ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 85 din 28 iunie 2024privind unele măsuri pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și a unor instituții aflate în subordinea acestuia, precum și pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 12/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru susținerea activității crescătorilor din sectoarele suin și avicol, în perioada 1 august 2022-31 august 2023, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 609 din 29 iunie 2024



    Având în vedere faptul că agricultura este un motor important al economiei românești și are un potențial uriaș de creștere și atragere de investiții,ținând seama că ponderea populației angrenate în agricultură reprezintă un procent semnificativ din totalul populației active și că Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale are un rol esențial pentru dezvoltarea unitară a politicilor agricole naționale, dar și pentru crearea cadrului administrativ național pentru acordarea în deplină concordanță cu normele europene a fondurilor europene destinate agriculturii,este nevoie de măsuri care să vină în sprijinul fermierilor, prin debirocratizarea și simplificarea procedurilor administrative, prin înglobarea într-un singur loc a unor structuri administrative cu rol de reglementare în domeniul agriculturii, acțiuni menite să conducă la o informare mai eficientă a beneficiarilor actului administrativ.ținând cont de faptul că Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare, instituie obligativitatea ordonatorilor principali de credite ca, până la data de 30 iunie, respectiv 1 iulie 2024, să pună în aplicare prevederile acesteia,situația extraordinară care necesită intervenția legislativă și a cărei reglementare nu poate fi amânată este determinată în principal de necesitatea luării unor măsuri urgente care să asigure crearea cadrului legal necesar funcționării unor instituții publice subordonate Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în acord cu prevederile impuse de Legea nr. 296/2023, cu modificările și completările ulterioare. Neadoptarea prezentei ordonanțe de urgență va conduce la întârzieri și blocaje în procesul de luare a deciziilor, cu consecințe deosebit de grave asupra interesului public, domeniul de activitate al acestor instituții publice subordonate Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale fiind indispensabil activității desfășurate în domeniul agricol.Sunt necesare măsuri care au ca obiectiv general administrarea eficientă a veniturilor publice, dar și utilizarea eficientă a resurselor publice.Având în vedere circumstanțele excepționale create de manifestarea la nivel global a efectelor generate de criza provocată de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, a perturbărilor lanțurilor de aprovizionare și a creșterii majore a prețurilor la diverse produse agricole și alimentare,luând în considerare necesitatea sprijinirii domeniului agricol, în speță, sectorul zootehnic, care reprezintă o prioritate a programului economic - parte componentă a Programului de guvernare 2021-2024, în condițiile în care sectorul zootehnic reprezintă un factor de importanță strategică pentru asigurarea siguranței alimentare, a materiilor prime pentru industria alimentară și pentru menținerea locurilor de muncă, sens în care trebuie să beneficieze din partea statului de politici publice care să vizeze compensarea pierderilor generate de creșterea prețurilor la furaje, energie electrică și gaze naturale,ținând seama că majoritatea crescătorilor de animale au fost afectați în mod deosebit și de pandemia de COVID-19 și că impactul combinat al creșterii costurilor la energie, gaze și furaje este resimțit cel mai puternic de către sectorul creșterii animalelor, în speță, cel suin și avicol, generând creșteri bruște ale costurilor de producție,având în vedere că, în anumite cazuri, aceste creșteri ale costurilor pot pune sub semnul întrebării continuarea activității, ceea ce poate antrena un impact probabil asupra ocupării forței de muncă,Ordonanța Guvernului nr. 12/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru susținerea activității crescătorilor din sectoarele suin și avicol, în perioada 1 august 2022-31 august 2023, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 141/2024, a adoptat schema valabilă până la data de 30 iunie 2024, în scopul compensării parțiale a pierderilor generate de creșterea prețurilor la furaje, energie electrică și gaze naturale.