți sociale și nu pot avea calitatea de membru în organele de conducere la societăți cu obiect de activitate în sectorul resurselor minerale, petrolului sau stocării geologice a dioxidului de carbon ori în orice alte domenii care se află în competența ANRMPSG.(9) Calitatea de membru al Comitetului de reglementare încetează în următoarele situații:a) la expirarea duratei mandatului pentru care a fost numit, în condițiile alin. (4);b) prin demisie;c) în cazul imposibilității definitive de exercitare a mandatului, în condițiile alin. (6);d) prin revocare de către prim-ministru.(10) Prim-ministrul dispune revocarea din calitatea de membru al Comitetului de reglementare în următoarele cazuri:a) la apariția unei incompatibilități dintre cele prevăzute la alin. (3); constatarea incompatibilității se face de președintele ANRMPSG sau vicepreședintele desemnat în acest scop, care îl va informa de îndată pe prim-ministru;b) împotriva membrului Comitetului de reglementare a fost pronunțată o condamnare rămasă definitivă pentru săvârșirea unei infracțiuni dintre cele prevăzute la alin. (7).(11) Membrii Comitetului de reglementare au obligația să notifice, în scris, prim-ministrului apariția oricăreia dintre situațiile de incompatibilitate prevăzute la alin. (3); până la decizia prim-ministrului, membrul Comitetului de reglementare este suspendat de drept.(12) În cazul încetării mandatului unui membru al Comitetului de reglementare înainte de împlinirea duratei acestuia se procedează la numirea unei alte persoane pentru durata rămasă din mandat, cu respectarea cerințelor de numire prevăzute de prezenta ordonanță de urgență.(13) Membrii Comitetului de reglementare beneficiază de o indemnizație lunară de 30% din indemnizația președintelui ANRMPSG.  +  Articolul 4(1) Activitatea de reglementare a ANRMPSG se referă la:a) acordarea/modificarea/transferul/suspendarea/refuzul ori retragerea de licențe, permise, acorduri sau autorizații, prevăzute de lege în competența sa;b) aprobarea prețurilor și tarifelor din competența sa și/sau a metodologiilor de calcul al acestora;c) aprobarea reglementărilor pentru punerea în valoare, în condiții de siguranță și eficiență, a resurselor minerale și petrolului, precum și aprobarea reglementărilor pentru stocarea geologică a dioxidului de carbon;d) aprobarea/avizarea documentelor elaborate de operatorii economici reglementați, conform prevederilor legale în vigoare;e) acordarea/modificarea/suspendarea/refuzul ori retragerea de atestate/autorizații operatorilor economici și persoanelor fizice care desfășoară activități specifice în sectorul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon;f) aprobarea sau avizarea altor reglementări, norme, studii, documentații prevăzute de lege pentru domeniul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon.(2) Actele administrative corespunzătoare activității de reglementare stabilite conform alin. (1), însoțite de instrumentele de motivare, se dezbat în mod obligatoriu în Comitetul de reglementare și se supun aprobării președintelui cu votul majorității membrilor acestuia.  +  Articolul 5(1) Finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale ANRMPSG se asigură integral din venituri proprii, rezultate din aplicarea mecanismului economic specific în domeniul reglementării și punerii în valoare a resurselor minerale și petrolului, precum și în domeniul reglementării operațiunilor privind stocarea geologică a dioxidului de carbon.(2) Veniturile proprii ale ANRMPSG se constituie din următoarele:a) tarife pentru actele eliberate în exercitarea atribuțiilor sale și pentru consultarea și utilizarea unor documente și informații referitoare la resursele minerale și a Cărții miniere, conform prevederilor art. 48 alin. (1) din Legea nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare;b) tarife pentru actele eliberate în exercitarea atribuțiilor sale și pentru consultarea și utilizarea unor documente și informații referitoare la resursele de petrol, precum și pentru consultarea Cărții petroliere, conform prevederilor art. 52 alin. (1) și (2) din Legea nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare;c) tarife pentru actele eliberate în exercitarea atribuțiilor sale și pentru consultarea și utilizarea unor documente și informații referitoare la stocarea geologică a dioxidului de carbon, conform prevederilor art. 32^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2011 privind stocarea geologică a dioxidului de carbon, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 114/2013, astfel cum a fost completată prin prezenta ordonanță de urgență;d) tarife pentru consultanță și sesiuni de pregătire profesională în domeniile de competență, conform prevederilor art. 8 alin. (2) lit. m);e) sumele reprezentând transfer de tehnologie și pregătire profesională, conform prevederilor art. 39 alin. (1) lit. q) din Legea nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 48 alin. (1) lit. k) din Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 32^2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 114/2013, astfel cum a fost completată prin prezenta ordonanță de urgență;f) o cotă de 30% din contravaloarea lucrărilor miniere, conform prevederilor art. 32 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare, și o cotă de 30% din contravaloarea lucrărilor petroliere, conform art. 40 alin. (1) lit. b) și d) din Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare.