LEGE nr. 206 din 1 iulie 2024pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 13/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea parțială a pierderilor la cultura de tomate în spații protejate și cultura de usturoi, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei
EMITENT
  • PARLAMENTUL ROMÂNIEI
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 631 din 3 iulie 2024



    Parlamentul României adoptă prezenta lege.  +  Articolul ISe aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13 din 28 februarie 2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea parțială a pierderilor la cultura de tomate în spații protejate și cultura de usturoi, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 168 din 29 februarie 2024, cu modificările ulterioare, cu următoarele modificări și completări:1. La articolul 1, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Prezenta schemă este compatibilă cu piața internă, în conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei Europene - Cadrul temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei (2022/C131/01), cu modificările și completările ulterioare.2. La articolul 5 alineatul (1), litera e) se abrogă.3. La articolul 5, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alin. (3^1)-(3^3), cu următorul cuprins:(3^1) Cuantumul ajutorului de stat prevăzut la alin. (3) se suplimentează cu echivalentul în lei al sumei de 1.500 euro pentru 1.000 mp, stabilit la cursul de schimb prevăzut la alin. (3), cu respectarea pragului maxim de 280.000 euro/beneficiar.(3^2) Plata sumei reprezentând ajutor de stat, prevăzută la alin. (3^1), se efectuează până la data de 30 septembrie 2024 inclusiv, cu condiția depunerii documentelor privind obținerea și valorificarea unei cantități de minimum 3 kg tomate/mp, de pe suprafața de 1.000 mp.(3^3) Documentele privind obținerea și valorificarea producției de tomate, prevăzută la alin. (3^2), reprezintă copia rapoartelor fiscale de închidere zilnică/factura/fila/filele din carnetul de comercializare și trebuie depuse de către beneficiari la DAJ până cel târziu la data de 2 septembrie 2024 inclusiv.4. La articolul 5, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Valoarea totală maximă a schemei de ajutor de stat este de 371.189,02 mii lei, echivalentul sumei de 75.240 mii euro, și se asigură din bugetul aprobat Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2024, la capitolul 83.01 «Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare», titlul 51 «Transferuri între unități ale administrației publice», articolul 51.01 «Transferuri curente», alineatul 51.01.01 «Transferuri către instituții publice», direcțiilor pentru agricultură județene și a municipiului București, care asigură sumele necesare acordării schemei de la capitolul 83.10 «Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare», titlul 40 «Subvenții», articolul 40.15 «Sprijinirea producătorilor agricoli5. La articolul 6 alineatul (1), litera e) se abrogă.6. La articolul 6, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alin. (2^1)-(2^3), cu următorul cuprins:(2^1) Cuantumul ajutorului de stat prevăzut la alin. (2) se suplimentează cu echivalentul în lei al sumei de 1.500 euro/ha, stabilit la cursul de schimb prevăzut la alin. (2), cu respectarea pragului maxim de 280.000 euro/beneficiar.(2^2) Plata sumei reprezentând ajutor de stat, prevăzută la alin. (2^1), se efectuează până la data de 20 decembrie 2024 inclusiv, cu condiția depunerii documentelor privind obținerea și valorificarea unei cantități de minimum 3 kg/10 mp de usturoi, de pe suprafața stabilită de către DAJ.(2^3) Documentele privind obținerea și valorificarea producției de usturoi, prevăzută la alin. (2^2), reprezintă copia rapoartelor fiscale de închidere zilnică/factura/fila/filele din carnetul de comercializare și trebuie depuse de către beneficiari la DAJ până cel târziu la data de 2 decembrie 2024 inclusiv.7. La articolul 6, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Valoarea totală maximă a schemei de ajutor de stat este de 86.581,16 mii lei, echivalentul sumei de 17.550 mii euro, și se asigură de la bugetul de stat, în limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2024, în cadrul capitolului 83.01 «Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare», titlul 51 «Transferuri între unități ale administrației publice», articolul 51.01 «Transferuri curente», alineatul 51.01.01 «Transferuri către instituții publice», direcțiilor pentru agricultură județene și a municipiului București, care asigură sumele necesare acordării schemei de la capitolul 83.10 «Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare», titlul 40 «Subvenții», articolul 40.15 «Sprijinirea producătorilor agricoli8. La articolul 10, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Directorul executiv al DAJ desemnează prin decizie echipe formate dintr-un reprezentant al DAJ, care, împreună cu reprezentantul APIA desemnat conform alin. (1), se deplasează în teren pentru verificarea suprafeței înființate cu tomate cultivate în spații protejate.