Ținând cont de termenul limitativ de implementare al schemei de ajutor de stat, respectiv data de 30 iunie 2024, precum și de faptul că valoarea totală maximă a schemei de ajutor de stat pentru sectorul de reproducție și/sau incubație și/sau creștere a păsărilor este insuficientă pentru plata celor 235 de beneficiari ce își desfășoară activitatea în acest sector,luând în considerare că plafonul alocat schemei de ajutor de stat pentru sectorul de creștere a suinelor în valoare de 141.360,8 mii lei, echivalentul sumei de 28,7 milioane euro, acoperă necesarul pentru plata beneficiarilor ajutorului de stat din sectorul vizat și există un disponibil care nu va fi utilizat,față de cele prezentate anterior, se impune adoptarea în regim de urgență a unui act normativ pentru acoperirea în integralitate a valorii ajutorului cuvenit pentru plata tuturor cererilor de solicitare a ajutorului de stat aferente sectorului avicol corespunzătoare unui număr de 235 de beneficiari din sectorul avicol, prin suplimentarea plafonului alocat sectorului avicol cu suma de 16.000,00 lei și diminuarea corespunzătoare a plafonului alocat sectorului suine cu aceeași sumă, valori maxime reglementate prin același act normativ, cu încadrarea în plafonul total alocat de 322.985.100,00 lei, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 12/2024, aprobată cu modificări prin Legea nr. 141/2024.Având în vedere că, în cazul neadoptării măsurilor propuse în regim de urgență, beneficiarii ajutorului de stat aferent sectorului avicol nu își vor acoperi pierderile suferite, deoarece sprijinul financiar se va reduce proporțional pentru a se încadra în bugetul alocat, și nu vor putea să mențină efectivul de animale care să asigure necesarul de hrană,deoarece problemele menționate mai sus vizează interesul public și strategic al României pentru asigurarea sustenabilității finanțelor publice, gestionarea fondurilor europene și constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul 1Prezenta ordonanță de urgență reglementează reorganizarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și a unor instituții aflate în subordinea acestuia, precum și modificarea Ordonanței Guvernului nr. 12/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru susținerea activității crescătorilor din sectoarele suin și avicol, în perioada 1 august 2022-31 august 2023, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 141/2024.  +  Articolul 2Modalitatea de reorganizare a Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și a instituțiilor din subordinea acestuia este prevăzută în anexele nr. 1 și 2.  +  Articolul 3(1) Instituțiile înființate prin lege, ordonanță de urgență/ordonanță a Guvernului, supuse reorganizării potrivit prezentei ordonanțe de urgență, precum și modalitatea de reorganizare sunt prevăzute în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.(2) Instituțiile înființate prin hotărâre a Guvernului, supuse reorganizării, potrivit prezentei ordonanțe de urgență, precum și modalitatea de reorganizare sunt prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul 4Personalul instituțiilor care se desființează în urma reorganizării se preia integral de instituțiile publice la care trece activitatea acestora, pe posturile înființate în acest scop, cu încadrarea în numărul de posturi aprobate acestor instituții, potrivit prevederilor legale, beneficiind de drepturile salariale acordate, potrivit legii, pentru categoriile de funcții din cadrul instituției care preia activitatea.  +  Articolul 5Drepturile și obligațiile instituțiilor desființate se preiau de instituțiile publice care preiau activitățile acestora.  +  Articolul 6(1) Agenția Națională pentru Zootehnie „Prof. Dr. G.K. Constantinescu“ se desființează, prin divizare totală, prin preluarea activității și a personalului aferent conform anexei nr. 1 la prezenta ordonanță de urgență.(2) Patrimoniul Agenției Naționale pentru Zootehnie „Prof. Dr. G.K. Constantinescu“ se preia de către instituția care preia activitatea și personalul aferent, pe bază de protocol de predare-preluare, care va cuprinde și prevederile bugetare pe anul în curs și execuția bugetară până la data predării-preluării.  +  Articolul 7(1) Inspectoratele teritoriale pentru calitatea semințelor și materialului săditor se desființează ca urmare a fuziunii prin absorbție, prin preluarea patrimoniului, activității și a personalului aferent de către direcțiile pentru agricultură județene din județele unde acestea își desfășoară activitatea la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(2) Patrimoniul inspectoratelor teritoriale pentru calitatea semințelor și materialului săditor se preia de către direcțiile pentru agricultură județene unde acestea își desfășoară activitatea, pe baza de protocol de predare-preluare care va cuprinde și prevederile bugetare pe anul în curs și execuția bugetară până la data predării-preluării.