(3) Tarifele percepute de ANRMPSG pentru actele eliberate se stabilesc, prin ordin al președintelui, după cum urmează:a) dintr-o sumă fixă plus o cotă procentuală de până la 1% din valoarea lucrărilor miniere, petroliere sau de stocare geologică a dioxidului de carbon, pentru permise de prospecțiune minieră și petrolieră, permise de exploatare minieră, avize ori aprobări prin care sunt autorizate lucrări petroliere de explorare, dezvoltare, exploatare, operare a conductelor magistrale, operare a terminalelor petroliere, abandonare, înmagazinare subterană, avize și aprobări prin care sunt autorizate lucrări miniere de explorare, dezvoltare, exploatare, închidere a minelor, precum și autorizații de explorare a siturilor de stocare geologică a dioxidului de carbon ori autorizații de stocare geologică a dioxidului de carbon;b) dintr-o sumă fixă, pentru alte acte eliberate în exercitarea atribuțiilor sale.(4) Regimul juridic privind cuantumul, plata și evidența tarifelor stabilite de prezenta ordonanță de urgență se reglementează prin ordin al președintelui ANRMPSG care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I; tarifele stabilite de prezenta ordonanță de urgență se actualizează anual, prin ordin al președintelui ANRMPSG. (la 12-07-2024, Alineatul (4), Articolul 5 a fost modificat de RECTIFICAREA nr. 81 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 12 iulie 2024 ) (5) ANRMPSG întocmește anual bugetul de venituri și cheltuieli, situațiile financiare și organizează evidența contabilă la nivel de instituție.(6) Bugetul anual de venituri și cheltuieli al ANRMPSG se aprobă prin hotărâre a Guvernului, iar execuția bugetară se realizează conform reglementărilor legale în vigoare.(7) În fiecare an, bugetul aprobat și execuția bugetară pe anul anterior se publică pe pagina de internet a ANRMPSG.(8) Excedentul anual rezultat din execuția bugetului de venituri și cheltuieli se reportează ca sursă de finanțare în anul următor; deficitul anului curent se acoperă din excedentul anului precedent, potrivit reglementărilor legale în vigoare.(9) Sumele reprezentând tarife, transfer de tehnologie și pregătire profesională se achită în contul de venituri al ANRMPSG, iar suma reprezentând cota procentuală din valoarea lucrărilor miniere și petroliere neexecutate se achită în contul de venituri bugetare al ANRMPSG.(10) Factura emisă de ANRMPSG pentru sumele corespunzătoare veniturilor instituite potrivit alin. (2) constituie titlu executoriu.(11) În cazul neachitării la scadență a facturilor emise de ANRMPSG, respectiv în termen de 20 de zile de la data emiterii acestora, se percep dobânzi și penalități de întârziere în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.(12) Creanțele reprezentând venituri proprii ale ANRMPSG, potrivit prevederilor alin. (2), se execută prin organe de executare silită proprii, abilitate în conformitate cu Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. ANRMPSG elaborează metodologia privind executarea silită a creanțelor reprezentând venituri proprii, care se aprobă prin ordin al președintelui ANRMPSG, cu avizul Ministerului Finanțelor.  +  Articolul 6(1) Personalul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale este preluat de către ANRMPSG pe posturile din noua structură aprobată.(2) Prin derogare de la prevederile Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, salarizarea personalului ANRMPSG se face la nivelul maxim al drepturilor salariale prevăzut pentru funcțiile publice și personalul contractual din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, majorat cu 50%.(3) Personalul ANRMPSG este angajat și eliberat din funcție în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(4) Incompatibilitățile prevăzute la art. 3 alin. (3) sunt aplicabile și personalului ANRMPSG.(5) Atribuțiile, sarcinile și responsabilitățile personalului ANRMPSG se stabilesc prin fișa postului, în urma evaluării posturilor pe baza regulamentului de organizare și funcționare și a regulamentului intern, aprobate prin ordin al președintelui ANRMPSG.(6) Numărul maxim de posturi al ANRMPSG este de 300, exclusiv demnitarii.(7) Personalul ANRMPSG este format din funcționari publici și personal contractual; categoriile de personal al ANRMPSG se stabilesc conform prevederilor legale.(8) Structura organizatorică a ANRMPSG este aprobată prin ordin al președintelui ANRMPSG.(9) În cadrul ANRMPSG se pot organiza și funcționa unități de implementare a proiectelor și echipe de proiect, în vederea implementării proiectelor finanțate din fonduri externe. Numirea personalului unităților de implementare a proiectelor, respectiv a echipelor de proiect, precum și stabilirea competențelor conducătorilor acestora se realizează prin ordin de către președintele ANRMPSG.(10) Confidențialitatea informațiilor obținute în cursul sau ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu în cadrul ANRMPSG este obligatorie pentru personalul acesteia și pentru membrii Comitetului de reglementare.  +  Articolul 7În îndeplinirea atribuțiilor și competențelor sale, ANRMPSG contribuie la realizarea următoarelor obiective generale:a) dezvoltarea și sistematizarea Fondului Geologic Național și Fondului Național de Resurse și Rezerve;b) exploatarea și dezvoltarea rațională a rezervelor de resurse minerale și a rezervelor de petrol, în concordanță cu strategiile din domeniu și reducerea impactului asupra mediului înconjurător;c) identificarea de noi utilizări ale sistemelor publice naționale de transport al petrolului și punerea în valoare a golurilor miniere;d) promovarea unei piețe interne europene de valorificare a resurselor minerale, petrolului și gazelor naturale sigură, competitivă și durabilă din punctul de vedere al mediului și al unei deschideri efective a acesteia în beneficiul tuturor clienților și furnizorilor din Uniunea Europeană, precum și garantarea condițiilor adecvate pentru exploatarea durabilă, având în vedere obiectivele pe termen lung;e) sporirea rezilienței prin reducerea dependențelor, creșterea gradului de pregătire și promovarea sustenabilității și circularității lanțului de aprovizionare cu materii prime critice;f) aplicarea strategiilor de guvernare digitală privind îmbunătățirea accesului la datele disponibile.  +  Articolul 8(1) ANRMPSG are următoarele atribuții:a) gestionează resursele minerale, astfel cum sunt definite în cuprinsul art. 3 pct. 32 din Legea nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare, precum și fondul geologic național, și resursele de petrol, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 16 și 34 din Legea nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare;b) negociază și stabilește împreună cu ceilalți concedenți ai domeniului public al statului, după caz, clauzele și condițiile acordurilor petroliere, ale licențelor și permiselor miniere, încheie astfel de acorduri, licențe și permise și reglementează derularea operațiunilor petroliere și a activităților miniere prin norme, regulamente și instrucțiuni tehnice emise în aplicarea actelor normative în vigoare;c) organizează fondul geologic național și constituie, pe baza verificării și înregistrării resurselor/rezervelor minerale, fondul național de resurse/rezerve minerale, precum și fondul național de resurse/rezerve de petrol, pe baza rezervelor confirmate, a mișcării anuale a resurselor geologice și a rezervelor prin lucrări efectuate, raportate de titularii acordurilor petroliere;d) îndeplinește atribuțiile conferite de lege privitoare la taxe, redevențe, tarife și alte venituri prevăzute de Legea nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 114/2013, și prezenta ordonanță de urgență;e) aplică mecanismul economic specific domeniului resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon, prevăzut la art. 5;f) stabilește prețul de referință pentru petrolul extras în România în vederea stabilirii redevenței corespunzătoare, tarifele pentru exploatarea Sistemului național de transport al petrolului, precum și tarifele pe care le percepe pentru actele eliberate în exercitarea atribuțiilor sale sau pentru consultarea și utilizarea unor documente și informații referitoare la resursele minerale sau de petrol;g) urmărește aplicarea măsurilor stabilite pentru protecția mediului, în cursul și după efectuarea operațiunilor petroliere și a activităților miniere;h) controlează respectarea de către titulari a prevederilor acordurilor petroliere și ale licențelor sau permiselor, precum și a normelor, regulamentelor și instrucțiunilor tehnice din domeniu și dispune măsuri pentru impunerea acestora;i) anulează licența/permisul, potrivit prevederilor art. 34 din Legea nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare, și reziliază concesiunea, potrivit prevederilor art. 42 din Legea nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare;j) avizează documentațiile privind executarea lucrărilor de prospecțiune, explorare sau de exploatare, miniere și petroliere, precum și documentațiile de încetare a operațiunilor petroliere și a activităților miniere, conform legislației în vigoare, a măsurilor de protecție a mediului și de reconstrucție ecologică;k) avizează reglementările, instrucțiunile și prescripțiile tehnice specifice privind proiectarea, construirea, exploatarea Sistemului național de transport al petrolului, precum și pentru punerea în funcțiune sau abandonarea unor porțiuni din acesta;l) instituie perimetre de protecție hidrogeologică pentru zăcăminte de ape minerale și termominerale, nămoluri și turbe terapeutice și avizează instituirea perimetrelor de protecție sanitară;m) dispune sistarea lucrărilor de explorare și/sau exploatare, executate în afara perimetrelor instituite, a celor fără documentații tehnice aprobate, precum și a celor care, prin modul de desfășurare, pot conduce la exploatare nerațională ori la degradarea zăcămintelor, până la înlăturarea cauzelor care le-au produs;n) elaborează, cu asistența ministerelor de resort, reglementări și instrucțiuni tehnice pentru aplicarea Legii nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare, Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare;o) elaborează și ține la zi Cartea petrolieră, Cartea minieră și Cadastrul extractiv;p) urmărește îndeplinirea obligațiilor rezultate din planul de încetare a activității miniere;q) urmărește și verifică producția de resurse minerale și producția de petrol pentru calcularea redevențelor datorate de titularii licențelor miniere și acordurilor petroliere; colaborează cu organele de specialitate ale Ministerului Finanțelor în vederea plății redevențelor de către operatorii economici;r) colaborează cu autoritățile teritoriale de gospodărire a apelor, de protecție a mediului și de protecție a muncii în exercitarea activității de control;s) constată nerespectarea prevederilor Legii nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 114/2013, prin acte de control;ș) gestionează și reglementează Sistemul național de transport prin conducte al țițeiului și gazelor naturale, inclusiv terminalul petrolier proprietate publică a statului;t) acordă, modifică, actualizează și retrage autorizațiile de explorare și stocare geologică a dioxidului de carbon;ț) urmărește aplicarea prevederilor legale privind stocarea geologică a dioxidului de carbon pe tot parcursul fazelor de operare, închidere și postînchidere;u) organizează și menține registrul siturilor de stocare geologică a dioxidului de carbon;v) elaborează rapoarte și notificări pentru Comisia Europeană privind responsabilitățile ce îi revin și în limita competențelor în acest sens;w) emite proceduri și reglementează activitatea de stocare geologică a dioxidului de carbon;x) primește și aprobă rapoarte transmise de operatorii siturilor de stocare geologică a dioxidului de carbon;y) alte atribuții stabilite prin lege.