(3) Directorul executiv al DAJ desemnează prin decizie echipe formate dintr-un reprezentant al DAJ, care, împreună cu reprezentantul APIA desemnat conform alin. (1), se deplasează în teren pentru verificarea suprafeței înființate cu usturoi.9. Anexele nr. 1 și 3 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1 și 2 la prezenta lege.  +  Articolul II(1) Cererile de acordare a ajutorului de stat, depuse potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 13/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea parțială a pierderilor la cultura de tomate în spații protejate și cultura de usturoi, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, cu modificările ulterioare, își păstrează valabilitatea în vederea acordării sumelor suplimentare prevăzute la art. 5 alin. (3^1) și art. 6 alin. (2^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2024, cu modificările și completările aduse prin prezenta lege.(2) Formularele prevăzute în anexele nr. 2, 4 și 7-10 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2024, cu modificările ulterioare, se utilizează și în situația acordării sumelor suplimentare prevăzute la art. 5 alin. (3^1) și art. 6 alin. (2^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2024, cu modificările și completările aduse prin prezenta lege.  +  Articolul IIISe autorizează Ministerul Finanțelor să introducă, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificările corespunzătoare, prevăzute de prezenta lege, în structura bugetului de stat și în volumul și structura bugetului Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2024.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
    p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
    ALFRED-ROBERT SIMONIS
    p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
    SORIN-MIHAI CÎMPEANU
    București, 1 iulie 2024.Nr. 206.  +  Anexa nr. 1(Anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2024)
    DAJ ................................. Nr. și data cererii ............Modalitate de depunere
    Personal Poștă Format electronic
    Numele:Prenumele:
    Domiciliul:
     
    BI/CI seria ...................nr. ........................, eliberat(ă) la data de ...................... de ...................................
    CNP:
    Telefon: E-mail:
     +  Persoane juridice și PFA/II/IF
    Denumirea:
    Sediul social:
    Înregistrată la ONRC cu nr. .........................
    CUI/CIF:
    Cod CAEN:
    Telefon:E-mail:
     +  Coordonate bancare:
    Banca/TrezoreriaSucursala/Agenția
    Nr. cont IBAN: 
     +  Reprezentant legal/împuternicit (pentru cazurile în care cererea este semnată prin împuternicit)
    NumelePrenumele
    CNP             
    Nr. și data împuternicirii/procurii notariale
    II. Suprafața și suma solicitatăÎn baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 13/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea parțială a pierderilor la cultura de tomate în spații protejate și cultura de usturoi, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 206/2024, solicit acordarea unui ajutor financiar, după cum urmează:
    SpecificareCodSuprafața declaratăGrant financiar unitar (lei/ha)Valoarea maximă a ajutorului financiar (lei)Valoarea ajutorului solicitat (lei)
    (0)(1)(2)(3)(4 = 2 x 3)(5)
    Tomate  XXX
    Nr. crt.Documente atașate cereriiDANUDANUNu este cazul.
    (0)(1)(2)(3)(4)(5)(6)
    1.copie de pe buletinul de identitate - BI/cartea de identitate - CI al/a beneficiarului sau împuternicire/procură notarială și o copie a BI/CI al/a unui reprezentant legal, după caz     
    2.copia documentului pentru coordonate bancare     
    3.copie a atestatului de producător valabil până la 31 decembrie 2024     
    4.copie a certificatului de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului/Registrul național al asociațiilor și fundațiilor sau a actului în baza căruia își desfășoară activitatea     
    5.adeverință, în original, din Registrul agricol, conform înscrisurilor aferente anului 2024, care atestă suprafața de teren cultivată cu tomate în spații protejate utilizată de solicitant în baza oricărui act juridic care conferă dreptul de folosință asupra terenului în cauză     
    Semnătura solicitantului/administratorului/reprezentantului legal/împuternicituluiȘtampila (dacă este cazul)Data .................