(3) Excedentul din anii precedenți neutilizat la data încheierii protocolului de predare-preluare se transferă din conturile inspectoratelor teritoriale pentru calitatea semințelor și materialului săditor în conturile corespunzătoare ale direcțiilor pentru agricultură județene care le preiau.  +  Articolul 8(1) Oficiile de studii pedologice și agrochimice se desființează ca urmare a fuziunii prin absorbție, prin preluarea patrimoniului, activității și a personalului aferent de către direcțiile pentru agricultură județene din județele unde acestea își desfășoară activitatea la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(2) Veniturile proprii neutilizate existente în contul oficiilor de studii pedologice și agrochimice la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se virează în conturile de venituri corespunzătoare direcțiilor pentru agricultură județene unde acestea își desfășoară activitatea, în termen de maximum 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe.(3) Patrimoniul oficiilor de studii pedologice și agrochimice se preia de către direcțiile pentru agricultură județene pe bază de protocol de predare-preluare, care va cuprinde și creditele bugetare și de angajament rămase neutilizate pe anul în curs.(4) Excedentul din anii precedenți neutilizat la data încheierii protocolului de predare-preluare se transferă din conturile oficiilor de studii pedologice și agrochimice în conturile corespunzătoare ale direcțiilor pentru agricultură județene care le preiau.  +  Articolul 9(1) Direcția pentru Agricultură a Municipiului București se reorganizează ca urmare a fuziunii prin absorbție, prin preluarea patrimoniului, activității și personalului aferent de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.(2) În cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale se înființează o structură nouă, la nivel de direcție, prin preluarea personalului și activităților Direcției pentru Agricultură a Municipiului București, precum și a activităților și personalului din cadrul ministerului, care desfășoară activități de statistică, structură care va avea și rol de coordonator al direcțiilor pentru agricultură județene.(3) Pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la alin. (2), titularul funcției publice de conducere de director executiv din cadrul Direcției pentru Agricultură a Municipiului București va fi preluat pe funcția publică de stat de director, iar persoanele care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență au calitatea de titulari ai funcțiilor publice din cadrul acestei instituții se preiau pe funcții publice de execuție, în structura nou-înființată, cu respectarea condițiilor specifice de ocupare a posturilor și a vechimii.(4) Veniturile proprii neutilizate existente în contul Direcției pentru Agricultură a Municipiului București la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se virează la bugetul de stat, iar subvențiile rămase neutilizate se virează în contul de cheltuieli corespunzătoare bugetului de stat din care acestea au fost primite, în termen de maximum 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(5) Patrimoniul Direcției pentru Agricultură a Municipiului București se preia de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe bază de protocol de predare-preluare care va cuprinde și creditele bugetare și creditele de angajament rămase neutilizate pe anul în curs.  +  Articolul 10Prevederile articolului XXIX alin. (1) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică instituțiilor subordonate Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.  +  Articolul 11Prevederile cap. III, cu excepția prevederilor art. XXIV, XXVI și XXVII din cadrul cap. III al Legii nr. 296/2023, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale și Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare.  +  Articolul 12(1) Se abilitează Ministerul Finanțelor să efectueze, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificări în structura bugetului Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2024.(2) Se autorizează Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale să introducă modificările ce decurg din aplicarea măsurilor de reorganizare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență în bugetul propriu și în anexele la acesta.