(2) Pentru îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin, ANRMPSG organizează și efectuează:a) activități promoționale pentru punerea în valoare a resurselor petroliere și a resurselor minerale, a golurilor miniere și a siturilor de stocare geologică a dioxidului de carbon, împreună cu ministerele de resort, după caz;b) concursuri și apeluri publice de oferte pentru concesionarea de activități miniere, operațiuni de stocare geologică a dioxidului de carbon și, respectiv, operațiuni petroliere;c) baza de date privind resursele minerale și de petrol;d) procedura de atestare, prin comisie constituită prin ordin al președintelui ANRMPSG, a competenței tehnice a persoanelor juridice care întocmesc documentații și/sau execută lucrări de cercetare geologică, lucrări de exploatare a petrolului și a resurselor minerale și de expertizare, precum și a persoanelor fizice care întocmesc documentații și/sau execută lucrări de cercetare geologică și de expertizare; membrii comisiei de atestare beneficiază de o indemnizație de ședință de până la 20% din salariul minim brut pe țară garantat în plată, stabilită prin ordin al președintelui ANRMPSG;e) activități în vederea avizării programelor anuale de exploatare, parte a planului de dezvoltare a exploatării, prin compartimentele de inspecție teritorială;f) activități în vederea avizării amplasamentelor pentru obiectivele civile și industriale, de utilitate publică, a planurilor sau a schițelor de sistematizare, precum și a lucrărilor inginerești, sub aspectul influenței acestora asupra posibilităților de cercetare și de valorificare a substanțelor minerale utile și asupra protecției zăcămintelor;g) acțiuni pentru constatarea și sancționarea contravențiilor în domeniul activităților miniere, petroliere și stocării geologice a dioxidului de carbon;h) sesizarea organelor competente în cazurile care pot constitui infracțiuni, potrivit legii penale;i) activități de elaborare și promovare de proiecte de acte normative, norme, instrucțiuni și proceduri, conform prevederilor legislației privind stocarea geologică a dioxidului de carbon;j) demersuri pentru stabilirea zonelor de pe teritoriul României în care pot fi selectate siturile de stocare geologică a dioxidului de carbon și le publică pe pagina proprie de internet;k) demersuri pentru evaluarea capacității de stocare a dioxidului de carbon disponibilă în zonele selectate de pe teritoriul României, inclusiv prin acordarea de autorizații de explorare în vederea stocării geologice a dioxidului de carbon;l) concursuri publice de oferte pentru acordarea autorizațiilor de explorare în scopul stocării geologice a dioxidului de carbon și a celor de stocare, conform procedurii aprobate prin ordin al președintelui ANRMPSG;m) sesiuni de pregătire de specialitate și oferă consultanță în domeniul Legii nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare, al Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare, și al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 114/2013;n) activități pentru stabilirea condițiilor și termenilor autorizațiilor de explorare în vederea stocării geologice a dioxidului de carbon și ale autorizațiilor de stocare a dioxidului de carbon; întocmește astfel de autorizații și reglementează modul de derulare a acestora;o) actualizarea, revizuirea sau retragerea autorizației de stocare, după caz;p) activități comune cu autoritățile de mediu cu privire la inspecțiile planificate și neplanificate, precum și constatarea și aplicarea sancțiunilor prevăzute în legislația din domeniu în vigoare;q) organizarea și menținerea la zi a registrului autorizațiilor de stocare acordate și a registrului siturilor de stocare închise și a complexurilor de stocare înconjurătoare;r) transmiterea Comisiei Europene a cererilor de emitere a autorizațiilor de stocare și a documentelor conexe, informarea și notificarea Comisiei Europene cu privire la propunerile de autorizații de stocare, precum și informarea acesteia cu privire la decizia finală adoptată;s) elaborarea de propuneri de decizie privind aprobarea transferului de responsabilitate, la închiderea unui sit de stocare, și transmiterea Comisiei Europene a deciziei, împreună cu toate materialele de suport pentru aprobarea transferului de responsabilitate și cu variantele de decizie privind această aprobare și informarea cu privire la decizia finală adoptată;ș) preluarea obligațiilor aferente etapelor postînchidere a siturilor de stocare geologică a dioxidului de carbon, inclusiv a celor privind monitorizarea, măsurile corective și restituirea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră;t) activitatea comună cu autoritatea publică centrală pentru protecția mediului și a autorităților din subordine în vederea transmiterii raportărilor către Comisia Europeană privind punerea în aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 114/2013, inclusiv a informațiilor cuprinse în Registrul autorizațiilor de stocare acordate și în