    NOTE:– Se bifează DA/NU/Nu este cazul, pentru toate documentele depuse.– Coloanele (2) și (3) se completează de către beneficiar.– Coloanele (4), (5) și (6) se completează de către funcționarul DAJ care a preluat cererea.Semnătura funcționarului DAJ care a preluat cererea .......................
    III. DeclarațiiSubsemnatul/Subsemnata, ................................................................, identificat/ă cu BI/CI nr. ......... seria ...................., eliberat(ă) de ................................... la data de ............................, având CNP ........................................, în calitate de titular/administrator/reprezentant legal al ............................................................., declar că:am luat cunoștință de: – condițiile și modalitățile de acordare a ajutorului, pe care mă angajez să le respect;– faptul că DAJ poate solicita beneficiarului documente justificative suplimentare în orice moment;– reducerea proporțională a sumei cuvenite în situația depășirii resurselor financiare totale, precum și de faptul că în situația unor diferențe rămase acestea se distribuie proporțional tuturor beneficiarilor;drept care declar și mă angajez la următoarele:– declar că datele înscrise în formularul de cerere și în documentele anexate sunt reale, corecte, complete și perfect valabile;– mă oblig să furnizez orice document justificativ care îmi va fi solicitat și să mă supun oricărui control efectuat de către instituțiile abilitate;– mă oblig să restitui ajutorul de stat încasat, în situația constatării de către DAJ că este ajutor necuvenit;– mă oblig să mă înrolez în platforma Sistem informatic integrat de management și monitorizare (SIMM), în vederea asigurării trasabilității producției de tomate;– să aduc la cunoștință că am primit/am solicitat sume prin alte scheme de sprijin finanțate de la bugetul de stat pe secțiunea 2.1 Cuantumuri limitate ale ajutoarelor, pct. 62 lit. a) din Comunicarea Comisiei Europene - Cadrul temporar Ucraina, după cum urmează:(i) actul normativ ................................................, suma .......................................;(ii) actul normativ ................................................, suma .......................................;(iii) actul normativ ................................................, suma .......................................– mă oblig să restitui ajutorul de stat încasat, în situația constatării de către DAJ că este ajutor necuvenit;– sunt de acord ca datele din cerere să fie introduse în baza de date, procesate și verificate în vederea calculării plății și transmise autorităților responsabile în vederea elaborării de studii statistice și de evaluări economice, precum și făcute publice cu respectarea prevederilor Legii nr. 129/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 102/2005 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, precum și pentru abrogarea Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date;– cunoscând că falsul în declarații se pedepsește conform art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, declar că datele înscrise în formularul de cerere și în documentele anexate sunt reale, corecte, complete și perfect valabile.
    SemnăturaȘtampila (după caz)Data ...................
    IV. Lista documentelor atașate cererii .........................................................................................Cererea a fost verificată și este completă, corectă și poate fi înregistrată.Semnătură beneficiar ...........................Semnătură funcționar ..........................Data ....................
     +  Anexa nr. 2(Anexa nr. 3 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2024)
    DAJ ................................. Nr. și data cererii ............Modalitate de depunere
    Personal Poștă Format electronic
    Numele:Prenumele:
    Domiciliul:
     
    BI/CI seria ................... nr. ........................, eliberat(ă) la data de ...................... de .................................
    CNP:
    Telefon: E-mail:
     +  Persoane juridice și PFA/II/IF
    Denumirea:
    Sediul social:
    Înregistrată la ONRC cu nr. ...........