(3) Efectuarea modificărilor în execuția bugetului de stat pe anul în curs, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, se efectuează pe baza instrucțiunilor elaborate de Ministerul Finanțelor la solicitarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.  +  Articolul 13Predarea-preluarea patrimoniului se efectuează pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și a protocoalelor de predare-preluare încheiate în termen de maximum 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul 14Până la introducerea modificărilor prevăzute la art. XII, finanțarea personalului și a instituțiilor publice reorganizate se va asigura din bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în limita creditelor bugetare deschise și repartizate.  +  Articolul 15(1) Numărul maxim de posturi pentru Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și pentru structurile subordonate acestuia, rezultate prin reorganizarea prevăzută de prezenta ordonanță de urgență, se stabilește prin hotărâre a Guvernului.(2) Încadrarea în numărul maxim de posturi stabilit potrivit prevederilor alin. (1) se face în termenele și cu procedura stabilită de lege aplicabilă fiecărei categorii de personal.  +  Articolul 16(1) Organizarea și funcționarea, atribuțiile structurilor sau, după caz, ale entităților rezultate din reorganizarea instituțiilor publice prevăzute în anexele nr. 1 și 2, precum și alte aspecte determinate de aplicarea măsurilor de reorganizare se reglementează prin hotărâre a Guvernului.(2) Reorganizarea, realizată prin prezenta ordonanță de urgență, a instituțiilor prevăzute în anexele nr. 1 și 2 produce efecte de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1). (3) Prin derogare de la prevederile art. XVII alin. (3), art. XVIII alin. (6), art. XX alin. (7) și ale art. XXIX alin. (7) din Legea nr. 296/2023, cu modificările și completările ulterioare, actele normative prevăzute la alin. (1) se supun spre aprobare Guvernului în cel mult 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Acestea vor reglementa și situația patrimoniului instituțiilor publice reorganizate.  +  Articolul 17În tot cuprinsul actelor normative, orice referire făcută la instituțiile desființate conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență se consideră a fi făcută la structurile care au preluat activitatea aferentă acestora.  +  Articolul 18La data desființării instituțiilor prevăzute în anexele nr. 1 și 2 se abrogă orice prevedere contrară prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul 19Ordonanța Guvernului nr. 12/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru susținerea activității crescătorilor din sectoarele suin și avicol, în perioada 1 august 2022-31 august 2023, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 26 ianuarie 2024, aprobată cu modificări prin Legea nr. 141/2024, se modifică după cum urmează:1. La articolul 4, alineatul (6) va avea următorul cuprins:(6) Valoarea totală maximă a schemei de ajutor de stat pentru crescătorii de suine este de 141.344,80 mii lei, echivalentul sumei de 28,650 milioane euro, și se asigură de la bugetul de stat, în limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2024, în cadrul capitolului 83.01 «Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare», titlul 40 «Subvenții», articolul 40.15 «Sprijinirea producătorilor agricoli2. La articolul 5, alineatul (6) va avea următorul cuprins:(6) Valoarea totală maximă a schemei de ajutor de stat pentru crescătorii de păsări este de 181.640,30 mii lei, echivalentul sumei de 36,818 milioane euro, și se asigură de la bugetul de stat, în limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2024, în cadrul capitolului 83.01 «Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare», titlul 40 «Subvenții», articolul 40.15 «Sprijinirea producătorilor agricoli
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
    Mihail Spătărelu Puțintei,
    secretar de stat
    Ministrul muncii și solidarității sociale,
    Simona Bucura-Oprescu
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    (la 05-07-2024, Paragraful cuprinzând contrasemnăturile a fost modificat de RECTIFICAREA nr. 85 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 643 din 5 iulie 2024 ) București, 28 iunie 2024.Nr. 85.  +  Anexa nr. 1
    LISTA
    instituțiilor din subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale,
    înființate prin legi, ordonanțe de urgență/ordonanțe
    ale Guvernului, supuse reorganizării
    Nr. crt.Instituția supusă reorganizăriiActul normativ de înființare în vigoareModalitatea de reorganizareStructura rezultată