Registrul siturilor de stocare închise;ț) activitatea comună cu autoritatea publică centrală pentru protecția mediului și a autorităților din subordine cu privire la planul de monitorizare a complexului de stocare și a sitului de stocare în etapa inițială, în cea de operare și în cea de postînchidere și cu privire la planul de măsuri corective și la notificările și raportările operatorului;u) schimbul de informații între statele membre și Comisia Europeană în ceea ce privește implementarea prevederilor Directivei 2009/31/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind stocarea geologică a dioxidului de carbon și de modificare a Directivei 85/337/CE a Consiliului, precum și a Directivelor 2000/60/CE, 2001/80/CE, 2004/35/CE, 2006/12/CE, 2008/1/CE și a Regulamentului CE nr. 1.013/2006 al Parlamentului European și al Consiliului, inițiază și participă la programe și proiecte interne și internaționale în domeniul captării, transportului și stocării geologice a dioxidului de carbon;v) acțiuni de colaborare cu specialiștii din cadrul altor autorități publice centrale la politicile și strategiile privind domeniile resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon;w) activități de diseminare a informațiilor specifice privind domeniile resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon.(3) Organizarea și funcționarea comisiei de atestare a competenței tehnice a persoanelor juridice care întocmesc documentații și/sau execută lucrări de cercetare geologică, lucrări de exploatare a petrolului și a resurselor minerale și de expertizare, precum și a persoanelor fizice care întocmesc documentații și/sau execută lucrări de cercetare geologică și de expertizare, precum și procedura de atestare a acestei competențe se stabilesc prin instrucțiuni, aprobate prin ordin al președintelui ANRMPSG.(4) Organizarea și desfășurarea sesiunilor de pregătire de specialitate și consultanță, precum și modul de stabilire a tarifelor corespunzătoare acestora se reglementează prin ordin al președintelui ANRMPSG.(5) Pentru îndeplinirea atribuțiilor și activităților prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, ANRMPSG utilizează un număr de autoturisme pentru transport de persoane, stabilit conform Ordonanței Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare.(6) Pentru îndeplinirea atribuțiilor de control, inspecție și supraveghere a activităților miniere și a operațiunilor petroliere ANRMPSG utilizează un număr de 30 de autoturisme.(7) Consumul maxim de carburanți pentru realizarea activităților specifice este de 200 litri/lună/autovehicul.  +  Articolul 9(1) În îndeplinirea atribuțiilor sale și fără a se aduce atingere competențelor sale de luare a deciziilor în activitatea de reglementare, ANRMPSG colaborează cu ministerele și cu alte organe de specialitate ale administrației publice centrale sau locale, cu asociațiile profesionale, sindicale și cele ale operatorilor din domeniul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon.(2) ANRMPSG colaborează cu autoritățile de reglementare ale altor state, inclusiv prin acorduri de cooperare, cu Comisia Europeană, pentru armonizarea cadrului de reglementare pentru dezvoltarea pieței regionale, a regulilor privind schimburile transfrontaliere de resurse minerale, petrol și gaze naturale, a celor privind gestionarea și alocarea capacităților de interconexiune, fără a aduce atingere atribuțiilor și competențelor acesteia.(3) În exercitarea atribuțiilor și competențelor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, ANRMPSG poate fi membră a unor organizații internaționale de specialitate și poate încheia parteneriate de colaborare cu instituții de cercetare române sau străine.  +  Articolul 10Legea minelor nr. 85/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din 27 martie 2003, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 3, punctul 4 se modifică și va avea următorul cuprins:4. autoritatea competentă și de reglementare - Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, care reprezintă interesele statului în domeniul resurselor minerale, conform atribuțiilor stabilite de prezenta lege;2. La articolul 20 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:f) planul de gestionare a deșeurilor.3. După articolul 21 se introduce un nou articol, art. 21^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 21^1(1) Licențele se modifică sau se completează prin acte adiționale încheiate între Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon și titular.(2) Actele adiționale privind modificarea sau completarea licențelor pentru explorare sau exploatare aprobate prin ordin al președintelui intră în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon privind aprobarea acestor acte adiționale.