    CUI/CIF:
    Cod CAEN:
    Telefon:E-mail:
     +  Coordonate bancare:
    Banca/TrezoreriaSucursala/Agenția
    Nr. cont IBAN: 
     +  Reprezentant legal/Împuternicit (pentru cazurile în care cererea este semnată prin împuternicit)
    NumelePrenumele
    CNP             
    Nr. și data împuternicirii/procurii notariale
    II. Suprafața și suma solicitatăÎn baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 13/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea parțială a pierderilor la cultura de tomate în spații protejate și cultura de usturoi, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 206/2024, solicit acordarea unui ajutor financiar, după cum urmează:
    SpecificareCodSuprafața declaratăGrant financiar unitar (lei/ha)Valoarea maximă a ajutorului financiar (lei)Valoarea ajutorului solicitat (lei)
    (0)(1)(2)(3)(4 = 2 x 3)(5)
    Usturoi  XXX
    Nr. crt.Documente atașate cereriiDANUDANUNu este cazul.
    (0)(1)(2)(3)(4)(5)(6)
    1.copie de pe buletinul de identitate - BI/cartea de identitate - CI al/a beneficiarului sau împuternicire/procură notarială și o copie a BI/CI al/a unui reprezentant legal, după caz     
    2.copia documentului pentru coordonate bancare     
    3.copie a atestatului de producător valabil până la 31 decembrie 2024     
    4.copie a certificatului de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului/Registrul național al asociațiilor și fundațiilor sau a actului în baza căruia își desfășoară activitatea     
    5.adeverință, în original, din Registrul agricol, conform înscrisurilor aferente anului 2024, care atestă suprafața de teren cultivată cu usturoi utilizată de solicitant în baza oricărui act juridic care conferă dreptul de folosință asupra terenului în cauză     
    Semnătura solicitantului/administratorului/reprezentantului legal/împuternicituluiȘtampila (dacă este cazul)Data .................
    NOTE:– Se bifează DA/NU/Nu este cazul pentru toate documentele depuse.– Coloanele (2) și (3) se completează de către beneficiar.– Coloanele (4), (5) și (6) se completează de către funcționarul DAJ care a preluat cererea.Semnătura funcționarului DAJ care a preluat cererea .......................
    III. DeclarațiiSubsemnatul/Subsemnata, ................................................................, identificat/ă cu BI/CI nr. ......... seria ...................., eliberat(ă) de ................................... la data de ............................, având CNP ........................................, în calitate de titular/administrator/reprezentant legal al ............................................................., declar că:am luat cunoștință de:– condițiile și modalitățile de acordare a ajutorului, pe care mă angajez să le respect;– faptul că DAJ poate solicita beneficiarului documente justificative suplimentare în orice moment;– reducerea proporțională a sumei cuvenite în situația depășirii resurselor financiare totale, precum și de faptul că în situația unor diferențe rămase acestea se distribuie proporțional tuturor beneficiarilor;drept care declar și mă angajez la următoarele:– declar că datele înscrise în formularul de cerere și în documentele anexate sunt reale, corecte, complete și perfect valabile;– mă oblig să furnizez orice document justificativ care îmi va fi solicitat și să mă supun oricărui control efectuat de către instituțiile abilitate;– să aduc la cunoștință că am primit/am solicitat sume prin alte scheme de sprijin finanțate de la bugetul de stat pe secțiunea 2.1 Cuantumuri limitate ale ajutoarelor, pct. 62 lit. a) din Comunicarea Comisiei Europene - Cadrul temporar Ucraina, după cum urmează:(i) actul normativ ................................................, suma .......................................;(ii) actul normativ ................................................, suma .......................................;(iii) actul normativ ................................................, suma .......................................;– mă oblig să restitui ajutorul de stat încasat, în situația constatării de către DAJ că este ajutor necuvenit;– sunt de acord ca datele din cerere să fie introduse în baza de date, procesate și verificate în vederea calculării plății și transmise autorităților responsabile în vederea elaborării de studii statistice și de evaluări economice, precum și făcute publice cu respectarea prevederilor Legii nr. 129/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 102/2005 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, precum și pentru abrogarea Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date;– cunoscând că falsul în declarații se pedepsește conform art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, declar că datele înscrise în formularul de cerere și în documentele anexate sunt reale, corecte, complete și perfect valabile.
    SemnăturaȘtampila (după caz)Data ...................
    IV. Lista documentelor atașate cererii ...........................................................................Cererea a fost verificată și este completă, corectă și poate fi înregistrată.Semnătură beneficiar ...........................Semnătură funcționar .........................Data ....................
    -----