    01234
    1.Agenția Națională pentru Zootehnie „Prof. Dr. G.K. Constantinescu“Legea nr. 139/2014 privind unele măsuri pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și a unor structuri aflate în subordinea acestuia, cu modificările ulterioare; Hotărârea Guvernului nr. 1.188/2014 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Zootehnie „Prof. Dr. G.K. Constantinescu“, cu modificările și completările ulterioareDesființare prin divizare totalăActivitatea privind inspecția de stat în zootehnie, activitatea de ameliorare și reproducție, activitatea de gestionare resurse genetice, activitatea de identificare și înregistrare ecvidee, activitatea de gestionare a bazei de date de albine, precum și activitatea specifică de laborator desfășurate la nivel central se preiau în cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Activitățile-suport, respectiv audit, juridic, resurse umane, administrativ, financiar-contabilitate, relații publice, comunicare, se preiau în structurile care desfășoară aceste activități din cadrul ministerului. Activitatea de control și monitorizare din cadrul oficiilor județene de zootehnie și centrelor regionale de zootehnie se preia de direcțiile pentru agricultură județene din județele respective. Activitatea Centrului Național de Formare Profesională în Zootehnie se preia în cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
    2.Inspectoratele teritoriale pentru calitatea semințelor și materialului săditorLegea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul și certificarea calității, comercializarea semințelor și a materialului săditor, precum și testarea și înregistrarea soiurilor de plante, republicată, cu modificările și completările ulterioareDesființare ca urmare a fuziunii prin absorbție Activitatea se preia de către direcțiile pentru agricultură județene din județele respective.
    3.Oficiile de studii pedologice și agrochimiceLegea nr. 246/2020 privind utilizarea, conservarea și protecția soluluiDesființare ca urmare a fuziunii prin absorbție Activitatea se preia de către direcțiile pentru agricultură județene din județele respective.
     +  Anexa nr. 2
    LISTA
    instituțiilor înființate prin hotărâri ale Guvernului, supuse reorganizării
    Nr. crt.Instituția supusă reorganizăriiActul normativ de înființare în vigoareModalitatea de reorganizareStructura rezultată
    12345
    1.Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale/finanțat integral din bugetul de stat - aparat centralHotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea și funcționarea Autorității pentru Administrarea Sistemului Național Antigrindină și de Creștere a Precipitațiilor, cu modificările și completările ulterioarePreia activitatea privind inspecția de stat în zootehnie, activitatea de ameliorare și reproducție, activitatea de gestionare resurse genetice, activitatea de identificare și înregistrare ecvidee, activitatea de gestionare a bazei de date de albine, precum și activitatea specifică de laborator desfășurate la nivel central din cadrul Agenției Naționale pentru Zootehnie „Prof. Dr. G.K. Constantinescu“. Activitățile-suport, respectiv audit, juridic, resurse umane, administrativ, financiar-contabilitate, relații publice, comunicare, se preiau în structurile care desfășoară aceste activități din cadrul ministerului. Activitatea Centrului Național de Formare Profesională în Zootehnie se preia din cadrul Agenției Naționale pentru Zootehnie „Prof. Dr. G.K. Constantinescu“. - activitatea Direcției pentru Agricultură a Municipiului București
    2.Direcțiile pentru agricultură județeneHotărârea Guvernului nr. 860/2016 privind organizarea, funcționarea și stabilirea atribuțiilor direcțiilor pentru agricultură județene și a municipiului BucureștiPreiau activitatea: - inspectoratelor teritoriale pentru calitatea semințelor și materialului săditor;- oficiilor de studii pedologice și agrochimice; - activitatea de control și monitorizare din cadrul oficiilor județene de zootehnie și centrelor regionale de zootehnie.
    3. Direcția pentru Agricultură a Municipiului BucureștiHotărârea Guvernului nr. 860/2016 privind organizarea, funcționarea și stabilirea atribuțiilor direcțiilor pentru agricultură județene și a municipiului BucureștiReorganizare ca urmare a fuziunii prin absorbție Se preia în cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale de o direcție nou-înființată care are și atribuții de coordonare tehnică a direcțiilor pentru agricultură județene.
    -----