(3) Actele adiționale prin care urmează să se modifice obiectul, perimetrul sau durata licențelor pentru exploatare aprobate prin hotărâre a Guvernului intră în vigoare de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind aprobarea acestor acte adiționale.4. La articolul 22, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Titularul este obligat să depună documentele prevăzute la alin. (1) în termen de 330 de zile de la intrarea în vigoare a licenței.5. La articolul 32 alineatul (1), literele b) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:b) pune la dispoziția autorității competente și de reglementare suma reprezentând contravaloarea lucrărilor prevăzute în programul de lucrări de prospecțiune/explorare prevăzut prin permisul de prospecțiune/licența de explorare, scadente la data notificării renunțării și neexecutate din motive imputabile titularului. Suma rezultată se face venit în procent de 70% la bugetul de stat și în procent de 30% la bugetul ANRMPSG. ANRMPSG încasează întreaga sumă, din care distribuie cota de 30% în contul corespunzător de venituri ale ANRMPSG și respectiv cota de 70% în contul corespunzător de venituri ale bugetului de stat, în termen de două zile lucrătoare de la încasare;..................................................................................................d) pune la dispoziția autorității competente și de reglementare suma reprezentând contravaloarea lucrărilor de reabilitare a mediului și de conservare/închidere neexecutate, aferente activităților miniere desfășurate până la momentul renunțării, precum și contravaloarea programului de monitorizare a factorilor de mediu postînchidere, prevăzute în planul de refacere a mediului și proiectul tehnic, precum și în planul de încetare a activității.6. După articolul 38 se introduce un nou articol, art. 38^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 38^1Regimul juridic privind identificarea, evidența și modalitatea de punere în valoare a golurilor miniere se stabilește prin ordin al președintelui ANRMPSG care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.7. La articolul 39 alineatul (1), literele c) și q) se modifică și vor avea următorul cuprins:c) să înceapă activitățile miniere în termen de cel mult 390 de zile de la intrarea în vigoare a licenței;...............................................................................................q) să suporte cheltuielile aferente transferului de tehnologie și perfecționării profesionale prevăzute în licență. Sumele respective vor fi virate în contul de venituri al autorității competente și de reglementare anual, până la sfârșitul primei luni a anului în curs pentru care sunt datorate;8. La articolul 48, alineatele (1)-(3) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 48(1) Pentru actele eliberate în exercitarea atribuțiilor sale sau duplicate după acestea - avize, permise de prospecțiune și exploatare, licențe de explorare și exploatare, documente de înregistrare a rezervelor, decizii de încetare a activității miniere, aprobări de asociere, de transfer al licenței, acte adiționale la licențe, atestate, autorizări, autorizarea utilizării golurilor miniere sau alte asemenea acte -, precum și pentru consultarea și utilizarea unor documente și informații referitoare la resursele minerale și a Cărții miniere, autoritatea competentă și de reglementare percepe tarife.(2) Veniturile realizate conform alin. (1) sunt utilizate de către autoritatea competentă și de reglementare pentru finanțarea cheltuielilor curente și de capital.(3) Veniturile rămase neutilizate la sfârșitul anului bugetar se reportează în anul următor, cu aceeași destinație.9. După articolul 48 se introduce un nou articol, art. 48^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 48^1(1) Sumele cu titlu de transfer de tehnologie și pregătire profesională se achită anual autorității competente și de reglementare, până la sfârșitul primei luni a anului în curs pentru care sunt datorate.(2) Sumele cu titlu de transfer de tehnologie și pregătire profesională constituie venituri proprii ale autorității competente și de reglementare și sunt destinate finanțării cheltuielilor curente și de capital ale acesteia.(3) Regimul juridic privind stabilirea, plata și evidența sumelor reprezentând transfer de tehnologie și perfecționare profesională se reglementează prin ordin al președintelui ANRMPSG care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.10. Articolul 54 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 54Autoritatea competentă și de reglementare abilitată pentru aplicarea dispozițiilor prezentei legi este Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, finanțată integral din venituri proprii, în subordinea Guvernului și coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului.11. În cuprinsul Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare, sintagma „autoritatea competentă“ se înlocuiește cu sintagma „autoritatea competentă și de reglementare“.  +  Articolul 11Legea petrolului nr. 238/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 15 iunie 2004, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2, punctul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:3. autoritate competentă și de reglementare este Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, care reprezintă interesele statului în domeniul resurselor de petrol, conform atribuțiilor stabilite de prezenta lege;2. La articolul 40 alineatul (1), literele b) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:b) pune la dispoziția autorității competente și de reglementare suma reprezentând contravaloarea lucrărilor prevăzute în programul minimal de explorare stabilit prin acordul petrolier și a celor de dezvoltare și exploatare, scadente la data notificării renunțării și neexecutate din motive imputabile titularului acordului petrolier. Suma rezultată se face venit în procent de 70% la bugetul de stat și în procent de 30% la bugetul ANRMPSG. ANRMPSG încasează întreaga sumă, din care distribuie cota de 30% în contul corespunzător de venituri ale ANRMPSG și respectiv cota de 70% în contul corespunzător de venituri ale bugetului de stat, în termen de două zile lucrătoare de la încasare;.................................................................................................d) pune la dispoziția autorității competente și de reglementare suma reprezentând contravaloarea lucrărilor de abandonare neexecutate, aferente operațiunilor petroliere desfășurate până la momentul renunțării și programului de monitorizare a factorilor de mediu postînchidere, prevăzute în planul de abandonare. Suma rezultată se face venit în procent de 70% la bugetul de stat și în procent de 30% la bugetul ANRMPSG. ANRMPSG încasează întreaga sumă, din care distribuie cota de 30% în contul corespunzător de venituri ale ANRMPSG și respectiv cota de 70% în contul corespunzător de venituri ale bugetului de stat, în termen de două zile lucrătoare de la încasare.3. La articolul 48 alineatul (1), litera k) se modifică și va avea următorul cuprins:k) să suporte cheltuielile aferente transferului de tehnologie și perfecționării profesionale, prevăzute în acord. Sumele respective vor fi virate în contul de venituri al autorității competente și de reglementare anual, până la sfârșitul primei luni a anului în curs pentru care sunt datorate;4. La articolul 52, alineatele (1), (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 52(1) Pentru actele eliberate în exercitarea atribuțiilor sale - avize, permise de prospecțiune, documente de înregistrare a rezervelor, decizii de încetare a operațiunilor petroliere, aprobări de asociere, de transfer al acordului petrolier, atestate, autorizări sau alte asemenea acte -, precum și pentru consultarea și utilizarea unor documente și informații referitoare la resursele de petrol și a Cărții petroliere ANRMPSG percepe tarife. (la 12-07-2024, sintagma: permise de prospecțiune și exploatare a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 81 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 12 iulie 2024 ) (2) Veniturile realizate conform alin. (1) sunt utilizate de către ANRMPSG pentru finanțarea cheltuielilor curente și de capital.(3) Veniturile rămase neutilizate la sfârșitul anului bugetar se reportează în anul următor, cu aceeași destinație.5. După articolul 52 se introduc două noi articole, art. 52^1 și art. 52^2, cu următorul cuprins:  +  Articolul 52^1Regimul juridic privind cuantumul, plata și evidența tarifelor se reglementează prin ordin al președintelui ANRMPSG care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I; tarifele se actualizează anual, prin ordin al președintelui ANRMPSG.  +  Articolul 52^2(1) Sumele cu titlu de transfer de tehnologie și pregătire profesională se achită anual autorității competente și de reglementare, până la sfârșitul primei luni a anului în curs pentru care sunt datorate.(2) Sumele cu titlu de transfer de tehnologie și pregătire profesională constituie venituri proprii ale autorității competente și de reglementare și sunt destinate finanțării cheltuielilor curente și de capital ale acesteia.(3) Regimul juridic privind stabilirea, plata și evidența sumelor reprezentând transfer de tehnologie și perfecționare profesională se reglementează prin ordin al președintelui ANRMPSG care publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.6. Articolul 53 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 53Autoritatea competentă și de reglementare abilitată pentru aplicarea dispozițiilor prezentei legi este Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, finanțată integral din venituri proprii, în subordinea Guvernului și coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului.7. În cuprinsul Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare, sintagma „autoritatea competentă“ se înlocuiește cu sintagma „autoritatea competentă și de reglementare“.  +  Articolul 12După articolul 32 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2011 privind stocarea geologică a dioxidului de carbon, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 30 iunie 2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 114/2013, se introduc două noi articole, art. 32^1 și art. 32^2, cu următorul cuprins:  +  Articolul 32^1(1) Pentru actele eliberate în exercitarea atribuțiilor sale: autorizații de explorare și autorizații de stocare a dioxidului de carbon, avize, transferul autorizațiilor, decizii de aprobare a accesului unor terți la siturile de stocare a dioxidului de carbon sau a transferului de responsabilitate către autoritatea competentă și de reglementare sau alte asemenea acte, precum și pentru punerea la dispoziție în vederea consultării și utilizării unor date și informații geologice sau tehnice, ANRMPSG percepe tarife.(2) Veniturile realizate conform alin. (1) sunt utilizate de ANRMPSG pentru finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale acesteia.(3) Veniturile rămase neutilizate la sfârșitul anului bugetar se preiau ca venituri în anul următor, la dispoziția ANRMPSG.(4) Regimul juridic privind cuantumul, plata și evidența tarifelor stabilite de prezenta ordonanță de urgență se reglementează prin ordin al președintelui ANRMPSG care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I; tarifele stabilite de prezenta ordonanță de urgență se actualizează anual, prin ordin al președintelui ANRMPSG.  +  Articolul 32^2(1) Operatorul are obligația să suporte cheltuielile aferente transferului de tehnologie și perfecționării profesionale, astfel cum sunt prevăzute în autorizația de explorare și/sau stocare, care se constituie venit la bugetul ANRMPSG.(2) Sumele cu titlu de transfer de tehnologie și perfecționare profesională se achită anual ANRMPSG, până la sfârșitul primei luni a anului în curs pentru care sunt datorate.(3) Sumele cu titlu de transfer de tehnologie și perfecționare profesională constituie venituri proprii ale ANRMPSG și sunt destinate finanțării cheltuielilor curente și de capital ale acesteia.(4) Regimul juridic privind stabilirea, plata și evidența sumelor reprezentând transfer de tehnologie și perfecționare profesională stabilite de prezenta ordonanță de urgență se reglementează prin ordin al președintelui ANRMPSG care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.  +  Articolul 13(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon aprobă, prin ordin, regulamentul de organizare și funcționare, regulamentul intern, structura organizatorică și salarizarea personalului ANRMPSG. (la 12-07-2024, sintagma: structura organizatorică, bugetul și salarizarea a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 81 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 12 iulie 2024 ) (2) În termen de 60 de zile de la data înființării ANRMPSG, soldul sumelor necheltuite din transferul de tehnologie și pregătire profesională la 31.12.2023, precum și suma aferentă anului 2024 se virează în contul de venituri ale ANRMPSG.(3) Prin excepție de la dispozițiile art. 1 alin. (1) și art. 5 alin. (1), până la data de 31 decembrie 2024, finanțarea ANRMPSG se realizează din venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat, în limitele bugetului aprobat la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțate de urgență.(4) În cursul anului bugetar 2024, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cheltuielile curente și de capital ale ANRMPSG sunt finanțate prioritar din venituri proprii și complementar din subvenții de la bugetul de stat.(5) Prin excepție de la prevederile art. 5 alin. (8), excedentele rezultate din execuția bugetară realizată în anul 2024 de ANRMPSG se regularizează la sfârșitul anului cu bugetul din care sunt finanțate, în limita sumelor primite de la acesta.(6) Prin excepție de la dispozițiile art. 2 alin. (5) lit. d), în cursul anului bugetar 2024, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, președintele ANRMPSG are calitatea de ordonator terțiar de credite.  +  Articolul 14Prin derogare de la prevederile art. VII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, ANRMPSG, ca instituție nou-înființată, poate organiza, conform legii, concursuri pentru ocuparea posturilor aprobate potrivit prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul 15Prin excepție de la prevederile art. 1 alin. (1) și art. 5 alin. (1), cheltuielile ANRMPSG corespunzătoare plății sumelor individuale aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică de interes național „Conductă de interconectare a Sistemului național de transport gaze naturale din România cu Sistemul de transport gaze naturale din Republica Moldova pe direcția Iași (România)-Ungheni (Republica Moldova)“, expropriate, astfel cum este aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 474/2013 privind aprobarea amplasamentului și declanșarea procedurii de expropriere a imobilelor situate în coridorul de expropriere al lucrării „Conductă de interconectare a Sistemului național de transport gaze naturale din România cu Sistemul de transport gaze naturale din Republica Moldova pe direcția Iași (România)-Ungheni (Republica Moldova)“, se asigură din subvenții de la bugetul de stat, până la achitarea integrală a acestora.  +  Articolul 16La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se abrogă:1. articolul 48 alineatul (4) și articolul 55 din Legea minelor nr. 85/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din 27 martie 2003, cu modificările și completările ulterioare;2. articolul 52 alineatul (4), articolul 54 și articolul 55 din Legea petrolului nr. 238/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 15 iunie 2004, cu modificările și completările ulterioare;3. Hotărârea Guvernului nr. 1.419/2009 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Resurse Minerale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 842 din 7 decembrie 2009, cu modificările și completările ulterioare;4. articolul 128 și articolul 129 din Normele pentru aplicarea Legii minelor nr. 85/2003, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.208/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 772 din 4 noiembrie 2003, cu modificările și completările ulterioare;5. articolul 94, articolul 95 și articolul 96 din Normele metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 238/2004, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 2.075/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1170 din 10 decembrie 2004, cu modificările ulterioare.  +  Articolul 17În cuprinsul actelor normative în vigoare denumirea „Agenția Națională pentru Resurse Minerale“ se înlocuiește cu „Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon“.  +  Articolul 18Prevederile art. 1 alin. (1), art. 5 alin. (1), art. 10 pct. 10 și ale art. 11 pct. 6 referitoare la finanțarea ANRMPSG integral din venituri proprii, precum și prevederile art. 2 alin. (5) lit. d) se aplică de la 1 ianuarie 2025. (la 12-07-2024, Articolul 18 a fost modificat de RECTIFICAREA nr. 81 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 12 iulie 2024 )
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Secretarul general al Guvernului,
    Mircea Abrudean
    Șeful Cancelariei Prim-Ministrului,
    Alexandru-Mihai Ghigiu
    Președintele Agenției Naționale pentru Resurse Minerale,
    Adriana Petcu
    Ministrul muncii și solidarității sociale,
    Simona Bucura-Oprescu
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    București, 28 iunie 2024.Nr. 81.-----